quote:
Op maandag 21 november 2011 11:43 schreef monkeybrain het volgende:Hey
TOKKO, even over de copter.
Ik krijg dat ding dus niet afgesteld. De copter blijft maar naar zijwaarts rechts vliegen als ik hem hoover over de grond. Het drukken op de knopjes lijkt niet te werken.
Als ik met het stickje tegendruk geef blijft ie vrij stabiel, niet erg handig.
Het sturen is echt lastig, super felle reactie heeft dat ding. Zelfs met het kinderslot is het nog zweten

Weet jij misschien hoe ik dit moet oplossen? Anders gooi ik er een RMA tegenaan.
Ik start 'em altijd vanuit de hand in de lucht.

Zodra je van de grond langzaam begint komt 'ie in wat heet het 'grondeffect'. Actie = actie in tegengestelde richting. Je blaast lucht naar beneden en in de lucht is dat geen probleem. Nabij de vloer/grond echter, wordt de luchtstroming gestopt en opgesplitst. Er ontstaat een onstabiele en drukkende luchtlaag waarin zo'n r/c heli zich niet goed stabiel weet te houden, dit merk je vooral wanneer de accu bijna op is en je met vol gas maar weinig vermogen en niet meer kunt stijgen en 'ie nog net in dat grondeffect kan blijven, maar meer niet.
Dus dat kan het zijn, maar eerder niet een herhalende zelfde beweging. Geeft de controller wel 'bliepjes' als je trimt? Dat zou namelijk moeten. Bedenk ook of je wel de juiste trim gebruikt. Voor elk kanaal (linkse stick: | gas voor hoogte - staart rotor voor asdraaiïng, rechtse stick: | pitch voor voor- en achterwaartse vluchtbeweging - zijwaartse helling (roll)) zijn twee trimknopjes aanwezig. Als iets de neiging heeft zich in een bepaalde richting te bewegen, dan moet je dat tegengaan met een trim in de andere richting. Als het daar niet aan ligt even kijken of er bijvoorbeeld geen haren of draden in de rotors zijn geraakt. Houdt ook even de helikopter vast in de hand en geef een paar keer vol gas en dan weer nul gas. Ook op half gas even kijken of alle besturing wel uitwerking heeft en de boel zich verstelt wanneer je de controls bedient. Als iets niet reageert, kun je daar de boosdoener identificeren. Haal anders ook ff het kapje eraf en kijk of alles goed vast zit. Eventueel kun je een 5ct-muntstuk (of 1ct/2ct/10ct) op de heli plakken ter balancering.

RMA werd bij mij moeilijk over gedaan, ik moest 'em maar terugsturen of laten repareren.. Ja, leuk, zo'n pakket terugsturen, zonder dat zij de kosten van de shipment overnemen.

(Had een elektronisch defect bij die van Focal (en was verkeerde kleur, was specifiek het artikelnummer van de rode met zwart/wit) waardoor de staartrotor indien aangesproken door de control unit de hele heli lam legde). Gelukkig bij PW een tweede met korting weten te halen, die is echt enorm vergeeflijk, verslavend en perfect. Misschien binnenkort eens m'n 808 #11 HD onder hangen en in het parkje om de hoek vliegen.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz