quote:Op woensdag 2 november 2011 18:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
De kredietcrisis is geëscaleerd, zegt De Nederlandsche Bank.
Die noemt de economische situatie zorgwekkend. En de president van de centrale bank maakt zich met name grote zorgen over het plan van Griekenland om een referendum te houden over het Europese pakket om dat land te helpen
http://nos.nl/video/309549-dnb-kredietcrisis-is-geescaleerd.html Filmpje met Klaas Knot
Is het probleem niet dat er allerlei al dan niet ongedekte CDS in het systeem rondzwemmen?quote:Op woensdag 2 november 2011 12:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
1x NL dochter, en 1 x Griekse dochter
Maar als je zo die lijstjes ziet, dan vraag ik me toch af, wtf hebben het over. Dat zou zijn al lang niet meer de banken/verzkeraars die de verliezen slikken, waarbij het meeste al afgeschrven is. Bovendien zit het kennelijk redelijk breed verdeeld, niet geconcentreerd bij één financiele instelling. Hoezo zou het financiele stysteem dat niet kunnen verdragen? Ik durf te wedden dat de meeste van deze instellingen de laaste maand meer (ongerealiseerde) koerwinsten op hun Nederlandse, Duitsen en Scandinavische bonds hebben gemaakt dan ze ook op de Grieke schuld zouden moeten afboeken?
Meer: "met de kennis van nu"quote:Op woensdag 2 november 2011 20:01 schreef ikweethetookniet het volgende:
Dat wordt massaal geheugenverlies
Adviseren is het. Verkracht het nou niet!quote:Op woensdag 2 november 2011 20:47 schreef BertV het volgende:
[..]
Meer: "met de kennis van nu"
Absolute onzin dit soort "wij van WC-eend verhoren WC-eend".
reality check: zelfs als ATM zijn 'we' niet belangrijk hoor....quote:Op woensdag 2 november 2011 21:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Even een reality-check over hoe belangrijk we zijn (behalve als geldautomaat natuurlijk):
Nederland mag morgen niet meevergaderen met enkele euro-leiders tijdens een extra mini--top in Cannes. Het bureau van de Franse president Nicolas Sarkozy maakte vanavond bekend dat er morgen een kleine top van euro-leiders zal plaatsvinden buiten het programma van de G-20 om.
De leiders van Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje zijn wel uitgenodigd, evenals vertegenwoordigers van de Europese Centrale Bank, de Europese Commissie en de Europese Raad. Wellicht schuiven ook medewerkers van het IMF aan.
Vanavond vindt er in Cannes een ontmoeting plaats tussen de Griekse premier Papandreou en Sarkozy en Merkel over het Griekse voornemen een referendum te organiseren over de uitkomsten van de vorige eurotop.
Het IMF roept Europa op zich te houden aan de afspraken die zijn gemaakt om de schuldencrisis tegen te gaan, ondanks een Grieks referendum over het jongste financiële hulppakket voor het noodlijdende land.
IMF-baas Christine Lagarde zei dat 'de veerkracht en de vastberadenheid van de Europese partners om de zaak vooruit te helpen' erg belangrijk zijn. Europa moet de afspraken die op 27 oktober zijn gemaakt implementeren, zo benadrukte ze.
http://www.volkskrant.nl/(...)-top-over-euro.dhtml
Zeg dat niet te hard. Er vanuit gaande dat de AAA-rating van Frankrijk het einde van dit jaar niet haalt vertegenwoordigen wij jullie ruim 15% van de AAA-rating van het EFSF. (bukken kreng!)quote:Op woensdag 2 november 2011 22:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
reality check: zelfs als ATM zijn 'we' niet belangrijk hoor....
het zijn maar drie lettertjes, bitchquote:Op woensdag 2 november 2011 22:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zeg dat niet te hard. Er vanuit gaande dat de AAA-rating van Frankrijk het einde van dit jaar niet haalt vertegenwoordigen wij ruim 15% van de AAA-rating van het EFSF. (bukken kreng!)
Dat was toch al wel algemeen bekend? De mogelijkheden om de overheidsfinanciën op orde te krijgen zijn er legio, maar iedereen wijst in de Griekse politiek naar elkaar en dus worden die mogelijkheden niet of onvoldoende aangegrepen voor hervormingen.quote:Op woensdag 2 november 2011 23:07 schreef HiZ het volgende:
Een voorbeeld van een Griekse trein op NOS nu, 1 passagier, 1 machinist (verdient rond de ¤100.000 per jaar) en 4 controleurs.
Ik wist wel dat het erg was, maar dit is wel heel extreem.quote:Op woensdag 2 november 2011 23:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat was toch al wel algemeen bekend? De mogelijkheden om de overheidsfinanciën op orde te krijgen zijn er legio, maar iedereen wijst in de Griekse politiek naar elkaar en dus worden die mogelijkheden niet of onvoldoende aangegrepen voor hervormingen.
Ze zijn nu dus volledig afhankelijk van die ECB lifeline. Dat was toch echt niet de afspraak die in 1992 in Maastricht gemaakt werd.quote:Op woensdag 2 november 2011 23:49 schreef SeLang het volgende:
Grieks referendum op 4 of 5 december, aldus Sarkozy! Er komt geen bailout geld voor die tijd.
http://www.ajc.com/business/greek-vote-in-early-1215287.html
Dat is al snel
Dit zag men natuurlijk al tijden van te voren aankomen..quote:Op woensdag 2 november 2011 23:56 schreef SeLang het volgende:
De kans dat de euro in z'n huidige vorm het einde van het jaar niet haalt is nu groter dan 50%
Ah, we mogen niet meevergaderen over hoe de centen uitgesmeerd gaan worden.quote:Op woensdag 2 november 2011 21:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Even een reality-check over hoe belangrijk we zijn (behalve als geldautomaat natuurlijk):
Nederland mag morgen niet meevergaderen met enkele euro-leiders tijdens een extra mini--top in Cannes. Het bureau van de Franse president Nicolas Sarkozy maakte vanavond bekend dat er morgen een kleine top van euro-leiders zal plaatsvinden buiten het programma van de G-20 om.
De leiders van Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje zijn wel uitgenodigd, evenals vertegenwoordigers van de Europese Centrale Bank, de Europese Commissie en de Europese Raad. Wellicht schuiven ook medewerkers van het IMF aan.
Vanavond vindt er in Cannes een ontmoeting plaats tussen de Griekse premier Papandreou en Sarkozy en Merkel over het Griekse voornemen een referendum te organiseren over de uitkomsten van de vorige eurotop.
Het IMF roept Europa op zich te houden aan de afspraken die zijn gemaakt om de schuldencrisis tegen te gaan, ondanks een Grieks referendum over het jongste financiële hulppakket voor het noodlijdende land.
IMF-baas Christine Lagarde zei dat 'de veerkracht en de vastberadenheid van de Europese partners om de zaak vooruit te helpen' erg belangrijk zijn. Europa moet de afspraken die op 27 oktober zijn gemaakt implementeren, zo benadrukte ze.
http://www.volkskrant.nl/(...)-top-over-euro.dhtml
Een interessantere vraag is of de rest 2013 nog gaat halen. Italie zal echt het thema van 2012 worden.quote:Op woensdag 2 november 2011 23:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit zag men natuurlijk al tijden van te voren aankomen..
Het ironische is dat ze dat hele Peloponnesosnet hebben opgeknapt, met EU-subsidie uiteraard, maar dat nog voordat op sommige lijnen überhaupt weer een trein heeft gereden de crisis toesloeg en ze de hele boel dicht hebben gegooid.quote:Op woensdag 2 november 2011 23:40 schreef SeLang het volgende:
Ik ben ooit (1993) met de trein heel Peloponnesos rondgereden. Dat ging er zo ruig aan toe dat je je rugzak aan het bagagerek moest vastbinden anders viel ie eruit. Was wel tof toen een of andere Duitser dat niet had gedaan en zijn zware rugzak viel bovenop een oud vrouwtje! Dat mens werd behoorlijk link. Mooi reisje was dat
U refereert naar het verraad van Maastricht?quote:Op woensdag 2 november 2011 23:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ze zijn nu dus volledig afhankelijk van die ECB lifeline. Dat was toch echt niet de afspraak die in 1992 in Maastricht gemaakt werd.
Wel beter, want liever vandaag nog duidelijkheid dan morgen pas, toch?quote:Op woensdag 2 november 2011 23:49 schreef SeLang het volgende:
Grieks referendum op 4 of 5 december, aldus Sarkozy! Er komt geen bailout geld voor die tijd.
http://www.ajc.com/business/greek-vote-in-early-1215287.html
Dat is al snel
Is de Peloponnesos lijn opgeheven? Dat is wel jammer want dat was erg mooiquote:Op donderdag 3 november 2011 00:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Het ironische is dat ze dat hele Peloponnesosnet hebben opgeknapt, met EU-subsidie uiteraard, maar dat nog voordat op sommige lijnen überhaupt weer een trein heeft gereden de crisis toesloeg en ze de hele boel dicht hebben gegooid.
Wat dat betreft is het wel gek dat de NOS nog een trein met één passagier heeft gevonden, want behalve een paar hoofdroutes is dus het hele Griekse spoorwegennet opgeheven.
Dat denk ik ook, ik kan niet zo heel goed meebabbelen met jullie(ben simpelweg niet genoeg op de hoogte)maar ik weet wel dat we hopeloos achter de feiten aanlopen. Allemaal heel leuk die solidariteit, maar dan moet het van 2 kanten komen.quote:Op donderdag 3 november 2011 00:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een interessantere vraag is of de rest 2013 nog gaat halen. Italie zal echt het thema van 2012 worden.
Bah bah. Dat gewone mensen hiertoe in staat zijn verrast me niet maar dat zelfs politici met een voorbeeldsfunctie zo laag zinken vind ik wel heel erg.quote:Op woensdag 2 november 2011 22:32 schreef SeLang het volgende:
Mensen met een zwakke maag kunnen beter onderstaand filmpje niet kijken
Liever nog in 2010 voordat die bailout onzin begon.quote:Op donderdag 3 november 2011 00:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Wel beter, want liever vandaag nog duidelijkheid dan morgen pas, toch?
Ja. Maar ik vind dat zo krom. Eerst geven we hun subsidie om de boel op te knappen en dan gaan we zeggen dat ze de treinen die ze deels van ons geld hebben gekocht moeten laten wegroesten.quote:Op donderdag 3 november 2011 00:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Is de Peloponnesos lijn opgeheven? Dat is wel jammer want dat was erg mooi
De gemiddelde ambtenaar klokt hier ook al rond half 7 in om vervolgens tot half 9 koffie te zuipen hoor.. Wat lul je..? betalen zul je!quote:Op donderdag 3 november 2011 00:03 schreef Arkai het volgende:
[..]
Bah bah. Dat gewone mensen hiertoe in staat zijn verrast me niet maar dat zelfs politici met een voorbeeldsfunctie zo laag zinken vind ik wel heel erg.
Die is al weken aan de gang vele grieken sluizen hun (eigenlijk ons) geld door naar Zwitserland of kopen goud in etc.quote:Op donderdag 3 november 2011 00:03 schreef rubbereend het volgende:
Maar een uur nadat Griekenland besluit uit de Euro te stappen zijn de pinautomaten daar leeg neem ik aan. Als er voor die tijd al geen bankrun ontstaat
...en erger... de bankrun van multinationals, en dan niet alleen die uit Griekenland maar ook uit de rest van de EU.quote:Op donderdag 3 november 2011 07:56 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
[..]
Die is al weken aan de gang vele grieken sluizen hun (eigenlijk ons) geld door naar Zwitserland of kopen goud in etc.
Youtube:quote:Op donderdag 3 november 2011 02:04 schreef Suncatcher het volgende:
Papandreou..![]()
http://www.luckymedia.nl/luckytv/2011/11/fuck-you-papandreou/
quote:
Ik doe een poging tot maar dat valt niet mee in korte tijd, aangezien je ook weer tegenstrijdige berichten hoort.quote:Op donderdag 3 november 2011 00:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
ik kan niet zo heel goed meebabbelen met jullie(ben simpelweg niet genoeg op de hoogte)
Zou het?quote:Op donderdag 3 november 2011 07:29 schreef mark_dabomb het volgende:
Volgend jaar lekker goedkoop naar Griekenland op vakantie
Jippie dan kunnen we ook wederom goedkoop naar italie op vakantie.quote:Op donderdag 3 november 2011 10:05 schreef SeLang het volgende:
Franse 10-yr yield nu 1,37% boven de Duitse.
AAA-rating
Vergeet Griekenland. Italië is degene die straks de euro omver trekt, via de Franse exposure
[ afbeelding ]
Een beetje een onzinverhaal eigenlijk he? Het risico van een default van Italië is eigenlijk non-existent. En jij weet net zo goed als ik dat als er tegen Italië geduwd wordt de ECB gewoon gebruik gaat maken van zijn mogelijkheden om Italië uit de wind te houden.quote:Op donderdag 3 november 2011 10:05 schreef SeLang het volgende:
Franse 10-yr yield nu 1,37% boven de Duitse.
AAA-rating
Vergeet Griekenland. Italië is degene die straks de euro omver trekt, via de Franse exposure
[ afbeelding ]
Dit is ongeveer hoe ik er ook over denk. Griekenland wordt nu hard voor het blok gezet en het is een mooi afschrikwekkend voorbeeld; een land dat niet wil leren mag nu gaan voelen hoe het is. Overigens is het ook alleen Griekenland dat dit doet. Italië is bij lange na geen Griekenland, het zou 'een Griekenland' op grotere schaal kunnen worden als het geen maatregelen gaat nemen om groei mogelijk te maken, maar er is op geen enkele manier een accuut probleem.quote:Op donderdag 3 november 2011 10:12 schreef piepeloi55 het volgende:
De Grieken graven hun eigen graf en het zou me niets verbazen als de politiek ervoor kiest om Griekenland als voorbeeld te stellen. De side-effects die dat teweeg brengt kun je via het noodfonds (italie en spanje opvangen t/m 2013) opvangen en desnoods een aantal banken herkapitaliseren.
Eigenlijk is dat ook noodzakelijk om de overige zwakke lidstaten duidelijk te maken dat het noodfonds geen ongelimiteerde pot goud is zonder voorwaarde en de gevolgen duidelijk te maken van het alternatief.
Dus op italie moeten we ook nog ongeveer 25% gaan afschrijven want zoveel is de pond ongeveer gedevauleerd.quote:Op donderdag 3 november 2011 10:17 schreef HiZ het volgende:
Italië staat er niet slechter voor dan pakweg het Verenigd Koninkrijk.
Maar zoals Piepeloi al aangeeft, het zijn de Italianen die dan 25% op zichzelf moeten gaan afschrijven, bijna alsof the italiaanse centrale bank geld gaat drukken.quote:Op donderdag 3 november 2011 10:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus op italie moeten we ook nog ongeveer 25% gaan afschrijven want zoveel is de pond ongeveer gedevauleerd.
De ECB heeft niet genoeg geld om Italië te redden, tenzij je er een soort Fed van maakt. Dan zul je echter eerst een paar verdragen moeten gaan wijzigen (met unanimiteit van stemmen). Ik denk niet dat de AAA landen (ex Frankrijk) dat gaan steunen.quote:Op donderdag 3 november 2011 10:14 schreef HiZ het volgende:
[..]
Een beetje een onzinverhaal eigenlijk he? Het risico van een default van Italië is eigenlijk non-existent. En jij weet net zo goed als ik dat als er tegen Italië geduwd wordt de ECB gewoon gebruik gaat maken van zijn mogelijkheden om Italië uit de wind te houden.
Er hoeven helemaal geen verdragen aangepast te worden om de ECB te gebruiken in het geval Italië tijdelijk onder druk komt. Het overeind houden van een land dat een liquiditeitsprobleem heeft is wat anders dan het redden van een land dat niet eens wat wil doen aan zijn solvabiliteitsproblemen (Griekenland).quote:Op donderdag 3 november 2011 10:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
De ECB heeft niet genoeg geld om Italië te redden, tenzij je er een soort Fed van maakt. Dan zul je echter eerst een paar verdragen moeten gaan wijzigen (met unanimiteit van stemmen). Ik denk niet dat de AAA landen (ex Frankrijk) dat gaan steunen.
Een uiteindelijke default van Italië is wel af te wenden maar dan moeten ze vanaf nu grote surplussen gaan draaien. En dat gaat niet lukken in de huidige politieke situatie.
Ja maar dat is in Griekenland niet veel anders. Die Griekse banken en pensioenen zijn ook grotendeels pleite als Griekenland uit de euro stapt.quote:Op donderdag 3 november 2011 10:23 schreef HiZ het volgende:
[..]
Maar zoals Piepeloi al aangeeft, het zijn de Italianen die dan 25% op zichzelf moeten gaan afschrijven, bijna alsof the italiaanse centrale bank geld gaat drukken.
Verschilletje is dat naast Griekenland ook de Grieken failliet zijn.quote:Op donderdag 3 november 2011 10:26 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja maar dat is in Griekenland niet veel anders. Die Griekse banken en pensioenen zijn ook grotendeels pleite als Griekenland uit de euro stapt.
Maar Italië is inmiddels ook hard op weg om insolvabel te worden (en misschien is het dat al). Ik rekende het eerder al voor: Schuld van 120% GDP, reële rente ca 4%. Dan moet bij een gebalanceerd budget (ex rente) de economie al 5% groeien om dat sustainable te houden. 5% reële GDP groei is voorbehouden aan emerging markets, niet aan vergrijsde landen met krimpende bevolking. Weet je wat de gemiddelde GDP groei van Italië was in de afgelopen 10 jaar? 0,2%! (ja, die "2" staat achter de komma)....quote:Op donderdag 3 november 2011 10:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
Er hoeven helemaal geen verdragen aangepast te worden om de ECB te gebruiken in het geval Italië tijdelijk onder druk komt. Het overeind houden van een land dat een liquiditeitsprobleem heeft is wat anders dan het redden van een land dat niet eens wat wil doen aan zijn solvabiliteitsproblemen (Griekenland).
Als je duurzaam de rente wilt vastpinnen op een niveau dat onder de markt ligt (en dat is de intentie van zo'n steun operatie) dan zul je enorme hoeveelheden moeten opkopen want alle andere potentiële kopers worden uit de markt gejaagd (ze zouden immers veel teveel betalen voor die bonds). De ECB mag geen staatsschuld monetariseren en moet de operaties dus "steriliseren". Als dat grote vormen aanneemt dan interfereert dat met de mogelijkheden om monetaire politiek te bedrijven.quote:Op donderdag 3 november 2011 10:25 schreef HiZ het volgende:
Overigens begrijp ik niet waar je vandaan haalt dat de ECB niet genoeg geld heeft. Het rondzingen van die 1.7tn Italiaanse schuld is leuk in het kader van de steeds grotere getallen, maar dat gaat pas spelen als Italië echt al zijn schulden niet meer kan betalen. Dat punt gaan jij en ik niet meer meemaken.
Natuurlijk is dat zo. Maar zo'n cultuuromslag dat duurt in het meest optimistische geval al een decennium. En zoals gezegd, disfunctionele politiek helpt ook niet om dat proces te versnellen. Dus hoewel theoretisch niet onmogelijk ben ik gewoon niet optimistisch gezien de huidige situatie.quote:Op donderdag 3 november 2011 11:06 schreef HiZ het volgende:
Net zoals voor Griekenland geldt is het niet - alleen - bezuinigen wat er moet gebeuren. Bot bezuinigen is een spiraal naar beneden die het probleem alleen veel erger maakt. Wat er voor alles moet gebeuren is het vereenvoudigen van regelgeving zodat ondernemerschap makkelijker wordt.
Die bankrun is al 2 jaar aan de gang. De Griekse banken zijn totaal afhankelijk van het infuus van de ECB.quote:Overigens hoorde ik net een leuk argument m.b.t. het 'referendum'. Een commentator zei 'als de griekse burgers hadden geloofd in een negatieve uitkomst van het referendum dan was er nu een bankrun aan de gang geweest'.
En terecht, Griekenland als voorbeeld stellen om grotere schade te voorkomen. Griekenland heeft naar mijn mening zijn hand allang verspeeld en had veel eerder uit het noodfonds (en dus ook de eurozone/EU) moeten worden gezet.quote:Op donderdag 3 november 2011 11:29 schreef de_ier het volgende:
Merkel zegt tegen Griekenland dat als de referendum niet doorgaat dat ze uit de Euro zijn.
Tsja, alle EU verdragen maar negeren, Merkel heeft zich tot Koningin der Europa uitgekozen.
Gaat echt nergens over.
Dat is inderdaad het probleem (en zeker niet alleen in Italië). Zoals ik al schreef valt Italië nog te keren (al wordt dat steeds moeilijker), maar als je naar de gang van zaken en het leiderschap kijkt sinds het begin van de crisis, hoe optimistisch kun je dan zijn?quote:Op donderdag 3 november 2011 11:27 schreef piepeloi55 het volgende:
De vraag is echter is er genoeg leiderschap?
Jij of Merkel mag dat terecht vinden, maar daar heb ik het niet over. Het is niet om haar om die beslissing te maken.quote:Op donderdag 3 november 2011 11:30 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
En terecht, Griekenland als voorbeeld stellen om grotere schade te voorkomen. Griekenland heeft naar mijn mening zijn hand allang verspeeld en had veel eerder uit het noodfonds (en dus ook de eurozone/EU) moeten worden gezet.
Dat is inderdaad het grote probleem en gezien de aanpak van de crisis (en eigenlijk al voor de crisis) stemt me dat zeer pessimistisch. Daarbij moet ik wel eerlijk bekennen dat ik de laatste maanden een draai richting de juiste richting terugvind in dat leiderschap, wat zich ook al uit in diverse (toekomstige) wetgeving/plannen.quote:Op donderdag 3 november 2011 11:35 schreef SeLang het volgende:
Dat is inderdaad het probleem (en zeker niet alleen in Italië). Zoals ik al schreef valt Italië nog te keren (al wordt dat steeds moeilijker), maar als je naar de gang van zaken en het leiderschap kijkt sinds het begin van de crisis, hoe optimistisch kun je dan zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |