abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 december 2011 @ 20:23:17 #226
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_105223553
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 19:07 schreef hexta het volgende:

[..]

Ja, maar het blijft maar terugkomen in dit topic. Dat iedereen met psychische klachten geholpen kan worden. En dat is simpelweg niet waar.
Dat zeg ik ook niet, maar dat weet je dus niet van tevoren, daarvoor moet onderzoek gedaan worden.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 5 december 2011 @ 20:24:36 #227
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_105223646
quote:
10s.gif Op maandag 5 december 2011 20:21 schreef summer2bird het volgende:

[..]

:? Wat?
Oh haha, ik snap 'm.

Goed voor jou! ^O^
haha, dank je!
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_105223781
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 20:23 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet, maar dat weet je dus niet van tevoren, daarvoor moet onderzoek gedaan worden.
Als je goed leest egven alle voorstander van euthanasie aan dat je voordat zoiets wordt egdaan een bezinningstijd en onderzoek nodig is.

Wat je probeert te voorkomen is dat mensen voor een trein springen, van een flat aflopen, of met veel pijn en ellende een poging overleven (want ja, dat gebeurt ook, mensen die na een mislukte poging verminkt zijn en op die manier in een psychiatrisch ziekenhuis hun dagen slijten).
Whatever...
  maandag 5 december 2011 @ 20:31:31 #229
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_105224090
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 20:14 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Je kunt jouw situatie niet projecteren op alle mensen die suicidaal zijn. Bovendien zou je in een traject naar euthanasie dus wél hulp krijgen waarmee je hopelijk de meeste mensen van hun gedahcten afkrijgt. Maar als je na alle hulp toch nog dood zou willen vind ik dat mensen dat uiteindelijk zelf mogen beslissen.
Dat snap ik ook wel, maar het probleem is in deze dat je niet in de toekomst kan kijken.
Net als wanneer je een moord pleegt op iemand beinvloed een zelfmoord ook meer levens dan dat van de persoon die dood wil alleen.

Wat bijvoorbeeld als het een vader is van 2 jonge kinderen? Die kinderen krijgen daar ook een flinke trauma van, zijn vrouw die dan alleen die kinderen op moet voeden ook.
Daarbij zit er in een levensverzekering regelmatig een zelfdoding clausule , waarbij de verzekeraar dus niks uitbetaald bij zelfdoding.
Dat zijn ook zaken waar rekening mee moet worden gehouden.
pi_105224443
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 20:31 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat snap ik ook wel, maar het probleem is in deze dat je niet in de toekomst kan kijken.
Net als wanneer je een moord pleegt op iemand beinvloed een zelfmoord ook meer levens dan dat van de persoon die dood wil alleen.

Wat bijvoorbeeld als het een vader is van 2 jonge kinderen? Die kinderen krijgen daar ook een flinke trauma van, zijn vrouw die dan alleen die kinderen op moet voeden ook.
Daarbij zit er in een levensverzekering regelmatig een zelfdoding clausule , waarbij de verzekeraar dus niks uitbetaald bij zelfdoding.
Dat zijn ook zaken waar rekening mee moet worden gehouden.
Klopt, maar is het voor die kinderen niet veel erger als papa zich voor de trein gooit? Dat is het aternatief. Of aan de drank om te vluchten? Dan maar liever een serieus traject met echte hulp en als het echt niet anders akn een einde. Los van alle moeilijkheden die je erbij kunt bedenken moet iemand dat zelf kunnen beslissen.

Je haalt wel complicaties aan, maar voor mij maken die de principezaak niet anders. Men moet over zijn/haar eigen leven kunnen beslissen.
Whatever...
pi_105224643
Ik ben voor "Zelfmoord met assistentie"

Samen met het slachtoffer kijken naar alternatieve behandelingen, opgenomen of niet.
Simpelere instap/kortere naar een begeleidingstraject (begeleid wonen / dagbehandeling of opname)
Een afkoel periode met verplichte behandeling maar vrijwillige keuze in de manier ( dus niet verplichte opname )( zeg 3 mnd )

Is de drang niet minder. Dan stap 2 inzetten Ook over een periode van een aantal maanden.

Begeleid afscheid nemen. (Familie/vrienden/werk)
Financiële quitte of bijna quitte stand moet bereikt worden voor het daadwerkelijk gebeurd daarbij begeleid worden.

Laatste evaluatie of de drang nog net zo groot is of zelfs groter. Dan kan het laatste traject in gang gezet worden. Pilletje erin, mooie ceremonie van maken en tabee.
  maandag 5 december 2011 @ 20:40:35 #232
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_105224688
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 20:37 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Klopt, maar is het voor die kinderen niet veel erger als papa zich voor de trein gooit? Dat is het aternatief. Of aan de drank om te vluchten? Dan maar liever een serieus traject met echte hulp en als het echt niet anders akn een einde. Los van alle moeilijkheden die je erbij kunt bedenken moet iemand dat zelf kunnen beslissen.

Je haalt wel complicaties aan, maar voor mij maken die de principezaak niet anders. Men moet over zijn/haar eigen leven kunnen beslissen.
Men moet over zijn/haar eigen leven kunnen beslissen mits het niet het leven van een ander verpest, zoals dat van een vrouw of man waar je voor hebt gekozen of voor kinderen waar je zelf voor hebt gekozen.
En nabestaanden niet met een enorme schuld achterlaat, zowel gevoelsmatig als financieel,
pi_105224780
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 20:40 schreef snakelady het volgende:

[..]

Men moet over zijn/haar eigen leven kunnen beslissen mits het niet het leven van een ander verpest, zoals dat van een vrouw of man waar je voor hebt gekozen of voor kinderen waar je zelf voor hebt gekozen.
En nabestaanden niet met een enorme schuld achterlaat, zowel gevoelsmatig als financieel,
Zoals ik al eerder vroeg, Jij hebt liever dat iemand in een eindeloze hel blijft leven, enkel zodat anderen om die persoon heen, gelukkig kunnen doorgaan?

Edit: dus het mag wel, maar mits de persoon geen familie/gezin heeft?
Descending into the abyss.
  maandag 5 december 2011 @ 20:42:53 #234
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_105224849
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 20:40 schreef Ra-z het volgende:
Ik ben voor "Zelfmoord met assistentie"

Samen met het slachtoffer kijken naar alternatieve behandelingen, opgenomen of niet.
Simpelere instap/kortere naar een begeleidingstraject (begeleid wonen / dagbehandeling of opname)
Een afkoel periode met verplichte behandeling maar vrijwillige keuze in de manier ( dus niet verplichte opname )( zeg 3 mnd )

Is de drang niet minder. Dan stap 2 inzetten Ook over een periode van een aantal maanden.

Begeleid afscheid nemen. (Familie/vrienden/werk)
Financiële quitte of bijna quitte stand moet bereikt worden voor het daadwerkelijk gebeurd daarbij begeleid worden.

Laatste evaluatie of de drang nog net zo groot is of zelfs groter. Dan kan het laatste traject in gang gezet worden. Pilletje erin, mooie ceremonie van maken en tabee.
Zelfmoord is 9 van de 10 keer een impulsdaad, in een moment opname denken mensen dat het nooit meer goed gaat komen, denk je echt dat die mensen al die moeite gaan doen? dat kost maanden danwel jaren.
Denk dat maar heel weinig mensen die zelfmoord willen plegen die moeite nemen.
  maandag 5 december 2011 @ 20:46:55 #235
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_105225108
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 20:41 schreef hexta het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder vroeg, Jij hebt liever dat iemand in een eindeloze hel blijft leven, enkel zodat anderen om die persoon heen, gelukkig kunnen doorgaan?
Ja, wel als er kinderen in het spel zijnm.
Heb je enig idee wat kinderen meemaken als een van de ouders zelfmoord pleegt? Ik zie het van dichtbij namelijk, drie kinderen waarvan twee tieners zijn en de jongste is nog maar 8 jaar oud.
Met de oudste twee gaat het heel erg slecht, hun leven is verpest omdat de vader zich niet uit de schulden kon werken die hij bovendien zelf heeft gemaakt en liet zijn vrouw met 3 kinderen met schulden achter.
De jongste ontwikkeld ook steeds meer problemen, van een enthousiaste levensgenieten veranderd in een binnenvetter, die zich op zijn kamertje opsluit.

Grote kans dat dit mijn mening beinvloed hoor, maar dat lijkt me niet meer dan logisch.
pi_105225235
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 20:46 schreef snakelady het volgende:
Grote kans dat dit mijn mening beinvloed hoor, maar dat lijkt me niet meer dan logisch.
Even snelle reactie zonder de rest rustig te lezen:
Ik denk dat wel allemaal enigzins praten over mensen die we kennen in deze materie.
pi_105225381
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 20:46 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ja, wel als er kinderen in het spel zijnm.
Heb je enig idee wat kinderen meemaken als een van de ouders zelfmoord pleegt? Ik zie het van dichtbij namelijk, drie kinderen waarvan twee tieners zijn en de jongste is nog maar 8 jaar oud.
Met de oudste twee gaat het heel erg slecht, hun leven is verpest omdat de vader zich niet uit de schulden kon werken die hij bovendien zelf heeft gemaakt en liet zijn vrouw met 3 kinderen met schulden achter.
De jongste ontwikkeld ook steeds meer problemen, van een enthousiaste levensgenieten veranderd in een binnenvetter, die zich op zijn kamertje opsluit.

Waarom denk jij dat mensen geen zelfmoord plegen als er geen euthanasietraject zou zijn? Jij geeft aan zelf een poging gedaan te hebben terwijl je dat achteraf niet had willen doen. Is een traject met hulp, een bezinningstijd en inspraak van familie niet een beter optie?

De huidige situatie heeft die kennissen van jou ook niet geholpen.
Whatever...
  maandag 5 december 2011 @ 21:01:23 #238
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_105226044
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 20:51 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Waarom denk jij dat mensen geen zelfmoord plegen als er geen euthanasietraject zou zijn? Jij geeft aan zelf een poging gedaan te hebben terwijl je dat achteraf niet had willen doen. Is een traject met hulp, een bezinningstijd en inspraak van familie niet een beter optie?

De huidige situatie heeft die kennissen van jou ook niet geholpen.
Op dat moment wilde ik dat, ik was echt niet zo'n traject ingegaan, wat je vergeet is dat er nog een grote taboe rust op zelfmoord plegen, of zelfs aangeven dat je niet meer wil leven.
ik was never nooit zo'n traject ingegaan.

Ik denk gewoon dat zo'n traject totaal niet helpt eigenlijk, en pillen uitdelen ook niet aangezien het dan nog een impulsdaad is met het enige verschil dat mensen dan weten dat het niet pijn zal doen, dus zullen ze het juist nog sneller doen.
pi_105226365
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 21:01 schreef snakelady het volgende:

[..]

Op dat moment wilde ik dat, ik was echt niet zo'n traject ingegaan, wat je vergeet is dat er nog een grote taboe rust op zelfmoord plegen, of zelfs aangeven dat je niet meer wil leven.

Ik denk gewoon dat zo'n traject totaal niet helpt eigenlijk, en pillen uitdelen ook niet aangezien het dan nog een impulsdaad is met het enige verschil dat mensen dan weten dat het niet pijn zal doen, dus zullen ze het juist nog sneller doen.
Het hele idee van "hulp bij" maakt niet echt uit voor jou als ik het goed begrijp?
Je bent gewoon tegen zelfbeschikking wanneer er anderen bij het leven betrokken zijn?
  maandag 5 december 2011 @ 21:21:33 #240
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_105227349
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 21:06 schreef hexta het volgende:

[..]

Het hele idee van "hulp bij" maakt niet echt uit voor jou als ik het goed begrijp?
Je bent gewoon tegen zelfbeschikking wanneer er anderen bij het leven betrokken zijn?
Nee, niet altijd, zo was ik enorm blij dat mijn neef geholpen werd na een lang en pijnlijk ziektebed, eindelijk geen pijn meer en rust, voor hem maar ook voor de nabestaanden.
Als iemand zo dramatisch geestelijk ziek is dat die persoon geen leven meer heeft, ja, help hem dan.

Onder meisjes tussen de 15 en de 25 is zelfmoord de grootse doodsoorzaak, vaak is dat een wanhoopsdaad, dus niet eens dat ze echt dood willen, puur wanhoop.
Pogingen bij tieners zijn vaak impulsief en volgen vaak na ruzie in het gezin of het uitraken van een verkering.
Zelfmoord bij ouderen komt vaak voort uit een depressie, die gecombineerd gaat met eenzaamheid en het verlies van partner en vrienden.
Nog ieder jaar daalt dit aantal, nog ieder jaar worden mensen beter geholpen waardoor ze zelfdoding niet meer als de oplossing zien.

Wat we dus moeten doen is nog meer bewustwording! zorgen dat die cijfers blijven dalen.
pi_105230853
Ik ben een voorstander van euthanasie, aangezien ik gek word van iedereen die maar voor de trein springt. Dat vind ik serieus een van de meest egoistische manieren om zelfmoord te plegen want je valt er iedereen mee lastig.
pi_105231206
ach die regels zijn er nu eenmaal...dit is ook wel logisch...een man (of vrouw) die geen waarde hecht aan zijn eigen leven is in meer toe staat... Als je bijvoorbeeld nagaat dat mensen zelfmoordaanslagen plegen voor een "higher purpose"... dan zie je wel in dat deze mensen eventueel een gevaar voor de samenleving zijn... En ja, als je echt je eigen leven wilt ontnemen.. moet je natuurlijk wel zo snugger zijn om dit gewoon in 1 keer goed te doen... dat kan gewoon...verder heb je ook van die mensen die 101 zelfmoordpogingen doen, maar die nooit doodgaan, deze mensen zijn alleen maar andere tot last, want familie en vrienden schrikken zich aldoor rot, terwijl meneer/mevrouw alleen aan zijn eigen "leed" denkt...
pi_105233633
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 21:01 schreef snakelady het volgende:

[..]

Het is idd geen perfecte optie, zeker niet voor de impulsieve zelfmoorden. maar voor begeleid euthanasie vanwege terminale ziekte is het misschien wel een nuttige toevoeging. En niet iedereen met psychische problemen plegen impulsief zelfmoord, de meeste 'succesvolle' zelfmoorden zijn vaak geplanned en voorbereid.
  maandag 5 december 2011 @ 23:29:19 #244
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_105234934
Reacties hier worden nogal gekleurd door de net-niet-pogingen die je in het nieuws hoort cq. via vrienden/familie hoort. Er is echter een 'onzichtbaar' deel van mensen die heel bewust en ook succesvol zelfmoord plegen. De media hebben een consensus om hier zo weinig mogelijk verslag van te doen, om het niet aan te moedigen - en al helemaal niet als aandachtsplatform. Vergeet niet dat 150-200 mensen alleen al voor de trein springen per jaar. Dat is er een elke twee dagen. Juist onder die mensen zal een relatief groot deel bewuste zelfmoordplegers zitten. Immers, die denken er al langer over na, bereiden het iets beter voor waardoor de poging vaker succesvol is. Ik heb geen officiele cijfers, maar volgens mij eindigen impulsieve pogingen relatief vaker in het ziekenhuis dan in het mortuarium.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  maandag 5 december 2011 @ 23:32:24 #245
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105235069
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 22:28 schreef NanaVonB het volgende:
ach die regels zijn er nu eenmaal...dit is ook wel logisch...een man (of vrouw) die geen waarde hecht aan zijn eigen leven is in meer toe staat... Als je bijvoorbeeld nagaat dat mensen zelfmoordaanslagen plegen voor een "higher purpose"... dan zie je wel in dat deze mensen eventueel een gevaar voor de samenleving zijn... En ja, als je echt je eigen leven wilt ontnemen.. moet je natuurlijk wel zo snugger zijn om dit gewoon in 1 keer goed te doen... dat kan gewoon...verder heb je ook van die mensen die 101 zelfmoordpogingen doen, maar die nooit doodgaan, deze mensen zijn alleen maar andere tot last, want familie en vrienden schrikken zich aldoor rot, terwijl meneer/mevrouw alleen aan zijn eigen "leed" denkt...
Waar héb je het over?

Mensen die zelfmoordaanslagen plegen zijn héle andere mensen dan mensen die alleen zichzelf van het leven willen beroven.
En leed hoeft echt niet tussen aanhalingstekens. Jij hebt duidelijk geen idee waar je over praat.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  maandag 5 december 2011 @ 23:35:45 #246
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105235215
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 19:05 schreef kingtoppie het volgende:
''om het recht in eigen hand te nemen. ''

Je hebt het recht niet jezelf het leven te ontnemen... Ja wettelijk gezien.. Maar moreel gezien?
The hack, beetje beslissen over andermans leven.... Als iemand eruit wilt stappen moet je zo een iemand helpen beter te worden, en als dat niet kan dan lijkt me het verzoek genoeg om het door te voeren.
ALs je dood bent is er niemand meer om je daarvoor te straffen, dus je hebt dat recht wel.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_105235298
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 23:35 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ALs je dood bent is er niemand meer om je daarvoor te straffen, dus je hebt dat recht wel.
moreel gezien heb je dat recht sowieso imo, en de 'samenleving' heeft de plicht om je tegen onverhoedse beslissingen te beschermen zoals zelfmoord vaak is.
  maandag 5 december 2011 @ 23:37:42 #248
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105235324
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 20:37 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

iedereen kan over zijn eigen leven beslissen mits je zelfmoordpoging maar succesvol is. halfslachtig je polsen op een verkeerde manier doorsnijden of jezelf voor een auto gooien met 50 km/h is dat dus niet.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 5 december 2011 @ 23:40:59 #249
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105235461
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 23:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

moreel gezien heb je dat recht sowieso imo, en de 'samenleving' heeft de plicht om je tegen onverhoedse beslissingen te beschermen zoals zelfmoord vaak is.
ik vind dat mensen die zelfmoord overwegen maar een succesvolle methode moeten verzinnen en niet zoals zovelen halfslachtig een poging doen die geen 100% slagingskans heeft.
ik bedoel, de dood is hetgeen je het liefste wilt, dan mag je er ook wel wat moeite voor doen om die wens in vervulling te laten gaan en voldoende research doen in effectieve methoden en dus niet, zoals zovelen, je ultieme wens halfslachtig uitvoeren zodat je alsnog niet dood bent en met de gevolgen (invaliditeit, hersenletsel, rare gezichten, opname in een kliniek) moet gaan leven.
Een gedicht over Maanvis
pi_105235516
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 23:40 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ik vind dat mensen die zelfmoord overwegen maar een succesvolle methode moeten verzinnen en niet zoals zovelen halfslachtig een poging doen die geen 100% slagingskans heeft.
ik bedoel, de dood is hetgeen je het liefste wilt, dan mag je er ook wel wat moeite voor doen om die wens in vervulling te laten gaan en voldoende research doen in effectieve methoden en dus niet, zoals zovelen, je ultieme wens halfslachtig uitvoeren zodat je alsnog niet dood bent en met de gevolgen (invaliditeit, hersenletsel, rare gezichten, opname in een kliniek) moet gaan leven.
pfff het is vaak een emotionele keuze en onder emotionele omstandigheden maak je nu eenmaal niet de meest rationele afwegingen. zo lastig te begrijpen lijkt dat me niet.
  maandag 5 december 2011 @ 23:43:14 #251
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105235558
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 23:40 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Genoeg mensen die een vaak succesvolle methode gebruiken, overleven het ook.
Ik heb een verhaal gelezen van iemand die zichzelf door z'n hoofd heeft geschoten, maar het heeft overleefd. Wel elke dag pijn.
Een verhaal van iemand die z'n auto keihard ergens tegenaan heeft gereden, maar het ook heeft overleefd. Ook elke dag pijn.
En mensen die zichzelf hebben opgehangen, maar het ook hebben overleefd.
  maandag 5 december 2011 @ 23:44:01 #252
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105235594
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 23:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

pfff het is vaak een emotionele keuze en onder emotionele omstandigheden maak je nu eenmaal niet de meest rationele afwegingen. zo lastig te begrijpen lijkt dat me niet.
dan is het dus een impulsieve beslissing en geen beslissing waar je al maanden naar toe werkt, zoals mensen die echt wel dood willen.
Een gedicht over Maanvis
pi_105235607
-weg, dit is dus duidelijk NIET de bedoeling van dit topic-

[ Bericht 93% gewijzigd door Daniel1976 op 05-12-2011 23:58:15 ]
pi_105235631
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 23:44 schreef Maanvis het volgende:

[..]

dan is het dus een impulsieve beslissing en geen beslissing waar je al maanden naar toe werkt, zoals mensen die echt wel dood willen.
laten we het nu niet simplificeren naar iets wat het niet is.
  maandag 5 december 2011 @ 23:49:03 #255
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105235819
quote:
2s.gif Op maandag 5 december 2011 23:43 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Genoeg mensen die een vaak succesvolle methode gebruiken, overleven het ook.
Ik heb een verhaal gelezen van iemand die zichzelf door z'n hoofd heeft geschoten, maar het heeft overleefd. Wel elke dag pijn.
Waar heeft hij zich doorheen geschoten dan? Hij moet zichzelf wel door zijn hersenen heen schieten en niet door zijn keel, bijvoorbeeld.

quote:
Een verhaal van iemand die z'n auto keihard ergens tegenaan heeft gereden, maar het ook heeft overleefd. Ook elke dag pijn.
Logisch, auto's zijn ervoor gemaakt om schade te verminderen. Slechte beslissing van degene die dood wilde. Als je dood wilt doe het dan goed en niet door middel van je auto ergens tegenaan te rijden. Dat staat ook overal op internet dat je het niet zo moet doen.
quote:
En mensen die zichzelf hebben opgehangen, maar het ook hebben overleefd.
Te lang touw oid? vreemd verhaal, dit zou je toch niet moeten overleven.
Een gedicht over Maanvis
pi_105235972
met de juiste meds is de kans dat je het overleefd niet zo groot. en ALS je het overleeft hoef je er weinig aan over te houden.
pi_105235976
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 23:49 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Waar heeft hij zich doorheen geschoten dan? Hij moet zichzelf wel door zijn hersenen heen schieten en niet door zijn keel, bijvoorbeeld.

[..]

Logisch, auto's zijn ervoor gemaakt om schade te verminderen. Slechte beslissing van degene die dood wilde. Als je dood wilt doe het dan goed en niet door middel van je auto ergens tegenaan te rijden. Dat staat ook overal op internet dat je het niet zo moet doen.

[..]

Trein+zelfmoord
Post #115.
  maandag 5 december 2011 @ 23:58:10 #259
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105236179
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 23:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
nou ja een trein maakt het wel spannend he. ga je in 1 x dood, overleef je het, wat hou je eraan over. voor de mensen die nog een stukje spanning op het eind van hun leven zoeken ^O^
ik moet nou in 1x denken aan dit stukje van acda en de munnik:
Een gedicht over Maanvis
pi_105236196
Wat is dan de beste manier?
Chainsaw?
  dinsdag 6 december 2011 @ 00:01:11 #261
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105236288
-weg, dit is dus duidelijk NIET de bedoeling van dit topic-

[ Bericht 97% gewijzigd door Daniel1976 op 06-12-2011 00:07:36 ]
pi_105236418
Het ging over het recht op zelfmoord niet de manier waarop en wat de meeste slagingskans heeft hou dat eens even in de gaten.
  dinsdag 6 december 2011 @ 00:07:04 #263
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105236503
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 00:04 schreef ayumu het volgende:
Het ging over het recht op zelfmoord niet de manier waarop en wat de meeste slagingskans heeft hou dat eens even in de gaten.
Da's het voorspelde effect van zo'n discussie.
Sowieso heeft iedereen het recht op zelfmoord, wat gewoon legaal is, maar dan moet het wel succesvol zijn anders is het geen zelfmoord maar poging tot zelfmoord, en da's niet legaal.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 6 december 2011 @ 00:08:29 #264
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105236547
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 00:07 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Sowieso heeft iedereen het recht op zelfmoord, wat gewoon legaal is, maar dan moet het wel succesvol zijn anders is het geen zelfmoord maar poging tot zelfmoord, en da's niet legaal.
Ja en toch doen we dat maar niet hier!
pi_105236635
quote:

[..]

Daar zijn genoeg andere sites voor. Mag niet van Danny. :)
  dinsdag 6 december 2011 @ 00:19:03 #266
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105236871
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 00:17 schreef hexta het volgende:

[..]

Zelfmoord tips zijn hier ook niet gewenst. ;)
Er zijn genoeg plaatsen waar je die kun vinden. Bijv. de site die ftkws2012 of iets dergelijks mee kwam, daar stan genoeg tips, in het duits, dus je mag best wat moeite doen om een geschikte methode te vinden vind ik. Als doodgaan je hartewens is moet je je er niet met een leien dakje vanaf maken.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 6 december 2011 @ 00:20:17 #267
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105236904
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 00:18 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

nou ja, mensen in zulk soort situaties hebben hulp nodig, geen medium als fok.
de vraag is : Hulp met wat? Zelfmoord plegen of beter worden? Want beter worden lukt niet altijd.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 6 december 2011 @ 00:20:29 #268
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105236910
Ontopic graag klagen doe je maar in de FB
pi_105236922
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 00:20 schreef Maanvis het volgende:

[..]

de vraag is : Hulp met wat? Zelfmoord plegen of beter worden? Want beter worden lukt niet altijd.
beter worden en als het dan nog niet lukt kunnen ze over euthanasie gaan praten met bv hun huisarts.
  dinsdag 6 december 2011 @ 00:23:24 #270
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105236981
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 00:20 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

beter worden en als het dan nog niet lukt kunnen ze over euthanasie gaan praten met bv hun huisarts.
Dat kan inderdaad, dat zei els borst ook in de docu die daniel aandroeg. maar toch vind ik het een beetje laf. Alsof je zelf niet jezelf durft te vermoorden en je dus anderen maar wilt dwingen om jou te vermoorden. Want euthanasie is geen zelfmoord. Euthanasie is jou laten vermoorden door iemand anders. Zou jij iemand vermoorden als hij/zij daarom vroeg? Dat is de beslissing die artsen ook moeten maken.
Een gedicht over Maanvis
pi_105237043
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 00:23 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad, dat zei els borst ook in de docu die daniel aandroeg. maar toch vind ik het een beetje laf. Alsof je zelf niet jezelf durft te vermoorden en je dus anderen maar wilt dwingen om jou te vermooden. Want euthanasie is geen zelfmoord. Euthanasie is jou laten vermoorden door iemand anders. Zou jij iemand vermoorden als hij/zij daarom vroeg? Dat is de beslissing die artsen ook moeten maken.
ik vind dat je een glas drinken moet krijgen die je zelf mag opdrinken als je daar behoefte aan hebt. zonder arts erbij. een arts moet daar niet bij zijn als het niet hoeft.

verder: (zelf)moord of hoe je het wilt noemen, is niet zo eenvoudig bij mensen die redelijk gezond zijn. er zijn zoveel mechanismen die in werking treden om dat te behoeden... daarom gaat het ook zo vaak mis. dus als je dan toch ervoor in aanmerking komt is het wel goed dat je iig advies / hulp krijgt om het ook goed te doen.
  dinsdag 6 december 2011 @ 00:28:18 #272
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105237114
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 00:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ik vind dat je een glas drinken moet krijgen die je zelf mag opdrinken als je daar behoefte aan hebt. zonder arts erbij. een arts moet daar niet bij zijn als het niet hoeft.
Research dan zelf maar wat je in dat glas moet doen en verzamel zelf maar de benodigde chemicaliën. Als doodgaan je hartewens is mag je daar best wat moeite voor doen, daar hoeven anderen (bijv. artsen of apothekers) niet voor jou moeite in te steken.

quote:
verder: (zelf)moord of hoe je het wilt noemen, is niet zo eenvoudig bij mensen die redelijk gezond zijn. er zijn zoveel mechanismen die in werking treden om dat te behoeden... daarom gaat het ook zo vaak mis. dus als je dan toch ervoor in aanmerking komt is het wel goed dat je iig advies / hulp krijgt om het ook goed te doen.
dan dwing je dus wéér anderen om jou te helpen met jezelf te vermoorden. stel je voor dat je die arts bent die jou die tactiek moet aanreiken, dan dwing je hem/haar dus in feite mee te werken aan jouw moord.
Een gedicht over Maanvis
pi_105237184
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 00:28 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Research dan zelf maar wat je in dat glas moet doen en verzamel zelf maar de benodigde chemicaliën. Als doodgaan je hartewens is mag je daar best wat moeite voor doen, daar hoeven anderen (bijv. artsen of apothekers) niet voor jou moeite in te steken.

[..]

dan dwing je dus wéér anderen om jou te helpen met jezelf te vermoorden. stel je voor dat je die arts bent die jou die tactiek moet aanreiken, dan dwing je hem/haar dus in feite mee te werken aan jouw moord.
Wij verschillen hierover dus van mening.
  dinsdag 6 december 2011 @ 00:31:55 #274
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105237229
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2011 00:30 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Wij verschillen hierover dus van mening.
jij vindt dat iemand die dood wil gerust van anderen mag eisen dat ze hem/haar vermoorden? dan moet je er niet versteld van staan dat zij eisen stellen aan jouw doodswens, bijv. dat jouw lijden echt uitzichtloos is zonder uitzicht op verbetering. Wil je niet aan die eisen voldoen? prima, dan doe je het toch zelf, zonder hulp.
Een gedicht over Maanvis
pi_105237246
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 00:31 schreef Maanvis het volgende:

[..]

jij vindt dat iemand die dood wil gerust van anderen mag eisen dat ze hem/haar vermoorden? dan moet je er niet versteld van staan dat zij eisen stellen aan jouw doodswens, bijv. dat jouw lijden echt uitzichtloos is zonder uitzicht op verbetering. Wil je niet aan die eisen voldoen? prima, dan doe je het toch zelf, zonder hulp.
Jouw mening.
pi_105237261
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 23:49 schreef Maanvis het volgende:

Idd, de jongen uit dit boek heeft zich opgehangen d.m.v. de accukabels van zijn auto die hij over de huiskamerdeur heeft gehangen.
http://www.lezerspunt.nl/(...)teruggehaald-koopman

Erg jammer, was een geweldige gast.
  dinsdag 6 december 2011 @ 00:33:44 #277
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105237281
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 00:31 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Wat nou als je het zelf niet kunt omdat je bijvoorbeeld verlamd bent?
Zie ook het verhaal van Ramón Sampedro. Die heeft 29 jaar moeten strijden voor euthanasie en het uiteindelijk niet eens gekregen.
pi_105237301
sowieso is het moeilijk om jezelf van je leven te beroven op een efficiente manier. daar zijn veel betere middelen voor dan die je makkelijk zelf kan krijgen.
pi_105237395
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 00:34 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
sowieso is het moeilijk om jezelf van je leven te beroven op een efficiente manier. daar zijn veel betere middelen voor dan die je makkelijk zelf kan krijgen.
Het lef om het echt te doen maakt dat men *maar wat doet*.
Iemand die écht wil kan zeer gemakkelijk zonder een machinist een trauma op te laten lopen kiezen voor de dood.
Als je het niet weet dan duik je in alt.suïcide en binnen no time heb je de juiste methode te pakken, sinds de komst van het internet is het echt geen enkel probleem meer om een methode te kiezen die effectief is.
pi_105237420
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 00:33 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Zie ook het verhaal van Ramón Sampedro. Die heeft 29 jaar moeten strijden voor euthanasie en het uiteindelijk niet eens gekregen.
Het lijkt mij idd verschrikkelijk om totaal afhankelijk te zijn van anderen.
  dinsdag 6 december 2011 @ 00:39:30 #281
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105237449
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 00:33 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Dit was een spanjaard. Ik weet dat in nederland euthanasie verzoeken vanwege een dwarslaesie wel eens worden ingewilligd.
Een gedicht over Maanvis
pi_105237477
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 00:39 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dit was een spanjaard. Ik weet dat in nederland euthanasie verzoeken vanwege een dwarslaesie wel eens worden ingewilligd.
Kan mij er iets bij voorstellen dat je dan niet meer wilt.
pi_105238958
quote:

[..]

Zelfmoord is natuurlijk net zo goed illegaal, maar je kan er wettelijk niets meer mee als iemand dood is, dus heeft het geen zin om er een straf op te zetten.
pi_105241980
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 01:49 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Zelfmoord is natuurlijk net zo goed illegaal, maar je kan er wettelijk niets meer mee als iemand dood is, dus heeft het geen zin om er een straf op te zetten.
we bergen je lijk op in de gevangenis voor 3 jaar, dat zal je leren! whehehehe })

c_/
pi_105243190
Je kunt je afvragen of iemand die opgenomen word verplicht, nog wel in staat is om reële en weloverwogen keuzes te maken,.. Daarom dat die instellingen ook bestaan, de persoon kan een gevaar voor zichzelf en anderen zijn.er zijn ook genoeg verhalen van mensen die blij zijn dat ze destijds opgenomen zijn en nu daardoor weer een fijn leven hebben,....

Ik vind dat iedereen moet kunnen beslissn over eigen leven maar ik vind niet dat je mag beslissen over dat van een ander.door zelfmoord te plegen beslis je wel degelijk over het geluk van de ander. Pas geleden heeft mijn moeder een vrouw onder de bus door zien komen, en heeft EHBO verleend,.. Ze zit nu bij slachtofferhulp omdat t behoorlijk traumatisch is geweest. En met mijn moeder zijn er meer die dit soort problemen hebben. Is 1 ongelukkig persoon het dan waard om te beslissen dat de rest daar ook last van moet hebben?
pi_105247914
quote:
13s.gif Op maandag 5 december 2011 23:32 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Waar héb je het over?

Mensen die zelfmoordaanslagen plegen zijn héle andere mensen dan mensen die alleen zichzelf van het leven willen beroven.
En leed hoeft echt niet tussen aanhalingstekens. Jij hebt duidelijk geen idee waar je over praat.
Geloof mij, ik ken mensen die suicidaal zijn...Ook ben ik bekend met mensen die het gedaan hebben en misschien als ik een bekentenis mag doen, ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht in den duistere tijden..ik weet waar ik over spreek. Als je suicidaal bent sluit je je af in je eigen wereld je ziet immers de goede kanten niet meer, dit is een BEWUSTE keuze, zo heb ik later geleerd. De een gaat namelijk anders om met tegenslagen dan de ander. Hoe vaker je zelf denkt "zie je wel dat het leven mij slecht behandeld" hoe meer je in je eigen zelfmedelijden verdrinkt. Ook al gebeurt er iets ergs, dan is het ook maar net hoe veel je er van aan trekt en hoe je er mee om gaat. In veel gevallen blijf ik erbij, depressivitit is een keuze die ontstaat uit zelfmedelij.. (ps: in veel gevallen, de gevallen die medisch niet in orde zijn door bijv het gebrek van het aanmaken van een bepaalde stof sluit ik hierbij uit)
  dinsdag 6 december 2011 @ 12:46:57 #287
262 Re
Kiss & Swallow
pi_105248039
ja er is een verschil in soorten depressies, maar denk niet dat het hier echt on-topic is
anders ga je straks in een richting dat je diagnose bepaalt of je wel of niet zelfmoord mag plegen...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_105248208
quote:
3s.gif Op dinsdag 6 december 2011 12:46 schreef Re het volgende:
ja er is een verschil in soorten depressies, maar denk niet dat het hier echt on-topic is
anders ga je straks in een richting dat je diagnose bepaalt of je wel of niet zelfmoord mag plegen...
Ach ja er mag zoveel niet, maar er zit ook een verschil tussen het mogen en het gewoon doen...je gaat uiteindelijk toch zelf over de beslissing...ik denk dat de vraag of het mag dan niet echt relevant is
pi_105282272
Mja, dilemma.. Ik denk dat de overheid zeker niet meer te zeggen heeft over jouw leven dan jijzelf, absoluut niet, maar ik denk wel dat de overheid moet kunnen bemiddelen als er externe factoren zijn waardoor je zelfmoord wilt plegen, bij interne factoren ook wel eigenlijk, op z'n minst moeten we toestaan dat de overheid een uitweg kan laten zien, middels medische, sociale en educatieve manieren tegen een persoon die is geneigd zelfmoord te plegen, maar tussen het bemiddelen en actief ingrijpen, waar ligt de grens?
  woensdag 7 december 2011 @ 01:54:19 #290
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105282377
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 12:43 schreef NanaVonB het volgende:

[..]

Geloof mij, ik ken mensen die suicidaal zijn...Ook ben ik bekend met mensen die het gedaan hebben en misschien als ik een bekentenis mag doen, ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht in den duistere tijden..ik weet waar ik over spreek. Als je suicidaal bent sluit je je af in je eigen wereld je ziet immers de goede kanten niet meer, dit is een BEWUSTE keuze, zo heb ik later geleerd. De een gaat namelijk anders om met tegenslagen dan de ander. Hoe vaker je zelf denkt "zie je wel dat het leven mij slecht behandeld" hoe meer je in je eigen zelfmedelijden verdrinkt. Ook al gebeurt er iets ergs, dan is het ook maar net hoe veel je er van aan trekt en hoe je er mee om gaat. In veel gevallen blijf ik erbij, depressivitit is een keuze die ontstaat uit zelfmedelij.. (ps: in veel gevallen, de gevallen die medisch niet in orde zijn door bijv het gebrek van het aanmaken van een bepaalde stof sluit ik hierbij uit)
Helaas is er vaak genoeg wel meer aan de hand dan alleen een depressie.
Bijvoorbeeld autisme of schizofrenie, en dat gaat nooit meer over.
pi_105282434
Aangezien je voor allerlei shit al "vergunningen" nodig hebt, zoals vis uit water vissen, autorijden en veter strikken, kan een vergunning voor zelfmoord er ook nog wel bij B-)
  woensdag 7 december 2011 @ 02:16:44 #292
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105282535
Vandaag kwam ik weer op het tragische verhaal van luna3 terecht, die een nier zoekt omdat haar huidige nieren niet meer werken. Toen dacht ik ook weer hieraan; ik bedoel, als je toch zelfmoord wilt plegen waarom doe je dan vantevoren niet nog iets nuttigs voor de mensheid of voor een ander, en doneer je organen?
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 7 december 2011 @ 02:43:10 #293
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105282649
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 02:16 schreef Maanvis het volgende:
Vandaag kwam ik weer op het tragische verhaal van luna3 terecht, die een nier zoekt omdat haar huidige nieren niet meer werken. Toen dacht ik ook weer hieraan; ik bedoel, als je toch zelfmoord wilt plegen waarom doe je dan vantevoren niet nog iets nuttigs voor de mensheid of voor een ander, en doneer je organen?
Omdat je geen nieren mág doneren als je bepaalde medicatie gebruikt misschien?

Ik wou namelijk serieus een van m'n nieren doneren, maar dat mag ik niet, vanwege de medicijnen die ik slik.

En bovendien moet je psychisch goed in je vel zitten. Dat is namelijk ook een van de eisen.
  woensdag 7 december 2011 @ 02:54:16 #294
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105282675
quote:
3s.gif Op woensdag 7 december 2011 02:43 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Omdat je geen nieren mág doneren als je bepaalde medicatie gebruikt misschien?

Ik wou namelijk serieus een van m'n nieren doneren, maar dat mag ik niet, vanwege de medicijnen die ik slik.
Als iemand echt serieus is qua zelfmoord kun je ook euthanasie aanvragen, die medicijnen afbouwen, en dat op het moment dat je in slaapt kunnen ze je organen weghalen die dan in principe gewoon goed zullen zijn.

quote:
En bovendien moet je psychisch goed in je vel zitten. Dat is namelijk ook een van de eisen.
Eigenlijk een rare eis, want nieren van mensen met psychische stoornissen zijn net zo goed.

Normaal is bij euthanasie meestal ook iets vooraf gegaan waardoor de organen ook nie tmeer goed zijn. Maar bij euthanasie vanwege psychisch ondraaglijk en uitzichtloos lijden is er in principe niets mis met de organen. Ieder jaar plegen er 1600 mensen zelfmoord, terwijl er momenteel 1300 mensen op een wachtlijst staan voor een orgaandonatie. Ik denk dat hier een hoop op te lossen valt.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 7 december 2011 @ 09:02:49 #295
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_105284120
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 10:16 schreef LittleLike het volgende:
Ik vind dat iedereen moet kunnen beslissn over eigen leven maar ik vind niet dat je mag beslissen over dat van een ander.door zelfmoord te plegen beslis je wel degelijk over het geluk van de ander. Pas geleden heeft mijn moeder een vrouw onder de bus door zien komen, en heeft EHBO verleend,.. Ze zit nu bij slachtofferhulp omdat t behoorlijk traumatisch is geweest. En met mijn moeder zijn er meer die dit soort problemen hebben. Is 1 ongelukkig persoon het dan waard om te beslissen dat de rest daar ook last van moet hebben?
Dus iemand die elke dat zoveel geestelijke of lichamelijke pijn lijdt dat 'ie dood wil moet dat vooral maar elke dag blijven doen omdat iemand op straat een paar weekjes naar een psych moet? Nee, dat is eerlijk!

Je beslist dagelijks over het geluk van een ander. Toen mijn vriendin het uitmaakte was zij ook de reden dat ik niet gelukkig was. Moet ze maar de rest van ons leven bij me blijven omdat boehoe ik wel eens ongelukkig zou kunnen worden? Waardoor zij vervolgens elke dag van haar leven een kutleven heeft omdat ze eigenlijk helemaal niet bij me wil zijn? Denk toch eens na man. Jouw recht op geluk houdt op daar waar andermans recht op geluk begint.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_105284618
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 09:02 schreef twiFight het volgende:
Jouw recht op geluk houdt op daar waar andermans recht op geluk begint.
Mooie zin.
pi_105368748
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 09:02 schreef twiFight het volgende:

[..]

Dus iemand die elke dat zoveel geestelijke of lichamelijke pijn lijdt dat 'ie dood wil moet dat vooral maar elke dag blijven doen omdat iemand op straat een paar weekjes naar een psych moet? Nee, dat is eerlijk!

Hier vergis je je wel in het leed dat je er anderen mee aandoet,.. Sommigen dragen dit de rest van hun leven mee,.. Maar los daarvan kan ik me ergens voorstellen dat je een eind aan je leven wil maken,... Maar er zijn zoveel verschillende manieren om dit uit te voeren. In huiselijke kringen ipv op een openbare plek maakt nogal verschil vind ik,...
  vrijdag 9 december 2011 @ 10:21:16 #298
290585 Pweer
What else ?
pi_105369070
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 09:43 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Zelfmoord is in NL iig. niet verboden. Er was toch ook iets met een pil van Drion en een doe-het-zelf euthanasie?
Je kunt idd. verplicht worden behandeld als je zo in de war bent dat je een gevaar voor jezelf of je omgeving bent. Maar dat is volgens mij niet hetzelfde verhaal.
Zelfmoord is in Nederland wel verboden. Dat is iets anders dan euthanasie. Zelfmoord is zelf het recht in handen nemen en jezelf van kant maken. Euthanasie is zeer weloverwogen m.b.v. professionele hulp uiteindelijk tot deze conclusie komen. Zelfmoord is illegaal. Euthanasie mag alleen onder strenge voorwaarden gepleegd worden in Nederland. Je moet chronisch aan hevige pijn lijden om hier euthanasie te mogen plegen.
I like, Sexy time! :D
pi_105371028
http://www.volkskrant.nl/(...)zelfmoordenaar.dhtml

quote:
Moet je iemand die zelfmoord wil plegen steeds opnieuw dwingen tot een ander leven? Of moet je erkennen dat hij in een toestand van overmacht zit? Dat vraagt psychologe Anne Roelofsen zich af.

Waarom noemen we zijn daad zelfmoord en niet zelf-euthanasie?
Op vk.nl/opinie deed psychiater Bram Bakker onlangs de oproep werk te maken van het voorkomen van zelfmoord. Dit standpunt werd eerder verkondigd, door Rogi Wieg en Joost Zwagerman. Zij wijdden er ieder een boek aan: Wieg vanuit het perspectief van de dader, Zwagerman vanuit het perspectief van het slachtoffer.

Mijn vader pleegde zelfmoord toen ik 15 jaar oud was, inmiddels bijna twintig jaar geleden. Hij was al jaren depressief, had zijn baan verloren door zijn alcoholisme en was in zijn tweede huwelijk even ongelukkig als in het eerste. Mijn vader was een diep ongelukkig mens. Ik denk dat Bakker het bij het rechte eind heeft als hij de uitspraak van Wieg citeert: 'De zelfmoordenaar wil niet per se dood, hij wil vooral een ander leven.' De vraag is echter of met het voorkomen van de zelfmoord dat andere leven ook bereikt wordt. Ik denk het niet.

Levenslang
De moeder van een studievriend van mij was er net zo slecht aan toe als mijn vader. Zij deed ook weleens een zelfmoordpoging, maar slaagde daar niet in. Uiteindelijk takelde ze steeds verder af, tot ze alleen en vervuild op een kamertje alsnog stierf omdat haar lichaam op was. Ik zeg absoluut niet dat haar leven niet de moeite waard is geweest. Wel wil ik duidelijk maken dat een complex leven hoe dan ook een last voor de directe familie is, ook als er geen sprake is van zelfmoord. Deze vriend van mij heeft het niet makkelijker gehad dan ik. Het 'levenslang' voor de nabestaanden geldt evengoed voor hem, en zijn moeder heeft niet minder geleden dan mijn vader. Het voorkomen van zelfmoord lost deze last niet op.

Herman Brood was er fysiek zeer slecht aan toe op het moment dat hij zelfmoord pleegde. Mensen die hem goed kenden, gaven hem nog een paar maanden, zijn lijf was opgebruikt. Waarom noemen we zijn daad zelfmoord en niet zelf-euthanasie? Wat maakt dat een arts een zelfmoord koste wat kost wil voorkomen, maar bereid is bij euthanasie te helpen? Is dat echt zo anders?

Mijn vader leed uitzichtloos. Ondanks goede hulp, veel vrienden, interessant werk, twee vrouwen en vijf kinderen had hij het geluk niet kunnen vinden. De alcohol had sporen nagelaten in zijn hersenen en lever. Ook als het hem was gelukt over zijn depressie heen te komen, had hij nooit meer de oude kunnen worden. Ging hij over de grens van individuele vrijheid heen door zelfmoord te plegen?

Overmacht
De grootste verplichting die je hebt, is die tegenover je nageslacht, zeker als dat nog jong is. Ik ben het nageslacht van mijn vader. Ik was jong toen hij overleed. Als iemand het recht heeft over mijn vaders daad te oordelen, ben ik het wel. Ik ben lang boos geweest op mijn vader omdat hij zijn verplichtingen jegens mij en mijn broers en zussen heeft verzaakt.

Nu zie ik dat er ook zoiets is als overmacht. Als hij kanker had gekregen en de pijn niet meer had verdragen, had ik vast ingestemd met euthanasie. Mijn vader had geen kanker, maar was diep ongelukkig zonder uitzicht op verbetering. Hij had een depressie en de pijn was niet meer te houden. Dit was zijn oplossing. Hoewel hij het mij en anderen daarmee knap lastig heeft gemaakt, vind ik ook dat hij de vrijheid had die keuze te maken.

'De zelfmoordenaar wil niet per se dood, hij wil vooral een ander leven', zegt Wieg. Maar moet je de zelfmoordenaar verplichten naar dat andere leven te blijven zoeken? Moet je hem steeds weer opnieuw dwingen het allerlaatste speldeknopje moed uit zijn tenen te halen, om steeds opnieuw te proberen het godsonmogelijke mogelijk te maken? En dan weer te falen? Of moet je zijn keuze respecteren de handdoek in de ring te gooien?
Ik heb er twintig jaar over nagedacht. En kies voor het laatste.

Anne Roelofsen is psychologe en ethica.
  vrijdag 9 december 2011 @ 13:57:11 #300
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_105376071
Ik vind dat je zelf moet weten of je uit het leven stapt of niet. Daar heeft de overheid IMHO niks mee te maken.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')