abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 november 2011 @ 17:43:03 #101
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_104594128
quote:
ECB loopt kans op vergiftiging'
Laatste update: 20 november 2011 14:09 info
BERLIJN - De Europese Centrale Bank (ECB) dreigt zichzelf te vergiftigen door de voortdurende aankoop van obligaties van de probleemlanden uit de eurozone. Dat stelt de secretaris-generaal van de Duitse regeringspartij CSU, Alexander Dobrindt, in een zondag gepubliceerd interview met Die Welt.
Foto: AFP

"Ik vind het dubieus dat de ECB steeds nieuwe obligaties van de schuldenlanden opkoopt'', aldus Dobrindt. Wie zich met rommelpapier overlaadt, krijgt een keer een giftige schok.''

Dobrindt haalde ook stevig uit naar de nieuwe ECB-president Mario Draghi. Die heeft volgens hem een "hoogst problematisch debuut'' gemaakt door de obligatieaankopen in de afgelopen weken op te voeren. "We zouden nooit met de invoering van de ECB hebben ingestemd, als we hadden vermoed dat die op een dag naar Italiaanse standaarden zou worden geleid.''
http://www.nu.nl/economie(...)ns-vergiftiging.html

wat moeten we hier van denken
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 20 november 2011 @ 17:44:33 #102
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_104594190
quote:
Economen roepen Rutte op tot actie
Laatste update: 20 november 2011 15:28 info
AMSTERDAM - De eurolanden moeten bereid zijn om meer geld beschikbaar te stellen aan hun eigen noodfonds om het uiteenvallen van de eurozone te voorkomen.

Dat stellen de prominente economen Sylvester Eijffinger, Arnold Heertje, Lex Hoogduin en Rick van der Ploeg in een zondag verzonden open brief aan minister-president Mark Rutte.

Ze roepen de premier daarin op er bij andere regeringsleiders op aan te dringen dat de afspraken die eind oktober werden gemaakt snel worden uitgevoerd en waar nodig worden versterkt. "De belangrijkste versterking van deze maatregelen is dat de eurolanden zelf extra middelen beschikbaar stellen voor een aanzienlijk groter Europees noodfonds'', aldus de vier economen.

Onrust

Ze waarschuwen dat de onrust op de financiële markten zo sterk is opgelopen dat er al wordt gespeculeerd over het uiteenvallen van de eurozone. Dat zou volgens hen leiden tot een "aanzienlijk welvaarts- en vermogensverlies in Nederland en de andere eurolanden'' en zou de Europese integratie "decennia terugwerpen''.

Rutte zou daarom het voortouw moeten nemen bij het opstellen van een gezamenlijke verklaring van de regeringsleiders en de ECB. Daarin moeten de leiders hun politieke wil om de euro samen te verdedigen duidelijk uitspreken en moet worden aangegeven wat de rol van de ECB is. "Een dergelijke verklaring zou het vereiste vertrouwen op de financiële markten moeten kunnen helpen herstellen.''
Een uitermate dubieuze oproep, Lijkt me pure paniek.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_104594254
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 19:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

?? Als banken tier1 kapitaal willen hebben moeten ze aandelen uitgeven of op een andere manier kernkapitaal aantrekken. Het kopen van bonds heeft niks met tier1 te maken.
Ik praatte inderdaad poep. Maar government bonds worden gebruikt als collateral en als high quality liquid assets. Je moet aan genoeg van van die dingen komen en dan ontkom je er bijna niet aan government bonds te kopen.
  zondag 20 november 2011 @ 17:46:08 #104
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_104594276
quote:
10s.gif Op zondag 20 november 2011 17:40 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Weer iets geleerd vandaag! Ik lees nu net dat de stier op de Griekse ¤2 munt Zeus voorstelt en die vrouw is prinses Europa, vlak voordat ze door Zeus wordt verkracht. We hadden het dus kunnen weten...

(http://www.bbc.co.uk/news/magazine-15790507)
Ze hebben het geweten!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_104594363
quote:
Iemand van Goldman Sachs, de bank die één van de architekten is van de dubieuze financiele hocuspocus van Griekenland (overigens ook van Italie met name Milaan), hoofd maken van de ECB, en dan zijn vriendje Monti in Italie baasje maken en een andere GS clown in Griekenland...

Ja wat moet ik daar nou van denken.

zondag 20 november 2011 @ 17:49:24 #106
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_104594418
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 14:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Niemand lijkt kennelijk te begrijpen dat de balancesheet van een centrale bank iets is dat je niet vrij kunt kiezen. Het is een instrument om monetair beleid te kunnen voeren. Je kunt niet zowel PIIGS schulden op je balancesheet houden en tegelijkertijd de inflatie op target houden. Je hebt dus helemaal geen 10+ jaar.
wellicht zal men dan toch de inflatie flink op laten lopen om de schulden zo te laten verdampen. Zoals je al eerder zei, is het de vraag of oa Duitsland dit gaat pikken.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 20 november 2011 @ 17:53:57 #107
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104594589
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 17:47 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Iemand van Goldman Sachs, de bank die één van de architekten is van de dubieuze financiele hocuspocus van Griekenland (overigens ook van Italie met name Milaan), hoofd maken van de ECB, en dan zijn vriendje Monti in Italie baasje maken en een andere GS clown in Griekenland...

Ja wat moet ik daar nou van denken.

[ afbeelding ]
Ik zag dat plaatje vanmorgen ook. Best wel een fail want Karel van Miert is al meer dan 2 jaar dood :')
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_104594639
En de maker van dat plaatje kan blijkbaar nog niet eens Estland op de kaart aanwijzen. :X
pi_104594640
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 17:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik zag dat plaatje vanmorgen ook. Best wel een fail want Karel van Miert is al meer dan 2 jaar dood :')
Het is toch al met al best knap dat ze weten waar Belgie ligt.
  zondag 20 november 2011 @ 17:59:59 #110
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104594818
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 17:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

wellicht zal men dan toch de inflatie flink op laten lopen om de schulden zo te laten verdampen. Zoals je al eerder zei, is het de vraag of oa Duitsland dit gaat pikken.
Duitsland moet het niet alleen "pikken" maar er moeten dan eerst een aantal verdragen met unanimiteit van stemmen worden gewijzigd en door alle lidstaten worden bekrachtigd, want anders is dat gewoon illegaal. En theoretisch kan een land als Slovenië dat blokkeren.
Mijn reisverslagen
  zondag 20 november 2011 @ 18:01:48 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104594888
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 17:55 schreef Igen het volgende:
En de maker van dat plaatje kan blijkbaar nog niet eens Estland op de kaart aanwijzen. :X
Nu je het zegt _O-

En zo te zien weten ze ook het verschil niet tussen Slovakia en Slovenia _O-

Dat moet wel een Amerikaan zijn die dat plaatje heeft gemaakt :')
Mijn reisverslagen
  zondag 20 november 2011 @ 18:16:07 #112
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_104595352
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 17:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Duitsland moet het niet alleen "pikken" maar er moeten dan eerst een aantal verdragen met unanimiteit van stemmen worden gewijzigd en door alle lidstaten worden bekrachtigd, want anders is dat gewoon illegaal. En theoretisch kan een land als Slovenië dat blokkeren.
men zal dan wel weer met argumenten komen dat je moet blussen als het huis in brand staat en dat de ECB ook de stabiliteit in de eurozone moet garanderen en dat dat nu belangrijker is dan het laag houden van de inflatie etc. etc..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 20 november 2011 @ 18:18:45 #113
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104595430
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:16 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

men zal dan wel weer met argumenten komen dat je moet blussen als het huis in brand staat en dat de ECB ook de stabiliteit in de eurozone moet garanderen en dat dat nu belangrijker is dan het laag houden van de inflatie etc. etc..
Ja, maar ik beschouw het als een staatsgreep
Mijn reisverslagen
pi_104595484
quote:

[..]

Kun je na gaan hoe ver de macht van Goldman Sachs reikt.....

/edit en ik wist niet dat je het begrip zombie bank zo letterlijk moest nemen.

--

Kortom: alle talking heads and blogs worden iets teveel ;)
  zondag 20 november 2011 @ 18:27:39 #115
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_104595734
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:18 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja, maar ik beschouw het als een staatsgreep
Ik bedoel maar te zeggen dat de verdragen allang geschonden worden en dat men alleen maar steeds harder roept om de verdragen nog meer te schenden. Als iedereen vindt dat de verdragen niets meer waard zijn, dan gaat het toch gebeuren.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 20 november 2011 @ 18:34:03 #116
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_104595958
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 17:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

wellicht zal men dan toch de inflatie flink op laten lopen om de schulden zo te laten verdampen. Zoals je al eerder zei, is het de vraag of of Duitsland dit gaat pikken.

Als de geldpers aangaat dan staat dat gelijk aan het jaarlijks overhevelen van minstens 300 miljard per jaar van Noord- naar Zuid-Europa en dan gaat Duitsland dat niet pikken
http://www.nu.nl/schulden(...)kan-euro-redden.html
quote:
Alleen IMF kan euro redden'
Laatste update: 18 november 2011 22:54 info
LONDEN - Alleen het Internationaal Monetair Fonds (IMF) kan voorkomen dat de euro aan de schuldencrisis ten onder gaat. Als de Europese Centrale Bank (ECB) besluit de geldpers aan te zetten, dan betekent dat het einde van de muntunie.

Dat zei chefeconoom Keith Wade van het Britse beleggingsfonds Schroders vrijdag op een internationale mediaconferentie in Londen.

Het IMF zal volgens Wade zeker gehoor geven aan een Europees verzoek voor de versterking van het noodfonds EFSF. ''Brazilië en China hebben al aangegeven dat ze de eurozone via het IMF willen steunen'', aldus Wade.

Bijdrukken

Blijft de steun van het IMF uit, dan zal de ECB zijn toevlucht nemen tot het bijdrukken van geld om het opkopen van staatsobligaties van probleemlanden te financieren, schat Wade. Die beslissing zou volgens hem echter het einde van de euro inluiden.

''In dat geval moet rekening worden gehouden met een vertrek van Duitsland uit de eurozone'', stelde hij. Volgens de Britse econoom zal Duitsland het nooit accepteren als de ECB zijn toevlucht neemt tot het bijdrukken van geld.

Diepe recessie

Na het vertrek van Duitsland zouden echter ook andere Europese landen uit de muntunie stappen, voorspelde Wade. Dit zou Europa in een diepe recessie storten, mede omdat de nieuwe valuta van de noordelijke landen zo sterk zouden stijgen dat hun exportindustrie uit de markt wordt geprijsd.

''Een dergelijk uiteenvallen zal niet op een ordelijke manier verlopen'', gaf Wade toe. ''Maar misschien is een dergelijk scenario wel te verkiezen boven het vooruitzicht dat de noordelijke landen hun zuiderburen eeuwig zullen moeten subsidiëren.''

Veilig

Als het IMF te hulp schiet, is de euro volgens Wade waarschijnlijk veilig. Alleen Portugal en Griekenland zullen de eurozone volgens hem dan moeten verlaten. Een jaar geleden zei de econoom al dat beide landen waarschijnlijk de euro moeten opgeven omdat ze te hoge schulden en een te lage arbeidsproductiviteit hebben.

''Dat scenario is alleen maar waarschijnlijker geworden.''
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 20 november 2011 @ 18:44:45 #117
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104596390
quote:
''Een dergelijk uiteenvallen zal niet op een ordelijke manier verlopen'', gaf Wade toe. ''Maar misschien is een dergelijk scenario wel te verkiezen boven het vooruitzicht dat de noordelijke landen hun zuiderburen eeuwig zullen moeten subsidiëren.''
Ik weet wel zeker dat uittreden voor Nederland en Duitsland een veel goedkopere optie is dan de ECB laten printen of tot in het oneindige bailouts blijven geven.

De stelling dat de "noordelijke" munten dan veel te sterk zullen worden is gedeeltelijk waar, maar vergeet niet dat zij dan wel weer monetaire autonomie hebben en dat dus zelf kunnen beinvloeden.

Een uiteenvallen van de eurozone lijkt me vooral rampzalig voor de PIIGS landen. Voor Duitsland en Nederland is het goed te doen, juist door die sterke munt die ze in staat stelt om hun bankenstelsel snel te herkapitaliseren.

Maar mijn voorkeur blijft voor een redelijke oplossing waarbij de euro wordt behouden (dus niet printen en geen open ended transfers)
Mijn reisverslagen
pi_104596709
quote:

[..]

En Issing is toch consultant van GS geworden nadat hij met knallende deuren bij de ECB is weggegaan?
pi_104596806
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik weet wel zeker dat uittreden voor Nederland en Duitsland een veel goedkopere optie is dan de ECB laten printen of tot in het oneindige bailouts blijven geven.

De stelling dat de "noordelijke" munten dan veel te sterk zullen worden is gedeeltelijk waar, maar vergeet niet dat zij dan wel weer monetaire autonomie hebben en dat dus zelf kunnen beinvloeden.

Een uiteenvallen van de eurozone lijkt me vooral rampzalig voor de PIIGS landen. Voor Duitsland en Nederland is het goed te doen, juist door die sterke munt die ze in staat stelt om hun bankenstelsel snel te herkapitaliseren.

Maar mijn voorkeur blijft voor een redelijke oplossing waarbij de euro wordt behouden (dus niet printen en geen open ended transfers)
Ik blijf erbij dat je een veel te beperkte visie hebt op de crisis. Jouw schone weg uit de eurozone blaast ook de EU én de gezamenlijke markt op. Ik weet dat er debielen rondlopen die denken dat dat een geweldige onwikkeling zou zijn, maar de schade is nauwelijks te becijferen. Du moment dat de eurozone uitelkaar spat zullen er 27 landen zijn die met een beschuldigende vinger naar elkaar gaan wijzen. Diverse van die landen zullen de grenzen accuut dichtgooien.
  zondag 20 november 2011 @ 18:59:16 #120
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_104596925
quote:
Terug naar de gulden zodat Europa vooruit kan
Jan Luiten van Zanden - 19 nov 2011 - Europese integratie - 937 keer bekeken

Op speciaal verzoek van de redactie van Me Judice heeft een aantal economen zich gebogen over de vraag of een terugkeer van de gulden een wijs plan is. In deze bijdrage neemt Jan Luiten van Zanden dit dilemma onder de loep en stelt hij dat het scepticisme over de Europa en de euro zo hoog zal oplopen dat het Europese integratieproces weer op stoom kan komen als lidstaten terugkeren naar hun eigen munt en dus ook Nederland terugkeert naar de gulden.

Critici van de euro bevinden zich in een lastig parket. Het is nu wel duidelijk dat de invoering van de euro een experiment met enorme risico’s is.Maar door de EMU verder te bekritiseren schaart men zich haast vanzelf in het kamp van de eurosceptici die, veelal vanuit zeer enge, nationalistische ideeën, het liefst het hele Europese integratieproces willen opblazen. Maar de euro in stand houden lijkt ook geen goed idee; dat het systeem inherent instabiel is, behoeft nu geen betoog meer. De enige uitweg is die van een Europese superregering (en een vergelijkbare Europese centrale bank), maar zo’n verdieping van het integratieproces is op de korte termijn politiek onhaalbaar. Het lost ook het probleem niet op dat er dan een echte splitsing binnen Europa ontstaat tussen de eurolanden en de landen die buiten de EMU zijn gebleven.

Terug naar de kern
De vraag is of er tussen beide extremen – totale politieke integratie versus terug naar strikt nationale kaders – een ‘derde weg’ gevonden kan worden voor het Europese experiment. Dat kan, zou ik willen stellen, door ons opnieuw te bezinnen op de ‘historische missie’ van het integratieproces.

Europa heeft altijd op twee benen gelopen: er was enerzijds sprake van een proces van geleidelijke ‘verdieping’ van de politieke en economische samenwerking, waarvan de meest enthousiaste aanhangers hoopten dat het zou uitlopen op een Europese federatieve staat naar Amerikaans model. Tegelijkertijd werd getracht door een proces van ‘verbreding’ daar steeds meer (daarvoor min of meer geschikte) landen bij te betrekken. Dat proces van verbreding is van veel essentieel belang voor Europa als geheel: daardoor zijn landen als Portugal, Spanje, Griekenland gestabiliseerd als democratieën en hebben ze een snelle economische ontwikkeling doorgemaakt. In de jaren zestig waren dit nog dictaturen met de status van ontwikkelingsland. Iets dergelijks is na de val van de muur ook in Centraal Europa op gang gekomen: landen als Polen, Hongarije en Tsjechië profiteren daar volop van.

Europa heeft jonge democratieën uitzicht geboden op een stabilisatie van hun politieke verhoudingen en op economische groei die door Brusselse subsidies werd aangejaagd, maar grotendeels endogeen van aard was en hebben zij daarmee de mogelijkheden om een inhaalslag te maken volop benut. Het scheppen van een steeds grotere zone van politieke stabiliteit en economische samenwerking was en is de historische missie waar het allemaal om begonnen is. Daar zou Europa mee door moeten gaan: door ook landen als Turkije en Tunesië een dergelijk perspectief te bieden, kan de werkingssfeer van het Europese set aan instituties dat zo wordt overgedragen geleidelijk aan uitgebreid worden.

Euro gedijt niet onder scepticisme
Maar door de eurocrisis dreigt het hele experiment ten onder te gaan, en wint het euroscepticisme steeds meer veld. De te ver doorgedreven ‘verdieping’, waarvan (zoals het CPB onlangs becijferde) de welvaartseffecten beperkt zijn, ondermijnt daarmee de enorme welvaartswinst die door de verbreding gerealiseerd is en nog kan worden. Daarom pleit ik voor terugkeer naar de gulden, zodat het Europese integratieproces zich kan herpakken en opnieuw zijn historische missie kan vervullen.
bron: http://www.nuzakelijk.nl/(...)en-helpt-europa.html

Wel een interessant artikel, vanuit een ander perspectief bekeken.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_104597000
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 17:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

En dacht je echt dat Slovenië de mogelijkheid krijgt moeilijk te gaan doen als zelfs het VK verteld krijgt dat ze 'voorwaarden' voor die aanpassingen op hun buik kunnen schrijven? Sinds het referendum geintje van Papandreou is er één ding duidelijk; het overleven van de euro wordt in Parijs en Berlijn belangrijker geacht dan het al dan niet instemmen met toezicht op het fiscale beleid van een klein land. Griekenland bungelt nog steeds over de rand van de afgrond. Ik denk dat er diverse mensen zijn die Griekenland als het ideale voorbeeld zien van wat er gebeurt als een land dwars ligt.
pi_104597041
quote:
filosofische kletsika die weinig nuttig is in de huidige omstandigheden.
  zondag 20 november 2011 @ 19:07:09 #123
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_104597227
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:02 schreef HiZ het volgende:

[..]

filosofische kletsika die weinig nuttig is in de huidige omstandigheden.
hoezo weinig nuttig, het is een argument vanuit een ander perspectief zonder direct alle financiele plaatjes erbij te betrekken. Als je de Europese integratie serieus neemt , is het wellicht beter te stoppen met de euro.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_104597806
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:07 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

hoezo weinig nuttig, het is een argument vanuit een ander perspectief zonder direct alle financiele plaatjes erbij te betrekken. Als je de Europese integratie serieus neemt , is het wellicht beter te stoppen met de euro.
Ja, en misschien kunnen we even een maandje de klok stilzetten zodat we meer tijd hebben om na te denken. Onzin dus.
  zondag 20 november 2011 @ 19:24:40 #125
323876 michaelmoore
pi_104597966
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

Groot voordeel van het uittreden van Nederland en Duitsland is, dat er dan een veel goedkopere Euro is (<pariteit dollar) die de Zuidelijke landen zeer snel economisch op de rit zal helpen en daarmee de kans op volledige terugbetaling fors zal vergroten

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 20-11-2011 19:47:30 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 20 november 2011 @ 20:17:13 #126
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104600325
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Groot voordeel van het uittreden van Nederland en Duitsland is, dat er dan een veel goedkopere Euro is (<pariteit dollar) die de Zuidelijke landen zeer snel economisch op de rit zal helpen en daarmee de kans op volledige terugbetaling fors zal vergroten
Ja, terugbetaling in Zeuro's. Tegen een koers van 1-1. Kost ons net zoveel.

De fundamentele keuze die nu gemaakt moet worden is gewoon monetaire verruiming versus opheffen van de Eurozone. Alle andere opties zijn wassen neuzen. De huidige leningen zijn niet met nieuwe leningen te financieren. Althans, daarmee krijg je die oude leningen niet weg. Enkel vooruitschuiven dus.

In het maken van die keuze moet meer meegenomen worden dan enkel de vraag wat voor ons het goedkoopst (lees minst duur) is. Want de effecten zullen verder gaan dan enkel financieel. Zo zal Frankrijk waarschijnlijk niet meegaan, waardoor Nederland de facto een satellietstaat van Duitsland wordt. Want als nu Duitsland al feitelijk bepaald wat er gebeurd, zal dat helemaal zo zijn in een Neuro-zone, waar Duitsland en nog een stuk of 5 kleinere landen zitten.

Ook goed, ik ben nooit anti-Duits geweest. Maar schaf dan ook aub het koningshuis en de Tweede Kamer af en maak Nederland gewoon tot een Bundesland. Taal, cultuur, geschiedkundig en ethnisch is Nederland dat eigenlijk toch altijd al geweest. Dit is dan weer terug naar de tijd van het Heilige Roomse Rijk. Voor Nederland tenminste.

Dit vooral omdat wij als satellietstaat van Duitsland helemaal niks meer te zeggen zullen hebben. Als Bundesland hebben we tenminste nog dezelfde rechten en plichten als iedere Duitser.

[ Bericht 4% gewijzigd door LXIV op 20-11-2011 20:22:14 ]
The End Times are wild
  zondag 20 november 2011 @ 20:28:03 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104601018
En over het artikel van Bloodhoud: als de eurozone uiteen valt, met alle kosten en ellende van dien, zullen wij in onze levenstijd nooit meer iets dergelijks meemaken. Dat is politiek volledig onverkoopbaar. Als de euro valt acht ik de kans op een oorlog groter dan de kans op een nieuwe euro voor de komende 80 jaar.
The End Times are wild
pi_104601043
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:56 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik blijf erbij dat je een veel te beperkte visie hebt op de crisis. Jouw schone weg uit de eurozone blaast ook de EU én de gezamenlijke markt op. Ik weet dat er debielen rondlopen die denken dat dat een geweldige onwikkeling zou zijn, maar de schade is nauwelijks te becijferen. Du moment dat de eurozone uitelkaar spat zullen er 27 landen zijn die met een beschuldigende vinger naar elkaar gaan wijzen. Diverse van die landen zullen de grenzen accuut dichtgooien.
Ja en dan is de situatie zo dramatisch als voor 1992... oh wacht....
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  zondag 20 november 2011 @ 20:30:53 #129
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104601193
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ja en dan is de situatie zo dramatisch als voor 1992... oh wacht....
Maar dat is dus niet zo. Je kunt nu niet de euro weer net zo rustig en georganiseerd uitfaseren als dat hij in 1992 ingefaseerd is. Tenminste niet binnen 5 jaar. Denk aan al die onderlinge afhankelijkheden, bedrijven, banken, alles. Het is allemaal ingericht op de EU en de Euro. Het gaat veel verder dan in de kassa's de euro's weer omruilen voor marken en er is verder niets aan de hand.
Bovendien was in 1992 het onderling vertrouwen en de bereidheid elkaar te helpen heel groot. Als het klapt zal de achterdocht, haat en agressie enorm zijn.
Niet dat het trouwens onmogelijk is. Natuurlijk niet.
The End Times are wild
  zondag 20 november 2011 @ 20:33:25 #130
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104601370
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:17 schreef LXIV het volgende:

De fundamentele keuze die nu gemaakt moet worden is gewoon monetaire verruiming versus opheffen van de Eurozone. Alle andere opties zijn wassen neuzen. De huidige leningen zijn niet met nieuwe leningen te financieren. Althans, daarmee krijg je die oude leningen niet weg. Enkel vooruitschuiven dus.

Je vergeet de normale kapitalistische optie, die tevens het goedkoopst is voor iedereen: wat niet kan worden terugbetaald, wordt niet terugbetaald. Default dus.

Nederlandse, Duitse, en Franse banken verliezen een paar centen, maar dat is de prijs van foute beleggingsbeslissingen. Aandeelhouders worden weggevaagd, obligatiehouders doen een debt to equity conversie waardoor de banken worden herkapitaliseerd. En mocht het nodig zijn dan kan de staat altijd nog bijspringen met het bespaarde geld dat niet naar de PIIGS is gestuurd.

Voor de PIIGS zelf is het ook een betere oplossing want zowel bij "printen" als verlaten van de euro blijven ze met een onbetaalbare schuld zitten. Met een default kun je daarentegen weer komen tot een werkbare schuld waar je daadwerkelijk uit kunt groeien. Je biedt de PIIGS dan ook weer een toekomst binnen de euro.

Ik snap niet waarom deze meest logische, goedkoopste en meest harmonieuze oplossing voor behoud van de euro kennelijk niet bespreekbaar is. Of eigenlijk begrijp ik dat wel, want de meeste analyses komen van mensen uit het bankwezen die duidelijk een eigen belang hebben.
Mijn reisverslagen
  zondag 20 november 2011 @ 20:38:54 #131
323876 michaelmoore
pi_104601722
quote:
3s.gif Op zondag 20 november 2011 20:33 schreef SeLang het volgende:

[..]
Ik snap niet waarom deze meest logische, goedkoopste en meest harmonieuze oplossing voor behoud van de euro kennelijk niet bespreekbaar is. Of eigenlijk begrijp ik dat wel, want de meeste analyses komen van mensen uit het bankwezen die duidelijk een eigen belang hebben.
De Euro heeft geen enkele toekomst of bestaansrecht

Dat moet je niet vergeten
Het heeft dus geen zin om een foute situatie te blijven subsidiëren
  zondag 20 november 2011 @ 20:39:19 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104601745
quote:
3s.gif Op zondag 20 november 2011 20:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je vergeet de normale kapitalistische optie, die tevens het goedkoopst is voor iedereen: wat niet kan worden terugbetaald, wordt niet terugbetaald. Default dus.

Nederlandse, Duitse, en Franse banken verliezen een paar centen, maar dat is de prijs van foute beleggingsbeslissingen. Aandeelhouders worden weggevaagd, obligatiehouders doen een debt to equity conversie waardoor de banken worden herkapitaliseerd. En mocht het nodig zijn dan kan de staat altijd nog bijspringen met het bespaarde geld dat niet naar de PIIGS is gestuurd.

Voor de PIIGS zelf is het ook een betere oplossing want zowel bij "printen" als verlaten van de euro blijven ze met een onbetaalbare schuld zitten. Met een default kun je daarentegen weer komen tot een werkbare schuld waar je daadwerkelijk uit kunt groeien. Je biedt de PIIGS dan ook weer een toekomst binnen de euro.

Ik denk dat men bang is dat zo'n enorme default (laten we voor het gemak dan Spanje en Italië optellen) tot een nieuwe systeemcrisis zal leiden, waarbij er dus geen overheden meer zijn om de boel glad te strijken. Banken zijn nog steeds onderling verbonden. Bovendien zijn het ook onze pensioenen die daarin geïnvesteerd zitten!
Feitelijk is zo'n default ook niks anders dan een verschuiving van kapitaal. Alleen komt hierbij alle kapitaal uit de banken en pensioenfondsen (en alle anderen met deze obligaties) en komt het bij QE uit de gehele economie (meer spreiding). Ik denk dat de schade in optie I toch groter is.

Verder is het natuurlijk niet 'netjes' om voor een default te kiezen als overheid wanneer er dus ook nog een andere weg is. Overheidsobligaties dienen gewoon afbetaald te worden. Als overheden zich hier aan denken te kunnen onttrekken begaan ze toch een hele fundamentele koerswijziging.

'Normale' landen, met een eigen munt en geen schuld in vreemde valuta, defaulten in principe nooit. Die drukken bij. Als de EU er voor kiest om deelstaten te laten defaulten, dan is dat feitelijk hetzelfde als zeggen: de Euro is een gedeelde vreemde valuta. Dat geldt dan ook voor Nederland.

En wie gaat daarna de Eurolanden nog geld lenen? En tegen welk tarief? Je maakt jezelf minder betrouwbaar hiermee. Met QE is dat toch anders.

De foute beleggingsbeslissing waar jij het dan over hebt is dan niets minder dan het lenen van geld aan een euroland. Dat zal dan heel lang als foute beleggingsbeslissing gezien blijven worden.
The End Times are wild
  zondag 20 november 2011 @ 20:41:04 #133
323876 michaelmoore
pi_104601871
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:28 schreef LXIV het volgende:
als de eurozone uiteen valt, met alle kosten en ellende van dien, zullen wij in onze levenstijd nooit meer iets dergelijks meemaken.
Jawel hoor , die koppeling van Europese munten is iets dat iedere twintig jaar voorkomt en weer mislukt

quote:
In maart 1972 proberen de Zes de monetaire integratie weer vlot te krijgen door de "slang in de tunnel" te creëren: de valuta's zweven gemeenschappelijk (de "slang") binnen nauwe fluctuatiemarges ten opzichte van de dollar (de "tunnel"). Gedestabiliseerd door de achtereenvolgende oliecrises, de zwakheid van de dollar en de verschillen tussen het economisch beleid van de lidstaten, verliest de "slang" in minder dan twee jaar de meeste van zijn leden en wordt hij uiteindelijk teruggebracht tot een "markzone" waarvan Duitsland, de Benelux en Denemarken deel uitmaken.
  zondag 20 november 2011 @ 20:42:25 #134
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104601953
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Jawel hoor , die koppeling van Europese munten is iets dat iedere twintig jaar voorkomt en weer mislukt
Koppeling is nog anders dan een muntunie. Waren we enkel gekoppeld, dan had er niks anders hoeven te gebeuren dan die koppeling los te laten. Dat was dan ook allang gebeurd! Had iedereen zijn geld teruggekregen, maar wel in de valuta van het herkomstland.
The End Times are wild
pi_104601992
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

[..]

Klopt het is vaker voorgekomen. Die Mark-zone waarin NL en Denemarken etc zaten was eerst veel groter.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  zondag 20 november 2011 @ 20:43:12 #136
323876 michaelmoore
pi_104601998
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Koppeling is nog anders dan een muntunie. Waren we enkel gekoppeld, dan had er niks anders hoeven te gebeuren dan die koppeling los te laten. Dat was dan ook allang gebeurd! Had iedereen zijn geld teruggekregen, maar wel in de valuta van het herkomstland.
Ja ze hebben het nu iets moeilijker gemaakt maar de markt is onverbiddelijk en laat zich niets wijsmaken
Het gaat nu met bruut geweld en werkloosheidspercentages van > 20%
  zondag 20 november 2011 @ 20:43:29 #137
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104602018
En om nog even terug te komen op mijn default optie: deze kan diverse vormen aannemen. Het kan bijvoorbeeld een gedeeltelijke haircut zijn, maar ook het omzetten naar langere maturities. Het probleem van Italië is bijvoorbeeld dat ze veel bestaande schuld moet doorrollen. Dat zou je kunnen omzetten naar leningen met een maturity van 15 jaar. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om hervormingen door te voeren en er uiteindelijk zelf uit te groeien. Want het financieringstekort is helemaal niet zo hoog dus ook als yields nog een tijd hoog blijven is dat dan helemaal niet zo'n acuut probleem meer.

Het lijkt wel alsof niemand dit soort voor de hand liggende oplossingen overweegt. Het gaat altijd om nucleaire opties zoals opbreken van de euro of onbeperkt geld printen, wat sowieso geen echte oplossingen zijn. Er zijn echt veel betere (en realistische) oplossingen te bedenken.
Mijn reisverslagen
  zondag 20 november 2011 @ 20:44:56 #138
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104602113
quote:
2s.gif Op zondag 20 november 2011 20:43 schreef SeLang het volgende:
En om nog even terug te komen op mijn default optie: deze kan diverse vormen aannemen. Het kan bijvoorbeeld een gedeeltelijke haircut zijn, maar ook het omzetten naar langere maturities. Het probleem van Italië is bijvoorbeeld dat ze veel bestaande schuld moet doorrollen. Dat zou je kunnen omzetten naar leningen met een maturity van 15 jaar. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om hervormingen door te voeren en er uiteindelijk zelf uit te groeien. Want het financieringstekort is helemaal niet zo hoog dus ook als yields nog een tijd hoog blijven is dat dan helemaal niet zo'n acuut probleem meer.

Het lijkt wel alsof niemand dit soort voor de hand liggende oplossingen overweegt. Het gaat altijd om nucleaire opties zoals opbreken van de euro of onbeperkt geld printen, wat sowieso geen echte oplossingen zijn. Er zijn echt veel betere (en realistische) oplossingen te bedenken.
Het zal altijd een haircut zijn. Het is onzinnig om Italië 100% van zijn schuld kwijt te schelden. Maar al die opties, ook niet-marktconform doorrollen etc, zijn feitelijk allemaal defaults. Al gebeurd het dan 'op vrijwillige basis'
The End Times are wild
  zondag 20 november 2011 @ 20:46:06 #139
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104602190
quote:
'PP haalt absolute meerderheid in Spanje'

MADRID - De conservatieve Spaanse oppositiepartij Partido Popular heeft tijdens de parlementsverkiezingen van zondag een absolute meerderheid gehaald. Dat meldde de publieke omroep RTVE zondagavond in een exitpoll.

De PP van aanstaand premier Mariano Rajoy zou tussen de 181 en 185 zetels hebben gekregen. De centrumlinkse PSOE, die in de afgelopen jaren aan de macht was, leed een grote nederlaag en komt uit op 115 tot 119 zetels. Op grote afstand eindigde de CiU (de partij van de Catalaanse nationalisten) als derde partij, met 13 tot 15 zetels.
Dat is dan tenminste weer een lichtpuntje voor de eurozone. Met een absolute meerderheid kun je aan de slag. En je hoeft geen kabinetsonderhandlingen te voeren.
The End Times are wild
  zondag 20 november 2011 @ 20:46:58 #140
323876 michaelmoore
pi_104602260
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het zal altijd een haircut zijn. Het is onzinnig om Italië 100% van zijn schuld kwijt te schelden. Maar al die opties, ook niet-marktconform doorrollen etc, zijn feitelijk allemaal defaults. Al gebeurd het dan 'op vrijwillige basis'
Het is beter om de euro weer te laten functioneren middels een lagere koers, zodat die landen wel hun schulden kunnen terug betalen
  zondag 20 november 2011 @ 20:49:52 #141
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104602449
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wie heeft het over 100% kwijtschelden? Ik heb het over methoden voor het weer werkbaar maken van de schuld. En in het geval van Italie is het misschien al wel genoeg om de maturity om te zetten naar 15 jaar zodat ze voorlopig geen doorrol probleem hebben. Dit is feitelijk ook een vorm van default (elke wijziging van het oorspronkelijke contract is een default) maar dat moet dan maar onderhandeld worden met de banken die die schuld bezitten.
Mijn reisverslagen
  zondag 20 november 2011 @ 20:50:00 #142
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104602462
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Het is beter om de euro weer te laten functioneren middels een lagere koers, zodat die landen wel hun schulden kunnen terug betalen
Die lagere koers is een neveneffect van QE.
The End Times are wild
  zondag 20 november 2011 @ 20:52:11 #143
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104602616
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wie heeft het over 100% kwijtschelden? Ik heb het over methoden voor het weer werkbaar maken van de schuld. En in het geval van Italie is het misschien al wel genoeg om de maturity om te zetten naar 15 jaar zodat ze voorlopig geen doorrol probleem hebben. Dit is feitelijk ook een vorm van default (elke wijziging van het oorspronkelijke contract is een default) maar dat moet dan maar onderhandeld worden met de banken die die schuld bezitten.
Die onderhandelingen zijn dan met het mes op de keel. Maar volgens mij zijn die schulden erg ongelijk verdeeld (lees, zitten grotendeels in het zuiden). Dan is splitsing nog de beste optie, want links of rechtsom moeten dat ook gefinancierd worden. En die zuidelijke landen kunnen dat ook niet.

Dit soort argumenten zijn overigens ook de reden dat die bonds van Italië en Spanje gedumpt worden. Want geen enkele bank wil dus in de positie komen waarop hen het mes op de keel gezet kan worden. Daarmee is het een self-fullfilling profecy.
The End Times are wild
  zondag 20 november 2011 @ 20:57:01 #144
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104602968
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die onderhandelingen zijn dan met het mes op de keel. Maar volgens mij zijn die schulden erg ongelijk verdeeld (lees, zitten grotendeels in het zuiden). Dan is splitsing nog de beste optie, want links of rechtsom moeten dat ook gefinancierd worden. En die zuidelijke landen kunnen dat ook niet.

Dit soort argumenten zijn overigens ook de reden dat die bonds van Italië en Spanje gedumpt worden. Want geen enkele bank wil dus in de positie komen waarop hen het mes op de keel gezet kan worden. Daarmee is het een self-fullfilling profecy.
Daarom moet dit gewoon via een bankruptcy court lopen. Stel de yields stijgen naar 100%, dan is Italië gewoon failliet. Willen de banken dan nog een paar centen terugzien dan kunnen ze maar beter meewerken aan een regeling die het voor Italië mogelijk maken om er toch nog een deel van terug te betalen. Beide partijen hebben er belang bij om het op een realistische manier op te lossen.

Natuurlijk zullen banken met armageddon scenarios grossieren want die willen natuurlijk gewoon dat iemand anders de rekening betaalt. Maar dat spelletje daar moeten we nu eens doorheen kijken.
Mijn reisverslagen
pi_104603123
Die banken moet sowieso het mes op de keel gezet worden. Onbegrijpelijk dat dat nog niet gebeurd is en dat die lui er met honderden miljarden van ons belastinggeld vandoor zijn gegaan. Onbegrijpelijk dat er nog geen enkele bankier veroordeeld is voor oplichterij (n.a.v. de woekerpolissen e.d.) of wanpraktijken (n.a.v. de overvloed aan aflossingsvrije hypotheken). Onbegrijpelijk, want de bewijzen liggen gewoon op tafel (alleen moet je ze wel willen zien) en erg veel mensen zijn er de dupe van geworden, terwijl de bankiers er rijker dan ooit mee zijn geworden.
  zondag 20 november 2011 @ 21:01:04 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104603261
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:57 schreef SeLang het volgende:

[..]

Daarom moet dit gewoon via een bankruptcy court lopen. Stel de yields stijgen naar 100%, dan is Italië gewoon failliet. Willen de banken dan nog een paar centen terugzien dan kunnen ze maar beter meewerken aan een regeling die het voor Italië mogelijk maken om er toch nog een deel van terug te betalen. Beide partijen hebben er belang bij om het op een realistische manier op te lossen.

Natuurlijk zullen banken met armageddon scenarios grossieren want die willen natuurlijk gewoon dat iemand anders de rekening betaalt. Maar dat spelletje daar moeten we nu eens doorheen kijken.
Het is erg moeilijk in te schatten wat de uiteindelijke gevolgen zullen zijn. Pak bijv. ING, die heeft zijn exposure aan de PIIGS afgebouwd tot een aanvaardbaar niveau (zeggen ze). Maar via een U-bocht (Franse banken, Franse staat) kunnen ze toch nog getroffen worden. En daarna misschien ook Deutsche bank et cetera. De onderlinge verwevenheid is erg groot, zoals je weet. Ergens in dat systeem moet je een vuurgreppel graven. Ik graaf die het liefst zo dicht mogelijk bij de brandhaard.
Los daarvan is het niet zo dat de schuld zo eenvoudig 'bij de banken' gelegd kan worden. Uiteindelijk is een bank ook niks. Uiteindelijk komt de rekening hoe dan ook bij de particulier terecht. Via zijn aandelen, via zijn pensioenfonds, via het ophogen van de staatsschuld. Dat is onvermijdelijk.
The End Times are wild
  zondag 20 november 2011 @ 21:02:50 #147
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104603383
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:59 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Die banken moet sowieso het mes op de keel gezet worden. Onbegrijpelijk dat dat nog niet gebeurd is en dat die lui er met honderden miljarden van ons belastinggeld vandoor zijn gegaan. Onbegrijpelijk dat er nog geen enkele bankier veroordeeld is voor oplichterij (n.a.v. de woekerpolissen e.d.) of wanpraktijken (n.a.v. de overvloed aan aflossingsvrije hypotheken). Onbegrijpelijk, want de bewijzen liggen gewoon op tafel (alleen moet je ze wel willen zien) en erg veel mensen zijn er de dupe van geworden, terwijl de bankiers er rijker dan ooit mee zijn geworden.
Je kunt niet veroordeeld worden voor iets wat niet illegaal is! En welke bankier is er dan vandoor gegaan met honderden miljarden aan belastinggeld? Volgens mij hebben de banken (dat is niet de bankier) leningen gekregen van de overheid. Die in Nederland overigens gewoon met rente terugbetaald zijn. Verhalen over bankiers die belastinggeld in hun zak steken (honderden miljarden nog wel) zijn mij niet bekend.
The End Times are wild
  zondag 20 november 2011 @ 21:04:18 #148
323876 michaelmoore
pi_104603471
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die lagere koers is een neveneffect van QE.
Jawel en tevens een overdracht van fondsen, naar schatting 300 miljard per jaar van Noord naar Zuid, de patiënt blijft ziek

Alles wat extra geprint wordt gaat rechtstreeks naar het Zuiden om obligaties op te kopen
Bijstandslanden
Als de Noordelijke landen uittreden dan gaat de koers vanzelf omlaag, en kunne ze weer aan het werk
pi_104603601
De hoogste tijd om eens naar de privé-vermogens van bankiers te kijken. Ik zou werkelijk niet weten waarom het wel geoorloofd zou moeten zijn om Occupy-demonstranten zonder blikken of blozen hun uitkering af te nemen, terwijl het tegelijk not done is om aan de enorme, veelal op schimmige wijze bij elkaar gegraaide privé-vermogens van bankiers te komen.
  zondag 20 november 2011 @ 21:08:26 #150
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104603718
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 21:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is erg moeilijk in te schatten wat de uiteindelijke gevolgen zullen zijn. Pak bijv. ING, die heeft zijn exposure aan de PIIGS afgebouwd tot een aanvaardbaar niveau (zeggen ze). Maar via een U-bocht (Franse banken, Franse staat) kunnen ze toch nog getroffen worden. En daarna misschien ook Deutsche bank et cetera. De onderlinge verwevenheid is erg groot, zoals je weet. Ergens in dat systeem moet je een vuurgreppel graven. Ik graaf die het liefst zo dicht mogelijk bij de brandhaard.
Los daarvan is het niet zo dat de schuld zo eenvoudig 'bij de banken' gelegd kan worden. Uiteindelijk is een bank ook niks. Uiteindelijk komt de rekening hoe dan ook bij de particulier terecht. Via zijn aandelen, via zijn pensioenfonds, via het ophogen van de staatsschuld. Dat is onvermijdelijk.
Dat is ook zo, maar we weten precies wie wat heeft. Dit is geen Lehman. Je kunt makkelijk uitvinden waar de klappen vallen en je daarop voorbereiden.

En ja, natuurlijk worden particulieren ook getroffen via pensioenfondsen e.d. maar dat is dan maar zo. Er wordt nu net gedaan alsof je met wat rondschuiven, printen, bail-outen etc de verliezen kunt vermijden maar dat geld is gewoon weg. Draai er dan niet omheen, fix het probleem zo snel mogelijk zodat we weer verder kunnen leven.
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')