Een reden waarom men de mondelinge Thora bijvoorbeeld eeuwenlang niet wou opschrijven. Als je het in steen beitelt, komt er twist.quote:Op woensdag 7 december 2011 12:33 schreef hoatzin het volgende:
Het "titanengevecht" hierboven is al te triest voor woorden.
ligt er aan wat je light vind?quote:Op woensdag 7 december 2011 07:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou, dat lijkt me wel een beetje de 'light' versie... Ik stelde de vraag niet aan jou, wilde eigenlijk specifiek bianconeri's antwoord, maar heb je hier ook schriftelijk bewijs voor?
Dat klopt.quote:Op woensdag 7 december 2011 14:01 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
ligt er aan wat je light vind?
Je zult wel zoals de christenen op recht moeten geloven dat jezus voor jouw zonden is gestorven aan het kruis. Dat is denk ik toch wel het meest belangrijke.
En voor een niet christen is dat in eerste instantie toch wel moeilijk denk ik.
Stopt met zondigen? Je bént zondig. En je bent niet zondig omdat je zondigt, nee je zondigt omdat je zondig bent. Groot verschil.quote:Op dinsdag 6 december 2011 18:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Indien ik mijn zonden niet opbiecht en stop met zondigen, wat is dan de zin van die mediator aannemen? Waarom zou je iets met God te maken willen hebben, als je zijn wetten niet wilt gehoorzamen?
Alles wat haaks staat op Gods wil is zonde. Als God zegt: "Niet op het gras lopen hier", en je doet dat toch, dan zondig je. Adam en Eva zondigden door van de boom te eten waarvan God zei "Gij zult daarvan niet eten" en keerden zich van God af, van Zijn perfectie. Hierdoor veranderde hun natuur in een zondige natuur en werden zij sterfelijk. Het gevolg van zonde (zoals je ongetwijfeld weet), is de dood. Dat daar toen geen aparte wettische overeenkomst of specifiek convenant voor bestond zoals bij de Tien Geboden, dat doet er niet toe, die morele leidraad en die specifieke overeenkomst was nog niet uitgestippeld.quote:Op dinsdag 6 december 2011 18:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Adam en Eva zondigden. Als zonde de overtreding van de wet is, welke wet overtraden ze dan? De wet van Mozes? De tien geboden?
Kain had zelf de zondige natuur al en zou daardoor al sterven, die straf dragen we allemaal al. Hij werd niet gestraft omdat hij een gebod verbrak, hij werd vervloekt omdat hij de eerste moord pleegde en God een duidelijk voorbeeld wilde stellen. Worden we vandaag de dag vervloekt door God als we een moord plegen? Nee, Kain was een geval apart.quote:Op dinsdag 6 december 2011 18:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als Kain Abel doodsloeg en daarvoor gestraft werd, waarom was dat een zonde, indien de tien geboden pas bij Mozes begonnen?
‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf.’quote:Op dinsdag 6 december 2011 18:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Indien vandaag de wet niet meer geldt, hoe weet ik dan wat goed en kwaad is volgens God?
Dat is nou net waar het om gaat, dat onderscheid is er niet.quote:Op dinsdag 6 december 2011 18:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je hebt mijn punt gemist.
Ik heb onderscheid gemaakt tussen de ceremoniele wetten en de tien geboden.
De nieuwe moraal, waarvan Jezus het lichtend voorbeeld was, is voldoende om de grens tussen goed en kwaad aan te geven.quote:Op dinsdag 6 december 2011 18:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De ceremoniele wetten, waaronder stenigen, offers, besnijdenis, enz. vallen, hoeven niet meer geobserveerd te worden.
De tien geboden echter, wel degelijk, omdat ze de grens tussen goed en kwaad aangeven. Indien ik die geboden overtreed, ben ik een zondaar en heb ik vergeving nodig.
Je draait het om. De wet is vervuld in Christus en christenen komen hierdoor onder een nieuw verbond. Als die wet nog van kracht zou zijn dan zouden we naar de wet moeten leven, en hadden we Christus niet nodig.quote:Op dinsdag 6 december 2011 18:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Indien de wet af was geschaft, zou niemand meer vergeven hoeven te worden, en zou Christus' offer ook niet meer nodig zijn.
Zonder die wet had Christus hem niet kunnen vervullen met Zijn dood. Dit laat tevens de eeuwigheid zien van de wet, geen enkel mens (of opperengel als je daarin gelooft) had die wet kunnen vervullen behalve God zelf. Het zijn geen "leefregels" die God ineens naar believen wegneemt, het was een eeuwig convenant met Gods uitverkoren volk destijds. Begrijp je wat ik bedoel met eeuwig? En dat alleen God op deze manier de wet kan vervullen? (hint: het is niet eeuwig in de zin dat het nu nog geldt).quote:Op dinsdag 6 december 2011 18:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar nu is het wel nodig. Het feit dat Christus diende te sterven, bewijst dat de wet nog van kracht was. Anders had God die wet zo wel weggenomen, zonder Christus' offer. Begrijp je dat?
Dat is een exegese die waarschijnlijk voortkomt uit jouw kerkstroming aangezien in Genesis de rustdag wordt genoemd bij de schepping. Het is in elk geval niet bijbels.quote:Op dinsdag 6 december 2011 18:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik wil zeggen is dat de tien geboden niet pas bestonden vanaf het moment dat Mozes in Genesis opschreef dat ze aan hem gegeven werden, maar daarvoor al.
Ik ben zondig ja, en daardoor zondig ik. Maar Christus is dat niet. Indien Christus in mij leeft, kan ik dan niet stoppen met zondigen? Dat is het hele punt niet?quote:Op woensdag 7 december 2011 20:06 schreef Elemo het volgende:
[..]
Stopt met zondigen? Je bént zondig. En je bent niet zondig omdat je zondigt, nee je zondigt omdat je zondig bent. Groot verschil.
Omdat ik zijn wetten geniaal vind, en er heilig in geloof dat ze abslute rechtvaardigheid weergeven in het leven, en indien iedereen ze zou gehoorzamen, de wereld onvoorstelbaar veel plezieriger zou zijn.quote:Vraag aan jou: Waarom zou je met God iets te maken willen hebben als je Zijn wetten niet kúnt gehoorzamen?
Iedere zonde is een overtreding van Gods wet, want zonder wet is er geen zonde.quote:Alles wat haaks staat op Gods wil is zonde. Als God zegt: "Niet op het gras lopen hier", en je doet dat toch, dan zondig je. Adam en Eva zondigden door van de boom te eten waarvan God zei "Gij zult daarvan niet eten" en keerden zich van God af, van Zijn perfectie. Hierdoor veranderde hun natuur in een zondige natuur en werden zij sterfelijk. Het gevolg van zonde (zoals je ongetwijfeld weet), is de dood. Dat daar toen geen aparte wettische overeenkomst of specifiek convenant voor bestond zoals bij de Tien Geboden, dat doet er niet toe, die morele leidraad en die specifieke overeenkomst was nog niet uitgestippeld.
Ik ben heel benieuwd welke van de Tien Geboden zij dan overtraden volgens jou.
Maar indien er geen wet was die zegt dat moord verkeerd is, waarom werd Kain dan gestraft? Die wet was er wel degelijk, want, ik herhaal,quote:Kain had zelf de zondige natuur al en zou daardoor al sterven, die straf dragen we allemaal al. Hij werd niet gestraft omdat hij een gebod verbrak, hij werd vervloekt omdat hij de eerste moord pleegde en God een duidelijk voorbeeld wilde stellen. Worden we vandaag de dag vervloekt door God als we een moord plegen? Nee, Kain was een geval apart.
Maar wat is dat dan, 'God met heel je hart, verstand, ziel liefhebben, en je naasten als jezelf?quote:‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf.’
Hiermee heb je de Tien Geboden als morele leidraad niet meer nodig, alles vloeit immers uit deze twee geboden.
Ik ben bang dat dat een misvatting is.quote:Dat is nou net waar het om gaat, dat onderscheid is er niet.
Maar dat is niet het nieuwe gebod. Ik weet niet welke versie je citeert, maar de statenvertaling zegt:quote:De nieuwe moraal, waarvan Jezus het lichtend voorbeeld was, is voldoende om de grens tussen goed en kwaad aan te geven.
Johannes 13:34 "Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt"
Wat bedoel je met 'bindend'? Dat we ze mogen overtreden, en dat dat niet uitmaakt?quote:En je overtreedt de geboden omdat je een zondaar bent, en daarom heb je vergeving nodig. Er is geen "indien ik die geboden overtreed". Heb je ooit naar een vrouw gekeken met lust in je hart? Dan ben je al een overspeler. Heb je ooit ruzie gemaakt met iemand? etc.
Dat de moraliteit van de Tien Geboden staat als een huis moge duidelijk wezen. Net zoals de zinvolheid van de spijswetten in het oude testament met betrekking tot hedendaagse voedingsleer. Maar zijn ze bindend? Nee.
Ja dat heb je goed gezien. Maar deze discussie komt altijd neer op de sabbat, omdat dat het enige gebod is waar men een probleem mee heeft. Indien ik jouw huis leegsteel, zal men me beschuldigen van diefstal. Indien ik een boeddhabeeld in de kerk zet en aanbid, zal men me beschuldigen van afgoderij. Indien ik vloek, zal men me daar op aanspreken. Maar indien ik de sabbat negeer, is er niets aan de hand. Waarom is de gehele wet goed en zal men die verdedigen en na proberen te leven, maar niet de sabbat?quote:Maar ik geloof niet eens dat dit is waar je naartoe wilt. Volgens mij wil je aantonen dat de Tien Geboden nog gelden om het gebod van de sabbath nog te laten gelden.
Hetgeen jouw kerkstroming weer meer aan het licht brengt, etc.
Tenminste als ik jouw avatar goed geïnterpreteerd heb hoor, zo niet dan bij voorbaat mijn excuses, zo ja, ook goed
Dit illustreert wat mij betreft dat je de ware boodschap van het geloof gemist hebt. Ik beschuldig je daar niet van, het is ongetwijfeld wat je mee hebt gekregen van anderen. Maar wees open voor een andere interpretatie.quote:Je draait het om. De wet is vervuld in Christus en christenen komen hierdoor onder een nieuw verbond. Als die wet nog van kracht zou zijn dan zouden we naar de wet moeten leven, en hadden we Christus niet nodig.
Je kunt niet zeggen "Ik ben gered door Christus en door de wet" en maar een wet proberen na te leven die je niet kunt naleven. Christus' zoenoffer was eenmalig, en voor eeuwig. De wet veroordeelt jou alleen maar, ongeacht of het een goede morele manier van leven is die je nastreeft. Het is goed om dat te doen hoor, begrijp me niet verkeerd, natuurlijk moet je (en wíl je) morele maatstaven aanhouden, maar als christenen vallen wij niet meer onder die wet. Het zondigen zit in onze natuur, niet in het overtreden van de Tien Geboden, anders zou Christus voor ons allemaal (wel een paar keer per dag) extra moeten sterven.
Zonder die wet had Christus hem niet kunnen vervullen met Zijn dood. Dit laat tevens de eeuwigheid zien van de wet, geen enkel mens (of opperengel als je daarin gelooft) had die wet kunnen vervullen behalve God zelf. Het zijn geen "leefregels" die God ineens naar believen wegneemt, het was een eeuwig convenant met Gods uitverkoren volk destijds. Begrijp je wat ik bedoel met eeuwig? En dat alleen God op deze manier de wet kan vervullen? (hint: het is niet eeuwig in de zin dat het nu nog geldt).
Ja, maar dankzij Jezus' dood en wederopstanding, zijn wij daar nu dus ook toe in staat.quote:Zonder die wet had Christus hem niet kunnen vervullen met Zijn dood. Dit laat tevens de eeuwigheid zien van de wet, geen enkel mens (of opperengel als je daarin gelooft) had die wet kunnen vervullen behalve God zelf. Het zijn geen "leefregels" die God ineens naar believen wegneemt, het was een eeuwig convenant met Gods uitverkoren volk destijds. Begrijp je wat ik bedoel met eeuwig? En dat alleen God op deze manier de wet kan vervullen? (hint: het is niet eeuwig in de zin dat het nu nog geldt).
Dan zul je me uit moeten leggen welke wetten bijv. Abraham observeerde:quote:Dat is een exegese die waarschijnlijk voortkomt uit jouw kerkstroming aangezien in Genesis de rustdag wordt genoemd bij de schepping. Het is in elk geval niet bijbels.
Paulus trekt hier echter andere conclusies uit:quote:Op woensdag 7 december 2011 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
We dienen die geboden niet te overtreden. Indien je er 1 van overtreedt, ben je schuldig aan de overtreding van alle.
Vervelende Statenvertaling, maar goed dat is slechts mijn meningquote:Op woensdag 7 december 2011 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ben zondig ja, en daardoor zondig ik. Maar Christus is dat niet. Indien Christus in mij leeft, kan ik dan niet stoppen met zondigen? Dat is het hele punt niet?
1 johannes 2:1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige.
Volledig mee eens! Alleen is dit voor de mensheid niet mogelijk, anders was Christus niet nodig geweest en hadden we ons gewoon aan die wetten kunnen houden.quote:Op woensdag 7 december 2011 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Omdat ik zijn wetten geniaal vind, en er heilig in geloof dat ze abslute rechtvaardigheid weergeven in het leven, en indien iedereen ze zou gehoorzamen, de wereld onvoorstelbaar veel plezieriger zou zijn.
Wet als in "nomos" in het Grieks betekent niet alleen wet maar ook norm. Als je het over een Goddelijke norm hebt, dan hebben Adam en Eva die overtreden door tegen God in te gaan. Wat God gebiedt maakt in deze niet uit, of dat nou binnen een convenant is of niet. "Gij zult van deze boom niet eten" was in deze zin net zo zeer een gebod. De gevolgen hiervan zijn duidelijk, dit heeft niets te maken met de Tien Geboden.quote:Op woensdag 7 december 2011 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Iedere zonde is een overtreding van Gods wet, want zonder wet is er geen zonde.
Romeinen 4:15 Want de wet werkt toorn; want waar geen wet is, daar is ook geen overtreding.
Wat Adam en Eva deden, wordt zonde genoemd. Dat impliciteert dat er een wet was.
Ik begrijp dat je hieruit duidelijk wilt maken dat hun zonde afgoderij was omdat ze naar de Satan luisterden. Ik kan hier ver in meegaan, totdat je de Tien Geboden erbij haalt die niet bestonden in die tijd. Dat Adam en Eva ongehoorzaam waren aan God is voldoende. Hier is geen specifiek gebod voor nodig.quote:Op woensdag 7 december 2011 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Welke wet overtraden ze dan? Je kan stellen dat ze alleen het gebod op het niet eten van die boom overtraden. Echter is er nog meer aan de hand:
etc:
Wie is er god van deze wereld door de zonde?
De wet is meer dan een opgelegd verbond, het is een Goddelijke moraal. Kain ging hier tegenin door zijn broer te vermoorden, dat daar geen wet voor was doet daar niets aan af het zijn universele Goddelijke moralen. Je kunt niet zeggen: "Het was toegestaan omdat God het nog niet specifiek verboden heeft toentertijd", die moraal is eeuwig, Goddelijk, en blijvend. Dat je je kind niet waarschuwt om voorzichtig te zijn met vuur wilt niet zeggen dat het zich niet kan verbranden, vuur is altijd heet. En het voorbeeld is duidelijk. Hierin heeft God Kain tot een duidelijk voorbeeld gesteld, zo duidelijk zelfs dat zelfs de meeste atheisten vandaag de dag het verhaal kennen. En nee, de Tien Geboden waren toen niet reeds bekend.quote:Op woensdag 7 december 2011 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar indien er geen wet was die zegt dat moord verkeerd is, waarom werd Kain dan gestraft? Die wet was er wel degelijk, want, ik herhaal,
Romeinen 5:13 Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.
Als die wet er niet was geweest, zou God onrechtvaardiglijk hebben gehandeld tegen Kain, hij overtrad immers geen gebod of wet.
Het hele Joodse convenant moet je zien als een metafoor van Christus, wat je zelf al uitlegt. Immers als die wet er niet was geweest zou zijn offerandelijke dood niets betekend hebben. Dit plaats je allemaal binnen het Joodse convenant en in die zin is de wet toegevoegd aan de Goddelijke maatstaven om de weg te banen voor Christus.quote:Op woensdag 7 december 2011 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In galaten wordt gesproken over een wet en nog een wet:
19 Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het zaad zou gekomen zijn, dien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des Middelaars.
Dus 'de wet' is 'om der overtredingen wil' toegevoegd. Overtredingen van wat?
Romeinen 4:15 Want de wet werkt toorn; want waar geen wet is, daar is ook geen overtreding.
Het feit dat er overtredingen waren, impliceert dat er een wet was. En om de overtredingen van die wet, is er een wet toegevoegd. Welke wet is er overtreden, en welke wet is er wegens die overtredingen toegevoegd?
Dat is een vreemde kijk. Dan zou dus door extra overtredingen de straf erger zijn? De straf is reeds de dood, wat je daaraan toevoegt maakt niet zo heel veel uit. Van een scheiding in overtredingen is dan ook geen sprake.quote:Op woensdag 7 december 2011 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is niet logisch om te stellen dat alle wetten inclusief de tien geboden tot de ceremoniele wet behoren, want de ceremoniele wet is toegevoegd om wille van overtredingen. Niet 'overtreding', wat je nog zou kunnen interpreteren als de zonde van Adam en Eva, maar 'overtredingen', dat is, meer dan alleen de originele zonde.
In een ideale wereld niet, mee eens. Maar dat werkt niet, daarom hebben we Christus nodig.quote:Op woensdag 7 december 2011 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Indien je liefhebt zoals Jezus, zul je automatisch de tien geboden niet overtreden.
Natuurlijk observeerde Jezus de sabbat! Hij observeerde alle Joodse wetten omdat hij geboren was onder het Joodse verbond en hierin het perfecte offer moest bewerkstelligen. En dan nog bracht hij hierin morele nuances aan die benadrukten waar het echt om ging. Zo ook zijn voorbeeld van goed doen op de sabbath, als iemands schaap in een put valt haal je hem er dan uit? Mensen genezen op de sabbath? etc.quote:Op woensdag 7 december 2011 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar Jezus, observeerde die de sabbat of niet? Indien Hij ons voorbeeld is, en liefde voor God Zijn geboden bewaren is, waarom zouden wij dat dan niet hoeven te doen?
Ik bedoel bindend middels een wettische convenantvorm en die is er niet meer. Dat het wel degelijk uitmaakt of je iemand vermoordt, besteelt, of wat dan ook dat moge duidelijk zijn. Dat is moreel duidelijk. Maar hier gaat het jou niet om, het gaat jou om de sabbat en hierin probeer je dat tot universele moraal te benadrukken terwijl het slechts een teken was van het Joodse volk. Dat het heel erg goed is om tijd uit te trekken voor God en bezinning is dan weer wel moreel gezien heel duidelijk. Maar of je dat op woensdag of zondag of zaterdag doet? Dat moet je helemaal zelf weten, de wet is er niet meer voor.quote:Op woensdag 7 december 2011 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat bedoel je met 'bindend'? Dat we ze mogen overtreden, en dat dat niet uitmaakt?
In die tijd waren er vele Joodse leiders die moeite hadden met het afstand doen van de Joodse wetten, waarop Jakobus zegt: "Als je je onder de wet wilt blijven bevinden, prima. Maar hou je dan aan alles, want als je ook maar 1 deel overtreedt dan veroordeelt de wet je al." Wie in een zal struikelen, die is schuldig bevonden aan alle. Zo ook met besnijdenissen, onrein voedsel, etc. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan en er zijn vandaag de dag nog steeds 'christenen' die zich aan alle wetten proberen te houden, de zgn. Messiaanse Joden. Gelukkig hoeft dit allemaal niet meer, want zoals je zelf al citeert: "Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel". Hierin legt Jakobus heel duidelijk uit dat de wet niet meer als maatstaf geldt omdat er nu een nieuw verbond is met Christus, dit probeert hij te verduidelijken aan degenen die zich angstvallig vasthouden aan de Joodse gebruiken en wetten.quote:Op woensdag 7 december 2011 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jakobus zegt: 8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;
9 Maar indien gij den persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt van de wet bestraft als overtreders.
10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.
11 Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.
12 Spreekt alzo, en doet alzo, als die door de wet der vrijheid zult geoordeeld worden.
Hier zie je dat Jakobus de tien geboden en de koninklijke wet, heb je naasten lief als jezelf, in 1 adem noemt en verbindt. We dienen die geboden niet te overtreden. Indien je er 1 van overtreedt, ben je schuldig aan de overtreding van alle. Waarom? Omdat 'heb God met heel je hart, verstand, ziel lief' neerkomt op het niet overtreden van de tien geboden, en daardoor goede werken doen. Indien je 1 van die geboden overtreedt, heb je God niet lief, noch je naaste.
Dat zeg je heel goed, een verbond tussen God en zijn uitverkoren volk, het Joodse volk. Vandaag de dag is God voor iedereen toegankelijk, door Christus. Ongeacht of je nou van Joodse afkomst bent of niet, onder een nieuw verbond.quote:Op woensdag 7 december 2011 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De sabbat is naast een gebod in de tien geboden, een verbond tussen God en zijn volk. Het is een teken tussen God en zijn volk.
Dat is een hele mooie kijk, en slaat meteen terug op Hebreeen 4:9-11. De sabbat kun je inderdaad zo beschouwen. Maar het is geen gebod voor christenen.quote:Op woensdag 7 december 2011 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat zijn de redenen van de sabbat: God schiep de aarde, en God verloste uit egypte. De exodus uit egypte onder Mozes is een beeld van de ware verlossing uit de wereld en haar zonden onder Christus. De sabbat is de rust waar je ingaat wanneer je je verlossing in Christus vindt, een rust die de israelieten niet vonden, maar wij wel kunnen vinden.
De sabbatsrust is een voorbode voor de rust die we in de hemel zullen krijgen.
Vanuit het oogpunt van jouw kerk kan ik me dat standpunt indenken, maar de vermeende exclusiviteit omdat het de sabbat als "teken van de ware kerk" maakt spreekt boekdelen. Daarbij hanteren veel adventkerken en de Milleristische sektes die daaruit ontsproten zijn een vrij kinderlijke theologie vol mislukte voorspellingen en gegoochel met jaartallen. En dan heb ik het niet eens over de hele geschiedenis van Ellen White. Kijk hier heel erg mee uit.quote:Op woensdag 7 december 2011 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit illustreert wat mij betreft dat je de ware boodschap van het geloof gemist hebt. Ik beschuldig je daar niet van, het is ongetwijfeld wat je mee hebt gekregen van anderen. Maar wees open voor een andere interpretatie.
Volledig mee eens en mooi verwoord. Vooral de zin "zonder Jezus Christus" lijkt me zinvol te overdenken. In plaats van "zonder Jezus Christus en daarbij nog eens de wet waarmee we misschien extra puntjes kunnen scoren". Bedenk eens goed wat je bedoelt met de wet in morele zin, zonder weer de sabbat te benadrukken.quote:Op woensdag 7 december 2011 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus het vlees, het zondige lichaam, sterft door te lijden in het vlees. Ik weet niet of God je wel eens op de proef heeft gesteld, of je rouw hebt gehad voor iemand, of op een andere manier geleden hebt met God, het is in dat proces dat we sterven, en door communie met God Christus in ons leeft. Dit is een voortdurende transformatie en gevecht tegen verleiding, ongeloof, ontmoediging, enzovoorts, en de victorie is alleen te halen wanneer we beseffen dat we zonder Jezus Christus niets goeds voort kunnen brengen
Dat klopt, het was zeker niet de wet van Mozes. Die laatste zin ben ik het ook volledig mee eens. Ben je bekend met het verbond van Noach? Staat in Genesis 9 en onder dit verbond viel Abraham in de tijd die jij aanhaalt.quote:Op woensdag 7 december 2011 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dan zul je me uit moeten leggen welke wetten bijv. Abraham observeerde:
Genesis 26:5 Daarom dat Abraham Mijn stem gehoorzaam geweest is, en heeft onderhouden Mijn bevel, Mijn geboden, Mijn inzettingen en Mijn wetten.
Dat was niet de wet van Mozes want er was nog geen Mozes.
Het feit dat het niet expliciet in de bijbel staat, wil niet zeggen dat het niet het geval is.
Het punt hier is hoe je gerechtvaardigd wordt. Dat is door geloof in Jezus Christus. Hij heeft de wet wel volbracht, in tegenstelling tot de gehele mensheid. Indien je in Jezus gelooft, en je sterft en staat weder op met hem, wordt zijn rechtvaardigheid aan jou gegeven, uit genade. Daardoor wordt je dus gerechtvaardigd. Dat is door geloof, en niet door de wet. Dat wil echter niet zeggen dat je kan doen en laten waar je zin in hebt.quote:Op donderdag 8 december 2011 01:19 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Paulus trekt hier echter andere conclusies uit:
Galaten 3
10 Maar iedereen die op de wet vertrouwt is vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is eenieder die niet alles doet wat het boek van de wet bepaalt.’ 11 Dat niemand door de wet voor God rechtvaardig wordt, is volkomen duidelijk, want er staat ook geschreven: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.’ 12 De wet daarentegen is niet gegrond op geloof, want er staat: ‘Wie doet wat de wet voorschrijft, zal leven.’ 13 Maar Christus Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.’ 14 Zo zouden door hem alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals ons is beloofd, door het geloof de Geest ontvangen.
Ja, de ceremoniele wet werd gedaan omdat er geen messias was. Door die wet te praktiseren, konden we zien wat Gods plan van verlossing was, door middel van de offers en dergelijke. Nu Jezus gestorven en herrezen is, is het praktiseren van die wetten niet meer nodig, maar geloof in Jezus. De wet was een schoolmeester. Dat is, de ceremoniele wet. Maar die was toegevoegd wegens het overtreden van een andere wet, de morele wet van God, de tien geboden.quote:en
Galaten3
24 Kortom, de wet hield toezicht op ons totdat Christus kwam, zodat we door ons vertrouwen op God als rechtvaardigen konden worden aangenomen. 25 Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht, 26 want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. 27 U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. 28 Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. 29 En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.
Ja, wat moeten we hiervan denken?quote:Op woensdag 7 december 2011 11:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
B.v. in Exodus 4,
[..]
Onderweg, toen Mozes en de zijnen ergens overnachtten, kwam de HEER op hem af en probeerde hem te doden. 25 Sippora pakte een scherpe steen, sneed de voorhuid van haar zoon weg en raakte daarmee Mozes’ voeten aan, terwijl ze zei: ‘Een bloedbruidegom ben jij voor mij.’ 26 (Ze noemde hem toen ‘bloedbruidegom’ vanwege die besnijdenis.) Toen liet de HEER hem met rust.
nogmaals, is het niet vreemd dag God hem probeerde te doden? Sinds wanneer lukt de Almachtige iets niet?quote:Op donderdag 8 december 2011 13:55 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, wat moeten we hiervan denken?
Misschien dat de dood niet ver weg is als we G’d naderen.
Maar ja, als we dat niet doen is hij dat ook niet, alleen misschien met andere gevolgen.
Sinds wanneer laat een almachtige God zich overhalen door een mens om Sodom en Gemorra misschien te sparen? Sinds wanneer gaat een almachtige God bij Abraham op de koffie met 2 engelen? Sinds wanneer laat een almachtige God zijn schepping in de soep lopen door nou net die ene boom in het midden van de tuin neer te zetten?quote:Op donderdag 8 december 2011 14:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
nogmaals, is het niet vreemd dag God hem probeerde te doden? Sinds wanneer lukt de Almachtige iets niet?
Dit is puur een probleem qua vertaling. Er staat in Exodus 4:24 "uibqash amithu" wat letterlijk betekent "zocht hem te doden". Van proberen of een poging is geen sprake en deze constructie wordt ook gebruikt om aan te tonen dat er iets staat te gebeuren.quote:Op donderdag 8 december 2011 14:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
nogmaals, is het niet vreemd dag God hem probeerde te doden? Sinds wanneer lukt de Almachtige iets niet?
Omdat God ook luistert naar de mens.quote:Op donderdag 8 december 2011 14:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Sinds wanneer laat een almachtige God zich overhalen door een mens om Sodom en Gemorra misschien te sparen? Sinds wanneer gaat een almachtige God bij Abraham op de koffie met 2 engelen? Sinds wanneer laat een almachtige God zijn schepping in de soep lopen door nou net die ene boom in het midden van de tuin neer te zetten?
Zullen we nog even doorgaan?
Waar haal je dit vandaan?quote:Op donderdag 8 december 2011 15:03 schreef Elemo het volgende:
Van proberen of een poging is geen sprake en deze constructie wordt ook gebruikt om aan te tonen dat er iets staat te gebeuren.
Je zou het dus kunnen vertalen als "God zocht Mozes om hem te doden, God wou Mozes doden" oid.quote:1a) (Piel)
1a1) to seek to find
1a2) to seek to secure
1a3) to seek the face
1a4) to desire, demand
1a5) to require, exact
1a6) to ask, request
Dat is inderdaad wat ik reeds zei.quote:Op donderdag 8 december 2011 15:50 schreef Haushofer het volgende:
Je zou het dus kunnen vertalen als "God zocht Mozes om hem te doden, God wou Mozes doden" oid.
Valt wel mee, had ook gewoon de bronletters kunnen posten maar daar heeft niemand iets aanquote:Op donderdag 8 december 2011 15:50 schreef Haushofer het volgende:
-edit Je transliteratie is ook wat vreemd. Er staat "wajvaqeesh hamito".
hij luistert niet naar mij.quote:Op donderdag 8 december 2011 15:38 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Omdat God ook luistert naar de mens.
Net als bij mozes toen hij naar de farao moest om het volk vrij te laten uit egypte, toen zei mozes dat hij dat niet goed kon en toen zei God dat hij mozes's broer aäron mee moest nemen om voor hem het woord te doen.
God zocht Mozes om hem te doden betekent hetzelfde al "probeerde hem te doden".quote:Op donderdag 8 december 2011 16:43 schreef Elemo het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wat ik reeds zei.
Of als "God stond op het punt Mozes te doden". Dit kan allebei. Van "proberen" is in ieder geval geen sprake.
[..]
Valt wel mee, had ook gewoon de bronletters kunnen posten maar daar heeft niemand iets aan
Als je modern Hebreeuws leest zou je inderdaad "wajvaqesh" kunnen lezen, echter is het "oe" of "oei" in dit geval in plaats van "wa", en sowieso "amitOE" (HEM te doden), niet (h)amito.
Maar goed, phonetisch dingen opschrijven blijft vervelend, als de boodschap maar overkomt.
Ik snap wat je bedoelt, als je dat zo vertaalt is het inderdaad net alsof God niet wist waar hij zich bevond. Het is alleen niet "zoeken" in de zin van "proberen te vinden" maar meer dat hij van plan was hem te doden.quote:Op donderdag 8 december 2011 16:49 schreef hoatzin het volgende:
[..]
God zocht Mozes om hem te doden betekent hetzelfde al "probeerde hem te doden".
Als God Mozes zoekt dan probeert hij hem te vinden.
Grote onzin natuurlijk God weet immers alles?
Bedoel je nou verzonnen of overgenomen? Want je suggereert hier beiden.quote:Op dinsdag 6 december 2011 15:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
het valt hem ook totaal niet op dat heel veel geleend is van andere godsdiensten.
Bekend is het zondvloed-verhaal-Gilgamesh epos en (veel ouder) het Atrahasis-epos.
De Bijbel (OT), èn de geschiedenis van het volk Israel, zijn in elkaar geflanst en verzonnen tijdens de babylonische ballingschap.
Dat heeft er niks mee te maken. Ik lees gewoon de beklinkering die in de Stuttgartensia staatquote:Op donderdag 8 december 2011 16:43 schreef Elemo het volgende:
Valt wel mee, had ook gewoon de bronletters kunnen posten maar daar heeft niemand iets aan
Als je modern Hebreeuws leest zou je inderdaad "wajvaqesh" kunnen lezen.
Dat is heel mooi, ik haal het uit de Westminster Leningrad Codex.quote:Op donderdag 8 december 2011 18:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat heeft er niks mee te maken. Ik lees gewoon de beklinkering die in de Stuttgartensia staat.
Lijkt me sterk dat het daar anders staat, maar ala. Ik snap ook niet hoe je op "amitoe" komt; "aan hem/het" is b.v. toch ook gewoon "lo" en niet "loe"? En er staat gewoon "hamito", met een heh.quote:Op donderdag 8 december 2011 19:07 schreef Elemo het volgende:
[..]
Dat is heel mooi, ik haal het uit de Westminster Leningrad Codex.
Nee, maar het is de vraag of je het in deze context wellicht zo zou kunnen vertalen. Iemand als Dasberg vertaalt het ook als "de Eeuwige probeerde hem te doden", en zo gek lijkt die vertaling me nietquote:Ging mij er even om dat de wortel [BKSH] niet "proberen" betekent.
We praten langs elkaar heen. "lo" en "shelo" is inderdaad gewoon aan hem/het in modern Hebreeuws. In oud Hebreeuws wordt dit anders uitgesproken, waaronder ook het woord "en" voor een woord, aangegeven met de vav "oe" wordt in plaats van "wa/we", zelfde met (h)amitoe/(h)amito of zelfs (h)emito.quote:Op donderdag 8 december 2011 19:18 schreef Haushofer het volgende:
Lijkt me sterk dat het daar anders staat, maar ala. Ik snap ook niet hoe je op "amitoe" komt; "aan hem/het" is b.v. toch ook gewoon "lo" en niet "loe"? En er staat gewoon "hamito", met een heh.
Qua context zou het best kunnen, als je het "proberen" alleen niet letterlijk opvat. Als je bijvoorbeeld in het Engels ervan maakt "Yahweh sought out to kill him" of iets dergelijks, dan kan dat als "zoeken" en als "ernaar streven" en ook als "proberen" worden opgevat.quote:Op donderdag 8 december 2011 19:18 schreef Haushofer het volgende:
Nee, maar het is de vraag of je het in deze context wellicht zo zou kunnen vertalen. Iemand als Dasberg vertaalt het ook als "de Eeuwige probeerde hem te doden", en zo gek lijkt die vertaling me niet![]()
Hoezo denk jij dat hij toen niet luisterde?quote:Op donderdag 8 december 2011 16:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
hij luistert niet naar mij.
Hij luisterde ook niet naar al die miljoenen die hem hebben aangeroepen in oorlogen en bij rampen. Zelfs van zijn eigen volk liet hij er miljoenen afslachten in een paar tijd...
God is doof.
Oh hij keek ernaar en vond het best? Wellicht genoot hij er zelfs van?quote:Op donderdag 8 december 2011 20:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Hoezo denk jij dat hij toen niet luisterde?
Was jij er toen bij?
Dat heb je denk ik verkeerd gezien. Wanneer 'de wet' gebruikt wordt in de bijbel, kunnen daar verschillende zaken mee bedoeld worden:quote:Op donderdag 8 december 2011 07:27 schreef Elemo het volgende:
Bedankt voor je inhoudelijk zeer sterke reactie.
Er vallen me een aantal dingen op:
Je ziet de wet als de Tien Geboden en bent hier heel statisch in, oftewel dat zonde er niet kan zijn zonder die Tien Geboden.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Echter zien we wel dat God steeds door middel van wetten, geboden, inzettingen, enz. aan mensen communiceert wat zijn wil is. Aan ons te kiezen om daar in mee te gaan of niet.quote:Om te beginnen wil ik zeggen dat je in mijn ogen het idee van "wet" te onbeweeglijk opvat, de wetten of geboden als morele leidraad, dat heb je helemaal goed door.
Deze moraliteit, in welke vorm dan ook, is er altijd al geweest, zoals God ook eeuwig is, Zijn natuur eeuwig perfect is en alles wat daar haaks op staat, automatisch zondig is.
Dat dit niet altijd in verbonden en convenanten vastgelegd is doet daar (uiteraard) niets aan af. Er is een volmaakte maatstaf en die kan genuanceerd uitgelegd worden dmv verbonden en wetten, maar de kern ervan komt uiteindelijk neer op de 2 zogenaamde grootste geboden.
Ja, geheel mee eens.quote:Dat je dit terugredeneert naar Adam en Eva, Kain, en een eventuele 'wet' die daar dan op van toepassing zou moeten zijn klopt niet, dit zal ik proberen uit te leggen.
[..]
Vervelende Statenvertaling, maar goed dat is slechts mijn mening
Het punt is juist dat je dat niet kunt. Indien dit mogelijk was, dan was iedereen in staat zich aan de Joodse wetten te houden. Dat in Christus alles mogelijk is doet daar niets aan af, als zondig mens is het onmogelijk om naar de wet te leven, anders hadden we Christus niet eens nodig gehad. Of dit nou leven naar de Tien Geboden is of niet. Mee eens?
Dat klopt, en dat is ook niet wat ik gezegd heb. Indien je dat begreep onder 'de wet staat', heb je me verkeerd begrepen. De manier waarop je gered wordt is niet door je gehoorzaamheid, oftewel je werken, maar door genade door geloof.quote:Waarschijnlijk niet, en dan zou ik je willen vragen om naar de Tien Geboden te leven zonder Christus.
Je bent wel met me eens dat dit niet mogelijk is, dat weet ik zeker. Waardoor zijn we dan gered? Niet door het wel of niet houden aan de Tien Geboden.
Ik denk dat je dit bijna goed begrepen hebt.quote:Volledig mee eens! Alleen is dit voor de mensheid niet mogelijk, anders was Christus niet nodig geweest en hadden we ons gewoon aan die wetten kunnen houden.
Dat is wat Gods genade inhoudt.
Ja, dat ben ik met je eens, maar je kunt alle menselijk zondig gedrag terugvoeren op het overtreden van 1 of meer van de tien geboden. Hun moraal is allesomvattend en universeel.quote:Wet als in "nomos" in het Grieks betekent niet alleen wet maar ook norm. Als je het over een Goddelijke norm hebt, dan hebben Adam en Eva die overtreden door tegen God in te gaan. Wat God gebiedt maakt in deze niet uit, of dat nou binnen een convenant is of niet. "Gij zult van deze boom niet eten" was in deze zin net zo zeer een gebod. De gevolgen hiervan zijn duidelijk, dit heeft niets te maken met de Tien Geboden.
Maar de tien geboden zijn niet iets extra's aan Gods moraal die je ook weg kan nemen. Ze volgen uit Gods karakter. God is het leven, en indien wij willen leven, dienen we in constante band te zijn met God. Indien we ons dus afkeren van Hem, door ongehoorzaamheid, sterven we. Hoe keren we ons dan van hem af? Door te handelen in tegenstelling aan Zijn karakter, dat is rebellie. De tien geboden geven aan wat voor ons de manier is om die band met God niet te schenden, en dus in leven te blijven. Daarom:quote:Ik begrijp dat je hieruit duidelijk wilt maken dat hun zonde afgoderij was omdat ze naar de Satan luisterden. Ik kan hier ver in meegaan, totdat je de Tien Geboden erbij haalt die niet bestonden in die tijd. Dat Adam en Eva ongehoorzaam waren aan God is voldoende. Hier is geen specifiek gebod voor nodig.
Die afgoderij kan ook betekenen dat zij dachten zichzelf tot God te maken, wat uiteraard een leugen is. De ongehoorzaamheid aan Gods gebod om niet van de boom te eten is het belangrijkste punt, dit werd overtreden. Of het nou door de Satan kwam of door hun eigen begeerte die daaraan toegaf.
Dit ben ik volledig met je eens. Maar dit wil niet zeggen dat er nog geen wet was. De goddelijke moraal van God wordt namelijk altijd uitgedrukt in wetten, en geboden, enzovoorts. Dat is de manier waarop God met zijn schepsels communiceert, door middel van het uitdrukken van zijn wil in voor ons begrijpelijke taal. Wanneer God zijn wil op die manier niet uitdrukt, hoe kunnen wij die dan weten?quote:De wet is meer dan een opgelegd verbond, het is een Goddelijke moraal. Kain ging hier tegenin door zijn broer te vermoorden, dat daar geen wet voor was doet daar niets aan af het zijn universele Goddelijke moralen. Je kunt niet zeggen: "Het was toegestaan omdat God het nog niet specifiek verboden heeft toentertijd", die moraal is eeuwig, Goddelijk, en blijvend. Dat je je kind niet waarschuwt om voorzichtig te zijn met vuur wilt niet zeggen dat het zich niet kan verbranden, vuur is altijd heet. En het voorbeeld is duidelijk. Hierin heeft God Kain tot een duidelijk voorbeeld gesteld, zo duidelijk zelfs dat zelfs de meeste atheisten vandaag de dag het verhaal kennen. En nee, de Tien Geboden waren toen niet reeds bekend.
Ik draai het zelf liever om: als vanaf het moment dat zonde zijn intrede deed God niet beloofde dat er een messias zou komen (het zaad van de vrouw dat de kop van de slang zou vermorzelen), dan zou de hele ceremoniele wet betekenisloos zijn geweset. De wet voegt niets toe aan de offerandelijke dood van Christus. De wet liet slechts zien in beelden en symbolen wat Christus zou gaan doen. De wet was een leermeester:quote:Het hele Joodse convenant moet je zien als een metafoor van Christus, wat je zelf al uitlegt. Immers als die wet er niet was geweest zou zijn offerandelijke dood niets betekend hebben. Dit plaats je allemaal binnen het Joodse convenant en in die zin is de wet toegevoegd aan de Goddelijke maatstaven om de weg te banen voor Christus.
Maar dat is niet wat de tekst zegt...quote:Er is geen 'extra wet' die hierbij hoort, en alle overtredingen die je bedoelt zijn puur de overtredingen van die ene wet, in dat specifieke verbond met het Joodse volk met alle omgangsregelingen, zakelijke wetten, morele wetten, en ceremoniele wetten.
Dit is dus absoluut niet waar.quote:Dat is een vreemde kijk. Dan zou dus door extra overtredingen de straf erger zijn? De straf is reeds de dood, wat je daaraan toevoegt maakt niet zo heel veel uit. Van een scheiding in overtredingen is dan ook geen sprake.
Dat zou ook de Tien Geboden teniet verklaren middels de dood van Christus. Het zou nog minder logisch zijn om je eraan te proberen te houden als je door je best te doen en te falen als christen alsnog ervoor vergeven wordt. Hierdoor is die wet dus vervuld en niet langer bindend.
Ja, Jezus liet inderdaad zien dat het gaat om de moraal, en niet om het jezelf rechtvaardigen door het observeren van de wet.quote:In een ideale wereld niet, mee eens. Maar dat werkt niet, daarom hebben we Christus nodig.
[quote]
Ja, maar niet om aan de wet te ontkomen, maar om hem te gehoorzamen! Of wil je dat niet dan? Het feit dat ik keer op keer zal falen, wil niet zeggen dat ik niet kan groeien in Christus door zijn genade, waardoor mijn vlees steeds doder wordt in mij, en Christus steeds levender, en ik vruchten der bekering draag, in plaats van vruchten van de zonde. Wat is geloof zonder werken? Dood.
[quote]
Natuurlijk observeerde Jezus de sabbat! Hij observeerde alle Joodse wetten omdat hij geboren was onder het Joodse verbond en hierin het perfecte offer moest bewerkstelligen. En dan nog bracht hij hierin morele nuances aan die benadrukten waar het echt om ging. Zo ook zijn voorbeeld van goed doen op de sabbath, als iemands schaap in een put valt haal je hem er dan uit? Mensen genezen op de sabbath? etc.
Hierin liet hij de Joodse leiders zien dat het gaat om de moraal, om het juiste, en niet om het wettische denken dat ze zo gewend waren in die tijd.
Waarom is dat 'moreel duidelijk'?quote:Ik bedoel bindend middels een wettische convenantvorm en die is er niet meer. Dat het wel degelijk uitmaakt of je iemand vermoordt, besteelt, of wat dan ook dat moge duidelijk zijn. Dat is moreel duidelijk.
Het gaat mij wel degelijk om de gehele wet. De sabbat is slechts normaal gesproken het probleem voor de niet-sabbat observerende christen, dus uiteindelijk draait daar het debat nu bij ons om. Maar voor een niet gelovige, iemand die uit allerlei wereldlijke tradities of andere religies komt, is dat niet het geval.quote:Maar hier gaat het jou niet om, het gaat jou om de sabbat en hierin probeer je dat tot universele moraal te benadrukken terwijl het slechts een teken was van het Joodse volk. Dat het heel erg goed is om tijd uit te trekken voor God en bezinning is dan weer wel moreel gezien heel duidelijk. Maar of je dat op woensdag of zondag of zaterdag doet? Dat moet je helemaal zelf weten, de wet is er niet meer voor.
Ik denk eerder dat het probleem was dat deze mensen niet beseften dat ze door het onderscheid te maken in behandeling van rijken en armen, de koninklijke wet overtraden. En inderdaad, dat als ze in 1 punt struikelden, ze de gehele wet overtraden.quote:In die tijd waren er vele Joodse leiders die moeite hadden met het afstand doen van de Joodse wetten, waarop Jakobus zegt: "Als je je onder de wet wilt blijven bevinden, prima. Maar hou je dan aan alles, want als je ook maar 1 deel overtreedt dan veroordeelt de wet je al." Wie in een zal struikelen, die is schuldig bevonden aan alle. Zo ook met besnijdenissen, onrein voedsel, etc. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan en er zijn vandaag de dag nog steeds 'christenen' die zich aan alle wetten proberen te houden, de zgn. Messiaanse Joden. Gelukkig hoeft dit allemaal niet meer, want zoals je zelf al citeert: "Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel". Hierin legt Jakobus heel duidelijk uit dat de wet niet meer als maatstaf geldt omdat er nu een nieuw verbond is met Christus, dit probeert hij te verduidelijken aan degenen die zich angstvallig vasthouden aan de Joodse gebruiken en wetten.
Was God niet voor iedereen toegankelijk in het verleden dan denk je?quote:Dat zeg je heel goed, een verbond tussen God en zijn uitverkoren volk, het Joodse volk. Vandaag de dag is God voor iedereen toegankelijk, door Christus. Ongeacht of je nou van Joodse afkomst bent of niet, onder een nieuw verbond.
Niet de sabbat, maar Gods wet. Wegens:quote:Dat is een hele mooie kijk, en slaat meteen terug op Hebreeen 4:9-11. De sabbat kun je inderdaad zo beschouwen. Maar het is geen gebod voor christenen.
Vanuit het oogpunt van jouw kerk kan ik me dat standpunt indenken, maar de vermeende exclusiviteit omdat het de sabbat als "teken van de ware kerk" maakt spreekt boekdelen. Daarbij hanteren veel adventkerken en de Milleristische sektes die daaruit ontsproten zijn een vrij kinderlijke theologie vol mislukte voorspellingen en gegoochel met jaartallen. En dan heb ik het niet eens over de hele geschiedenis van Ellen White. Kijk hier heel erg mee uit.
Mijn kijk hierop is ondertussen duidelijk denk ik.quote:Volledig mee eens en mooi verwoord. Vooral de zin "zonder Jezus Christus" lijkt me zinvol te overdenken. In plaats van "zonder Jezus Christus en daarbij nog eens de wet waarmee we misschien extra puntjes kunnen scoren". Bedenk eens goed wat je bedoelt met de wet in morele zin, zonder weer de sabbat te benadrukken.
Ik ben het niet eens met je uitspraak 'omdat het een verbond was op basis van geloof in plaats van wetten'.quote:Dat klopt, het was zeker niet de wet van Mozes. Die laatste zin ben ik het ook volledig mee eens. Ben je bekend met het verbond van Noach? Staat in Genesis 9 en onder dit verbond viel Abraham in de tijd die jij aanhaalt.
Dit verbond had ook verschillende wetten en geboden, onder andere zich voortplanten (Genesis 9:1), planten en dieren beheren (Genesis 9:2-3), een verbod om vlees te eten waarin nog bloed zat (Genesis 9:4), een verbod op moorden (Genesis 9:5), bloed vergieten als straf voor bloed vergieten (Genesis 9:6), een belofte van God om nooit meer de wereld te vernietigen met een vloed en de regenboog als teken van dit verbond (Genesis 9:12-17).
Komt dit je bekend voor?
Dat kan heel goed, in Handelingen 15:24-28 worden deze namelijk allemaal herhaald, en in Galaten 3:6-14 wordt dit verbond zelfs geprezen omdat het een verbond was op basis van geloof in plaats van wetten. Dat dit niet over het verbond van Mozes gaat is duidelijk te lezen in Galaten 3:17.
Er zijn zelfs christenen die beweren dat dit verbond "dichter bij God" staat dan het Joodse verbond met het wettische denken dat daarbij gekomen is. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Dit is wat ik al eerder aankaartte. De wet als moraal was er al, die is er altijd geweest en wat er met Kain gebeurde heeft niets met de Tien Geboden te maken.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God straft Kain niet omdat hij onschuldig is, maar omdat hij die absolute moraal overtreden heeft. God wil niet dat wij elkaar doden. Die wil, die wet, was er dus al. Deze is opgenomen in de tien geboden. Het lijkt mij zeer sterk dat God zijn wetten niet onmiddellijk vanaf de zonde aan de mensheid heeft gegeven.
Als je dat zo wilt gebruiken, prima. Maar daarin zijn de Tien Geboden niet eens voldoende, er is een veel hogere moraal opgelegd.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De tien geboden blijven in deze de manier om te herkennen wanneer je zondigt. Een spiegel die je voor wordt gehouden.
En dan gebruik je het woord wet dus weer als doorgegeven wet binnen een verbond in plaats van als Goddelijke norm waar tegenin kan worden gegaan zonder specifiek verbond. Dit heb ik in mijn vorige post uitgelegd.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
15 Want de wet werkt toorn; want waar geen wet is, daar is ook geen overtreding.
Indien je stelt dat de tien geboden, of simpelweg het gebod 'gij zult niet doden', of iets anders wat dat behelst, er nog niet was, dan was Kain ook niet schuldig. Hij overtrad immers niets.
Nee, de wet liet dat helemaal niet slechts zien, de wet was in zijn geheel een metafoor van Christus. Zonder de wet had Christus' offer geen zin gehad, net zoals een geslacht offerlam niets zou betekenen zonder de wet. Zonder het wetssysteem zou een geofferd lam niets meer zijn dan een dood dier zonder enige symbolische betekenis en waarde.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik draai het zelf liever om: als vanaf het moment dat zonde zijn intrede deed God niet beloofde dat er een messias zou komen (het zaad van de vrouw dat de kop van de slang zou vermorzelen), dan zou de hele ceremoniele wet betekenisloos zijn geweset. De wet voegt niets toe aan de offerandelijke dood van Christus. De wet liet slechts zien in beelden en symbolen wat Christus zou gaan doen. De wet was een leermeester
Precies hetzelfde verhaal en nou gebruik je wederom wet als verbond in plaats van norm. Volgens jou kan er zonder wet als verbondsvorm geen overtreding zijn. Hierdoor kom je in de knel en moet er volgens jou dus al een wet geweest zijn die overtreden werd waaraan later dan de wet werd toegevoegd.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die zegt dat er een wet was toegevoegd omwille van overtredingen:
Galaten 3:19 Waartoe dient dan de wet? * Zij is eraan toegevoegd omwille van de overtredingen, totdat het Nageslacht zou gekomen zijn aan Wie het beloofd was; en zij is * door engelen in de hand van * de middelaar beschikt.
Mijn vraag aan jou dus is: welke wet is toegevoegd omwille van de overtredingen van wet? Paulus zegt dat er zonder wet geen overtreding is. Dus de wet is toegevoegd omwille van overtredingen van de wet. Welke wet is toegevoegd omwille van het overtreden van welke wet? Het feit dat 'de wet' is toegevoegd, dat is de wet die de joden hielden, impliceert dat er voor de joden ook al een wet was die overtreden is, niet? Dus wat is jouw antwoord hierop?
Dit komt gelukkig niet uit de losse pols maar ik zal meer bijbelverzen posten als je dat prettiger vindt.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende: Blijf bij de schrift! Ik vind dat je veel te veel uit de losse pols schudt, zonder je op de schrift te baseren.
Kinderachtig voorbeeld. Maak er dan een leuk euthanasie verhaaltje van! Waarin je bijvoorbeeld uit liefde iemands leven beëindigtquote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat vindt God hiervan? Er is volgens jou geen wet meer 'gij zult niet stelen', dus het feit dat ik mijn buurman help, dus liefheb, rechtvaardigt mijn het nemen van een ander, of niet?
Het woord voor hoererij is "porneia", waarbij helemaal geen geld betrokken hoeft te zijn.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Weleens van partnerruil gehoord? De persoon die daar aan doet, en vervolgens zich bekeert tot het christelijk geloof, en geen wet ziet 'gij zult geen overspel plegen', die zal daar vrolijk mee door gaan, hij heeft immres ook de partners van de buren en wildvreemden lief volgens hem. Dat is geen hoererij, want er is geen geld in het spel, maar het is allemaal vrije wil en met liefde. Is dat wat God in gedachten heeft denk je?
Nee zonder wet zou je geen verlosser nodig hebben gehad. Saillant detail.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zonder wet heb ik geen verlosser nodig.
Nee, want daartoe ben je niet in staat.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus Christus kwam niet om de wet weg te nemen, maar om mij in staat te stellen de wet te behouden,
Dat bedoel ik maar.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
en vergeving te bieden voor mijn zondige wandel, en wanneer ik nu nog struikel.
Nee het gaat erom dat je tevergeefs probeert plausibel te maken dat de Tien Geboden er vanaf het begin al waren, nu nog steeds gelden als verbond, en men dus nog steeds de sabbat dient te observeren. Daar draait het debat nu bij ons om.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het gaat mij wel degelijk om de gehele wet. De sabbat is slechts normaal gesproken het probleem voor de niet-sabbat observerende christen, dus uiteindelijk draait daar het debat nu bij ons om.
Klopt, dit was ook een uiting van een bekend gebruik, maar waar wordt in Genesis het woord sabbat genoemd? Was er toen al sprake van een verbond?quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Voor de tien geboden observeerden de israelieten in de woestijn al de sabbat:
Exodus 16:23 Hij dan zeide tot hen: Dit is het, dat de HEERE gesproken heeft: Morgen is de rust, de heilige sabbat des HEEREN! wat gij bakken zoudt, bakt dat, en ziedt, wat gij zieden zoudt; en al wat over blijft, legt het op voor u in bewaring tot den morgen.
Dit is voordat God met hen het convenant aangaat op Sinai!
Nee de sabbat was een gebruik dat ter herinnering aan de uittocht uit Egypte in het Joodse verbond werd opgenomen. Adam, Noach, iedereen die voor die tijd leefde viel niet onder dat verbond.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De sabbath was altijd onderdeel van het plan van God voor de mens. Die zevende dag van elke week is heilig, apart, gezegend. Natuurlijk werd de jood opgedragen die dag heilig te houden, maar hij was niet heilig omdat God met hen een verbond aanging waarin dat gebod voorkwam, maar omdat God die vanaf de schepping, voor de zonde, al geheiligd had. Er is dus ook niet zoiets als een 'joodse sabbat'. Wel een sabbat observerende jood.
Heel goed. Werd de zevende dag bij de schepping meteen een verplichte rustdag? Nee. Wie rustte er toen? God rustte. Deze symboliek is verder uitgewerkt in het Joodse verbond, De Wet, kortom, in het Oude Testament. Zoals de wet wijst naar Christus, is de sabbatsrust hierin ook een metafoor voor de rust die wij in Hem vinden.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat de dag betreft: het is toch duidelijk dat Genesis stelt dat de zevende dag geheiligd is, en niet de eerste, of de tweede, of de derde, of de vierde, de vijfde of de zesde.
Ook wel bekend als "De wet van Christus", opgesomd in de 2 grootste geboden die we allemaal zo goed kennen.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat is volgens jou de 'wet van de vrijheid'?
Dat is erg kort door de bocht. Ik val je niet aan, het gaat mij erom dat je door de kerkstroming waar je bij zit automatisch de bijbel in een bepaald kader plaatst. Ik val je denominatie niet aan, ik ben het er alleen niet mee eens omdat deze onbijbelse leerstellingen verspreidt.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Verder heb ik geen commentaar op je kijk op Miller of Ellen White, ik laat de schrift liever voor zichzelf spreken zonder een bepaalde denominatie of persoon aan te vallen of op te liften als reden voor waarheid of onwaarheid.
Dit is wat er staat.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ben het niet eens met je uitspraak 'omdat het een verbond was op basis van geloof in plaats van wetten'.
Helemaal mee eens, de wet redt ook niemand maar is er als leermeester om ons bewust te maken van onze zonde. En om ons te laten zien dat we het niet op eigen kracht kunnen.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De jood werd niet gerechtvaardigd door het observeren van wetten. Maar de enige manier waarop je door middel van de wet gerechtvaardigd kon worden, was door het observeren van al die wetten. Maar dat kon dus niemand een leven lang van geboorte tot dood omdat de zonde in ieder is doorgegeven, daar zijn we het over eens.
Is dan nooit 1 jood rechtvaardig verklaard? Al die joden van Mozes tot Jezus zijn onrechtvaardig verklaard omdat ze de mozaische wet hebben overtreden, en dus voor altijd verdoemd? Dat lijkt me sterk. We weten zelfs dat dit niet het geval is, aangezien zowel Mozes als Elija al in de hemel opgenomen zijn.
Hoe werd een jood dan rechtvaardig verklaard?
En dat probleem hebben we allemaal want niemand is perfect, niemand is zonder zonde, en niemand kan zonder zonde leven. Hoe erg je je best ook doet en hoeveel vruchten van de Geest je ook laat zien. DIt is een doorgaand proces waarin we altijd terecht kunnen bij Jezus Christus.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De vraag die iedere gelovige zich dient te stellen is dus, ben ik werkelijk opnieuw geboren, is mijn hart besneden, leef ik volgens de Geest, en draag ik de vruchten van de Geest, of ben ik nog steeds vleselijk. En indien ik nog vleselijk ben, waardoor ik God maar blijf ongehoorzamen, heb ik een probleem.
Ik ben er bekend mee, maar heb me er niet in verdieptquote:Op vrijdag 9 december 2011 02:40 schreef sinzzer het volgende:
Zijn jullie bekend met het boek de Confessions van Augustinus Hippo ( 354-430 ) ?
Het Pelagianisme als leer dat mensen het op eigen kracht kunnen zonder Jezus Christus vind ik verwerpelijk.quote:Op vrijdag 9 december 2011 02:40 schreef sinzzer het volgende:
En wat vind je van de keuzes die zijn gemaakt op het concilie van efeze?
Deze concilie gaat meer over het Pelagianisme.
Het concept is bijbels genoeg. Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt wie dit uiteindelijk als ware leer inplementeert en binnen een concilie vast laat leggen als officiele leer.quote:Op vrijdag 9 december 2011 02:40 schreef sinzzer het volgende:
Als je het kent wat hierboven staat.... komt het dan niet op neer dat de kerkvaders verantwoordelijk zijn voor het concept van de zondeval?
Hiermee bedoel je Augustinus? Ik begrijp wat je bedoelt, dat het dus hypocriet is van hem om dat vast te laten leggen na zo'n losbandige levensstijl maar zoals ik al eerder zei bestond de leer van de zondeval al. Dat dit niet officieel was vastgelegd in een concilie doet daar niks aan af, het is niet iets dat hij verzonnen heeft en vervolgens officieel gemaakt heeft.quote:Op vrijdag 9 december 2011 02:40 schreef sinzzer het volgende:
De zondeval theorie heeft ervoor gezorgd dat men denkt dat de mens van nature slecht is.
Iedereen zondigt, iedereen leeft in zonde etc etc etc.
En dat alleen omdat er ooit een losbandige persoon was die verschillende stromingen had gevolgd, en uiteindelijk bij het christendom is geëindigd en tot de conclusie is gekomen dat alle kwaad uit de wereld komt omdat het in de mens zit.
Ik geloof niet dat we zijn boek nodig hebben om dit te begrijpen. Daar is al een heel mooi boek voorquote:Op vrijdag 9 december 2011 02:40 schreef sinzzer het volgende:
Want de mens leeft in zonde en word in zonde geboren totdat Christus word aangenomen.
Hoe het tot stand is gekomen staat in zijn boek.
Ik ken zijn interpretatie van de toenmalige geschriften niet, maar ik zou niet klakkeloos aannemen wat hij zegt puur omdat hij een bijbels concept laat vastleggen.quote:Op vrijdag 9 december 2011 02:40 schreef sinzzer het volgende:
Mijn vraag aan Ali en Elemo is als deze meneer verantwoordelijk was voor het concept van de erfleer....geloof je dan niet zijn interpretatie van de toenmalige bijbel?
Nee, de bijbel is nooit herschreven. Dat de interpretaties ervan wisselen en verschillen binnen de Christelijke wereld is iets anders.quote:Op vrijdag 9 december 2011 02:40 schreef sinzzer het volgende:
En zou dit dan niet aantonen dat de bijbel word herschreven naar wat men vind wat correct is?
Voor wat precies? De veelzijdigheid binnen het christendom? Ik denk dat dit ergens te maken heeft met de menselijke neiging om het niet met elkaar eens te zijn.quote:Op vrijdag 9 december 2011 02:40 schreef sinzzer het volgende:
Of hebben jullie hier een andere verklaring voor?
Dat verschilt per geval, en wordt netjes met de klinkertekens aangegeven. "En" spreek je niet altijd uit als "oe", alleen in bepaalde gevallen.quote:Op donderdag 8 december 2011 19:47 schreef Elemo het volgende:
[..]
We praten langs elkaar heen. "lo" en "shelo" is inderdaad gewoon aan hem/het in modern Hebreeuws. In oud Hebreeuws wordt dit anders uitgesproken, waaronder ook het woord "en" voor een woord, aangegeven met de vav "oe" wordt in plaats van "wa/we", zelfde met (h)amitoe/(h)amito of zelfs (h)emito.
Dat valt wel mee. Zo zul je wellicht verschillen horen tussen Ashkenazische Joden en Sefardische Joden als het om bepaalde medeklinkers gaat, maar zover ik weet gebruiken de meeste Joden gewoon de Masoretische beklinkering, en die verschilt niet van tekst tot tekst.quote:Maar hoe dit beklinkerd wordt ingevuld maakt voor de context niets uit. Dus als jij dan vervolgens zegt "je transliteratie is een beetje vreemd". Soit. Daar zijn veel variaties op te bedenken.
Dat ben ik met je eens; het ligt er aan wat je onder "proberen" verstaatquote:Qua context zou het best kunnen, als je het "proberen" alleen niet letterlijk opvat. Als je bijvoorbeeld in het Engels ervan maakt "Yahweh sought out to kill him" of iets dergelijks, dan kan dat als "zoeken" en als "ernaar streven" en ook als "proberen" worden opgevat.
Net zoals bijvoorbeeld "Uzziah sought to steady the ark".
Het is alleen iets fijnzinniger en als iemand dan met het argument komt dat God iets "probeert" en dus blijkbaar kan falen, dan moet je toch naar het originele werkwoord kijken en de conclusie trekken dat proberen (met de mogelijk om te falen) hier niet is wat er contextueel bedoeld wordt.
Ik heb dat werk niet gelezen.quote:Op vrijdag 9 december 2011 02:40 schreef sinzzer het volgende:
@Ali en Elemo
Ik heb een paar vragen en als je het antwoord niet weet dan kan je altijd ff op Google gaan, maar goed dat hoef ik je niet uit te leggen.
Zijn jullie bekend met het boek de Confessions van Augustinus Hippo ( 354-430 ) ?
En wat vind je van de keuzes die zijn gemaakt op het concilie van efeze?
Deze concilie gaat meer over het Pelagianisme.
Als je het kent wat hierboven staat.... komt het dan niet op neer dat de kerkvaders verantwoordelijk zijn voor het concept van de zondeval?
De zondeval theorie heeft ervoor gezorgd dat men denkt dat de mens van nature slecht is.
Iedereen zondigt, iedereen leeft in zonde etc etc etc.
En dat alleen omdat er ooit een losbandige persoon was die verschillende stromingen had gevolgd, en uiteindelijk bij het christendom is geëindigd en tot de conclusie is gekomen dat alle kwaad uit de wereld komt omdat het in de mens zit.
Want de mens leeft in zonde en word in zonde geboren totdat Christus word aangenomen.
Hoe het tot stand is gekomen staat in zijn boek.
Mijn vraag aan Ali en Elemo is als deze meneer verantwoordelijk was voor het concept van de erfleer....geloof je dan niet zijn interpretatie van de toenmalige bijbel?
En zou dit dan niet aantonen dat de bijbel word herschreven naar wat men vind wat correct is?
Of hebben jullie hier een andere verklaring voor?
ja hoor, tuurlijk. Eerst is proberen niet proberen maar zoeken, en dan is zoeken weer niet proberen te vinden.quote:Op donderdag 8 december 2011 16:55 schreef Elemo het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt, als je dat zo vertaalt is het inderdaad net alsof God niet wist waar hij zich bevond. Het is alleen niet "zoeken" in de zin van "proberen te vinden" maar meer dat hij van plan was hem te doden.
Je had voor deze vraag beter een andere tekst kunnen citeren, wat dacht je van "Adam waar ben je?" (stukje uit Genesis 3:8-10).
Laat dit volgens jou ook zien dat God niet wist waar Adam zich bevond? (strikvraag hoor)
Daarvoor hoef je niet terug te grijpen op de 10 geboden of het OT.quote:Op donderdag 8 december 2011 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[...]
Weleens van partnerruil gehoord? De persoon die daar aan doet, en vervolgens zich bekeert tot het christelijk geloof, en geen wet ziet 'gij zult geen overspel plegen', die zal daar vrolijk mee door gaan, hij heeft immres ook de partners van de buren en wildvreemden lief volgens hem. Dat is geen hoererij, want er is geen geld in het spel, maar het is allemaal vrije wil en met liefde. Is dat wat God in gedachten heeft denk je?
David, volgens de bijbel één van de grootste massamoordenaars van zijn tijd, had er geen enkele moeite mee. Hij vermoordde rustig een man als zijn begerig oog op diens vrouw was gevallen.quote:Op vrijdag 9 december 2011 13:34 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Daarvoor hoef je niet terug te grijpen op de 10 geboden of het OT.
Paulus is er zelf bij herhaling duidelijk genoeg in dat dit niet is toegestaan:
Romeinen 13
Want: ‘Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is’ – deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’
Bovendien waren dergelijke normen niet exclusief voor joden, maar ook de heidenen hadden hun fatsoensnormen, die als vanzelfsprekend voor een geestelijk gericht mens werden beschouwd.
Paulus zegt echter geen enkele keer dat het van groot belang is dat heidenen de Zaterdag als een rustdag beschouwen, en zich dienovereenkomstig gedragen, en dat als ze het zouden wagen dat op de Zondag te doen ze hun christelijke toekomstverwachtingen wel kunnen vergeten.
Integendeel, zie Kolossenzen 2:16
De dingen die je noemt zijn dus niet te vergelijken.
Oh maar David wordt wel gestraft, maar niet helemaal op de manier die je zou verwachten.quote:Op vrijdag 9 december 2011 15:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
David, volgens de bijbel één van de grootste massamoordenaars van zijn tijd, had er geen enkele moeite mee. Hij vermoordde rustig een man als zijn begerig oog op diens vrouw was gevallen.
En, lezen we ook in de bijbel, David was een man naar Gods hart.
(het zou een hoop verklaren als dat waar was btw)
Wow, jij weet echt goed te argumenteren. Ik vind het interessant om dit zo te lezen.quote:Op vrijdag 9 december 2011 01:39 schreef Elemo het volgende:
[..]
Dit is wat ik al eerder aankaartte. De wet als moraal was er al, die is er altijd geweest en wat er met Kain gebeurde heeft niets met de Tien Geboden te maken.
Dat jij dit duidt door de genoemde rustdag in Genesis te laten zien als bewijs voor de Tien Geboden is onschriftuurlijk giswerk om de instandhouding van de sabbat te laten blijven gelden.
Je hele verhaal over wedergeboorte ben ik met je eens, op een aantal dingen na.
[..]
Als je dat zo wilt gebruiken, prima. Maar daarin zijn de Tien Geboden niet eens voldoende, er is een veel hogere moraal opgelegd.
Voorbeeld:
Mattheus 5:
21 Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doden; maar zo wie doodt, die zal strafbaar zijn door het gericht.
22 Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.
Dit gaat al veel verder dan "Gij zult niet doden".
[..]
En dan gebruik je het woord wet dus weer als doorgegeven wet binnen een verbond in plaats van als Goddelijke norm waar tegenin kan worden gegaan zonder specifiek verbond. Dit heb ik in mijn vorige post uitgelegd.
[..]
Nee, de wet liet dat helemaal niet slechts zien, de wet was in zijn geheel een metafoor van Christus. Zonder de wet had Christus' offer geen zin gehad, net zoals een geslacht offerlam niets zou betekenen zonder de wet. Zonder het wetssysteem zou een geofferd lam niets meer zijn dan een dood dier zonder enige symbolische betekenis en waarde.
[..]
Precies hetzelfde verhaal en nou gebruik je wederom wet als verbond in plaats van norm. Volgens jou kan er zonder wet als verbondsvorm geen overtreding zijn. Hierdoor kom je in de knel en moet er volgens jou dus al een wet geweest zijn die overtreden werd waaraan later dan de wet werd toegevoegd.
Onschriftuurlijk.
Het klopt tot zover dat het volk Israel zondigde, maar niet omdat de Tien Geboden er al waren en die overtreden werden, maar omdat elk mens een zondige natuur heeft en Gods normen en waarden overtreedt.
De wet is gekomen als leermeester om te laten zien wat zondig is, en hierdoor dus "overtreding aan te tonen". En de Tien Geboden zijn al duidelijk genoeg om overtreding aan te tonen. Er is geen scheiding tussen De Tien Geboden en de rest van de wet, dit valt allemaal onder 1 verbond.
Omwille hiervan is de wet gekomen om te nuanceren en als leermeester te laten zien wat de normen en waarden van God inhouden, hiermee duidelijk te maken wat de overtredingen zijn, én om de weg te banen voor Christus. Zoals de Goddelijke norm steeds verder genuanceerd is tot wat we nu hebben in Christus.
Jij leest dit alsof de Tien Geboden er reeds waren, overtreden werden, en dat daardoor een extra wet als toevoeging nodig was. Dit staat er niet. Dat is onschriftuurlijk.
[..]
Dit komt gelukkig niet uit de losse pols maar ik zal meer bijbelverzen posten als je dat prettiger vindt.
En met alle respect, ik vind dat je alles heel mooi volgens een sabbathoudend Adventisten thema in een bepaalde context weet te plaatsen. Schriftuurlijk klopt er echter weinig van en zou je er goed aan doen om de schrift te lezen voor wat het is, en niet door dingen te impliceren die er niet staan om dan toch nog een bepaald thema erin kwijt te kunnen.
[..]
Kinderachtig voorbeeld. Maak er dan een leuk euthanasie verhaaltje van! Waarin je bijvoorbeeld uit liefde iemands leven beëindigt
[..]
Het woord voor hoererij is "porneia", waarbij helemaal geen geld betrokken hoeft te zijn.
Porneia heeft betrekking op ontucht, onkuisheid, buitenechtelijke relaties, en in bredere zin op vrijwillige geslachtsgemeenschap tussen mensen die niet getrouwd zijn.
Maar goed.
Het antwoord op je vraag weet je zelf ook wel, en dit is wederom een voorbeeld dat geen enkele issue is voor iemand die God liefheeft.
Ik zal antwoorden middels een bijbelvers:
1Kor. 6:12-20
12 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal onder de macht van geen mij laten brengen.
13 De spijzen zijn voor de buik, en de buik is voor de spijzen; maar God zal beide dezen en die te niet doen. Doch het lichaam is niet voor de hoererij, maar voor den Heere en de Heere voor het lichaam.
14 En God heeft ook den Heere opgewekt, en zal ons opwekken door Zijn kracht.
15 Weet gij niet, dat uw lichamen leden van Christus zijn? Zal ik dan de leden van Christus nemen, en maken ze leden ener hoer? Dat zij verre.
16 Of weet gij niet, dat die de hoer aanhangt, één lichaam met haar is? Want die twee, zegt Hij, zullen tot één vlees wezen.
17 Maar die den Heere aanhangt, is één geest met Hem.
18 Vliedt de hoererij. Alle zonde, die de mens doet, is buiten het lichaam, maar die hoererij bedrijft, zondigt tegen zijn eigen lichaam.
19 Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en dat gij uws zelfs niet zijt?
20 Want gij zijt duur gekocht; zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.
[..]
Nee zonder wet zou je geen verlosser nodig hebben gehad. Saillant detail.
Galaten 3:23-26
23 Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.
24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.
26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
[..]
Nee, want daartoe ben je niet in staat.
Christus kwam niet om de wet weg te nemen maar om deze te vervullen. Met de wet wegnemen wordt niet bedoeld dat alle morele principes in de wet ineens vervallen, wel is de wet niet meer bindend voor christenen. Wij vallen onder het nieuwe verbond, het nieuwe testament.
[..]
Dat bedoel ik maar.
[..]
Nee het gaat erom dat je tevergeefs probeert plausibel te maken dat de Tien Geboden er vanaf het begin al waren, nu nog steeds gelden als verbond, en men dus nog steeds de sabbat dient te observeren. Daar draait het debat nu bij ons om.
[..]
Klopt, dit was ook een uiting van een bekend gebruik, maar waar wordt in Genesis het woord sabbat genoemd? Was er toen al sprake van een verbond?
Het wordt nergens genoemd want van een convenant was nog geen sprake.
Lees Deuteronomium 5:3 "Met onze vaderen heeft de HEERE dit verbond niet gemaakt, maar met ons, wij die hier heden allen levend zijn."
Oftewel met alle mensen die voor die tijd leefden, Adam, Noach, Abraham, bestond dit verbond nog niet.
[..]
Nee de sabbat was een gebruik dat ter herinnering aan de uittocht uit Egypte in het Joodse verbond werd opgenomen. Adam, Noach, iedereen die voor die tijd leefde viel niet onder dat verbond.
Ook was de sabbat helemaal niet bindend voor niet-joden die zich niet binnen de poorten bevonden van de Joodse gemeenschap en dus niet "onderdeel van Gods plan voor de mens"
Het was een Joods convenant, als herinnering aan de exodus uit Egypte.
Stenigen jullie ook kerkleden die zich niet aan de sabbat houden?
Exodus 31:14
Onderhoudt dan den sabbat, dewijl hij ulieden heilig is! Wie hem ontheiligt, zal zekerlijk gedood worden; want een ieder, die op denzelven enig werk doet, die ziel zal uitgeroeid worden uit het midden harer volken.
[..]
Heel goed. Werd de zevende dag bij de schepping meteen een verplichte rustdag? Nee. Wie rustte er toen? God rustte. Deze symboliek is verder uitgewerkt in het Joodse verbond, De Wet, kortom, in het Oude Testament. Zoals de wet wijst naar Christus, is de sabbatsrust hierin ook een metafoor voor de rust die wij in Hem vinden.
Hebreeen 4:3-5
3 Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! hoewel Zijn werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren.
4 Want Hij heeft ergens van den zevenden dag aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust.
5 En in deze plaats wederom: Indien zij in Mijn rust zullen ingaan!
Maar jij ziet de sabbat als meer dan een verbond met Israel, jij ziet het als iets eeuwigs.
Exodus 31:16-17
16 Dat dan de kinderen Israëls den sabbat houden, den sabbat onderhoudende in hun geslachten, tot een eeuwig verbond.
17 Hij zal tussen Mij en tussen de kinderen Israëls een teken in eeuwigheid zijn; dewijl de HEERE, in zes dagen, den hemel en de aarde gemaakt, en op den zevenden dag gerust en Zich verkwikt heeft.
Een eeuwig verbond.
Observeren jullie dan ook elke sabbat deze rituelen?
Leviticus 24:4-8
4 Hij zal op den louteren kandelaar die lampen voor het aangezicht des HEEREN gedurig toerichten.
5 Gij zult ook meelbloem nemen, en twaalf koeken daarvan bakken; van twee tienden zal een koek zijn.
6 En gij zult ze in twee rijen leggen, zes in een rij, op de reine tafel, voor het aangezicht des HEEREN.
7 En op elke rij zult gij zuiveren wierook leggen, welke het brood ten gedenkoffer zal zijn; het is een vuuroffer den HEERE.
8 Op elken sabbatdag gedurig zal men dat voor het aangezicht des HEEREN toerichten, vanwege de kinderen Israëls, tot een eeuwig verbond.
Uiteraard niet.
Dit Joodse verbond met de kinderen Israels is niet meer het verbond waar wij als christenen onder leven, deze wet is voor ons "te niet gemaakt" met de dood van Christus:
Efeziers 2:
15 Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees te niet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot een nieuwen mens zou scheppen, vrede makende;
Hierin leven wij onder het nieuwe verbond, het nieuwe testament, door Jezus Christus zelf bezegeld:
Mattheus 26:26-28
26 En als zij aten, nam Jezus het brood, en gezegend hebbende, brak Hij het, en gaf het den discipelen, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam.
27 En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit;
28 Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.
Lucas 22:19-20
19 En Hij nam brood, en als Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, hetwelk voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
20 Desgelijks ook den drinkbeker na het avondmaal, zeggende: Deze drinkbeker is het nieuwe testament in Mijn bloed, hetwelk voor u vergoten wordt.
[..]
Ook wel bekend als "De wet van Christus", opgesomd in de 2 grootste geboden die we allemaal zo goed kennen.
Ook genoemd in:
Galaten 6:2
2 Draagt elkanders lasten, en vervult alzo de wet van Christus.
[..]
Dat is erg kort door de bocht. Ik val je niet aan, het gaat mij erom dat je door de kerkstroming waar je bij zit automatisch de bijbel in een bepaald kader plaatst. Ik val je denominatie niet aan, ik ben het er alleen niet mee eens omdat deze onbijbelse leerstellingen verspreidt.
En op deze manier "de schrift voor zichzelf laten spreken" heeft weinig zin als je uitgaat van een kader dat er niet is.
Dan is de schrift voor zichzelf laten spreken nou net wat je níet doet.
Dit is geen persoonlijke aanval op jou, ik respecteer je geloof.
Dat wilt echter niet zeggen dat ik niet vind dat er bijbels gezien qua leer nogal wat mankeert aan de adventkerk (om over de geschiedenis maar te zwijgen, en aan de vruchten herken je toch echt de boom) en dat het goed zou zijn hiermee uit te kijken, maar goed dat is je eigen verantwoordelijkheid.
Datzelfde zul je qua bijbelse leer wellicht bij mij hebben en daarom hebben we uiteindelijk ook dit debat, toch?
[..]
Dit is wat er staat.
Galaten 3:
5 Die u dan den Geest verleent, en krachten onder u werkt, doet Hij dat uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?
6 Gelijkerwijs Abraham Gode geloofd heeft, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend
Er wordt echter niet geimpliceerd dat men gered wordt door de wet, Abraham wordt hier alleen aangehaald als zijnde iemand van groot geloof, zo groot dat hij een bevoorrechte plaats in de geschiedenis innam.
[..]
Helemaal mee eens, de wet redt ook niemand maar is er als leermeester om ons bewust te maken van onze zonde. En om ons te laten zien dat we het niet op eigen kracht kunnen.
Het offer van Jezus Christus is dan ook voor iedereen, van alle tijden.
Zoals in Openbaring 13:8 zo mooi staat:
En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld.
[..]
En dat probleem hebben we allemaal want niemand is perfect, niemand is zonder zonde, en niemand kan zonder zonde leven. Hoe erg je je best ook doet en hoeveel vruchten van de Geest je ook laat zien. DIt is een doorgaand proces waarin we altijd terecht kunnen bij Jezus Christus.
Hebreeen 4:16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.
Hier heb je me verkeerd begrepen. Ik citeerde niet de sabbat in Genesis om te bewijzen dat de tien geboden er al waren in die tijd, maar om te laten zien dat de sabbat al bestond voordat er te lezen valt dat er een gebod werd gegeven dat het observeren van die dag tot gehoorzaamheid aan God behoort.quote:Op vrijdag 9 december 2011 01:39 schreef Elemo het volgende:
[..]
Dit is wat ik al eerder aankaartte. De wet als moraal was er al, die is er altijd geweest en wat er met Kain gebeurde heeft niets met de Tien Geboden te maken.
Dat jij dit duidt door de genoemde rustdag in Genesis te laten zien als bewijs voor de Tien Geboden is onschriftuurlijk giswerk om de instandhouding van de sabbat te laten blijven gelden.
Dat klopt. Maar wil dat zeggen dat de tien geboden geannuleerd zijn? Of slechts dat de joden een interpretatie naar de letter hadden, en het idee, of de geest achter de wet, welke is gij zult uw naasten liefhebben als uzelven' niet begrepen of vergeten waren?quote:Je hele verhaal over wedergeboorte ben ik met je eens, op een aantal dingen na.
Als je dat zo wilt gebruiken, prima. Maar daarin zijn de Tien Geboden niet eens voldoende, er is een veel hogere moraal opgelegd.
Voorbeeld:
Mattheus 5:
21 Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doden; maar zo wie doodt, die zal strafbaar zijn door het gericht.
22 Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.
Dit gaat al veel verder dan "Gij zult niet doden".
Ja, maar ik verwacht hier dus meer bewijs voor uit de schrift.quote:En dan gebruik je het woord wet dus weer als doorgegeven wet binnen een verbond in plaats van als Goddelijke norm waar tegenin kan worden gegaan zonder specifiek verbond. Dit heb ik in mijn vorige post uitgelegd.
Indien ik je goed begrepen heb, zeg je dat Jezus' dood zinnig was voor de overtredingen van de tien geboden en de boeken die Mozes schreef, is dat correct?quote:Nee, de wet liet dat helemaal niet slechts zien, de wet was in zijn geheel een metafoor van Christus. Zonder de wet had Christus' offer geen zin gehad, net zoals een geslacht offerlam niets zou betekenen zonder de wet. Zonder het wetssysteem zou een geofferd lam niets meer zijn dan een dood dier zonder enige symbolische betekenis en waarde.
Ja, ik ben van dat punt nog niet overtuigd. Het woord 'wet' wordt vaak gebruikt. Verklaar mij waarom in dat vers het vertaald dient te worden volgens 'norm', en niet als 'wet' als in geschreven of uitgesproken gedragscode.quote:Precies hetzelfde verhaal en nou gebruik je wederom wet als verbond in plaats van norm. Volgens jou kan er zonder wet als verbondsvorm geen overtreding zijn. Hierdoor kom je in de knel en moet er volgens jou dus al een wet geweest zijn die overtreden werd waaraan later dan de wet werd toegevoegd.
Onschriftuurlijk.
Hoe dien ik deze verzen dan te interpreteren:quote:Het klopt tot zover dat het volk Israel zondigde, maar niet omdat de Tien Geboden er al waren en die overtreden werden, maar omdat elk mens een zondige natuur heeft en Gods normen en waarden overtreedt.
De tien geboden zijn een reflectie van Gods karakter. Er is wel degelijk scheiding tussen de tien geboden en de rest van de wet: de tien geboden waren met de vinger van God in stenen tafelen geschreven en werden in de ark geplaatst, onder het genadedeksel. De inzettingen, levitische wetten, enzovoorts werden in boeken geschreven, en naast de ark geplaatst.quote:De wet is gekomen als leermeester om te laten zien wat zondig is, en hierdoor dus "overtreding aan te tonen". En de Tien Geboden zijn al duidelijk genoeg om overtreding aan te tonen. Er is geen scheiding tussen De Tien Geboden en de rest van de wet, dit valt allemaal onder 1 verbond.
Ja, Ik zeg dat de Tien Geboden er reeds waren, omdat het een spirituele wet is, met spirituele gevolgen op het overtreden ervan.quote:Omwille hiervan is de wet gekomen om te nuanceren en als leermeester te laten zien wat de normen en waarden van God inhouden, hiermee duidelijk te maken wat de overtredingen zijn, én om de weg te banen voor Christus. Zoals de Goddelijke norm steeds verder genuanceerd is tot wat we nu hebben in Christus.
Jij leest dit alsof de Tien Geboden er reeds waren, overtreden werden, en dat daardoor een extra wet als toevoeging nodig was. Dit staat er niet. Dat is onschriftuurlijk.
Als jij het zegt.quote:Dit komt gelukkig niet uit de losse pols maar ik zal meer bijbelverzen posten als je dat prettiger vindt.
En met alle respect, ik vind dat je alles heel mooi volgens een sabbathoudend Adventisten thema in een bepaalde context weet te plaatsen. Schriftuurlijk klopt er echter weinig van en zou je er goed aan doen om de schrift te lezen voor wat het is, en niet door dingen te impliceren die er niet staan om dan toch nog een bepaald thema erin kwijt te kunnen.
Ik vind het niet kinderachtig, het is een stukje katholieke theologie en sociale leer (over stelen). Ik heb niet de beste voorbeelden gegeven, maar het 'liefhebben' wordt nogal eens op een zeer liberale manier geinterpreteerd, dat is mijn punt. New agers geloven ook dat je elkaar lief moet hebben. Zij zien geen noodzaak voor Christus. De enige manier waarop je iemand kan laten zien dat ie Christus wel nodig heeft, is door hem Gods wet te tonen, die laat zien dat hij een overtreder is, en vergeving nodig heeft. De wet is dus geen manier om te redden, maar een middel om je van je dode status te overtuigen.quote:Kinderachtig voorbeeld. Maak er dan een leuk euthanasie verhaaltje van! Waarin je bijvoorbeeld uit liefde iemands leven beëindigt
Het woord voor hoererij is "porneia", waarbij helemaal geen geld betrokken hoeft te zijn.
Porneia heeft betrekking op ontucht, onkuisheid, buitenechtelijke relaties, en in bredere zin op vrijwillige geslachtsgemeenschap tussen mensen die niet getrouwd zijn.
Maar goed.
Het antwoord op je vraag weet je zelf ook wel, en dit is wederom een voorbeeld dat geen enkele issue is voor iemand die God liefheeft.
Ik zal antwoorden middels een bijbelvers:
1Kor. 6:12-20
12 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal onder de macht van geen mij laten brengen.
13 De spijzen zijn voor de buik, en de buik is voor de spijzen; maar God zal beide dezen en die te niet doen. Doch het lichaam is niet voor de hoererij, maar voor den Heere en de Heere voor het lichaam.
14 En God heeft ook den Heere opgewekt, en zal ons opwekken door Zijn kracht.
15 Weet gij niet, dat uw lichamen leden van Christus zijn? Zal ik dan de leden van Christus nemen, en maken ze leden ener hoer? Dat zij verre.
16 Of weet gij niet, dat die de hoer aanhangt, één lichaam met haar is? Want die twee, zegt Hij, zullen tot één vlees wezen.
17 Maar die den Heere aanhangt, is één geest met Hem.
18 Vliedt de hoererij. Alle zonde, die de mens doet, is buiten het lichaam, maar die hoererij bedrijft, zondigt tegen zijn eigen lichaam.
19 Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en dat gij uws zelfs niet zijt?
20 Want gij zijt duur gekocht; zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.
De interpretatie hangt hier dus af van wat je onder 'de wet' verstaat. Wij verschillen daarin van mening. De tuchtmeester lees ik als de ceremoniele wet van Mozes, en niet de tien geboden. Die wetten, dat handschrift van Mozes, is met Jezus aan het kruis genageld, zoals Kolossenzen aangeeft:quote:Nee zonder wet zou je geen verlosser nodig hebben gehad. Saillant detail.
Galaten 3:23-26
23 Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.
24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.
26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
Nogmaals, wat bedoel je dan met 'de wet is niet meer bindend'. Ik zal niet sterven indien ik hem overtreedt? Dat is, de tien geboden. Ik denk van wel. Indien ik God niet gehoorzaam, zal ik langzaam steeds meer afstand tussen mij hem Hem creeren, Zijn Geest zal mij meer en meer verlaten, mijn hart zal harder worden waardoor ik zijn wet niet meer gehoorzaam, ik zal God noch mijn naasten nog liefhebben zoals God wil daardoor, en ja dat zal mij, indien ik mij niet bekeer, die zonden beken en vergeving krijg, aangerekend worden bij het laatste oordeel. Wat is jou kijk hier op?quote:Nee, want daartoe ben je niet in staat.
Christus kwam niet om de wet weg te nemen maar om deze te vervullen. Met de wet wegnemen wordt niet bedoeld dat alle morele principes in de wet ineens vervallen, wel is de wet niet meer bindend voor christenen. Wij vallen onder het nieuwe verbond, het nieuwe testament.
Ik denk inderdaad dat men God niet met het gehele hart liefheeft wanneer men bewust die dag verwerpt.quote:Dat bedoel ik maar.
Nee het gaat erom dat je tevergeefs probeert plausibel te maken dat de Tien Geboden er vanaf het begin al waren, nu nog steeds gelden als verbond, en men dus nog steeds de sabbat dient te observeren. Daar draait het debat nu bij ons om.
Maar een wet hoeft niet in een verbond te staan om van kracht te zijn.quote:Klopt, dit was ook een uiting van een bekend gebruik, maar waar wordt in Genesis het woord sabbat genoemd? Was er toen al sprake van een verbond?
Het wordt nergens genoemd want van een convenant was nog geen sprake.
Lees Deuteronomium 5:3 "Met onze vaderen heeft de HEERE dit verbond niet gemaakt, maar met ons, wij die hier heden allen levend zijn."
Oftewel met alle mensen die voor die tijd leefden, Adam, Noach, Abraham, bestond dit verbond nog niet.
Maar wanneer werd de zevende dag geheiligd, was dat bij het convenant, of bij de schepping?quote:Nee de sabbat was een gebruik dat ter herinnering aan de uittocht uit Egypte in het Joodse verbond werd opgenomen. Adam, Noach, iedereen die voor die tijd leefde viel niet onder dat verbond.
Ook was de sabbat helemaal niet bindend voor niet-joden die zich niet binnen de poorten bevonden van de Joodse gemeenschap en dus niet "onderdeel van Gods plan voor de mens"
Het was een Joods convenant, als herinnering aan de exodus uit Egypte.
Nee, want dat valt onder het handschrift dat aan het kruis is genageld, en niet onder de tien geboden.quote:Stenigen jullie ook kerkleden die zich niet aan de sabbat houden?
Onderhoudt dan den sabbat, dewijl hij ulieden heilig is! Wie hem ontheiligt, zal zekerlijk gedood worden; want een ieder, die op denzelven enig werk doet, die ziel zal uitgeroeid worden uit het midden harer volken.
God rustte niet alleen, maar Hij heiligde, en zegende.quote:Heel goed. Werd de zevende dag bij de schepping meteen een verplichte rustdag? Nee. Wie rustte er toen? God rustte. Deze symboliek is verder uitgewerkt in het Joodse verbond, De Wet, kortom, in het Oude Testament. Zoals de wet wijst naar Christus, is de sabbatsrust hierin ook een metafoor voor de rust die wij in Hem vinden.
Er is een theorie dat het oude Hebreeuws meer neigde naar het Syrische Hebreeuws en daardoor een wat rondere klank hanteerde voor de vav als voegwoord "en". Dit is veel later uitgegroeid en gesplitst tot wat het nu is in hedendaags Hebreeuws.quote:Op vrijdag 9 december 2011 09:16 schreef Haushofer het volgende:
Dat verschilt per geval, en wordt netjes met de klinkertekens aangegeven. "En" spreek je niet altijd uit als "oe", alleen in bepaalde gevallen.
Waar haal je dit vandaan?
Ja de B/V, rollende resh en andere medeklinkers die harder of zachter worden uitgesproken. Maar ook met klinkers zoals kol-kach/kal-kach (zoveel) tsohoraim/tsahoraim (middag), etc.quote:Op vrijdag 9 december 2011 09:16 schreef Haushofer het volgende:
Dat valt wel mee. Zo zul je wellicht verschillen horen tussen Ashkenazische Joden en Sefardische Joden als het om bepaalde medeklinkers gaat
Ja je hebt helemaal gelijk, ik bedoel wat jij bedoelt maar ik leg het verkeerd uit denk ik.quote:Op vrijdag 9 december 2011 09:16 schreef Haushofer het volgende:
maar zover ik weet gebruiken de meeste Joden gewoon de Masoretische beklinkering, en die verschilt niet van tekst tot tekst.
Ik ga dat eens bekijken, bedankt!quote:Op vrijdag 9 december 2011 09:16 schreef Haushofer het volgende:
Je kunt het ook beluisteren op Mechon-Mamre.org
Ja interculturele semantiek blijft natuurlijk lastigquote:Op vrijdag 9 december 2011 12:45 schreef hoatzin het volgende:
ja hoor, tuurlijk. Eerst is proberen niet proberen maar zoeken, en dan is zoeken weer niet proberen te vinden.
Over draaien gesproken.![]()
Zeker, maar die zijn ook weer vrij makkelijk te weerleggen.quote:Op vrijdag 9 december 2011 12:45 schreef hoatzin het volgende:
Er zijn wel meer bijbelteksten te vinden waaruit blijkt dat God dingen niet weet.
Het is geen kwestie van vertaling. Je beantwoordt verder in je post je eigen vraag al door te spreken over Spirituele wetten die altijd gelden. Ik ga hier verderop op in.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit jouw kijk op 'wet' als in 'norm' gehoord, een niet door geboden gedefinieerde moraal. Zou je hier meer over kunnen uitwijden, en aan de hand van de Schrift laten zien wanneer ik 'wet' in het NT zo dien te vertalen
Ja, maar ik verwacht hier dus meer bewijs voor uit de schrift. Een grieks woord anders vertalen dan hoe het altijd vertaald is maakt het nog geen doctrine wat mij betreft.
Ja, ik ben van dat punt nog niet overtuigd. Het woord 'wet' wordt vaak gebruikt. Verklaar mij waarom in dat vers het vertaald dient te worden volgens 'norm', en niet als 'wet' als in geschreven of uitgesproken gedragscode.
Precies. De rustperiode van God was toen nog geen gebod. Dit werd pas een wet onder de Tien Geboden voor het Joodse volk, en waar begint dat mee?quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik citeerde niet de sabbat in Genesis om te bewijzen dat de tien geboden er al waren in die tijd, maar om te laten zien dat de sabbat al bestond voordat er te lezen valt dat er een gebod werd gegeven dat het observeren van die dag tot gehoorzaamheid aan God behoort.
Niet specifiek, de dood van Jezus was zinnig om zonde weg te nemen. Dit geldt voor iedereen en niet specifiek voor de mensen die onder het Joodse convenant leefden. Dan zou iedereen zonder dat convenant alles kunnen doen en laten zonder enig gevolg want zonder wetsverbond kan er geen overtreding zijn (volgens jouw theologie). En dit is een belangrijk verschil, de Joden zelf zagen de messias als een verlosser van het Joodse volk in exclusieve zin. Dat dit uiteindelijk voor de gehele mensheid verlossing zou bieden ontging ze toentertijd volledig.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Indien ik je goed begrepen heb, zeg je dat Jezus' dood zinnig was voor de overtredingen van de tien geboden en de boeken die Mozes schreef, is dat correct?
Er moest een systeem komen waarbij op offerandelijke manier vergeving gebracht kon worden. Dit systeem is uitgewerkt in het Oude Testament. Jezus is hiervan de vervulling, 1 offer, voor 1 mensheid. Zonder dit systeem had het geen betekenis gehad.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En dus dat Jezus' dood geen zin had gehad, indien die tafelen en boeken met wetten en geboden er niet waren geweest, ook correct?
Dan komen we op hetzelfde wat je in de vorige post al aankaartte over het convenant van Abraham en waardoor een Jood (of niet-jood) dan gered wordt. De wet redt niet! Uiteindelijk worden we gered door de genade van God middels het offer van Christus en dat is altijd al de bedoeling geweest.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Indien ik dit correct begrepen heb, wat voor zin heeft Christus' dood en wederopstanding dan gehad voor hen die voor Sinai leefden (en die wetten dus niet hadden), en zij die na Christus leven (voor wie die wetten niet meer gelden volgens jou)?
Het is wederom geen kwestie van vertaling, het gaat erom dat wet veel meer is dan alleen een convenant. Het geeft de Goddelijke moraal weer, de spirituele wetten, kortgezegd: hoe het allemaal op de juiste manier werkt. Is het dan de kennis der zonde? Natuurlijk!quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe dien ik deze verzen dan te interpreteren:
19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
Vertaal je hier 'wet' ook als 'normen en waarden van God'?
Dan wordt de zin: door de normen en waarden van God is de kennis der zonde'.
Nu laat je het weer klinken alsof men zonder een specifiek wetsverbond vrij spel heeft in het doen en laten. De mens is niet alleen een robot die zonder wetsverbond het verschil niet weet tussen goed en kwaad. De mens denkt na, heeft een geweten, heeft emoties. Dat dit niet bij iedereen hetzelfde is en door God uitgewerkt is tot wetsverbond als leidraad en leermeester moge duidelijk zijn.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Indien God dat niet doet, is het dan rechtvaardig om mensen te bestraffen voor hun zonden? Zoals in Sodom en Gomorrah.
Kain, wist die niet dat doodslaan zonde was?
Wanneer zondigt een heiden, en kan een heiden weten wanneer hij zondigt?
Laat ik het anders zeggen: het wetsverbond kwam er omwille van overtredingen. Overtredingen zijn zonde, mee eens?quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarvan citeer je 'overtreding aan te tonen'?
Beide wetten? De Wet van Mozes is in zijn geheel 1 wet.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je positie dat beide wetten het oude convenant vormen, en daardoor beide niet meer bindend zijn, staat wat mij betreft nu nog open.
Dat onderscheid is er niet. Het kwam van God. De Tien Geboden stonden niet alleen op stenen tafelen geschreven door de vinger van God maar werden ook door Mozes nog eens opgeschreven. God gaf het door aan Mozes en in beide gevallen was er geen twijfel over mogelijk dat het allemaal direct van God kwam. God gaf de wet van Mozes en Mozes gaf de wet van God.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Er is wel degelijk scheiding tussen de tien geboden en de rest van de wet: de tien geboden waren met de vinger van God in stenen tafelen geschreven en werden in de ark geplaatst, onder het genadedeksel. De inzettingen, levitische wetten, enzovoorts werden in boeken geschreven, en naast de ark geplaatst.
Precies! Dat is iets heel anders dan een wetsverbond tussen God en Israel. Of je dit nou verwoordt als "Goddelijke norm", "Spirituele wet", dat maakt niet uit.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja, Ik zeg dat de Tien Geboden er reeds waren, omdat het een spirituele wet is, met spirituele gevolgen op het overtreden ervan.
Volledig mee eens, zo ook met spirituele wetten. Daar is dus geen apart wetsverbond voor nodig.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zoals er natuurwetten zijn zoals de zwaartekracht, zijn er fysieke gevolgen door het in werking zijn van die wetten.
Dat klopt ook zeker, alleen zijn die niet voldoende en hebben we nu een nieuwe wet, onder een nieuw verbond.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God is rechtvaardig en de tien geboden geven het onderscheid tussen rechtvaardigheid en onrechtvaardigheid aan, dat is hoe ik dit zie
Niet zozeer als oplossing maar meer als voorbode van de oplossing, ja.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus als oplossing voor de dood en zonde die in iedereen is, waardoor iedereen die geboden constant overtrad, werd er een wet geintroduceerd: de wet van Mozes, met de ceremonies, en levitische wetten, enzovoorts.
Juist, een nieuw convenant!quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar die wetten waren slechts geldig totdat het ware Lam Gods zou komen. Die zou met Zijn bloed voor verzoening zorgen, en een nieuw convenant starten: Gods wetten zouden in het hart en verstand geschreven worden.
Precies! Welke wet! Niet de Tien Geboden, die hadden we al. Een nieuwe wet die veel fijnzinniger en genuanceerder is dan dat. Een wet waarin "Gij zult niet doden" niet eens meer afdoende is. Een wet die onvoorwaardelijke naastenliefde predikt. Een wet die de Tien Geboden in haar essentie volledig omvat en een nog veel hogere moraal laat zien.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Welke wet zou God in het hart schrijven in het nieuwe verbond?
Ja ik begrijp het voorbeeld, ik denk alleen dat dit soort morele kwesties in werkelijkheid zo bol staan van de nuances dat er niet echt zinnig over geoordeeld kan worden. Sowieso kan hier niet echt van "liefde" gesproken worden naar mijn mening. Lijkt me persoonlijk handiger om zo dicht mogelijk bij God te blijven.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind het niet kinderachtig, het is een stukje katholieke theologie en sociale leer (over stelen). Ik heb niet de beste voorbeelden gegeven, maar het 'liefhebben' wordt nogal eens op een zeer liberale manier geinterpreteerd, dat is mijn punt.
Dat blijft een stilteargument want dat staat er simpelweg niet. Er staat de wet en hierin is schriftuurlijk geen onderscheid. En je hebt zelf al aangegeven dat er ook zonde kan zijn zonder wetsverbond, wat ook logisch is want waarom hadden we anders de wet ook alweer nodig? Om zoals je zelf al zegt, een morele leidraad te hebben voor goed en kwaad.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De interpretatie hangt hier dus af van wat je onder 'de wet' verstaat. Wij verschillen daarin van mening. De tuchtmeester lees ik als de ceremoniele wet van Mozes, en niet de tien geboden.
Jazeker wel. De term "handschrift van inzettingen" in dit vers (cheirographon tois dogmasin) is een bijna juridische term die een verbintenis aangeeft tussen 2 partijen. Dit is vaak specifiek aangaande een schuld waaronder iemand gebukt gaat en hiermee wordt gewoon het Joodse verbond bedoeld, zonder scheiding tussen ceremoniele wetten.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Vers 14 zegt dat het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, aan het kruis is genageld.
De tien geboden waren geen handschrift van inzettingen.
De wet laat ons de zonde zien en veroordeelt ons hierom. Natuurlijk was de wet wel tegen ons.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Noch waren ze tegen ons, maar voor ons.
Ik bedoel dat het Oude Testament niet meer bindend is. Sterven zul je sowieso.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nogmaals, wat bedoel je dan met 'de wet is niet meer bindend'. Ik zal niet sterven indien ik hem overtreedt?
Dat is iets heel anders en is jouw persoonlijke keus. Maar doe niet alsof het gebod nog van kracht is, dat is onbijbels.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het gaat hier mij dus niet eens om 'bindend zijn of niet', maar om liefde voor God.
Het handschrift aan het kruis is het gehele verbond, dus ook de Tien Geboden. En het gebod van de sabbat wordt hier herhaald met alle gevolgen. Wie hem ontheiligt zal zekerlijk gedood worden. Je kunt niet het gebod accepteren en dan vervolgens de gevolgen ervan niet opvolgen. Hier is geen scheiding tussen, het is 1 verbond.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Stenigen jullie ook kerkleden die zich niet aan de sabbat houden?
Nee, want dat valt onder het handschrift dat aan het kruis is genageld, en niet onder de tien geboden.
Waarom zou je de zegening van de besnijdenis mis willen lopen? Wil jij dat? Zo niet, pak een scherpe steen en voeg de daad bij het woord!quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Iedere zevende dag is geheiligd en gezegend. Waarom zou ik die zegening mis willen lopen? Wil jij dat?
Jij ook fijn weekend!quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik laat het hier voorlopig bij, heb nu geen tijd om op de rest te antwoorden. Waarschijnlijk maandag. Fijn weekend!
Deze opmerking laat me zien dat je niet begrijpt wat ik probeer te zeggen.quote:Waarom zou je de zegening van de besnijdenis mis willen lopen? Wil jij dat? Zo niet, pak een scherpe steen en voeg de daad bij het woord!
Het zijn allemaal geen kwesties meer omdat we geen Joden zijn en niet langer onder dat verbond vallen.
In Exodus 16 was er nog geen Mozaische wet, maar wel een sabbat.quote:Op zondag 11 december 2011 21:36 schreef bianconeri het volgende:
@Ali
Ongelofelijk....
De besnijdenis is onderdeel van de Mozaische Wet, net als de sabbat, offerenen en nog andere dingen. Volgens jouw werkt de sabbat regeling nog, de Mozaische Wet dus ook nog.
Dus schijnbaar doe jij al de bovenstaande dingen nog.
En trouwens Ali:
Je bent helemaal geen christen ja, je bent een jood.
aha vandaar dat Jezus het gebod van de sabbat wel onder de Wet liet vallenquote:Op zondag 11 december 2011 21:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In Exodus 16 was er nog geen Mozaische wet, maar wel een sabbat.
Ik denk dat je op moet passen met je woorden voordat je op antisemitisme wordt aangesproken. Dat zeg ik in je eigen belang.quote:Op zondag 11 december 2011 21:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
aha vandaar dat Jezus het gebod van de sabbat wel onder de Wet liet vallen
aha slim van je! Ook al ga je tegen Jezus zijn woorden in, maar ja voor een jood doet Jezus er niet zo toe he.
Grapjas.....quote:Op zondag 11 december 2011 21:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat je op moet passen met je woorden voordat je op antisemitisme wordt aangesproken. Dat zeg ik in je eigen belang.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |