Een vraagje, waar volg je deze vakken? Aan een gewone hogeschool / uni of is het een ander opleidingsinstituut?quote:Op donderdag 10 november 2011 20:58 schreef Captain_Maximum het volgende:
Ik had vandaag 2 tentamens. Financieel rekenkunde en Verzekeringen. De eerste ging wel redelijk goed, maar de tweede tentamen was echt verschrikkelijk. Map van 300 pagina's en er worden dingen gevraagd die ergens één keer in de map te lezen zijn. Het is een interessant onderwerp, alleen je moet zoveel onthouden dat het gewoon teveel wordt.
Over 2 maanden krijg ik de uitslag.
Lotgenoot hier, maar ik wil nu echt rustpuntjes gaan vinden om serieus met mijn studie bezig te gaan. Wat bij mij wel werkt is om met alleen studieboeken naar een openbare bibliotheek te gaan, dan is er weinig dat je kan afleiden.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:29 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik vind het knap van je
Zelf heb ik nogal gefaald tijdens mijn tentamens afgelopen week, mede vanwege slaap- en concentratiegebrek
De opleiding volg ik via het AI (Actuarieel Instituut). Je kunt kiezen voor thuisstudie of één keer in de week college. Kan wel een paar vragen van Financiële Rekenkunde laten zien.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:33 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Een vraagje, waar volg je deze vakken? Aan een gewone hogeschool / uni of is het een ander opleidingsinstituut?
Ik heb namelijk zelf ook interesse in die onderwerpen en zou op termijn, naast mijn gewone werk, me hier in willen verdiepen.
Ik weet niet of ik uberhaupt wel door wil met mijn studie, of ik wel mijn hele leven wil werken in de elektronica... Ik zou liever een alfastudie gaan doen, denk ik, nu ik een tijdje heb ervaren hoe mijn huidige studie bevalt.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:33 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Een vraagje, waar volg je deze vakken? Aan een gewone hogeschool / uni of is het een ander opleidingsinstituut?
Ik heb namelijk zelf ook interesse in die onderwerpen en zou op termijn, naast mijn gewone werk, me hier in willen verdiepen.
[..]
Lotgenoot hier, maar ik wil nu echt rustpuntjes gaan vinden om serieus met mijn studie bezig te gaan. Wat bij mij wel werkt is om met alleen studieboeken naar een openbare bibliotheek te gaan, dan is er weinig dat je kan afleiden.
Ik vind het best leuk om nieuwe informatie aangeboden te krijgen, maar het is zoals ik het nu ervaar gewoon te eenzijdig en niet goed genoeg aansluitend bij wat ik zoek in een opleiding.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:39 schreef tijnbrein het volgende:
Studie ben blij dat ik daar vanaf ben
Dat lijkt me interessant, en het AI staat precies voor?quote:Op donderdag 10 november 2011 22:36 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
De opleiding volg ik via het AI. Je kunt kiezen voor thuisstudie of één keer in de week college. Kan wel een paar examenvragen van Financiële Rekenkunde laten zien.
Eén ding kan ik je zeggen, voor een NT'er is het net zo zwaar om een studie met tegenzin te doen als voor iemand met een handicap. Dus als het je echt niet ligt dan zal je op een gegeven moment de moed opgeven.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:36 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik uberhaupt wel door wil met mijn studie, of ik wel mijn hele leven wil werken in de elektronica... Ik zou liever een alfastudie gaan doen, denk ik, nu ik een tijdje heb ervaren hoe mijn huidige studie bevalt.
Dat vond ik toen ik nog op school zat vaak ook het probleem. Praktijk was leuk theorie saaiquote:Op donderdag 10 november 2011 22:41 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik vind het best leuk om nieuwe informatie aangeboden te krijgen, maar het is zoals ik het nu ervaar gewoon te eenzijdig en niet goed genoeg aansluitend bij wat ik zoek in een opleiding.
Actuarieel Instituutquote:Op donderdag 10 november 2011 22:43 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat lijkt me interessant, en het AI staat precies voor?
Dank je.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:43 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Actuarieel Instituut
(had bericht al aangepast)
Een plan B heb ik wel, alleen het toekomstperspectief...quote:Op donderdag 10 november 2011 22:43 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat lijkt me interessant, en het AI staat precies voor?
[..]
Eén ding kan ik je zeggen, voor een NT'er is het net zo zwaar om een studie met tegenzin te doen als voor iemand met een handicap. Dus als het je echt niet ligt dan zal je op een gegeven moment de moed opgeven.
Hoewel mijn situatie anders lag, ik vond / vind mijn studie wel leuk (zitten natuurlijk altijd een paar minder leuke vakken tussen, maar dat heb je altijd), maar heb ik wel geleerd dat je niet tijdenlang tegen een probleem moet zitten aanhikken. Dat heeft mij teveel jaren van mijn leven gekost, dus praat er alsjeblieft op tijd met iemand in je omgeving (ouders, studieadviseur, mentor) zodat jij niet dezelfde fout als ik begaat en te lang blijft hangen.
Maar niet zomaar snelle beslissingen maken, er goed over nadenken en het er met anderen over hebben! En natuurlijk een plan B verzinnen om een studie met toekomstperspectief te zoeken die jij wel leuk vindt!
Volgens mij komt meer dan 50% van de mensen in een ander beroep terecht dan hetgeen waarvoor ze gestudeerd hebben. En een studie geeft ook van een verkeerd beeld van hetgeen wat je tijdens het uitoefenen van je vak doet.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:48 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Een plan B heb ik wel, alleen het toekomstperspectief...
Maar ik ga sowieso de rest van het studiejaar nog mijn best doen hier, er zijn ook nog best wat dingen leuk aan mijn huidige studie
Alleen mijn hele arbeidsleven daarin doorbrengen zie ik nu al niet meer zo zitten.
Dit soort dingen krijg je in de eerste modulequote:
Klopt, ik ben afgestudeerd als webdesigner en beeldend kunstenaar en ik werk nu als actuarieel medewerker.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:50 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Volgens mij komt meer dan 50% van de mensen in een ander beroep terecht dan hetgeen waarvoor ze gestudeerd hebben. En een studie geeft ook van een verkeerd beeld van hetgeen wat je tijdens het uitoefenen van je vak doet.
Mischien kun je je daarover nog meer informeren.
Komt er veel rekenwerk bij kijken, werk je al met wiskundige modellen?quote:Op donderdag 10 november 2011 22:53 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Klopt, ik ben afgestudeerd als webdesigner en beeldend kunstenaar en ik werk nu als actuarieel medewerker.
Ik zou de antwoorden niet zo uit mijn mouw kunnen schudden, maar nu heb ik een idee waar je mee bezig bent.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:52 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Dit soort dingen krijg je in de eerste module
http://i3.photobucket.com/albums/y82/princesspsp/rekenkunde2.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y82/princesspsp/rekenkunde1.jpg
Tot nu toe alleen nog de basis gehad, maar de volgende modulen gaat er wel verder op in zoals kansrekening. Wat ik nu doe is vooral ouderdomspensioenen berekenen en dat gaat gewoon volgens een bekende formule.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:56 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Komt er veel rekenwerk bij kijken, werk je al met wiskundige modellen?
Pensioenen, lijkt me ook een prachtig werkterrein, enerzijds omdat het zoveel mensen raakt en er zijn ingewikkelde econometrische modellen voor.
Ik heb hier juist voor gekozen omdat je veel met rekenen bezig bent. Op school was het ook al mijn favoriete vak.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:59 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ik zou de antwoorden niet zo uit mijn mouw kunnen schudden, maar nu heb ik een idee waar je mee bezig bent.
Hoewel wiskunde voor mij altijd een struikelblok was vond ik financiële berekeningen altijd erg leuk om te doen, vind jij het zelf ook leuk om zoveel met rekenen bezig te zijn of zie je dit onderdeel als noodzakelijk kwaad van hetgeen waar je mee bezig bent?
Aha, een perfectionist in ons midden, je wilt het allemaal tot in de puntjes doenquote:Op donderdag 10 november 2011 22:03 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Zelf kijk ik er op een bijzondere manier na, omdat:
- ik van de regeling gebruik heb gemaakt;
- het nu mijn werkterrein raakt.
Die jongen is een goed voorbeeld van iemand die waarschijnlijk prima in een aangepaste functie kan werken. Hoe zit het met ADD en inlevingsvermogen? De meesten met een beperking en een Wajong willen maar al te graag aan de slag. Een voordeel voor werkgevers: de doelgroep is misschien ook nog bereid om voor (iets meer dan) het minimumloon te werken.
Het is dus een uitkering voor het leven. Alleen als je langdurig de grens van 112% van het voltijds minimumloon (voor een hoogopgeleide) overschrijdt, word je uit de regeling gezet. Je moet het dus best bont maken...
Pfff... weer te veel wijzigingen in dit bericht
Dat bestaat tegen die tijd niet meerquote:Op vrijdag 11 november 2011 15:08 schreef schaal_9 het volgende:
Voor de vrijgezellen onder ons: zouden jullie verder willen na de AOW?
Waarom denk je dat?quote:Op vrijdag 11 november 2011 15:12 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat bestaat tegen die tijd niet meer
Omdat het onbetaalbaar is geworden dan. Over 25 jaar moet je werken tot je echt niet meer kan.quote:
Goeie regeling, lijkt me anders nog best eenzaam als je met pensioen bent. Elk nadeel heb zijn voordeel. Die jongen die op Nieuwsuur was, is nu al met pensioen...quote:Op vrijdag 11 november 2011 15:58 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Omdat het onbetaalbaar is geworden dan. Over 25 jaar moet je werken tot je echt niet meer kan.
Jij liever dan ik.quote:Op vrijdag 11 november 2011 16:35 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Goeie regeling, lijkt me anders nog best eenzaam als je met pensioen bent. Elk nadeel heb zijn voordeel. Die jongen die op Nieuwsuur was, is nu al met pensioen...
Gelukkig zijn er nog mensen die genoegen nemen met weinigquote:Op vrijdag 11 november 2011 18:08 schreef Auti het volgende:
Ik denk dat ik dan al dood ben, en mocht dat niet zo zijn dan is het niet iets waar ik mij mee bezig hou en mij al helemaal niet druk over wil maken. Ik kan er weinig over zeggen.
*Lekker alleen thuis is, heerlijk.. en dan nog moeten vluchten voor bedelende kinderen
Ook voor jou is er nog wel AOW straksquote:
Ja het gaat beter nu, dinsdag moet ik naar de neuroloog.quote:Op vrijdag 11 november 2011 18:56 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er nog mensen die genoegen nemen met weinig
Gaat het inmiddels alweer wat beter met je gezondheid?
Vandaag was het echt een eenzame bedoening op het werk. Soms waren meerdere mensen die over een bepaald onderwerp gaan er niet. En waarom stond de vrolijkste carrière nu weer achter de kassa voor de sigaretten? Vroeger he... vroegah
kon je daar nog strippenkaarten kopen en het praatje kreeg je er gratis bij
AOW is ongeveer gelijk aan het sociaal minimum. In dat geval zou je kunnen zeggen: Het is niks en het wordt niks, of wat genuanceerder: het maakt financieel niet zoveel uit tussen nu en later.
Dat is mooi, Schaal_9.quote:Op vrijdag 11 november 2011 22:42 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Ook voor jou is er nog wel AOW straks
Wij gaan nu al omhoog en de uitkeringen en lonen op 1 januari weer
Ik maak me meer zorgen over het het ineenstorten van de euro en de rampen die te wachten staat. Dat is een grotere zorg dan de AOW , die is nog ver weg.quote:Op vrijdag 11 november 2011 18:08 schreef Auti het volgende:
Ik denk dat ik dan al dood ben, en mocht dat niet zo zijn dan is het niet iets waar ik mij mee bezig hou en mij al helemaal niet druk over wil maken. Ik kan er weinig over zeggen.
*Lekker alleen thuis is, heerlijk.. en dan nog moeten vluchten voor bedelende kinderen
quote:Op vrijdag 11 november 2011 23:50 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik maak me meer zorgen over het het ineenstorten van de euro en de rampen die te wachten staat. Dat is een grotere zorg dan de AOW , die is nog ver weg.
Persoonlijk lijkt me dat vreselijk... sure, rust is ook fijn en moet je ook vooral nemen, maar als ik terug kijk op de periodes dat ik geen school of werk had... *gruwel*. Persoonlijk lijkt mij met pensioen gaan zonder enige vorm van (vrijwilligers)werk een hel. Maar goed, ik ben dan ook nog maar 25 en in de bloei van mijn leven, dus misschien denk ik er wel heel anders over als ik 65 benquote:Op vrijdag 11 november 2011 16:37 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Jij liever dan ik.Ik zou toch nog wel een paar jaar rustig aan willen doen als ik oud ben. 70+ ofzo
Als ik morgen 100 miljoen win dan zal ik ook blijven werken. Dan wel werk wat ik echt leuk.quote:Op zaterdag 12 november 2011 13:12 schreef Thanatos45 het volgende:
[..]
Persoonlijk lijkt me dat vreselijk... sure, rust is ook fijn en moet je ook vooral nemen, maar als ik terug kijk op de periodes dat ik geen school of werk had... *gruwel*. Persoonlijk lijkt mij met pensioen gaan zonder enige vorm van (vrijwilligers)werk een hel. Maar goed, ik ben dan ook nog maar 25 en in de bloei van mijn leven, dus misschien denk ik er wel heel anders over als ik 65 ben
Mensen zijn domme kudde dieren af en toe.quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:49 schreef Auti het volgende:
Ik dacht het is mooi weer buiten en er is intocht van Sinterklaas.. leuk.. Man oh man wat heb ik mij zitten ergeren aan achteloos volk. Overal gestressde ouders die rondlopen als kippen zonder koppen, de ouders die wel uit hun doppen kijken waren voortdurend bezig met het voorkomen dat hun kind onder een auto, fiets of brommer liep.
En hebben ze helemaal speciaal de autorijbaan van de winkelstraat afgesloten tbv de stoet, wát gaan ze doen.. massaal over het, NIET afgesloten, naastgelegen fietspad lopen..En dan klagen over fietsers
.. echt heh.. Het zal wel weer aan mij liggen. Leuk voor die kids ook, naar geparkeerde auto's kijken... mijn god wat een simpel volk.
Ik dacht dat de Sint dit jaar in Dordrecht aankwamquote:Op zaterdag 12 november 2011 15:49 schreef Auti het volgende:
Ik dacht het is mooi weer buiten en er is intocht van Sinterklaas.. leuk.. Man oh man wat heb ik mij zitten ergeren aan achteloos volk. Overal gestressde ouders die rondlopen als kippen zonder koppen, de ouders die wel uit hun doppen kijken waren voortdurend bezig met het voorkomen dat hun kind onder een auto, fiets of brommer liep.
En hebben ze helemaal speciaal de autorijbaan van de winkelstraat afgesloten tbv de stoet, wát gaan ze doen.. massaal over het, NIET afgesloten, naastgelegen fietspad lopen..En dan klagen over fietsers
.. echt heh.. Het zal wel weer aan mij liggen. Leuk voor die kids ook, naar geparkeerde auto's kijken... mijn god wat een simpel volk.
Ja dat kwam hij ook. Kees Flodderquote:Op zaterdag 12 november 2011 16:38 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik dacht dat de Sint dit jaar in Dordrecht aankwam
Aha, had ik het toch goed. Al heb ik wel moeite met het feit dat de Sint "op meerdere plaatsen tegelijk kan zijn. "quote:Op zaterdag 12 november 2011 16:39 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja dat kwam hij ook. Kees Floddermaar Sint komt op meer dan een plaats te gelijk aan
Dordrecht was de officiële intocht dit jaar
Sinterklaas is gewoon een mutantquote:Op zaterdag 12 november 2011 16:42 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Aha, had ik het toch goed. Al heb ik wel moeite met het feit dat de Sint "op meerdere plaatsen tegelijk kan zijn. "
En ik maar denken dat quantum-superpostitie alleen voorkwam bij hele kleine deeltjes.
Dat laatste.quote:Op zaterdag 12 november 2011 16:43 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Sinterklaas is gewoon een mutantof hij heeft klonen
Ouders zijn vaak hysterisch idd. Nog erger dan de kinderenquote:Op zaterdag 12 november 2011 16:53 schreef Auti het volgende:
Het was een "hulp"Sint inderdaad. Ik had echt met een hoop kleine kindjes te doen.
Wat een hysterie van ondoordachte ouders.
hahaquote:
Is ook wel leukquote:Op zaterdag 12 november 2011 16:58 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
hahaIk vind het gewoon leuk hoe ze dat doen met in die intocht op TV. Ik zou willen dat ik nog kind was
Dat extra sinterklaasjournaal laatst was erg gaaf. Dat Kees Flodder werd voorgesteld als sinterklaas.quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:00 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Is ook wel leuk![]()
Ze doen dat ook heel mooi. Ook met al die Sinterklaasjournaals
Waar de kindjes bij waren?quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:04 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat extra sinterklaasjournaal laatst was erg gaaf. Dat Kees Flodder werd voorgesteld als sinterklaas.
Zoiets. Oude Sinterklaas zat met Diebertje in de studio met het boek van sinterklaas en via een satelliet verbinding kwam de nieuwe sint (kees) in kostuum in beeldquote:
Opmerkelijk.quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:07 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Zoiets. Oude Sinterklaas zat met Diebertje in de studio met het boek van sinterklaas en via een satelliet verbinding kwam de nieuwe sint (kees) in kostuum in beeld
Bram wordt ook een dagje ouderquote:Op zaterdag 12 november 2011 17:09 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Opmerkelijk.
Sinterklaas was, is en zal toch altijd dezelfde zijn. Iemand die niet doodgaat ofzo.![]()
Vind het wel jammer dat Bram van der Vlugt mee stopt. Die kon het als de besten
Dat dan weer wel. Maar ik vind hem top.quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:23 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Bram wordt ook een dagje ouder
Sint kan moeilijk met rollator van de boot afkomenquote:Op zaterdag 12 november 2011 17:25 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat dan weer wel. Maar ik vind hem top.
In een tijd van vergrijzing ben ik voor. Zou dat wel eens willen zienquote:Op zaterdag 12 november 2011 17:29 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Sint kan moeilijk met rollator van de boot afkomen
Zwarte piet in een rolstoelquote:Op zaterdag 12 november 2011 17:35 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
In een tijd van vergrijzing ben ik voor. Zou dat wel eens willen zien
hehequote:
Hoi ambtenaren!quote:Op zondag 13 november 2011 11:08 schreef Vluchtdeur het volgende:
En toen zat het weekend er al weer bijna op.
QFTquote:
Soms merk ik dat ik op een andere golflengte zit. Bij een Bijbelstudie bijvoorbeeld gaat het veel over heel sociaal-emotionele kant van het leven, waaronder intermenselijke relaties (en de spanningen die daarbij kunnen ontstaan). Ik ben meer iemand van uitwisselen van kennis en ervaringen delen als het vrij oppervlakkig blijft.quote:Op vrijdag 11 november 2011 23:43 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat is mooi, Schaal_9.
Het is toch al zo'n dure tijd.
Maar, maak je eigenlijk meer druk om eenzaamheid, als AOW aan de orde komt?
Zie je soms tegen weekenden op wegens alleen zijn?
Het is ook wel makkelijker over feitjes te spreken dan over emotionele dingen, zeker met een "mannelijker" brein. Ik weet niet of de vrouwen bij de Bijbelstudie in de meerderheid zijn, als dat zo is dan gaan de gesprekken eerder richting sociaal-emotionele kant. Ik kan mij voorstellen dat jij veel comfortabeler voelt als het inderdaad over feitjes, ervaringen en wetenswaardigheden gaat. De discrepantie met zo'n groep dat kennelijk graag emotionele dingen aankaart vertaalt zich dan makkelijk tot het gevoel " op een andere golflengte te zitten...quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:47 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Soms merk ik dat ik op een andere golflengte zit. Bij een Bijbelstudie bijvoorbeeld gaat het veel over heel sociaal-emotionele kant van het leven, waaronder intermenselijke relaties (en de spanningen die daarbij kunnen ontstaan). Ik ben meer iemand van uitwisselen van kennis en ervaringen delen als het vrij oppervlakkig blijft.
Ik vind het eigenlijk allang best als ik mijn jaarlijkse periodiek binnensleep en ik op vakantie kan. Van mij hoeft het allemaal niet zo complex. Lijkt me sowieso geen overbodige trouwens om naast die sociaal-emotionele dingen te kijken naar je financiële situatie, zeker gezien 2012 voor veel mensen een moeilijk jaar wordt.
Het alleen-zijn in de weekenden... its all in the game. Ik heb meer tijd nodig om tot rust te komen.
Ja, ik wist nog dat je erg blij was met je mooie gekleurde sjaal (staat jou vast heel goed) , wat leuk dat je hem weer kan dragen. Ik draag nu ook een sjaal, maar eentje met een effen kleur.quote:Op dinsdag 15 november 2011 21:42 schreef schaal_9 het volgende:
@EchtGaaf: ik heb hele mooie gekleurde sjaal!
Het is eerder zo, ik doe gewoon mijn werk zo goed mogelijk en profiteer nog van betrekkelijk lage vaste lasten (goedkope huurwoning). In 2012 daalt de statische koopkracht licht. Inkomen is betrekklijk, maar sterk afhankelijk van je referentiepunt. Het tot rust komen vind ik eerlijk noodzaak dan een groot voordeel. Levenservaring is toch eigenlijk wel een pré. Heb je zelf een beetje dat idee? Feitjes kan ik inderdaad vrij goed over meepraten.
Je hebt gelijk... het is inderdaad vrij koud. Heb je genoeg warme kleding? Vooral in mijn slaapkamer is het koud. In het begin heb ik wel kippenvel in mijn bigshirt, maar dat vind ik wel lekker.
Zoiets vind ik heerlijk om in te slapen...
Leuk dat je ook een sjaal hebt! Voor mannen is effen vrij gebruikelijk. De kleurrijke sjaaltjes zijn meestal vrouwelijke sjaaltjes.quote:Op dinsdag 15 november 2011 22:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Tot rust komen is zeer noodzakelijk, anders raak je helemaal snel overprikkeld. Dan is het weer wel prettig als je je tijd voor jezelf hebt en niet gestoord word.
Levenservaring? Ja absoluut, dit is zo waardevol in allerlei situaties.Dat is weer het voordeel van ouder worden, want ervaringen stapel je nu eenmaal op. Helaas dan ook de mindere mooie, maar ik denk dat elke ervaring altijd weer een bedoeling heeft met de volgende ervaring. Je kan ze vaak niet los van elkaar zien. (in denk ook spiritueel, maar ja dat is dan weer zo ongrijpbaar)
Dat vind ik ook altijd weer boeiend en leuk bij oudere mensen dat ze levens ervaring hebben.![]()
Ik heb gelukkig warme kleding, jij hopelijk ook? Ik geloof wel dat jij goed aandacht aan kleding besteed en goed wil uitzien en ook graag prettig te dragen kleding hebt. Dat is ook belangrijk, het bepaalt voor een behoorlijk deel hoe je je voelt.
Wel mooi, zo'n big shirt, je vertelde een tijdje terug ook dat je het prettig vond dragen.Dat zal 'nachts best prettig slapen, dan is iets straks weer minder prettig.
Wel vervelend dat je slaapkamer zo koud is, tenminste als je niet genoeg dekens over je hebt.Maar een paar dekbeden kunnen dan weer wonderen doen, ik hoop dat je die ook hebt.
Zo te zien durf je niet zo snel initiatief te nemen. Daar heb ik nu geen last van. Ik neem namelijk vaker het initiatief.quote:Op woensdag 16 november 2011 06:03 schreef Ceased2Be het volgende:
In mijn geval bestaat het onderzoek uit 4 gesprekken in totaal, en is dat verspreid over 4 maanden... maar dat is vooral te weiten aan de drukke agenda's van iedereen.
Heb nu 2 gesprekken met de SPH-er gehad, hierna een gesprek met de psych in Januari en dan begin februari het gesprek met de SPH-er en de psych.
Al met al had dat sneller gemogen en dat was misschien ook wel gelukt als ik mezelf had gedwongen ter plekke alle afspraken te maken ipv te bellen wat altijd weken duurt voordat ik me daar toe kan zetten
Het is een effen ding met wat lijntjes zag ik zojuist.quote:Op dinsdag 15 november 2011 23:07 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Leuk dat je ook een sjaal hebt! Voor mannen is effen vrij gebruikelijk. De kleurrijke sjaaltjes zijn meestal vrouwelijke sjaaltjes.
Overprikkeling valt wel mee, maar sommigen met ASS hebben er veel last van. Wat dat betreft mag niet mopperen, en kan nog in voltijd werken. Om meer aansluiting te vinden bij mensen is het belangrijk om af en toe eens initiatief te nemen en er op uit te trekken. Ik merk ook wel dat oude mensen veel levenservaring hebben. Vaak hebben ze ook kinderen en kleinkinderen.
Koude slaapkamer vind ik eigenlijk toch wel iets hebben. In het begin is het echt brrr en dan wrijf ik over mijn armen, maar wat later verdwijnt de kou. Het bigshirt is ruim en ook lekker lang
Mijn moeder droeg vroeger vaak een nachthemd, s avonds na het douchen en dan had ik vaak een lang shirt aan.
Nee dat zie je zeker niet verkeerd, afspraken maken. Mensen nabellen... kan me er echt niet toe zetten. Probeer ook altijd alles via de mail te regelen, maar daar kom ik niet echt mee wegquote:Op woensdag 16 november 2011 12:39 schreef Coca_Cola het volgende:
[..]
Zo te zien durf je niet zo snel initiatief te nemen. Daar heb ik nu geen last van. Ik neem namelijk vaker het initiatief.
Of zie ik het nu verkeerd en is er een andere reden dat je een afspraak niet ter plekke maakt?
Kun je niks aan doen als het echt in je zit. Ik vind het best erg voor je.quote:Op woensdag 16 november 2011 20:49 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Nee dat zie je zeker niet verkeerd, afspraken maken. Mensen nabellen... kan me er echt niet toe zetten. Probeer ook altijd alles via de mail te regelen, maar daar kom ik niet echt mee weg
Als ik een beetje 'goed in m'n vel' zit (om het zo maar te zeggen) bel ik ook sneller, maar over het algemeen wordt het uitgesteld en uitgesteld. Privénummers op mobiel neem ik eigenlijk altijd wel op, vooral omdat ik weet dat mijn mobiel alleen bekend is bij bekenden. Privé op m'n vaste lijn neem ik eigenlijk nooit op, of ik moet wat verwachten. Dat nummer heeft ook niemand en er bellen eigelijk alleen enqueteurs op.quote:Op woensdag 16 november 2011 21:45 schreef Coca_Cola het volgende:
[..]
Kun je niks aan doen als het echt in je zit. Ik vind het best erg voor je.
Vroeger, toen ik nog een kind was, durfde ik ook niet zo goed vreemden en mijn vrienden te bellen. Heden ten dage is dat minder, maar om eerlijk te zijn geef ik de voorkeur aan berichtenuitwisseling zoals sms, whatsapp, facebook, twitter, e-mail en af en toe msn hoewel ik daar bijna nooit op zit.
Bellen doe ik wanneer er geen andere manier is of als dat echt het beste is. Maar dan bel ik ook meteen als het kan of iig zo snel mogelijk.
Als smoes zeg ik soms dat ik te gierig ben om te bellen. Maar als ik gebeld word dan neem ik altijd meteen op, onder de voorwaarde dat ik het nummer ken. Wanneer een onbekend nummer op mijn mobiel belt dan neem ik meestal niet op en zoek ik meteen het nummer op als het een huisnummer is. Bij een mobiel nummer sms ik dan naar de persoon met de vraag wie hij/zij is.
Tevens, als een onbekend nummer naar het thuisnummer belt en wanneer ik dan alleen thuis ben neem ik altijd op. Want het kan voor mijn ouders zijn, wat meestal dan ook het geval is. Dan hoor ik gewoon op te nemen want zo hoort dat nu eenmaal. Dat is netjes en beleefd. Durf jij dan zoiets ook niet? Want dan heb je het wel best erg hoor als je dat niet durft. Lijkt mij best vervelend.
Wat een herkenning weer, en ik heb geen enkele diagnose. Denk er wel soms over om die mogelijkheid eens te onderzoeken.quote:
Die komen hier niet.quote:Op donderdag 17 november 2011 10:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De voordeur is erger met die colporteurs.
Mjah.. hier komen ze echt nooit. Misschien 2 keer in de afgelopen 5 jaar, en ik stuur ze gewoon weg. Is niet zo moeilijk ook. Die telefoontjes van callcenters ook, gaat nergens over.quote:Op donderdag 17 november 2011 11:23 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Wel steeds vaker na dat telefoonregister.
Ik heb ook een erge hekel aan dat soort telefoontjes, zeker als je een belangrijk telefoontje verwacht, zoals wat je noemt over een scan. en toch al in spanning zit.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:20 schreef Auti het volgende:
[..]
Mjah.. hier komen ze echt nooit. Misschien 2 keer in de afgelopen 5 jaar, en ik stuur ze gewoon weg. Is niet zo moeilijk ook. Die telefoontjes van callcenters ook, gaat nergens over.
Gisteren nam ik zo'n telefoontje op (ik verwacht een telefoontje van het ziekenhuis voor MRI scan) , bleek dus de Nuon te zijn. Ik was daar klant toen ik een eigen woning had en ze vinden het spijtig dat ik geen klant meer ben.. de vraag; "wat kan ik doen om er voor te zorgen dat u weer klant bij ons wordt? "
Mij een huis geven!
........ "zo! .. euh.. euh.. ......... ik begrijp dat u nu geen energie afneemt? "
Dat is correct.
"oh, nou.. dan kan ik verder niets meer doen en wens ik u een fijne dag, ik wil u nog wijzen op uw rechten omtrend bla bla dan krijgt u zo een bandje te horen en bla.. NEE DAT HOEFT NIET HOOR! "Ja, u kunt altijd wegdrukken en dan bl.. Ok! Tuut tuut tuut...
Ik vind het reuze spannend! Maandag heb ik een EEG scan en voor de MRI ga ik nog gebeld worden. Ik hoop dat het uiteindelijk allemaal meevalt want in het minst gunstige geval is het dus afgelopen met autorijden. Ik mag nu iig 3 tot 6mnd niet autorijden, afhankelijk van de uitslag van het onderzoek maar als het tegenzit dan is het dus gewoon afgelopen.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:09 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik heb ook een erge hekel aan dat soort telefoontjes, zeker als je een belangrijk telefoontje verwacht, zoals wat je noemt over een scan. en toch al in spanning zit.
Ik hoop maar dat je snel kan met die scan, misschien dat dit iets aan het licht breng. Hopelijk niks ernstig, Auti.
Blijven hopen op goed nieuws.
Heftig, allemaal.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:20 schreef Auti het volgende:
[..]
Ik vind het reuze spannend! Maandag heb ik een EEG scan en voor de MRI ga ik nog gebeld worden. Ik hoop dat het uiteindelijk allemaal meevalt want in het minst gunstige geval is het dus afgelopen met autorijden. Ik mag nu iig 3 tot 6mnd niet autorijden, afhankelijk van de uitslag van het onderzoek maar als het tegenzit dan is het dus gewoon afgelopen.
Laten we hopen dat het allemaal meevalt...quote:Op donderdag 17 november 2011 15:03 schreef Auti het volgende:
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, één waar ik liever niet al te veel bij stil sta. Ik verwacht het ook absoluut niet, maar slecht nieuws behoort tot de mogelijkheden.
Mocht het zo zijn dat ik echt niet meer mag autorijden dan stort er wel even een hoop in. Moet er nog even niet aan denken. Dan ga ik me ook pas echt gehandicapt voelen denk ik en een hoop dromen zullen dan gedwongen dromen blijven.
Ja, die neiging heb ik ook. Ik had al eerder geklaagd over tokkieklanten die hun hond mee naar binnen nemen(supermarkt!, wat absoluut niet mag van de VWA) en vervolgens maar lauw of niet reageren op de klacht.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:49 schreef Auti het volgende:
Lol, een actie van mij zou zijn; oh, dan ga ik toch naar een andere winkel.. goedemiddag! en dan zo weglopen.
Ik vind de service bij supermarkten over het algemeen al erg gedaald. En ze komen er mee weg, mensen komen toch wel terug.. ze moeten wel, soort van monopoly positie.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:50 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, die neiging heb ik ook. Ik had al eerder geklaagd over tokkieklanten die hun hond mee naar binnen nemen(supermarkt!, wat absoluut niet mag van de VWA) en vervolgens maar lauw of niet reageren op de klacht.
Het lijkt er op dat gewone mensen zich er niet aan storen, maar autisten wel. Dit is hoe de maatschappij werkt en als je er niet tegen kunt dan moet je er maar mee leven.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:46 schreef Auti het volgende:
[..]
Ik vind de service bij supermarkten over het algemeen al erg gedaald. En ze komen er mee weg, mensen komen toch wel terug.. ze moeten wel, soort van monopoly positie.
oh nee hoor, ik ga er vol tegen in.quote:Op donderdag 17 november 2011 19:59 schreef Coca_Cola het volgende:
[..]
Het lijkt er op dat gewone mensen zich er niet aan storen, maar autisten wel. Dit is hoe de maatschappij werkt en als je er niet tegen kunt dan moet je er maar mee leven.
Je hebt er kutten bij ja, ben ook een keer vrij slecht geholpen.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:46 schreef Auti het volgende:
[..]
Ik vind de service bij supermarkten over het algemeen al erg gedaald. En ze komen er mee weg, mensen komen toch wel terug.. ze moeten wel, soort van monopoly positie.
Zeker gaf ze het goede voorbeeld. Ik vond het echt iets knus en ietwat intiems hebben, zon ponnetje en blote benen dat ik het zelf ook ben gaan dragen. Hier verder alles goed en met de overprikkeling valt het reuze mee, niet vergelijkbaar met een gemiddelde persoon met ASS.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is een effen ding met wat lijntjes zag ik zojuist.Maar een gekleurde sjaal vind ik ook eigenlijk wel iets hebben. Tja dat ze voor vrouwelijk doorgaan, daar zou ik me maar geen zorgen over maken. Jij vindt de sjaal leuk en daar gaat het om.
Mooi dat je aan weekenden kennelijk genoeg hebt om te ontstressen. Overprikkelen verlamt je immers.
Eigenlijk is een koude slaapkamer weer aangenaam bij een heleboel dekens. Je hebt gelijk, als je in het begin een beetje koud hebt en de dekens doen haar werk goed, dat het dan juist aangenaam kan zijn.
Kijk eens aan, je moeder gaf vroeger al het goede voorbeeld.
Moeilijk, moeilijk, Auti... ook bij moeilijkheden onderscheiden we gradaties. Maar wat jij meemaakt, is met geen pen te beschrijven. Van een menswaardig bestaan mag je goed beschouwd wel wat meer verwachten (maar blijft lastig oordelen). Menselijk contact, en vie réelle, en redelijk rond kunnen komen. Petje af dat je verder wilt gaan, en financieel nog autorijden kan veroorloven. Sterkte met je gezondheid!quote:Op donderdag 17 november 2011 15:03 schreef Auti het volgende:
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, één waar ik liever niet al te veel bij stil sta. Ik verwacht het ook absoluut niet, maar slecht nieuws behoort tot de mogelijkheden.
Mocht het zo zijn dat ik echt niet meer mag autorijden dan stort er wel even een hoop in. Moet er nog even niet aan denken. Dan ga ik me ook pas echt gehandicapt voelen denk ik en een hoop dromen zullen dan gedwongen dromen blijven.
Gelijk heb je, niet te veel druk maken om kleine dingetjes.quote:Op donderdag 17 november 2011 23:46 schreef Coca_Cola het volgende:
Jullie kunnen er wel diep op ingaan zeg over dat supermarkt gebeuren. Ik heb er geen last van en geef gewoon het geld aan de cassière, ongeacht hoe het personeel zich gedraagt. Ze mogen zelf weten hoe ze zich gedragen. Maar klantvriendelijk zijn is wel het beste voor een goeie klantenbinding.
Maar normaal zegt de cassière na het betalen nog een fijne dag/avond/weekend en dan zeg ik, ''hetzelfde'' of ''u/jij ook''. Lijkt mij toch wel vrij makkelijk om te zeggen.
Tsja, dat soort details interesseren mij helemaal niks.quote:Op vrijdag 18 november 2011 00:12 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Gelijk heb je, niet te veel druk maken om kleine dingetjes.
Maar een aardige/lieve caissière mag van mij best een bonus krijgen en een chagrijnige geen cent salarisverhoging. Ik ga er eigenlijk best diep op in... heb nog een kassabon van eind vorig jaar, van een caissière waar ik vaak een leuk praatje mee had
Iedere medewerkster heeft dus een nummer (tussen de 1 en 50) dat op het bonnetje staat. Sja, ik ben van de cijfers
Zelf ben ik caissière geweest bij de Media Markt en daar had ik ook een nummer, namelijk 3654. In verband met facturen kan daarom ook geen enkele medewerker in Nederland het zelfde nummer hebben. Het werk was nog best te doen, tenzij je asociale klanten had. Van die typische Hagenezen. Ik heb zelfs één keer de beveiliging bij moeten halen omdat ik bedreigd werd.quote:Op vrijdag 18 november 2011 00:12 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Gelijk heb je, niet te veel druk maken om kleine dingetjes.
Maar een aardige/lieve caissière mag van mij best een bonus krijgen en een chagrijnige geen cent salarisverhoging. Ik ga er eigenlijk best diep op in... heb nog een kassabon van eind vorig jaar, van een caissière waar ik vaak een leuk praatje mee had
Iedere medewerkster heeft dus een nummer (tussen de 1 en 50) dat op het bonnetje staat. Sja, ik ben van de cijfers
Dat is helemaal schandalig, als een caissière niks zegt. Zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt.quote:Op donderdag 17 november 2011 22:21 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Je hebt er kutten bij ja, ben ook een keer vrij slecht geholpen.
Maar verder toch wel goeie ervaringen. Ik doe altijd boodschappen op een vaste tijd en dan kom bij dezelfde lieve caissières
Een keer zei een caissière helemaal niets (zei zelfs geen bedrag). Dat was een snelkassa bij een supermarkt in Parijs. Toen riep ik aan het einde vrij duidelijk Autistisch (terwijl ik naar mijn muntjes keek, anders wiel het wel erg op)... ik bedoel, waar ziet ze mij voor aan?! En volgens mij ging er toen wel een lampje bij haar branden. Ik kan me best voorstellen dat het werk niet bevalt en het was in een grote stad, maar dan nog.
Bedoel je angst bij openbare toiletten? Toch niet gewoon thuis neem ik aanquote:Op donderdag 17 november 2011 21:07 schreef Coca_Cola het volgende:
Trouwens naast belangst, of zeg maar angsten die met sociale omgang te maken hebben, zijn er nog andere angsten die jullie hebben? Ik heb dus niet echt belangst, zo moeilijk ben ik niet hoor.
Maar ik heb dus plasangst. Ook al komt uit het onderzoek dat ik geen vorm van autisme heb, dan doe ik het alleen al om van de plasangst af te komen, als dat lukt.
Mensen moeten blijven eten. En verder heb je meestal hooguit een paar supermarkten in de buurt, dus ze denken toch wel weer dat ze terug komen.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:46 schreef Auti het volgende:
[..]
Een groot moreel maatschappelijk verval begint vaak van bovenaf. Kijk maar eens naar de graaicultuur. Tja.quote:Op donderdag 17 november 2011 22:51 schreef Auti het volgende:
Oh er zijn ook zeker goede medewerkers en mensen die zich niet omdraaien voor een stukje dienstverlening en beleefdheid. Ik kom in 3 supermarkten, geen echte vaste tijden en ik kan met veel mensen wel opschieten of iig geen problemen mee hebben.
Maar in dit is er niet sprake van het rotte appel verhaal, nee.. het is een trend geworden. Komt ook van bovenaf.
In mijn tijd werd iedere nieuwe employee ook trots binnengehaald en waren er kansen en TEAM TEAM TEAM. Ook uitleg krijgen dat een gezin maandelijks een leuk centje omzet bezorgd en dat je mensen dus zoveel mogelijk te klant wilt houden. Met allerlei leuke slogans en acties verbonden.
Toch is er een paar jaar terug een ommekeer geweest betreft het aannemen van nieuw personeel en de controlle op hun werkzaamhedn. Het gros wat in zo;n winkel rondloopt is te jong en ongemotiveerd. Dat vind ik al heel slecht en dan krijgen ze zo'n contract waarmee ze na 2 jaar weer buiten staan. Dan krijg je uitspraken als ; ach, over 2 maanden werk ik hier niet meer.
Een supermart vinden met de juiste spirit en dat door personeel uitgedragen wordt is moeilijk te vinden.
Maar het is ook in de detailhandel hoor, ik zal morgen wel het 1 en ander uitleggen., ik zit in mijn laatste kwartieertje gvan vandaag.
[ afbeelding ]
Mooi dat je die gewoonte van thuis uit weet door te zetten, dat geeft toch aan dat je behoefte hebt aan een knusse sfeer. Het lijkt mij vooral zomers aangenaam. En je hebt gelijk als je je zelf beloont met ene mooie vakantie. En komen ook steeds meer alleenstaanden die ook gewoon op vakantie gaan. Nog even en je bent hip, Schaal_9!quote:Op donderdag 17 november 2011 23:00 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Zeker gaf ze het goede voorbeeld. Ik vond het echt iets knus en ietwat intiems hebben, zon ponnetje en blote benen dat ik het zelf ook ben gaan dragen. Hier verder alles goed en met de overprikkeling valt het reuze mee, niet vergelijkbaar met een gemiddelde persoon met ASS.
Voor mij zit er opnieuw een extra periodiek in, en iets heel anders: een paar mensen gesproken die alleen op vakantie gaan... het lijkt toch breder geaccepteerd dan ik dacht. Dat laatste geeft perspectief voor 2012: gewoon weer op vakantie! En dan maar assertief zijn voor een goeie hotelkamer: een alleenreizende geven ze nogal eens de mindere kamers, alsof ik in de bijstand zit...
@Auti: supermarkten... daar wordt veel met tijdelijke contracten gewerkt. 19-jarigen vinden ze soms al te oud, want ze kunnen zo scholieren van 16 in dienst nemen die voor een schamel loontje bereid zijn te werken. In Frankrijk geldt het volwassenminimumloon al vanaf 18 jaar, daar heb je deze issues niet.
Ja vooral in het openbaar. Ik heb er meestal last van bij feestjes en uitgaan. Vind het maar vervelend voor mijn vrienden dat ik zo ver weg moet gaan om een rustig plekje te zoeken in een drukke stad, want vaker ben ik daardoor best wel lang weg waardoor ze zich zorgen gaan maken en ik maak mij dan weer zorgen dat zij zorgen over mij gaan maken. Het is best vervelend als je het hebt.quote:Op vrijdag 18 november 2011 11:45 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Bedoel je angst bij openbare toiletten? Toch niet gewoon thuis neem ik aan
Dat is ook heel vervelend.quote:Op vrijdag 18 november 2011 17:10 schreef Coca_Cola het volgende:
[..]
Ja vooral in het openbaar. Ik heb er meestal last van bij feestjes en uitgaan. Vind het maar vervelend voor mijn vrienden dat ik zo ver weg moet gaan om een rustig plekje te zoeken in een drukke stad, want vaker ben ik daardoor best wel lang weg waardoor ze zich zorgen gaan maken en ik maak mij dan weer zorgen dat zij zorgen over mij gaan maken. Het is best vervelend als je het hebt.
Heb je zelf een leuk pyjamatje? Ik vind het zeker lekker, zo losvallend kledingstuk. Best wel vrouwelijk trouwens, maar vind ik wel iets hebben.quote:Op vrijdag 18 november 2011 11:54 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Mooi dat je die gewoonte van thuis uit weet door te zetten, dat geeft toch aan dat je behoefte hebt aan een knusse sfeer. Het lijkt mij vooral zomers aangenaam. En je hebt gelijk als je je zelf beloont met ene mooie vakantie. En komen ook steeds meer alleenstaanden die ook gewoon op vakantie gaan. Nog even en je bent hip, Schaal_9!
Ik hoop inderdaad dat je assertief kan zijn en mensen aanspreekt als iets niet naar je zin is. Je hoeft tenslotte niet alles te accepteren. Je betaalt er tenslotte voor.
Hartstikke goed joh, dat je weer een periodiek krijgt. Een teken dat het goed gaat en dat ze tevreden over je zijn. Je zit er toch al weer bijna twee en een half jaar.
Het is niet gemakkelijk, maar ik denk dat het verstandig is om na te gaan wat er zo ongeveer binnen de groep leeft, en of je aansluiting kunt vinden. Het gespreksonderwerp kan ook wisselen; dat kun je ook zelf doen, bijvoorbeeld als een onderwerp doodtbloedt.quote:Op vrijdag 18 november 2011 17:33 schreef magnetronkoffie het volgende:
Hoi.
Hebben er hier trouwens meer mensen moeite om in groepen te passen? Jullie weten wel, met de gedragscodes die je hebt met groepen.
Zijn er nog anderen hier die eventueel tips hebben?
Ik heb namelijk vaak de neiging om gewoon m'n mening te vertellen waardoor ik door zulke groepen vervolgens afgekraakt word, of gewoon genegeerd en ik begrijp dat niet.
Ja, ik heb een paar pyjamaatjes.quote:Op vrijdag 18 november 2011 21:49 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Heb je zelf een leuk pyjamatje? Ik vind het zeker lekker, zo losvallend kledingstuk. Best wel vrouwelijk trouwens, maar vind ik wel iets hebben.
Bij ons krijg je je periodiekje vrijwel automatisch. Als je boven verwachting hebt gefunctioneerd, krijg je daarbovenop een extra periodiek. Het helpt al heel wat als je niet te direct bent of klakkeloos je mening vertelt, terwijl het soms tactischer is om die nog even voor je te houden. Dat is iets waar mensen met Asperger vaak moeite mee hebben en wat vaak voor spanningen zorgt in een werksituatie.
2,5 jaar: het begint er op te lijken; mijn eerste lustrum is nog ver weg. Tegen die tijd wil ik een tussenstand opmaken. In 2012 wil ik aan mijn netwerk gaan werken en mijn kennis van niet-lineaire regressiemodellen verbeteren.
Je beeld klopt helemaal. Werkgevers zijn soms best bereid ergens een mouw aan te passen, maar hebben dan nog het liefst mensen die niet al te moeilijk doen. Zakelijk netwerk, privé lijkt me lastiger (het is vaak vakantie en kinderen wat de klok slaat). Jammer dat het voor jou niet wilde lukken met je loopbaan. Ik denk dat je in een communicatief minder belastende functie beter tot je recht was gekomen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 22:19 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, ik heb een paar pyjamaatjes.Ik ben daar aan gewend. Heel raar, het moet wel heel warm worden wil ik zonder.
Dus daarom vind ik het wel knap van je om zonder pyjamabroek te slapen, maar als je dat gewend bent, dan weet je niet beter. Er zijn mensen die alleen in boxershort slapen, maar dan moet het toch bloedheet zijn. Anders vind het echt niet lekker.
Zo'n big shirt lijkt me zeker cool hoor. Ik had zo'n ding nog nooit gezien, toen jij daar over vertelde. (althans voor heren). Het heeft zeker iets, zoals je omschreef. Dat het misschien vrouwelijker is, maakt me niet uit hoor. Ik vind dat je sowieso wel smaak hebt over kleding. Zo'n paarse trui met V-hals die je pas droeg zoals je beschreef, ook mooi hoor. Je durft best wat, maar je zal ongetwijfeld ook een geschikte lijn hebben.![]()
Wel prettig dat je een automatische periodiek hebt. Dan weet je ook wel waar je aan toe bent. Je slaat volgens mij de spijker op zijn kop dat je beter maar niet al te uitgesproken mening hebt. En al helemaal als die mening een beetje afwijkt.Dan schop je niet al te gauw tegen allerlei schenen. Dat hou je dan het langste vol.
Mooi voornemen die je hebt om je netwerk uit te breiden. Bedoel je dat irl of social media?
Het beste is dat je zeer politiek/ diplomatiek opstelt in een hiërarchische setting als een werksituatie. Een zeer gematigde mening hebben en ook zeer gematigd uiten. Haast politiek correct zijn. Nooit over politiek en al helemaal niet over geloof praten. Dat je Christen bent? Hou het maar gerust privé in de zwaar geseculariseerd land als NLquote:Op zaterdag 19 november 2011 23:33 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Je beeld klopt helemaal. Werkgevers zijn soms best bereid ergens een mouw aan te passen, maar hebben dan nog het liefst mensen die niet al te moeilijk doen. Zakelijk netwerk, privé lijkt me lastiger (het is vaak vakantie en kinderen wat de klok slaat). Jammer dat het voor jou niet wilde lukken met je loopbaan. Ik denk dat je in een communicatief minder belastende functie beter tot je recht was gekomen.
Het big shirt (nachthemd) draag ik inderdaad los: omdat het tot halverwege mijn bovenbenen komt, geen pyjamabroek nodig. Het was/is ook lang genoeg om in de huiskamer te dragen
Nachthemden bestaan ook voor mannen, die zijn nog langer en neutraler qua stijl en/of opdruk. Een pyjama, wat jij draagt, is ook lekker hoor, er zijn heel wat mannen die niet eens een pyjama hebben. Nachtkleding besteden mensen vaak maar beperkt aandacht aan.
Dat is ook wel waar. Toch mag het voor mij ook leuk uitzien.quote:Op zondag 20 november 2011 00:01 schreef Troel het volgende:
Ergens ook wel redelijk logischHet moet lekker zitten, voor de rest hoeft niemand het te zien (op je eventuele partner na), maar lekker zitten is toch wel het belangrijkste. Het gros van de tijd dat je het aanhebt, zie je namelijk toch niet hoe het eruit ziet
Nouja, true, als ik kan kiezen tussen een leuke met snoopy of zo'n oma ding, kies ik natuurlijk ook voor de snoopyquote:Op zondag 20 november 2011 00:18 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat is ook wel waar. Toch mag het voor mij ook leuk uitzien.
Ik heb juist gemerkt dat een recht-voor-z'n-raap, anders-dan-anderen mening ook vaak goed gewaardeerd wordt zeker bij de hoger opgeleiden. Ik heb me in ieder geval nooit ingehouden en als ik dacht dat iets stom was ingeregeld zei ik het ook zodanig.quote:Op zondag 20 november 2011 00:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het beste is dat je zeer politiek/ diplomatiek opstelt in een hiërarchische setting als een werksituatie. Een zeer gematigde mening hebben en ook zeer gematigd uiten. Haast politiek correct zijn. Nooit over politiek en al helemaal niet over geloof praten. Dat je Christen bent? Hou het maar gerust privé in de zwaar geseculariseerd land als NL) Een niet al te zeer rechtvaardigheidsgevoel, want er gaan vaak dingen scheef. Je moet precies weten hoe de hazen lopen. Je moet kunnen investeren in allerlei relaties in werksituaties om bij anderen dingen gedaan te krijgen. Het is gewoon een teamsport. De een kan niet zonder de anderen. Gunsten en zich voor je kunnen winnen voor anderen. Je wilt niet weten hoe intensief het groepsdynamisch proces binnen een werkkring is Het is essentieel dat je die talenten (social skills, antennes !) hebt, want anders: forget it.
In a nutshell: zie hier hoe ASS-ers daarin zwaar achtergesteld zijn in de vereiste competenties. Hoe pijnlijk dat dat is, is niet met woorden uit te drukken. Temeer omdat juist in deze tijdgeest het sociale gebeuren zo onder het vergrootglas ligt/hip is! daarom: te laat geboren. Was vroeger stukken minder allemaal. (ik zeg dat de sociale cultus zwaar is doorgeschoten en de eisen idem dito).
Echt heel duur ja, en slecht leverbaar. Ik ben even wezen googlen. Voor 1 terabyte ben je al gauw 129 euro kwijt. En dat terwijl 16 GB geheugen nog maar 79 euro kost. Gek genoeg worden de meeste computers nog met 4 GB geleverd.quote:Op zondag 20 november 2011 09:20 schreef Auti het volgende:
Het is echt een hele zure periode als je harde schijven wilt kopenDie dingen zijn momenteel 2 keer zo duur. Ik hoop dat ze snel weer de normale prijs worden.
Op tweakers kan je de prijsstijging in een graffiek zien. Het komt door de overstromingen in Thailand, harde schijven zijn nu schaars en dus duur. Als er geen oplossing komt om weer op volle kracht te produceren dan blijft dit nog wel even zo en wordt het misschien nog duurder.quote:Op zondag 20 november 2011 11:21 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Echt heel duur ja, en slecht leverbaar. Ik ben even wezen googlen. Voor 1 terabyte ben je al gauw 129 euro kwijt. En dat terwijl 16 GB geheugen nog maar 79 euro kost. Gek genoeg worden de meeste computers nog met 4 GB geleverd.
Ik denk dat het een verschil is of je in een specifieke functie zit, als kenner, idd hoger opgeleid, of op een werkvloer met een stoelpoten-zaag-cultuur waar iedereen min of meer vervangbaar is. Ikzelf werk in de creatieve sector, daar kan ik ook met meer wegkomen omdat "creatieven toch wel raar zijn" haha. Ook daar wordt het gewaardeerd als ik zeg "nee, ik wil het niet zo, ik wil het zus!" want dan denken ze "ha, die heeft er verstand van/een visie". Maar ik heb ook in kantooromgevingen gewerkt waar dat absoluut niet te doen was.quote:Op zondag 20 november 2011 09:43 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ik heb juist gemerkt dat een recht-voor-z'n-raap, anders-dan-anderen mening ook vaak goed gewaardeerd wordt zeker bij de hoger opgeleiden. Ik heb me in ieder geval nooit ingehouden en als ik dacht dat iets stom was ingeregeld zei ik het ook zodanig.
En voordat je het weet zit je in allerlei stuurgroepen omdat je blijkbaar verstand van zaken hebt
Maar goed, dat is mijn ervaring... bot uit de hoek komen hoeft niet erg te zijn als je het maar goed kunt onderbouwen.
Eea hangt ook af in hoeverre je "onmisbaar"/"vervangbaar"bent in een organisatie.quote:Op zondag 20 november 2011 09:43 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ik heb juist gemerkt dat een recht-voor-z'n-raap, anders-dan-anderen mening ook vaak goed gewaardeerd wordt zeker bij de hoger opgeleiden. Ik heb me in ieder geval nooit ingehouden en als ik dacht dat iets stom was ingeregeld zei ik het ook zodanig.
En voordat je het weet zit je in allerlei stuurgroepen omdat je blijkbaar verstand van zaken hebt
Maar goed, dat is mijn ervaring... bot uit de hoek komen hoeft niet erg te zijn als je het maar goed kunt onderbouwen.
Balen. Ik wist het trouwens niet.quote:Op zondag 20 november 2011 09:20 schreef Auti het volgende:
Het is echt een hele zure periode als je harde schijven wilt kopenDie dingen zijn momenteel 2 keer zo duur. Ik hoop dat ze snel weer de normale prijs worden.
Lijkt me onverstandig. Het probleem is denk ik: mensen met Asperger zijn over het algemeen graag direct, en zij kunnen daardoor gemakkelijker verdragen als anderen, hard maar eerlijk, zeggen waar het op staat. NT-ers kunnen hier vaak minder waardering voor opbrengen. Een voorbeeld: ik zit er ook niet op te wachten dat iemand recht voor zijn raap zegt dat ik een kloteraming heb gemaakt (zelfs al is het waar).quote:Op zondag 20 november 2011 14:15 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Eea hangt ook af in hoeverre je "onmisbaar"/"vervangbaar"bent in een organisatie.Hoe meer "onmisbaar"je bent, des te meer je kennelijk kan permitteren.
Verder vind ik gewoon dat je gewoon mag zeggen waar het opstaat, ook tegen "meerderen". Vreselijk woord trouwens. Ik vind dat honden een baas hebben ipv mensen in een grote mensen wereld.![]()
Maar grosso modo is het glibberen.
De praktijk is echter dat het hogere echelon wel bot en ongenuanceerd naar beneden mag fulmineren, maar omgekeerd ? Dan hebben ze vaak lange tenen. Ik geloof altijd in wederkerigheid en heb het land aan hypocrisiequote:Op zondag 20 november 2011 14:42 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Lijkt me onverstandig. Het probleem is denk ik: mensen met Asperger zijn over het algemeen graag direct, en zij kunnen daardoor gemakkelijker verdragen als anderen, hard maar eerlijk, zeggen waar het op staat. NT-ers kunnen hier vaak minder waardering voor opbrengen. Een voorbeeld: ik zit er ook niet op te wachten dat iemand recht voor zijn raap zegt dat ik een kloteraming heb gemaakt (zelfs al is het waar).
Een beetje tact gebruiken: kleine moeite, groot plezier, en misschien ook nog een betere beoordeling.
De praktijk is dat het per manager / afdeling en bedrijf verschilt en dat je het dus niet zo ongenuanceerd kunt stellen zoals je nu doetquote:Op zondag 20 november 2011 21:52 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De praktijk is echter dat het hogere echelon wel bot en ongenuanceerd naar beneden mag fulmineren, maar omgekeerd ? Dan hebben ze vaak lange tenen. Ik geloof altijd in wederkerigheid en heb het land aan hypocrisie
Met andere woorden : wat u niet wilt wat u geschied, doe dat ook een ander niet
Politiek, daar praten mensen niet graag over behalve bij een ministeriequote:Op zondag 20 november 2011 00:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het beste is dat je zeer politiek/ diplomatiek opstelt in een hiërarchische setting als een werksituatie. Een zeer gematigde mening hebben en ook zeer gematigd uiten. Haast politiek correct zijn. Nooit over politiek en al helemaal niet over geloof praten. In a nutshell: zie hier hoe ASS-ers daarin zwaar achtergesteld zijn in de vereiste competenties. Hoe pijnlijk dat dat is, is niet met woorden uit te drukken.
[...]
Helemaal waar wat je zegt: kinderen en vakantie. Ik vul aan : voetbal. The Voice en dit soort zwaar oppervlakkig geleuter. Als je het nietzeggende gedoe en geneuzel over AJAX de afgelopen dagen niet had gevolgd, dan was je in een werksituatie zwaar de sigaar geweest als je het lef had om een kantine binnen te stappenOm de 2 jaar een EK of een WK. Ga er maar aanstaan als je voor geen ruk hierin geïnteresseerd bent. Kan je daar niet over meepraten: dan ligt je meteen uit de groep. Hetzelfde met vakantie. Ben je de grens niet over geweest: dan vinden collega's je nog net geen halve mongool. etc .etc. Het is allemaal voor de vorm, maar alles bepalend of je in een groep past.
![]()
[...]
Ik ken uiteraard niet alle bedrijven. Maar van te voren weet als je een hiërarchie systeem hebt, wat dan het primaat is.quote:Op zondag 20 november 2011 22:14 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
De praktijk is dat het per manager / afdeling en bedrijf verschilt en dat je het dus niet zo ongenuanceerd kunt stellen zoals je nu doet
Aha, bij een ministerie zal er best vaak over politiek worden gepraatquote:Op zondag 20 november 2011 23:34 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Politiek, daar praten mensen niet graag over behalve bij een ministerie
Sja, die vrije tijd... lukt het je een beetje om een middellangetermijndoel te stellen? Iets leuks waar je naar toe kunt werken. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is als je geen onderscheid tussen werkdagen en weekend hebt. Maar ik heb veel meer zin in hardlopen als ik naar een wedstrijd toewerk. In dit geval: de 15 km Bruggenloop in december en op langere termijn de 21,1 km City Pier City (Business Run).
Televisie kijk ik helemaal niet, maar het kampioenschap voetballen vind ik dan wel weer iets hebben. Ik heb het alle seizoenen nog deels gevolgd, soms ook met vrienden of collegas. Vorig jaar nog: bijvoorbeeld Nederland-Brazilië, een hele happening. Het schept ook een band tussen mensen.
Het lijkt dan of het land dan is vergaan. Ik moet er dan wel om lachen.quote:Op maandag 21 november 2011 12:43 schreef Auti het volgende:
Haha, JA!! Ik vind het best wel leuk hoor dat Nederlands elftal, maar ik heb net zo genoten van de beelden van al dat afdruipende volk op het museumplein. Na de verloren finale schakelde ik meteen over.
Nou dat voetbal kan mij echt gestolen zijn, schaatsen vind nog dan nog veel erger...quote:Op maandag 21 november 2011 20:19 schreef schaal_9 het volgende:
@EchtGaaf: als je niet veel binding (meer) hebt met de hedendaagse maatschappij, is de kans groot dat je ook het kampioenschap voetballen niet boeiend vindt. Inderdaad, het leek of het land was vergaan toen Nederland van Spanje verloor. Het kan sommige mensen met autisme een kick geven dat de collectieve maatschappij, waarbij ze weinig aansluiting vinden, in mineurstemming is. Ik ben blij dat er in 2012 weer een Europees Kamioenschap is.
Hardlopen kun jij ook leren, je kunt er ook een stukje zelfvertrouwen mee opbouwen. Juist in een van mijn allerslechtste jaren liep ik twee keer een halve marathon, een 16,1 km en een 15 km. Het gaf mij het gevoel dat ik toch tot iets moois in staat was. Wellicht een idee?
2012 zal een pittig jaar worden op mijn werk. De goede beoordeling geeft aan dat ze mogelijkheden in mij zien. Een stuk van mijn econometriekennis is weggezakt. Dus wil ik mijn wiskundige kennis weer gaan ophalen, ook met het oog op toekomstige wensen. Het levert ook secundaire voordelen op, het idee om met kenners mee te kunnen praten over simultane vergelijkingsmodellen
Ja.quote:Op dinsdag 22 november 2011 09:36 schreef schaal_9 het volgende:
Is het op jullie werk ook al zo druk?
Hey Ferrobar. Wat fijn weer van je te horen!quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:26 schreef Ferrobarr het volgende:
@EchtGaaf: wat doet die Revox bandrecorder eigenlijk in die Heineken reclame?
(later wellicht meer)
Dank je! Een groot goddelijk gevoel, dan denk ik eerder aan herhaaldelijk een goede indruk op de vrouwen maken. Thuiskomen van een topvakantie komt in de buurt... het gevoel hebben dat je op sociaal gebied binnenloopt!quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:20 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nou dat voetbal kan mij echt gestolen zijn, schaatsen vind nog dan nog veel erger...
Hardlopen had ik al eerder eens geprobeerd, maar dat bleek niet mijn ding.Wel knap dat het jou wel lukte en dat je in je slechte tijd dat ook kon doen.
Prachtig, je hebt een goede beoordeling gekregen??!! Top!Gefeliciteerd. Hoe is dat gevoel, als ze tevreden over je zijn en eerste rang mag zitten? Kun je dat omschrijven?Is dat niet een groot goddelijk gevoel
![]()
Ik vind dit zo leuk voor je.Ik denk dat jij juist je onderscheid moet maken op kennis. Daar zit denk ik jou meerwaarde en kracht.
4 treden in twee jaar??quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:25 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Dank je! Een groot goddelijk gevoel, dan denk ik eerder aan herhaaldelijk een goede indruk op de vrouwen maken. Thuiskomen van een topvakantie komt in de buurt... het gevoel hebben dat je op sociaal gebied binnenloopt!
Dit gezegd hebbende... in twee jaar 4 treden stijgen in plaats van 2, dat vind ik zeker iets om trots op te zijn. Ooit ben ik met bijstand en Wajong begonnen, en daar heb ik me met stip weten uit te werken. Meer mensen met Asperger zouden een eerlijke kans op de arbeidsmarkt moeten krijgen. Het hebben van werk betekent ook mensen ontmoeten van je vakgebied.
Maar of ik op dit moment heel goed in geavanceerde rekenmodellen ben... dat valt wel mee. Ik kan de beleidsmatige context van rekenregels goed doorzien en het verband tussen allerlei regelingen. Binnenkort maar eens een econometrieboek aanschaffen.
Het wordt nu juist rustiger.quote:Op dinsdag 22 november 2011 09:36 schreef schaal_9 het volgende:
Is het op jullie werk ook al zo druk?
Waar een rechts kabinet dan toch goed voor is.quote:Op woensdag 23 november 2011 10:47 schreef schaal_9 het volgende:
Rechts kabinet leidt tot linkse loonstroken
2011 versus 2012 netto had ik vorige week al doorgerekend, zo moeilijk is dat niet. Daarzit geen model achter... dat zijn rekenregels. Netto 15,25 euro (0,86%) erop vooruit
het klinkt alsof je zelf nog niet helemaal overtuigd bentquote:Op woensdag 23 november 2011 16:07 schreef summer2bird het volgende:
Hoi
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik overduidelijk autisme heb.
Ik ben laatst opgenomen en toen zijn er allemaal testen en gesprekken afgenomen.
En vandaag had ik een heel lang gesprek met een specialist in autisme.
Die zei dat ik overduidelijk autisme heb, ook op de afdeling (in het psychiatrisch ziekenhuis waar ik opgenomen ben) zijn de psychiaters er overtuigd van dat ik autistisch ben.
Dus ik post hier maar mee.
Ik weet nog niet helemaal wat het isquote:Op woensdag 23 november 2011 16:20 schreef Troel het volgende:
[..]
het klinkt alsof je zelf nog niet helemaal overtuigd bent
Sterktequote:Op woensdag 23 november 2011 16:07 schreef summer2bird het volgende:
Hoi
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik overduidelijk autisme heb.
Ik ben laatst opgenomen en toen zijn er allemaal testen en gesprekken afgenomen.
En vandaag had ik een heel lang gesprek met een specialist in autisme.
Die zei dat ik overduidelijk autisme heb, ook op de afdeling (in het psychiatrisch ziekenhuis waar ik opgenomen ben) zijn de psychiaters er overtuigd van dat ik autistisch ben.
Dus ik post hier maar mee.
Hmmm. Bij mij ligt het vooral aan onzekerheid. Denk je zelf niet dat het daar vooral aan ligt?quote:Op woensdag 23 november 2011 16:25 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik weet nog niet helemaal wat het is
Bovendien heeft de psychiater waarbij ik loop altijd gezegd dat ik Borderline, ADHD, autisme, angsten enzo heb maar hij heeft nog nooit een diagnose gedaan bij mij (ik loop al vanaf mijn 7de bij die man)
Dus ben wel een beetje.... Ja... Ik weet niet.
Maar het verklaart wel een hoop, ben echt blij dat ik niet 'gek' ben en dat het niet is dat ik mijn best niet doe (om vrienden te maken en om geen angst te hebben enzo)
Geen idee.quote:Op woensdag 23 november 2011 21:49 schreef Coca_Cola het volgende:
[..]
Hmmm. Bij mij ligt het vooral aan onzekerheid. Denk je zelf niet dat het daar vooral aan ligt?
Het is een complexe aandoening, die er in veel varianten is. Bij sommige mensen verklaart de diagnose vrijwel alles. Ze zeggen dan dat alle puzzelstukjes op hun plaats vallen. Beste is om er niet te veel over te lezen, dan loop je het risico dat je jezelf heel erg gaat analyseren. Dat komt vooral bij Asperger voor. Heb je je school goed kunnen afronden?quote:Op woensdag 23 november 2011 16:25 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik weet nog niet helemaal wat het is
Bovendien heeft de psychiater waarbij ik loop altijd gezegd dat ik Borderline, ADHD, autisme, angsten enzo heb maar hij heeft nog nooit een diagnose gedaan bij mij (ik loop al vanaf mijn 7de bij die man)
Dus ben wel een beetje.... Ja... Ik weet niet.
Maar het verklaart wel een hoop, ben echt blij dat ik niet 'gek' ben en dat het niet is dat ik mijn best niet doe (om vrienden te maken en om geen angst te hebben enzo)
En dan te bedenken dat ik op dit moment leef iets boven het minimumloon (ik houd dus steeds over). Ergens vind ik eenvoudig leven ook wel prima. Ik ben blij dat ik nu de keuze heb. Verder vind ik het leuk om regelmatig kleding te kopen, maar uit eten ga ik bijna niet meer.quote:[img]http://i.fokzine.net/p/
14s.gif[/img] Op woensdag 23 november 2011 10:48 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Waar een rechts kabinet dan toch goed voor is.
Dat zelfanalyseren heb ik ook ontzettend veel gedaan en doe ik nog steeds erg veel en heb pdd - nos. Denk dat het vooral veel voorkomt bij mensen met autisme en een gemiddeld tot hoog iq.quote:Op woensdag 23 november 2011 22:23 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Het is een complexe aandoening, die er in veel varianten is. Bij sommige mensen verklaart de diagnose vrijwel alles. Ze zeggen dan dat alle puzzelstukjes op hun plaats vallen. Beste is om er niet te veel over te lezen, dan loop je het risico dat je jezelf heel erg gaat analyseren. Dat komt vooral bij Asperger voor. Heb je je school goed kunnen afronden?
Sja, het leven gaat niet over rozen. Je hebt gelijk, heeft ook met het relatief hoge IQ te maken, en dat komt dus ook voor met pdd-nos. Valt het je weleens op dat sommige mensen met autisme op forums hele betogen schrijven om bijvoorbeeld gevoelens of ervaringen te verwoorden? Zo lang, dat een gemiddelde werkende de tijd niet heeft om te lezen.quote:Op woensdag 23 november 2011 22:53 schreef Riddler86 het volgende:
[..]
Dat zelfanalyseren heb ik ook ontzettend veel gedaan en doe ik nog steeds erg veel en heb pdd - nos. Denk dat het vooral veel voorkomt bij mensen met autisme en een gemiddeld tot hoog iq.
Bij sommigen mensen is het echt overduidelijk. Maar heeft de psycholoog in kwestie eerst een dossier van je gelezen? Was het een gesprek voor hem (haar?) zonder verder informatie over je, dat zijn dingen die allemaal mee spelen.quote:Op donderdag 24 november 2011 00:36 schreef Coca_Cola het volgende:
Een vriend van mij meent dat de psycholoog toch echt niet binnen één gesprek de conclusie kan trekken of er een vorm van autisme is of niet. Hij zegt namelijk, ''Ik denk dat je een vorm van autisme hebt. Het lijkt mij heel erg sterk dat ook één psycholoog in één gesprek kan bepalen of iemand iets heeft. Om zoiets te bepalen moet je diegene heel erg lang kennen. Dat kan niet in één keertje gedaan worden. Ik hoop dat er wel verder nog onderzoeken komen. Ik blijf voorlopig toch bij mijn mening en de rest van de vriendengroep zal hierover ook wel zo denken.''
Wie is het hier wel/niet mee eens? Want ik het nu ook niet meer. Ik twijfel nu ook zowel aan de psycholoog als aan mijn vriend. Ik ben nogal verward. :S
LinkedIn is een zakelijk netwerk. Mensen proberen hun mogelijkheden zoveel mogelijk te benutten, en hun netwerk uit te breiden. Ze willen gelijkgestemden ontmoeten, mensen in dezelfde sector. Je praat echt over een hele andere wereld. Hun referentiekader is anders. Bepaalde feiten worden soms wellicht wat aangedikt of overdreven en in de ogen van veel mensen met Asperger is dat vloeken in de kerk.quote:Op donderdag 24 november 2011 11:21 schreef EchtGaaf het volgende:
Hoe meer cv's je leest, des te beroerder je wordt. Iedereen lijkt god. Geen wonder dat de VVD de grootste is.
Als je het allemaal moet geloven, tenminste. Ik geloof dat Linkedin sowieso de site in waarbij het meest wordt gelogen.
Ik zit nog op school.quote:Op woensdag 23 november 2011 22:23 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Het is een complexe aandoening, die er in veel varianten is. Bij sommige mensen verklaart de diagnose vrijwel alles. Ze zeggen dan dat alle puzzelstukjes op hun plaats vallen. Beste is om er niet te veel over te lezen, dan loop je het risico dat je jezelf heel erg gaat analyseren. Dat komt vooral bij Asperger voor. Heb je je school goed kunnen afronden?
Vind je het echt zo oneerlijk dan? Waarom misgun je andere mensen hun carrière? Als zij geen werk hadden gehad was jouw uitkering lager geweest.quote:Op donderdag 24 november 2011 11:21 schreef EchtGaaf het volgende:
Hoe meer cv's je leest, des te beroerder je wordt. Iedereen lijkt god. Geen wonder dat de VVD de grootste is.
Als je het allemaal moet geloven, tenminste. Ik geloof dat Linkedin sowieso de site in waarbij het meest wordt gelogen.
Met mij gaat het zozo. Ik ben er, maar heb geen echt doel.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:20 schreef summer2bird het volgende:
Ik ben verdrietig.
Gisternacht mocht ik thuis slapen maar heb heel slecht geslapen.
En toen ging ik vanaf huis naar het psychiatrisch ziekenhuis fietsen.
En nu ben ik heel moe en heel verdrietig.
Ik kan het haast niet aan om alleen al in de huiskamer of in het restaurant te gaan zitten.
Alles komt op me af, mijn hoofd voelt zo vol.
Dus vanavond thuis eten is volgens mij niet zo'n goed idee![]()
Zometeen gesprek met de psychiater, ik kan er echt niet tegen dat ik niet weet hoe en wat.
Hoe is het met jullie?
De psycholoog heeft maar twee zinnen gelezen over mij. Die twee zinnen zijn getypt door de huisarts. Verder had hij geen informatie en moest alle informatie via het gesprek te voorschijn komen. Daarnaast had ik nog een vragenlijst ingevuld. De psycholoog kwam uiteindelijk tot de conclusie dat ik geen subtype van autisme heb.quote:Op donderdag 24 november 2011 06:47 schreef Troel het volgende:
[..]
Bij sommigen mensen is het echt overduidelijk. Maar heeft de psycholoog in kwestie eerst een dossier van je gelezen? Was het een gesprek voor hem (haar?) zonder verder informatie over je, dat zijn dingen die allemaal mee spelen.
Ergens is zo'n stoornis heel simpel, als jij op een x aantal vlakken scoort, dan valt dat onder autisme, dus het kan een kwestie zijn van enkel die vlakken proberen op te vullen zeg maar. Tuurlijk wordt er gekeken naar meer dan dat, maar ik denk dat een goede psycholoog of psychiater inderdaad wel na een gesprek zijn vermoedens kan hebben.
Ik vind dit systeem niet eerlijk, omdat kansen niet gelijk zijn voor iedereen.quote:Op donderdag 24 november 2011 14:07 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Vind je het echt zo oneerlijk dan? Waarom misgun je andere mensen hun carrière? Als zij geen werk hadden gehad was jouw uitkering lager geweest.
Intermenselijk gedoe is heel ongrijpbaar, niet te beredeneren. Alfalogica kom je ook bij sommige gespreksgroepen tegen. Dat zeer intelligent zijn niet voldoende is om goed te kunnen functioneren, klopt. Op mijn werk is het ook belangrijk om iets technisch op een goede manier aanschouwelijk te kunnen maken. Niet dat Henk en Ingrid het dan meteen begrijpen, maar wel goed opgeleide mensen die zich niet in het onderwerp hebben verdiept. Daar zijn bepaalde kwaliteiten voor nodig.quote:Op donderdag 24 november 2011 19:16 schreef EchtGaaf het volgende:
@schaal_9: niks logisch gebleken. Eerder het omgekeerde. Mensen van wie je verwacht dat ze nergens komen en omgekeerd.
Dat is inherrent aan intermenselijk gedoe
Het is te vergelijken met de gymles van vroeger. Iemand die goed was in wiskunde werd vaak als laatste gekozen. Zoiets.
Of nog beter: studie is vissekom, werk is op het droge-> andere wetten.
En bepaalde kwaliteiten kun je gewoon niet leren, daar moet je ook aanleg voor hebben. Heb nu (na een aantal maanden c.v.'s doorspitten) eindelijk een nieuwe collega gevonden die naast de papiertjes ook daadwerkelijk heeft laten blijken kennis van zaken te hebben... heb er al teveel af moeten wijzen die blijkbaar alleen de examens hebben geleerd en daarna achterover hebben geleund en hebben gedaan wat andere mensen hun vertelden.quote:Op donderdag 24 november 2011 20:53 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Intermenselijk gedoe is heel ongrijpbaar, niet te beredeneren. Alfalogica kom je ook bij sommige gespreksgroepen tegen. Dat zeer intelligent zijn niet voldoende is om goed te kunnen functioneren, klopt. Op mijn werk is het ook belangrijk om iets technisch op een goede manier aanschouwelijk te kunnen maken. Niet dat Henk en Ingrid het dan meteen begrijpen, maar wel goed opgeleide mensen die zich niet in het onderwerp hebben verdiept. Daar zijn bepaalde kwaliteiten voor nodig.
Het nadeel van pas op latere leeftijd naar zo'n psycholoog gaan, is dat jij inmiddels wel hebt geleerd wat van je verwacht wordt, en wat "normaal" is. Daarom worden veel mensen (vooral vrouwen trouwens, omdat ze het daarbij sowieso al minder verwachten) ondergediagnosticeerd. Jij gedraagt je sociaal wenselijk, dat heb je door je intelligentie inmiddels wel opgepikt. Men stuurt je naar sociale vaardigheidstraining of anti-verlegenheidstraining of weetikwat. Het effect is er vaak wel, maar van korte duur. Jij vraagt je vervolgens af waarom je toch steeds zo faalt en hoppaaaa, ellende.quote:Op donderdag 24 november 2011 00:36 schreef Coca_Cola het volgende:
Een vriend van mij meent dat de psycholoog toch echt niet binnen één gesprek de conclusie kan trekken of er een vorm van autisme is of niet. Hij zegt namelijk, ''Ik denk dat je een vorm van autisme hebt. Het lijkt mij heel erg sterk dat ook één psycholoog in één gesprek kan bepalen of iemand iets heeft. Om zoiets te bepalen moet je diegene heel erg lang kennen. Dat kan niet in één keertje gedaan worden. Ik hoop dat er wel verder nog onderzoeken komen. Ik blijf voorlopig toch bij mijn mening en de rest van de vriendengroep zal hierover ook wel zo denken.''
Wie is het hier wel/niet mee eens? Want ik het nu ook niet meer. Ik twijfel nu ook zowel aan de psycholoog als aan mijn vriend. Ik ben nogal verward. :S
Erg gelukkig dat je nu wat ruimer zit en dat je kleding naar je zin kan kopen. Zeker als kleding je interesse hebt. En natuurlijk, in mooie kleding voel je prettiger.quote:Op woensdag 23 november 2011 22:23 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat ik op dit moment leef iets boven het minimumloon (ik houd dus steeds over). Ergens vind ik eenvoudig leven ook wel prima. Ik ben blij dat ik nu de keuze heb. Verder vind ik het leuk om regelmatig kleding te kopen, maar uit eten ga ik bijna niet meer.
Tot zo ongeveer de jaarwisseling 2009/10 had ik nog een vrouwelijke vriendschap. Dat ging toen ineens over en daarna heb ik alles op werk gezet... contact met vrienden heb ik de laatste tijd minder; wel de borrels met collegas (een leuke gemengde groep). De borrel met de Jongvereniging in het stadscentrum vind ik heel leuk... een kijkje in de echte wereld.
Het risico is, mocht ik onverhoopt werkloos worden, dan heb ik niet veel meer... in 2012 is mijn voornemen om een betere balans te vinden.
Ik vind dat je in deze wel gelijk hebt. Neem je ook sollicitatiegesprekken af?quote:Op vrijdag 25 november 2011 08:04 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
En bepaalde kwaliteiten kun je gewoon niet leren, daar moet je ook aanleg voor hebben. Heb nu (na een aantal maanden c.v.'s doorspitten) eindelijk een nieuwe collega gevonden die naast de papiertjes ook daadwerkelijk heeft laten blijken kennis van zaken te hebben... heb er al teveel af moeten wijzen die blijkbaar alleen de examens hebben geleerd en daarna achterover hebben geleund en hebben gedaan wat andere mensen hun vertelden.
Weer een stel mooie voorbeelden dat goed leren niet gelijk staat aan de materie begrijpen of beheersen.
En dan gaat het hier niet eens over MBO/HBO/WO.
Ik neem inderdaad ook mee gesprekken af, ik stel dan vooral de vragen op technisch vlak en kijk hoe de persoon daarop reageert. Probeer ook in te schatten of ik er mee samen kan werken en dat lukt ook al beter en beterquote:Op vrijdag 25 november 2011 13:07 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Ik vind dat je in deze wel gelijk hebt. Neem je ook sollicitatiegesprekken af?
In het verlengde van de vaardigheden ligt om het grote geheel in te kunnen zien. Verbanden kunnen leggen. Mensen met Asperger richten zich soms erg veel op details.
...
Mijn zusje heeft dit ook heel erg. Kan je niks aan doen lijkt mij, zit in je karakter.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:44 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ik neem inderdaad ook mee gesprekken af, ik stel dan vooral de vragen op technisch vlak en kijk hoe de persoon daarop reageert. Probeer ook in te schatten of ik er mee samen kan werken en dat lukt ook al beter en beter
Ander iets...
Net weer bij m'n vader geweest en het gaat slechter en slechter. En hoe meer m'n zussen en m'n moeder doen om het allemaal bol te werken des te gefrustreerder raak ik dat ik geen idee heb wat ik moet doen / wat er van me verwacht wordt en wat ik er überhaupt toevoeg daar.
Verbaas me er zelf over dat ik eigenlijk geen verdriet voel, maar vooral frustratie t.o.v. mezelf hoe ik reageer in de gehele situatie.
Dat ik zo reageerde bij m'n oma toen die ernstig ziek was kon ik nog relativeren omdat ik daar weinig mee heb, maar had gehoopt dat het bij m'n pa toch wel anders aan zou voelen
Geen idee of het herkenbaar is, maar het zit me ontzettend dwars.
Jammer dat het niet op een relatie voor je is uitgelopen. Men is vandaag de dag op alle vlakken wel erg veeleisend, dus dat maakt het allemaal niet gemakkelijker. Eigenlijk leef jij ook een beetje 30 jaar te laat. Vind je dat ook?quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:07 schreef schaal_9 het volgende:
@EchtGaaf: het raakte over, omdat ik meer wilde dan alleen vriendschap. We zaten qua geloofsbeleving alvast op dezelfde golflengte. Mijn baan speelde indirect ook een rol, omdat ik met deze baan meer zelfvertrouwen heb... en bijna iedere vrouw met opleiding verwacht wel dat de man economisch zelfstandig is.
Omdat ik al niet zoveel heb (buiten het werk)... idd wat dat betreft ben ik wel een aspie
Meer iets dat performaal v.s verbaal functioneren. Zoiets?quote:Op vrijdag 25 november 2011 08:04 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Weer een stel mooie voorbeelden dat goed leren niet gelijk staat aan de materie begrijpen of beheersen.
En dan gaat het hier niet eens over MBO/HBO/WO.
Bij reguliere BW's vragen ze om een recente IQ test, en de norm is dat alles boven 85 wordt toegelaten. Daaronder niet.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:35 schreef Skull-splitter het volgende:
Vluchtdeur, heb je daar zelf geen stem in? Het lijkt me juist voor mensen met autisme lekker als er niet een label van intelligentie op wordt geplakt buiten de diagnose zelf. IQ is een van vele aspecten die jou jouw maakt, je laten ophokken met mensen die intellectueel niet bij je aansluiten is imo niet echt lekker.
Wellicht functioneer je ook veel lekkerder tussen de wat hogere IQ's. Ik sta iig nergens meer van te kijken.
Gisteren introductiecursus autisme deel 2 gehad, erg leerzaam, aantal casussen doorgenomen en levensfase-problematiek doorgenomen met de club, een jongen met asperger aan het woord met veel zelfspot en mooie analyses op zichzelf en zijn ontwikkeling.
Ik blijf hier voorlopig wel even lurken...
Jammer idd, maar ik vind zeker niet dat ik dan meteen in de verkeerde tijd leef. Ik merk dat je bepaalde, mogelijke pijnpunten bij mij snel aanvoelt. Zoals dat ik niet zoveel heb of best kwetsbaar zou zijn. Roept het misschien een gevoel van herkenning bij je op?quote:Op zaterdag 26 november 2011 12:30 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Jammer dat het niet op een relatie voor je is uitgelopen. Men is vandaag de dag op alle vlakken wel erg veeleisend, dus dat maakt het allemaal niet gemakkelijker. Eigenlijk leef jij ook een beetje 30 jaar te laat. Vind je dat ook?
Veel sterkte.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:54 schreef summer2bird het volgende:
Hoi.
Moet even wat kwijt.
Vandaag fietste ik vanaf het ziekenhuis naar huis toe.
Eenmaal aangekomen was ik enorm chagrijnig.
Dit is elke keer als ik op de fiets ga.
Gisteren is besloten dat ik beter niet naar huis kon (gisteren, het weekeind mag ik wel naar huis)
Omdat ik vanaf huis naar het ziekenhuis fietste en eenmaal op de afdeling aangekomen was ik ontzettend in de war en verdrietig.
Verdomme, ik zit er nu al 7 weken en kan helemaal niks aan.
Vandaag naar de stad geweest met mijn moeder, maar dat ging niet goed.
We moesten wel, want ik moest naar de opticien voor een lenzencheck.
Maar op een gegeven moment kwam alles op me af en kon ik niks meer aan.
Ik heb de hele tijd van die felle steken in mijn hoofd de hele week al. Rete irritant.
Zondag wou ik naar de bioscoop, maar ik denk niet dat dat doorgaat. Vinden mijn ouders niet zo'n goed idee.
Ik heb zo'n idee dat ik het dit weekeind thuis niet vol ga houden. Ik heb de hele tijd van die vlagen van enorm verdriet en moeheid. Of heel geïrriteerd.
Kut.
Ja, erg jammer hoor van die vriendin. Het was leuk geweest als je samen met iemand door het leven kan. Maar ja, het is allemaal geen rozenguer en maneschijn als je ziet hoeveel stellen er weer uit elkaar gaan. Er is ook veel leed op dat gebied.quote:Op zaterdag 26 november 2011 14:27 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Jammer idd, maar ik vind zeker niet dat ik dan meteen in de verkeerde tijd leef. Ik merk dat je bepaalde, mogelijke pijnpunten bij mij snel aanvoelt. Zoals dat ik niet zoveel heb of best kwetsbaar zou zijn. Roept het misschien een gevoel van herkenning bij je op?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |