Nou zeg, bijna de helft sub prime?quote:Op woensdag 2 november 2011 17:15 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat het juist goed is voor de huizenmarkt als er meer duidelijkheid komt over het afbouwen van de HRA. Iedereen weet dat dit gaat gebeuren, maar alleen nog maar niet hoe. Juist die onzekerheid is heel slecht. Weet je hoe het aangepakt gaat worden, dan kun je daarop gaan berekenen wat een faire prijs is voor een woning en of je hem in de toekomst nog financieren kunt.
Ineens afschaffen gaat natuurlijk niet, bijna de helft van de hypotheken is de facto sub-prime (in een situatie zonder HRA). Je moet dus gewoon een redelijke afbouw pakken waarbij mensen gewoon kunnen blijven wonen waar ze wonen. (Op een enkele uitzondering na, maar die heb je nu ook). Het argument dat de timing nu slecht is koop ik niet, want ook banken en landen moeten op dit slechte moment deleveragen. Als straks de bomen weer de hemel ingroeien is er weer geen noodzaak om het te doen. Gewoon uitvoeren dus.
Een redelijk iets lijkt me de HRA te laten beginnen met 100% en dan stapsgewijs over het oorspronkelijke bedrag met 3% per jaar af te bouwen. Als je dan in hetzelfde tempo aflast behoudt je nog 100% aftrek over het bedrag dat je hebt uitstaan.
Dus als nu iemand 350K geleend heeft betaalt hij zo'n 1100 euro aan netto-hypotheek per maand. Daar komt dan nog 1200 euro bij. Dat lijkt me wel redelijk, iemand die 350K kan lenen moet wel 2300 euro p/m op kunnen hoesten. Bovendien gooit hij dat geld niet weg, maar neemt zijn schuld er mee af. Wat mij betreft vervalt het HWF dan.
goed plan alle subsidies weg en een lager % IBquote:Op woensdag 2 november 2011 18:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ow, en dan mogen we wel naar een flat rate tarief van 35% inkomstenbelasting
Minister de Jager leent het liever uit aan Griekenland voor 4% met kwijtscheldingsoptie.quote:Op dinsdag 1 november 2011 22:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die gaf ik je net toch? Laat de overheid het geld uitlenen tegen 4 a 5%.
[..]..
De Senaat is het ermee eensquote:wo 02 nov 2011, 17:51
Rabobank: brede discussie huizenmarkt nodig
UTRECHT (AFN) - Een brede discussie met alle betrokken partijen over de financiering van de huizenmarkt is urgenter dan ooit.
Dit stelde Piet van Schijndel, lid van de raad van bestuur van de Rabobank woensdag, in een gesprek met het ANP.
Hij reageerde op het pleidooi van de president van De Nederlandsche Bank (DNB), Klaas Knot, om de hypotheekrenteaftrek op de schop te nemen.
Van Schijndel is het met Knot eens dat het bestaan van aflossingsvrije hypotheken een risico inhoudt voor het financiële systeem op de lange termijn. ,,
Wij hebben al eerder op de risico's gewezen. Je ziet dat de huizenmarkt momenteel stilligt.
De vraag is gerechtvaardigd of de financierbaarheid van de woningmarkt op de lange termijn nog houdbaar is.''
quote:Eerste Kamer dwingt onderzoek naar hypotheekrenteaftrek af
Politiek
| Laatst gewijzigd:01-11-2011 16:53 | Martjan Kuit |
Den Haag - Het kabinet moet onderzoek laten doen naar een "meer toekomstbestendig stelsel" van hypotheekrenteaftrek. De Eerste Kamer heeft dat door middel van een motie afgedwongen.
Regeringspartijen VVD en CDA en gedoogpartner PVV zijn fel tegen een dergelijk onderzoek. "Wij zien het vertrouwen in de koopsector dalen", zei premier Rutte tijdens de behandeling van de Miljoenennota. "Tegen die achtergrond hebben wij besloten de discussie over de hypotheekrenteaftrek in de huidige situatie niet te voeren."
Niet onaantastbaar
De SGP, die nodig is voor een meerderheid in de senaat, ziet dat anders. "De hypotheekrenteaftrek moet niet onaantastbaar worden verklaard", vindt lijsttrekker Gerrit Holdijk.
De bank die bij uitstek het meest geprofiteerd heeft van de HRA.quote:
Daar bedoel ik mee dat ik denk dat bijna de helft van de huishoudens nauwelijks rond zou komen als de HRA plotsklaps werd afgeschaft. Onder de huidige wetgeving zijn ze dat natuurlijk niet.quote:Op woensdag 2 november 2011 18:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nou zeg, bijna de helft sub prime?
Beetje overdreven
Ik vind het ook bizar dat iemand met een vermogen van bijv. 1 miljoen en een hypotheek van ook 1 miljoen dan dat hypotheekbedrag volledig kan aftrekken. Dan zou je een soort heffingsregeling moeten invoeren.quote:Mag nog wel een aanvullende maatregel bij, wat mij betreft.
Namelijk een thin cap maatregel.
Dat je niet meer fiscaal gefacilieerd kan lenen dan in verhouding tot je vermogen.
Voorbeeld:
Iemand heeft 100.000 euro.
Koopt een huis van 300.000 euro
Financieerd dat met een lening van 300.000 euro.
Dan zou de regel bijv. kunnen zijn dat een marge van 50,000 euro acceptabel geacht wordt.
Resteert een vermogen van 50,000 euro.
Dan zou de renteaftrek vanbeginne max. max. 300,000 (hypotheek) gedeeld door 350,000 euro (is huis plus eigen vermogen minus 50,000) x rente zijn.
Ratio: als je een huis koopt, wordt je acht dat niet zwaarder te belenen dan je gehele vermogen (uitgezonderd een veiligheid/franchise van 50,000)
Ow, en dan mogen we wel naar een flat rate tarief van 35% inkomstenbelasting
PS: en als we toch een verlanglijstje mogen invullen: vervang hypotheekrente svp (deels) door een vorm van bouwsparen....
De Rabobank wil een discussie, de Eerste Kamer een onderzoek... Resultaat: er worden miljoenen uitgegeven aan een commissie, die komt over 2-3 jaar met een advies, en dat wordt in de wind geslagen.quote:Op woensdag 2 november 2011 18:56 schreef michaelmoore het volgende:
De RABO is het ermee eens
[..]
De Senaat is het ermee eens
[..]
Ja, dat zou zo maar kunnen. Maar dan zal de PVV daar garen bij spinnen, want die gaan stemmen winnen met een uitermate populistisch standpunt over de HRA.quote:Op woensdag 2 november 2011 20:18 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat de enige reden dat dit kabinet van de HRA afblijft is dat ze dit zo expliciet beloofd hebben tijdens de verkiezingen. Maar tijdens een volgende regering kunnen ze dit goed achterwege laten. Ik geloof niet dat ze bij het CDA en de VVD nog echt geloven in de heilzame werking van HRA>
quote:Op woensdag 2 november 2011 18:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nou zeg, bijna de helft sub prime?
Beetje overdreven
Rechtser? Dit kabinet heeft meer met het communisme dan de linkse boomknuffelaarsquote:Op woensdag 2 november 2011 20:15 schreef Lemans24 het volgende:
Dit kabinet komt niet aan de HRA; het volgende kabinet wellicht ook niet, aangezien dat waarschijnlijk nog rechtser gaat worden dan het huidige.
Schip... wal... Europaquote:Pas over zes jaar zal er dan een kabinet zijn dat wel iets aan de HRA durft te doen.
Aah... je begrijpt het toch... gaat gebeuren hoor en het gaat echt geen 6 jaar meer duren.... 6 maanden is een stuk waarschijnlijker... misschien zelfs wel binnen 6 wekenquote:Het zal me niets verbazen als er ver vóór die tijd een verzoek uit Brussel komt waarin Nederland dringend verzocht wordt, heel snel iets te doen aan het huidige systeem. Indien de banken door de instortende huizenmarkt in de problemen komen, heeft Nederland bovendien weinig keus.
Ooh... ze zijn vast al bezig om te kijken hoe ze zelfs zonder HRA hun achterban de zakken kan laten vullen.quote:Op woensdag 2 november 2011 20:18 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat de enige reden dat dit kabinet van de HRA afblijft is dat ze dit zo expliciet beloofd hebben tijdens de verkiezingen. Maar tijdens een volgende regering kunnen ze dit goed achterwege laten. Ik geloof niet dat ze bij het CDA en de VVD nog echt geloven in de heilzame werking van HRA>
Als je geen subsidie krijgt op de leensom wil je meestal zo snel mogelijk afbetalen. Omdat je bijna de helft van de betaalde rente terug krijgt in de vorm van 'belastingontduiking' denken de meeste mensen dat dit slim is. Wat zij zich niet realiseren is dat het een halve sigaar uit eigen doos is terwijl ze wel voor een hele sigaar betaald hebben.quote:Op woensdag 2 november 2011 20:22 schreef jankaas020 het volgende:
Kan iemand mij hier het verband uitleggen tussen HRA en een aflossingsvrij hypothekere lening?
Dat kun je echt niet zelf bedenken? Asjemenou, zeg!quote:Op woensdag 2 november 2011 20:22 schreef jankaas020 het volgende:
Kan iemand mij hier het verband uitleggen tussen HRA en een aflossingsvrij hypothekere lening?
Maxime is een landverrader, type onbetrouwbare gluiperdquote:Op woensdag 2 november 2011 20:33 schreef ShadyLane het volgende:
Of het wordt een "het ligt niet aan ons, het moet van Europa": http://www.depers.nl/econ(...)kt-stiekem-over.html
Nope. Het is een kwart sigaar uit mijn doos, en een kwart sigaar uit jouw doos.quote:Op woensdag 2 november 2011 20:32 schreef ComplexConjugate het volgende:
Wat zij zich niet realiseren is dat het een halve sigaar uit eigen doos is terwijl ze wel voor een hele sigaar betaald hebben.
Nope. Jaarlijks wegzetten van de HRA zorgt in mijn situatie ervoor dat na 28 jaar de woning in 1 keer volledig kan worden afgelost. (Gebaseerd op de huidige spaarrente)quote:De enige die baat hebben bij de HRA zijn de banksters.
Natuurlijk. Want de PVV is een niet-verantwoordelijke partij. Maar je ziet nu bijv. dat de PVDA toch voor het EU-steunpakket stemt. Ondanks dat dit niet populair is. Maar het is wel verantwoordelijk. En hun stemmers verwachten dat van de PVDA.quote:Op woensdag 2 november 2011 20:20 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ja, dat zou zo maar kunnen. Maar dan zal de PVV daar garen bij spinnen, want die gaan stemmen winnen met een uitermate populistisch standpunt over de HRA.
quote:Op woensdag 2 november 2011 20:32 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als je geen subsidie krijgt op de leensom wil je meestal zo snel mogelijk afbetalen. Omdat je bijna de helft van de betaalde rente terug krijgt in de vorm van 'belastingontduiking' denken de meeste mensen dat dit slim is. Wat zij zich niet realiseren is dat het een halve sigaar uit eigen doos is terwijl ze wel voor een hele sigaar betaald hebben.
De enige die baat hebben bij de HRA zijn de banksters.
aflossingsvrije hypotheek: rente betalen, niet aflossen.quote:Op woensdag 2 november 2011 20:32 schreef Jane het volgende:
[..]
Dat kun je echt niet zelf bedenken? Asjemenou, zeg!
Je krijgt geen belastinggeld terug, je draagt wat minder af. Betaal je weinig belasting, krijg je weinig korting, betaal je veel belasting krijg je veel korting.quote:Op woensdag 2 november 2011 20:43 schreef jankaas020 het volgende:
aflossingsvrije hypotheek: rente betalen, niet aflossen.
HRA: belastinggeld terugkrijgen over de rente.
Of gaan jullie me nu vertellen dat je geld kan lenen en dit pas over 30 jaar hoeft terug te betalen en over de rente die je die 30 jaar betaald ook nog eens belastinggeld terug krijgt?
Dat weet ik maar ik zat erop te wachten totdat jij erover ging pochtenquote:Op woensdag 2 november 2011 20:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nope. Het is een kwart sigaar uit mijn doos, en een kwart sigaar uit jouw doos.
Dat weet ik, en zoals je ook weet ben ik nooit te beroerd om de medemens een plezier te doen.quote:Op woensdag 2 november 2011 21:00 schreef ComplexConjugate het volgende:
Dat weet ik maar ik zat erop te wachten totdat jij erover ging pochten
En Noutje Wellink is een wat minder elegante meesteroplichter.quote:
Of je het nu niet betaald of later terugkrijgt is gewoon hetzelfde, in mijn boekje.quote:Op woensdag 2 november 2011 20:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je krijgt geen belastinggeld terug, je draagt wat minder af. Betaal je weinig belasting, krijg je weinig korting, betaal je veel belasting krijg je veel korting.
Bij huursubsidie enz is het zo dat zelfs als je geen belasting afdraagt, je desondanks geld toe krijgt.
Er valt weinig niet aan te snappen. Betaalde hypotheekrente levert je een aftrekpost op waardoor je dus per saldo wat minder belasting afdraagt. Dat mag maximaal 30 jaar.quote:Op woensdag 2 november 2011 21:13 schreef jankaas020 het volgende:
Maar ik heb nog steeds geen bevredigend antwoord gehad, naar mijn zin. (lees: ik snap het nog steeds niet.) Of is de uitleg moeilijker dan neuken?
Ja. Ik los zelf ook maar 50% af NA 30 jaar, maar spaar zelf ondertussen ook nog door de HRA niet maandelijks te laten verrekenen maar 1 x per jaar de teveel betaalde belasting terug te vragen en deze teruggave te parkeren op een termijndeposito. (Dat is voor mij vooralsnog goedkoper dan aflossen.quote:Op woensdag 2 november 2011 21:27 schreef jankaas020 het volgende:
Aha, dus 'iedereen' gaat er een beetje vanuit dat mensen niet aflossen zodat ze de maximale hypotheekrenteaftrek krijgen.
Dat zou best kunnen kloppen. Bij bankspaarhypotheken blijft je schuld ook volledig openstaan gedurende de looptijd terwijl je daaraan gekoppeld een spaarpotje opbouwt om na de looptijd alles ineens (of bv 50%) mee af te kunnen lossen.quote:En hoe zit het dan met (bank)spaarhypotheken? Wat ik nu voorgeschoteld krijg van mijn adviseur is dat ik 30 jaar lang elke maand, zeg, 700 euro moet betalen en met hra zou ik 200 euro terug krijgen (of 200 euro minder betalen.) Scheelt toch weer een slok op een borrel met de maandlasten.
Dank, nu is het duidelijk.quote:Op woensdag 2 november 2011 21:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Ik los zelf ook maar 50% af NA 30 jaar, maar spaar zelf ondertussen ook nog door de HRA niet maandelijks te laten verrekenen maar 1 x per jaar de teveel betaalde belasting terug te vragen en deze teruggave te parkeren op een termijndeposito. (Dat is voor mij vooralsnog goedkoper dan aflossen.)
[..]
Dat zou best kunnen kloppen. Bij bankspaarhypotheken blijft je schuld ook volledig openstaan gedurende de looptijd terwijl je daaraan gekoppeld een spaarpotje opbouwt om na de looptijd alles ineens (of bv 50%) mee af te kunnen lossen.
Waarom vraag je het pas aan het eind van het jaar terug? Als je gewoon minder betaalt per maand kun je ook gewoon dat verschil direct op de deposito zetten. Trek je langer rente.... of denk ik nu krom?quote:Op woensdag 2 november 2011 21:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ja. Ik los zelf ook maar 50% af NA 30 jaar, maar spaar zelf ondertussen ook nog door de HRA niet maandelijks te laten verrekenen maar 1 x per jaar de teveel betaalde belasting terug te vragen en deze teruggave te parkeren op een termijndeposito. (Dat is voor mij vooralsnog goedkoper dan aflossen.)
De fiscus betaalt ook rentequote:Op donderdag 3 november 2011 08:45 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Waarom vraag je het pas aan het eind van het jaar terug? Als je gewoon minder betaalt per maand kun je ook gewoon dat verschil direct op de deposito zetten. Trek je langer rente.... of denk ik nu krom?
Let op met bankspaarproducten daar kun je beter in WGR vanwege de stugheid van die producten en de soms bijkomende fiscalisering .quote:Op woensdag 2 november 2011 21:27 schreef jankaas020 het volgende:
Aha, dus 'iedereen' gaat er een beetje vanuit dat mensen niet aflossen zodat ze de maximale hypotheekrenteaftrek krijgen.
En hoe zit het dan met (bank)spaarhypotheken? Wat ik nu voorgeschoteld krijg van mijn adviseur is dat ik 30 jaar lang elke maand, zeg, 700 euro moet betalen en met hra zou ik 200 euro terug krijgen (of 200 euro minder betalen.) Scheelt toch weer een slok op een borrel met de maandlasten.
Aaaah, maar is dat dan gelijk aan de rente van de depositorekening? Anders vind ik het nog steeds krom.quote:
Altijd goed als ineffeciente economische vehikels worden gesaneerd... onze economie zal er fors sterker door worden. Hoe minder de invloed van de financiele sector hoe beterquote:ING schrapt 2700 banen
AMSTERDAM - Bankconcern ING gaat 2000 voltijdsbanen schrappen binnen het bedrijf, en nog eens 700 extern. Dat heeft het concern donderdag bekendgemaakt. Met de reorganisatie wil het concern de kosten drukken en de resultaten opvijzelen.
,,De economisch-financiële omgeving is duidelijk verslechterd. Er is minder vraag naar bepaalde producten, zoals bijvoorbeeld hypotheken'', aldus een woordvoerder. Daarnaast kampt ING met strengere regels voor de bankensector waardoor er extra op de kosten gelet moet worden.
De banen verdwijnen voornamelijk op administratie afdelingen. De externe functies die geschrapt worden zijn detacheerders die niet op de loonlijst staan, maar wel voor ING werken. De reorganisatie moet tegen eind 2013 zijn afgerond. ING heeft circa 19.000 mensen in dienst.
bron: Telegraaf
Een diepe bres in het personeelsbestand? Wat begrijpt die FNV van niet aan 'overbodig geworden' ?quote:FNV: banenverlies ING ingeslagen als bom
UTRECHT (AFN) - De reorganisatie bij ING waarbij 2700 banen verdwijnen, is bij het personeel ingeslagen als een bom. Dat zei FNV Bondgenoten donderdag in een reactie. De vakbond wil snel met de bank in gesprek over een sociaal plan.
,,Deze plannen komen heel hard aan bij de werknemers'', zei FNV-bestuurder Fred Polhout. ,,Dat er iets stond te gebeuren, lag voor de hand gezien de ontwikkelingen in de financiële sector. Maar een reorganisatie van deze omvang slaat een diepe bres in het personeelsbestand van de bank.''
bron: Telegraaf
nog wel, belastingplan 2012 --> belastingdienst vergoedt geen rente, maar je moet wel rente betalen aan ze. Loopt nog wel een discussie over in de diverse kamers.quote:
Ach... was te verwachten, de overheid voert al jaren een beleid om de rechtsongelijkheid te vergrotenquote:Op donderdag 3 november 2011 10:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
nog wel, belastingplan 2012 --> belastingdienst vergoedt geen rente, maar je moet wel rente betalen aan ze. Loopt nog wel een discussie over in de diverse kamers.
quote:RTLZ: Maar als uw oproep navolging krijgt zullen de huizenprijzen verder dalen, dus dan wordt die restschuld alleen maar groter.
Knot: Ik denk dat het inzoomen op het aflossingsdeel slechts een beperkte impact heeft op de huizenprijzen. Immers, het beinvloedt niet het maximale leenbedrag op het moment dat de koper zich meldt om een transactie te plegen, het raakt slechts de jaren daarna waarin de betrokkene dus geacht wordt af te lossen op zijn hypotheek ipv de vermogensopbouw daarnaast te doen bij een andere financiele aanbieder middels een product dat vaak risico's in zich bergt, en ja, daar hebben we de afgelopen jaren ook de nodige voorbeelden van gezien.
Ja, ik snap dat je dit soort dingen heel graag verkondigd, alleen vergeet je even dat die mensen die daar ontslagen gaan worden, gewoon Henk is ook maar zijn werk doet. Die wordt ontslagen door degenen die de macht hebben binnen de organisatie.quote:Op donderdag 3 november 2011 09:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
Fantastisch nieuws.... de sanering van 'de parasitaire sector' vangt aan
[..]
Altijd goed als ineffeciente economische vehikels worden gesaneerd... onze economie zal er fors sterker door worden. Hoe minder de invloed van de financiele sector hoe beter
[..]
Een diepe bres in het personeelsbestand? Wat begrijpt die FNV van niet aan 'overbodig geworden' ?
Laat die mensen eens wat nuttigs gaan doen met hun leven i.p.v. te parasiteren op andere economische activiteiten zoals de productie van duurzame consumptiegoederen en diensten.
Het tijdperk van makkelijk je zakken vullen via gelegaliseerde diefstal loopt ten einde... ten onder gegaan aan hun eigen succes
Aflossen is aflossen, dat is wat hij bedoelt. Waarschijnlijk ben je goedkoper af met af te lossen via je hypotheek dan met een ander financieel product.quote:Op donderdag 3 november 2011 12:18 schreef poemojn het volgende:
Heeft iemand net Klaas Knot bij RTL-Z gezien? Hij leek niet te verwachten dat de huizenprijzen zullen dalen door beperking van de HRA omdat dat geen invloed heeft op de max hypotheek die je kunt krijgen, maar hogere maandlasten beperken via de woonquote toch wel je max. leenbedrag? Juist op starters heeft dat impact lijkt mij.
[..]
Precies, want die hebben geen cent te makken maar hebben wel gekozen voor een veel te dure hypotheek. Iets wat ze eigenlijk niet kunnen bekostigen doen ze toch, want hey, ze moeten en zullen dat ene huis hebben. Kiezen ze zelf voor. Lekker op de blaren laten zitten.quote:Op donderdag 3 november 2011 12:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Aflossen is aflossen, dat is wat hij bedoelt. Waarschijnlijk ben je goedkoper af met af te lossen via je hypotheek dan met een ander financieel product.
Let wel... je moet aflossen en daar zit nu het probleem... hoeveel scheefleners zijn er wel niet die helemaal geen kapitaal opbouwen om af te lossen?
Hoeveel zijn dat er dan?quote:Op donderdag 3 november 2011 12:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Aflossen is aflossen, dat is wat hij bedoelt. Waarschijnlijk ben je goedkoper af met af te lossen via je hypotheek dan met een ander financieel product.
Let wel... je moet aflossen en daar zit nu het probleem... hoeveel scheefleners zijn er wel niet die helemaal geen kapitaal opbouwen om af te lossen?
"wir haben es nicht gewusst", "bevel is bevel", "ik deed gewoon mijn werk"quote:Op donderdag 3 november 2011 12:28 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, ik snap dat je dit soort dingen heel graag verkondigd, alleen vergeet je even dat die mensen die daar ontslagen gaan worden, gewoon Henk is ook maar zijn werk doet. Die wordt ontslagen door degenen die de macht hebben binnen de organisatie.
Deze mensen faciliteren het graaigedrag van de bankster, in de oorlog tegen drugs is het voetvolk ook de lul en draait gewoon de bak in. Een heroinedealer of gelddealer... ik zie het verschil wat genuanceerder dan jijquote:Met andere woorden, de echte 'banksters', zoals jij die zo graag noemt, blijven gewoon zitten. Dit is niks meer dan een maatregel om hun eigen inkomen zeker te stellen, en in dat opzicht boeit het die bankster helemaal niks dat er 2700 mensen weg moeten.
Juist niet... hun macht in tanende... hoe minder mensen er werken voor de banken hoe slechter het gaat met de sector in algemene zin.quote:Dus je juicht het wel toe, maar in principe juich je nu over het feit dat die banksters, die jij zo verafschuwt, hun macht en geld aanwenden om hun eigen positie te behouden/te verstevigen.
Frustratie? Nee... ik ben oprecht verheugd over dit waanzinnig goede nieuws... als er iemand gefrustreerd lijkt door mijn reactie dan ben jij dat wel. Ben jij geen voorstander van kleinere en efficientere banken?quote:Maar dat maakt jou niet uit, jij wilde gewoon even hosanna roepen over het feit er bij een bank ontslagen vallen, want dat is gerechtigheid in jouw ogen. De frustratie spat er vanaf.
Dat zeg ik... geen idee. Maar waarom zijn aflossingsvrij en spaarhypotheken zo populair? Juist... vanwege de lage maandlasten. Ik trek daarom automatisch de conclusie dat deze mensen de lagere hypotheekkosten gebruiken om groter te kunnen wonen i.p.v. te sparen voor de aflossing. Ach... het zal mijn aluhoedjes mentaliteit wel zijnquote:
Uiteraard komt de rekening bij de bank te liggen en deze klopt straks aan bij de overheid (lees: jij, ik en Henk en Ingrid)... het lijkt mij dat jij en ik ook op de blaren gaan zittenquote:Op donderdag 3 november 2011 12:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Precies, want die hebben geen cent te makken maar hebben wel gekozen voor een veel te dure hypotheek. Iets wat ze eigenlijk niet kunnen bekostigen doen ze toch, want hey, ze moeten en zullen dat ene huis hebben. Kiezen ze zelf voor. Lekker op de blaren laten zitten.
Dat doen Henk & Ingrid die wel heel graag dat ene huis willen maar niet kunnen betalen op een normale manier toch ook? Die willen willen willen, en onder welke voorwaarden maakt niet uit, als het maar geregeld wordt. Die faciliteren de bankster toch ook? Want immers, het staat of valt met de bereidheid van de consument om zo'n product af te nemen.quote:Op donderdag 3 november 2011 12:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
"wir haben es nicht gewusst", "bevel is bevel", "ik deed gewoon mijn werk"
[..]
Deze mensen faciliteren het graaigedrag van de bankster, in de oorlog tegen drugs is het voetvolk ook de lul en draait gewoon de bak in. Een heroinedealer of gelddealer... ik zie het verschil wat genuanceerder dan jij
[..]
Juist niet... hun macht in tanende... hoe minder mensen er werken voor de banken hoe slechter het gaat met de sector in algemene zin.
[..]
Frustratie? Nee... ik ben oprecht verheugd over dit waanzinnig goede nieuws... als er iemand gefrustreerd lijkt door mijn reactie dan ben jij dat wel. Ben jij geen voorstander van kleinere en efficientere banken?
Ik zie het als volgt... deze mensen krijgen nu (met een duwtje in de rug) een kans om wat zinvollers met hun leven te gaan doen... wie weet komt er nu wel talent vrij en beschikbaar voor duurzame en nuttige bedrijvigheden. Ik bekijk het dus van de positieve kant
Dus, als Henk en Ingrid gewoon eens normaal doen, en geen wanproducten afnemen, dan zal dat product ook ophouden te bestaan, immers, er is geen vraag meer naar. Dat betekent dat een hoop mensen die nu een huis kopen dat eigenlijk te duur is voor hun of geen huis meer kopen, of een kleiner huis kopen dat ze wel kunnen bekostigen.quote:Op donderdag 3 november 2011 12:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Uiteraard komt de rekening bij de bank te liggen en deze klopt straks aan bij de overheid (lees: jij, ik en Henk en Ingrid)... het lijkt mij dat jij en ik ook op de blaren gaan zitten
quote:Op donderdag 3 november 2011 12:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus, als Henk en Ingrid gewoon eens normaal doen, en geen wanproducten afnemen, dan zal dat product ook ophouden te bestaan, immers, er is geen vraag meer naar. Dat betekent dat een hoop mensen die nu een huis kopen dat eigenlijk te duur is voor hun of geen huis meer kopen, of een kleiner huis kopen dat ze wel kunnen bekostigen.
De mensen die geen rare financiele producten nodig hadden en gewoon het geld hebben om op een normale manier een normaal hypothecair product te kunnen bekostigen kunnen dat nog steeds.
Dat ben ik helemaal met je eens. Dit krankzinnige beleid begint nu zijn rotte vruchten af te werpen en daar gaan een hoop mensen het slachtoffer van worden.. ja.. ook mensen bij banken. In mijn ogen komen ze er nog genadig vanaf... in de industrie regent het sinds 2007 al faillissementen. Meestal bij bedrijven die wel iets toevoegden aan de welvaart.quote:Op donderdag 3 november 2011 12:40 schreef CoolGuy het volgende:
Dat doen Henk & Ingrid die wel heel graag dat ene huis willen maar niet kunnen betalen op een normale manier toch ook? Die willen willen willen, en onder welke voorwaarden maakt niet uit, als het maar geregeld wordt. Die faciliteren de bankster toch ook? Want immers, het staat of valt met de bereidheid van de consument om zo'n product af te nemen.
Het aantal mensen wat een kruisje wil of kan zetten is fors gedaald, vandaar dat er 2700 overbodige mensen ontslag krijgen... logisch.quote:Als die mensen dergelijke producten allemaal niet meer willen, en dus effectief hun handtekening er niet meer onder zetten, dan valt er voor de bankster daar niks meer te graaien. Immers, die mensen worden allemaal verstandig, en nemen geen hypotheek die ze niet kunnen betalen, en dus valt er voor de bankster aan die kant niks meer binnen te harken.
Uiteraard blijven er mensen financiele diensten nodig hebben maar het aantal zal fors dalen en daar moeten banken hun grote op aanpassen.quote:Het aanbod bestaat omdat de vraag ernaar bestaat. De mensen die op een normale manier een huis kunnen kopen, met een normaal financieel product, wat ze ook kunnen blijven bekostigen als er wat tegenslagen zijn, omdat ze daar het geld voor hebben, die blijven dan over.
Henk en Ingrid zijn medeverantwoordelijk, net als de overheid met zijn fiscale stimulans en de banken. Toch worden ook de mensen die nergens part nog deel aan hebben gehad geconfronteerd met de rekening. Oneerlijk? Tja.... indirect heeft vrijwel iedereen geprofiteerd van de economische boom, de een meer dan een ander... dat dan weer wel.quote:Op die manier bezien zijn het de Henk & Ingrids die dat graaien mogelijk maken. Immers, niet nadenken, niet met risico's bezig zijn, vooral geen letter lezen, nee, gewoon zetten die handtekening en hoppa, dat zijn de mensen die het graaien faciliteren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |