quote:
Op donderdag 8 december 2011 07:27 schreef Elemo het volgende:Bedankt voor je inhoudelijk zeer sterke reactie.
Er vallen me een aantal dingen op:
Je ziet de wet als de Tien Geboden en bent hier heel statisch in, oftewel dat zonde er niet kan zijn zonder die Tien Geboden.
Dat heb je denk ik verkeerd gezien. Wanneer 'de wet' gebruikt wordt in de bijbel, kunnen daar verschillende zaken mee bedoeld worden:
De pentateuch en de rest van de schrift afgezien van de profeten en het nieuwe testament.
De wetten van Mozes geschreven in boeken.
De tien geboden.
En nog meer.
Aan de hand van de context dienen we te bepalen waarover gesproken wordt.
quote:
Om te beginnen wil ik zeggen dat je in mijn ogen het idee van "wet" te onbeweeglijk opvat, de wetten of geboden als morele leidraad, dat heb je helemaal goed door.
Deze moraliteit, in welke vorm dan ook, is er altijd al geweest, zoals God ook eeuwig is, Zijn natuur eeuwig perfect is en alles wat daar haaks op staat, automatisch zondig is.
Dat dit niet altijd in verbonden en convenanten vastgelegd is doet daar (uiteraard) niets aan af. Er is een volmaakte maatstaf en die kan genuanceerd uitgelegd worden dmv verbonden en wetten, maar de kern ervan komt uiteindelijk neer op de 2 zogenaamde grootste geboden.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Echter zien we wel dat God steeds door middel van wetten, geboden, inzettingen, enz. aan mensen communiceert wat zijn wil is. Aan ons te kiezen om daar in mee te gaan of niet.
quote:
Dat je dit terugredeneert naar Adam en Eva, Kain, en een eventuele 'wet' die daar dan op van toepassing zou moeten zijn klopt niet, dit zal ik proberen uit te leggen.
[..]
Vervelende Statenvertaling, maar goed dat is slechts mijn mening

Het punt is juist dat je dat niet kunt. Indien dit mogelijk was, dan was iedereen in staat zich aan de Joodse wetten te houden. Dat in Christus alles mogelijk is doet daar niets aan af, als zondig mens is het onmogelijk om naar de wet te leven, anders hadden we Christus niet eens nodig gehad. Of dit nou leven naar de Tien Geboden is of niet. Mee eens?
Ja, geheel mee eens.
quote:
Waarschijnlijk niet, en dan zou ik je willen vragen om naar de Tien Geboden te leven zonder Christus.
Je bent wel met me eens dat dit niet mogelijk is, dat weet ik zeker. Waardoor zijn we dan gered? Niet door het wel of niet houden aan de Tien Geboden.
Dat klopt, en dat is ook niet wat ik gezegd heb. Indien je dat begreep onder 'de wet staat', heb je me verkeerd begrepen. De manier waarop je gered wordt is niet door je gehoorzaamheid, oftewel je werken, maar door genade door geloof.
Efeze 2:8 Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, * het is de gave van God;
9 niet uit werken, * opdat niemand zou roemen.
En Romeinen 5:19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.
Ik gebruik de statenvertaling omdat ik daarvan in ieder geval zeker ben dat alles er in staat. Dat is met nieuwe vertalingen niet altijd het geval door een andere brontekst.
quote:
Volledig mee eens! Alleen is dit voor de mensheid niet mogelijk, anders was Christus niet nodig geweest en hadden we ons gewoon aan die wetten kunnen houden.
Dat is wat Gods genade inhoudt.
Ik denk dat je dit bijna goed begrepen hebt.
Door de zonde van 1 mens is de dood in allen doorgegeven, en allen hebben daarin gezondigd.
Romeinen 5:12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
Het loon van de zonde is de dood:
23 Want de bezoldiging der zonde is de dood...
Dus doordat de dood in mij is, in mijn lichaam, mijn vlees, zondig ik van nature.
Romeinen 8:7 Immers, het bedenken van het vlees is vijandschap tegen God. Het onderwerpt zich namelijk niet aan de wet van God, want het kan dat ook niet.
8 En zij die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen.
Dus hoe moet ik rechtvaardig zijn voor God, als mijn menselijke natuur gedrag, gedachten, gevoelens enz. zet die Gods wet overtreden (dat is wat het vers hierboven zegt), en daardoor vijandig is tegen God. Wanneer zal er recht gedaan worden? Wanneer ik sterf. Dat is waartoe de wet mij veroordeelt. De bezoldiging der zonde is de dood. Maar de genadegift van God is het eeuwige leven.
Dus de wet zegt dat ik moet sterven. Kan God de wet wegnemen? Kan God van natuur veranderen waardoor iets wat voorheen onrechtvaardig was, nu ineens rechtvaardig is? Nee, dat kan niet. Dus ik heb een probleem, ik ben gedoemd te sterven wegens mijn ongehoorzaamheid.
Maar omdat Jezus Christus gehoorzaamd heeft, kan ik gerechtvaardigd worden van mijn zonden. Dus Jezus Christus is dood voor mij, hoera, dankjewel. Wat nu. Mag ik blijven leven of moet ik nog steeds dood?
In tegenstelling tot wat het grootste deel van de christelijke wereld gelooft, moet ik nog steeds dood. Het feit dat Christus voor mij is gestorven, wil niet zeggen dat het gedrag wat mijn vlees voortbrengt nu door de vingers gezien wordt, omdat er geen wet meer zou zijn. Nee, ik, mijn zondige vlees, moet sterven, mijn lichaam moet dood. Dikke pech voor mij. Maar dankzij Jezus Christus, kan ik toch in leven blijven. Maar niet als vleselijk mens, met vleselijke gedachten, begeerten, gedrag. Ik moet een nieuw mens worden, een geestelijk mens in Christus. Ik moet mijn vlees kruisigen. Mijn lusten moeten dood. Dit is de wedergeboorte, door middel van de doop en de spirituele transformatie die plaatsvindt wanneer ik die relatie met God aanga.
Daarom gaat het vers verder in Romeinen 8:9 Maar u bent niet in het vlees, maar in de Geest, wanneer althans * de Geest van God * in u woont. Maar als iemand de Geest van Christus niet heeft, die is niet van Hem.
Oke, dus de geest van Christus moet in mij wonen. Wat anders?
1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen,
die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.2 Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.
3 Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.
4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons,
die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.5 Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar
die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.6 Want het bedenken des vleses is de dood; maar
het bedenken des Geestes is het leven en vrede;7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.
10 Als Christus echter in u is, dan is het lichaam wel dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid.
11 En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, * zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, Die in u woont.
Dus als je nog in het vlees bent, kun je inderdaad God niet gehoorzamen. Of je dat nu Gods wet noemt, of Gods moraal, of Gods wil, dat maakt niet uit. Je bent het met me eens dat de tien geboden (behalve de sabbat natuurlijk...) vallen onder Gods moraal. Dus indien ik naar de Geest leef, zal ik die geboden van nature ook gehoorzamen. Wat als ik dat niet doe? Dan ben ik ten dode opgeschreven.
12 Welnu, broeders, wij zijn aan het vlees niet verplicht om naar het vlees te leven.
13 Want als u naar het vlees leeft, zult u sterven. Als u echter
door de Geest de daden van het lichaam doodt, zult u leven.14 * Immers, zovelen als er door de Geest van God geleid worden, die zijn kinderen van God.
Als ik in dit leven als christen niet een transformatie onderga waardoor mijn vlees sterft en de lusten erbij, en de Geest van Christus niet in mij leeft, waardoor ik werkelijk opnieuw geboren ben uit water en Geest, zal ik het niet halen bij het laatste oordeel. God eist dat wij sterven, en dat Christus in ons leeft. Zoniet is het einde verhaal. Je accepteert Jezus niet om niet meer onderworpen hoeven te zijn aan Gods wetten, maar om verlost te worden van je zondige lichaam waardoor je bekrachtigd wordt Gods wet juist wel in de praktijk te brengen. Niet uit dwang, maar uit liefde en vrijwillige gehoorzaamheid. Dan zul je je naasten echt lief hebben als jezelf, omdat het Christus is die vanaf nu de dienst in jou uitmaakt, en niet je vlees. Dat door een vrijwillige onderwerping aan Christus.
De tien geboden blijven in deze de manier om te herkennen wanneer je zondigt. Een spiegel die je voor wordt gehouden.
quote:
Wet als in "nomos" in het Grieks betekent niet alleen wet maar ook norm. Als je het over een Goddelijke norm hebt, dan hebben Adam en Eva die overtreden door tegen God in te gaan. Wat God gebiedt maakt in deze niet uit, of dat nou binnen een convenant is of niet. "Gij zult van deze boom niet eten" was in deze zin net zo zeer een gebod. De gevolgen hiervan zijn duidelijk, dit heeft niets te maken met de Tien Geboden.
Ja, dat ben ik met je eens, maar je kunt alle menselijk zondig gedrag terugvoeren op het overtreden van 1 of meer van de tien geboden. Hun moraal is allesomvattend en universeel.
quote:
Ik begrijp dat je hieruit duidelijk wilt maken dat hun zonde afgoderij was omdat ze naar de Satan luisterden. Ik kan hier ver in meegaan, totdat je de Tien Geboden erbij haalt die niet bestonden in die tijd. Dat Adam en Eva ongehoorzaam waren aan God is voldoende. Hier is geen specifiek gebod voor nodig.
Die afgoderij kan ook betekenen dat zij dachten zichzelf tot God te maken, wat uiteraard een leugen is. De ongehoorzaamheid aan Gods gebod om niet van de boom te eten is het belangrijkste punt, dit werd overtreden. Of het nou door de Satan kwam of door hun eigen begeerte die daaraan toegaf.
Maar de tien geboden zijn niet iets extra's aan Gods moraal die je ook weg kan nemen. Ze volgen uit Gods karakter. God is het leven, en indien wij willen leven, dienen we in constante band te zijn met God. Indien we ons dus afkeren van Hem, door ongehoorzaamheid, sterven we. Hoe keren we ons dan van hem af? Door te handelen in tegenstelling aan Zijn karakter, dat is rebellie. De tien geboden geven aan wat voor ons de manier is om die band met God niet te schenden, en dus in leven te blijven. Daarom:
Mattheus 19:16 * En zie, er kwam iemand naar Hem toe en die zei tegen Hem: Goede Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te hebben?
17 Hij zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God. Maar wilt u tot het leven ingaan, neem dan de geboden in acht.
18 Hij zei tegen Hem: Welke? Jezus zei: * U zult niet doden; u zult geen overspel plegen; u zult niet stelen; u zult geen vals getuigenis afleggen;
19 eer uw vader en moeder; en: * u zult uw naaste liefhebben als uzelf.
In Lukas:
18 * En een leidinggevende vroeg Hem en zei: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
19 En Jezus zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God.
20 U kent de geboden: * U zult geen overspel plegen, u zult niet doden, u zult niet stelen, u zult geen vals getuigenis afleggen, * eer uw vader en uw moeder.
Het ongehoorzamen van deze geboden is de dood, het gehoorzamen is het leven.
Maar omdat de dood via 1 man in allen is en in allen ongehoorzaamd hebben, hebben we allemaal die verlosser nodig die ze wel gehoorzaamde.
quote:
De wet is meer dan een opgelegd verbond, het is een Goddelijke moraal. Kain ging hier tegenin door zijn broer te vermoorden, dat daar geen wet voor was doet daar niets aan af het zijn universele Goddelijke moralen. Je kunt niet zeggen: "Het was toegestaan omdat God het nog niet specifiek verboden heeft toentertijd", die moraal is eeuwig, Goddelijk, en blijvend. Dat je je kind niet waarschuwt om voorzichtig te zijn met vuur wilt niet zeggen dat het zich niet kan verbranden, vuur is altijd heet. En het voorbeeld is duidelijk. Hierin heeft God Kain tot een duidelijk voorbeeld gesteld, zo duidelijk zelfs dat zelfs de meeste atheisten vandaag de dag het verhaal kennen. En nee, de Tien Geboden waren toen niet reeds bekend.
Dit ben ik volledig met je eens. Maar dit wil niet zeggen dat er nog geen wet was. De goddelijke moraal van God wordt namelijk altijd uitgedrukt in wetten, en geboden, enzovoorts. Dat is de manier waarop God met zijn schepsels communiceert, door middel van het uitdrukken van zijn wil in voor ons begrijpelijke taal. Wanneer God zijn wil op die manier niet uitdrukt, hoe kunnen wij die dan weten?
15 Want de wet werkt toorn; want waar geen wet is, daar is ook geen overtreding.
Indien er geen wet is, is er ook geen overtreding.
Indien je stelt dat de tien geboden, of simpelweg het gebod 'gij zult niet doden', of iets anders wat dat behelst, er nog niet was, dan was Kain ook niet schuldig. Hij overtrad immers niets.
God straft Kain niet omdat hij onschuldig is, maar omdat hij die absolute moraal overtreden heeft. God wil niet dat wij elkaar doden. Die wil, die wet, was er dus al. Deze is opgenomen in de tien geboden. Het lijkt mij zeer sterk dat God zijn wetten niet onmiddellijk vanaf de zonde aan de mensheid heeft gegeven. God heeft vanaf het begin niet gewild dat we niet zondigen? Hoe dienden mensen te weten wat zonde was, zonder wet? De enige manier zou zijn door hun geweten. Maar wat dicteert ons geweten? De wet.
13 (Want de hoorders der wet zijn niet rechtvaardig voor God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden;
14 Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, deze, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet;
15 Als die betonen
het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen beschuldigende, of ook ontschuldigende).
quote:
Het hele Joodse convenant moet je zien als een metafoor van Christus, wat je zelf al uitlegt. Immers als die wet er niet was geweest zou zijn offerandelijke dood niets betekend hebben. Dit plaats je allemaal binnen het Joodse convenant en in die zin is de wet toegevoegd aan de Goddelijke maatstaven om de weg te banen voor Christus.
Ik draai het zelf liever om: als vanaf het moment dat zonde zijn intrede deed God niet beloofde dat er een messias zou komen (het zaad van de vrouw dat de kop van de slang zou vermorzelen), dan zou de hele ceremoniele wet betekenisloos zijn geweset. De wet voegt niets toe aan de offerandelijke dood van Christus. De wet liet slechts zien in beelden en symbolen wat Christus zou gaan doen. De wet was een leermeester:
Galaten 3:23 Voordat het geloof echter kwam, werden wij door de wet bewaakt, als gevangenen opgesloten, totdat het geloof geopenbaard zou worden.
24 * Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden.
25 Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester.
quote:
Er is geen 'extra wet' die hierbij hoort, en alle overtredingen die je bedoelt zijn puur de overtredingen van die ene wet, in dat specifieke verbond met het Joodse volk met alle omgangsregelingen, zakelijke wetten, morele wetten, en ceremoniele wetten.
Maar dat is niet wat de tekst zegt...
Die zegt dat er een wet was toegevoegd omwille van overtredingen:
Galaten 3:19 Waartoe dient dan de wet? * Zij is eraan toegevoegd omwille van de overtredingen, totdat het Nageslacht zou gekomen zijn aan Wie het beloofd was; en zij is * door engelen in de hand van * de middelaar beschikt.
Mijn vraag aan jou dus is: welke wet is toegevoegd omwille van de overtredingen van wet? Paulus zegt dat er zonder wet geen overtreding is. Dus de wet is toegevoegd omwille van overtredingen van de wet. Welke wet is toegevoegd omwille van het overtreden van welke wet? Het feit dat 'de wet' is toegevoegd, dat is de wet die de joden hielden, impliceert dat er voor de joden ook al een wet was die overtreden is, niet? Dus wat is jouw antwoord hierop?
quote:
Dat is een vreemde kijk. Dan zou dus door extra overtredingen de straf erger zijn? De straf is reeds de dood, wat je daaraan toevoegt maakt niet zo heel veel uit. Van een scheiding in overtredingen is dan ook geen sprake.
Dat zou ook de Tien Geboden teniet verklaren middels de dood van Christus. Het zou nog minder logisch zijn om je eraan te proberen te houden als je door je best te doen en te falen als christen alsnog ervoor vergeven wordt. Hierdoor is die wet dus vervuld en niet langer bindend.
Dit is dus absoluut niet waar.
De ceremoniele wet is vervuld door Christus opdat we Gods morele wet kunnen gehoorzamen door deel te nemen aan zijn dood en wederopstanding. Dat is wat ik hierboven al aan de hand van de schrift duidelijk heb gemaakt.
Het eerste stukje refereer ik hierboven al naar, welke wet is toegevoegd omwille van overtredingen van welke wet? Blijf bij de schrift! Ik vind dat je veel te veel uit de losse pols schudt, zonder je op de schrift te baseren.
quote:
In een ideale wereld niet, mee eens. Maar dat werkt niet, daarom hebben we Christus nodig.
[quote]
Ja, maar niet om aan de wet te ontkomen, maar om hem te gehoorzamen! Of wil je dat niet dan? Het feit dat ik keer op keer zal falen, wil niet zeggen dat ik niet kan groeien in Christus door zijn genade, waardoor mijn vlees steeds doder wordt in mij, en Christus steeds levender, en ik vruchten der bekering draag, in plaats van vruchten van de zonde. Wat is geloof zonder werken? Dood.
[quote]
Natuurlijk observeerde Jezus de sabbat! Hij observeerde alle Joodse wetten omdat hij geboren was onder het Joodse verbond en hierin het perfecte offer moest bewerkstelligen. En dan nog bracht hij hierin morele nuances aan die benadrukten waar het echt om ging. Zo ook zijn voorbeeld van goed doen op de sabbath, als iemands schaap in een put valt haal je hem er dan uit? Mensen genezen op de sabbath? etc.
Hierin liet hij de Joodse leiders zien dat het gaat om de moraal, om het juiste, en niet om het wettische denken dat ze zo gewend waren in die tijd.
Ja, Jezus liet inderdaad zien dat het gaat om de moraal, en niet om het jezelf rechtvaardigen door het observeren van de wet.
Maar de sabbat was geen 'joodse wet', de sabbat bestond al voordat er uberhaupt een Jood was, in Genesis:
2 Als nu God op den zevenden dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevenden dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.
3 En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken.
Voor de tien geboden observeerden de israelieten in de woestijn al de sabbat:
Exodus 16:23 Hij dan zeide tot hen: Dit is het, dat de HEERE gesproken heeft: Morgen is de rust, de heilige sabbat des HEEREN! wat gij bakken zoudt, bakt dat, en ziedt, wat gij zieden zoudt; en al wat over blijft, legt het op voor u in bewaring tot den morgen.
Dit is voordat God met hen het convenant aangaat op Sinai!
De sabbath was altijd onderdeel van het plan van God voor de mens. Die zevende dag van elke week is heilig, apart, gezegend. Natuurlijk werd de jood opgedragen die dag heilig te houden, maar hij was niet heilig omdat God met hen een verbond aanging waarin dat gebod voorkwam, maar omdat God die vanaf de schepping, voor de zonde, al geheiligd had. Er is dus ook niet zoiets als een 'joodse sabbat'. Wel een sabbat observerende jood.
quote:
Ik bedoel bindend middels een wettische convenantvorm en die is er niet meer. Dat het wel degelijk uitmaakt of je iemand vermoordt, besteelt, of wat dan ook dat moge duidelijk zijn. Dat is moreel duidelijk.
Waarom is dat 'moreel duidelijk'?
Volgens de katholieke leer is het niet verkeerd om te stelen indien je echt heel erg honger hebt en geen geld om iets te kopen.
Ook is het niet verkeerd om te stelen om je buurman in nood te helpen, volgens de katholieke leer. Wat vindt God hiervan? Er is volgens jou geen wet meer 'gij zult niet stelen', dus het feit dat ik mijn buurman help, dus liefheb, rechtvaardigt mijn het nemen van een ander, of niet?
Wat jij 'moreel duidelijk' noemt, is dat niet voor iedereen. Dat is alleen omdat wij al die mindset hebben en het voor ons vanzelfsprekend is. Maar dat is niet voor iedereen en volgens iedereen het geval. Zo hebben veel mensen ook geen probleem met overspel. Weleens van partnerruil gehoord? De persoon die daar aan doet, en vervolgens zich bekeert tot het christelijk geloof, en geen wet ziet 'gij zult geen overspel plegen', die zal daar vrolijk mee door gaan, hij heeft immres ook de partners van de buren en wildvreemden lief volgens hem. Dat is geen hoererij, want er is geen geld in het spel, maar het is allemaal vrije wil en met liefde. Is dat wat God in gedachten heeft denk je? De wet is essentieel, niet omdat ie mij kan redden, maar omdat ie mij laat zien wat zonde is en wat niet. Zonder die wet is alles geoorloofd, want alles kan gerechtvaardigd worden. Door de wet blijkt juist dat praktisch alles wat wij doen, denken en voelen verdoembaar is voor God, zoals Paulus ook zegt. De wet wijst mij op mijn noodzaak voor een verlosser. Zonder wet heb ik geen verslosser nodig. Dus Christus kwam niet om de wet weg te nemen, maar om mij in staat te stellen de wet te behouden, en vergeving te bieden voor mijn zondige wandel, en wanneer ik nu nog struikel.
quote:
Maar hier gaat het jou niet om, het gaat jou om de sabbat en hierin probeer je dat tot universele moraal te benadrukken terwijl het slechts een teken was van het Joodse volk. Dat het heel erg goed is om tijd uit te trekken voor God en bezinning is dan weer wel moreel gezien heel duidelijk. Maar of je dat op woensdag of zondag of zaterdag doet? Dat moet je helemaal zelf weten, de wet is er niet meer voor.
Het gaat mij wel degelijk om de gehele wet. De sabbat is slechts normaal gesproken het probleem voor de niet-sabbat observerende christen, dus uiteindelijk draait daar het debat nu bij ons om. Maar voor een niet gelovige, iemand die uit allerlei wereldlijke tradities of andere religies komt, is dat niet het geval.
Wat de dag betreft: het is toch duidelijk dat Genesis stelt dat de zevende dag geheiligd is, en niet de eerste, of de tweede, of de derde, of de vierde, de vijfde of de zesde. De zevende dag is de sabbat. Niet de sabbat van de joden, maar de sabbat van God, waarvan Jezus Heer is. Indien ik God met al mijn kracht liefheb, zal ik dan niet willen leven volgens het plan van God? Zal ik niet verlangen naar het volop profiteren van die dag die God speciaal apart heeft gezet voor communie met medegelovigen en met zichzelf?
Zie het zo: stel jij nodigt je geliefde uit om op zaterdag samen een hele dag door te brengen, en alle stress en zaken van de week met rust te laten. Wat zou jij er dan van vinden als ze op zondag aan komt zetten? Is dat niet een beetje vreemd?
Het gebod dien je dan ook niet te zien als een bintenis, een gevangenis of iets dergelijks, maar het houden van de sabbat, en alle geboden, uit liefde voor God zelf. Niet omdat ik mijn schuld weg wil wassen of mezelf rechtvaardigen, maar omdat ik dankbaar ben voor wat Jezus voor mij heeft gedaan, en daarom maximaal wil leven volgens het originele plan van God. En dat in termen van moraal in het dagelijks leven, als in fysieke en mentale gezondheid, reinheid, vriendschap, aanbidding, enzovoorst. Kan ik dat op eigen kracht? Nee! Maar als ik bid, en mij voed met het Woord, en God met heel mijn kracht zoek, zal God mij dan niet transformeren en in staat stellen het leven te leiden zoals God het bedoeld heeft? Jazeker.
Lukas 11:11 * Welke vader onder u zal aan zijn zoon, als hij hem om brood vraagt, een steen geven, of ook als hij om een vis vraagt, hem in plaats van een vis een slang geven,
12 of als hij ook om een ei vraagt, hem een schorpioen geven?
13 Als u die slecht bent, uw kinderen dus goede gaven weet te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan hen die tot Hem bidden?
Galaten 5:22 * De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
23 * Daartegen richt de wet zich niet.
24 * Maar wie van Christus zijn, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25 Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen.
quote:
In die tijd waren er vele Joodse leiders die moeite hadden met het afstand doen van de Joodse wetten, waarop Jakobus zegt: "Als je je onder de wet wilt blijven bevinden, prima. Maar hou je dan aan alles, want als je ook maar 1 deel overtreedt dan veroordeelt de wet je al." Wie in een zal struikelen, die is schuldig bevonden aan alle. Zo ook met besnijdenissen, onrein voedsel, etc. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan en er zijn vandaag de dag nog steeds 'christenen' die zich aan alle wetten proberen te houden, de zgn. Messiaanse Joden. Gelukkig hoeft dit allemaal niet meer, want zoals je zelf al citeert: "Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel". Hierin legt Jakobus heel duidelijk uit dat de wet niet meer als maatstaf geldt omdat er nu een nieuw verbond is met Christus, dit probeert hij te verduidelijken aan degenen die zich angstvallig vasthouden aan de Joodse gebruiken en wetten.
Ik denk eerder dat het probleem was dat deze mensen niet beseften dat ze door het onderscheid te maken in behandeling van rijken en armen, de koninklijke wet overtraden. En inderdaad, dat als ze in 1 punt struikelden, ze de gehele wet overtraden.
10 * Want wie de hele wet in acht neemt, maar op één punt struikelt, die is schuldig geworden aan alle geboden.
11 Immers, Hij Die gezegd heeft: * U zult geen overspel plegen, heeft ook gezegd: U zult niet doodslaan. Als u dan geen overspel bedrijft, maar wel doodslaat, bent u toch een wetsovertreder geworden.
12 Spreek zó en handel zó als mensen die geoordeeld zullen worden door de wet van de vrijheid.
Wat is volgens jou de 'wet van de vrijheid'?
quote:
Dat zeg je heel goed, een verbond tussen God en zijn uitverkoren volk, het Joodse volk. Vandaag de dag is God voor iedereen toegankelijk, door Christus. Ongeacht of je nou van Joodse afkomst bent of niet, onder een nieuw verbond.
Was God niet voor iedereen toegankelijk in het verleden dan denk je?
Waarom gingen er grote aantallen egyptenaren mee met de israelieten?
Exodus 12:37 Alzo reisden de kinderen Israëls uit van Rameses naar Sukkoth, omtrent zeshonderd duizend te voet, mannen alleen, behalve de kinderkens.
38 En veel vermengd volk trok ook met hen op, en schapen, en runderen, gans veel vee.
Waarom konden vreemdelingen het Pascha vieren indien zij besneden werden? Je weet dat het Pascha voor Christus stond...
Exodus 12:48 Als nu een vreemdeling bij u verkeert, en den HEERE het pascha houden zal, dat alles, wat mannelijk is, bij hem besneden worde, en dan kome hij daartoe, om dat te houden, en hij zal wezen als een ingeborene des lands; maar geen onbesnedene zal daarvan eten.
49 Enerlei wet zij voor den ingeborene, en den vreemdeling, die als vreemdeling in het midden van u verkeert.
Waarom kon de Moabiet Ruth zich tot God keren?
16 Maar Ruth zeide: Val mij niet tegen, dat ik u zou verlaten, om van achter u weder te keren; want waar gij zult heengaan, zal ik ook heengaan, en waar gij zult vernachten, zal ik vernachten; uw volk is mijn volk, en uw God mijn God.
Zij werd uiteindelijk 1 van de sleutelfiguren in de geslachtslijn die tot de messias zou leiden.
En zo zijn er nog meer voorbeelden die ik niet allemaal ga geven.
Waarom werd het joodse volk uitverkoren door God? Dit was de volbrenging van de beloftenis aan Abraham, wegens het gehoorzamen van Gods stem:
Genesis 22:17 Voorzeker zal Ik u grotelijks zegenen, en uw zaad zeer vermenigvuldigen, als de sterren des hemels, en als het zand, dat aan den oever der zee is; en uw zaad zal de poort zijner vijanden erfelijk bezitten.
18 En in uw zaad zullen gezegend worden alle volken der aarde, naardien gij Mijn stem gehoorzaam geweest zijt.
Wat was Gods bedoeling met de joden denk je? Om ze een juk op te leggen en een exclusieve God te zijn, of om via hen zichzelf aan de naties der aarde, die afgoden dienden, kenbaar te maken, opdat allen zich tot Hem zouden keren?
Deuteronomium 4:5 Ziet, ik heb u geleerd de inzettingen en rechten, gelijk als de HEERE, mijn God, mij geboden heeft; opdat gij alzo doet in het midden des lands, waar gij naar toe gaat, om het te erven.
6 Behoudt ze dan, en doet ze; want dat zal uw wijsheid en uw verstand zijn voor de ogen der volken, die al deze inzettingen horen zullen, en zeggen: Dit grote volk alleen is een wijs en verstandig volk!
7 Want wat groot volk is er, hetwelk de goden zo nabij zijn als de HEERE, onze God, zo dikwijls als wij Hem aanroepen?
8 En wat groot volk is er, dat zo rechtvaardige inzettingen en rechten heeft, als deze ganse wet is, die ik heden voor uw aangezicht geef?
9 Alleenlijk wacht u, en bewaart uw ziel wel, dat gij niet vergeet de dingen, die uw ogen gezien hebben; en dat zij niet van uw hart wijken, al de dagen uws levens; en gij zult ze aan uw kinderen en uw kindskinderen bekend maken.
Jesaja 43:1 Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn.
2 Wanneer gij zult gaan door het water, Ik zal bij u zijn, en door de rivieren, zij zullen u niet overstromen; wanneer gij door het vuur zult gaan, zult gij niet verbranden, en de vlam zal u niet aansteken.
3 Want Ik ben de HEERE, uw God, de Heilige Israëls, uw Heiland; Ik heb Egypte, Morenland en Seba gegeven tot uw losgeld in uw plaats.
4 Van toen af, dat gij kostelijk zijt geweest in Mijn ogen, zijt gij verheerlijkt geweest, en Ik heb u liefgehad; daarom heb Ik mensen in uw plaats gegeven, en volken in plaats van uw ziel.
5 Vrees niet, want Ik ben met u; Ik zal uw zaad van den opgang brengen, en Ik zal u verzamelen van den ondergang.
6 Ik zal zeggen tot het noorden: Geef; en tot het zuiden: Houd niet terug; breng Mijn zonen van verre, en Mijn dochters van het einde der aarde;
7 Een ieder, die naar Mijn Naam genoemd is, en dien Ik geschapen heb tot Mijn eer, dien Ik geformeerd heb, dien Ik ook gemaakt heb.
8 Breng voort het blinde volk, hetwelk ogen heeft, en de doven, die oren hebben.
9 Laat al de heidenen samen vergaderd worden, en laat de volken verzameld worden; wie onder hen zal dit verkondigen? Of laat hen ons doen horen de vorige dingen, laat hen hun getuigen voortbrengen, opdat zij gerechtvaardigd worden, en men het hore en zegge: Het is de waarheid.
10 Gijlieden zijt Mijn getuigen, spreekt de HEERE, en Mijn knecht, dien Ik uitverkoren heb; opdat gij het weet, en Mij gelooft, en verstaat, dat Ik Dezelve ben, dat voor Mij geen God geformeerd is, en na Mij geen zijn zal.Gods uitverkoren volk dient als getuigen voor Gods bestaan en zijn verlossing. Dat gold voor de jood, en dat geldt voor de christen.
Handelingen 1:8 Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde.
Dat is waartoe God mensen toe roept, opdat meer mensen gered kunnen worden. Israel diende door haar manier van leven in staat en religie glorie aan God te geven, waardoor de naties zich zouden bekeren tot de ware God, en verlossing te vinden door Zijn Messias. De joden echter gingen aan dit doel voorbij en keerden in zichzelf zo je wil, werden opgeblazen in hun rol als uitverkoren volk. Toen Jezus kwam, liet Hij zien wat de werkelijke bedoeling ook alweer was. De grote geboden van Jezus kenden de joden ook al, echter men was ze vergeten?
Deuteronomium 6:1 Dit zijn dan de geboden, de inzettingen en de rechten, die de HEERE, uw God, geboden heeft om u te leren; opdat gij ze doet in het land, naar hetwelk gij heentrekt, om dat erfelijk te bezitten;
2 Opdat gij den HEERE, uw God, vrezet, om te houden al Zijn inzettingen, en Zijn geboden, die ik u gebiede; gij, en uw kind, en kindskind, al de dagen uws levens; en opdat uw dagen verlengd worden.
3 Hoor dan, Israël! en neem waar, dat gij ze doet, opdat het u welga, en opdat gij zeer vermenigvuldigdet (gelijk als u de HEERE, uwer vaderen God, gesproken heeft) in het land, dat van melk en honig is vloeiende.
4 Hoor, Israël! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!
5 Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen.
Deuteronomium 10:2 Nu dan, Israël! wat eist de HEERE, uw God van u dan den HEERE, uw God, te vrezen, in al Zijn wegen te wandelen, en Hem lief te hebben, en den HEERE, uw God, te dienen, met uw ganse hart en met uw ganse ziel;
13 Om te houden de geboden des HEEREN, en Zijn inzettingen, die ik u heden gebiede, u ten goede.
Leviticus 19:11 Gij zult niet stelen, en gij zult niet liegen, noch valselijk handelen, een iegelijk tegen zijn naaste.
12 Gij zult niet valselijk bij Mijn Naam zweren; want gij zoudt den Naam uws Gods ontheiligen; Ik ben de HEERE.
13 Gij zult uw naaste niet bedriegelijk verdrukken, noch beroven; des dagloners arbeidsloon zal bij u niet vernachten tot aan den morgen.
14 Gij zult den dove niet vloeken, en voor het aangezicht des blinden geen aanstoot zetten; maar gij zult voor uw God vrezen; Ik ben de HEERE!
15 Gij zult geen onrecht doen in het gericht; gij zult het aangezicht des geringen niet aannemen, noch het aangezicht des groten voortrekken; in gerechtigheid zult gij uw naaste richten.
16 Gij zult niet wandelen als een achterklapper onder uw volken; gij zult niet staan tegen het bloed van uw naaste; Ik ben de HEERE!
17 Gij zult uw broeder in uw hart niet haten; gij zult uw naaste naarstiglijk berispen, en zult de zonde in hem niet verdragen.
18 Gij zult niet wreken, noch toorn behouden tegen de kinderen uws volks; maar gij zult uw naaste liefhebben als uzelven; Ik ben de HEERE!
quote:
Dat is een hele mooie kijk, en slaat meteen terug op Hebreeen 4:9-11. De sabbat kun je inderdaad zo beschouwen. Maar het is geen gebod voor christenen.
Vanuit het oogpunt van jouw kerk kan ik me dat standpunt indenken, maar de vermeende exclusiviteit omdat het de sabbat als "teken van de ware kerk" maakt spreekt boekdelen. Daarbij hanteren veel adventkerken en de Milleristische sektes die daaruit ontsproten zijn een vrij kinderlijke theologie vol mislukte voorspellingen en gegoochel met jaartallen. En dan heb ik het niet eens over de hele geschiedenis van Ellen White. Kijk hier heel erg mee uit.
Niet de sabbat, maar Gods wet. Wegens:
Openbaringen 12:17 En de draak vergrimde op de vrouw, en ging heen om krijg te voeren tegen de overigen van haar zaad, die de geboden Gods bewaren, en de getuigenis van Jezus Christus hebben.
Openbaringen 14:12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.
Verder heb ik geen commentaar op je kijk op Miller of Ellen White, ik laat de schrift liever voor zichzelf spreken zonder een bepaalde denominatie of persoon aan te vallen of op te liften als reden voor waarheid of onwaarheid.
quote:
Volledig mee eens en mooi verwoord. Vooral de zin "zonder Jezus Christus" lijkt me zinvol te overdenken. In plaats van "zonder Jezus Christus en daarbij nog eens de wet waarmee we misschien extra puntjes kunnen scoren". Bedenk eens goed wat je bedoelt met de wet in morele zin, zonder weer de sabbat te benadrukken.
Mijn kijk hierop is ondertussen duidelijk denk ik.
quote:
Dat klopt, het was zeker niet de wet van Mozes. Die laatste zin ben ik het ook volledig mee eens. Ben je bekend met het verbond van Noach? Staat in Genesis 9 en onder dit verbond viel Abraham in de tijd die jij aanhaalt.
Dit verbond had ook verschillende wetten en geboden, onder andere zich voortplanten (Genesis 9:1), planten en dieren beheren (Genesis 9:2-3), een verbod om vlees te eten waarin nog bloed zat (Genesis 9:4), een verbod op moorden (Genesis 9:5), bloed vergieten als straf voor bloed vergieten (Genesis 9:6), een belofte van God om nooit meer de wereld te vernietigen met een vloed en de regenboog als teken van dit verbond (Genesis 9:12-17).
Komt dit je bekend voor?
Dat kan heel goed, in Handelingen 15:24-28 worden deze namelijk allemaal herhaald, en in Galaten 3:6-14 wordt dit verbond zelfs geprezen omdat het een verbond was op basis van geloof in plaats van wetten. Dat dit niet over het verbond van Mozes gaat is duidelijk te lezen in Galaten 3:17.
Er zijn zelfs christenen die beweren dat dit verbond "dichter bij God" staat dan het Joodse verbond met het wettische denken dat daarbij gekomen is. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Ik ben het niet eens met je uitspraak 'omdat het een verbond was op basis van geloof in plaats van wetten'.
De jood werd niet gerechtvaardigd door het observeren van wetten. Maar de enige manier waarop je door middel van de wet gerechtvaardigd kon worden, was door het observeren van al die wetten. Maar dat kon dus niemand een leven lang van geboorte tot dood omdat de zonde in ieder is doorgegeven, daar zijn we het over eens.
Is dan nooit 1 jood rechtvaardig verklaard? Al die joden van Mozes tot Jezus zijn onrechtvaardig verklaard omdat ze de mozaische wet hebben overtreden, en dus voor altijd verdoemd? Dat lijkt me sterk. We weten zelfs dat dit niet het geval is, aangezien zowel Mozes als Elija al in de hemel opgenomen zijn.
Hoe werd een jood dan rechtvaardig verklaard? Niet door het observeren van de wetten, maar door het geloof in het bloed van het lam, wat de voorbode voor Christus was.
Habakkuk 2:4 Ziet, zijn ziel verheft zich, zij is niet recht in hem; maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven.
De jood, net als de christen, en ieder ander mens, wordt gerechtvaardigd door zijn geloof, en niet door zijn werken van de wet, ongeacht welke wet. Het verbond met de joden was een verbond van geloof, en niet van wetten. Maar geloof en werken van de wet gaat samen, want geloof zonder werken is dood. Waarom? Omdat eerlijk en oprecht geloof tot die spirituele transformatie leidt, die wedergeboorte, of besnijdenis van het hart genoemd wordt. Zonder die transformatie, zonder het opgeven van zonde, zonder een constante groei in Christus, redden we het niet.
1 En er was een mens uit de Farizeën, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden;
2 Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
1 Johannes 3:9 Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.
10 Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar. Een iegelijk, die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God, en die zijn broeder niet liefheeft,
11 Want dit is de verkondiging, die gij van den beginne gehoord hebt, dat wij elkander zouden liefhebben.
De vraag die iedere gelovige zich dient te stellen is dus, ben ik werkelijk opnieuw geboren, is mijn hart besneden, leef ik volgens de Geest, en draag ik de vruchten van de Geest, of ben ik nog steeds vleselijk. En indien ik nog vleselijk ben, waardoor ik God maar blijf ongehoorzamen, heb ik een probleem.
[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 08-12-2011 22:22:03 ]