abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 3 december 2011 @ 23:55:25 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_105151988
Ik sloot de vorige af met deze post
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 23:55 schreef Troel het volgende:
Wat fijn dat het zo goed ging met Eva en sinterklaas!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 3 december 2011 @ 23:57:31 #2
35189 Troel
scherp en bot
pi_105152065
livelink, wat fijn overigens dat Job het zelf ook beter leert aangeven!

En cato met de echte en de neppe sinterklaas :)
Hier nog steeds veel opluchting door te weten dat alle sinterklazen nep zijn :)

[ Bericht 15% gewijzigd door Lois op 04-12-2011 15:20:21 (Reactie op verwijderde post) ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 4 december 2011 @ 00:00:36 #3
35189 Troel
scherp en bot
pi_105152178
Lois, hoe is Eva er eigenlijk onder geweest toen je zo ziek was (en nu nog steeds eigenlijk)? Kon ze dat een beetje behappen? Ik neem aan dat er toen extra opvang moest komen en dergelijke voor haar en Iris omdat jij in het ziekenhuis lag?

(geen idee of dit misschien te prive is hoor, dan moet je het maar zeggen)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_105152665
Trui heeft Cato nog iets gemerkt van de "echte"sinterklaas wisseling?
  zondag 4 december 2011 @ 00:29:55 #5
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_105153310
daar zat net lang genoeg tussen denk ik. bovendien is alles wat op TV komt wel vrij heilig voor haar, dus daar kijkt ze een stuk minder kritisch naar. :) (zit nog een beetje in de rijmmodus geloof ik ;) )
in de haak.
pi_105158411
Wat goed van Job!

Kim heeft het nooit over echte of hulpklazen.
Eind vd middag vieren we sinterklaas. Mijn ouders komen dan ook. Kim weet nog van niks, want anders gaat ze de dag wachten en vragen wanneer het zover is. De klok helpt wel, maar dan moeten we haar daar heel vaak op wijzen. Dus een half uur van te voren ofzo vertel ik het.
Moet nog wel de pakjes naar de buurvrouw brengen, die gaat aankloppen. Dat zijn we gisteravond straal vergeten. Dat is nog een uitdaging ;)
pi_105158472
Zo, we staan hier allemaal op scherp. Vanmiddag doen we de pakjes, dan morgen nog even het feest op het ODC overleven en dan gaan we weer terug naar normaal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 4 december 2011 @ 10:29:51 #8
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_105159051
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 09:43 schreef _Ingrid_ het volgende:
Wat goed van Job!

Kim heeft het nooit over echte of hulpklazen.
Eind vd middag vieren we sinterklaas. Mijn ouders komen dan ook. Kim weet nog van niks, want anders gaat ze de dag wachten en vragen wanneer het zover is. De klok helpt wel, maar dan moeten we haar daar heel vaak op wijzen. Dus een half uur van te voren ofzo vertel ik het.
Moet nog wel de pakjes naar de buurvrouw brengen, die gaat aankloppen. Dat zijn we gisteravond straal vergeten. Dat is nog een uitdaging ;)
Tja, ik krijg nu steeds geleerd dat we Job juist enorm voor moeten bereiden en dus niet dit soort zaken als verrassing moeten presenteren zo vlak van tevoren. Toch zou dat voor mij ook een wat meer logische tactiek zijn. Nu zit Job al vanaf 7.00 te vragen hoe lang het nog duurt en wordt hij met de seconde drukker. We hebben dus net ook al besloten om in plaats van 16.00 al om 14.00 te beginnen.

Mwanatabu, sterkte en hopelijk ook veel plezier. Kerst doen wij niet met cadeautjes, dat scheelt wel.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_105159569
Bij Kim werkt dat echt niet, lang van tevoren zeggen. Ze heeft dan totaal geen overzicht meer.
Ze is al aardig druk nu, morgen ook de sintviering op school. Dinsdag is ze jarig en dan trakteren. Vrijdag haar feestje en zondag vieren we de verjaardagen. (Tyler is donderdag jarig)

Trouwens, Tyler wordt nu ook onderzocht op een ontwikkelingsstoornis. Hij komt bij dezelfde orthopedagoog-generalist terecht. Hij mag op zijn verjaardag op intake. Kan allemaal wat sneller omdat Kim al bekend is.
  zondag 4 december 2011 @ 14:04:21 #10
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_105165008
Ach hemeltje, Ingrid. Dat lijkt me toch wel even hard aankomen dat Tyler nu ook onderzocht gaat worden. Waar denken ze ongeveer aan dan?

Hopelijk krijgen jullie snel duidelijkheid wat hem betreft.
Wij hebben de pakjesmiddag stilaan nog een uurtje extra vervroegd en inmiddels achter de rug. De kinderen zijn lekker aan het spelen en de rust is weergekeerd. Wij zijn er nu ook echt vanaf. Katja heeft morgen nog wel Sinterklaas op school, maar bij Job was dat vrijdag al. Voor Job is het dus nu ook echt afgelopen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Jubileum moderator zondag 4 december 2011 @ 15:27:14 #11
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_105168287
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 00:00 schreef Troel het volgende:
Lois, hoe is Eva er eigenlijk onder geweest toen je zo ziek was (en nu nog steeds eigenlijk)? Kon ze dat een beetje behappen? Ik neem aan dat er toen extra opvang moest komen en dergelijke voor haar en Iris omdat jij in het ziekenhuis lag?

(geen idee of dit misschien te prive is hoor, dan moet je het maar zeggen)
Eva is heel erg bang en verdrietig geweest toen ik ziek was. Kwam wel op bezoek maar durfde me niet aan te kijken of aan te raken. Heeft het heel moeilijk gehad met angsten die ze niet onder woorden kon brengen. Extra opvang? Alles kwam nu op Jeroen neer, die tijdelijk minder is gaan werken. In principe wonen ze momenteel fulltime bij hem tot ik eigen woonruimte heb, en dan gaan we co-ouderen (in ieder geval met Iris, met Eva doen we wat Eva wil en aankan)
We zijn al een tijd uit elkaar en Eva is helemaal gewend aan die situatie. mama woont bij oma, is een feit en zeer makkelijk geaccepteerd. Wat moeilijker voor mij te accepteren was dat ze lang niet zoveel aan mij gehecht bleek te zijn als ik dacht. Tuurlijk houdt ze van me en mist ze me maar het overgrote deel was ik toch eigenlijk gewoon een instrument voor haar. Heeft even geduurd voor ik dat verwerkt had.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lois op 04-12-2011 15:46:02 ]
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Jubileum moderator zondag 4 december 2011 @ 15:35:22 #12
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_105168509
trui ik vind het heel apart van Cato dat ze dat zo goed doorheeft met Sint :o

Wij merken dat Eva mensen buiten context niet herkent, zoals juf tegenkomen in het bos. Dat past niet en dus herkent ze haar niet.
Of bijv. Ruuds vriendje heet Puck. laatst was er een ander kindje die kwam spelen maar voor Eva was dat "ook Puck" het is klein en speelt met Ruud --> Puck :D
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 4 december 2011 @ 15:44:33 #13
35189 Troel
scherp en bot
pi_105168799
Wat moeilijk Lois, eigenlijk alles wel wat ik lees :*
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_105169378
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2011 15:27 schreef Lois het volgende:

[..]

Eva is heel erg bang en verdrietig geweest toen ik ziek was. Kwam wel op bezoek maar durfde me niet aan te kijken of aan te raken. Heeft het heel moeilijk gehad met angsten die ze niet onder woorden kon brengen. Extra opvang? Alles kwam nu op Jeroen neer, die tijdelijk minder is gaan werken. In principe wonen ze momenteel fulltime bij hem tot ik eigen woonruimte heb, en dan gaan we co-ouderen (in ieder geval met Iris, met Eva doen we wat Eva wil en aankan)
We zijn al een tijd uit elkaar en Eva is helemaal gewend aan die situatie. mama woont bij oma, is een feit en zeer makkelijk geaccepteerd. Wat moeilijker voor mij te accepteren was dat ze lang niet zoveel aan mij gehecht bleek te zijn als ik dacht. Tuurlijk houdt ze van me en mist ze me maar het overgrote deel was ik toch eigenlijk gewoon een instrument voor haar. Heeft even geduurd voor ik dat verwerkt had.
Oh dat herken ik maar al te goed... Zat ik er thuis helemaal doorheen dat mijn kind niet meer thuis kon wonen, bleek het hem worst te wezen. Daar sta je dan met je tropenjaren ;(
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_105169471
De pakjes zijn hier uitgepakt trouwens. Sint kwam dit jaar niet in den vleze langs ivm Lukas' dip. Hij zit nu te prevelen op de bank met in zijn linkerhand zijn nieuwe loeiende brandweerauto en in zijn rechter een fietslampje :')
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  Jubileum moderator zondag 4 december 2011 @ 16:03:38 #16
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_105169567
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 15:58 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Oh dat herken ik maar al te goed... Zat ik er thuis helemaal doorheen dat mijn kind niet meer thuis kon wonen, bleek het hem worst te wezen. Daar sta je dan met je tropenjaren ;(
Oi :{ ik hoor het vaker van ouders van, maar als het jezelf gebeurd is het even slikken...
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 4 december 2011 @ 16:08:19 #17
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_105169770
Jeetje Lois, da's wel meer dan even slikken ja. Potverdorie zeg. :{ en het ís niet persoonlijk, maar zo voelt het vast wel . Niks zo'n grote open zenuw als je kindjes. En die met zorgen vast nog veel meer.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_105170406
Ik herken het ook wel. In zijn algemeenheid dan.
Ik vind mijn zoon vaak een ijskast. Het lijkt wel alsof niks hem wat doet.

Mij is uitgelegd dat mensen die gediagnostiseerd zijn met autisme beperkte vermogens tot ToM (theorie of mind) hebben, waardoor ze zich maar heel beperkt kunnen inleven in wat een ander denkt of voelt.
Dat maakt het beter te behappen omdat ik weet dat het niet persoonlijk is.

En Lois, wat moeilijk allemaal.
Ik wist niet dat jullie uit elkaar zijn..
  † In Memoriam † zondag 4 december 2011 @ 16:31:42 #19
37843 lady-wrb
kortaf
pi_105170714
ik heb het hier ook wel vaker verteld. het leven van L. lijkt op kamertjes en hij stapt van het ene in het andere en wat er was telt dan niet meer mee.
ik ben er aan gewend geraakt dat als L. opgehaald wordt, ik niet meer voor hem besta.
maar leuk is het niet.

ik wist het ook niet, heftig
pi_105170854
Ik had laatst een gesprek met zijn meester en hij zei op een gegeven moment tegen me; hij is echt stapelgek op jullie (mijn man en ik dus), dat merk ik goed aan hem.
Dat vond ik heerlijk om te horen uiteraard.
  Jubileum moderator zondag 4 december 2011 @ 17:58:30 #21
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_105174147
het was niet echt geheim maar ik wilde dat de kinderen eerst aan de situatie gewend waren voor ik het aan de grote klok hing
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_105176278
Ik ken behalve ons welgeteld één stel wat nog bij elkaar is... Het afgelopen jaar is er weer een huwelijk van kennissen van ons gesneuveld. ;(

Zelfs al lukt het dan is het nog behelpen simpelweg omdat je beiden bezig bent met overleven op je eigen manier, wat dus betekent dat je meer met jezelf bezig bent dan met je partner. En daar wordt je dus niet mooier op, ook niet voor elkaar. Sinds Lukas hier uit huis is, hebben we elkaar weer helemaal opnieuw moeten ontdekken en het blijft altijd moeilijk om over die periode heen te kijken en je weer moet leren vertrouwen op elkaar en over die bokkensprongen heen moet leren kijken.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 4 december 2011 @ 19:05:30 #23
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_105176888
Ik moet zeggen dat de ouderbegeleidingsgesprekken die wij via het UMC krijgen ook vaak het karakter van een relatietherapie hebben :{
En over en weer hebben we elkaar een hoop verweten van wat er allemaal mis is gegaan.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_105177417
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 19:05 schreef livelink het volgende:
Ik moet zeggen dat de ouderbegeleidingsgesprekken die wij via het UMC krijgen ook vaak het karakter van een relatietherapie hebben :{
En over en weer hebben we elkaar een hoop verweten van wat er allemaal mis is gegaan.
Klinkt ook bekend. Op een gegeven moment kun je niet eens meer zien wat er allemaal speelt, waar het mee te maken zou kunnen hebben, laat staan welke rol je er ieder in speelt.

Wij zitten hier ook nog eens met een cultuurverschil wat juist hierbij heel erg naar boven kwam. Bij hem (hij is Armeniër) is het blijkbaar zo dat je dit soort dingen binnen de familie houdt en zeker niet benoemt wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik heb dus echt behoorlijk druk moeten zetten op hem om hem onder ogen te laten zien dat er iets was met Lukas en dat hij (en wij) daar hulp bij nodig hadden, dat je dit niet oploste door er gewoon heel veel van te houden en te doen alsof er niks met hem was.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  † In Memoriam † zondag 4 december 2011 @ 21:25:51 #25
37843 lady-wrb
kortaf
pi_105184530
nou dan zal ik het maar niet hebben over hoe het is als je partner niet de vader van het kind is :{
ik voel me af en toe in een hopeloze spagaat, waar zo af en toe de rek behoorlijk uit is.
  maandag 5 december 2011 @ 00:05:32 #26
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_105194113
och lois, dat wist ik ook niet. ik vond jullie altijd zo'n ijzersterk duo, zeker m.b.t. Eva, en vind dit dan ook behoorlijk schokkend nieuws. ;( je 'klinkt' er heel rustig over, maar ik wil jullie beiden toch nog sterkte wensen met deze grote verandering. (en hoe is het voor Iris?)
en oef, het gevoel slechts een instrument te zijn... :{ dat lijkt me ook wel heel erg moeilijk. ik weet dat Cato hier ook soms wel wat instrumenteel met mensen om kan gaan, terwijl ze op andere momenten juist extreem is in haar liefdesuitingen. lastig op waarde te schatten allemaal.

vanmiddag was trouwens nog wel een mooi moment waarop ze wel enorm goed sociaal inzicht liet zien vond ik. ze was aan het spelen met iets dat Willem gekregen had van Sinterklaas: Beyblade tollen. het lukte haar niet om ze op de goede manier aan 't tollen te krijgen dus ik wilde haar even wat dingen uitleggen. maar dat was niet de bedoeling, lááiend werd ze, want ze wilde het "ZELF DOEN!!!" OK, prima. Ik vroeg nog wel even of ze op school ook zo boos werd als de juf haar iets wilde uitleggen. 'nee, maar die vertelt me dingen die ik nog niet weet!' en, even later iets rustiger, 'en trouwens, bij een moeder kan dat nou eenmaal makkelijker dan bij een juf'. ^O^

anderzijds begrijpt ze iets subtielere sociale clou's niet. zo had Willems klas in het kader van een sova-training (kanjertraining) een verhaaltje voorgelezen gekregen over een sociaal zeer onhandige man die regels krijgt aangereikt voor hoe je je hoort te gedragen. hij past ze toe maar erg star, en komt zo keer op keer in onhandige situaties terecht. zo kwam hij een groep voetbalsupporters tegen die hem leerden hoe je een van hen kon worden. hij moest bijvoorbeeld 't clublied leren, en uiteindelijk mocht ie mee naar een wedstrijd en werd hem gezegd dat ie bij elk doelpunt dat lied moest zingen. maar ja, de tegenstanders scoorden en hij begon luid dat clublied te zingen. Willem vond het een hilarisch verhaaltje, maar Cato gaf bij nader inzien toe dat ze eigenlijk niet begreep wat daar dan niet goed aan was.
in de haak.
pi_105200899
Jemig, wat een heftigheid hier allemaal. :{

Het lijkt me idd ontzettend pijnlijk om zo direct te voelen dat de liefde van je kind slechts instrumenteel is. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat voelt als een afwijzing. En dat van je kind. Pfoe, heftig!

Zeker in het begin, met de diagnostiek en alles merkte ik ook wel dat je veel meer bezig ben met je kind, dan met elkaar. (En gooi daar mijn problematiek (zeer nare PPD) erbij en het feest is compleet. :{ ) Gelukkig is dat bij ons helemaal soepel weer.

Het klinkt bijna raar om dat in 1 post te zetten, maar bij ons is Sinterklaas helemaal goed verlopen. Het was eerst even stress, want een deel van de cadeaus was er wel, maar we gingn nog niet uitpakken, en er moest eerst voor mijn schoonvader gezongen worden (die is jarig op 4-dec), maar dat kwam uiteindelijk ook goed.
Wel weer goed uitgelegd dat iedereen kado's kreeg en dat er verhaaltjes bij hoorden, en na enig gemopper, werd dat ook geaccepteerd.

Hij herkent de cijfers, dus nu kunnen we heel makkelijk afspreken "als de grote wijzer bij de drie staat, gaan we <...> " En dat gaat perfect! *O*

Zo dus ook gister. Meneer wilde steeds snoep pakken van de tafel, dus toen hebben we de klok maar weer in de strijd gegooid, dat hij ieder half uur een snoepje mocht pakken.

Vandaag vieren ze sinterklaas op school. Ben benieuwd of we er thuis wat over zullen horen. :)
Kloon voor een (autistische) zoon
  Licht Ontvlambaar maandag 5 december 2011 @ 10:53:47 #28
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_105201292
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:24 schreef lily het volgende:
Ik herken het ook wel. In zijn algemeenheid dan.
Ik vind mijn zoon vaak een ijskast. Het lijkt wel alsof niks hem wat doet.

Mij is uitgelegd dat mensen die gediagnostiseerd zijn met autisme beperkte vermogens tot ToM (theorie of mind) hebben, waardoor ze zich maar heel beperkt kunnen inleven in wat een ander denkt of voelt.
Dat maakt het beter te behappen omdat ik weet dat het niet persoonlijk is.

En Lois, wat moeilijk allemaal.
Ik wist niet dat jullie uit elkaar zijn..
Even heel generaliserend misschien, maar ik vind dat het in The Big Bang Theory wel heel herkenbaar wordt neergezet. Natuurlijk doorspekt met humor, maar toch...

Lois, heftig allemaal hoor :*
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 5 december 2011 @ 11:07:39 #29
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_105201660
zoonkloon fijn dat het goed ging, het sint-festijn. hier verliep het ook heel goed, alleen had Cato zich zo ontzettend gefocust op al die reclames voor mooi speelgoed dat ze gisteren wel moeite had met alles wat ze NIET gekregen had. :o
vandaag inderdaad nog de viering op school, en dan is 't ook wel echt mooi geweest. dag sinterklaasje! :W
in de haak.
pi_105203516
Lois :*

Hier ging het ook goed, Kim was wel enorm druk en heeft al 1 brandweerauto van Tyler gesloopt door keihard te gooien toen het bedtijd was. Maar gelukkig lijkt hij dmv lijm gered te zijn.
Vanmorgen had ze sintfeest op school, ik ben heel benieuwd of ik er nog wat over hoor.
Morgen trakteren, heeft ze het veel over.
  dinsdag 6 december 2011 @ 19:19:57 #31
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_105264631
Er komt vanavond een klein item in Hart van Nederland (22:30 uur) over de Autitouch..
De bedenkster is een vriendin van mij en het heeft maar liefst 7 jaar geduurd voordat de diagnose bij haar broertje is gesteld..

In een filmpje wat hier staat zie je een klein interview met haar en vertelt ze over de Autitouch :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  dinsdag 6 december 2011 @ 21:24:22 #32
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_105271060
Interessant, Rijstebuiltje!
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_105330898
Geen idee of het wat is maar ik kwam dit kookboek 'Autisme en koken' tegen en het ziet er leuk uit:

http://www.ieku.nl/2011/1(...)-en-koken/#more-7963

Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zaterdag 10 december 2011 @ 08:34:28 #34
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_105407694
Het ziet er inderdaad leuk uit, Snoopy!

Ik kan me nog herinneren dat Oxy ooit een topic is gestart waarin ze om recepten vroeg en dat ze aangaf dat echt elke stap beschreven moest worden.

Koken is moeilijk door autisme (tips?)
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 14 december 2011 @ 23:30:36 #35
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_105600210
Volgende week komt Job weer thuis. Tijd voor een evaluatie

Job,
In Jobstijden gaat slapen slecht
Jouw tijd komt nog wel

Job,
Weet je er zijn er meer
Die Jobstijdingen kennen
Ook al heten ze Oxy bijv.
Maar het idee is hetzelfde

Job,
Job, Job,
De mensen zullen vaak mopperen
Je naam noemen
En jij zuchten
Snap het dan!

Job,
Ik noem je naam trots
In tijden dat je zegt
Ik wil, ik zal, ik mag
En dat je dan
Kunt

Job,
Je staat steeds vaster op de grond
Jobstijd komt
Jobstijd komt
En jij, Job
Gegrond

Want weet je, Job?
Er was een tijd dat niemand je verstond
Maar nu jij bent gehoord
Laat je je tijd beginnen, Job

Kom op! Je leven start.

(c) Oxy, vandaag, na het lezen van de berichten over Job en hoe zijn mama hem leert dat alles mogelijk goedkomt.
Ook al gelooft
Ze het zelf nog niet


Ik moet eerdere keer huilen als ik dit gedicht lees, maar ik denk dat Oxy het bij het rechte eind had. Ik denk dat de opname voor Job heeft betekend dat hij eindelijk gehoord is. En ik voelde me ook eindelijk gehoord.
Ons leven is er niet makkelijker door geworden en het leven van Job ook niet. Gehoord worden betekent ook dat je niet meer om de problemen heen kunt, maar dat je er mee moet omgaan.
Soms voelt het alsof er een beerput open is gegaan met de opname. Er valt niks meer te ontkennen, we moeten het met zijn allen doen en de kans dat we dingen fout doen is heel groot.

Ik heb de opname zeker ook ervaren als tijd die wij kregen om de zaken weer op orde te krijgen. Dat is voor een deel gelukt. Ik hoop dat het genoeg is om het in de toekomst weer zelf te kunnen doen. Op sommige momenten heb ik daar vertrouwen in. Andere momenten heb ik daar minder vertrouwen in.
Hoewel ik wel heel erg blij ben dat Job weer thuiskomt ben ik tegelijkertijd ook heel bang voor de toekomst. Want wij hebben wel veel geleerd en ook Job heeft veel geleerd, maar de buitenwereld is nog steeds hetzelfde gebleven. En we kunnen ook niet verwachten dat iedereen zoveel begrip voor Job zal hebben. En ik weet ook helemaal niet of we wel genoeg hebben geleerd.
Dus al met al deel ik de hoop voor de toekomst die uit het gedicht spreekt nog niet helemaal, maar ik ben er wel van overtuigd dat Oxy gelijk had dat de opname voor Job en voor ons een enorme kans is geweest en we zullen echt ons best doen dat we die kans ook zullen blijven benutten.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 14 december 2011 @ 23:44:02 #36
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_105600892
wat een mooi gedicht oxy... O+
en wat ís het spannend allemaal livelink. hoe het ook allemaal verder gaan mag, als ik afga op wat je hier geschreven hebt is de opname een hele goede stap geweest. nu genieten van het weer samen zijn en heel veel succes en geluk in deze nieuwe start en toekomst! :* :* :*
in de haak.
pi_105608219
;( met tranen in mijn ogen het gedicht gelezen. Zo treffend en zo duidelijk. En ook jouw twijfel is niet moeilijk om te begrijpen, Livelink. Job, komt thuis en jullie moeten het nu weer samen weten te doen. Samen vertrouwen op alle handvaten die jullie de afgelopen maanden zijn gegeven. Heel veel succes en probeer te vertrouwen op jezelf en jouw kunnen en op Jobs groei die hij heeft doorgemaakt. :*
  vrijdag 16 december 2011 @ 18:46:11 #38
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_105665398
Livelink, ik ben echt geraakt omdat je het gedicht zo goed omlijst met je woorden. Wat speciaal dat het zoveel voor jou betekent! Ik wens jullie 'het beste' en dat is geen loze wens!

Vandaag ben ik in het ziekenhuis geweest om de uitslagen van mijn onderzoeken te horen.
Ik heb duidelijk de ziekte van Bechterew. :{ Dat is een reumatype. Toen ik dat hoorde had ik een groot baalmoment, maar ik ben blij dat ik nu goed geholpen kan worden.

:%
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  vrijdag 16 december 2011 @ 22:39:19 #39
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_105676188
Oxy, groot baalmoment lijkt me in dit geval wel een eufemisme. Je zult wel erg geschrokken zijn vandaag. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je blij bent dat er nu in ieder geval een gerichte therapie en behandeling mogelijk is. Sterkte!
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 16 december 2011 @ 23:12:36 #40
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_105677593
Je zegt dat je niet weet of je genoeg geleerd hebt, Livelink, maar je bent nooit uitgeleerd he, dat stopt niet nu. Ik wens jullie veel geluksmomenten samen. En ik wens jullie ook veel sterkte, lieve dappere Livelink! :*
  vrijdag 16 december 2011 @ 23:13:59 #41
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_105677646
Oxy, dat is behoorlijk schrikken denk ik. Maar zo'n diagnose opent tegelijk deuren naar een gerichte behandeling. Sterkte!
pi_105686279
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 23:13 schreef Spuuglokje het volgende:
Oxy, dat is behoorlijk schrikken denk ik. Maar zo'n diagnose opent tegelijk deuren naar een gerichte behandeling. Sterkte!
Veel beter dan dit kan ik het niet schrijven. Sterkte dus en dat de medicatie maar snel zijn werk gaat doen.
pi_106354367
Oxy hoe is het nu?

Zijn jullie kindjes ook zo ontregeld door de vakantie? Kim wel iig. Is aardig aanwezig zeg maar, plast ineens weer in haar broek. En ze wil heel graag naar school.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 19:10:24 #44
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_106366143
Ontregeld is een zwak woord. Ontregeld in het superkwadraat eigenlijk. Weer thuis, vakantie en de onzekerheid van een nieuwe school en taxi maakte dat ik gisteren bijna was aan het huilen en J. echt zat te huilen. Maar vandaag was het gelukkig weer een superdag. Net op tijd voordat we de moed helemaal verliezen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 21:25:22 #45
11682 Moonah
Jolie femme
pi_106372365
Livelink, houd moed! :*
Step by step. Hoe cliché ook.... En rationeel weet je dat het niet zo vreemd is dat de boel nu ontregeld is, toch? Vakantie, weer thuis, drukke dagen.... Maar ja, ratio vs gevoel/er midden in zitten...
Super dat jullie vandaag een superdag hebben gehad vandaag.

Ingrid, hoe gaat het eigenlijk met Kim in het busje de laatste tijd? Is haar gedrag wat verbeterd?

Goh en Oxy, Bechterew :o. Wat heftig voor je... Sterkte ermee.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 22:32:04 #46
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_106375752
Ik had dat bericht helemaal gemist Oxy. wat erg! sterkte, en ik hoop dat je met goede behandeling en oefeningen al te erge gevolgen kunt voorkomen! :*

livelink, wat klinkt dat weer heftig. begint Job komende maandag op de nieuwe school? hartstikke spannend ook. en inderdaad, niet gek dat het hernieuwde thuiswonen ook wel voor spanningen zorgt. maar fijn dat er ook nog zulke goede dagen tussen zitten! :*
in de haak.
pi_106375883
Livelink :*

Moonah in het busje gaat het een stuk beter! Ben benieuwd hoe het na de vakantie gaat, of ze er weer in moet komen zeg maar in de taxi en op school.
Nog even een c/p van een mail met juf.
'Met Kim gaat het de laatste dagen erg goed. Ze begint iets meer te begrijpen dat ze bepaalde dingen moet in de klas en dat ze op school is om te leren en te luisteren.
Kim denkt soms nog dat zij ervoor kan zorgen dat ze bepaalde dingen niet hoeft.
Gisteren ging het weer even mis. We zingen dan een liedje dat ze moeten opruimen en Kim gaat dan gewoon verder met spelen. Na drie keer waarschuwen bleef ze nog met het geld spelen en dan kijkt ze me ook gewoon recht in de ogen aan. Ze mocht van mij toen even op de gang staan, ik heb hierover een gesprek gehad met haar en ze geeft eigenlijk altijd hetzelfde aan dat het van papa en mama wel mag.
Ik heb tegen haar gezegd dat het mij niet kan schelen of het van jullie wel of niet mag, dat ze naar mij moet luisteren. Dan geeft ze zelf ook wel aan dat ze dat niet heeft gedaan en dat ze nu wel goed gaat luisteren. Meestal gaat het dan ook de hele dag goed. Ze is heel goed in het zeggen.... ik wil....... Dat wil ik dus nu graag bij haar afleren.
Ze beseft nu wel dat ze het van de juf niet gaat winnen, hoe raar dat ook klinkt. Ze probeert nu eenmaal continue de grenzen op te zoeken. Het is even trekken, maar ik zie nu wel dat ze aan het veranderen is en dat vind ik heel positief. Ze kan nu meer genieten van het naar school gaan en ik zie haar meer lachen, enthousiast zijn en gezellig even kletsen met de juffen en de kinderen. Ze zoekt niet meer steeds die negatieve aandacht. Leuk om te zien hoe ze zich aan het ontwikkelen is. '
  dinsdag 3 januari 2012 @ 22:52:23 #48
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_106376838
ingrid, fijn om te lezen dat het steeds beter gaat met haar. ik vind de toon van de juf wel een beetje raar op sommige punten (dat ze niet 'ik wil' mag zeggen bijv.). maar ze bedoelt het vast goed, en duidelijke grenzen lijken me hoe dan ook wel goed voor kim.

cato heeft trouwens nooit zoveel last van vakantie, die geniet er erg van dat ze vrij is. vooral dat ze nu een paar dagen bij haar oma mag logeren, vindt ze heerlijk. ze heeft dan wel veel behoefte om precies te weten hoe lang de vakantie nog duurt, etc, en dat overzicht bewaren vindt ze lastig dus ze vraag dat dan vrij vaak, maar als 't haar dan echt duidelijk is is 't goed.

we zijn nu haar kamer aan het veranderen. Troel vroeg me elders (FB) of cato dat niet lastig vindt. maar ook daarvoor geldt dat zolang ze maar weet waar ze aan toe is dat wel meevalt. ik denk wel dat het voor haar prettiger is dat we dat doen nu ze uit logeren is dan wanneer ze erbij is. nu hebben we haar vooraf wel verteld wat we ongeveer zouden doen (en ze mocht zelf een kleur kiezen voor op de muur) en ze ziet bij thuiskomst dan wel hoe 't geworden is. (helaas gaat 't niet helemaal lukken om alles af te hebben als ze thuis komt, maar ook dat heb ik haar via de telefoon vast verteld vanmiddag en dat is dan ook nog wel acceptabel voor haar). maar het gaat ook al een hele tijd erg goed met 'r hoor, ze vindt het leuk op school en heeft een redelijk overzicht over de dingen die ze moet doen. ook op de omgeving krijgt ze steeds meer zicht. eerst was 't altijd zo dat ze pas zo'n beetje in onze eigen straat zei 'hey, hier ken ik het!'. maar nu weet ze al aardig de weg naar het winkelcentrum, school, en ook op iets grotere schaal kan ze dingen wat beter plaatsen.
in de haak.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 23:02:06 #49
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_106377253
Fijn dat het zo goed gaat met Cato en dat het met Kim ook lekker gaat. Job moet volgende week woensdag naar zijn nieuwe school.
Bij Job werken ze in het speciaal onderwijs met een fasensysteem. Job zit in fase 1, de schoolvoorwaardelijke fase.
quote:
"Schoolvoorwaardelijke fase. In deze fase staat voor de leerling het naar school komen en er blijven centraal. Eisen t.a.v. de leerstof worden aan de leerling aangepast."
Het laatste jaar is eigenlijk de enige doelstelling geweest dat hij naar school gaat en daar vervolgens niet wegloopt. Dat vind ik soms wel moeilijk. Hij is zo slim, maar aan enige lesstof komt hij nauwelijks toe. Hij doet wat dingen die hij leuk vindt en dat is met name rekenen, klokkijken en verkeer. Lezen en schrijven eigenlijk helemaal nauwelijks meer.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 23:06:01 #50
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_106377428
dat lijkt me ook wel lastig om te accepteren, livelink. zeker als je denkt dat hij dat wel aan zou kunnen/leuk zou vinden. maar misschien kan hij daar nu thuis af en toe iets mee doen of is dat geen haalbare kaart?
in de haak.
pi_106377452
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 22:52 schreef trui het volgende:
ingrid, fijn om te lezen dat het steeds beter gaat met haar. ik vind de toon van de juf wel een beetje raar op sommige punten (dat ze niet 'ik wil' mag zeggen bijv.). maar ze bedoelt het vast goed, en duidelijke grenzen lijken me hoe dan ook wel goed voor kim.
Ze zegt dan bij alles en de hele tijd 'ik wil' en dat is niet de bedoeling. Erg veel commanderen.
Ik vind het een hele leuke juf, die Kim precies door heeft. Ze laat regelmatig wat van haar horen, mede omdat Kim dingen soms compleet verdraait. Dan kom het heel raar over.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 23:08:05 #52
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_106377544
ja, zoiets dacht ik al. maar op zich is het niet verkeerd dat ze goed kan verwoorden wat ze wil natuurlijk. :) maar het kan geen kwaad dat ze leert dat ze dat op verschillende manieren kan laten weten.
in de haak.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 23:08:12 #53
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_106377550
Ik vind het wel positief dat de juf jullie mailt inderdaad. Het lijkt erop dat Kim daar goed op haar plek zit.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_106377598
Fijn dat het met Cato goed gaat trouwens!
Mailen is wat makkelijker/sneller dan het heen en weer boekje. Handig ook om dingen op het laatste moment snel door te geven. ;)
  dinsdag 3 januari 2012 @ 23:16:14 #55
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_106377917
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 23:06 schreef trui het volgende:
dat lijkt me ook wel lastig om te accepteren, livelink. zeker als je denkt dat hij dat wel aan zou kunnen/leuk zou vinden. maar misschien kan hij daar nu thuis af en toe iets mee doen of is dat geen haalbare kaart?
Hij had wat schoolboekjes mee naar huis gekregen en hij heeft zijn verkeersboek thuis afgemaakt, dat vond hij leuk. Al zijn lees- en schrijfboekjes had hij kapotgescheurd (op school al).
Ik lees hem elke avond voor en dan laat ik hem af en toe zelf de titel van het hoofdstuk lezen. Hij kan het wel, hij heeft op het reguliere onderwijs nog wel alle letters en het lezen geleerd. Schrijven deed hij daar heel mooi. Het probleem is dat hij zo'n enorme faalangst heeft dat hij het niet doet.
En aan de andere kant wil ik ook eigenlijk alleen maar dat hij weer een beetje gelukkig wordt op school. Alles wat hij leert is meegenomen. Er zou alleen zo'n wereld voor hem open gaan als hij zelf zou gaan lezen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 23:27:14 #56
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_106378508
cato's juf maakt ook goed gebruik van de mail. handig en heel prettig!

ach wat sneu livelink, dat hij daar zo angstig in is. lezen kan inderdaad zo'n wereld openen en een fijne manier zijn om even uit het dagelijkse leven weg te 'vluchten'. voorgelezen worden is natuurlijk ook heerlijk, maar zelf lezen kan op zoveel meer momenten.
in de haak.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 09:36:13 #57
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_106473112
Wij hebben gisteren contact gehad met de taxichauffeur van Job. Job moet om 07.30 elke dag de deur al uit en hij heeft genoeg ruimte in de bus, dus de 1e week mag ik meerijden om hem te laten wennen en hopelijk een en ander in goede banen te leiden.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_106473156
Dat klinkt fijn livelink :Y
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  vrijdag 6 januari 2012 @ 12:00:51 #59
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_106477017
Wat fijn Livelink!
***
  Jubileum moderator vrijdag 6 januari 2012 @ 16:30:34 #60
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_106487792
Dat klinkt goed Livelink. Het is wederom een hele stap, om dit zo uit handen te geven en los te laten.
Ik denk en hoop dat als J zich weer veilig gaat voelen op school en in de klas, het leren met sprongen vooruit zal gaan.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 6 januari 2012 @ 21:33:29 #61
147316 crew  DJMO
#trut
pi_106502230
ik lurk hier meestal, haal hier soms ook waardevolle tips weg en nu heb ik even een vraagje voor de tangle-gebruikers hier. Hoe gaan jullie kinderen er mee om? Moesten ze er echt aan wennen en hoe leer je ze aan dat het juist is om te ontspannen, en dat het niet is om uit elkaar te trekken?

Jan heeft dus ook zo'n ding nu, maar die trekt 'm dus vrijwel meteen los.En je zou zeggen dat daar best wel wat kracht voor nodig is, maar hij doet het even tussen neus en lippen door ...
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_106502678
Livelink wat fijn! Hoe lang is hij onderweg?
pi_106504800
Dat klinkt fijn Livelink! Vroeg begin van de dag al als hij zo op tijd klaar moet staan.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_106515185
tvp-tje
En hallo allemaal en ik zie nog heel wat oudbekende fokkers/foksters :)
Het is nu al aardig laat maar ik ga alles nog lezen, net een stukje gelezen maar voor nu teveel voor alle :P
Wij zitten in hetzelfde schuitje met onze 10-jarige Sven,
vandaag weer echt zo'n dag dat je met je handen in het haar zit.
Morgen hopen op een betere dag,
Liefs van mij
"Whaaa ik leer het ook nooit..."
  dinsdag 10 januari 2012 @ 22:05:21 #65
11682 Moonah
Jolie femme
pi_106661929
Livelink, sterkte morgen. :*
Fijn dat je mee mag rijden met de taxi.
Ik hoop van harte dat Job zich op zijn plek gaat voelen op de nieuwe school!

Trui, wat een fijne update over je mooie dame. O+
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 22:18:09 #66
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_106662559
Dank je Moonah. Job heeft wel zin om weer eens naar school te gaan. Hij heeft 3 weken kerstvakantie gehad en is er weer helemaal klaar voor.
Kijken of dat morgenochtend ook nog zo is. Ik hoop het maar.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † woensdag 11 januari 2012 @ 05:20:39 #67
37843 lady-wrb
kortaf
pi_106670793
succes job! (en livelink natuurlijk) ^O^
  woensdag 11 januari 2012 @ 07:25:10 #68
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_106671076
Hoe is het gegaan Livelink?
***
  woensdag 11 januari 2012 @ 07:42:12 #69
35189 Troel
scherp en bot
pi_106671215
Dat dus :) Hoe ging het?

Hier reed dinsdag een nieuwe chauffeur mee met de bus, zodat de kinderen ook al kennis konden maken. Met uitzondering van die eerste dag (waar er teveel geregeld was, waardoor er onduidelijk kwam en vooral angst), is het echt super geregeld!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 11 januari 2012 @ 13:35:34 #70
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_106679276
Het viel niet mee allemaal. De taxi ging nog wel. Op de heenweg was Job moe en zei hij geen stom woord. Op de terugweg misdroeg hij zich wel een beetje, maar dat was nog te overzien.

School was wel een drama. Ik moest hem naar binnen slepen. Gelukkig was er een leraar op het schoolplein die me hielp, anders was het niet gelukt. In de klas probeerde hij alleen maar weg te lopen, waarna ik weg ben gegaan. Vervolgens heb ik 4 uur in de regen een beetje in de buurt rondgelopen voor het geval hij echt weg zou lopen. Om 12.10 ben ik de school weer in gegaan. De directeur ving me op. Het ging echt niet vanochtend en Job is toen naar de directeur gestuurd. Zij heeft hem de hele ochtend bij hem gehouden en het laatste uurtje is hij teruggegaan naar zijn eigen klas. Dat ging toen ook wel goed.
De directeur zei wel dat dit geen maanden moest duren, want dat zij hem dan ook niet aankonden. Daar hadden ze de menskracht niet voor. Ik weet het niet hoor. Het gaan hele zware lange maanden worden denk ik.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Jubileum moderator woensdag 11 januari 2012 @ 13:37:40 #71
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_106679341
Jeetje Livelink, ben ik nou heel brutaal als ik vind dat ze wel heel makkelijk opgeven daar? Het is de 1e dag! mijn god, je zou toch zeggen dat ze wel iets gewend zijn zeg......

Ik vind het ontzettend naar voor jou en voor Job dat het zo rot ging, maar het typeert Job wel weer heel erg vind ik. Gelijk de grens opzoeken, kijken waar de gaten zitten in de defensie. Slim kind! Niet leuk, niet handig maar wel slim.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_106679490
Oh bah, wat een ontactische directeur! ontactische opmerking van die directeur. :o
Jammer Livelink.... Maar laat de moed niet zakken. Niet doen! Job is heel lang uit een ritme geweest. Ook al heel lang niet meer naar school gegaan vanuit huis. En dan nu naar een nieuwe school ook nog met een busje... Potverdikkie, zo'n directeur van een REC-4 school zou toch beter moeten weten...
Nogmaals, zie het aub als een onhandige start, hopelijk gaat het binnenkort beter. :*

Edit: wellicht had ze haar dag niet, en is ze eigenlijk een heel goede directeur...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 11 januari 2012 @ 13:47:46 #73
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_106679645
Ik zag het wel als een realistische opmerking van de directeur. Soms schrik ik er wel van hoe erg het gedrag van Job kan zijn. En ze heeft hem toch uiteindelijk gekalmeerd. Ze moest zelf een klas draaien en heeft Job de hele ochtend daarbij gehad.
Ik snap wel dat zoveel aandacht voor één kind zelfs in het speciaal onderwijs veel vergt.

Nou ja, hopelijk morgen beter.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 11 januari 2012 @ 14:08:58 #74
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_106680341
Oef Livelink, wat confrontend dan... Maar idd, wat de anderen zeggen, het is voor hem ineens ook een omschakeling, dus om hem meteen op een ochtend al zo stevig te beoordelen vind ik wel heftig hoor.

Ik dacht vanmorgen dat het donderdag was, vandaar mijn nogal vroege vraag hoe het gegaan was. :@
***
  woensdag 11 januari 2012 @ 20:23:20 #75
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_106696391
Livelink, wat heftig zo'n eerstedag! Ging het thuis wel iets beter?
Ik hoop dat Job snel zijn draai vindt op de nwe school en dat er dus geen noodzaak is voor andere maatregelen.
(je zou idd denken dat de directeur van een REC-4 school wel wat gewend is, maar Mss was dit ook volgens zijn maatstaven heftig...)

Sterkte iig! Hopelijk komt er snel verbetering. (klinkt zo leeg, maar ik leef wel mee)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  woensdag 11 januari 2012 @ 20:41:59 #76
35189 Troel
scherp en bot
pi_106697643
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2012 14:08 schreef Brighteyes het volgende:

Ik dacht vanmorgen dat het donderdag was, vandaar mijn nogal vroege vraag hoe het gegaan was. :@
Ah, het lag dus niet aan mij dit keer :D Ik dacht dat ik het verkeerd onthouden had, maa rik had het dit keer dus wel goed onthouden :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_106698664
livelink toch...dat was niet de bedoeling. ;( Job kan er natuurlijk ook weinig aan doen, ik heb echt met hem te doen ook. Zo'n jochie helemaal in paniek voor zoiets "normaals" voor de rest van de wereld.

Ik hoop dat je je een beetje sterkt met het idee dat jij het maar mooi allemaal doet, hoe moeilijk het ook is. Als zelfs zo'n directeur hiervan schrikt, dan kun je wel nagaan wat jij allemaal voor je kiezen krijgt.

Hopelijk morgen (en daarna) beter. Sterkte!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_106699132
Ik sluit me bij Mwana (en de rest) aan! :*
  woensdag 11 januari 2012 @ 21:07:09 #79
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_106699409
Gek genoeg ging de rest van de dag voor Job helemaal top. Terwijl ik helemaal uitgeput was, wilde hij gaan skeeleren en is hij helemaal alleen naar een vriendje gegaan om te spelen.
Ook wilde hij wel zijn beloning krijgen voor vandaag. Toen ik zei dat het volgens mij niet helemaal goed genoeg was gegaan voor zijn beloning was hij oprecht verbaasd. "Het kwam toch alleen maar omdat ik zo boos was?".
Nou ja, zijn beloning moet nog even wachten. Helaas wilde hij niet met mij afspreken dat het morgen dan beter zou gaan. Dan liever maar geen beloning.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_106740071
Hoe was het vandaag Livelink?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 07:40:14 #81
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_106750970
Ik heb Job net helemaal alleen in de taxi weg laten gaan. Vanmiddag ga ik hem nog wel ophalen en dan met de taxi terug.
Gisteren ging heel goed op school, maar ik moest hem om 12.00 al weer ophalen omdat hij een intakegesprek had bij zijn nieuwe kinderpsychiater. Vandaag dus voor het eerst een lange dag op school. Spannend hoor.
Kennelijk is op woensdag een knop omgedraaid bij Job. Waar hij woensdagochtend de hele ochtend alleen maar had geroepen dat dit niet de goede school voor hem is, vond hij gisteren dat dit toch eigenlijk wel een goede school voor hem was. Die knop kan natuurlijk bij het minste of geringste wel weer opnieuw omgedraaid worden, maar voorlopig is het allemaal positief.
Ook bij de kinderpsychiater ging het redelijk. Hij wilde niet naar die 'rotvent' en hij weigerde in het begin ook mee te werken, maar toen hij even mocht spelen trok hij bij. En na het gesprek met de psychiater mocht hij een uurtje kunstzinnige therapie, daarna een half uur muziektherapie en als slagroom op het toetje een half uurtje massage (dat krijg je als je naar een antroposofisch centrum gaat) en dat was allemaal helemaal super. Waarschijnlijk zal het advies worden dat hij sensorische integratietherapie gaat krijgen. Oxy, ben jij daar nog steeds zo blij mee?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 08:08:43 #82
144006 chacama
Ondernemend!
pi_106751158
Dat klinkt allemaal in elk geval een stuk positiever dan twee dagen terug. Dat is erg fijn om te lezen. Ik hoop voor jullie dat deze flow zo lang mogelijk kan blijven en dat de mindere dagen van korte duur zijn.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 08:26:16 #83
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_106751320
Livelink :* De knop kán bij hem nu wel om naar de goede kant dus hij heeft iig al wel het positieve van deze school ervaren en dat is al heel wat. Het zal niet de laatste keer zijn dat die knop weer die goede kant op gedraaid moet worden maar het begin is er nu toch?
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  vrijdag 13 januari 2012 @ 08:40:14 #84
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_106751466
quote:
12s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 21:33 schreef DJMO het volgende:
ik lurk hier meestal, haal hier soms ook waardevolle tips weg en nu heb ik even een vraagje voor de tangle-gebruikers hier. Hoe gaan jullie kinderen er mee om? Moesten ze er echt aan wennen en hoe leer je ze aan dat het juist is om te ontspannen, en dat het niet is om uit elkaar te trekken?

Jan heeft dus ook zo'n ding nu, maar die trekt 'm dus vrijwel meteen los.En je zou zeggen dat daar best wel wat kracht voor nodig is, maar hij doet het even tussen neus en lippen door ...
H heeft ze echt om mee te frummelen en het helpt haar geloof ik wel. Ze heeft 'm deze week ook voor het eerst mee naar school. Ze mag de tangle op tafel hebben maar als het te veel af zou leiden dan gaat ie op het kastje. Ik heb nog niet gehoord hoe het nu gaat maar de eerste dag was de juf er iig niet negatief over en hoefde hij niet op de kast. Af en toe schiet er eentje los (ze heeft er twee) maar dat is dan per ongeluk. (nu is ze natuurlijk ook een stuk ouder dan Jan)

T heeft de 'fuzzie'. Die was eigenlijk voor algemeen gebruik (dus ook voor W of mij) maar madam kreeg 'm in handen en het was meteen "IsveMIJ!". Ze is er ook echt helemaal gek mee. O+
Zij heeft 'm wel regelmatig los. De ene keer is dat bewust en de andere keer per ongeluk. Ze weet nu dat ze 'm niet stuk mag maken. (ik ben bang dat ze anders lam raken)

De glow-in-the-dark versie van H kwam hier in heel rare samenstelling, die heb ik zelf uit elkaar gehaald en in een netjes patroon weer in elkaar gezet. Het viel mij wel op dat het ene stukje makkelijker koppelt dan de ander en bij een paar kreeg ik ze met geen mogelijkheid in elkaar! :o
(ik had er zelfs blaren van.. :o dwangneuroot die ik ben dat ik ze persé in dat patroon wou hebben :@ )
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  vrijdag 13 januari 2012 @ 08:43:43 #85
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_106751504
Het is echt heel hoopgevend zelfs, want zo snel is bij hem nog nooit een knop omgegaan.
De taxi kan nog wel lastig gaan worden, schat ik in. De rest van de kinderen in de taxi is meer verstandelijk gehandicapt. Daar had ik eigenlijk niet bij stil gestaan. Ik dacht dat Job met allemaal gedragsgestoorde kinderen in de taxi zou zitten. Ik vrees dat deze kinderen echt veel te lief zijn voor Job en dat ze ook zullen schrikken van de gedragingen van Job. Ze zijn ook allemaal al een stuk ouder.
Het kan natuurlijk ook juist wel heel goed zijn en dat Job zich dan ook wat liever gaat gedragen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 08:49:48 #86
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_106751601
Job gebruikt de tangle op dit moment niet. Door zijn medicatie is hij van heel veel angsten verlost en sindsdien heeft hij hem niet meer nodig.
Ook zijn knuffels heeft hij niet meer nodig. Een paar maanden geleden kon hij nergens zonder knuffels heen. Op zijn bed lagen er wel twintig en die moesten ook allemaal bij hem liggen, want alleen de knuffels konden hem beschermen tegen al zijn angsten.
Maar een tijdje geleden moest ik van hem al zijn knuffels in een grote doos doen, want hij had ze niet meer nodig. De doos staat nog wel op zijn kamer, maar de knuffels hoeven er niet meer uit.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 08:53:26 #87
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_106751666
Fijn dat het zoveel beter ging met Job! Hopelijk zet dit nu fijn door.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 08:55:46 #88
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_106751711
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 08:49 schreef livelink het volgende:
Job gebruikt de tangle op dit moment niet. Door zijn medicatie is hij van heel veel angsten verlost en sindsdien heeft hij hem niet meer nodig.
Ook zijn knuffels heeft hij niet meer nodig. Een paar maanden geleden kon hij nergens zonder knuffels heen. Op zijn bed lagen er wel twintig en die moesten ook allemaal bij hem liggen, want alleen de knuffels konden hem beschermen tegen al zijn angsten.
Maar een tijdje geleden moest ik van hem al zijn knuffels in een grote doos doen, want hij had ze niet meer nodig. De doos staat nog wel op zijn kamer, maar de knuffels hoeven er niet meer uit.
Whow!! Jeetje maar dát is een stap! _O_ voor Job ^O^
Heeft hij er nog wel één (of meer) speciale of is het meteen helemáál zonder knuffels??
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  vrijdag 13 januari 2012 @ 08:58:34 #89
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_106751761
Helemaal cold turkey meteen zonder knuffels. Zelfs zijn ijsbeer (koning knuffel) die alle andere knuffels aanstuurde zit in de doos.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 09:04:20 #90
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_106751835
:o Ik ben écht onder de indruk. Wat cool! _O_ ^O^ _O_
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_106758120
Ik sluit me bij Noli aan!
  vrijdag 13 januari 2012 @ 13:44:09 #92
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_106759628
ik ben blij deze goede berichten te lezen livelink. ^O^ hopelijk vindt hij snel z'n draai, ook in de taxi en met de andere kinderen. :*
in de haak.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 17:44:03 #93
11682 Moonah
Jolie femme
pi_106768665
En ik ben ook heel blij met deze berichten! *O*
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_106774100
Hee livelink, dat klinkt gelukkig een stuk beter. Wat een baas! ^O^
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 19:57:26 #95
37843 lady-wrb
kortaf
pi_106774137
goed van job zeg! en wat fijn voor jullie allemaal!
  vrijdag 13 januari 2012 @ 20:10:28 #96
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_106774683
Wat een mooi bericht! *O*
Hopelijk blijft het zo goed gaan. :)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 21:10:43 #97
35189 Troel
scherp en bot
pi_106777669
livelink, niet veel tijd om te reageren, maar wil toch reageren. Wat ontzettend super goed van Job! Echt! En wat fijn dat het op school bij één rotdag gebleven is!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_106789506
Ik kom hier even binnenvallen,
Wij waren afgelopen donderdag bij een orthopedagisch dagcentrum voor Roy.
En Roy was helemaal onder de indruk van de snoezelruimte.
En nu hebben we bedacht om dat hier in huis ook te gaan proberen namaken.
Maar waar moeten we op letten?

Via een site zie ik veel kussens,lampen,geluiden, ed
En is het dan verstandig om dat beneden te doen of toch liever boven in de kamer die we toch over hebben?
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_106800931
Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn gevoel zegt in die aparte kamer. Zitzak misschien? Hadden ze in het umcg ook. En lampen die je kunt dimmen.

In Kims klas hebben ze ook een soort snoezelplekje met kussens en boekjes. Daar kunnen ze zich terugtrekken.
Kims klas zit bij een andere school in (school is te klein, dus de 2 kleuterklassen moeten daarom bij een andere school in) en ze mogen van alle faciliteiten gebruik maken.
Daar hebben ze ook een snoezelkamer. Met veel kussen en zitzakken en verschillende lampjes.
  † In Memoriam † zaterdag 14 januari 2012 @ 15:06:10 #100
37843 lady-wrb
kortaf
  zaterdag 14 januari 2012 @ 15:27:00 #101
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_106802599
Hallo allemaal :P.

Ik weet niet of het hier helemaal gepast is, zoniet, dan excuus daarvoor, maar ik zit met een questie. We hebben net te horen gekregen dat er een woonproject komt bij ons nieuwe huis (nieuwbouw "hofje" met eengezinswoningen en appartementen) voor autistische jongeren. Het gaat om 8 jongeren, die begeleid gaan wonen, maar toch op zichzelf.

De initiatiefnemers (ouders van de jongeren) zijn natuurlijk lyrisch over dit project. Daar komt ook niet meer uit dan "Soms zeggen ze geen gedag, maar als je 20 keer gedag zegt, dan kan het zijn dat ze je ook gedag terug zeggen". Mijn eigen ervaring is alleen met zwaar autistische mensen, die voor een buitenstaander behoorlijk onvoorspelbaar kunnen reageren. Ik kan dus niet inschatten in hoeverre we straks rekening moeten gaan houden met deze mensen. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ze uitnodigen op een drukke housewarming party niet zo'n goed idee zou kunnen zijn :'). Hebben jullie nog tips wat wel en niet te doen?
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
  zaterdag 14 januari 2012 @ 15:34:31 #102
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_106802791
Bij mijn Schoonouders is ook zo'n huis, en dat gaat erg goed.
Soms kom je ze tegen, maar ook vaak niet omdat de meesten overdag opgehaald worden, en pas eind van de middag terug thuis komen.
In de Zomer zie je ze wel eens buiten lopen, of spelen, maar eigenlijk niet vaak.

Ze zwaaien, soms is het wat druk, maar meestal heeft niemand er ergen in.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 16:19:16 #103
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_106804085
Lastig, Kim.
Als ik naar Job kijk, dan is hij helemaal gelukkig als hij wordt uitgenodigd op feestjes waar hij ook weer weg kan.
Dus een housewarmingparty binnen, dan kun je hem beter niet uitnodigen. Als het echter een beetje weer is en er is een tuin of het is gewoon een straatfeest, dan gaat het wel en dan is hij ook heel blij dat hij er een beetje bijhoort.

Vrienden van mij wonen naast een logeerhuis, waar kinderen in het weekend opgevangen worden. Ik hoor van hen eigenlijk geen bijzonderheden. Wellicht toch inderdaad ook overleggen met begeleiding en ouders.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 15 januari 2012 @ 15:00:51 #104
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_106832903
Kim, ik ga waarschijnlijk op korte termijn ook naar een groep verhuizen die in een pand zit waar ook 'gewone huishoudens' zijn. (appartementencomplex)
Van de begeleiding daar hebben wij al gehoord dat er heel weinig contact is tussen de autistische bewoners en de andere bewoners. Dat heeft er denk ik ook mee te maken dat de woongroep een aparte woonlaag heeft.
Toch, als ik daar woon en ik sta in de lift of bij de trap, en ik kom een andere bewoner tegen die niet van mijn groep is, dan kan het zijn dat ik geen gedag zeg. Want dat heeft geen functie voor mij. Tenzij ik er erg aan denk, dan lukt het wel om gedag te zeggen maar een heel gesprek aan gaan zit er niet in.
Ik heb daar geen behoefte aan.

Maar zoveel verschillende mensen als er zijn, zoveel verschillende autisten zijn er ook. Sommige autisten zijn juist erg aanklampend en vertellen je vanalles zonder dat je er een speld tussen krijgt.
Ik weet niet wat voor karakters er bij jou komen te wonen. Gedragsproblemen kunnen ook voorkomen. Deuren slaan, schreeuwen. Ik denk dat je dat allemaal beter aan de ouders en begeleiding kunt vragen, maar ook best aan de mensen zelf als zij dat 'aankunnen'.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zondag 15 januari 2012 @ 15:39:04 #105
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_106834079
Dank voor de reacties :).

Tja, de ouders vertellen natuurlijk geen negatieve dingen over hun kinderen, en al helemaal niet over hun fantastische project, dus wat dat betreft zullen we het allemaal zelf uit moeten vinden. En geen gedag zeggen vind ik persoonlijk niet zo erg. Daar heb ik ook niet altijd zin in ;).

Ze hebben wel hun eigen "complex", dus het zou zomaar kunnen dat we ze bijna nooit zien?

Die gedragsproblemen daar maak ik me inderdaad wel zorgen om. Schreeuwen en deuren slaan vind ik ook niet zo erg (ook omdat ik er niet pal naast woon :P. ) maar bijvoorbeeld wel dat als er kinderen buiten spelen, en er een bewoner aankomt die dat niet trekt, die misschien wel helemaal uit zijn stekker gaat op straat. En als er één bewoner uit zijn dak gaat, of de rest dan ook uit zijn dak gaat en het halve pand wordt afgebroken. Ik weet niet of dat terechte zorgen zijn, maar het zit wel in mijn achterhoofd.
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
  maandag 16 januari 2012 @ 07:48:57 #106
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_106860516
Uit je stekker gaan: (normaal begaafde en ook licht- verstandelijk beperkte denk ik) autisten in de jongvolwassen leeftijdscategorie zullen er alles aan doen om dat op straat te voorkomen.
Vooral omdat het gewoon niet leuk is om overal 'buiten te vallen'. Compensatietactieken zijn dan ook aan de orde van de dag.
Ik ga pas in het openbaar uit mijn stekker als er écht geen andere mogelijkheid tot uiten is.
En dan val ik geen kinderen aan ofzo. :P

De echte onmacht en paniek zullen veel van de mensen die in die woonvorm wonen thuis, binnen, laten zien.
Dat de hele groep in 1x over de zeik gaat en het huis afbreekt heb ik nog nooit meegemaakt. :D
Vaak is het uit de stekker gaan een gevolg van langere opstapeling van dingen. Het lijkt me dat een doel van de woonvorm is om dit soort gedrag te leren managen. Maar het kan een keer mislopen, maar voor beschadigingen aan kinderen/ huizen ofzo hoef je zeker niet bang te zijn denk ik.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  maandag 16 januari 2012 @ 20:23:47 #107
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_106884145
Op het gevaar af dat ik veel te vroeg juich, maar het gaat momenteel zo ontzettend goed met Job.
Hij vindt het super op school, zijn enige angst is dat de taxichauffeur hem vergeet af te zetten bij school. En vandaag is hij ook helemaal alleen met de taxi gegaan, zowel heen als terug.

Ik kreeg net een mailtje van school waarin de directeur zei dat iedereen hem al in zijn hart heeft gesloten.

En vanavond heeft hij een proefles turnen gedaan (we proberen hem toch weer op een sport te krijgen) en dat ging ook heel goed.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_106884920
Dat klinkt heel fijn Livelink :Y
"I'm not expecting to grow flowers in a desert, but i can live and breathe and see the sun in wintertime"
https://www.youtube.com/watch?v=jbhtJh1LXHQRoll
  maandag 16 januari 2012 @ 20:43:21 #109
11682 Moonah
Jolie femme
pi_106885313
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:23 schreef livelink het volgende:

Ik kreeg net een mailtje van school waarin de directeur zei dat iedereen hem al in zijn hart heeft gesloten.

O+ *O* O+ *O* Ik juich gewoon mee!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_106885418
Livelink, wat fijn ^O^
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_106888709
Livelink *O*
  maandag 16 januari 2012 @ 21:44:31 #112
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_106889397
Livelink wat fijn!
Kim ik zou me er niet te veel zorgen om maken. Er hebben meer misschien wel meer mensen geen diagnose dan wel, en daar heb je toch ook geen last van?
Ik woon aan de rand van een woongebied voor mensen met een verstandelijke handicap, en op een die soms nogal hard lacht, heb ik er weiig last van.
De buurjongens van de overkant met hun stratenmakersferrari maken meer herrie :P
I`m not weird. I`m limited edition.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:46:20 #113
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_106889549
wat heerlijk livelink!!!!!!!!!!! ^O^
in de haak.
  zondag 22 januari 2012 @ 12:26:31 #114
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_107091793
Nou! Ik ga over een maand verhuizen. Dat heb ik afgelopen vrijdag gehoord, de dag ervoor ben ik op de groep kennis gaan maken met de bewoners en die waren erg enthousiast. (kwam vast door de meegebrachte taart :D )

Nu ben ik samen met mijn ouders een hele planning aan het maken want een verhuizing is nogal een opgave als je zoveel spullen hebt als ik, én ook nog eens veel kleiner gaat wonen. (van 2 ruime kamers naar 1 kleine kamer). Maar de groep en de begeleidingsstijl is zo fijn dat ik het ervoor over heb. :Y

Het wordt vast weer een mooie leefruimte, mijn ouders zijn pas tevreden als het een klein 'paleisje' is geworden. ;)
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zondag 22 januari 2012 @ 12:30:58 #115
11682 Moonah
Jolie femme
pi_107091906
Succes Oxy! Wat spannend! Maar ook erg leuk, om in een paleisje te gaan wonen. ;)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_107092058
en dan vergeet je nog een ander leuk iets van je nieuwe woonplek.
Het is nog geen 10 minuten fietsen van ons huis vandaan :D

Ik vind het super voor je! En hoop dat het door de groep en begeleiding het perfecte plekje voor jou word.
  † In Memoriam † zondag 22 januari 2012 @ 13:29:48 #117
37843 lady-wrb
kortaf
pi_107093824
gefeliciteerd oxy!
ik hoop dat je nieuwe plek je brengt wat je ervan verwacht O+
pi_107096640
Fijn Oxy!
  zondag 22 januari 2012 @ 21:51:32 #119
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_107117601
Oxy, wat spannend en tegelijkertijd fijn voor je. Het klinkt wel heel goed.
Nog een vraagje voor jou. Ben je nog steeds enthousiast over Sensorische Integratie? Het is ons voor Job aangeraden en ik weet dat jij er een tijdje geleden heel blij mee was.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_107128308
Succes deze week livelink! Hopelijk deze week ook weer goed!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 6 februari 2012 @ 07:30:28 #121
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_107662143
Hier gaat het nog steeds wel redelijk goed. Wel hebben we thuis wat heftige avonden gehad. Tot twee keer toe werden alle muppet-spaarkaarten verscheurd, gevolgd door een heftige driftbui.
Wijs geworden hadden we alle spaarkaarten goed weggestopt, want zuslief wilde wel heel graag een muppet. Wat er nou aan de hand was wisten we niet. Het enige wat er uitkwam was dat er geen muppets in huis mochten komen, met hele argumenten dat ze veel te duur waren en zo.

Gisteren kwam het er dan eindelijk uit bij het naar bed gaan. Hij was zo bang voor de muppets. Hij had al nachtmerries van de poppen gehad en durfde de AH niet meer in. Afgesproken dat zijn zus toch een muppet kon halen, maar dat ze die dan op haar eigen kamer moest laten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze niet had zien aankomen. Ik zie alleen maar die schattige knuffels, maar voor hem zijn ze dus heel eng.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_107662369
Ach Job :* Dat zou ook een typische Kim reactie zijn trouwens.
pi_107663193
Heeft hij de muppets wel eens op tv gezien? Misschien dat hij dan kan zien dat ze juist grappig zijn? Of zou dat olie op het vuur zijn?
Lastig hoor om erachter te komen wat nou de trigger is bij zoiets.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  maandag 6 februari 2012 @ 09:19:36 #124
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_107663330
Hij had het erover dat in de Muppets dieren en mensen levend gekookt werden. Ik vermoed dus dat de Zweedse Kok de aanstichter is van alle ellende en dat die in zijn nachtmerrie is gaan spoken.
Kermit vindt hij de minst enge.

Job heeft deze vorm van autisme (overigens als allereerste door Oxy genoemd)

Regulatieproblemen
Hoewel MCDD wordt beschouwd als een variant van het autisme of PDD-NOS, staan bij kinderen met MCDD niet de contactproblemen op de voorgrond maar de problemen bij het reguleren van emoties en gedachten.
Een beetje angst ontaardt bij hen meteen in paniek, een beetje boosheid wordt razernij. Hun veel te sterke fantasie zorgt ervoor dat hun gedachten met hen op de loop kunnen gaan, waardoor fantasie en werkelijkheid niet meer uit elkaar worden gehouden.
Soms vertellen ze over 'stemmetjes' of 'mannetjes' in hun hoofd die hen regeren zonder dat ze zich daartegen kunnen verzetten. Het regulatiemechanisme, de innerlijke thermostaat die emoties en gedachten in evenwicht houdt, werkt bij hen kennelijk minder goed.
Zicht op sociale verhoudingen
Kinderen met MCDD nemen wel initiatieven tot contact met anderen, maar missen vaak het vermogen sociale verhoudingen goed te doorzien. In de geborgenheid en veiligheid van een een-op-een-relatie met een volwassene kunnen ze vaak redelijk functioneren. Het gaat mis zo gauw de situatie complexer of minder overzichtelijk wordt.
Op het schoolplein, in de winkel, op het verjaardagspartijtje, op het familiefeest ontsporen deze kinderen heel snel en reageren dan met angst of woede.


Dit is hem zo ten voeten uit. En voor ons is het echt de grote uitdaging om hem in zijn angsten en fantasieen weer op het juiste spoor te krijgen. En ik weet ook wel dat de driftbuien en het verscheuren van de muppetkaarten wel ergens zo'n oorsprong moeten hebben, maar het komt er pas veel later uit en in dit geval had ik het toch even niet door. Ik dacht dat hij bang was dat we maar genoeg zegels zouden kunnen sparen voor één pop en dat hij zich al aan het wapenen was voor de teleurstelling.

[ Bericht 40% gewijzigd door livelink op 06-02-2012 09:44:35 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_107664546
Zo! Herkenbaar stukje zeg!

Hier is het ook vaak dat je er pas achteraf achter komt wat er nou precies aan de hand was.
pi_107665251
Duidelijk livelink. En helpt het bij bijvoorbeeld het muppetvoorbeeld om 1 op 1 met hem te bespreken wat de muppets zijn en dat het niet echt is? Of is hij dan niet meer of moeilijk van die angst af te brengen?
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  maandag 6 februari 2012 @ 11:33:51 #127
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_107666694
Het is moeilijk om hem van de angst af te helpen. Maar door zijn medicatie wel makkelijker en daardoor zijn zijn angsten ook echt een heel stuk minder geworden. Of zoals hij zelf zegt: door mijn pilletje zie ik geen enge filmpjes meer in mijn hoofd.

Daarvoor was het een stuk moeilijker. Zo was hij er een tijdlang van overtuigd dat ons huis een enorme dinosaurus was. En hij durfde geen stap te doen zonder één van ons in de buurt. En als we het dan met hem probeerden te bespreken, dan zei hij: 'ja, maar ik zie hem toch en ik hoor hem toch!'. En dat was natuurlijk veel overtuigender dan onze argumenten. Zo allesoverheersend is het gewoon niet meer, dankzij de medicatie. Daarvoor was er bij hem echt wel sprake van groot psychisch lijden, daar ben ik van overtuigd. Het is alleen zo jammer dat sommige mensen alleen maar dat stoute, boze jongetje zien.
En dat hij dat zelf ook soms alleen maar ziet. Dit weekend had hij in een onbewaakt moment wat snoepjes gepakt en ik was daar boos om geworden. Dan gaat hij zichzelf pijn doen en zeggen dat hij nou eenmaal ook een stout, kutkind is en zo. En als ik hem dan zeg dat hij gewoon heeft gedaan wat elk kind wel eens doet, namelijk snoepjes stelen. En dat ik gewoon gereageerd heb zoals elke ouder reageert, namelijk met mopperen. En dat het niks meer en minder is dan dat, dan zie je de opluchting ineens. Oh ja, want op de groep waren er ook kindjes die 's nachts snoepjes gingen stelen als de groepsleiding in het kantoortje zat. En oh ja, gisteren had Katja ook een snoepje gepikt. Maar als ik dat niet tijdig oppik, dan escaleert dat alweer.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 6 februari 2012 @ 12:12:02 #128
144006 chacama
Ondernemend!
pi_107668101
Livelink, wat een duidelijke omschrijving van wat Job allemaal meegemaakt heeft en nu nog meemaakt. Maar het mooiste wat ik om te lezen vond, was dat je ziet welke handvaten jullie inmiddels al bezitten om escalatie te voorkomen of in te perken. Echt, goed! En wat de muppets betreft. We hebben een kikker en dat is meer dan genoeg....aldus Maud.
  maandag 6 februari 2012 @ 14:12:19 #129
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_107672300
ach Job toch. ;( al die angsten, wat moet dat zwaar zijn. ik ben met Cato ook nog wel eens bang dat 't die MCDD kant op gaat, omdat ze ook wel erg ver kan gaan met fantaseren en de grens met de werkelijkheid ook lang niet altijd echt goed kent. maar haar gedrag is lang niet zo extreem als wat ik over Job lees.
in de haak.
  † In Memoriam † maandag 6 februari 2012 @ 18:52:12 #130
37843 lady-wrb
kortaf
pi_107683614
is het herkenbaar dat het op dit moment erger is dan andere momenten?
ik word zo af en toe gek, hoe druk hij is.
op het irritante af :X
pi_107685214
Ik heb een leerling met MCDD, 'het' kind heeft niet zo zeer last van angsten maar alles wat tegen de leerlingen gezegd wordt, komt totaal ander binnen en dat maakt communiceren zeer lastig. Vooral de woede op het moment dat blijkt dat het gene dat volgens de leerling is gezegd niet is gezegd of heel anders is gezegd is soms heel eng en bedreigend.
Wat kan ik andres doen in de omgang met deze leerling ?
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  † In Memoriam † maandag 6 februari 2012 @ 20:01:32 #132
37843 lady-wrb
kortaf
pi_107687229
ik denk dat je niet meer kan doen dan goed opletten wat voor uitwerking je woorden hebben.
constant je woorden op een goudschaaltje leggen, maakt de conversatie niet makkelijker.
  maandag 6 februari 2012 @ 20:07:21 #133
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_107687535
Ik weet het niet, Muks. Het lijkt me heel moeilijk voor een leerkracht om mee om te gaan. Vooraf bedenken hoe je woorden kunnen worden opgevat, misschien? Voor zover dat mogelijk is, natuurlijk.
Of altijd als je een algemene instructie geeft, daarna nog even persoonlijk tegen die leerling zeggen wat de bedoeling is en checken of hij het ook zo heeft begrepen?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_107723866
Dat laatste doen we al, ook om te controleren of de puber boeken mee heeft ;) de goede dan wel te verstaan. Vooraf bedenken hoe woorden kunnen worden verstaan, is een 2e natuur bij docenten van VMBO-ers geloof ik of van pubers in het algemeen misschien wel...die willen jou woorden nogal eens anders uitleggen dan bedoeld.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_107729237
Kim vat dingen ook heel letterlijk op. Moet je soms goed aan denken bij wat je zegt.
Gisteren wilde ze nog naar buiten, vlak voordat Djeez thuis kwam. Dus ik zei dat ze dan papa kon opwachten en mee naar huis kon nemen.
Dacht Kim dat ze hem van zijn werk mocht ophalen. Zag ik haar die richting oplopen, ipv de speeltuin, waar hij langskomt. En waar ze vaker op hem heeft gewacht.
Oeps! Dus duidelijker zeggen in dit geval!
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2012 @ 21:53:34 #136
37843 lady-wrb
kortaf
pi_107731009
Ik liep vanmiddag in de stad toen L. belde. of we schaatsen konden kopen want ze gaan morgen schaatsen. We spraken af in de stad en dronken ons eerst moed in bij de hema met choco met slag.
daarna begon de grote zoektocht die uiteindelijk stopte bij de sportzaak. De verkoopster deed echt haar best hoor, maar het werd één grote babylonische spraakverwarring tussen haar en L.
zij vroeg waar vooraan zijn tenen zaten en L. begreep dat zijn voet naar voren moest in de schaats, zodat zijn tenen tegen de voorkant kwamen. De verkoopster dacht vervolgens dat de schaatsen te krap waren en wilde die dingen al in standje 39 laten zetten.
En L. maar doorkletsen over van alles en nog wat, en zij maar blijven vragen of de schaats goed zat bij de tenen, waar hij maar constant omheen bleef kleppen.
Ik heb het een tijdje aangekeken en toen maar uitgelegd dat L. autistisch is en daarom anders dan anders reageerde en dat nam ze goed op.
maar goed. de schaatsen staan nu nog op maat 38 waar hij met twee paar dikke sokken prima in past.
alleen dat schaatsen wil maar niet echt. het blijft houterig gekrabbel, maar L. denkt dat hij zo de elfstedentocht uitrijdt volgens mij, want hij gaat meedoen met de schaatstocht van school. 25 km :o
ik zie t hem niet direkt doen eerlijk gezegd.
  woensdag 8 februari 2012 @ 08:18:01 #137
35189 Troel
scherp en bot
pi_107740581
quote:
2s.gif Op maandag 6 februari 2012 19:23 schreef Muks het volgende:
Ik heb een leerling met MCDD, 'het' kind heeft niet zo zeer last van angsten maar alles wat tegen de leerlingen gezegd wordt, komt totaal ander binnen en dat maakt communiceren zeer lastig. Vooral de woede op het moment dat blijkt dat het gene dat volgens de leerling is gezegd niet is gezegd of heel anders is gezegd is soms heel eng en bedreigend.
Wat kan ik andres doen in de omgang met deze leerling ?
Terugvragen wat gezegd is, vlak nadat iets gezegd is. Zodat het snel en meteen duidelijk is of het goed begrepen is.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_107740756
Ik denk dat ik erachter ben waarom Kim het zwemmen eng vind. Jan huigen in de ton doen ze in het water en dat vind ze doodeng. Ze vind het denk ik eng als haar gezicht nat word, dat is met douchen/haren wassen ook zo. En op school moet ze wel haar haren afspoelen ivm het chloor. Ik heb haar geleerd dat ze haar hoofd goed achterover houd en de ogen dicht, maar lukt nog niet altijd goed.
As zaterdag gaat ze voor het eerst naar zwemles. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat!
  donderdag 9 februari 2012 @ 08:12:28 #139
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_107780233
Mwanatabu, hoe gaat het bij jullie inmiddels?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 10 februari 2012 @ 10:47:03 #140
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_107819894
Livelink, ja, ik ben nog steeds erg blij met de Sensorische Integratie therapie. Het is erg belangrijk dat er een goed 'dieet' wordt uitgevogeld qua sensorische belasting. Ik heb nu 3x per 2 weken therapie en het is een heel proces geworden waarin ik ook de therapeute heb leren vertrouwen. :)

Mijn verhuizing is over twee weken al! :X De tijd gaat echt snel en nu zit ik halfweg overal, voor mijn gevoel.
De nieuwe kamer voor mij wordt heel gaaf. Ik heb een zwarte hoogslaper gekocht en een gele bank en roze kastjes.
Elke week gaan we even langs om te klussen.

En volgend weekend ga ik met phluphy naar Berlijn! Wisten jullie dat al? We gaan met de trein een stedentrip maken, ik heb er veel zin in!!! Phluphy en ik kunnen het heel goed vinden met elkaar. Het is spannend. Dat wel!
^O^
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  vrijdag 10 februari 2012 @ 11:12:39 #141
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_107820554
Wat een leuk vooruitzicht, Oxy! Heerlijk met de trein naar Berlijn. Ben ik ook een paar keer geweest en ik vond de treinreis al een feest op zich.

En succes met al verhuistoestanden. Het wordt erg leuk, zo te lezen. En ook al heb ik je nog nooit echt ontmoet hier in de buurt, ik vind het toch een vreemd idee dat je vertrekt uit mijn regio.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_107821262
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 08:12 schreef livelink het volgende:
Mwanatabu, hoe gaat het bij jullie inmiddels?
Het gaat. De wisseling van groep is goed gegaan vooralsnog en de ophoging van zijn medicatie sloeg zo goed aan dat verdere ophoging niet nodig is. Het blijft wisselend hoor maar gemiddeld gezien gaat het goed.

Ik krijg over een maand weer oorlogsraad met de arts plus begeleiding omdat we toch heen willen naar wat minder grilligheid dus dat wordt weer spannend. Puberteit staat ook voor de deur (hij wordt in maart 11) dus ik zet me wel schrap hoor.

Lief dat je het vraagt :* ik lurk hier nog steeds hoor!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  vrijdag 10 februari 2012 @ 11:38:06 #143
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_107821453
Fijn dat het relatief goed gaat. En die puberteit :X
Gelukkig heb ik nog een paar jaar voordat ik daar beland.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_108008969
livelink, misschien ken je site al maar hier een linkje ivm het vest voor Job:

http://www.allesrondomaut(...)00029&page=0&lang=NL

Deze lijken iets goedkoper? Maar misschien niet precies het vest dat je zoekt. Maar ik dacht, ik wil het toch even melden.

edit: zie nu net pas dat die met de ballen idd het duurst is :X
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  woensdag 15 februari 2012 @ 15:59:02 #145
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_108009534
oxy, wat een geweldig plan, die berlijn-trip met phluphy! heel veel plezier, en ook succes met de verhuizing daarna. ^O^
in de haak.
pi_108052019
Oxy en phluphy, goed weekend gewenst!
Mama van 2 lieve meiden :)
  † In Memoriam † donderdag 16 februari 2012 @ 23:04:59 #147
37843 lady-wrb
kortaf
pi_108069622
Oxy en Phluphy heel veel plezier !!
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  vrijdag 17 februari 2012 @ 13:12:53 #149
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_108076559
Bedankt allemaal voor de wensen! Nu zitten we lekker in de trein naar Berlijn!!!
Door een storing op fok icm met iPad heb ik jullie berichtjes wekenlang niet kunnen lezen. Maar nu dan toch.
Ook de groetjes van phluphy, die zit naast me en bedankt jullie ook!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  vrijdag 17 februari 2012 @ 13:31:06 #150
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_108077113
Goede reis, Oxy en Phluphy w/

Alvast voor de terugreis:

Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † vrijdag 17 februari 2012 @ 14:47:10 #151
37843 lady-wrb
kortaf
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2012 @ 10:29:03 #152
37843 lady-wrb
kortaf
pi_108178698
Hier is de kogel door de kerk.
School en luca werkt dus niet. alle toeters en bellen worden erbij gesleept.
eerste rapport was kielekiele maar oke, nieuwe school, wennen, volgende keer graag beter.
tweede rapport niet veel beter, dus nu contact gezocht met school.
Ondanks dat L. zegt dat hij zijn huiskwerk altijd maakt, blijkt hij dat dus regelmatig niet in orde te hebben.
Ik heb tot dusver geweigerd in Magister te kijken omdat ik hem de kans wilde geven zelf zijn falen op te biechten, maar niks dus.
Ook de brief voor de spreekavond met leraren is niet ingeleverd (kwam ik vanochtend om half 9 achter, terwijl het ding uiterlijk om 9 uur bij de receptie moest liggen) ik heb m eigenhandig ingevuld en gebracht. (De vorige had hij zelfs samen met zijn rapport verstopt)

de schoolbegeleiding word ingeseind en die gaat aan de gang en er wordt gekeken naar begeleiding voor bij het leren.
Gelukkig maar want ik was al bang dat ik er alleen voor stond en ik had al tijden het gevoel de grip te verliezen. Ik had ook geen idee waar en hoe ik moest beginnen.
L. blijkt dus tegen me te liegen/verdraaien en te verdonkeremanen.
Het vervelende is dat hij me wel feilloos weet te raken: ik voldoe niet aan jou verwachtingen, het is niet goed genoeg, terwijl dat het niet is.
hij hoeft voor mij de sterren niet van de hemel te leren, maar ik zie hem wegglippen en ik wil het stoppen voor het te laat is.

Gelukkig is de onderbouwbegeleidster, die ik vandaag sprak (eigenlijk over iets heel anders) het helemaal met me eens. vandaar dat het hele traject in gang gezet wordt om L. in ieder geval binnenboord te houden, want dat moet absoluut kunnen volgens haar.

En ik ga Lucertis maar weer eens bellen. Want ook daar loopt geen afspraak mee (volgens L. ) maar ik heb besloten dat ik dat ook maar moet gaan controleren.
pi_108178824
Het verdonkeremanen en liegen komt me bekend voor als DML puber dus in dat opzicht is L. een doodnormale puber ;)

Maar wat een vervelende situatie -O- Maar zo te horen pakt school het goed op. Bij mijzelf heeft dat destijds goed geholpen dus ik hoop voor jouw L. ook :*
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2012 @ 10:38:44 #154
37843 lady-wrb
kortaf
pi_108178916
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 10:34 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Het verdonkeremanen en liegen komt me bekend voor als DML puber dus in dat opzicht is L. een doodnormale puber ;)

Maar wat een vervelende situatie -O- Maar zo te horen pakt school het goed op. Bij mijzelf heeft dat destijds goed geholpen dus ik hoop voor jouw L. ook :*
de mevr. aan de telefoon zag dat dus niet als pubergedrag, terwijl ik dat dus wel noemde. zij zag een patroon, wat ze bij andere autistische leerlingen ook zag: wat je niet ziet, is er niet.
en dat is iets wat L. idd heel erg heeft.

aan de andere kant was het van het weekend ook ineens out of the blue: mijn vader kijkt niet naar me om. dan heb ik ook zoiets van : waar komt dat nou ineens vandaan? we hebben het er nooit over hier.
zou het hem dan toch dwars zitten? en wat wil hij ermee?
  maandag 20 februari 2012 @ 10:40:11 #155
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_108178943
Vervelende situatie, Lady. Maar gelukkig lijkt de school nu wel bereikbaar te zijn voor je en staan ze er positief in.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 20 februari 2012 @ 11:02:55 #156
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_108179522
het er niet over hebben hoeft natuurlijk niet te betekenen dat 't hem niet bezig kan houden (dat van z'n vader). verder klinkt het inderdaad alsof Luca wat meer toezicht op- en hulp met structureren van wat hij moet doen nog goed kan gebruiken, dus fijn dat daar nu stappen in gezet worden. maar ik dacht eerst even dat je bedoelde met 'school en Luca werkt dus niet' dat ie van school af zou gaan. maar dat is toch niet direct het geval, begrijp ik.
in de haak.
  maandag 20 februari 2012 @ 11:06:24 #157
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_108179612
En het kan natuurlijk ook getriggerd worden door school, dat vader-ding... Verhalen van klasgenootjes die dingen doen met hun vaders etc. etc.
***
  maandag 20 februari 2012 @ 11:07:47 #158
35189 Troel
scherp en bot
pi_108179646
Herkenbaar, ongelooflijk herkenbaar :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 20 februari 2012 @ 11:15:45 #159
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_108179887
Voor mij is het deels herkenbaar. Job liegt absoluut niet, het lijkt wel of hij het niet eens kan. Tegelijkertijd komt er ook echt geen brief van school die via hem moet komen bij mij aan. Hij vertelt me wel altijd heel eerlijk dat er een brief was en dat hij die verscheurd en weggegooid heeft.
Het heen-en-weer schriftje is ook verscheurd en weggegooid. Job wil geen vermenging tussen werelden. Er is school en er is thuis en dat zijn twee verschillende grootheden. Dat had hij ook heel sterk met de groep en thuis. Dat mocht ook totaal niet vermengen. Pictogrammen en methodes die hij op de groep aangeleerd kreeg mogen wij thuis niet gebruiken. Want die hoorden bij de groep en niet bij thuis. Heel strikt allemaal.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2012 @ 11:16:00 #160
37843 lady-wrb
kortaf
pi_108179893
ach weet je, ik vind het zo moeilijk. aan de ene kant zeg ik: je krijgt een gamecube, maar ik verwacht wel dat je dan wel wat beter je best doet op school, maar verwacht ik dan niet teveel?
maar aan de andere kant: moet ik m dan geen gamecube geven (waarvan hij overigens de helft van zijn eigen geld bij moest leggen) omdat zijn cijfers net aan zijn?
het ligt gewoon niet in zijn vermogen om het zelf te doen, zelf de structuren aan te brengen.
maar goed, school gaat de registers opengooien (ze hadden het weer over pgb en rugzakjes, tot nu toe is me dat niet gelukt, dus kom maar op!)
en wat dat vadergedoe betreft: bij mij zegtie toch niks, dus ik speel de bal door naar Lucertis. dan kunnen die er misschien wat mee. ik heb geen idee wat hij van zijn vader verwacht en gezien onze niet echt hartelijke verstandhouding (we hebben geen ruzie hoor, maar dr is gewoon niets mee af te spreken) ga ik me er ook niet mee bemoeien, heb ik het straks weer gedaan.
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2012 @ 11:19:44 #161
37843 lady-wrb
kortaf
pi_108179994
het verscheuren is hier ook ineens weer aan de orde. en de boosheid.
de routebeschrijving naar de ijsbaan bijvoorbeeld. die deugde niet volgens hem omdat hij verdwaalde, en die heeftie in zijn woede verscheurd. om vervolgens ons te bellen.
en zo worden regelmatig dingen verscheurd en is hij weer regelmatig boos als dingen niet gaan zoals hij wil.
zo was hij zaterdag heel boos en was zijn uitje volgens hem verpest omdat hij niet mocht bowlen op de baan waar de hekjes omhoog staan en nu had hij maar een hele lage score.
ik heb echt moeten praten als brugman om hem in te laten zien wat allemaal wel leuk was en dat het ook wel eens niet zo gaat als hij denkt. lastig lastig lastig :{

het gesprek met school vandaag was eigenlijk een gevolg van mijn boze brief over dat ijsbaan-incident.
ze erkende dat het absoluut ontoelaatbaar was dat school niet bereikbaar was en ze wist het ook niet.
als ik het niet gemeld had, had ze het ook nooit geweten.
het wordt meegenomen als punt bij de vergadering met de direktie, die ze deze week heeft en het mag ook nooit meer voorkomen dat school niet bereikbaar is.
heb ik toch al wat bereikt ! *O*
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2012 @ 11:25:14 #162
37843 lady-wrb
kortaf
pi_108180155
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 11:15 schreef livelink het volgende:
Voor mij is het deels herkenbaar. Job liegt absoluut niet, het lijkt wel of hij het niet eens kan. Tegelijkertijd komt er ook echt geen brief van school die via hem moet komen bij mij aan. Hij vertelt me wel altijd heel eerlijk dat er een brief was en dat hij die verscheurd en weggegooid heeft.
Het heen-en-weer schriftje is ook verscheurd en weggegooid. Job wil geen vermenging tussen werelden. Er is school en er is thuis en dat zijn twee verschillende grootheden. Dat had hij ook heel sterk met de groep en thuis. Dat mocht ook totaal niet vermengen. Pictogrammen en methodes die hij op de groep aangeleerd kreeg mogen wij thuis niet gebruiken. Want die hoorden bij de groep en niet bij thuis. Heel strikt allemaal.
ach hoe vaak heb ik het daar niet over gehad. L. met zijn hokjes. het stappen van de ene wereld in de andere. en daar is nu ook nog een keer de wereld school bij gekomen. en dan is de wereld van voortgezet onderwijs wel heel groot.
ik begrijp het wel, maar het moet echt anders nu.
  maandag 20 februari 2012 @ 14:25:40 #163
35189 Troel
scherp en bot
pi_108185988
Is dat zo? Moet dat anders?

Ik heb mijn studies ook altijd gescheiden gehouden van thuis. Leuk hoor, familiedagen op de opleiding, maar dat is voor mij gewoon niet te doen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 20 februari 2012 @ 14:30:32 #164
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_108186162
ik denk ook dat je er best voor een deel aan tegemoet kan komen, die behoefte om dat gescheiden te houden. maar het huiswerkdeel werkt op deze manier blijkbaar niet voor hem, dat kost net wat teveel zelfdiscipline. misschien is een huiswerkklasje iets voor 'm?
in de haak.
  maandag 20 februari 2012 @ 15:15:55 #165
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_108188076
Hoe vervelend dan ook voor de kinderen, helemaal gescheiden kun je dat niet houden. Spreek- of ouderavonden zijn er niet voor niks en die zijn belangrijk. Dan gaat de behoefte van het kind even naar het tweede plan. En als het helemaal spaak loopt met huiswerk, dan moet er toch geholpen worden.
Daarom is het ook goed dat die hulp nu vanuit school komt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2012 @ 17:02:59 #166
37843 lady-wrb
kortaf
pi_108192420
ik heb hem de gelegenheid gegeven om school en thuis gescheiden te houden. maar gezien de resultaten is het toch noodzakelijk wat meer invloed en sturing op zijn schoolprestaties te hebben.
school is het met me eens dat er wat gebeuren moet en biedt allerlei mogelijkheden. ik wil gewoon het beste voor mijn kind. en als dat nou met wat steun hier en daar toch binnen zijn schoolwereld moet vallen, dan is dat maar zo.

ik heb nog even die opmerking over zijn vader nagevraagd en idd zou hij heel graag bijvoorbeeld eens een keertje samen met zijn vader willen zwemmen. zonder die hele sliert kinderen van hem erbij. gewoon lekker één op één.
dat heeft hij al meer aangegeven hoor, maar kennelijk wordt er vanuit daar niets aan gedaan.
maar dat hier off-topic :P
  maandag 20 februari 2012 @ 19:11:44 #167
11682 Moonah
Jolie femme
pi_108197375
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 17:02 schreef lady-wrb het volgende:
en idd zou hij heel graag bijvoorbeeld eens een keertje samen met zijn vader willen zwemmen. zonder die hele sliert kinderen van hem erbij. gewoon lekker één op één.
Wat sneu dat zijn vader dat niet oppikt. :{ Zó begrijpelijk dat L dat graag zou willen.
En sterkte Lady, met de schoolperikelen. Lijkt me moeilijk om daar een goede en werkzame balans in te vinden. Wellicht als het vanuit school geinitieerd wordt, dat de scheidslijn school/thuis wat flexibeler kan zijn??
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 20 februari 2012 @ 19:32:02 #168
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_108198242
Ik merk aan Job altijd wel dat hij makkelijker met die vermenging om kan gaan als er een goede en vooral harmonieuze samenwerking is vanuit beide 'werelden'.
Dat maakt het voor hem gemakkelijker om het te aanvaarden. Als dat voor L. ook zou gelden, dan zouden de huidige ontwikkelingen alleen maar positief kunnen uitpakken.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 20 februari 2012 @ 19:55:26 #169
35189 Troel
scherp en bot
pi_108199333
Maar serieus lady_wrb, kan je niet met school afspraken maken dat die brieven gewoon niet via Luca gaan, maar op de post gaan?
Wellicht dat dat al een stuk rust geeft :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2012 @ 20:32:13 #170
37843 lady-wrb
kortaf
pi_108201309
quote:
7s.gif Op maandag 20 februari 2012 19:55 schreef Troel het volgende:
Maar serieus lady_wrb, kan je niet met school afspraken maken dat die brieven gewoon niet via Luca gaan, maar op de post gaan?
Wellicht dat dat al een stuk rust geeft :)
we staan aan het begin van de 'nieuwe aanpak' dus wie weet is dat iets dat voortaan gemaild kan worden.

vanavond heb ik zijn frans overhoord. dik drama, maar het is gelukkig voor woensdag, dus morgen doen we het nog een keer. wie weet blijft er zo meer hangen.

iemand toevallig een tip om makkelijker vocabulaire te leren? of blijft het toch gewoon stampwerk?

ik laat het altijd een keer overschrijven om 'het gevoel' te krijgen.dat deed ik zelf vroeger en dat werkte voor mij. maar misschien werkt het voor L. niet, dus als iemand een ander idee heeft....
  maandag 20 februari 2012 @ 20:34:15 #171
35189 Troel
scherp en bot
pi_108201429
woordjes leren? Heel, heel, heel, heel, heel, heel veel herhalen.

En wat ik prettig vond was het computerprogramma "overhoor"
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2012 @ 20:38:24 #172
37843 lady-wrb
kortaf
pi_108201643
dr hoort idd ook een computerprogramma bij voor de uitspraak.
maar ik vind het ook heel belangrijk om iets op te schrijven. dan ben je sowieso met de spelling bezig.

ik heb ook met L. afgesproken dat hij wat beter gaat schrijven. zijn handschrift is echt om te huilen en van de spelfouten word je niet eens grijs, maar krijg je spontane haaruival :o
zo kwam ik in zijn schrift het woord "bellagerlijk" tegen. ik had een vermoeden, maar bij navraag bleek dat idd om het woord belachelijk te gaan. dat is toch droevig :o
  maandag 20 februari 2012 @ 20:44:36 #173
35189 Troel
scherp en bot
pi_108201907
Dat overhoor gaat dus niet om de uitspraak he :) Dat gaat om hoe je het schrijft :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2012 @ 20:53:25 #174
37843 lady-wrb
kortaf
pi_108202389
aha, ik heb hier ook nog een cursus frans liggen, die gaan we ook nog een keer bekijken of we daar wat mee kunnen.

maar goed, ik heb vanmiddag met hem gesproken en het lijkt of hij weer wat ontspannenner is, nu hij weet dat ik alles weet. het lijkt me voor hem ook niet fijn om zoveel geheim te houden voor zijn moeder. het lijkt me allemaal maar veel spanning opleveren, waardoor hij zich nog minder kan concentreren.

wat me opviel is dat hij niet taalde naar computerspelletjes maar de hele avond gezellig beneden bleef.
misschien toeval, maar misschien is het verdwijnen in computergames ook een manier van zich afsluiten.
ik wacht rustig af en ga nu nog even naar boven voor een knuffel O+
  dinsdag 21 februari 2012 @ 13:19:27 #175
267164 ik80lll
leer mij het zelf te doen
pi_108222608
Lady, misschien helpt het om van die omkeerkaartjes te maken?
Het hielp mij erg om te leren vroeger. Ook omdat sommige kinderen een bepaald beeld in hun hoofd prenten (beelddenkers).
Je moet kaartjes knippen van papier, en dan op de ene kant het woordje in het frans, en op de andere kant in het nederlands, kan je overal mee naar toe nemen, en dus overal leren. Wel steeds de stapel schuffelen! (voor een verschillende volgorde) en je zowel de ene kant als de andere kant op makkelijk leren.
Om het makkelijk te maken kan je dan ook beginnen met een paar kaartjes (misschien zelfs eert kijken welke hij al kent) en er dan steeds 1 a 2 bij doen?
  † In Memoriam † dinsdag 21 februari 2012 @ 17:41:01 #176
37843 lady-wrb
kortaf
  zaterdag 10 maart 2012 @ 10:52:20 #177
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_108933562
Even een frustratie van me afschrijven. Job heeft last van een behoorlijke terugval. Ik weet inmiddels dat dat altijd zo zal blijven bij hem. Goede periodes worden altijd gevolgd door weer wat slechtere periodes. Waarbij de slechte periodes echt veel minder slecht zijn dan ze ooit waren.
En ik heb geleerd hoe we met die slechte periodes om moeten gaan. Tot zover allemaal goed.

Maar een slechte periode bij Job krijgt altijd meteen zoveel consequenties en daarmee direct een hele zware lading. Maandag is hij weggelopen op school. OK, school was gewaarschuwd dat dat een risico is bij Job. Als het hem allemaal te moeilijk of te veel wordt, dan probeert hij weg te lopen uit de situatie. Hij is vanzelf weer teruggekomen en heeft (naar eigen zeggen) alleen in de buurt rondgelopen. Nu ben ik al zover dat ik daar ook op vertrouw. Hij heeft een goed ruimtelijk inzicht, dus zelfs al is de buurt onbekend voor hem zal hij niet snel verdwalen. En ik weet dat hij als hij gekalmeerd is vanzelf weer terugkomt. School heeft er ook wat dat betreft geen drama van gemaakt, hij heeft alleen wel de rest van de dag bij de directrice op de kamer moeten zitten.

Maar ja, hij heeft deze week ook 2x geweigerd om met met de taxi mee terug te gaan. De taxichauffeur heeft hem letterlijk op moeten tillen en over de schouder de taxi in moeten nemen. Terecht zegt de taxichauffeur nu dat hij dat niet kan hebben en dat er ook nog andere kinderen zijn. Dus de dreiging is op dit moment heel groot dat hij niet meer mee mag met de taxi.
En daarmee heeft zijn terugval nu ineens zo veel extra stress en lading gekregen en ik weet ook geen oplossing. Stress en druk zijn voor Job funest, dus als ik die ook nog richting hem zou laten doorschemeren dan weet ik zeker dat het fout gaat. Aan de andere kant kan ik ook geen garanties geven aan de taxichauffeur. Dus ik weet het even niet. Misschien moet ik iemand gaan inhuren die Job elke dag naar school brengt en haalt? Daar hebben we eigenlijk het geld niet voor. Dan maar terug naar het reguliere onderwijs? Dat is voor Job de slechtste optie.
Moet ik mijn baan opzeggen en Job zelf elke dag halen en brengen? Dat houdt dan meteen in dat Katja elke dag 's ochtends en 's middags een tijd alleen thuis zit. Kortom, wat een kleine terugval direct grote consequenties kan hebben.

Oh, en nog voor de vrolijke noot; ik zei tegen Job dat hij even een terugval had. Hij reageerde met dat hij ook een heenval had. "Ik durf nu weer helemaal zelf naar de wc en alleen naar boven, dus dat is een heenval, mama!"
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_108934271
Livelink, is er een reden dat hij niet met de taxi mee wil? Is er iets veranderd? Is het te druk? Dat zal je jezelf ook wel afgevraagd hebben.. Ik weet dat het ook mogelijk is om individueel met een taxi te gaan voor cliënten die absoluut niet met anderen in een bus kunnen zitten. Hebben ze daar op school geen ervaring mee?
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  zaterdag 10 maart 2012 @ 11:38:13 #179
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_108934434
Gisteren was de reden wel heel basaal. Hij had het zo naar zijn zin op school dat hij nog niet naar huis wilde. De andere keer was het omdat er een nieuw kind op de school was, die hij nog kende van de groep waar hij opgenomen was. Dat vond hij heel moeilijk en daardoor raakte hij zo van slag dat hij overal tegenaan schopt. Dat heeft ook alles te maken met het feit dat hij zo'n behoefte heeft om werelden gescheiden te houden. Dus groep en school liep ineens door elkaar heen. Ik kom er tegenwoordig altijd wel achter wat er aan de hand is/was, maar ja daar koopt niemand iets voor.
Ik wist niet dat er een mogelijkheid is voor taxi alleen. Ik zal het eens navragen, maar ik denk niet dat dat alle bezuinigingsrondes heeft overleefd eigenlijk.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_108934487
Potdorie..dat klinkt weer heftig. Jammer dat niet iedereen jouw vertrouwen in Job deelt want zoals ik het lees leert hij zich wel beter redden en ken je hem goed. Ik zou niet al teveel zenuwachtig worden van de chauffeur, die beslist echt niet in zijn eentje wie er mee mag en zal hopelijk ook wel zien dat het een tijdelijk iets is bij hem. Als hij (en jullie) hier meer gewicht aan gaan toekennen dan eigenlijk nodig is (volgende week kan het weer anders zijn) dan wordt Job pas gedwongen tot een gespannen houding naar het vervoer toe. Probeer dat die man uit te leggen en gebruik de tijd in je voordeel.

Mijn vader rijdt ook een busje naar speciaal onderwijs, en dan hebben we het soms echt over kinderen die de ruiten eruit trappen. Hij kan aangeven dat er iets speelt met een kind, maar pas als er sprake is van bedreigingen etc. voor hemzelf of andere kinderen die hij vervoert kan zo'n beslissing genomen worden en dan nog krijg je eerst echt een gesprek (of tien). Het is echt niet zo dat zo'n man "zomaar" kan roepen dat ie niet meer mee mag. Hier is dat in ieder geval niet zo.

Ondertussen kun je misschien iets gaan uitdenken met Job qua beloning voor elke rit die goed gaat (dus: zelf instappen, niet schreeuwen of weigeren)? Misschien is dit voor Job juist extra spanning naar die ritjes, maar het is maar een idee.

Sterkte! :*
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  Jubileum moderator zaterdag 10 maart 2012 @ 12:03:59 #181
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_108935017
Oh Livelink wat moeilijk.... Ik heb geen oplossing maar wel een "gedeelde smart" verhaal.
Er is een periode geweest dat Eva de taxibus in moest worden gesleurd, vreselijk was dat. Elke dag opnieuw een fysiek gevecht om haar die taxi in te krijgen.
We hebben ook een periode gehad dat ze schreeuwend en huilend wegreed. Weer een andere periode dat ze steeds haar gordel afdeed en ging staan waarop niemand haar wilde vervoeren :X
Elke keer is het een kwestie van volhouden geweest en dat in overleg met de zeer welwilende taxicentrale. Ik heb menigmaal huilend aan de telefoon gehangen, en heb altijd met medewerking van de chauffeurs een oplossing gevonden.

Succes! Het is ontzettend moeilijk.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 10 maart 2012 @ 12:45:23 #182
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_108936104
Mag ik deze link hier kwijt?
Het gaat over de autitouch .. :)

Nerd in actie voor haar broertje
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_108937554
Ach Livelink wat een zorgen zo! Hier helpt het dat de juf Kim streng toespreekt. De chauffeur gaat namelijk alleen naar juf als er iets is, wat meestal neerkomt op `kutkind` ed zeggen.
Dikke knuf voor jullie! :*
  zaterdag 10 maart 2012 @ 18:44:09 #184
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_108945620
Jullie ervaringsverhalen met de taxi stellen me wel een beetje gerust. Ik heb met Job een beloning afgesproken als hij komende week zonder één klacht met de taxi gaat en een straf voor als er wel klachten komen. Maar ja, ik wil het ook niet te zwaar inzetten, want dan wordt het juist teveel een item voor hem. Dus nu maar even afwachten hoe het beloningssysteem werkt.
Sinds vanmiddag gaat het trouwens weer heel lekker met hem, dus dat biedt hoop. Vorige week was het slapen iedere keer een ramp, dus ik vrees dat de vermoeidheid ook een rol heeft gespeeld. Als ik hem qua slapen nou maar weer eens goed in een ritme kreeg.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_108945721
Is het inslapen lastig Livelink? hier wel sinds de staking van dinsdag ineens.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 18:53:06 #186
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_108945848
Daarvoor al. We zijn het ritme weer kwijtgeraakt in de voorjaarsvakantie. Vakanties zijn echt de grote boosdoeners bij ons. Het duurt echt een paar weken voordat we over een vakantie van een week heen zijn.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 19:08:59 #187
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_108946237
Mag ik even tussendoor wat vragen? Hoe heet die armband ook alweer? Waar je aan kunt frunniken bedoel ik.
pi_108946387
Spuug volgens mij heet dat de tangle.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 19:40:55 #189
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_108947113
Ja toch he! Ik zat al te denken dat ik het fout had, want ik moest aan de tangle teezer denken, een borstel die Sterre heeft. Dus ik dacht dat ik daarmee in de war was. Bedankt Ingrid!
pi_108948374
Graag gedaan. Hier wordt er niks mee gedaan trouwens. Weet niet eens waar hij is gebleven.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 20:27:36 #191
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_108948638
Het is niet voor mezelf of voor een van mijn kinderen, maar voor een jongetje van 6 dat heel veel in de klas wiebelt, en ook een speciaal wiebelkussen daarvoor heeft, heel beweeglijk is, aan zijn mouwen zit te knagen en dergelijke, dus hopelijk kanaliseert dit ding die beweeglijkheid een beetje. Maar ik wist niet meer hoe het heette, dus ik had gezegd dat ik de naam nog even zou navragen.
  † In Memoriam † zaterdag 10 maart 2012 @ 20:52:53 #192
37843 lady-wrb
kortaf
pi_108949521
ik moet er toch echt een gaan kopen. het gaat me teveel balpennen en passers kosten zo onderhand. gummetjes worden versnipperd, balpennen en passers gedemonteerd.
ik heb van de week ouderavond gehad. het hulptraject gaat worden gestart. de onderbouwbegeleidster vroeg waarom er op de basisschool niet al een rugzakje was aangevraagd. toen ik zei dat de leraar vond dat er niks met hem mis was,hooguit wat autistische trekjes was ze heel verbaasd en zei: ze dat hij overduidelijk autistisch is.
ze wil dus alsnog proberen om een rugzakje aan te vragen, maar dan moest L. bij lucertis bekend zijn. nou daar kennen ze hem al vanaf zijn vierde.
  † In Memoriam † zaterdag 10 maart 2012 @ 20:59:14 #193
37843 lady-wrb
kortaf
pi_108949737
dan vallen mijn problemen nog mee, vergeleken waar livelink bijvoorbeeld mee worsteld.

hier heb ik weer een probleem van een andere orde. dat kan ik helaas niet vrijuit bespreken hier ivm eventuele meelezers :{ en ook omdat het vrij uitzichtloos is ;(
pi_108950897
kim heeft het kauwen verwisseld voor zomaar op de grond spugen, ja ook in huis. :{
pi_108951323
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 18:44 schreef livelink het volgende:
Jullie ervaringsverhalen met de taxi stellen me wel een beetje gerust. Ik heb met Job een beloning afgesproken als hij komende week zonder één klacht met de taxi gaat en een straf voor als er wel klachten komen. Maar ja, ik wil het ook niet te zwaar inzetten, want dan wordt het juist teveel een item voor hem. Dus nu maar even afwachten hoe het beloningssysteem werkt.
Sinds vanmiddag gaat het trouwens weer heel lekker met hem, dus dat biedt hoop. Vorige week was het slapen iedere keer een ramp, dus ik vrees dat de vermoeidheid ook een rol heeft gespeeld. Als ik hem qua slapen nou maar weer eens goed in een ritme kreeg.
Ik wil me niet bemoeien met je belonen, maar ik kan me voorstellen dat je start met elke dag een kleinere beloning én dan na een x-aantal keer een grotere.. 10x met de bus mee én goed gaan is misschien wel wat hoog gegrepen. Ik weet natuurlijk niet waar hij mee te belonen is en wat je in het vooruitzicht gesteld hebt..

Sterkte ermee..
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:11:30 #196
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109404034
Het gaat met Job voorlopig weer goed in de taxi. De beloning heeft geholpen en hij lijkt het positieve ritme weer te pakken te hebben. Pffff, pak van mijn hart.

We zijn met Job een beetje de alternatieve kant opgegaan door de keuze van een antroposofische kinderpsychiater. Die psychiater had kunstzinnige therapie voor hem aangeraden, dus wij hebben braaf een kunstzinnig therapeute gezocht en daar heeft Job 7x een sessie gehad. Inmiddels is dat afgerond en vanavond hadden wij het eindgesprek met haar.
Job had het echt heel erg naar zijn zin gehad en vond het heel jammer dat het voorbij was, dat was eigenlijk al een complete verrassing voor ons. Maar het eindgesprek en daarmee de resultaten was een nog grotere verrassing. Echt bijzonder wat zij met Job gedaan en bereikt heeft. En ze was heel positief en ze zag de toekomst ook heel positief in, want zo zei ze (en liet ze ons ook zien): "Job vliegt alles in eerste instantie vanuit zijn gezonde kant aan, hij probeert het iedere keer weer".
Gek he, maar het was gewoon balsem op mijn ziel dat iemand ook de gezonde kant van Job ziet en de moeite die hij zelf ook doet om zo goed en zo kwaad als het kan overeind te blijven.

En weet je, misschien is het allemaal zweverig en zo, maar het voelde voor ons ook zo raar aan om je kind alleen maar voor de rest van zijn leven medicatie te geven zonder ook andere dingen te doen. Die medicatie is op dit moment een gegeven, maar alles wat we daarnaast kunnen winnen met andere dingen is meegenomen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_109404105
Wat fijn om te horen livelink O+
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:17:20 #198
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_109404316
Wat fijn livelink! Ook dat zo'n therapeute de goede kant van Job zag!
I`m not weird. I`m limited edition.
  † In Memoriam † donderdag 22 maart 2012 @ 21:19:13 #199
37843 lady-wrb
kortaf
pi_109404512
Fijn Livelink!
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:22:40 #201
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_109404598
Fijne berichten Livelink !
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  zaterdag 24 maart 2012 @ 08:59:53 #202
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_109455254
Lieve Livelink, wat ontzettend fijn voor jullie en vooral voor Job. Het is zo moeilijk soms om een juist connectie te hebben met een therapeut. En de taxi lukt weer. Hopelijk blijft de positieve draai aan dingen even doorgaan en heeft het uitwerking op andere dingen.
pi_109455608
Geweldig livelink! Dat was dus een goede zet om hem daarheen te doen. Ik ken iemand die creatieve theratpie doet. Is het daarmee te vergelijken?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 24 maart 2012 @ 09:51:46 #204
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_109455784
Livelink wat positief! Heerlijk! O+
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 24 maart 2012 @ 10:48:18 #205
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_109456733
Wat klinkt dat goed livelink O+ Is er geen mogelijkheid dat Job door kan gaan met die therapie of iets vergelijkbaars? Als hij het zo leuk vindt is het zonde dat het afgelopen is.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_109457033
Livelink, dat klinkt goed! Kan hij daar niet mee doorgaan?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_109457561
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 10:48 schreef Rewimo het volgende:
Wat klinkt dat goed livelink O+ Is er geen mogelijkheid dat Job door kan gaan met die therapie of iets vergelijkbaars? Als hij het zo leuk vindt is het zonde dat het afgelopen is.
Toneelclubje misschien? Ben hier ook op zoek voor mijn jongste zoon. Wat hem betreft heb ik misschien een wat mindere update, want die ligt momenteel ook onder de loep...

Vertoont toch bij vlagen erg afwijkend gedrag wat leerkrachten echt opvalt. Heeft bijvoorbeeld echt lak aan wat de groep doet, dat boeit hem gewoon niet. Hij is blijven zitten dit jaar omdat hij niet meekomt met de uitleg van de leraar alleen. Hij luistert wel en probeert het echt maar het komt gewoon niet over lijkt wel. Weinig zelfvertrouwen en dús stelt hij zich op als de clown of "lost het even op" op fysieke wijze. Is sowieso erg aanrakerig maar dus ook als dat niet zo gepast is.

Is verbaal wel enorm vaardig, leest als een trein maar heeft dus best weinig interessegebieden met leeftijdsgenootjes en denkt aan hele andere dingen ("Het heelal gaat dus ook kapot uiteindelijk he mama?"). Het gaat nu goed in de klas en ik ben ervan overtuigd dat hij "er" wel komt maar hij heeft daar waarschijnlijk wel hulp bij nodig.

Dat was dus weer even slikken...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 24 maart 2012 @ 11:49:21 #208
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109457968
Job wil zelf wel graag doorgaan, maar het kost 50 euro per sessie en we hebben nog geen reactie van onze verzekeraar in hoeverre dat vergoed wordt. Dus voordat we dat weten kunnen we even niet verder. Volgens onze polis zou het allemaal verzekerd moeten zijn, maar de praktijk wijkt daar wel van af.
We worden momenteel overspoeld met rekeningen voor Job. En dan is het lastig om een keuze te maken. Gaan we door met de kunstzinnige therapie voor Job of gaan we door met de ondersteuning die wij krijgen? Het liefst allebei natuurlijk.
Het komt wel allemaal voort uit onze eigen keuze voor dat antroposofisch kindertherapeuticum, hoor. Maar soms steekt het wel. Als ik daar kom zie ik alleen maar de elite met hun kinderen daar zitten. Eigenlijk oneerlijk. Maar ik wil ook liever niet terug naar de Altrecht-achtige instanties.

Mwana, ik kan me voorstellen dat dat even heel moeilijk voor jullie is. Je wilt zo graag dat alles goed gaat en dan vooral op dat sociale vlak en school. 'Afwijkend gedrag' is zo enorm lastig om mee om te gaan.
Het is aan de ene kant niet mogelijk om de rest van de maatschappij te dwingen om met dat afwijkende gedrag om te gaan en het is tegelijkertijd ook zo goed als onmogelijk om je kind dat afwijkende gedrag af te leren. En zo rol je van de ene escalatie naar de volgende escalatie.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 24 maart 2012 @ 13:11:05 #209
11682 Moonah
Jolie femme
pi_109459894
Oi Mwana... :{

Livelink, ik ben blij dat het met de bus nu weer beter gaat. En ik hoop van harte dat jullie geen financiële keuzes hoeven te maken mbt Job.

Ik las in het recente nummer van Psychologie Magazine over de nieuwste bevindingen over autisme. Het schijnt dat lichaam en geest écht verweven zijn. Zelfs de vertakkingen van de bronchiën naar de longen wijken bij kinderen met autisme significant af van kinderen zonder autisme. Wellicht interessant. Het is een artikel van 12 pagina's.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_109468401
Livelink, wat zou het zonde zijn als hij niet door zou kunnen gaan... ik duim dat de verzekering gauw positief nieuws heeft in die zin!

Mwana... :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_109471865
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 13:11 schreef Moonah het volgende:
Oi Mwana... :{

Livelink, ik ben blij dat het met de bus nu weer beter gaat. En ik hoop van harte dat jullie geen financiële keuzes hoeven te maken mbt Job.

Ik las in het recente nummer van Psychologie Magazine over de nieuwste bevindingen over autisme. Het schijnt dat lichaam en geest écht verweven zijn. Zelfs de vertakkingen van de bronchiën naar de longen wijken bij kinderen met autisme significant af van kinderen zonder autisme. Wellicht interessant. Het is een artikel van 12 pagina's.
Oh, dat klinkt als interessant leesvoer. Bedankt! Ik wist wel dat er minder verbindingen waren in de hersenstam tussen de twee hersenhelften bij autistische kinderen. Volgens mij heb ik dat in één van de vorige topics opgepikt :D
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  woensdag 28 maart 2012 @ 08:10:33 #212
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109596230
Het is me vandaag voor het eerst niet gelukt om Job de taxi in te krijgen. Echt, het voelt alsof ik de handdoek in de ring heb gegooid. Al die energie elke dag en zo weinig hulp daarin van J.
Vanochtend lukte het gewoon niet. De taxi stond voor de deur en zijn jas was er niet. Die was J. gisteren vergeten bij de BSO. En dan had ik alles op alles kunnen zetten om hem met een andere jas alsnog de taxi in te krijgen, maar ik had de energie gewoon niet meer en heb de taxi weggestuurd. Hoe het vandaag nou verder moet weet ik even niet. En het zou zomaar kunnen dat dit voor Job een teken is dat het hem kan lukken.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_109596458
Livelink :*
Dat soort dingen kan Kim ook niet goed tegen. Met pijn en moeite weten te overtuigen om de oude jas aan te doen. Ze gaan naar het bos+ kinderboerderij met school zometeen.
Kim wil nu ineens alleen de joggingbroek aan, die vrij wijd zit bij de billen, geen gezicht.
Die strijd gaan we hier niet teveel aan, want ze kan goed volhouden!
pi_109596673
oh bah livelink, wat moet jij je moe en moedeloos voelen nu :*
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  woensdag 28 maart 2012 @ 09:12:24 #215
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109596966
Nou ja, net een goed gesprek gehad met Job. Hij heeft er spijt van, hij had al meteen spijt toen de taxi weg was. En hij vindt school wel heel leuk, maar het was gewoon een beetje een slechte week.
We hebben afgesproken dat ik de school weer bel en dat ik hem (als het mag van school) alsnog met het ov ga brengen.

Helaas, school vond dat niet zo'n goed plan. Ze vonden het beter dat ik vandaag zou gebruiken om hem weer helemaal tot rust te brengen voor de rest van de week. Dat is ook wel een goed idee, ja.
Dus gaan we dat maar doen.

[ Bericht 27% gewijzigd door livelink op 28-03-2012 09:28:09 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_109597015
ha, dat geeft weer moed! Fijn livelink.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  woensdag 28 maart 2012 @ 09:19:19 #217
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_109597120
Wat goed dat jullie daarna erover konden praten Livelink!
pi_109597308
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 08:10 schreef livelink het volgende:
Het is me vandaag voor het eerst niet gelukt om Job de taxi in te krijgen. Echt, het voelt alsof ik de handdoek in de ring heb gegooid. Al die energie elke dag en zo weinig hulp daarin van J.
Vanochtend lukte het gewoon niet. De taxi stond voor de deur en zijn jas was er niet. Die was J. gisteren vergeten bij de BSO. En dan had ik alles op alles kunnen zetten om hem met een andere jas alsnog de taxi in te krijgen, maar ik had de energie gewoon niet meer en heb de taxi weggestuurd. Hoe het vandaag nou verder moet weet ik even niet. En het zou zomaar kunnen dat dit voor Job een teken is dat het hem kan lukken.
Ah...gaat het toch even mis...
Ongelooflijk wat er om kan gaan in zo'n koppie dat hij dan zo overstuur raakt van een jas. Ik denk soms weleens dat je zelf een beetje autistisch moet gaan denken om alles goed te laten verlopen als ouder. Klopt de tijd op de minuut? Heb ik letterlijk genoeg gezegd wat we hierna gaan doen? Verwacht ie niet dat we met de fiets gaan? Zal ie gaan flippen omdat we de vorige drie keer een andere route namen? Onverwacht bezoek...kan er een bord bij? Oh god, vorige keer heb ik dit met spekjes klaargemaakt...etc.
Je kunt gewoon niet alles voorzien en door hun ogen zien. Kon het maar!

Edit: oeh een update. Nou ja, gelukkig dat je wat met hem hebt kunnen praten, dat geeft de burger weer moed hoop ik. Sterkte en maak er een leuke dag van alsnog :*
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  Jubileum moderator woensdag 28 maart 2012 @ 13:16:22 #219
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_109604289
Oh Mwana ik lees het nu pas. Pittig, was het iets wat je zelf ook had verwacht? Of schrok je echt van de conclusie van de leerkrachten?

Livelink jij bent ook maar mens he? Soms is het ook gewoon ongelooflijk zwaar om steeds maar vooruit te zien, de wereld te plooien en in te richten en ook nog fysiek moeten sleuren aan iemand.
Fijn dat je zo goed met J kan praten hierover, dat je kunt leren hoe het werkt in zijn hoofd. Dat lijkt me zo schelen, ook al blijft het soms zoeken naar oplossingen...
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 28 maart 2012 @ 16:08:21 #220
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109611318
We hebben er vandaag toch maar een leuke dag van gemaakt. We zijn even terug naar de groep gegaan. Job vraagt daar al maanden om en we hebben het vanochtend dan ook maar gedaan. Was goed, we waren er maar 5 minuten en er was best veel veranderd. Job hoort daar niet meer thuis, dat was heel duidelijk. Andere kinderen hebben nu de aandacht van de leiding nodig. Het lijkt iets wat we nu hebben kunnen afsluiten. Job zei het ook zelf toen we weer weggingen: "dat was dan de groep!", alsof het nu in zijn hoofd ook afgesloten is.
Toen zijn we gaan lunchen samen. Het voelt een beetje verkeerd om hem bijna te belonen voor zijn moeilijke gedrag, maar het was wel nodig om uit het slechte ritme te komen. De BSO is vandaag dicht, dus morgen heeft hij zijn jas nog steeds niet, maar hij heeft me beloofd om morgen met een andere jas gewoon naar school te gaan.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 28 maart 2012 @ 16:18:21 #221
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_109611698
wat een goede benutting van deze ongeplande vrije dag, livelink!
in de haak.
pi_109611848
vind ik ook, livelink (wat trui zegt)

is het toch ergens goed voor geweest
pi_109611873
en wat een nasleep kan dat hebben heh, zo'n jas vergeten
pi_109612360
Goed gedaan! (En morgen gaat het vast beter allemaal :Y )
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_109612591
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 11:30 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Toneelclubje misschien? Ben hier ook op zoek voor mijn jongste zoon. Wat hem betreft heb ik misschien een wat mindere update, want die ligt momenteel ook onder de loep...

Vertoont toch bij vlagen erg afwijkend gedrag wat leerkrachten echt opvalt. Heeft bijvoorbeeld echt lak aan wat de groep doet, dat boeit hem gewoon niet. Hij is blijven zitten dit jaar omdat hij niet meekomt met de uitleg van de leraar alleen. Hij luistert wel en probeert het echt maar het komt gewoon niet over lijkt wel. Weinig zelfvertrouwen en dús stelt hij zich op als de clown of "lost het even op" op fysieke wijze. Is sowieso erg aanrakerig maar dus ook als dat niet zo gepast is.

Is verbaal wel enorm vaardig, leest als een trein maar heeft dus best weinig interessegebieden met leeftijdsgenootjes en denkt aan hele andere dingen ("Het heelal gaat dus ook kapot uiteindelijk he mama?"). Het gaat nu goed in de klas en ik ben ervan overtuigd dat hij "er" wel komt maar hij heeft daar waarschijnlijk wel hulp bij nodig.

Dat was dus weer even slikken...
Jouw stukje doet me wel een beetje denken aan onze oudste zoon. Het gaat allemaal wel op het reguliere onderwijs maar hij vertoont nu eenmaal afwijkend gedrag. Hij is gewoon anders en reageert anders en je bereikt hem niet vanzelf met wat wij als 'normaal' zien.
Hij heeft ook echt hulp en sturing nodig, veel meer dan de meeste kinderen.

Ik houd mijn hart echt een beetje vast voor straks...na groep 8 (nog een dik jaar).
pi_109613967
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 13:16 schreef Lois het volgende:
Oh Mwana ik lees het nu pas. Pittig, was het iets wat je zelf ook had verwacht? Of schrok je echt van de conclusie van de leerkrachten?

...
Nee, schrikken was het niet en ik heb (nu wel, heb bij andere leerkrachten weleens tandenknarsend aan tafel gezeten) de indruk dat ze echt met een positieve insteek met hem aan de gang willen, om hem te helpen omdat ze de indruk hebben dat hij echt wel wil.

Het is alleen een jongetje waar je even moeite voor moet doen om hem te leren kennen, dus aanvankelijk valt hij nog meer op dan nu. Zijn juf van nu zegt ook letterlijk dat ze inmiddels echt twijfelde aan haar eerste indruk (PDD-NOS) maar dat hij toch waarschijnlijk meer begeleiding nodig heeft om mee te kunnen komen.

Twee weken geleden hebben ze een soort IQ-test afgenomen en overmorgen gaan ze verder kijken naar concentratievermogen en probleemoplossend vermogen. Over een paar weken de uitslag, dan kunnen we daar verder op borduren en weten we ook wat hij eigenlijk kan.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_109614120
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 16:42 schreef lily het volgende:

[..]

Jouw stukje doet me wel een beetje denken aan onze oudste zoon. Het gaat allemaal wel op het reguliere onderwijs maar hij vertoont nu eenmaal afwijkend gedrag. Hij is gewoon anders en reageert anders en je bereikt hem niet vanzelf met wat wij als 'normaal' zien.
Hij heeft ook echt hulp en sturing nodig, veel meer dan de meeste kinderen.

Ik houd mijn hart echt een beetje vast voor straks...na groep 8 (nog een dik jaar).
Ah ok. Waarom houd je je hart vast? Waar ben je bang voor? Waar ben je tegenaan gelopen tot nu toe? (Ja ik vraag veel maar alles wat jij weet kunnen wij misschien iets mee)

Ik kom trouwens uit een familie vol rare snijbonen dus ik ben wel wat gewend qua afwijkend gedrag (en heb daarom ook wel vertrouwen in mijn zoon dat hij het wel gaat redden).
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_109617002


[ Bericht 100% gewijzigd door lily op 28-03-2012 20:31:59 (post weer verwijderd uit privacy oogpunt) ]
  woensdag 28 maart 2012 @ 18:29:22 #229
11682 Moonah
Jolie femme
pi_109617072
Ik kan me wel voorstellen Lily, dat je je hart vasthoudt. Immers, basisschool is relatief hardstikke veilig en gestructureerd. Kinderen kennen D al lang, weten wat en hoe, hele dag dezelfde leekracht, zelfde lokaal. Aanpassingen zijn dan makkelijkewr gemaakt dan wanneer je telkens een andere docent hebt, wisselende lokalen etc. Om over roosteruitval maar te zwijgen.
Een klein voordeel, met de nieuwe wet van onze geweldige onderwijsminister zullen alle scholen zich veel meer moeten gaan instellen op kinderen zoals D.

Wat we op onze school altijd adviseren aan dergelijke kinderen is een kleine school voor VO. Korte lijntjes, veel oudercontact. Maar dat zijn wrs open deuren. :{

Livelink, wat een dag... Fijn dat je hem ten goede hebt weten te wenden! ^O^
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 28 maart 2012 @ 18:37:29 #230
35189 Troel
scherp en bot
pi_109617396
Misschien een rare vraag hoor.

Ik heb het grootste gedeelte van alle rugzakverhalen langs me heen laten gaan, ik heb al genoeg aan mijn hoofd. Maar met rugzakje zou Ruben mogelijk na de zomervakantie naar het regulier onderwijs kunnen.
Maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd van jullie: is dit verstandig? Of valt het jaar erop het rugzakje hoe dan ook weg en kan hij dan nog beter op het sbo zitten? Vragen, vragen, vragen en ik heb het gevoel dat ik van de instanties geen echte antwoorden krijg.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_109617594
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 18:29 schreef Moonah het volgende:
Ik kan me wel voorstellen Lily, dat je je hart vasthoudt. Immers, basisschool is relatief hardstikke veilig en gestructureerd. Kinderen kennen D al lang, weten wat en hoe, hele dag dezelfde leekracht, zelfde lokaal. Aanpassingen zijn dan makkelijkewr gemaakt dan wanneer je telkens een andere docent hebt, wisselende lokalen etc. Om over roosteruitval maar te zwijgen.
ja, precies...dat..alles...brr

het logistieke, het plannen, huiswerk, veel docenten, tussenuren, weinig sturing
het voelt als totaal opnieuw beginnen (wat ook zo is natuurlijk), pff
pi_109617662
Ik weet niks van rugzakjes, Troel :N
  woensdag 28 maart 2012 @ 18:45:51 #233
11682 Moonah
Jolie femme
pi_109617759
Troel, een indicatie voor SO staat gelijk aan een rugzakje. Dus als je een indicatie hebt voor SO, kun je ook kiezen voor een rugzakje. dat is een keuze die je maakt, als ouders, en in samenspraak met de school. Wat zij haalbaar achten.
Mijn ervaring is dat een rugzakje niet zo erg veel voorstelt. Als er een ambulant begeleider moet komen is dat vaak voor ondersteuning van de leekracht. Een half uurtje per week. Of twee keer. Soms wordt de hulp ook rechtstreeks ingezet voor het kind. Een uur begeleiding in bv taakaanpak. Of sociale vaardigheden.
Groot nadeel vind ik dat de reistijd van een ambulant begeleider ook uit dat rugzakje wordt betaald. Plus een leerkracht heeft het sowieso al erg druk na school (dus heeft niet altijd de tijd, rust en aandacht voor de begeleidingsgesprekken). Als een kind begeleid wordt op school is dat een kunstmatige situatie. De vaardigheden die het kind daar leert zal het zelf moeten overzetten naar de praktijk. En dat is een overslag die voor veel kinderen moeilijk is.
U hoort het al, ik ben erg voor SO. :o
Veel praten op school en met de evt ambulant begeleider.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 28 maart 2012 @ 18:55:46 #234
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109618106
Als je nu al een indicatie hebt voor het speciaal onderwijs, dan heb je toch ook meteen je rugzakje voor het regulier onderwijs, Troel?
Tenminste, zo is het bij ons gegaan. Wij hebben een rec4/cluster4-indicatie gekregen en daarmee hadden we de keus. We konden die indicatie aanwenden om naar het speciaal onderwijs te gaan of we konden de indicatie gebruiken als rugzak voor het reguliere onderwijs. Wij hebben voor het speciale onderwijs gekozen. En onze indicatie is geldig voor de hele lagere-school-periode.

Lily, het lijkt me heel moeilijk voor jullie en voor D.
Toch wel knap hoe hij zich weet te handhaven op school. Dat zal hem ook veel inspanning en moeite kosten, zeg.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 28 maart 2012 @ 19:01:29 #235
35189 Troel
scherp en bot
pi_109618346
Hmm, ik weet nu dat we een indicatie hebben vanuit Jeugdzorg, maar er wordt nu gesproken over een cluster IV beschikking via het CvI?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 28 maart 2012 @ 19:12:46 #236
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109618844
Dat weet ik ook allemaal niet precies, Troel. Wij moesten inderdaad een cluster4-indicatie aanvragen voor school. Ik neem aan dat jij dat ook moet aanvragen, maar wellicht voldoet je huidige indicatie al?

En anders zal het de procedure heus wel vergemakkelijken dat je al een indicatie hebt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 28 maart 2012 @ 19:21:52 #237
35189 Troel
scherp en bot
pi_109619285
Ik zie al dat de huidige indicatie enkel voor so geldt :) Vanuit de so nu wordt de aanvraag gedaan voor de nieuwe indicatie.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 28 maart 2012 @ 19:31:47 #238
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_109619785
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 20:32 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

we staan aan het begin van de 'nieuwe aanpak' dus wie weet is dat iets dat voortaan gemaild kan worden.

vanavond heb ik zijn frans overhoord. dik drama, maar het is gelukkig voor woensdag, dus morgen doen we het nog een keer. wie weet blijft er zo meer hangen.

iemand toevallig een tip om makkelijker vocabulaire te leren? of blijft het toch gewoon stampwerk?

ik laat het altijd een keer overschrijven om 'het gevoel' te krijgen.dat deed ik zelf vroeger en dat werkte voor mij. maar misschien werkt het voor L. niet, dus als iemand een ander idee heeft....
WRTS een site op op internet. Je moet zelf woordenlijsten maken geloof ik, maar dat programma overhoort je op verschillende manieren. Wellicht is het iets voor hem? En sterkte verder, het lijkt me superlastig! [/spuitelf]
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  † In Memoriam † woensdag 28 maart 2012 @ 19:36:15 #239
37843 lady-wrb
kortaf
pi_109620045
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 18:42 schreef lily het volgende:

[..]

ja, precies...dat..alles...brr

het logistieke, het plannen, huiswerk, veel docenten, tussenuren, weinig sturing
het voelt als totaal opnieuw beginnen (wat ook zo is natuurlijk), pff
dat hebben wij nu dus ook.
vandaar dat gesprek met de zorgcoordinator van school. kijken of er wat te regelen valt zoals rugzakje iod.
pi_109620059
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2012 19:31 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

WRTS een site op op internet. Je moet zelf woordenlijsten maken geloof ik, maar dat programma overhoort je op verschillende manieren. Wellicht is het iets voor hem? En sterkte verder, het lijkt me superlastig! [/spuitelf]
ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraat ;)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  † In Memoriam † woensdag 28 maart 2012 @ 19:37:02 #241
37843 lady-wrb
kortaf
pi_109620090
quote:
99s.gif Op woensdag 28 maart 2012 19:36 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraat ;)
mijn kind is absoluut beelddenker :Y daar maak ik dankbaar gebruik van als ik er geschiedenis of aardrijkskunde probeer in te stampen.
  woensdag 28 maart 2012 @ 19:43:25 #242
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_109620440
quote:
99s.gif Op woensdag 28 maart 2012 19:36 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

ik heb wel eens gelezen dat mensen met autisme vaker "beelddenken". dus de woorden, als ze ze zien, als plaatjes onthouden. Dus misschien dat hij de woorden beter kan herkennen als hij ze er ook bij ziet. Dan kan je alsnog overhoren. "pak het kaartje met faire" "en wat betekend het?" dan kan hij de koppeling leren maken tussen het beeld en het omzetten van het beeld wat hij ziet naar het woord in het nederlands. /spuitelf in het kwadraat ;)
Je ziet de woorden ook in wrts, daarom leek het me ook geschikt. :) en minder werk voor Lady ;) maar ze kan zelf misschien even kijken of het iets is voor L.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_109621817
quote:
7s.gif Op woensdag 28 maart 2012 18:37 schreef Troel het volgende:
Misschien een rare vraag hoor.

Ik heb het grootste gedeelte van alle rugzakverhalen langs me heen laten gaan, ik heb al genoeg aan mijn hoofd. Maar met rugzakje zou Ruben mogelijk na de zomervakantie naar het regulier onderwijs kunnen.
Maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd van jullie: is dit verstandig? Of valt het jaar erop het rugzakje hoe dan ook weg en kan hij dan nog beter op het sbo zitten? Vragen, vragen, vragen en ik heb het gevoel dat ik van de instanties geen echte antwoorden krijg.
Wat wil je precies weten, Troel? Ik weet wel e.e.a. van het rugzakje.
pi_109622121
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 18:45 schreef Moonah het volgende:
Mijn ervaring is dat een rugzakje niet zo erg veel voorstelt. Als er een ambulant begeleider moet komen is dat vaak voor ondersteuning van de leekracht. Een half uurtje per week. Of twee keer. Soms wordt de hulp ook rechtstreeks ingezet voor het kind. Een uur begeleiding in bv taakaanpak. Of sociale vaardigheden.
Groot nadeel vind ik dat de reistijd van een ambulant begeleider ook uit dat rugzakje wordt betaald. Plus een leerkracht heeft het sowieso al erg druk na school (dus heeft niet altijd de tijd, rust en aandacht voor de begeleidingsgesprekken). Als een kind begeleid wordt op school is dat een kunstmatige situatie. De vaardigheden die het kind daar leert zal het zelf moeten overzetten naar de praktijk. En dat is een overslag die voor veel kinderen moeilijk is.
Ter aanvulling: de ambulant begeleider komt langs om het jaarhandelingsplan te maken, het kind te observeren, handelingsadviezen te geven en te overleggen met IB'er, leerkracht en ouders. Hij of zij heeft vooral een coördinerende en adviserende taak. De praktische uitvoering ligt vooral bij school. De rugzak bestaat namelijk niet alleen uit ambulante begeleiding, maar ook uit een budget voor de school. Hieruit kan school hulpmiddelen aanschaffen en extra begeleidingsuren inzetten (uit eigen personeel of door iemand in te huren).
  woensdag 28 maart 2012 @ 20:13:31 #245
35189 Troel
scherp en bot
pi_109622130
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 20:07 schreef Cantare het volgende:

[..]

Wat wil je precies weten, Troel? Ik weet wel e.e.a. van het rugzakje.
Nouja, ik ben met name bang voor wat er gaat gebeuren als er straks daadwerkelijk gesnoeid gaat worden. Komt hij dan zonder rugzakje op het regulier onderwijs te zitten? Of, als hij dan nog op het so zit, moet hij daar dan wellicht vanaf omdat hij niet ernstig genoeg zou zijn? Tuurlijk zou ik het fijn vinden om hem gewoon hier op school te hebben, maar met het oog op de toekomst, is dat wel verstandig?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_109622323
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2012 19:43 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Je ziet de woorden ook in wrts, daarom leek het me ook geschikt. :) en minder werk voor Lady ;) maar ze kan zelf misschien even kijken of het iets is voor L.
minder werk ftw!
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_109622731
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 18:27 schreef lily het volgende:
...
Okay, ik herken bepaalde dingen maar andere weer niet. Elk kind is ook anders natuurlijk. Ik snap wel heel goed dat je je zorgen maakt dan, want op een nieuwe school kennen ze hem niet (en vallen ze extra snel op, de brugklas is wat dat betreft keihard...)

[ Bericht 27% gewijzigd door Mwanatabu op 28-03-2012 20:32:05 ]
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_109622761
quote:
7s.gif Op woensdag 28 maart 2012 20:13 schreef Troel het volgende:

[..]

Nouja, ik ben met name bang voor wat er gaat gebeuren als er straks daadwerkelijk gesnoeid gaat worden. Komt hij dan zonder rugzakje op het regulier onderwijs te zitten? Of, als hij dan nog op het so zit, moet hij daar dan wellicht vanaf omdat hij niet ernstig genoeg zou zijn? Tuurlijk zou ik het fijn vinden om hem gewoon hier op school te hebben, maar met het oog op de toekomst, is dat wel verstandig?
Tsja, dat is een lastige vraag. ;) De noodzaak van een rugzak en het antwoord op de vraag of hij beter terecht is op het s(b)o hangt in mijn ogen helemaal af van de school waar hij heen zou gaan en de mate en manier van begeleiding die Ruben nodig heeft. Kun je iets vertellen over wat Ruben (extra) nodig heeft om goed te kunnen functioneren op school?
  woensdag 28 maart 2012 @ 21:01:53 #249
11682 Moonah
Jolie femme
pi_109625124
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 20:13 schreef Cantare het volgende:

[..]

Ter aanvulling: de ambulant begeleider komt langs om het jaarhandelingsplan te maken, het kind te observeren, handelingsadviezen te geven en te overleggen met IB'er, leerkracht en ouders. Hij of zij heeft vooral een coördinerende en adviserende taak. De praktische uitvoering ligt vooral bij school. De rugzak bestaat namelijk niet alleen uit ambulante begeleiding, maar ook uit een budget voor de school. Hieruit kan school hulpmiddelen aanschaffen en extra begeleidingsuren inzetten (uit eigen personeel of door iemand in te huren).
Tja, dit is de papieren wassen neus. Vind ik dan hè. Het is toch de leerkracht in de groep die de hele dag/week het kind begeleidt. En dan kun je dus maar beter een specialist voor de klas hebben dan een specialist die vanaf de zijlijn coacht. Wederom vind ik dan... ;)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_109628369
Om o.a. die reden gaat het rugzakje ook verdwijnen. Er gaat veel geld in om en het rendement is er niet altijd naar. Scholen geven hun deel van het geld lang niet altijd uit aan het kind (!) en de ambulante begeleiding is te weinig. In die zin is een rugzakje niet zaligmakend, in elk geval voor cluster 4. Het succes hangt veel meer af van de groepsleerkracht en diens expertise op ASS-gebied. Wat niet wil zeggen dat kinderen met een ASS altijd beter af zijn op een SO omdat daar specialisten voor de klas staan, want op het SO spelen weer andere zaken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Cantare op 28-03-2012 21:57:29 ]
  † In Memoriam † vrijdag 30 maart 2012 @ 15:44:01 #251
37843 lady-wrb
kortaf
pi_109696725
gesprek gehad met de zorgcoordinator van school.
waarom de basisschool nooit een rugzakje heeft aangevraagd (zucht)
uitgelegd dat ik dat 4 keer geprobeerd heb en dat school dat niet nodig vond en zei dat L. daar niet voor in aanmerking kwam.
en dat er zelfs een leraar 2 jaar ontkend heeft dat L. autistisch is.
ze gaat ermee aan de gang en gaat proberen alsnog dat rugzakje te krijgen voor L.
dus binnenkort gaan we weer aan de invulpapieren.

verder kreeg ik te horen dat L. wel erg kinderlijk in zijn gedrag is nog en of het misschien een idee was om hem een klas over te laten doen.
Vond ik niet zo'n goed idee omdat hij cognitief wel goed is, alleen sociaal en emotioneel erg achter ligt.
Daar was ze het dan ook wel weer mee eens.

kortom, de raderen draaien weer. ik hoop dat ze nu eens de goede kant op draaien.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 15:54:14 #252
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109697055
Ik hoop het met je mee, Lady. Heb je voor nu ook al concrete afspraken gemaakt of wachten ze tot er een rugzakje is?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † zondag 1 april 2012 @ 19:34:17 #253
37843 lady-wrb
kortaf
pi_109775126
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 15:54 schreef livelink het volgende:
Ik hoop het met je mee, Lady. Heb je voor nu ook al concrete afspraken gemaakt of wachten ze tot er een rugzakje is?
L en ik waren even een weekendje weg, maar we zijn er weer!
nee, er wordt niet gewacht. komende week hebben we al een gesprek met weer iemand anders. (voor een of ander vorm van begeleiding, wat weet ik niet precies)
en we krijgen dus weer van die invullijsten voor thuis en in de klas.
vervolgens moet er een diagnose zijn. dat is geen probleem want die is er en lucertis werkt aan alles mee.
  maandag 2 april 2012 @ 09:42:17 #254
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109794369
Fijn dat er vaart achter wordt gezet, Lady.

Ik heb momenteel ernstig de neiging om even te gaan staken. Er even niks meer mee van doen te hebben. Nou ja, dat kan natuurlijk niet. Job zei gisteren tijdens het avondeten ineens heel hoopvol:
"als ik 10 jaar ben, dan kan ik mijn autisme vast wel beheren :Y ".

Ik mag het hopen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 2 april 2012 @ 09:46:43 #255
35189 Troel
scherp en bot
pi_109794496
Ik hoop met je mee :) En hij heeft in ieder geval de goede insteek!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_109795481
wij hebben een aantal weken geleden een verwijskaart bij de dokter gehaald (die hij heeft doorgestuurd naar een ggz instelling) voor onze middelste ivm onderzoek naar mogelijke autisme. Ik ga even mee lezen hier.
  † In Memoriam † maandag 2 april 2012 @ 12:38:20 #257
37843 lady-wrb
kortaf
pi_109800075
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 09:42 schreef livelink het volgende:
Fijn dat er vaart achter wordt gezet, Lady.

Ik heb momenteel ernstig de neiging om even te gaan staken. Er even niks meer mee van doen te hebben. Nou ja, dat kan natuurlijk niet. Job zei gisteren tijdens het avondeten ineens heel hoopvol:
"als ik 10 jaar ben, dan kan ik mijn autisme vast wel beheren :Y ".

Ik mag het hopen.
Met L. was het een aantal jaar terug ook heel erg buiig. heeeeeel erg boos, heeeeeeel erg verdrietig of heeeeeeel erg blij. en ook heel star en strak. dat is idd bij hem in de loop der tijd wat milder geworden.
misschien geldt dat voor job ook. ik hoop het zo voor jullie O+

[ Bericht 0% gewijzigd door lady-wrb op 02-04-2012 14:38:11 ]
  maandag 2 april 2012 @ 13:37:42 #258
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109802125
Dat klinkt in ieder geval hoopvol, Lady.

Faja, wat vervelend voor jullie. Sterkte. Wanneer ga je wat meer weten en waar loop je met je middelste tegenaan?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_109802201
Ik merk ook een verschil met de jaren. Hij is nu 11 en rustiger dan voorgaande jaren.
pi_109802327
Ik ben al jaren een meelezer, maar livelink ik wil je heel veel sterkte wensen, ik herken zoveel in je verhalen en je pijn verdriet en worsteling.
Ik ben zelf moeder van een zoon met PDD-NOS/MCDD en een ontwikkelingsachterstand van 6 jaar en ernstige dyslexie.
Ook hij is opgenomen geweest en slikt medicatie.
Hij zat vanaf zijn 3e op het MKD en is daarna op zijn 6e verjaardag doorgestroomd naar cluster 4 onderwijs waar hij nu nog steeds zit (en ook met de bus heen gaat).
Elke dag is weer een gevecht en het maakt je zo moe en daarom mag je af en toe echt wel balen, moe zijn en sjago hoor :* , je bent ook maar een mens.
pi_109802366
En ik wilde ook nog even zeggen, dat hij nu hij ouder is wel makkelijker te hanteren (komt uiteraard ook door de medicatie en de juiste aanpak).
  maandag 2 april 2012 @ 14:17:55 #262
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109803564
Hoe oud is hij nu dan rettekettet?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_109804035
Hij is nu 11 jaar livelink.
pi_109823982
Livelink, het schijnt dat er ongeveer 12 weken overheen gaan voor de ggz instelling je oproept. Dus we zullen nog wel een week of 8 moeten wachten. Waar we tegen aan lopen is dat hij elk moment van de dag zo maar huilt, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Als je hem vraagt om te gaan plassen dan staat hij al te huilen. Met anderhalf kon hij papa, mama zeggen en alle F1 coureurs en auto's opnoemen. Maar nu hij 4 is weet hij nog altijd niet het simpele verschil tussen zijn linker en rechter voet. Hij kijkt je nooit aan als je tegen hem praat, hij lijkt geobserdeerd door dieren en de vraag of ze kunnen bijten, hij is drukker dan druk, chaotisch en soms erg fysiek met spelen met andere kinderen. Wij zijn zelf van de 3 R's (Rust, Regelmaat en Reinheid) en om 06.15 staat hij op (uit zich zelf), dan aankleden, ontbijten, tanden poetsen en klaar maken voor school. Na school is het thuis komen, spelen, eten, douchen, medicatie, drinken en daarna tanden poetsen, voorlezen en slapen gaan. Wijk je er ook maar iets van af, door dat je een boodschap moet doen na schooltijd, je het ontbijt en aankleden omdraait, is hij van slag. Hij kan niet tegen drukte, is doodsbang voor vogels. En zo kan ik nog wel even door gaan. Om het zo te zeggen, hij is erg slim, leergierig en dol op technische dingen zoals computers. Zit met zijn 4 jaar op de PS3 van zijn vader, speelt rustig op een DS maar de rest van het gedrag is totaal niet zoals die van zijn zus en jongere broer of die van andere kinderen van zijn leeftijd. Zijn oudste broer heeft ADHD (of een andere vorm van ADHD).De juf heeft ons ook gezegd dat hij ander gedrag vertoont dan de gemiddelde kleuter.
  dinsdag 3 april 2012 @ 10:58:14 #265
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_109841206
faja, ik hoop dat jullie snel terecht kunnen met je vragen! ik kan me voorstellen dat je je wat zorgen maakt en wil weten wat de oorzaak is voor zijn hier en daar bijzondere gedrag. wel wilde ik nog opmerken dat het niet raar is dat je met 4 jaar het verschil tussen links en rechts nog niet goed weet. waar krijgt hij medicatie voor trouwens?
in de haak.
pi_109847144
Mijn zoon krijgt medicatie voor zijn astma. Alle 3 mijn kinderen trouwens. Echter zijn alleen de jongens onder controle bij een kinderarts in het AMC.
pi_109890606
Even voorstellen:

Moeder van kind van 8 jaar welke op 4 jarige leeftijd is gediagnosticeerd met ASS.

Vrouw van autistische man, tevens vader van kind.

Opgevoed door autistische moeder en zelf ook niet helemaal verschoond van autistiform gedrag.

Ik lees al tijden mee maar heb nu pas de behoefte om mee te praten, dit doe ik wel onder een andere (deze) naam.
  woensdag 4 april 2012 @ 13:03:14 #268
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_109891364
welkom Lalin. hoe gaat het met je zoon?
in de haak.
pi_109897672
Als hij niet naar school (regulier) hoeft gaat het uitstekend met hem. :)
pi_109897690
Oeps edit.
  † In Memoriam † woensdag 4 april 2012 @ 16:13:20 #271
37843 lady-wrb
kortaf
  woensdag 4 april 2012 @ 21:55:32 #272
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109915593
Welkom Lalin. Is het voor jouw man nou makkelijker om met je zoon om te gaan? Dat vraag ik me wel af, eigenlijk.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † woensdag 4 april 2012 @ 21:58:21 #273
37843 lady-wrb
kortaf
pi_109915772


[ Bericht 100% gewijzigd door lady-wrb op 04-04-2012 22:25:28 ]
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 4 april 2012 @ 22:12:44 #274
147316 crew  DJMO
#trut
pi_109916642
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 21:58 schreef lady-wrb het volgende:
wie heeft er ervaring met autisme en pubertijd?
hier begint het afzetten volgens mij. niet tegen mij overigens, maar L. begint zich af te zetten tegen zijn vader. hij is boos op hem.
niet om het een of ander. Heeft dat niet gewoon meer met de situatie te maken? Ik was als puber ook recalcitrant.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  woensdag 4 april 2012 @ 22:15:27 #275
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_109916801
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 21:58 schreef lady-wrb het volgende:
wie heeft er ervaring met autisme en pubertijd?
hier begint het afzetten volgens mij. niet tegen mij overigens, maar L. begint zich af te zetten tegen zijn vader. hij is boos op hem.
Waarom zou je een koppeling leggen met autisme en een puberend kind dat boos is op zijn vader?
Ik ben zelf vader van een puberend autistisch kind, maar ik begrijp niet echt waar je naartoe wilt.

Wij kennen je situatie ook niet, laat staan dat we zijn vader kennen.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  † In Memoriam † woensdag 4 april 2012 @ 22:16:53 #276
37843 lady-wrb
kortaf
pi_109916889


[ Bericht 100% gewijzigd door lady-wrb op 04-04-2012 22:25:11 ]
  woensdag 4 april 2012 @ 22:18:35 #277
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_109917010
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:16 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

de situatie is nooit anders geweest dan nu. hij is altijd loyaal geweest naar zijn vader en nu ineens deugt er niets meer en is hij alleen maar dwars en ook niet voor rede vatbaar.
maar mij maakt het niet uit hoor. maar het valt me op dat hij ineens omgeslagen is.
Dat zijn gewoon karakteristieke puberale trekjes als je het mij vraagt. Heeft niets, maar dan ook echt helemaal niets met autisme te maken.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 4 april 2012 @ 22:18:37 #278
147316 crew  DJMO
#trut
pi_109917014
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:16 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

de situatie is nooit anders geweest dan nu. hij is altijd loyaal geweest naar zijn vader en nu ineens deugt er niets meer en is hij alleen maar dwars en ook niet voor rede vatbaar.
maar mij maakt het niet uit hoor. maar het valt me op dat hij ineens omgeslagen is.
probeer eens uit te vissen of er iets gebeurd is bij z'n vader waardoor hij boos op hem is / kan zijn. Al is het bij wijze van spreken dat hij boontjes moest eten in plaats van worteltjes. als je de oorzaak van z'n boosheid weet te achterhalen ben je een heel stuk verder.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  † In Memoriam † woensdag 4 april 2012 @ 22:22:49 #279
37843 lady-wrb
kortaf
pi_109917289


[ Bericht 100% gewijzigd door lady-wrb op 04-04-2012 22:25:42 ]
  † In Memoriam † woensdag 4 april 2012 @ 22:24:46 #280
37843 lady-wrb
kortaf
pi_109917406
quote:
2s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:18 schreef Papabear het volgende:

[..]

Dat zijn gewoon karakteristieke puberale trekjes als je het mij vraagt. Heeft niets, maar dan ook echt helemaal niets met autisme te maken.
lamaarzitten jullie snappen me niet of ik snap jullie niet.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 4 april 2012 @ 22:28:11 #281
147316 crew  DJMO
#trut
pi_109917659
Lady: in je verwijderde post zeg je het precies goed. Hij zit in de puberale fase. Ondanks dat hij een achterstand heeft (mijn dochter heeft hetzelfde) is het toch echt echt een puber. Dat merk ik ook aan m'n dochter. Ze heeft volgens jeugdzorg een sociaal emotionele achterstand van zo'n twee a drie jaar. Maar heavens.. puberaal tot en met.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  woensdag 4 april 2012 @ 22:28:29 #282
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_109917680
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:22 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

ik leg geen koppeling. ik heb een autistisch kind in de leeftijd dat kinderen beginnen te puberen.
aangezien hij sociaal en emotioneel achterloopt, was ik benieuwd wanneer ik iets van pubergedrag zou kunnen bespeuren.
ik wil gewoon graag weten of pubergedrag van een autistisch kind anders verloopt dan een niet autistisch kind. ben ik gewoon oprecht benieuwd naar.
voor de rest laat ik het gewoon op me afkomen. ik kan aan beide feiten niets veranderen.
Oké, duidelijk. Mijn zoon is net 13 geworden. En zo autistisch als hij is, vertoont ook hij gewoon de normale puberale kenmerken (gelukkig). En het afzetten naar een ouder kan daar bij horen, net zoals bij ieder ander kind als er zich b.v. een bepaalde situatie voordoet.
Pubers kunnen dan nou eenmaal een kort lontje hebben, daar is dan niet zoveel voor nodig.

Dus kort samengevat: Nee, naar mijn weten heeft het afzetten van jouw kind ten opzichte van zijn vader weinig of niets met zijn autisme te maken.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  woensdag 4 april 2012 @ 22:40:12 #283
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_109918550
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:24 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

lamaarzitten jullie snappen me niet of ik snap jullie niet.
Nou, graag gedaan hoor :{
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  woensdag 4 april 2012 @ 22:49:22 #284
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_109919096
Even iets heel anders: afgelopen zondag was het natuurlijk 1 april, dus de uitgesproken dag om grapjes te maken :)
De avond daarvoor had ik even een kort gesprekje met Stefan over deze -toch wel bijzondere- dag:


Stefan is dus 13 jaar en soms lukt het om goed contact met hem te krijgen en dat levert dan soms van dit soort gesprekjes op O+
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  donderdag 5 april 2012 @ 08:04:39 #285
35189 Troel
scherp en bot
pi_109927525
Wellicht dat er inderdaad iets gebeurd is waarom het nu ook nog eens extreem uitvergroot wordt. Het zal me niets verbazen als de puberteit van een autist heftiger is dan zonder autisme, puur omdat het nog veel erger zwart wit is dan bij een normale puber. Dus ja, de grondbeginselen bij L. zullen te maken hebben met de gewone puberteit, maar ik kan me voorstellen dat het autisme wel degelijk dingen "verergert".
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 5 april 2012 @ 08:55:40 #286
1762 YPPY
Yppiaans
pi_109928129
Wij merken juist vaak dat het tijdens de puberteit fout gaat. Combinatie van hormonen, maar ook het feit dat de levens van leeftijdsgenoten steeds verder uiteen gaan lopen, afvragen wat jou toekomst gaat worden, omdat het huisje-boompje-beestje vaak angst teweeg brengt, overvraagd worden op school, overvraagd worden door de omgeving, sturen wordt lastiger, omgeving verwacht dat ze het 'eindelijk' wel kunnen terwijl dat totaal niet zo is. Zeker niet zo dus dat het altijd net als bij andere pubers verloopt.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 5 april 2012 @ 09:09:54 #287
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_109928353
Oh dat geeft hoop :')
I`m not weird. I`m limited edition.
  donderdag 5 april 2012 @ 16:31:16 #288
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_109944419
Dat heb ik ook nog even niet gelezen, Yppy. Sterkte Lady-wrb. Ik kan me voorstellen dat het voor kinderen die mentaal een aantal jaren jonger zijn, maar lichamelijk wel al met alle veranderingen te maken krijgen, nog verwarrender is.

Leuk, dat 1-april gesprekje, Papabear!
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_109948958
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 16:13 schreef lady-wrb het volgende:
op school dus niet?

hoi lalin :W
Nee,op school dus niet. Het is allemaal teveel voor hem.
Ik hou hem ook vaak thuis, om even bij te tanken.
pi_109949039
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 21:55 schreef livelink het volgende:
Welkom Lalin. Is het voor jouw man nou makkelijker om met je zoon om te gaan? Dat vraag ik me wel af, eigenlijk.
In ons geval is het niet makkelijker. Hij vindt Papa al stom sinds hij kan praten! :)
Papa en hij lijken nogal op elkaar en dat botst.
pi_110056662
neefje van 6 heeft ADHD..en krijgt sinds kort pillen hiervoor.
Als zijn vader nu wat meer met het kind ging doen(actief dus) hoefde het kind geen pillen te slikken.

Of is dat te kort door de bocht?
  zondag 8 april 2012 @ 18:38:21 #292
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_110065022
Ik ken je neefje natuurlijk niet, maar het lijkt me wat kort door de bocht, ja.
Ik ga er toch vanuit dat kinderen niet zomaar medicijnen voorgeschreven krijgen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 8 april 2012 @ 21:25:40 #293
35189 Troel
scherp en bot
pi_110072878
Dat is wel heel kort door de bocht :) ADHD zit hem echt niet alleen in het overactief zijn. De meeste medicijnen zorgen ervoor dat de prikkels minder aanwezig zijn, waardoor in veel gevallen de concentratie beter gaat en men ook minder actief wordt, maar dat laatste is zeker niet altijd het geval.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 8 april 2012 @ 22:03:28 #294
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_110075094
quote:
15s.gif Op zondag 8 april 2012 14:30 schreef Iwanius het volgende:
neefje van 6 heeft ADHD..en krijgt sinds kort pillen hiervoor.
Als zijn vader nu wat meer met het kind ging doen(actief dus) hoefde het kind geen pillen te slikken.

Of is dat te kort door de bocht?
Zeer! Daarnaast is dit een topic over autisme, dus ook nog eens uit de bocht. ;)
***
pi_110089119
quote:
2s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:49 schreef Papabear het volgende:
Even iets heel anders: afgelopen zondag was het natuurlijk 1 april, dus de uitgesproken dag om grapjes te maken :)
De avond daarvoor had ik even een kort gesprekje met Stefan over deze -toch wel bijzondere- dag:


Stefan is dus 13 jaar en soms lukt het om goed contact met hem te krijgen en dat levert dan soms van dit soort gesprekjes op O+
Mooi stukje _O_
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_110089324
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 08:55 schreef YPPY het volgende:
Wij merken juist vaak dat het tijdens de puberteit fout gaat. Combinatie van hormonen, maar ook het feit dat de levens van leeftijdsgenoten steeds verder uiteen gaan lopen, afvragen wat jou toekomst gaat worden, omdat het huisje-boompje-beestje vaak angst teweeg brengt, overvraagd worden op school, overvraagd worden door de omgeving, sturen wordt lastiger, omgeving verwacht dat ze het 'eindelijk' wel kunnen terwijl dat totaal niet zo is. Zeker niet zo dus dat het altijd net als bij andere pubers verloopt.
Hier ook veel ervaringen in de omgeving met heftig puberen. Bij ons thuis (broertje) hadden we de gaten in de deuren getrapt, meerdere wegloop-pogingen in combinatie met het aankondigen van zelfmoord en wat al niet. Maar goed, daar speelde geen verstandelijke handicap mee zoals bij Lukas dus dat wordt weer een heel ander verhaal. Er is aan hem nog niks mannelijks te zien, maar ik vermoed dat hij zoals mijn kant van de familie daar laat in gaat vliegen en dan vrij heftig en dat het een beer van een jongen gaat worden.

Zijn broertje -nog steeds in onderzoek- is nu bijna 9 en daar wil ik binnenkort mee naar de dokter want die krijgt al wat minipuistjes op zijn wangen, reageert nogal sterk op verwijzingen naar seks in reclames of films (GADVERREDAMME! HAAHAHAHA! en dan toch 4x terugkijken) en is werkelijk niet te genieten, continu in discussie, schreeuwen en soms ook uitbarstingen dat ik uit moet kijken dat ik geen klappen vang. Is ook flink uit de kluiten gewassen al en gruwelijk sterk. Ik vermoed daar een vroege (pre)puberteit. Erg zielig dus want hij krijgt dan dus straf terwijl hij zelf ook niet weet wat hij door die hormonen met zichzelf aan moet. ("Mama, ben ik lelijk?")

Ik zet mezelf schrap... :')
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 9 april 2012 @ 13:58:27 #297
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_110093840
Mwana, wat vervelend voor hem en voor jullie is dat. Stomme hormonen ook. Ik weet wel dat je zo'n vroeg puberteit weer kunt remmen door medicatie, maar dat is ook niet ideaal.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_110125888
Morgen weer een belangrijke dag! :)

Voor de zevenduizendachthonderdtweeenvijftigste keer gaan we op de school van ons kind ‘praten’.
Weer proberen uit te leggen dat de rugzak toch echt noodzakelijk is.
Dat extra begeleiding toch echt noodzakelijk is.
Dat autisme niet overgaat.
Dat dyslexie niet overgaat.
pi_110148680
Succes Lalin
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_110151701
Mwana, zijn jouw kinderen ook niet gemengd? Donker getint bedoel ik. In mijn omgeving zijn het voornamelijk de donker getinte kinderen die eerder in de puberteit gaan dan de blanke. Misschien speelt dat ook mee. Mijn dochter moet nog 8 worden maar volgens de dokter is haar lichaam van binnen al druk bezig met vrouw worden en moet ik niet raar opkijken als zij op jonge leeftijd zal menstrueren. En ook de oudste van inmiddels 12 was rond zijn 8-9 al behaard op de intieme plekken.
pi_110169020
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 20:17 schreef Faja-Lobi het volgende:
Mwana, zijn jouw kinderen ook niet gemengd? Donker getint bedoel ik. In mijn omgeving zijn het voornamelijk de donker getinte kinderen die eerder in de puberteit gaan dan de blanke. Misschien speelt dat ook mee. Mijn dochter moet nog 8 worden maar volgens de dokter is haar lichaam van binnen al druk bezig met vrouw worden en moet ik niet raar opkijken als zij op jonge leeftijd zal menstrueren. En ook de oudste van inmiddels 12 was rond zijn 8-9 al behaard op de intieme plekken.
Ja klopt en de vader is a) heel harig en b) schoor zich al op zijn twaalfde. Maar ik ben zelf ook gemengd van beide zijden (edoch uiterst blank uitgevallen) en mijn beide kanten van de familie kwam de puberteit juist extreem laat dus ik ken dit weer totaal niet. Maar wat jij zegt hou ik ook in mijn achterhoofd.

Zou het toch minder vinden voor mijn zoon want dat is al niet zo'n jochie wat blaakt van het zelfvertrouwen en dan heeft ie straks als enige al haar en wordt ie uiteindelijk niet zo groot plus nog eens al die onrust in het lijf en hoofd op jonge leeftijd.

Heb jij nog tips of echt symptomen bij jouw kinderen waar ik op moet letten?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')