Dit is nu nog maar wat bekvechten. Maar het laat een duidelijk scheurtje in de coalitie zien.quote:DEN HAAG - PVV-leider Geert Wilders heeft zondag in een twitter-bericht uitgehaald naar CDA-staatssecretaris Henk Bleker (Economische Zaken).
Foto: AFP Wilders schrijft: ''Laat Bleker 'zijn streep maar trekken' dan blijven er van de tien zetels nog een stuk of vier over. Voor iedere miljard ontwikkelingshulp eentje.''
Bleker zei zaterdag nooit akkoord te kunnen gaan met 4 miljard extra bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking. Wilders stelt dit als voorwaarde voordat hij akkoord kan gaan met aanvullende bezuinigingen.
Wilders reageert er ook mee op een nieuwe peiling zondag van Maurice de Hond, waarin het CDA nog maar 10 zetels behaalt.
Ordinair allemaal weer.quote:Op zondag 20 november 2011 18:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dit is nu nog maar wat bekvechten. Maar het laat een duidelijk scheurtje in de coalitie zien.
Hangt er natuurlijk ook vanaf of Geert en het CDA hun rug recht houden. Maar ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Voor het CDA is dit weer een duidelijke verlies-verlies situatie. Het is niet hip om voor ontwikkelingssamenwerking te staan maar het CDA heeft veel achterban in die hoek.
quote:Op zondag 20 november 2011 18:54 schreef Boze_Appel het volgende:
Waar zijn de aftellers begonnen eigenlijk, want de meesten begonnen al op 14 oktober 2010.
Ik heb lang gedacht dat ze de rit wel uit zouden zitten maar de laatste weken zijn er zoveel brandjes dat ik eraan begin te twijfelen.quote:Op zondag 20 november 2011 18:54 schreef Boze_Appel het volgende:
Waar zijn de aftellers begonnen eigenlijk, want de meesten begonnen al op 14 oktober 2010.
Volgens mij is het gewoon rellen van de PVV zodat ze bij het nieuwe babbeltje dit voorjaar meer voor elkaar kunnen krijgen.quote:Op zondag 20 november 2011 18:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik heb lang gedacht dat ze de rit wel uit zouden zitten maar de laatste weken zijn er zoveel brandjes dat ik eraan begin te twijfelen.
Bleker is idd wel iemand die erg afgegaan is wmb, met die jongen Mauro bij P&W... was om te huilen...quote:Op zondag 20 november 2011 19:09 schreef BasEnAad het volgende:
Bleker doet het CDA geen goed, beter hoepelt hij op.
Geldt dat niet voor elke CDA'er die zich in of rond de Kamer begeeft?quote:Op zondag 20 november 2011 19:09 schreef BasEnAad het volgende:
Bleker doet het CDA geen goed, beter hoepelt hij op.
quote:Op zondag 20 november 2011 19:52 schreef betyar het volgende:
[..]
Geldt dat niet voor elke CDA'er die zich in of rond de Kamer begeeft?
Het grote verschil is dat rechts toen dacht dat de crisis over zou zijn. Zij zaten fout. Het Kabinet probeert wel de crisis in de schoen te schuiven van de PvdA, de Grieken, Zuid-Europa in zijn algemeenheid, en misschien heeft rechts daarin gelijk, maar feit blijft dat ze moeten opereren in hele slechte economische omstandigheden.quote:Op zondag 20 november 2011 18:54 schreef Boze_Appel het volgende:
Voorlopig zit het CDA (hoe treurig ook) in dit kabinet en de PVV niet.quote:
De PVV heeft al zo'n 200 (!) verkiezingsbeloften gebroken.quote:Op zondag 20 november 2011 22:51 schreef Elfletterig het volgende:
De druk op het CDA groeit met de dag. Alweer een zetel minder (dat het nog kon!) in de peiling: nog 10 stuks over. En Wilders die graag wat olie op het vuur gooit, met een compleet irreëel voorstel, waarvan hij 100 procent zeker weet dat het veel kwaad bloed zet bij het CDA.
Ik zeg niet dat het gebeurt, maar ik zie vóór de jaarwisseling de bom nog wel barsten.
Ik vraag me trouwens af waarom mensen nog steeds op de PVV stemmen. Ze breken de ene na de andere belofte. Zouden mensen wel eens nagaan wat partijen precies doen met hun stemmen?
Het is wel zo met het CDA dat ze zo nu en dan eens een grote bek opentrekken maar als het er op aankomt dan druipen ze wel af met de staart tussen de benen. (Zie het lachwekkende optreden van de "dissidenten"). Dus ik denk dat het nog wel erger gaat worden dan 10 zetels.quote:Op maandag 21 november 2011 09:27 schreef Jarno het volgende:
Het CDA ziet dat dat geheul met de PVV niks oplevert, zowel politiek als zeteltechnisch niet, dus men zal wel denken, erger dan 10 zetels kan het niet worden, laten we het eens over de andere boeg gooien.
Zal iig wat politiek vuurwerk opleveren de komende tijd.
Bron?quote:Op zondag 20 november 2011 23:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De PVV heeft al zo'n 200 (!) verkiezingsbeloften gebroken.
Maar ze hebben wel het burka-verbod erdoor gekregen; Nederland is nu gered!
quote:Op maandag 21 november 2011 12:12 schreef Truffelvarken het volgende:
Ik woon in een CDA omgeving en ik kan iedereen verzekeren dat minstens 90% van de CDAers het grootste deel van de PVV standpunten ondersteund. Uitgezonderd de manier waarop het gebracht wordt.
Ik ken er niet 1 die vierkant achter de standpunten van de dissidenten of de van Achten, Klinken en Lubbersens staat.
Door het doorlopende gestuntel en gestook van voornoemde, verblinde figuren verlaten de stemmers het CDA.
Daar bovenop zijn ze bij de CDA achterban bijna allemaal zeer pro Israel.
Dat zou betekenen dat alle zetels van het CDA naar de PVV of de VVD gaan en dat is volgens mij ook niet zo?quote:Op maandag 21 november 2011 12:12 schreef Truffelvarken het volgende:
Ik woon in een CDA omgeving en ik kan iedereen verzekeren dat minstens 90% van de CDAers het grootste deel van de PVV standpunten ondersteund. Uitgezonderd de manier waarop het gebracht wordt.
Ik ken er niet 1 die vierkant achter de standpunten van de dissidenten of de van Achten, Klinken en Lubbersens staat.
Door het doorlopende gestuntel en gestook van voornoemde, verblinde figuren verlaten de stemmers het CDA.
Dus alleen omdat er een partijfossiel of een enkele "dissident" eens iets anders uit, verlaten de CDA-stemmers de partij??? Zijn CDA-stemmers zo snel verward?quote:Op maandag 21 november 2011 12:12 schreef Truffelvarken het volgende:
I
Het is niet alleen om wat de partij fossielen zeggen. Het komt door de verziekte sfeer die de Doekles en grootverdienende consorten al sinds jaren geschapen hebben.quote:Op maandag 21 november 2011 12:20 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Dus alleen omdat er een partijfossiel of een enkele "dissident" eens iets anders uit, verlaten de CDA-stemmers de partij??? Zijn CDA-stemmers zo snel verward?
Yup:quote:
En toch (ben geen SP stemmer) doet de SP dat goed. Duidelijk, leesbaar en netjes onderbouwd. Kudo's voor dat.quote:Op maandag 21 november 2011 12:55 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Yup:
http://www.sp.nl/service/(...)0Geert%20Wilders.pdf
De PDF stamt overigens uit juli, toen stond de teller nog "maar" op 181 stuks.
Ze hebben er ook een flink budget voor, door het personeel een flink deel van het loon in te laten leveren. Je kan mensen als Roemer veel verwijten maar niet dat het een graaier is.quote:Op maandag 21 november 2011 13:00 schreef Jarno het volgende:
[..]
En toch (ben geen SP stemmer) doet de SP dat goed. Duidelijk, leesbaar en netjes onderbouwd. Kudo's voor dat.
Denk dat het een groot deel van hun populariteit verklaart. Zo'n beetje de enige partij die normaal blijft communiceren en dingen duidelijk weet te maken.quote:Op maandag 21 november 2011 13:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ze hebben er ook een flink budget voor, door het personeel een flink deel van het loon in te laten leveren. Je kan mensen als Roemer veel verwijten maar niet dat het een graaier is.
Het burka-verbod was toch oorspronkelijk een idee van Verdonk ?quote:Op zondag 20 november 2011 23:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De PVV heeft al zo'n 200 (!) verkiezingsbeloften gebroken.
Maar ze hebben wel het burka-verbod erdoor gekregen; Nederland is nu gered!
Volgens mij moet jij echt leren lezen, niet bij pagina 3 blijven hangen en doorscrollen tot aan pagina 51...quote:Op maandag 21 november 2011 18:27 schreef Vstark het volgende:
Overigens moet jij echt leren tellen, 12 maakt geen 200.
Loop je nou te trollen of snap je het echt niet?quote:Op maandag 21 november 2011 19:21 schreef Vstark het volgende:
De laatste cijfers en klein gedrukte woorden zijn bronnen...
Onzin.quote:Op maandag 21 november 2011 21:12 schreef Blitzkrieger het volgende:
Hopelijk houd dit kabinet zo lang mogelijk stand en neemt het ferme maatregelen om immigratie en islam-invloed tegen te gaan. Ontwikkelingshulp is weggegooid geld, ontwikkeling groeit met de tijd en kan alleen bereikt worden door uitbuiting, oorlogen en vlijtigheid. Dat kan je niet even kopen.
Je hebt me overtuigd.quote:
Ontwikkelingshulp geloof ik ook niet in.quote:Op maandag 21 november 2011 21:12 schreef Blitzkrieger het volgende:
Hopelijk houd dit kabinet zo lang mogelijk stand en neemt het ferme maatregelen om immigratie en islam-invloed tegen te gaan. Ontwikkelingshulp is weggegooid geld, ontwikkeling groeit met de tijd en kan alleen bereikt worden door uitbuiting, oorlogen en vlijtigheid. Dat kan je niet even kopen.
En die weer verliezenquote:Op maandag 21 november 2011 21:50 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ontwikkelingshulp geloof ik ook niet in.
Vrijhandel is het belangrijkste in het verkrijgen van welvaart.
Leuk als er een gelijk speelveld is voor iedereen maar in de echte wereld is dat een tikje naïefquote:Op maandag 21 november 2011 21:50 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ontwikkelingshulp geloof ik ook niet in.
Vrijhandel is het belangrijkste in het verkrijgen van welvaart.
Aan de ene kant is het ook weer zo dat de inwoners van armere landen, vooral Afrikaanse landen er zelf ook wat van proberen te moeten maken, om hun levensstandaard omhoog te halen. Dat kunnen wij niet voor hun doen. Dit geldt trouwens ook voor de islamitische landen met de extremisten in hun land. Ze moeten dit zelf uitroeien en oplossen.quote:Op maandag 21 november 2011 21:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Leuk als er een gelijk speelveld is voor iedereen maar in de echte wereld is dat een tikje naïef
Klopt, uiteindelijk moet het uit de landen zelf gaan komen. Corruptie bestrijden en proberen een stap naar voren te maken. Dat is echter niet eenvoudig.quote:Op maandag 21 november 2011 22:25 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Aan de ene kant is het ook weer zo dat de inwoners van armere landen, vooral Afrikaanse landen er zelf ook wat van proberen te moeten maken, om hun levensstandaard omhoog te halen. Dat kunnen wij niet voor hun doen. Dit geldt trouwens ook voor de islamitische landen met de extremisten in hun land. Ze moeten dit zelf uitroeien en oplossen.
Nee, veel mensen vinden het beter dat andere landen hun eigen land helpen en 'financieren'. Die mentaliteit haal je in vele landen niet zomaar weg. Net zoals vele Grieken dat nu aan de rest van Europa uitstralen.quote:Op maandag 21 november 2011 22:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt, uiteindelijk moet het uit de landen zelf gaan komen. Corruptie bestrijden en proberen een stap naar voren te maken. Dat is echter niet eenvoudig.
quote:CDA houdt vast aan budget ontwikkelingshulp
DEN HAAG - Het CDA houdt de komende jaren vast aan de internationale afspraak om minimaal 0,7 procent van het bruto nationaal product (bnp) te besteden aan ontwikkelingshulp.
Dat benadrukte Tweede Kamerlid Kathleen Ferrier
quote:van die fractie maandag in een overleg over de begroting voor Ontwikkelingssamenwerking voor 2012.
GroenLinks en D66 daagden haar uit duidelijkheid te geven, na alle berichten over mogelijke extra miljardenbezuinigingen die gedoogpartner PVV dan uit het budget voor ontwikkelingshulp wil halen. Nederland zat jarenlang op een percentage van 0,8 van het bnp.
Maar het minderheidskabinet van VVD en CDA bracht dat terug naar 0,7. Ferrier wees erop dat de begroting voor 2012 daar ook netjes van uitgaat.
Toekomst
Ze zei echter dat ze niet in de toekomst kan kijken en dat het dus onbekend is welke situaties zich nog zullen voordoen. Maar het CDA staat voor de internationale afspraak, aldus Ferrier. ''En ik zeg niet 'onder druk is alles vloeibaar''', voegde ze eraan toe.
Bron: http://www.nu.nl/politiek(...)twikkelingshulp.htmlquote:CDA-staatssecretaris Ben Knapen (Ontwikkelingssamenwerking) had zich eerder wel in zulke bewoordingen uitgelaten. Maandagavond zei hij dat de bezuinigingen op ontwikkelingshulp volgend jaar fors (ruim 900 miljoen euro) zijn. Knapen is nu druk bezig om een en ander uit te voeren, zoals is afgesproken in het regeerakkoord. ''Dit is mijn opdracht. Daar steken we met z'n allen onze energie nu in'', zei hij.
Wilders
SP-Kamerlid Ewout Irrgang wilde weten of dit zijn enige opdracht is of dat er nog wel 4 miljard euro extra op ontwikkelingshulp kan worden bezuinigd, zoals PVV-leider Geert Wilders wil. ''Als de heer Wilders zijn zin krijgt, dan is er geen opdracht meer want dan is het geld op'', zei Knapen.
Het gaat er volgens hem nu om de gemaakte afspraken uit te voeren. ''Ik zou ook niet weten hoe je zo'n groot project kunt runnen wanneer je je voortdurend laat afleiden door allerlei discussies rondom dit onderwerp die met het dagelijkse werk niets van doen hebben'', aldus de bewindsman.
Noodhulp
Een groot deel van de oppositie in de Tweede Kamer wil bezuinigingen op noodhulp terugdraaien. Of de regeringspartijen VVD en CDA en hun gedoogpartner PVV voorstellen daartoe steunen, is echter niet bekend.
De drie partijen gaven daarover maandagavond nog geen duidelijkheid tijdens een overleg over de begroting voor Ontwikkelingssamenwerking voor 2012.Het kabinet trekt volgend jaar 219 miljoen euro uit om noodhulp te kunnen bieden aan landen die getroffen zijn door natuurrampen, geweld en aanslagen. Dat is 31 miljoen minder dan nu.
Besparing
In elk geval de PvdA, SP, D66 en ChristenUnie willen een groot deel van deze besparing ongedaan maken. Ze zijn het er ook niet mee eens dat er na 2012 verder wordt gesneden in het budget voor noodhulp, waarvan 205 miljoen overblijft als het aan kabinet ligt.
Ook de SGP wil van CDA-staatssecretaris Ben Knapen (Ontwikkelingssamenwerking) weten waarom hierop zo fors wordt bezuinigd. Veel oppositiepartijen willen verder een deel van de bezuiniging van 40 miljoen euro op gezondheidszorg voor vrouwen en de strijd tegen aids terugdraaien. Ook regeringspartij VVD vindt dat dit terrein onevenredig hard is getroffen door extra bezuinigingen.
Maar het liberale Kamerlid Ingrid de Caluwé ziet alleen mogelijkheden om hooguit 8 van de 40 miljoen te repareren. De PvdA, SP en D66 hebben een voorstel gedaan waarmee ze 34 miljoen euro terugdraaien.
Hmm, zou het nog voor kerst?quote:Op maandag 21 november 2011 23:43 schreef Elfletterig het volgende:
Even een nieuwsbericht van nu.nl dat ik een paar keer onderbreek....
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[..]
Bron: http://www.nu.nl/politiek(...)twikkelingshulp.html
Het zal mij benieuwen...
Ah, dan denk ik dat het zo rond pasen...quote:Op dinsdag 22 november 2011 00:00 schreef Elfletterig het volgende:
Het schijnt dat de bezuinigingen in 2012 nog niet nodig zijn. Dat heeft minister De Jager althans geroepen. Vrij vertaald: men schuift de hete aardappel door.
quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:31 schreef Nielsch het volgende:
Zit mobiel, dus kan niet pasten, maar op nu.nl is te lezen dat Wilders - zoals voorspeld - zijn keutel al weer heel snel intrekt.
http://www.nu.nl/politiek(...)iet-spel-zetten.htmlquote:DEN HAAG - PVV-leider Geert Wilders is er niet op uit het kabinet op het spel te zetten.
Wilders zei dat dinsdag. Zondag had hij uitgehaald naar CDA-staatssecretaris Henk Bleker, die extra bezuinigingen van 4 miljard euro op ontwikkelingssamenwerking rigoureus van de hand had gewezen.
Wilders twitterde toen dat als Bleker zich zo bleef opstellen, het CDA snel nog maar vier zetels zou overhouden in de peiling. Nu zijn dat er nog maar tien.
Meningsverschil
''Dat is gewoon politiek'', zei Wilders over de tweet. ''Er gaan bakken geld naar Europa en er gaan bakken geld naar ontwikkelingshulp. Ik ben ingehuurd om voor 1,5 miljoen mensen de PVV-belangen te bepleiten."
"Er is een meningsverschil waar het geld vandaan moet komen. Dat het CDA niet wil, is hun probleem. We moeten volgend jaar maar eens zien hoe we hier uit gaan komen'', aldus de PVV-leider.
Waarschijnlijk wordt ergens in het voorjaar duidelijk of er meer bezuinigd moet worden dan het huidige pakket van 18 miljard.
Ja, meneer Wilders, zoals '65 blijft 65', ' meer blauw op straat' enzovoort.quote:Ik ben ingehuurd om voor 1,5 miljoen mensen de PVV-belangen te bepleiten
quote:Wilders twitterde toen dat als Bleker zich zo bleef opstellen, het CDA snel nog maar vier zetels zou overhouden in de peiling.
Dat hoopt een groot deel van Nederland ook, zodat ze snel het rode potlood weer kunnen gebruiken.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:58 schreef AgLarrr het volgende:
Ik hoop dat VVD/CDA de PVV uit die laffe gedoogconstructie bonjouren en als minderheidskabinet de kamer ingaan met hun plannen.
Niet iedere onenigheid is gelijk een brandje hoor. Of bespeur ik wishfull-thinking?quote:Op dinsdag 22 november 2011 18:13 schreef Hexagon het volgende:
Alweer een brandje
http://nos.nl/artikel/315(...)ver-omroepfusie.html
Dat zou geen slimme zet zijn , aangezien de PVV dan lekker ongelimiteerd tegen het kabinet aan kan schoppen waardoor de kans bestaat dat ze nog groter gaan worden.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:58 schreef AgLarrr het volgende:
Ik hoop dat VVD/CDA de PVV uit die laffe gedoogconstructie bonjouren en als minderheidskabinet de kamer ingaan met hun plannen.
Dit soort onenigheid los je onderling op buiten de openbaarheid. Dan kunnen partijen daar zonder gezichtsverlies uitkomen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 18:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Niet iedere onenigheid is gelijk een brandje hoor. Of bespeur ik wishfull-thinking?
Ik denk dat intelligente mensen een systematische overschatting maken van de PVV. Bovendien is de PVV gedoogpartner en heeft dus minder te willen dan het CDA. Het CDA wil alleen niet zeggen waar het op staat, lijkt me. Vermoedelijk omdat de PVV gigantisch goed is in de hele slachtofferrol opeisen / dramaqueen spelen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 00:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik denk dat het meer solide is dan jullie denken. VVD wil PVV binnenboord houden om ze wat te temperen, PVV wil ook wel binnenboord krijgen omdat ze meer macht hebben in het kabinet dan er buiten en het CDA staat historisch laag dus dat maakt verkiezingen niet echt aantrekkelijk. Ook ellende kan prima lijmen, het ziet er alleen een beetje treurig uit.
Daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Een absolute meerderheid gaat Wilders niet krijgen, en regeren met hem zal voor alle andere partijen onmogelijk blijven. In de oppositie is dat clubje het minst schadelijk. Net zo schadelijk als alle andere clubjes in de oppositie, die hun gram willen halen bij een minderheidsregering.quote:Op dinsdag 22 november 2011 18:43 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Dat zou geen slimme zet zijn , aangezien de PVV dan lekker ongelimiteerd tegen het kabinet aan kan schoppen waardoor de kans bestaat dat ze nog groter gaan worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |