quote:
Op woensdag 7 december 2011 20:06 schreef Elemo het volgende:[..]
Stopt met zondigen? Je bént zondig. En je bent niet zondig omdat je zondigt, nee je zondigt omdat je zondig bent. Groot verschil.
Ik ben zondig ja, en daardoor zondig ik. Maar Christus is dat niet. Indien Christus in mij leeft, kan ik dan niet stoppen met zondigen? Dat is het hele punt niet?
1 johannes 2:1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;
quote:
Vraag aan jou: Waarom zou je met God iets te maken willen hebben als je Zijn wetten niet kúnt gehoorzamen?
Omdat ik zijn wetten geniaal vind, en er heilig in geloof dat ze abslute rechtvaardigheid weergeven in het leven, en indien iedereen ze zou gehoorzamen, de wereld onvoorstelbaar veel plezieriger zou zijn.
quote:
Alles wat haaks staat op Gods wil is zonde. Als God zegt: "Niet op het gras lopen hier", en je doet dat toch, dan zondig je. Adam en Eva zondigden door van de boom te eten waarvan God zei "Gij zult daarvan niet eten" en keerden zich van God af, van Zijn perfectie. Hierdoor veranderde hun natuur in een zondige natuur en werden zij sterfelijk. Het gevolg van zonde (zoals je ongetwijfeld weet), is de dood. Dat daar toen geen aparte wettische overeenkomst of specifiek convenant voor bestond zoals bij de Tien Geboden, dat doet er niet toe, die morele leidraad en die specifieke overeenkomst was nog niet uitgestippeld.
Ik ben heel benieuwd welke van de Tien Geboden zij dan overtraden volgens jou.
Iedere zonde is een overtreding van Gods wet, want zonder wet is er geen zonde.
Romeinen 4:15 Want de wet werkt toorn; want waar geen wet is, daar is ook geen overtreding.
Wat Adam en Eva deden, wordt zonde genoemd. Dat impliciteert dat er een wet was.
Romeinen 5:12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
13 Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.
Welke wet overtraden ze dan? Je kan stellen dat ze alleen het gebod op het niet eten van die boom overtraden. Echter is er nog meer aan de hand:
16 Weet gij niet, dat wien gij uzelven stelt tot dienstknechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten zijt desgenen, dien gij gehoorzaamt, of der zonde tot den dood, of der gehoorzaamheid tot gerechtigheid?
Indien God ons oproept om Hem te gehoorzamen, en we gehoorzamen een ander, hebben we dan God dan niet ingewisseld voor een idool, een afgod? Dat kan een entiteit buiten onszelf zijn, of onszelf. Welk gebod overtreden we dan?
3 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
Wie is er god van deze wereld door de zonde?
2 korinthiers 4:44 In dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijk der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is.
De god van deze eeuw, de duivel, die de zinnen verblind heeft van de ongelovigen is de god van deze eeuw. Was Eva een ongelovige? Was Adam een ongelovige? Eva geloofde Gods woord niet, en gehoorzaamde het niet. Ze geloofde het woord van de slang, en handelde vervolgens volgens zijn wil, die haar verleid had waardoor zijn wil haar wil was geworden, in plaats van Gods wil. Hiermee werd hij haar god. Eva overtrad met haar ongehoorzaamheid het eerste gebod, evenals Adam. En natuurlijk het gebod:
Deuteronomium 6:5 Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen.
Wat neerkomt op het observeren van alles wat God ons gebiedt, want
Johannes 15:10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.
quote:
Kain had zelf de zondige natuur al en zou daardoor al sterven, die straf dragen we allemaal al. Hij werd niet gestraft omdat hij een gebod verbrak, hij werd vervloekt omdat hij de eerste moord pleegde en God een duidelijk voorbeeld wilde stellen. Worden we vandaag de dag vervloekt door God als we een moord plegen? Nee, Kain was een geval apart.
Maar indien er geen wet was die zegt dat moord verkeerd is, waarom werd Kain dan gestraft? Die wet was er wel degelijk, want, ik herhaal,
Romeinen 5:13 Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.
Als die wet er niet was geweest, zou God onrechtvaardiglijk hebben gehandeld tegen Kain, hij overtrad immers geen gebod of wet.
quote:
‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf.’
Hiermee heb je de Tien Geboden als morele leidraad niet meer nodig, alles vloeit immers uit deze twee geboden.
Maar wat is dat dan, 'God met heel je hart, verstand, ziel liefhebben, en je naasten als jezelf?
1 Johannes 5:1 2 Hieraan kennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben, en Zijn geboden bewaren.
3 Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.
Dit is natuurlijk volstrekt logisch, indien je je naasten liefhebt, steel je niet van hem, en duik je niet met zijn vrouw in bed, enzovoorts. Men heeft over het algemeen geen problemen met de tien geboden. Het enige gebod wat een probleem vormt, is de sabbat.
quote:
Dat is nou net waar het om gaat, dat onderscheid is er niet.
Ik ben bang dat dat een misvatting is.
In galaten wordt gesproken over een wet en nog een wet:
19 Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het zaad zou gekomen zijn, dien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des Middelaars.
Dus 'de wet' is 'om der overtredingen wil' toegevoegd. Overtredingen van wat?
Romeinen 4:15 Want de wet werkt toorn; want waar geen wet is, daar is ook geen overtreding.
Het feit dat er overtredingen waren, impliceert dat er een wet was. En om de overtredingen van die wet, is er een wet toegevoegd. Welke wet is er overtreden, en welke wet is er wegens die overtredingen toegevoegd?
Hetzelfde vers legt het uit:
Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het zaad zou gekomen zijn, dien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des Middelaars.
Dus totdat 'het zaad', dat is de messias, gekomen was, was de wet noodzakelijk. Wat deden de joden om gereinigd te worden voor God? Ze hadden allerlei wetten, geboden, inzettingen, instructies, ceremonies, enzovoorts om te observeren, met als hoogtepunt yom kippur, waarop heel Israel van de zonden van het hele jaar gereinigd werd. De hogepriester ging dan met bloed het allerheiligste in, waar de tien geboden in de ark lagen, en de boeken van mozes ernaast. Het bloed werd op de ark gesprenkeld, de glorie van God verscheen tussen de Cherubim, en alle zonden die opgebiecht en daardoor als het ware in het heiligdom waren, werden teniet gedaan.
'Het zaad' zou uiteindelijk de ware hogepriester worden, die met zijn eigen bloed voor de vergeving van zonden zou zorgen.
Hebreeen 9:11 Maar Christus, de Hogepriester der toekomende goederen, gekomen zijnde, is door den meerderen en volmaakten tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is, niet van dit maaksel,
12 Noch door het bloed der bokken en kalveren, maar door Zijn eigen bloed, eenmaal ingegaan in het heiligdom, een eeuwige verlossing teweeggebracht hebbende.
13 Want indien het bloed der stieren en bokken, en de as der jonge koe, besprengende de onreinen, hen heiligt tot de reinigheid des vleses;
14 Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door den eeuwigen Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken, om den levenden God te dienen?
15 En daarom is Hij de Middelaar des nieuwen testaments, opdat, de dood daartussen gekomen zijnde, tot verzoening der overtredingen, die onder het eerste testament waren, degenen, die geroepen zijn, de beloftenis der eeuwige erve ontvangen zouden.
Het is niet logisch om te stellen dat alle wetten inclusief de tien geboden tot de ceremoniele wet behoren, want de ceremoniele wet is toegevoegd om wille van overtredingen. Niet 'overtreding', wat je nog zou kunnen interpreteren als de zonde van Adam en Eva, maar 'overtredingen', dat is, meer dan alleen de originele zonde. Omdat Christus voor eens en voor altijd verzoening gebracht heeft, waren die ceremoniele wetten niet meer nodig. Nu is hij voor de gelovige een advocaat, en indien we zondigen, hebben wij voorspraak bij de vader.
1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;
2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
quote:
De nieuwe moraal, waarvan Jezus het lichtend voorbeeld was, is voldoende om de grens tussen goed en kwaad aan te geven.
Johannes 13:34 "Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt"
Maar dat is niet het nieuwe gebod. Ik weet niet welke versie je citeert, maar de statenvertaling zegt:
34 Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat ook gij elkander liefhebt.
Dat tweede deel is essentieel.
En elders zegt Jezus;
Johannes 15:12 Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijkerwijs Ik u liefgehad heb.
13 Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijn vrienden.
Indien je liefhebt zoals Jezus, zul je automatisch de tien geboden niet overtreden. Je zult dan God en je naasten liefhebben. Maar Jezus, observeerde die de sabbat of niet? Indien Hij ons voorbeeld is, en liefde voor God Zijn geboden bewaren is, waarom zouden wij dat dan niet hoeven te doen?
quote:
En je overtreedt de geboden omdat je een zondaar bent, en daarom heb je vergeving nodig. Er is geen "indien ik die geboden overtreed". Heb je ooit naar een vrouw gekeken met lust in je hart? Dan ben je al een overspeler. Heb je ooit ruzie gemaakt met iemand? etc.
Dat de moraliteit van de Tien Geboden staat als een huis moge duidelijk wezen. Net zoals de zinvolheid van de spijswetten in het oude testament met betrekking tot hedendaagse voedingsleer. Maar zijn ze bindend? Nee.
Wat bedoel je met 'bindend'? Dat we ze mogen overtreden, en dat dat niet uitmaakt?
quote:
Maar ik geloof niet eens dat dit is waar je naartoe wilt. Volgens mij wil je aantonen dat de Tien Geboden nog gelden om het gebod van de sabbath nog te laten gelden.
Hetgeen jouw kerkstroming weer meer aan het licht brengt, etc.
Tenminste als ik jouw avatar goed geïnterpreteerd heb hoor, zo niet dan bij voorbaat mijn excuses, zo ja, ook goed

Ja dat heb je goed gezien. Maar deze discussie komt altijd neer op de sabbat, omdat dat het enige gebod is waar men een probleem mee heeft. Indien ik jouw huis leegsteel, zal men me beschuldigen van diefstal. Indien ik een boeddhabeeld in de kerk zet en aanbid, zal men me beschuldigen van afgoderij. Indien ik vloek, zal men me daar op aanspreken. Maar indien ik de sabbat negeer, is er niets aan de hand. Waarom is de gehele wet goed en zal men die verdedigen en na proberen te leven, maar niet de sabbat?
Romeinen 7:12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.
Indien God de zevende dag geheiligd heeft, en dat die voor er uberhaupt een jood of stenen tafelen was, en tijdens de joden, en door Jezus Christus zelf die zich de Heer van de sabbat noemt, gevierd werd, waarom zou ik dat dan niet doen? Waarom zou ik dat niet willen? Die dag is speciaal gezegend door God, en ik ga dan met hand en tand verdedigen dat ik dat kan negeren? Dat kan ja, maar ten eerste loop ik dan die speciale zegening mis, ten tweede overtreed ik Gods wet. Indien ik Gods zegening bewust negeer, heb ik dan God lief met heel mijn hart, verstand en ziel? Ik dacht het niet.
Jakobus zegt: 8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;
9 Maar indien gij den persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt van de wet bestraft als overtreders.
10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.
11 Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.
12 Spreekt alzo, en doet alzo, als die door de wet der vrijheid zult geoordeeld worden.
Hier zie je dat Jakobus de tien geboden en de koninklijke wet, heb je naasten lief als jezelf, in 1 adem noemt en verbindt. We dienen die geboden niet te overtreden. Indien je er 1 van overtreedt, ben je schuldig aan de overtreding van alle. Waarom? Omdat 'heb God met heel je hart, verstand, ziel lief' neerkomt op het niet overtreden van de tien geboden, en daardoor goede werken doen. Indien je 1 van die geboden overtreedt, heb je God niet lief, noch je naaste.
De sabbat is naast een gebod in de tien geboden, een verbond tussen God en zijn volk. Het is een teken tussen God en zijn volk.
16 Dat dan de kinderen Israëls den sabbat houden, den sabbat onderhoudende in hun geslachten, tot een eeuwig verbond.
17 Hij zal tussen Mij en tussen de kinderen Israëls een teken in eeuwigheid zijn; dewijl de HEERE, in zes dagen, den hemel en de aarde gemaakt, en op den zevenden dag gerust en Zich verkwikt heeft.
Een eeuwig verbond. Daarom maakt de sabbat deel uit van de tien geboden. Indien ik de sabbat houd, is dat een openlijke tentoonstelling dat ik God erken als mijn schepper, en tevens mijn verlosser. Dat zijn de redenen van de sabbat: God schiep de aarde, en God verloste uit egypte. De exodus uit egypte onder Mozes is een beeld van de ware verlossing uit de wereld en haar zonden onder Christus. De sabbat is de rust waar je ingaat wanneer je je verlossing in Christus vindt, een rust die de israelieten niet vonden, maar wij wel kunnen vinden.
Hebreeen 4:1 Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.
2 Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.
3 Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! hoewel Zijn werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren.
4 Want Hij heeft ergens van den zevenden dag aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust.
5 En in deze plaats wederom: Indien zij in Mijn rust zullen ingaan!
6 Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve rust ingaan, en degenen, dien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,
7 Zo bepaalt Hij wederom een zekeren dag, namelijk heden, door David zeggende, zo langen tijd daarna (gelijkerwijs gezegd is): Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet.
8 Want indien Jozua hen in de rust gebracht heeft, zo had Hij daarna niet gesproken van een anderen dag.
9 Er blijft dan een rust over voor het volk Gods.
10 Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.
11 Laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan; opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.
De sabbatsrust is een voorbode voor de rust die we in de hemel zullen krijgen.
quote:
Je draait het om. De wet is vervuld in Christus en christenen komen hierdoor onder een nieuw verbond. Als die wet nog van kracht zou zijn dan zouden we naar de wet moeten leven, en hadden we Christus niet nodig.
Je kunt niet zeggen "Ik ben gered door Christus en door de wet" en maar een wet proberen na te leven die je niet kunt naleven. Christus' zoenoffer was eenmalig, en voor eeuwig. De wet veroordeelt jou alleen maar, ongeacht of het een goede morele manier van leven is die je nastreeft. Het is goed om dat te doen hoor, begrijp me niet verkeerd, natuurlijk moet je (en wíl je) morele maatstaven aanhouden, maar als christenen vallen wij niet meer onder die wet. Het zondigen zit in onze natuur, niet in het overtreden van de Tien Geboden, anders zou Christus voor ons allemaal (wel een paar keer per dag) extra moeten sterven.
Zonder die wet had Christus hem niet kunnen vervullen met Zijn dood. Dit laat tevens de eeuwigheid zien van de wet, geen enkel mens (of opperengel als je daarin gelooft) had die wet kunnen vervullen behalve God zelf. Het zijn geen "leefregels" die God ineens naar believen wegneemt, het was een eeuwig convenant met Gods uitverkoren volk destijds. Begrijp je wat ik bedoel met eeuwig? En dat alleen God op deze manier de wet kan vervullen? (hint: het is niet eeuwig in de zin dat het nu nog geldt).
Dit illustreert wat mij betreft dat je de ware boodschap van het geloof gemist hebt. Ik beschuldig je daar niet van, het is ongetwijfeld wat je mee hebt gekregen van anderen. Maar wees open voor een andere interpretatie.
De wet is inderdaad vervult in Christus. Welke wet? We hebben net al gezien dat dat de wet was die ging om het verkrijgen van vergeving van zonden voor de joden, die daar allerlei rites en ceremonies voor moesten doen: besnijdenis, offers, sprenkelen van bloed, enzovoorts. Door Christus de hogepriester is dat allemaal volbracht, en die hogepriester is onze mediator en verzoening met God. Ik hoef dus geen dieren meer te slachten, Jezus is al 'geslacht', als Lam Gods.
Waarom was die dood van Jezus nodig? Voor de vergeving van zonden. Waarom was de ceremoniele wet toegevoegd? Voor de vergeving van zonden. Dus toen Jezus de ceremoniele wet vervulde, hoefde die niet meer geobserveerd te worden, want vergeving van zonden was nu door geloof in Jezus Christus. De wet kon zonden niet wegnemen, en dus niet rechtvaardigen. Iemand moet sterven om gerechtvaardigd te worden, want de wet zegt dat de overtreder zal sterven.
Hebreeen 9:22 En alle dingen worden bijna door bloed gereinigd naar de wet, en zonder bloedstorting geschiedt geen vergeving.
Het gevolg van Christus' dood is niet dat ik de wet niet meer hoef te observeren, maar dat ik kan sterven en daardoor van mijn zonden kwijtgescholden kan worden, zonder dat ik daadwerkelijk mijn leven verlies. Want Jezus is uit de dood opgestaan. En indien ik sterf met Christus, kan ik ook uit die dood opstaan. Het is dan echter niet ik die leeft, maar Christus leeft in mij!
Romeinen 6:1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde (dat is, de overtredingen van de wet) blijven, opdat de genade te meerder worde?
2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?
3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn?
4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
Galaten 2:19 Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou.
20 Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.
31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.
Jakobus 1:22 En zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders, uzelven met valse overlegging bedriegende.
23 Want zo iemand een hoorder is des Woords, en niet een dader, die is een man gelijk, welke zijn aangeboren aangezicht bemerkt in een spiegel;
24 Want hij heeft zichzelven bemerkt, en is weggegaan, en heeft terstond vergeten, hoedanig hij was.
25 Maar die inziet in de volmaakte wet, die der vrijheid is, en daarbij blijft, deze, geen vergetelijk hoorder geworden zijnde, maar een dader des werks, deze, zeg ik, zal gelukzalig zijn in dit zijn doen.
Het is inderdaad zo dat ik zondig ben. In dit sterfelijke lichaam heerst de dood, en door die dood zondig ik. Ik kan mij niet aan Gods wet onderwerpen. Daarom moet dit lichaam sterven, het kan alleen maar zondigen, en geeft geen glorie aan God.
Maar Jezus Christus, die niet gezondigd heeft, en daardoor onrechtvaardig gestorven is, is uit de dood opgestaan. Wanneer ik geloof in Jezus Christus, ontvang ik zijn rechtvaardigheid, en kan ik ook uit de dood opstaan, wanneer ik sterf. Door mijn dood ben ik immers vrijgemaakt van de wet, en rechtvaardig verklaard:
Romeinen 6:6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.
Als ik geloof dat Jezus Christus de zoon van God is, en ik laat mij dopen, en ik onderga een spirituele transformatie waardoor mijn zondige lichaam sterft, en de geest van Christus in mij leeft, zal ik net zoals Jezus Christus Gods wet van nature gehoorzamen. Dat is het doel van het christelijk geloof. De wet zal hiervoor altijd een spiegel blijven, omdat ik daardoor zie of ik in harmonie met Gods wil leef of niet. Indien ik die geboden overtreed, weet ik dat ik meer genade nodig heb, en dat een deel van mijn zondige lichaam nog steeds mijn doen en laten beinvloed. Dat deel moet dood. Hoe kan ik dit lichaam doden?
1 Petrus 4:1 Dewijl dan Christus voor ons in het vlees geleden heeft, zo wapent gij u ook met dezelfde gedachte,
namelijk dat wie in het vlees geleden heeft, die heeft opgehouden van de zonde;2 Om nu niet meer naar de begeerlijkheden der mensen, maar naar den wil van God, den tijd, die overig is in het vlees, te leven.
3 Want het is ons genoeg, dat wij den voorgaande tijd des levens der heidenen wil volbracht hebben, en gewandeld hebben in ontuchtigheden, begeerlijkheden, wijnzuiperijen, brasserijen, drinkerijen en gruwelijke afgoderijen;
4 Waarin zij zich vreemd houden, als gij niet medeloopt tot dezelfde uitgieting der overdadigheid, en u lasteren;
5 Dewelke zullen rekenschap geven Dengene, Die bereid staat om te oordelen de levenden en de doden.
6 Want daartoe is ook den doden het Evangelie verkondigd geworden, opdat zij wel zouden geoordeeld worden naar den mens in het vlees, maar leven zouden naar God in den geest.
Dus het vlees, het zondige lichaam, sterft door te lijden in het vlees. Ik weet niet of God je wel eens op de proef heeft gesteld, of je rouw hebt gehad voor iemand, of op een andere manier geleden hebt met God, het is in dat proces dat we sterven, en door communie met God Christus in ons leeft. Dit is een voortdurende transformatie en gevecht tegen verleiding, ongeloof, ontmoediging, enzovoorts, en de victorie is alleen te halen wanneer we beseffen dat we zonder Jezus Christus niets goeds voort kunnen brengen:
Johannes 15:5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
6 Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand.
Indien Christus volop in je leeft door Zijn geest, zul je Christus werkelijk dienen, van nature. Dat is waar we toe geroepen zijn. Niet om Gods wet in de prullenbak te gooien. Stoppen met zondigen is wel degelijk mogelijk, maar niet op mijn eigen kracht, maar dankzij de genade van God waardoor ik vergeven ben voor mijn zonde, en de breuk tussen mij en God verzoend is, waardoor God in mij kan leven, en ik Gods wil kan doen.
quote:
Zonder die wet had Christus hem niet kunnen vervullen met Zijn dood. Dit laat tevens de eeuwigheid zien van de wet, geen enkel mens (of opperengel als je daarin gelooft) had die wet kunnen vervullen behalve God zelf. Het zijn geen "leefregels" die God ineens naar believen wegneemt, het was een eeuwig convenant met Gods uitverkoren volk destijds. Begrijp je wat ik bedoel met eeuwig? En dat alleen God op deze manier de wet kan vervullen? (hint: het is niet eeuwig in de zin dat het nu nog geldt).
Ja, maar dankzij Jezus' dood en wederopstanding, zijn wij daar nu dus ook toe in staat.
Filippenzen 4:13 Ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft.
quote:
Dat is een exegese die waarschijnlijk voortkomt uit jouw kerkstroming aangezien in Genesis de rustdag wordt genoemd bij de schepping. Het is in elk geval niet bijbels.
Dan zul je me uit moeten leggen welke wetten bijv. Abraham observeerde:
Genesis 26:5 Daarom dat Abraham Mijn stem gehoorzaam geweest is, en heeft onderhouden Mijn bevel, Mijn geboden, Mijn inzettingen en Mijn wetten.
Dat was niet de wet van Mozes want er was nog geen Mozes.
Het feit dat het niet expliciet in de bijbel staat, wil niet zeggen dat het niet het geval is.
[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 07-12-2011 22:37:23 ]