Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ug-naar-Angola.dhtmlquote:Leers: Mauro (18) moet terug naar Angola
De jonge asielzoeker Mauro Manuel (18) moet terug naar Angola, hoewel hij sinds acht jaar woonachtig is bij een pleeggezin in Nederland. Dat heeft minister Leers van Immigratie en Asiel besloten.
Er zijn meer gevallen die vergelijkbaar zijn met Mauro, zei de minister, dus kan hij geen uitzondering maken. Het CDA steunt de opstelling van Leers (ook CDA), terwijl deze partij hem eerst nog opriep een uitzondering voor Mauro te maken. Volgens CDA'er Raymond Knops heeft de minister hem ervan overtuigd dat hij voor Mauro geen gebruik kan maken van de mogelijkheid om voor schrijnende gevallen een uitzondering te maken.
De minister zei daar zelf over dat deze zogeheten discretionaire bevoegdheid geen 'rommelpot' is voor gevallen waarin politieke druk is ontstaan.
Oplossing
Onder druk van de Tweede Kamer, die deels meent dat Mauro moet blijven, zegde Leers eerder toe op zoek te zullen gaan naar een oplossing. Volgens Joël Voordewind, Tweede Kamerlid namens de ChristenUnie, studeert Leers nog op een oplossing in de vorm van een studievisum.
Leers bood een studievisum aan als oplossing voor Mauro, meldde de NOS gisteren. Hij studeert nu aan het mbo, maar zou een hbo-diploma moeten halen om in aanmerking te komen voor een zogenoemde kennismigrantenregeling. Met zijn eerste baan moet hij dan wel 35.000 euro per jaar verdienen. Leers zelf ontkent volgens het ANP dat hij Mauro een verblijfsvergunning op basis van werk of studie heeft aangeboden.
Brief
Mauro Manuel kwam in het nieuws nadat bekend was geworden dat hij afgelopen zomer een brief stuurde aan Leers, waarin hij onder meer schreef: 'Mijn naam is Mauro Manuel. Ik ben achttien jaar oud en ik woon al acht jaar in een pleeggezin (Hans, Anita en mijn kleine broertje Tjeerd) waar ik het heel erg naar mijn zin heb. Ik voel me bij hen thuis en ben heel erg bang dat ik ze binnenkort moet gaan missen.'
Tevreden
De PVV is tevreden met het besluit van minister Leers om Mauro geen verblijfsvergunning te geven. Woordvoerder Asiel en Immigratie Sietse Fritsma stelt in een persbericht van de partij dat dit het enige juiste besluit is: 'Een verblijfsvergunning zou een beloning zijn van drie kwalijke zaken: het negeren van de vertrekplicht die al in 2007 op Mauro rustte, het in de wind slaan van rechterlijke uitspraken en het illegaal in Nederland verblijven. Je zou dan natuurlijk ook het verkeerde signaal afgeven richting andere vreemdelingen dat het loont om je niets aan te trekken van regels en plichten.'
Vluchtelingenwerk
VluchtelingenWerk Nederland vindt dat de Tweede Kamer met een oplossing moet komen om Mauro Manuel in Nederland te houden. 'We weten dat de minister serieus heeft gezocht naar een oplossing voor Mauro, maar die oplossing moet nu echt van de Tweede Kamer komen door bijvoorbeeld de initiatiefwet van de PvdA en ChristenUnie aan te nemen', zei directeur Dorine Manson.
VluchtelingenWerk pleit ervoor om asielzoekerskinderen die goed ingeburgerd zijn na vijf jaar een verblijfsvergunning te geven. De PvdA en de CU willen dat minderjarige asielzoekers voortaan na acht jaar in Nederland mogen blijven. Voorwaarde is wel dat zij niet illegaal zijn geweest en dat zij of hun ouders de procedure niet hebben gefrustreerd. De twee partijen presenteerden daartoe dinsdag een initiatiefwet.
Kinderen van asielzoekers en alleenstaande minderjarige asielzoekers zijn meestal na vijf jaar helemaal in Nederland geworteld, stelt Manson. 'Dat zien onze vrijwilligers en dat wordt door deskundigen onderschreven.'
quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 01:06 schreef wolferl het volgende:
http://twitpic.com/777a7v
![]()
Geen woorden voor.
Idd, behalve als je moet werken, zoals ikquote:Op zaterdag 29 oktober 2011 01:07 schreef TwenteFC het volgende:
[..]![]()
![]()
Wat is er nu mis met FC Twente dan? Beter gaatie weg, een wedstrijd van FC Twente sla je niet over.
Ik heb echt medelijden met die man. Ook als je hem in het debat ziet, je ziet er gewoon aan dat hij er ook helemaal niet blij mee is, met zoals het nu gaat.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 01:24 schreef Mercer het volgende:
Als ik iemand een engbek en huigelachtig mannetje vind, dan is het Leers wel.
Durven, durven, het CDA heeft wel een regeerakkoord/gedoogakkoord ondertekend. Daarin staat dat Leers zijn discretionaire bevoegdheid slechts bij hoge uitzondering mag gebruiken. Maar juist het geval van Mauro is helemaal niet zo bijzonder. Het is geen schrijnende situatie in de zin van dat er van alles mis is gegaan door procedures of wat dan ook. De wet zegt dat kinderen hier mogen blijven, maar dat als zij 18 worden zij terug moeten naar het land van herkomst. Was Mauro 18 geweest toen hij naar Nederland kwam, dan was hij nooit binnen gekomen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 01:26 schreef timmmmm het volgende:
Ik durf te wedden dat als die gekke gedoogconstructie er niet was geweest, of het CDA er beter voorgestaan had, er inmiddels allang iets voor die knul geregeld zou zijn. Maar ja, Waar Geert is, is angst. Het CDA en Leers durven gewoon niet te doen wat zij (en hun achterban) willen.
twitter:WebDriePuntNul twitterde op zaterdag 29-10-2011 om 00:23:58Briefje van Mauro aan #Bleker; "Als je (met je paardjes) mee wilt naar Angola, dan kan dat..." reageer retweet
Volgens mij is hij hier omdat kinderen, dus <18 jaar, niet mogen worden uitgezet. Wel is het inderdaad zo dat hij al ruim van te voren als uitslag gekregen heeft dat hij als hij 18 wordt terug moet.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 01:32 schreef dr.dunno het volgende:
Hij heeft al na 3 jaar te horen gekregen dat hij geen verblijfsvergunning zou krijgen. Niet pas na 8 jaar, maar 3 jaar. Hij is hier omdat hij (of althans namens hem) steeds nieuwe procedures worden gestart en verzoeken worden ingediend.
Dit is wel een interessant punt in het geheel. Dat eeuwig rekken van procedures door advocaten, dat mag best wat getemperd worden. Ik geloof er niks van dat dit een unieke zaak zou zijn.quote:Alles wat hij zegt (met name sleutelwoorden als 'gezinsleven') is gescript door z'n advocaat, die ook met al die vorige verzoeken etc. de boel heeft op zitten rekken en daarmee valse hoop creëert.
quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 01:32 schreef Mercer het volgende:
twitter:WebDriePuntNul twitterde op zaterdag 29-10-2011 om 00:23:58Briefje van Mauro aan #Bleker; "Als je (met je paardjes) mee wilt naar Angola, dan kan dat..." reageer retweet
Klopt.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 01:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij is hij hier omdat kinderen, dus <18 jaar, niet mogen worden uitgezet. Wel is het inderdaad zo dat hij al ruim van te voren als uitslag gekregen heeft dat hij als hij 18 wordt terug moet.
Is het ook niet. Maar het is het proefproces waar elke asieladvocaat van droomt. Een kansloze casus in de politiek bespreekbaar maken na wat media-aandacht, grote tranentrekkerij erbij, partijen zich tegen elkaar laten uitspelen (en dat kan nu eenmaal makkelijk nu links de regering haat) en afwachten tot iemand knippert. En hoppa, uitzondering voor hem geldt voor al die andere kanslozen waar we niks over horen, maar ook voor de nog veel kanslozere familieleden die ze naar Nederland zullen kunnen halen. En onze bejaarden liggen nog altijd in een luier vol met uitwerpselen te draaien omdat we geld aan de ellende in andere delen van de wereld blijven uitgeven.quote:[..]
Dit is wel een interessant punt in het geheel. Dat eeuwig rekken van procedures door advocaten, dat mag best wat getemperd worden. Ik geloof er niks van dat dit een unieke zaak zou zijn.
veel mooier kan ik het niet zeggen... het is lullig ja, maar het zijn de regels en als we hem in nederland laten verblijven dan kunnen hordes mensen diezelfde behandeling eisen. Want hoe naief moet je zijn om te denken dat hij de enige isquote:Op zaterdag 29 oktober 2011 01:32 schreef dr.dunno het volgende:
Wat een gehuil toch om die jongen. Tuurlijk is het voor hem vervelend, maar je kunt niet elke keer als er een zielig gezicht voor de camera wordt gesleurd voor politieke doeleinden regels creëren die de naleving van de eerder democratisch tot stand gekomen regels in de wielen rijden.
Hij heeft al na 3 jaar te horen gekregen dat hij geen verblijfsvergunning zou krijgen. Niet pas na 8 jaar, maar 3 jaar. Hij is hier omdat hij (of althans namens hem) steeds nieuwe procedures worden gestart en verzoeken worden ingediend. Alles wat hij zegt (met name sleutelwoorden als 'gezinsleven') is gescript door z'n advocaat, die ook met al die vorige verzoeken etc. de boel heeft op zitten rekken en daarmee valse hoop creëert. De zieligheidsindustrie en links Nederland spint er garen bij over de rug van die jongen, dat is alles wat er nu speelt.
En niemand heeft het erover dat als hij en anderen zoals hij toch kunnen blijven, want het zijn er 'maar 75' (erg conservatieve minimale schatting), dat er dan ook hele volksstammen worden overgehaald uit (donker) Afrika die níet zo prachtig geïntegreerd zijn en niet ook beschikken over kwalificaties die ervoor gaan zorgen dat ze gaan werken voor de kost in plaats van zielig zijn en uitkering vangen en een carrière naar crimineel doorontwikkelen. Immers is dát ook een consequentie van het beginsel van 'gezinshereniging'. En denk maar niet dat dat niet gaat gebeuren, het is niet voor niets dat z'n natuurlijke ouders niet de voogdij over 'm af willen geven zodat hij door z'n pleegouders kan worden geadopteerd om zo alsnog het Nederlanderschap te verwerven.
Het is over, uit, Taida hebben we teruggezonden en hij zal er achteraan moeten gaan. Leers krijgt continue de wind van voren en zelfs behoorlijk schofterig nog van die mediahoeren van de PvdA en GL, maar hij heeft juridisch gewoon gelijk. En laten we vooral niet vergeten dat de vórige bewindsvrouw van de PvdA niet eens heeft willen nadenken over de mogelijkheid van discretionaire bevoegdheid en hem ook heeft gezegd te wieberen terug naar Angola.
Hypocriet gelul.
De mastermind achter deze brief:quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 01:21 schreef boekenplank het volgende:
Alsof Mauro die brief zelf geschreven/bedacht heeft.
Ik hoop het ook, ik moet morgen de hele dag werken vanuit huis, dus Politiek24 staat de hele dag aanquote:Op zaterdag 29 oktober 2011 02:30 schreef Elfletterig het volgende:
Hopelijk staan er morgen bij het congres mensen op die genadeloos de vloer aanvegen met de huidige CDA-koers.
Als het kabinet valt dan wil ik dat het over Griekenland valt en niet deze onzin.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 02:33 schreef remlof het volgende:
Ik hoop het ook, ik moet morgen de hele dag werken vanuit huis, dus Politiek24 staat de hele dag aan
Ik vind gebrek aan medemenselijkheid een uitstekend argument om een kabinet te laten vallen. Overigens is het de PVV die dat moet doen, niet het CDA.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 02:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
Als het kabinet valt dan wil ik dat het over Griekenland valt en niet deze onzin.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |