Goed, over op de orde van de dag. Gebeurd is gebeurd en we veranderen er toch niets aan. Als het aan het licht komt dat er meer gespeeld heeft dan krijgen we het toch pas over twintig jaar te horen.
Hoe nu verder? Er zijn nog twee competitiewedstrijden en wel tegen RKC en ADO. Dit moeten simpelweg zes punten zijn. AZ heeft godzijdank vier punten laten liggen in de laatste twee wedstrijden dus kansloos voor de titel zijn we zeker niet meer.
Resterende programma top voor winterstop:
AZ speelt nog thuis tegen de Graafschap en uit tegen NAC
PSV speelt nog thuis tegen NAC en uit tegen Heerenveen
Twente speelt nog uit tegen Feyenoord en thuis tegen RKC
Feyenoord speelt nog thuis tegen Twente en uit tegen VVV
In de komende weken kan er door Ajax dus veel progressie geboekt worden. Twente of Feyenoord gaat punten verspelen. Feyenoord speelt bijzonder goed tegen de topclubs dus ik voorzie tenminste een gelijkspel tegen Twente. PSV zou het nog best lastig kunnen krijgen tegen Heerenveen want die presteren inmiddels ook zoals je van zo'n elftal zou verwachten. AZ gaat waarschijnlijk de volle buit halen maar ook dat is niet zeker. Vooral NAC wil nogal eens per ongeluk een goede pot spelen!
En dan het belangrijkste gedeelte voor Ajax. De eerste wedstrijden na de winterstop. Ajax krijgt AZ en Feyenoord! Hier kan je je slag slaan. Ook al omdat PSV ook niet de twee gemakkelijkste wedstrijden heeft op dat moment: Utrecht en Vitesse. Twente begint wel redelijk gemakkelijk maar die zie ik niet echt als kanshebber. AZ krijgt het in het laatste gedeelte van de tweede seizoenshelft pas echt lastig.
Kortom, wil je jezelf bewijzen als titelkandidaat, dan moet je de komende wedstrijden 'gewoon' winnen en de twee wedstrijden na de winterstop eigenlijk ook.
Maar hoe gaan we dat doen? Hoe gaan we de poppetjes plaatsen aangezien tegen die tijd als het goed is iedereen weer fit is?
Zelf denk ik
Boerrigter ---------- Sigthorsson ------- Sulejmani
-----------------------------Eriksen
Janssen-------------------------------------------De Jong
----------------------------Anita
---------Vertonghen-Alderweireld-Van der Wiel
--------------------------Vermeer
Wat mij betreft de beste opstelling, al valt over Vermeer te discussieren. Zie zelf liever Cillissen staan omdat die meevoetballend veel meer brengt dan Vermeer. Vermeer is een fantastische lijnkeeper en heeft wel degelijk kwaliteiten voor de top. Maar vooralsnog niet bij Ajax.
Een driemansverdediging omdat Vertonghen prima de linkerzone kan dekken. Veel ervaring opgedaan in het verleden en wanneer hij mee naar voren komt doet hij dit het liefste aan de linkerzijde van het veld. Van der Wiel is van nature een centrale verdediger maar wel één die graag mee opkomt. Een soort Vertonghen aan de rechterzijde. De twee moeten beide uitmaken wie gaat.
Anita staat voor de verdediging omdat dit simpelweg zijn positie is. Geen linksback, geen rechtsback, geen rechtshalf, nee. Anita hoort voor de verdediging te spelen. kan zich prima in een mannetje vastbijten maar moet wel de ruimte krijgen om te voetballen. Mist ook het verdedigend inzicht om achterin te staan.
Janssen speelt links op het middenveld. Zijn natuurlijke positie en vanaf hier kan hij de één van de aanvallers diep sturen met een steek- of crossbal.
Rechts is een beetje het zorgenkindje, wat dat betreft is het belachelijk dat De Zeeuw weg mocht. Ideale speler voor deze positie maar dat is een andere discussie. Nu dus Siem de Jong. Dit omdat De Jong wel degelijk kwaliteiten heeft. Diepgang, body, lopend vermogen en scorend vermogen. Moet zich alleen wel in deze positie willen plaatsen.
Het aanvallend kwartet hoef ik niet uit te leggen, dat staat zoals het hoort te staan. Bedoeling is dan wel dat Boerrigter en Sulejmani veel van positie wisselen. Net als dat Eriksen en Sigthorsson dat zullen moeten gaan doen. Sigthorsson is een echte afmaker maar laat zich ook graag inzakken om de combinatie aan te gaan. Eriksen krijgt vrij spel. Er staan drie man voor hem die uiterst bewegelijk zijn en ook graag diep gaan. En als Eriksen iets kan dan is het iemand de diepte insturen. En dan staat er rechts op het middenveld ook nog eens De Jong die dat ook doet.
Ik denk dat je met deze opstelling het beste voetbal spelen zal. Ook het voetbal dat wij als Ajacieden graag zien. Veel opschuiven, verwisselen van positie en combinatiespel.
Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd hoe jullie het willen zien! Kunnen jullie je hier in vinden of is dit zelfmoord? Wat zou je anders doen? Wie zou je laten staan, wie zou je wisselen?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."