abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105570164
quote:
Het einde van de hypotheekrenteaftrek in zijn huidige vorm lijkt nabij. Dat meldt het AD vandaag op basis van betrouwbare bronnen. Er liggen plannen om de aftrek in te perken voor aflossingsvrije hypotheken. Binnen de coalitie rust er geen taboe meer op de omstreden maatregel.

De beperking van de hypotheekrenteaftrek is bespreekbaar geworden nu het kabinet waarschijnlijk extra moet bezuinigen vanwege de tegenvallende economie.

Cijfers CPB
Politiek Den Haag heeft sombere verwachtingen over de economische cijfers die het Centraal Plan Bureau vandaag zal openbaren. Een extra bezuiniging van 8 miljard euro zou nodig zijn.

De discussie binnen het kabinet spitst zich toe op het afschaffen van de aflossingsvrije hypotheken. Een mogelijkheid is dat die gaan vallen onder de zogenoemde 'forfaitair annuïtaire hypotheekrenteaftrek'. De belastingdienst gaat er dan van uit dat de woning in 30 jaar wordt afgelost, ook al is dat in de praktijk niet zo. De aftrek wordt daardoor elk jaar iets minder.

Bronnen in Den Haag verwachten dat er behalve een aanpassing van de hypotheekrente ook andere bezuinigingen in het vat zitten. Er zou een 'package deal' in de maak zijn, met daarin ook kortingen op de WW en de ontwikkelingssamenwerking, aanpassing van het ontslagrecht en verhoging van de pensioenleeftijd.

Weerstand
Binnen grote delen van de VVD bestaat forse weerstand tegen gemorrel aan de hypotheekrenteaftrek. Er wordt bij de partij ontkend dat zo'n maatregel op de agenda staat. Een van de angsten is dat de huizenprijzen verder wegzakken als er aan de aftrek wordt gemorreld.

Lees het complete artikel vandaag in het AD
(Redactie)
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)hypotheekrente.dhtml
Dit gaat het kabinet de kop kosten :)
Verder had de timing stukken beter gekund :')

Game on w/

Deel 1

Einde nabij voor aftrek hypotheekrente

Deel 2

Einde nabij voor aftrek hypotheekrente
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_105570300
Dat over die mensen die op zwart zaad zitten klopt wel aardig hoor. Ik zie het in mijn omgeving ook en ook gevallen van loonbeslag. Ik zeg niet dat het schering en inslag is, maar wel dat het geen zeldzaam verschijnsel is.
pi_105570323
Van wikipedia:

quote:
Verminderde belastingopbrengsten

De verminderde inkomsten op de Nederlandse overheidsbegroting vanwege de hypotheekrenteaftrek bedroegen ¤7 miljard in 2004, ¤10 miljard in 2005 en ¤11 miljard in 2009. De omvang van de regeling is afhankelijk van het aantal mensen met een hypotheek, de hoogte van het afgetrokken hypotheekbedrag en de hoogte van de betaalde belasting en het (belasting)percentage waartegen wordt afgetrokken. Echter door de vermeerderde bestedingsmogelijkheden wordt de economie zodanig gestimuleerd dat de overheid via andere wegen voor ongeveer tweederde deel dit bedrag alsnog in handen krijgt. Het feitelijk nadeel voor de staatskas is dus ruwweg resp. 2, 3 en 4 miljard.
Dat laatste zinnetje is natuurlijk aan een update toe, nu de bouw stil ligt en er dus geen geld meer terug vloeit van de nieuwkomers naar de staatskas nemen de kosten van de HRA met vele miljarden toe per jaar.

Iedereen met meer dan 2 werkende hersencellen zal begrijpen dat we in tijden van recessie deze kostenpost niet langer kunnen negeren.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_105570406
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 11:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
Van wikipedia:

[..]

Dat laatste zinnetje is natuurlijk aan een update toe, nu de bouw stil ligt en er dus geen geld meer terug vloeit van de nieuwkomers naar de staatskas nemen de kosten van de HRA met vele miljarden toe per jaar.

Iedereen met meer dan 2 werkende hersencellen zal begrijpen dat we in tijden van recessie deze kostenpost niet langer kunnen negeren.
Van mij mogen ze de hra afschaffen, lig er niet wakker van :) Ik betwijfel alleen of het echte zoden aan de dijk zet op de balans.
pi_105570421
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 11:57 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
Dat over die mensen die op zwart zaad zitten klopt wel aardig hoor. Ik zie het in mijn omgeving ook en ook gevallen van loonbeslag. Ik zeg niet dat het schering en inslag is, maar wel dat het geen zeldzaam verschijnsel is.
Ik spreek wel eens een mannetje van een kredietverstrekker en die zegt dat ze moeite hebben om nog langer PL'tjes af te geven, veel mensen hebben hun 'ruimte' volledig vol zitten met bestaande leningen. Het lijkt erop dat je 'of' spaargeld hebt 'of' diep in de schulden zit. Natuurlijk is er ook een groep die de tering naar de nering zet en geen van beiden heeft. Nederland heeft een ongekende periode van economische voorspoed gekend die vooral gebaseerd was op kredietexpansie i.p.v. innovatie en toegenomen productiviteit.
pi_105570438
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 11:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
Van wikipedia:

[..]

Iedereen met meer dan 2 werkende hersencellen zal begrijpen dat nu de HRA afschaffen een lastenverzwaring is. Iets wat je niet wilt tijdens een recessie.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_105570450
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:01 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Van mij mogen ze de hra afschaffen, lig er niet wakker van :) Ik betwijfel alleen of het echte zoden aan de dijk zet op de balans.
Ik zie de HRA liever verdwijnen omdat het een pervers systeem is, op filosofische basis dus.

Echter gaat men nu op economische gronden de HRA aanpakken, kennelijk is geld belangrijker dan het gezonde verstand.
  woensdag 14 december 2011 @ 12:02:57 #8
62913 Blik
The one and Only!
pi_105570457
geen reeks :(
pi_105570479
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 11:57 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
Grappig, ik ken echt helemaal niemand die financiele problemen heeft. Niemand in mijn omgeving maakt zich druk om die paar tientjes bezuinging van volgend jaar en iedereen die ik ken krijg gewoon nog loonsverhoging (incl ik), wat meer is dan de inflatie.

Ach, de HRA wordt zo langzaam en stapsgewijs verlaagd dat het mij niks interesseert. Met mijn hypotheek van <150K voel ik het toch het laatste.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_105570484
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:02 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik zie de HRA liever verdwijnen omdat het een pervers systeem is, op filosofische basis dus.

Echter gaat men nu op economische gronden de HRA aanpakken, kennelijk is geld belangrijker dan het gezonde verstand.
dat is naar mijn idee nooit anders geweest op macroniveau. de hele natuur is gebaseerd op eten of gegeten worden, dus ik verbaas mij nergens over.
  woensdag 14 december 2011 @ 12:04:29 #11
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_105570497
quote:
Van wikipedia:
Waarop baseer je je argument dat er vanwege een stilliggende bouwsector (onjuist, aannemersbedrijven hebben het drukker dan ooit) opeens minder terugvloeit?

quote:
Ik heb blijkbaar maar 2 hersencellen. 2 hersencellen die mij vertellen dat abrupte stopzetting van de HRA zonder compenserende maatregelen funest is. Zéker in tijden van recessie zijn dit soort extreme lastenverzwaringen dé manier om consumentenbestedingen nog verder naar een dieptepunt te brengen en zo de economie nóg harder te laten achteruithobbelen.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_105570512
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Grappig, ik ken echt helemaal niemand die financiele problemen heeft. Niemand in mijn omgeving maakt zich druk om die paar tientjes bezuinging van volgend jaar en iedereen die ik ken krijg gewoon nog loonsverhoging (incl ik), wat meer is dan de inflatie.
mensen lopen natuurlijk ook niet zomaar te koop met hun financiële problemen. die komen meestal pas boven tafel na een borrel, of omdat je beroepshalve ermee te maken hebt.
pi_105570529
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:04 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

mensen lopen natuurlijk ook niet zomaar te koop met hun financiële problemen. die komen meestal pas boven tafel na een borrel, of omdat je beroepshalve ermee te maken hebt.
Beroepshalve is neit je omgeving, en dat geeft een scheef beeld. Er zijn altijd mensen geweest in de problemen. Nu is het niks anders. Het is nu wel meer, maar nog steeds laag.
Als het meer dan 10% is van de bevolking, das pas veel.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_105570533
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Iedereen met meer dan 2 werkende hersencellen zal begrijpen dat nu de HRA afschaffen een lastenverzwaring is. Iets wat je niet wilt tijdens een recessie.
De HRA is nu al een lastenverzwaring voor de overheid omdat het de economie niet langer stimuleert. Al die HRA die de overheid misloopt is om bestaande leningen te vergoeden, terwijl men juist de nieuwe leningen nodig heeft voor de economische groei. Nu die groei er niet meer is kost de HRA netto veel meer dan voorheen. Het in stand houden van de HRA is op dit moment een lastenverzwaring omdat de tekorten geleend moeten worden door de overheid. Dit moeten toekomstige generaties dus terug gaan betalen inclusief de rente. Linksom of rechtsom...
pi_105570563
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:04 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

dat is naar mijn idee nooit anders geweest op macroniveau. de hele natuur is gebaseerd op eten of gegeten worden, dus ik verbaas mij nergens over.
Ik wil best mijn naaste opeten hoor... maar dat mag niet :(
pi_105570573
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Beroepshalve is neit je omgeving, en dat geeft een scheef beeld.
Natuurlijk is het mijn omgeving, die gevallen begeven zich toch in mijn omgeving? 8)7
En dan doel ik niet op incassogevallen ofzo, maar zoals eerder werd gezegd: pz-afdeling.
pi_105570576
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:02 schreef Blik het volgende:
geen reeks :(
Kweet nie hoe dat moet.
pi_105570598
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:05 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De HRA is nu al een lastenverzwaring voor de overheid omdat het de economie niet langer stimuleert. Al die HRA die de overheid misloopt is om bestaande leningen te vergoeden, terwijl men juist de nieuwe leningen nodig heeft voor de economische groei. Nu die groei er niet meer is kost de HRA netto veel meer dan voorheen. Het in stand houden van de HRA is op dit moment een lastenverzwaring omdat de tekorten geleend moeten worden door de overheid. Dit moeten toekomstige generaties dus terug gaan betalen inclusief de rente. Linksom of rechtsom...
RECESSIE!
pi_105570604
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:06 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Natuurlijk is het mijn omgeving, die gevallen begeven zich toch in mijn omgeving? 8)7
En dan doel ik niet op incassogevallen ofzo, maar zoals eerder werd gezegd: pz-afdeling.
met omgeving wordt in het algemeen bedoeld vrienden/kenissen. Niet werk gerelateerd, anders geeft het een scheef beeld.
Als iemand bij het UWV werkt kan die ook zeggen dat ontzettend veel mensen in een uitkering zitten, terwijl dat percentueel meevalt.
pi_105570607
En verder wat Worteltjestaart zegt
pi_105570636
Nederlanders die stinkend rijk zijn en piepen als ze daar een beetje van moeten inleveren.
  woensdag 14 december 2011 @ 12:10:32 #22
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_105570678
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:09 schreef IBAZ het volgende:
Nederlanders die stinkend rijk zijn en piepen als ze daar een beetje van moeten inleveren.
Mensen die denken dat de HRA alleen iets voor rijke stinkerds is, terwijl juist modale gezinnen afhankelijk zijn van de HRA om rond te kunnen komen.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_105570689
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:04 schreef Worteltjestaart het volgende:

Waarop baseer je je argument dat er vanwege een stilliggende bouwsector (onjuist, aannemersbedrijven hebben het drukker dan ooit) opeens minder terugvloeit?

De overheid gaat ervan uit dat een groot deel van nieuw hypotheken word aangewend om bouwbedrijven en andere woon gerelateerde bedrijven te voorzien van opdrachten. Door de belastinginkomsten daaruit kost de HRA 'netto' gezien een stuk minder.
Zodra die nieuwe opdrachten niet plaatsvinden omdat starters de handdoek in de ring gooien kan de overheid ook fluiten naar deze belastinginkomsten. Daarmee lopen de netto kosten van de HRA sterk op.

quote:
Ik heb blijkbaar maar 2 hersencellen. 2 hersencellen die mij vertellen dat abrupte stopzetting van de HRA zonder compenserende maatregelen funest is. Zéker in tijden van recessie zijn dit soort extreme lastenverzwaringen dé manier om consumentenbestedingen nog verder naar een dieptepunt te brengen en zo de economie nóg harder te laten achteruithobbelen.
Ik heb reeds in deel 1 genoemd dat ik de HRA wil inruilen voor een algehele IB verlaging. Dat is mijn compensatievoorstel. Wat de non-scheefleners er daardoor aan koopkracht bij krijgen komt ook weer ten goede aan de economie.
pi_105570693
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

met omgeving wordt in het algemeen bedoeld vrienden/kenissen. Niet werk gerelateerd, anders geeft het een scheef beeld.
Als iemand bij het UWV werkt kan die ook zeggen dat ontzettend veel mensen in een uitkering zitten, terwijl dat percentueel meevalt.
en vrienden/kennissen niet? :D Meestal zijn die ook niet representatief, omdat je omgaat met een bepaald type mens.
pi_105570778
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:10 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Mensen die denken dat de HRA alleen iets voor rijke stinkerds is, terwijl juist modale gezinnen afhankelijk zijn van de HRA om rond te kunnen komen.
Als je van de HRA afhankelijk bent dan ben je imo een scheeflener. Waarom gebruikt men die HRA niet om versnelt af te lossen? Maximaal lenen was heel normaal... je was tenslotte een dief van je eigen portemonnee.... huren is je geld over de schutting gooien etc... etc...

Allemaal achterhaalde fabeltjes van de vastgoedmaffia, wonen kost gewoon geld en als je jezelf helemaal klem hebt gezet door maximaal je inkomen te spenderen, ben je niet slim bezig :N
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')