abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104704438
Even een goede vraag:

Waarom zit er in Nederland vaak een typische aansluiting tussen een kanaal en een rivier met een klein rond meer? Kaart zegt meer dan 1000 woorden:

http://g.co/maps/tpc2y

http://g.co/maps/sbpgx

http://g.co/maps/qfw6w

Zal wel iets te maken hebben met de scheepvaart? Een soort parkeerhaven ofzo? :P
gr gr
pi_104704611
:').

Is het niet omdat je anders een hele harde stroming krijgt in waar het kanaal in uitmond?
pi_104705545
Misschien doet het (ook) wel dienst als zwaaikom. Dat is een plek waar lange boten kunnen keren.
pi_104707210
Daar kan je keren, das nogal lastig in een rivierstroming.
pi_104707229
Interessante vraag.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 23 november 2011 @ 04:59:29 #6
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_104707364
Timurrr kom er maar in ;)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_104721121
Nog mensen een idee hierover?
gr gr
pi_106718930
Ik weet het nog steeds niet. :D
gr gr
  donderdag 12 januari 2012 @ 12:37:53 #9
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_106718982
Bel Rijkswaterstaat. Die kunnen het je ongetwijfeld vertellen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_106721648
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 12:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Bel Rijkswaterstaat. Die kunnen het je ongetwijfeld vertellen.
Het is een zwaaikom, dat stond er al.
  donderdag 12 januari 2012 @ 15:37:40 #11
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_106724893
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 13:59 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Het is een zwaaikom, dat stond er al.
Nee, er stond:

quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 01:03 schreef IBAZ het volgende:
Misschien doet het (ook) wel dienst als zwaaikom. Dat is een plek waar lange boten kunnen keren.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_106724978
Ziet er wel vet uit, ben benieuwd.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 12 januari 2012 @ 20:13:10 #13
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_106734646
Turrrrrrbooo rotonde!

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 12 januari 2012 @ 20:17:54 #14
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_106734899
Ik denk dat het is om de stroomsnelheid te verlagen. Zodat je minder last hebt van zijstroming. Iets anders kan ik niet verzinnen, omdat ze ook weer niet zo groot zijn om te kunnen draaien.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_106735285
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 15:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee, er stond:

[..]

Het doet in ieder geval dienst als zwaaikom, en misschien is er ook nog een ander doel. Laat ik het dan zo zeggen.
pi_106745860
Ik denk dat het bij het maken ontstaat. Als ik met een decoupeerzaag loodrecht op een andere zaaglijn wil gaan zagen, boor ik ook eerst een rond gat, waar ik de decoupeerzaag in kan stoppen om verder te zagen.

Ja, zoiets zal het wel zijn.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_106785021
Heeft meer temaken met het veranderen en verminderen van de stroom richting. Daarbij geeft het de grotere schepen vele male meer ruimte om de rivier op te draaien of een kanaal binnen tekomen. bij komend voordeel is wel dat je er prima kan draaien.

[ Bericht 7% gewijzigd door creative86 op 13-01-2012 23:19:46 ]
pi_106798172
Vraag het Willem Wever.
pi_127565627
Met enige vertraging:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus nog even afwachten en hopelijk een antwoord... :D
gr gr
pi_127565696
Je zou denken dat het een zwaaikom is, maar op zich is het wel een vreemde locatie :P
Beneath the gold, the bitter steel
pi_127565779
Door het kanaal ineens te verbreden verlaag je wel de stroomsnelheid van het water.. dus makkelijker manoeuvreren. Bovendien kolkt water dat vanuit de rivier de 'kanaalkant' van de splitsing in stroomt zo met een rondje weer terug de rivier in.
dag
pi_127661948
Het was niet zo heel moeilijk...
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 01:03 schreef IBAZ het volgende:
Misschien doet het (ook) wel dienst als zwaaikom. Dat is een plek waar lange boten kunnen keren.
U was correct!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
gr gr
  dinsdag 11 juni 2013 @ 14:34:48 #23
65918 IBAZ
broeinest
pi_127663459
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 14:00 schreef Quyxz_ het volgende:
Het was niet zo heel moeilijk...

[..]

U was correct!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gelukkig is dit probleem opgelost. Gefeli. Fijne dag nog.
pi_127664315
*O*
Beneath the gold, the bitter steel
  dinsdag 11 juni 2013 @ 14:55:10 #25
235552 Mr.Houdoe
Officiële Timur-fanboy
pi_127664362
^O^
  dinsdag 11 juni 2013 @ 19:50:55 #26
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_127676079
Bedankt voor het geven van het antwoord!
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_127688205
Blijft de vraag waarom ze plots van richting gaan veranderen?
pi_127698661
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 23:39 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Blijft de vraag waarom ze plots van richting gaan veranderen?
Waarom sla je af op een weg?
Beneath the gold, the bitter steel
  woensdag 12 juni 2013 @ 11:22:15 #29
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_127698770
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 23:39 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Blijft de vraag waarom ze plots van richting gaan veranderen?
Als de opdrachtgever een andere laad/los plaats aanwijst? :')
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_150116872
Ik heb een andere reden gevonden. Deze is toch wat anders dan het verhaal dat ik in de mail kreeg:

quote:
De eieren van Thijsse
Een probleem dat ten zuiden van de Irenesluizen moest worden opgelost, was de kruising van het kanaal met de lek. Er waren twee moeilijkheden: stroming en diepteverschil. Om met de eerste te beginnen: de oversteek van de rivier de scheepvaart kreeg te maken met de stroming van de Lek. Schepen moesten daarom kunnen manoeuvreren, maar daar was de ruimte niet voor. Een ander probleem was dat het kanaal een meter dieper was dan de Lek. Kortom: hoe kruis je een diep kanaal met ‘stilstaand’ water, met een ondiepere, stromende rivier? Onder leiding van prof. Thijsse, directeur van het Waterloopkundig Laboratorium in Delft, werden vervolgens in Delft experimenten gedaan met schaalmodellen. De oplossing werd gevonden in eivormige verbredingen aan beide kanten van de kanaalmonden, in combinatie met stroomgeleiders; in dit geval de voorhavendammen. In de eivormige ruimte tussen deze dammen bleek het water namelijk voortdurend in beweging te blijven waardoor zich geen sediment kon afzetten en waarmee een buffer tussen stilstaand water was gecreëerd. Tijdens de experimenten in Delft bleek een papiersnipper vier etmalen lang tussen de voorhavendammen te verblijven.

Het andere probleem: het diepteverschil - werd opgelost door de stroomsnelheid van de Lek te manipuleren. Daar waar de voorhavendammen/stroomgeleiders in de rivier staken, stroomde deze sneller en zorgde voor een uitslijting van de bodem. Men berekende vervolgens hoe ver de stromingsgeleiders in de rivier moesten steken om een uitholling van 1 meter te krijgen. Daarmee warende problemen overwonnen. Het concept werd bekend als ‘de eieren van Thijsse’.
http://www.civieletechniek.net/index.php/dossiers?id=56
Interessant hè? Okedoei
gr gr
  vrijdag 27 februari 2015 @ 17:54:48 #31
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_150117606
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 23:34 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik denk dat het bij het maken ontstaat. Als ik met een decoupeerzaag loodrecht op een andere zaaglijn wil gaan zagen, boor ik ook eerst een rond gat, waar ik de decoupeerzaag in kan stoppen om verder te zagen.

Ja, zoiets zal het wel zijn.
ik moest hardop lachen :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')