Zelfmoord is vaak een impulsdaad, en veel mensen hebben na een mislukte poging hernieuwde levenslust. Bovendien kan legale moord (want dat is het, technisch gezien) ongewenste voordelen opleveren voor het criminele circuit. Heb je liever dat er misbruik wordt gemaakt van dit systeem, of dat het puberale maximalisme hordes vijftienjarigen onnodig de dood in jaagt? Mensen moeten zelf kunnen kiezen, maar een strikte regelgeving lijkt me meer dan wenselijk. Voor wie écht niet kan wachten zijn er nog altijd de traditionele grote hoogtes, harde oppervlakten, scherpe voorwerpen en snel bewegende voertuigen.quote:Op zondag 4 december 2011 23:07 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Ga weg man, met je gekke regeltjes.
Regelgeving of niet, hoe wil je iemand een sanctie of straf opleggen danquote:Op zondag 4 december 2011 23:20 schreef Dramacrat het volgende:
t. Bovendien kan legale moord (want dat is het, technisch gezien) ongewenste voordelen opleveren voor het criminele circuit. Heb je liever dat er misbruik wordt gemaakt van dit systeem, of dat het puberale maximalisme hordes vijftienjarigen onnodig de dood in jaagt? Mensen moeten zelf kunnen kiezen, maar een strikte regelgeving lijkt me meer dan wenselijk.
grappig, aangezien ik zelf een hele lange depressie heb gehad en ook dood wilde....wat je had kunnen lezen overigens, in dit topic.quote:Op zondag 4 december 2011 23:06 schreef hexta het volgende:
[..]
Waarom denkt iedereen dat elke psychische aandoening verholpen kan worden? Als je het niet ziet is het niet zo erg... Wat een kortzichtigheid..
Ik heb het niet over sancties en strafquote:Op zondag 4 december 2011 23:46 schreef Gentileschi het volgende:
[..]
Regelgeving of niet, hoe wil je iemand een sanctie of straf opleggen dan
Is ook niet uitvoerbaar, mislukte zelfmoorden belonen we met hulp en als het lukt dan kun je ook niet straffen.
er is een zeer groot verschil tussen jongeren en ouderen die zelfmoord willen plegen, dat aspect zie ik hier geheel niet in terug...quote:Op maandag 5 december 2011 00:03 schreef Dramacrat het volgende:
[..]
Ik heb het niet over sancties en strafMaar over begeleiding, toelatingscriteria en onderzoek bij vrij verkrijgbare euthanasie. Verplichte psychologische hulp en/of evaluatie tijdens de bedenktermijn, bijvoorbeeld, in ieder geval bij 'nieuwe' aanmeldingen, dus mensen die niet al in de psychologische molen zitten. Het afslaan van euthanasieverzoeken van minderjarigen. Controleren of de aanvragende partij inderdaad zelf dood wil, of wellicht gedwongen wordt door iemand met kwade bedoelingen (erfenis, afrekeningen, etc).
Mislukte zelfmoorden heb ik het verder ook niet over, behalve dus dat die er minder zullen zijn. Minder mensen zullen impulsief zelfmoord plegen als er ook een legale, pijnloze, prettigere mogelijkheid tot sterven is. Die mensen stromen dan het euthanasietraject in, waarbij je ze eventueel kunt helpen voordat ze zichzelf of anderen schade hebben kunnen doen. Of ze bereiken die staat van wanhoop niet eens (de wanhoop waarin ze zich anders voor een trein zouden gooien), puur omdat ze gerustgesteld zijn in dat als ze echt willen gaan, dat ook mág.
Lijkt me allemaal heel wenselijk.
Ik wou dat ik dat had ...quote:Op zondag 4 december 2011 23:20 schreef Dramacrat het volgende:
[..]
Zelfmoord is vaak een impulsdaad, en veel mensen hebben na een mislukte poging hernieuwde levenslust.
Ja, en de methoden zijn vaak enorm schokkend voor de omgeving.quote:Op maandag 5 december 2011 17:23 schreef _Lily_ het volgende:
Ik vind dat als iemand zin heeft om uit het leven te stappen daar maar lekker zelf voor moet zorgen
Volgens mij heeft niemand dat na zo'n poging.quote:
wetenschappelijk onderzocht, 50% van de mensen die een serieuze zelfmoordpoging doen die mislukt doen het daarna nooit meerquote:
Je kunt anderen toch niet dwingen om een moord op jou te plegen zonder dat daar een goede reden voor is?quote:Op maandag 5 december 2011 17:39 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ja, en de methoden zijn vaak enorm schokkend voor de omgeving.
Lekker ondoordachte uitspraak.
Ik lees op internet en zie op televisie zo ontzettend veel verhalen van mensen die nu echt van het leven kunnen genieten na een mislukte poging.quote:Op maandag 5 december 2011 17:40 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Volgens mij heeft niemand dat na zo'n poging.
Ik heb in ieder geval nog nooit iemand gesproken die zo blij was dat het niet gelukt was.
Nee, het is natuurlijk menselijker om gevonden te worden door je dochter ofzo.quote:Op maandag 5 december 2011 17:41 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je kunt anderen toch niet dwingen om een moord op jou te plegen zonder dat daar een goede reden voor is?
Dat is nog onmenselijker dan jezelf vermoorden.
Ik was bijna dood geweest, maar had het een aantal maanden geleden bijna opnieuw geprobeerd (en om dan echt te slagen).quote:Op maandag 5 december 2011 17:41 schreef Re het volgende:
[..]
wetenschappelijk onderzocht, 50% van de mensen die een serieuze zelfmoordpoging doen die mislukt doen het daarna nooit meer
Omdat je zelfmoordpoging de angststoornis die je hebt, die je je belemmert in het doen van dingen die normale mensen doen om het leven leuker te maken, niet wegnam.quote:Op maandag 5 december 2011 17:41 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Ik lees op internet en zie op televisie zo ontzettend veel verhalen van mensen die nu echt van het leven kunnen genieten na een mislukte poging.
Dan denk ik: waarom zij wel en ik niet?
Ongewenst neveneffect, moet je maar mee leven. Mensen zijn zo slap tegenwoordig.quote:Op maandag 5 december 2011 17:39 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ja, en de methoden zijn vaak enorm schokkend voor de omgeving.
Lekker ondoordachte uitspraak.
Je kunt het ook vantevoren bespreken met je naasten, ze uitleggen dat je echt niet verder kan, dan zullen ze het, als het zover is, misschien wel begrijpen. In de docu die daniel1976 aanhaalde zie je ook het verhaal van een gezin waarvan de man in kwestie het in overleg heeft gedaan.quote:Op maandag 5 december 2011 17:43 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Nee, het is natuurlijk menselijker om gevonden te worden door je dochter ofzo.
En zelfmoord is echt niet zo onmenselijk hoor
Angstoornis plus de MCDD ... en de MCDD gaat helaas nooit meer over.quote:Op maandag 5 december 2011 17:45 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Omdat je zelfmoordpoging de angststoornis die je hebt, die je je belemmert in het doen van dingen die normale mensen doen om het leven leuker te maken, niet wegnam.
Je hebt het nu volgens mij over iets geheel anders aangezien ouderen doorgaans inderdaad een euthanasieverzoek indienen bij hun huisarts en jongeren dat echt niet gaan doen en dus een poging ondernemen om het recht in eigen hand te nemen.quote:Op maandag 5 december 2011 00:03 schreef Dramacrat het volgende:
[..]
Ik heb het niet over sancties en strafMaar over begeleiding, toelatingscriteria en onderzoek bij vrij verkrijgbare euthanasie. Verplichte psychologische hulp en/of evaluatie tijdens de bedenktermijn, bijvoorbeeld, in ieder geval bij 'nieuwe' aanmeldingen, dus mensen die niet al in de psychologische molen zitten. Het afslaan van euthanasieverzoeken van minderjarigen. Controleren of de aanvragende partij inderdaad zelf dood wil, of wellicht gedwongen wordt door iemand met kwade bedoelingen (erfenis, afrekeningen, etc).
.
Ja, maar het blijft maar terugkomen in dit topic. Dat iedereen met psychische klachten geholpen kan worden. En dat is simpelweg niet waar.quote:Op maandag 5 december 2011 00:03 schreef snakelady het volgende:
[..]
grappig, aangezien ik zelf een hele lange depressie heb gehad en ook dood wilde....wat je had kunnen lezen overigens, in dit topic.
Maar niet vanwege iets wat verholpen kan worden en er voor zorgt dat die persoon op dat moment niet meer helemaal helder is van geest.
Gedachte, geen feit.quote:Op maandag 5 december 2011 18:41 schreef Gentileschi het volgende:
[..]
Je hebt het nu volgens mij over iets geheel anders aangezien ouderen doorgaans inderdaad een euthanasieverzoek indienen bij hun huisarts en jongeren dat echt niet gaan doen en dus een poging ondernemen om het recht in eigen hand te nemen.
Je kunt jouw situatie niet projecteren op alle mensen die suicidaal zijn. Bovendien zou je in een traject naar euthanasie dus wél hulp krijgen waarmee je hopelijk de meeste mensen van hun gedahcten afkrijgt. Maar als je na alle hulp toch nog dood zou willen vind ik dat mensen dat uiteindelijk zelf mogen beslissen.quote:Op maandag 5 december 2011 00:03 schreef snakelady het volgende:
[..]
grappig, aangezien ik zelf een hele lange depressie heb gehad en ook dood wilde....wat je had kunnen lezen overigens, in dit topic.
Maar wat ik al schreef, ik had een depressie, nu ben ik daar vanaf en wil ik juist leven, niet vanwege een god,(aangezien ik atheist ben), niet vanwege de maatschappij of druk van familie, gewoon omdat ik het leven nu leuk vind.
De meeste psychische aandoeningen kunnen verholpen of gcontroleerd worden, is het echt een dermate ernstig dat die persoon nooit meer beter zal worden, dan kan ik het me voorstellen.
Maar niet vanwege iets wat verholpen kan worden en er voor zorgt dat die persoon op dat moment niet meer helemaal helder is van geest.
quote:Op maandag 5 december 2011 17:40 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Volgens mij heeft niemand dat na zo'n poging.
Ik heb in ieder geval nog nooit iemand gesproken die zo blij was dat het niet gelukt was.
Dat zeg ik ook niet, maar dat weet je dus niet van tevoren, daarvoor moet onderzoek gedaan worden.quote:Op maandag 5 december 2011 19:07 schreef hexta het volgende:
[..]
Ja, maar het blijft maar terugkomen in dit topic. Dat iedereen met psychische klachten geholpen kan worden. En dat is simpelweg niet waar.
haha, dank je!quote:Op maandag 5 december 2011 20:21 schreef summer2bird het volgende:
[..]Wat?
Oh haha, ik snap 'm.
Goed voor jou!![]()
Als je goed leest egven alle voorstander van euthanasie aan dat je voordat zoiets wordt egdaan een bezinningstijd en onderzoek nodig is.quote:Op maandag 5 december 2011 20:23 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet, maar dat weet je dus niet van tevoren, daarvoor moet onderzoek gedaan worden.
Dat snap ik ook wel, maar het probleem is in deze dat je niet in de toekomst kan kijken.quote:Op maandag 5 december 2011 20:14 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Je kunt jouw situatie niet projecteren op alle mensen die suicidaal zijn. Bovendien zou je in een traject naar euthanasie dus wél hulp krijgen waarmee je hopelijk de meeste mensen van hun gedahcten afkrijgt. Maar als je na alle hulp toch nog dood zou willen vind ik dat mensen dat uiteindelijk zelf mogen beslissen.
Klopt, maar is het voor die kinderen niet veel erger als papa zich voor de trein gooit? Dat is het aternatief. Of aan de drank om te vluchten? Dan maar liever een serieus traject met echte hulp en als het echt niet anders akn een einde. Los van alle moeilijkheden die je erbij kunt bedenken moet iemand dat zelf kunnen beslissen.quote:Op maandag 5 december 2011 20:31 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat snap ik ook wel, maar het probleem is in deze dat je niet in de toekomst kan kijken.
Net als wanneer je een moord pleegt op iemand beinvloed een zelfmoord ook meer levens dan dat van de persoon die dood wil alleen.
Wat bijvoorbeeld als het een vader is van 2 jonge kinderen? Die kinderen krijgen daar ook een flinke trauma van, zijn vrouw die dan alleen die kinderen op moet voeden ook.
Daarbij zit er in een levensverzekering regelmatig een zelfdoding clausule , waarbij de verzekeraar dus niks uitbetaald bij zelfdoding.
Dat zijn ook zaken waar rekening mee moet worden gehouden.
Men moet over zijn/haar eigen leven kunnen beslissen mits het niet het leven van een ander verpest, zoals dat van een vrouw of man waar je voor hebt gekozen of voor kinderen waar je zelf voor hebt gekozen.quote:Op maandag 5 december 2011 20:37 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Klopt, maar is het voor die kinderen niet veel erger als papa zich voor de trein gooit? Dat is het aternatief. Of aan de drank om te vluchten? Dan maar liever een serieus traject met echte hulp en als het echt niet anders akn een einde. Los van alle moeilijkheden die je erbij kunt bedenken moet iemand dat zelf kunnen beslissen.
Je haalt wel complicaties aan, maar voor mij maken die de principezaak niet anders. Men moet over zijn/haar eigen leven kunnen beslissen.
Zoals ik al eerder vroeg, Jij hebt liever dat iemand in een eindeloze hel blijft leven, enkel zodat anderen om die persoon heen, gelukkig kunnen doorgaan?quote:Op maandag 5 december 2011 20:40 schreef snakelady het volgende:
[..]
Men moet over zijn/haar eigen leven kunnen beslissen mits het niet het leven van een ander verpest, zoals dat van een vrouw of man waar je voor hebt gekozen of voor kinderen waar je zelf voor hebt gekozen.
En nabestaanden niet met een enorme schuld achterlaat, zowel gevoelsmatig als financieel,
Zelfmoord is 9 van de 10 keer een impulsdaad, in een moment opname denken mensen dat het nooit meer goed gaat komen, denk je echt dat die mensen al die moeite gaan doen? dat kost maanden danwel jaren.quote:Op maandag 5 december 2011 20:40 schreef Ra-z het volgende:
Ik ben voor "Zelfmoord met assistentie"
Samen met het slachtoffer kijken naar alternatieve behandelingen, opgenomen of niet.
Simpelere instap/kortere naar een begeleidingstraject (begeleid wonen / dagbehandeling of opname)
Een afkoel periode met verplichte behandeling maar vrijwillige keuze in de manier ( dus niet verplichte opname )( zeg 3 mnd )
Is de drang niet minder. Dan stap 2 inzetten Ook over een periode van een aantal maanden.
Begeleid afscheid nemen. (Familie/vrienden/werk)
Financiële quitte of bijna quitte stand moet bereikt worden voor het daadwerkelijk gebeurd daarbij begeleid worden.
Laatste evaluatie of de drang nog net zo groot is of zelfs groter. Dan kan het laatste traject in gang gezet worden. Pilletje erin, mooie ceremonie van maken en tabee.
Ja, wel als er kinderen in het spel zijnm.quote:Op maandag 5 december 2011 20:41 schreef hexta het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder vroeg, Jij hebt liever dat iemand in een eindeloze hel blijft leven, enkel zodat anderen om die persoon heen, gelukkig kunnen doorgaan?
Even snelle reactie zonder de rest rustig te lezen:quote:Op maandag 5 december 2011 20:46 schreef snakelady het volgende:
Grote kans dat dit mijn mening beinvloed hoor, maar dat lijkt me niet meer dan logisch.
Waarom denk jij dat mensen geen zelfmoord plegen als er geen euthanasietraject zou zijn? Jij geeft aan zelf een poging gedaan te hebben terwijl je dat achteraf niet had willen doen. Is een traject met hulp, een bezinningstijd en inspraak van familie niet een beter optie?quote:Op maandag 5 december 2011 20:46 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ja, wel als er kinderen in het spel zijnm.
Heb je enig idee wat kinderen meemaken als een van de ouders zelfmoord pleegt? Ik zie het van dichtbij namelijk, drie kinderen waarvan twee tieners zijn en de jongste is nog maar 8 jaar oud.
Met de oudste twee gaat het heel erg slecht, hun leven is verpest omdat de vader zich niet uit de schulden kon werken die hij bovendien zelf heeft gemaakt en liet zijn vrouw met 3 kinderen met schulden achter.
De jongste ontwikkeld ook steeds meer problemen, van een enthousiaste levensgenieten veranderd in een binnenvetter, die zich op zijn kamertje opsluit.
Grote kans dat dit mijn mening beinvloed hoor, maar dat lijkt me niet meer dan logisch.
Op dat moment wilde ik dat, ik was echt niet zo'n traject ingegaan, wat je vergeet is dat er nog een grote taboe rust op zelfmoord plegen, of zelfs aangeven dat je niet meer wil leven.quote:Op maandag 5 december 2011 20:51 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat mensen geen zelfmoord plegen als er geen euthanasietraject zou zijn? Jij geeft aan zelf een poging gedaan te hebben terwijl je dat achteraf niet had willen doen. Is een traject met hulp, een bezinningstijd en inspraak van familie niet een beter optie?
De huidige situatie heeft die kennissen van jou ook niet geholpen.
Het hele idee van "hulp bij" maakt niet echt uit voor jou als ik het goed begrijp?quote:Op maandag 5 december 2011 21:01 schreef snakelady het volgende:
[..]
Op dat moment wilde ik dat, ik was echt niet zo'n traject ingegaan, wat je vergeet is dat er nog een grote taboe rust op zelfmoord plegen, of zelfs aangeven dat je niet meer wil leven.
ik was never nooit zo'n traject ingegaan.
Ik denk gewoon dat zo'n traject totaal niet helpt eigenlijk, en pillen uitdelen ook niet aangezien het dan nog een impulsdaad is met het enige verschil dat mensen dan weten dat het niet pijn zal doen, dus zullen ze het juist nog sneller doen.
Nee, niet altijd, zo was ik enorm blij dat mijn neef geholpen werd na een lang en pijnlijk ziektebed, eindelijk geen pijn meer en rust, voor hem maar ook voor de nabestaanden.quote:Op maandag 5 december 2011 21:06 schreef hexta het volgende:
[..]
Het hele idee van "hulp bij" maakt niet echt uit voor jou als ik het goed begrijp?
Je bent gewoon tegen zelfbeschikking wanneer er anderen bij het leven betrokken zijn?
Het is idd geen perfecte optie, zeker niet voor de impulsieve zelfmoorden. maar voor begeleid euthanasie vanwege terminale ziekte is het misschien wel een nuttige toevoeging. En niet iedereen met psychische problemen plegen impulsief zelfmoord, de meeste 'succesvolle' zelfmoorden zijn vaak geplanned en voorbereid.quote:Op maandag 5 december 2011 21:01 schreef snakelady het volgende:
[..]
Op dat moment wilde ik dat, ik was echt niet zo'n traject ingegaan, wat je vergeet is dat er nog een grote taboe rust op zelfmoord plegen, of zelfs aangeven dat je niet meer wil leven.
ik was never nooit zo'n traject ingegaan.
Ik denk gewoon dat zo'n traject totaal niet helpt eigenlijk, en pillen uitdelen ook niet aangezien het dan nog een impulsdaad is met het enige verschil dat mensen dan weten dat het niet pijn zal doen, dus zullen ze het juist nog sneller doen.
Waar héb je het over?quote:Op maandag 5 december 2011 22:28 schreef NanaVonB het volgende:
ach die regels zijn er nu eenmaal...dit is ook wel logisch...een man (of vrouw) die geen waarde hecht aan zijn eigen leven is in meer toe staat... Als je bijvoorbeeld nagaat dat mensen zelfmoordaanslagen plegen voor een "higher purpose"... dan zie je wel in dat deze mensen eventueel een gevaar voor de samenleving zijn... En ja, als je echt je eigen leven wilt ontnemen.. moet je natuurlijk wel zo snugger zijn om dit gewoon in 1 keer goed te doen... dat kan gewoon...verder heb je ook van die mensen die 101 zelfmoordpogingen doen, maar die nooit doodgaan, deze mensen zijn alleen maar andere tot last, want familie en vrienden schrikken zich aldoor rot, terwijl meneer/mevrouw alleen aan zijn eigen "leed" denkt...
ALs je dood bent is er niemand meer om je daarvoor te straffen, dus je hebt dat recht wel.quote:Op maandag 5 december 2011 19:05 schreef kingtoppie het volgende:
''om het recht in eigen hand te nemen. ''
Je hebt het recht niet jezelf het leven te ontnemen... Ja wettelijk gezien.. Maar moreel gezien?
The hack, beetje beslissen over andermans leven.... Als iemand eruit wilt stappen moet je zo een iemand helpen beter te worden, en als dat niet kan dan lijkt me het verzoek genoeg om het door te voeren.
moreel gezien heb je dat recht sowieso imo, en de 'samenleving' heeft de plicht om je tegen onverhoedse beslissingen te beschermen zoals zelfmoord vaak is.quote:Op maandag 5 december 2011 23:35 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ALs je dood bent is er niemand meer om je daarvoor te straffen, dus je hebt dat recht wel.
iedereen kan over zijn eigen leven beslissen mits je zelfmoordpoging maar succesvol is. halfslachtig je polsen op een verkeerde manier doorsnijden of jezelf voor een auto gooien met 50 km/h is dat dus niet.quote:Op maandag 5 december 2011 20:37 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Klopt, maar is het voor die kinderen niet veel erger als papa zich voor de trein gooit? Dat is het aternatief. Of aan de drank om te vluchten? Dan maar liever een serieus traject met echte hulp en als het echt niet anders akn een einde. Los van alle moeilijkheden die je erbij kunt bedenken moet iemand dat zelf kunnen beslissen.
Je haalt wel complicaties aan, maar voor mij maken die de principezaak niet anders. Men moet over zijn/haar eigen leven kunnen beslissen.
ik vind dat mensen die zelfmoord overwegen maar een succesvolle methode moeten verzinnen en niet zoals zovelen halfslachtig een poging doen die geen 100% slagingskans heeft.quote:Op maandag 5 december 2011 23:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
moreel gezien heb je dat recht sowieso imo, en de 'samenleving' heeft de plicht om je tegen onverhoedse beslissingen te beschermen zoals zelfmoord vaak is.
pfff het is vaak een emotionele keuze en onder emotionele omstandigheden maak je nu eenmaal niet de meest rationele afwegingen. zo lastig te begrijpen lijkt dat me niet.quote:Op maandag 5 december 2011 23:40 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik vind dat mensen die zelfmoord overwegen maar een succesvolle methode moeten verzinnen en niet zoals zovelen halfslachtig een poging doen die geen 100% slagingskans heeft.
ik bedoel, de dood is hetgeen je het liefste wilt, dan mag je er ook wel wat moeite voor doen om die wens in vervulling te laten gaan en voldoende research doen in effectieve methoden en dus niet, zoals zovelen, je ultieme wens halfslachtig uitvoeren zodat je alsnog niet dood bent en met de gevolgen (invaliditeit, hersenletsel, rare gezichten, opname in een kliniek) moet gaan leven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |