Nee, dat komt omdat bijstandstrekkers zich te goed voelen voor werken. In Duitsland, redelijk vergelijkbaar met Nederland zou ik zeggen, werken mensen voor 4-5 euro bruto per uur!quote:Op zondag 11 december 2011 14:29 schreef Ludd het volgende:
[..]
Dat komt omdat het verschil tussen bijstand en minimumloon veel te laag is. De bijstand kan nauwelijks om laag, ivm bestaansminimum. Dus zal het minimumloon omhoog moeten. Dat kan niet zomaar, dat begrijp ik.
Wat bedoel je? Prestatieloon, stuksloon oid?quote:Lonen zullen veel meer genivelleerd moeten worden. Minder verschil tussen de mensen die gewoon voltijd werken, en meer verschil tussen de mensen die wel werken, en de mensen die niet werken.
Die hebben een TWV nodig, dus zo'n probleem kan dat niet zijn.quote:Op zondag 11 december 2011 14:18 schreef macca728 het volgende:
daarom , Roemenen en Bulgaren zijn een groter probleem.
Ik ken het bedrijf inhoudelijk verder niet.quote:Op zondag 11 december 2011 14:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is echt een net bedrijf. Ik ken het goed en de leiding van het bedrijf kent mij goed. Vanuit mijn politieke bemoeinis, ik heb er geen financiële banden mee.
Het succes van dit bedrijf is gekomen vanuit het feit dat dhr Van der List, die een kwekerij had, geen krachten kon krijgen voor zijn onderneming. Toen is hij met Sudentenduitsers gaan werken (Polen met Duits paspoort) en vroegen anderen of hij dat ook kon regelen. Van daaruit is het ontstaan.
Ik heb ook geen problemen daarmee. Nederlanders hebben een enorme voorsprong: de taal. Exotic Green werkt gewoon volgende de normen en dus kan iedere Nederlander tegen dezelfde voorwaarden aan de slag. Werk je net zo hard als die Polen heb je altijd de baan: immers, jij spreekt de taal goed.
dat is wel een probleem en dat wordt groter als die TWV ook niet meer nodig is straks.quote:Op zondag 11 december 2011 14:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die hebben een TWV nodig, dus zo'n probleem kan dat niet zijn.
En illegale arbeid wordt echt hard tegengegaan.
Dat doet niet ter zake. je moet erop solliciteren, zelfs als je in Almelo woont, want anders ben je je uitkering kwijt. Het is dus wel degelijk van belang voor de discussie.quote:Op zondag 11 december 2011 14:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, want banen die je niet aangeboden krijgt hoef je niet te aanvaarden...
Grappig dat je de hele tijd over Duitsland begint en niet over Luxemburg en Zwitserland bijvoorbeeld.quote:Op zondag 11 december 2011 14:35 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Nee, dat komt omdat bijstandstrekkers zich te goed voelen voor werken. In Duitsland, redelijk vergelijkbaar met Nederland zou ik zeggen, werken mensen voor 4-5 euro bruto per uur!
Alleen vb citeren die je gelijk bewijzen he. in Zwitserland dat naast Duitsland wordt het minimumloon 18 euro !!quote:Op zondag 11 december 2011 14:38 schreef Ludd het volgende:
[..]
Grappig dat je de hele tijd over Duitsland begint en niet over Luxemburg en Zwitserland bijvoorbeeld.
Die 4-5 euro-jobs zijn voornamelijk in Oost-Duitsland waar de huisvesting beduidend goedkoper is en de levenstandaard een stukje lager is. Daarnaast zijn ze in Duitsland al jaren bezig om werk te maken van het minimumloon.
Wat dat betreft kan je ons misschien beter vergelijken met Luxemburg.
Ik heb nogal wat kwekers gesproken en die vertellen mij dat ze niet of nauwelijks reacties krijgen op de vacatures en de reacties die komen zijn doorgaans in het kader van "wel solliciteren, niet de baan aannemen".quote:Op zondag 11 december 2011 14:28 schreef Wokkel het volgende:
En hoeveel Nederlandse werklozen hebben al gereageerd op deze baangarantie?
Daarom wil deze minister dat ook niet.quote:Op zondag 11 december 2011 14:38 schreef macca728 het volgende:
dat is wel een probleem en dat wordt groter als die TWV ook niet meer nodig is straks.
In luxemburg is het minimummloon iets van 1700-1800 euro per maand. Ook een stukje hoger dan hier.quote:Op zondag 11 december 2011 14:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Alleen vb citeren die je gelijk bewijzen he. in Zwitserland dat naast Duitsland wordt het minimumloon 18 euro !!
Nogmaals: de brievenbus zit dan even ver weg.quote:Op zondag 11 december 2011 14:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat doet niet ter zake. je moet erop solliciteren, zelfs als je in Almelo woont, want anders ben je je uitkering kwijt. Het is dus wel degelijk van belang voor de discussie.
Hij heeft niets te willen, EU wetgeving.quote:Op zondag 11 december 2011 14:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Daarom wil deze minister dat ook niet.
Nee, dan zouden er veel banen verdwijnen. B.v. net over de grens.quote:Op zondag 11 december 2011 14:41 schreef Ludd het volgende:
In luxemburg is het minimummloon iets van 1700-1800 euro per maand. Ook een stukje hoger dan hier.
Als ze dat hier in zouden voeren zouden er meer mensen gemotiveerd zijn om te gaan werken, omdat het verschil met een uitkering dan net een stuk groter is.
Momenteel nog wel.quote:Op zondag 11 december 2011 14:42 schreef macca728 het volgende:
Hij heeft niets te willen, EU wetgeving.
Verschil heb je hier niet want als je een uitkering heb, heb je ook zoveel toeslagen dat je aan het minimumloon zit (zorgtoeslag, bijzondere bijstand, belastingkwijtschelding, huursubsidie ed)quote:Op zondag 11 december 2011 14:41 schreef Ludd het volgende:
[..]
In luxemburg is het minimummloon iets van 1700-1800 euro per maand. Ook een stukje hoger dan hier.
Als ze dat hier in zouden voeren zouden er meer mensen gemotiveerd zijn om te gaan werken, omdat het verschil met een uitkering dan net een stuk groter is.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar ben wel eerlijk. Je weet toch ook dat die uitzendbureaus ook in branches actief zijn waar wel voorop Nederlanders (willen) werken. In de logistiek bijvoorbeeld.quote:Op zondag 11 december 2011 14:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb nogal wat kwekers gesproken en die vertellen mij dat ze niet of nauwelijks reacties krijgen op de vacatures en de reacties die komen zijn doorgaans in het kader van "wel solliciteren, niet de baan aannemen".
Die 4-5 euro jobs zitten gewoon overal, ook in de hoofdstad Berlijn! Ruim 6 miljoen Duitsers werken voor dat geld, dat zijn geen kleine aantallen.quote:Op zondag 11 december 2011 14:38 schreef Ludd het volgende:
[..]
Grappig dat je de hele tijd over Duitsland begint en niet over Luxemburg en Zwitserland bijvoorbeeld.
Die 4-5 euro-jobs zijn voornamelijk in Oost-Duitsland waar de huisvesting beduidend goedkoper is en de levenstandaard een stukje lager is. Daarnaast zijn ze in Duitsland al jaren bezig om werk te maken van het minimumloon.
Luxemburg is wel even een heel ander land dan Duitsland. Duitsland is in economische termen de grote broer van Nederland en daarom ook veel beter vergelijkbaar.quote:Wat dat betreft kan je ons misschien beter vergelijken met Luxemburg.
hoezo begrijp je niet dat dat niet zo is, als je een eigen bedrijf heb ?quote:Op zondag 11 december 2011 14:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Momenteel nog wel.
En nogmaals: werk net zo hard als de Roemeen en jij hebt de voorkeur.
Goh, verrassend. Bijstandstrekkers die de baan niet met beide handen aangrijpen maar er juist ver vanaf blijven staan. Toch wel weer het ultieme bewijs dat het allemaal tussen de oren zit hier in Nederland.quote:Op zondag 11 december 2011 14:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb nogal wat kwekers gesproken en die vertellen mij dat ze niet of nauwelijks reacties krijgen op de vacatures en de reacties die komen zijn doorgaans in het kader van "wel solliciteren, niet de baan aannemen".
Overigens is dat ook de ervaring van mijn vrouw en mij. B.v. een vacature voor schoonmaakster: je ziet in de reacties meerdere sollicitaties die duidelijk bedoeld zijn om de baan niet te krijgen. En meermaals hebben we een baan aangeboden die vervolgens geweigerd werd. Niet omdat ze iets anders hadden, maar gewoon GEEN ZIN AN.
EN als je dat dan meldt bij het UWV wordt er NIETS mee gedaan. En we maken die melding steeds, maar nooit is er iets mee gedaan.
6 miljoen op 80 miljoen ? Paar procent. Hij zegt toch Oost Duitse deel ?quote:Op zondag 11 december 2011 14:45 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Die 4-5 euro jobs zitten gewoon overal, ook in de hoofdstad Berlijn! Ruim 6 miljoen Duitsers werken voor dat geld, dat zijn geen kleine aantallen.
In Luxemburg plukken ze geen tomaten in de aantallen zoals hier in Nederland. Gelukkig hebben we hier nog een industrie waar laaggeschoolde werknemers aan de slag kunnen, gezien de grote aantallen laaggeschoolde mensen in de bijstand.quote:Op zondag 11 december 2011 14:41 schreef Ludd het volgende:
[..]
Jij ziet daar iets fouts in, ik niet. Als een Pool hard wil werken mag hij dat van mij.quote:Op zondag 11 december 2011 14:44 schreef Ludd het volgende:
Dat is allemaal leuk en aardig, maar ben wel eerlijk. Je weet toch ook dat die uitzendbureaus ook in branches actief zijn waar wel voorop Nederlanders (willen) werken. In de logistiek bijvoorbeeld.
En dat die banen ook ingepikt worden door Oost-Europese uitzendkracht. Dat heeft dus niets te maken met het feit dat Nederlanders dat werk niet zouden willen doen.
Dat argument snijdt alleen hout als je kunt aantonen dat in Luxemburg een heleboel laaggeschoolden hierdoor in de bijstand zitten. is dat zo?quote:Op zondag 11 december 2011 14:47 schreef Wokkel het volgende:
[..]
In Luxemburg plukken ze geen tomaten in de aantallen zoals hier in Nederland. Gelukkig hebben we hier nog een industrie waar laaggeschoolde werknemers aan de slag kunnen, gezien de grote aantallen laaggeschoolde mensen in de bijstand.
Dat klopt. Ik verdien zelf ook niet zo gek veel. Als ik uitreken wat ik op uurbasis meer verdien dan iemand die niet werkt met alle toeslagen is dat verschil nihil. Zeker als je bedenkt dat die goedkoper kunnen leven: geen auto nodig, alle tijd om de aanbiedingen af te gaan, tijd om dingen zelf te doen etc.quote:Op zondag 11 december 2011 14:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
Verschil heb je hier niet want als je een uitkering heb, heb je ook zoveel toeslagen dat je aan het minimumloon zit (zorgtoeslag, bijzondere bijstand, belastingkwijtschelding, huursubsidie ed)
Dit is de praktijk.quote:Op zondag 11 december 2011 14:45 schreef macca728 het volgende:
hoezo begrijp je niet dat dat niet zo is, als je een eigen bedrijf heb ?
Of werk je zo hard dat je geen kranten meer leest ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |