Als je die verhaaltjes letterlijk neemt hebben de gelovigen het totaal niet begrepen en komt dat wel zeer belachelijk over. Maar dit was nooit de bedoeling dit letterlijk te nemen. Dit was gewoon één pak symboliek. Lijkt maar niet door te dringen. zucht.quote:Op maandag 14 november 2011 11:24 schreef Akziom het volgende:
[..]
En dat ze een levendige fantasie hadden.
Pratende slangen, op water lopen, brood en vis uit thin air tevoorschijn toveren, opstaan uit de dood... Je moet het ze nageven, aan creativiteit geen gebrek daar bij de editorial staff van de bijbel.
Als er geen wil is, dan betekend dat dat het totaal willekeurig is dat ik ik ben. Als er 1 geest bestaat, dan is het wel logische. Er is 1 geest en dat is die van mij. Jij, anders dan mij, bent slechts "een stuk vlees" of anders gezegd, jij bent onderdeel van mijn "wil".quote:Op zondag 13 november 2011 16:50 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Waarom zou jij opeens mij kunnen zijn? Wat is er onlogisch aan dat jij mij niet kunt zijn in het geval dat we 'slechts een stuk vlees' zijn. En hoe maakt het erbij halen van een ziel/geest/wil het verhaal opeens wel logisch dan?
Wat bedoel je met God? Welke God? Jouw God, hun God, ....er zijn er zo veel...quote:Op vrijdag 11 november 2011 10:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Bewijs dat God bestaat:
Een gevolg moet gelijk zijn aan de oorzaak. Wij hebben het idee van perfectie in ons. Dat idee kan maar één gelijke oorzaak hebben, en dat is de perfectie zelve. En die perfectie is God.
Nog een bewijs:
Iedere beweging wordt veroorzaakt door een andere beweging. Deze ketting moet een begin hebben, oftewel iets dat iets anders beweegt, maar zelf niet beweegt. Deze Onbewogen Beweger kan niemand anders zijn dan God.
Nog eentje dan, omdat ik op dreef ben:
Je zult met me eens zijn dat God het summum is: er kan niets groters dan God gedacht worden. Laten we duur doen, en dat met een Latijnse term 'Id Quod Maior Cogitari Nequid', kortweg IQM, noemen.
Welnu, als God niet bestaat, kan er iets gedacht worden dat groter is dan hij, namelijk een bestaande God, en is hij niet het IQM. Daarom moet God wel bestaan: bestaan is inherent aan Zijn grootsheid.
Daar zeg je iets zinvols. Dat betekend dat het uiteindelijk kan dat iets word veroorzaakt door zichzelf en niet door god.quote:Op vrijdag 11 november 2011 10:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Bewijs dat God bestaat:
Een gevolg moet gelijk zijn aan de oorzaak. Wij hebben het idee van perfectie in ons. Dat idee kan maar één gelijke oorzaak hebben, en dat is de perfectie zelve. En die perfectie is God.
Een fietsketting heeft toch ook geen begin en geen einde. Onzin argument.quote:Nog een bewijs:
Iedere beweging wordt veroorzaakt door een andere beweging. Deze ketting moet een begin hebben, oftewel iets dat iets anders beweegt, maar zelf niet beweegt. Deze Onbewogen Beweger kan niemand anders zijn dan God.
quote:Op maandag 14 november 2011 15:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat bedoel je met God? Welke God? Jouw God, hun God, ....er zijn er zo veel...
Eigenlijk ben ik in de veronderstelling dat Blue-birds een popie-jopie atheïst is, die atheïst is geworden uit verzet in plaats van omdat hij zich voldoende heeft ingelezen en er voldoende over nagedacht heeft om zelf tot deze conclusie te komen.quote:Op maandag 14 november 2011 15:42 schreef Demon_from_heaven het volgende:
[..]
Daar zeg je iets zinvols. Dat betekend dat het uiteindelijk kan dat iets word veroorzaakt door zichzelf en niet door god.
[..]
Een fietsketting heeft toch ook geen begin en geen einde. Onzin argument.
natuurlijk...Dan begrijp jij niet wat God is. God heeft eigenschappen waar jouw bedachte spaghettimonster helemaal niet aan voldoet. Wat wil je nu beweren? Je bedenkt een metafoor. Iets wat niet bestaat en vervolgens pas je dat toe op God. Tuurlijk...Kan je niet met een beter argument aankomen ipv je bedachte spaghettimonster? Alsof je bedenksel te vergelijken valt met de eeuwige God.quote:Je weet wel dat het FSM een metafoor is, maar blijkbaar snap je de metafoor niet. Vervang God door FML in jouw post en er verandert niks. Je bewijst geen van beide en je argumenten kloppen in beide gevallen niet.
We kunnen hetzelfde argument doen met een willekeurige god uit de tig religies die er zijn geweest en de tig religies die er nu nog zijn en de uitkomst is exact hetzelfde... je argument is kul.quote:Op maandag 14 november 2011 17:48 schreef Robmeister het volgende:
[..]
natuurlijk...Dan begrijp jij niet wat God is. God heeft eigenschappen waar jouw bedachte spaghettimonster helemaal niet aan voldoet. Wat wil je nu beweren? Je bedenkt een metafoor. Iets wat niet bestaat en vervolgens pas je dat toe op God. Tuurlijk...Kan je niet met een beter argument aankomen ipv je bedachte spaghettimonster? Alsof je bedenksel te vergelijken valt met de eeuwige God.
God bewijst zichzelf. Hij bewijst zichzelf door de Bijbel en door zijn schepping. Het feit dat jij bestaat bewijst God. Dankzij God bestaat alles. en niets kan bestaan zonder God.quote:Jouw god is niet meer dan een metafoor, en jullie proberen al duizenden jaren jullie god te bewijzen. Is nog niet gelukt he, anders was iedereen wel gelovig.
Iedereen kan in zijn eigen schepping komen. Aangezien je buiten je eigen schepping staat kan je doen en laten met je schepping wat je wil. Vergelijk dat bv met een huis die je gebouwd hebt. Als je er een deur in bouwt kan je zo je eigen creatie inwandelen.quote:Als iets buiten de schepping staat (en ik ben het voor een keer met je eens) dan kan het ook geen mensen inspireren, en dan kan het al helemaal geen boekje schrijven. Gooi die bijbel dan maar weg, of stook het in de open haard.
Dat is dan mooi van de Vedas maar zover ik weet is er weinig uitgekomen van die voorspellingen. Dat kan je over de profeten uit de Bijbel niet zeggen. alleen al het feit dat Israel bestaat zegt iets over de betrouwbaarheid van de Bijbel. En is Israel lang niet het enige duidelijke teken die God heeft gegeven. Maar wel de bekenste.quote:Hoe kan iets dat buiten de schepping staat nou in de schepping komen? Iets dat eeuwig is, kan zich niet manifesteren aan een schepsel dat niet eeuwig is. Daarom noemden de joden God de rust en satan de chaos. God staat voor geest en satan voor materie.
En je hebt echt geen idee he van andere boeken waarin "profetieen" staan opgeschreven? De Veda's van de Hindoes beweren dat wij nu in een duister tijdperk leven, waarin de mens gematerialiseerd raakt. En dat we na zoveel jaren een ander tijdperk krijgen, die van het licht.
Nee want die Goden bestaan niet..Er is maar een echte God en dat is Jezus en niemand anders.quote:Op maandag 14 november 2011 17:54 schreef TerryStone het volgende:
[..]
We kunnen hetzelfde argument doen met een willekeurige god uit de tig religies die er zijn geweest en de tig religies die er nu nog zijn en de uitkomst is exact hetzelfde... je argument is kul.
Wie zegt dat die goden niet bestaan? Jij? Er is evenveel te zeggen voor het bestaan van Zeus als dat er te zeggen is voor het bestaan van jouw god. Kijk maar om je heen, het feit dat jij bestaat en het feit dat de natuur bestaat is al voldoende bewijs voor het bestaan van Zeus. Dit is absoluut waar omdat ik zeg dat het waar is!quote:Op maandag 14 november 2011 18:00 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Nee want die Goden bestaan niet..Er is maar een echte God en dat is Jezus en niemand anders.
Ik ben het licht de waarheid en het leven en niemand komt tot de vader dan door mij.
Dat is waar of niet waar. Ik geloof die claim van Jezus.
Idem Dito voor het FSM. Die bestaat en niets kan bestaan zonder FSM.quote:Op maandag 14 november 2011 17:56 schreef Robmeister het volgende:
God bewijst zichzelf. Hij bewijst zichzelf door de Bijbel en door zijn schepping. Het feit dat jij bestaat bewijst God. Dankzij God bestaat alles. en niets kan bestaan zonder God.
En Bil Gates de vensters.quote:Jezus heeft gezegt dat hij de poort is.
Voor zover je weet natuurlijk. Geloven is toch een sterker argument niet ?quote:Dat is dan mooi van de Vedas maar zover ik weet is er weinig uitgekomen van die voorspellingen.
Dan zijn de Veda's even betrouwbaar, want India bestaat ook nog.quote:Dat kan je over de profeten uit de Bijbel niet zeggen. alleen al het feit dat Israel bestaat zegt iets over de betrouwbaarheid van de Bijbel.
Nee hoor, Italië is bekender, en dat is duidelijk de bakermat van het FSM. Zo zie je maar weer dat je het verkeerde geloof aanhangt.quote:En is Israel lang niet het enige duidelijke teken die God heeft gegeven. Maar wel de bekenste.
natuurlijk...Dan begrijp jij niet wat het Flying Spaghetti Monster is. FSM heeft eigenschappen waar jouw bedachte god helemaal niet aan voldoet. Wat wil je nu beweren? Je bedenkt een metafoor. Iets wat niet bestaat en vervolgens pas je dat toe op FSM. Tuurlijk...Kan je niet met een beter argument aankomen ipv je bedachte god? Alsof je bedenksel te vergelijken valt met het eeuwige Flying Spaghetti Monster.quote:Op maandag 14 november 2011 17:48 schreef Robmeister het volgende:
[..]
natuurlijk...Dan begrijp jij niet wat God is. God heeft eigenschappen waar jouw bedachte spaghettimonster helemaal niet aan voldoet. Wat wil je nu beweren? Je bedenkt een metafoor. Iets wat niet bestaat en vervolgens pas je dat toe op God. Tuurlijk...Kan je niet met een beter argument aankomen ipv je bedachte spaghettimonster? Alsof je bedenksel te vergelijken valt met de eeuwige God.
Snap je er nou echt geen reet van?quote:Op maandag 14 november 2011 18:00 schreef Robmeister het volgende:
Nee want die Goden bestaan niet..Er is maar een echte God en dat is Jezus en niemand anders.
Ik ben het licht de waarheid en het leven en niemand komt tot de vader dan door mij.
Dit argument is dus per definitie volslagen nonsens. Ongeacht wat je voor <entiteit> invult. Dus geef nu eens een echte reden graag.quote:"Er is maar één heilige <insert favoriete entiteit hier> en Hij/Zij/Het is de Ene Ware™ en de Schepper en bron van het leven en alles wat bestaat, en ieder alternatief bestaat niet want dat heb je zelf bedacht"
Nou neuh, jij gelooft iets wat door iemand (niemand heeft een flauw idee wie precies) is opgeschreven uit de herinnering hoe jezus dat misschien wel eens gezegd zou kunnen hebben.quote:Op maandag 14 november 2011 18:00 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dat is waar of niet waar. Ik geloof die claim van Jezus.
Hoe precies heb je dat vastgesteld? En nee, 'omdat God bestaat' is daar geen antwoord op. Maar dat soort logica zal je wel niet snappen.quote:
Jij begrijpt niet wat FSM is. FSM heeft eigenschappen waar jouw bedachte god helemaal niet aan voldoet. Wat wil je nu beweren? Je bedenkt een metafoor. Iets wat niet bestaat en vervolgens pas je dat toe op het FSM. Tuurlijk...Kan je niet met een beter argument aankomen ipv je bedachte god? Alsof je bedenksel te vergelijken valt met het eeuwige FSM.quote:Op maandag 14 november 2011 17:48 schreef Robmeister het volgende:
[..]
FSM bewijst zichzelf. Hij bewijst zichzelf door het Evangelie van FSM en door zijn schepping. Het feit dat jij bestaat bewijst FSM. Dankzij FSM bestaat alles. en niets kan bestaan zonder FSM.quote:Op maandag 14 november 2011 17:56 schreef Robmeister het volgende:
[..]
God bewijst zichzelf. Hij bewijst zichzelf door de Bijbel en door zijn schepping. Het feit dat jij bestaat bewijst God. Dankzij God bestaat alles. en niets kan bestaan zonder God.
Iedereen kan in zijn eigen schepping komen. Aangezien je buiten je eigen schepping staat kan je doen en laten met je schepping wat je wil. Vergelijk dat bv met een huis die je gebouwd hebt. Als je er een deur in bouwt kan je zo je eigen creatie inwandelen.quote:[..]
Iedereen kan in zijn eigen schepping komen. Aangezien je buiten je eigen schepping staat kan je doen en laten met je schepping wat je wil. Vergelijk dat bv met een huis die je gebouwd hebt. Als je er een deur in bouwt kan je zo je eigen creatie inwandelen.
Jezus heeft gezegt dat hij de poort is.
Dat is dan mooi van de Bijbel maar zover ik weet is er weinig uitgekomen van die voorspellingen. Dat kan je over de profeten uit het Evangelie van FSM niet zeggen. alleen al het feit dat Italië bestaat zegt iets over de betrouwbaarheid van dat Evangelie. En Italië is lang niet het enige duidelijke teken dat FSM heeft gegeven. Maar wel het bekendste.quote:[..]
Dat is dan mooi van de Vedas maar zover ik weet is er weinig uitgekomen van die voorspellingen. Dat kan je over de profeten uit de Bijbel niet zeggen. alleen al het feit dat Israel bestaat zegt iets over de betrouwbaarheid van de Bijbel. En is Israel lang niet het enige duidelijke teken die God heeft gegeven. Maar wel de bekenste.
quote:Op maandag 14 november 2011 15:14 schreef Demon_from_heaven het volgende:
[..]
Als er geen wil is, dan betekend dat dat het totaal willekeurig is dat ik ik ben. Als er 1 geest bestaat, dan is het wel logische. Er is 1 geest en dat is die van mij. Jij, anders dan mij, bent slechts "een stuk vlees" of anders gezegd, jij bent onderdeel van mijn "wil".
In dat geval is het een keus dat ik ik ben en niet meer compleet willekeurig. Dat maakt mijn "wil" echt en jou slechts een bijzaak. Dan draait jou leven uiteindelijk om mijn leven.
Ja, ik snap dat als je dit leest dat dit heel egocentrisch klinkt en dat is het ook. Je zou zomaar kunnen denken dat met deze gedachte andere er niet toe doen, begrijpelijk. maar nee, dat is niet zo. Als solipsist, kan je ook andere helpen om je eigen "wil" te voeden. Eigenlijk is het gewoon alsof je door aardig te zijn je eigen ego "streelt".
Ohja, als je begrip wil in deze manier van denken, leef je dan in door jezelf als de ik persoon te zien en niet mij.
Je moet de zaken niet omdraaien he, israel is er omdat de bijbel, was de bijbel er niet geweest en al die amerikaanse christenen, dan was israel er niet geweest. Echte orthodoxe joden accepteren de staat israel niet eens.quote:Dat is dan mooi van de Vedas maar zover ik weet is er weinig uitgekomen van die voorspellingen. Dat kan je over de profeten uit de Bijbel niet zeggen. alleen al het feit dat Israel bestaat zegt iets over de betrouwbaarheid van de Bijbel. En is Israel lang niet het enige duidelijke teken die God heeft gegeven. Maar wel de bekenste.
Zeker zeker, dat mag duidelijk zijn. Maar ja, ze hadden niet veel anders om te doen dan dagenlang nadenken over een mooi en pakkend verhaal/sprookje.quote:Op maandag 14 november 2011 11:24 schreef Akziom het volgende:
[..]
En dat ze een levendige fantasie hadden.
Pratende slangen, op water lopen, brood en vis uit thin air tevoorschijn toveren, opstaan uit de dood... Je moet het ze nageven, aan creativiteit geen gebrek daar bij de editorial staff van de bijbel.
Hersenen kreeg je al toen je 0 was (of daarvoor al) Maar die van jou hebben zich blijkbaar goed ontwikkeld. Chapeau!quote:Op donderdag 10 november 2011 22:53 schreef Blue-birds het volgende:
Ik zal op mijn titel alleen al, vast wat boze reacties krijgen.
Maar op internet kan je gelukkig alles zeggen wat je wilt, en dat doe ik dan ook (:
Ik zal eventjes uitleggen waarom ik denk dat ik achter de titel van dit topic sta.
Ik ben streng christelijk opgevoed, elke zondag naar de kerk, bidden voor het eten, voordat je naar bed gaat, etc etc.
Maar toen ik rond mijn 11e/12e hersenen kreeg, en dingen niet zomaar meer van mensen aannam.
Bij de sint & co: Dat is gewoon omdat het leuks is voor volwassenen om hun peuters voor de gek te houden, en zelf de gelegenheid te kunnen aangrijpen om ook een beetje gek te doen.quote:Wilt iemand mij uitleggen, waarom kinderen worden opgevoed met 'leugens' danwel, verhalen die je niet kunt controleren. [hierbij ook sinterklaas/kerstman/sprookjes/tandenfee.]
Het heeft een nut voor de ouders. Hun geloof werkt alleen als 'alles klopt' Je kunt niet stukjes van de puzzel weglaten. De stukjes waar het kind in voor komt moeten er dus ook bij. Het geloof is in de meeste gevallen een (onbewust) psychologisch hulpmiddel om het leven aan te kunnen. (het helpt vooral bij tegenslag in het leven)quote:Is dit omdat de ouders het zelf leuk vinden, is dat ze zo geleerd? of heeft het werkelijk ook een nut?
Maar niet tegen oprispend maagzuur, griep of verkoudheden.quote:Op maandag 14 november 2011 23:14 schreef vaarsuvius het volgende:
(het helpt vooral bij tegenslag in het leven)
Weet je wat beter helpt bij tegenslag? De Stoa. Of het Epicurisme. Allebei hebben uitgebreide methodes om om te gaan met verdriet en tegenslag, en dat zonder goden! Ze leren je dat het lot onveranderbaar is, en dat je het ten volle moet omarmen om gelukkig te kunnen worden. Dat houdt in dat je moet gaan leven, en je niet druk moet maken om trivialiteiten.quote:Op maandag 14 november 2011 23:14 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Hersenen kreeg je al toen je 0 was (of daarvoor al) Maar die van jou hebben zich blijkbaar goed ontwikkeld. Chapeau!
[..]
Bij de sint & co: Dat is gewoon omdat het leuks is voor volwassenen om hun peuters voor de gek te houden, en zelf de gelegenheid te kunnen aangrijpen om ook een beetje gek te doen.
Bij serieuze geloven: Dat is omdat het nut van geloof alleen werkt als je het zelf echt helemaal gelooft. en als je het zelf echt helemaal gelooft, dan denk je dat het dus De Waarheid is, en je wilt het beste voor je kinderen, dus ook De Waarheid voor je kinderen... Waarom zou je het immers anders geloven?
[..]
Het heeft een nut voor de ouders. Hun geloof werkt alleen als 'alles klopt' Je kunt niet stukjes van de puzzel weglaten. De stukjes waar het kind in voor komt moeten er dus ook bij. Het geloof is in de meeste gevallen een (onbewust) psychologisch hulpmiddel om het leven aan te kunnen. (het helpt vooral bij tegenslag in het leven)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |