Nee, de Zuiderkruis is naar Marine begrippen echt een oude dame. Het gemiddelde fregat is maar half zo oud als ze uit dienst gaan. Om je een idee te geven: toen de Zuiderkruis al in dienst was moesten het S-fregat (al lang weg), het L-fregat (al lang weg), en het M-fregat (bijna weg) nog in dienst komen.quote:Op zaterdag 17 december 2011 11:42 schreef LWD-Godius het volgende:
[..]
Komt dit door de bezuinigingen? Zal vast wel een nieuwe eigenaar voor te vinden zijn.
Maar kreeg men daar een medaille voor in Portugal? Nee, natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 17 december 2011 11:47 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Beetje gezemel van je. Deze collegas zijn net zo goed operationeel weg geweest als dat jij bent wanneer je naar Portugal wordt gestuurd om brand te blussen. Wat gaat het criterium dan worden als het aan jou ligt? Er mag geen strand in de buurt zijn op 300km afstand? Geen palmbomen? Of telt een uitzending alleen als je 's-avonds in de bar geen bier mag drinken? Of baal je gewoon omdat er bij jouw medaille uitreiking niemand van het nieuws mee stond te kijken?
Typische post van iemand die redeneert vanuit de onderdog positie. Jets opereren ook overzees (Of je moet de Middellandse Zee als een riviertje zien) en doen ook couter terrorist ops (NWA terugbrengen naar Amsterdam bijvoorbeeld). Ik heb in de jaren 90 ook wel meegemaakt dat F-16s als airbridge functioneerden tijdens rescue operaties trouwens of fotos maakten van rivierdijken om in kaart te brengen waar zwakke plekken waren.quote:Op zaterdag 17 december 2011 12:00 schreef Lightning_NL het volgende:
Maar het klopt weer goed met het beeld dat al bestond voor jets etc.
Jets: Training + CT + Practise + Exercise = MEDALS
Heli's: Overseas Ops + Search & Rescue + Civil Defence Assistance + Counter Terrorist Support = DIGNITY
Snap ik wel, maar ik snap ook dondersgoed dat het nogal wringt als de piloten een leuk speldje krijgen waar de Ground crews voor mogen komen opdraven om te kijken naar die huldiging.quote:Op zaterdag 17 december 2011 13:19 schreef Bouke-p het volgende:
ik ben t eens eens met lightning, dat f16 piloten n medaille krijgen kan nog. die zijn daadwerkelijk boven libie geweest, maar de rest van die club? ga toch fietsen...
zelfde als minhad, die figuren kregen dezelfde medailles als mensen in afg. terwijl dreiging in minhad gewoon niet is en ze,ook nog lekker dubai in konden gaan.
Underdog positie? Allang niet meer kerel, allang niet meer Dat jij al een tijdje uit het wereldje bent is duidelijk. Blijkbaar snap jij ook totaal niet wat er met 'overseas ops' in het Engels wordt bedoeld, dat neem je blijkbaar nogal letterlijk Een NWA escorteren naar Amsterdam counter terrorism ops noemen En oh ja, een airbridge, en foto's maken van dijken. Wat fucking operationeel, OORAHHH!!!! Hopelijk hebben ze daar ook dikke medailles voor gekregen!!!quote:Op zaterdag 17 december 2011 13:01 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Typische post van iemand die redeneert vanuit de onderdog positie. Jets opereren ook overzees (Of je moet de Middellandse Zee als een riviertje zien) en doen ook couter terrorist ops (NWA terugbrengen naar Amsterdam bijvoorbeeld). Ik heb in de jaren 90 ook wel meegemaakt dat F-16s als airbridge functioneerden tijdens rescue operaties trouwens of fotos maakten van rivierdijken om in kaart te brengen waar zwakke plekken waren.
Kortom: je stelt je aan. Je hebt last van een minderwaardigheidscomplex. Je gunt je collegas het licht in de ogen niet. Grow up.
Een medaille is ook niet meer dan een herinnering aan een uitzending, daar is geen moed of risico aan verbonden, denk hierbij ook aan de Sinaï operatie en de vele VN uitzendingen. Een kruis daarentegen is iets wat meestal relatie heeft met een hogere prestatie of aanzien vanuit het Koningshuis of Defensie.quote:Op zaterdag 17 december 2011 16:47 schreef AchJa het volgende:
Zou het ook niet iets rechtspositioneels kunnen zijn? Achteraf geen medaille = geen uitzending = geen uitzendtoelage. Ik noem maar iets.
En verder zijn medailles al jaren aan inflatie onderhevig, ik bedoel als ik al die stoere bikkels zie die met de medaile "huwelijk Alexander/ Maxima", "vierdaagse" en "landmachtmedaille" lopen...
Personeel gedetacheerd op EHV bij de ISAF Cell hebben die dan ook gehad.quote:Op zaterdag 17 december 2011 19:46 schreef Bouke-p het volgende:
dan kun je alle mensen die in nl meegedaan hebben aan de tfu, rdtf, etc ook medailles geven.
Als er een commissie is die ook een medaille voor deze mensen wil, dan kunnen deze er ook één krijgen, zo simpel werken ze met het instellen van medailles, ook worden er verzoeken voor instellen van herinneringsmedailles afgewezen ( denk aan de Koude oorlog herinneringsmedaille ).quote:Op zaterdag 17 december 2011 19:46 schreef Bouke-p het volgende:
dan kun je alle mensen die in nl meegedaan hebben aan de tfu, rdtf, etc ook medailles geven.
terug op mijn voorbeeld over minhad/mirage, die gasten hebben gewoon in een vakantieoord gezeten en geen stap in afg gezet. die horen geen medailles te krijgen.... sinds een jaar kregen die mensen btw ook al geen navo medaille meer.
imho ook onzin, pas als je daadwerkelijk in een inzetgebied zit hoor je de plakker te krijgen.quote:Op zaterdag 17 december 2011 19:54 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Personeel gedetacheerd op EHV bij de ISAF Cell hebben die dan ook gehad.
Dit zijn de criteria voor een medaille Vredesoperaties;quote:Op zaterdag 17 december 2011 20:09 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
imho ook onzin, pas als je daadwerkelijk in een inzetgebied zit hoor je de plakker te krijgen.
Jij krijgt voor het blussen van een chocolade-brandje in Zaandam of de duinen van Noord-Holland ook geen medaille. Toch noemen jullie dat ook operationeel, het is zelfs één van de redenen dat je überhaupt nog kunt vliegen tegenwoordig.quote:Op zaterdag 17 december 2011 16:10 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Underdog positie? Allang niet meer kerel, allang niet meer Dat jij al een tijdje uit het wereldje bent is duidelijk. Blijkbaar snap jij ook totaal niet wat er met 'overseas ops' in het Engels wordt bedoeld, dat neem je blijkbaar nogal letterlijk Een NWA escorteren naar Amsterdam counter terrorism ops noemen En oh ja, een airbridge, en foto's maken van dijken. Wat fucking operationeel, OORAHHH!!!! Hopelijk hebben ze daar ook dikke medailles voor gekregen!!!
Ik krijg een stijve van hard over de autobahn rijden. Van F-16s kreeg ik al geen harde plasser meer toen jij nog op de lagere school zat. En je hebt wel degelijk een minderwaardigheids complex. Je bagatelliseert het werk van je F-16 collegas die nog in de jaren 90 gewoon risicos namen die jij met je wentelwiek nog steeds niet wilt nemen. Je hebt alles behalve een realistische kijk, je hebt last van tunnelvisie.quote:Minderwaardigheidscomplex? Integendeel! Ik kijk enorm neer op de ops met de jets omdat het al decennia lang niets meer voorstelt. Niets! Rondjes vliegen op flight level huppeldepup. Bijtanken, en dan nog meer rondjes vliegen. De A10 vliegers uitgezonderd, dat zijn ook gewoon stoere mannen. Maar voor de rest stelt het geen ene hol meer voor. En dat heeft niks met een minderwaardigheidscomplex te maken. Dat jij nou een stijve krijgt van alles wat op een F16 lijkt is jouw probleem, maar probeer niet te denken dat iemand die wél een realistisch beeld heeft van operationele inzet tegenwoordig ineens een minderwaardigheidscomplex heeft ofzo.
De zilveren lasert na 25 uitgeschreven snelheidsovertredingen?quote:Op zondag 18 december 2011 00:28 schreef Esses het volgende:
Ach, Pumatje, zie het zo. Wanneer krijg ik mijn medaille...
Je leeft in een totale droomwereld Ronald. Ten eerste neem je opnieuw overseas letterlijk, je snapt dus NIET dat daar gewoon een uitzending mee bedoeld wordt, of dat nou overzees is of niet. Maar goed, dan heb je nu in ieder iets geleerd, hopelijk.quote:Op zondag 18 december 2011 00:16 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Jij krijgt voor het blussen van een chocolade-brandje in Zaandam of de duinen van Noord-Holland ook geen medaille. Toch noemen jullie dat ook operationeel, het is zelfs één van de redenen dat je überhaupt nog kunt vliegen tegenwoordig.
En ik weet echt wel wat 'overseas betekent.' Ik nam het letterlijk (wat totaal correct engels is trouwens), maar om je even een aardrijkskunde lesje te geven: Libië ligt nog steeds op een ander continent. Het heet Afrika, zoek het eens op.
[..]
Ik krijg een stijve van hard over de autobahn rijden. Van F-16s kreeg ik al geen harde plasser meer toen jij nog op de lagere school zat. En je hebt wel degelijk een minderwaardigheids complex. Je bagatelliseert het werk van je F-16 collegas die nog in de jaren 90 gewoon risicos namen die jij met je wentelwiek nog steeds niet wilt nemen. Je hebt alles behalve een realistische kijk, je hebt last van tunnelvisie.
Oh, even voor de goede orde: ik heb ook zo'n medaille 'op vakantie' gekregen, zoals mijn eigen commandant het durfde te noemen. Vanaf de zomer van 95 tot na de kerstdagen zat ik in Zuid-Italië. Op een afstand van 10 minuten jakkeren met een Servische jet en 'beschermd' door een stel F-104s zat ik boven op een bergtop. Ik heb het ding altijd geweigerd te dragen. Ik geil niet op bling. Maar ik gun het aan iedereen die voor de baas om operationele redenen voor langere tijd op vreemde bodem heeft door mogen brengen.
En verder wat Clan zegt.
Neuh, ik ben nogal eigenwijs. Doe wat taalkunde engels. 'Overseas' moet je voor een engelssprekende letterlijk nemen. Britten en Ieren moeten van hun eiland af om waar dan ook te komen. Amerikanen, Canadezen, Australiers en Nieuw-Zeelanders moeten vanaf hun continenten ook over het water heen om de rest van de wereld te breiken. Wat JIJ doet is de uitdrukking verkeerd vertalen. Als je iemand corrigeert, doe het dan goed.quote:Op zondag 18 december 2011 08:43 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Je leeft in een totale droomwereld Ronald. Ten eerste neem je opnieuw overseas letterlijk, je snapt dus NIET dat daar gewoon een uitzending mee bedoeld wordt, of dat nou overzees is of niet. Maar goed, dan heb je nu in ieder iets geleerd, hopelijk.
Lees nog nog eens? Er staat duidelijk één van de redenen. Moet ik je nou naast engels ook nog Nederlandse les geven?quote:Ten tweede, brandjes blussen de enige reden dat we nog vliegen... diskwalificatie van RonaldV #2 :-) wat een onzin.
maak van je verhaaltje maar gewoon sinds 2000, want daarvoor waren het toch echt de F-16s die door voormalig Joegoslavië heen hobbelden. Deny Flight, Deliberate Force, Allied Force. Is nota bene nog een Vliegerkruis voor uitgedeeld. De Chinooks en andere helicopters waren daar slechts in de marge aanwezig. Maar daar ging het niet om.quote:Om nog effe terug te komen op je underdog verhaal: Sinds jaren 90 zijn de jets de dikke underdog. Sinds de jaren 90, waar jij nog in vastgeroest zit, spelen de F16s al geen grote rol meer, maar zijn het juist de heli's die onmisbaar zijn en operationeel ingezet worden.
Ik heb het niet over de 'nuttigheid' van missies, ook niet die van jou. Ik had het over jouw overduidelijke minderwaardigheidsgevoel ten opzichte van collegas die medailles kregen. Omdat ze alleen maar gaten in de lucht aan het boren waren. Jouw reactie is die van iemand die denkt dat hij als minderwaardig beschouwd wordt, daarop reagert en daardoor BEN je het ook. Je was een bikkel geweest als je je schouders had opgehaald, in plaats van hier te komen piepen. Die houding is wat je minderwaardig maakt, niet op welke stoel je zit, of je wel of niet nog operationeel meedoet en of je wel of niet op kamelenhoogte overe de woestijn durft te denderen.quote:Ik heb absoluut geen minderwaardigheidscomplex, in tegenstelling tot jouw bord voor je kop. Sterker nog, ik heb eerder een dik meerderwaardigheidscomplex. Jij bent overduidelijk al een tijdje uit het wereldje, zoals ik al eerder zei. Wij nemen heel veel meer risico's dan elke F16 vlieger bij elkaar opgeteld. Vraag maar eens aan een F16 vlieger die in Afghanistan mee heeft gevlogen. Die noemde ons knotsgek en levensmoe met de risico's die genomen worden, terwijl dat voor ons routine is. Dat regelmatige beschietingen door kkw, rpg en mortier daarbij horen kon die F16 vlieger amper geloven. tegelijkertijd vlogen de f16s maar nutteloze sorties, puur om de uren op te vliegen, om zodoende de overbodigheid te maskeren. Aan de buitenwereld doen lijken alsof ze ies nuttigs doen...
Vent, je lult. Het gaat om je houding, niet over de grootte van je piemel. Ongeacht of je in een duikboot zit, in een OP ergens in een godverlaten veld, in een willekeurige cockpit, of een onderhoudsboer bent: je doet allemaal mee aan dezelfde klus. Als je daarvoor een vastgesteld aantal dagen van huis bent en daar staat een medaille voor, dan moet je die krijgen. Punt. En dan past het niet (voor wie dan ook) om daarover te klagen als je er niet aan hebt meegedaan. Een "waarom hij wel en ik niet" is altijd een zwaktebod. Dat is waar het over ging in mijn reactie. Maar jij maakt er een pissing-contest van. Best. Jij kunt het verste plassen. Gefeliciteerd.quote:En dan beschuldig jij mij van tunnelvisie. Kerel, je spoort niet, je hebt geen clue waar het tegenwoordig om draait, en je moet als buitenstaander misschien maar effe flink indammen, voordat er nog meer poep uit je mond blijft komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |