classpc | zaterdag 12 november 2011 @ 11:31 |
Welkom in alweer het 41e Bussentopic Vorige topics: Bussentopic #39 - B(l)ussen in de zomer Bussentopic #38 - Gaat die Bus Bussentopic #37 - Komt die Bus Bussentopic #36: wordt Qbuzz groter dan Connexxion ? Bussentopic #35 Busje... Bussentopic #34... B... Bussentopic #40 - Rammelbakken op 315! ![]() | |
classpc | zaterdag 12 november 2011 @ 11:34 |
Kan zijn, maar de Qliner bussen van Arriva en Qbuzz rijden op de snelweg minimaal 110/120. En waarom zouden ze eigenlijk begrenst moeten zijn? Als alle stoelen beschikken over veiligheidsriemen mogen ze ook gewoon 120 rijden. Die nieuwe Qliners hebben namelijk geen staanplaatsen meer. | |
Bitlord | zaterdag 12 november 2011 @ 11:34 |
Ach, alweer een nieuw topic? Deze ging toch minder snel dan somiige voorgaanden. | |
classpc | zaterdag 12 november 2011 @ 11:35 |
Inderdaad. Maar we zullen zien hoe snel deze gaat ![]() | |
bork | zaterdag 12 november 2011 @ 12:34 |
Nou ik heb wel iets, ik weet niet meer waar ik deze foto heb genomen ![]() ![]() Wie wel? | |
HetBrabandertje | zaterdag 12 november 2011 @ 14:21 |
Dat ziet eruit als Utrecht Overvecht ![]() | |
NoBody122 | zaterdag 12 november 2011 @ 19:21 |
Dan heb ik of iets gemist, of jij zit er ff naast dan wel te trollen: 80 is de max voor bussen. Bussen met een T100-goedkeuring (dat zijn dus de bussen zonder staanplaatsen en met gordels) mogen 100 KM/u. Begrenzen op meer dan 110 KM/u zou dus onlogisch zijn. | |
classpc | zaterdag 12 november 2011 @ 19:54 |
Kan best zijn, maar de Qliners rijden echt wel harder dan 110. | |
Ofyles2 | zaterdag 12 november 2011 @ 21:05 |
Of misschien heeft de buschauffeur een Jedi Trick gebruikt... | |
NoBody122 | zaterdag 12 november 2011 @ 21:49 |
Wat ons terugbrengt bij mijn vraag, óf die dingen dus begrensd zijn of niet. Aangezien er hier verschillende dingen over gezegd worden, ga ik daar dus geen uitsluitsel over krijgen hier. Geeft niet; niet gevraagd is altijd mis. | |
Peterselieman | zaterdag 12 november 2011 @ 22:06 |
Je kunt het hier proberen denk ik: http://casfiles.net/arriva/phpbb3/ Dat krijg ik als ik Qbuzz-forum intik ![]() | |
bork | zaterdag 12 november 2011 @ 22:26 |
![]() | |
NoBody122 | zondag 13 november 2011 @ 02:01 |
Nah, ik vraag het in de kantine nog wel eens aan één van de Qbuzz-chaufs ![]() | |
Kentekenplaat | zondag 13 november 2011 @ 11:10 |
Dat rijden ze niet. Als jij meent te zien dat ze 110 rijden zou ik een bril overwegen. | |
marcel.nl | maandag 21 november 2011 @ 20:31 |
Heeft iemand al gehoord wat er gaat gebeuren met de Waterland bussen (ex-groningse bussen) die in Waterland rijden en al die TCR-bussen die men daar ook inzet ? Het is wel snel gegaan, die 6 jaar Arriva Waterland, voor mijn gevoel is het amper 2, 3 jaar geleden ofzo dat zij begonnen. | |
AeroxV8 | maandag 21 november 2011 @ 20:36 |
Geen idee wat er met die oude bussen gaat gebeuren. Wat ik wel weet is dat Oostenrijk Touringcars de Qliners gaat overnemen en als ik het goed heb worden dat de 'Bizzliners'. Voor die bizzliners worden volgens mij Scania Touringcars gebruikt. Ik wordt per 11 december via Randstad bij Oostenrijk te werk gesteld op de Bizzliners. | |
Peterselieman | maandag 21 november 2011 @ 20:36 |
Goeie vraag. Wat ik heb vernomen gaan er een aantal Qliners uit Waterland op lijn 315 rijden. De Volvo's gaan er uit. Daarnaast gaan een of meerdere Mercedes-geledes naar Terschelling. Dit laatste gaan ten koste van de laatste O405G die nog bij Arriva actief was. De oud-Groninger stadsbus 152 staat inmiddels aan de Sontweg in Groningen. | |
springer1980 | maandag 21 november 2011 @ 21:14 |
Ik rij vrijwel dagelijks over de A27 van Breda naar Utrecht en in de omgeving van Gorinchem zie ik regelmatig Arriva bussen rijden waaronder oude Qliners, zelfs nog in de oude groene kleur. Onder welke consessie vallen die lijnen en tot wanneer mogen die oude krengen nog rond tuffen? Kom zelfs nog af en toe een oude dennis of gelede citaro tegen daar... | |
Peterselieman | maandag 21 november 2011 @ 22:08 |
Die bussen behoren tot de concessie DAV. Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenland. | |
classpc | dinsdag 22 november 2011 @ 11:35 |
Goeie comeback zeg! Heb jij weleens achter een Qliner gereden op de snelweg die z'n vertraging probeerde te beperken? Ik heb de cc standaard op 100 staan en als je dan ingehaald wordt door een Qliner dan rijdt die dus echt wel harder dan 100. Dus ik vraag me af of die Qliners dan überhaupt wel een begrenzer erop hebben. Lijkt me van niet dan, want dan ga je ze niet op een snelheid boven de 100 begrenzen. Dat is gewoon onlogisch. Ontopic: Rijdt Arriva eigenlijk altijd al op 315? Ik zag vandaag een 315 van Arriva rijden maar ik meende dat Connexxion daar eerst op reed. | |
Gnittoo | dinsdag 22 november 2011 @ 18:08 |
kilometerteller afwijking. Arriva rijdt de 315 alleen op dinsdag en donderdag ![]() | |
Pallas-Athene | woensdag 23 november 2011 @ 16:42 |
Weet iemand wanneer de soap in de regio Utrecht is afgelopen? Wanneer worden daar eens knopen doorgehakt om iemand de concessie toe te wijzen? Of is het in bezwaar gaan een never ending story? | |
Zug-Chef | woensdag 23 november 2011 @ 18:09 |
Nee, niet en ja. | |
Alexxxxx | woensdag 23 november 2011 @ 22:11 |
![]() ![]() Merk en type: Leyland Den Oudsten Eigenaar: M.S. Tender Land van herkomst: Nederland Locatie: Lauwersoog Datum: 2005 | |
classpc | woensdag 23 november 2011 @ 22:23 |
Laten we het daar maar op houden dan. En bedankt voor de info. | |
Ou-Tannu | woensdag 23 november 2011 @ 23:09 |
en op alle tussen liggende dagen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 24 november 2011 @ 09:48 |
Qbuzz Zuid-Oost Fryslân moet het met vier bussen minder doen. Was vanochtend brand bij de stalling in Oosterwolde. http://www.lc.nl/frieslan(...)j-brand-Oosterwolde- | |
Alexxxxx | donderdag 24 november 2011 @ 10:21 |
| |
Pinnenmutske | donderdag 24 november 2011 @ 10:33 |
![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 24 november 2011 @ 11:34 |
zo te zien waren het niet de gasploffers ![]() | |
classpc | donderdag 24 november 2011 @ 12:03 |
Ik vraag me af welke bussen het waren. | |
Ou-Tannu | donderdag 24 november 2011 @ 12:10 |
2012 iig ![]() | |
Peterselieman | donderdag 24 november 2011 @ 12:14 |
4 stuks MAN Lions City zo te zien. | |
Ou-Tannu | donderdag 24 november 2011 @ 12:26 |
nu geschikt als oudijzer ![]() | |
Peterselieman | donderdag 24 november 2011 @ 20:49 |
ik heb een aanvulling. Kwamen er zo'n tien jaar geleden Volvo's uit Zweden naar Groningen, nu gaat een groot deel van de Waterlandse meuk naar Zweden. Arriva heeft daar net een grote concessie gewonnen. | |
marcel.nl | donderdag 24 november 2011 @ 21:36 |
Wel aannemelijk. In Zweden zijn ze niet vies van die Scaniabussen. | |
classpc | donderdag 24 november 2011 @ 23:30 |
Dat waren ze eerst toch ook al? ![]() | |
Kentekenplaat | zondag 27 november 2011 @ 23:00 |
En dat komt omdat de teller van de bus de werkelijke snelheid aangeeft en jouw teller afwijkt. Als ik achter een vrachtwagen rijd met mijn eigen auto staat de teller ook tegen de 100 aan te wijzen, maar zo hard gaat dat ding dan echt niet. | |
Ofyles2 | zondag 27 november 2011 @ 23:30 |
Nadat Arriva een vervoerscontract in Malmö verloor. Stockholm (Råsta, Lunda/Solna, Sundbyberg en Bromma), plus twee sneltramlijnen en een spoorlijntje. Veolia is op één boemellijntje na straks compleet uit Stockholm verdreven, blijkbaar hebben lokale bestuurders grote ongenoegen geuit over de betrokkenheid van Veolia in Jeruzalem (tramlijn aanleggen door besmet/bezet gebied, red.). | |
NoBody122 | maandag 28 november 2011 @ 16:54 |
![]() | |
NoBody122 | maandag 28 november 2011 @ 16:58 |
![]() | |
NoBody122 | maandag 28 november 2011 @ 17:00 |
Bazenactie ![]() | |
classpc | maandag 28 november 2011 @ 18:52 |
Dank voor de uitleg ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 30 november 2011 @ 15:49 |
Hopelijk is dit de goede plek, maar weet iemand of er een maximumbedrag is dat van je OV kaart wordt afgeschreven als je een busreis van begin tot eind meemaakt? Als je gewoon in de bus een kaartje koopt, kost dat (hier tenminste) 6 euro. Kan dit met je OV-kaart meer worden, aangezien je dan per kilometer betaalt? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2011 15:49:50 ] | |
NoBody122 | woensdag 30 november 2011 @ 16:53 |
Ja, dat kan. Met de strippenkaart was er een limiet van 20 strippen, ongeacht afstand. Met de chipkaart is er geen bovenlimiet. Als je langere stukken moet reizen, zou ik even op 9292ov.nl kijken, hoeveel dat je kost met de chipkaart, t.o.v. een OV-ritkaart in de bus. | |
Zug-Chef | woensdag 30 november 2011 @ 21:37 |
Gaat alleen op bij lange reizen op 1 lijn. En op die lijnen is het maximale bedrag vaak afgetopt. Dit is in ieder geval zo op de 315 en 350. Verder gaat het niet op als je overstapt, want dan check je dus opnieuw in en loopt de teller weer vanaf 0. | |
NoBody122 | woensdag 30 november 2011 @ 21:49 |
Precies afgetopt op ¤16,11 zeker? | |
Alexxxxx | donderdag 1 december 2011 @ 22:37 |
![]() Veolia 1031 ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 1 december 2011 @ 22:45 |
ga jij maar in de achterbak van dat ding zitten ![]() | |
Peterselieman | donderdag 1 december 2011 @ 23:17 |
Opvallend dat je voor die laatste kilometers nog een euro extra moet lappen ... Maar goed, je kunt beter met ritkaartjes op de 350 reizen, want dan betaal je 14 euro ![]() Ik neem aan dat die Wayfarer er nu uit is? | |
Ou-Tannu | donderdag 1 december 2011 @ 23:18 |
dan nog zijn de kaartjes van XX Duur tov die van Kubus ![]() | |
Peterselieman | donderdag 1 december 2011 @ 23:19 |
ja, maar het is nog altijd goedkoper dan de ov-flopkaart ![]() | |
NoBody122 | donderdag 1 december 2011 @ 23:20 |
Ja, al een tijdje. En voor die afstand kun je idd beter ritkaartjes gebruiken. Als je dezelfde dag nog terug gaat, ben je ook klaar voor diezelfde ¤14,- (maar dan afgestempeld als dagkaart) ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 1 december 2011 @ 23:29 |
t blijft baas.. met die 6 euro kaartjes ![]() ![]() | |
NoBody122 | donderdag 1 december 2011 @ 23:30 |
Weet niet hoe het met lijn 315 zit, maar op 350 kun je geen 2 uur tuffen met een 6-Euro-kaartje (tenzij de bus natuurlijk in een gigantische file komt te staan).. | |
Ou-Tannu | donderdag 1 december 2011 @ 23:40 |
ik ontloop de 315 altijd :\ gezien ik nog steeds niet weet of ze daar uberhaubt de Eurokaartjes accepteren ( zo als in ZoF / GD ) maar goed.. de 310 + 304 + 312 => Win! ![]() Anders zo`n 13,28 ![]() | |
NoBody122 | donderdag 1 december 2011 @ 23:45 |
Van 9292ov.nl:
| |
Ou-Tannu | donderdag 1 december 2011 @ 23:48 |
hm.. kleine aanvulling.. ik heb nou nog t goedkoopste KM tarief van 0,118 ct de kilometer gebruikt voor de berekening.. maar een groot deel van het traject heeft een KM tarief van 0,126 ct de kilometer.. oftewel nog een grotere besparing ![]() ( en mag je nou met die 6 euro kaart van de 315 van overstappen:? ) | |
NoBody122 | vrijdag 2 december 2011 @ 02:56 |
Het zijn ritkaarten; nee dus. Tenzij je een dagkaart hebt van ¤14,-, maar aangezien zo'n zelfde dagkaart volgens 9292ov.nl op lijn 315 ¤14,50 kost, zullen de dagkaarten van beide lijnen wel niet uitwisselbaar zijn.. | |
Ou-Tannu | vrijdag 2 december 2011 @ 10:04 |
precies. hoe houd je mensen uit het OV :| | |
classpc | vrijdag 2 december 2011 @ 11:26 |
En waarom parkeer jij een MB O408 op mij ![]() | |
pogodeclown | vrijdag 2 december 2011 @ 14:13 |
die bussen hebben (net als de mijne) gewoon een tempo 100. die mogen en kunnen 100 en zijn ook begrenst op 100. verschil is echter dat bussen en vrachtwagens een geijkte teller hebben (ivm de tacho) en dus geen afwijking hebben. normale auto's hebben dat niet. als je dan een oude fransoos of duitser (die mag ook nieuw zijn) die wijken rustig 10km/u af. dus op de jou teller lijkt het 110+ te gaan maar in het echt rij je maar 100. enigste manier voor een bus om harder te gaan als 100 is van een steile berg af, en die heb je simpelweg niet in nederland. enigste plek waar dat kan is vlak voor maastricht op de A2. daar kan je ongeveer 115~120 halen met de bus. op ons werk krijgen we vaak zat klachten van mensen die zeggen dat we zo belachelijk hard rijden en inhalen waar het niet mag (men doelt dan op VRACHTWAGEN inhaalverboden wat NIET voor bussen geld). die mensen word ook vaak verteld dat we gewoon niet te hard kunnen rijden. vaak worden ze gewoon serieus genomen en doen we alsof we er iets aan doen maar in het echt ben je ze na 2 min alweer vergeten. | |
Pino112 | vrijdag 2 december 2011 @ 15:47 |
Mag ik hier zeuren over de Chipkaart? Vandaag saldo afgeschreven terwijl ik reis als student ![]() ![]() ![]() / Oh ik zie het Chipkaart-topic al. Verder zijn de Syntusbussen wel tof hoor ![]() | |
classpc | vrijdag 2 december 2011 @ 15:55 |
Het antwoord was al gegeven ![]() | |
NoBody122 | vrijdag 2 december 2011 @ 16:38 |
Echte bazen wrijven het er dan nog even extra in. | |
Ou-Tannu | vrijdag 2 december 2011 @ 20:05 |
Baas ![]() | |
springer1980 | vrijdag 2 december 2011 @ 20:53 |
Ik zal je even uit de droom helpen, ook de snelheidsmeter van een bus of vrachtwagen wijkt af maar dat mag max 2% zijn terwijl dat van een auto idd rustig 10% kan zijn. Tacho wordt jaarlijks geijkt maar desondanks kan de snelheidsmeter dus afwijken. Het ijken van de snelheidsmeter kan ook niet omdat er te veel factoren zijn waarop je geen invloed hebt zoals banden slijtage... Mijn vrachtwagen bijvoorbeeld loopt op de teller 89 maar volgens mijn navigatie systeem rij ik dan 87 en bij 84/85 op de teller zou ik 83 echte kilometers rijden. Maar even wat anders, ik rij dagelijks in België en alle Belgische bussen hebben links achterop een sticker om automobilisten te helpen herinneren dat een bus voorrang heeft bij het weg rijden bij een halte. Waarom hebben we dat niet hier in Nl? Zie vrijwel dagelijks dat een automobilist "vergeet" om een bus voorrang te verlenen als hij aangeeft weg te willen rijden bij een halte. | |
Ou-Tannu | vrijdag 2 december 2011 @ 21:04 |
omdat dat in nederland alleen geld binnen de bebouwde kom ![]() | |
NoBody122 | vrijdag 2 december 2011 @ 21:07 |
Volgens mij is de voorrangssituatie bij haltes hier in Nederland een beetje vaag.. De bus heeft wel recht op voorrang, maar een automobilist is toch níet strafbaar als hij dit niet geeft.... Overigens geldt dat inderdaad alleen binnen de bebouwde kom, daarbuiten heeft een bus deze voorrang niet (en dat is natuurlijk ook volstrekt logisch). Dat staat overigens wel los van het al dan niet opplakken van dergelijke stickers; daar ben ik voor. | |
pogodeclown | zaterdag 3 december 2011 @ 22:58 |
[qoute]Ik zal je even uit de droom helpen, ook de snelheidsmeter van een bus of vrachtwagen wijkt af maar dat mag max 2% zijn terwijl dat van een auto idd rustig 10% kan zijn. Tacho wordt jaarlijks geijkt maar desondanks kan de snelheidsmeter dus afwijken. Het ijken van de snelheidsmeter kan ook niet omdat er te veel factoren zijn waarop je geen invloed hebt zoals banden slijtage... Mijn vrachtwagen bijvoorbeeld loopt op de teller 89 maar volgens mijn navigatie systeem rij ik dan 87 en bij 84/85 op de teller zou ik 83 echte kilometers rijden. Maar even wat anders, ik rij dagelijks in België en alle Belgische bussen hebben links achterop een sticker om automobilisten te helpen herinneren dat een bus voorrang heeft bij het weg rijden bij een halte. Waarom hebben we dat niet hier in Nl? Zie vrijwel dagelijks dat een automobilist "vergeet" om een bus voorrang te verlenen als hij aangeeft weg te willen rijden bij een halte. [/qoute] max 2% OF een procentje of 10 is nogal een verschil. er zit natuurlijk wat afwijking in, dat is ook de oorzaak van al die oostblokraces op de linkerbaan. maar over het algemeen is het gewoon zo dat een bus met 100 op de teller (of een vrachtwagen met 89) respectievelijk 107~110 en 95~97 rijd op de teller van een personenauto. en de gemiddelde automobilist vergeet geen voorang te geven, ze weten het gewoon niet of ze vinden zichzelf veel belangrijker. heeft niks te maken met kennis, het is pure domheid of desinteresse. | |
Kentekenplaat | zondag 4 december 2011 @ 11:36 |
Nou nee, de bussen van Qbuzz hebben geen tempo 100 goedkeuring. En ook lang niet alle bussen van Arriva hebben dat. | |
Kentekenplaat | zondag 4 december 2011 @ 11:38 |
En een hoger tarief dan met de OV-Chipkaart? Nou, ik vraag het me af op sommige trajecten. Ook zo lekker klantvriendelijk: vroeger was het lekker duidelijk: een strippenkaart in de voorverkoop was goedkoper dan in de bus. Tegenwoordig moet je eerst maar uitvogelen wat je reis per OV-chipkaart kost en of dat goedkoper of duurder is dan met losse kaartjes. | |
Peterselieman | zondag 4 december 2011 @ 12:23 |
De vijf nieuwste Qliners van Kubus mogen wel 100 rijden. Bij die snelheid zijn staanplaatsen uitgesloten. | |
pogodeclown | maandag 5 december 2011 @ 01:13 |
geen tempo 100 = begrenzer op 90 (als er niet aan gerommeld is). als ze het wel mogen zijn er ook geen zitplaatsen zoals al aangegeven was hierboven. | |
NoBody122 | maandag 5 december 2011 @ 01:36 |
Vrijwel alle Cxx-bussen zijn begrensd op ~100 KM/u. Meeste Integro's (Qliner) op ~105 en Fryskers op exact 90. Alleen de meeste Integro's zijn T-100 ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 december 2011 @ 01:46 |
Fryskers moet je in de poeder rijden! | |
Kentekenplaat | maandag 5 december 2011 @ 09:34 |
Ah ![]() | |
Kentekenplaat | maandag 5 december 2011 @ 09:35 |
Dan is dat veranderd. Toen Qbuzz net in de GGD-concessie reed stonden de begrenzers van de Q-liners op 85 | |
Ou-Tannu | maandag 5 december 2011 @ 09:56 |
als je STA plaatsen aanbied mag je idd geen 100 ![]() tis niet voor niks dat er op bepaalde lijnen eigenlijk standaard 2 bussen achter elkaar aantuffen | |
pogodeclown | maandag 5 december 2011 @ 17:36 |
dan is 85 de constructiesnelheid. ding heeft dan waarschijnlijk ook een gewone stadsbusautomaat. die lopen gewoon niet veel harder. | |
NoBody122 | dinsdag 6 december 2011 @ 01:43 |
Voor hen die in de buurt van Tilburg/Waalwijk wonen en graag buschauffeur willen worden: Link. Ze zoeken studenten, maar aangezien het er uiteindelijk toch om draait dat er mensen voor hen werken, kom je waarschijnlijk ook als niet-student een aardig eind ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 6 december 2011 @ 10:57 |
moauw nee... tis me te ver ![]() maar anders ![]() | |
Alexxxxx | dinsdag 6 december 2011 @ 12:17 |
buschauffeurs ziek van de Frysker | |
Ou-Tannu | dinsdag 6 december 2011 @ 13:13 |
laten ze die zwabbers per direct maar verbieden.. | |
Peterselieman | dinsdag 6 december 2011 @ 13:14 |
en daar komen ze nu mee ... | |
Ou-Tannu | dinsdag 6 december 2011 @ 13:14 |
dat ze slechte vering hadden wisten wij al jaren ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 6 december 2011 @ 13:26 |
en dat de krappe werkplek voor klachten kan zorgen ook ... | |
NoBody122 | dinsdag 6 december 2011 @ 13:30 |
Béétje overdreven, die tekst.. Hoewel er wel veel collega's vrijstelling hebben van het rijden op de Frysker en anderen (waaronder ik) de voorkeur hebben voor een echte bus, heb ik van dat pijnstillerverhaal nog nooit wat meegekregen op de werkvloer... | |
Ou-Tannu | dinsdag 6 december 2011 @ 14:44 |
hm nouja storm in een glas water? over storm.. die komt er.. mischien waaien er nog wat van die rampbakken van de weg ![]() | |
classpc | dinsdag 6 december 2011 @ 17:53 |
Klinkt een beetje als de klachten die er waren ten tijde van de eerste bussen met stuurbekrachtiging. Toen wou iedereen ineens niet meer op die MB200's rijden in verband met spierpijn en dergelijke. Ik zeg niet dat ze zich aanstellen, alleen dat het lijkt op het bovenstaande. | |
pogodeclown | woensdag 7 december 2011 @ 13:57 |
vraag eens aan een engelse chauffeur hoe die hokken rijden.... die dingen gebruiken ze in engeland veel en daar hebben ze ook al diverse aanpassingen gehad. meeste aanpassingen zijn gedaan aan de vering... | |
Alexxxxx | woensdag 7 december 2011 @ 14:58 |
er is er voor zover ik weet geeneen naar Engeland verkocht, dus ik weet niet waar je het over hebt? | |
marcel.nl | woensdag 7 december 2011 @ 16:10 |
A british Frysker ? What are you talking about ? We have Optares. | |
Ofyles2 | donderdag 8 december 2011 @ 17:17 |
Gistermiddag zag ik een Scania Higer bij het Bos en Lommerplein. | |
marcel.nl | zaterdag 10 december 2011 @ 08:01 |
Op OViB stond filmpje; In Hoogeveen en Meppel rijdt men kennelijk wel naar tevredenheid (daar rijden Fryskers al jaren), maar gaat het juist om de nieuwe busjes; Dat zijn Mercedes busjes, ik vermoed Kusters opbouw ofzo. | |
Je-zus | zaterdag 10 december 2011 @ 14:33 |
Wat een flauwekul. Achteraf je stoel naar achteren schuiven als het krap is, niet geperforeerde zonneklep ( ![]() | |
classpc | zaterdag 10 december 2011 @ 19:33 |
True, maar het lijkt erop dat die nieuwe bussen ook niet echt geschikt zijn voor het doel waar ze voor ingezet worden. | |
Gnittoo | zaterdag 10 december 2011 @ 19:51 |
marcel.nl | zaterdag 10 december 2011 @ 20:34 |
Zou die loopplank van filmpje 1 echt zo gemakkelijk en soepel uitklappen ? Dat zou wel mooi zijn voor kinderwagens enzo. | |
Gnittoo | zondag 11 december 2011 @ 13:03 |
![]() http://www.noordhollandsd(...)us%27-ETS-verhinderd | |
Hugo__Boss | zondag 11 december 2011 @ 14:20 |
Qliner 327 Emmen - Hoogeveen verdwijnt ook vanaf begin januari, helaas. was handig geweest als backup voor naar mn werk toe. Een keer genomen, maar was een vrij lege bus gewoon in de spits. | |
Gnittoo | maandag 12 december 2011 @ 14:14 |
ebs heeft arriva overgenomen ![]() | |
Ofyles2 | maandag 12 december 2011 @ 18:00 |
Ik had er zelf ook last van, toen ik even na 12:15 lijn 314 naar Hoorn pakte. Voor de rest geen problemen ervaren, de materieelinzet was perfect. Draadloos Internet volgt volgende maand. | |
NoBody122 | maandag 12 december 2011 @ 20:22 |
Het ex-Waterland-materieel van Arriva staat nu (grotendeels) in Leeuwarden. | |
Peterselieman | maandag 12 december 2011 @ 20:24 |
ik vond het Arriva-terrein afgelopen weken al zo leeg ... Stond zaterdagochtend zelfs geen enkele bus van xx meer voor de garage | |
Ou-Tannu | maandag 12 december 2011 @ 21:09 |
nieuwe dienstregeling teh suck! | |
wesleycool | maandag 12 december 2011 @ 21:25 |
jongens, ik ben heel lang van het forum af geweest maar nu ben ik weer terug! we hebben bij sabeh tours er weer een busje bij. een Volvo 9700! echt een heel mooi buske. | |
Bitlord | maandag 12 december 2011 @ 21:34 |
Vandaag naar Amsterdam en Het Schouw geweest om de nieuwe bussen van EBS op de lijndienst te fotograferen. Vrijwel alle materieelseries op straat en van binnen (interieur) in iets meer dan 100 foto's: EBS 1000-serie (gelede R-net Scania Omnilinks) http://busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=998 EBS 3000-serie (R-net Scania Higer A30) http://busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=999 EBS 4000-serie (R-net Scania Omnilink) http://busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=991 EBS 5000-serie (Scania Omnilink) http://busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=983 EBS 8000-serie (Mercedes-Benz Sprinter City) http://busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=1001 In totaal staan er al 150 EBS-bussen op Busfoto.nl | |
NoBody122 | maandag 12 december 2011 @ 23:16 |
Hebben die 3000's een T-100 goedkeuring? Zie tenminste wel riemen zitten bij de passagiersplaatsen.. | |
Bitlord | dinsdag 13 december 2011 @ 00:03 |
Volgens een der chauffeurs niet. Er zijn trouwens maar 4 staanplaatsen. Echter, ik neem aan dat op de a10 waar deze bussen over rijden er in de spits toch niet veel harder wordt gereden dan 85 km/h, waarop deze wagens zijn begrensd. | |
NoBody122 | dinsdag 13 december 2011 @ 15:48 |
Dan zal het wel gewoon een standaardoptie zijn bij Scania, ofzo ![]() | |
wesleycool | woensdag 14 december 2011 @ 17:14 |
laatst nog in een Iveco Irisbus Crossway gereden. die bussen rijden voor geen meter! elektrisch gereld gaspedaal(dus zonder gaskabel) en een knop als die aanstaat (zelfs als je deuren dicht zijn) dat de bus niet wegkomt (zelfs geen toeren maakt). En dat elektrisch geregeld gaspedaal is helemaal niets als je op een heuvel omhoog moet! | |
Ofyles2 | woensdag 14 december 2011 @ 17:51 |
Net zo snel als de Scania OmniLinks. | |
Peterselieman | woensdag 14 december 2011 @ 19:17 |
ook als je in de spitsuren je reis aanvangt? | |
NoBody122 | woensdag 14 december 2011 @ 23:41 |
Nee. Althans, de dagkaart niet. | |
Peterselieman | donderdag 15 december 2011 @ 21:31 |
jammer ![]() | |
NoBody122 | maandag 19 december 2011 @ 21:26 |
Connexxion zet volgende stap met busvending Hoe verzinnen ze het ![]() | |
Ofyles2 | maandag 19 december 2011 @ 23:07 |
Dit was al een tijdje aanwezig in de regio Amstel-Meerlanden (o.a. Amstelveen en Uithoorn). Het concept werkt contraproductief aangezien je wel snoep mag kopen, maar niet mag eten... ![]() | |
NoBody122 | maandag 19 december 2011 @ 23:18 |
Het conflicteert inderdaad ook met de OV-huisregels, al zijn die op het gebied van eten/drinken vrij vaag.. | |
GlenSpey | dinsdag 20 december 2011 @ 00:29 |
Zo, over een paar weken begin ik aan mijn rijlessen voor het rijbewijs D. Ik was al zolang aan het kloten met sollicitaties die constant werden afgewezen dat ik het nu zelf maar ga bekostigen. Een duur grapje is het absoluut, maar het is het waard (althans, voor mij ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 20 december 2011 @ 00:30 |
houd je ons op den hoogte? | |
NoBody122 | dinsdag 20 december 2011 @ 00:30 |
Dat laatste, daar gaat het om ![]() Waar ga je lessen? | |
thumbnail | dinsdag 20 december 2011 @ 10:46 |
Hoezo vaag? Niet eten of drinken in de bus. | |
Gnittoo | dinsdag 20 december 2011 @ 13:42 |
ik hap ook wel eens een broodje weg achter het stuur ![]() | |
NoBody122 | dinsdag 20 december 2011 @ 18:00 |
Er wordt ruim mee omgegaan (door mij in ieder geval) en het eten van een broodje is wat anders dan het wegwerken van een McDonald's-menu.. In ander nieuws:
| |
AeroxV8 | dinsdag 20 december 2011 @ 18:56 |
Leuk man, waar ga je de lessen volgen? Ik heb het hele traject net achter de rug. Ik heb de gehele opleiding(theorie + praktijk) bij E&R opleidingen in Nieuwegein gevolgd. Aangenomen via Randstad en die hebben alles voor mij betaald. Het is volgens mij inderdaad best prijzig als je alles zelf moet bekostigen, zeker als je ook code95 erbij moet halen. Tip voor je lessen, doe het lekker rustig aan, zo snel als die busprofs kun je in het begin echt niet. Maar dat zullen ze je wel vertellen tijdens je lessen denk ik:P | |
NoBody122 | dinsdag 20 december 2011 @ 19:18 |
Zoals bij zoveel dingen, is ervaring ook bij het besturen van een bus de key-factor. Na een tijdje wordt het vanzelf een 2e natuur, mits je er aanleg voor hebt. | |
AeroxV8 | dinsdag 20 december 2011 @ 23:20 |
Inderdaad, als ik bij mezelf kijk naar het verschil tussen de eerste en laatste lesuren, is dat echt een wereld van verschil. En dan nog verbaas ik me soms met welk gemak de ervaren collega's door bepaalde versmallingen en andere vage situaties heen knallen, daar doe ik het toch echt wat rustiger aan. Ik ben trouwens nog steeds niet begonnen, hoogstwaarschijk begin januari instromen bij EBS in Waterland. | |
GlenSpey | woensdag 21 december 2011 @ 22:52 |
Bij Dam in Ede. Heb heel lang zitten kloten met sollicitaties, maar elke keer als er een schaarse vacature voor in mijn regio (Arnhem) was, dan werd ik na wekenlang wachten toch weer afgewezen. Uiteindelijk heb ik daardoor meerdere jaren werk gedaan wat me eigelijk niet ligt. Daarom ga ik het bedrag voor de opleiding zelf maar ophoesten, als ik geluk heb kost het me 3000 euro, maar het kan zomaar uitschieten naar 4000, natuurlijk afhankelijk van hoelang ik over de opleiding doe. Met het hebben van in ieder geval het rijbewijs en de code 95 denk ik dat ik ook een flink stuk meer kans maak bij de vervoersbedrijven ![]() Over anderhalve week is in ieder geval mijn intest en aan de hand daarvan wordt bepaald hoe lang ik over de opleiding ga doen ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 21 december 2011 @ 23:18 |
wat is dit nou weer voor een ding ![]() ![]() | |
Ofyles2 | woensdag 21 december 2011 @ 23:38 |
Om producten voor je OV-chipkaart op te laden. | |
thumbnail | donderdag 22 december 2011 @ 11:05 |
Blijft het GVU dan nog 2 jaar met die ouwe meuk rijden? Het is wel weer een staaltje van pure domheid moet ik zeggen. | |
thumbnail | donderdag 22 december 2011 @ 11:07 |
Heel slim. Laat je niet opjagen zou ik zeggen. | |
Ou-Tannu | donderdag 22 december 2011 @ 11:13 |
denk het ![]() | |
Bitlord | donderdag 22 december 2011 @ 11:59 |
Oude troep; de oudste zijn van oktober 1997. Naast een drietal teolleys in Arnhem is de op een na oudste lijnbus in Nederland uit 2001 ongeveer, als het niet nog later is.. | |
Peterselieman | donderdag 22 december 2011 @ 17:33 |
4000/4100 van het GVU komen uit april/mei 2000. Volgens mij zijn dat de oudsten. | |
GlenSpey | donderdag 22 december 2011 @ 17:50 |
De drie trolley's uit de serie 5172 - 5182 (welke nummers het precies zijn weet ik niet) zijn inderdaad de alleroudsten; bouwjaar 1989. Dan rijdt er ook nog een 'prototype' gelede trolley (5201) rond die is gebouwd in 1993. Vervolgens hebben we ook nog de serie 5202 - 5209 die in '97 van de band rolden. Nummers 5210 en 5211 komen -als ik het goed heb- uit 1998. Het stikt dus van de bejaarde hangbussen hier in Arnhem ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 22 december 2011 @ 22:06 |
Volgens mij zijn dat de reeksen 4086-4100 en 4102-4106. De 4060-4085 werd tegelijkertijd met de AG300 (4576-4590, 1997) geleverd. | |
NoBody122 | donderdag 22 december 2011 @ 22:40 |
Inderdaad wat Ofyles al zegt. Een ophaalautomaat, waarbij je niet rechtstreeks kunt opladen met je PIN-pas. Bij het GVU hebben ze alleen die dingen in de bussen. Bij Connexxion in Utrecht tref je ze in de gele Ambassadors aan. De groene Amba's zijn, voor zover ik daarin gezeten heb, voorzien van de grotere gele apparaten, die in Fryslân in alle bussen in principe standaard zijn. In welke bus heb jij die eigenlijk gespot? [ Bericht 0% gewijzigd door NoBody122 op 22-12-2011 23:11:58 ] | |
Bitlord | donderdag 22 december 2011 @ 22:52 |
Enkele uit de serie 4576-4590 komen uit 1997; de rest en de 4060-4084 uit 1998. De 4085-4100, 4102-4106 uit 2000. De (4)101 heeft nooit bestaan in die serie. Dat was namelijk een demobus uit 1990 die nog tot ergens in 2006/2007 door Utrecht als methadonbus heeft rondgereden http://www.busfoto.nl/foto/displayimage.php?pos=-4935 | |
marcel.nl | vrijdag 23 december 2011 @ 06:40 |
En toch denk ik dat ondanks de leeftijd het prima bussen zijn. Beter in ieder geval dan de eerste series ambassadors enzo. | |
classpc | vrijdag 23 december 2011 @ 10:31 |
Zou Qbuzz daar ook al bussen voor aangeschaft hebben of niet? | |
Ou-Tannu | vrijdag 23 december 2011 @ 11:59 |
nah die leasen het spul ![]() bus nummer weet ik niet ![]() maar goed tufte op lijn 99 heerenveen - harlingen dus ik neem aan dattie wel in fryslan rond hoort te tuffen ( zolang die nog tuft met zn brakke motor ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 23 december 2011 @ 12:00 |
dubbeltje op zn kantje | |
Peterselieman | vrijdag 23 december 2011 @ 16:15 |
nee, ze hadden nog een jaar tot de start van de concessie en zolang er nog rechtszaken zijn is het beter om te wachten met de bouw van de bussen. Zie de GD-concessie. Daar had Kubus afspraken met Mercedes. Na de uitspraak van de rechter is daar dezelfde dag nog de eerste bus van de band gerold. | |
Peterselieman | vrijdag 23 december 2011 @ 16:17 |
xx had vandaag wat materieel over kennelijk. Trof vanmiddag Ramba 8346 aan op de Lorentzkade in Leeuwarden en zag dat de Qliner naar Alkmaar van 15:00 uur door een soortgenoot versterkt werd. | |
NoBody122 | vrijdag 23 december 2011 @ 16:26 |
Op de Lorentzkade? Wat heeft die bus daar te zoeken... | |
Peterselieman | vrijdag 23 december 2011 @ 16:28 |
Geen idee. Stond in de buurt van de Mercedesgarage. | |
Ou-Tannu | vrijdag 23 december 2011 @ 21:24 |
nja als je goede afspraken maakt? en netjes aan je leverancier vraagt als die inderdaad nog snel genoeg kan leveren op een korte termijn. leverancier zit er ook niet op te wachten als er een aantal bussen gebouwt zijn en dan de order toch niet door kan gaan ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 23 december 2011 @ 22:57 |
das niet mals :/ | |
GlenSpey | vrijdag 23 december 2011 @ 23:28 |
Na het zien van dit soort filmpjes/berichten zit ik altijd te twijfelen of ik het hele vak buschauffeur wel moet najagen. Het werk zelf lijkt me geweldig, maar als je voor iedere halte moet gaan zitten hopen dat er geen agressieve lui instappen... ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 23 december 2011 @ 23:29 |
tja.. als t zo elke keer doorgaat.. dan zie ik het nog wel gebeuren dat de sjoof een eigen deur naar buiten krijgt.. en het een afgesloten hok gaat worden ( en er dus _GEEN_ kaartjes meer in de bus verkocht wordne :/ ) | |
NoBody122 | zaterdag 24 december 2011 @ 01:48 |
Het aparte is dat veel mensen op de FP het nog goedpraten ook... Die mentaliteit van tegenwoordig ![]() | |
Ofyles2 | zaterdag 24 december 2011 @ 07:35 |
Dat is in Roemenië zo, in het Verenigd Koninkrijk rijden bussen met afgesloten cabines rond. | |
GlenSpey | zaterdag 24 december 2011 @ 09:57 |
Jij bent toch ook chauffeur? In hoeverre kom je dit soort dingen nou dagelijks tegen? En dan bedoel ik natuurlijk niet alleen de extreme gevallen zoals in het filmpje, maar de in het algemeen 'vervelende' klanten. | |
Je-zus | zaterdag 24 december 2011 @ 10:00 |
Niet. Zelden is er bij mij iemand echt komen 'zeuren' , problemen heb ik nog nooit gehad. Excessen zoals dat filmpje kom je overal tegen | |
thumbnail | zaterdag 24 december 2011 @ 11:03 |
Slaan mag naturlijk nooit maar de chauffeur heeft het wel aan zichzelf te danken vind ik. Neem de passagier dan voor niks mee denk ik dan als je geen wisselgeld hebt. Vervolgens pakt de chauffeur de arm van de passagier beet en daarmee begint hij het lichamelijke contact. | |
classpc | zaterdag 24 december 2011 @ 12:50 |
Ik vind het erg fout dat jij de agressie hier goed praat. De chauffeur heeft het helemaal niet aan zichzelf te danken, het kan nou eenmaal gebeuren dat je wisselgeld een keer op is omdat je vaker hebt moeten wisselen op een dag. En ik ben het er al helemaal niet mee eens dat je een passagier dan maar voor niks mee moet nemen omdat je geen wisselgeld meer hebt. Je kunt als passagier ook gewoon zorgen dat je gepast geld bij je hebt. Of er genoegen mee nemen dat je geen 10 cent terug krijgt, want daar ging het uiteindelijk om. Hij kreeg 10 cent terug maar de chauffeur had geen wisselgeld. En anders pak je toch gewoon de volgende bus? Ik snap überhaupt niet waarom je iemand om 10 cent een mep geeft. Ik had dan gewoon gezegd "laat het wisselgeld dan maar zitten" en er genoegen mee genomen. Die gast is duidelijk geestelijk niet in orde. | |
thumbnail | zaterdag 24 december 2011 @ 13:14 |
Volgens mij begin ik met de woorden "Slaan mag naturlijk nooit" dus waarom jij dan zegt dat ik agressie goedpraat is mij een raadsel. En verder vind ik het erg vreemd dat jij wel vindt dat de passagier maar moet accepteren dat hij geen wisselgeld terug krijgt en de chauffeur niet. De chauffeur moet gewoon zorgen dat hij wisselgeld bij zich heeft, punt. | |
Mr.Jorn. | zaterdag 24 december 2011 @ 13:30 |
Ik vind het in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de reiziger om er voor te zorgen dat hij een geldig vervoersbewijs heeft/kan aanschaffen. Het is misschien wel onhandig van de chauffeur om zijn 10 centjes op te maken, het is alleen maar een hulpmiddel. Het is in mijn ogen dus niet relevant of hij wisselgeld heeft of niet, de reiziger mag gewoon niet slaan. Eigenlijk zou ik willen dat er niet meer te betalen is met geld in de bus, dit levert alleen maar extra risico's op voor de chauffeurs. | |
classpc | zaterdag 24 december 2011 @ 13:38 |
Je zegt "maar de chauffeur heeft het wel aan zichzelf te danken vind ik". Daarmee praat praat je het dus wel degelijk goed. En een chauffeur heeft maar een beperkte hoeveelheid wisselgeld. Als hij al eerder die dag een paar keer heeft moeten wisselen dan kan het voorkomen dat het wisselgeld op een gegeven moment op raakt. Dan heb je simpelweg de keuze: je gaat niet met de bus, of je neemt je verlies van 10 cent. Dat de chauffeur je dan maar gratis moet laten meerijden is bullshit, heb jij ooit iets gratis gekregen omdat die gene geen wisselgeld had? Nee. Dat jij stelt dat een buschauffeur ten alle tijde wisselgeld moet hebben is gewoon onredelijk, punt. | |
Ou-Tannu | zaterdag 24 december 2011 @ 14:31 |
had je maar een OV shitkaart moeten hebben ![]() dan betaal je EXACT voor de gereden afstand ![]() | |
Gnittoo | zaterdag 24 december 2011 @ 16:37 |
wat een onzin man, alsof er iemand van wakker ligt als je iemand zo meeneemt. je kan het je als buschauffeur zo moeilijk maken als je zelf wil. | |
Ou-Tannu | zaterdag 24 december 2011 @ 18:25 |
laten we meteen ALLE losse kaartjes afschaffen.. en alleen met die FAAL ov shitkaart gaan reizen in het gehele openbaar vervoer! dan koop ik me zelf direct een auto! | |
Je-zus | zondag 25 december 2011 @ 12:28 |
Wat betreft de 10 centjes, het is de verantwoordelijkheid van de chauffeur dat hij voldoende wisselgeld heeft. Dat je dan precies zo'n figuur tegenkomt wanneer je net door je 10 centjes heen bent is domme pech en als je agressief wordt om 10 eurocent, dan ben je hoe dan ook uit op problemen. | |
Kentekenplaat | zondag 25 december 2011 @ 15:18 |
Ja, leuk bedacht, maar als jij volle bussen hebt en iedereen koopt losse kaartjes, dan ben je vanzelf een keer door je wisselgeld heen. | |
thumbnail | zondag 25 december 2011 @ 15:23 |
Onzin. | |
thumbnail | zondag 25 december 2011 @ 15:25 |
![]() ![]() | |
NoBody122 | zondag 25 december 2011 @ 23:33 |
Het is echter wel aan de chauffeur om dat te bepalen, niet aan de passagier. Tekort aan wisselgeld kan heel goed voor komen, zeker na een dag vol papiergeldbetalingen (ondanks dat passagiers striktgenomen verantwoordelijk zijn voor het contant betalen, staat geloof ik ergens in de Wet Personenvervoer). Juist jij als collega zou dat als geen ander moeten weten. [edit] Even gezocht; kan er niets over vinden in de WP2000.. Wél adviseren cq vragen de meeste vervoerders, waaronder Connexxion, om zoveel mogelijk gepast te betalen in de bus. Niet voor niets, uiteraard. [ Bericht 7% gewijzigd door NoBody122 op 26-12-2011 03:30:36 ] | |
NoBody122 | maandag 26 december 2011 @ 03:17 |
Nu ik weer thuis ben, wat meer tijd heb en niet op mijn GSM zit, ook nog even een reactie op GlenSpey.Praktisch nooit, en die paar keren dat dat wel zo was (maar ook dat was niet met geweld ofzo), veroorzaakte ik dat zelf ![]() In Fryslân zijn de mensen over het algemeen (nog) fatsoenlijk. Dat geldt overigens, voor zover mijn ervaringen aldaar als passagier, ook voor Utrecht e.o.. Je moet sowieso altijd oppassen, dat je je beeld van iets niet teveel door de media laat beïnvloeden, want daarin worden over het algemeen alleen de vervelende dingen belicht; de goede dingen alleen in extreem bijzondere gevallen. In alle vakgebieden komt wel eens iets vervelends voor. Het kan ook geen kwaad om, als je aspiraties hebt in het buschauffeurswezen, gewoon eens een praatje aan te knopen met één of meerdere buschauffeurs van jouw beoogde omgeving. Dán krijg je een goed beeld ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 26 december 2011 @ 10:53 |
ik probeer altijd zo gepast mogelijk te betalen.. hoewel het mij soms niet uit komt ( eurotje overhouden voor de automatiek oid ) maar dan vraag ik het wel even als ze er toevallig een eurotje bij willen ( 6 euro kaartje met een 10tje kopen ) oid want dan hoeft de beste sjoof me geen muntgeld retour te doen of als ik een enorme berg kleingeld heb, vraag ik ook wel eens na het instappen als die nog wat ruilen wil ![]() | |
Je-zus | maandag 26 december 2011 @ 11:08 |
Kwestie van zelf geld bij vragen om op hele euro's uit te komen. Ik zit nooit zonder wisselgeld in mn bakje | |
Gnittoo | maandag 26 december 2011 @ 13:18 |
Idem. Imo moet je gewoon tot een fatsoenlijke oplossing komen en je niet gaan verschuilen achter regeltjes. Een passagier weigeren omdat je geen 10 cent hebt vind ik vrij kansloos. | |
Kentekenplaat | maandag 26 december 2011 @ 13:37 |
Als passagier dan gelijk die chauffeur maar op zijn bek slaan vind ik nog kanslozer. | |
Gnittoo | maandag 26 december 2011 @ 15:27 |
Uiteraard. | |
NoBody122 | maandag 26 december 2011 @ 18:39 |
Nou, zo hoeft het natuurlijk ook weer niet persé, maar: ![]() ![]() | |
wesleycool | vrijdag 30 december 2011 @ 18:10 |
iemand hier ook een hoop gezeik met de OV Chipcard in Veolia bussen? (zoals ik?) ik heb deze eigenlijk niet per-se nodig, want in ben zelf chauffeur en ken bijna alle Veolia chauffeurs. en die laten mij(zo onder collega chauffeurs) voor niets mee rijden. [ Bericht 52% gewijzigd door wesleycool op 30-12-2011 18:16:30 ] | |
GlenSpey | vrijdag 30 december 2011 @ 19:50 |
Maandag mijn eerste rijles op de bus ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 30 december 2011 @ 19:52 |
Arriva gaat 38 Wrights uit DAV vervangen door andere bussen. 28 Amba's die in Waterland hebben gereden, alsmede 10 Scania standaardbussen die ook tot die concessie behoorden zullen dit gaan doen. De Citaro G die nu in DAV rijden worden vervangen door gelede Scania's. | |
Ou-Tannu | vrijdag 30 december 2011 @ 20:39 |
ja hey wat moet ik met al dat kut klein geld.. ![]() ![]() | |
Gnittoo | vrijdag 30 december 2011 @ 21:02 |
ben benieuwd wat connexxion nou gaat doen, heb nog niets gehoord. | |
springer1980 | vrijdag 30 december 2011 @ 21:03 |
Tja, ze hebben nu materieel zat over, maar vraag me af of die oude integro's ook eindelijk eens vervangen worden. Maar weet iemand ook wat er met die oude meuk van TCR gebeurt is? Afgevoerd, overgespoten in hun eigen kleuren of opslag? | |
Peterselieman | vrijdag 30 december 2011 @ 21:07 |
Enkele verkassen naar lijn 315. Daarnaast is TCR nog niet helemaal weg uit Waterland, want ze rijden nog enkele scholierenlijnen. | |
springer1980 | vrijdag 30 december 2011 @ 21:12 |
Kom afentoe nog wel eens wat tegen op de A27 thv Gorinchem, meestal oude Integro's in de oude groene kleur en soms een gelede Citaro. Nadat ze alweer bijna een jaar uit groningen verdreven zijn kwam ik zelfs een citaro tegen met op de achter-ruit reclame voor het Groningse Eurokaartje... | |
Peterselieman | vrijdag 30 december 2011 @ 21:15 |
mja, het kan best zijn dat Arriva ze volgend jaar zal gaan vervangen. Dan zijn die bussen een jaar of negen oud en zouden ze er wel eens uit kunnen gaan. | |
thumbnail | vrijdag 30 december 2011 @ 21:50 |
Ik vraag me af wat er nou met dat BRU gebeid gaat gebeuren. Als dat nou nog 2 jaar Connexxion blijft dan heeft het GVU volgens mij een probleem met die ouwe troep. En ik hoorde dat de BRU niet blij was met de rekening die Connexxion indiende voor dat extra jaar dus wat zal het dan wel niet worden als daar nog een jaar en een nog vettere rekening bijkomt? | |
Zug-Chef | vrijdag 30 december 2011 @ 22:00 |
Het BRU heeft een probleem ja, CXX/GVU niet hoor. Die zijn lachende derde. En terecht. Gepruts bij BRU. | |
Ou-Tannu | vrijdag 30 december 2011 @ 22:54 |
Arriva heeft bij de sontweg nog genoeg ouwe troep staan ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 30 december 2011 @ 22:57 |
Ach ja, de stalling in Assen moest leeg. Verhuurd aan Mammoet geloof ik. In die stalling stonden nog wat Dennisbusjes ![]() | |
classpc | zaterdag 31 december 2011 @ 00:48 |
Sontweg... ik wist dat de me dat bekend voorkwam. Da's bij de Ikea! ![]() | |
Ofyles2 | zaterdag 31 december 2011 @ 04:03 |
Toch zou ik het knap vinden als een vervoerder ooit schoollijnen onder zijn eigen regie neemt. | |
Ofyles2 | zaterdag 31 december 2011 @ 04:04 |
Vind ik een grote plus voor het DAV-gebied. | |
Gnittoo | zaterdag 31 december 2011 @ 20:21 |
@nobody122 ![]() ![]() | |
NoBody122 | zondag 1 januari 2012 @ 04:46 |
![]() | |
#ANONIEM | zondag 1 januari 2012 @ 10:55 |
Ik woon zelf in Rotterdam maar ben student aan twee universiteiten tegelijkertijd. Ben echter al sinds ik 3 jaar oud ben van plan buschauffeur te worden... iets wat niet makkelijk te combineren is met de verwachting van iedereen dat je in een 'hogere' functie komt (zo wordt het omschreven ![]() Echter, wat is nou een hogere functie dan rijden op een bus? ![]() Na het halen van mijn A, B en C gaan we dus nu op voor de D als deze sollicitatie goed gaat komen. ![]() | |
springer1980 | zondag 1 januari 2012 @ 11:52 |
Heb de facature net even bekeken, kan iemand mij uitleggen waarom je voor het vak van buschauffeur een HBO / Universitair denkniveau moet hebben??? ![]() | |
Gnittoo | zondag 1 januari 2012 @ 12:40 |
omdat die toko niet voor niks recruit a student heet. | |
NoBody122 | zondag 1 januari 2012 @ 18:53 |
Als je het een beetje treft, kun je het ook combineren met een baan in jouw studierichting.. Busrijden is erg leuk, maar als je dat fulltime doet, gaat het op den duur toch vervelen. Houd ons op de hoogte ![]() | |
Ou-Tannu | zondag 1 januari 2012 @ 19:24 |
ah.. vandaar dat die nu in groningen staan ![]() Precies.. je kan ze vanaf het IKEA terein dus ook zien staan ![]() ( en ja ik was bij de ikea geweest.. en toen zag ik ze... ![]() | |
Pallas-Athene | maandag 2 januari 2012 @ 12:07 |
Cxx moet niet zo zeuren. De BRU had ze 6 ton gegeven voor onderhoud van de bussen, en die sluisden ze gelijk door naar Frankrijk, naar Transdev. Door toedoen van de BRU moesten ze dat weer gelijk terugstorten. Dus Cxx moet de hand in eigen boezem steken wat dit aangaat. De pot verwijt de ketel. Ook de BRU is niet vies van bepaalde dingen... | |
thumbnail | maandag 2 januari 2012 @ 12:10 |
Ik denk dat Connexxion het minste zeurt zoals het nu gaat. | |
GlenSpey | maandag 2 januari 2012 @ 20:04 |
Vandaag mijn eerste rijles op de bus gehad. Wat is dat wennen zeg, dat je zo laat pas moet in gaan sturen bij rotondes en bochten. Het is zo onnatuurlijk.... het lijkt bijna alsof je helemaal tegen de rand aan moet rijden voor je es een keer mag gaan sturen. Maar het was wel gaaf ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door GlenSpey op 02-01-2012 20:28:07 ] | |
springer1980 | maandag 2 januari 2012 @ 20:36 |
Ben dat inmiddels niets meer dan gewend, heb dat ook met de vrachtwagen, daar zit je boven de stuuras maar bij een bus lijkt mij dat nog "heftiger" indien je dat niet gewend bent want daar zit je nog verder naar voren, voor de as ipv erachter zoals bij een auto... Wellicht krijg je als je wat meer ervaring hebt ook wel het idee wat ik ook heb, dat automobilisten de bochten wel erg veel afsnijden omdat jij juist veel verder de bocht in moet rijden om de bocht goed te nemen... Heb ook wel eens verhalen gehoord dat als je in een vrachtwagen kan rijden ook zonder veel problemen in een bus kan rijden. Maar ik heb ooit een collega gehad die van die bus af kwam en die reed juist alles naar de klote. Binnen een maand en na meer dan 5 schades is hem ook maar gezegt dat hij beter weer de bus op kon gaan of iets anders kon gaan zoeken... | |
NoBody122 | maandag 2 januari 2012 @ 23:42 |
Op de vrachtwagen heb je, lijkt me, veel meer te maken met uitzwaai achter (indien meesturende aanhanger/trailer)? En dat je dus inderdaad niet even over stoepranden kunt 'hooveren' om extra ruimte te pakken ![]() | |
springer1980 | dinsdag 3 januari 2012 @ 01:42 |
De uitzwaai van een trailer moet je idd rekening mee houden ja, vooral als je een meesturende achteras hebt. Dat heb ik helaas ook al ondervonden ja, 3x zelfs... ![]() Bij mijn ex werkgever kreeg ik op een gegeven moment tijdelijk een starre 3-asser om supermarkten te gaan bevoorraden maar die kreeg hij mooi niet meer terug! Rijdt vele malen beter!!!. In de bochten loopt die wel veel meer naar binnen maar de uitzwaai is een stuk minder. Je kan precies zien waar de trailer draait. Soms was het wel lastiger om bij een winkel te komen maar soms juist ook fijner. En heb daar geen schades meer mee gereden... Met de voorkant kan je wel redelijk makkelijk een stoepje meenemen maar dan moet je weer rekening houden met de uitzwaai van je kopschot... Maar dat moeten jullie buschauffeurs ook wel herkennen, het meeste waar je rekening mee moet houden zijn de automobilisten, of beter gezegt de onkunde, het gebrek aan verstand van sommige bestuurders! | |
GlenSpey | dinsdag 3 januari 2012 @ 02:11 |
Ja precies, je zit in een keer voor de wielen in plaats van erachter, dat is zodanig anders dan wat ik ken vanuit de auto dat het gewoon echt even een omslag is. Vindt het gedeelte fietsers op rotondes trouwens ook nog erg lastig, want die zie je niet zo makkelijk meer aankomen als in de auto... heb het tijdens de rijles eigelijk een paar keer op de gok gedaan, wat natuurlijk niet echt de bedoeling is lijkt me ![]() | |
NoBody122 | dinsdag 3 januari 2012 @ 05:59 |
Het valt mij geeneens meer op, handle 't allemaal op de automatische chauffeur ![]() Maar kan over het algemeen wel stellen dat het in Fryslân, waar ik rondrij, best meevalt; krijg, met name buiten de stad, vaak de ruimte van auto's, zelfs als dat eigenlijk niet eens nodig is. Mijn grootste ergernis zijn toch de automobilisten die met hun luxe auto (dus zonder aanhanger) minder soepel door het verkeer gaan dan ik.. Dan doe je als automobilist toch iets niet goed ![]() Het was je eerste rijles.. Op een gegeven moment leer je al je spiegels wel op de juiste momenten te benutten en, gecombineerd met het op de juiste manier vooruit kijken, weet je dan op elk willekeurig moment exact wat er allemaal al dan niet om je heen zit ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 4 januari 2012 @ 01:59 |
nja tis een beetje een kwestie van geven een nemen op de weg.. ik kom met de auto soms wel eens een bus tegen op plekken waar ik ze niet verwacht, en als de bestuurder dan het knipperlichtje vergeet kan het gebeuren dat die gewoon wat teweinig ruimte heeft.. maar sjoofs die er vanuit gaan dat ze ruimte krijgen krijgen die ruimte van mij ook niet ![]() | |
NoBody122 | woensdag 4 januari 2012 @ 03:14 |
Over knipperlichtjes gesproken; mensen die hun knipperlichten (met name bij rotondes) niet of veel te laat gebruiken ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 4 januari 2012 @ 15:54 |
sowieso ergenis dat foutief / niet knipperlichten | |
AeroxV8 | woensdag 4 januari 2012 @ 19:15 |
Ik weet nog goed hoe ik dat vond met mijn eerste les en zelfs nog een aantal lessen daarna. De omschakeling van personenauto naar bus is er een die je niet zomaar voor mekaar krijgt, in ieder geval niet als je nog niet veel ervaring hebt. Niet alleen is het rijden zelf anders, met bijvoorbeeld het veel meer ruimte nodig hebben en op verkeerde momenten niet krijgen ![]() Je moet anders gaan denken en veel verder vooruit gaan kijken, voornamelijk om het comfort van de mensen achterin te waarborgen, maar ook om te voorkomen dat je jezelf klem rijdt ![]() Het kan denk ik nog wel een paar lesjes duren voor je dat allemaal op een rijtje hebt. Moest je al meteen beginnen met spiegelen enzo? Het is echt raar hoeveel moeite je daarvoor in het begin moet doen en hoe makkelijk dat later gaat. Eerst kom je tijd tekort en later kun je wel 2 of zelfs 3 keer alle spiegels langs zonder al teveel moeite. Heb je al een examen datum en voor hoeveel lessen hebben ze je ingedeeld? Of is het gewoon lessen tot je er klaar voor bent? Succes met je lessen en laat even weten hoe het gaat. | |
springer1980 | donderdag 5 januari 2012 @ 01:29 |
http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/busgeschiedenis/cuba/ Blijft leuk om te zien dat ex Nederlandse bussen het nog steeds goed doen aan de andere kant van de wereld! Toeval of niet maar het zijn vrijwel allemaal bussen van Den Oudsten. Ik denk niet dat zo'n lage vloers Citaro of VDL barrel het zo lang vol kan houden! | |
NoBody122 | donderdag 5 januari 2012 @ 03:15 |
Een beetje oudere Ambassador haalt een helling van 10% nog niet eens, gok ik. Zeker vanuit stilstand niet ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 5 januari 2012 @ 03:19 |
die halen met een beetje pech een stevige drempel geen eens.. omdattie dan aan de grond zit ![]() | |
NoBody122 | donderdag 5 januari 2012 @ 03:26 |
Er zijn trouwens Integro's met nóg lagere verwachtingen, op het gebied van hellingen ![]() | |
marcel.nl | donderdag 5 januari 2012 @ 06:32 |
Ik kan het me niet voorstellen. Zijn toch goede bussen, Integro ? Menig bergachtig land rijdt met die dingen. | |
GlenSpey | donderdag 5 januari 2012 @ 10:59 |
Zeer herkenbaar. Inderdaad moest ik al gelijk spiegelen, wat niet erg makkelijk ging. Ik vond dit vooral tijdens het bochtenwerk erg lastig, om dan zover vooruit te rijden eerst en dan de spiegels te gebruiken om niet met de achterkant op de stoep terecht te komen. Ik zit dan voornamelijk nog te kijken of ik niet met de voorkant toch ergens tegenaan kom terwijl ik eigelijk in de spiegel moet kijken of ik in kan draaien. Ik draaide dan ook veelal te vroeg in ![]() Moest ook nog erg wennen aan het rempedaal niet alleen omdat je voet er anders tegenaan zit maar ook omdat het een stukkie langzamer remt dan in de auto. Ik heb in ieder geval 12 lessen van ieder 2 uur geadviseerd gekregen. Zelf was ik er verbaast over, ik had een veel hoger aantal verwacht ![]() Op het moment wacht ik in ieder geval nog heel even met de lessen, omdat ik zit te wachten op een vacature voor de opleiding machinist (hetgeen me nog nét even leuker lijkt dan chauffeur). De vacature in kwestie zou als het goed is een dezer dagen online moeten komen, maar het is nog een beetje onzeker allemaal. Men is nog aan het onderhandelen is het laatste wat ik erover heb gehoord. Afwachten dus, zodra ik meer weet daarover weet ik ook of en wanneer ik verder ga met de rijlessen ![]() | |
Gnittoo | donderdag 5 januari 2012 @ 11:41 |
de 2928 is traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag | |
Ou-Tannu | donderdag 5 januari 2012 @ 13:38 |
ik neem aan dat die wagens ook met verschillende blokken / bakken worden uitgerust ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 7 januari 2012 @ 20:10 |
Enkele oude streekgeledes uit Groningen die de afgelopen periode nog in Waterland reden zullen daar blijven om het scholierenvervoer voor EBS uit te vervoeren. Dit gaat onder de vlag van TCR die hiermee oudere bussen kan vervangen. | |
classpc | zaterdag 7 januari 2012 @ 20:38 |
Mooi om te zien, maar ook weer jammer. Ik had ze veel liever nog gewoon hier zien rondrijden in het Nederlandse landschap. Zodra ik het geld en de ruimte heb, dan wil ik zelf ook nog wel eens een MB200 hebben. Maar dan wel een originele en niet één die omgebouwd is tot camper of voor de cross. | |
Mr.Jorn. | zaterdag 7 januari 2012 @ 23:53 |
Van een ander forum: Arriva 7801 en 7803 zijn de TCR 497 en 499 geworden. (Citaro G) Ze schijnen ook al in EBS kleuren gestickerd te zijn, maar nog geen foto gevonden. | |
springer1980 | zondag 8 januari 2012 @ 01:46 |
Me 2 maar dan geen MB200 want daar zijn naar mijn idee al genoeg van bewaard. Als ik het geld en de ruimte had zou ik graag een B88 van de VAD wel willen hebben met zo'n groene band / gras aan de onderzijde. De B88 blijf ik een mooie bus vinden, mooier dan zo'n Alliance. Maar volgens mij is er in heel NL geen ex B88 VAD bus meer te vinden, indien ze nog rijvaardig zijn zullen ze wel allemaal in Cuba of een ander ver warm land bevinden... ![]() | |
classpc | zondag 8 januari 2012 @ 02:03 |
Een B88 zou ik als tweede er nog wel bij willen. Maar ik vind ze in vergelijking met de MB200 eigenlijk een beetje simpel qua ontwerp. Weinig chroom enzo. Waarom hebben wij trouwens niet van die kleine Van Hool bussen zoals op 1:40 in dit filmpje: Da's toch veel mooier dan die lelijke VDL dingen die Frysker genoemd worden? | |
NoBody122 | zondag 8 januari 2012 @ 02:08 |
GVU heeft iets dat erop lijkt, op lijn 2. | |
Ofyles2 | zondag 8 januari 2012 @ 03:02 |
Omdat die Integro's crimineel ondergemotoriseerd zijn met slechts 250 pk. De Integro II's zijn wel 299 pk sterk, al zijn de meesten in Nederland slechts begrensd op 90 km/h. | |
Ofyles2 | zondag 8 januari 2012 @ 03:03 |
180 pk moet echt wel een zwaktebod zijn voor een 12-meterbus zonder hybride aandrijving. | |
NoBody122 | zondag 8 januari 2012 @ 03:04 |
Zuinigheidsbod, eerder. | |
Ofyles2 | zondag 8 januari 2012 @ 03:07 |
Onzinargumenten zal Connexxion gebruikt hebben. De andere uitersten van het Connexxion-wagenpark zijn de 13,7-meter lange VDL Citea's (360 pk, Zaanstreek) en 14,5-meter lange Volvo 8700 LE's (340 pk). | |
NoBody122 | zondag 8 januari 2012 @ 03:22 |
Hoe je het ook wendt of keert; voor gebruik in Nederland hebben de Amba's op zichzelf voldoende vermogen. Hier hoeven namelijk geen bergen, met of zonder haarspeldbochten, bedwongen te worden; geeneens echte heuvels. Dat met name de wat oudere Amba's niet zo snel (meer) zijn, komt door andere factoren (waar Cxx wél wat meer aandacht aan zou mogen besteden). Overigens waren, opvallend genoeg, de 17xx-Amba's, die bij ons in Fryslân de eerste reeks Amba's vormden, een stuk sneller. | |
Kentekenplaat | zondag 8 januari 2012 @ 09:08 |
Ik heb het net even opgezocht maar een MB200 heeft maar 170 pk. En de gelede versie heeft maar 250 pk. | |
Kentekenplaat | zondag 8 januari 2012 @ 09:10 |
Ik ook, maar dan de gelede versie die bij de GADO reed. Dat vind ik stoere bussen. Dat motorgeluid ![]() | |
springer1980 | zondag 8 januari 2012 @ 10:11 |
Ik heb redelijk wat MB200's en B88's van de VAD, zelfs een gelede. "Helaas" wel in de schaal 1:87 / H0 ![]() | |
thumbnail | zondag 8 januari 2012 @ 11:12 |
We hebben wel eens Iveco's gehad en die hadden 300 pk motoren. Ze gingen als een speer. | |
Peterselieman | zondag 8 januari 2012 @ 11:40 |
Die IVECO Berkhofs van de VEONN trokken de stenen uit de straat zo ongeveer. Enkele nieuwere series van de Mercedes-Benz O408 deden dat ook trouwens. | |
Kentekenplaat | zondag 8 januari 2012 @ 13:29 |
De bio-ethanolbussen van de GADO hebben op een gegeven moment andere sproeiers gekregen. Als de bus optrok konden staande passagiers zich amper staande houden. | |
Ou-Tannu | zondag 8 januari 2012 @ 21:08 |
lol jij ook al? maar een O408 is ook wel gaaf dan denk ik ![]() | |
springer1980 | maandag 9 januari 2012 @ 20:52 |
Connexxion Tours heeft blijkbaar dankbaar van de kerstvakantie gebruik gemaakt door een aantal van de MAN Lion's regio ex-Qliners in hun eigen huisstyl te laten spuiten / bestickeren. Moet zeggen dat je goed moet kijken of er een Lion's Coach aan komt of een Regio met de richtingsfilm uit. Die bussen zien er goed uit in hun nieuwe witte jasje. Weet iemand eigenlijk waarom Cxx wel lijndiensten uitbesteed aan touring bedrijven zoals Pauw en TCR maar niet aan hun eigen tour dochter??? Lijkt mij wel grappig, oude groene Integro's terug op de lijndienst... ![]() | |
marcel.nl | maandag 9 januari 2012 @ 21:36 |
Foto's ? | |
springer1980 | dinsdag 10 januari 2012 @ 01:46 |
Helaas niet, ik zag ze ineens bij het Jacobus Fruytiercollege in Apeldoorn staan toen ik van mijn werk naar huis reed. maar ik ben zowieso geen bus fotograaf maar ik zal proberen om binnenkort eentje op de foto te krijgen als ik er weer 1 zie staan (en er aan denk). Bussen staan btw gewoon gestalt bij de Syntus / Cxx stalling in Apeldoorn, langs de spoordijk aan de achterzijde... | |
kip_zonder-kop | dinsdag 10 januari 2012 @ 21:34 |
Hoi mensen, Ik hoop over niet al te lange tijd ook een opleiding te gaan doen voor buschauffeur. Er is alleen een punt waar ik me zorgen over maak en dat toch wel een van de belangrijkste zaken voor een buschauffeur is (lijkt me tenminste), namelijk de schades aan een bus. Kan een buschauffeur (of wie zich geroepen voelt) mij vertellen hoe het controleren van schades in zijn werking gaat? Buschauffeurs nemen vaak bussen van elkaar over (althans bij GVB Amsterdam) zonder te controleren op schades, misschien dat ik het bij het verkeerde eind heb maar ik heb een buschauffeur nog nooit een rondje zien lopen om een bus. Klopt dit, of wordt er tussendoor op een andere manier op nieuwe schades gecontroleerd? En als de bus na afloop van je dienst naar de garage gaat wordt deze dan op nieuwe schades gecontroleerd door een chef? Ik werk nu al bijna 3 jaar als koerier bij een heel bekend bedrijf en bij ons worden de wagens na het einde van de dienst nooit gecontroleerd. Maar op het parkeerterrein kan er na afloop ook nog makkelijk door iemand anders schade toegebracht worden en het komt er dan op neer dat de laatste chauffeur gewoon een schadeformulier moet invullen. | |
NoBody122 | dinsdag 10 januari 2012 @ 21:39 |
Deze mag een andere collega voor de verandering beantwoorden ![]() | |
AeroxV8 | dinsdag 10 januari 2012 @ 21:58 |
Dit is natuurlijk je eigen verantwoording, maar het verstandigste is om zelf altijd eerst een rondje om de bus te lopen en hem te controleren en wanneer je dan een schade constateert, dit meteen te melden voordat je gaat rijden. Als je de bus al hebt weggezet en er vervolgens een collega tegenaan knalt die dat niet meldt, zou ik eerlijk gezegd zo een twee drie niet weten hoe dat moet worden opgelost. | |
#ANONIEM | woensdag 11 januari 2012 @ 11:56 |
Eindelijk een busbedrijf in de regio gevonden die met mij een babbel aan wil over parttime rijden voor ze! ![]() | |
Gnittoo | woensdag 11 januari 2012 @ 12:28 |
Jongen (13) vernielt voor ton in stadsbussen Laatste update: 11 januari 2012 12:20 infoBekijk op de kaart EINDHOVEN - Een 13-jarige jongen uit Veldhoven is dinsdag in Eindhoven door de politie aangehouden op verdenking van vernielingen in de zogenoemde Phileasstadsbussen. De jongen zou voor ruim een ton schade hebben aangericht in meerdere bussen door apparatuur en meubilair met verf te bekladden. De vernielingen vonden plaats in de weekeinden in december op de remise van de busmaatschappij in Eindhoven. Dat liet de politie woensdag weten. De Phileas is een moderne stadsbus die magnetische geleid over speciale busbanen door Eindhoven rijdt. http://www.nu.nl/binnenla(...)-in-stadsbussen.html | |
springer1980 | vrijdag 13 januari 2012 @ 01:43 |
Op OViB bij de weekfoto's... ![]() Credits: Etienne Tas Ook opmerkelijk, de ex Arriva en GVB Citea bv-sf-54 zou nu in Zwolle rijden met Syntus Overijssel stickers. De ex demo wagens van Veolia en Cxx zouden naar Syntus Gld zijn gegaan maar ik heb ze nog niet rond zien rijden hier in Apeldoorn... | |
welkominspace | vrijdag 13 januari 2012 @ 01:55 |
wat is dat voor een bus dan? ik heb ff op youtube op Phileas gezocht maar zie nergens bussen met magnetische velden ofzo | |
Ofyles2 | vrijdag 13 januari 2012 @ 06:21 |
Dat was de bedoeling, maar de Phileassen toonden dermate veel storingen dat de chauffeurs volledig bijsturen. | |
thumbnail | vrijdag 13 januari 2012 @ 09:45 |
Je moet eigenlijk bij het begin van je dienst je bus controleren op schades en eventuele schades melden bij het ROV (verkeersleiding). Ik doe het nooit en ik heb nog nooit gedoe gehad. | |
Peterselieman | vrijdag 13 januari 2012 @ 10:46 |
Bij diezelfde foto's kwam ook nog een IVECO Berkhof in VEONN-kleuren voorbij. Leek me de handgeschakelde 1279 te zijn die nu in een ver buitenland verblijft. Die bus is volgens mij als enige destijds niet omgestickerd in Arriva-kleuren. De 1280 leek me niet te kunnen omdat dit een vandalismebus van Arriva geworden was. | |
Mr.Jorn. | vrijdag 13 januari 2012 @ 10:49 |
Het staat gewoon op de bus (1279) | |
Peterselieman | vrijdag 13 januari 2012 @ 14:39 |
die foto bedoelde ik niet. Je moet een pagina verder kijken ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 13 januari 2012 @ 14:51 |
iemand? :p | |
kip_zonder-kop | vrijdag 13 januari 2012 @ 22:28 |
Wauw, het verbaasd me echt dat buschauffeurs het dus blijkbaar niks kan schelen of een collega misschien een vette deuk in de bus heeft gereden. Aan de andere kant heb ik een paar weken geleden voor het eerst twee buschauffeurs een schadeformulier zien invullen. De bus vertrok vervolgens 5 minuten te laat op een 10 minuten dienstregeling, dus blijkbaar is er ook helemaal geen tijd om te controleren op schades, laat staan een schadeformulier in te vullen. Toch vind ik het geen geruststelling dat buschauffeurs blijkbaar ook een schade op naam kunnen krijgen zonder de veroorzaker te zijn. Als er iets tijdens je dienst gebeurt (bijvoorbeeld een auto die tegen je bumper rijdt zonder een briefje achter te laten) dan heb je gewoon vette pech. Maar als je voor aanvang dienst een schade over het hoofd ziet (kan gebeuren lijkt me bij zo`n grote bus) of dat er na afloop van je dienst door iemand anders schade wordt toegebracht, dat risico vind ik eigenlijk onaanvaardbaar. | |
NoBody122 | vrijdag 13 januari 2012 @ 22:34 |
Het probleem is vooral (tenminste, bij ons in Fryslân, waar we toch vooral ouder materieel hebben) dat de meeste bussen hier en daar al schades hebben, wat niet (meteen) wordt verholpen. Bussen rijden soms maanden door met ontbrekende schotten of flinke deuken. Het is onmogelijk voor alle buschauffeurs om van iedere bus in het lokale wagenpark precies te weten en te onthouden welke schades 'standaard' zijn en welke er nieuw bij zijn gekomen.. | |
thumbnail | zaterdag 14 januari 2012 @ 10:58 |
Ten eerste is het donker als bussen om 04.30 vertrekken, hoe moet je dan schade zien? Connexxion wilde zo graag van de overdekte en verlichte stallingen af (zodat ze de bonus van de winst in hun zak konden steken) dus als ze schade willen controleren dan stellen ze daar maar iemand voor aan. En vervolgens moet je op een dag soms wel 6 keer aflossen en dan loop je ook niet om die bus heen. Kortom, ik teken niet als ik geen schade heb veroorzaakt en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. | |
Alexxxxx | woensdag 18 januari 2012 @ 14:46 |
![]() Merk en type: Den Oudsten Eigenaar: Staf Cars Land van herkomst: België Locatie: Lommel [B] Datum: 22 november 2011 | |
NoBody122 | woensdag 18 januari 2012 @ 21:27 |
Heeft die eerder in Nederland als lijnbus gediend? | |
marcel.nl | donderdag 19 januari 2012 @ 06:29 |
Volgens mij niet | |
Ofyles2 | donderdag 19 januari 2012 @ 10:14 |
Luxemburg, uitsluitend op streeklijnen. RGTR organiseert het streekvervoer in Luxemburg, in Luxemburg wordt het vervoer geregeld door een apart stadsvervoersbedrijf (al worden sommige ritten gepacht aan streekvervoerders). | |
classpc | donderdag 19 januari 2012 @ 13:56 |
Het type is trouwens een Alliance, Alex ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 19 januari 2012 @ 20:10 |
busnerd B) | |
Pino112 | vrijdag 20 januari 2012 @ 23:01 |
Weet iemand toevallig iets over nieuwe Syntus Overijssel-bussen? Zag er vandaag en dinsdag een paar op het station Zwolle, wit met donkerblauw volgens mij.. | |
Ofyles2 | zaterdag 21 januari 2012 @ 06:22 |
Die VDL Citea bedoel je? In 2009 eigendom van Arriva Groningen, het jaar daarop verhuisd naar GVB Amsterdam. Laatstgenoemde bedrijf kreeg afgelopen zomer nieuwe Citea's en ging dit prototype weer terug naar Heerenveen. Ik zat er overigens twee keer in, één keer bij Arriva, één keer bij GVB. | |
Pino112 | zaterdag 21 januari 2012 @ 09:09 |
Uhm misschien wel ja, maar er staat echt Syntus Overijssel op. Ik zal er eens op letten als ik weer opt station ben. | |
GlenSpey | zaterdag 21 januari 2012 @ 17:55 |
Over een paar weken heb ik een kennismakingsgesprek over een opleiding tot chauffeur. Ben benieuwd wat eruit gaat komen, zou wel heel tof zijn als het nu eindelijk eens de goeie kant op gaat ![]() | |
springer1980 | zaterdag 21 januari 2012 @ 20:05 |
Is idd een ex demo van VDL, reed eerst bij Arriva onder het nummer 562 en toen bij het GVB onder het nummer 009. Syntus heeft blijkbaar deze bus overgenomen van VDL. ![]() ![]() (Foto's komen van OViB) De demo's die bij Veolia Limburg en bij Cxx Leeuwarden hebben gereden zouden overgenomen zijn door Syntus Gelderland maar ik heb ze nog niet gezien op de stalling in Apeldoorn of op de weg hier. | |
kip_zonder-kop | dinsdag 24 januari 2012 @ 13:19 |
Bij ons wordt er op elke schade een sticker geplakt, bij het GVB ook. Als je voor de grap eens beter naar zo`n bus kijkt heb je grote kans dat je heel wat van die stickers ziet zitten. Toch is het bij ons zo dat er ook aardig wat schades zijn waar helemaal geen sticker op is geplakt dus dat systeem werkt ook maar half. In ieder geval bedankt voor de antwoorden het is me allemaal weer een stukje duidelijker geworden. | |
NoBody122 | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:15 |
| |
marcel.nl | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:32 |
Bij ons in Groningen rijden bussen van Qbuzz met reclame van OVbureau Groningen/Drenthe en ik plaats deze post in forum bussentopic EN in forum tenenkrommende fouten in het openbaar. Want zogezegd rijden de bussen met op de achterruit, over de hele breedte met reclame van het OVbureau. Naast de OV-chipkaart hebben wij speciale papieren euro-kaartjes, dagkaarten enzovoort. Die stickers zijn kennelijk geheel willekeurig geplakt. Dus zitten mijn collega's en ik in Appingedam (nabij Delfzijl) in Noordoost Groningen naar reclames te kijken als: Van Pesse naar Hoogeveen 4euro, van Meppel naar Hijken 6euro, reizen binnen Assen 2euro. Daar staan plaatsen tussen die hier 150kilometer vandaan liggen en waarvan we voor het eerst in ons leven horen. Behang die bussen dan met reclame van je eigen regio, dus: binnen Groningen stad 2euro, bus van Delfzijl naar Winschoten 6euro enzovoort. Wat heb ik er nou aan te weten wat de bus in Meppel kost ? Tenenkrommend fout, maar voor mijn collega's wel voldoende stof om te lachen. | |
Gnittoo | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:47 |
wat een klojo's ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:49 |
Dat komt door de uitwisseling van de bussen tussen de stallingen, al lijkt Kubus wel te proberen vaste setjes voor de stallingen te houden. Maar aan wisselingen ontkom je niet, omdat ze wel willen dat bussen ongeveer een gelijk aantal kilometers draaien. | |
Gnittoo | dinsdag 24 januari 2012 @ 21:44 |
![]() nog veel meer pics ![]() | |
stavromulabeta | zaterdag 28 januari 2012 @ 23:02 |
Is dat nou een VSL-bus rond 3:08? Of ben ik gewoon gek aan het worden? Die dingen heb ik sinds de brugklas niet meer gezien. | |
GlenSpey | zondag 29 januari 2012 @ 00:45 |
Wel opvallend, in een andere clip van scooter rijdt ook al een bus rond; een Duvedec als ik me niet vergis ![]() | |
stavromulabeta | zondag 29 januari 2012 @ 00:48 |
Maar wat doet in godsnaam een VSL-bus in een in Brabant spelende videoclip van een Duitse band anno 2011? | |
NoBody122 | zondag 29 januari 2012 @ 03:59 |
Wat een fijne bussen waren dat! Vaak in gezeten als passagier, naar school, in de wat latere 90'er jaren ![]() Had er ook als chauffeur nog wel eens in willen rijden, maar toen ik begon waren ze allemaal al lang en breed pleite. | |
springer1980 | zondag 29 januari 2012 @ 09:38 |
Een oude Hermes bus zou idd logischer zijn. Ik vermoed dat dit de VSL bus van de SVA is maar die hebben toch ook een oude Hermes Alliance bus? | |
Kentekenplaat | zondag 29 januari 2012 @ 16:08 |
150 kilometer? ![]() Wat ik een faal van de nieuwe dienstregeling vind: een goedlopende nachtbus niet meer door het dorp laten gaan, maar alleen nog laten stoppen langs de autoweg. Ik gok dat die bus straks toch aanmerkelijk minder goed loopt. | |
NoBody122 | zondag 29 januari 2012 @ 20:48 |
Klachten van dorpsbewoners ontvangen ofzo? ![]() | |
springer1980 | maandag 30 januari 2012 @ 01:48 |
Ik bedoelde eigenlijk een oude BBA of Veolia bus ![]() | |
thumbnail | maandag 30 januari 2012 @ 09:07 |
Dat zou best kunnen want hier slopen ze ook de boel als ze uit de nachtbus komen. | |
NoBody122 | maandag 30 januari 2012 @ 17:15 |
Dat volk moet zelf een keer gesloopt worden ![]() | |
springer1980 | maandag 30 januari 2012 @ 20:38 |
Heb ik iets gemist, heeft Veolia weer een consessie gewonnen of nieuwe bussen aangeschaft? Kwam vandaag op de A27 richting Gorinchem een nieuwe Veolia bus tegen op groene handelaars kenteken. Was volgens mij een gewone 12 meter bus met aan de voorkant een verchroomde cirkel, weet even niet meer wat voor merk dat ook al weer was, maar het was iig geen citaro. De cirkel was vele malen breder dan die van Mercedes en in de binnenzijde van de cirkel zat niks... | |
springer1980 | maandag 30 januari 2012 @ 20:45 |
Arriva heeft zulke bussen ook gehad maar dan vele malen kleiner, volgens Busfoto.nl blijkt het een Heuliez-Irisbus te zijn. Volgens mij had die Veolia bus die ik tegen kwam hetzelfde logo voorop... | |
Alexxxxx | maandag 30 januari 2012 @ 21:59 |
![]() Merk en type: Mercedes-Benz O405 Eigenaar: De Wilg Land van herkomst: België Locatie: Opglabbeek Datum: 29 januari 2012 | |
Ofyles2 | maandag 30 januari 2012 @ 22:17 |
De midibussen die Arriva rond heeft rijden in Gorinchem zijn van het type Heuliez GX127. Ik weet niet of jij een Irisbus Citélis 12 of een Heuliez GX327 gespot hebt. | |
Alexxxxx | maandag 30 januari 2012 @ 22:32 |
![]() Merk en type: Berkhof Eigenaar: De Wilg Land van herkomst: België Locatie: Belgisch Limburg Datum: 29 januari 2012 | |
springer1980 | dinsdag 31 januari 2012 @ 01:41 |
Tja dat weet ik ook niet, de bus zal ongetwijveld wel een keer gespot worden op de lijndienst door een busfotograaf... | |
Peterselieman | vrijdag 3 februari 2012 @ 21:10 |
De sneeuw en de files hebben vandaag in het busverkeer hier en daar ook tot vertragingen geleid. Zag dat lijn 350 Leeuwarden binnenreed met +35. De bus vertrok vervolgens met 10 minuten vertraging voor de rit terug naar Alkmaar. Opmerkelijk was dat de rit van 16:00 uur versterkt werd door een Setra van Arriva Touring! Normaal zou dit Van der Horn zijn geweest. | |
marcel.nl | vrijdag 3 februari 2012 @ 21:26 |
En op lijn 178 van Groningen naar Appingedam via Siddeburen zag ik vanmiddag een Qbuzz Qliner rijden met opschrift "178 - extra bus" | |
Alexxxxx | zondag 5 februari 2012 @ 13:01 |
![]() ![]() Merk en type: Mercedes-Benz Eigenaar: Qbuzz Land van herkomst: Nederland Locatie: Drenthe Datum: 4 februari 2012 | |
smvs | zondag 5 februari 2012 @ 13:15 |
Ik verwonderde me over iets, misschien weet iemand het hier. Veel spitsbussen hebben 's ochtends of 's middags slechts een dienstregeling in één richting. Bijvoorbeeld lijn 276 van Connexxion in de regio Utrecht/Amersfoort. Hoe zit dat dan, rijdt zo'n bus dan in de regel leeg (als 'geen dienst') terug richting het beginpunt? Of zou het een andere lijn worden? (die eventuele andere lijn gaat dan in ieder geval niet terug naar Amersfoort want vanaf de Uithof/Utrecht oost gaat alleen om 8:18 een bus (lijn 623, schoolbus) naar Amersfoort). | |
thumbnail | zondag 5 februari 2012 @ 14:30 |
Of leeg naar binnen (gebroken dienst) of op een andere lijn. | |
Peterselieman | zondag 5 februari 2012 @ 14:33 |
dat is logisch trouwens, want er is een tekort aan streekbussen sinds lijn 316 en 317 met LE's gereden worden. Daarom zie je regelmatig stadsbussen en Qliners versterkingsdiensten op streek rijden. | |
springer1980 | woensdag 15 februari 2012 @ 20:42 |
De bus blijkt op proef te rijden in Maastricht: http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/busfoto/ronaldbartels/ | |
Peterselieman | dinsdag 21 februari 2012 @ 19:30 |
Arriva, xx en Kubus hebben een offerte ingediend voor de concessie Noord- en Zuidwest Fryslân, Leeuwarden, Schiermonnikoog en de lijn Groningen - Emmeloord. Op 20 maart zal duidelijk worden welke partij het vervoer zal krijgen. | |
marcel.nl | dinsdag 21 februari 2012 @ 20:45 |
Als dat Qbuzz wordt, dan wordt heel noord NL gekubust, midden NL Syntus en daaronder Arriva en daaronder Veolia ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 21 februari 2012 @ 23:16 |
van mij mag Qbuzz t wel hebben hoor.. mischien dat er dan nog wat mooie lijnen ontstaan... :-) | |
Alexxxxx | woensdag 22 februari 2012 @ 20:40 |
![]() Merk en type: MAN Lions City Eigenaar: Connexxion Land van herkomst: Nederland Locatie: A7 ter hoogte van Joure Datum: 22 februari 2012 Busnummer: 8850 | |
Alexxxxx | woensdag 22 februari 2012 @ 20:42 |
kuttopic, slotje |