abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 17 november 2011 @ 23:01:13 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_104497050


Wees hier ongeconcentreerd, onrustig, chaotisch, vergeetachtig, impulsief en altijd te laat!

Een paar handige web sites en adressen:

Hoe herken je AD(H)D en ADD?
Voorlichtingsfilmpjes.

Behandelaars:

PsyQ is een landelijk opererend samenwerkingsverband van de GGZ-instellingen. Hier kun je o.a. terecht voor diagnosestelling en behandeling.
Virenze een instelling die ambulante zorg biedt aan kinderen en jeugdigen (K&J) en volwassenen (VWZ). Hier kun je o.a. terecht voor diagnosestelling en behandeling.
Lijst met behandelaars


Patiėntenverenigingen, lotgenoten en ervaringsdeskundigen:

Balans digitaal, de patiėntenvereniging voor ADHD. Hier vindt u veel verwijzingen en recente publicaties over ADHD.
Stichting ADD, een stichting voor het overwegend onoplettend type (ADD).
Levente, een website met informatie en lotgenotencontact over ADD.
Vereniging Impuls, voor volwassenen met AD(H)D en aanverwante stoornissen.
Centrum Zit stil is de Belgische organisatie voor kinderen en volwassenen met ADHD.
• Het doel van De ADHD Stichting is de situatie van kinderen en volwassenen met ADHD te bevorderen i.s.m. andere organisaties op het gebied van ADHD.
Prikpagina ADHD. Op deze site kan men boodschappen van andere volwassenen met ADHD lezen en achterlaten.
• Het ADHD Netwerk is een netwerk voor hulpverleners die lid zijn van het netwerk om met elkaar te kunnen communiceren.
ADHD Xtra staat voor onafhankelijk interactief lotgenotencontact voor ADHD en/of aanverwante stoornissen zoals Borderline, PDD-NOS, ODD etc.

Medicatie bij ADHD en ADD:

Stimulantia:

• Ritalin: Methylfenidaat kort werkend.
• Concerta: Methylfenidaat lang werkend.
• Dextro-amfetamine: - Het verschil tussen Methylfenidaat en Dextro-amfetamine

Niet stimulantia:

• Strattera: Atomoxetine.
• Wellbutrin XR: Langwerkend Bupropion.

Vorige topics.

De OP vind je hier

Changelog:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 51% gewijzigd door Re op 21-01-2012 08:50:18 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_104497116
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 22:58 schreef Troel het volgende:

[..]

Zie linkje wat ik net gaf hier net boven ;)
die gaat over 2011... voor 2012 moet ik nog op onderzoek uit :)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  donderdag 17 november 2011 @ 23:02:41 #3
35189 Troel
scherp en bot
pi_104497118
Informatie over kosten van de verschillende medicijnen (2011):

http://www.psyq.nl/files/(...)HDmedicatie20113.pdf

en een fijne link met informatie over zorgverzekeraars (2011):

http://www.adhd.nu/overzicht_zorgverzekeraars.html
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_104497614
thnx voor die links troel :) vooral die eerste is heel verhelderend ( de tweede wat minder voor mij, want ik weet nog niet hoe of wat en of ik uberhaubt aan de meds ga, en zo ja welke :) )

ik ga het zoeken weer even opgeven :P de cijfers dansen voor mn ogen, en ben bang dat ik dan maar iets aanklik en afsluit om er maar vanaf te zijn :@
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_104498763
Kwam nog iets bij mij op, is het zo dat add ook erger kan worden? Of zal het zijn dat ik mij er nu bewust mee bezig ben?

Ben altijd al zo chaotisch als de pest geweest maar zoals vandaag ook weer, wou mij gaan douchen, maar wel weer een half uur verder voordat ik ook daadwerkelijk onder de douche stond. En heb in dat half uur voornamelijk onnuttige dingen gedaan :s . Altijd al wel gehad, maar de laatste tijd ligt het er erg dicht bovenop, word er erg moe van de laatste tijd blegh. En dat douchen is slechts een ding van de vele dingen die op een dag zo gaan :(
if you go chasing rabbits, And you know you're going to fall, Tell 'em a hookah smoking caterpillar, Has given you the call
pi_104499657
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 23:42 schreef afraid_tech het volgende:
Kwam nog iets bij mij op, is het zo dat add ook erger kan worden? Of zal het zijn dat ik mij er nu bewust mee bezig ben?

Ben altijd al zo chaotisch als de pest geweest maar zoals vandaag ook weer, wou mij gaan douchen, maar wel weer een half uur verder voordat ik ook daadwerkelijk onder de douche stond. En heb in dat half uur voornamelijk onnuttige dingen gedaan :s . Altijd al wel gehad, maar de laatste tijd ligt het er erg dicht bovenop, word er erg moe van de laatste tijd blegh. En dat douchen is slechts een ding van de vele dingen die op een dag zo gaan :(
Ik weet bijna zeker dat dat komt omdat je er teveel mee bezig bent. Zelf heb ik het de laatste maanden steeds erger, ga gewoon niet naar hele tentamenweken en noem het maar op. Na lang denken tot de conclusie gekomen dat hoe meer ik mij erop focus om mezelf te verbeteren, hoe perfectionistischer ik word (wil gewoon succesvol zijn), des te sneller ik dingen uit de weg ga, en des te meer dingen ik verknal.

Voornemen van mij is gewoon 'go with the flow', en zorg dat je genoeg ontspanning hebt met vrienden etc. De dingen die je dan moet doen zullen je lichter afgaan als je leuke dingen in het vooruitzicht hebt staan.
pi_104577974
Ik ga medicatie proberen en dan zien we wel verder...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_104630266
Ik heb nu dextro amfetamine maar het bevalt niet echt. Om de 3 uur doseren is vervelend. Heeft iemand hier ervaring met concerta?
If I had to choose a religion, the sun as the universal giver of life would be my god.
pi_104636999
Dextroamfetamine om de 3 uur? Ik moet dat om de 5 uur innemen, welke dosis heb jij trouwens?
Ik ben met een halve begonnen (2,5mg), en zit nu op twee tabletjes (10mg).
pi_104640784
3x5 mg. Om de 4 uur ongeveer. 3 is wat snel inderdaad.
If I had to choose a religion, the sun as the universal giver of life would be my god.
  maandag 21 november 2011 @ 19:53:41 #11
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_104644559
Weet iemand hier toevallig uit ervaring hoelang zo'n diagnosetraject ongeveer duurt? Ik ben vorige week verwezen, en de website van Altrecht zegt dat ze er naar streven binnen twee weken de intake te doen en twee weken daarna een voorlopige diagnose kunnen geven. Ik heb echter verhalen gehoord dat het stiekem toch wel langer kan duren... :{
  maandag 21 november 2011 @ 20:02:34 #12
35189 Troel
scherp en bot
pi_104645124
Ik heb geen ervaring met Altrecht :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 21 november 2011 @ 21:32:45 #13
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_104651913
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 20:02 schreef Troel het volgende:
Ik heb geen ervaring met Altrecht :)
Maar wel ervaring met een diagnosetraject? :7
pi_104664868
Medicatie zal wel volgende week worden, zie psychiater pas eind van de week... Dan begin ik wel na het weekend...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_104666079
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 15:03 schreef esreality het volgende:
Ik heb nu dextro amfetamine maar het bevalt niet echt. Om de 3 uur doseren is vervelend. Heeft iemand hier ervaring met concerta?
Ik ben begonnen met Concerta en overgestapt naar dextro. Wat gebruiksgemak betreft mis ik Concerta ontzettend, want ik vergeet zelfs met reminders vaak m'n pillen in te nemen. De werking is ongeveer gelijk, althans ik merk geen grote verschillen tussen die twee.
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:09:44 #16
35189 Troel
scherp en bot
pi_104672105
quote:
6s.gif Op maandag 21 november 2011 21:32 schreef Ludootje het volgende:

[..]

Maar wel ervaring met een diagnosetraject? :7
Ja, maar dus bij PsyQ :)

Aangemeld, vrij snel telefonische intake, twee weken later intakegesprek en gesprek met psychiater staat voor de 22e gepland (december) en 2 dagen later nog een keer de psycholoog :)
Met dus de vraag of ik voor de 22e al kon gaan nadenken over medicijngebruik :P

Wat mij wel opviel is dat ik bij die telefonische intake een hele vragenlijst moest doorworstelen, maar dat diezelfde vragenlijst nog overgedaan wordt tijdens het eerste gesprek en je voor het eerste gesprek ook nog een vragenlijst via internet moest invullen :') Die was ook redelijk overeenkomend.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_104694721
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:09 schreef Troel het volgende:

[..]

Ja, maar dus bij PsyQ :)

Aangemeld, vrij snel telefonische intake, twee weken later intakegesprek en gesprek met psychiater staat voor de 22e gepland (december) en 2 dagen later nog een keer de psycholoog :)
Met dus de vraag of ik voor de 22e al kon gaan nadenken over medicijngebruik :P

Wat mij wel opviel is dat ik bij die telefonische intake een hele vragenlijst moest doorworstelen, maar dat diezelfde vragenlijst nog overgedaan wordt tijdens het eerste gesprek en je voor het eerste gesprek ook nog een vragenlijst via internet moest invullen :') Die was ook redelijk overeenkomend.
ja ik kreeg net ook weer diezelfde vragenlijst met de post of ik hem wilde invullen en meenemen naar die test :')

herkende hem door de zin "bewegen als door een motor aangedreven" die begreep ik de eerste keer ook al niet _O-
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_104694979
Ik heb sowieso moeite met de vraagstelling bij dat soort lijsten. Veel te zwart-wit.
  dinsdag 22 november 2011 @ 21:41:05 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_104695213
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 november 2011 21:34 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

ja ik kreeg net ook weer diezelfde vragenlijst met de post of ik hem wilde invullen en meenemen naar die test :')

herkende hem door de zin "bewegen als door een motor aangedreven" die begreep ik de eerste keer ook al niet _O-
hmm, die is wel raar ja :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 22 november 2011 @ 21:42:10 #20
35189 Troel
scherp en bot
pi_104695286
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 21:37 schreef Horchata het volgende:
Ik heb sowieso moeite met de vraagstelling bij dat soort lijsten. Veel te zwart-wit.
Dat is wel fijn aan dat intakegesprek, dan kan je dus in plaats van soms nooit altijd enzovoorts aangeven in welke situaties en dergelijke ;) Dus grijs antwoorden ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_104695982
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 21:42 schreef Troel het volgende:

[..]

Dat is wel fijn aan dat intakegesprek, dan kan je dus in plaats van soms nooit altijd enzovoorts aangeven in welke situaties en dergelijke ;) Dus grijs antwoorden ;)
I know, ik ben een groot voorstander van grijs. Hoewel ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik al die lijsten e.d achter me heb liggen. Op een gegeven moment komt dat ook je neus uit.
pi_104709182
Me psychiator had het vandaag over een nieuw medicijn dat in ontwikkeling is. Weet iemand hier meer van?
pi_104713157
Ik ga volgende week voor deel 1 van psychologisch onderzoek, maar waarschijnlijk na het weekend al starten met medicatie...
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 23 november 2011 @ 11:58:39 #24
35189 Troel
scherp en bot
pi_104713201
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 11:57 schreef Nijna het volgende:
Ik ga volgende week voor deel 1 van psychologisch onderzoek, maar waarschijnlijk na het weekend al starten met medicatie...
Bijzonder dat dat al gaat gebeuren voordat je klaar bent met de onderzoeken. Sta je daar zelf ook achter?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_104713292
Ja, ik sta er zelf helemaal achter, had gehoopt deze week al te kunnen beginnen, maar pas eind van de week gesprek met psychiater en ik begin dan liever na het weekend dan in het weekend.
We gaan proberen of het aanslaat, doen ze hier wel vaker blijkbaar en ik hoop positieve verhalen.
Ik ben erg benieuwd of en wat het gaat doen...
Mama van 2 lieve meiden :)
  Moderator woensdag 23 november 2011 @ 14:34:50 #26
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_104718728
Hey druktemakers *O* :W

Al een tijdje niet gepost hier omdat het goed ging, en nu gaat het weer wat minder dus dacht ik laat ik weer eens wat posten :') De laatste 1,5 jaar geen medicijnen meer geslikt tegen ADD, alleen mijn AD tegen depressie. De laatste tijd weer erg depressief en druk in mijn hoofd dus daarom ga ik nu over op een medicijn die tegen zowel ADD als depressie helpt: Bupropion. Ervaringen mee?
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_104719928
Ik zie op die site de Trias er bij bij staan, neem dus aan dat zij dit niet vergoeden? ;(

Volgend jaar weer naar school dus concerta lijkt me dan wel weer handig.

Er waren ook natuurlijke pillen ofzo die 100 euro in de maand kosten, weet iemand welke dit zijn? Een vriend van mij slikt deze en ik wil ze ook wel proberen in de hoop dat ik niet ga spacen als een idioot wanneer ik een joint opsteek.
pi_104722496
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 20:02 schreef Troel het volgende:
Ik heb geen ervaring met Altrecht :)
Ik wel maar mijn diagnose werd niet bij de afdeling ADHD gesteld, maar bij het FACT dus zou niet weten hoe de afdeling ADHD werkt.
  woensdag 23 november 2011 @ 16:18:20 #29
35189 Troel
scherp en bot
pi_104722882
quote:
16s.gif Op woensdag 23 november 2011 15:02 schreef Phantomesse het volgende:
Ik zie op die site de Trias er bij bij staan, neem dus aan dat zij dit niet vergoeden? ;(

Volgend jaar weer naar school dus concerta lijkt me dan wel weer handig.

Er waren ook natuurlijke pillen ofzo die 100 euro in de maand kosten, weet iemand welke dit zijn? Een vriend van mij slikt deze en ik wil ze ook wel proberen in de hoop dat ik niet ga spacen als een idioot wanneer ik een joint opsteek.
Tja, misschien dan geen joint opsteken of dan tijdelijk stoppen met je medicijnen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_104724494
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 16:18 schreef Troel het volgende:

[..]

Tja, misschien dan geen joint opsteken of dan tijdelijk stoppen met je medicijnen.
En weet je de naam van de pillen ook?
  woensdag 23 november 2011 @ 17:01:45 #31
35189 Troel
scherp en bot
pi_104724539
quote:
16s.gif Op woensdag 23 november 2011 17:00 schreef Phantomesse het volgende:

[..]

En weet je de naam van de pillen ook?
Nee, maar ik vind het hoe dan ook onverantwoord om dat soort dingen (alcohol, drugs) naast medicijnen te gebruiken, vandaar mijn reactie om dan als je ging blowen, tijdelijk met je medicijnen te stoppen :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_104724793
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 17:01 schreef Troel het volgende:

[..]

Nee, maar ik vind het hoe dan ook onverantwoord om dat soort dingen (alcohol, drugs) naast medicijnen te gebruiken, vandaar mijn reactie om dan als je ging blowen, tijdelijk met je medicijnen te stoppen :)
Harddrugs zou ik niet doen met toch al drugs in mijn lichaam. Een joint kan best, ik ga er alleen tien keer zo hard van spacen. Verder is er nog nooit iemand van dood gegaan of erin blijven hangen dus ik vind het best.

Ik blow nou eenmaal regelmatig en op spontane momenten, daarom wil ik dus de pillen hebben die natuurlijk zijn en niet vol zitten met methylzooi ;)

Om nou helemaal te gaan plannen en afbouwen om dan over een week een join te kunnen roken, ga ik niet doen :P Dus zoek ik een andere oplossing. Die maat blowt gewoon onder zijn medicijnen en dat bevalt hem goed.
  woensdag 23 november 2011 @ 17:34:45 #33
35189 Troel
scherp en bot
pi_104725603
quote:
16s.gif Op woensdag 23 november 2011 17:09 schreef Phantomesse het volgende:

[..]

Harddrugs zou ik niet doen met toch al drugs in mijn lichaam. Een joint kan best, ik ga er alleen tien keer zo hard van spacen. Verder is er nog nooit iemand van dood gegaan of erin blijven hangen dus ik vind het best.

Ik blow nou eenmaal regelmatig en op spontane momenten, daarom wil ik dus de pillen hebben die natuurlijk zijn en niet vol zitten met methylzooi ;)

Om nou helemaal te gaan plannen en afbouwen om dan over een week een join te kunnen roken, ga ik niet doen :P Dus zoek ik een andere oplossing. Die maat blowt gewoon onder zijn medicijnen en dat bevalt hem goed.
Ah ok, als je het spontaan doet valt er ook weinig te regelen ja ;) Mocht het nou elke vrijdag zijn, dan kan je daar op inhaken. Wellicht vragen welke medicijnen die maat heeft dan?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_104725852
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 17:34 schreef Troel het volgende:

[..]

Ah ok, als je het spontaan doet valt er ook weinig te regelen ja ;) Mocht het nou elke vrijdag zijn, dan kan je daar op inhaken. Wellicht vragen welke medicijnen die maat heeft dan?
Ja het probleem is dat mijn telefoon is door de achterruit geslingerd is bij een ongeluk dus ik heb zijn nummer niet meer :P Ga binnenkort maar even spontaan langs de deur om het te vragen ;)

En ja, adhd'er he, dan gebeurt vrijwel alles spontaan :D

Plannen :N ik kan het niet.
pi_104727271
Ik blow dan nooit maar in het weekend nog wel is coke. Ik ben veel minder gaan gebruiken sinds ik medicijnen slik (helemaal stoppen gaat nog steeds niet :(.... vast groepje gezelligheid altijd *zucht*) Maar goed. Ik heb geen extra 'last' van mn add meds (dex amf). Met MF had ik dat ook niet echt trouwens. Ik had hoogstens een iets grotere kater
pi_104728108
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 18:22 schreef Fes1-2 het volgende:
Ik blow dan nooit maar in het weekend nog wel is coke. Ik ben veel minder gaan gebruiken sinds ik medicijnen slik (helemaal stoppen gaat nog steeds niet :(.... vast groepje gezelligheid altijd *zucht*) Maar goed. Ik heb geen extra 'last' van mn add meds (dex amf). Met MF had ik dat ook niet echt trouwens. Ik had hoogstens een iets grotere kater
Als ik blow onder invloed van concerta, dan ga ik keihard. Mijn hoofd beweegt heel wazig en.. vloeiend ofzo :') beetje zwaaierig. En ik reageer overal heer erg dromerig op. Ik kan een uur lng naar een prullenbak staren en deze interessant vinden.. En dan komt er zo;n droge: "Hihi...... prullenbak gek!' uit... :') Slaat gewoon helemaal nergens op.

3 wijntjes en ik ben ook helemaal panja.
pi_104729364
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 19:53 schreef Ludootje het volgende:
Weet iemand hier toevallig uit ervaring hoelang zo'n diagnosetraject ongeveer duurt? Ik ben vorige week verwezen, en de website van Altrecht zegt dat ze er naar streven binnen twee weken de intake te doen en twee weken daarna een voorlopige diagnose kunnen geven. Ik heb echter verhalen gehoord dat het stiekem toch wel langer kan duren... :{
Dramatische performance. Ik zit daar al sinds mei in de kaartenbak, maar nog heulemaal niks wezenlijks gebeurd. Eerst 3x een uur langskomen, daarna indicatie ADD,vakantie van mij en de intaker tussendoor, vervolgens 5x een woensdagochtend 'startgroep'. Na de 'startgroep' had ik eigelijk meteen dezelfde vrijdag weer een gesprek met de intaker, maar die kon niet en toen kon ik pas anderhalve week later weer. Daar dus besproken dat ik medicatie en therapie wilde en toen moest ik weer wachten op een brief van de psychiater voor de volgende stap. Ik kan dus nu bij de psychiater terecht in januari 2012. Het lijkt wel of de planning daar aan een ADD'er overlaten. Ongelofelijk. Ik kom daar verdomme niet voor jeuk aan mijn anus :')

Die meeste gesprekken die je daar voert, kunnen veel korter. De drie intakegesprekken hadden wat mij gewoon in 2 uur na elkaar gekund en de startgroep op 1 of 2 ochtenden. Veel kan ook telefonisch of electronisch wat mij betreft. Het besef dat een AD(H)D'er een mens van het moment is en heul weinig geduld heeft, is daar nog niet echt doorgedrongen. In mijn ervaring is het een traag opererend bureaucratisch orgaan.

Mijn advies is; hou zelf de touwtjes strak in handen en accepteer geen eindeloze vertragingen.
pi_104739563
Drugs heb ik geen ervaring mee, maar alcohol en medicijnen gaan bij mij prima samen. Ik heb tijdens het opbouwen wel even een paar weken gewacht totdat ik op een stabiele dosis zat waardoor ik het effect beter kon inschatten.
pi_104742609
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:15 schreef Tim_Kuik het volgende:

[..]

Dramatische performance. Ik zit daar al sinds mei in de kaartenbak, maar nog heulemaal niks wezenlijks gebeurd. Eerst 3x een uur langskomen, daarna indicatie ADD,vakantie van mij en de intaker tussendoor, vervolgens 5x een woensdagochtend 'startgroep'. Na de 'startgroep' had ik eigelijk meteen dezelfde vrijdag weer een gesprek met de intaker, maar die kon niet en toen kon ik pas anderhalve week later weer. Daar dus besproken dat ik medicatie en therapie wilde en toen moest ik weer wachten op een brief van de psychiater voor de volgende stap. Ik kan dus nu bij de psychiater terecht in januari 2012. Het lijkt wel of de planning daar aan een ADD'er overlaten. Ongelofelijk. Ik kom daar verdomme niet voor jeuk aan mijn anus :')

Die meeste gesprekken die je daar voert, kunnen veel korter. De drie intakegesprekken hadden wat mij gewoon in 2 uur na elkaar gekund en de startgroep op 1 of 2 ochtenden. Veel kan ook telefonisch of electronisch wat mij betreft. Het besef dat een AD(H)D'er een mens van het moment is en heul weinig geduld heeft, is daar nog niet echt doorgedrongen. In mijn ervaring is het een traag opererend bureaucratisch orgaan.

Mijn advies is; hou zelf de touwtjes strak in handen en accepteer geen eindeloze vertragingen.
Ja, ze weten dat adhd'ers na zo'n tijd een beetje af beginnen te haken. Ik had de diagnose gelukkig op jongere leeftijd al en toen is het allemaal vrij vlot gegaan en via Jeugdzorg. Nu vorig jaar ergens wou ik medicatie aan gaan vragen weer. Prima, heel uur met die vent moeten lullen. Daarna nog een keer. En de derde keer was inmiddels ook al 2 maanden later en dan moest ik bij een praatgroep gaan voor adhd'ers ik dacht laat maar dit gaat me allemaal te lang duren :o Geen zin om een heel traject te gaan volgen en had daar toen ook helemaal geen tijd voor.
  woensdag 23 november 2011 @ 23:59:22 #40
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_104746131
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:15 schreef Tim_Kuik het volgende:

[..]

Dramatische performance. Ik zit daar al sinds mei in de kaartenbak, maar nog heulemaal niks wezenlijks gebeurd. Eerst 3x een uur langskomen, daarna indicatie ADD,vakantie van mij en de intaker tussendoor, vervolgens 5x een woensdagochtend 'startgroep'. Na de 'startgroep' had ik eigelijk meteen dezelfde vrijdag weer een gesprek met de intaker, maar die kon niet en toen kon ik pas anderhalve week later weer. Daar dus besproken dat ik medicatie en therapie wilde en toen moest ik weer wachten op een brief van de psychiater voor de volgende stap. Ik kan dus nu bij de psychiater terecht in januari 2012. Het lijkt wel of de planning daar aan een ADD'er overlaten. Ongelofelijk. Ik kom daar verdomme niet voor jeuk aan mijn anus :')

Die meeste gesprekken die je daar voert, kunnen veel korter. De drie intakegesprekken hadden wat mij gewoon in 2 uur na elkaar gekund en de startgroep op 1 of 2 ochtenden. Veel kan ook telefonisch of electronisch wat mij betreft. Het besef dat een AD(H)D'er een mens van het moment is en heul weinig geduld heeft, is daar nog niet echt doorgedrongen. In mijn ervaring is het een traag opererend bureaucratisch orgaan.

Mijn advies is; hou zelf de touwtjes strak in handen en accepteer geen eindeloze vertragingen.
quote:
16s.gif Op woensdag 23 november 2011 22:44 schreef Phantomesse het volgende:

[..]

Ja, ze weten dat adhd'ers na zo'n tijd een beetje af beginnen te haken. Ik had de diagnose gelukkig op jongere leeftijd al en toen is het allemaal vrij vlot gegaan en via Jeugdzorg. Nu vorig jaar ergens wou ik medicatie aan gaan vragen weer. Prima, heel uur met die vent moeten lullen. Daarna nog een keer. En de derde keer was inmiddels ook al 2 maanden later en dan moest ik bij een praatgroep gaan voor adhd'ers ik dacht laat maar dit gaat me allemaal te lang duren :o Geen zin om een heel traject te gaan volgen en had daar toen ook helemaal geen tijd voor.
Hartelijk dank voor de info, weet ik waar ik me op moet instellen. :)

Gelukkig zit mijn huisarts er goed bovenop, ik denk dat dat wel gaat helpen. Ik moet gewoon nu snel ergens een antwoord krijgen, want op dit moment gaat het gewoon niet zo verder. Is het ADHD, prima, dan kan ik daar iets mee. Is het dat niet, moet ik dat ook snel weten want dan moet ik verder kijken. Als het maar opschiet...
pi_104874075
morgen die test, ik ben stiekem wel een beetje zenuwachtig :@
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_104876520
Ik heb morgen deel 1 van mn psychologisch onderzoek... ze hebben het in kleine stukjes gehakt volgens mij. Maar goed, ik zie het wel.
En dinsdag start ritalin
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_104882457
quote:
16s.gif Op woensdag 23 november 2011 17:09 schreef Phantomesse het volgende:

[..]

Harddrugs zou ik niet doen met toch al drugs in mijn lichaam. Een joint kan best, ik ga er alleen tien keer zo hard van spacen. Verder is er nog nooit iemand van dood gegaan of erin blijven hangen dus ik vind het best.

Ik blow nou eenmaal regelmatig en op spontane momenten, daarom wil ik dus de pillen hebben die natuurlijk zijn en niet vol zitten met methylzooi ;)

Om nou helemaal te gaan plannen en afbouwen om dan over een week een join te kunnen roken, ga ik niet doen :P Dus zoek ik een andere oplossing. Die maat blowt gewoon onder zijn medicijnen en dat bevalt hem goed.
Wat zijn in vredesnaam 'natuurlijke pillen'? Pinda's?
pi_104955993
Goedemorgen c_/
  dinsdag 29 november 2011 @ 08:42:33 #45
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_104956624
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 13:31 schreef littledrummergirl het volgende:
morgen die test, ik ben stiekem wel een beetje zenuwachtig :@
Hoe ging het?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_104962262
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 november 2011 08:42 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Hoe ging het?
hmm twas een beetje vaag, ik had mn ouders meegenomen en die gingen alles zitten bagetaliseren :') wat er dus miss tot leidt dat ze geen diagnose kunnen vaststellen doordat er geen betrouwbare feiten zijn over mn kindertijd 8)7
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  dinsdag 29 november 2011 @ 13:29:48 #47
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_104964851
quote:
99s.gif Op dinsdag 29 november 2011 12:15 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

hmm twas een beetje vaag, ik had mn ouders meegenomen en die gingen alles zitten bagetaliseren :') wat er dus miss tot leidt dat ze geen diagnose kunnen vaststellen doordat er geen betrouwbare feiten zijn over mn kindertijd 8)7
Zucht :( ouders zijn ook te onbetrouwbaar om mee te nemen. Was bij mij ook zo.
Maar hebben ze ook gezegd dat ze nu geen diagnose kunnen stellen, of ben je daar bang voor en is er niets over gezegd?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_104986002
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 november 2011 13:29 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Zucht :( ouders zijn ook te onbetrouwbaar om mee te nemen. Was bij mij ook zo.
Maar hebben ze ook gezegd dat ze nu geen diagnose kunnen stellen, of ben je daar bang voor en is er niets over gezegd?
ik had ernaar gevraagd omdat ik weet dat ze voor de diagnose een levenslang verloop moeten kunnen zien :Y en toen zei ze (psychiater) dat dat wel problemen op zou kunnen leveren omdat ze er ook geen dingen bij mag verzinnen of wat dan ook natuurlijk. En met te weinig info over mn kindertijd kan het dus dat het spaak loopt -O-
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  dinsdag 29 november 2011 @ 23:01:43 #49
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_104990736
quote:
99s.gif Op dinsdag 29 november 2011 21:37 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

ik had ernaar gevraagd omdat ik weet dat ze voor de diagnose een levenslang verloop moeten kunnen zien :Y en toen zei ze (psychiater) dat dat wel problemen op zou kunnen leveren omdat ze er ook geen dingen bij mag verzinnen of wat dan ook natuurlijk. En met te weinig info over mn kindertijd kan het dus dat het spaak loopt -O-
Nou lekker dan! Bedankt pa en ma! :(
Mijn ex had trouwens helemaal niemand van vroeger mee, ze konden wel evt zijn pa bellen maar dat hebben ze niet gedaan. Dus misschien kunnen ze er bij Jou toch wat mee ondanks de tegenwerking van je ouders. Ik hoop het!
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_104990866
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 november 2011 23:01 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Nou lekker dan! Bedankt pa en ma! :(
Mijn ex had trouwens helemaal niemand van vroeger mee, ze konden wel evt zijn pa bellen maar dat hebben ze niet gedaan. Dus misschien kunnen ze er bij Jou toch wat mee ondanks de tegenwerking van je ouders. Ik hoop het!
ach, over vier weken uitslag van die testen :) ben wel benieuwd

ze vond het wel wonderlijk dat ik mijn klachten zo goed wist te compenseren _O- ik heb mezelf allerlei trucjes met agenda's ect aangeleerd zodat ik mijn studie een beetje goed kan doen enzo. Mijn verhaal dat ik daar vooral zat omdat ik het gewoon zeker wilde weten vond ze wel apart geloof ik :P
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  dinsdag 29 november 2011 @ 23:10:55 #51
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_104991146
Kan je kindertijd ook niet deels op basis van je schoolrapporten?
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
pi_104991558
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 23:10 schreef YskaFredriksson het volgende:
Kan je kindertijd ook niet deels op basis van je schoolrapporten?
als daar de goeie dingen op ingevuld zijn wel :) die van mij zijn al twintig jaar oud en niet heel specifiek. De enige dingen die erin staan waar je iets adhd'igs kan afleiden is "werkt zorgvuldig" of "maakt taken helemaal af" en die zijn dan beoordeeld met een g/v/m en ik heb daar dan wel v'tjes op gescoord... maar geen idee hoeveel ze daaraan hebben :P
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  woensdag 30 november 2011 @ 10:18:56 #53
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_104998979
Daar had je dan beter m kunnen scoren ;)
Afwachten maar dan....

Ik had bij mijn kindertijd ook niet genoeg punten, maar de medicijnen hielpen wel. Ook handig. Ik denk dat de eis van voldoende klachten in de kindertijd ook een beetje achterhaald is. Als je een redelijk hoog iq hebt en gruwelijk nieuwsgierig bent presteer je op school gewoon goed. Adhd of niet. Als je dan ook nog hele consequente ouders hebt van de categorie streng en rechtvaardig, dan kom je je kindertijd prima door behalve dat je merkt dat je "anders" bent (gestoorde motoriek, beetje snel boos in mijn geval).

Tot je op jezelf gaat en er ineens een teringzooi van maakt en 8 jaar over je 4-jarige opleiding doet.

Jezelf die handigheidjes aanleren herken ik wel ja.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_104999466
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 10:18 schreef Murmeli het volgende:
Daar had je dan beter m kunnen scoren ;)
Afwachten maar dan....

Ik had bij mijn kindertijd ook niet genoeg punten, maar de medicijnen hielpen wel. Ook handig. Ik denk dat de eis van voldoende klachten in de kindertijd ook een beetje achterhaald is. Als je een redelijk hoog iq hebt en gruwelijk nieuwsgierig bent presteer je op school gewoon goed. Adhd of niet. Als je dan ook nog hele consequente ouders hebt van de categorie streng en rechtvaardig, dan kom je je kindertijd prima door behalve dat je merkt dat je "anders" bent (gestoorde motoriek, beetje snel boos in mijn geval).

Tot je op jezelf gaat en er ineens een teringzooi van maakt en 8 jaar over je 4-jarige opleiding doet.

Jezelf die handigheidjes aanleren herken ik wel ja.
ja precies, hele strenge gestructureerde jeugd gehad, alles op vaste tijden en bang gemaakt voor autoriteiten. Ik durfde echt niet op te staan in de les en rond te gaan lopen op de basisschool :P terwijl dat wel zo iets is wat je blijkbaar moet doen volgens die vragenlijstjes :')

en ik kan nog steeds gewoon goed opletten bij vakken die ik interessant vind :P ik ben lang niet altijd mn focus kwijt binnen vijf minuten, en als dat wel gebeurt dwing ik mezelf dat ie weer terugkomt :')

ik vond het maar vaag die test, ben heel benieuwd wat ze eruit halen...
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  woensdag 30 november 2011 @ 10:59:57 #55
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_105000147
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 10:18 schreef Murmeli het volgende:
Daar had je dan beter m kunnen scoren ;)
Afwachten maar dan....

Ik had bij mijn kindertijd ook niet genoeg punten, maar de medicijnen hielpen wel. Ook handig. Ik denk dat de eis van voldoende klachten in de kindertijd ook een beetje achterhaald is. Als je een redelijk hoog iq hebt en gruwelijk nieuwsgierig bent presteer je op school gewoon goed. Adhd of niet. Als je dan ook nog hele consequente ouders hebt van de categorie streng en rechtvaardig, dan kom je je kindertijd prima door behalve dat je merkt dat je "anders" bent (gestoorde motoriek, beetje snel boos in mijn geval).

Tot je op jezelf gaat en er ineens een teringzooi van maakt en 8 jaar over je 4-jarige opleiding doet.

Jezelf die handigheidjes aanleren herken ik wel ja.

:o Story of my life...

Word morgen teruggebeld door Altrecht met meer info, ben benieuwd.
  woensdag 30 november 2011 @ 11:59:57 #56
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105002090
quote:
11s.gif Op woensdag 30 november 2011 10:59 schreef Ludootje het volgende:

[..]

:o Story of my life...

Word morgen teruggebeld door Altrecht met meer info, ben benieuwd.
hey ludootje :)
succes morgen!
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105002956
Zometeen even bij Mediant mijn brief voor de Douane halen :-p
en morgen aankijken of ik niet naar guatanamo bay gestuurd word met 37 pillen Ritalin in mijn bagage :-p
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  woensdag 30 november 2011 @ 13:18:22 #58
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105004258
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 12:28 schreef daanski82 het volgende:
Zometeen even bij Mediant mijn brief voor de Douane halen :-p
en morgen aankijken of ik niet naar guatanamo bay gestuurd word met 37 pillen Ritalin in mijn bagage :-p
hou het inderdaad goed in de gaten! Ik weet niet naar welk land je gaat, maar het kan verstandig zijn even de ambassade te bellen wat ze precies willen dat je doet.
(heb ik van de zomer gedaan toen ik naar maleisie ging. moest echt 100 handtekeningen en weet ik wat hebben, dus heb mn pillen maar thuis gelaten. Niet dat ik gecontroleerd ben overigens ;) )
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105004852
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:18 schreef Murmeli het volgende:

[..]

hou het inderdaad goed in de gaten! Ik weet niet naar welk land je gaat, maar het kan verstandig zijn even de ambassade te bellen wat ze precies willen dat je doet.
(heb ik van de zomer gedaan toen ik naar maleisie ging. moest echt 100 handtekeningen en weet ik wat hebben, dus heb mn pillen maar thuis gelaten. Niet dat ik gecontroleerd ben overigens ;) )
ik ga naar de states, en een briefje was voldoende.
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_105011774
Van de week 2 delen psychologisch onderzoek gehad, volgende week ook nog 1 of 2 ochtenden.
Inmiddels begonnen met ritalin (behalve op de PO dagen). Ik ben ineens productief... ik ken mezelf zo niet. Evaluatie gelijk maar invullen (dat laat ik altijd maar liggen tot laatste moment normaal), heb staan poetsen hier.. doe ik anders ook niet zo snel...
Misschien toeval, ik heb geen idee.

Overigens gisteravond vanaf een uur of 5 koud en erg moe en zo begin ik me nu ook weer te voelen... Half 1 ritalin gehad, volgens een van mn mede-cliėnten hier kan dat best van het uitwerken van de ritalin zijn... Morgen spreek ik mn behandelaar weer dus dan kan ik met haar ff overleggen.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_105015866
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 10:18 schreef Murmeli het volgende:
Daar had je dan beter m kunnen scoren ;)
Afwachten maar dan....

Ik had bij mijn kindertijd ook niet genoeg punten, maar de medicijnen hielpen wel. Ook handig. Ik denk dat de eis van voldoende klachten in de kindertijd ook een beetje achterhaald is. Als je een redelijk hoog iq hebt en gruwelijk nieuwsgierig bent presteer je op school gewoon goed. Adhd of niet. Als je dan ook nog hele consequente ouders hebt van de categorie streng en rechtvaardig, dan kom je je kindertijd prima door behalve dat je merkt dat je "anders" bent (gestoorde motoriek, beetje snel boos in mijn geval).

Tot je op jezelf gaat en er ineens een teringzooi van maakt en 8 jaar over je 4-jarige opleiding doet.

Jezelf die handigheidjes aanleren herken ik wel ja.
bij mij was toen hetzelfde, daarom duurde het ook een jaar voordat ik m'n ADD diagnose "binnen" had.

Basisschoolrapporten waren onvindbaar.
Mijn vader was in de veronderstelling dat mijn kamer vroeger altijd netjes en ordelijk opgeruimd was(ehm?? ik meen me nog tijden te herinneren dat ik geen zakgeld kreeg omdat ik niet opgeruimd had en die geweldig lange dagen dat mams en ik uuuurrrennn bezig waren met opruimen).
Mijn moeder kon het zich ook allemaal niet al te best herinneren en daarnaast hadden ze ook niet echt "vergelijkingsmateriaal" (broer met waarschijnlijk een persoonlijkheidsstoornis en mijn beste vriendinnetje van die tijd heeft zelf ook ADD)
Daarnaast was mijn vader best streng wat m'n moeder probeerde te compenseren door meer "liefde" te geven wat m'n vader wilde compenseren door strenger op te treden, mams gaf daarom weer meer liefde...etc... cirkel cirkel

Die testresultaten zijn sowieso niet echt betrouwbaar.
ten eerste: ellenlange vragenlijsten van ca 15 pagina's voor mensen met concentratieproblemen?
en dan ook nog puzzeltjes en dingetjes oplossen en uitzoeken (ehm sorry, maar dat vind ik leuk. basisschoolflashbacks en fijne herinneringen hihi 8)7 ) in een kamertje zonder enige afleiding.
ik ga nu al bijna spontaan hyperfocussen.
ik scoorde aardig goed op die tests ^O^
You're dead to me!
I'm eating all your sandwiches,
Dead people don't need them...
pi_105055932
Die puzzeltjes e.d. zijn onderdeel van iq test...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_105060769
yep....
ik heb het ook over alle tests bij elkaar die ik gedaan heb.
en dat zijn er nogal wat :P

symbooltjes bij elkaar zoeken en letters afgewisseld met cijfers bij elkaar zoeken waren weer bij de eerste ronde tests. puzzeltjes waren laatste tests.
You're dead to me!
I'm eating all your sandwiches,
Dead people don't need them...
pi_105084730
quote:
99s.gif Op dinsdag 29 november 2011 21:37 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

ik had ernaar gevraagd omdat ik weet dat ze voor de diagnose een levenslang verloop moeten kunnen zien :Y en toen zei ze (psychiater) dat dat wel problemen op zou kunnen leveren omdat ze er ook geen dingen bij mag verzinnen of wat dan ook natuurlijk. En met te weinig info over mn kindertijd kan het dus dat het spaak loopt -O-
Ben maar niet bang hoor, volgensmij maakt die herkenning van de kindertijd op lange termijn helemaal niks uit.

Zelf had ik het van te voren aan mijn psychiater gevraagd aangezien ik twijfelde over mijn kindertijd en niet zeker wist of mijn ouders het konden bevestigen. Hij zei dat het vrij normaal was dat ouders het verleden van hun kind goedpraten "Hij/zij deed het altijd zo goed op school, hij/zij deed nooit rare dingen, hij/zij was altijd rustig en netjes".
De psychiater vertelde ook dat ouders een onbetrouwbare bron zijn, maar dat ze vrijwel de enige zijn die echt de unieke kenmerken van ADHD/ADD kunnen bevestigen (hoe reageerd het kind bij drukke omgevingen, etc).

Als je echt geen kenmerken hebt in je kindertijd (niet bevestigd door je ouders of simpelweg nooit aanwezig geweest) en er onderzocht is naar andere dingen (ASS bijv.) maar toch overduidelijk in die diagnose past en misschien ook voordeel hebt van medicijnen dan krijg je het ADHD-NOS labeltje.
pi_105108278
Ik moet zeggen dat mijn ouders wel heel behulpzaam zijn, we hebben van de week besproken hoe ik was als kind, Mijn moeder heeft wat zitten lezen over ADD, ze herkent wel veel en ook mijn man vind het erg herkenbaar...
Het zou zoveel verklaren... we zullen zien.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_105202248
Ben maar blij als je ouders er begrip voor hebben en het herkennen. Mijn moeder weet het, maar vervolgens wordt er nog steeds elke maand tegen mij verteld hoe ik altijd alles fout doe, alles vergeet, etc. Alleen had ze er de laatste ruzie over of ik wel of niet "DD" heb en of ik niet gewoon lui en mezelf ben.

Ze is helemaal tegen mijn medicijnen en komt elke week weer met andere alternatieve medicijnen/behandelingen ervoor.
En als ze ooit hoort dat ik mijn medicijnen vergeet of onregelmatig inneem dan krijg ik te horen "Ja, nu heb je medicijnen ervoor maar dan neem je ze niet regelmatig in, etc ... Geen discipline etc. Als je ze de hele tijd vergeet dan mag je ze niet meer van mij".

Dus, ze weet dat ik iets heb met "DD" maar ze weet verder niet wat het inhoud maar komt elke week wel met alternatieve medicijnen. Ik ben echt zo blij dat ik niet meer thuis woon.
  maandag 5 december 2011 @ 11:59:35 #67
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105203079
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 11:28 schreef lennd het volgende:
Ben maar blij als je ouders er begrip voor hebben en het herkennen. Mijn moeder weet het, maar vervolgens wordt er nog steeds elke maand tegen mij verteld hoe ik altijd alles fout doe, alles vergeet, etc. Alleen had ze er de laatste ruzie over of ik wel of niet "DD" heb en of ik niet gewoon lui en mezelf ben.

Ze is helemaal tegen mijn medicijnen en komt elke week weer met andere alternatieve medicijnen/behandelingen ervoor.
En als ze ooit hoort dat ik mijn medicijnen vergeet of onregelmatig inneem dan krijg ik te horen "Ja, nu heb je medicijnen ervoor maar dan neem je ze niet regelmatig in, etc ... Geen discipline etc. Als je ze de hele tijd vergeet dan mag je ze niet meer van mij".

Dus, ze weet dat ik iets heb met "DD" maar ze weet verder niet wat het inhoud maar komt elke week wel met alternatieve medicijnen. Ik ben echt zo blij dat ik niet meer thuis woon.
sorry dat ik het zeg hoor, maar jouw moeder komt echt op me over als een trut. Hoe respectloos kan je zijn tegen je eigen kind?????
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  maandag 5 december 2011 @ 14:26:18 #68
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_105208528
Vandaag contact gehad met Altrecht, woensdag de 21 heb ik mijn zogenaamde ADHD screening. :)
pi_105221523
Hoi drukke mensjes O+

Heb van mijn psychiater Seroquel gekregen omdat ik erg veel moeite heb met inslapen. Mijn hele bioritme is ontregeld en ik kan het maar niet goed krijgen. Melatonine helpt nauwelijks hoeveel ik er ook van inneem. Lig uren wakker, gewoon aan het denken, jullie weten wel hoe dat gaat...

Nu heb ik gelezen dat Seroquel bij psychoses en andere zware psychische aandoeningen wordt gebruikt, maar in lage dosering, ik krijg 25mg, het sederend werkt en helpt bij het inslapen.
Grootste bijwerking is volgens mij toename van gewicht, maar het zit me toch niet helemaal lekker om zoiets te gaan gebruiken.

Hebben jullie ervaringen met Seroquel?
  maandag 5 december 2011 @ 19:51:35 #70
35189 Troel
scherp en bot
pi_105221622
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 11:28 schreef lennd het volgende:
Ben maar blij als je ouders er begrip voor hebben en het herkennen. Mijn moeder weet het, maar vervolgens wordt er nog steeds elke maand tegen mij verteld hoe ik altijd alles fout doe, alles vergeet, etc. Alleen had ze er de laatste ruzie over of ik wel of niet "DD" heb en of ik niet gewoon lui en mezelf ben.

Ze is helemaal tegen mijn medicijnen en komt elke week weer met andere alternatieve medicijnen/behandelingen ervoor.
En als ze ooit hoort dat ik mijn medicijnen vergeet of onregelmatig inneem dan krijg ik te horen "Ja, nu heb je medicijnen ervoor maar dan neem je ze niet regelmatig in, etc ... Geen discipline etc. Als je ze de hele tijd vergeet dan mag je ze niet meer van mij".

Dus, ze weet dat ik iets heb met "DD" maar ze weet verder niet wat het inhoud maar komt elke week wel met alternatieve medicijnen. Ik ben echt zo blij dat ik niet meer thuis woon.
Gewoon een keer per ongeluk laten vallen dat het erfelijk is via de moeder ofzo :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_105240779
Elco, ik sliep/slaap er heerlijk op. En die lage dosering is echt laag hoor, voor psychoses slikken ze richting de 600/800 mg volgens mij. Ik ben er niks van aangekomen!
Ik zou het gewoon proberen!
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 6 december 2011 @ 11:07:12 #72
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105244775
25 is echt heel laag voor seroquel. Ik kende iemand, die slikte 75, voor hetzelfde doel, en dat was ook al een lage dosis. Als niets anders werkt zou ik t gewoon proberen...
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105255741
Ik slik 50mg Seroquel voor dat doel ;)
Ik val in slaap 2 uur na inname erdoor um het is niet verslavend als in het geeft je geen plezierig gevoel het brengt je gewoon in slaap, suf ja, ook geen vervelend vervoel.
Gewichtstoename is er wel maar minder dan bij mensen die 800mg slikken denk ik wel ja :P
Verder was ik er wat suf overdag van maar dat gaat wel weg na ongeveer 2 weken.
pi_105262811
Om dit te vertellen heb ik een nieuw account aangemaakt. Ik ben een user op het forum maar vind het fijn om dit even anoniem te kunnen posten.

Het vermoeden is erg sterk aanwezig dat ik ADD heb. Mijn huisarts heeft het eigenlijk al vastgesteld, maar ik wil het graag nog even onderzocht hebben.

Als medicatie heb ik ritalin gekregen, maar als die dingen uitgewerkt zijn voel ik mij erg kut. Ik ben er dus mee gestopt. Ook wil ik graag gewoon kunnen eten.

Al mijn hele leven voel ik alsof ik de wereld anders ervaar dan anderen. Niemand merkt dit aan mij omdat ik goed ben ik het camoufleren denk ik. Wel ben ik erg creatief en heb ik een goed stel hersenen. Als ik iets interessant vind ga ik daar helemaal in op en ik heb met vlagen een fotografisch geheugen.

Tot dusver klinkt het allemaal erg positief, en dat vind ik zelf ook. Toch voel ik mij nooit echt voldaan en heb ik een hoop angsten. Daarvoor slik ik ook AD.

Het is echt altijd chaos in mijn hoofd. Met die AD gaat het wel een stuk beter, maar de negatieve punten met betrekking tot ADD ervaar ik nog steeds.

Wat is wijsheid. Ik hoor slechte verhalen over medicatie en wil ook gewoon zorgeloos door het leven, dit moet ook kunnen omdat ik alles heb wat een mens kan wensen. Er werkt alleen in mijn lichaam iets tegen.
pi_105269078
@ chloro, heeft je huisarts je ritalin voorgeschreven zonder onderzoek door een psycholoog/psychiater?

Dat is wel een vreemde volgorde...
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_105288087
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 20:42 schreef littledrummergirl het volgende:
@ chloro, heeft je huisarts je ritalin voorgeschreven zonder onderzoek door een psycholoog/psychiater?

Dat is wel een vreemde volgorde...
Ja de huisarts heeft het voorgeschreven.
pi_105296232
Zo dat is een voortvarende huisarts... lijkt me handiger als een psychiater dat doet...

Ik heb gister laatste deel psychologisch onderzoek afgerond. Bleek niet overduidelijk ADD uit, vooral omdat ik zelf te weinig kon vertellen over hoe ik was als kind... dus wellicht dat ik nog eens een van mn ouders kan uitnodigen voor aanvulling...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_105299235
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 15:09 schreef Nijna het volgende:
Zo dat is een voortvarende huisarts... lijkt me handiger als een psychiater dat doet...
Ja uiteindelijk lijkt mij dat ook beter. Het onderzoek heeft alleen een enorme wachtlijst. De huisarts durfde het met mij aan om gelijk eens wat verschillende medicijnen te proberen omdat het beeld wel heel duidelijk is. En omdat het vertrouwen in mij goed is.
pi_105299408
een huisarts mag niet zon diagnose stellen :N
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_105300300
Voor alle ADHDers die meedere keren medicijnen moeten nemen op een dag en met een iphone htc of samsung: er zijn meerdere medican remind apps te downloaden! Superhandig! Ik gebruik nu: rxmindme
pi_105307981
Zijn de rebounds bij andere medicatie als Ritalin ook zo zwaar?
  woensdag 7 december 2011 @ 22:05:44 #82
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_105316584
quote:
99s.gif Op woensdag 7 december 2011 16:35 schreef littledrummergirl het volgende:
een huisarts mag niet zon diagnose stellen :N
Bij mijn weten mag een huisarts wel die diagnose doen. Een huisgenoot van mij heeft ook Ritalin gekregen aan de hand van ADHD-achtige klachten. Zijn huisarts had besloten om hem het maar te laten proberen om te kijken of het hielp.

Zelfs mijn huisarts zei dat 'ie het me wel kon voorschrijven maar omdat het verder niet zijn specialiteit was, hij het liever van onderzoek liet afhangen.
pi_105322128
quote:
4s.gif Op woensdag 7 december 2011 22:05 schreef Ludootje het volgende:

[..]

Bij mijn weten mag een huisarts wel die diagnose doen. Een huisgenoot van mij heeft ook Ritalin gekregen aan de hand van ADHD-achtige klachten. Zijn huisarts had besloten om hem het maar te laten proberen om te kijken of het hielp.

Zelfs mijn huisarts zei dat 'ie het me wel kon voorschrijven maar omdat het verder niet zijn specialiteit was, hij het liever van onderzoek liet afhangen.
volgens mij mag hij wel de meds uitschrijven ( das nou eenmaal zn baan) maar niet de diagnose stellen

Ik zou mn huisarts iig een flinke prutser vinden als ie het zo zou doen.. :X
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  woensdag 7 december 2011 @ 23:38:26 #84
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105322624
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 19:49 schreef Chloroplast het volgende:
Zijn de rebounds bij andere medicatie als Ritalin ook zo zwaar?
Ik vind t bij concerta iets minder erg. Maar na een paar dagen weet je hoe lang de meds bij jou werken en kan je op tijd de volgende nemen, dus heb je minder vaak een rebound :)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105346214
zonder psych etc kan je dus echt wel ritalin krijgen! Die psych etc is iets van de laatste 8 jaar of zo. Vroeger kwam die er niet aan te pas..
pi_105390313
Huisarts kan gewoon medicatie voorschrijven.
Maar wat ik begreep kunnen ze alleen aan de hand van psychologisch onderzoek de diagnose "officieel" stellen.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_105394664
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 23:42 schreef afraid_tech het volgende:
Kwam nog iets bij mij op, is het zo dat add ook erger kan worden? Of zal het zijn dat ik mij er nu bewust mee bezig ben?

Ben altijd al zo chaotisch als de pest geweest maar zoals vandaag ook weer, wou mij gaan douchen, maar wel weer een half uur verder voordat ik ook daadwerkelijk onder de douche stond. En heb in dat half uur voornamelijk onnuttige dingen gedaan :s . Altijd al wel gehad, maar de laatste tijd ligt het er erg dicht bovenop, word er erg moe van de laatste tijd blegh. En dat douchen is slechts een ding van de vele dingen die op een dag zo gaan :(
Deze post zou ik wel geschreven kunnen hebben. Ik heb dat ook en dan vooral die nutteloze dingen. Bijv. als een kip zonder kop door het huis lopen. Als ik mijn haar wil doen alles checken in verschillende spiegels door heel het huis en allemaal nutteloze dingen erbij doen.

Gebruik je medicijnen? Ik niet iig. Bij mij is er wel ADD geconstateerd toen ik klein was.
pi_105423552
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 11:59 schreef Murmeli het volgende:

[..]

sorry dat ik het zeg hoor, maar jouw moeder komt echt op me over als een trut. Hoe respectloos kan je zijn tegen je eigen kind?????
Ja, het blijf lastig. Ik kan heel goed begrijpen dat ze er af en toe genoeg van heeft, want ik wordt ook vaak genoeg gek van mezelf. Ik verwacht niet dat ze met een diagnose/labeltje helemaal veranderd, maar op een klein beetje begrip had ik wel gehoopt.

Naast wat opmerkingen ("heb je niks meer te vertellen" "ben je dat weer vergeten, leuk") gaat het qua omgang normaal gesproken gewoon goed, maar één keer in de zoveel weken barst ze los en komt ze weer met een heel verhaal dat ik altijd zo stil ben/veel vergeet/*typisch ADD kenmerk* en wordt ik weer helemaal afgebrandt. Vergelijken met andere kinderen van kennisen/familie en dan ben ik het slechte kind of noemt ze zichzelf een slechte ouder. Vervolgens is het weer een maandje rustig en dan begint het allemaal weer overnieuw. En dat gaat zo al ongeveer 10 jaar lang.

quote:
7s.gif Op maandag 5 december 2011 19:51 schreef Troel het volgende:

[..]

Gewoon een keer per ongeluk laten vallen dat het erfelijk is via de moeder ofzo :P
Ik heb wel verteld dat het vaak een erfelijke aandoening is, haar reactie was "not amused" :P
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 19:49 schreef Elco.. het volgende:
Hoi drukke mensjes O+

Heb van mijn psychiater Seroquel gekregen omdat ik erg veel moeite heb met inslapen. Mijn hele bioritme is ontregeld en ik kan het maar niet goed krijgen. Melatonine helpt nauwelijks hoeveel ik er ook van inneem. Lig uren wakker, gewoon aan het denken, jullie weten wel hoe dat gaat...

Nu heb ik gelezen dat Seroquel bij psychoses en andere zware psychische aandoeningen wordt gebruikt, maar in lage dosering, ik krijg 25mg, het sederend werkt en helpt bij het inslapen.
Grootste bijwerking is volgens mij toename van gewicht, maar het zit me toch niet helemaal lekker om zoiets te gaan gebruiken.

Hebben jullie ervaringen met Seroquel?
Ik zit "toevallig" met hetzelfde. Ik heb niet het gevoel dat melatonine bij mij werkt, en ik heb ook seroquel van mijn psychiater als aanbod gekregen.

Ik zit voornamelijk met het continue nadenken als ik in bed lig en dat mijn ritme vervolgens steeds verschoven wordt.

Gewichtstoename is voor mij alleen gunstig, maar het gebruik van antipsychotica klinkt me toch een beetje gevaarlijk.
pi_105428262
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 19:09 schreef lennd het volgende:

[..]

[..]

Ik zit "toevallig" met hetzelfde. Ik heb niet het gevoel dat melatonine bij mij werkt, en ik heb ook seroquel van mijn psychiater als aanbod gekregen.

Ik zit voornamelijk met het continue nadenken als ik in bed lig en dat mijn ritme vervolgens steeds verschoven wordt.

Gewichtstoename is voor mij alleen gunstig, maar het gebruik van antipsychotica klinkt me toch een beetje gevaarlijk.
medicijnen kunnen voor meerdere doeleinden gebruikt worden. zo is bijvoorbeeld promethazine ( anti allergiemiddel) met een beetje temazepam ook een middel waar je totaal knock out van gaat.

Zo is seroquel een antipsychotica (wat is er gevaarlijker aan dan aan ritalin of antidepressiva?)

Als antipsychotica gaan de doseringen eerder naar de 500 mg. dus 25 is maar een hele lage dosis. Maar als slaapmedicatie doet het het vrij aardig meestal .
Je zult er waarschijnlijk bij deze dosis niet echt zwaarder van worden.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_105432582
Kunnen de mensen hier die dex nemen misschien mijn vragen beantwoorden?
-Hoeveel mg neem jij per dag?
-Hoelang neem je het al?
-Heb je de neiging meer te nemen omdat je er lekker door voelt?
-Wordt je er agressief van?

Ik neem het nu al een tijdje en ik vind het goed werken, eerst voelde ik me er heel fijn door dat is nu iets minder. En wordt een beetje bang van het lezen van dit soort dingen op internet:

Ik ben zelf een adhd'er en heb zelf dexamfetamine gekregen (2x sterker dan retalin -gedurende 1 jaar), het heeft mij alleen maar ellende bezorgd (paranoia, achtervolgingswaanzinnen, gn eetlust, niet meer slapen, was mij zelf niet meer enz.). Het heeft samen met antidepressivia (heb ik moeten pakken omdat ik depressief geworden was na het stoppen van dex.) heel mijn leven kapot gemaakt. STOP NU EENS MET PILLEN TE GEVEN ZEKER ALS JE KINDEREN NOG ZO JONG ZIJN (hun hersen zijn nog niet volgroeid en hun receptoren worden al kapot gemaakt door amfetamines op jonge leeftijd). Op lange termijn gaat dit uiteindelijk mislopen (je kan -gaat- er psychotisch van worden en krijgt er allerlei psychische problemen van). deze kinderen die al jarenlang amfetamines pakken gaan hoogwaarschijnelijk in de psychiaterie belanden (eens ze wat ouder zijn -door amfetaminen-). STOP MET HET LEGAAL DROGEREN VAN DEZE KINDEREN ? PLEASE want voor hun gaat dit is dit een echte nachtmerrie, en ik kan het weten, heb het zelf ondervonden. Het zenuwstelse word inderdaad aangetast door die amfetamine-producten maar ook door ad's.
  zondag 11 december 2011 @ 00:19:34 #91
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105437939
Ok, als je op de trein staat te wachten, de trein komt aanrijden, je kijkt even de andere kant op en bent dan al vergeten dat je op de trein stond te wachten, dan ben je best wel verstrooid he? :X

Godver, mn favo topic is dichtgegooid (depressie en angst) wtf?! Ik was er hartstikke blij mee.... kutmods! Geen puf om te reageren in feedback nu. Voel me er serieus best kut over :( ik ga er morgen wel ff wat van zeggen.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 10:52:36 #92
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105445900
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 00:19 schreef Murmeli het volgende:
Ok, als je op de trein staat te wachten, de trein komt aanrijden, je kijkt even de andere kant op en bent dan al vergeten dat je op de trein stond te wachten, dan ben je best wel verstrooid he? :X

Godver, mn favo topic is dichtgegooid (depressie en angst) wtf?! Ik was er hartstikke blij mee.... kutmods! Geen puf om te reageren in feedback nu. Voel me er serieus best kut over :( ik ga er morgen wel ff wat van zeggen.
Ik ben ook zwaar pissig, stelletje lijers. Oh wat ben ik kwaad :(
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  zondag 11 december 2011 @ 12:05:07 #93
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105447458
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2011 10:52 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik ben ook zwaar pissig, stelletje lijers. Oh wat ben ik kwaad :(
ik las het....
ik ga er nog even vanuit dat we vandaag antwoorden op onze vragen krijgen. ik heb vannacht de meeste vragen gesteld, en net nog een paar. Ik kan niet verwachten dat ze daar nu al op reageren.
wel vind ik het irritant dat Re en Daniel wat verschillends zeggen. Dat moet ik nog ff posten ;)
Ik hoop dat we ons topic weer terugkrijgen!
al mogen wij ook legaal hier klagen natuurlijk ;)

trouwens...gisteravond met mijn nichtjes... ik hartstikke druk doen daar, vonden ze wel leuk geloof ik, drukke tante ;)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105482337
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 22:29 schreef Generalissimo het volgende:
Kunnen de mensen hier die dex nemen misschien mijn vragen beantwoorden?
-Hoeveel mg neem jij per dag?
-Hoelang neem je het al?
-Heb je de neiging meer te nemen omdat je er lekker door voelt?
-Wordt je er agressief van?

Ik neem het nu al een tijdje en ik vind het goed werken, eerst voelde ik me er heel fijn door dat is nu iets minder. En wordt een beetje bang van het lezen van dit soort dingen op internet:
Ik ben begonnen met 3x2,5mg, toen 3x5mg en daarna 3x10mg geprobeerd. Ik heb het 2 maanden gehad maar ben er inmiddels mee gestopt omdat het voor mij (net zoals ritalin) gewoon niet werkte.

Ik heb nooit de neiging gehad om meer te pakken of zitten te wachten tot ik eindelijk weer de volgende dosis mocht pakken, maar ik heb ook niet de voordelen meegemaakt die het middel mij zou moeten geven.
Ik verwacht ook niet dat als het eenmaal een aantal symptonen opheft, dat ik opeens meer zou gaan innemen. Ik ben opzich vrij verslavingsgevoelig, maar ik zou eeder blij zijn als het opeens werkt ipv met doseringen gaan liggen rommelen met kans op bijwerkingen.

Enja, negatieve verhalen op internet zul je altijd het meeste lezen en tegenkomen. Amfetamine (Adderal XR) wordt in Amerika door meer dan 1 miljoen kinderen en volwassenen al meer dan 50 jaar zonder problemen en veilig gebruikt.
Daarnaast geloof ik niet dat een (geestelijk) gezond persoon opeens paranoia wordt en achtervolgingswaanzinnen krijgt puur alleen door dex.
Weinig eetlust en gewichtsverlies is bij mij ook voorgekomen, maar da's een bekende bijwerking.

Je kent jezelf, en je omgeving/familie kent jou ook. Als je iets vreemds opmerkt (hartkloppingen/gewichtsverlies/humeurig/etc) dan moet je dat gewoon meteen aan je psychiater laten weten, die zal dan vertellen wat je moet aanpassen (en misschien overwegen als de klachten te erg zijn).
pi_105484512
@ Chloroplast. Mijn huisarts schreef het ook gewoon voor.

Zat laatst trouwens een tijdje zonder medicijnen.. (weekje).. Leek toen meer op een ADHD-er dan op iemand met ADD geloof ik........... allejezus wat was ik druk.
  maandag 12 december 2011 @ 12:54:47 #96
307943 DuracellPower
Ever lasting power
pi_105489475
Ik slik sinds 2 maanden ritalin (3x 10 mg, na maanden onderzoeken)..

Geen rebounds, wel als ze aan het uitwerken zijn wat extra druk en chaotisch, maar dat is een duidelijke reminder dat ik weer moet slikken, net als dan weer honger krijgen ;)

Wel opletten met eten, ik was iemand die de hele dag door aan het eten was, dit is nu niet meer zo. Eet nu vaste tijden tussen de pillen door en moet er op letten dat ik dan echt eet, anders val ik af als een malle.En als enige andere bewerking die ik kan bedenken: Ik word moe als hij inslaat (periode van gapen en suf zijn voor +-kwartiertje)

Daarnaast begrijp ik niet goed hoe ik al die tijd zonder zo ver nog heb kunnen komen (33 jaar vallen en opstaan)..Mijn leven is een stuk makkelijker geworden, kan eindelijk alles in mijn hoofd goed behandelen, het is niet zo dat het nu leeg is in mijn hoofd (net zoveel gedachten prikkels en noem het maar op) Maar ik kan het allemaal een stuk beter plaatsen. Ik ben met deze dosis nog steeds wat druk en gelukkig nog net zo gedreven. Totaal niet afgevlakt of iets dergelijks. Het is voor mij dus een verademing. Ook al blijf ik de gedachte wat raar vinden (een beetje de matrix in en uitstappen) Ik voel niet direct dat het iets doet, tot ik achteraf kijk wat en hoe ik dingen allemaal gedaan heb. :)

Ook mijn omgeving reageert positief, ik schijn o.a. bedachtzamer, helderder en ontspannen over te komen, zelf mijn ex (die mij een jaar lang gesteund heeft in dit verhaal, en heel veel last van mijn " gedrag" heeft gehad) wil graag weer met mij verder. Ook ik heb net weer een promotie gemaakt, promotie komt niet door de meds, maar ik denk niet dat het zo goed was gegaan zonder de pillies.

Gisteren (zondag) heel bewust voor het eerste een dagje " niet geslikt" om lekker te chillen " en mijzelf te zijn" Ik werd behoorlijk gek van mijzelf, en mijn overvolle hoofd, dat er van chillen geen sprake was.. Om 16 uur toch maar 1tje genomen om te " ontspannen" Dat was wel even een rare gewaarwording. (nu al afhankelijk :? )

Ook was ik een dagelijkse blower, en dronk een biertje of 4 per dag, anders kon ik nooit slapen.. Deze behoefte is vanzelf verdwenen sinds de ritalin.. Het jointje en/of biertje is weer net als vroeger alleen in het weekend! :) En om de goede redenen..Dus niet om mijn hoofd rustig te houden, maar omdat het leuk en gezellig is met vrienden!

Dit was even een update na een bewogen jaar van mijn kant, het geeft mij het zetje wat ik nodig heb! :)
  maandag 12 december 2011 @ 13:10:05 #97
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105489857
Ik geloof dat ik blij ben dat ik van de concerta af ben. Ik heb weer zin in dingen. Denk weer na over een keertje op stap of naar een feestje. Ik maak weer grapjes.

Alleen was ik tm zaterdag heel erg agressief. Nu niet, maar nu doe ik niks en dan heb ik het nooit. Hoop dat dat wegtrekt en dan geen concerta meer voor mij. Dan maar wat anders voor de concentratie of niks. Dat weet ik niet. Maar dat saai zijn was kut. Had het alleen zelf niet door.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105492680
Ik zit nu op 35 mg dexamphetamine, merk dat het minder goed werkt dan voorheen. Heb bijna tentamenweek en daarna 3 weken vakantie, zal het nut hebben om die 3 weken te stoppen, om mijn tolerantie te verminderen?
pi_105546729
Ritalin wordt verhoogd van 5 naar 10mg
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_105565993
Ik ben onlangs gestopt met de dex-amfetamine, bracht uiteindelijk meer bijwerkingen dan goeds met zich mee voor mij. Plus ik ben blij dat ik niet meer meerdere keren per dag pillen hoef te slikken, is toch minder handig als je aan het werk bent.
Nu proberen met wellbrutin, dat zou minder bijwerkingen moeten geven waar ik vatbaar voor lijk te zijn. En je hoeft maar één pil per dag te nemen, ook ideaal. Ik ben benieuwd, inmiddels wil ik gewoon iets waar ik langer dan een paar maanden tevreden mee ben :')
  woensdag 14 december 2011 @ 14:46:58 #101
273227 Tim_Kuik
Piratenvreter
pi_105575934
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 12:54 schreef DuracellPower het volgende:
Ik slik sinds 2 maanden ritalin (3x 10 mg, na maanden onderzoeken)..

Geen rebounds, wel als ze aan het uitwerken zijn wat extra druk en chaotisch, maar dat is een duidelijke reminder dat ik weer moet slikken, net als dan weer honger krijgen ;)

Wel opletten met eten, ik was iemand die de hele dag door aan het eten was, dit is nu niet meer zo. Eet nu vaste tijden tussen de pillen door en moet er op letten dat ik dan echt eet, anders val ik af als een malle.En als enige andere bewerking die ik kan bedenken: Ik word moe als hij inslaat (periode van gapen en suf zijn voor +-kwartiertje)

Daarnaast begrijp ik niet goed hoe ik al die tijd zonder zo ver nog heb kunnen komen (33 jaar vallen en opstaan)..Mijn leven is een stuk makkelijker geworden, kan eindelijk alles in mijn hoofd goed behandelen, het is niet zo dat het nu leeg is in mijn hoofd (net zoveel gedachten prikkels en noem het maar op) Maar ik kan het allemaal een stuk beter plaatsen. Ik ben met deze dosis nog steeds wat druk en gelukkig nog net zo gedreven. Totaal niet afgevlakt of iets dergelijks. Het is voor mij dus een verademing. Ook al blijf ik de gedachte wat raar vinden (een beetje de matrix in en uitstappen) Ik voel niet direct dat het iets doet, tot ik achteraf kijk wat en hoe ik dingen allemaal gedaan heb. :)

Ook mijn omgeving reageert positief, ik schijn o.a. bedachtzamer, helderder en ontspannen over te komen, zelf mijn ex (die mij een jaar lang gesteund heeft in dit verhaal, en heel veel last van mijn " gedrag" heeft gehad) wil graag weer met mij verder. Ook ik heb net weer een promotie gemaakt, promotie komt niet door de meds, maar ik denk niet dat het zo goed was gegaan zonder de pillies.

Gisteren (zondag) heel bewust voor het eerste een dagje " niet geslikt" om lekker te chillen " en mijzelf te zijn" Ik werd behoorlijk gek van mijzelf, en mijn overvolle hoofd, dat er van chillen geen sprake was.. Om 16 uur toch maar 1tje genomen om te " ontspannen" Dat was wel even een rare gewaarwording. (nu al afhankelijk :? )

Ook was ik een dagelijkse blower, en dronk een biertje of 4 per dag, anders kon ik nooit slapen.. Deze behoefte is vanzelf verdwenen sinds de ritalin.. Het jointje en/of biertje is weer net als vroeger alleen in het weekend! :) En om de goede redenen..Dus niet om mijn hoofd rustig te houden, maar omdat het leuk en gezellig is met vrienden!

Dit was even een update na een bewogen jaar van mijn kant, het geeft mij het zetje wat ik nodig heb! :)
Waar ben jij onder behandeling? PsyQ of Altrecht?

Inmiddels heb ik (ADD) eindelijk een recept, vanmiddag heb ik de langverwachte Ritalin dan in handen. Ik heb er wel even stennis over moeten maken, toen kon er opeens eerder een afspraak met de psychiater geregeld worden. Blijkbaar komen de mensen die overal in berusten en alles afwachten heulemaal al laatste aan bod.

Ik vraag me af wat verstandig is; moet morgen gewoon werken en ben een beetje bang dat men iets opmerkt qua ander gedrag of dat ik er misschien beroerd van wordt. Aan de andere kant ben ik weer heel eager en denk ik er aan om er bij thuiskomst eentje te nemen omdat ik zo benieuwd ben wat er met me zal gebeuren. Dan kan ik dat gedurende de avond een beetje uitvogelen zodat ik morgenochtend geen verassing ga krijgen ofzo...

Trouwens nogal wat meer mensen uit Utrecht eo. in dit topic. Zou d'r hier in de omgeving wat geks in het leidingwater zitten ofzo :') Ik hoorde iets over dat ADHD-café in Utrecht. Is iemand daar ooit geweest?
  woensdag 14 december 2011 @ 17:43:50 #102
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105583029
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 14:46 schreef Tim_Kuik het volgende:

[..]

Waar ben jij onder behandeling? PsyQ of Altrecht?

Inmiddels heb ik (ADD) eindelijk een recept, vanmiddag heb ik de langverwachte Ritalin dan in handen. Ik heb er wel even stennis over moeten maken, toen kon er opeens eerder een afspraak met de psychiater geregeld worden. Blijkbaar komen de mensen die overal in berusten en alles afwachten heulemaal al laatste aan bod.

Ik vraag me af wat verstandig is; moet morgen gewoon werken en ben een beetje bang dat men iets opmerkt qua ander gedrag of dat ik er misschien beroerd van wordt. Aan de andere kant ben ik weer heel eager en denk ik er aan om er bij thuiskomst eentje te nemen omdat ik zo benieuwd ben wat er met me zal gebeuren. Dan kan ik dat gedurende de avond een beetje uitvogelen zodat ik morgenochtend geen verassing ga krijgen ofzo...

Trouwens nogal wat meer mensen uit Utrecht eo. in dit topic. Zou d'r hier in de omgeving wat geks in het leidingwater zitten ofzo :') Ik hoorde iets over dat ADHD-café in Utrecht. Is iemand daar ooit geweest?
als je niet om 10 uur al moet slapen kan je vanavond eventueel een halve nemen om te kijken wat er gebeurt. Ik zou niet de eerste op je werk nemen, tenzij je collega's er heel relaxed in zijn natuurlijk. Anders zou ik in het weekend beginnen ofzo, maar ja dat duurt nog wel een tijdje...
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105605495
Bedankt voor alle reacties op Seroquel. Heb gister 25mg genomen en het werkte erg goed. Was wel enorm suf de hele dag...

Weet iemand of dextroamfetamine wordt vergoed door de zorgverzekeraar (CZ)?
  donderdag 15 december 2011 @ 04:00:30 #104
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_105605513
Oh man wat is dat hele ADHD-gedoe slecht voor ja dagritme...

▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
pi_105606504
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 03:50 schreef Elco.. het volgende:
Bedankt voor alle reacties op Seroquel. Heb gister 25mg genomen en het werkte erg goed. Was wel enorm suf de hele dag...

Weet iemand of dextroamfetamine wordt vergoed door de zorgverzekeraar (CZ)?
Zeer waarschijnlijk wel. Vaak wordt alleen de goedkoopste versie van een medicijn vergoed.
Van dextroamfetamine is in Nederland maar één versie. In het buitenland zijn wel diverse merken verkrijgbaar. Hier wordt het door de apotheker zelf (magistraal) bereidt omdat verschillende merken zoals adderall geen vergunning hebben om hun medicijn hier te verkopen. Vraag me niet waarom want dat weet ik niet maar dat is nu eenmaal zo :)

Ik kan me dus niet voorstellen dat je het niet vergoed zou krijgen. Toen ik nog methylfenidaat nam kreeg ik wel de goedkope versie vergoed maar geen merknaam zoals concerta of ritalin. Hiervoor moest ik een eigen bijdrage betalen.
  donderdag 15 december 2011 @ 08:50:29 #106
307943 DuracellPower
Ever lasting power
pi_105606667
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 14:46 schreef Tim_Kuik het volgende:

[..]

Waar ben jij onder behandeling? PsyQ of Altrecht?

Inmiddels heb ik (ADD) eindelijk een recept, vanmiddag heb ik de langverwachte Ritalin dan in handen. Ik heb er wel even stennis over moeten maken, toen kon er opeens eerder een afspraak met de psychiater geregeld worden. Blijkbaar komen de mensen die overal in berusten en alles afwachten heulemaal al laatste aan bod.

Ik vraag me af wat verstandig is; moet morgen gewoon werken en ben een beetje bang dat men iets opmerkt qua ander gedrag of dat ik er misschien beroerd van wordt. Aan de andere kant ben ik weer heel eager en denk ik er aan om er bij thuiskomst eentje te nemen omdat ik zo benieuwd ben wat er met me zal gebeuren. Dan kan ik dat gedurende de avond een beetje uitvogelen zodat ik morgenochtend geen verassing ga krijgen ofzo...

Trouwens nogal wat meer mensen uit Utrecht eo. in dit topic. Zou d'r hier in de omgeving wat geks in het leidingwater zitten ofzo :') Ik hoorde iets over dat ADHD-café in Utrecht. Is iemand daar ooit geweest?
Psymens

Ik was van de Psychotherapeut doorgestuurd naar de huisarts, omdat ik dan meteen terecht kon.
Herken je gevol heel erg, ik had zelf een lang weekend vrij genomen :P Op mijn eerste werkdag met ritalin merkte ik het vooral toen het rond de middag uitgewerkt was...Stond voor de 3de keer bij de printer en vroeg mij af waarom ik zo chaotisch bezig..Want het ging zo lekker.. :)
pi_105631434
Waar hebben jullie meer last van, de 'drukte' of het gebrek aan concentratie? (of gaat het gelijk op?)

Ik merk dat het bij mij met fases lijkt te gaan, maar momenteel zit ik duidelijk in een snel-afgeleid-fase. Heel irritant hoe vaak ik er achter kom dat ik iets anders aan het doen ben dan ik van plan was :')
  vrijdag 16 december 2011 @ 11:19:03 #108
273227 Tim_Kuik
Piratenvreter
pi_105649998
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 08:50 schreef DuracellPower het volgende:

[..]

Psymens

Ik was van de Psychotherapeut doorgestuurd naar de huisarts, omdat ik dan meteen terecht kon.
Herken je gevol heel erg, ik had zelf een lang weekend vrij genomen :P Op mijn eerste werkdag met ritalin merkte ik het vooral toen het rond de middag uitgewerkt was...Stond voor de 3de keer bij de printer en vroeg mij af waarom ik zo chaotisch bezig..Want het ging zo lekker.. :)
Heb vanochtend pas ritalin 10mg kunnen afhalen bij d'n apotheek. Om 8.20 eerste pilletje naar binnen getikt en ik vind het moeilijk in te schatten of ik nu iets merk of niet. Ik ben in ieder geval fysiek erg wakker maar ook een beetje wazig/zweverig. Geen hyperactiviteit. De laatste tijd had ik op mijn werk ook veel dingen te doen en ging dan 10 dingen tegelijk doen. Heb ik nu minder last van, dat gejaagde gevoel dat ik de dingen anders niet af krijg is er niet. Ik doe de dingen wat relaxter. Gelukkig geen hartkloppingen of dat soort shit.

Wat zijn de ervaringen van de rest bij het beginnen met medicatie? Hoor je meteen iets te merken van de medicatie? Bouwt het zich op of word je verwacht direct scherper te kunnen nadenken zonder drukte in het hoofd? Er verschilt dat nog bij ADD'ers (zoals ik) en ADHD'ers? Straks om 12.00 uur 2e pilletje. Tijdens de kerstlunch ~:)
  vrijdag 16 december 2011 @ 11:54:35 #109
273227 Tim_Kuik
Piratenvreter
pi_105651020
Trouwens ook de hele ochtend geen zin gehad om te snoepen! Wel heel veel water gedronken.

Vanavond feestje waar ik alleen naar toe ga. Ben dus sowieso de bob dus drinken ga ik heel erg mee oppassen. Misschien 1 glaasje wijn. Ben ook benieuw of ik van de pinda's/nootjes/etc. kan afblijven. Heb ik normaal gezien grote moeite mee vandaar ook te zwaar, kan zo'n 20 kilo vanaf maar tot nu toe heb ik bijzonder weinig ruggegraat als het om minderen met eten en alcohol gaat.

[ Bericht 68% gewijzigd door Tim_Kuik op 16-12-2011 12:02:08 ]
pi_105651404
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 08:33 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Zeer waarschijnlijk wel. Vaak wordt alleen de goedkoopste versie van een medicijn vergoed.
Van dextroamfetamine is in Nederland maar één versie. In het buitenland zijn wel diverse merken verkrijgbaar. Hier wordt het door de apotheker zelf (magistraal) bereidt omdat verschillende merken zoals adderall geen vergunning hebben om hun medicijn hier te verkopen. Vraag me niet waarom want dat weet ik niet maar dat is nu eenmaal zo :)

Ik kan me dus niet voorstellen dat je het niet vergoed zou krijgen. Toen ik nog methylfenidaat nam kreeg ik wel de goedkope versie vergoed maar geen merknaam zoals concerta of ritalin. Hiervoor moest ik een eigen bijdrage betalen.
Bedankt zal ook even de secretaresse van mijn psychiater bellen, misschien weet zij ook meer.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 11:54 schreef Tim_Kuik het volgende:
Trouwens ook de hele ochtend geen zin gehad om te snoepen! Wel heel veel water gedronken.

Vanavond feestje waar ik alleen naar toe ga. Ben dus sowieso de bob dus drinken ga ik heel erg mee oppassen. Misschien 1 glaasje wijn. Ben ook benieuw of ik van de pinda's/nootjes/etc. kan afblijven. Heb ik normaal gezien grote moeite mee vandaar ook te zwaar, kan zo'n 20 kilo vanaf maar tot nu toe heb ik bijzonder weinig ruggegraat als het om minderen met eten en alcohol gaat.
De methylfenidaat zorgt ervoor dat het hongergevoel onderdrukt wordt, hier moet je wel mee oppassen want als het uitgewerkt hebt heb je een enorme honger. Ik denk dat het wel verstandig is om te blijven eten, bijv 1 boterham ipv 2 boterhammen 's middags zodat je verbranding op peil blijft.
  vrijdag 16 december 2011 @ 12:10:01 #111
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105651483
Ik heb gisteren mijn arts gesproken en volgens haar kon het goed kloppen dat het te maken had met het stoppen met de concerta, dat ik vorige week zo gruwelijk agressief was. Soort megarebound van een halve week :X
Dat was echt niet grappig.
Nu geen last meer gelukkig :)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105653995
Pfff , sinds een paar jaar is bekend dat ik ADHD heb en heb toen therapie gevolgt en medicatie (Concerta) gekregen.
Ik slik het al een half jaar niet omdat ik het niet prettig vind, ik merk echter de laatste tijd dat ik weer verval in mijn typische adhd-gedrag.
Bijzonder vervelend aangezien ik weer een studie ben begonnen , ik heb contact opgenomen met mijn psycholoog en het verhaal uitgelegd en ook verteld dat ik liever Ritalin wil slikken ook ivm de kosten.
Mijn psychiater werkt daar niet meer , nu zou ik dus opnieuw aangemeld moeten worden of een particuliere psychiater moeten vinden maar dat is mij niet gelukt.
Ik wil dus zsm mogelijk aan de Ritalin , maar wat moet ik nou doen???
Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
  vrijdag 16 december 2011 @ 13:31:42 #113
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105654446
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 13:22 schreef TripleS het volgende:
Pfff , sinds een paar jaar is bekend dat ik ADHD heb en heb toen therapie gevolgt en medicatie (Concerta) gekregen.
Ik slik het al een half jaar niet omdat ik het niet prettig vind, ik merk echter de laatste tijd dat ik weer verval in mijn typische adhd-gedrag.
Bijzonder vervelend aangezien ik weer een studie ben begonnen , ik heb contact opgenomen met mijn psycholoog en het verhaal uitgelegd en ook verteld dat ik liever Ritalin wil slikken ook ivm de kosten.
Mijn psychiater werkt daar niet meer , nu zou ik dus opnieuw aangemeld moeten worden of een particuliere psychiater moeten vinden maar dat is mij niet gelukt.
Ik wil dus zsm mogelijk aan de Ritalin , maar wat moet ik nou doen???
huisarts?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105655695
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 12:10 schreef Murmeli het volgende:
Ik heb gisteren mijn arts gesproken en volgens haar kon het goed kloppen dat het te maken had met het stoppen met de concerta, dat ik vorige week zo gruwelijk agressief was. Soort megarebound van een halve week :X
Dat was echt niet grappig.
Nu geen last meer gelukkig :)
Wat slik je nu dan? Zou dextroamfetamine niks voor je zijn?
  vrijdag 16 december 2011 @ 14:18:13 #115
273227 Tim_Kuik
Piratenvreter
pi_105656345
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 12:07 schreef Elco.. het volgende:

De methylfenidaat zorgt ervoor dat het hongergevoel onderdrukt wordt, hier moet je wel mee oppassen want als het uitgewerkt hebt heb je een enorme honger. Ik denk dat het wel verstandig is om te blijven eten, bijv 1 boterham ipv 2 boterhammen 's middags zodat je verbranding op peil blijft.
Dat is inderdaad een flinke valkuil. 's Avonds koelkast en keukenkastjes leeggrazen :')

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 13:22 schreef TripleS het volgende:
Pfff , sinds een paar jaar is bekend dat ik ADHD heb en heb toen therapie gevolgt en medicatie (Concerta) gekregen.
Ik slik het al een half jaar niet omdat ik het niet prettig vind, ik merk echter de laatste tijd dat ik weer verval in mijn typische adhd-gedrag.
Bijzonder vervelend aangezien ik weer een studie ben begonnen , ik heb contact opgenomen met mijn psycholoog en het verhaal uitgelegd en ook verteld dat ik liever Ritalin wil slikken ook ivm de kosten.
Mijn psychiater werkt daar niet meer , nu zou ik dus opnieuw aangemeld moeten worden of een particuliere psychiater moeten vinden maar dat is mij niet gelukt.
Ik wil dus zsm mogelijk aan de Ritalin , maar wat moet ik nou doen???
Ze hebben daar toch gewoon je dossier? Zoals ik al eerder mensen heb geadviseerd; ga op je strepen staan en probeer de mensen van wie je dingen gedaan wil krijgen, achter de broek aan te zitten. Ik heb me ook moeten opwinden en eisen moeten stellen. Bel gewoon naar dat instituut waar je voorheen zat, of je huisarts en verzoek of ZIJ het op korte termijn regelen voor je.
pi_105656581
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 14:18 schreef Tim_Kuik het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een flinke valkuil. 's Avonds koelkast en keukenkastjes leeggrazen :')

[..]

Ze hebben daar toch gewoon je dossier? Zoals ik al eerder mensen heb geadviseerd; ga op je strepen staan en probeer de mensen van wie je dingen gedaan wil krijgen, achter de broek aan te zitten. Ik heb me ook moeten opwinden en eisen moeten stellen. Bel gewoon naar dat instituut waar je voorheen zat, of je huisarts en verzoek of ZIJ het op korte termijn regelen voor je.
Ja , maar het probleem is dat ik voorheen op de jeugdigen-afdeling zat maar daar inmiddels te oud voor ben + de psychiater werkt daar niet meer. Als je opnieuw aangemeld wordt dan kan het wel 3 maanden duren voordat ik geholpen word.

Ik zal toch maar weer contact opnemen met de psycholoog en kijken wat er nu nog mogelijk is,
Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
  vrijdag 16 december 2011 @ 14:35:46 #117
273227 Tim_Kuik
Piratenvreter
pi_105656946
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 14:24 schreef TripleS het volgende:

Ik zal toch maar weer contact opnemen met de psycholoog en kijken wat er nu nog mogelijk is,
Precies, voor die man/vrouw is dit dagelijkse kost en die weet echt wel wat de mogelijkheden zijn.

Mijn ervaring is dat in de gezondheidszorg alles praktischer en sneller kan. Voor gesprekken die in een half uur kunnen, wordt een uur voor gepland. Leg gewoon uit dat je al in die molen hebt gezeten en nu gewoon opnieuw medicatie wil. Naast gesprek met je psycholoog zou dan een korte babbel met de psychiater voldoende zijn, je bent vast nog wel ergens tussendoor inplanbaar.

Of laat je psycholoog even naar je huisarts bellen met het verzoek medicatie voor te schrijven.
  vrijdag 16 december 2011 @ 15:58:11 #118
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105659638
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 14:00 schreef Elco.. het volgende:

[..]

Wat slik je nu dan? Zou dextroamfetamine niks voor je zijn?
ik slik nu alleen mn antidepri's. Hoef toch niet te werken dus ik hoef me ook niet echt goed te kunnen concentreren. En tot nu toe gaat het goed. Ik vind deze versie van mezelf leuker (beetje druk, beetje chaotisch, maar wel blijer).
dex weet ik niet, ik ben er nogal op tegen. het gevoel van concerta is al alsof ik speed op heb, dus denk dat dat bij dex niet beter is, hooguit erger.
als mijn nieuwe antidepri's goed zijn ingesteld ga ik wel eens informeren naar strattera ofzo. of iets anders. Zoals ik het nu voel zeg ik: nooit meer concerta, of iets dat erop lijkt....
(maar ja ik ben wispelturig dus ik zal het vast ook weer een keer gaan missen, maar ik word er zooooo saaaaai van)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105660193
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 15:58 schreef Murmeli het volgende:

[..]

ik slik nu alleen mn antidepri's. Hoef toch niet te werken dus ik hoef me ook niet echt goed te kunnen concentreren. En tot nu toe gaat het goed. Ik vind deze versie van mezelf leuker (beetje druk, beetje chaotisch, maar wel blijer).
dex weet ik niet, ik ben er nogal op tegen. het gevoel van concerta is al alsof ik speed op heb, dus denk dat dat bij dex niet beter is, hooguit erger.
als mijn nieuwe antidepri's goed zijn ingesteld ga ik wel eens informeren naar strattera ofzo. of iets anders. Zoals ik het nu voel zeg ik: nooit meer concerta, of iets dat erop lijkt....
(maar ja ik ben wispelturig dus ik zal het vast ook weer een keer gaan missen, maar ik word er zooooo saaaaai van)
Ja snap helemaal wat je bedoeld. Je wordt gewoon ''gedempt'' door alle medicatie, daarnaast slik je ook nog AD's wat het versterkt.

Ik ben begin vorig jaar begonnen met ritalin en dexamfetamine, maar daar werd ik depressief van wat denk ik kwam doordat ik al somber was en de medicatie het versterkt heeft.
ik voelde me vaak somber, maar door de medicatie werd het ''stiller'' in mijn hoofd waardoor je meer aandacht krijgt voor de onderliggende gevoelens zoals somberheid. Ben sinds deze week weer begonnen met ritalin en tot nu toe gaat het goed. ben rustiger in mijn hoofd wat ik zelf wel fijn vind. Heb nu ook dexamfetamine aangevraagd en hoop dat dat goed werkt zodat ik minder vaak pillen hoef te slikken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 16 december 2011 @ 16:52:34 #120
273227 Tim_Kuik
Piratenvreter
pi_105661571
Net mijn derde pilletje op. Ben lekker wakker geweest vandaag :)

Maar goed; mijn vraag was dus; is dit het? Maw.: werkt Ritalin meteen honderd procent en is zo als ik nu ben ook zo als het zal blijven of komt er vindt de verandering gelijkmatig plaats pas na een tijdje slikken?
  vrijdag 16 december 2011 @ 17:06:17 #121
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105661968
even een crosspost uit het depressietopic, vanwege onderstaande vraag

aarghhhhhhhh ik word gek van psyQ!!!
wat zijn die eikels slordig zeg!!!

Heeft iemand een tip voor een betere ggztoko die verstand heeft van ADHD, depressies en angststoornissen en eigenlijk ook van persoonlijkheidsstoornissen? bij voorkeur dan maar meteen in Rotterdam. Anders ga ik toch maar weer naar Riagg terug, maar die hebben zo enorm geen verstand van ADHD, dat is ook onhandig :(

Misschien had ik toch beter maar 1 etiketje kunnen hebben :X

@elco: ah, hoi!
ik weet niet of het gedempt werd allemaal, maar ik kon niet meer eten (misselijk), was heel erg somber, en angstig. vond het niet meer grappig. de psychiater ook niet geloof ik ;)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  vrijdag 16 december 2011 @ 17:07:00 #122
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105662000
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 16:52 schreef Tim_Kuik het volgende:
Net mijn derde pilletje op. Ben lekker wakker geweest vandaag :)

Maar goed; mijn vraag was dus; is dit het? Maw.: werkt Ritalin meteen honderd procent en is zo als ik nu ben ook zo als het zal blijven of komt er vindt de verandering gelijkmatig plaats pas na een tijdje slikken?
ehm ja het werkt meteen.
kan zijn dat je eerst wat bijwerkingen heeft die de werking wat teniet doen, maar na een paar dagen weet je het ongeveer wel.

al wisselde de werking bij mij steeds nogal.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105693504
quote:
15s.gif Op donderdag 15 december 2011 04:00 schreef timbob het volgende:
Oh man wat is dat hele ADHD-gedoe slecht voor ja dagritme...
Valt best mee, 5am naar bed en 6:30 de wekker. :)
pi_105693670
Na het wandelen vandaag voel ik me net minder springerig.
moest er wel bijna 4 uur voor wandelen om dat te bereiken *O*

trouwens is dit herkenbaar, als je 2 dingen tegelijk doet dat je concentratie beter is dan wanneer je 1 ding tegelijk doet?
pi_105694037
Jep =p, maar moet je wel zorgen dat het bij 2 dingen blijft en niet 3...4...5...6... ahh fuck it :')
  woensdag 21 december 2011 @ 11:27:16 #126
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_105859860
Ik mag me dalijk om 13:00 uur melden bij Altrecht voor de test... Ben benieuwd. >:O
  woensdag 21 december 2011 @ 16:26:17 #127
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_105871228
Zo. Onderzoek zit erop. Wel een lange zit moet ik zeggen... Maar onderzoek werd afgenomen door een heel leuke dame :)

Oh, en die vragen op die vragenlijsten :')
pi_105876918
Welke vragen kreeg je dan?

Ik heb alleen 2 verkorte vragenlijsten met in totaal 50 vragen per lijst gehad, 1 van je kindertijd en 1 met dezelfde vragen of je volwassentijd tot nu toe.

En iets van 3 uur gesprek met mijn psychiater verspreid over een 3 tal maanden.
pi_105905595
Ik heb wel eens gelezen dat iemand met AD(H)D wordt afgeraden aspertaam etc. te nemen maar is er iemand die weet hoe dat met sucralose zit?
pi_105917042
Mensen, in verband met mijn opleiding zou ik jullie willen vragen om antwoord te geven op de volgende vraag:

Poll: Heb je een rijbewijs?
Nee
Ja, rdw weet niets van mijn adhd medicatie
Ja, rdw weet van mijn adhd medicatie
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Bij voorbaat dank

[edit]
Wegens typfout ff nieuwe poll aangemaakt :@

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 22-12-2011 16:43:57 ]
pi_105952364
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 16:58 schreef Generalissimo het volgende:
Voor alle ADHDers die meedere keren medicijnen moeten nemen op een dag en met een iphone htc of samsung: er zijn meerdere medican remind apps te downloaden! Superhandig! Ik gebruik nu: rxmindme
Waarom een app downloaden als daar al standaard een app voor is ;-) de app in de iPhone heet "Klok"
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  vrijdag 23 december 2011 @ 09:56:56 #132
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105953621
Ik slik geen medicatie meer *O*
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105954305
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 09:56 schreef Murmeli het volgende:
Ik slik geen medicatie meer *O*
En? Hou je het een beetje vol?
  vrijdag 23 december 2011 @ 11:33:02 #134
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_105956366
Vanmiddag eerste echte therapie.

Zal me een middagje worden.

M'n droomvrouw heeft me verlaten (begrijpelijk, doch ietwat cru) en gek genoeg ging een paar dagen later de knop pas om.

Heb haast en verwacht wonderen. Van mezelf, maar ook van de ggz. De tijd van gelul en "ook goed" is nu echt voorbij, en ik zal ze ook duidelijk maken wat de consequenties gaan zijn wanneer er niets verandert.

Duidelijker kan haast niet. Wish me luck! And them too!
'Cos boys don't cry.
pi_105969253
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2011 11:33 schreef grrrbeer het volgende:
Vanmiddag eerste echte therapie.

Zal me een middagje worden.

M'n droomvrouw heeft me verlaten (begrijpelijk, doch ietwat cru) en gek genoeg ging een paar dagen later de knop pas om.

Heb haast en verwacht wonderen. Van mezelf, maar ook van de ggz. De tijd van gelul en "ook goed" is nu echt voorbij, en ik zal ze ook duidelijk maken wat de consequenties gaan zijn wanneer er niets verandert.

Duidelijker kan haast niet. Wish me luck! And them too!
Sterkte! Liefde voorbij is altijd kut. Maar je komt er wel weer bovenop.

Houd ons op de hoogte :)
  zaterdag 24 december 2011 @ 09:38:21 #136
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_105994041
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 17:27 schreef Elco.. het volgende:

[..]

Sterkte! Liefde voorbij is altijd kut.
Was ie maar voorbij! :D

quote:
Maar je komt er wel weer bovenop.
Jawel, maar ik hoop stiekem dat het op termijn weer goedkomt.

quote:
Houd ons op de hoogte :)
Nog niet zoveel bijzonders. Wacht op de cognitieve gedragstherapie voor ik m'n verhaal doe. Ten overstaan van zo'n groep op een dag dat je over agendaatjes en notitieboekjes loopt te keuvelen, nee... En ik zit nu ook met een groep mensen die er gewoon een stuk beter voorstaan dan ik zo te zien.
'Cos boys don't cry.
pi_106050552
@Troel
De startpagina van dit topic bevat een dooie link.

Namelijk over de kenmerken van ADD.
Das nu...

http://www.levente.nl/kenmerkenADD.htm
  maandag 26 december 2011 @ 11:42:03 #138
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_106052517
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 08:59 schreef Tombias het volgende:
@Troel
De startpagina van dit topic bevat een dooie link.

Namelijk over de kenmerken van ADD.
Das nu...

http://www.levente.nl/kenmerkenADD.htm
De link met kenmerken van ADHD kan mss ook wel wat beters voor komen. Voor zover ik weet zijn we inmiddels wel zover dat algemeen aangenomen wordt dat de problemen met executieve functies veel verder reiken dan die 3 standaard kenmerken (zoals de verstoring van de normale ontwikkeling van een breed scala aan hersenfuncties), en dat lijkt me meer recht te doen aan de praktijk van ADHD.
'Cos boys don't cry.
pi_106052639
nog even een vraagje tussendoor, ik was laatst bij mijn behandelaarster en vroeg of ik behandelt wou worden voor mijn add, ik zei al vrij vlot nee, maar heb er toch over na zetten denken, ik irriteer mij inmiddels mateloos en het hele gebeuren, maar het volgende probleem: ik sta wel open voor medicatie, maar helaas met mijn verleden met misbruik van amfetamine ben ik vrij sceptisch en weet van mij zelf als ik bijv ritalin krijg dat ik het ga misbruiken (handig dat zelfkennis :P).

nu is mijn vraag zijn er medicijnen voor/tegen add wat in principe niet te misbruiken vallen?
if you go chasing rabbits, And you know you're going to fall, Tell 'em a hookah smoking caterpillar, Has given you the call
  maandag 26 december 2011 @ 12:14:21 #140
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_106053386
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 11:47 schreef afraid_tech het volgende:
nog even een vraagje tussendoor, ik was laatst bij mijn behandelaarster en vroeg of ik behandelt wou worden voor mijn add, ik zei al vrij vlot nee, maar heb er toch over na zetten denken, ik irriteer mij inmiddels mateloos en het hele gebeuren, maar het volgende probleem: ik sta wel open voor medicatie, maar helaas met mijn verleden met misbruik van amfetamine ben ik vrij sceptisch en weet van mij zelf als ik bijv ritalin krijg dat ik het ga misbruiken (handig dat zelfkennis :P).

nu is mijn vraag zijn er medicijnen voor/tegen add wat in principe niet te misbruiken vallen?
Van die time-released zooi. Weet de naam effe niet.

Als je zegt dat je een snuivertje was zouden ze je dat sowieso moeten geven, maar ze beginnen altijd met Ritalin volgens mij, omdat het goedkoper is en de dosering makkelijker valt aan te passen.

Waarom wou je geen behandeling dan?
'Cos boys don't cry.
pi_106053439
dat was de reden, en omdat ik vind dat ritalin weer een makkelijk opstapje is naar speed, ik twijfel enorm, maar wil het wel proberen, omdat ik inmiddels enorm moe word van mij zelf.
if you go chasing rabbits, And you know you're going to fall, Tell 'em a hookah smoking caterpillar, Has given you the call
  maandag 26 december 2011 @ 12:24:58 #142
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_106053648
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 12:16 schreef afraid_tech het volgende:
dat was de reden, en omdat ik vind dat ritalin weer een makkelijk opstapje is naar speed, ik twijfel enorm, maar wil het wel proberen, omdat ik inmiddels enorm moe word van mij zelf.
Okee, snap.

Ik ben er nog steeds niet over uit. Wou zelf eerst ook geen medicijnen, maar aangezien de psych ze blijkbaar heel graag kwijt wou en er maar niet over ophield, toch maar akkoord gegaan. Baat het niet, etc...

Enerzijds merk ik we dat het me meer in staat stelt om m'n concentratie vast te houden (beter gezegd: om de kakafonie aan gedachten op afstand te houden), anderzijds heb ik ook het idee dat ik er emotioneel een tikkeltje labiel van werd. Ben ik mss al een beetje, maar het werd er zeker niet beter op.

Weet niet of dat door de Ritalin komt, of door het feit dat de dosering nog niet vaststond en dus nog werd veranderd gedurende die tijd.

Maar ik heb er nog steeds m'n twijfels over. Ritalin wordt toch met enige regelmaat in verband gebracht met uitzonderlijke agressie en labiliteit. In hoeverre het terecht is weet ik niet, maar het verband is vaker gelegd aan de hand van diverse ernstige incidenten.

Kortom: ik weet niet of het nou helpt of me juist van de regen in de drup helpt.
'Cos boys don't cry.
pi_106054525
blijf sceptisch, maar wil wel graag dingen gedaan krijgen en niet steeds afgeleid worden met iets anders.

toen ik jaren geleden aan de speed begon kreeg ik door dat het mij met een lage dosis mij ontzettend hielp met van alles en nog wat, maar dat is geen gezonde optie :)

vandaar dat ik ritalin erg gevaarlijk vind voor mij met mijn verleden
if you go chasing rabbits, And you know you're going to fall, Tell 'em a hookah smoking caterpillar, Has given you the call
  maandag 26 december 2011 @ 13:25:27 #144
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_106055281
Zolang je het gebruikt zoals bedoeld, niet zoveel aan de hand.

Maar als je het aangeeft dan kun je mss sneller over op duurdere time-released medicatie.

Het jammere is dat het gewoon absurd duur is allemaal. En we willen je best helpen, maar het mag niet te veel kosten.
'Cos boys don't cry.
pi_106055359
tsja wat is duur, mijn andere medicatie toen ik nog op mijn max dosis zat koste ook al iets van 350 euro per maand,
if you go chasing rabbits, And you know you're going to fall, Tell 'em a hookah smoking caterpillar, Has given you the call
  maandag 26 december 2011 @ 13:30:01 #146
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_106055412
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 13:28 schreef afraid_tech het volgende:
tsja wat is duur, mijn andere medicatie toen ik nog op mijn max dosis zat koste ook al iets van 350 euro per maand,
Tsjah... Geloof dat je het in die richting moet zoeken idd.
'Cos boys don't cry.
  maandag 26 december 2011 @ 14:16:51 #147
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_106056799
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 17:01 schreef Troel het volgende:

[..]

Nee, maar ik vind het hoe dan ook onverantwoord om dat soort dingen (alcohol, drugs) naast medicijnen te gebruiken, vandaar mijn reactie om dan als je ging blowen, tijdelijk met je medicijnen te stoppen :)
Als ik mijn psych mag geloven zijn cannabis noch alcohol een probleem met Ritalin. Ja, het heeft ook z'n effect op de neurotransmitters en dus kan het je medicatie in de weg gaan zitten. Maar onverantwoord daar heb ik hem niet over gehoord.

Drinken doe ik relatief sporadisch. Blowen als ik te weinig om handen heb of me gewoon ook eens een keer wil kunnen ontspannen.

Het is makkelijk te zeggen dat iemand moet stoppen met blowen. Als ik me goed voel (dat wil zeggen: er is een externe factor die mij doet verheugen) dan hoef ik me niet te ontspannen.

De overige tijd valt voor mij met geen mogelijkheid ontspannen door te brengen. Ik geloof dat mensen dit nogal eens onderschatten. Wanneer je het niet eens op kunt brengen een film te kijken.... Wat verwacht je dan van iemand? :D

Ik ga in het nieuwe jaar wederom een poging wagen er helemaal mee te stoppen en m'n tijd te steken in de hoognodige constructieve zaken... Enerzijds geloof ik er helemaal in. Anderzijds sta ik lichte doodsangsten uit... Wat als het me weer allemaal niet lukt? Ik heb gelukkig een plan B, maar eigenlijk is het eeuwig zonde dat ik dan straks mijn tijd dag in dag uit mag doorbrengen tussen collega's die mij eerder dommer maken dan slimmer.

Om heel eerlijk te zijn herken ik me ook nauwelijks in dit topic. Alsof het dagelijks bij elkaar moeten zoeken van zaken als sleutels, ID, etc het grote probleem is.
'Cos boys don't cry.
pi_106084238
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 11:42 schreef grrrbeer het volgende:

[..]

De link met kenmerken van ADHD kan mss ook wel wat beters voor komen. Voor zover ik weet zijn we inmiddels wel zover dat algemeen aangenomen wordt dat de problemen met executieve functies veel verder reiken dan die 3 standaard kenmerken (zoals de verstoring van de normale ontwikkeling van een breed scala aan hersenfuncties), en dat lijkt me meer recht te doen aan de praktijk van ADHD.
Ik weet niet of the topic starter nog actief is.
Misschien als deeltje 50 wordt aangemaakt.
pi_106277863
Gelukkig nieuwjaar *O*
pi_106288310
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 15:54 schreef Elco.. het volgende:
Gelukkig nieuwjaar *O*
Hetzelfde......maar wat heb je een druk poppetje meegepost :+
pi_106302118
Heb zaterdag avond een foutje gemaakt. I.v.m drukte en stress heb ik de heledag door 5mg ritalin gepakt.
En s'avond sloeg ik de mojito niet af :-(. Dus na 2 glaasjes sloeg de alchol in als een bommetje. Snel maar even wat water achter over geslagen. En voor 0.00 uur was heg al weer weg getrokken :-). Nooit ritalin en alchol mengen :-P
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_106303172
Ik ben bijna zeker dat ik ADD heb.. zeker zo'n 80 van de 100 kenmerken (een of andere lijst) zijn op mij van toepassing. Heb me altijd al anders gevoeld en het viel allemaal erg op zijn plek toen ik een paar jaar terug over ADD las.
Mensen moeten vaak om mijn verstrooidheid lachen en er is echt geen rechtlijnig gesprek met mij te voeren. Mijn hoofd zit altijd bomvol en alles loopt door elkaar. Ik heb er echter nooit echt bij stil gestaan. De chaos in mijn hoofd (en dus mijn handelen) heeft me nooit echt belemmerd, Op de havo en het hbo heb ik nooit echt iets hoeven doen en kwam ik er toch wel, maar sinds ik werk (onderwijs) merk ik dat die chaos mijn functioneren wel echt belemmert. ik weet zelf niet of het ADD is, ik vermoed van wel omdat mijn moeder het heeft, maar ik twijfel een beetje of ik er iets mee moet doen.

Ik leef hier nu 21 jaar mee, heb het best ver geschopt. Af en toe breng ik mezelf flink in de problemen (iedere week wel pinpas/rijbewijs kwijt, vergaderingen/oudergesprekken vergeten etc) maar dat valt vast wel op te lossen.. het voelt onnatuurlijk om dingen te plannen en structuur aan te brengen maar ik moet dat natuurlijk wel kunnen.

de enige reden dat ik over evt onderzoek twijfel, is dat ik me mijn hele leven al niet kan ontspannen. Mijn lichaam staat altijd stijf, 's nachts heb ik hele levendige dromen en 's ochtends word ik wakker met spierpijn. Dit is dus stress. Maar heeft iemand enig idee of dat kan voortkomen uit evt. ADD?? Je lichaam en geest nooit kunnen ontspannen.

En zoja, heeft iemand tips? Ik heb nl echt geen zin in zo'n rotonderzoek maar ik raak echt overspannen als t zo door gaat
  maandag 2 januari 2012 @ 12:21:50 #153
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_106306417
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 10:10 schreef thatday het volgende:
Op de havo en het hbo heb ik nooit echt iets hoeven doen en kwam ik er toch wel, maar sinds ik werk (onderwijs) merk ik dat die chaos mijn functioneren wel echt belemmert.
Join the club :')
'Cos boys don't cry.
pi_106310942
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 10:10 schreef thatday het volgende:
de enige reden dat ik over evt onderzoek twijfel, is dat ik me mijn hele leven al niet kan ontspannen. Mijn lichaam staat altijd stijf, 's nachts heb ik hele levendige dromen en 's ochtends word ik wakker met spierpijn. Dit is dus stress. Maar heeft iemand enig idee of dat kan voortkomen uit evt. ADD?? Je lichaam en geest nooit kunnen ontspannen.

En zoja, heeft iemand tips? Ik heb nl echt geen zin in zo'n rotonderzoek maar ik raak echt overspannen als t zo door gaat
Ik kom hier verder eigenlijk nooit, maar reageer nu toch even.

Ik ben 1 uurtje bij een psychiater gespecialiseerd in AD(H)D geweest voor onderzoek na een doorverwijzing van de huisarts. Daarna gelijk begonnen met medicatie-trial. Ik was eerst zelf nog heel sceptisch, maar heb het wel gewoon geprobeerd.

Ik gebruik nu dagelijks ritalin. Het werkt erg goed. Ben er eigenlijk toen pas achter gekomen waar ik allemaal eigenlijk 'last' van had. Ik wist gewoon niet beter.

quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 14:16 schreef grrrbeer het volgende:
Om heel eerlijk te zijn herken ik me ook nauwelijks in dit topic. Alsof het dagelijks bij elkaar moeten zoeken van zaken als sleutels, ID, etc het grote probleem is.
Eens. Hoewel ik het hier nog wel mee vind vallen. Op sommige andere fora lijkt het wel alsof mensen niet eens zelf kunnen poepen door de AD(H)D..
pi_106312164
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 14:25 schreef Chai het volgende:

[..]

Ik kom hier verder eigenlijk nooit, maar reageer nu toch even.

Ik ben 1 uurtje bij een psychiater gespecialiseerd in AD(H)D geweest voor onderzoek na een doorverwijzing van de huisarts. Daarna gelijk begonnen met medicatie-trial. Ik was eerst zelf nog heel sceptisch, maar heb het wel gewoon geprobeerd.

Ik gebruik nu dagelijks ritalin. Het werkt erg goed. Ben er eigenlijk toen pas achter gekomen waar ik allemaal eigenlijk 'last' van had. Ik wist gewoon niet beter.

[..]

Eens. Hoewel ik het hier nog wel mee vind vallen. Op sommige andere fora lijkt het wel alsof mensen niet eens zelf kunnen poepen door de AD(H)D..
Misschien moeilijk om te verwoorden, maar wat is er allemaal qua gedrag veranderd sinds je medicatie hebt? En worden ook bepaalde goede eigenschappen afgezwakt?
pi_106315306
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 14:59 schreef thatday het volgende:

[..]

Misschien moeilijk om te verwoorden, maar wat is er allemaal qua gedrag veranderd sinds je medicatie hebt? En worden ook bepaalde goede eigenschappen afgezwakt?
Betere motoriek (dus ik bijv. schrijf netter), minder gauw chagrijnig, kan dingen veel beter op een rijtje zetten, flexibeler, bewuster van wat ik doe(raak dingen ook wat minder kwijt, want weet daardoor nog weleens waar ik ze gelaten heb), minder trek in eten (trek had ik gewoon altijd, hoeveel ik ook at :') ) , ik slaap beter en heb ook geen problemen gekregen met inslapen door de ritalin. En ik kan structuur aanbrengen in dingen _O_ kon ik eerst echt niet. Dit is mijn kamer heel erg ten goede gekomen, want ik heb nu duidelijk van dit hoort daar en dat hoort daar.

Eerder was ik rond een 4 echt op, want dan had ik al heel lang op mijn tenen gelopen en dan kwam er thuis ook niet zoveel nuttigs meer uit mijn handen.

En bepaalde goede eigenschappen voor zover ik weet niet. Alleen als ik nu enthousiast ergens aan begin maak ik ook nog weleens af.
pi_106372738
Ik snap het niet meer. Ben gestopt met roken en al mn ADD verschijnselen komen mega hard terug. Tenminste.... de hoeveelheid werk die ik verricht zit weer meer richting de 0 dan richting het 6e dat ik met medicijnen haalde. Kut is dit.
pi_106376562
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 21:33 schreef Fes1-2 het volgende:
Ik snap het niet meer. Ben gestopt met roken en al mn ADD verschijnselen komen mega hard terug. Tenminste.... de hoeveelheid werk die ik verricht zit weer meer richting de 0 dan richting het 6e dat ik met medicijnen haalde. Kut is dit.
Ben je pas net gestopt? Want een beetje opgejaagd gevoel bij het stoppen met roken is niet echt vreemd. Ik vloog de eerste 3 weken praktisch continu tegen mijn muren.
pi_106376666
Voor de mensen die Dex nemen, weleens een 'drug holiday', een pauze genomen om de tolerantie te verminderen of het effect daarna te versterken, zoja hoelang? En werkte het?
pi_106388101
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 22:47 schreef Maartel het volgende:

[..]

Ben je pas net gestopt? Want een beetje opgejaagd gevoel bij het stoppen met roken is niet echt vreemd. Ik vloog de eerste 3 weken praktisch continu tegen mijn muren.
2 Januari. Eerder een poging gedaan en toen inderdaad hetzelfde. Zit nu aan de nicotine kauwgom en dat helpt wel tegen het opgejaagde gevoel. Probleem is gewoon dat als je rookt je niet over je sigaret 'nadenkt' en naast nu juist enorm veel... dat en alle andere gedachtes maakt me op het moment wat gek :)
pi_106394241
Jezus, ik nam net even Ritalin omdat ik het twee weken helemaal niet heb gehad (ik gebruik het alleen op school/werk), en wat een nare effecten heeft het eigenlijk. Moet er echt weer aan wennen, begin nu spontaan te zweten en ik heb zin om te roken terwijl ik al 7 maanden gestopt ben. Typ ook echt als een gek.

@Fes1-2, succes met stoppen. Je kunt het wel, echt waar! Al ben ik gestopt omdat ik continu last had van mijn keel en toen twee weken gestopt ben omdat ik niet meer kon praten, daarna gewoon niet meer begonnen. De pogingen stoppen die ik daarvoor heb gedaan waren minder succesvol, maar ik denk dat als je het écht wilt je het ook kunt. Anders was ik nu ook wel weer begonnen.
En ook handig is zo'n app waarop je kan zien hoeveel je hebt bespaard, hoeveel je van je leven hebt gered, etc. Dat is echt een goede motivatie voor mij geweest, al duurt het even voordat je lichaam weer volledig hersteld is.
pi_106399371
Wat zijn goede ADD/ADHD forums? Engelstalig is ook goed.
pi_106412068
@frame-saw
Ik doe mijn best! Die nicotinekauwgom werkt voor mn gevoel behoorlijk goed eigenlijk.

@jack is back
Dit topic is naar mijn mening de beste :)
pi_106498765
Als jullie uitslapen, of wat later wakker worden, hoe nemen jullie dan jullie medicijnen. Ik neem bijvoorbeeld sochtends 10 mg dexamphetamine, en dan om de 2.5 uur eentje. Dat is gerekend vanaf half 8 opstaan, maar als ik een keer om 10 uur opsta, haal ik dat natuurlijk niet, dan zou ik om 8 uur nog me laatste nemen en dat is te laat ivm slapen. Is het dan beter om die dag wat minder te nemen? Of ipv 2.5 uur om de 2 uur of 1.5? Sorry voor me warrige zinnen, heb wat gedronken :p
  zondag 8 januari 2012 @ 17:26:32 #165
306874 sharr
kat is dat
pi_106566492
Ha,

Ik had even een vraagje: er is toch van dat spul wat je dan één keer in moet nemen en dan 8 uur lang werkt oid? Ben even de naam vergeten.

Gebruikt iemand dit en heeft dit minder bijwerkingen dan Ritalin?

Mijn hartslag is 140 in rust, ik zweet, heb continue dorst, word meer depressief dan normaal en heb gigantische spreekdrang - ondanks de dosis van 2 x 10 mg, terwijl ik er eerst 6 per dag nam en nergens last van had.

Deze bijwerkingen zijn gekomen sinds een overdosis (300 mg) Ritalin. Zou het werken als ik dan naar dat andere middel ga?

Bedankt.
pi_106602186
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 17:26 schreef sharr het volgende:
Ha,

Ik had even een vraagje: er is toch van dat spul wat je dan één keer in moet nemen en dan 8 uur lang werkt oid? Ben even de naam vergeten.

Gebruikt iemand dit en heeft dit minder bijwerkingen dan Ritalin?
Concerta, ik slik het. Maar ik heb nog nooit Ritalin gehad, dus ik kan je niets vertellen over de verschillen.
quote:
Mijn hartslag is 140 in rust, ik zweet, heb continue dorst, word meer depressief dan normaal en heb gigantische spreekdrang - ondanks de dosis van 2 x 10 mg, terwijl ik er eerst 6 per dag nam en nergens last van had.

Deze bijwerkingen zijn gekomen sinds een overdosis (300 mg) Ritalin. Zou het werken als ik dan naar dat andere middel ga?

Bedankt.
Klinkt mij in de oren alsof je de amfetamine effecten ervaart. Of dit weg gaat bij het gebruik van Concerta betwijfel ik. Aangezien beide middelen op amfetamine gebaseerd zijn.
  maandag 9 januari 2012 @ 15:15:26 #167
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_106602299
Ik ga stoppen met groepstherapie. Totaal geen zin op deze manier. Wat moet ik met gehannes over agenda's en takenlijsten? Heb wel wat moeilijkere zaken aan m'n hoofd dan dat.

Vanmiddag maar ff mailen dus.
'Cos boys don't cry.
pi_106623245
WORD GODVERDOMME AGRESSIEF VAN DIE COMING DOWN :(
pi_106631298
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 17:26 schreef sharr het volgende:
Ha,

Ik had even een vraagje: er is toch van dat spul wat je dan één keer in moet nemen en dan 8 uur lang werkt oid? Ben even de naam vergeten.

Gebruikt iemand dit en heeft dit minder bijwerkingen dan Ritalin?

Mijn hartslag is 140 in rust, ik zweet, heb continue dorst, word meer depressief dan normaal en heb gigantische spreekdrang - ondanks de dosis van 2 x 10 mg, terwijl ik er eerst 6 per dag nam en nergens last van had.

Deze bijwerkingen zijn gekomen sinds een overdosis (300 mg) Ritalin. Zou het werken als ik dan naar dat andere middel ga?

Bedankt.
Ik had zeker minder bijwerkingen met concerta. Of ik merkte minder van de bijwerkingen die ik had. Met ritalin had ik namelijk echt pieken en dalen en concerta was mn gevoel gewoon constant.
pi_106645230
Die coming down van dextroamfetamine is echt vreselijk kut :') Een gevoel van radeloosheid, angst, verdriet en boosheid in een. Misschien toch maar weer over op de ritalin?
pi_106665994
Vandaag begonnen met mijn eerste methylfenidat, 1 tabletje van 10mg. Moet zeggen dat ik er nog niet zoveel van merk. Ik voelde me lichtelijke stoned en ben nu voornamelijk moe, maar dat kan ook komen omdat ik weet dat ik het nu gebruik en het gewoon een lange dag was.

Morgen beginnen met 2 a 3 pilletjes, om de aantal uur, en kijken hoe dat gaat. Ben wel benieuwd, want het lijkt mij heerlijk om me eens gewoon te kunnen concentreren op 1 ding. Ik heb een zooi pilletjes meegekregen en mocht er zelf mee experimenteren en dan over twee weken een vervolg gesprek.

Vraagje: Kan het kwaad om, als ik over een aantal dagen nog niet zoveel merk, ik bijvoorbeeld 15mg ga gebruiken of zelfs 20mg in 1 keer (1,5 of 2 pilletjes dus) of is het aan te raden om het gewoon bij 1 per keer te houden tot de twee weken om zijn? :)

Fok! is een ADD'er rijker *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2012 23:32:57 ]
pi_106823861
Meer mensen met Wellbutrin? Merken jullie verschil in concentratie?
pi_106825170
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 02:33 schreef psymeuk het volgende:
Meer mensen met Wellbutrin? Merken jullie verschil in concentratie?
Ja, ik heb het ook. Ik heb wel het gevoel dat ik zeker langer geconcentreerd kan blijven, al is t dan wel weer gelijk een hyperfocus... En ik kan iets sneller mijn gedachten ordenen ipv er helemaal verstrikt in te raken, al is dat misschien meer pieker/paniekstoornis dan adhd gerelateerd.
Rustiger ben ik er overigens niet echt van geworden, stilzitten om tv te kijken oid lukt me echt nog steeds niet ;( (en voorheen lukte dat nog wel eens met een biertje, maar bij Wellbutrin schijnt alcohol écht geen succes te zijn)
pi_106825902
Ik krijg morgen definitief uitslag van mn psychologisch onderzoek volgens mij.
Wat betreft de "ritalin" weet ik nog steeds niet zo goed of ik er wat aan heb...
Maar we zijn nu mn AD ook aan het veranderen, dus gaan nu niet met de "ritalin" lopen klooien, als de AD goed is dan gaan we eens vergelijken met en zonder "ritalin".
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_106826399
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 04:46 schreef Maartel het volgende:

[..]

Ja, ik heb het ook. Ik heb wel het gevoel dat ik zeker langer geconcentreerd kan blijven, al is t dan wel weer gelijk een hyperfocus... En ik kan iets sneller mijn gedachten ordenen ipv er helemaal verstrikt in te raken, al is dat misschien meer pieker/paniekstoornis dan adhd gerelateerd.
Rustiger ben ik er overigens niet echt van geworden, stilzitten om tv te kijken oid lukt me echt nog steeds niet ;( (en voorheen lukte dat nog wel eens met een biertje, maar bij Wellbutrin schijnt alcohol écht geen succes te zijn)
Ik gebruik het ook en heb juist precies het omgekeerde. Ik ben wel rustiger, met namelijk de lichamelijke onrust is weg. Maar wat concentratie betreft werkte Concerta stukken beter bij mij. Wat ik wel een verademing vind is dat ik totaal geen bijwerkingen heb, dat is tot nu toe wel anders geweest met andere medicatie. En ook alcohol is geen probleem.

Alleen ik begin toch te twijfelen wat ik belangrijker vind, het gebrek aan bijwerkingen van de Wellbrutin of het betere effect van de Concerta. Misschien maar even afwachten of het helpt als de dosis omhoog gaat..
pi_106829913
Met wellbutrin kan ik het overzicht over alles beter houden en dingen beter inplannen, me tot dingen aanzetten. Maar echt concentratiewijs heb ik er weinig baat bij... Zou graag een combi met ritalin willen, waarbij ik ritalin niet vast hoef te gebruiken. Ik vind methylfenidaat echt troep namelijk voor de langere termijn...
pi_106831534
ik heb nu definitief besloten dat ik het wil gaan proberen met medicijnen. Ik word echt knetter gek van die chaos in mijn hoofd en dan nog niet te spreken over het gebrek aan concentratie.

binnenkort maar eens bespreken met mijn behandelaar.
if you go chasing rabbits, And you know you're going to fall, Tell 'em a hookah smoking caterpillar, Has given you the call
pi_106836276
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 10:32 schreef Horchata het volgende:

[..]

Ik gebruik het ook en heb juist precies het omgekeerde. Ik ben wel rustiger, met namelijk de lichamelijke onrust is weg. Maar wat concentratie betreft werkte Concerta stukken beter bij mij. Wat ik wel een verademing vind is dat ik totaal geen bijwerkingen heb, dat is tot nu toe wel anders geweest met andere medicatie. En ook alcohol is geen probleem.
Niet? Zit jij ook op 300mg?
Mijn psychiater zei dat het opzich af-en-toe wel mocht 'je merkt vanzelf als t niet goed valt', maar ik heb er zo'n slechte verhalen over gehoord dat ik min of meer zelf de conclusie trok dat ik een biertje voortaan wel kan vergeten.

Qua bijwerkingen weet ik het niet zo goed.. in de eerste week dat ik het nam werd ik wel godsgruwelijk somber, maar dat trok gelukkig snel bij. Sinds ik het neem heb ik overigens wel wat meer stemmingswisselingen, maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat voorheen de angst/onrust meer op de voorgrond stond. Ik moet me toch altijd érgens druk over maken.
pi_106838382
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 16:49 schreef Maartel het volgende:

[..]

Niet? Zit jij ook op 300mg?
Mijn psychiater zei dat het opzich af-en-toe wel mocht 'je merkt vanzelf als t niet goed valt', maar ik heb er zo'n slechte verhalen over gehoord dat ik min of meer zelf de conclusie trok dat ik een biertje voortaan wel kan vergeten.

Qua bijwerkingen weet ik het niet zo goed.. in de eerste week dat ik het nam werd ik wel godsgruwelijk somber, maar dat trok gelukkig snel bij. Sinds ik het neem heb ik overigens wel wat meer stemmingswisselingen, maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat voorheen de angst/onrust meer op de voorgrond stond. Ik moet me toch altijd érgens druk over maken.
Zou je niet juist stabieler qua stemmingswisselingen en minder somber moeten worden? Het is een antidepressiva ten slotte...

Alcohol valt trouwens hetzelfde als normaal met wellbutrin, blowen ook maar x/mdma moet je niet hiermee combineren. (i.v.m. seratoninesyndroom) Ik heb ook concerta gehad (methylfenidaat), hierbij voel je wel dat het alcohol/blowen versterkt als een hefboom.
pi_106838768
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 17:52 schreef psymeuk het volgende:

[..]

Zou je niet juist stabieler qua stemmingswisselingen en minder somber moeten worden? Het is een antidepressiva ten slotte...

Alcohol valt trouwens hetzelfde als normaal met wellbutrin, blowen ook maar x/mdma moet je niet hiermee combineren. (i.v.m. seratoninesyndroom) Ik heb ook concerta gehad (methylfenidaat), hierbij voel je wel dat het alcohol/blowen versterkt als een hefboom.
Oh, ik hoorde allemaal verhalen over mensen die dagen lang depressief waren als ze gedronken hadden met Wellbutrin.

Wat betreft stabieler zijn: de eerste week was het héél duidelijk een bijwerking hoe erg mijn stemming omsloeg, maar sindsdien is moeilijk in te schatten of het daar nog door komt..
Voorheen dronk ik elke avond wel een biertje om even tot rust te komen, ik zat al een half jaar op 50mg oxazepam per dag omdat ik helemaal gek werd van paniek, en dat is tegelijk met het opbouwen van wellbutrin gestopt, dus met zo veel verandering is moeilijk in te schatten wat wat doet, en hoe ik me nu zonder het middel zou voelen..
pi_106859706
Ik ben twee weken geleden met Wellbutrin begonnen. Qua bijwerkingen was ik de eerste twee dagen misselijk, nu heb ik al 3 dagen constant hoofdpijn (maar dat kan ook door de griep komen).

Ik heb Ritalin en Dextroamfetamine geprobeerd, maar die hadden bij een lage dosis geen effect en bij een hogere dosis teveel bijwerkingen met weinig bijwerkingen.

Één tabletje per dag is wel ideaal, verder moet ik nog even afwachten hoe dit gaat werken. Ik heb totaal geen idee wat het moet doen, maar het gaat bij mij vooral om betere structuur/rust in mijn hoofd, betere concentratie en minder remmingen zodat ik beter aan dingen kan beginnen.
pi_106863055
Ik kan nooit stil zitten en wil alles tegelijk doen. En kan niet concentreren hierdoor.
Ik spring van hak op de tak en denk duizenden dingen tegelijk..
Ben zoo chaotisch en onrustig.. It's unbearable. :S

Kan dit ADD zijn? I don't know..
always shoot for the moon.
pi_106863399
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 10:38 schreef sherylle het volgende:
Ik kan nooit stil zitten en wil alles tegelijk doen. En kan niet concentreren hierdoor.
Ik spring van hak op de tak en denk duizenden dingen tegelijk..
Ben zoo chaotisch en onrustig.. It's unbearable. :S

Kan dit ADD zijn? I don't know..
Kan van alles zijn. Alleen via profesionele hulp kan een diagnose gesteld worden. Kan dus verwezen worden via je huisarts.

Misschien wel nuttig om een idee te krijgen voordat je naar een huisarts stapt....
http://www.de-poort.be/cgi-bin/Vragentest.pl?id=2
  maandag 16 januari 2012 @ 20:28:49 #184
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_106884426
Vandaag uitslag gehad van de ADHD screening. Helaas geen officiėle diagnose, maar zoals het meisje van Altrecht het bracht is dat meer een technicaliteit. Conclusie van de screening:
quote:
De informatie uit de anamnese en de resultaten op het screenend onderzoek geven veel aanwijzingen voor het bestaan van kenmerken van Aandachtstekortstoornis en Hyperactiviteit. Vervolgonderzoek in de vorm van een semi-gestructureerd interview wordt aanbevolen.
Wachtlijst bij Altrecht: 4 maanden. Ze gaf aan dat ik maar eens met PsyQ moest praten omdat het zonde zou zijn om hier lang mee te wachten.
pi_106892567
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 16:49 schreef Maartel het volgende:

[..]

Niet? Zit jij ook op 300mg?
Mijn psychiater zei dat het opzich af-en-toe wel mocht 'je merkt vanzelf als t niet goed valt', maar ik heb er zo'n slechte verhalen over gehoord dat ik min of meer zelf de conclusie trok dat ik een biertje voortaan wel kan vergeten.
Ik gebruik nu 150mg. Overigens heb ik tot nu toe bij geen enkele vorm van medicatie problemen gehad met alcohol, maar ik vermoed dat ik daar gewoon geluk mee heb.
Depressieve klachten heb ik gelukkig niet, daar had ik bij de dexamfetamine wel heel erg veel last van.

Als de dosis omhoog gaat hoop ik dat de concentratie wat verder toeneemt, en ander moet ik maar eens goed nadenken wat ik nou eigenlijk het belangrijkste vind wat betreft medicatie.
  maandag 16 januari 2012 @ 22:48:58 #186
35189 Troel
scherp en bot
pi_106893163
Voor wat betreft de OP: ik kan hem echt al tijden niet meer wijzigen, dus geef wijzigen duidelijk aan zodat de persoon die het volgende topic opent ze mee kan nemen :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_106897419
Pff, moe en hyper tegelijk zijn is zooo frustrerend.
Ben de laatste dagen mentaal best wel uitgeput, dus t lukt me niet om van opstaan tot naar bed gaan continu druk en productief bezig te zijn, maar ik kan er gewoon niet tegen om te niksen :(
pi_106909289
Zit nu op de 20mg Ritalin en merk er nog steeds helemaal niks van. Dat wordt dus waarschijnlijk andere medicijnen proberen. Daar baal ik best wel van, aangezien Ritalin het meest gebruikt wordt en men daar het meeste over weet.
  woensdag 18 januari 2012 @ 14:22:35 #189
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_106949628
Nu alweer enkele weken geen ritalin. Ben emotioneel een stuk stabieler zonder, zo lijkt.

Meer ervaringen?
'Cos boys don't cry.
pi_106950007
Etiketje ADD is er. Alleen nog niet echt baat bij ritalin. nu eerst mn andere medicatie verandereb en dan kijken we verder.
Mama van 2 lieve meiden :)
  Moderator woensdag 18 januari 2012 @ 14:38:44 #191
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_106950202
Bweh ik word gek :X

Tijdje Ritalin geslikt en dat werkte heel goed, ik kon me goed concentreren en uren lang met 1 ding bezig zijn. Op een gegeven moment had ik mijn leven wat meer op de rails (leuke relatie, nieuwe baan) en ik merkte dat het concentreren zonder Ritalin ook goed ging dus toen ben ik ermee gestopt. Na een paar maanden begon de onrust toch weer en heb ik weer een Ritalin ingenomen, nou dat ging helemaal mis :X Paniekerig en hartkloppingen dus dat wilde ik niet meer. Ook nog concerta en methylfenidaat geprobeerd maar dat was ook geen succes. Dus maar zonder medicijnen. Dat ging op zich wel prima, had af en toe wat moeite met concentreren maar heb mijn master gehaald dus ik dacht ik kan wel zonder :)

Nu ben ik overgestapt op nieuwe antidepressiva (van citalopram nu op de cymbalta) en ik merk dat ik me weer nauwelijks kan concentreren. Op het werk kan ik maar 10 minuten bezig zijn met iets of ik word alweer afgeleid -O- Ik heb eigenlijk geen zin om weer aan de Ritalin te gaan maar misschien moet het toch maar want ik word hier echt gek van :X
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_106951522
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 14:38 schreef MaJo het volgende:
Bweh ik word gek :X

Tijdje Ritalin geslikt en dat werkte heel goed, ik kon me goed concentreren en uren lang met 1 ding bezig zijn. Op een gegeven moment had ik mijn leven wat meer op de rails (leuke relatie, nieuwe baan) en ik merkte dat het concentreren zonder Ritalin ook goed ging dus toen ben ik ermee gestopt. Na een paar maanden begon de onrust toch weer en heb ik weer een Ritalin ingenomen, nou dat ging helemaal mis :X Paniekerig en hartkloppingen dus dat wilde ik niet meer. Ook nog concerta en methylfenidaat geprobeerd maar dat was ook geen succes. Dus maar zonder medicijnen. Dat ging op zich wel prima, had af en toe wat moeite met concentreren maar heb mijn master gehaald dus ik dacht ik kan wel zonder :)

Nu ben ik overgestapt op nieuwe antidepressiva (van citalopram nu op de cymbalta) en ik merk dat ik me weer nauwelijks kan concentreren. Op het werk kan ik maar 10 minuten bezig zijn met iets of ik word alweer afgeleid -O- Ik heb eigenlijk geen zin om weer aan de Ritalin te gaan maar misschien moet het toch maar want ik word hier echt gek van :X
Dextroamfetamine proberen? misschien had je wel een te hoge dosering ritalin/methylfenidaat? Probeer het eens op te bouwen.
  Moderator woensdag 18 januari 2012 @ 15:25:14 #193
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_106951955
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 15:13 schreef Elco.. het volgende:

[..]

Dextroamfetamine proberen? misschien had je wel een te hoge dosering ritalin/methylfenidaat? Probeer het eens op te bouwen.
Ik wil eigenlijk niet weer iets nieuws proberen, het liefst dan weer Ritalin omdat dat ooit goed werkte. Ik zat eerst op een halve tablet, dat werd een hele en uiteindelijk 1,5 (dus 60mg per dag). Ik denk dat ik inderdaad weer op had moeten bouwen na die paar maanden en niet meteen 15mg in had moeten nemen :)
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Moderator woensdag 18 januari 2012 @ 16:30:16 #194
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_106954398
En wellbutrin vind ik echt rotzooi :X drie weken geslikt en ik heb me nog nooit zo ziek gevoeld. Misselijk en duizelig, heel naar.

Wat alcohol betreft: daar moet je dus zeker wel mee uitkijken! Het zorgt dat de AD uitgewerkt raken dus na een paar dagen drinken merk je dat wel degelijk. Ik krijg dan meteen last van depressieklachten. Dus drink niet teveel en niet te vaak :)
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_106960538
Cymbalta is hip zeker...? Ik ga ook overstappen op cymbalta...
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 18 januari 2012 @ 21:51:57 #196
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_106967715
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 15:25 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik wil eigenlijk niet weer iets nieuws proberen, het liefst dan weer Ritalin omdat dat ooit goed werkte. Ik zat eerst op een halve tablet, dat werd een hele en uiteindelijk 1,5 (dus 60mg per dag). Ik denk dat ik inderdaad weer op had moeten bouwen na die paar maanden en niet meteen 15mg in had moeten nemen :)
Methylfenidaat (Ritalin) heb je ook in kleinere tabletten. Ik ben begonnen met 5mg en heb nu tabletjes van 10mg... Misschien is dat een idee?
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
pi_106968980
Ik heb een week geleden de diagnose ADD gekregen slik nu Wellbutrin, ik merk wel dat ik iets rustiger ben in mijn hoofd maar merk niet heel veel verschil bij mijn (gebrek aan)concentratie. Tijdens mijn examens een aantal jaar geleden slikte ik vaak de Ritalin van een vriendinnetje van mij en dat hielp heel goed dus ik hoop dat ik binnenkort mag overstappen op Ritalin.

Ik heb gemerkt dat mensen het vaak moeilijk vinden om naar mij te luisteren omdat ik als ik praat mijn zinnen vaak niet af maak of dat ik soms moeilijk uit mijn woorden kom omdat steeds moet nadenken over wat ik aan het vertellen en waar ik was gebleven (ben in mijn hoofd vaak al 10 zinnen verder). Ik merk dat anderen vaak halverwege mijn verhaal afhaken of opmerkingen maken die 'leuk' bedoelt zijn dat ik mijn mond maar moet houden o.i.d. Ik heb hier heel erg veel last van en het zorgt er ook voor dat ik vaak niet zo lekker in een groep lig. Ik heb hier minder last van als ik 1 op 1 met iemand aan het praten ben maar ook dan is het heel vervelend. Herkent iemand dit?
'ik can not be held responsible for the things that come out of my mouth' (Jackie Burkhart)
pi_107001304
Twee vraagjes:

Voor de rokers: gaan jullie ook meer roken door medicijnen?

En wie van jullie heeft een tatoeage? Mij lijkt het erg gaaf alleen ik ben zo wisselvallend, de ene week wil ik weer dit en de week erna weer iets totaal anders. Meer ADHD'ers die dit herkennen? En voor degene die er al 1 hebben: nog geen spijt? En hoelang heb je erover nagedacht totdat je het zeker wist?
pi_107002609
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 19:40 schreef Warsaw het volgende:
Twee vraagjes:

Voor de rokers: gaan jullie ook meer roken door medicijnen?

En wie van jullie heeft een tatoeage? Mij lijkt het erg gaaf alleen ik ben zo wisselvallend, de ene week wil ik weer dit en de week erna weer iets totaal anders. Meer ADHD'ers die dit herkennen? En voor degene die er al 1 hebben: nog geen spijt? En hoelang heb je erover nagedacht totdat je het zeker wist?
Misschien relevant. ik wilde een lippiercing, die is er ook gekomen maar na 10mnd er weer uitgegaan. Doe het niet zou ik zeggen. Het kost geld, levert reacties op van mensen, kan nadeel hebben bij werk zoeken, kans op infecties etc etc. Maar het is natuurlijk je eigen keuze.
pi_107008132
Ik krijg volgende maand een extra gesprek bij psyq omdat ze een diagnose konden stellen op basis van het mooiweer verhaal van mijn ouders. dus dan gesprek twee met een extra psych erbij, ben benieuwd :)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  donderdag 19 januari 2012 @ 22:08:44 #201
299272 Oneself
Computer says 'nooo'
pi_107008581
Nieuwkomer meldt zich, of althans, ik ga morgenochtend een intake doen v.w.b. ADD en twee week later volgt een fysiek en diagnostisch onderzoek. We zien het wel, ik weet niet wat ik moet verwachten. Of wat ik hoop dat eruit komt. Vind het iig stiekem best een beetje spannend. (8>
  donderdag 19 januari 2012 @ 22:10:37 #202
299272 Oneself
Computer says 'nooo'
pi_107008678
Oh en het sterkste moment van de dag was net: ik was aan het opschrijven wat ik niet wil vergeten te noemen morgen, en toen luisterde ik na lange tijd weer even een heerlijk nummer en hoorde ik opeens de tekst '..blame it on my ADD, baby..'. _O_
pi_107020750
Ik gebruik al een paar maanden dexamphetamine. Wil er graag een keer met iemand over praten die het ook neemt via een chat of iets. De mensen met adhd uit mijn omgeving nemen Ritalin of Concerta.
pi_107031063
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 22:10 schreef Oneself het volgende:
Oh en het sterkste moment van de dag was net: ik was aan het opschrijven wat ik niet wil vergeten te noemen morgen, en toen luisterde ik na lange tijd weer even een heerlijk nummer en hoorde ik opeens de tekst '..blame it on my ADD, baby..'. _O_
Geweldige muziek. Je hebt me aan een nieuwe cd keuze geholpen, Bedankt!
  zaterdag 21 januari 2012 @ 07:43:11 #205
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107059315
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2012 14:22 schreef grrrbeer het volgende:
Nu alweer enkele weken geen ritalin. Ben emotioneel een stuk stabieler zonder, zo lijkt.

Meer ervaringen?
'Cos boys don't cry.
pi_107059796
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 07:43 schreef grrrbeer het volgende:

[..]

Zonder Ritalin voel ik mij ook een stuk beter en prettiger en ook veiliger; ik raakte er slapeloos van en heb er een epileptische aanval van gekregen. Toen ben ik accuut gestopt. Ik vind het rotzooi.
Heb er een soort van paniekstoornis aan overgehouden. Daar krijg ik nu een ander medicijn voor en dat houdt mij rustig en ik slaap als een roosje, ben door de werking van die medicijnen ook een stuk minder gejaagd maar gelukkig geen zombie.
-weg-
  zaterdag 21 januari 2012 @ 17:09:09 #207
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107070505
Het jammere is alleen dat ik sinds een dag of 4 weer heftige stemmingswisselingen heb :')

Maar toch is het anders.
'Cos boys don't cry.
pi_107074132
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:03 schreef Warsaw het volgende:
Ik gebruik al een paar maanden dexamphetamine. Wil er graag een keer met iemand over praten die het ook neemt via een chat of iets. De mensen met adhd uit mijn omgeving nemen Ritalin of Concerta.
Ik heb het 2/3 maanden gebruikt, maar ben er vanaf gestapt omdat ik teveel bijwerkingen had. Ik weet niet of je iets aan me hebt?
pi_107131668
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:03 schreef Warsaw het volgende:
Ik gebruik al een paar maanden dexamphetamine. Wil er graag een keer met iemand over praten die het ook neemt via een chat of iets. De mensen met adhd uit mijn omgeving nemen Ritalin of Concerta.
Je kan je vragen gerust hier stellen. Gebruik het inmiddels ook een paar maanden.
pi_107165938
Oké vraagje over dex dan. Krijgen jullie er ook meer zelfvertrouwen van? Ik voel me soms echt het mannetje, gevoel dat ik alles en iedereen aankan.
pi_107166067
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 01:10 schreef Warsaw het volgende:
Oké vraagje over dex dan. Krijgen jullie er ook meer zelfvertrouwen van? Ik voel me soms echt het mannetje, gevoel dat ik alles en iedereen aankan.
In het begin heb ik enkele keren het gevoel gehad dat ik veel vlugger contact ging (en durfde) te zoeken. Toen ik met een vrij persoonlijk probleem zat pakte ik opeens de telefoon en ging ik mensen bellen om mijn probleem uit te leggen en te bespreken (wat ik echt nooit doe).
pi_107166298
Niet alles gelezen, maar ik ben al jaren op zoek naar een goeie oplossing; en aangezien na vele malen proberen ik de conclusie heb moeten trekken dat ik Concerta/Ritalin (methylfenidaat) simpelweg niet trek. Ook al neem ik de laagste dosis ik space 'm helemaal de pan uit. Kan niet meer functioneren.

Enig idee?
[i]Doordeweeks werken, in het weekend aan de coke[/i]
The Ultimate Predictor 2011/2012 Champ!
  dinsdag 24 januari 2012 @ 07:44:46 #213
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107168123
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 01:10 schreef Warsaw het volgende:
Oké vraagje over dex dan. Krijgen jullie er ook meer zelfvertrouwen van? Ik voel me soms echt het mannetje, gevoel dat ik alles en iedereen aankan.
Dat heb ik als ik niet blow :')

Too much.
'Cos boys don't cry.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 08:18:54 #214
35189 Troel
scherp en bot
pi_107168425
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 19:40 schreef Warsaw het volgende:
Twee vraagjes:

Voor de rokers: gaan jullie ook meer roken door medicijnen?

En wie van jullie heeft een tatoeage? Mij lijkt het erg gaaf alleen ik ben zo wisselvallend, de ene week wil ik weer dit en de week erna weer iets totaal anders. Meer ADHD'ers die dit herkennen? En voor degene die er al 1 hebben: nog geen spijt? En hoelang heb je erover nagedacht totdat je het zeker wist?
Bij twijfel niet doen :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 24 januari 2012 @ 08:32:25 #215
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107168595
quote:
8s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 01:28 schreef Jajong het volgende:
Niet alles gelezen, maar ik ben al jaren op zoek naar een goeie oplossing; en aangezien na vele malen proberen ik de conclusie heb moeten trekken dat ik Concerta/Ritalin (methylfenidaat) simpelweg niet trek. Ook al neem ik de laagste dosis ik space 'm helemaal de pan uit. Kan niet meer functioneren.

Enig idee?
The weak die young, dus geef het de tijd!
'Cos boys don't cry.
pi_107216615
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 01:10 schreef Warsaw het volgende:
Oké vraagje over dex dan. Krijgen jullie er ook meer zelfvertrouwen van? Ik voel me soms echt het mannetje, gevoel dat ik alles en iedereen aankan.
Ik had eerder het omgekeerde effect, ik voelde me juist onzeker en depressief totaal niet mezelf.

Vandaag ben ik vergeten m'n pilletje te nemen, ik loop de hele dag al een beetje doelloos rond zonder dat er iets uit m'n handen komt. Héél irritant. |:(
  woensdag 25 januari 2012 @ 18:26:32 #217
238488 Crapbag
I love crap
pi_107225999
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 19:40 schreef Warsaw het volgende:
Twee vraagjes:

Voor de rokers: gaan jullie ook meer roken door medicijnen?

En wie van jullie heeft een tatoeage? Mij lijkt het erg gaaf alleen ik ben zo wisselvallend, de ene week wil ik weer dit en de week erna weer iets totaal anders. Meer ADHD'ers die dit herkennen? En voor degene die er al 1 hebben: nog geen spijt? En hoelang heb je erover nagedacht totdat je het zeker wist?
Ik heb een tatoeage (nu bijna 4 jaar). Heb over het ontwerp zelf niet echt lang nagedacht, het heeft wel lang geduurd voor ik het juiste ontwerp had (paar jaar). Heb over verschillende dingen getwijfeld (en zoals iemand al opmerkte: bij twijfel niet doen!) maar opeens had ik dit ontwerp en toen wist ik ook zeker dat ik dat wilde.
Heb er totaal geen spijt van en kan me ook niet voorstellen dat ik dat ooit ga krijgen (en anders moet ik gewoon permanent sokken gaan dragen :P )
It's fun, it's different and no one else has a name like that.
If you need an easy way to remember it, just think of a bag of crap.
pi_107395737
Zijn er ook ADDers hier die het vermoeden pas door een huisarts te horen kregen maar eerst niets over ADD wisten? En wat was de trigger om naar de huisarts te gaan? Hoe vertel je aan een huisarts wat je klachten zijn dus hoe stap je naar een huisarts toe? En hoe reageerde je partner over een mogelijke ADD test die je moet gaan doen?
  maandag 30 januari 2012 @ 11:59:28 #219
35189 Troel
scherp en bot
pi_107396065
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 11:46 schreef OnsvirjouSA het volgende:
Zijn er ook ADDers hier die het vermoeden pas door een huisarts te horen kregen maar eerst niets over ADD wisten? En wat was de trigger om naar de huisarts te gaan? Hoe vertel je aan een huisarts wat je klachten zijn dus hoe stap je naar een huisarts toe? En hoe reageerde je partner over een mogelijke ADD test die je moet gaan doen?
Sowieso is er nooit een moeten. Zulke tests zijn in Nederland altijd op basis van vrijwilligheid en kunnen zelfs niet door een rechter gedwongen worden ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_107396332
quote:
7s.gif Op maandag 30 januari 2012 11:59 schreef Troel het volgende:

[..]

Sowieso is er nooit een moeten. Zulke tests zijn in Nederland altijd op basis van vrijwilligheid en kunnen zelfs niet door een rechter gedwongen worden ;)
Moeten is ook eigenlijk verkeerd verwoord.
Eigenlijk moet er staan "geadviseerd wordt te" ipv. moet.
Maar eigenlijk als je het advies krijgt het te doen dan zal je voor je zelf toch het moeten opleggen of willen weten eigenlijk want dan wordt veel duidelijk.
pi_107396457
Wat me ook nog te binnen schiet. Zou je het aan je leidingevende op je werk vertellen als je een diagnose krijgt?
pi_107399884
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 11:46 schreef OnsvirjouSA het volgende:
Zijn er ook ADDers hier die het vermoeden pas door een huisarts te horen kregen maar eerst niets over ADD wisten? En wat was de trigger om naar de huisarts te gaan? Hoe vertel je aan een huisarts wat je klachten zijn dus hoe stap je naar een huisarts toe? En hoe reageerde je partner over een mogelijke ADD test die je moet gaan doen?
Ik ging in eerste instantie naar de huisarts met vage klachten als slapeloosheid en nergens op kunnen concentreren en daardoor nergens zin meer in hebben. Zelf had ik totaal geen idee waar het precies aan lag, maar ik merkte wel duidelijk dat er ergens iets niet helemaal lekker ging. Zij stelde voor om eens wat te lezen over en laten testen op ADHD.
Vanwege mijn opleiding ben ik zowel met ADHD als ADD bekend, maar ik had het eigenlijk nooit in verband gebracht met mezelf. Wat verder onderzoek, met name naar de manier waarop het zich bij volwassenen kan uiten (ik was voornamelijk bekend met hoe het zich bij kinderen ontwikkelt) kwam ik tot de conclusie dat het toch wel erg herkenbaar was.

Het naar de huisarts toestappen was voor mij geen probleem, die zijn er tenslotte om je te helpen en je problemen serieus te nemen. En m'n partner moedigde het eigenlijk alleen maar aan, ik was niet de enige die veer herkende blijkbaar :').
pi_107416559
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:02 schreef Horchata het volgende:

[..]

Het naar de huisarts toestappen was voor mij geen probleem, die zijn er tenslotte om je te helpen en je problemen serieus te nemen. En m'n partner moedigde het eigenlijk alleen maar aan, ik was niet de enige die veer herkende blijkbaar :').
Hoe verwoorde je het aan je huisarts? Gewoon: ik vermoed dat ik ADD heb? oid?
Was je niet bang dat hij het ergens anders op afschoof?
pi_107417057
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 21:07 schreef OnsvirjouSA het volgende:

[..]

Hoe verwoorde je het aan je huisarts? Gewoon: ik vermoed dat ik ADD heb? oid?
ik wil :Y gewoon gezegd dat ik het een keer wilde laten testen omdat ik dacht dat dat wel eens heel goed zou kunnen kloppen ( heb er veel mee te maken in mn werk, dus ik herkende gewoon een hele boel dingetjes) en toen kreeg ik een doorverwijzing en heb ik me laten testen :) donderdag de uitslag trouwens :Y
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_107418003
quote:
99s.gif Op maandag 30 januari 2012 21:15 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

ik wil :Y gewoon gezegd dat ik het een keer wilde laten testen omdat ik dacht dat dat wel eens heel goed zou kunnen kloppen ( heb er veel mee te maken in mn werk, dus ik herkende gewoon een hele boel dingetjes) en toen kreeg ik een doorverwijzing en heb ik me laten testen :) donderdag de uitslag trouwens :Y
Hoeveel testen krijg je? Is er maar een test of meerdere testen?
Als de diagnose positief is ga je het dan aan je werkgever vertellen?

Zitten er nadelen als je gediagnotiseerd bent? Is het puur persoonlijk of komt het ook in een dossier te staan?

[ Bericht 5% gewijzigd door OnsvirjouSA op 30-01-2012 21:37:18 ]
pi_107419000
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 21:32 schreef OnsvirjouSA het volgende:

[..]

Hoeveel testen krijg je? Is er maar een test of meerdere testen?
Als de diagnose positief is ga je het dan aan je werkgever vertellen?

Zitten er nadelen als je gediagnotiseerd bent? Is het puur persoonlijk of komt het ook in een dossier te staan?
Ik had een test die een dagdeel duurde, eerste anderhalf uur alleen, tweede anderhalf uur met partner en ouders erbij. Dat laatste is omdat ze vragen willen stellen over hoe je was als kind, omdat veel symptomen dan al zichtbaar zijn.

Ik weet eigenlijk niet of het in een dossier komt, ik denk wel dat mijn huisarts het te weten kan komen als hij wil.

En over mijn werkgever heb ik eigenlijk nog niet nagedacht. persoonlijk denk ik niet dat het handig is, want het beeld wat veel mensen van ADD/ADHD hebben is dat het vergeetachtige chaotische mensen zijn die snel zijn afgeleid. En dat is nou niet datgene waarnaar je werkgever op zoek is. Ik denk dat als je verder gewoon goed functioneert en er niet tegenaan loopt op je werk, je het beter voor je kan houden :). Weet niet wat anderen hiervan denken?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  dinsdag 31 januari 2012 @ 09:21:36 #227
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107431170
Ik zou het op werk pas vertellen wanneer adhd zoals in de VS een erkende arbeidshandicap is :)
'Cos boys don't cry.
pi_107431263
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 09:21 schreef grrrbeer het volgende:
Ik zou het op werk pas vertellen wanneer adhd zoals in de VS een erkende arbeidshandicap is :)
Volgens mij is dat het hier in NL ook hoor.
-weg-
  dinsdag 31 januari 2012 @ 09:55:02 #229
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_107431822
quote:
99s.gif Op maandag 30 januari 2012 21:15 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

ik wil :Y gewoon gezegd dat ik het een keer wilde laten testen omdat ik dacht dat dat wel eens heel goed zou kunnen kloppen ( heb er veel mee te maken in mn werk, dus ik herkende gewoon een hele boel dingetjes) en toen kreeg ik een doorverwijzing en heb ik me laten testen :) donderdag de uitslag trouwens :Y
Spannend! Ben benieuwd!
Mijn werkgever weet het wel trouwens.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  dinsdag 31 januari 2012 @ 10:50:39 #230
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107433223
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 09:26 schreef Auti het volgende:

[..]

Volgens mij is dat het hier in NL ook hoor.
Volgens mij niet.

Maar als je me iets kan laten zien waaraan ik recht op een aangepaste werkplek kan ontlenen... Graag.

Volgens mij is het credo in NL dat het goed behandelbaar is en derhalve geen enkel probleem. Dat dit een ietsje bezijden de waarheid is, dat is weer een ander verhaal :P
'Cos boys don't cry.
pi_107433430
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 10:50 schreef grrrbeer het volgende:

[..]

Volgens mij niet.

Maar als je me iets kan laten zien waaraan ik recht op een aangepaste werkplek kan ontlenen... Graag.

Volgens mij is het credo in NL dat het goed behandelbaar is en derhalve geen enkel probleem. Dat dit een ietsje bezijden de waarheid is, dat is weer een ander verhaal :P
Via UWV>WAjong>Arbeidsreintegratie>Jobcoach.
-weg-
  dinsdag 31 januari 2012 @ 12:21:57 #232
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107436267
Ik zal er vanmiddag eens naar kijken.

Bij DWI konden ze niets voor me doen in ieder geval.
'Cos boys don't cry.
pi_107469942
Ik loop zelf op mijn werk wel tegen dingen aan maar heb voor mij zelf al besloten het niet aan mijn werkgever te gaan vertellen mocht ik het laten testen. Met de juiste methodes kan je het volgens mij ook heel goed afdekken zodat de symptomen niet echt te herkennen zijn voor leken.
pi_107474017
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 12:15 schreef OnsvirjouSA het volgende:
Wat me ook nog te binnen schiet. Zou je het aan je leidingevende op je werk vertellen als je een diagnose krijgt?
Heb ik niet gedaan, totdat mijn werkgever me op een bepaald moment Ritalin zag slikken en vroeg waarvoor die pillen waren.
Uiteindelijk heeft een collega iets over mijn diagnose verteld.
( lastig verhaal maar mijn teamleider geloofde me niet, pas na de woorden van mijn collega wel )
  woensdag 1 februari 2012 @ 15:07:15 #235
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107479690
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 09:50 schreef OnsvirjouSA het volgende:
Ik loop zelf op mijn werk wel tegen dingen aan maar heb voor mij zelf al besloten het niet aan mijn werkgever te gaan vertellen mocht ik het laten testen. Met de juiste methodes kan je het volgens mij ook heel goed afdekken zodat de symptomen niet echt te herkennen zijn voor leken.
Ik loop in m'n hele bestaan tegen dingen aan die, hoe meer ik er over lees, echt samen blijken te hangen met ADHD.

Wat dat betreft zou het beter zijn het wel te vertellen, maarja... 99% van de mensen heeft geen benul wat ADHD feitelijk is, of zelfs maar een beetje.

Verder dan chaotisch, vergeetachtig en aanwezig komt men niet. Maar dat zijn een paar symptomen, niet de aandoening en het complete ehhh... Ziektebeeld.

Want het verklaart een hoop eigenaardigheden waar veel mensen niets mee kunnen. Maar je bent wel van die anderen afhankelijk.
'Cos boys don't cry.
pi_107480798
Ik ben niet gediagnotiseerd maar heb veel dingen die ik vanaf mijn jeugd heb meegemaakt en zelfs ben ik ooit eens naar het riag geweest toen ik kleiner was maar op een gegeven ogenblik hebben mijn ouders de onderzoeken afgekapt. Ik ben zelfs naar een speciale mavo geweest waar men zei dat ik eigenlijk niet echt paste op die school. Ik heb nu ondertussen een HBO afgerond maar ik verwissel nu nog elke twee jaar minimaal van functie. Bij beoordelingen komt termen als "haast ongeinteresseerd aan het werk", "In zijn eigen wereld tijdens werkoverleggen en vergaderingen" en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Thuis is mijn vrouw soms stom verbaast waarom ik sommige dingen op een bijna stomme manier aanpak terwijl ik donders goed weet hoe ik het zou moeten doen. Soms is mijn vrije dag opeens om en komt mijn vrouw thuis van haar werk en heb ik nog niks uitgevreten. Zij weer helemaal gefrustreerd en ik ook omdat ik haar heb teleur heb gesteld. Ik pak het sinds kort heel gestructureerd aan. We hebben bepaalde taken verdeeld maar toch slaag ik er in haar teleur te stellen. En ik kan me dan wel voor de kop slaan. Ik heb een boekje over ADD gekocht en zei heeft dit gelezen. Ze zei dat ze heel veel herkend en het haar gerust zou stellen als ik me laat testen.
Want dan kan ze het allemaal een plekje geven.

Ik ben sinds kort op onderzoek uit om te achterhalen wat mij nu zo in die positie zet. Ik kwam er achter dat er in mijn familie veel van mijn soort gevallen zijjn. Mijn neef is zelfs sinds kort gediagnotisseerd.
Ik zit dus er aan te denken om mij te laten testen maar ben er nog niet helemaal uit.
Misschien moet ik het wel niet doen en me gewoon gaan houden aan tips die her en der gegeven worden. Ik zit eigenlijk ook niet op medicatie te wachten.
pi_107491519
Ik bemerk van mijn zelf dat ik emotioneel betrokken raak met een drama serie nu ik dexamphetamine slik.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_107492083
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 15:39 schreef OnsvirjouSA het volgende:
Ik ben niet gediagnotiseerd maar heb veel dingen die ik vanaf mijn jeugd heb meegemaakt en zelfs ben ik ooit eens naar het riag geweest toen ik kleiner was maar op een gegeven ogenblik hebben mijn ouders de onderzoeken afgekapt. Ik ben zelfs naar een speciale mavo geweest waar men zei dat ik eigenlijk niet echt paste op die school. Ik heb nu ondertussen een HBO afgerond maar ik verwissel nu nog elke twee jaar minimaal van functie. Bij beoordelingen komt termen als "haast ongeinteresseerd aan het werk", "In zijn eigen wereld tijdens werkoverleggen en vergaderingen" en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Thuis is mijn vrouw soms stom verbaast waarom ik sommige dingen op een bijna stomme manier aanpak terwijl ik donders goed weet hoe ik het zou moeten doen. Soms is mijn vrije dag opeens om en komt mijn vrouw thuis van haar werk en heb ik nog niks uitgevreten. Zij weer helemaal gefrustreerd en ik ook omdat ik haar heb teleur heb gesteld. Ik pak het sinds kort heel gestructureerd aan. We hebben bepaalde taken verdeeld maar toch slaag ik er in haar teleur te stellen. En ik kan me dan wel voor de kop slaan. Ik heb een boekje over ADD gekocht en zei heeft dit gelezen. Ze zei dat ze heel veel herkend en het haar gerust zou stellen als ik me laat testen.
Want dan kan ze het allemaal een plekje geven.

Ik ben sinds kort op onderzoek uit om te achterhalen wat mij nu zo in die positie zet. Ik kwam er achter dat er in mijn familie veel van mijn soort gevallen zijjn. Mijn neef is zelfs sinds kort gediagnotisseerd.
Ik zit dus er aan te denken om mij te laten testen maar ben er nog niet helemaal uit.
Misschien moet ik het wel niet doen en me gewoon gaan houden aan tips die her en der gegeven worden. Ik zit eigenlijk ook niet op medicatie te wachten.
ik wil de diagnose gewoon om zeker te weten of het wel of niet zo is bij mij. Ik loop niet vreselijk vast in mijn leven, maar er zijn echt wel dingen die makkelijker zouden kunnen. Ik heb bijvoorbeeld ook die rare motivatieloze dagen. Dan moet ik eigenlijk de hele dag aan mijn scriptie werken en het enige wat ik dan doe is alles behalve dat, en dat is echt niet omdat ik die scriptie niet af wil ronden 8)7 het gebeurt gewoon lijkt wel.

anyway, morgen diagnose... ben best zenuwachtig _O-
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_107493579
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 21:07 schreef OnsvirjouSA het volgende:

[..]

Hoe verwoorde je het aan je huisarts? Gewoon: ik vermoed dat ik ADD heb? oid?
Was je niet bang dat hij het ergens anders op afschoof?
Ik verwoordde niks, want ik ging met vage klachten naar de huisarts en zij noemde het als een mogelijke oorzaak. En als je er zelf goed over heb nagedacht en een verder onderzoek wilt denk ik niet dat een (goede) huisarts je dat zou weigeren.
pi_107501054
quote:
Ik verwoordde niks, want ik ging met vage klachten naar de huisarts en zij noemde het als een mogelijke oorzaak. En als je er zelf goed over heb nagedacht en een verder onderzoek wilt denk ik niet dat een (goede) huisarts je dat zou weigeren.
Een huisarts heeft denk ik geen keus of hij moet eerst veel geld willen verdienen aan andere medicatie voordat hij je door verwijst.

Ik loop dus wel op alle fronten vast (vaak een andere baan omdat het niet loopt, thuis met kleine dingen zoals vergeten van huishoudelijke taken etc.).
Ik ga eerst me zelf eens aan de tips houden mocht dat ook niet bate dan maar het traject in.
  donderdag 2 februari 2012 @ 15:51:40 #241
35189 Troel
scherp en bot
pi_107518976
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 22:54 schreef OnsvirjouSA het volgende:

[..]

Een huisarts heeft denk ik geen keus of hij moet eerst veel geld willen verdienen aan andere medicatie voordat hij je door verwijst.

Ik loop dus wel op alle fronten vast (vaak een andere baan omdat het niet loopt, thuis met kleine dingen zoals vergeten van huishoudelijke taken etc.).
Ik ga eerst me zelf eens aan de tips houden mocht dat ook niet bate dan maar het traject in.
Een huisarts heeft wel enigszins keus hoor :) Er schijnen nieuwe regels te zijn omtrent doorverwijzen, dus als een huisarts het echt niet ziet, zal hij je niet zomaar doorverwijzen :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_107521585
Het gaat al lekker. Ritalin geprobeerd en voelde er helemaal niks van. Sinds een paar dagen Dexamfetmine en weer voel ik er niks van. Ben benieuwd wat ik volgende week ga krijgen. Ik vermoed dat ik het meer moet gaan hebben van begeleiding dan van medicijnen :)
  donderdag 2 februari 2012 @ 17:06:17 #243
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107521828
quote:
99s.gif Op woensdag 1 februari 2012 20:10 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

ik wil de diagnose gewoon om zeker te weten of het wel of niet zo is bij mij. Ik loop niet vreselijk vast in mijn leven, maar er zijn echt wel dingen die makkelijker zouden kunnen. Ik heb bijvoorbeeld ook die rare motivatieloze dagen. Dan moet ik eigenlijk de hele dag aan mijn scriptie werken en het enige wat ik dan doe is alles behalve dat, en dat is echt niet omdat ik die scriptie niet af wil ronden 8)7 het gebeurt gewoon lijkt wel.

anyway, morgen diagnose... ben best zenuwachtig _O-
Maar een van de voorwaarden voor een diagnose is dat je er daadwerkelijk problemen van ondervindt op diverse gebieden.
'Cos boys don't cry.
  donderdag 2 februari 2012 @ 17:08:31 #244
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107521907
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 20:00 schreef daanski82 het volgende:
Ik bemerk van mijn zelf dat ik emotioneel betrokken raak met een drama serie nu ik dexamphetamine slik.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Dex is anders dan Ritalin toch? Andere werking bedoel ik dan.

Ik heb met Ritalin wel gemerkt dat mijn emoties veel agressiever werden (als in, ze kwamen er heel rauw uit).

Ik heb nu al weken geen Ritalin geslikt. M'n stemming wisselt meer, maar het is minder extreem. Maar of dat aan de dope lag of de omstandigheden.... Wie weet?
'Cos boys don't cry.
pi_107530690
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 20:00 schreef daanski82 het volgende:
Ik bemerk van mijn zelf dat ik emotioneel betrokken raak met een drama serie nu ik dexamphetamine slik.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik kan me er wel wat bij voorstellen, ik werd ook iets emotioneler dan gemiddeld (soms zelfs op het bizarre af :')) van. Uiteindelijk was het voor mij een van de redenen om er mee te stoppen.
  donderdag 2 februari 2012 @ 22:05:23 #246
366864 Nietttje
Vind alles nogal druk. . .
pi_107536705
Ik heb het sinds 2008 op papier..
Heb er in het begin zo enorm veel moeite mee gehad, het idee dat er gewoon biologisch iets mis is in me hoofd wil er nog altijd niet helemaal in..

De eerste 2 jaar bij PsyQ gelopen, toen vonden ze dat ik uitbehandeld was, uiteindelijk na een enorm slechte periode, met niet kunnen werken enzo, ben ik terug in behandeling.
Het doet me goed, voel me sterker, en zowaar sinds 25jaar kan ik zeggen dat ik trots ben op mezelf..

Helaas blijven relaties wel een moeilijk ding (gelukkig ben ik zelf ook een moeilijk ding)
Mijn medicatie is Ritalin, waarvan ik er 4 tot 6 neem op een dag..
Soms heb ik een stopdag, waarop ik lekker, lekkere dingen mag eten..

Heeft iemand hier wel ervaringen met het ADHD cafe in Utrecht?
Zou best willen gaan, maar moet ik dan een mede-adhder meenemen? Moet je alleen? Of mag iedereen mee? Staat namelijk niet op de site...

Cheers!
  vrijdag 3 februari 2012 @ 10:20:56 #247
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_107548156
Zojuist terug van de huisarts. In verband met wachttijden bij Altrecht en PsyQ maar besloten om alvast een proefbehandeling met methylfenidaat te starten. 2x daags 5mg. 't Zal me benieuwen...
  vrijdag 3 februari 2012 @ 11:14:42 #248
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107549733
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 22:05 schreef Nietttje het volgende:
Ik heb het sinds 2008 op papier..
Heb er in het begin zo enorm veel moeite mee gehad, het idee dat er gewoon biologisch iets mis is in me hoofd wil er nog altijd niet helemaal in..

De eerste 2 jaar bij PsyQ gelopen, toen vonden ze dat ik uitbehandeld was, uiteindelijk na een enorm slechte periode, met niet kunnen werken enzo, ben ik terug in behandeling.
Het doet me goed, voel me sterker, en zowaar sinds 25jaar kan ik zeggen dat ik trots ben op mezelf..

Helaas blijven relaties wel een moeilijk ding (gelukkig ben ik zelf ook een moeilijk ding)
Mijn medicatie is Ritalin, waarvan ik er 4 tot 6 neem op een dag..
Soms heb ik een stopdag, waarop ik lekker, lekkere dingen mag eten..

Heeft iemand hier wel ervaringen met het ADHD cafe in Utrecht?
Zou best willen gaan, maar moet ik dan een mede-adhder meenemen? Moet je alleen? Of mag iedereen mee? Staat namelijk niet op de site...

Cheers!
Als je intro meeneemt moet je een rondje stimulantia weggeven :)
'Cos boys don't cry.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 11:21:15 #249
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_107549923
Weet iemand trouwens na hoeveel dagen methylfenidaat het beoogde effect heeft? Heb net m'n eerste dosis genomen, wordt er eerlijk gezegd een beetje hyper en wazig van :')
  vrijdag 3 februari 2012 @ 11:39:46 #250
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107550514
Hoeveel heb je genomen?

En wat is "een beetje"?

Merkte het de eerste keer ook wel een beetje. Maar hyper of echt vaag... Nee.
'Cos boys don't cry.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 11:48:35 #251
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_107550836
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 11:39 schreef grrrbeer het volgende:
Hoeveel heb je genomen?

En wat is "een beetje"?

Merkte het de eerste keer ook wel een beetje. Maar hyper of echt vaag... Nee.
5mg, en een beetje als in, voel me redelijk beschouwend, dissociatief zeg maar. Hyper is nu weggezakt.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 19:12:47 #252
366864 Nietttje
Vind alles nogal druk. . .
pi_107566406
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 11:14 schreef grrrbeer het volgende:

[..]

Als je intro meeneemt moet je een rondje stimulantia weggeven :)
Is Ritalin ook goed? ;)
  vrijdag 3 februari 2012 @ 19:14:12 #253
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107566449
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 19:12 schreef Nietttje het volgende:

[..]

Is Ritalin ook goed? ;)
Is toch ook een stimulerend middel? :P
'Cos boys don't cry.
pi_107566457
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 11:21 schreef Ludootje het volgende:
Weet iemand trouwens na hoeveel dagen methylfenidaat het beoogde effect heeft? Heb net m'n eerste dosis genomen, wordt er eerlijk gezegd een beetje hyper en wazig van :')
2 weken.
-weg-
pi_107622857
Mijn zusje van 15 neemt al lange tijd 54 mg concerta per dag, maar ook hier begint ze een tolerantie voor op de bouwen. Ze wilt er in haar toetsweek ritalin bij gaan gebruiken. Is dit aan te raden? Of juist niet?
pi_107663786
quote:
4s.gif Op zondag 5 februari 2012 12:09 schreef Warsaw het volgende:
Mijn zusje van 15 neemt al lange tijd 54 mg concerta per dag, maar ook hier begint ze een tolerantie voor op de bouwen. Ze wilt er in haar toetsweek ritalin bij gaan gebruiken. Is dit aan te raden? Of juist niet?
Zelf gaan rommelen met medicatie lijkt mij persoonlijk nooit aan te raden.
  maandag 6 februari 2012 @ 09:46:30 #257
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107663901
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 09:41 schreef Horchata het volgende:

[..]

Zelf gaan rommelen met medicatie lijkt mij persoonlijk nooit aan te raden.
Zolang je niet te veel neemt is er niet zo heel veel aan de hand.

Maar zelf blijven klooien is wel de snelste manier om problemen te krijgen. Als ze vinden dat je de medicatie misbruikt stoppen ze er mss mee.
'Cos boys don't cry.
  maandag 6 februari 2012 @ 14:33:12 #258
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107673173
Okee... Hoe gaan de mensen hier om met vragen en twijfel omtrent hun versnipperde CV? :')

Morgen tweede gesprek, en men heeft al laten doorschemeren dat hier een punt van twijfel bestaat.

Snap ik ook helemaal. De twijfel is wederzijds. Ik kan gewoon niet garanderen dat het gaat lukken allemaal, hoe zeer ik ook wil.

Maar ik moet ze er dus van overtuigen dat ik iets vasts zoek.

Zit er aan te denken het hele verhaal maar gewoon op tafel te gooien, ben ik daar eigenlijk geen voorstander van.
'Cos boys don't cry.
pi_107703758
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2012 14:33 schreef grrrbeer het volgende:
Okee... Hoe gaan de mensen hier om met vragen en twijfel omtrent hun versnipperde CV? :')

Morgen tweede gesprek, en men heeft al laten doorschemeren dat hier een punt van twijfel bestaat.

Snap ik ook helemaal. De twijfel is wederzijds. Ik kan gewoon niet garanderen dat het gaat lukken allemaal, hoe zeer ik ook wil.

Maar ik moet ze er dus van overtuigen dat ik iets vasts zoek.

Zit er aan te denken het hele verhaal maar gewoon op tafel te gooien, ben ik daar eigenlijk geen voorstander van.
Interesante vraag. Ik werk nu 6 jaar bij een organisatie waar ik per 1 maart weer een nieuwe functie krijg. Dus ik kan op mijn cv 6 jaar zetten voor 1 bedrijf maar het helpt me denk ik niet.
Ik kan me voorstellen dat dit een dillema is. Laatst heb ik een interne solllicitatiegesprek gehad.
Mij werdt dezelfde vraag gesteld met als mede vraag...Is het geen vluchtgedrag?
Hier schrok ik erg van. Ik heb het ook duidelijk gezegd dat ik dat een harde vraag vond maar heb het vervolgens ontkent. Slim? Ik weet het niet. Ik ben het uiteindelijk niet geworden btw.

Ik denk niet dat ik het zo op tafel zou gooien.

Morgen vroeg ga ik mijn huisarts vragen om een AD(H)D test.
Zelf zit ik er erg mee hoe ik het moet vragen aan hem.
pi_107703875
gewoon vragen lijkt mij? wat kan de huisarts zeggen dan? nee doen we niet? als jij aangeeeft op deze manier niet verder te kunnen (al hoeft dat niet zo te zijn natuurlijk) dan lijkt mij dat de huiarts daar geen problemen mee kan maken.
if you go chasing rabbits, And you know you're going to fall, Tell 'em a hookah smoking caterpillar, Has given you the call
pi_107704371
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:03 schreef afraid_tech het volgende:
gewoon vragen lijkt mij? wat kan de huisarts zeggen dan? nee doen we niet? als jij aangeeeft op deze manier niet verder te kunnen (al hoeft dat niet zo te zijn natuurlijk) dan lijkt mij dat de huiarts daar geen problemen mee kan maken.
Hoe heb jij het gevraagd? Gewoon ik als openingszin: Ik wil een ADD test?
Kreeg je toen geen vragenwaterfall waarom etc?
  dinsdag 7 februari 2012 @ 12:54:10 #262
238488 Crapbag
I love crap
pi_107709997
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:30 schreef OnsvirjouSA het volgende:

[..]

Hoe heb jij het gevraagd? Gewoon ik als openingszin: Ik wil een ADD test?
Kreeg je toen geen vragenwaterfall waarom etc?
Ik ben naar de huisarts gegaan en heb aangegeven dat ik een vermoeden had dat ik AD(H)D had. Huisarts heeft niet moeilijk gedaan en meteen een verwijsbrief geschreven. Hij heeft wel gevraagd waarom ik het vermoeden had en welke klachten ik had maar meer uit interesse dan dat het een must was om die brief te krijgen.
It's fun, it's different and no one else has a name like that.
If you need an easy way to remember it, just think of a bag of crap.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 13:30:33 #263
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107711065
Ik kreeg van de psycholoog een doorverwijzing. Het vermoeden was er wel. Bij haar ook :P zodoende
'Cos boys don't cry.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 13:49:13 #264
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_107711690
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 12:54 schreef Crapbag het volgende:

[..]

Ik ben naar de huisarts gegaan en heb aangegeven dat ik een vermoeden had dat ik AD(H)D had. Huisarts heeft niet moeilijk gedaan en meteen een verwijsbrief geschreven. Hij heeft wel gevraagd waarom ik het vermoeden had en welke klachten ik had maar meer uit interesse dan dat het een must was om die brief te krijgen.
Ik ben ook naar de huisarts gegaan met mijn eigen vermoeden. Had het verhaal wel opgebouwd met een waslijst symptomen en daarna pas mijn vermoeden uitgesproken. Bij de derde keer kreeg ik een verwijsbrief (hij wou eerst meer weten of mijn klachten vanuit depressie of middelengebruik kwamen).

Iemand trouwens ervaring met aanspraak maken op langer studiefinanciering ivm AD(H)D? Op de site staat het volgende:
quote:
De IB-Groep verlengt de prestatiebeurs als er verklaringen van een arts en het bestuur van de onderwijsinstelling zijn, waaruit blijkt dat als gevolg van de functiestoornis het diploma niet tijdig (binnen de vier jaren prestatiebeurs) kan worden behaald.
Mag ik hieruit opmaken dat er dus geen 'officiėle' diagnose gesteld hoeft te worden, maar dat een brief van de huisarts voldoende is? Omdat een officiėle diagnose namelijk nogal lang op zich laat wachten ivm wachtlijst en de huisarts mij nu methylfenidaat geeft op basis van de (voldoende) aanwijzingen die uit de vragenlijsten zijn gekomen.
pi_107715312
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 13:49 schreef Ludootje het volgende:

[..]

Ik ben ook naar de huisarts gegaan met mijn eigen vermoeden. Had het verhaal wel opgebouwd met een waslijst symptomen en daarna pas mijn vermoeden uitgesproken. Bij de derde keer kreeg ik een verwijsbrief (hij wou eerst meer weten of mijn klachten vanuit depressie of middelengebruik kwamen).

Iemand trouwens ervaring met aanspraak maken op langer studiefinanciering ivm AD(H)D? Op de site staat het volgende:

[..]

Mag ik hieruit opmaken dat er dus geen 'officiėle' diagnose gesteld hoeft te worden, maar dat een brief van de huisarts voldoende is? Omdat een officiėle diagnose namelijk nogal lang op zich laat wachten ivm wachtlijst en de huisarts mij nu methylfenidaat geeft op basis van de (voldoende) aanwijzingen die uit de vragenlijsten zijn gekomen.
Bij mijn vrouw heeft ze een jaar verlenging gekregen op basis van 1 formuliertje welke in haar 4e jaar werd ingevuld door haar (uit mijn hoofd) decaan. Gewoon in overleg met haar.

Het ging hier wel om Dyslexie en geen ADHD, maar zij beweerd dat dit niet de reden was voor de vertraging :"+. Dat schijnt die gozer ook geweten te hebben.
pi_107718458
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:30 schreef OnsvirjouSA het volgende:

[..]

Hoe heb jij het gevraagd? Gewoon ik als openingszin: Ik wil een ADD test?
Kreeg je toen geen vragenwaterfall waarom etc?
het is bij nogal anders gegaan, met terugkijk op mijn amfetaminemisbruik, men vond het toen logisch om mij te testen op ad(h)d :P

maar nadat ik aan had gegeven wat amfetamine met mij deed en toen volgde de logische diagnose, maar daar was ik toen zelf ook al achter :)
if you go chasing rabbits, And you know you're going to fall, Tell 'em a hookah smoking caterpillar, Has given you the call
  woensdag 8 februari 2012 @ 02:07:04 #267
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_107739576
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:24 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Bij mijn vrouw heeft ze een jaar verlenging gekregen op basis van 1 formuliertje welke in haar 4e jaar werd ingevuld door haar (uit mijn hoofd) decaan. Gewoon in overleg met haar.

Het ging hier wel om Dyslexie en geen ADHD, maar zij beweerd dat dit niet de reden was voor de vertraging :"+. Dat schijnt die gozer ook geweten te hebben.
Thanks for the info... Ik zit al voorbij m'n stufi-periode maar met een beetje mazzel werkt het ook met terugwerkende kracht. :)
  woensdag 8 februari 2012 @ 07:51:08 #268
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107740326
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2012 02:07 schreef Ludootje het volgende:

[..]

Thanks for the info... Ik zit al voorbij m'n stufi-periode maar met een beetje mazzel werkt het ook met terugwerkende kracht. :)
Dan wil ik ook wel een mindering op m'n studieschuld :P
'Cos boys don't cry.
  woensdag 8 februari 2012 @ 08:58:24 #269
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107741122
Kan iemand me hier een fatsoenlijke GGZ instelling aanraden?

Zit bij Punt P, maar ben dat zooitje daar meer dan zat. Van de anderen weet ik verder niets, dus wellicht heb ik iets aan andermans ervaringen.
'Cos boys don't cry.
pi_107741822
Net bij de huisarts geweest. Gewoon gezegd dat ik een vermoeden heb en dus graag een verwijzing wilde. Hij vroeg nog wel naar enkele details. Hij had alle begrip en vond het super dat ik er zelf mee kwam. En hij heeft mij dus een verwijzingsbrief gegeven.

Hij zei dat ik nog wel even moest nagaan of mijn zorgverzekering dit dekt. Maar op de website van Psyq staat dat het in de basisverzekering zit. Ik heb mijn verzekeringsmaatschappij gebeld en die bellen mij mogelijk hierover terug. Basisverzekering is toch algemeen hetzelfde?
pi_107742882
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 07:51 schreef grrrbeer het volgende:

[..]

Dan wil ik ook wel een mindering op m'n studieschuld :P
Same here :')
pi_107744637
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 09:36 schreef OnsvirjouSA het volgende:
Net bij de huisarts geweest. Gewoon gezegd dat ik een vermoeden heb en dus graag een verwijzing wilde. Hij vroeg nog wel naar enkele details. Hij had alle begrip en vond het super dat ik er zelf mee kwam. En hij heeft mij dus een verwijzingsbrief gegeven.

Hij zei dat ik nog wel even moest nagaan of mijn zorgverzekering dit dekt. Maar op de website van Psyq staat dat het in de basisverzekering zit. Ik heb mijn verzekeringsmaatschappij gebeld en die bellen mij mogelijk hierover terug. Basisverzekering is toch algemeen hetzelfde?
voor psychiatrisch zorg moet je sinds dit jaar eigen risico gaan betalen althans dat heb ik begrepen van de instelling waar ik behandeld word.
if you go chasing rabbits, And you know you're going to fall, Tell 'em a hookah smoking caterpillar, Has given you the call
pi_107747492
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 11:19 schreef afraid_tech het volgende:

[..]

voor psychiatrisch zorg moet je sinds dit jaar eigen risico gaan betalen althans dat heb ik begrepen van de instelling waar ik behandeld word.
Ik heb vanochtend de zorgverzekeraar gebeld en ze konden mij vertellen dat minder dan 100 minuten 100 euro kost en meer dan 100 minuten 200 euro eigen bijdrage. Maar goed, het zij zo. Als ik hier mee geholpen ben dan is mij dat die 200 euro wel waard.
pi_107785156
Misschien nog een goede link voor de startpost...

www.addonline.nl (ADD volgens mensen met ADD)
Erg informatief
pi_107815941
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2012 14:33 schreef grrrbeer het volgende:
Okee... Hoe gaan de mensen hier om met vragen en twijfel omtrent hun versnipperde CV? :')

Morgen tweede gesprek, en men heeft al laten doorschemeren dat hier een punt van twijfel bestaat.

Snap ik ook helemaal. De twijfel is wederzijds. Ik kan gewoon niet garanderen dat het gaat lukken allemaal, hoe zeer ik ook wil.

Maar ik moet ze er dus van overtuigen dat ik iets vasts zoek.

Zit er aan te denken het hele verhaal maar gewoon op tafel te gooien, ben ik daar eigenlijk geen voorstander van.
Gooi het inderdaad op tafel, zonder te liegen. Maar verpak de boodschap mooi, voorbeeld:

"Klopt *) , ik heb erg geworsteld om in het verleden een baan te vinden die uitdagend genoeg is voor me. Intussen ben ik erachter dat dat juist de oorzaak was, ik heb echt de behoefte aan een uitdaging, iets wat mij boeit en interesseert en vooral prikkeld. Ik denk dat [de functie] voor mij een uitdaging is en het lijkt mij zeker boeiend, óók voor de langere termijn. Dat is voor mij misschien wel dé reden waarom ik hier zit. Of denkt u niet dat dit een uitdagende functie zal zijn?" :7

Misschien beetje overdreven, maar het maakt me punt duidelijk. Iets in die richting in ieder geval, degene die je sollicitatie afneemt zal zeker beamen dat het een uitdagende job is en wie wil nou niet iemand die een uitdagende functie gretig aanpakt? Niets gelogen; wij hebben immers behoefte aan uitdaging, boeiende bezigheden en presteren beter als iets ons interesseert. We zijn tevens verslaafd aan prikkels :Y Mocht het nou tegenvallen; we hebben geen glazen bol toch? ;)

Het enige wat je niet noemt is 'AD(H)D'. Solliciteren is jezelf verkopen, vertel dus wat de tegenpartij wil horen. Probeer zo niet (of zo min mogelijk) te liegen, besteed aandacht aan hoe je het verwoord en bereid dit desnoods voor. Een sollicitatie is niets meer dan een (verplichte) formaliteit / test, kijk er ook niet anders tegenaan.
pi_107863577
Pfff, even mopperen hoor..
Ben de laatste week weer even totaal gefrustreerd.
Ten eerste over mezelf, omdat ik al maanden lang standaard te laat kom op werk/afspraken (het enige waar ik op tijd kom is mijn SPV-er, maar dat is omdat ik daar altijd een kwartier vroeger voor in mijn agenda zet dan de eigenlijke afspraak, en daar telkens intrap :')), zelden voor 5 uur in bed lig terwijl ik elke avond weer rond een uur of 10 al denk 'ik ga zo maar eens naar bed, nog heel even dit afmaken...'.
Onlangs met RIBW-er over gehad, en toch afgesproken dat ik er serieus aandacht aan zou besteden, maar sindsdien ben ik alleen maar gefrustreerder omdat het me zelfs niet lukt te veranderen als ik er wel volledig naar streef.

Daarnaast blijf ik jojo-en tussen geobsedeerd zijn door een project/hobby oid in dergelijke mate dat alles er voor moet wijken > me realizeren dat dat niet gezond is > een stapje terugnemen > interesse verliezen > ongelukkig en verveeld zijn dat ik geen obsessie heb :{ En dan begint het hele liedje weer opnieuw.

Op een of andere manier lijkt alles wat 'goed' voor me is ook altijd haaks te staan op wat ik zelf wil, waardoor structuur e.d. erg lastig zijn vol te houden omdat ik altijd het gevoel heb het voor een ander te doen of 'omdat iedereen zegt dat het goed voor me is'.
Maar ondertussen kom ik ook niet tot veel als ik me door mijn eigen motivatie laat leiden, want die lijkt met alles (verantwoordelijkheden, werk, familie, vrienden) altijd meer in het teken te staan van 'hoe kom ik er onderuit/er mee weg het niet te doen' dan 'hoe zorg ik dat ik gewoon doe wat er van me verwacht wordt'. Ik heb gewoon het brein van een opstandige puber ofzo, alleen dacht ik als puber nog dat ik het beter wist, terwijl ik me nu bewust ben dat ik eigenlijk vooral niet naar mezelf moet luisteren.. maar zowel van doen wat ik wil als doen wat anderen aanraden word ik ongelukkig lijkt het :{

En dan is er nog het feit dat ik sinds mijn medicatie geen druppel meer mag drinken, met als gevolg dat ik echt nooit moe ben als ik in bed stap (t is meer een kwestie van 'oja, ik zal nu maar eens gaan slapen, want dat moet ook elke 24 uur..'), en helemaal niet meer de rust heb om tv of een film te kijken, terwijl ik ondertussen nog tig series heb die ik graag wil zien, maar ik ben sinds ik 's avonds niets meer drink echt continu opgejaagd en kan echt geen minuut stil zitten, zelfs niet op momenten dat ik mentaal echt te moe ben om nog door te denderen.

Nouja, bla.. hopelijk lucht dit een beetje op en zijn er misschien wel anderen die t herkennen (en misschien al manieren hebben gevonden om er mee om te gaan)?
  zaterdag 11 februari 2012 @ 16:46:41 #277
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107863692
Wat voor medicatie heb je dan dat je geen druppel mag drinken?
'Cos boys don't cry.
pi_107863864
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 16:46 schreef grrrbeer het volgende:
Wat voor medicatie heb je dan dat je geen druppel mag drinken?
Bupropion/Welbutrin 300mg.
Nu hoor ik wel dat sommige mensen er toch gewoon bij drinken, maar ik hoor ook veel negatieve verhalen en t werd mij iig erg afgeraden.

Opzich was t natuurlijk ook niet gezond dat ik de afgelopen jaren bijna elke dag doorkwam met het idee 'vanavond heb ik iig éven rust met een biertje', en het zou ook anders moeten kunnen (ik dacht destijds ook altijd 'ik stop wel als ik medicatie heb') maar dan moet ik wel een andere manier vinden waarop het lukt..
Overigens is het dubbel frustrerend vanwege mijn ASS waardoor sociale gelegenheden/drukke/massale events nu ook allemaal vooral stressvol zijn, terwijl ik daar voorheen nog wel van kon genieten. Al met al voelt 't een beetje alsof alle sjeu uit mijn leven is verdwenen :{
pi_107863975
Veel sterkte.
-weg-
pi_107864405
Thanks.. nouja, dat klinkt ook weer zo zwaar, er staat niet in 't bijzonder iets heel zwaars voor de deur ofzo, t is gewoon algehele onvrede.. ik vind 't leven nou eenmaal snel saai, en saaiheid snel onverdraagbaar.
pi_107864900
Ik ken dat en ik zit momenteel ook een beetje in zo'n situatie, dus vandaar.
-weg-
pi_107865651
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 17:14 schreef Maartel het volgende:
Thanks.. nouja, dat klinkt ook weer zo zwaar, er staat niet in 't bijzonder iets heel zwaars voor de deur ofzo, t is gewoon algehele onvrede.. ik vind 't leven nou eenmaal snel saai, en saaiheid snel onverdraagbaar.
Zo herkenbaar :{

Ben hier een hele tijd niet geweest :@

Ik las net dit stukje:

quote:
Soms bezitten AD(H)D'ers bijzondere vaardigheden met betrekking tot het snel combineren van informatie en indrukken, probleemoplossend denken, inlevingsvermogen, creativiteit, en ruimtelijk inzicht.
En ik voel me trots dat ik deze "gave" heb, is dat gezond? :@
Brutal. Fucking. Metal.
pi_107866087
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 17:53 schreef -_Guitarist_- het volgende:

En ik voel me trots dat ik deze "gave" heb, is dat gezond? :@
Neui, zijn goede eigenschappen toch?
pi_107875481
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 18:09 schreef Maartel het volgende:

[..]

Neui, zijn goede eigenschappen toch?
Ja, lijkt mij ook.

Ben alleen niet het type persoon om van mezelf te zeggen waar ik goed in ben.
Brutal. Fucking. Metal.
pi_107928709
Ik ben kortgeleden ook gediagnostiseerd met ADD. Dit na eigen vermoeden.

Afgelopen woensdag begonnen met methylfenidaat. Moest de 1e week beginnen met 30mg per dag. Heb nu eigenlijk niet echt het gevoel dat het iets met me doet (wel bijwerkingen; veel zweten, geen honger, soms even wazig zicht en soms hoofdpijn).
Het rare is, dat ik het voor de diagnose ook wel eens gebruikt heb om te studeren en er toen wel wat aan had (een beetje druk gevoel in mn hoofd, de drang om te gaan studeren). Zou dit placebo zijn geweest of verwacht ik er nu te veel van?
pi_107995524
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 16:54 schreef Maartel het volgende:

[..]

Bupropion/Welbutrin 300mg.
Nu hoor ik wel dat sommige mensen er toch gewoon bij drinken, maar ik hoor ook veel negatieve verhalen en t werd mij iig erg afgeraden.
Mm, ik heb nu 150mg Wellbutrin en ik heb er al een aantal keer mee gedronken zonder eigenlijk iets te merken. Met gedronken bedoel ik 1 of 2 flessen bier, en het meeste wat ik heb gehad was 3 bier en wat jagermeister en daar heb ik niks (nadeligs) van gemerkt (behalve een kater de volgende ochtend, ontwenning :') )

Ik heb eigenlijk niet precies van mijn psych gehoord of ik wel of niet mag drinken ... Maar nu moet ik verhogen naar 300mg, dus dan ga ik wel weer een maandje zonder.
pi_108051841
methylfenidaat gestopt, omdat mn psych het idee had dat het ook nog wel eens de bijwerkingen van mn AD kon versterken... en omdat de methylfenidaat weinig/niks leek te doen :{.
Mama van 2 lieve meiden :)
  donderdag 16 februari 2012 @ 19:07:34 #289
35189 Troel
scherp en bot
pi_108053003
Wat jammer Nijna :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_108058889
Afgelopen maandag een eindgesprek bij een loopbaanadvies bureau gehad. De psych die ook de intake deed. Kwam met de vraag of ik er wel eens aangedacht had dat ik in de hoek van AD(H)D kon zoeken. Heb hem toen verteld dat ik binnenkort een traject daarvoor start en dat ik de verwijzing van de MD al binnen heb. En dat ik maandag as. een eerste gesprek heb. Ik moest dus a.s. maandag vrij vragen op mijn werk. Mijn leidinggevende vroeg of het ernstig was en dat hij zich zorge maakte. Toen heb ik hem maar verteld dat ik voor een AD(H)D test vrij moest hebben. Gelukkig vond hij het heel positief dat ik dit op pakte. Hij vertelde mij zelfs dat ik er geen verlofuren voor hoefde te schrijven omdat dit ook in bedrijfsbelang is dat ik hiermee bezig ben.

Dus soms loont het zelfs als je het aan je manager verteld!
pi_108059102
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 17:53 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Zo herkenbaar :{

Ben hier een hele tijd niet geweest :@

Ik las net dit stukje:

[..]

En ik voel me trots dat ik deze "gave" heb, is dat gezond? :@
Ik heb hetzelfde, voel me er soms bijna schuldig door. Als ik creatief moet zijn werk ik "clean" moet ik me focussen gebruik ik ritalin, beste van twee werelden toch? Voelt soms alleen een beetje als concurentievervalsing ^_^
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_108074877
Ik word helemaal gek van de Dexamfetamine...
Vergeet het regelmatig in te nemen en elke keer als ik me dat ineens realiseer word ik chagerijnig op degene die bedacht heeft om mensen die dingen vergeten de "opdracht" te geven te onthouden dat je 3 keer per dag een pilletje in moet nemen... :r

Alarm op m'n telefoon werkt niet, die heb ik niet altijd bij me (oeps, m'n telefoon vergeten!) en anders gaat het alarm altijd af als ik met iets bezig ben. nou even gauw afmaken en dan pilletje nemen, maar ja, 2 minuten later ben ik dat alweer vergeten... Dus weer te laat innemen of helemaal niet.

Ik vind 't ook verschrikkelijk belemmerend! De hele tijd moeten denken aan dat je dat spul moet meenemen en natuurlijk ook niet vergeten dat er dan water mee moet.

Dan heb ik ook nog 's dat sinds ik ze slik ik geen enkele soort pil meer makkelijk weg krijg (eerder nooit moeite mee) en ze achter m'n huig naar boven gaan en daar blijven steken... of langzaam naar beneden glijden... *kokhals* *kokhals*
Dus ik moet elk pilletje eerst tussen 2 lepels vermalen en het dan in een yoghurt of door m'n drinken doen...
Midden in de stad of op een andere publiekelijke locatie het in moeten nemen staat daardoor ook niet echt charmant. Ik zou net zo goed midden op straat het op kunnen snuiven, zelfde effect.

en dan werkt het eigenlijk ook niet eens echt. Het enige wat ik er van merk is dat ik overdag niet moe ben.. heerlijk!, maar om daar nou al die moeite voor te moeten doen?

En tot overmaat van ramp is m'n psych op vakantie en is m'n volgende afspraak pas halverwege maart :'(

Deed het net zo goed, opgeruimd huisje, hele dag door zin om bezig te zijn en nu begint het allemaal een beetje in verval te raken.. ik wil weer aan de concerta :{
You're dead to me!
I'm eating all your sandwiches,
Dead people don't need them...
pi_108119494
Mijn dexamfetamine zit in poedervorm in capsules. Misschien een idee?
pi_108121626
Weet iemand hoe lang het duurt voordat je aan ritalin gewend bent? het rare is: als ik mijn syptomen bekijk voldoe ik aan het ad(h)d type. Maarja elke keer dat ik ritalin inneem voelt het raar aan, ik word als het ware een stuk agressiever en een stuk drukker, terwijl het in mijn hoofd juist wel rustig wordt, heb geen last van dwanggedachtes, kan me aanzetten om dingen te doen, heb weer zin in het leven. Ik vind het zelf een beetje apart. Iemand ervaringen ermee?
  zaterdag 18 februari 2012 @ 18:07:42 #295
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_108122221
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 17:43 schreef de40reoverz het volgende:
Weet iemand hoe lang het duurt voordat je aan ritalin gewend bent? het rare is: als ik mijn syptomen bekijk voldoe ik aan het ad(h)d type. Maarja elke keer dat ik ritalin inneem voelt het raar aan, ik word als het ware een stuk agressiever en een stuk drukker, terwijl het in mijn hoofd juist wel rustig wordt, heb geen last van dwanggedachtes, kan me aanzetten om dingen te doen, heb weer zin in het leven. Ik vind het zelf een beetje apart. Iemand ervaringen ermee?
Ik zit nu twee weken aan de ritalin en ik ben er nu redelijk aan gewend. In het begin werd ik er alleen maar wazig van (wel heel rustig overigens). Weet nu trouwens ook uit eigen ervaring dat de waarschuwing voor de combinatie met alcohol er niet voor niets op staat... :')
pi_108123446
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 18:07 schreef Ludootje het volgende:

[..]
. Weet nu trouwens ook uit eigen ervaring dat de waarschuwing voor de combinatie met alcohol er niet voor niets op staat... :')
Hoe doe je het dan als je een keer wat wil gaan drinken met vrienden?
En hoe was je ervaring met de alcohol-ritalin combi?
pi_108124153
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 18:07 schreef Ludootje het volgende:

[..]

Weet nu trouwens ook uit eigen ervaring dat de waarschuwing voor de combinatie met alcohol er niet voor niets op staat... :')
Ik heb dit afgelopen woensdag voor het eerst geprobeerd, maar ik merkte er eigenlijk niet zo veel van.. Voor mijn gevoel ging het niet sneller dan normaal.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 19:14:59 #298
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_108124372
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 18:49 schreef OnsvirjouSA het volgende:

[..]

Hoe doe je het dan als je een keer wat wil gaan drinken met vrienden?
En hoe was je ervaring met de alcohol-ritalin combi?
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 19:09 schreef SemperFii het volgende:

[..]

Ik heb dit afgelopen woensdag voor het eerst geprobeerd, maar ik merkte er eigenlijk niet zo veel van.. Voor mijn gevoel ging het niet sneller dan normaal.
Volgens mij spelen er meer factoren mee, maar sowieso op het moment dat de ritalin nog werkzaam is werd ik echt heel wazig... Alles ging langs me heen en ik had van die momenten dat je zeg maar even helemaal geen idee meer hebt waar je nou mee bezig was. En dat was na 2 fluitjes, anderhalf uur nadat de ritalin ingewerkt was.

Tegenwoordig drink ik mijn eerste biertje pas 3,5 tot 4 uur nadat ik de laatste ritalin heb ingenomen, en sindsdien geen last meer van gehad. :)
pi_108130123
Het lijkt me een goede motivatie om na een diagnose en dus een mogelijke start van medicatie te stoppen met alcoholische dranken. Maar goed das altijd makkelijker gezegd dan gedaan.

Voor mij zal de diagnose nog wel een week of 4 duren. Ik heb maandag eerst het intake gesprek. Dus nog tijd genoeg de voorraad die ik heb te verwerken. :-)
pi_108189013
Over een weekje ongeveer gaan ze bij mij poging doen tot het stellen van een diagnose (na meerdere gesprekken met de psych, over hoe ik was als kind enzo). Aan de ene kant hoop ik dat mijn chaos op het moment 'gewoon' het gevolg is van een onregelmatig leefritme en teveel hooi op mn vork, aan de andere kant zou een diagnose zo'n ongelooflijke opluchting zijn. We zullen zien :).
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_108204834
Vandaag de intake gehad een gesprek bij van 3 uur waarvan de eerste 1,5 uur zonder familie en de tweede gedeelte dus met. Volgende week de bespreking van de bevindingen. gelukkig zit er niet veel tijd tussen. Ik had gerekend op een diagnose traject van minstens een paar maand.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')