Dit gaat het kabinet de kop kostenquote:Het einde van de hypotheekrenteaftrek in zijn huidige vorm lijkt nabij. Dat meldt het AD vandaag op basis van betrouwbare bronnen. Er liggen plannen om de aftrek in te perken voor aflossingsvrije hypotheken. Binnen de coalitie rust er geen taboe meer op de omstreden maatregel.
De beperking van de hypotheekrenteaftrek is bespreekbaar geworden nu het kabinet waarschijnlijk extra moet bezuinigen vanwege de tegenvallende economie.
Cijfers CPB
Politiek Den Haag heeft sombere verwachtingen over de economische cijfers die het Centraal Plan Bureau vandaag zal openbaren. Een extra bezuiniging van 8 miljard euro zou nodig zijn.
De discussie binnen het kabinet spitst zich toe op het afschaffen van de aflossingsvrije hypotheken. Een mogelijkheid is dat die gaan vallen onder de zogenoemde 'forfaitair annuïtaire hypotheekrenteaftrek'. De belastingdienst gaat er dan van uit dat de woning in 30 jaar wordt afgelost, ook al is dat in de praktijk niet zo. De aftrek wordt daardoor elk jaar iets minder.
Bronnen in Den Haag verwachten dat er behalve een aanpassing van de hypotheekrente ook andere bezuinigingen in het vat zitten. Er zou een 'package deal' in de maak zijn, met daarin ook kortingen op de WW en de ontwikkelingssamenwerking, aanpassing van het ontslagrecht en verhoging van de pensioenleeftijd.
Weerstand
Binnen grote delen van de VVD bestaat forse weerstand tegen gemorrel aan de hypotheekrenteaftrek. Er wordt bij de partij ontkend dat zo'n maatregel op de agenda staat. Een van de angsten is dat de huizenprijzen verder wegzakken als er aan de aftrek wordt gemorreld.
Lees het complete artikel vandaag in het AD
(Redactie)
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)hypotheekrente.dhtml
Dat laatste zinnetje is natuurlijk aan een update toe, nu de bouw stil ligt en er dus geen geld meer terug vloeit van de nieuwkomers naar de staatskas nemen de kosten van de HRA met vele miljarden toe per jaar.quote:Verminderde belastingopbrengsten
De verminderde inkomsten op de Nederlandse overheidsbegroting vanwege de hypotheekrenteaftrek bedroegen ¤7 miljard in 2004, ¤10 miljard in 2005 en ¤11 miljard in 2009. De omvang van de regeling is afhankelijk van het aantal mensen met een hypotheek, de hoogte van het afgetrokken hypotheekbedrag en de hoogte van de betaalde belasting en het (belasting)percentage waartegen wordt afgetrokken. Echter door de vermeerderde bestedingsmogelijkheden wordt de economie zodanig gestimuleerd dat de overheid via andere wegen voor ongeveer tweederde deel dit bedrag alsnog in handen krijgt. Het feitelijk nadeel voor de staatskas is dus ruwweg resp. 2, 3 en 4 miljard.
Van mij mogen ze de hra afschaffen, lig er niet wakker vanquote:Op woensdag 14 december 2011 11:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
Van wikipedia:
[..]
Dat laatste zinnetje is natuurlijk aan een update toe, nu de bouw stil ligt en er dus geen geld meer terug vloeit van de nieuwkomers naar de staatskas nemen de kosten van de HRA met vele miljarden toe per jaar.
Iedereen met meer dan 2 werkende hersencellen zal begrijpen dat we in tijden van recessie deze kostenpost niet langer kunnen negeren.
Ik spreek wel eens een mannetje van een kredietverstrekker en die zegt dat ze moeite hebben om nog langer PL'tjes af te geven, veel mensen hebben hun 'ruimte' volledig vol zitten met bestaande leningen. Het lijkt erop dat je 'of' spaargeld hebt 'of' diep in de schulden zit. Natuurlijk is er ook een groep die de tering naar de nering zet en geen van beiden heeft. Nederland heeft een ongekende periode van economische voorspoed gekend die vooral gebaseerd was op kredietexpansie i.p.v. innovatie en toegenomen productiviteit.quote:Op woensdag 14 december 2011 11:57 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
Dat over die mensen die op zwart zaad zitten klopt wel aardig hoor. Ik zie het in mijn omgeving ook en ook gevallen van loonbeslag. Ik zeg niet dat het schering en inslag is, maar wel dat het geen zeldzaam verschijnsel is.
Iedereen met meer dan 2 werkende hersencellen zal begrijpen dat nu de HRA afschaffen een lastenverzwaring is. Iets wat je niet wilt tijdens een recessie.quote:Op woensdag 14 december 2011 11:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
Van wikipedia:
[..]
Dat laatste zinnetje is natuurlijk aan een update toe, nu de bouw stil ligt en er dus geen geld meer terug vloeit van de nieuwkomers naar de staatskas nemen de kosten van de HRA met vele miljarden toe per jaar.
Iedereen met meer dan 2 werkende hersencellen zal begrijpen dat we in tijden van recessie deze kostenpost niet langer kunnen negeren.
Ik zie de HRA liever verdwijnen omdat het een pervers systeem is, op filosofische basis dus.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:01 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Van mij mogen ze de hra afschaffen, lig er niet wakker vanIk betwijfel alleen of het echte zoden aan de dijk zet op de balans.
Grappig, ik ken echt helemaal niemand die financiele problemen heeft. Niemand in mijn omgeving maakt zich druk om die paar tientjes bezuinging van volgend jaar en iedereen die ik ken krijg gewoon nog loonsverhoging (incl ik), wat meer is dan de inflatie.quote:Op woensdag 14 december 2011 11:57 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
Dat over die mensen die op zwart zaad zitten klopt wel aardig hoor. Ik zie het in mijn omgeving ook en ook gevallen van loonbeslag. Ik zeg niet dat het schering en inslag is, maar wel dat het geen zeldzaam verschijnsel is.
dat is naar mijn idee nooit anders geweest op macroniveau. de hele natuur is gebaseerd op eten of gegeten worden, dus ik verbaas mij nergens over.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik zie de HRA liever verdwijnen omdat het een pervers systeem is, op filosofische basis dus.
Echter gaat men nu op economische gronden de HRA aanpakken, kennelijk is geld belangrijker dan het gezonde verstand.
Waarop baseer je je argument dat er vanwege een stilliggende bouwsector (onjuist, aannemersbedrijven hebben het drukker dan ooit) opeens minder terugvloeit?quote:Op woensdag 14 december 2011 11:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
Van wikipedia:
Ik heb blijkbaar maar 2 hersencellen. 2 hersencellen die mij vertellen dat abrupte stopzetting van de HRA zonder compenserende maatregelen funest is. Zéker in tijden van recessie zijn dit soort extreme lastenverzwaringen dé manier om consumentenbestedingen nog verder naar een dieptepunt te brengen en zo de economie nóg harder te laten achteruithobbelen.quote:Iedereen met meer dan 2 werkende hersencellen zal begrijpen dat we in tijden van recessie deze kostenpost niet langer kunnen negeren.
mensen lopen natuurlijk ook niet zomaar te koop met hun financiële problemen. die komen meestal pas boven tafel na een borrel, of omdat je beroepshalve ermee te maken hebt.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Grappig, ik ken echt helemaal niemand die financiele problemen heeft. Niemand in mijn omgeving maakt zich druk om die paar tientjes bezuinging van volgend jaar en iedereen die ik ken krijg gewoon nog loonsverhoging (incl ik), wat meer is dan de inflatie.
Beroepshalve is neit je omgeving, en dat geeft een scheef beeld. Er zijn altijd mensen geweest in de problemen. Nu is het niks anders. Het is nu wel meer, maar nog steeds laag.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:04 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
mensen lopen natuurlijk ook niet zomaar te koop met hun financiële problemen. die komen meestal pas boven tafel na een borrel, of omdat je beroepshalve ermee te maken hebt.
De HRA is nu al een lastenverzwaring voor de overheid omdat het de economie niet langer stimuleert. Al die HRA die de overheid misloopt is om bestaande leningen te vergoeden, terwijl men juist de nieuwe leningen nodig heeft voor de economische groei. Nu die groei er niet meer is kost de HRA netto veel meer dan voorheen. Het in stand houden van de HRA is op dit moment een lastenverzwaring omdat de tekorten geleend moeten worden door de overheid. Dit moeten toekomstige generaties dus terug gaan betalen inclusief de rente. Linksom of rechtsom...quote:Op woensdag 14 december 2011 12:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Iedereen met meer dan 2 werkende hersencellen zal begrijpen dat nu de HRA afschaffen een lastenverzwaring is. Iets wat je niet wilt tijdens een recessie.
Ik wil best mijn naaste opeten hoor... maar dat mag nietquote:Op woensdag 14 december 2011 12:04 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
dat is naar mijn idee nooit anders geweest op macroniveau. de hele natuur is gebaseerd op eten of gegeten worden, dus ik verbaas mij nergens over.
Natuurlijk is het mijn omgeving, die gevallen begeven zich toch in mijn omgeving?quote:Op woensdag 14 december 2011 12:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Beroepshalve is neit je omgeving, en dat geeft een scheef beeld.
Kweet nie hoe dat moet.quote:
RECESSIE!quote:Op woensdag 14 december 2011 12:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De HRA is nu al een lastenverzwaring voor de overheid omdat het de economie niet langer stimuleert. Al die HRA die de overheid misloopt is om bestaande leningen te vergoeden, terwijl men juist de nieuwe leningen nodig heeft voor de economische groei. Nu die groei er niet meer is kost de HRA netto veel meer dan voorheen. Het in stand houden van de HRA is op dit moment een lastenverzwaring omdat de tekorten geleend moeten worden door de overheid. Dit moeten toekomstige generaties dus terug gaan betalen inclusief de rente. Linksom of rechtsom...
met omgeving wordt in het algemeen bedoeld vrienden/kenissen. Niet werk gerelateerd, anders geeft het een scheef beeld.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:06 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Natuurlijk is het mijn omgeving, die gevallen begeven zich toch in mijn omgeving?![]()
En dan doel ik niet op incassogevallen ofzo, maar zoals eerder werd gezegd: pz-afdeling.
Mensen die denken dat de HRA alleen iets voor rijke stinkerds is, terwijl juist modale gezinnen afhankelijk zijn van de HRA om rond te kunnen komen.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:09 schreef IBAZ het volgende:
Nederlanders die stinkend rijk zijn en piepen als ze daar een beetje van moeten inleveren.
De overheid gaat ervan uit dat een groot deel van nieuw hypotheken word aangewend om bouwbedrijven en andere woon gerelateerde bedrijven te voorzien van opdrachten. Door de belastinginkomsten daaruit kost de HRA 'netto' gezien een stuk minder.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:04 schreef Worteltjestaart het volgende:
Waarop baseer je je argument dat er vanwege een stilliggende bouwsector (onjuist, aannemersbedrijven hebben het drukker dan ooit) opeens minder terugvloeit?
Ik heb reeds in deel 1 genoemd dat ik de HRA wil inruilen voor een algehele IB verlaging. Dat is mijn compensatievoorstel. Wat de non-scheefleners er daardoor aan koopkracht bij krijgen komt ook weer ten goede aan de economie.quote:Ik heb blijkbaar maar 2 hersencellen. 2 hersencellen die mij vertellen dat abrupte stopzetting van de HRA zonder compenserende maatregelen funest is. Zéker in tijden van recessie zijn dit soort extreme lastenverzwaringen dé manier om consumentenbestedingen nog verder naar een dieptepunt te brengen en zo de economie nóg harder te laten achteruithobbelen.
en vrienden/kennissen niet?quote:Op woensdag 14 december 2011 12:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
met omgeving wordt in het algemeen bedoeld vrienden/kenissen. Niet werk gerelateerd, anders geeft het een scheef beeld.
Als iemand bij het UWV werkt kan die ook zeggen dat ontzettend veel mensen in een uitkering zitten, terwijl dat percentueel meevalt.
Als je van de HRA afhankelijk bent dan ben je imo een scheeflener. Waarom gebruikt men die HRA niet om versnelt af te lossen? Maximaal lenen was heel normaal... je was tenslotte een dief van je eigen portemonnee.... huren is je geld over de schutting gooien etc... etc...quote:Op woensdag 14 december 2011 12:10 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Mensen die denken dat de HRA alleen iets voor rijke stinkerds is, terwijl juist modale gezinnen afhankelijk zijn van de HRA om rond te kunnen komen.
Bron?quote:Op woensdag 14 december 2011 12:10 schreef ComplexConjugate het volgende:
De overheid gaat ervan uit dat een groot deel van nieuw hypotheken word aangewend om bouwbedrijven en andere woon gerelateerde bedrijven te voorzien van opdrachten.
... dat de HRA niet alleen voor de rijke is, of sterker, juist niet voor de rijke is.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:10 schreef Worteltjestaart het volgende:
Mensen die denken dat de HRA alleen iets voor rijke stinkerds is, terwijl juist modale gezinnen afhankelijk zijn van de HRA om rond te kunnen komen.
Hear hear,quote:Op woensdag 14 december 2011 12:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als je van de HRA afhankelijk bent dan ben je imo een scheeflener. Waarom gebruikt men die HRA niet om versnelt af te lossen? Maximaal lenen was heel normaal... je was tenslotte een dief van je eigen portemonnee.... huren is je geld over de schutting gooien etc... etc...
Allemaal achterhaalde fabeltjes van de vastgoedmaffia, wonen kost gewoon geld en als je jezelf helemaal klem hebt gezet door maximaal je inkomen te spenderen, ben je niet slim bezig
Leer eens in veranderingen te denken, dat deel van de HRA teruggaaf en de besteding daarvan is niet verandert. Wat wel verandert is, is de de nieuwe aanwinst van hypotheken, die miljarden die werden gespendeerd om nieuwe woningen te laten bouwen en in te richten. De 'stimulans' die van de HRA uitging werkt niet meer, starters kunnen niet meer meedoen omdat de grens van wat betaalbaar is is bereikt. Geen groei maar krimp en daarmee is de stimulerende werking van de HRA volledig verdwenen, dat terwijl de hoge kosten wel doorlopen tot een looptijd van 30 jaar.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:14 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Bron?
Als de HRA niet door de consument gebruikt wordt om de bouwsector te stimuleren, besteden ze het wel bij de bakker, slager, kruidenier, IKEA, autodealer, reisbureau...
Als het bestedingsdoel verandert wil dat nog niet zeggen dat er geen extra inkomsten meer zijn in de vorm van terugvloeiende BTW, accijnzen, BPM en weetikwat.
Wat heb je toch met bronnen? Alsof de mening van een zogenaamde expert zoveel beter is? Wat voegt dat toe aan de discussie? Ik probeer gewoon een discussie te voeren op basis van logische en aannemelijke argumenten. Ga gerust je gang om mijn logica te ontkrachten, misschien leer ik nog wat of kom ik tot nieuwe inzichtenquote:Op woensdag 14 december 2011 12:19 schreef Worteltjestaart het volgende:
En wéér weiger je een bron te geven.
I quit.
ik heb dat gedaan, al voordat ik mijn handtekening onder de hypotheek plaatste.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:19 schreef BertV het volgende:
Geen leedvermaak maar nieuwsgierigheid:
Welke hypotheekbezitter heeft zijn uitgaven al op een rijtje gezet om die "750p/m ipv 500p/m" aan hypotheek op te vangen?
Ik in ieder geval wel. Ben van 1200 euro p/m 14 jaar geleden, nu op 280 euro p/m. Het kan. Ik krijg ook veel minder terug van de HRA, maar dat deert me niet. Volgens schema ben ik na 17 jaar na de start van de hypotheek schuldenvrij. Daarom zal het mij niet storen als het ooit afgeschaft wordt. Best prettig om goed voor jezelf te zorgen en niet afhankelijk te zijn van obscure regelingen.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:19 schreef BertV het volgende:
Welke hypotheekbezitter heeft zijn uitgaven al op een rijtje gezet om die "750p/m ipv 500p/m" aan hypotheek op te vangen?
Ik geloof nooit dat de HRA er in 1 klap afgaat, teveel mensen zijn afhankelijk.
Wellicht nog meer dan van die vier of vijf tientjes huursubsidie die een grote groep huurders nog maar ontvangt.
Als je beweert dat de HRA is bedoeld om enkel de bouwsector te stimuleren, en dat dat niet meer van toepassing is omdat de bouwsector op z'n gat ligt, dan wil ik wel graag weten waaruit blijkt dat de HRA inderdaad alleen daarvoor bedoeld is.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wat heb je toch met bronnen? Alsof de mening van een zogenaamde expert zoveel beter is? Wat voegt dat toe aan de discussie? Ik probeer gewoon een discussie te voeren op basis van logische en aannemelijke argumenten. Ga gerust je gang om mijn logica te ontkrachten, misschien leer ik nog wat of kom ik tot nieuwe inzichten
Dat lijkt me de goede volgorde maar de sociale druk om koste wat kost een huis-met-tuin te lenen zonder eigen geld is voor sommige mensen te groot.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:24 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
ik heb dat gedaan, al voordat ik mijn handtekening onder de hypotheek plaatste.
Van huis uit is de HRA nooit bedoelt als stimulans, dat is wat politici en belangenbehartigers graag roepen. Men haalt daarbij altijd aan dat het stimuleren van leningen goed is voor de economie omdat het vraag creëert. Die theorie klinkt leuk en werkt prima zolang er maar exponentiële groei plaatsvindt. Echter zodra er niet langer aan deze voorwaarden word voldaan blijken we alleen maar met de doorlopende kosten van rentebetalingen en aflossingen te zitten. De recessie is juist het gevolg van overmatige kredietverstrekking.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:25 schreef Worteltjestaart het volgende:
Als je beweert dat de HRA is bedoeld om enkel de bouwsector te stimuleren, en dat dat niet meer van toepassing is omdat de bouwsector op z'n gat ligt, dan wil ik wel graag weten waaruit blijkt dat de HRA inderdaad alleen daarvoor bedoeld is.
Als je dat kan beargumenteren wil ik er wel op ingaan hoor. Tot dusver heb ik nog niet veel inhoudelijke tegenargumenten gezien die ik niet heb weten te weerleggen.quote:Het is nl. helemaal niet 'logisch en aannemelijk'.
Ben je van de google generatie of zo? Waarom heb je een bron nodig als jezelf in staat bent een logische conclusie te trekken? Heb je zo weinig vertrouwen in het vermogen van mensen om zelf na te kunnen denken?quote:Maar goed, jij vindt discussie zonder bron-onderbouwing blijkbaar prima.
Mij goed, maar kijk dan niet raar op als mensen je niet meer serieus nemen.
Je moet meedoen hè.... want anders heb je gefaald in het levenquote:Op woensdag 14 december 2011 12:30 schreef BertV het volgende:
[..]
Dat lijkt me de goede volgorde maar de sociale druk om koste wat kost een huis-met-tuin te lenen zonder eigen geld is voor sommige mensen te groot.
Nee, niet raar, maar wel veelzeggend! Het aantal mensen met betalingsproblemen neemt namelijk wel degelijk toe. Mag je zelf bedenken wat de belangen van banken zijn om ze (nog!) niet hun huis uit te zetten.quote:Op woensdag 14 december 2011 11:49 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
En het percentage executieverkopen daalt. Dat is dan wel raar hè?
Als ik een mooie kavel kan krijgen voor 10k inclusief bouwvergunning ga ik ook per direct aan de slag. Voor 2 ton bouwt een aannemer een pracht van een vrijstaande woning, de rest is lucht voor de zeepbel. Alleen vrees ik dat de belanghebbenden geen cent willen afschrijven op hun slechte investeringen. Men gaat nog liever dood dan dat men een praktische oplossing zoekt voor de problematiek.... zo diep zit het bij belanghebbenden.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik verbaas me trouwens enorm dat er totaal niet gerept wordt over een structurele oplossing: BOUWEN! Kavels beschikbaar stellen voor 10.000 euro, met bouwvergunning. Ik koop er direct een als dat kan! Gewoon cashDat kan binnen zeer korte tijd vele miljarden opleveren voor de Staatskas, gewoon even wat wetjes maken waardoor de huidige speculanten niet met de winst aan de haal gaan.
Bestaan er overzichtsplaatjes waarop grond in rijkseigendom zichtbaar is?
Ik vrees het ook... Toch is 10k niet bepaald weinig: voor een kavel van 500 vierkante meter (toch 4 keer groter dan de huidige starters-nieuwbouw!) 20 euro per vierkante meter. Zeg maar 4 keer de prijs van landbouwgrond, en 20 keer de prijs van bosgrond.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als ik een mooie kavel kan krijgen voor 10k inclusief bouwvergunning ga ik ook per direct aan de slag. Voor 2 ton bouwt een aannemer een pracht van een vrijstaande woning, de rest is lucht voor de zeepbel. Alleen vrees ik dat de belanghebbenden geen cent willen afschrijven op hun slechte investeringen. Men gaat nog liever dood dan dat men een praktische oplossing zoekt voor de problematiek.... zo diep zit het bij belanghebbenden.
Vertrouwen op je eigen boerenverstand is not done, je moet minstens toen bronnen van bekende "economen" posten. je weet wel die mensen die de crisis in eerste instantie totaal niet zagen komen en zogenaamd ergens verstand van hebben.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wat heb je toch met bronnen? Alsof de mening van een zogenaamde expert zoveel beter is? Wat voegt dat toe aan de discussie? Ik probeer gewoon een discussie te voeren op basis van logische en aannemelijke argumenten. Ga gerust je gang om mijn logica te ontkrachten, misschien leer ik nog wat of kom ik tot nieuwe inzichten
Met een bron zou je kunnen zeggen dat bomen vrij nauwkeurig gegarandeerd niet hoger groeien dan 130 meter. Maar gek genoeg was gezond verstand jarenlang ver te zoeken. Tot voor kort werd er nog geroepen: "Nederland is anders"... Precies wat ze in Ierland en Spanje ook altijd riepenquote:Op woensdag 14 december 2011 12:46 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik zal het nog maar eens zeggen, bomen groeien ook niet tot in de hemel. Daar hoef ik geen bron bij te vermelden. Iedereen met een beetje verstand weet dat van zichzelf.
De HRA is bedoeld om het eigen huisbezit te stimuleren en dus indirect de bouwsector. Dat is namelijk een grote pilaar van de economie. Waarom moet je daar een bron voor hebben, gezond verstand is voldoende.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:25 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Als je beweert dat de HRA is bedoeld om enkel de bouwsector te stimuleren, en dat dat niet meer van toepassing is omdat de bouwsector op z'n gat ligt, dan wil ik wel graag weten waaruit blijkt dat de HRA inderdaad alleen daarvoor bedoeld is.
Nog leuker is dat nog geen 10% van Nederland momenteel bestemd is voor wonen, verdubbel dat en we zijn van alle problemen af.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Leuk weetje (hoofdrekenen en dus orde-grootte): jaarlijks wordt ongeveer 0,02% van Nederland verkocht in de huizenmarkt! Lees dat nog eens: 0,02%! Dat is de fractie waarin alle handel plaatsvindt...
Dat belang is allang benoemd in het vorige topic.quote:Op woensdag 14 december 2011 12:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nee, niet raar, maar wel veelzeggend! Het aantal mensen met betalingsproblemen neemt namelijk wel degelijk toe. Mag je zelf bedenken wat de belangen van banken zijn om ze (nog!) niet hun huis uit te zetten.
Deze kavels zullen opgekocht gaan worden door mensen/bedrijven die de HRA niet nodig hebben.quote:Ik verbaas me trouwens enorm dat er totaal niet gerept wordt over een structurele oplossing: BOUWEN! Kavels beschikbaar stellen voor 10.000 euro, met bouwvergunning.
Opkopen door speculanten is natuurlijk simpel te voorkomen. Simpelweg "max. 1 per persoon" doet het, of als alternatief gewoon zorgen voor blijvend voldoende aanbod, zodat er voor speculanten niets te halen is. Of de eis dat het kavel weer vervalt aan de Staat als er niet binnen 10 jaar een huis op staat. Mogelijkheden genoeg!quote:Op woensdag 14 december 2011 12:55 schreef PeeJay1980 het volgende:
Deze kavels zullen opgekocht gaan worden door mensen/bedrijven die de HRA niet nodig hebben.
Ik maak dankbaar gebruik van de HRA, maar als er bouwkavels voor 10K euro worden aangeboden, dan sta ik direct in de rij, het liefst voor meerdere kavels. Kan zelfs contant afgerekend worden als ze dat willen.
Ik kan het in principe opvangen, heb ook gewoon rekening gehouden met de afschaf van de HRA toen ik m'n huis kocht. Maar voorlopig maak ik me nog weinig zorgen, het zal altijd geleidelijk afgebouwd worden en zolang ik het mee kan pikken is het mooi meegenomen!quote:Op woensdag 14 december 2011 12:19 schreef BertV het volgende:
Ik geloof nooit dat de HRA er in 1 klap afgaat, teveel mensen zijn afhankelijk.
Wellicht nog meer dan van die vier of vijf tientjes huursubsidie die een grote groep huurders nog maar ontvangt.
Nog minder kans voor banken om te stimuleren? Het lijkt er nu toch echt op dat de banken afstand aan het nemen zijn van de huizenmarkt zeepbel, men wil niet langer investeren omdat men weet wat er komen gaat. De rente opslag blijft lekker hoog zodat ze de nodige buffers kunnen aanleggen. Wie nu koopt is een kamikazekopertquote:'Maximale hypotheek moet verder omlaag'
Dit zegt de president van De Nederlandsche Bank (DNB), Klaas Knot, in een interview met Vrij Nederland dat donderdag verschijnt.
Dit jaar is het te lenen bedrag ten opzichte van de woningwaarde al verlaagd naar 106 procent. Maar dit is nog steeds een ''enorm hoge ratio'' volgens Knot, die zich grote zorgen maakt over de hoge huizenschulden in ons land.
''In het buitenland zijn percentages boven de 80 procent zeer ongebruikelijk.''
Nederlands fenomeen
''Meer kunnen lenen dan het aankoopbedrag is een typisch Nederlands fenomeen, dus ik vind inderdaad dat de ratio van 106 procent verder naar beneden moet.''
Het kabinet drukte vorige maand een oproep van de president van De Nederlandsche Bank om de aftrek van hypotheekrente te beperken, nog de kop in. ''Ik ben ervan overtuigd dat er een moment komt waarop de wal ook hier het schip zal keren'', zegt Knot in Vrij Nederland.
bron: nu.nl
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |