Het verschil zit hem inderdaad ook niet in de programma's die je gebruikt, maar in de opzet van het systeem, packaging welke versies van software etc.quote:Op woensdag 16 november 2011 09:45 schreef waspoedertje het volgende:
Veel distro's lijken toch op mekaar vind ik zelf
of je nou ubuntu met gnome 3.2 geinstalleerd hebt of fedora met 3.2
Voor je gevoel zit er weinig verschil in
Ik weet niet of er veel verschil is in de terminal (dat ben ik nog allemaal onder de knie aan het krijgen) wat wel fijn is dat je veel commando 's zo kan invoeren
ele mappen jpg naar pdf converteren bijvoorbeeldwel via imageshack maar je hoeft niks meer erbij te installeren
Het verschil zit hem in de kernel en de manier waarop sommige zaken worden aangesproken. Zo kun je welliswaar de meeste Linux apps cross-distro installeren omdat je ze vaak compiled (of een package compiled) speciaal voor jouw system en kernel versie. Dit verschil zie je hedendaags een stuk minder. Alleen nog echt de grote jongens:quote:Op woensdag 16 november 2011 09:55 schreef Cid het volgende:
[..]
Het verschil zit hem inderdaad ook niet in de programma's die je gebruikt, maar in de opzet van het systeem, packaging welke versies van software etc.
Waarom zou GDM 3.2 op het ene systeem anders moeten zijn dan op een ander systeem!? Dat is nu net het hele eieren eten bij Linux: alles is een 'module'. GDM/KDE/etc zijn dus overal hetzelfde met hetzelfde versienummer. De ene linux kan iets verder zijn dan de andere qua versie maar dat is dan slechts tijdelijk.quote:Op woensdag 16 november 2011 09:45 schreef waspoedertje het volgende:
Veel distro's lijken toch op mekaar vind ik zelf
of je nou ubuntu met gnome 3.2 geinstalleerd hebt of fedora met 3.2
Voor je gevoel zit er weinig verschil in
De meeste tools in de terminal zijn uitwisselbaar (maar Ubuntu heeft er een aantal die net even anders werken dan onder Redhat of Suse).quote:Ik weet niet of er veel verschil is in de terminal (dat ben ik nog allemaal onder de knie aan het krijgen) wat wel fijn is dat je veel commando 's zo kan invoeren. Hele mappen jpg naar pdf converteren bijvoorbeeldwel via imageshack maar je hoeft niks meer erbij te installeren
Mee eens, daarom zou het ook jammer zijn als Ubuntu zoveel klanten verliest. Canonical is een krachtige organisatie met een hoop ontwikkelaars, een hoop inkomsten en als het nodig is een multimiljardair die de gaatjes opvult. Mint is een veel kleinere organisatie die drijft op donaties, en nevernooit zo'n product neer zou kunnen zetten zonder de basis van Ubuntu. Als iedereen over zou gaan op Mint, gaat Canonical failliet, en is daarmee Mint ook zijn basis kwijt.quote:Op woensdag 16 november 2011 02:52 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Vergeet niet dat Ubuntu in den beginne ook een afgeleide was van Debian. En Ubuntu heeft de Linux wereld best veel goeds gebracht.
Probleem van Ubuntu is volgens mij dat iets tevaak iets te snel radicaal veranderen.
Linux is een systeem op maat, wie een meer luxe desktopmanager wilde hebben koos altijd KDE en wie echt alleen de basis wilde XFCE. Gnome was een mooie tussenweg, maar doordat er rare tierelantijntjes aan ons worden opgedrongen haken mensen af.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:32 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Mee eens, daarom zou het ook jammer zijn als Ubuntu zoveel klanten verliest. Canonical is een krachtige organisatie met een hoop ontwikkelaars, een hoop inkomsten en als het nodig is een multimiljardair die de gaatjes opvult. Mint is een veel kleinere organisatie die drijft op donaties, en nevernooit zo'n product neer zou kunnen zetten zonder de basis van Ubuntu. Als iedereen over zou gaan op Mint, gaat Canonical failliet, en is daarmee Mint ook zijn basis kwijt.
quote:Op woensdag 16 november 2011 20:17 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Linux is een systeem op maat, wie een meer luxe desktopmanager wilde hebben koos altijd KDE en wie echt alleen de basis wilde XFCE. Gnome was een mooie tussenweg, maar doordat er rare tierelantijntjes aan ons worden opgedrongen haken mensen af.
quote:Op woensdag 16 november 2011 14:02 schreef MichielPH het volgende:
Weet iemand ook een simpele DLNA client voor debian? Ik heb een HTC met Android erop en hiermee moet ik m'n muziek op DLNA aparaten af kunnen spelen. Debian is geïnstalleerd op een headless server, dus ben ik op zoek naar een daemon die zich gedraagd als audio client. Als ik google, vind ik voornamelijk A/V-servers.
Iemand tips?
Maar dat is ook al een serverquote:Op woensdag 16 november 2011 20:35 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik gebruik serviio op ubuntu icm samsung tv.
Ik heb er een tijd terug een topic over gestart. ff zoeken.
quote:Op woensdag 16 november 2011 20:19 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]hoe staat dit in relatie tot mijn post die je quote?
Linux gaat ten onder aan verdeeldheid.quote:Op donderdag 17 november 2011 20:11 schreef Boze_Appel het volgende:
Zo, vandaag maar de 'demo-bak' op het werk van dat kansloze Mint omgeknutseld naar Arch.
Heerlijk programma inderdaad.quote:Op woensdag 16 november 2011 22:35 schreef Farenji het volgende:
mplayer kan alles afspelen, ook remote streams.
Je hoeft niet up te daten he en dan blijf je op dezelfde release hangen.quote:Op woensdag 16 november 2011 20:17 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Linux is een systeem op maat, wie een meer luxe desktopmanager wilde hebben koos altijd KDE en wie echt alleen de basis wilde XFCE. Gnome was een mooie tussenweg, maar doordat er rare tierelantijntjes aan ons worden opgedrongen haken mensen af.
Ik vind het updaten van het systeem hardstikke fijn, maar ik wil niet dat ubuntu kiest welke mediaplayer bijvoorbeeld, dan zou ik liever zien bij het starten van de mediaplayer een install menu komt waar je kan kiezen of je bijv. Banshee, Rhytmbox of een andere speler wil.quote:Op donderdag 17 november 2011 22:17 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Je hoeft niet up te daten he en dan blijf je op dezelfde release hangen.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 18 november 2011 08:22 schreef A-mineur het volgende:
[..]
Ik vind het updaten van het systeem hardstikke fijn, maar ik wil niet dat ubuntu kiest welke mediaplayer bijvoorbeeld, dan zou ik liever zien bij het starten van de mediaplayer een install menu komt waar je kan kiezen of je bijv. Banshee, Rhytmbox of een andere speler wil.
Dat valt opzich wel mee, iig. voor 'professioneel' gebruik, bovendien blijven de sources (ongeveer) hetzelfde. De enige verdeeldheid wat is er is dat dezelfde packages verkocht worden als ander product terwijl het niet veel meer is dan wat theming. Mint & Ubuntu bv. of alle subsmaken van Ubuntu. Hetzelfde zie je overigens met de Windowsen, die heb je ook in vele smaken.quote:Op donderdag 17 november 2011 20:56 schreef Farenji het volgende:
[..]
Linux gaat ten onder aan verdeeldheid.
smplayerquote:Op donderdag 17 november 2011 22:12 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Heerlijk programma inderdaad.
Al die -vf opties zijn ook zo verdomd handig soms. Smplayer blijft mijn favoriete Mplayer-GUI
Ben ik het mee eens alleen snap ik Canonical wel. Indien je dit voor mediaplayers doet moet je dit ook doen voor videospelers, texteditors etc etc etc etc etc etc.quote:Op vrijdag 18 november 2011 08:22 schreef A-mineur het volgende:
[..]
Ik vind het updaten van het systeem hardstikke fijn, maar ik wil niet dat ubuntu kiest welke mediaplayer bijvoorbeeld, dan zou ik liever zien bij het starten van de mediaplayer een install menu komt waar je kan kiezen of je bijv. Banshee, Rhytmbox of een andere speler wil.
Absoluut mee eens. Blijf bij 1 player er zorg dat deze alle functies heeft die in enige andere player zit en zorg dat deze leading wordt. Dan krijg je uiteindelijk een perfect werkende mediaspeler. Doe dat met alle sets van identieke dingen en je krijgt een goed systeem.quote:De keuze van één speler (in dit voorbeeld) vind ik niet erg, maar het moet niet om de release hele andere software gaan nemen.
Unity is nog steeds niet af. In 11.04 werkte het maar waag het niet iets specifieks anders te willen. 11.10 is al veel beter maar ik mis nog steeds een eigen(!) tool om alles naar wens te veranderen.quote:Net als over Unity ben ik ook niet echt te spreken het werkt gewoon voor geen meter bij veel apps die ik gebruik, menu's die niet zichtbaar zijn, scaling problemen door die sidebar, niet werkende topbar in apps etc.... Doe mij maar gewoon Gnome 3.2. Helaas heb ik dit op werk niet helemaal terug kunnen draaien en ervaar ik wat problemen wanneer ik chrome gebruik.
Dan moet je voortijdig de ubuntu-desktop package verwijderen, dan krijg je niks van al die wijzigingen mee (of welke -desktop package je ook hebt gebruikt). De release notes zijn vaak aardig compleet over de wijzigingen. Tis niet zo dat je een base install hebt die waar je zelf handmatig alle packages installeert en die dan gaat updaten.. (of kon je dit nou wel doen?!quote:Op vrijdag 18 november 2011 08:22 schreef A-mineur het volgende:
De keuze van één speler (in dit voorbeeld) vind ik niet erg, maar het moet niet om de release hele andere software gaan nemen. Net als over Unity ben ik ook niet echt te spreken het werkt gewoon voor geen meter bij veel apps die ik gebruik, menu's die niet zichtbaar zijn, scaling problemen door die sidebar, niet werkende topbar in apps etc.... Doe mij maar gewoon Gnome 3.2. Helaas heb ik dit op werk niet helemaal terug kunnen draaien en ervaar ik wat problemen wanneer ik chrome gebruik.
O, dan heb je nog de oude kernel te pakken?!?quote:Op vrijdag 18 november 2011 22:03 schreef KomtTijd... het volgende:
Mint heeft wel een nadeel: Mijn accu is ineens met een uurtje leeg.
Dat ding gooi je natuurlijk sowieso weg na 4 jaar: zit geen gang meer in, in die ouwe laptop.quote:Op vrijdag 18 november 2011 23:25 schreef PiRANiA het volgende:
Mijn laptop houdt het 17 minuten vol. 8cel-accu.
Maar goed, die accu is helemaal aan het einde van zijn leven na 4 jaar.
Wat een bullshitquote:Op zaterdag 19 november 2011 09:09 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Dat ding gooi je natuurlijk sowieso weg na 4 jaar: zit geen gang meer in, in die ouwe laptop.
een nieuwe battery en het kan er weer tegenaanquote:Op vrijdag 18 november 2011 23:25 schreef PiRANiA het volgende:
Mijn laptop houdt het 17 minuten vol. 8cel-accu.
Maar goed, die accu is helemaal aan het einde van zijn leven na 4 jaar.
O weet niet, ik had niet de indruk dat jij met trage troep wil werken.quote:Op zaterdag 19 november 2011 09:21 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Hoe lang doe jij met je computers/laptops? Die laptop is na vier jaar nog prima hoor (dual core, 3GB).
Kloptquote:Op zaterdag 19 november 2011 10:20 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
O weet niet, ik had niet de indruk dat jij met trage troep wil werken.
Dan zet je het uitquote:Ik doe te lang met computers: Mijn PC heb ik al 9 jaar, mijn macbook 4 jaar. Daar had ik trouwens een topic over.
Hebben jullie ook zo'n last van die kut sneeuwanimatie ? Mijn macbook staat te blazen als een kat, en 't gaat ook verre van soepeltjes allemaal.
Ahh, geweldig. Bedankt!quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:36 schreef PiRANiA het volgende:
Dan zet je het uit.
Settings, en dan de meest rechter tab
Ligt er maar net aan hoe je er mee om gaat. De meeste laptops vallen na 3-4 jaar gewoon uit elkaar als je ze een beetje intensief gebruikt.quote:Op zaterdag 19 november 2011 09:21 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Hoe lang doe jij met je computers/laptops? Die laptop is na vier jaar nog prima hoor (dual core, 3GB).
Ok.quote:Op zondag 20 november 2011 18:27 schreef Superthomas het volgende:
hoi, ik heb een arch linux installatie op mijn oude computer. ik moet 2 commando's uitvoeren als ik me heb aangemeld.
sudo dhcpcd
startx
ik meld me trouwens aan in zo een tty(X11 start niet vanzelf op)
oh, kut. ik heb alweer eens mijn post niet afgemaaktquote:
Met deze knop kan jij je post bewerken:quote:Op zondag 20 november 2011 19:07 schreef Superthomas het volgende:
[..]
Oh, kut. Ik heb alweer eens mijn post niet afgemaakt.Hoe moet ik dat doen?
nee, dat bedoel ik niet. ik heb het over het probleem.quote:Op zondag 20 november 2011 19:14 schreef Boomstronk- het volgende:
[..]
Met deze knop kan jij je post bewerken:
[ afbeelding ]
Wat is het probleem dan?quote:Op zondag 20 november 2011 19:15 schreef Superthomas het volgende:
[..]
Nee, dat bedoel ik niet. Ik heb het over het probleem.
Lees dit es.quote:Op zondag 20 november 2011 19:19 schreef Superthomas het volgende:
[..]
dat ik 2 commando's(opdrachten whatever) moet uitvoeren als ik me aanmeld.
1 2 3 4 | PHP Warning: mysql_connect(): Can't connect to MySQL server on 'xxx.xxx.xx.xxx' (4) in /home/naam/arg.php on line 8 PHP Warning: mysql_select_db(): Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2) in /home/naam/arg.php on line 9 PHP Warning: mysql_select_db(): A link to the server could not be established in /home/naam/arg.php on line 9 Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' |
1 2 3 4 | [client] #password = your_password port = 3306 socket = /var/run/mysqld/mysqld.sock |
1 | socket = /tmp/mysqld.sock |
Op regel 8 probeer je een connectie op te zetten met een remote database, maar dat mislukt (geen idee waarom, te weinig info in je post).quote:Op dinsdag 22 november 2011 17:40 schreef Faux. het volgende:
[ code verwijderd ]
Dit leek me een rare error, aangezien ik helemaal niet probeer om verbinding te maken met een lokale database, maar met een remote. Weet iemand wat ik fout doe?
mysql-select-dbquote:If the link identifier is not specified, the last link opened by mysql_connect() is assumed. If no such link is found, it will try to create one as if mysql_connect() was called with no arguments. If no connection is found or established, an E_WARNING level error is generated.
Via een mysql_error(); heb ik gekeken wat er fout was en er gaat inderdaad iets mis bij het verbinding maken: hij kan geen verbinding maken met de MySQL-server van dat IP-adres (PHP Warning: mysql_connect(): Can't connect to MySQL server on 'xxx.xxx.xx.xxx' (4) in /home/naam/arg.php on line 12). Dit vind ik raar, omdat het IP-adres het IP-adres is dat gegeven is in het cPanel van de remote server, en mijn IP-adres staat in de Allowed-lijst van die server. Wat doe ik fout?quote:Op dinsdag 22 november 2011 18:25 schreef devzero het volgende:
[..]
Op regel 8 probeer je een connectie op te zetten met een remote database, maar dat mislukt (geen idee waarom, te weinig info in je post).
Ondanks die fout, probeer je toch door te gaan en doe je een mysql_select_db in regel 9. Op welke server denk je dat die een database select?
[..]
mysql-select-db
Omdat je connect failed en je dus geen link identifier hebt, zal mysql_select_db het laastse aannemen en dus denken dat je probeert te verbinden met een lokale server.
Het probleem is de mysql_connect. Geef je de juiste parameters/login name/password?
Mag wel hoorquote:Op dinsdag 22 november 2011 19:32 schreef Faux. het volgende:
Laat maar - na lang zoeken kom ik erachter dat je je MySQL-databases niet van buitenaf mag bereikenFijn dat ze dat zo duidelijk neerzetten en zo
_!
Als zijn webhoster het blokt in een firewall, dan kan je weinig doen; zeker als het "niet mag" volgens diens policy.quote:Op woensdag 23 november 2011 13:46 schreef erikkll het volgende:
[..]
Mag wel hoorAan te passen in de config.
De grote vraag is of hij a) unix rechten heeft op die machine en b) zijn hoster niet een firewall heeft die alleen toegang geeft tot bepaalde poorten. En ja dat soort filtering zuigt, maar misschien is het wel goedkoop.quote:Op woensdag 23 november 2011 20:35 schreef slacker_nl het volgende:
Waarom moeilijk doen? Portforwarding met iptables en/of MySQL op een andere poort dan 3306 laten luisteren. Of weggaan, want dit soort filtering zuigt...
Bedenk wel dat we nu in 2011 zitten heh. Dat laatste bolletje is dus een extrapolatie of voorspelling ofzo.quote:Op donderdag 24 november 2011 11:15 schreef gogosweden het volgende:
[..]
wow check ubuntu naar beneden gaan dan
Bekijk die tabel nog eens goed, het laatste bolletje geeft aan zoals de situatie nu is.quote:Op donderdag 24 november 2011 11:17 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Bedenk wel dat we nu in 2011 zitten heh. Dat laatste bolletje is dus een extrapolatie of voorspelling ofzo.
Dus ze hebben nu al gegevens over de page hits in 2012?quote:Op donderdag 24 november 2011 11:36 schreef Daeron het volgende:
[..]
Bekijk die tabel nog eens goed, het laatste bolletje geeft aan zoals de situatie nu is.
Canonical is heel hard gebruikers aan het wegjagen met die achterlijke interface-keuzes die ze de laatste tijd maken; en Mint is dan het beste alternatief: al het goede van ubuntu maar zonder de unity crapzooi.quote:Op donderdag 24 november 2011 11:55 schreef gebrokenglas het volgende:
Die voorspelling is een beetje raar inderdaad.
Maar ik wist niet dat Mint zo aansloeg.
Als je kijkt zie je dat die afbeelding generated is op 23 november 2011, gister dus. Waarschijnlijk zetten ze de ijkpunten op het begin van het jaar en is dat punt waar "now" staat gewoon de data zoals die gister was.quote:Op donderdag 24 november 2011 11:45 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dus ze hebben nu al gegevens over de page hits in 2012?
Knap.
Pffft, het is een NVIDIA kernel module version mismatch, door de laatste update.quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | EE) NVIDIA(0): Failed to initialize the GLX module; please check in your X (EE) NVIDIA(0): log file that the GLX module has been loaded in your X (EE) NVIDIA(0): server, and that the module is the NVIDIA GLX module. If (EE) NVIDIA(0): you continue to encounter problems, Please try (EE) NVIDIA(0): reinstalling the NVIDIA driver. Error: API mismatch: the NVIDIA kernel module has version 173.14.28, but this NVIDIA driver component has version 173.14.31. Please make sure that the kernel module and all NVIDIA driver components have the same version. |
Huh, hoe had je oorspronkelijk die driver geïnstalleerd dan? Vast niet via het ubuntu tooltje...?quote:Op donderdag 24 november 2011 15:25 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Pffft, het is een NVIDIA kernel module version mismatch, door de laatste update.
Mijn lovende woorden daarnet over die dependency check neem ik terug!
[ code verwijderd ]
UPDATE: het werkt weer: opnieuw de driver downloaden en compileren+installeren.
Ik heb weer beeld.![]()
Eerst via handmatig installeren inderdaad. Maar na elke kernel update ging hij die Nvidia kernel module uit zichzelf compileren, en tot nu toe is het altijd goed gegaan. Maar deze laatste keer dus niet.quote:Op donderdag 24 november 2011 17:49 schreef erikkll het volgende:
[..]
Huh, hoe had je oorspronkelijk die driver geïnstalleerd dan? Vast niet via het ubuntu tooltje...?
Gebruik je niet gewoon die uit de repositories?quote:Op donderdag 24 november 2011 15:25 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik heb weer beeld.![]()
Nee, "2011" is de situatie op 1-1- 2011.quote:Op donderdag 24 november 2011 11:45 schreef KomtTijd... het volgende:
Dus ze hebben nu al gegevens over de page hits in 2012?
Knap.
Ja, bij Linux moet je soms de motorkap opendoen en zelf met je sleutelset wat bijstellen....quote:Op donderdag 24 november 2011 15:25 schreef gebrokenglas het volgende:
Pffft, het is een NVIDIA kernel module version mismatch, door de laatste update.
Mijn lovende woorden daarnet over die dependency check neem ik terug!
[ code verwijderd ]
Ik heb weer beeld.![]()
Ik zie parallellen met het CDA. Naai je getrouwen en je wordt keihard gedumpt. Ik ben in afwachting van Mint12 nu nog op Ubuntu 11.04, de laatste versie waarbij je om Unity heen kon.quote:
quote:Op donderdag 24 november 2011 19:41 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Ik zie parallellen met het CDA. Naai je getrouwen en je wordt keihard gedumpt. Ik ben in afwachting van Mint12 nu nog op Ubuntu 11.04, de laatste versie waarbij je om Unity heen kon.
Gaat het om pagehit ranking?quote:
Inderdaad, Unity is voor mij ook de reden dat ik nog altijd op 10.10 zit.quote:Op donderdag 24 november 2011 19:41 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Ik zie parallellen met het CDA. Naai je getrouwen en je wordt keihard gedumpt. Ik ben in afwachting van Mint12 nu nog op Ubuntu 11.04, de laatste versie waarbij je om Unity heen kon.
Zoiets dacht ik al..... Je was zo'n fanatiek Ubuntu gebruiker, en toen ineens die ommezwaai.....quote:Op vrijdag 25 november 2011 09:42 schreef PiRANiA het volgende:
Unity is voor mij de reden dat ik nu fedora gebruik.
Een ander OS installeren omdat de standaard keuze voor de WM je niet bevalt snap ik niet helemaal. Kijk, als je van standard release naar een rolling release gaat snap ik een overstap, maar je hebt nu in feite hetzelfde, alleen is de standaard geïnstalleerde WM en je packagemanager anders.quote:Op vrijdag 25 november 2011 09:42 schreef PiRANiA het volgende:
Unity is voor mij de reden dat ik nu fedora gebruik.
Je hebt gelijk hoor, ik had nog ubuntu kunnen gebruiken. Maar ik vind het ook wel prettig om met andere smaken om te kunnen gaan, vandaarquote:Op vrijdag 25 november 2011 09:48 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Een ander OS installeren omdat de standaard keuze voor de WM je niet bevalt snap ik niet helemaal. Kijk, als je van standard release naar een rolling release gaat snap ik een overstap, maar je hebt nu in feite hetzelfde, alleen is de standaard geïnstalleerde WM en je packagemanager anders.
Oh, dat is zeker zo. Daar heb ik zelfs een apart pc-tje voor.quote:Op vrijdag 25 november 2011 09:51 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Je hebt gelijk hoor, ik had nog ubuntu kunnen gebruiken. Maar ik vind het ook wel prettig om met andere smaken om te kunnen gaan, vandaar.
VirtualBox!quote:Op vrijdag 25 november 2011 09:54 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Oh, dat is zeker zo. Daar heb ik zelfs een apart pc-tje voor.
Niet om GNOME3 te proberen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 10:28 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
VirtualBox!
Perfect voor dit doel.
Want? Hangt dat zo sterk op de 3D mogelijkheden?quote:
Dat ziet er wel handig uit. Conky? Kun je de config delen?quote:Op donderdag 24 november 2011 14:31 schreef Boze_Appel het volgende:
Even mijn werkdesktopje opgepimpt.
Ik snap trouwens wel waarom Mint bij de meeste beginners populair is. Praktisch alles werkt out of the box en het ziet er gelikt uit. Bovendien staan alle codex vanaf installatie goed, dus je hoeft zelf niet te 'kloten' met een terminal enzo.
Ja. VB trekt hardwareaccelleratie niet.quote:Op vrijdag 25 november 2011 11:26 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
Want? Hangt dat zo sterk op de 3D mogelijkheden?
Niet? Werkt hier wel aardig hoor, al moest ik gnome-shell wel handmatig starten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 11:32 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Ja. VB trekt hardwareaccelleratie niet.
Gebruik ik ook wel, maar het is leuker op een fysieke bak, kan ik ook nog gewoon een spelletje ofzo doen met dual boot of laten installeren terwijl ik mijn normale desktop uit kan zetten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 10:28 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
VirtualBox!
Perfect voor dit doel.
Ik heb deze gepakt: http://spark25x.deviantart.com/art/A-nice-Conky-270589407 en die naar mijn eigen smaak/behoefte getweaked om te beginnen dat afschuwelijke font eruitgesloopt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 11:26 schreef Visitor.Q het volgende:
Dat ziet er wel handig uit. Conky? Kun je de config delen?
Ja kan natuurlijk compiz bovenop xfce4 draaien.quote:Het enige dat ik mis is dat het switchen van workspaces niet zoals bij Gnome geanimeerd wordt weergegeven. Stiekem maken die 3D effecten de boel wel intuïtief.
Ik heb een keer van een van mijn vorige Iinux servers een uptime van 499 dagen gehad. En wat gebeurt er?quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:47 schreef PiRANiA het volgende:
Als ik iets probeer ga ik altijd 100% over op al m'n thuismachines. Servers zijn een ander verhaal. Uptime
Huh? Dat hoort ie niet te doen. Heb je niet toevallig een stroomstoring oid. gehad.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:11 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ik heb een keer van een van mijn vorige Iinux servers een uptime van 499 dagen gehad. En wat gebeurt er?
Hij begon weer bij 0!
Lekker verantwoord, zo lang met dezelfde kernel draaienquote:Op vrijdag 25 november 2011 16:11 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ik heb een keer van een van mijn vorige Iinux servers een uptime van 499 dagen gehad. En wat gebeurt er?
Hij begon weer bij 0!
Impossibruquote:Op vrijdag 25 november 2011 16:11 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Hij begon weer bij 0!
Dat moet een hele tijd geleden zijn dan! Bij oude kernels ging ie rond de 500 dagen inderdaad terug naar 0.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:11 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Hij begon weer bij 0!
quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:40 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat moet een hele tijd geleden zijn dan! Bij oude kernels ging ie rond de 500 dagen inderdaad terug naar 0.
Windows95 crashte gegarandeerd na 49,7 dagen uptime, alleen daar kwam men pas heel laat achter omdat het teringmoeilijk was om hem niet al veel eerder te laten crashen.
Heb je überhaupt wel KDE, Gnome of LXDE?quote:Op vrijdag 25 november 2011 17:07 schreef Superthomas het volgende:
hoi allemaal!
ik heb Arch linux met e17 op mijn oude computer draaien. na 2 dagen alles instellen/installeren heb ik nu eindelijk een grafische interface.
heel veel programma's hebben geen icoontje.
en dat is best kut, want nu staat er een lege plek op mijn IBar en is het maar gokken of ik het goede programma heb.
hoe installeer ik die icoontjes?
laat maar. ik heb de DE e17 distro al gevonden. (Elive)quote:Op vrijdag 25 november 2011 17:21 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Heb je überhaupt wel KDE, Gnome of LXDE?
Je kan natuurlijk ook zelf de .desktop bestanden maken en het een bijbehorend icoon geven.
Je kan de kernel opnieuw inladen zonder te rebooten als je persee wil.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:26 schreef Henno het volgende:
[..]
Lekker verantwoord, zo lang met dezelfde kernel draaien
Ja, dat was ergens in 2002 ofzo. Een 2.0 kernel, zoiets. Als het goed heb ik nog ergens schermprintjes ervan...quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:40 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat moet een hele tijd geleden zijn dan! Bij oude kernels ging ie rond de 500 dagen inderdaad terug naar 0.
quote:Op vrijdag 25 november 2011 23:12 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ja, dat was ergens in 2002 ofzo. Een 2.0 kernel, zoiets. Als het goed heb ik nog ergens schermprintjes ervan...
Ok, kleine mishap, het was 497 dagen. Ik zat niet elke dag te checken....quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:58 schreef wdn het volgende:
[..]
http://billauer.co.il/blo(...)ffies-wrap-497-days/
Hij is gebaseerd op de Ubuntu repo's, dus je zult als je wil overstappen inderdaad veelal dezelfde software beschikbaar hebben. De WM is inderdaad aangepast om toch alle voordelen van Gnome 3 te hebben, maar Gnome 2 functionaliteit niet helemaal overboord te gooien.quote:Op maandag 28 november 2011 18:59 schreef gebrokenglas het volgende:
Is mint eigenlijk gewoon Ubuntu met een goede WM?
Ja. Het is Ubuntu met Gnome 3 en een Mint-menu, wat een verzameling is van wat pythonscriptjes. Ze gebruiken ook gewoon de Ubuntu repositiories en een paar eigen pakketjes, voor de achtergronden, menutjes enzo.quote:Op maandag 28 november 2011 18:59 schreef gebrokenglas het volgende:
Is mint eigenlijk gewoon Ubuntu met een goede WM?
Het is niet gebaseerd op, ze linken direct naar de Ubuntu repositories, dus je hebt 100% dezelfde software.quote:Op maandag 28 november 2011 19:19 schreef maartena het volgende:
[..]
Hij is gebaseerd op de Ubuntu repo's, dus je zult als je wil overstappen inderdaad veelal dezelfde software beschikbaar hebben.
Het is inderdaad Ubuntu, maar dan beter dan Unity.quote:Op maandag 28 november 2011 20:49 schreef Boze_Appel het volgende:
Het is niet gebaseerd op, ze linken direct naar de Ubuntu repositories, dus je hebt 100% dezelfde software.
Mjah, met veel Googlen kom ik er toch steeds meer achter dat dit blijkbaar nog helemaal niet (goed) kan, dat on-the-fly monitortje wisselen in Linux.quote:
Of de T-shirts worden kleinerquote:Op maandag 28 november 2011 19:25 schreef maartena het volgende:
Linux gebruikers worden dikker!
[ afbeelding ]
Omdat move niet wildcards accepteert?quote:Op dinsdag 13 december 2011 20:16 schreef Dale. het volgende:
Waarom werkt...
mv "90210.S1E*.avi" "90210 - S01E*.avi"
niet
mv: cannot stat `90210.S1E*.avi': No such file or directory
Oke maar hij accepteert dus ook geen fratsels als...quote:Op dinsdag 13 december 2011 20:30 schreef wdn het volgende:
[..]
Omdat move niet wildcards accepteert?
1 2 3 4 5 6 7 | for input `ls 90210.S1E*.avi 2>/dev/null` do echo ${input} season_episode="`echo ${input} | cut -f2 -d'.'`" output="90210 - ${season_episode}.avi" mv -v ${input} ${output} done |
1 | mv 90211.S1E\ .avi 90210\ -\ S01E.avi |
Met een for-loopje. Het kan op één regel. Ik heb op mn werk een post-it met de syntax, dus die kan ik even niet met je delen, maar daar staat niet iets op wat ook niet te Googlen isquote:Op dinsdag 13 december 2011 20:43 schreef Dale. het volgende:
Hoe the fuck moet ik dan bestanden gaan hernoemen
Ergens in alle linux distros zit een routine verstopt die kijkers van TV programma's met de titel 90210 automatisch in de "FAIL" categorie stopt, en prompt weigert bestands-operaties uit te voeren op bestanden waarin die naam voorkomt.quote:Op dinsdag 13 december 2011 20:16 schreef Dale. het volgende:
Waarom werkt...
niet
Met een bash one-line waar een for loop in zitquote:Op dinsdag 13 december 2011 20:43 schreef Dale. het volgende:
[..]
Oke maar hij accepteert dus ook geen fratsels als...
mv "90210.S1E\d+.avi" "90210 - S01E\d+.avi"
Hoe the fuck moet ik dan bestanden gaan hernoemen
1 | for f in 90210*.avi; do mv "$f" "90210 - `echo $f | cut -f2 -d'.'`.avi";done |
die extra 0, wil je die er persé bijhebben?quote:Op dinsdag 13 december 2011 20:16 schreef Dale. het volgende:
Waarom werkt...
niet
quote:Op dinsdag 13 december 2011 21:13 schreef maartena het volgende:
[..]
Ergens in alle linux distros zit een routine verstopt die kijkers van TV programma's met de titel 90210 automatisch in de "FAIL" categorie stopt, en prompt weigert bestands-operaties uit te voeren op bestanden waarin die naam voorkomt.
Dan zou ik gewoon Ubuntu Server pakken. Ubuntu, ook de serverversie, is toch wel een redelijk gebruikersvriendelijk instapversie voor mensen die daarvoor nooit met linux hebben gewerkt.quote:Op woensdag 14 december 2011 09:32 schreef NLRuben het volgende:
stel ik wil en linux based server maken en heb niet heel veel ervaring met linux welke distro wil ik dan gebruiken en welke bijkomende software
Vielen Dank:)quote:Op woensdag 14 december 2011 09:56 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan zou ik gewoon Ubuntu Server pakken. Ubuntu, ook de serverversie, is toch wel een redelijk gebruikersvriendelijk instapversie voor mensen die daarvoor nooit met linux hebben gewerkt.
Het is een tijdje geleden dat ik de serverversie heb geinstalleerd, maar volgens mij krijg je gewoon netjes wat vragen wat voor soort server (software) je wil installeren. Dus een LAMP (webserver) of fileserver met Samba, voor Windows sharing, etc.
Oh CentOS/Redhat server is ook niet verkeerdquote:Op woensdag 14 december 2011 09:56 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan zou ik gewoon Ubuntu Server pakken. Ubuntu, ook de serverversie, is toch wel een redelijk gebruikersvriendelijk instapversie voor mensen die daarvoor nooit met linux hebben gewerkt.
Het is een tijdje geleden dat ik de serverversie heb geinstalleerd, maar volgens mij krijg je gewoon netjes wat vragen wat voor soort server (software) je wil installeren. Dus een LAMP (webserver) of fileserver met Samba, voor Windows sharing, etc.
En als je die vraag neit krijgt (bijvoorbeeld omdat je een voorgeïnstalleerde server bestelt), typ je:quote:Op woensdag 14 december 2011 09:56 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
`tasksel` staat niet meer standaard geinstalleerd meen ik ergens mee te hebben gekregen (sinds 11.10?). Indien bovenstaande niet direct werkt eerst evenquote:Op woensdag 14 december 2011 10:19 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
En als je die vraag neit krijgt (bijvoorbeeld omdat je een voorgeïnstalleerde server bestelt), typ je:
$ sudo tasksel
Daarna kan je gewoon aanvinken welke functies de server moet hebben.
Ah. Ik moet me niet meer met debian bemoeienquote:Op woensdag 14 december 2011 10:20 schreef wdn het volgende:
[..]
`tasksel` staat niet meer standaard geinstalleerd meen ik ergens mee te hebben gekregen (sinds 11.10?). Indien bovenstaande niet direct werkt eerst even
`sudo apt-get install tasksel`
doen
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 | peter@yoda:~$ xrandr --prop xrandr: Failed to get size of gamma for output default Screen 0: minimum 320 x 175, current 1920 x 1080, maximum 1920 x 1080 default connected 1920x1080+0+0 0mm x 0mm 1920x1080 50.0* 51.0 1680x1050 52.0 53.0 1600x1024 54.0 1440x900 55.0 56.0 1400x1050 57.0 58.0 59.0 1360x768 60.0 61.0 1280x1024 62.0 63.0 64.0 1280x960 65.0 66.0 1280x720 67.0 1152x864 68.0 69.0 70.0 71.0 72.0 73.0 74.0 1024x768 75.0 76.0 77.0 78.0 79.0 80.0 960x720 81.0 82.0 960x600 83.0 960x540 84.0 928x696 85.0 86.0 896x672 87.0 88.0 840x525 89.0 90.0 91.0 92.0 93.0 832x624 94.0 800x600 95.0 96.0 97.0 98.0 99.0 100.0 101.0 102.0 103.0 104.0 800x512 105.0 720x450 106.0 720x400 107.0 700x525 108.0 109.0 110.0 111.0 680x384 112.0 113.0 640x512 114.0 115.0 116.0 640x480 117.0 118.0 119.0 120.0 121.0 122.0 123.0 124.0 640x400 125.0 640x350 126.0 576x432 127.0 128.0 129.0 130.0 131.0 132.0 133.0 512x384 134.0 135.0 136.0 137.0 138.0 416x312 139.0 400x300 140.0 141.0 142.0 143.0 144.0 360x200 145.0 320x240 146.0 147.0 148.0 149.0 320x200 150.0 320x175 151.0 peter@yoda:~$ |
1 2 3 | peter@yoda:~$ lspci | grep VGA 01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation G92 [GeForce GTS 250] (rev a2) peter@yoda:~$ |
1 | ~$ tightvncserver :1 |
Ik ben een tijd terug overgestapt van een nvidia kaart die niet lekker werkte naar een ati 5450 die atm probleemloos werkt.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:41 schreef ex het volgende:
Edit 2: nog wat meer testen gedaan en inderdaad kapotte HDMI poort op me video kaart. Naja, als ik ooit me RAM upgrade koop ik wel gelijk een nieuwe video kaart erbij, tot die tijd gebruik ik wel gewoon DVI. Of heeft iemand nog een aanrader voor een niet al te dure video kaart die goed werkt onder Linux (liefst out of the box). Ik game er verder niet mee.
1 | Asus Videokaart PCI-e Radeon HD5450 1GB DDR3 DVI/HDMI Silent LP |
Thanks voor de tip!quote:Op zondag 1 januari 2012 21:23 schreef Daeron het volgende:
[..]
Ik ben een tijd terug overgestapt van een nvidia kaart die niet lekker werkte naar een ati 5450 die atm probleemloos werkt.
Om precies te zijn de volgende:
[ code verwijderd ]
er staat wel kubuntu op mijn laptop. maakt dat iets uit?quote:Op maandag 2 januari 2012 11:30 schreef ex het volgende:
Ik heb zoiets ooit gedaan met me T-mobile G1.. En toen heb ik hem ook gewoon gemount op een Debian PC, en daarna chrootted apt-get gerund.
Is dat niet raar? Na chroot pakt hij de apt-get die op de G1 staat en die is voor ARM gecompileerd.quote:Op maandag 2 januari 2012 11:30 schreef ex het volgende:
Ik heb zoiets ooit gedaan met me T-mobile G1.. En toen heb ik hem ook gewoon gemount op een Debian PC, en daarna chrootted apt-get gerund.
1 | ~$ sudo mount -o loop ./XFCE.img /mnt |
1 2 | ~$ sudo chroot /mnt chroot: kan commando '/bin/bash' niet uitvoeren: Verkeerd uitvoerbaar bestand |
niemand?quote:Op zondag 1 januari 2012 21:17 schreef PiRANiA het volgende:
Zijn hier zfs-gebruikers? Met hoeveel disks?
Ik heb nu 5 HDD's van verschillende grootte, die wil ik beter inzetten dan nu. Wie heeft tips/tutorials?
Ik nietquote:
Mja, ik heb hem van Asus, maar lijkt inderdaad dezelfde.quote:Op maandag 2 januari 2012 09:34 schreef ex het volgende:
[..]
Thanks voor de tip!
Edit: Je bedoelt deze: http://tweakers.net/price(...)e-hdmi.html#tab:info of een andere?
En daar heb je nooit gezeur mee? Qua driversquote:Op maandag 2 januari 2012 12:54 schreef Daeron het volgende:
[..]
Mja, ik heb hem van Asus, maar lijkt inderdaad dezelfde.
Nu je het zegt vraag ik me ook niet af of ik chrootte op het device zelfquote:Op maandag 2 januari 2012 11:34 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Is dat niet raar? Na chroot pakt hij de apt-get die op de G1 staat en die is voor ARM gecompileerd.
Tot nu toe draait die nog als een zonnetje. Gebruik hem voor mijn htpc met xbmc op ubuntu en de standaard ati drivers die ubuntu aanbiedt. Weet niet wat je er precies mee wil doen, maar surround sound output via alsa heb ik nog niet werkend gekregen. Hij doet wel bitstreamen van dts en dolby digital naar mijn receiver dus ben ook niet bepaald gemotiveerd om een oplossing te zoeken. De rest is toch stereo en dat werkt wel.quote:Op maandag 2 januari 2012 13:04 schreef ex het volgende:
[..]
En daar heb je nooit gezeur mee? Qua drivers? Voor 30 euro is dat wel een koopje natuurlijk..
1 2 3 4 5 6 | ~$ sudo update-initramfs -u update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-2.6.35-6-versatile mkinitramfs: for root loop0 missing sto /sys/block entry mkinitramfs: workaround is MODULES=most mkinitramfs: Error please report the bug update-initramfs: failed for /boot/initrd.img-2.6.35-6-versatile with 1 |
quote:Op zondag 1 januari 2012 21:23 schreef Superthomas het volgende:
hoi, misschien kunnen jullie me helpen.
ik heb debian XFCE op mijn Archos tablet staan. nu wil ik mijn tablet besturen via mijn laptop. ik heb tightvncserver geïnstalleerd op mijn tablet en ik gebruik KRDC op mijn laptop. als ik nu mijn vncserver aanzet door middel van:
[ code verwijderd ]
en ik verbind, dan krijg ik een 'nieuwe' desktop(alsof ik me als een andere gebruiker heb aangemeld). ik zou echt niet weten wat ik verkeerd doe en google levert ook niet veel op.
1 | $ xfce-session |
Mja, HD materiaal speelt die gewoon af bij mij. Heb ook een youtube plugin in xbmc en daar geen problemen mee.quote:Op maandag 2 januari 2012 17:06 schreef ex het volgende:
Ik gebruik een hele lichte Window manager met een kale X op basis van Debian 6, en in feite moet hij gewoon dat beeld door geven maar ik wil nog wel is een full HD youtube stream kijken full screen, het zou leuk zijn als die dat fatsoenlijk trekt.
Er zit nu een game kaart in, maar ik game er nooit op en daar is dus de HDMI poort van stuk.
Ik zou er zelf een simpel perl-scriptje voor bakken. Of zelfs een onelinertje. Maar er gaan natuurlijk vele verschillende wegen naar Rome.quote:Op donderdag 5 januari 2012 16:06 schreef ex het volgende:
Ik wil graag het laatste uur van een logfile hebben in een text bestand..
Iemand een goed idee?
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden over hoe je in perl of python over de lines van een bestand itereert, hoe datetime-manipulaties werken, hoe je een datetime uit een string kan filteren (hint: regexp), en hoe je twee datetimes met elkaar kan vergelijken. Combineer dat met elkaar en je bent er al.quote:Op donderdag 5 januari 2012 16:46 schreef ex het volgende:
Ja ik zal aan Python te denken.. vind maar bar weinig voorbeelden voor zoiets simpels/logisch.
Jawel, ik bedoel meer voorbeeld scripts die zoiets al doen. Kan me niet voorstellen dat ik de enige benquote:Op donderdag 5 januari 2012 16:56 schreef Farenji het volgende:
[..]
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden over hoe je in perl of python over de lines van een bestand itereert, hoe datetime-manipulaties werken, hoe je een datetime uit een string kan filteren (hint: regexp), en hoe je twee datetimes met elkaar kan vergelijken. Combineer dat met elkaar en je bent er al.
De diverse verbeteringen/aanpassingen staan in de link.quote:After just over two months of development, Linus Torvalds has released version 3.2 of the Linux kernel. With this release, the kernel developers have regained their usual development speed after the intrusion at kernel.org delayed the completion of Linux 3.1 by a few weeks. As a consequence, the now-released kernel offers more changes than has recently been the norm, because the developers had more time to prepare improvements for inclusion into Linux 3.2.
Mooi hoor, maar is het echt puur een schil over kale Gnome 3? Dus zeg maar Gnome 2 zonder de features van Gnome 2?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 18:27 schreef maartena het volgende:
Heeft iemand al met de "Cinnamon" userinterface gespeeld? Ook weer een gnome-fork, gebaseerd op gnome 3, maar die een beetje meer look/feel van gnome 2 heeft, en beiden combineerd.
Mint maakte er een post over op haar website, en heb em gisteren even in Mint 12 geprobeerd.... ziet er gelikt uit, en is vooral heeeel lichtgewicht. (dwz, het is een kleine uitbreiding bovenop een kale gnome 3 zeg maar.)
Screenshot:
[ afbeelding ]
http://blog.linuxmint.com/?p=1910
Hij installeert nu op Arch hier.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 18:27 schreef maartena het volgende:
Heeft iemand al met de "Cinnamon" userinterface gespeeld? Ook weer een gnome-fork, gebaseerd op gnome 3, maar die een beetje meer look/feel van gnome 2 heeft, en beiden combineerd.
Mint maakte er een post over op haar website, en heb em gisteren even in Mint 12 geprobeerd.... ziet er gelikt uit, en is vooral heeeel lichtgewicht. (dwz, het is een kleine uitbreiding bovenop een kale gnome 3 zeg maar.)
Screenshot:
[ afbeelding ]
http://blog.linuxmint.com/?p=1910
1 | chown: veranderen van de eigenaar van /windows/: Bestandssysteem is alleen-lezen |
Ntfs wdn maar heb wel ntfs-3g geinstalleerd.quote:
1 | chown -R wilco /windows/ |
Dit lijkt me wat vreemd, omdat alleen de directory /windows op een ext3/4 systeem staat, en het onderliggende filesystem is ntfs. Hoe kan het dat je linux-permissions moet instellen op een ntfs?quote:Op donderdag 12 januari 2012 10:20 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ntfs wdn maar heb wel ntfs-3g geinstalleerd.
Hij zou dus gewoon moeten kunnen lezen naar ntfs toch?
Misschien had ik de -R wel vergeten, nu
[ code verwijderd ]
Gedaan alleen het duurt best lang![]()
Oew het werkt nu volgens mij![]()
Ik kan in ieder geval bij mijn Windows-bestanden vanaf Linux. Hoe en wat exact zoek ik later nog wel uit.quote:Op donderdag 12 januari 2012 11:41 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
Dit lijkt me wat vreemd, omdat alleen de directory /windows op een ext3/4 systeem staat, en het onderliggende filesystem is ntfs. Hoe kan het dat je linux-permissions moet instellen op een ntfs?
1 | /dev/hda1 /windows vfat uid=500,gid=500 0 0 |
Vlc kan naar mijn weten rechtstreeks ISO-files afspelen.quote:Op zondag 15 januari 2012 12:16 schreef Niesl het volgende:
Gebruikersvraagje; ik heb een ISO-file met daarin een serie. Als ik die wil afspelen moet ik die file handmatig mounten en dan benaderen alsof het een dvd is en dan kan ik die pas afspelen. Kan dit op een eenvoudigere manier? Ik draai de laatste versie van Kubuntu en gebruik VLC als mediaplayer.
Klopt. Desnoods kan je hem nog uitpakken (rechtsklik->extract) en de VIDEO_TS-map met VLC afspelenquote:Op zondag 15 januari 2012 12:22 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Vlc kan naar mijn weten rechtstreeks ISO-files afspelen.
Die USB boot is zeker nog niet foutloos. Ik installeerde gisteren debian dmv netboot install op USB. Ook 2 dikke fouten erin. Diskman blijft hangen (workaround = usb-stick vlak daarvoor er uit trekkenquote:Op zondag 15 januari 2012 13:25 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik heb het nu al bij een paar versies van Ubuntu achter elkaar: als ik een usb stick maak met een iso, wil mijn laptop er niet mee booten. Ik krijg dan de regel over een of andere syslinux, debian, ene peter anvin en een knipperende cursor, maar verder komt hij niet. Vorige keer kon ik tenminste iets in het syslinux.cfg bestand wijzigen, maar dat was nu ook niet aan de orde. Toch maar een CDtje branden dan...
Briljant! Nooit geprobeerd, maar werkt inderdaad!quote:Op zondag 15 januari 2012 12:22 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Vlc kan naar mijn weten rechtstreeks ISO-files afspelen.
met dit tooltje:quote:Op zondag 15 januari 2012 13:25 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik heb het nu al bij een paar versies van Ubuntu achter elkaar: als ik een usb stick maak met een iso, wil mijn laptop er niet mee booten. Ik krijg dan de regel over een of andere syslinux, debian, ene peter anvin en een knipperende cursor, maar verder komt hij niet. Vorige keer kon ik tenminste iets in het syslinux.cfg bestand wijzigen, maar dat was nu ook niet aan de orde. Toch maar een CDtje branden dan...
Van de ongeveer 20 keer dat ik dit heb gebruikt werkte het 2x niet ... bleek aan bios te liggen beide kerenquote:Op zondag 15 januari 2012 15:07 schreef erikkll het volgende:
[..]
met dit tooltje:
http://unetbootin.sourceforge.net/
werkt het altijd!
Geweldige tool en dus heb ik die gisteren gebruikt... Maar unetbootin doet natuurlijk niks aan fouten in de installer, die blijkbaar niet goed met een tijdelijke (usb) disk om kan gaan.quote:Op zondag 15 januari 2012 15:07 schreef erikkll het volgende:
[..]
met dit tooltje:
http://unetbootin.sourceforge.net/
werkt het altijd!
Als ik in het software center zoek naar 'activity', dan krijg je o.a. Gnome Activity Journal:quote:Op maandag 16 januari 2012 00:39 schreef Isegrim het volgende:
Hallo.Ik ben vandaag overgestapt op Ubuntu. Werkte tot nu toe onder Windows XP. Nu paar uurtjes mee gewerkt, eerste indruk is positief.
Weet iemand toevallig een goede app waarmee ik mijn activiteiten kan loggen ten behoeve van de (uren)administratie van mijn bedrijfje? Iets wat ik aan kan zetten als ik begin met werken en weer uit als ik klaar ben.
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:53 schreef Joooo-pi het volgende:
net in de reclame op tv
[ afbeelding ]
Je kunt inderdaad beide interfaces geinstalleerd hebben, beiden zijn een 'schil' te noemen. Je kunt dan bij het inloggen daartussen kiezen. Je hebt dan ook van beide interfaces de basisprogrogramma's op je systeem staan, en dus zie je die in de menu's terugkomen. Dat is inderdaad wat lelijk, dus je kunt ervoor kiezen om programma's die je niet gebruikt te verwijderen via het software center.quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:06 schreef Wells.p het volgende:
hallo,
Heb in een ver verleden Ubuntu op mijn laptop geïnstalleerd. Daar was ik door de UI niet over te spreken. Gister kwam ik er achter dat Kubuntu ook bestond en dat zag er uit zoals ik dat wilde. Vervolgens met wubi aan de gang gegaan, na constant foutmeldingen krijgen (errnor 5) is het me toch gelukt. Maar tot mijn verbazing heb ik niet Kubuntu geïnstalleerd maar weer Ubuntu. Op dat moment ben ik gaan kijken hoe ik er alsnog Kubuntu van kan maken en gevonden. Kubuntu plasma desktop geïnstalleerd en het lijkt nu volledig op Kubuntu. maar mijn vraag is omdat ik op sommige momenten toch Ubuntu terug zie komen in titels van programma's heb ik nu volledig Kubuntu of alleen een ''schil'' der overheen. Kan het ook zijn dat ik de snelheid tegen vind vallen daardoor want soms denk ik dat windows 7 sneller is?
In tegenstelling tot Windows staat de graffische schil en Linux redelijk los van elkaar.quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:06 schreef Wells.p het volgende:
hallo,
Heb in een ver verleden Ubuntu op mijn laptop geïnstalleerd. Daar was ik door de UI niet over te spreken. Gister kwam ik er achter dat Kubuntu ook bestond en dat zag er uit zoals ik dat wilde. Vervolgens met wubi aan de gang gegaan, na constant foutmeldingen krijgen (errnor 5) is het me toch gelukt. Maar tot mijn verbazing heb ik niet Kubuntu geïnstalleerd maar weer Ubuntu. Op dat moment ben ik gaan kijken hoe ik er alsnog Kubuntu van kan maken en gevonden. Kubuntu plasma desktop geïnstalleerd en het lijkt nu volledig op Kubuntu. maar mijn vraag is omdat ik op sommige momenten toch Ubuntu terug zie komen in titels van programma's heb ik nu volledig Kubuntu of alleen een ''schil'' der overheen. Kan het ook zijn dat ik de snelheid tegen vind vallen daardoor want soms denk ik dat windows 7 sneller is?
Bedankt, met wubi had 30gb beschikbaar gesteld. Of bedoel je d.m.v. een aparte partitie? Als ik een ''echte'' installatie ga doen dus via een cd of usb is het dan ook dual-boot? of kan je dat tijdens de installatie aangeven?quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:11 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
Je kunt inderdaad beide interfaces geinstalleerd hebben, beiden zijn een 'schil' te noemen. Je kunt dan bij het inloggen daartussen kiezen. Je hebt dan ook van beide interfaces de basisprogrogramma's op je systeem staan, en dus zie je die in de menu's terugkomen. Dat is inderdaad wat lelijk, dus je kunt ervoor kiezen om programma's die je niet gebruikt te verwijderen via het software center.
Als je via Wubi installeert, gebruik je ubuntu in een soort modus die niet optimaal is ten opzichte van een 'echte' installatie. Ik weet niet of dat de genoemde vertragingen kan verklaren. Kun je niet een stuk van je harde schijf (zeg, 20 GB) gebruiken om een echte installatie te doen (dwz opstarten vanaf een CD of USB stick en installeren)? Vergeet niet om een backup van je data te maken als je dat gaat doen, hoewel je die natuurlijk sowieso al had
Als je een Ubuntu CD/USB in je laptop steekt zal hij tijdens de installatie vragen wat je wil. Jouw keus zal dan zijn Windows en Ubuntu naast elkaar installeren. D.m.v. slider kan je kiezen hoeveel ruimte Ubuntu krijgt en hoeveel Windows krijgt.quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:23 schreef Wells.p het volgende:
[..]
Bedankt, met wubi had 30gb beschikbaar gesteld. Of bedoel je d.m.v. een aparte partitie? Als ik een ''echte'' installatie ga doen dus via een cd of usb is het dan ook dual-boot? of kan je dat tijdens de installatie aangeven?
Shares maken in linux gaat met samba.quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:21 schreef sbientje het volgende:
Een vraagjeik wil graag een pctje gebruiken als downloadpc. Dingen die ik download komen automatisch binnen via RSS. Deze videobestanden wil ik via mijn laptop naar mijn tv streamen, via (bekabeld) netwerk. Nu wil ik op die pc linux als besturingssysteem zetten, liefst wat lichts want het is niet een gloednieuwe pc.
Wat ie moet kunnen:
- downloaden van bestanden via RSS (torrent). Automatisch dus.
- vanaf mijn (windows) laptop bestanden benaderen (dat lijkt me niet zo'n probleem?)
- dat ik ook vanaf mijn laptop downloads kan starten die op de pc worden opgeslagen.
Vraag: Kan dit allemaal met een linux pc en een windows laptop? Welke linux versie kan ik dan het beste kiezen? Ik heb Ubuntu op mijn laptop staan, dat vind ik op zich wel prettig werken maar op zich ben ik niet gebonden oid. Wel een Linuxnoob, maar ik vind het niet erg om wat te leren, als het niet te hardcore is. Ik kan er best wat tijd instoppen om alles werkend te krijgen. En bestaat er een torrentclient met RSSfeed voor linux?
Hopelijk kan iemand me adviseren
quote:Transmission has the features you want from a BitTorrent client: encryption, a web interface, peer exchange, magnet links, DHT, µTP, UPnP and NAT-PMP port forwarding, webseed support, watch directories, tracker editing, global and per-torrent speed limits, and more.
okee, transmission heb ik wel, heb daar die rss downloaders nog neit gevonden (ook niet echt gezocht). Zal er eens naar kijken, evenals sambaquote:Op woensdag 18 januari 2012 11:47 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Shares maken in linux gaat met samba.
Verder kun je alles wat je vraagt vinden in Transmission, standaard in ubuntu.
[..]
Dat doe ik met mijn router tegenwoordig en de files worden automatisch op een NAS gezet en als mijn notebook aangaat ook meteen doorgezet naar mijn notebook (en allemaal met Linuxquote:Op woensdag 18 januari 2012 11:21 schreef sbientje het volgende:
Wat ie moet kunnen:
- downloaden van bestanden via RSS (torrent). Automatisch dus.
kan ik ook proberenquote:Op woensdag 18 januari 2012 11:53 schreef Joooo-pi het volgende:
Overigens zou je voor zo'n basic systeem ook Debian kunnen installeren. Dan heb je een soort ubuntu, maar dan minder toeters en bellen. Draait ook licht.
Ik heb het toevallig dit weekend ook op een oud pc'tje geinstalleerd. Werkt uitstekend.
Let op: de netbootinstall vanaf een USB (met unetbootin) werkte bij mij niet goed.
ga ik ook even naar kijken! tnx!quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:50 schreef wdn het volgende:
[..]
Dat doe ik met mijn router tegenwoordig en de files worden automatisch op een NAS gezet en als mijn notebook aangaat ook meteen doorgezet naar mijn notebook (en allemaal met Linux)
Zoek maar eens op flexget. Dit kan torrent sites aflopen en op basis van regexen beslissen of een torrent gedownload mag worden. Deluge/transmission kennen beide een automatisch inlezen van torrents uit een directory. Geen probleem dus
Ubuntu is trouwens de meest instapvriendelijke Linux (ie. meeste help forums en sites op het web dan enig andere Linux).
Sowieso kan dat met ssh. Je installeert op de pc openssh-server (#apt-get install openssh-server) en je kan *alles*quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:08 schreef sbientje het volgende:
[..]
kan ik ook proberenUbuntu kan ik er altijd nog opzetten, en zoals ik al zei,het heeft geen haast ofzo. Toeters en bellen heb ik dus ook niet nodig, alleen een torrentclient of iets in die richting en iets om te kunnen 'praten' met het netwerk en mijn laptop. Kan je trouwens ook besturen vanaf een laptop, een soort remote desktop zeg maar? zodat ik evt kan rebooten of iets kan doen zonder dat ik per se een scherm hoef aan te sluiten?
[..]
superbedankt, dat is handigquote:Op woensdag 18 januari 2012 12:11 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Sowieso kan dat met ssh. Je installeert op de pc openssh-server (#apt-get install openssh-server) en je kan *alles*
Als ik de informatie over transmission lees, dan zit er een webinterface aanvast en dat zou betekenen dat je vanaf je laptop via je browser transmission kunt besturen.
Ik doe dat ook met Sabnzbd+, maar dat is voor nieuwsgroepen
edit: bij de installatie van debian kun je ssh-server en samba aanvinken als optioneel pakket en dan wordt die meegenomen in je installatie
Op je laptop gebruik je dan PuTTY om met SSH in te loggen op je "server". En/of winscp als een soort remote verkenner. Dat werkt dmv ssh, dus zonder samba.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:15 schreef sbientje het volgende:
[..]
superbedankt, dat is handigAnders moet ik daar altijd weer een monitor voor bijpakken en dat maakt het allemaal weer meer rommelig op mijn studiekamer
ga ik idd allemaal ff googlen deze weekquote:Op woensdag 18 januari 2012 12:18 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Op je laptop gebruik je dan PuTTY om met SSH in te loggen op je "server". En/of winscp als een soort remote verkenner. Dat werkt dmv ssh, dus zonder samba.
Normaal gesproken werk je dan met de command line interface. Er zijn echter ook mogelijkheden om een X-forward te doen in PuTTY, zodat je grafisch kan werken. Google is je vriend.
quote:Op donderdag 19 januari 2012 16:34 schreef PiRANiA het volgende:
LAat ik het zo zeggen: was het mijn screenshot maar.
.
1 2 3 4 5 6 7 8 | ####@p6012:~> free -m total used free shared buffers cached Mem: 123122 118488 4633 0 599 102444 -/+ buffers/cache: 15444 107677 Swap: 4094 8 4085 ####@p6012:~> cat /proc/cpuinfo |grep processor |wc -l 64 ####@p6012:~> |
Dan druk je in top op 1quote:Op donderdag 19 januari 2012 16:40 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
edit: want ik wist niet hoe je dat scherm krijgt dat jij in je screenshot liet zien in top
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | top - 17:46:52 up 17 days, 6:27, 6 users, load average: 0.23, 0.38, 0.31 Tasks: 209 total, 1 running, 202 sleeping, 0 stopped, 6 zombie Cpu0 : 15.6%us, 2.7%sy, 0.3%ni, 78.1%id, 0.7%wa, 1.3%hi, 1.3%si, 0.0%st Cpu1 : 9.3%us, 1.3%sy, 0.3%ni, 88.7%id, 0.0%wa, 0.3%hi, 0.0%si, 0.0%st Cpu2 : 6.6%us, 1.0%sy, 0.0%ni, 92.1%id, 0.0%wa, 0.3%hi, 0.0%si, 0.0%st Cpu3 : 9.6%us, 0.7%sy, 0.0%ni, 89.7%id, 0.0%wa, 0.0%hi, 0.0%si, 0.0%st Mem: 6113208k total, 5950940k used, 162268k free, 32056k buffers Swap: 3936248k total, 823700k used, 3112548k free, 1427692k cached PID USER PR NI VIRT RES SHR S %CPU %MEM TIME+ COMMAND 1136 20 0 2425m 633m 5288 S 23.6 10.6 41:27.96 SABnzbd.py 4666 20 0 2346m 800m 19m S 6.6 13.4 164:25.62 opera 31941 20 0 2274m 386m 30m S 5.6 6.5 43:03.07 gnome-shell 1309 root 20 0 336m 175m 16m S 2.3 2.9 451:43.50 Xorg 29292 20 0 351m 161m 11m S 2.3 2.7 257:11.77 TweetDeck 7186 20 0 1240m 14m 8588 S 1.7 0.2 30:21.75 vagalume 1701 20 0 511m 8984 6856 S 1.3 0.1 125:04.38 pulseaudio |
fixedquote:Op donderdag 19 januari 2012 17:52 schreef PiRANiA het volgende:
M'n PC. Eind deze maand is hij 4 jaar oud:
[ code verwijderd ]
Maar het loopt nog prima allemaal. Ik doe best lang met een PC, zeker als ik het vergelijk met Windowsgebruikers huis-, tuin- en keukengebruikers..
Maar keer ctrl- - ?quote:Op donderdag 19 januari 2012 19:39 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
"Sorry, terminal not big enough" (@1280x1024)
te veel coresquote:Op donderdag 19 januari 2012 19:39 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
"Sorry, terminal not big enough" (@1280x1024)
het zijn maar 3 letters en een enter...quote:Op vrijdag 20 januari 2012 04:37 schreef devzero het volgende:
We hebben hier een experimenteel SMP system ala ScaleMP: 16 nodes met ieder 2x6 cores verbonden met infiniband. Op iedere node draait een host machine en dmv een dedicated ASIC draait er 1 guest VM op alle nodes met 16x(12-1)=176 cores. Probeer dat maar eens met top te doen
Werkt erg goed. Zit in de repositories van veel distro's. Ik gebruik hem zo:quote:Redshift
Redshift adjusts the color temperature of your screen according to your surroundings. This may help your eyes hurt less if you are working in front of the screen at night. This program is inspired by f.lux
http://jonls.dk/redshift/
1 | $ redshift -l 52.369:4.888 -m vidmode |
He'k toch al nietquote:Op zaterdag 21 januari 2012 12:19 schreef wdn het volgende:
cool![]()
Maar dit gaat er van uit dat je niet de lampen in je slaapkamer aan hebt lijkt me?
LOLquote:Op zaterdag 21 januari 2012 12:41 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
He'k toch al niet. Licht is eng
.
Topquote:
quote:Op zaterdag 21 januari 2012 16:06 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Nee, met top bekijk je de processen. Jij hebt echt lprm nodig.
quote:Op zaterdag 21 januari 2012 16:06 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Nee, met top bekijk je de processen. Jij hebt echt lprm nodig.
Was er niet iets dat Orca heette?quote:Op zondag 22 januari 2012 19:22 schreef Faux. het volgende:
Wie weet er een goed "voorleesprogramma" voor Ubuntu? Ik heb alles wat ik in de Ubuntu Webstore (of hoe dat mag heten) geprobeerd maar ik krijg alleen lelijke, krakende stemmen die niet eens normaal woorden kunnen uitspreken.
Je moet een beetje mazzel hebben, denk ik, want ik heb er geen problemen meequote:Op maandag 23 januari 2012 18:36 schreef Kandijfijn het volgende:
Ati faalt sowieso heel hard met Linux, ben erg tevreden met mijn Ati-kaart in Windows+Games. Maar mijn volgende kaart gaat echt een Nvidea worden.
Nog beter, in mijn htpc presteert de ati kaart zelfs beter dan de nvidia kaart die er eerst in zatquote:Op maandag 23 januari 2012 18:57 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Je moet een beetje mazzel hebben, denk ik, want ik heb er geen problemen mee
Het notificatiesysteem van Gnome (maar ook van KDE en XFCE) werkt via D-Bus en daar zijn meerdere php extensies voor. Daarmee zou het moeten lukken. Succes!quote:Op maandag 23 januari 2012 21:09 schreef Faux. het volgende:
Hoe kan ik van die "meldingwolkjes" (die rechtsboven in het scherm als er iets gebeurt) maken in PHP (Ubuntu 11.10)?
1 2 | [14:38:26] visitorq@vq-desktop:~$ echo $HOME /home/visitorq |
1 | cd $HOME |
1 | cd $HOM<tab> |
1 | /etc/bash_completion.d/acroread.sh |
1 2 3 | cd $HOM<tab> cd $HOME cd $HOME/De<tab><tab><tab> --> werkt niet :'( |
Hmm, de open-source zijn goed te doen maar geen goede 3D voor spelletjes e.d. De closed-source drivers van Ati (catalyst) werken niet samen met Gnomequote:Op maandag 23 januari 2012 18:57 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Je moet een beetje mazzel hebben, denk ik, want ik heb er geen problemen mee
Ik ga het uitproberen, dank je wel!quote:Op maandag 23 januari 2012 21:34 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het notificatiesysteem van Gnome (maar ook van KDE en XFCE) werkt via D-Bus en daar zijn meerdere php extensies voor. Daarmee zou het moeten lukken. Succes!
Het zal wel redelijk pionieren worden want het zou me eerlijk gezegd nogal verbazen als er veel mensen zijn die dit soort dingen in php willen doen...quote:
Denk juist dat heel veel huis/tuin en keukengebruikers het juist in PHP doen. Hoeveel crontabjes heeft de gemiddelde dude in php geschreven en hoeveel schrijven het in shell, perl of python scripts?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:45 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het zal wel redelijk pionieren worden want het zou me eerlijk gezegd nogal verbazen als er veel mensen zijn die dit soort dingen in php willen doen...
Ja, crontabjes en CLI scriptjes, maar GUI toepassingen zijn toch andere koek.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 17:04 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Denk juist dat heel veel huis/tuin en keukengebruikers het juist in PHP doen. Hoeveel crontabjes heeft de gemiddelde dude in php geschreven en hoeveel schrijven het in shell, perl of python scripts?
Ik ben bang dat dit inderdaad een werkje gaat wordenquote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:45 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het zal wel redelijk pionieren worden want het zou me eerlijk gezegd nogal verbazen als er veel mensen zijn die dit soort dingen in php willen doen...
Welke andere talen beheers je behalve php?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 17:11 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ik ben bang dat dit inderdaad een werkje gaat wordenMaar ik vind PHP zo'n fijne taal dat ik het eigenlijk overal voor gebruik
Geenquote:Op dinsdag 24 januari 2012 17:19 schreef Farenji het volgende:
[..]
Welke andere talen beheers je behalve php?
1 2 3 | <?php shell_exec("firefox http://localhost/home.php?waarde1=$waarde1&waarde2=$waarde2"); ?> |
Goh, verrassend!quote:
Door de ampersands te escapen. Die hebben namelijk een speciale betekenis binnen de shell. De waarde in vars $waarde1/2 moet je ook escapen en zeker valideren. Je wil niet dat je systeem wagenwijd open kan komen te staan, als die $waarde1 of $waarde2 userinput bevatten.quote:Oh, en nu ik hier toch ben: ik probeer dmv PHP's shell_exec een nieuwe tab te openen in Firefox met twee parameters:
[ code verwijderd ]
Nu opent hij weliswaar een nieuwe tab, alleen geeft hij dan alleen de eerste parameter mee (http://localhost/home.php?waarde1=De+waarde). Hoe kan ik dit oplossen?
Ik gebruik Mint niet. Welke windowmanager gebruikt Mint? Weet je dat?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 17:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nou, ter afwisseling een heel simpele vraag dan
Ik heb Mint geinstalleerd, maar hoe krijg ik iconen op mijn bureaublad? Ik wil bv Libreoffice via een icoon starten vanaf het bureaublad, maar wat ik ook probeer, ik krijg het icoon er niet heen. Slepen gaat niet en rechtermuisknop werkt ook niet. Help?
Het is gebaseerd op Ubuntu, als dat helpt.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:26 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Ik gebruik Mint niet. Welke windowmanager gebruikt Mint? Weet je dat?
Dat hoeft niet veel te zeggen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het is gebaseerd op Ubuntu, als dat helpt.
Dat helpt niet echtquote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:51 schreef Kandijfijn het volgende:
In mint Gnome gooit die volgens mij alles uit je /home/gebruiker folder op je desktop.
Ja, ik zit al een tijdje te kijken naar een taal die ik kan gebruiken als ik voor de desktop programmeer, maar telkens als ik dan een taal bezig ben dan denk ik "waar ben ik ook mee bezig, dit gaat net zo makkelijk in PHP"quote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:20 schreef Farenji het volgende:
[..]
Goh, verrassend!
Je gaat je mening over php wellicht bijstellen als je wat vergelijkingsmateriaal krijgt.
[..]
Door de ampersands te escapen. Die hebben namelijk een speciale betekenis binnen de shell. De waarde in vars $waarde1/2 moet je ook escapen en zeker valideren. Je wil niet dat je systeem wagenwijd open kan komen te staan, als die $waarde1 of $waarde2 userinput bevatten.
Voor simpele taken: bashquote:Op dinsdag 24 januari 2012 20:07 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ja, ik zit al een tijdje te kijken naar een taal die ik kan gebruiken als ik voor de desktop programmeer, maar telkens als ik dan een taal bezig ben dan denk ik "waar ben ik ook mee bezig, dit gaat net zo makkelijk in PHP"![]()
En ik moest inderdaad de & escapen, dank
Ja, en dat werkt dus niet... Onverschillig waar ik het vandaan sleep. Uit de Favorites, uit het menu, het laat zich niet slepen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 20:11 schreef gebrokenglas het volgende:
Hmm, in de handleiding van Mint staat het gewoon:![]()
Make your own shortcuts
If you don’t like the idea of having “Favorite” applications, you can simply use your
panel or your desktop to achieve similar results, (namely, giving yourself quick access to
your applications). Simply drag & drop the application of your choice from the menu to
your panel or to your desktop.
ziet: http://ftp.heanet.ie/pub/(...)ide/english_11.1.pdf
blz 32
installeer gnome-tweak-tool. In het menu (overig) heb je nu de optie 'advanced settings'quote:Op dinsdag 24 januari 2012 20:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, en dat werkt dus niet... Onverschillig waar ik het vandaan sleep. Uit de Favorites, uit het menu, het laat zich niet slepen.
Nee hoor. Want die staat al aan. Al sinds installatie. En er laat zich niks slepen. Als ik een starter probeer te pakken, gebeurt er gewoon niks. Waar ik het ook probeer: In het menu, in de favorite items, in de apps...quote:Op dinsdag 24 januari 2012 20:53 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
installeer gnome-tweak-tool. In het menu (overig) heb je nu de optie 'advanced settings'
Zet nu in de sectie 'desktop' het item 'have file manager handle the desktop' op aan/on
Nu kan je gewoon starters of mappen naar je desktop slepen
(moet ook via gconf kunnen, maar ik kan zo snel niet vinden waar dat staat)
Heel verhaal over variabelen en tab completion, blijkt dat ik eerst op ctrl+i / ctrl+alt+e moet drukken om ze te completen/expanden.quote:
Ik heb hem afgelopen weekend gedownload en geïnstalleerd. Het is de laatste stabiele versie, ja.quote:Op woensdag 25 januari 2012 00:14 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
Heel verhaal over variabelen en tab completion, blijkt dat ik eerst op ctrl+i / ctrl+alt+e moet drukken om ze te completen/expanden.
@Lord_Vetinari weet je wel zeker dat je de laatste versie van Mint draait, met Gnome3 als desktop manager? Ik heb dat probleem ook weleens gehad maar dat was met lubuntu.
Ok, aangenomen dat je daadwerkelijk een of andere Gnome versie draait:quote:
1 | gconf-editor |
1 | sudo apt-get install gconf-editor |
Dat is trouwens nog geen 100% duidelijk antwoord op de vraag, aangezien er meerdere stabiele versies worden uitgegeven op het moment, waaronder een Debian/XFCE release. Maar goed, als je domweg doorklikt naar download heb je waarschijnlijk wel de goeie versie. Het valt me wel op dat ze met dat MATE een soort Gnome2/Gnome3 tussenvorm in elkaar hebben geklust. Kun je bij het inloggen niet kiezen voor een bepaalde Gnome(2/3/Mate) versie?quote:Op woensdag 25 januari 2012 06:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik heb hem afgelopen weekend gedownload en geïnstalleerd. Het is de laatste stabiele versie, ja.
Nee.quote:Op woensdag 25 januari 2012 22:24 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
Dat is trouwens nog geen 100% duidelijk antwoord op de vraag, aangezien er meerdere stabiele versies worden uitgegeven op het moment, waaronder een Debian/XFCE release. Maar goed, als je domweg doorklikt naar download heb je waarschijnlijk wel de goeie versie. Het valt me wel op dat ze met dat MATE een soort Gnome2/Gnome3 tussenvorm in elkaar hebben geklust. Kun je bij het inloggen niet kiezen voor een bepaalde Gnome(2/3/Mate) versie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |