abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104427299
Veel distro's lijken toch op mekaar vind ik zelf

of je nou ubuntu met gnome 3.2 geinstalleerd hebt of fedora met 3.2

Voor je gevoel zit er weinig verschil in

Ik weet niet of er veel verschil is in de terminal (dat ben ik nog allemaal onder de knie aan het krijgen) wat wel fijn is dat je veel commando 's zo kan invoeren
ele mappen jpg naar pdf converteren bijvoorbeeld :) wel via imageshack maar je hoeft niks meer erbij te installeren
pi_104427494
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 09:45 schreef waspoedertje het volgende:

Ik weet niet of er veel verschil is in de terminal (dat ben ik nog allemaal onder de knie aan het krijgen) wat wel fijn is dat je veel commando 's zo kan invoeren
ele mappen jpg naar pdf converteren bijvoorbeeld :) wel via imageshack maar je hoeft niks meer erbij te installeren
Het verschil zit hem inderdaad ook niet in de programma's die je gebruikt, maar in de opzet van het systeem, packaging welke versies van software etc.
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
  woensdag 16 november 2011 @ 10:40:48 #4
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_104428502
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 09:55 schreef Cid het volgende:

[..]

Het verschil zit hem inderdaad ook niet in de programma's die je gebruikt, maar in de opzet van het systeem, packaging welke versies van software etc.
Het verschil zit hem in de kernel en de manier waarop sommige zaken worden aangesproken. Zo kun je welliswaar de meeste Linux apps cross-distro installeren omdat je ze vaak compiled (of een package compiled) speciaal voor jouw system en kernel versie. Dit verschil zie je hedendaags een stuk minder. Alleen nog echt de grote jongens:

Debian architecture:
Ubuntu
Linux Mint

Suse Linux (van oudsher) architectuur
CentOS
Fedora

En dan heb je nog FreeBSD wat gebasseerd is op BSD, maar dat is niet echt Linux, maar nog een stapje eerder uit het UNIX tijdperk.
To doom or not to doom
  woensdag 16 november 2011 @ 11:30:24 #5
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_104430018
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 09:45 schreef waspoedertje het volgende:

Waarom zou GDM 3.2 op het ene systeem anders moeten zijn dan op een ander systeem!? Dat is nu net het hele eieren eten bij Linux: alles is een 'module'. GDM/KDE/etc zijn dus overal hetzelfde met hetzelfde versienummer. De ene linux kan iets verder zijn dan de andere qua versie maar dat is dan slechts tijdelijk.

Aan de onderkant zit wel eea. verschillend. Niet elke linux volgt de 'Linux Filesystem Hierarchy'. Ik meen dat Debian(?) naar een andere opzet aan het gaan is (Ubuntu is ook aan het volgen trouwens) waarbij het doel is om een read-only systeem te krijgen welke ook read only gemount gaat worden (alles waar dus naar geschreven wordt zal verhuizen naar een read-write gedeelte.
edit: meer hier over in deze link: http://wiki.debian.org/ReadonlyRoot

quote:
Ik weet niet of er veel verschil is in de terminal (dat ben ik nog allemaal onder de knie aan het krijgen) wat wel fijn is dat je veel commando 's zo kan invoeren. Hele mappen jpg naar pdf converteren bijvoorbeeld :) wel via imageshack maar je hoeft niks meer erbij te installeren
De meeste tools in de terminal zijn uitwisselbaar (maar Ubuntu heeft er een aantal die net even anders werken dan onder Redhat of Suse).
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_104430091
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 02:52 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Vergeet niet dat Ubuntu in den beginne ook een afgeleide was van Debian. En Ubuntu heeft de Linux wereld best veel goeds gebracht.

Probleem van Ubuntu is volgens mij dat iets tevaak iets te snel radicaal veranderen.
Mee eens, daarom zou het ook jammer zijn als Ubuntu zoveel klanten verliest. Canonical is een krachtige organisatie met een hoop ontwikkelaars, een hoop inkomsten en als het nodig is een multimiljardair die de gaatjes opvult. Mint is een veel kleinere organisatie die drijft op donaties, en nevernooit zo'n product neer zou kunnen zetten zonder de basis van Ubuntu. Als iedereen over zou gaan op Mint, gaat Canonical failliet, en is daarmee Mint ook zijn basis kwijt.
  woensdag 16 november 2011 @ 14:02:24 #7
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_104434650
Weet iemand ook een simpele DLNA client voor debian? Ik heb een HTC met Android erop en hiermee moet ik m'n muziek op DLNA aparaten af kunnen spelen. Debian is geïnstalleerd op een headless server, dus ben ik op zoek naar een daemon die zich gedraagd als audio client. Als ik google, vind ik voornamelijk A/V-servers.
Iemand tips?
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
pi_104450031
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:32 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Mee eens, daarom zou het ook jammer zijn als Ubuntu zoveel klanten verliest. Canonical is een krachtige organisatie met een hoop ontwikkelaars, een hoop inkomsten en als het nodig is een multimiljardair die de gaatjes opvult. Mint is een veel kleinere organisatie die drijft op donaties, en nevernooit zo'n product neer zou kunnen zetten zonder de basis van Ubuntu. Als iedereen over zou gaan op Mint, gaat Canonical failliet, en is daarmee Mint ook zijn basis kwijt.
Linux is een systeem op maat, wie een meer luxe desktopmanager wilde hebben koos altijd KDE en wie echt alleen de basis wilde XFCE. Gnome was een mooie tussenweg, maar doordat er rare tierelantijntjes aan ons worden opgedrongen haken mensen af.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_104450108
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 20:17 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Linux is een systeem op maat, wie een meer luxe desktopmanager wilde hebben koos altijd KDE en wie echt alleen de basis wilde XFCE. Gnome was een mooie tussenweg, maar doordat er rare tierelantijntjes aan ons worden opgedrongen haken mensen af.
:? hoe staat dit in relatie tot mijn post die je quote?
  woensdag 16 november 2011 @ 20:35:15 #10
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_104450754
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 14:02 schreef MichielPH het volgende:
Weet iemand ook een simpele DLNA client voor debian? Ik heb een HTC met Android erop en hiermee moet ik m'n muziek op DLNA aparaten af kunnen spelen. Debian is geïnstalleerd op een headless server, dus ben ik op zoek naar een daemon die zich gedraagd als audio client. Als ik google, vind ik voornamelijk A/V-servers.
Iemand tips?

Ik gebruik serviio op ubuntu icm samsung tv.

Ik heb er een tijd terug een topic over gestart. ff zoeken.

edit: laat maar, je zoekt een client. Serviio is ook een serverapp.
heitieh
  woensdag 16 november 2011 @ 20:38:57 #11
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_104450899
quote:
99s.gif Op woensdag 16 november 2011 20:35 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ik gebruik serviio op ubuntu icm samsung tv.

Ik heb er een tijd terug een topic over gestart. ff zoeken.
Maar dat is ook al een server :)
Ik ben juist op zoek naar een client, die de audio (verzonden vanaf m'n telefoon) afspeelt.
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
pi_104456825
mplayer kan alles afspelen, ook remote streams.
pi_104487719
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 20:19 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

:? hoe staat dit in relatie tot mijn post die je quote?
:@ ik reageerde eigenlijk op de post voor jou.
Dat er te veel veranderingen zijn doorgevoerd, waar je niet voor kán, maar moet kiezen. Dat is jammer. De meeste gebruikers zijn desktopgebruikers die niet zitten te wachten op veranderingen
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  † In Memoriam † donderdag 17 november 2011 @ 20:11:03 #14
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104488054
Zo, vandaag maar de 'demo-bak' op het werk van dat kansloze Mint omgeknutseld naar Arch.
Carpe Libertatem
pi_104490380
quote:
14s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:11 schreef Boze_Appel het volgende:
Zo, vandaag maar de 'demo-bak' op het werk van dat kansloze Mint omgeknutseld naar Arch.
Linux gaat ten onder aan verdeeldheid. ;(
pi_104494839
quote:
3s.gif Op woensdag 16 november 2011 22:35 schreef Farenji het volgende:
mplayer kan alles afspelen, ook remote streams.
Heerlijk programma inderdaad.

Al die -vf opties zijn ook zo verdomd handig soms. Smplayer blijft mijn favoriete Mplayer-GUI
pi_104495077
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 20:17 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Je hoeft niet up te daten he en dan blijf je op dezelfde release hangen.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  vrijdag 18 november 2011 @ 08:22:02 #18
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_104502965
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 22:17 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Je hoeft niet up te daten he en dan blijf je op dezelfde release hangen.
Ik vind het updaten van het systeem hardstikke fijn, maar ik wil niet dat ubuntu kiest welke mediaplayer bijvoorbeeld, dan zou ik liever zien bij het starten van de mediaplayer een install menu komt waar je kan kiezen of je bijv. Banshee, Rhytmbox of een andere speler wil.

De keuze van één speler (in dit voorbeeld) vind ik niet erg, maar het moet niet om de release hele andere software gaan nemen. Net als over Unity ben ik ook niet echt te spreken het werkt gewoon voor geen meter bij veel apps die ik gebruik, menu's die niet zichtbaar zijn, scaling problemen door die sidebar, niet werkende topbar in apps etc.... Doe mij maar gewoon Gnome 3.2. Helaas heb ik dit op werk niet helemaal terug kunnen draaien en ervaar ik wat problemen wanneer ik chrome gebruik.
To doom or not to doom
pi_104504055
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 08:22 schreef A-mineur het volgende:

[..]

Ik vind het updaten van het systeem hardstikke fijn, maar ik wil niet dat ubuntu kiest welke mediaplayer bijvoorbeeld, dan zou ik liever zien bij het starten van de mediaplayer een install menu komt waar je kan kiezen of je bijv. Banshee, Rhytmbox of een andere speler wil.
Inderdaad.
Debian/Ubuntu heeft een heel mooi alternatives-systeem, waar dmv symlinks gekozen kan worden als er meerdere alternatieven zijn voor een applicatie, bijv teksteditors, java virtual machines, of webbrowsers. Beetje jammer dat ze dat niet doorgevoerd hebben voor mediaplayers of mailclients, dan zit je niet vast aan de keuze van canonical. Als ik in de gnome filemanager bijv kies voor "send to.." dan wordt evolution opgestart terwijl ik thunderbird gebruik. In 11.10 is thunderbird dan weer wel de standaard, maar ik wil zelf de keus hebben.
  † In Memoriam † vrijdag 18 november 2011 @ 10:04:59 #20
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104504804
quote:
9s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:56 schreef Farenji het volgende:

[..]

Linux gaat ten onder aan verdeeldheid. ;(
Dat valt opzich wel mee, iig. voor 'professioneel' gebruik, bovendien blijven de sources (ongeveer) hetzelfde. De enige verdeeldheid wat is er is dat dezelfde packages verkocht worden als ander product terwijl het niet veel meer is dan wat theming. Mint & Ubuntu bv. of alle subsmaken van Ubuntu. Hetzelfde zie je overigens met de Windowsen, die heb je ook in vele smaken.
Carpe Libertatem
  vrijdag 18 november 2011 @ 10:10:36 #21
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_104504933
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2011 22:12 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Heerlijk programma inderdaad.

Al die -vf opties zijn ook zo verdomd handig soms. Smplayer blijft mijn favoriete Mplayer-GUI
smplayer *O*
Al was het alleen maar vanwege het kunnen fastforwarden met pijltje-rechts.
  vrijdag 18 november 2011 @ 10:23:43 #22
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_104505261
quote:

[..]

Ben ik het mee eens alleen snap ik Canonical wel. Indien je dit voor mediaplayers doet moet je dit ook doen voor videospelers, texteditors etc etc etc etc etc etc.
Terwijl zelf iets erbij installeren vanuit USC kinderspel is geworden.

quote:
De keuze van één speler (in dit voorbeeld) vind ik niet erg, maar het moet niet om de release hele andere software gaan nemen.
Absoluut mee eens. Blijf bij 1 player er zorg dat deze alle functies heeft die in enige andere player zit en zorg dat deze leading wordt. Dan krijg je uiteindelijk een perfect werkende mediaspeler. Doe dat met alle sets van identieke dingen en je krijgt een goed systeem.
quote:
Net als over Unity ben ik ook niet echt te spreken het werkt gewoon voor geen meter bij veel apps die ik gebruik, menu's die niet zichtbaar zijn, scaling problemen door die sidebar, niet werkende topbar in apps etc.... Doe mij maar gewoon Gnome 3.2. Helaas heb ik dit op werk niet helemaal terug kunnen draaien en ervaar ik wat problemen wanneer ik chrome gebruik.
Unity is nog steeds niet af. In 11.04 werkte het maar waag het niet iets specifieks anders te willen. 11.10 is al veel beter maar ik mis nog steeds een eigen(!) tool om alles naar wens te veranderen.

Dit wordt, denk ik, veroorzaakt door de 6 maanden release waar Canonical zo aan hangt. Hadden ze 11.04 niet uitgebracht en die tijd ingezet om 11.10 van een Unity te voorzien met alle belletjes eraan was het denk ik beter ontvangen.
  vrijdag 18 november 2011 @ 13:33:36 #23
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_104510809
quote:

De keuze van één speler (in dit voorbeeld) vind ik niet erg, maar het moet niet om de release hele andere software gaan nemen. Net als over Unity ben ik ook niet echt te spreken het werkt gewoon voor geen meter bij veel apps die ik gebruik, menu's die niet zichtbaar zijn, scaling problemen door die sidebar, niet werkende topbar in apps etc.... Doe mij maar gewoon Gnome 3.2. Helaas heb ik dit op werk niet helemaal terug kunnen draaien en ervaar ik wat problemen wanneer ik chrome gebruik.
Dan moet je voortijdig de ubuntu-desktop package verwijderen, dan krijg je niks van al die wijzigingen mee (of welke -desktop package je ook hebt gebruikt). De release notes zijn vaak aardig compleet over de wijzigingen. Tis niet zo dat je een base install hebt die waar je zelf handmatig alle packages installeert en die dan gaat updaten.. (of kon je dit nou wel doen?! ;)).

En hoezo kan je dit niet terugdraaien? Tuurlijk kan dat wel.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_104531942
Mint heeft wel een nadeel: Mijn accu is ineens met een uurtje leeg.
  vrijdag 18 november 2011 @ 22:08:36 #25
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104532234
quote:
8s.gif Op vrijdag 18 november 2011 22:03 schreef KomtTijd... het volgende:
Mint heeft wel een nadeel: Mijn accu is ineens met een uurtje leeg.
O, dan heb je nog de oude kernel te pakken?!?

http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=61&t=71174&start=20

[ Bericht 14% gewijzigd door gebrokenglas op 18-11-2011 22:14:21 ]
pi_104535432
Ja die ASPM bug? Daar heb ik nooit last van gehad. Geloof ook dat die in de 3.0 kernels- al gefixt is.

't is wel een flinke regressie, van 2-2,5 uur naar 1 uur.
Ik zie wel in de systeemmonitor dat gnome-shell en xorg constant CPU aan het snoepen zijn. En een heleboel kworker-processen, al lijken die niets te doen...
  vrijdag 18 november 2011 @ 23:25:38 #27
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_104535956
Mijn laptop houdt het 17 minuten vol. 8cel-accu.

Maar goed, die accu is helemaal aan het einde van zijn leven na 4 jaar :P.
  zaterdag 19 november 2011 @ 09:09:09 #28
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104543508
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:25 schreef PiRANiA het volgende:

Dat ding gooi je natuurlijk sowieso weg na 4 jaar: zit geen gang meer in, in die ouwe laptop.
  zaterdag 19 november 2011 @ 09:21:39 #29
136730 PiRANiA
pi_104543607
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 09:09 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Dat ding gooi je natuurlijk sowieso weg na 4 jaar: zit geen gang meer in, in die ouwe laptop.
Wat een bullshit :'). Hoe lang doe jij met je computers/laptops? Die laptop is na vier jaar nog prima hoor (dual core, 3GB).

[ Bericht 0% gewijzigd door PiRANiA op 19-11-2011 09:21:47 ( ) ]
  zaterdag 19 november 2011 @ 09:44:49 #30
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_104543779
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:25 schreef PiRANiA het volgende:

een nieuwe battery en het kan er weer tegenaan ;)
  zaterdag 19 november 2011 @ 10:08:32 #31
136730 PiRANiA
pi_104544040
Met m'n vorige PC heb ik overigens 6 jaar gedaan :P.
  zaterdag 19 november 2011 @ 10:20:48 #32
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104544221
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2011 09:21 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Wat een bullshit :'). Hoe lang doe jij met je computers/laptops? Die laptop is na vier jaar nog prima hoor (dual core, 3GB).
O weet niet, ik had niet de indruk dat jij met trage troep wil werken.
Ik doe te lang met computers: Mijn PC heb ik al 9 jaar, mijn macbook 4 jaar. Daar had ik trouwens een topic over.

Hebben jullie ook zo'n last van die kut sneeuwanimatie ? Mijn macbook staat te blazen als een kat, en 't gaat ook verre van soepeltjes allemaal.
  zaterdag 19 november 2011 @ 10:36:29 #33
136730 PiRANiA
pi_104544478
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 10:20 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

O weet niet, ik had niet de indruk dat jij met trage troep wil werken.
Klopt ;). En dat is het ook nog niet :).
quote:
Ik doe te lang met computers: Mijn PC heb ik al 9 jaar, mijn macbook 4 jaar. Daar had ik trouwens een topic over.

Hebben jullie ook zo'n last van die kut sneeuwanimatie ? Mijn macbook staat te blazen als een kat, en 't gaat ook verre van soepeltjes allemaal.
Dan zet je het uit ;).
Settings, en dan de meest rechter tab
  zaterdag 19 november 2011 @ 11:28:51 #34
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104545589
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2011 10:36 schreef PiRANiA het volgende:

Dan zet je het uit ;).
Settings, en dan de meest rechter tab
Ahh, geweldig. Bedankt!
Ik dacht dat Danny daar niet aan wilde, die animatie uitschakelbaar maken. Elke klachttopic daarover werd namelijk zonder pardon gesloten.

Dit geeft weer wat lucht.
pi_104546782
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2011 09:21 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Ligt er maar net aan hoe je er mee om gaat. De meeste laptops vallen na 3-4 jaar gewoon uit elkaar als je ze een beetje intensief gebruikt.
  zondag 20 november 2011 @ 18:27:01 #36
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_104595708
hoi, ik heb een arch linux installatie op mijn oude computer. ik moet 2 commando's uitvoeren als ik me heb aangemeld.
sudo dhcpcd
startx
ik meld me trouwens aan in zo een tty(X11 start niet vanzelf op)
hoe bewerk ik de login commando's? er was zo' n bestand voor maar ik weet niet welke.

[ Bericht 17% gewijzigd door Superthomas op 20-11-2011 19:08:10 ]
  zondag 20 november 2011 @ 18:56:41 #37
136730 PiRANiA
pi_104596835
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 18:27 schreef Superthomas het volgende:
hoi, ik heb een arch linux installatie op mijn oude computer. ik moet 2 commando's uitvoeren als ik me heb aangemeld.
sudo dhcpcd
startx
ik meld me trouwens aan in zo een tty(X11 start niet vanzelf op)
Ok.
  zondag 20 november 2011 @ 19:07:21 #38
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_104597233
quote:
7s.gif Op zondag 20 november 2011 18:56 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Ok.
oh, kut. ik heb alweer eens mijn post niet afgemaakt :')
-laat maar-
zie originele post

[ Bericht 3% gewijzigd door Superthomas op 20-11-2011 19:15:30 ]
pi_104597520
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:07 schreef Superthomas het volgende:

[..]

Oh, kut. Ik heb alweer eens mijn post niet afgemaakt. :') Hoe moet ik dat doen?
Met deze knop kan jij je post bewerken:
edit.png
  zondag 20 november 2011 @ 19:15:59 #40
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_104597591
quote:
7s.gif Op zondag 20 november 2011 19:14 schreef Boomstronk- het volgende:

[..]

Met deze knop kan jij je post bewerken:
[ afbeelding ]
nee, dat bedoel ik niet. ik heb het over het probleem.
pi_104597667
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:15 schreef Superthomas het volgende:

[..]

Nee, dat bedoel ik niet. Ik heb het over het probleem.
Wat is het probleem dan?
  zondag 20 november 2011 @ 19:19:44 #42
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_104597773
quote:
7s.gif Op zondag 20 november 2011 19:17 schreef Boomstronk- het volgende:

[..]

Wat is het probleem dan?
dat ik 2 commando's(opdrachten whatever) moet uitvoeren als ik me aanmeld.
  zondag 20 november 2011 @ 19:48:45 #43
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_104598926
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:19 schreef Superthomas het volgende:

[..]

dat ik 2 commando's(opdrachten whatever) moet uitvoeren als ik me aanmeld.
Lees dit es.

Of nog beter: dit
heitieh
  zondag 20 november 2011 @ 20:37:48 #44
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_104601633
quote:
99s.gif Op zondag 20 november 2011 19:48 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Lees dit es.

Of nog beter: dit
hartelijk dank!
  dinsdag 22 november 2011 @ 17:40:06 #45
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_104682295
Hallo,

ik heb op Ubuntu een PHP-applicatie geschreven die ik via het terminal aanroep en die dan data uit een remote MySQL-server ophaalt en weergeeft. Om de een of andere reden krijg ik de volgende error:

1
2
3
4
PHP Warning:  mysql_connect(): Can't connect to MySQL server on 'xxx.xxx.xx.xxx' (4) in /home/naam/arg.php on line 8
PHP Warning:  mysql_select_db(): Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2) in /home/naam/arg.php on line 9
PHP Warning:  mysql_select_db(): A link to the server could not be established in /home/naam/arg.php on line 9
Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock'

Dit leek me een rare error, aangezien ik helemaal niet probeer om verbinding te maken met een lokale database, maar met een remote. Weet iemand wat ik fout doe? :)
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  dinsdag 22 november 2011 @ 18:13:41 #46
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104683481
Die foutmelding komt denk ik van de remote database server. 't is altijd gekloot met de lokatie van die mysqld.sock
Die remote database kan opgestart worden met in de /etc/my.cnf onder het client kopje een regel socket:
1
2
3
4
[client]
#password       = your_password
port            = 3306
socket          = /var/run/mysqld/mysqld.sock
En dan nog maar eens kijken.

Wil dat niet, dan eens proberen op te starten met in de my.cnf een verwijzing naar /tmp:
1socket          = /tmp/mysqld.sock

Zo heb ik het zelf uiteindelijk aan de gang gekregen.
pi_104683979
quote:
11s.gif Op dinsdag 22 november 2011 17:40 schreef Faux. het volgende:
[ code verwijderd ]

Dit leek me een rare error, aangezien ik helemaal niet probeer om verbinding te maken met een lokale database, maar met een remote. Weet iemand wat ik fout doe? :)
Op regel 8 probeer je een connectie op te zetten met een remote database, maar dat mislukt (geen idee waarom, te weinig info in je post).

Ondanks die fout, probeer je toch door te gaan en doe je een mysql_select_db in regel 9. Op welke server denk je dat die een database select?
quote:
If the link identifier is not specified, the last link opened by mysql_connect() is assumed. If no such link is found, it will try to create one as if mysql_connect() was called with no arguments. If no connection is found or established, an E_WARNING level error is generated.
mysql-select-db
Omdat je connect failed en je dus geen link identifier hebt, zal mysql_select_db het laastse aannemen en dus denken dat je probeert te verbinden met een lokale server.

Het probleem is de mysql_connect. Geef je de juiste parameters/login name/password?
  dinsdag 22 november 2011 @ 19:05:47 #48
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104685737
Ow, en wat dus mist is een correcte foutafhandeling - controle op het slagen van het maken van de connectie.
  dinsdag 22 november 2011 @ 19:23:12 #49
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_104686477
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 november 2011 18:25 schreef devzero het volgende:

[..]

Op regel 8 probeer je een connectie op te zetten met een remote database, maar dat mislukt (geen idee waarom, te weinig info in je post).

Ondanks die fout, probeer je toch door te gaan en doe je een mysql_select_db in regel 9. Op welke server denk je dat die een database select?

[..]

mysql-select-db
Omdat je connect failed en je dus geen link identifier hebt, zal mysql_select_db het laastse aannemen en dus denken dat je probeert te verbinden met een lokale server.

Het probleem is de mysql_connect. Geef je de juiste parameters/login name/password?
Via een mysql_error(); heb ik gekeken wat er fout was en er gaat inderdaad iets mis bij het verbinding maken: hij kan geen verbinding maken met de MySQL-server van dat IP-adres (PHP Warning: mysql_connect(): Can't connect to MySQL server on 'xxx.xxx.xx.xxx' (4) in /home/naam/arg.php on line 12). Dit vind ik raar, omdat het IP-adres het IP-adres is dat gegeven is in het cPanel van de remote server, en mijn IP-adres staat in de Allowed-lijst van die server. Wat doe ik fout? :)
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  dinsdag 22 november 2011 @ 19:32:07 #50
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_104686884
Laat maar - na lang zoeken kom ik erachter dat je je MySQL-databases niet van buitenaf mag bereiken :') Fijn dat ze dat zo duidelijk neerzetten en zo :')_!
pi_104716863
quote:
15s.gif Op dinsdag 22 november 2011 19:32 schreef Faux. het volgende:
Laat maar - na lang zoeken kom ik erachter dat je je MySQL-databases niet van buitenaf mag bereiken :') Fijn dat ze dat zo duidelijk neerzetten en zo :')_!
Mag wel hoor :) Aan te passen in de config.
pi_104731045
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 13:46 schreef erikkll het volgende:

[..]

Mag wel hoor :) Aan te passen in de config.
Als zijn webhoster het blokt in een firewall, dan kan je weinig doen; zeker als het "niet mag" volgens diens policy.

Aan de andere kant, als je echt remote je DB wil bereiekn, dan kun je een simpele "wrapper" schrijven, zodat de queries op de webserver worden uitgevoerd en je het resultaat in een makkelijk te parsen formaat terug krijgt, bv xml. Soort van "fake" ajax calls ;)
pi_104733562
Waarom moeilijk doen? Portforwarding met iptables en/of MySQL op een andere poort dan 3306 laten luisteren. Of weggaan, want dit soort filtering zuigt...
pi_104734109
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 20:35 schreef slacker_nl het volgende:
Waarom moeilijk doen? Portforwarding met iptables en/of MySQL op een andere poort dan 3306 laten luisteren. Of weggaan, want dit soort filtering zuigt...
De grote vraag is of hij a) unix rechten heeft op die machine en b) zijn hoster niet een firewall heeft die alleen toegang geeft tot bepaalde poorten. En ja dat soort filtering zuigt, maar misschien is het wel goedkoop.
  donderdag 24 november 2011 @ 11:11:59 #55
136730 PiRANiA
pi_104753777
quote:
wow check ubuntu naar beneden gaan dan
pi_104753826
quote:
4s.gif Op donderdag 24 november 2011 11:15 schreef gogosweden het volgende:

[..]

wow check ubuntu naar beneden gaan dan
Bedenk wel dat we nu in 2011 zitten heh. Dat laatste bolletje is dus een extrapolatie of voorspelling ofzo.
pi_104754372
quote:
2s.gif Op donderdag 24 november 2011 11:17 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Bedenk wel dat we nu in 2011 zitten heh. Dat laatste bolletje is dus een extrapolatie of voorspelling ofzo.
Bekijk die tabel nog eens goed, het laatste bolletje geeft aan zoals de situatie nu is.
pi_104754711
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 11:36 schreef Daeron het volgende:

[..]

Bekijk die tabel nog eens goed, het laatste bolletje geeft aan zoals de situatie nu is.
Dus ze hebben nu al gegevens over de page hits in 2012?
Knap.
  donderdag 24 november 2011 @ 11:55:05 #60
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104754982
Die voorspelling is een beetje raar inderdaad.
Maar ik wist niet dat Mint zo aansloeg.
pi_104755444
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 11:55 schreef gebrokenglas het volgende:
Die voorspelling is een beetje raar inderdaad.
Maar ik wist niet dat Mint zo aansloeg.
Canonical is heel hard gebruikers aan het wegjagen met die achterlijke interface-keuzes die ze de laatste tijd maken; en Mint is dan het beste alternatief: al het goede van ubuntu maar zonder de unity crapzooi.
  donderdag 24 november 2011 @ 13:38:48 #62
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104758197
Heb de nieuwe Mint gedownload, en ga 'm straks proberen in een VirtualBox.
pi_104759156
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 11:45 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Knap.
Als je kijkt zie je dat die afbeelding generated is op 23 november 2011, gister dus. Waarschijnlijk zetten ze de ijkpunten op het begin van het jaar en is dat punt waar "now" staat gewoon de data zoals die gister was.
  † In Memoriam † donderdag 24 november 2011 @ 14:31:13 #64
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104760227
Even mijn werkdesktopje opgepimpt.

Ik snap trouwens wel waarom Mint bij de meeste beginners populair is. Praktisch alles werkt out of the box en het ziet er gelikt uit. Bovendien staan alle codex vanaf installatie goed, dus je hoeft zelf niet te 'kloten' met een terminal enzo.
Carpe Libertatem
  donderdag 24 november 2011 @ 14:54:36 #65
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104760990
Vroeger was ik ook van het alles zelf compileren en installeren, maar inmiddels ben ik dat wel wat zat. Het packages systeem van Ubuntu en consorten, met die dependencies check is echt onovertroffen.

Toch prachtig dat je apt-get bla doet, en na 2 minuten is het spul kakelvers geïnstalleerd en werkt direct, inclusief man pages....
ipv dat geklooi van tar -xf, ./configure make make install make check make test, en het bijpatchen van de source code als de code niet op je platform werkte....
Niet onmogelijk allemaal en erg leerzaam, maar wat een tijd kostte dat.
  donderdag 24 november 2011 @ 14:57:30 #66
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104761090
WTF is dit nou weer? X-window van Ubuntu is er mee gekapt. Hij start nu alleen in het console op.
Nou dat weer. :(
pi_104761552
ctrl+alt+F7?
  donderdag 24 november 2011 @ 15:25:43 #68
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104761962
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:12 schreef KomtTijd... het volgende:
ctrl+alt+F7?
Pffft, het is een NVIDIA kernel module version mismatch, door de laatste update.
Mijn lovende woorden daarnet over die dependency check neem ik terug!

1
2
3
4
5
6
7
8
9
EE) NVIDIA(0): Failed to initialize the GLX module; please check in your X
(EE) NVIDIA(0):     log file that the GLX module has been loaded in your X
(EE) NVIDIA(0):     server, and that the module is the NVIDIA GLX module.  If
(EE) NVIDIA(0):     you continue to encounter problems, Please try
(EE) NVIDIA(0):     reinstalling the NVIDIA driver.
Error: API mismatch: the NVIDIA kernel module has version 173.14.28,
but this NVIDIA driver component has version 173.14.31.  Please make
sure that the kernel module and all NVIDIA driver components
have the same version.

UPDATE: het werkt weer: opnieuw de driver downloaden en compileren+installeren.
Ik heb weer beeld. :s)

[ Bericht 5% gewijzigd door gebrokenglas op 24-11-2011 15:40:37 ]
pi_104767221
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:25 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Pffft, het is een NVIDIA kernel module version mismatch, door de laatste update.
[ code verwijderd ]

Huh, hoe had je oorspronkelijk die driver geïnstalleerd dan? Vast niet via het ubuntu tooltje...?
  donderdag 24 november 2011 @ 18:16:47 #70
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104768140
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 17:49 schreef erikkll het volgende:

[..]

Huh, hoe had je oorspronkelijk die driver geïnstalleerd dan? Vast niet via het ubuntu tooltje...?
Eerst via handmatig installeren inderdaad. Maar na elke kernel update ging hij die Nvidia kernel module uit zichzelf compileren, en tot nu toe is het altijd goed gegaan. Maar deze laatste keer dus niet.
  † In Memoriam † donderdag 24 november 2011 @ 18:42:02 #71
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104768964
quote:

Gebruik je niet gewoon die uit de repositories?
Carpe Libertatem
  donderdag 24 november 2011 @ 18:46:04 #72
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_104769119
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 11:45 schreef KomtTijd... het volgende:
Knap.
Nee, "2011" is de situatie op 1-1- 2011.
"Now" is de situatie in November 2011. Om precies te zijn 23 November, wat er dus staat. ;)

Kijkend naar de cijfers die Distrowatch op de site heeft verder van bezoekers, waar je kunt kijken naar de laatste 7 dagen, 30 dagen, 3 maanden, 6 maanden, etc.... lijkt het wel te kloppen trouwens. Mensen dumpen Ubuntu met Unity en gaan naar Mint met een meer klassieke menu structuur. Mint 12 word ook Gnome 3, en ik draai de RC op mijn laptop.... maar ze houden een groot deel van de klassieke mint structuur erin, en tegelijkertijd zijn alle Gnome 3 functies beschikbaar. Heel mooi :)
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 24 november 2011 @ 18:53:14 #73
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_104769408
quote:
[ code verwijderd ]

Ja, bij Linux moet je soms de motorkap opendoen en zelf met je sleutelset wat bijstellen.... ;) Als je een kernelupdate doet gebeurt dat soms inderdaad, heb het zelf ook al eens gehad met een 2.6.x ---> 3.x kernel update, NVidia drivers werkten helemaal niet meer. Maar ik kon nog wel naar een emergency console, en de NVidia drivers un-installen om vervolgens opnieuw te beginnen.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_104772008
quote:
Ik zie parallellen met het CDA. Naai je getrouwen en je wordt keihard gedumpt. Ik ben in afwachting van Mint12 nu nog op Ubuntu 11.04, de laatste versie waarbij je om Unity heen kon.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  donderdag 24 november 2011 @ 19:58:07 #75
136730 PiRANiA
pi_104773032
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 19:41 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Ik zie parallellen met het CDA. Naai je getrouwen en je wordt keihard gedumpt. Ik ben in afwachting van Mint12 nu nog op Ubuntu 11.04, de laatste versie waarbij je om Unity heen kon.
_O-
  vrijdag 25 november 2011 @ 09:25:09 #76
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_104794091
quote:
Gaat het om pagehit ranking?

Lijkt me sterk dat zoveel ubuntugebruikers daadwerkelijk de boel herinstalleren met mint. Ik ga mijn 10.04 server ook niet leeg gooien voor een andere GUI? :') Die moet gewoon 200 a 300 dagen achterelkaar up zijn :P
heitieh
  vrijdag 25 november 2011 @ 09:32:33 #77
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104794219
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 19:41 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Inderdaad, Unity is voor mij ook de reden dat ik nog altijd op 10.10 zit.
  vrijdag 25 november 2011 @ 09:42:37 #78
136730 PiRANiA
pi_104794394
Unity is voor mij de reden dat ik nu fedora gebruik :P.
  vrijdag 25 november 2011 @ 09:48:02 #79
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104794490
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2011 09:42 schreef PiRANiA het volgende:
Zoiets dacht ik al..... Je was zo'n fanatiek Ubuntu gebruiker, en toen ineens die ommezwaai.....
  † In Memoriam † vrijdag 25 november 2011 @ 09:48:38 #80
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104794500
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2011 09:42 schreef PiRANiA het volgende:
Een ander OS installeren omdat de standaard keuze voor de WM je niet bevalt snap ik niet helemaal. Kijk, als je van standard release naar een rolling release gaat snap ik een overstap, maar je hebt nu in feite hetzelfde, alleen is de standaard geïnstalleerde WM en je packagemanager anders.
Carpe Libertatem
  vrijdag 25 november 2011 @ 09:51:37 #81
136730 PiRANiA
pi_104794571
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 november 2011 09:48 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Een ander OS installeren omdat de standaard keuze voor de WM je niet bevalt snap ik niet helemaal. Kijk, als je van standard release naar een rolling release gaat snap ik een overstap, maar je hebt nu in feite hetzelfde, alleen is de standaard geïnstalleerde WM en je packagemanager anders.
Je hebt gelijk hoor, ik had nog ubuntu kunnen gebruiken. Maar ik vind het ook wel prettig om met andere smaken om te kunnen gaan, vandaar :s).
  † In Memoriam † vrijdag 25 november 2011 @ 09:54:01 #82
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104794632
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2011 09:51 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Je hebt gelijk hoor, ik had nog ubuntu kunnen gebruiken. Maar ik vind het ook wel prettig om met andere smaken om te kunnen gaan, vandaar :s).
Oh, dat is zeker zo. Daar heb ik zelfs een apart pc-tje voor. :D
Carpe Libertatem
  vrijdag 25 november 2011 @ 10:28:11 #83
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104795468
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 november 2011 09:54 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Oh, dat is zeker zo. Daar heb ik zelfs een apart pc-tje voor. :D
VirtualBox!

Perfect voor dit doel.
  vrijdag 25 november 2011 @ 10:30:38 #84
136730 PiRANiA
pi_104795527
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2011 10:28 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

VirtualBox!

Perfect voor dit doel.
Niet om GNOME3 te proberen.
  vrijdag 25 november 2011 @ 11:26:15 #85
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_104797117
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 november 2011 10:30 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Niet om GNOME3 te proberen.
Want? Hangt dat zo sterk op de 3D mogelijkheden?
quote:
6s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:31 schreef Boze_Appel het volgende:
Even mijn werkdesktopje opgepimpt.

Ik snap trouwens wel waarom Mint bij de meeste beginners populair is. Praktisch alles werkt out of the box en het ziet er gelikt uit. Bovendien staan alle codex vanaf installatie goed, dus je hoeft zelf niet te 'kloten' met een terminal enzo.
Dat ziet er wel handig uit. Conky? Kun je de config delen?

Verder over de discussie Mint/Ubuntu/Unity: Ik vind het erg fijn dat ze er tijd in steken om een omgeving te maken waar je makkelijk documenten, muziek en programma's kunt vinden. Gnome-do had al zoiets, maar die heb ik nooit zover gekregen dat hij ook mijn PDF's indexeerde. Ik heb nogal wat wetenschappelijke artikelen in pdf op mijn systeem staan en ben ze altijd kwijt, een directory structuur is niet altijd eenduidig - soms weet ik het jaartal en auteurs, soms onderwerp en auteur, soms alleen steekwoorden. Ik heb begrepen dat Unity in die behoefte gaat voorzien (of voorziet, nog niet geprobeerd).
Ik heb laatst op mijn home theater pc wel geupgrade naar 11.10, en Xubuntu geinstalleerd, want het is een P4 met 2GB RAM, en ik vond dat hij 11.04 erg slecht trok. Lubuntu kun je niks mee (ik kon niet eens een snelkoppeling naar een directory op mijn desktop maken). Maar over dat Xubuntu, dat is echt wel een mooi systeem. Er is een hoop aan te passen, het is licht, het dock werkt prima. Als ik op mijn werk/desktop zou overstappen naar iets anders dan Ubuntu zou het Xubuntu zijn, niet Mint. Het enige dat ik mis is dat het switchen van workspaces niet zoals bij Gnome geanimeerd wordt weergegeven. Stiekem maken die 3D effecten de boel wel intuïtief.
  vrijdag 25 november 2011 @ 11:32:39 #86
136730 PiRANiA
pi_104797321
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 11:26 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Want? Hangt dat zo sterk op de 3D mogelijkheden?

Ja. VB trekt hardwareaccelleratie niet.
pi_104800495
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2011 11:32 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Ja. VB trekt hardwareaccelleratie niet.
Niet? Werkt hier wel aardig hoor, al moest ik gnome-shell wel handmatig starten.
  † In Memoriam † vrijdag 25 november 2011 @ 13:37:40 #88
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104801092
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2011 10:28 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

VirtualBox!

Perfect voor dit doel.
Gebruik ik ook wel, maar het is leuker op een fysieke bak, kan ik ook nog gewoon een spelletje ofzo doen met dual boot of laten installeren terwijl ik mijn normale desktop uit kan zetten.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † vrijdag 25 november 2011 @ 13:43:30 #89
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104801299
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 11:26 schreef Visitor.Q het volgende:

Dat ziet er wel handig uit. Conky? Kun je de config delen?
Ik heb deze gepakt: http://spark25x.deviantart.com/art/A-nice-Conky-270589407 en die naar mijn eigen smaak/behoefte getweaked om te beginnen dat afschuwelijke font eruitgesloopt.

quote:
Het enige dat ik mis is dat het switchen van workspaces niet zoals bij Gnome geanimeerd wordt weergegeven. Stiekem maken die 3D effecten de boel wel intuïtief.
Ja kan natuurlijk compiz bovenop xfce4 draaien.
Carpe Libertatem
  vrijdag 25 november 2011 @ 15:47:17 #90
136730 PiRANiA
pi_104805619
Als ik iets probeer ga ik altijd 100% over op al m'n thuismachines :P. Servers zijn een ander verhaal. Uptime :9
  vrijdag 25 november 2011 @ 16:11:39 #91
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104806578
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2011 15:47 schreef PiRANiA het volgende:
Als ik iets probeer ga ik altijd 100% over op al m'n thuismachines :P. Servers zijn een ander verhaal. Uptime :9
Ik heb een keer van een van mijn vorige Iinux servers een uptime van 499 dagen gehad. En wat gebeurt er?
Hij begon weer bij 0!
  † In Memoriam † vrijdag 25 november 2011 @ 16:20:09 #92
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104806874
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 november 2011 16:11 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Ik heb een keer van een van mijn vorige Iinux servers een uptime van 499 dagen gehad. En wat gebeurt er?
Hij begon weer bij 0!
Huh? Dat hoort ie niet te doen. Heb je niet toevallig een stroomstoring oid. gehad.
Carpe Libertatem
pi_104807142
quote:

[..]

Hij begon weer bij 0!
Lekker verantwoord, zo lang met dezelfde kernel draaien :')
  vrijdag 25 november 2011 @ 16:29:56 #94
136730 PiRANiA
pi_104807296
quote:

[..]

Hij begon weer bij 0!
Impossibru :o.
pi_104807704
quote:

[..]

Hij begon weer bij 0!
Dat moet een hele tijd geleden zijn dan! Bij oude kernels ging ie rond de 500 dagen inderdaad terug naar 0.

Windows95 crashte gegarandeerd na 49,7 dagen uptime, alleen daar kwam men pas heel laat achter omdat het teringmoeilijk was om hem niet al veel eerder te laten crashen. :')
  vrijdag 25 november 2011 @ 16:41:49 #96
136730 PiRANiA
pi_104807742
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 november 2011 16:40 schreef Farenji het volgende:

[..]

Dat moet een hele tijd geleden zijn dan! Bij oude kernels ging ie rond de 500 dagen inderdaad terug naar 0.

Windows95 crashte gegarandeerd na 49,7 dagen uptime, alleen daar kwam men pas heel laat achter omdat het teringmoeilijk was om hem niet al veel eerder te laten crashen. :')
_O-.
  vrijdag 25 november 2011 @ 16:58:57 #97
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_104808288
  vrijdag 25 november 2011 @ 17:07:25 #98
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_104808546
hoi allemaal!

ik heb Arch linux met e17 op mijn oude computer draaien. na 2 dagen alles instellen/installeren heb ik nu eindelijk een grafische interface.

heel veel programma's hebben geen icoontje.
en dat is best kut, want nu staat er een lege plek op mijn IBar en is het maar gokken of ik het goede programma heb.

hoe installeer ik die icoontjes?
pi_104809068
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 17:07 schreef Superthomas het volgende:
hoi allemaal!

ik heb Arch linux met e17 op mijn oude computer draaien. na 2 dagen alles instellen/installeren heb ik nu eindelijk een grafische interface.

heel veel programma's hebben geen icoontje.
en dat is best kut, want nu staat er een lege plek op mijn IBar en is het maar gokken of ik het goede programma heb.

hoe installeer ik die icoontjes?
Heb je überhaupt wel KDE, Gnome of LXDE?

Je kan natuurlijk ook zelf de .desktop bestanden maken en het een bijbehorend icoon geven.
  vrijdag 25 november 2011 @ 17:24:20 #100
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_104809159
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 17:21 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Heb je überhaupt wel KDE, Gnome of LXDE?

Je kan natuurlijk ook zelf de .desktop bestanden maken en het een bijbehorend icoon geven.
laat maar. ik heb de DE e17 distro al gevonden. (Elive)
nu maar eens opnieuw gaan installeren.
  † In Memoriam † vrijdag 25 november 2011 @ 17:56:45 #101
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104810539
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 16:26 schreef Henno het volgende:

[..]

Lekker verantwoord, zo lang met dezelfde kernel draaien :')
Je kan de kernel opnieuw inladen zonder te rebooten als je persee wil.
Carpe Libertatem
pi_104824250
Ik heb sinds vorige maand Kubuntu 11.10. Maar sinds een update daarna, verbindt mijn laptop niet meer vanzelf met m'n wifi. Hij probeert het wel, maar dan blijf er staan 'waiting for authentication'. Als ik de verbinding verwijder en opnieuw toevoeg, dan verbindt hij wel. Tot de volgende keer dat ik de laptop uit slaapstand haal. Wie weet waar dit aan kan liggen?

Hier een screen ter illustratie:

vrijdag 25 november 2011 @ 23:12:09 #103
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104828236
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 november 2011 16:40 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ja, dat was ergens in 2002 ofzo. Een 2.0 kernel, zoiets. Als het goed heb ik nog ergens schermprintjes ervan...
  vrijdag 25 november 2011 @ 23:14:29 #104
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104828371
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 23:12 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Ja, dat was ergens in 2002 ofzo. Een 2.0 kernel, zoiets. Als het goed heb ik nog ergens schermprintjes ervan...
quote:
Ok, kleine mishap, het was 497 dagen. Ik zat niet elke dag te checken.... :+
  maandag 28 november 2011 @ 18:49:34 #105
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_104932054
Linux Mint 12 is uit! *O*

Ik draaide de RC al, en die is automatisch al geupdate naar de release "lisa".

Pracht OS, mijn favoriete Linux distro op dit moment.
-
  maandag 28 november 2011 @ 18:59:42 #106
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104932590
Is mint eigenlijk gewoon Ubuntu met een goede WM?
  maandag 28 november 2011 @ 19:19:18 #107
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_104933612
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 18:59 schreef gebrokenglas het volgende:
Hij is gebaseerd op de Ubuntu repo's, dus je zult als je wil overstappen inderdaad veelal dezelfde software beschikbaar hebben. De WM is inderdaad aangepast om toch alle voordelen van Gnome 3 te hebben, maar Gnome 2 functionaliteit niet helemaal overboord te gooien.

Er zit ook een beta versie bij van een nieuwe windows manager: "Mate", een afsplitsing van Gnome 2, maar standaard is er gekozen voor Gnome 3 + "Mint Gnome Shell Extensions" die het geheel in ieder geval een stuk werkbaarder maakt dan Unity.
-
  maandag 28 november 2011 @ 19:25:58 #108
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_104933983
Linux gebruikers worden dikker! :D

-
  † In Memoriam † maandag 28 november 2011 @ 20:48:04 #109
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104939595
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 18:59 schreef gebrokenglas het volgende:
Ja. Het is Ubuntu met Gnome 3 en een Mint-menu, wat een verzameling is van wat pythonscriptjes. Ze gebruiken ook gewoon de Ubuntu repositiories en een paar eigen pakketjes, voor de achtergronden, menutjes enzo.

http://packages.linuxmint.com/list.php?release=Lisa

Dat zijn de pakketjes die ze er zelf bijplakken.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † maandag 28 november 2011 @ 20:49:09 #110
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104939678
quote:
2s.gif Op maandag 28 november 2011 19:19 schreef maartena het volgende:

[..]

Hij is gebaseerd op de Ubuntu repo's, dus je zult als je wil overstappen inderdaad veelal dezelfde software beschikbaar hebben.
Het is niet gebaseerd op, ze linken direct naar de Ubuntu repositories, dus je hebt 100% dezelfde software.
Carpe Libertatem
  maandag 28 november 2011 @ 21:05:21 #111
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_104940930
Klinkt goed. 'k ga die nieuwe mint eens proberen, in virtualbox. En als ie bevalt en mijn Ubuntu valt om, dan switchen. Eerder niet want deze Ubuntu 10.10 bevalt echt prima.
  maandag 28 november 2011 @ 22:00:21 #112
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_104944897
quote:
7s.gif Op maandag 28 november 2011 20:49 schreef Boze_Appel het volgende:
Het is niet gebaseerd op, ze linken direct naar de Ubuntu repositories, dus je hebt 100% dezelfde software.
Het is inderdaad Ubuntu, maar dan beter dan Unity. ;)
-
pi_105264987
Oke om heel makkelijk te beginnen.

Ik wil COD4 over Hamachi spelen, maar het wil niet.

Volgens mij wil COD4 over eth0 en niet ham0.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  dinsdag 6 december 2011 @ 19:34:15 #114
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_105265364
Dus..... ik heb nog steeds een irritant probleem met Linux Mint. (had ik trouwens ook al met Ubuntu.)

Ik heb een laptop. Deze laptop bevind zich doorgaans i.c.m. 3 verschillende scherm configuraties:

1) Op mijn bureau op werk: - Dockingstation met 24" 1080p scherm als 2e monitor naast het laptop scherm.

2) Los, zonder scherm (Thuis, tijdens vergaderingen, onderweg etc)

3) Aan een projector met resolutie 1280x1024 voor presentaties als 2e scherm.

Mijn Windows 7 installatie "onthoud" de verschillende configuraties, dwz, de plaats van de schermen, de resoluties, etc.... alleen als ik een nieuwe, niet eerder gebruikt scherm of projector gebruik moet ik opnieuw aangeven waar het scherm zich bevind, wat voor scherm het is etc.

Mijn Linux Mint installatie onthoud het niet goed, en kan ook niet goed omgaan met "on the fly" veranderingen.

Voorbeeld: Het komt wel eens voor dat ik mijn laptop uit mijn dockinstation haal, naar een vergaderruimte loop, daar een half uurtje op alleen de laptop wil werken, en dan is het mijn beurt om wat te laten zien, dus sluit ik em aan op de projector.....

Ik krijg het maar niet voor elkaar om dit allemaal "vlekkeloos" te laten verlopen. Als ik em van het dockingstation haal bijvoorbeeld, schakeld ie niet automatisch terug naar 1 scherm, maar blijft het 24" scherm "virtueel" bestaan, dwz.... ik kan windows verhuizen naar het niet meer gekoppelde scherm, ik kan de muis uit het scherm bewegen, en als ik dan bijv 3 seconden naar links beweeg..... en ik beweeg terug, dan duurt het ook 3 seconden voordat mijn muis weer terug is.

Als ik de projector aansluit, klopt de resolutie niet, en moet ik de 2e monitor eerst terugschakelen naar een lagere resolutie, en dan pas werkt het. Idem werkt de FN + F4 toets (de scherm-wissel toets op mijn laptop) niet goed.

Ik ben voor mijn dagelijkse werk weer terug gegaan naar mijn multiboot van Windows 7. :(

Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik op een gemiddelde werkdag zonder rebooten, zonder X-Server herstart, en zonder mijn monitors opnieuw te moeten configureren overal kan heenlopen met mijn laptop, en ie overal gewoon werkt?

Is er wat software voor die ik nog niet ken en moet installeren, waarmee je bepaalde "monitor profielen" of zo met 1 click kunt activeren? Ik denk nu gewoon hardop, maar dit is een enorm irritant probleem.

Iemand?
-
pi_105265441
Ik eerst.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  woensdag 7 december 2011 @ 19:50:12 #116
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_105308027
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 december 2011 19:35 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik eerst.
Mjah, met veel Googlen kom ik er toch steeds meer achter dat dit blijkbaar nog helemaal niet (goed) kan, dat on-the-fly monitortje wisselen in Linux. :(

Dus ik verwacht hier ook niet zoveel qua antwoorden eigenlijk. :P
-
pi_105548322
Waarom werkt...

mv "90210.S1E*.avi" "90210 - S01E*.avi"

niet :?

mv: cannot stat `90210.S1E*.avi': No such file or directory
  dinsdag 13 december 2011 @ 20:20:18 #118
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_105548528
Renamen kun je beter met een loopje doen.
  dinsdag 13 december 2011 @ 20:23:23 #119
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_105548714
quote:
2s.gif Op maandag 28 november 2011 19:25 schreef maartena het volgende:
Linux gebruikers worden dikker! :D

[ afbeelding ]
Of de T-shirts worden kleiner B-)
  dinsdag 13 december 2011 @ 20:30:08 #120
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_105549056
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 december 2011 20:16 schreef Dale. het volgende:
Waarom werkt...

Omdat move niet wildcards accepteert?
pi_105549702
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 20:30 schreef wdn het volgende:

[..]

Omdat move niet wildcards accepteert?
Oke maar hij accepteert dus ook geen fratsels als...

mv "90210.S1E\d+.avi" "90210 - S01E\d+.avi"

Hoe the fuck moet ik dan bestanden gaan hernoemen :P
pi_105550679
1
2
3
4
5
6
7
for input `ls 90210.S1E*.avi 2>/dev/null`
do
      echo ${input}
      season_episode="`echo ${input} | cut -f2 -d'.'`"
      output="90210 - ${season_episode}.avi"
      mv -v ${input}  ${output}
done
  dinsdag 13 december 2011 @ 21:00:15 #123
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_105550722
Bestanden met spaties erin, de spatie vooraf laten gaan met een backslash
dus
1mv 90211.S1E\ .avi  90210\ -\ S01E.avi
  dinsdag 13 december 2011 @ 21:04:43 #124
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_105550962
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 december 2011 20:43 schreef Dale. het volgende:

Met een for-loopje. Het kan op één regel. Ik heb op mn werk een post-it met de syntax, dus die kan ik even niet met je delen, maar daar staat niet iets op wat ook niet te Googlen is :P
  dinsdag 13 december 2011 @ 21:13:04 #125
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_105551438
quote:
Waarom werkt...

Ergens in alle linux distros zit een routine verstopt die kijkers van TV programma's met de titel 90210 automatisch in de "FAIL" categorie stopt, en prompt weigert bestands-operaties uit te voeren op bestanden waarin die naam voorkomt. *)
-
  dinsdag 13 december 2011 @ 21:13:43 #126
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_105551472
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 december 2011 20:43 schreef Dale. het volgende:

[..]

Oke maar hij accepteert dus ook geen fratsels als...

mv "90210.S1E\d+.avi" "90210 - S01E\d+.avi"

Met een bash one-line waar een for loop in zit
pi_105551781
Via één regel op de commandline kan het inderdaad vast ook wel maar ik moet altijd uitzoeken hoe dat ook al weer moet. Het is sneller gedaan om het even in een scriptje te stoppen en dat te runnen.
pi_105551839
1for f in *;do mv $f ${f/hoi/doei};done
Waarbij * dus geldt voor alle bestanden in de dir.
pi_105552912
Met behulp van de code van FastFox ben ik tot onderstaande gekomen. Dit doet precies wat je wilt (al ben ik geen voorstander van spaties in Linux):
1for f in 90210*.avi; do mv "$f" "90210 - `echo $f | cut -f2 -d'.'`.avi";done
  dinsdag 13 december 2011 @ 21:40:40 #130
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_105552992
Overigens, nu we toch een actief topic hebben.....

Niemand een oplossing voor dit probleem? [Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$ ./deel 36
-
pi_105553203
Sorry kan ik je niet bij helpen.
pi_105553542
Heb je het al geprobeerd op het officiële Mint forum?
http://forums.linuxmint.com/
pi_105556902
quote:
Waarom werkt...

die extra 0, wil je die er persé bijhebben?
  woensdag 14 december 2011 @ 08:27:47 #134
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_105565481
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 december 2011 21:13 schreef maartena het volgende:

[..]

Ergens in alle linux distros zit een routine verstopt die kijkers van TV programma's met de titel 90210 automatisch in de "FAIL" categorie stopt, en prompt weigert bestands-operaties uit te voeren op bestanden waarin die naam voorkomt. *)
_O-
heitieh
  woensdag 14 december 2011 @ 09:32:14 #135
356300 NLRuben
huis tuin en keuken Dyslect
pi_105566413
stel ik wil en linux based server maken en heb niet heel veel ervaring met linux welke distro wil ik dan gebruiken en welke bijkomende software
"Democratie is een pathetisch geloof in de collectieve wijsheid van individuele onwetendheid"
H.L. Mencken
  † In Memoriam † woensdag 14 december 2011 @ 09:56:02 #136
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_105566979
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:32 schreef NLRuben het volgende:
stel ik wil en linux based server maken en heb niet heel veel ervaring met linux welke distro wil ik dan gebruiken en welke bijkomende software
Dan zou ik gewoon Ubuntu Server pakken. Ubuntu, ook de serverversie, is toch wel een redelijk gebruikersvriendelijk instapversie voor mensen die daarvoor nooit met linux hebben gewerkt.

Het is een tijdje geleden dat ik de serverversie heb geinstalleerd, maar volgens mij krijg je gewoon netjes wat vragen wat voor soort server (software) je wil installeren. Dus een LAMP (webserver) of fileserver met Samba, voor Windows sharing, etc.
Carpe Libertatem
  woensdag 14 december 2011 @ 10:03:56 #137
356300 NLRuben
huis tuin en keuken Dyslect
pi_105567157
quote:
7s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:56 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Dan zou ik gewoon Ubuntu Server pakken. Ubuntu, ook de serverversie, is toch wel een redelijk gebruikersvriendelijk instapversie voor mensen die daarvoor nooit met linux hebben gewerkt.

Het is een tijdje geleden dat ik de serverversie heb geinstalleerd, maar volgens mij krijg je gewoon netjes wat vragen wat voor soort server (software) je wil installeren. Dus een LAMP (webserver) of fileserver met Samba, voor Windows sharing, etc.
Vielen Dank:)
"Democratie is een pathetisch geloof in de collectieve wijsheid van individuele onwetendheid"
H.L. Mencken
  woensdag 14 december 2011 @ 10:18:25 #138
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_105567496
quote:

[..]

Oh CentOS/Redhat server is ook niet verkeerd ;)

Voordeel van Ubuntu server is dat er veel op het web te vinden is.

NLRuben: Indien mogelijjk zou ik gaan voor een normale Ubuntu met server software erbij als je maar 1 systeem hebt. Dan kun je meteen de grafische tools gebruiken (`Workbench` werkt een stuk beter dan commandline als het om MySQL gaat). Maar het kan eventueel ook met een notebook/PC + serversysteem.
  woensdag 14 december 2011 @ 10:19:10 #139
136730 PiRANiA
pi_105567517
quote:

[..]

En als je die vraag neit krijgt (bijvoorbeeld omdat je een voorgeïnstalleerde server bestelt), typ je:
$ sudo tasksel
Daarna kan je gewoon aanvinken welke functies de server moet hebben :s).
  woensdag 14 december 2011 @ 10:20:54 #140
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_105567568
quote:
14s.gif Op woensdag 14 december 2011 10:19 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

En als je die vraag neit krijgt (bijvoorbeeld omdat je een voorgeïnstalleerde server bestelt), typ je:
$ sudo tasksel
Daarna kan je gewoon aanvinken welke functies de server moet hebben :s).
`tasksel` staat niet meer standaard geinstalleerd meen ik ergens mee te hebben gekregen (sinds 11.10?). Indien bovenstaande niet direct werkt eerst even

`sudo apt-get install tasksel`

doen ;)
  woensdag 14 december 2011 @ 10:38:26 #141
136730 PiRANiA
pi_105568056
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 10:20 schreef wdn het volgende:

[..]

`tasksel` staat niet meer standaard geinstalleerd meen ik ergens mee te hebben gekregen (sinds 11.10?). Indien bovenstaande niet direct werkt eerst even

`sudo apt-get install tasksel`

doen ;)
Ah. Ik moet me niet meer met debian bemoeien :+.
pi_105698624
tvp (topic volgen knop weigert vandaag even :{ )
pi_105705545
Hoe kan ik de kdwallet toestaan altijd de networkmanager te gebruiken?
  dinsdag 27 december 2011 @ 11:09:15 #144
136730 PiRANiA
  dinsdag 27 december 2011 @ 12:56:49 #145
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106083109
quote:
Leuk, maar jammer van die pauperbak :P
heitieh
  vrijdag 30 december 2011 @ 14:41:51 #146
189961 ex
aperture science
pi_106204484
Okay, ik ben nou ergens tegen aan gelopen waar ik zelf (en met Google) niet heel snel uit kom..

Ik ben over gestapt van Ubuntu naar Debian 6. So far so good, wel vaker gedaan. Ik heb een minimale installatie gedaan, daar exim4 uit gegooid en X11 + Xmonad geïnstalleerd.

Werkt als een tiet! Maar! Toen heb ik van de week een nieuwe monitor (met HDMI aansluiting) gekocht, en aangezien ik normaal altijd me monitor aansloot via DVI dacht ik, goh laat ik HDMI is gaan gebruiken..

Nou, eerst de standaard Nvidia drivers geïnstalleerd en die lijken prima te werken. Ik kan ook nvida-settings starten en wat dingen aanpassen hier en daar. Alleen, me HDMI output lijkt niks te doen.. Output van xrandr:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
peter@yoda:~$ xrandr --prop
xrandr: Failed to get size of gamma for output default
Screen 0: minimum 320 x 175, current 1920 x 1080, maximum 1920 x 1080
default connected 1920x1080+0+0 0mm x 0mm
   1920x1080      50.0*    51.0  
   1680x1050      52.0     53.0  
   1600x1024      54.0  
   1440x900       55.0     56.0  
   1400x1050      57.0     58.0     59.0  
   1360x768       60.0     61.0  
   1280x1024      62.0     63.0     64.0  
   1280x960       65.0     66.0  
   1280x720       67.0  
   1152x864       68.0     69.0     70.0     71.0     72.0     73.0     74.0  
   1024x768       75.0     76.0     77.0     78.0     79.0     80.0  
   960x720        81.0     82.0  
   960x600        83.0  
   960x540        84.0  
   928x696        85.0     86.0  
   896x672        87.0     88.0  
   840x525        89.0     90.0     91.0     92.0     93.0  
   832x624        94.0  
   800x600        95.0     96.0     97.0     98.0     99.0    100.0    101.0    102.0    103.0    104.0  
   800x512       105.0  
   720x450       106.0  
   720x400       107.0  
   700x525       108.0    109.0    110.0    111.0  
   680x384       112.0    113.0  
   640x512       114.0    115.0    116.0  
   640x480       117.0    118.0    119.0    120.0    121.0    122.0    123.0    124.0  
   640x400       125.0  
   640x350       126.0  
   576x432       127.0    128.0    129.0    130.0    131.0    132.0    133.0  
   512x384       134.0    135.0    136.0    137.0    138.0  
   416x312       139.0  
   400x300       140.0    141.0    142.0    143.0    144.0  
   360x200       145.0  
   320x240       146.0    147.0    148.0    149.0  
   320x200       150.0  
   320x175       151.0  
peter@yoda:~$ 

Dit is de video kaart waar het om gaat:

1
2
3
peter@yoda:~$ lspci | grep VGA
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation G92 [GeForce GTS 250] (rev a2)
peter@yoda:~$ 

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Is het een setting ergens? Of is me HDMI poort gewoon dood?

Edit: als ik wat harder op de kabel druk, dan krijg ik ineens wel beeld, maar wat wel steeds weg valt.. Conclusie: HDMI port stuk op me video kaart -.-'.

Edit 2: nog wat meer testen gedaan en inderdaad kapotte HDMI poort op me video kaart. Naja, als ik ooit me RAM upgrade koop ik wel gelijk een nieuwe video kaart erbij, tot die tijd gebruik ik wel gewoon DVI. Of heeft iemand nog een aanrader voor een niet al te dure video kaart die goed werkt onder Linux (liefst out of the box). Ik game er verder niet mee. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door ex op 30-12-2011 16:40:57 ]
The cake is a lie!
  zondag 1 januari 2012 @ 21:17:12 #147
136730 PiRANiA
pi_106288980
Zijn hier zfs-gebruikers? Met hoeveel disks?

Ik heb nu 5 HDD's van verschillende grootte, die wil ik beter inzetten dan nu. Wie heeft tips/tutorials?
  zondag 1 januari 2012 @ 21:23:08 #148
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_106289297
hoi, misschien kunnen jullie me helpen.
ik heb debian XFCE op mijn Archos tablet staan. nu wil ik mijn tablet besturen via mijn laptop. ik heb tightvncserver geïnstalleerd op mijn tablet en ik gebruik KRDC op mijn laptop. als ik nu mijn vncserver aanzet door middel van:
1~$ tightvncserver :1
en ik verbind, dan krijg ik een 'nieuwe' desktop(alsof ik me als een andere gebruiker heb aangemeld). ik zou echt niet weten wat ik verkeerd doe en google levert ook niet veel op.
pi_106289321
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 14:41 schreef ex het volgende:
Edit 2: nog wat meer testen gedaan en inderdaad kapotte HDMI poort op me video kaart. Naja, als ik ooit me RAM upgrade koop ik wel gelijk een nieuwe video kaart erbij, tot die tijd gebruik ik wel gewoon DVI. Of heeft iemand nog een aanrader voor een niet al te dure video kaart die goed werkt onder Linux (liefst out of the box). Ik game er verder niet mee. :)
Ik ben een tijd terug overgestapt van een nvidia kaart die niet lekker werkte naar een ati 5450 die atm probleemloos werkt.

Om precies te zijn de volgende:
1Asus Videokaart PCI-e Radeon HD5450 1GB DDR3 DVI/HDMI Silent LP
  maandag 2 januari 2012 @ 09:34:58 #150
189961 ex
aperture science
pi_106302633
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 21:23 schreef Daeron het volgende:

[..]

Ik ben een tijd terug overgestapt van een nvidia kaart die niet lekker werkte naar een ati 5450 die atm probleemloos werkt.

Om precies te zijn de volgende:
[ code verwijderd ]

Thanks voor de tip!

Edit: Je bedoelt deze: http://tweakers.net/price(...)e-hdmi.html#tab:info of een andere?

[ Bericht 7% gewijzigd door ex op 02-01-2012 10:49:34 ]
The cake is a lie!
  maandag 2 januari 2012 @ 11:17:16 #151
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_106304404
hoi! Ik heb een debian(wheezy) image op mijn Archos tablet staan. Nu is die image een beetje gedateerd en er moeten 452 pakketten ge-update worden. op mijn Archos duurt het veel te lang(1 GHz ARM processor) en ik was me af aan het vragen of ik die image niet kan mounten als loop device op mijn laptop en via chroot en apt-get de pakketten updaten. zo weet ik zeker dat de pakketten juist ge-update worden, en het duurt veel minder lang.

werkt dit?
  maandag 2 januari 2012 @ 11:27:51 #152
189961 ex
aperture science
pi_106304685
Yep, dat zou gewoon moeten werken.
The cake is a lie!
  maandag 2 januari 2012 @ 11:28:55 #153
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_106304708
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 11:27 schreef ex het volgende:
Yep, dat zou gewoon moeten werken.
Dankje!
  maandag 2 januari 2012 @ 11:30:36 #154
189961 ex
aperture science
pi_106304742
Ik heb zoiets ooit gedaan met me T-mobile G1.. En toen heb ik hem ook gewoon gemount op een Debian PC, en daarna chrootted apt-get gerund.
The cake is a lie!
  maandag 2 januari 2012 @ 11:31:39 #155
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_106304768
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 11:30 schreef ex het volgende:
Ik heb zoiets ooit gedaan met me T-mobile G1.. En toen heb ik hem ook gewoon gemount op een Debian PC, en daarna chrootted apt-get gerund.
er staat wel kubuntu op mijn laptop. maakt dat iets uit?
  maandag 2 januari 2012 @ 11:34:31 #156
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_106304821
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 11:30 schreef ex het volgende:
Is dat niet raar? Na chroot pakt hij de apt-get die op de G1 staat en die is voor ARM gecompileerd.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 2 januari 2012 @ 11:42:49 #157
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_106305042
ok, ik kan niet chrootten.
ik heb de image gemount met
1~$ sudo mount -o loop ./XFCE.img /mnt
dat werkt, en het is de goeie image
dan probeer ik te chrootten
1
2
~$ sudo chroot /mnt
chroot: kan commando '/bin/bash' niet uitvoeren: Verkeerd uitvoerbaar bestand
:( verdomme. wat doe ik nu weer fout?
  maandag 2 januari 2012 @ 11:56:31 #158
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_106305437
Oh, volgens mij wil hij mij vertellen dat bash voor ARM gecompileerd is, en ik hem dus niet kan draaien op mijn laptop
  maandag 2 januari 2012 @ 12:05:10 #159
136730 PiRANiA
pi_106305846
quote:
14s.gif Op zondag 1 januari 2012 21:17 schreef PiRANiA het volgende:
Zijn hier zfs-gebruikers? Met hoeveel disks?

Ik heb nu 5 HDD's van verschillende grootte, die wil ik beter inzetten dan nu. Wie heeft tips/tutorials?
niemand?
  maandag 2 januari 2012 @ 12:20:41 #160
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106306379
quote:
1s.gif Op maandag 2 januari 2012 12:05 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

niemand?
Ik niet ;)
pi_106307437
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 09:34 schreef ex het volgende:

[..]

Thanks voor de tip!

Edit: Je bedoelt deze: http://tweakers.net/price(...)e-hdmi.html#tab:info of een andere?
Mja, ik heb hem van Asus, maar lijkt inderdaad dezelfde.
  maandag 2 januari 2012 @ 13:04:20 #162
189961 ex
aperture science
pi_106307854
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 12:54 schreef Daeron het volgende:

[..]

Mja, ik heb hem van Asus, maar lijkt inderdaad dezelfde.
En daar heb je nooit gezeur mee? Qua drivers :)? Voor 30 euro is dat wel een koopje natuurlijk..
The cake is a lie!
  maandag 2 januari 2012 @ 13:05:11 #163
189961 ex
aperture science
pi_106307883
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 11:34 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Is dat niet raar? Na chroot pakt hij de apt-get die op de G1 staat en die is voor ARM gecompileerd.
Nu je het zegt vraag ik me ook niet af of ik chrootte op het device zelf :P je hebt inderdaad een issue als de architectuur anders is.

Edit: misschien heb je hier wat aan: http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-712435-start-0.html
The cake is a lie!
pi_106309422
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 13:04 schreef ex het volgende:

[..]

En daar heb je nooit gezeur mee? Qua drivers :)? Voor 30 euro is dat wel een koopje natuurlijk..
Tot nu toe draait die nog als een zonnetje. Gebruik hem voor mijn htpc met xbmc op ubuntu en de standaard ati drivers die ubuntu aanbiedt. Weet niet wat je er precies mee wil doen, maar surround sound output via alsa heb ik nog niet werkend gekregen. Hij doet wel bitstreamen van dts en dolby digital naar mijn receiver dus ben ook niet bepaald gemotiveerd om een oplossing te zoeken. De rest is toch stereo en dat werkt wel.

Ben er zelf iig zeer tevreden over.
  maandag 2 januari 2012 @ 17:06:29 #165
189961 ex
aperture science
pi_106316930
Ik gebruik een hele lichte Window manager met een kale X op basis van Debian 6, en in feite moet hij gewoon dat beeld door geven maar ik wil nog wel is een full HD youtube stream kijken full screen, het zou leuk zijn als die dat fatsoenlijk trekt.

Er zit nu een game kaart in, maar ik game er nooit op en daar is dus de HDMI poort van stuk.
The cake is a lie!
  maandag 2 januari 2012 @ 20:32:40 #166
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_106326724
hoi, ik heb weer een probleem. ik heb maar ge-update op mijn archos omdat chroot niet werkte(vanwege ARM processor). nu heb ik 1 foutmelding gekregen. ik kan update-initramfs niet uitvoeren.
1
2
3
4
5
6
~$ sudo update-initramfs -u
update-initramfs: Generating  /boot/initrd.img-2.6.35-6-versatile
mkinitramfs: for root loop0 missing sto /sys/block entry
mkinitramfs: workaround is MODULES=most
mkinitramfs: Error please report the bug
update-initramfs: failed for /boot/initrd.img-2.6.35-6-versatile with 1
wat betekent MODULES=most en wat moet ik doen om het op te lossen?
  maandag 2 januari 2012 @ 22:02:58 #167
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_106331362
ok, vorig probleem opgelost. nu heb ik weer een nieuw probleem.
mijn systeem kan het commando dpkg-reconfigure niet vinden. hij kan wel gewoon dpkg vinden, en als ik een pakket probeer te installeren/verwijderen via apt-get krijg ik een foutmelding dat ldconfig en start-stop-daemon niet in mijn path staan/niet uitvoerbaar. ik denk dat de path variable niet goed staat, hoe moet ik die instellen?
  dinsdag 3 januari 2012 @ 23:14:22 #168
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_106377826
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 21:23 schreef Superthomas het volgende:
hoi, misschien kunnen jullie me helpen.
ik heb debian XFCE op mijn Archos tablet staan. nu wil ik mijn tablet besturen via mijn laptop. ik heb tightvncserver geïnstalleerd op mijn tablet en ik gebruik KRDC op mijn laptop. als ik nu mijn vncserver aanzet door middel van:
[ code verwijderd ]

en ik verbind, dan krijg ik een 'nieuwe' desktop(alsof ik me als een andere gebruiker heb aangemeld). ik zou echt niet weten wat ik verkeerd doe en google levert ook niet veel op.
1$ xfce-session
Of iets dat daarop lijkt, ik heb alleen ervaring met gnome. In de standaardinstellingen van vnc wordt geen gui gestart, alleen een terminal in TWM-omgeving.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_106385983
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 17:06 schreef ex het volgende:
Ik gebruik een hele lichte Window manager met een kale X op basis van Debian 6, en in feite moet hij gewoon dat beeld door geven maar ik wil nog wel is een full HD youtube stream kijken full screen, het zou leuk zijn als die dat fatsoenlijk trekt.

Er zit nu een game kaart in, maar ik game er nooit op en daar is dus de HDMI poort van stuk.
Mja, HD materiaal speelt die gewoon af bij mij. Heb ook een youtube plugin in xbmc en daar geen problemen mee.
  donderdag 5 januari 2012 @ 16:06:19 #170
189961 ex
aperture science
pi_106442131
Ik wil graag het laatste uur van een logfile hebben in een text bestand..
Iemand een goed idee :P?
The cake is a lie!
pi_106443203
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 16:06 schreef ex het volgende:
Ik wil graag het laatste uur van een logfile hebben in een text bestand..
Iemand een goed idee :P?
Ik zou er zelf een simpel perl-scriptje voor bakken. Of zelfs een onelinertje. Maar er gaan natuurlijk vele verschillende wegen naar Rome.
  donderdag 5 januari 2012 @ 16:46:33 #172
189961 ex
aperture science
pi_106444009
Ja ik zal aan Python te denken.. vind maar bar weinig voorbeelden voor zoiets simpels/logisch :P.
The cake is a lie!
pi_106444508
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 16:46 schreef ex het volgende:
Ja ik zal aan Python te denken.. vind maar bar weinig voorbeelden voor zoiets simpels/logisch :P.
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden over hoe je in perl of python over de lines van een bestand itereert, hoe datetime-manipulaties werken, hoe je een datetime uit een string kan filteren (hint: regexp), en hoe je twee datetimes met elkaar kan vergelijken. Combineer dat met elkaar en je bent er al. :)
  donderdag 5 januari 2012 @ 20:15:54 #174
189961 ex
aperture science
pi_106454034
quote:
2s.gif Op donderdag 5 januari 2012 16:56 schreef Farenji het volgende:

[..]

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden over hoe je in perl of python over de lines van een bestand itereert, hoe datetime-manipulaties werken, hoe je een datetime uit een string kan filteren (hint: regexp), en hoe je twee datetimes met elkaar kan vergelijken. Combineer dat met elkaar en je bent er al. :)
Jawel, ik bedoel meer voorbeeld scripts die zoiets al doen. Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben ;)!

Gebruikt 1 van jullie btw ook Xmonad & Xmobar?
The cake is a lie!
  vrijdag 6 januari 2012 @ 07:40:08 #175
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106471890
http://www.h-online.com/o(...)nux-3-2-1400680.html

quote:
After just over two months of development, Linus Torvalds has released version 3.2 of the Linux kernel. With this release, the kernel developers have regained their usual development speed after the intrusion at kernel.org delayed the completion of Linux 3.1 by a few weeks. As a consequence, the now-released kernel offers more changes than has recently been the norm, because the developers had more time to prepare improvements for inclusion into Linux 3.2.
De diverse verbeteringen/aanpassingen staan in de link.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 18:27:51 #176
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_106492850
Heeft iemand al met de "Cinnamon" userinterface gespeeld? Ook weer een gnome-fork, gebaseerd op gnome 3, maar die een beetje meer look/feel van gnome 2 heeft, en beiden combineerd.

Mint maakte er een post over op haar website, en heb em gisteren even in Mint 12 geprobeerd.... ziet er gelikt uit, en is vooral heeeel lichtgewicht. (dwz, het is een kleine uitbreiding bovenop een kale gnome 3 zeg maar.)

Screenshot:

http://blog.linuxmint.com/?p=1910
-
pi_106499029
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 18:27 schreef maartena het volgende:
Heeft iemand al met de "Cinnamon" userinterface gespeeld? Ook weer een gnome-fork, gebaseerd op gnome 3, maar die een beetje meer look/feel van gnome 2 heeft, en beiden combineerd.

Mint maakte er een post over op haar website, en heb em gisteren even in Mint 12 geprobeerd.... ziet er gelikt uit, en is vooral heeeel lichtgewicht. (dwz, het is een kleine uitbreiding bovenop een kale gnome 3 zeg maar.)

Screenshot:

[ afbeelding ]

Mooi hoor, maar is het echt puur een schil over kale Gnome 3? Dus zeg maar Gnome 2 zonder de features van Gnome 2?
pi_106517224
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 18:27 schreef maartena het volgende:

Screenshot:

[ afbeelding ]

Hij installeert nu op Arch hier.

Tis eigenlijk gewoon Gnome 3+taakbalk-zijbalk.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kandijfijn op 07-01-2012 04:28:13 ]
  zaterdag 7 januari 2012 @ 14:13:30 #179
189961 ex
aperture science
pi_106523567
he he, ik heb het eindelijk voor elkaar dat Xmobar er niet meer voor zorgt dat Xmonad freezed \o/

The cake is a lie!
pi_106714761
Het zou vast heel simpel zijn :').

Maar ik wil mijn Windows-partitie ge-mounted hebben bij opstarten via /etc/fstab laat ik sda2 (Windows partitie) mounten aan /windows.

Alleen nu heb ik alleen toegang als ik root ben tot deze map ;(. Hoe zorg ik dat gebruiker Kandijfijn toegang heeft tot deze map? Of ik ik mijn windows partitie beter laten mounten aan /home/kandijfijn/windows of /home/windows?
  donderdag 12 januari 2012 @ 10:11:21 #181
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106715017
kadijfijn... je hebt toch wel de directory naar jouw gebruikersnaam en groep gezet he.
(sudo chown kadijfijn:kadijfijn /directory voor alleen de dir)
(sudo chown -R kadijfijn:kadijfijn /directory voor dir en alles eronder)

[ Bericht 12% gewijzigd door wdn op 12-01-2012 11:51:52 ]
pi_106715078
Nee, :X :'(, ik voelde me niet meer 100% linux-noob.

Maar tot nu toe nog vrijwel altijd rechten en eigenaren vermeden etc.

Google helpt, maar Google is groot }:|

Ik ga het even proberen wdn

1chown: veranderen van de eigenaar van /windows/: Bestandssysteem is alleen-lezen
  donderdag 12 januari 2012 @ 10:18:02 #183
136730 PiRANiA
pi_106715141
Vergeet -R niet bij chown.
  donderdag 12 januari 2012 @ 10:18:08 #184
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106715145
Wat heeft die disk voor filesystem? :)
pi_106715181
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 10:18 schreef wdn het volgende:
Wat heeft die disk voor filesystem? :)
Ntfs wdn maar heb wel ntfs-3g geinstalleerd.

Hij zou dus gewoon moeten kunnen lezen naar ntfs toch?

Misschien had ik de -R wel vergeten :@, nu

1chown -R wilco /windows/
Gedaan alleen het duurt best lang -O-

Oew het werkt nu volgens mij *O*
  donderdag 12 januari 2012 @ 11:41:10 #186
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106717282
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 10:20 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ntfs wdn maar heb wel ntfs-3g geinstalleerd.

Hij zou dus gewoon moeten kunnen lezen naar ntfs toch?

Misschien had ik de -R wel vergeten :@, nu
[ code verwijderd ]

Gedaan alleen het duurt best lang -O-

Oew het werkt nu volgens mij *O*
Dit lijkt me wat vreemd, omdat alleen de directory /windows op een ext3/4 systeem staat, en het onderliggende filesystem is ntfs. Hoe kan het dat je linux-permissions moet instellen op een ntfs?
  donderdag 12 januari 2012 @ 11:51:30 #187
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106717621
kadijfijn: je hebt de groep niet aangepast (niet dat het perse nodig is blijkbaar ;) )
En ik sluit me aan bij V: volgens mij is alleen de hoofddirectory nodig als het ntfs is !? ).
pi_106720829
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 11:41 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Dit lijkt me wat vreemd, omdat alleen de directory /windows op een ext3/4 systeem staat, en het onderliggende filesystem is ntfs. Hoe kan het dat je linux-permissions moet instellen op een ntfs?
Ik kan in ieder geval bij mijn Windows-bestanden vanaf Linux. Hoe en wat exact zoek ik later nog wel uit. :+
  donderdag 12 januari 2012 @ 13:35:16 #189
136730 PiRANiA
pi_106720945
Je had in je fstab de uid en gid even moeten setten. Kan alsnog:

1/dev/hda1       /windows vfat         uid=500,gid=500          0 0

Typ dit om aan de nummers te komen:
$ id wilco
pi_106828216
Gebruikersvraagje; ik heb een ISO-file met daarin een serie. Als ik die wil afspelen moet ik die file handmatig mounten en dan benaderen alsof het een dvd is en dan kan ik die pas afspelen. Kan dit op een eenvoudigere manier? Ik draai de laatste versie van Kubuntu en gebruik VLC als mediaplayer.
pi_106828339
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 12:16 schreef Niesl het volgende:
Gebruikersvraagje; ik heb een ISO-file met daarin een serie. Als ik die wil afspelen moet ik die file handmatig mounten en dan benaderen alsof het een dvd is en dan kan ik die pas afspelen. Kan dit op een eenvoudigere manier? Ik draai de laatste versie van Kubuntu en gebruik VLC als mediaplayer.
Vlc kan naar mijn weten rechtstreeks ISO-files afspelen.
  zondag 15 januari 2012 @ 12:49:54 #192
136730 PiRANiA
pi_106829150
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 12:22 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Klopt. Desnoods kan je hem nog uitpakken (rechtsklik->extract) en de VIDEO_TS-map met VLC afspelen :s).
  zondag 15 januari 2012 @ 13:25:56 #193
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106830222
Ik heb het nu al bij een paar versies van Ubuntu achter elkaar: als ik een usb stick maak met een iso, wil mijn laptop er niet mee booten. Ik krijg dan de regel over een of andere syslinux, debian, ene peter anvin en een knipperende cursor, maar verder komt hij niet. Vorige keer kon ik tenminste iets in het syslinux.cfg bestand wijzigen, maar dat was nu ook niet aan de orde. Toch maar een CDtje branden dan...
  zondag 15 januari 2012 @ 14:57:20 #194
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106832774
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 13:25 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik heb het nu al bij een paar versies van Ubuntu achter elkaar: als ik een usb stick maak met een iso, wil mijn laptop er niet mee booten. Ik krijg dan de regel over een of andere syslinux, debian, ene peter anvin en een knipperende cursor, maar verder komt hij niet. Vorige keer kon ik tenminste iets in het syslinux.cfg bestand wijzigen, maar dat was nu ook niet aan de orde. Toch maar een CDtje branden dan...
Die USB boot is zeker nog niet foutloos. Ik installeerde gisteren debian dmv netboot install op USB. Ook 2 dikke fouten erin. Diskman blijft hangen (workaround = usb-stick vlak daarvoor er uit trekken :') ) en vervolgens een foutieve grub2 installatie. Dat kostte me wat meer tijd (grub herinstalleren via live-cd)...

Ook met ubuntu al meerdere keren problemen met de USB boot gehad. Jammer...
heitieh
pi_106832901
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 12:22 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Briljant! Nooit geprobeerd, maar werkt inderdaad!
Bedankt!
pi_106832915
USB booten heb ik ook al wat problemen mee gehad. De ene keer werkte het wel en de andere weer niet. Beetje vaag.
pi_106833117
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 13:25 schreef Visitor.Q het volgende:
met dit tooltje:
http://unetbootin.sourceforge.net/

werkt het altijd!
pi_106833237
Nou....
  zondag 15 januari 2012 @ 15:14:55 #199
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106833336
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 15:07 schreef erikkll het volgende:

[..]

met dit tooltje:

werkt het altijd!
Van de ongeveer 20 keer dat ik dit heb gebruikt werkte het 2x niet ... bleek aan bios te liggen beide keren :+
  zondag 15 januari 2012 @ 15:26:42 #200
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106833731
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 15:07 schreef erikkll het volgende:

[..]

met dit tooltje:

werkt het altijd!
Geweldige tool en dus heb ik die gisteren gebruikt... Maar unetbootin doet natuurlijk niks aan fouten in de installer, die blijkbaar niet goed met een tijdelijke (usb) disk om kan gaan.

BTW. nu wel een heerlijk os draaien :P
heitieh
  zondag 15 januari 2012 @ 15:28:50 #201
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106833799
Ik ga eens kijken of 12.04 al werkt op mijn systeem *O*
edit hmmm dat was snel. Nog geen PAE dus dat stopt nu al >:)

[ Bericht 35% gewijzigd door wdn op 15-01-2012 15:34:51 ]
pi_106835531
Over booten vanaf USB, het werkt bij mij vaak als ik de USB 2 keer i.p.v. 1 keer laat formateren.

Daarna via unetbootin de distro erop zetten.

Vraag niet waarom het werkt, het werkt :')
  zondag 15 januari 2012 @ 16:31:36 #203
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106835731
formateer je fat of ext?
heitieh
pi_106836362
Fat
  zondag 15 januari 2012 @ 17:30:35 #205
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106837689
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 16:51 schreef Kandijfijn het volgende:
Fat
Ok. Ik ook.
heitieh
  zondag 15 januari 2012 @ 21:05:04 #206
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106847174
Dat unetbootin hielp altijd idd, maar dit keer niet. Ook met 'dd' het image naar usb prakken bleek niet te helpen. Steeds maar weer die syslinux. Toen maar een cd gebrand en ik heb eindelijk mijn eerste 11.10 installatie draaien :+

Gelijk een vraagje, ik draai (natuurlijk) x86_64, maar ik zie in de terminal dat hij ook vrij veel i386 pakketten installeert. Hoe zit dat? (bijvoorbeeld bij het installeren van libqt4-core trekt hij libqt4-designer:i386 mee.

Ohwait, dat gaat niet over het aantal bits?
  zondag 15 januari 2012 @ 21:22:34 #207
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106848340
Oh noes! Waar zijn de handige software ppa's in Ubuntu tweak gebleven?!
pi_106857939
Hallo. :W Ik ben vandaag overgestapt op Ubuntu. Werkte tot nu toe onder Windows XP. Nu paar uurtjes mee gewerkt, eerste indruk is positief. :)

Weet iemand toevallig een goede app waarmee ik mijn activiteiten kan loggen ten behoeve van de (uren)administratie van mijn bedrijfje? Iets wat ik aan kan zetten als ik begin met werken en weer uit als ik klaar ben.
  maandag 16 januari 2012 @ 08:33:49 #209
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106860794
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 00:39 schreef Isegrim het volgende:
Hallo. :W Ik ben vandaag overgestapt op Ubuntu. Werkte tot nu toe onder Windows XP. Nu paar uurtjes mee gewerkt, eerste indruk is positief. :)

Weet iemand toevallig een goede app waarmee ik mijn activiteiten kan loggen ten behoeve van de (uren)administratie van mijn bedrijfje? Iets wat ik aan kan zetten als ik begin met werken en weer uit als ik klaar ben.
Als ik in het software center zoek naar 'activity', dan krijg je o.a. Gnome Activity Journal:

http://dl.dropbox.com/u/1573200/gaj-amazing.ogv

Ziet er wel leuk uit, maar ik weet niet of je die aan en uit kunt zetten. Je kunt altijd een spreadsheet bijhouden met begin en eindtijden natuurlijk :)
  maandag 16 januari 2012 @ 09:00:16 #210
136730 PiRANiA
pi_106861100
Spreadsheets hebben voor mij altijd prima gewerkt :). Ik hoi het voorlopig daarbij, dan heb je ook de beste controle over je gegevens :s).
pi_106862294
Spreadsheets werken wel, maar ik vergeet dat. Heb iets gevonden genaamd Hamster. Even kijken hoe dat bevalt. :)
  dinsdag 17 januari 2012 @ 20:53:40 #212
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106926825
net in de reclame op tv
:D
heitieh
pi_106929341
Ik moest daar even over nadenken. :')
  dinsdag 17 januari 2012 @ 23:25:08 #214
136730 PiRANiA
pi_106934770
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 20:53 schreef Joooo-pi het volgende:
net in de reclame op tv
[ afbeelding ] :D
pi_106935108
Word ik geacht deze flauwe humor nu ook te adopteren na het installeren van Ubuntu? :')
pi_106935360
Yup.
1$ apt-get moo
pi_106935410
Okee. :Y)
pi_106943135
hallo,

Heb in een ver verleden Ubuntu op mijn laptop geïnstalleerd. Daar was ik door de UI niet over te spreken. Gister kwam ik er achter dat Kubuntu ook bestond en dat zag er uit zoals ik dat wilde. Vervolgens met wubi aan de gang gegaan, na constant foutmeldingen krijgen (errnor 5) is het me toch gelukt. Maar tot mijn verbazing heb ik niet Kubuntu geïnstalleerd maar weer Ubuntu. Op dat moment ben ik gaan kijken hoe ik er alsnog Kubuntu van kan maken en gevonden. Kubuntu plasma desktop geïnstalleerd en het lijkt nu volledig op Kubuntu. maar mijn vraag is omdat ik op sommige momenten toch Ubuntu terug zie komen in titels van programma's heb ik nu volledig Kubuntu of alleen een ''schil'' der overheen. Kan het ook zijn dat ik de snelheid tegen vind vallen daardoor want soms denk ik dat windows 7 sneller is?
--- ҉ ---
  woensdag 18 januari 2012 @ 11:11:46 #219
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106943271
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 11:06 schreef Wells.p het volgende:
hallo,

Heb in een ver verleden Ubuntu op mijn laptop geïnstalleerd. Daar was ik door de UI niet over te spreken. Gister kwam ik er achter dat Kubuntu ook bestond en dat zag er uit zoals ik dat wilde. Vervolgens met wubi aan de gang gegaan, na constant foutmeldingen krijgen (errnor 5) is het me toch gelukt. Maar tot mijn verbazing heb ik niet Kubuntu geïnstalleerd maar weer Ubuntu. Op dat moment ben ik gaan kijken hoe ik er alsnog Kubuntu van kan maken en gevonden. Kubuntu plasma desktop geïnstalleerd en het lijkt nu volledig op Kubuntu. maar mijn vraag is omdat ik op sommige momenten toch Ubuntu terug zie komen in titels van programma's heb ik nu volledig Kubuntu of alleen een ''schil'' der overheen. Kan het ook zijn dat ik de snelheid tegen vind vallen daardoor want soms denk ik dat windows 7 sneller is?
Je kunt inderdaad beide interfaces geinstalleerd hebben, beiden zijn een 'schil' te noemen. Je kunt dan bij het inloggen daartussen kiezen. Je hebt dan ook van beide interfaces de basisprogrogramma's op je systeem staan, en dus zie je die in de menu's terugkomen. Dat is inderdaad wat lelijk, dus je kunt ervoor kiezen om programma's die je niet gebruikt te verwijderen via het software center.

Als je via Wubi installeert, gebruik je ubuntu in een soort modus die niet optimaal is ten opzichte van een 'echte' installatie. Ik weet niet of dat de genoemde vertragingen kan verklaren. Kun je niet een stuk van je harde schijf (zeg, 20 GB) gebruiken om een echte installatie te doen (dwz opstarten vanaf een CD of USB stick en installeren)? Vergeet niet om een backup van je data te maken als je dat gaat doen, hoewel je die natuurlijk sowieso al had ;)
pi_106943510
Een vraagje :) ik wil graag een pctje gebruiken als downloadpc. Dingen die ik download komen automatisch binnen via RSS. Deze videobestanden wil ik via mijn laptop naar mijn tv streamen, via (bekabeld) netwerk. Nu wil ik op die pc linux als besturingssysteem zetten, liefst wat lichts want het is niet een gloednieuwe pc.

Wat ie moet kunnen:
- downloaden van bestanden via RSS (torrent). Automatisch dus.
- vanaf mijn (windows) laptop bestanden benaderen (dat lijkt me niet zo'n probleem?)
- dat ik ook vanaf mijn laptop downloads kan starten die op de pc worden opgeslagen.

Vraag: Kan dit allemaal met een linux pc en een windows laptop? Welke linux versie kan ik dan het beste kiezen? Ik heb Ubuntu op mijn laptop staan, dat vind ik op zich wel prettig werken maar op zich ben ik niet gebonden oid. Wel een Linuxnoob, maar ik vind het niet erg om wat te leren, als het niet te hardcore is. Ik kan er best wat tijd instoppen om alles werkend te krijgen. En bestaat er een torrentclient met RSSfeed voor linux?

Hopelijk kan iemand me adviseren :)
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
pi_106943566
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 11:06 schreef Wells.p het volgende:
hallo,

In tegenstelling tot Windows staat de graffische schil en Linux redelijk los van elkaar.

Bij een linux-distro kan jezelf kiezen welke Desktop environments (graffische omgeving) je kiest. Gnome, KDE en lichtgewicht XFCE zijn de bekenste maar je kan kiezen uit een stuk of 20.

Ubuntu en Kubuntu zijn exact hetzelfde alleen bij Kubuntu heb je geen Unity (gnome) maar KDE met enkele KDE-applicaties. In feite heb jij nu van je Ubuntu een Kubuntu.
pi_106943570
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 11:11 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Je kunt inderdaad beide interfaces geinstalleerd hebben, beiden zijn een 'schil' te noemen. Je kunt dan bij het inloggen daartussen kiezen. Je hebt dan ook van beide interfaces de basisprogrogramma's op je systeem staan, en dus zie je die in de menu's terugkomen. Dat is inderdaad wat lelijk, dus je kunt ervoor kiezen om programma's die je niet gebruikt te verwijderen via het software center.

Als je via Wubi installeert, gebruik je ubuntu in een soort modus die niet optimaal is ten opzichte van een 'echte' installatie. Ik weet niet of dat de genoemde vertragingen kan verklaren. Kun je niet een stuk van je harde schijf (zeg, 20 GB) gebruiken om een echte installatie te doen (dwz opstarten vanaf een CD of USB stick en installeren)? Vergeet niet om een backup van je data te maken als je dat gaat doen, hoewel je die natuurlijk sowieso al had ;)
Bedankt, met wubi had 30gb beschikbaar gesteld. Of bedoel je d.m.v. een aparte partitie? Als ik een ''echte'' installatie ga doen dus via een cd of usb is het dan ook dual-boot? of kan je dat tijdens de installatie aangeven?
--- ҉ ---
pi_106943636
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 11:23 schreef Wells.p het volgende:

[..]

Bedankt, met wubi had 30gb beschikbaar gesteld. Of bedoel je d.m.v. een aparte partitie? Als ik een ''echte'' installatie ga doen dus via een cd of usb is het dan ook dual-boot? of kan je dat tijdens de installatie aangeven?
Als je een Ubuntu CD/USB in je laptop steekt zal hij tijdens de installatie vragen wat je wil. Jouw keus zal dan zijn Windows en Ubuntu naast elkaar installeren. D.m.v. slider kan je kiezen hoeveel ruimte Ubuntu krijgt en hoeveel Windows krijgt.

Bij het opstarten krijg je een keuzescherm om te kiezen tussen Ubuntu en Windows.

Het voordeel van native-installatie ten opzichte van Wubi is dat Ubuntu dan kan draaien op Ext4 i.p.v. ntfs. Het laatste is voor Linux gemaakt en daar draait Ubuntu waarschijnlijk ook sneller op.
pi_106943736
top bedankt !
--- ҉ ---
  woensdag 18 januari 2012 @ 11:47:21 #225
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106944135
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 11:21 schreef sbientje het volgende:
Een vraagje :) ik wil graag een pctje gebruiken als downloadpc. Dingen die ik download komen automatisch binnen via RSS. Deze videobestanden wil ik via mijn laptop naar mijn tv streamen, via (bekabeld) netwerk. Nu wil ik op die pc linux als besturingssysteem zetten, liefst wat lichts want het is niet een gloednieuwe pc.

Wat ie moet kunnen:
- vanaf mijn (windows) laptop bestanden benaderen (dat lijkt me niet zo'n probleem?)
- dat ik ook vanaf mijn laptop downloads kan starten die op de pc worden opgeslagen.

Vraag: Kan dit allemaal met een linux pc en een windows laptop? Welke linux versie kan ik dan het beste kiezen? Ik heb Ubuntu op mijn laptop staan, dat vind ik op zich wel prettig werken maar op zich ben ik niet gebonden oid. Wel een Linuxnoob, maar ik vind het niet erg om wat te leren, als het niet te hardcore is. Ik kan er best wat tijd instoppen om alles werkend te krijgen. En bestaat er een torrentclient met RSSfeed voor linux?

Hopelijk kan iemand me adviseren :)
Shares maken in linux gaat met samba.

Verder kun je alles wat je vraagt vinden in Transmission, standaard in ubuntu.

quote:
Transmission has the features you want from a BitTorrent client: encryption, a web interface, peer exchange, magnet links, DHT, µTP, UPnP and NAT-PMP port forwarding, webseed support, watch directories, tracker editing, global and per-torrent speed limits, and more.
heitieh
pi_106944204
quote:
99s.gif Op woensdag 18 januari 2012 11:47 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Shares maken in linux gaat met samba.

Verder kun je alles wat je vraagt vinden in Transmission, standaard in ubuntu.

[..]

okee, transmission heb ik wel, heb daar die rss downloaders nog neit gevonden (ook niet echt gezocht). Zal er eens naar kijken, evenals samba :) tnx!
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
  woensdag 18 januari 2012 @ 11:50:51 #227
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_106944225
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 11:21 schreef sbientje het volgende:
Wat ie moet kunnen:
Dat doe ik met mijn router tegenwoordig en de files worden automatisch op een NAS gezet en als mijn notebook aangaat ook meteen doorgezet naar mijn notebook (en allemaal met Linux ;) )
Zoek maar eens op flexget. Dit kan torrent sites aflopen en op basis van regexen beslissen of een torrent gedownload mag worden. Deluge/transmission kennen beide een automatisch inlezen van torrents uit een directory. Geen probleem dus ;)

Ubuntu is trouwens de meest instapvriendelijke Linux (ie. meeste help forums en sites op het web dan enig andere Linux).
  woensdag 18 januari 2012 @ 11:53:21 #228
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106944310
Overigens zou je voor zo'n basic systeem ook Debian kunnen installeren. Dan heb je een soort ubuntu, maar dan minder toeters en bellen. Draait ook licht.

Ik heb het toevallig dit weekend ook op een oud pc'tje geinstalleerd. Werkt uitstekend.

Let op: de netbootinstall vanaf een USB (met unetbootin) werkte bij mij niet goed.
heitieh
pi_106944779
quote:
99s.gif Op woensdag 18 januari 2012 11:53 schreef Joooo-pi het volgende:
Overigens zou je voor zo'n basic systeem ook Debian kunnen installeren. Dan heb je een soort ubuntu, maar dan minder toeters en bellen. Draait ook licht.

Ik heb het toevallig dit weekend ook op een oud pc'tje geinstalleerd. Werkt uitstekend.

Let op: de netbootinstall vanaf een USB (met unetbootin) werkte bij mij niet goed.
kan ik ook proberen :) Ubuntu kan ik er altijd nog opzetten, en zoals ik al zei,het heeft geen haast ofzo. Toeters en bellen heb ik dus ook niet nodig, alleen een torrentclient of iets in die richting en iets om te kunnen 'praten' met het netwerk en mijn laptop. Kan je trouwens ook besturen vanaf een laptop, een soort remote desktop zeg maar? zodat ik evt kan rebooten of iets kan doen zonder dat ik per se een scherm hoef aan te sluiten?

quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 11:50 schreef wdn het volgende:

[..]

Dat doe ik met mijn router tegenwoordig en de files worden automatisch op een NAS gezet en als mijn notebook aangaat ook meteen doorgezet naar mijn notebook (en allemaal met Linux ;) )
Zoek maar eens op flexget. Dit kan torrent sites aflopen en op basis van regexen beslissen of een torrent gedownload mag worden. Deluge/transmission kennen beide een automatisch inlezen van torrents uit een directory. Geen probleem dus ;)

Ubuntu is trouwens de meest instapvriendelijke Linux (ie. meeste help forums en sites op het web dan enig andere Linux).
ga ik ook even naar kijken! tnx!
  woensdag 18 januari 2012 @ 12:11:06 #230
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106944856
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 12:08 schreef sbientje het volgende:

[..]

kan ik ook proberen :) Ubuntu kan ik er altijd nog opzetten, en zoals ik al zei,het heeft geen haast ofzo. Toeters en bellen heb ik dus ook niet nodig, alleen een torrentclient of iets in die richting en iets om te kunnen 'praten' met het netwerk en mijn laptop. Kan je trouwens ook besturen vanaf een laptop, een soort remote desktop zeg maar? zodat ik evt kan rebooten of iets kan doen zonder dat ik per se een scherm hoef aan te sluiten?

[..]

Sowieso kan dat met ssh. Je installeert op de pc openssh-server (#apt-get install openssh-server) en je kan *alles* :D

Als ik de informatie over transmission lees, dan zit er een webinterface aanvast en dat zou betekenen dat je vanaf je laptop via je browser transmission kunt besturen.

Ik doe dat ook met Sabnzbd+, maar dat is voor nieuwsgroepen :P

edit: bij de installatie van debian kun je ssh-server en samba aanvinken als optioneel pakket en dan wordt die meegenomen in je installatie :)
heitieh
pi_106944986
quote:
99s.gif Op woensdag 18 januari 2012 12:11 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Sowieso kan dat met ssh. Je installeert op de pc openssh-server (#apt-get install openssh-server) en je kan *alles* :D

Als ik de informatie over transmission lees, dan zit er een webinterface aanvast en dat zou betekenen dat je vanaf je laptop via je browser transmission kunt besturen.

Ik doe dat ook met Sabnzbd+, maar dat is voor nieuwsgroepen :P

edit: bij de installatie van debian kun je ssh-server en samba aanvinken als optioneel pakket en dan wordt die meegenomen in je installatie :)
superbedankt, dat is handig :) Anders moet ik daar altijd weer een monitor voor bijpakken en dat maakt het allemaal weer meer rommelig op mijn studiekamer :)
  woensdag 18 januari 2012 @ 12:18:05 #232
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106945061
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 12:15 schreef sbientje het volgende:

[..]

superbedankt, dat is handig :) Anders moet ik daar altijd weer een monitor voor bijpakken en dat maakt het allemaal weer meer rommelig op mijn studiekamer :)
Op je laptop gebruik je dan PuTTY om met SSH in te loggen op je "server". En/of winscp als een soort remote verkenner. Dat werkt dmv ssh, dus zonder samba.

Normaal gesproken werk je dan met de command line interface. Er zijn echter ook mogelijkheden om een X-forward te doen in PuTTY, zodat je grafisch kan werken. Google is je vriend.
heitieh
pi_106945768
quote:
99s.gif Op woensdag 18 januari 2012 12:18 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Op je laptop gebruik je dan PuTTY om met SSH in te loggen op je "server". En/of winscp als een soort remote verkenner. Dat werkt dmv ssh, dus zonder samba.

Normaal gesproken werk je dan met de command line interface. Er zijn echter ook mogelijkheden om een X-forward te doen in PuTTY, zodat je grafisch kan werken. Google is je vriend.
ga ik idd allemaal ff googlen deze week :)
  donderdag 19 januari 2012 @ 14:24:45 #234
136730 PiRANiA
pi_106989058
Jij hebt 64 cores :|
  donderdag 19 januari 2012 @ 14:30:47 #236
136730 PiRANiA
pi_106989224
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 14:27 schreef Kandijfijn het volgende:
Jij hebt 64 cores :|
Was het mijn box maar :{.
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:15:09 #237
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106994144
quote:
10s.gif Op donderdag 19 januari 2012 14:30 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Was het mijn box maar :{.
Heb jij toegang tot de HPC's van sara.nl?
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:34:36 #238
136730 PiRANiA
pi_106995191
LAat ik het zo zeggen: was het mijn screenshot maar :+.

:D.
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:40:36 #239
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106995480
quote:
14s.gif Op donderdag 19 januari 2012 16:34 schreef PiRANiA het volgende:
LAat ik het zo zeggen: was het mijn screenshot maar :+.

:D.
1
2
3
4
5
6
7
8
####@p6012:~> free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:        123122     118488       4633          0        599     102444
-/+ buffers/cache:      15444     107677
Swap:         4094          8       4085
####@p6012:~> cat /proc/cpuinfo |grep processor |wc -l
64
####@p6012:~> 

edit: want ik wist niet hoe je dat scherm krijgt dat jij in je screenshot liet zien in top
pi_106995845
Zo ongewoon zijn die interlagos machines toch ook weer niet? Ik heb al een tijdje een AMD/supermicro test-machine hier met 4 van die chips en binnenkort krijgen we een aantal dell r815 met 4.
  donderdag 19 januari 2012 @ 17:04:13 #241
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_106996446
Dat weet ik niet. Ik weet wel dat ze single-core een stuk minder waard zijn dan massive parallel. En met een stevige NVidia kaart kun je tegenwoordig ook zeer snel rekenen.
  donderdag 19 januari 2012 @ 17:30:30 #242
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_106997294
quote:
6s.gif Op donderdag 19 januari 2012 16:40 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

edit: want ik wist niet hoe je dat scherm krijgt dat jij in je screenshot liet zien in top
Dan druk je in top op 1 ;)
heitieh
  donderdag 19 januari 2012 @ 17:52:46 #243
136730 PiRANiA
pi_106997880
M'n PC. Eind deze maand is hij 4 jaar oud:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
top - 17:46:52 up 17 days,  6:27,  6 users,  load average: 0.23, 0.38, 0.31
Tasks: 209 total,   1 running, 202 sleeping,   0 stopped,   6 zombie
Cpu0  : 15.6%us,  2.7%sy,  0.3%ni, 78.1%id,  0.7%wa,  1.3%hi,  1.3%si,  0.0%st
Cpu1  :  9.3%us,  1.3%sy,  0.3%ni, 88.7%id,  0.0%wa,  0.3%hi,  0.0%si,  0.0%st
Cpu2  :  6.6%us,  1.0%sy,  0.0%ni, 92.1%id,  0.0%wa,  0.3%hi,  0.0%si,  0.0%st
Cpu3  :  9.6%us,  0.7%sy,  0.0%ni, 89.7%id,  0.0%wa,  0.0%hi,  0.0%si,  0.0%st
Mem:   6113208k total,  5950940k used,   162268k free,    32056k buffers
Swap:  3936248k total,   823700k used,  3112548k free,  1427692k cached

PID USER      PR  NI  VIRT  RES  SHR S %CPU %MEM    TIME+  COMMAND            
 1136 20   0 2425m 633m 5288 S 23.6 10.6  41:27.96 SABnzbd.py         
 4666 20   0 2346m 800m  19m S  6.6 13.4 164:25.62 opera              
31941 20   0 2274m 386m  30m S  5.6  6.5  43:03.07 gnome-shell        
 1309 root      20   0  336m 175m  16m S  2.3  2.9 451:43.50 Xorg               
29292 20   0  351m 161m  11m S  2.3  2.7 257:11.77 TweetDeck          
 7186 20   0 1240m  14m 8588 S  1.7  0.2  30:21.75 vagalume           
 1701 20   0  511m 8984 6856 S  1.3  0.1 125:04.38 pulseaudio         
Maar het loopt nog prima allemaal. Ik doe best lang met een PC, zeker als ik het vergelijk met Windowsgebruikers. :s).

[ Bericht 2% gewijzigd door Bart op 21-02-2013 15:03:47 ]
pi_106998440
quote:
10s.gif Op donderdag 19 januari 2012 17:52 schreef PiRANiA het volgende:
M'n PC. Eind deze maand is hij 4 jaar oud:
[ code verwijderd ]

Maar het loopt nog prima allemaal. Ik doe best lang met een PC, zeker als ik het vergelijk met Windowsgebruikers huis-, tuin- en keukengebruikers. :s).
fixed ;)
  donderdag 19 januari 2012 @ 19:39:05 #245
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_107001248
quote:
99s.gif Op donderdag 19 januari 2012 17:30 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Dan druk je in top op 1 ;)
"Sorry, terminal not big enough" (@1280x1024)
  donderdag 19 januari 2012 @ 19:48:42 #246
136730 PiRANiA
pi_107001711
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 19:39 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Maar keer ctrl- - ?
  donderdag 19 januari 2012 @ 20:31:04 #247
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_107003793
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 19:39 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

te veel cores :D

http://serverfault.com/qu(...)of-terminal-on-linux
heitieh
  donderdag 19 januari 2012 @ 21:57:27 #248
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_107007980
quote:
14s.gif Op donderdag 19 januari 2012 19:48 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Maar keer ctrl- - ?
He dat werkt. Ja, dan krijg ik de screenie die we eerder zagen.
pi_107018447
We hebben hier een experimenteel SMP system ala ScaleMP: 16 nodes met ieder 2x6 cores verbonden met infiniband. Op iedere node draait een host machine en dmv een dedicated ASIC draait er 1 guest VM op alle nodes met 16x(12-1)=176 cores. Probeer dat maar eens met top te doen :D
  vrijdag 20 januari 2012 @ 07:41:55 #250
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_107018858
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 04:37 schreef devzero het volgende:
We hebben hier een experimenteel SMP system ala ScaleMP: 16 nodes met ieder 2x6 cores verbonden met infiniband. Op iedere node draait een host machine en dmv een dedicated ASIC draait er 1 guest VM op alle nodes met 16x(12-1)=176 cores. Probeer dat maar eens met top te doen :D
het zijn maar 3 letters en een enter... :P
heitieh
  vrijdag 20 januari 2012 @ 22:17:38 #251
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_107048177
Ubuntu 11.10 wil mijn printtaken maar niet verwijderen. Ze staan nog in de wachtrij omdat ik ooit per ongeluk te vroeg het snoertje had losgekoppeld, alleen als ik ze probeer te verwijderen dmv Afrukstatus (mijn afdruktaken) dan gebeurt er niks. Iemand ideeën? :)
pi_107049345
lprm -P printernaam -
  zaterdag 21 januari 2012 @ 12:03:06 #253
136730 PiRANiA
pi_107062188
quote:
Redshift

Redshift adjusts the color temperature of your screen according to your surroundings. This may help your eyes hurt less if you are working in front of the screen at night. This program is inspired by f.lux
http://jonls.dk/redshift/
Werkt erg goed. Zit in de repositories van veel distro's. Ik gebruik hem zo:
1$ redshift -l 52.369:4.888 -m vidmode

De coördinaten van jouw locatie kun je halen van www.openstraatmap.nl (rechtsboven).

Het is erg fijn voor je ogen :s).
  zaterdag 21 januari 2012 @ 12:19:03 #254
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_107062591
cool :)

Maar dit gaat er van uit dat je niet de lampen in je slaapkamer aan hebt lijkt me? >:)
  zaterdag 21 januari 2012 @ 12:41:56 #255
136730 PiRANiA
pi_107062985
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 12:19 schreef wdn het volgende:
cool :)

Maar dit gaat er van uit dat je niet de lampen in je slaapkamer aan hebt lijkt me? >:)
He'k toch al niet :+. Licht is eng :+.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 13:14:58 #256
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_107063768
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 12:41 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

He'k toch al niet :+. Licht is eng :+.
LOL

Moet zeggen dat het aardig werkt.
Heb net gedaan of ik in Australie zit en daarna in Nederland :D
  zaterdag 21 januari 2012 @ 16:05:03 #257
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_107068673
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 22:42 schreef TargaFlorio het volgende:
lprm -P printernaam -
  zaterdag 21 januari 2012 @ 16:06:17 #258
136730 PiRANiA
pi_107068703
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 16:05 schreef Faux. het volgende:

[..]

Nee, met top bekijk je de processen. Jij hebt echt lprm nodig.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 16:13:25 #259
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_107068936
Ja en htop is beter dan top :+
  zaterdag 21 januari 2012 @ 16:23:28 #260
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_107069247
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 16:06 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

:') :D
  zondag 22 januari 2012 @ 13:34:48 #261
189961 ex
aperture science
pi_107093979
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 16:06 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

_O-
The cake is a lie!
  zondag 22 januari 2012 @ 19:22:22 #262
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_107108960
Wie weet er een goed "voorleesprogramma" voor Ubuntu? Ik heb alles wat ik in de Ubuntu Webstore (of hoe dat mag heten) geprobeerd maar ik krijg alleen lelijke, krakende stemmen die niet eens normaal woorden kunnen uitspreken.
  zondag 22 januari 2012 @ 19:59:33 #263
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_107110507
quote:
15s.gif Op zondag 22 januari 2012 19:22 schreef Faux. het volgende:
Wie weet er een goed "voorleesprogramma" voor Ubuntu? Ik heb alles wat ik in de Ubuntu Webstore (of hoe dat mag heten) geprobeerd maar ik krijg alleen lelijke, krakende stemmen die niet eens normaal woorden kunnen uitspreken.
Was er niet iets dat Orca heette?
heitieh
pi_107138416
Ik heb zojuist Mint geinstalleerd en heb daarna meteen de update manager uitgevoerd. Nadat de update manager zei klaar te zijn en ik iets teveel applicaties opstarte liep de boel vast.
Nu is er na het restarten vermoedelijk iets misgegaan met de ondersteuning voor mijn grafische kaart omdat hij de taakbalken en tekst erg merkwaardig weergeeft, daarnaast kan ik de instellingen van mijn 2e monitor niet veranderen (plaatje ter ondersteuning http://oi42.tinypic.com/35mnuqo.jpg'. Ik heb al de package repair in de recovery mode geprobeerd, maar dat hielp ook niet. Iemand die mij kan vertellen wat ik nog kan proberen of hoe ik heb gefaald? :@

Edit:

Het is alweer gefixed, iets met ATI enzo :)

[ Bericht 9% gewijzigd door VGA4xZoom op 23-01-2012 15:44:38 ]
pi_107146669
Ati faalt sowieso heel hard met Linux, ben erg tevreden met mijn Ati-kaart in Windows+Games. Maar mijn volgende kaart gaat echt een Nvidea worden.
  maandag 23 januari 2012 @ 18:57:27 #266
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_107147433
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 18:36 schreef Kandijfijn het volgende:
Ati faalt sowieso heel hard met Linux, ben erg tevreden met mijn Ati-kaart in Windows+Games. Maar mijn volgende kaart gaat echt een Nvidea worden.
Je moet een beetje mazzel hebben, denk ik, want ik heb er geen problemen mee :P
heitieh
  maandag 23 januari 2012 @ 19:28:03 #267
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_107148647
Het is ergens wel gek, want ATI had toch juist open-source drivers?
Intel graka's werken in elk geval (weer) prima. Ze zijn lang niet zo krachtig als een willekeurige NVidia of ATI, maar het werkt wel gewoon out of the box, inpluggen van monitors etc werkt gewoon.
pi_107149362
quote:
99s.gif Op maandag 23 januari 2012 18:57 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Nog beter, in mijn htpc presteert de ati kaart zelfs beter dan de nvidia kaart die er eerst in zat _O-
  maandag 23 januari 2012 @ 21:09:31 #269
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_107154367
Hoe kan ik van die "meldingwolkjes" (die rechtsboven in het scherm als er iets gebeurt) maken in PHP (Ubuntu 11.10)? :@
pi_107156032
quote:
11s.gif Op maandag 23 januari 2012 21:09 schreef Faux. het volgende:
Hoe kan ik van die "meldingwolkjes" (die rechtsboven in het scherm als er iets gebeurt) maken in PHP (Ubuntu 11.10)? :@
Het notificatiesysteem van Gnome (maar ook van KDE en XFCE) werkt via D-Bus en daar zijn meerdere php extensies voor. Daarmee zou het moeten lukken. Succes!
  dinsdag 24 januari 2012 @ 14:49:23 #271
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_107179956
Ja, eindelijk weer een leuk probleem dat we op kunnen lossen!

In Bash heb ik een aantal shell variabelen gedefinieerd, bijvoorbeeld $HOME (ter illustratie, natuurlijk gebruik je dan ~ of niks):
1
2
[14:38:26] visitorq@vq-desktop:~$ echo $HOME
/home/visitorq
Als ik naar mijn homedir wil cd'en, doe ik
1cd $HOME
Ik ben lui en gebruik tab-completion:
1cd $HOM<tab>
Deze variabele afmaken deed hij bij mij eerst al niet; dat bleek aan Adobe Acrobat Reader te liggen; die installeert een script (@Ubuntu 11.04):
1/etc/bash_completion.d/acroread.sh
en daarin staat een functie _filedir() welke een andere functie _filedir() overschrijft en daardoor werkt completion überhaupt niet. Om dat op te lossen hernoem je alle strings _filedir naar _adobe_filedir (oid).
Start Bash opnieuw op. Je kunt nu als het goed is wel $HOM<tab> gebruiken, dan maakt hij het netjes af ($HO<tab> geeft je de andere mogelijkheden zoals $HOSTNAME etc).
Nu wil ik naar mijn desktop (/home/visitorq/Desktop). En het lukt me niet om $HOME inline te laten expanden zodat ik daar zelf De<tab> achteraan kan zetten:
1
2
3
cd $HOM<tab>
cd $HOME
cd $HOME/De<tab><tab><tab> --> werkt niet :'(

Ik meen me te herinneren dat dat wel ooit gewerkt heeft. Waar moet ik het zoeken?

edit: met cp (ipv cd) werkt variable completion helemaal niet, daar heb ik het nu juist voor nodig...
pi_107180289
quote:
99s.gif Op maandag 23 januari 2012 18:57 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Hmm, de open-source zijn goed te doen maar geen goede 3D voor spelletjes e.d. De closed-source drivers van Ati (catalyst) werken niet samen met Gnome :') :(
  dinsdag 24 januari 2012 @ 16:31:24 #273
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_107183380
quote:
14s.gif Op maandag 23 januari 2012 21:34 schreef Farenji het volgende:

[..]

Het notificatiesysteem van Gnome (maar ook van KDE en XFCE) werkt via D-Bus en daar zijn meerdere php extensies voor. Daarmee zou het moeten lukken. Succes!
Ik ga het uitproberen, dank je wel! :)
pi_107183846
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 16:31 schreef Faux. het volgende:

[..]

Ik ga het uitproberen, dank je wel! :)
Het zal wel redelijk pionieren worden want het zou me eerlijk gezegd nogal verbazen als er veel mensen zijn die dit soort dingen in php willen doen...
  dinsdag 24 januari 2012 @ 17:04:16 #275
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_107184518
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 16:45 schreef Farenji het volgende:

[..]

Het zal wel redelijk pionieren worden want het zou me eerlijk gezegd nogal verbazen als er veel mensen zijn die dit soort dingen in php willen doen...
Denk juist dat heel veel huis/tuin en keukengebruikers het juist in PHP doen. Hoeveel crontabjes heeft de gemiddelde dude in php geschreven en hoeveel schrijven het in shell, perl of python scripts?
  dinsdag 24 januari 2012 @ 17:07:28 #276
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_107184632
Nou, ter afwisseling een heel simpele vraag dan :)

Ik heb Mint geinstalleerd, maar hoe krijg ik iconen op mijn bureaublad? Ik wil bv Libreoffice via een icoon starten vanaf het bureaublad, maar wat ik ook probeer, ik krijg het icoon er niet heen. Slepen gaat niet en rechtermuisknop werkt ook niet. Help?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_107184647
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 17:04 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Denk juist dat heel veel huis/tuin en keukengebruikers het juist in PHP doen. Hoeveel crontabjes heeft de gemiddelde dude in php geschreven en hoeveel schrijven het in shell, perl of python scripts?
Ja, crontabjes en CLI scriptjes, maar GUI toepassingen zijn toch andere koek.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 17:11:33 #278
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_107184799
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 16:45 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik ben bang dat dit inderdaad een werkje gaat worden :P Maar ik vind PHP zo'n fijne taal dat ik het eigenlijk overal voor gebruik O+
pi_107185135
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 17:11 schreef Faux. het volgende:

[..]

Ik ben bang dat dit inderdaad een werkje gaat worden :P Maar ik vind PHP zo'n fijne taal dat ik het eigenlijk overal voor gebruik O+
Welke andere talen beheers je behalve php?
  dinsdag 24 januari 2012 @ 17:52:30 #280
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_107186410
quote:
5s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 17:19 schreef Farenji het volgende:

[..]

Welke andere talen beheers je behalve php?
Geen :D
Oh, en nu ik hier toch ben: ik probeer dmv PHP's shell_exec een nieuwe tab te openen in Firefox met twee parameters:

1
2
3
<?php
shell_exec
("firefox http://localhost/home.php?waarde1=$waarde1&waarde2=$waarde2");
?>

Nu opent hij weliswaar een nieuwe tab, alleen geeft hij dan alleen de eerste parameter mee (http://localhost/home.php?waarde1=De+waarde). Hoe kan ik dit oplossen? :)
pi_107189492
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 17:52 schreef Faux. het volgende:

[..]

Geen :D
Goh, verrassend! :')
Je gaat je mening over php wellicht bijstellen als je wat vergelijkingsmateriaal krijgt.

quote:
Oh, en nu ik hier toch ben: ik probeer dmv PHP's shell_exec een nieuwe tab te openen in Firefox met twee parameters:
[ code verwijderd ]

Nu opent hij weliswaar een nieuwe tab, alleen geeft hij dan alleen de eerste parameter mee (http://localhost/home.php?waarde1=De+waarde). Hoe kan ik dit oplossen? :)
Door de ampersands te escapen. Die hebben namelijk een speciale betekenis binnen de shell. De waarde in vars $waarde1/2 moet je ook escapen en zeker valideren. Je wil niet dat je systeem wagenwijd open kan komen te staan, als die $waarde1 of $waarde2 userinput bevatten.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 19:26:59 #282
136730 PiRANiA
pi_107189748
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 17:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nou, ter afwisseling een heel simpele vraag dan :)

Ik heb Mint geinstalleerd, maar hoe krijg ik iconen op mijn bureaublad? Ik wil bv Libreoffice via een icoon starten vanaf het bureaublad, maar wat ik ook probeer, ik krijg het icoon er niet heen. Slepen gaat niet en rechtermuisknop werkt ook niet. Help?
Ik gebruik Mint niet. Welke windowmanager gebruikt Mint? Weet je dat?
  dinsdag 24 januari 2012 @ 19:36:50 #283
66444 Lord_Vetinari
pi_107190209
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 19:26 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Ik gebruik Mint niet. Welke windowmanager gebruikt Mint? Weet je dat?
Het is gebaseerd op Ubuntu, als dat helpt.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 19:42:57 #284
136730 PiRANiA
pi_107190476
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 19:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het is gebaseerd op Ubuntu, als dat helpt.
Dat hoeft niet veel te zeggen.

Als iemand anders mint draait kan die je misschien vertellen hoe je iconen op je desktop krijgt :s).
  dinsdag 24 januari 2012 @ 19:44:18 #285
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_107190525
Mint kent "GNOME" en "MATE"
Gnome is precies zoals we die al kennen van Ubuntu met de Applications menubalk bovenin, en Mate is wat anders (menubalk onderin).
Of je icoontjes op je bureaublad krijgt weet ik niet, het lijkt me wel dat dat moet willen.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 19:46:28 #286
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_107190621
Wacht, ik start m ff op,ff kijken (VirtualBox).
pi_107190857
In mint Gnome gooit die volgens mij alles uit je /home/gebruiker folder op je desktop.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 20:00:03 #288
66444 Lord_Vetinari
pi_107191308
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 19:51 schreef Kandijfijn het volgende:
In mint Gnome gooit die volgens mij alles uit je /home/gebruiker folder op je desktop.
Dat helpt niet echt :')
  dinsdag 24 januari 2012 @ 20:02:37 #289
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_107191434
Deze site: http://mixeduperic.com/li(...)etwork-and-trash-can
en meer kan ik ook niet ontdekken.

En er zijn meer die tegen dit probleem aan lopen:
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=90&t=86651

Waarschijnlijk alleen met Mate, en niet met de nieuwe Gnome (die het trouwens niet doet onder Virtualbox, ik zit naar een zwart scherm te staren... alleen de Gnome classic doet het).
Ik vind de nieuwe Mint 12 zo slecht, dat ik m niet kan aanbevelen.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 20:07:47 #290
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_107191715
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 19:20 schreef Farenji het volgende:

[..]

Goh, verrassend! :')
Je gaat je mening over php wellicht bijstellen als je wat vergelijkingsmateriaal krijgt.

[..]

Door de ampersands te escapen. Die hebben namelijk een speciale betekenis binnen de shell. De waarde in vars $waarde1/2 moet je ook escapen en zeker valideren. Je wil niet dat je systeem wagenwijd open kan komen te staan, als die $waarde1 of $waarde2 userinput bevatten.
Ja, ik zit al een tijdje te kijken naar een taal die ik kan gebruiken als ik voor de desktop programmeer, maar telkens als ik dan een taal bezig ben dan denk ik "waar ben ik ook mee bezig, dit gaat net zo makkelijk in PHP" :') ;(

En ik moest inderdaad de & escapen, dank :*
  dinsdag 24 januari 2012 @ 20:10:34 #291
136730 PiRANiA
pi_107191883
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 20:07 schreef Faux. het volgende:

[..]

Ja, ik zit al een tijdje te kijken naar een taal die ik kan gebruiken als ik voor de desktop programmeer, maar telkens als ik dan een taal bezig ben dan denk ik "waar ben ik ook mee bezig, dit gaat net zo makkelijk in PHP" :') ;(

En ik moest inderdaad de & escapen, dank :*
Voor simpele taken: bash ^O^.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 20:11:57 #292
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_107191961
Hmm, in de handleiding van Mint staat het gewoon: :D

Make your own shortcuts
If you don’t like the idea of having “Favorite” applications, you can simply use your
panel or your desktop to achieve similar results, (namely, giving yourself quick access to
your applications). Simply drag & drop the application of your choice from the menu to
your panel or to your desktop.

ziet: http://ftp.heanet.ie/pub/(...)ide/english_11.1.pdf
blz 32
  dinsdag 24 januari 2012 @ 20:34:09 #293
66444 Lord_Vetinari
pi_107193176
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 20:11 schreef gebrokenglas het volgende:
Hmm, in de handleiding van Mint staat het gewoon: :D

Make your own shortcuts
If you don’t like the idea of having “Favorite” applications, you can simply use your
panel or your desktop to achieve similar results, (namely, giving yourself quick access to
your applications). Simply drag & drop the application of your choice from the menu to
your panel or to your desktop.

ziet: http://ftp.heanet.ie/pub/(...)ide/english_11.1.pdf
blz 32
Ja, en dat werkt dus niet... Onverschillig waar ik het vandaan sleep. Uit de Favorites, uit het menu, het laat zich niet slepen.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 20:53:44 #294
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_107194249
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 20:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, en dat werkt dus niet... Onverschillig waar ik het vandaan sleep. Uit de Favorites, uit het menu, het laat zich niet slepen.
installeer gnome-tweak-tool. In het menu (overig) heb je nu de optie 'advanced settings'
Zet nu in de sectie 'desktop' het item 'have file manager handle the desktop' op aan/on
Nu kan je gewoon starters of mappen naar je desktop slepen
(moet ook via gconf kunnen, maar ik kan zo snel niet vinden waar dat staat)
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  dinsdag 24 januari 2012 @ 21:41:41 #295
66444 Lord_Vetinari
pi_107196865
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 20:53 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

installeer gnome-tweak-tool. In het menu (overig) heb je nu de optie 'advanced settings'
Zet nu in de sectie 'desktop' het item 'have file manager handle the desktop' op aan/on
Nu kan je gewoon starters of mappen naar je desktop slepen
(moet ook via gconf kunnen, maar ik kan zo snel niet vinden waar dat staat)
Nee hoor. Want die staat al aan. Al sinds installatie. En er laat zich niks slepen. Als ik een starter probeer te pakken, gebeurt er gewoon niks. Waar ik het ook probeer: In het menu, in de favorite items, in de apps...
  woensdag 25 januari 2012 @ 00:14:47 #296
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_107203960
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 14:49 schreef Visitor.Q het volgende:

knip
Heel verhaal over variabelen en tab completion, blijkt dat ik eerst op ctrl+i / ctrl+alt+e moet drukken om ze te completen/expanden.

@Lord_Vetinari weet je wel zeker dat je de laatste versie van Mint draait, met Gnome3 als desktop manager? Ik heb dat probleem ook weleens gehad maar dat was met lubuntu.
  woensdag 25 januari 2012 @ 06:08:44 #297
66444 Lord_Vetinari
pi_107206950
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 00:14 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Heel verhaal over variabelen en tab completion, blijkt dat ik eerst op ctrl+i / ctrl+alt+e moet drukken om ze te completen/expanden.

@Lord_Vetinari weet je wel zeker dat je de laatste versie van Mint draait, met Gnome3 als desktop manager? Ik heb dat probleem ook weleens gehad maar dat was met lubuntu.
Ik heb hem afgelopen weekend gedownload en geïnstalleerd. Het is de laatste stabiele versie, ja.
  woensdag 25 januari 2012 @ 21:00:25 #298
66444 Lord_Vetinari
pi_107233077
Nog steeds: Help?
  woensdag 25 januari 2012 @ 22:20:31 #299
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_107237108
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 21:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nog steeds: Help?
Ok, aangenomen dat je daadwerkelijk een of andere Gnome versie draait:

Start gconf-editor (via een terminal):
1gconf-editor
Als je die niet hebt, natuurlijk eerst even:
1sudo apt-get install gconf-editor
in gconf-editor ga je naar:
apps / nautilus / preferences / show_desktop
En die klik je aan... Of even uit en dan weer aan.

Als dat alles niet werkt:
Heb je deze homedirectory al eerder gebruikt? Of is het een volledig schone installatie. Het kan natuurlijk zijn dat er een instelling in je gnome preferences mapje zit te etteren (wilde gok). Je kunt de map ~/.gnome2 en ~/.gnome2_private sowieso wel even hernoemen of verplaatsen. Wellicht ~/.config ook en wie weet waar gnome3 zijn instellingen nog meer opslaat, desnoods alles uit je home dir even ergens anders parkeren... Daarna even opnieuw inloggen en nog eens proberen.
  woensdag 25 januari 2012 @ 22:24:43 #300
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_107237351
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 06:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik heb hem afgelopen weekend gedownload en geïnstalleerd. Het is de laatste stabiele versie, ja.
Dat is trouwens nog geen 100% duidelijk antwoord op de vraag, aangezien er meerdere stabiele versies worden uitgegeven op het moment, waaronder een Debian/XFCE release. Maar goed, als je domweg doorklikt naar download heb je waarschijnlijk wel de goeie versie. Het valt me wel op dat ze met dat MATE een soort Gnome2/Gnome3 tussenvorm in elkaar hebben geklust. Kun je bij het inloggen niet kiezen voor een bepaalde Gnome(2/3/Mate) versie?
  woensdag 25 januari 2012 @ 22:31:01 #301
66444 Lord_Vetinari
pi_107237745
quote:
3s.gif Op woensdag 25 januari 2012 22:24 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Dat is trouwens nog geen 100% duidelijk antwoord op de vraag, aangezien er meerdere stabiele versies worden uitgegeven op het moment, waaronder een Debian/XFCE release. Maar goed, als je domweg doorklikt naar download heb je waarschijnlijk wel de goeie versie. Het valt me wel op dat ze met dat MATE een soort Gnome2/Gnome3 tussenvorm in elkaar hebben geklust. Kun je bij het inloggen niet kiezen voor een bepaalde Gnome(2/3/Mate) versie?
Nee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')