abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104864145
Hallo,

Ik zit in 1 vmbo en heb daarom dit jaar kerstgala ;)
Nou zit het zo dat ik precies op die dag moet werken. Nou heb ik vrij gevraagd maar niet gekregen. Ik heb namelijk bij het ondertekenen van mij contract getekend om geen vrij te mogen vragen voor de maand December.

Nou zou je denken, dan regel je toch iemand anders.. Dit heb ik dan ook gedaan maar mijn teamleider (Ja ik werk bij een winkel in het oosten van het land, Onze winkel valt onder de CAO voor Levensmiddelbedrijven) vind iemand anders voor je regelen ook vrij vragen dus dit mag ook niet.

Het komt er dus op neer dat ik gewoon moet werken op de dag waar ik al 6 jaar naar uitleef.. Tuurlijk ben ik van plan om nog even met me baas te gaan praten. Maar hebben zij enig recht om mij te laten werken op die dag..? En wanneer ik me (nep) ziek zou melden, hebben ze dan recht om me te ontslaan? Ontslag nemen kan ook al niet meer, want er is een minimale ontslagperiode van een maand..

[ Bericht 1% gewijzigd door deurkast op 27-11-2011 12:42:07 ]
  zondag 27 november 2011 @ 00:17:35 #2
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_104864247
Haha, moet er toch voor zorgen dat ik vrij krijg, dan dan doe ik maar even of ik er al jaren naar uitkijk!
pi_104864353
vrij vragen en zeggen dat je op die dag niet kan werken zijn in mijn ogen 2 verschillende dingen
  Donald Duck held zondag 27 november 2011 @ 00:22:49 #5
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_104864440
Gewoon ziek melden en naar dat gala gaan. Het is maar een kuttig bijbaantje.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zondag 27 november 2011 @ 00:23:19 #6
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_104864462
Je hebt geen recht op vrij, maar als jij vervanging regelt zie ik niet in waarom ze er een probleem van maken. Je hoeft niet ontslag te nemen, jij wil best werken, laat hun dat maar doen. Maar ja, als ze moeilijk blijven doen en je komt toch niet werken zal je contract wel niet verlengd worden. Tja, zo is het lot van een radertje in het systeem
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 27 november 2011 @ 00:27:37 #7
131148 Dondermeester
Blikskaters en gerommel!
pi_104864646
Bovendien zit je op een leeftijd dat ze toch van je af willen...
Wie ik ben?
Wie ben jij eigenlijk????
pi_104864686
Pff, fuck je bijbaantje, er zijn zat andere supermarkten. Gewoon aangeven dat je niet komt.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_104864741
Je weet dat zo'n aanvullende regel omtrent enkeldaags verlof niet rechtsgeldig is? Zoek maar op in het BW. Dat gedeelte van het contract is dus niets waard. Maw geen verlof vragen, maar nemen.

Waarschijnlijk zul je na zo'n actie wel weggepest gaan worden, maar dat moet je maar overhebben voor het feest van je leven :')
pi_104864915
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 00:29 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Je weet dat zo'n aanvullende regel omtrent enkeldaags verlof niet rechtsgeldig is? Zoek maar op in het BW. Dat gedeelte van het contract is dus niets waard. Maw geen verlof vragen, maar nemen.

Waarschijnlijk zul je na zo'n actie wel weggepest gaan worden, maar dat moet je maar overhebben voor het feest van je leven :')
Tuurlijk weet ik dat, ken het hele wetboek uit me hoofd net als iedere andere burger dat uit zijn hoofd kent :)
pi_104864955
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 00:29 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Je weet dat zo'n aanvullende regel omtrent enkeldaags verlof niet rechtsgeldig is? Zoek maar op in het BW.
Het BW is nogal groot he; doe ons een lol en geef eens een boek:artikel als hint.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_104865389
Ja ben ook benieuwd, ik kan het zo snel niet vinden... die regel is trouwens vastgesteld in me contract maar dat was wel duidelijk. Die regel mag dan alleen gelden voor verlof van een paar dagen/weken?
pi_104865462
Ziekmelden en ook zo snel mogelijk ontslag nemen.
Als student moet je sowieso niet in een supermarkt werken.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_104865524
Wat een klootzakken trouwens om je niet voor zoiets vrij te gunnen :'). Doet me denken aan een omhooggevallen mannentje die wss. nooit meer gaat bereiken in zijn leven als supermarktchef.
pi_104865671
Is dat kerstgala de hele dag? Aangezien je toch maar een paar uur per week werkt kun je toch ook je uren draaien in de ochtend o.i.d.?
pi_104865776
Nee in de avond.. maar ik ga nog even met me baas praten, die is misschien wat makkelijker dan me teamleider. Maar ik vind het idee dat je geen vrij mag nemen in december best logisch (ivm drukte enzo) maar dat ruilen dan ook niet mag zit me (en meer van me collega's) nogal dwars. Dat idee van dat mannetje dat niets meer kan bereiken heb krijg ik ook een beetje haha

[ Bericht 0% gewijzigd door deurkast op 27-11-2011 01:15:44 ]
  zondag 27 november 2011 @ 01:36:37 #17
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_104866621
Je tekent ervoor dat je in december geen vrij mag nemen en nu wil je toch vrij nemen in december? Tsja das niet zo handig he ;-)

Maar goed, als je zelf iemand gevonden hebt om voor je te werken dan zie ik het probleem niet zo.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_104868901
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 00:16 schreef deurkast het volgende:
Hallo,

Ik zit in het eind van 6 vwo en heb daarom dit jaar kerstgala ;)
Mwah, hier hebben ze in 1 vwo al een kerstgala
quote:
..in het oosten van het land....
Ah, dat verklaart het, ik woon in de randstad :P

Tot zover mijn nutteloze bijdrage aan dit topic :P
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_104869326
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 00:34 schreef r_one het volgende:

[..]

Het BW is nogal groot he; doe ons een lol en geef eens een boek:artikel als hint.
Burgerlijk Wetboek, titel 7.10, artikel 638. Uitzonderingen mogen gemaakt worden voor het recht op vakantieverlof (aaneengesloten periode). Het overige verlofrecht dient toegekend te worden als er geen gewichtige redenen zijn om dit niet te doen.

Jurisprudentie zoeken gaat me nu ook zo 1-2-3 niet lukken, maar een gewichtige reden mag nooit structureel van aard zijn. Dan is het namelijk geen gewichtige reden, maar een organisatie probleem. In de artikelen rondom 638 staat ook bij het recht op meerdaags vakantieverlof beschreven dat een werkgever daar bij CAO of onderlinge afspraak aanvullende regels voor mag stellen. Bij het artikel over enkeldaagsverlof staat dit niet beschreven en is dat dus niet rechtsgeldig.

Ik ben geen jurist, maar heb het om eenzelfde reden aan de stok gehad met mijn werkgever. Zijn juristen hebben hem afgeraden het tot een rechtzaak te laten komen, omdat hij geen grond had voor zijn aanvullende regels :) .
  zondag 27 november 2011 @ 10:15:42 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_104869382
edit: weg

[ Bericht 98% gewijzigd door Five_Horizons op 27-11-2011 12:57:39 ]
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_104871994
taalnazi o|O

TS, gewoon gaan, klaar. als ik jou was zou ik me niet eens ziek melden. ze laten je denken dat het van uiterst belang is voor de wereld, maar eigenlijk is het maar een kut kak bijbaantje waar je over 1 jaar toch niks meer van weet want het leven gaat door.
pi_104872241
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 10:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
edit: weg
Ik dacht al waar blijf je....
Kom even niet op het woord voor dit soort mensen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Five_Horizons op 27-11-2011 12:58:01 ]
pi_104873334
6 jaar uitkijken naar een schoolfeest? :D :'(
pi_104874665
Ben ik de enige die van mening is dat je dan maar gewoon naar je werk moet gaan? Ik neem aan dat dat toch echt gewoon voor zou moeten gaan op een gala...

Welcome to the real world...
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_104876498
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 13:46 schreef Gitarist het volgende:
Ben ik de enige die van mening is dat je dan maar gewoon naar je werk moet gaan? Ik neem aan dat dat toch echt gewoon voor zou moeten gaan op een gala...

Een paar uurtjes vakkenvullen is belangrijker dan een afsluiting op je school periode?

Ik vind het niet netjes om zomaar weg te blijven, maar het bedrijf is wel erg onredelijk in deze. Ik zou inderdaad eens in gesprek gaan met je de baas van je teamleider. Aangeven dat je al opties hebt aangeboden (werken op ander tijdstip, bijv. s'ochtends, vervanging regelen etc.) en dat de bal nu bij hen ligt. In het ergste geval ga je daarna een supermarkt verderop werken toch....
  zondag 27 november 2011 @ 14:25:49 #26
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_104876576
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 13:46 schreef Gitarist het volgende:

Nee dat vind ik dus niet :) Als je vervanging hebt geregeld, is de werkgever uit de brand geholpen. Die heeft zijn capaciteit en verder is een vakkenvullersbaantje nou ook weer niet zo uniek dat per se TS daar die avond moet staan.

Juridisch kan de werkgever je dan nog wel naaien, maar moreel gezien doe je mijns inziens niks verkeerd door af en toe een shift te ruilen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_104876908
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 14:25 schreef eleusis het volgende:

[..]

Nee dat vind ik dus niet :) Als je vervanging hebt geregeld, is de werkgever uit de brand geholpen. Die heeft zijn capaciteit en verder is een vakkenvullersbaantje nou ook weer niet zo uniek dat per se TS daar die avond moet staan.

Juridisch kan de werkgever je dan nog wel naaien, maar moreel gezien doe je mijns inziens niks verkeerd door af en toe een shift te ruilen.
Je hebt wel gelijk enigszins, het is een vakkenvullersbaantje, maar het geeft geen goed signaal naar je werkgever af als je afzegt en/of vervanging regelt omdat je niet kan komen werken vanwege een gala. Is nou niet echt een super once-in-a-lifetime gebeurtenis om werk voor af te zeggen als je het mij vraagt... :S
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_104877000
Waarom is 6 vwo ineens veranderd in 1 vmbo..? Heeft een mod dat voor de grap gedaan ofzo? :?
  zondag 27 november 2011 @ 14:54:28 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_104877682
Je wist toch van te voren dat dit ging gebeuren? Je hebt er immers voor getekend, en daarnaast is het redelijk algemeen bekend dat vrijwel iedere supermarkt (en andere winkels) dit van zijn medewerkers verlangt ivm de drukte in de decembermaand.

Ik denk dat het juridisch niet kan, maar daar heb je niet zoveel aan. Als je niet gaat lig je eruit, klaar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 27 november 2011 @ 15:02:10 #30
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_104878006
Ziekmelden. Je baas mag je niet ontslaan als jij vervolgens naar een gala gaat. Het gaat de werkgever namelijk in beginsel niks aan wat een zieke werknemer doet. Is laatst een rechtszaak over geweest en dit was in het kort de uitspraak.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_104878090
quote:
14s.gif Op zondag 27 november 2011 15:02 schreef RingBewoner het volgende:
Ziekmelden. Je baas mag je niet ontslaan als jij vervolgens naar een gala gaat. Het gaat de werkgever namelijk in beginsel niks aan wat een zieke werknemer doet. Is laatst een rechtszaak over geweest en dit was in het kort de uitspraak.
Kan het me nauwelijks voorstellen. Heb je daarvan een LJ-nummer of andere bron?
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zondag 27 november 2011 @ 15:05:57 #32
346939 Janneke141
pi_104878131
quote:
14s.gif Op zondag 27 november 2011 15:02 schreef RingBewoner het volgende:
Dat zou een mooie worden. Dan hoeft geen enkele Nederlander nog vakantie-uren op te maken, je kunt je immers gewoon ziekmelden als je gaat skiën.
pi_104878172
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 14:54 schreef Janneke141 het volgende:
Je wist toch van te voren dat dit ging gebeuren? Je hebt er immers voor getekend, en daarnaast is het redelijk algemeen bekend dat vrijwel iedere supermarkt (en andere winkels) dit van zijn medewerkers verlangt ivm de drukte in de decembermaand.

Ik denk dat het juridisch niet kan, maar daar heb je niet zoveel aan. Als je niet gaat lig je eruit, klaar.
Daar geef ik je wel gelijk in. Maar bij een supermarkt waar alleen maar 16/17 jarige werken en waar personeel zat is (man of 60 in de vulploeg) zou ik als bedrijf daar niet zo moeilijk overdoen en gewoon even de planning aanpassen. Het gaat er toch niet op wie er staat op die avond? Zolang het werk gedaan wordt lijkt het mij geen probleem..
  zondag 27 november 2011 @ 15:07:09 #34
343196 RingBewoner
pi_104878184
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 15:04 schreef r_one het volgende:

[..]

Kan het me nauwelijks voorstellen. Heb je daarvan een LJ-nummer of andere bron?
Stond in een blad over geld en recht waar mijn vader lid van is. Zal eens zoeken.

quote:
0s.gif Op
zondag 27 november 2011 15:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat zou een mooie worden. Dan hoeft geen enkele Nederlander nog vakantie-uren op te maken, je kunt je immers gewoon ziekmelden als je gaat skiën.
Als je op school het stuk "begrijpend lezen" hebt gemist reageer dan niet.
  zondag 27 november 2011 @ 15:10:12 #35
346939 Janneke141
pi_104878292
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 15:06 schreef deurkast het volgende:

[..]

Daar geef ik je wel gelijk in. Maar bij een supermarkt waar alleen maar 16/17 jarige werken en waar personeel zat is (man of 60 in de vulploeg) zou ik als bedrijf daar niet zo moeilijk overdoen en gewoon even de planning aanpassen. Het gaat er toch niet op wie er staat op die avond? Zolang het werk gedaan wordt lijkt het mij geen probleem..
Ik heb ook niet gezegd dat ik het ermee eens ben, als het mijn bedrijf was zou ik het wel accepteren dat er onderling geruild wordt. Alleen gezien de houding van je TL tot nu toe verwacht ik weinig begrip. En wat al gezegd is, je loopt toch tegen de maximumleeftijd aan. Tijd om wat anders te gaan zoeken.
  zondag 27 november 2011 @ 15:11:17 #36
346939 Janneke141
pi_104878326
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 15:07 schreef RingBewoner het volgende:

In een topic over een middelbare schoolgala kun je onvolwassen reacties als dit natuurlijk wel verwachten.

Ben wel benieuwd naar je bron overigens, want ik geloof er geen zak van.

Ik vermoed dat het erop neerkomt dat een medewerker die 'bewezen ziek' is (oftewel de bedrijfsarts is al ingeschakeld) niet verboden kan worden om gala's en dergelijke te bezoeken. Dat is natuurlijk een andere situatie als deze, waar TS helemaal niet ziek is en het zaakje besodemietert.
  zondag 27 november 2011 @ 15:17:05 #37
343196 RingBewoner
pi_104878564
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 15:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In een topic over een middelbare schoolgala kun je onvolwassen reacties als dit natuurlijk wel verwachten.

Ben wel benieuwd naar je bron overigens, want ik geloof er geen zak van.

Ik vermoed dat het erop neerkomt dat een medewerker die 'bewezen ziek' is (oftewel de bedrijfsarts is al ingeschakeld) niet verboden kan worden om gala's en dergelijke te bezoeken. Dat is natuurlijk een andere situatie als deze, waar TS helemaal niet ziek is en het zaakje besodemietert.
Ik heb het over "beginsel". Niet over een fucking skivakantie, leer toch lezen zeg.
  zondag 27 november 2011 @ 15:17:50 #38
343196 RingBewoner
pi_104878601
Maar hier bewijs:

quote:
Geen ontslag zieke werknemer die bijklust

In beginsel gaat het de werkgever niet aan hoe de zieke werknemer zijn tijd doorbrengt. Uit onderstaande uitspraak van het gerechtshof te Leeuwarden blijkt dat er geen grond voor ontslag op staande voet is wanneer de zieke werknemer zijn tijd anders besteedt dan wordt verwacht van iemand die ziek is. Eveneens is het niet naleven van controlevoorschriften geen reden voor ontslag op staande voet.

De uitspraak (Gerechtshof Leeuwarden, 26 mei 2009):

De kern van het geschil betreft de vraag of het ontslag op staande voet rechtsgeldig is. Volgens Dynabyte is de kantonrechter bij de beoordeling van de ontslaggrond uitgegaan van andere feiten dan gesteld, door te oordelen dat het ging om overtreding van door de werkgever vastgestelde voorschriften in het kader van ziekteverzuim, in plaats van het verweten klussen tijdens ziekte zonder toestemming. Dynabyte heeft onderstreept dat het haar gaat om het feit dat dit klussen in strijd is met de voor de afwezigheid opgegeven reden, namelijk dat men te ziek is om bij de werkgever te werken. Het hof oordeelt als volgt. Zelfs indien juist is dat [appellant] op de bewuste middag langdurig aan het klussen is geweest in zijn nieuwe woning (hetgeen [appellant] met klem betwist en naar het oordeel van het hof niet mag worden afgeleid uit hetgeen Dynabyte stelt dat het stiefzoontje van [appellant] tegen de controleur van de arbodienst zou hebben gezegd), dan nog is dat onvoldoende grond voor ontslag op staande voet. Dynabyte erkent immers met die stelling dat [appellant] ziek was. Hoe een werknemer zijn tijd besteedt tijdens ziekte gaat een werkgever in beginsel niet aan. Wel kunnen bepaalde gedragingen van de werknemer leiden tot verlies van aanspraak op loondoorbetaling tijdens ziekte, zie art. 7:629 lid 3 BW, of tot opschorting van de loonbetalingsplicht zoals bedoeld in het zesde lid van dat artikel. Zou Dynabyte de ziekmelding hebben willen betwisten op grond van het gegeven dat [appellant], in strijd met de verzuimvoorschriften, niet thuis was toen de controleur kwam, al dan niet in combinatie met de activiteiten die [appellant] volgens haar ondertussen elders ontplooide, dan had Dynabyte de loondoorbetaling kunnen opschorten. Het enkele feit dat controlevoorschriften niet zijn nageleefd, is volgens vaste rechtspraak onvoldoende voor ontslag bij ziekte, althans ontslag op staande voet (zie ook HR 8 oktober 2004, JAR 2004/259), tenzij bijkomende omstandigheden dat anders maken. Dynabyte heeft deze redenering evenwel niet gevolgd bij de opgegeven reden voor ontslag en zij keert zich er nu juist tegen dat de kantonrechter in zijn oordeel de controlevoorschriften heeft betrokken. Met een andere redenering komt het hof daarom tot hetzelfde resultaat als de kantonrechter: de opgegeven reden rechtvaardigt geen ontslag op staande voet.
4.3 Het hof leest voor het overige in de grieven en in de daarop gegeven toelichting geen andere relevante stellingen of verweren dan die reeds in eerste aanleg waren aangevoerd en door de kantonrechter gemotiveerd verworpen. Het hof onderschrijft hetgeen de kantonrechter overigens ter motivering van zijn beslissing heeft overwogen en neemt die motivering over. De slotsom.
5. Het vonnis waarvan beroep dient te worden bekrachtigd onder verbetering van gronden met veroordeling van Dynabyte als de in het ongelijk te stellen partij in de kosten van het geding in hoger beroep (3 punten bij tarief II).
http://ontslagspecialist.nl/ontslag-ziekte.html

Onderaan de pagina.
pi_104878773
Eigenlijk maakt het mij niet eens heel veel uit hoe het juridisch in elkaar steekt. Ik vind het gewoon onredelijk om iemand die 10 uurtjes in de week werkt, en altijd braaf zijn werk op orde heeft en zo nodig extra werkt etc., niet even vrij te geven voor zoiets. Lijkt me geen gewone manier van met personeel omgaan..
  zondag 27 november 2011 @ 15:22:49 #40
343196 RingBewoner
pi_104878819
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 15:21 schreef deurkast het volgende:
Eigenlijk maakt het mij niet eens heel veel uit hoe het juridisch in elkaar steekt. Ik vind het gewoon onredelijk om iemand die 10 uurtjes in de week werkt, en altijd braaf zijn werk op orde heeft en zo nodig extra werkt etc., niet even vrij te geven voor zoiets. Lijkt me geen gewone manier van met personeel omgaan..
Daar sluit ik mij ook bij aan.
  zondag 27 november 2011 @ 15:23:39 #41
346939 Janneke141
pi_104878854
quote:
14s.gif Op zondag 27 november 2011 15:17 schreef RingBewoner het volgende:
Maar hier bewijs:

[..]

Onderaan de pagina.
Bedankt voor je bron. Maar wat een kansloos vonnis. Bewijst maar weer dat het ontslagrecht in Nederland grondig aan herziening toe is.
  zondag 27 november 2011 @ 15:23:57 #42
346939 Janneke141
pi_104878866
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 15:21 schreef deurkast het volgende:
Nee, dat lijkt me ook niet. Maar voor jou tien anderen.
pi_104879050
quote:
14s.gif Op zondag 27 november 2011 15:17 schreef RingBewoner het volgende:
Maar hier bewijs:

[..]

Onderaan de pagina.
Not impressed :N
Hiet stond ontslag op staande voet ter discussie.
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 15:07 schreef RingBewoner het volgende:
Nuff said :')
.
pi_104879071
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 15:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bedankt voor je bron. Maar wat een kansloos vonnis. Bewijst maar weer dat het ontslagrecht in Nederland grondig aan herziening toe is.
Zo kansloos is het vonnis niet (zie mijn vorige comment).
.
pi_104879303
quote:
Het komt er dus op neer dat ik gewoon moet werken op de dag waar ik al 6 jaar naar uitleef..
Daarom had je ook bij het ondertekenen van het contract gezien dat je dan formeel geen vrij hebt, maar tekende je toch? Goed verhaal.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  zondag 27 november 2011 @ 15:36:51 #46
346939 Janneke141
pi_104879347
Als het geen reden is voor ontslag op staande voet (nog eens gelezen en je hebt gelijk), wat is het dan wel? Wat moet een werkgever dan doen met iemand die zich ziekmeldt en vervolgens gaat verhuizen? Of een avondje feestviert in plaats van werkt, en omdat ie geen vrijkrijgt zich onterecht ziekmeldt?

Een berisping geven en doen alsof er niets gebeurd is? Ontslag aanvragen vanwege verstoorde werkrelatie?
pi_104879453
quote:
14s.gif Op zondag 27 november 2011 15:35 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Daarom had je ook bij het ondertekenen van het contract gezien dat je dan formeel geen vrij hebt, maar tekende je toch? Goed verhaal.
Bij het ondertekenen van mijn contract ben ik ingedeeld op de maandag en de vrijdag. Nu werk ik op donderdag avond. Ik ging er 2 jaar geleden toch niet van uit dat er zo moeilijk gedaan zou worden over het feit dat ik even wissel met iemand van tijden op het moment dat ik een dag niet kan in december?
pi_104879667
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 15:36 schreef Janneke141 het volgende:
Als het geen reden is voor ontslag op staande voet (nog eens gelezen en je hebt gelijk), wat is het dan wel? Wat moet een werkgever dan doen met iemand die zich ziekmeldt en vervolgens gaat verhuizen? Of een avondje feestviert in plaats van werkt, en omdat ie geen vrijkrijgt zich onterecht ziekmeldt?

Een berisping geven en doen alsof er niets gebeurd is? Ontslag aanvragen vanwege verstoorde werkrelatie?
De loonbetaling opschorten, een schriftelijke waarschuwing, de dienst opzeggen, niet meer inroosteren, contract niet verlengen, whatever, maar *niet* op staande voet ontslaan.

En als je het vonnis goed doorleest, zie je dat er wel meer schortte aan de beweegredenen van de werkgever :{w
.
  zondag 27 november 2011 @ 15:45:00 #49
343196 RingBewoner
pi_104879723
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 15:36 schreef Janneke141 het volgende:

Tja, werkgever kan er niet veel tegen. Dat is inderdaad een beetje het probleem met de huidige wetgeving omtrent ontslagrecht. Je zou het inderdaad op een verstoorde werksituatie kunnen gooien of deze medewerker er op aan spreken dat je weet zo en zo. Ik denk overigens als dit herhaaldelijk voorkomt dat je wel een zaak hebt.
pi_104879837
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 15:45 schreef RingBewoner het volgende:
Ik denk overigens als dit herhaaldelijk voorkomt dat je wel een zaak hebt.
Klopt. En dat is al een behoorlijke nuancering van je stelling
quote:
Het gaat de werkgever namelijk in beginsel niks aan wat een zieke werknemer doet.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')