1. Lezen is moeilijk he!quote:Op dinsdag 6 december 2011 14:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
1. een paar stenen met de naam Jezus? (die naam was heel zeldzaam he?)....
2. Oh ja? Bron? Ze zijn mij niet bekend. je zwijgt btw over David.
3. Evolutie valt niet om.Kan niet, het is een theorie waarvoor overweldigend bewijs is. Kijk maar om je heen, het gaat nog steeds door.
1. Er is geen stukje bewijs voor evolutie, slechts voor micro maar zoals je weet is dat heel wat anders. Soorten zijn nog nooit een andere soort geworden, veranderen alleen binnen de soort zelf.quote:Op dinsdag 6 december 2011 14:36 schreef falling_away het volgende:
Wat ben jij ontzettend slecht geinformeerd zeg. Jij bent echt een slaaf van de watchtower library CD-rom.
1- Er is ontzettend veel bewijs voor de evolutie. veel meer dan jij lijkt te weten en te veel om hier even op te noemen. Maar jij durft de uitdaging niet aan om eens de echte bewijzen te lezen! Het fossiele bewijs laat wel degelijk een geleidelijke komst van dieren zien, met zo nu en dan een versnelling. Maar met versnelling bedoelen ze geen honderden/duizenden jaren maar veel langer. Nog steeds is het zo dat er geen enkel zoogdier groter dan een muis leefde ten tijde van de dinosaurussen. Er zijn veel complete fossiele verslagen die evolutie ondersteunen (die van de walvis bijv maar ook die van de mens).
Er zijn ook ONTZETTEND veel bewijzen dat er mensen leefden vóór 6000 jaar geleden!
Als je de dateringen van de wetenschap als argument gebruikt moet je dit laatste ook erkennen, en dat kan niet want adam en eva zijn 6000 jaar geleden geschapen volgens de bijbel.
2-Er is enorm veel bewijs dat de meeste verhalen uit de bijbel complete onzin zijn. Dat een aantal steden lijken te kloppen (maar ook heel veel steden niet) doet natuurlijk niks af van de fictie van die verhalen. Nogmaals, zoek maar een bewijzen voor de miljoenen Israelieten in de woestijn, of de archeologische bewijzen van de vloed. Die bestaan niet! De verhalen zijn onzin, tenzij god die bewijzen daarna bewust heeft gewist natuurlijk
Geen enkel bewijs inderdaad... als je alleen op creationisten sites kijkt.quote:
Jij weet dus niets van de evolutietheorie.quote:Op dinsdag 6 december 2011 15:12 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1. Lezen is moeilijk he!
2. Ik zwijg idd over David, waarom zou ik alles voorkalken? Tis altijd zelfde liedje met evolutionisten enzo. Zelf willen ze nooit enig bewijs aanbrengen(bestaat ook niet) en zelf moet ik alles doen?
3. Wat nu doorgaat is micro evolutie!! Alles blijft binnen 1 en dezelfde soort en verandert niet.
[..]
1. Er is geen stukje bewijs voor evolutie, slechts voor micro maar zoals je weet is dat heel wat anders. Soorten zijn nog nooit een andere soort geworden, veranderen alleen binnen de soort zelf.
Ook komt er van wat ik zeg helemaal niets van de WT library hoor.
Zoals ik al zei heb ik zelf ook jaren in fabel van evolutie gelooft.
2. Er is helemaal geen bewijs tegen de Bijbel grapjas,
Ontzettend veel steden en niet een paar zijn al bewezen, vele veldslagen met de koningen zijn bewezen. Val van Babylon is bewezen(en de profetie daarmee).
Zelfs de val van Jericho is bewezen.
Er is héél veel bewijs dat de verhalen van de bijbel onzin zijn. Met name de genesis en exodus verhalen zijn bijna allen ontkracht op basis van vondsten en wetenschap. Jij verwerpt het bewijs terwijl je dezelfde bewijsvormen wel gebruikt in je argumentatie van andere zaken, dat is iets anders.quote:Op dinsdag 6 december 2011 15:12 schreef bianconeri het volgende:
[..]
2. Er is helemaal geen bewijs tegen de Bijbel grapjas,
Ontzettend veel steden en niet een paar zijn al bewezen, vele veldslagen met de koningen zijn bewezen. Val van Babylon is bewezen(en de profetie daarmee).
Zelfs de val van Jericho is bewezen.
Vergeet ook niet dat 'macroevolutie' (als je die term wil gebruiken) weldegelijk is aangetoond in een jarenlange studie met bacterieën.quote:Op dinsdag 6 december 2011 15:26 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Geen enkel bewijs inderdaad... als je alleen op creationisten sites kijkt.
http://nl.wikipedia.org/w(...)bewijs_voor_evolutie
http://en.wikipedia.org/wiki/Transitional_fossil
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_transitional_fossils
Micro- en macro evolutie zijn termen die gepropageerd worden door creationisten om zo kunstmatig een onderscheid te maken.
http://www.wisegeek.com/w(...)d-macroevolution.htm
"Microevolution and macroevolution are terms used to describe two related phenomena within the field of evolution. A distinction is often made between the terms for the purpose of bolstering the argument of creationism in an attempt to point out a perceived “leap of faith” in the argument of evolution. It is arguable whether there should even be a distinction between microevolution and macroevolution, or whether the terms are used simply as a way of making the evolutionary theory seem unclear."
het valt hem ook totaal niet op dat heel veel geleend is van andere godsdiensten.quote:Op dinsdag 6 december 2011 15:46 schreef falling_away het volgende:
[..]
Er is héél veel bewijs dat de verhalen van de bijbel onzin zijn. Met name de genesis en exodus verhalen zijn bijna allen ontkracht op basis van vondsten en wetenschap. Jij verwerpt het bewijs terwijl je dezelfde bewijsvormen wel gebruikt in je argumentatie van andere zaken, dat is iets anders.
Nogmaals dat sommige verhalen gedeeltelijk waar zijn doet niets af aan de fictie van de overige delen. Het is natuurlijk erg makkelijk om de val van Babylon als profetie op te tekenen na de gebeurtenis. Datzelfde geldt voor de geboorte van Christus.. allemaal profetieen die achteraf zijn opgetekend of die self-fulfilling zijn.
Heb je daar wetenschappelijke bewijzen voor?quote:Op dinsdag 6 december 2011 15:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
het valt hem ook totaal niet op dat heel veel geleend is van andere godsdiensten.
Bekend is het zondvloed-verhaal-Gilgamesh epos en (veel ouder) het Atrahasis-epos.
De Bijbel (OT), èn de geschiedenis van het volk Israel, zijn in elkaar geflanst en verzonnen tijdens de babylonische ballingschap.
Neen, daar heb ik geen wetenschappelijke bewijzen voor.quote:Op dinsdag 6 december 2011 15:57 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Heb je daar wetenschappelijke bewijzen voor?
zoals je bewijzen hebt voor de evolutie theorie?
Over het algemeen wordt in de wetenschap aangenomen dat de Israelieten, na afsplitsing van de Kanaenieten een identiteit zochten en dat zij nooit slaven in Egypte zijn geweest.quote:Op dinsdag 6 december 2011 16:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Neen, daar heb ik geen wetenschappelijke bewijzen voor.
De bijbel wil ons laten geloven dat er zo'n twee miljoen joden zijn vertrokken uit Egypte.quote:Op dinsdag 6 december 2011 16:12 schreef falling_away het volgende:
[..]
Over het algemeen wordt in de wetenschap aangenomen dat de Israelieten, na afsplitsing van de Kanaenieten een identiteit zochten en dat zij nooit slaven in Egypte zijn geweest.
most archaeologists have abandoned the archaeological investigation of Moses and the Exodus as "a fruitless pursuit."[21] A century of research by archaeologists and Egyptologists has found no evidence which can be directly related to the Exodus narrative of an Egyptian captivity and the escape and travels through the wilderness,[18] and it has become increasingly clear that Iron Age Israel - the kingdoms of Judah and Israel - has its origins in Canaan, not Egypt:[22][23] the culture of the earliest Israelite settlements is Canaanite, their cult-objects are those of the Canaanite god El, the pottery remains in the local Canaanite tradition, and the alphabet used is early Canaanite. Almost the sole marker distinguishing the "Israelite" villages from Canaanite sites is an absence of pig bones, although whether this can be taken as an ethnic marker or is due to other factors remains a matter of dispute.[24]
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Exodus
Ja, maar de tien geboden, zijn die door Mozes op de stenen tafelen geschreven, of door God?quote:Op dinsdag 6 december 2011 14:09 schreef bianconeri het volgende:
1.Zucht.... Je zegt dus zelfs dat de 10 geboden er niet onder vallen?
Terwijl Bijbel dit toch duidelijk wel zegt.
Natuurlijk heeft Mozes het verhaal niet verzonnen maar hij is degene die al die zaken opschreef.
Ja dat doe ik om te illustreren dat als het over 'de wet' gaat in de bijbel, er meerdere betekenissen mogelijk zijn. Als je de vijf boeken van Mozes pakt, kan je dat 'de wet van Mozes'' noemen. Als je de voedselwetten, offerwetten enz. neemt, de ceremoniele wet, zonder de verhalen enz. kun je dat ook 'de wet van Mozes' noemen. In handelingen spreekt men over 'de wet van Mozes' die niet meer geobserveerd hoeft te worden. Wat wordt daar dan bedoeld? Als je het hele nieuwe testament pakt, blijkt dat de tien geboden steeds genoemd worden als geboden die niet overtreden dienen te worden. Die wet geldt dus nog. De pentateuch werd niet 'geannuleerd'. Wel de ceremoniele wet.quote:Jezus laat ook duidelijk zien dat alles door elkaar stond, allen bij de Wet hoorden.
Zo ook het gebod van de sabbat.
Je zegt eerst dat de Wet wel geannuleerd is en later zeg je ineens van niet?(punt 3 zeg je ineens van wel van toepassing)
Hoezo vreemd?
Nee, Romeinen 7:6 zegt:quote:Rom 7:6 zegt duidelijk dat wij ontslagen zijn vd Wet.
Hoe duidelijk wil je het hebben?
Daarmee is de sabbat ook niet meer van toepassing, tenzij je een jood bent natuurlijk want die geloven niet in Jezus.
Ik laat dit punt even links liggen aangezien we het daar voorlopig toch niet over eens kunnen worden. Ik baseer me niet op archeologische vondsten, die hier wat mij betreft niets over kunnen vertellen, maar op de tekst zelf. Als je dat niet doet, is hierover doorgaan wat mij betreft zinloos.quote:2. Zucht..... Letterlijke dagen laat me niet lachen zeg.
Als het letterlijke dagen zouden zijn zou het helemaal niet overeenkomen met de hedendaagse kennis van ouderdom van fossielen etc.
Dat laat toch wel heel duidelijk zien dat het geen letterlijke dagen waren.
2 petr 3:8 zegt bv ook dat 1 dag voor ons voor God wel 1000 jaar is.
De 7e scheppingsdag is zelfs nu nog altijd bezig!!
Er staat niet dat de wet is vervallen, maar dat wij vrij zijn gemaakt van de wet. Wat wil dat zeggen?quote:3. Ongelofelijk ben jij zeg.... Wil je de Bijbel niet geloven ofzo?
Maar blijf je blind staren op wat je zelf wil?
Ik zal nogmaals Rom 7:6,7 aanhalen.
Als je goed leest wordt hier dus gesproken dat de Wet is vervallen,
terwijl direct daarna een onderdeel van die Wet genoemd wordt: Gij moogt niet begeren.
Onderdeel van de 10 geboden die volgens Jezus dus bij de Wet hoorde.
Of wil je tegen Jezus in?
Ik zeg ook dat Jezus zegt niet te oordelen.quote:4.
Dat Jezus zegt niet te oordelen is wel heel duidelijk hoor!
Zoals ik al zei als de sabbat deel was van de geboden had hij zoiets niet gezegd.
Laat duidelijk zien dat er na Zijn leven geen belang meer aan is gehecht.
Nee, hij kocht ons vrij van de straf op het overtreden van de koninklijke wet de tien geboden, door Zijn dood, waardoor de ceremoniele wetten vervuld werden en stopten, omdat Jezus zelf het slachtoffer was,quote:De Bijbel zegt ook dat Gods licht zal toenemen en Zijn wegen ook variabel zijn.
Zo gebruikte hij eerst oorlog en politiek en zijn beiden nu verboden voor een Christen.
Zelfde met dit soort wetten, omdat Jezus met zijn bloed ons vrijkocht van dit soort geboden van eerder(mozaische wet incl 10 geboden).
Je hebt mijn punt gemist.quote:Vertel eens:
Offer jij nog steeds? Aangezien de Mozaische wet nog van toepassing is volgens jouw.
Stenig je wel eens mensen dan? Blijkbaar wel.
53 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:22 schreef hoatzin het volgende:
Ali, ik moet toegeven, je bent uit taai hout gesneden.
toch even een vraagje: voor een overtuigd christen en ware geloofsridder, waarom zo'n nickname?
Voor mij, en wellicht anderen , is de combinatie kannibaal en christen op zijn minst niet voor de hand liggend...
We mogen blij zijn voor Jezus dat jij niet aanwezig was bij zijn kruisdood.quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
53 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.
54 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
55 Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank.
56 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem.
Haha.quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
We mogen blij zijn voor Jezus dat jij niet aanwezig was bij zijn kruisdood.![]()
(Ik neem aan dat je tegen dit grapje kunt. Je leest wel ergere dingen hier.)
Dus jij denkt dat er een leugen staat in de Bijbel ofzo? Een zogenaamd leuk verhaaltje?quote:Op dinsdag 6 december 2011 18:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, maar de tien geboden, zijn die door Mozes op de stenen tafelen geschreven, of door God?
Geloof je dat hij ze echt ontvangen heeft, of dat het slechts een verhaal is?
Grotendeels tijdens het maken van die NT waren die 10 geboden nog wel geldig.quote:Ja dat doe ik om te illustreren dat als het over 'de wet' gaat in de bijbel, er meerdere betekenissen mogelijk zijn. Als je de vijf boeken van Mozes pakt, kan je dat 'de wet van Mozes'' noemen. Als je de voedselwetten, offerwetten enz. neemt, de ceremoniele wet, zonder de verhalen enz. kun je dat ook 'de wet van Mozes' noemen. In handelingen spreekt men over 'de wet van Mozes' die niet meer geobserveerd hoeft te worden. Wat wordt daar dan bedoeld? Als je het hele nieuwe testament pakt, blijkt dat de tien geboden steeds genoemd worden als geboden die niet overtreden dienen te worden. Die wet geldt dus nog. De pentateuch werd niet 'geannuleerd'. Wel de ceremoniele wet.
Zou je moeten weten he! Vrijgemaakt van zonde(ten minste die mogelijkheid hebben we he)quote:Nee, Romeinen 7:6 zegt:
6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.
Vrijgemaakt... waarom en wat betekent dat?
Je hebt zelf al gezegd dat deze teksten, het woord voor dag, niet specifiek een letterlijke dag betekent!quote:Ik laat dit punt even links liggen aangezien we het daar voorlopig toch niet over eens kunnen worden. Ik baseer me niet op archeologische vondsten, die hier wat mij betreft niets over kunnen vertellen, maar op de tekst zelf. Als je dat niet doet, is hierover doorgaan wat mij betreft zinloos.
Zonde is het overtreden van een gebod van God, iets doen wat God niet wil.quote:Er staat niet dat de wet is vervallen, maar dat wij vrij zijn gemaakt van de wet. Wat wil dat zeggen?
Volgens de tien geboden, de wet, is het loon van het overtreden van die wet de dood.
Romeinen 6:23 Want de bezoldiging der zonde is de dood...
'Zonde' is het overtreden van de wet, dat ben je met me eens?
Iedereen wordt door de wet tot de dood veroordeeld, omdat allen gezondigd hebben. Door het observeren van de wet, kun je dus niet rechtvaardig verklaard worden en vergeving krijgen. Maar nu, door het geloof in Jezus Christus' gehoorzaamheid, kun je wel vergeven worden en gerechtvaardigd worden.
Je bent dan dus niet meer tot de dood veroordeeld, dus 'vrijgemaakt' van de wet. De anders onvermijdbare doodstraf die je boven het hoofd hing, is immers kwijtgescholden door je geloof.
Toevallig zijn wij op onse gemeentebijbelstudie net over dit soort onderwerpen aan het praten.quote:Ik zeg ook dat Jezus zegt niet te oordelen.
Echter, iemand tot gehoorzaamheid aan de wet roepen, wil niet zeggen dat je die persoon oordeelt.
Alle vroege christenen vierden de sabbat. Door vervolging en de roomse kerk is die traditie verdwenen en veranderd naar de zondag.
Zucht lees je dan helemaal niets?quote:Indien vandaag de wet niet meer geldt, hoe weet ik dan wat goed en kwaad is volgens God?
Wat ik wil zeggen is dat de tien geboden niet pas bestonden vanaf het moment dat Mozes in Genesis opschreef dat ze aan hem gegeven werden, maar daarvoor al.quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat er een leugen staat in de Bijbel ofzo? Een zogenaamd leuk verhaaltje?
De GEHELE schrift is geinspireerd lezen we ook nog he
De gehele Bijbel is dus waarheid, ook dat Mozes de 10 geboden daar ontving.
Nee, Romeinen 7:6,7 geeft helemaal niet weer dat die wet vervalt. Lees de context:quote:Grotendeels tijdens het maken van die NT waren die 10 geboden nog wel geldig.
Rom 7:6,7 zoals ik al aanhaalde geeft weer dat deze wet verviel(vrijgemaakt van) en noemde daar specifiek 1 vd geboden ook bij, de 10 geboden vervielen dus ook.
In de bijbel staan ook dingen die je niet al te letterlijk moet opvatten.quote:Op dinsdag 6 december 2011 22:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar nu zijn we vrijgemaakt van de wet. Waarom zijn we vrijgemaakt? Omdat de wet afgeschaft is? Nee, dat is niet wat Paulus zegt. Hij zegt:
6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn,
6 Maar nu zijn wij ontslagen van de wet, gestorven aan dat waaraan wij vastgebonden zaten,
Aha, dus omdat wij gestorven zijn, heerst de wet niet meer over ons. Niet omdat de wet afgeschaft is, maar omdat wij dood zijn.
Hoezo zijn wij dood? Hoezo is Paulus dood op het moment van schrijven? Hoezo zijn de Romeinse christenen dood op het moment van lezen? Ze leven toch allemaal nog?
Wat is jouw antwoord hierop?
Nou, dat lijkt me wel een beetje de 'light' versie... Ik stelde de vraag niet aan jou, wilde eigenlijk specifiek bianconeri's antwoord, maar heb je hier ook schriftelijk bewijs voor?quote:Op dinsdag 6 december 2011 23:36 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
In de bijbel staan ook dingen die je niet al te letterlijk moet opvatten.
gestorrven zijn met Jezus houd in: dat je je oude leven van losbandigheid of je leven zonder jezus achter je hebt gelaten en hem om vergeving hebt gevraagd voor je zonden en met hem verder wilt leven en wilt leven zoals hij leefde.
Dit houd niet in dat je nooit meer een zonde begaat, maar je mag wel weten dat je altijd om vergeving mag vragen als je iets verkeerds hebt gedaan.
Het houd niet in dat je er dus gewoon oplos mag leven en denken God/ jezus vergeeft het wel.
Je moet wel oprecht berouw tonen van je zonde.
Los van het gebrek aan wetenschappelijk besef is het in mijn ogen uitermate treurig dat mensen dergelijke onzin moeten geloven om hun geloof een fundament te geven. Die spirituele armoede is wat mij betreft net zo treurig.quote:Op dinsdag 6 december 2011 15:32 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Jij weet dus niets van de evolutietheorie.
Je praat alleen mensen na, waarschijnlijk uit boekjes als de Wachttoren, die krampachtig proberen de evolutie onderuit te halen. Ik ken die boekjes, ze zijn hilarisch.
B.v. in Exodus 4,quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
wat wil je hiermee zeggen?
offtopic: hondsbrutaal natuurlijk dat Mozes de door God ZELF gemaakte tabletten kapot gooide.
God heeft om mindere vergrijpen vreselijk uitgehaald....
quote:Onderweg, toen Mozes en de zijnen ergens overnachtten, kwam de HEER op hem af en probeerde hem te doden. 25 Sippora pakte een scherpe steen, sneed de voorhuid van haar zoon weg en raakte daarmee Mozes’ voeten aan, terwijl ze zei: ‘Een bloedbruidegom ben jij voor mij.’ 26 (Ze noemde hem toen ‘bloedbruidegom’ vanwege die besnijdenis.) Toen liet de HEER hem met rust.
Wat is er om te beginnen al mis met de frase: ..kwam de HEER op hem af en probeerde hem te doden.quote:
het "titanengevecht" hierboven is al te triest voor woorden. Het doet me denken aan de decennia durende strijd tussen de christelijke gereformeerde kerk en de gereformeerde kerken vrijgemaakt. Bijna hetzelfde maar op een paar punten zijn ze het niet eens. Ik meen dat één van die punten was: de vererving des heils.quote:Op woensdag 7 december 2011 11:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Los van het gebrek aan wetenschappelijk besef is het in mijn ogen uitermate treurig dat mensen dergelijke onzin moeten geloven om hun geloof een fundament te geven. Die spirituele armoede is wat mij betreft net zo treurig.
Dat deze mensen dan weer niet geloven dat de aarde plat is (de verzoeking waarin de duivel Jezus "alle koninkrijken der aarde laat zien", of Jesajah's beschrijving van God als "hajosheev al choek ha'arets", waarbij "choek" gangbaar vertaald wordt als "schijf") laat de selectiviteit van het denken aardig zien.
Het probleem met fundamentele wetenschap is natuurlijk ook dat het in het dagelijkse leven zo makkelijk is te ontkennenGod zal zich de tranen uit de kop lachen. Zoals-Ie het zelf misschien zou brengen: "Jesus died to take away your sins, not your brains"
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |