abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 oktober 2011 @ 12:45:13 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103620341

Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10 jaars rente:

Griekenland (l) en Ierland (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Yield spread Italiaanse 10-yr staatsobligatie boven de Duitse 10-yr:

In de media:

Vorige delen:
Topicreeks: AEX: Griekenland, Portugal en Ierland uit de Euro
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 oktober 2011 @ 12:48:44 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103620447
Je bent nu stapelgek als je nog impopulaire austerity maatregelen gaat nemen. Die Duitsers en Nederlanders lappen toch wel bij :Y)

Groetjes,
The Dukes of Moral hazard

Mijn reisverslagen
pi_103620458
Brief van elfjarige: zo zouden we onze schulden gratis kunnen terugbetalen
“Mijn naam is Theodore Vasilopoulos. Ik ben elf en ik woon in Athene.” In de rest van de brief van dit jongetje legt hij uit hoe Griekenland de torenhoge schulden kan afbetalen: met zonne-energie. En warempel: er wordt daadwerkelijk over gesproken.

Theodore stuurde zijn brief naar de Kathimerini, de in Athene gebaseerde krant waarvan de Engelse editie in Griekenland en Cyprus met de International Herald Tribune wordt meegeleverd. En hij klom in de pen omdat hij een plan heeft voor de Griekse schuldenproblematiek: de overheid kan een fabriek bouwen die energie uit zon, wind en water onttrekt en die dan omzet in elektriciteit. Vervolgens kan het land met die energie schulden afbetalen.

Hij somt vijf voordelen op:
1. We kunnen onze schuld gratis afbetalen.
2. We hoeven geen kolen en benzine van andere landen te kopen om energie te kunnen maken.
3. We krijgen zelf gratis energie.
4. Als de schuld afbetaald is, blijven we deze alternatieve energie leveren en maken we zelfs winst.
5. Als de landen ons werk waarderen, mogen we misschien in de euro blijven.

Dat de brief van Theodore er nu de aanzet voor is geweest, lijkt sterk, maar The Guardian schreef gisteren toevallig dat er daadwerkelijk gesprekken aan de gang zijn over het mogelijke terugbetalen van schulden in de vorm van zonne-energie.

Verschillende Duitse bedrijven zouden er wel oren naar hebben, maar echt aantrekkelijk wordt het idee pas als EU-landen zelf betrokken worden, zo luidde de eerste voorzichtige conclusie. Duitsland bijvoorbeeld, dat na de ramp in Fukushima kernenergie afzwoer.

Griekenland geniet 50 procent meer zonnestraling dan Duitsland, maar produceert slechts een fractie van wat onze oosterburen binnenhalen aan zonne-energie, zegt het Griekse minister van Energie. Naast Duitsland lopen ook Spanje en Italië voorop in Europa als het om energie uit warmte en licht gaat.

In september werd Project Helios gepresenteerd, een plan van de Grieken om in 2020 ongeveer tien keer zoveel zonne-energie te produceren als nu het geval is. In 2050 moet die hoeveelheid op zijn beurt weer vervijfvoudigd zijn. Naast zonne-energie moet het project ook banen opleveren: tussen de 30.000 en de 60.000.

Griekenland kampt sinds vorig jaar met een financiële crisis die alleen maar erger wordt. Het had al meerdere keren de helpende hand van Europese kredietverleners nodig om een faillissement af te wenden.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 12:50:50 #4
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_103620513
Zonne-energie is nog helemaal niet rendabel, dus hoe je daar in hemelsnaam je schulden mee wil aflossen is me een raadsel. Behalve als anderen de investeringen voor je doen dan.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 12:56:00 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103620654
Die zonne energie heeft juist mede bijgedragen aan de slechte fiscale situatie in Spanje. Tijdens de renewables bubble heeft de Spaanse overheid voor dit decennium veel te hoge afname prijzen gegarandeerd aan particulieren die zonnepanelen op hun dak zetten.
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 oktober 2011 @ 12:56:02 #6
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_103620656
Kijk er al helemaal naar uit om daar in de zon ICT support te leveren aan dit project.

Nog steeds niet rendabel nee? Dacht gelezen te hebben dat de printable panelen ondanks de mindere opbrengst ineens veel goedkoper aan het worden waren, en dat er met de duurdere panelen steeds hogere conversies gerealiseerd worden....als ze dat allemaal combineren in een goed plan, misschien een paar van die torens met spiegels eromheen nog, gekke Chinees vinden om erin te investeren...waarom niet?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:01:11 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103620796
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 12:56 schreef Tyr80 het volgende:
Kijk er al helemaal naar uit om daar in de zon ICT support te leveren aan dit project.

Nog steeds niet rendabel nee? Dacht gelezen te hebben dat de printable panelen ondanks de mindere opbrengst ineens veel goedkoper aan het worden waren, en dat er met de duurdere panelen steeds hogere conversies gerealiseerd worden....als ze dat allemaal combineren in een goed plan, misschien een paar van die torens met spiegels eromheen nog, gekke Chinees vinden om erin te investeren...waarom niet?
Het gaat inderdaad wel hard met die panelen. Ik heb het een paar jaar geleden tijdens die renewables bubble al gezegd, maar het is net zoiets als grote LCD schermen. Hoge investeringen, moordende concurrentie en flinterdunne marges. Geen hond die er uiteindelijk wat aan verdient. De eindverbruiker is lachende derde.
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:09:11 #8
324665 meth77
to do or not to do
pi_103621058
x

[ Bericht 100% gewijzigd door meth77 op 27-10-2011 13:09:56 ]
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:09:12 #9
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_103621059
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:01 schreef SeLang het volgende:
Het gaat inderdaad wel hard met die panelen. Ik heb het een paar jaar geleden tijdens die renewables bubble al gezegd, maar het is net zoiets als grote LCD schermen. Hoge investeringen, moordende concurrentie en flinterdunne marges. Geen hond die er uiteindelijk wat aan verdient. De eindverbruiker is lachende derde.
Dan is het misschien toch niet zo onredelijk om een bijdrage van de overheid te verwachten in de ontwikkeling van nieuwe zonnecel technologie en het implementeren van oplossingen daarmee toch?

quote:
Bloomberg New Energy Finance, in March 2011, put the 2010 cost of solar panels at $1.80 per watt, but estimated that the price would decline to $1.50 per watt by the end of 2011.[45] Nevertheless, there are exceptions-- Nellis Air Force Base is receiving photoelectric power for about 2.2 ˘/kWh and grid power for 9 ˘/kWh.[46][47] Also, since PV systems use no fuel and modules typically last 25 to 40 years, the International Conference on Solar Photovoltaic Investments, organized by EPIA, has estimated that PV systems will pay back their investors in 8 to 12 years.[48] As a result, since 2006 it has been economical for investors to install photovoltaics for free in return for a long term power purchase agreement. Fifty percent of commercial systems were installed in this manner in 2007 and it is expected that 90% will by 2009.[49] By 2020, PV power is expected to become competitive with fossil fuel in many of the European countries, with costs declining to about half of those in 2010.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power#Economics
TLDR: kosten per watt en terugverdien tijd zijn dik in orde. Kan iemand mij uitleggen waarom het niet gebeurt?
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:12:37 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103621192
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:09 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Dan is het misschien toch niet zo onredelijk om een bijdrage van de overheid te verwachten in de ontwikkeling van nieuwe zonnecel technologie en het implementeren van oplossingen daarmee toch?
Zo is er inderdaad ook geredeneerd. Maar nu komt dus de rekening. Al verwacht ik dat Spanje gaat defaulten op haar prijsafspraak die ze met burgers heeft gemaakt die de panelen in het verleden hebben gekocht.
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:14:08 #11
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_103621246
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:12 schreef SeLang het volgende:
Zo is er inderdaad ook geredeneerd. Maar nu komt dus de rekening. Al verwacht ik dat Spanje gaat defaulten op haar prijsafspraak die ze met burgers heeft gemaakt die de panelen in het verleden hebben gekocht.
Wat voor rekening bedoel je dan? Dat Spanje meer geinvesteerd heeft dan ze nu kunnen dragen, omdat de terugverdien tijd te lang is? Ook dat wordt dan toch iedere dag beter?

Het is mijn terrein ook niet he, maar het lijkt me dat er een heel mooi grafiekje te maken is van de verwachte prijsontwikkeling van energie. Ander grafiekje erbij met de kosten van jaarlijkse uitbreidingen van het zonnepark in Griekenland. Energieopbrengst van die investeringen vermenigvuldigen met de verwachte verkoopprijs voor dat wattje en kijken of het haalbaar is. Mijn gevoel zegt ja.
pi_103621325
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:16:34 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103621332
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:14 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Wat voor rekening bedoel je dan? Dat Spanje meer geinvesteerd heeft dan ze nu kunnen dragen, omdat de terugverdien tijd te lang is? Ook dat wordt dan toch iedere dag beter?
De overheid heeft voor de komende 10 jaar ofzo een bepaalde prijs per kWh gegarandeerd aan burgers die aan het net leveren. En die prijs is een veelvoud van de marktprijs.
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:23:46 #14
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_103621590
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

De overheid heeft voor de komende 10 jaar ofzo een bepaalde prijs per kWh gegarandeerd aan burgers die aan het net leveren. En die prijs is een veelvoud van de marktprijs.
Ahaaa, nou snap ik 'm. Maar daar moet ruimte tussen zitten. De terugverdientijd mag zich verdubbelen eer de panelen opnieuw vervangen moeten worden. Winst maken met je dak vol panelen is natuurlijk leuk, maar gratis energie lijkt me ook al een mooi streven.

Een nieuwe partij kan hier uiteraard van leren en daar intelligentere afspraken over maken.

Of een constructie voor dak-verhuur. De huurder betaalt de panelen en maakt de winst. De verhuurder krijgt x kilowatt per jaar gratis.

Excuses voor de afdwaling, maar het lijkt er zo dik bovenop te liggen dat hier gewoon prima mogelijkheden zijn.
pi_103621632
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:23 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Ahaaa, nou snap ik 'm. Maar daar moet ruimte tussen zitten. De terugverdientijd mag zich verdubbelen eer de panelen opnieuw vervangen moeten worden. Winst maken met je dak vol panelen is natuurlijk leuk, maar gratis energie lijkt me ook al een mooi streven.

Een nieuwe partij kan hier uiteraard van leren en daar intelligentere afspraken over maken.

Of een constructie voor dak-verhuur. De huurder betaalt de panelen en maakt de winst. De verhuurder krijgt x kilowatt per jaar gratis.

Excuses voor de afdwaling, maar het lijkt er zo dik bovenop te liggen dat hier gewoon prima mogelijkheden zijn.
Als daar prima mogelijkheden lagen, dan hoefde de overheid zich daar niet tegenaan te bemoeien. Denk ik dan :)
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:30:58 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103621841
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als daar prima mogelijkheden lagen, dan hoefde de overheid zich daar niet tegenaan te bemoeien. Denk ik dan :)
QFT
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:36:54 #18
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_103622059
Na de (zwaar gesubsidieerde) investering heb je enkel beperkte operationele kosten, de grondstoffen krijg je gratis, en voor je product krijg je een goed bedrag.

Denk dat het probleem hem zit in het transporteren van de energie van arme warme landen naar rijke koude landen.

En of de overheid zich er tegenaan moet bemoeien, hangt dat niet af van hoe ver je bereid bent vooruit te kijken? Hefboomwerking enzo? Zolang er geld te verdienen valt aan fossiele energie hoeven we van het bedrijfsleven niet veel nieuws te verwachten.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:39:38 #19
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_103622154
Wat een akkoord weer... De banken laten zich ook erg makkelijk naaien trouwens. In juli was het nog 21% wat afgedwongen "vrijwillig" werd afgeschreven en nu 50%. Als collectief van banken zou ik nu zeggen dat als zoiets nog één keer gebeurd alle staatsschuld van alle EU-landen op de markt gedumpt wordt, er geen cent meer in nieuwe issues gestoken, een bancaire run op de ECB gaat plaats vinden, et cetera.
The more debt, the better
pi_103622337
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:39 schreef flyguy het volgende:
Wat een akkoord weer... De banken laten zich ook erg makkelijk naaien trouwens. In juli was het nog 21% wat afgedwongen "vrijwillig" werd afgeschreven en nu 50%. Als collectief van banken zou ik nu zeggen dat als zoiets nog één keer gebeurd alle staatsschuld van alle EU-landen op de markt gedumpt wordt, er geen cent meer in nieuwe issues gestoken, een bancaire run op de ECB gaat plaats vinden, et cetera.

Past hier wel :)

Een bankrun kun je trouwens beter plegen op een bank met minder diepe zakken ;)
En eentje waar je daadwerkelijk geld van kunt trekken.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:47:40 #21
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_103622402
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:39 schreef flyguy het volgende:
Volgens mij zijn dan alle Europese banken de volgende dag genationaliseerd..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:49:05 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103622442
En er worden geen CDS getriggerd want de haircut van 50% is "vrijwillig". Dit schept een interessant precedent, aangezien het EFSF alleen uitkeert bij een default. Als zelfs een 50% haircut het label "vrijwillig" krijgt en dus niet wordt aangemerkt als default, dan mag je toch wel de nodige twijfels hebben bij de "garantie" die het EFSF straks levert aan beleggers in PIIGS bonds.
Mijn reisverslagen
pi_103622485
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dan moet er wel een eerlijk speelveld zijn en als kolencentrales ook niet kunnen bestaan zonder subsidies wat het geval is, is er niets op tegen om duurzame energie ook te ondersteunen.

http://www.wijstoppensteenkool.nl/?p=724 (ok misschien niet geheel objectief, maar wel een duidelijk verhaal)

Verder vraag ik me dan echt af hoe het in duitsland gaat aflopen die hebben nog meer geinstalleerde zonnecellen staan met een feedin tarief systeem. Hoe verhoudt het duitse subsidie model zich dan met het spaanse subsidie model op zonnecellen?
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:50:35 #24
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_103622491
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Past hier wel :)

Een bankrun kun je trouwens beter plegen op een bank met minder diepe zakken ;)
En eentje waar je daadwerkelijk geld van kunt trekken.
Het is natuurlijk gewoon om een statement te maken :P Iets kleins als collectief gewoon geen orders verwerken voor elke betalings/stortingsopdracht van/naar/tussen overheden voor een paar dagen is ook wel genoeg.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:52:02 #25
38496 Perrin
pi_103622544
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:50 schreef flyguy het volgende:

[..]

Het is natuurlijk gewoon om een statement te maken :P Iets kleins als collectief gewoon geen orders verwerken voor elke betalings/stortingsopdracht van/naar/tussen overheden voor een paar dagen is ook wel genoeg.
Overheden hebben nog altijd wetgevende macht en een geweldsmonopolie om die macht te laten gelden. Lijkt me niet verstandig om ze uit te dagen dat ook daadwerkelijk te gebruiken..
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:56:37 #26
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_103622679
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:52 schreef Perrin het volgende:

[..]

Overheden hebben nog altijd wetgevende macht en een geweldsmonopolie om die macht te laten gelden. Lijkt me niet verstandig om ze uit te dagen dat ook daadwerkelijk te gebruiken..
Het is een vorm van protest en dus rechtsgeldig.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:57:25 #27
38496 Perrin
pi_103622704
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:56 schreef flyguy het volgende:

[..]

Het is een vorm van protest en dus rechtsgeldig.
Noodwetje om banken te nationaliseren is ook rechtsgeldig.
pi_103623585
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:50 schreef flyguy het volgende:

[..]

Bankrekening van de belastingdienst leegboeken, en claimen dat het niet jou schuld als bank is dat Jan Kees zijn pincode is verloren :P
Want er is toch echt met een geldige code ingelogd hoor. Misschien iets met DigiD of zo ? :P
  donderdag 27 oktober 2011 @ 15:00:30 #29
38496 Perrin
pi_103625018

Psst Mark, mag ik jouw pas even gebruiken?
pi_103626971
Zalm schuift Grieks drama door naar de hardwerkende belastingbetalers

Volgens Zalm (VVD-er en voorheen werzaam als parttimer bij de DSB-bank) moeten banken moeten niet worden gedwongen de kosten voor verdere afschrijvingen op Griekse staatsobligaties te dragen. Dit zei ABN Amro-topman en voormalig minister van Financiën Gerrit Zalm dinsdag op BNR Nieuwsradio. Zalm was in het verleden in opspraak omdat zijn variabele beloning 100 procent mocht bedragen van het vaste salaris

De Telegraaf meldt dit en Zalm vindt het een beter idee dat de regering de afschrijvingen van niet inbare vorderingen middels belastingen op de burger te verhalen.

http://zeernuttig.com/gel(...)de-belastingbetalers

En bedankt Gerrit :r
  donderdag 27 oktober 2011 @ 16:12:16 #31
324665 meth77
to do or not to do
pi_103627808

Psst Mark, je kunt nu ook wel uit de kast komen hoor
pi_103628366
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 15:52 schreef ikweethetookniet het volgende:

Volgens Zalm (VVD-er en voorheen werzaam als parttimer bij de DSB-bank) moeten banken moeten niet worden gedwongen de kosten voor verdere afschrijvingen op Griekse staatsobligaties te dragen. Dit zei ABN Amro-topman en voormalig minister van Financiën Gerrit Zalm dinsdag op BNR Nieuwsradio. Zalm was in het verleden in opspraak omdat zijn variabele beloning 100 procent mocht bedragen van het vaste salaris

De Telegraaf meldt dit en Zalm vindt het een beter idee dat de regering de afschrijvingen van niet inbare vorderingen middels belastingen op de burger te verhalen.

En bedankt Gerrit :r
Mooi staaltje retoriek, maar als het door de overheden gedragen wordt gebeurt precies datzelfde.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 16:47:21 #33
37248 BertV
Klei indiaan
pi_103629379

Psst Mark, desnoods maak je een spiekbriefje met die getallen
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_103629930

Pssst Mark, wat vind je ervan als ik Die Angela nou gewoon vertel dat je single bent? En maagd?Dan laat ik me wel doen door Sarko
pi_103630239
Pssst Jan Kees, hoeveel is dat nou 1000 miljard?

quote:
Hoeveel is 1000 miljard eigenlijk en hoe ziet dat eruit? Wissel je 1000 miljard om in munten van 2 euro dan kun je drie torens bouwen tot aan de maan. Zou je het astronomische bedrag in briefjes van 50 willen vervoeren dan heb je circa 600 vrachtwagens nodig.

Wissel je 1000 miljard om in munten van 2 euro dan kun je drie torens bouwen tot aan de maan. Zou je het astronomische bedrag in briefjes van 50 willen vervoeren dan heb je circa 600 vrachtwagens nodig. De Nederlandsche Bank rekent voor dat je met 1000 miljard euro in briefjes van 50, op pallets van 1,5 meter hoog, tussen de drie en vier voetbalvelden vol kan krijgen. ,,Stapel je de briefjes op, dan heb je 226 keer de Mount Everest.''
bron: http://www.belegger.nl/ni(...)-drie-keer-maan.html
  donderdag 27 oktober 2011 @ 18:30:37 #36
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_103633781
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 17:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Pssst Jan Kees, hoeveel is dat nou 1000 miljard?

[..]

bron: http://www.belegger.nl/ni(...)-drie-keer-maan.html
Sufkoppen, ze kunnen toch gewoon briefjes van 500 nemen...
  donderdag 27 oktober 2011 @ 18:33:20 #37
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_103633917
De euro gaat ondertussen wel weer naar 1,42. Of eigenlijk: de dollar gaat door het putje.
pi_103637012

Het ziet er weer een stukje rooskleuriger uit voor Griekenland!
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_103639376
Complete tekst van het akkoord :P

http://www.consilium.euro(...)ata/nl/ec/125656.pdf

ff lezen dus :7
pi_103639707
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:30 schreef ikweethetookniet het volgende:
Complete tekst van het akkoord :P

http://www.consilium.euro(...)ata/nl/ec/125656.pdf

ff lezen dus :7
gelezen, staat niks bindends in :)

dode lette (d.i. veel dode letters...)
pi_103640346
Arnoud Boot was bij BNR haast furieus over het ontbreken van formele dwangmiddelen om bezuinigingen af te dwingen. Er is dus wel een mechanisme om landen te redden, maar er is geen mechanisme om bezuinigingen af te dwingen, het IMF had die rol als scheidsrechter op zich moeten nemen maar de Fransen hebben dat geblokkeerd. Het is dus een constructie die de kans op opportunistisch gedrag vergroot in plaats van verkleind.
pi_103640779
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 15:52 schreef ikweethetookniet het volgende:

[...]

Veel obscuurder moet de bron toch niet worden...
pi_103640930
quote:
2s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
Arnoud Boot was bij BNR haast furieus over het ontbreken van formele dwangmiddelen om bezuinigingen af te dwingen. Er is dus wel een mechanisme om landen te redden, maar er is geen mechanisme om bezuinigingen af te dwingen, het IMF had die rol als scheidsrechter op zich moeten nemen maar de Fransen hebben dat geblokkeerd. Het is dus een constructie die de kans op opportunistisch gedrag vergroot in plaats van verkleind.
Als je de tekst leest, dan is het inderdaad allemaal mega vrijblijvend en algemeen.

In juridische termen zou ik dit nog geens een 'intentieverklaring' kunnen noemen. Dat de beurzen daarop een multi-biljard (niet te verwarren met een biljart) rally doen, is welhaast onbegrijpelijk. Financieel journalisten missen een paar chronosomen tegenwoordig.
pi_103640970
quote:
13s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:55 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Veel obscuurder moet de bron toch niet worden...
one notch above huizenzeepbel.nl , zou S&P zeggen.
pi_103641187
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
gelezen, staat niks bindends in :)

dode lette (d.i. veel dode letters...)
:Y precies op naar de volgende crisis *O*
pi_103641270
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als je de tekst leest, dan is het inderdaad allemaal mega vrijblijvend en algemeen.

In juridische termen zou ik dit nog geens een 'intentieverklaring' kunnen noemen. Dat de beurzen daarop een multi-biljard (niet te verwarren met een biljart) rally doen, is welhaast onbegrijpelijk. Financieel journalisten missen een paar chronosomen tegenwoordig.
Hoeveel 'waarde' zou er vandaag gecreëerd zijn?
Alle beurzen een procentje of 4 erbij, commodities de lucht in etc..
Ik heb wel eens ergens gelezen dat 1 Es puntje al 10 miljard is.. 8)7
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  donderdag 27 oktober 2011 @ 21:07:24 #47
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_103641654
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 18:30 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Sufkoppen, ze kunnen toch gewoon briefjes van 500 nemen...
Helaas...
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_103641746
De Grauwe: Noodfonds is nog altijd veel te klein :D

De verhoging van het noodfonds en de gedwongen kapitaalinjecties voor banken zijn onvoldoende om de voortwoekerende schuldencrisis te beëindigen. Dat concludeert hoogleraar Paul de Grauwe .

,,Met deze oplossing gaan we al snel een nieuwe crisis tegemoet'', stelde hoogleraar internationale economie Paul de Grauwe. ,,1.000 miljard euro is onvoldoende om de rust op de markten terug te brengen. De staatsschuld van Italië alleen is al 1.900 miljard euro. Als daar iets gebeurt, dan ziet iedereen dat het fonds niet volstaat.'' :%

De regeringsleiders gaven afgelopen nacht aan dat de omvang van het noodfonds (EFSF) wordt vergroot van 440 miljard euro tot 1.000 miljard euro, zonder dat de landen er zelf meer geld in stoppen. De verhoging vindt plaats door het fonds te laten optreden als een verzekeraar bij de uitgifte van obligaties door eurolanden. Daarnaast zal het IMF een speciaal investeringsvehikel oprichten, waarmee kapitaal van niet-eurolanden kan worden doorgesluisd naar eurolanden met financiële problemen.

,,Het enige dat aan het noodfonds is veranderd, zijn de dekkingsvoorwaarden'', stelde Benink. ,,Nieuwe obligaties worden nu voor 20 procent gegarandeerd, maar wat gebeurt er met de oude schulden'', vroeg de hoogleraar financiële markten zich af. ,,Nu hou je de spanning in de markt.'' Een fonds met een omvang van 2.000 miljard lijkt er volgens Benink, verbonden aan de Universiteit van Tilburg, meer op.

De Grauwe opperde hetzelfde bezwaar tegen de nieuwe werking van het noodfonds. ,,Als alleen nieuwe obligaties worden verzekerd, dan gaan investeerders hun oude obligaties verkopen, dat drukt de prijs en vergroot het probleem.''

Volgens de Belgische eurodeskundige moet de Europese Centrale bank (ECB) worden ingezet, zodat het noodfonds in principe over ongelimiteerde middelen kan beschikken. ,,Anders rijst altijd weer de vraag of er wel voldoende middelen zijn. Als er vertrouwen is in de markten dan is 100 miljard euro al genoeg, maar dat vertrouwen is er niet.''

De grotere afschrijving op Griekse schulden kan wel op bijval rekenen van de economen. Benink wees erop dat Griekse obligaties op de markt allang voor minder dan de helft van de oorspronkelijke waarde worden verhandeld. De Grauwe noemde de kwijtschelding een stap in de goede richting. ,,Maar de schuldenlast van Griekenland blijft problematisch.''

De gedwongen kapitaalinjectie van 100 miljard euro voor banken met te kleine buffers is volgens Benink daarentegen onvoldoende. ,,Dat moet 200 miljard euro zijn, zoals het IMF ook al heeft aangegeven.''

http://www.rtl.nl/compone(...)jd-veel-te-klein.xml

ff geduld dus :P
pi_103642413
quote:
11s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 21:08 schreef ikweethetookniet het volgende:
[b]
Volgens de Belgische eurodeskundige moet de Europese Centrale bank (ECB) worden ingezet, zodat het noodfonds in principe over ongelimiteerde middelen kan beschikken.
Welja, zet de ECB in als bron van ongelimiteerde middelen.
Geen olijfbomen meer maar ECB boompjes in Griekenland.

donderdag 27 oktober 2011 @ 21:34:54 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103643626
quote:
"Als er vertrouwen is in de markten dan is 100 miljard euro al genoeg, maar dat vertrouwen is er niet.''
Er moet een verbod komen op het woord "vertrouwen" in deze discussie. Deze crisis heeft helemaal niets met vertrouwen te maken maar met solvabiliteit.

Daarom denken ze ook elke keer als er eventjes een rally is op de aandelenmarkten dat de crisis is opgelost, terwijl de schade met de dag groter wordt.
Mijn reisverslagen
pi_103644595
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 21:16 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Welja, zet de ECB in als bron van ongelimiteerde middelen.
Geen olijfbomen meer maar ECB boompjes in Griekenland.

[ afbeelding ]
Awel, kent u de juridische duiding van 'in principe'? Da's toch Ollands voor 'generlei"?

Waarom groeien er trouwens US $ aan die boom? :(
pi_103644714
quote:
11s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 21:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Awel, kent u de juridische duiding van 'in principe'? Da's toch Ollands voor 'generlei"?

Waarom groeien er trouwens US $ aan die boom? :(
Van Timmy G. gekocht voor een zacht prijsje... niet goed?
pi_103644990
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 21:51 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Van Timmy G. gekocht voor een zacht prijsje... niet goed?
I'm easy. :)

Voor mijn part zijn het Lao kip.
pi_103654793
Waarom is die afwaardering van 50% eigenlijk 'vrijwillig'? Als het verplicht zou zijn -veel eerlijker- zouden we ook meteen van de CDS'sen af zijn. Ik snap niet waarom de politiek schreeuwt dat CDS'sen onwenselijk zijn, maar door dit soort constructies die dingen juist extra gratis geld laat zijn voor de verkopers.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 01:03:19 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103655407
Dit linkje geeft wel een goed beeld hoeveel ¤1T is:

http://www.pagetutor.com/trillion/index.html

Btw, ¤1T is te weinig
Mijn reisverslagen
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 01:10:49 #56
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103655633
Het Binnenhof anno 2011:

Het Binnenhof anno 2014:

Mijn reisverslagen
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 05:47:12 #57
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_103658053
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 00:45 schreef en_door_slecht het volgende:
Waarom is die afwaardering van 50% eigenlijk 'vrijwillig'? Als het verplicht zou zijn -veel eerlijker- zouden we ook meteen van de CDS'sen af zijn. Ik snap niet waarom de politiek schreeuwt dat CDS'sen onwenselijk zijn, maar door dit soort constructies die dingen juist extra gratis geld laat zijn voor de verkopers.
Als Griekenland een succes had geworden failliet was gegaan, dan was iedereen CDS gaan kopen op Italië of Portugal
En AIG of de ECB of allebei had een vreselijk oplawaai gekregen

Men hoopt dat Italië en Portugal nu weer gewoon kunnen gaan lenen, maar daar geloof ik geen barst van
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 08:15:59 #58
38496 Perrin
pi_103658656
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 00:45 schreef en_door_slecht het volgende:
Kopers van casino-derivaten als CDS zullen zich hopelijk nog eens bedenken voor ze dat soort rommel aanschaffen.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 08:24:08 #59
324665 meth77
to do or not to do
pi_103658746
Een noodfonds heeft voor mij niet dezelfde waarde als een land als de USA met een fiscale en politieke eenheid.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 08:56:27 #60
324665 meth77
to do or not to do
pi_103659105
:? :7
Brazilie ook al niet , dus het was verzonnen
quote:
vr 28 okt 2011, 07:22
Noodfondsbaas: geen gesprekken met China

PEKING (AFN) - China steekt voorlopig geen geld in het Europese noodfonds, daarover worden momenteel ook geen formele onderhandelingen gevoerd. Dat heeft Klaus Regling, de topman van het fonds (EFSF), vrijdag gezegd tijdens een 'regulier' bezoek aan het land.

[ Bericht 1% gewijzigd door meth77 op 28-10-2011 09:13:01 ]
pi_103659109
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 18:33 schreef Lemans24 het volgende:
De euro gaat ondertussen wel weer naar 1,42. Of eigenlijk: de dollar gaat door het putje.
Mooi, kunnen we die binnekort ook een bail out geven. ;(
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 09:39:26 #62
38496 Perrin
pi_103659824
Op-ed van.. *tromgeroffel* Obama in de FT:

quote:
A firewall to stop Europe’s crisis spreading

Our challenge is clear. We must stay focused on the strong, sustainable and balanced growth that boosts global demand and creates jobs and opportunity for our people. This requires action in several areas.

First, as the world’s largest economy, the US will continue to lead. The single most effective thing we can do to get the global economy growing faster is to get the US economy growing faster. That’s why my highest priority is putting Americans back to work.

At the same time, we’re building on the nearly $1,000bn in spending cuts agreed this summer. I’ve put forward a comprehensive and balanced plan to substantially reduce our deficit over the next few years in a way that does not hamper the current recovery and that lays the foundation for future growth.

Second, the crisis in Europe must be resolved as quickly as possible. This week, our European allies made important progress on a strategy to restore confidence in European financial markets, laying a critical foundation on which to build.

Third, each nation must do its part to ensure that global growth is balanced and sustainable so we avoid slipping into old imbalances.

Avoiding old imbalances also means moving ahead with financial reforms that can help prevent another financial crisis. In the US, we’re implementing the strongest reforms since the Great Depression. Across the G20, we need to make sure banks maintain the capital they need to withstand shocks, and there needs to be greater oversight and transparency to avoid excessive risks, especially with regard to derivatives.

Finally, the G20 nations must deepen co-operation on the range of global challenges that affect our shared prosperity. We need to move ahead with our commitment to phase out subsidies for fossil fuels and transition to 21st-century clean-energy economies. As we promote the development that gives nations a path out of poverty, we can focus on the infrastructure, finance and good governance that unleash growth. Even as we work to save lives from the drought and famine in the Horn of Africa, we need to continue investing in the food security and agricultural productivity that make future famines less likely and communities more self-sufficient.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 10:08:38 #63
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103660404
quote:
Noodfondsbaas: geen gesprekken met China
Dat geouwehoer over China ook altijd :D. China heeft de grootste creditbubble van allemaal. Die hebben binnenkort zelf een bailout nodig.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 10:09:56 #64
38496 Perrin
pi_103660429
quote:
Wijs dit euroakkoord af. Het roept losbandige regeringen niet tot de orde

Een veel groter noodfonds, een forse afwaardering van Griekse schulden en herkapitalisatie van banken. De eurozone lijkt voor eventjes gered, maar zolang er geen garantie is dat zuidelijke landen echt hervormen, kan de Europese munt alsnog klappen.

Vertrouwen ontbreekt, schrijft The Economist vandaag. Niet alleen in Griekenland, maar ook – en vooral – in Italië. Iets dat volgens het tijdschrift op 23 oktober, na afloop van de eerste top, wel heel duidelijk werd. “Op de persconferentie kregen Angela Merkel en Nicolas Sarkozy de vraag of ze gerustgesteld zijn door Berlusconi’s beloften. Ze aarzelden, keken eventjes weg en grijnsden. De zaal barstte in lachen uit.”

Zelden is een leider, uit één van de oprichters van de Europese Unie, zo minachtend behandeld door collega’s, schrijft het Britse weekblad. Ondertussen trekt de Italiaanse premier zich hier weinig van aan: geen enkele lidstaat is momenteel in de positie om de ander de les te lezen, vindt hij.

Dat is precies het probleem, betoogt UvA-hoogleraar Arnoud Boot vandaag in NRC Handelsblad. “Wie kan ingrijpen als eurolanden noodzakelijke crisismaatregelen achterwege laten? Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) is nodig als stok achter de deur, als enige partij die met echte macht landen tot de orde kan dwingen.” Zonder het IMF laten de vannacht voorgestelde maatregelen onacceptabele risico’s voortbestaan, aldus de professor. “Misschien worden de risico’s zelfs versterkt.”

Daarmee doelt hij op de almaar groter wordende financiële verplichtingen, die steeds minder draagvlak hebben en door steeds minder landen worden gedragen. De Tweede Kamer moet dit akkoord niet steunen, luidt zijn devies. Tenzij het IMF de leiding neemt. “Het is een mooiweerakkoord dat alle kenmerken heeft van too little too late.”
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 10:25:58 #65
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_103660848
quote:
3s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 21:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er moet een verbod komen op het woord "vertrouwen" in deze discussie. Deze crisis heeft helemaal niets met vertrouwen te maken maar met solvabiliteit.

Daarom denken ze ook elke keer als er eventjes een rally is op de aandelenmarkten dat de crisis is opgelost, terwijl de schade met de dag groter wordt.
Normaal zou ik het met je eens zijn, en hing deze logische gedacht ook lang aan. Maar het probleem is dat we niet in een normale economie leven, maar in een (quasi) casino-economie. Meer en meer is onze economie afhankelijk van de financiële markt die ook een steeds groter deel uitmaakt. Vertrouwen in Google-achtige bedrijven die tientallen jaren geen winst op leveren maar daarna wel is evident. Vertrouwen in banken is belangrijk: hoeveel geld zij ook hebben en financieel in orde zijn, als iedereen zijn vertrouwen verliest in een bank en al het geld weghaalt dan valt zo'n bank alsnog om.

Ik durf zelfs te beweren dat vertrouwen veel te maken heeft met solvabiliteit. Het gegeven dat Griekenland insolvabel is heft mede te maken dat geldlenen te duur voor hun is zodat ze hun schulden niet meer kunnen afbetalen. Lenen om schulden af te betalen zou niet zo mogen zijn, maar dat gebeurt in de meeste economieën inclusief Nederland (met torenhoge hypotheekschulden), de VS en de UK (Beiden ook een zeer grote external debt). De debt in Griekenland is vooral na 2008 met de crisis en het wegvallen van het vertrouwen drastisch omhoog gegaan. Ik bedoel, ik wil het niet geodpraten, want Griekenland is corrupt en heeft jarenlang op te groete voet geleefd, maar hij die "zonder zonde is werpe de eerste steen".

Als Nederland in diskrediet gebracht zou worden - bijvoorbeeld omdat naar boven komt hoe corrupt de bouwmarkt is en hoeveel schuld Nederland wel niet heeft door het jarenlang onverantwoord verstrekken van hypotheek en gespeculeer van de woningmarkt, en daarmee het vertrouwen weg zou zijn wat zou leiden tot gigantische hoge interest rates - dan kan Nederland ook zijn leningen niet meer terugbetalen. Hoe drastisch er ook bezuinigd wordt. Dan ligt ook de helft van onze gezonde bedrijven op zijn gat. Zijn we in een klap insolvabel.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 10:28:05 #66
38496 Perrin
pi_103660896
quote:
Misplaatst optimisme in Brussel

Zonder de ernst van de crisis te bagatelliseren: dat vertoon woensdag was een komedie. Elke onbenul kon voorspellen dat er geen 'definitieve' oplossing zou komen enkel door een financiële herschikking van de crisisaanpak. Er is nu weer een dure adempauze gekocht. Precies zoals verwacht zijn er geen structurele oplossingen bedacht voor de crisisoorzaken: het failliete Griekenland dat zelf mag blijven aanmodderen met hervormingen, en andere Europese tijdbomeconomieën. Er is veel 'lof' voor de wil tot hervormingen, er worden initiatieven 'verwelkomd' en het 'vertrouwen' loopt over: vrijblijvende woorden. Parlementen wordt 'gevraagd' budgettair rekening te houden met Europese beslissingen. Die vriendelijke toon biedt uiteraard geen garantie voor de beloofde onverbiddelijke economic governance.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 10:38:57 #67
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103661188
@SemperSenseo:
Er is gewoon een gat en iemand moet dat betalen. Het creëren van misplaatst "vertrouwen" is juist een van de oorzaken van deze crisis, want daardoor kan het gat steeds verder groeien. Het boosten van "vertrouwen" kan alleen maar heilzaam werken als er geen onderliggend solvabiliteitsprobleem is maar alleen een tijdelijk liquiditeits probleem. En dat is hier overduidelijk niet het geval. Btw: de bubbles in risk assets zoals aandelen en high yield bonds bewijzen dat men momenteel zelfs verre van risicomijdend is in algemene zin.
Mijn reisverslagen
pi_103661611
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 10:25 schreef SemperSenseo het volgende:
Vertrouwen in banken is belangrijk...
Ik ben het met je eens en wil er nog iets aan toevoegen wat je zelf ook zijdelings aanstipt.

Beleggers, economen, politici, denken en handelen nog steeds alsof deze markten en deze werelddelen werken zoals ze in de schoolbanken geleerd hebben.
Staren naar CBS-cijfertjes, grafiekjes, en conclusies trekken.

Ik ben van mening dat je al die cijfers overboord kunt gooien. De markten zijn dusdanig gemanipuleerd en via HFT trading dusdanig aan elkaar geknoopt dat het niets meer van doen heeft met bedrijfswaardes maar met de waan van de dag.
En die waan van de dag wordt bepaald door krantekoppen, breaking news flitsen endergelijke.

Maar misschien nog belangrijker, Henk Ingrid Jan en Anita beginnen ook langzaam uit hun coma te ontwaken. Door geenstijl, door internet blogs, of gewoon door in het loonzakje te kijken.
Onder de streep zijn geldbriefjes, IOU's, contracten, beloftes, gebaseerd op vertrouwen en als een voldoende grote massa gaat twijfelen dan heb je vuurwerk.

Dat vertrouwen is onder Grieken al weg, in Nederland staan we pas aan het begin. Alhoewel ik op feestjes ook al steeds meer het onderwerp pensioen voorbij zie komen.....
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:12:32 #69
324665 meth77
to do or not to do
pi_103662074
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 10:54 schreef Blandigan het volgende:

[..]
. Alhoewel ik op feestjes ook al steeds meer het onderwerp pensioen voorbij zie komen.....
En die premie gaat de komende jaren fors omhoog, voor veel mensen aanleiding om ZZP te worden, die sparen voor zichzelf, al dan niet in een pensioenBV
pi_103662806
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 08:15 schreef Perrin het volgende:

[..]

Kopers van casino-derivaten als CDS zullen zich hopelijk nog eens bedenken voor ze dat soort rommel aanschaffen.
Casino-derivaat? Een CDS is een doodnormale swap van het risico op wanbetaling. Daar is echt niks casino achtig aan. Het inschatten van het risico, premie en de prijs is een taak voor de deelnemers aan het CDS-contract en als zij er in slagen tot elkaar te komen, dan is dat winst omdat een transactie die voorheen niet kon plaatsvinden nu wel kan plaatsvinden.

[ Bericht 35% gewijzigd door Bolkesteijn op 28-10-2011 11:49:14 ]
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:48:22 #71
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103663190
... en met dank aan de precendent schepping van die "vrijwillige" 50% haircut zijn bonds nu dus eigenlijk niet meer te verzekeren. Dat kan weleens als onbedoeld zij effect hebben dat straks minder beleggers PIIGS bonds durven te kopen.

Immers, door beleggers met een pistool tegen het hoofd te dwingen tot een "vrijwillige" haircut wordt hun CDS verzekering waardeloos, dus die verzekerings optie valt weg. Garanties door het EFSF zijn echter ook niet betrouwbaar omdat die alleen uitkeren bij een default en wederom: een gedwongen "vrijwillige" haircut kwalificeert niet als een default....

Conclusie: risico's op PIIGS bonds zijn niet meer betrouwbaar te verzekeren, dus ik kan me goed voorstellen dat beleggers die nu links zullen laten liggen.
Mijn reisverslagen
pi_103663233
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 10:25 schreef SemperSenseo het volgende:
Vertrouwen in banken is belangrijk: hoeveel geld zij ook hebben en financieel in orde zijn, als iedereen zijn vertrouwen verliest in een bank en al het geld weghaalt dan valt zo'n bank alsnog om.
Vertrouwen is belangrijk bij iedere transactie waarbij levering van het goed en betaling niet op hetzelfde moment plaats vinden of waar de transactie langdurig of strategisch van aard is.

Wat er bij banken extra speelt is dat zij intrinsiek onstabiel zijn. Banken hebben te weinig eigen vermogen, neem ING in 2010 47 miljoen eigen vermogen op een balanstotaal van 1247 miljoen ( 3,8 % :') ), zoiets zou bij een ander type bedrijf onbespreekbaar zijn denk ik, maar bij een bank kan het. Daarnaast is er nog de kwestie van het aangaan van ongedekte verplichtingen door banken in de vorm van het uitlenen van direct opeisbaar spaargeld. Dat vorm direct de kern van het gevaar van bankruns. Het feit dat dat institutioneel toegestaan wordt, betekent dat dit institutionele kader in belangrijke mate bijdraagt aan de instabiliteit van het bancaire systeem.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:53:37 #73
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_103663378
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 01:10 schreef SeLang het volgende:
Het Binnenhof anno 2011:

[ afbeelding ]

Het Binnenhof anno 2014:

[ afbeelding ]
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:54:57 #74
38496 Perrin
pi_103663441
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 11:37 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Casino-derivaat? Een CDS is een doodnormale swap van het risico op wanbetaling. Daar is echt niks casino achtig aan. Het inschatten van het risico, premie en de prijs is een taak voor de deelnemers aan het CDS-contract en als zij er in slagen tot elkaar te komen, dan is dat winst omdat een transactie die voorheen niet kon plaatsvinden nu wel kan plaatsvinden.
En als er dan een default komt, blijkt dat de verstrekker van de CDS helemaal de kosten niet kan dragen. Dat hebben we al bij AIG gezien. Het is een nep-verzekering die bailouts uitlokt. En naked CDS zijn niet eens een nep-verzekering maar puur gokinstrumenten.

Als je geld uitleent, draag je zelf het risico van een default van de lener.. dat zit verdisconteerd in de rente die je opstrijkt als het goed is. Het is je taak als geldlener om je werk goed te doen en niet middels onmogelijke defaultverzekeringen wel de lusten maar niet de lasten te dragen.

Meer discussie hierover..
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:57:40 #75
324665 meth77
to do or not to do
pi_103663541
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 11:48 schreef SeLang het volgende:
Conclusie: risico's op PIIGS bonds zijn niet meer betrouwbaar te verzekeren, dus ik kan me goed voorstellen dat beleggers die nu links zullen laten liggen.
Das goed mogelijk ja, en dat allemaal voor dat kleine beetje rente en zoveel risico
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:19:30 #76
38496 Perrin
pi_103664348
Nog meer over CDS..
pi_103664798
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 11:12 schreef meth77 het volgende:

[..]

En die premie gaat de komende jaren fors omhoog, voor veel mensen aanleiding om ZZP te worden, die sparen voor zichzelf, al dan niet in een pensioenBV
je bedoelt voor veel bedrijven aanleiding om ZZP'er in te huren :)
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:33:36 #78
38496 Perrin
pi_103664838
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

je bedoelt voor veel bedrijven aanleiding om ZZP'er in te huren :)
Iedereen blij!
pi_103664960
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:33 schreef Perrin het volgende:

[..]

Iedereen blij!
voor het eerst in deze topic reeks: inlijsten!
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:39:04 #80
38496 Perrin
pi_103665084
Veel linkjes naar artikelen over 't Europese akkoord.

quote:
Roger Bootle on the European Crisis Deal: Get Austere or Die Trying

Here's Roger Bootle talking to Bloomberg's Maryam Nemazee about the deal hammered out yesterday to 'save Greece.' He is quite sceptical. The 120% debt to GDP figure that the deal is predicated on reaching is still high and assumes a benign economic environment. Bootle believes these assumptions are rosy given the negative impact fiscal consolidation will have on growth.

Separately, I have seen a number of other threads on the crisis. Most of the commentary has been negative. One would never know this given the incredibly bullish reaction in the markets. Here are the most interesting threads:
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:52:23 #81
324665 meth77
to do or not to do
pi_103665645
Zo das lekker.
De markt tuint er niet in

quote:
vr 28 okt 2011, 12:04
Italiaanse rente stijgt tot nieuwe hoogte
ROME (AFN) - Italië heeft vrijdag een hoge prijs moeten betalen bij de uitgifte van nieuwe staatsleningen.
De rente op nieuwe 10-jarige obligaties liep op tot 6,06 procent. Dat is het hoogste niveau sinds de invoering van de euro.
Bij de vorige uitgifte van 10-jarige leningen volstond nog een rendement van 5,86 procent. De veiling van vrijdag was de eerste sinds de eurotop eerder deze week.
pi_103666916
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:52 schreef meth77 het volgende:
Zo das lekker.
De markt tuint er niet in

[..]

Komt wel goed als Berlusconi zijn biezen pakt.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:26:53 #83
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_103666949
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:25 schreef DRidder het volgende:

[..]

Maar wanneer doet hij dat? Zeker nu hij heeft gezegd tot 2013 te willen blijven
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:38:58 #84
324665 meth77
to do or not to do
pi_103667423
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Maar wanneer doet hij dat? Zeker nu hij heeft gezegd tot 2013 te willen blijven
Is het beste als ie het aan zijn hart krijgt tijdens de buna bunga
pi_103668770
Jonathan Holslag richt zich in deze brief tot de Chinese premier, en raadt hem resoluut af om obligaties van Europa te kopen. Holslag is onderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij is China-expert en schrijft elke dinsdag in de Morgen over het economische groeiwonder in China:

Link

quote:
Geachte heer Wen,

Ik weet dat u trouw de debatten in Europa volgt. Sta me daarom toe u een nederig verzoek te doen: koop alstublieft onze obligaties niet op. Als u echt om Europa geeft, dan zou u China ons niet laten aandoen wat het de Verenigde Staten aandeed, namelijk steun geven aan een kortzichtig beleid om de munt sterk te houden ten koste van de reële economie. Als u echt begaan bent met economische hervormingen in uw prachtige land, dan wilt u misschien de resterende maanden van uw bewind als premier wel gebruiken om de roekeloze investeringen en de excessieve steun aan exporterende bedrijven te beteugelen. Dat zal niet makkelijk worden, maar hoe langer we toestaan dat monetaire spitstechnologie onze markten verstoort, hoe pijnlijker de hervormingen zullen zijn.

Ik ben het helemaal met u eens dat men in deze economisch turbulente tijden geneigd is te gaan voor vertrouwde formules en niet voor gewaagde hervorming. Hebben China en Europa trouwens niet allebei belang bij stabiliteit? En dus, is het besluit, doen beide kampen voorlopig maar beter voort zoals ze bezig waren in het voorbije decennium: uw land doet er alles aan om de productie op te drijven, terwijl wij aangemoedigd worden om op krediet de overschotten te absorberen. Vandaar is het bijna vanzelfsprekend dat u gemoedelijk zult knikken als onze gezanten u vragen de eurozone te redden.

Euro laten dalen
Maar, meneer Wen, als u vasthoudt aan een beleid dat intrinsiek gebrekkig is, dan schuift u de kosten om het aan te passen door naar de volgende generatie, mijn generatie. Laat ons eerlijk zijn: de huidige crisis geeft aan dat te veel Europeanen boven hun stand geleefd hebben en dat onze financiële markten buiten proportie gegroeid zijn tegenover de afnemende concurrentiekracht van onze industrieën. Als sommige financiële markten tien keer sneller groeien dan de reële economie, dan weet je gewoon dat de dingen moeten instorten en dat het pijn gaat doen. Dankzij de transfermechanismen van de muntunie kwam die aanpassingscrisis met vertraging, maar nu moeten de Europeanen hun trots opzij zetten, de lonen verlagen, meer flexibel worden en, vooral, de euro laten dalen.

Uw hulp, niet uw geld
De Europese politici zien de bui al hangen. De euro stabiliseren is nog het gemakkelijke gedeelte. De concurrentiekracht van onze markten verhogen is iets heel anders. Hier hebben we uw hulp nodig. Nee, niet uw geld. De euro opkrikken, zoals uw centrale bank deed met de dollar, is schadelijk voor onze concurrentiekracht. Het zal onze leiders de indruk geven dat ze hervormingen nog even uit de weg kunnen gaan, terwijl ze juist in een hogere versnelling moeten schakelen om plannen te maken voor de toekomst van onze economie. De eurozone geld toesteken is als narcose toedienen terwijl de chirurgen niet weten hoe ze de patiënt moeten behandelen. Het zal ook onze export schaden en ons vermogen om een evenwicht te vinden tussen wat we consumeren en produceren.

Natuurlijk kan China duidelijk maken dat er voorwaarden verbonden zijn aan de steun, dat we moeten besparen in ruil voor steun en staalharde garanties moeten bieden dat we het zuurverdiende geld niet lichtzinnig uitgeven. Maar, meneer Wen, ik vind dat niet eerlijk. Hoe kan China nu verwachten dat Europa zijn echte economie aanzwengelt als de spelregels niet dezelfde zijn? China is inderdaar productiever geworden en onze voordelen op het vlak van innovatie zijn afgebrokkeld. Maar zelfs als we onze lonen met 30 procent verminderen om dat te compenseren, dan nog zullen de Europese industrieën geconfronteerd worden met een wisselkoersnadeel van ministens 20 procent en politiek bepaalde kostenvoordelen bedragen volgens Chinese experts minstens 11 procent in het voordeel van uw land.

Ik ga niet zo ver te beweren dat China de oorzaak is van onze economische problemen. In vele opzichten hebben we gewoon bijgedragen aan elkaars interne economische onevenwichten: Europa door roekeloze consumptie, China door roekeloze investeringen. Europa heeft nu duidelijk de grenzen van dat economisch model bereikt, en, zoals u zelf verkondigde, is de groei van China onevenwichtig en onhoudbaar. En als er gemeenschappelijke problemen zijn, dan moeten er ook gemeenschappelijke oplossingen komen. Die oplossing betreft niet vasthouden aan het monetaire beleid dat aan de basis ligt van die onevenwichten, maar het krachtig wijzigen, zij het op een gecoördineerde manier.

Uitdagen met debat
In plaats van uw ontmoetingen met Europese leiders te gebruiken om te discussiëren over wie gelijk en ongelijk heeft over de markteconomiestatus, en over hoe oneerlijk beide kampen zijn, zou u als echte partner onze politici moeten uitdagen, en een constructief debat op gang brengen over hoe we kunnen samenwerken om onze groeimodellen aan te passen. Als we daar niet in slagen, geachte premier Wen, dan moeten we er wel van uitgaan dat ons partnerschap ook zal mislukken. We moeten ophouden te rotzooien met onze markten!
De Europese overconsumptie is wellicht een feit, kan je echt spreken van roekeloze Chinese investeringen op dezelfde schaal?
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:22:07 #86
324665 meth77
to do or not to do
pi_103669001
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 14:16 schreef zuiderbuur het volgende:
Jonathan Holslag richt zich in deze brief tot de Chinese premier, en raadt hem resoluut af om obligaties van Europa te kopen. Holslag is onderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij is China-expert en schrijft elke dinsdag in de Morgen over het economische groeiwonder in China:

Link

[..]

De Europese overconsumptie is wellicht een feit, kan je echt spreken van roekeloze Chinese investeringen op dezelfde schaal?
Goed stuk , als China de koers van de Yuan vrijgeeft dan is Europa en de USA uit de problemen, nnu werken de Chinese jongens en meisjes voor een habbekrats in dollars, dat is dus het bijna gratis weggeven van het grootste bezit en grondstof van China, de arbeidsproductiviteit

Dus gooi die Yuan koers vrij en wij kunnen naar China exporteren en de Chinese kinderen kunnen van European en American made producten genieten
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:31:17 #87
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_103669363
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 14:22 schreef meth77 het volgende:

[..]

Goed stuk , als China de koers van de Yuan vrijgeeft dan is Europa en de USA uit de problemen, nnu werken de Chinese jongens en meisjes voor een habbekrats in dollars, dat is dus het bijna gratis weggeven van het grootste bezit en grondstof van China, de arbeidsproductiviteit

Dus gooi die Yuan koers vrij en wij kunnen naar China exporteren en de Chinese kinderen kunnen van European en American made producten genieten
Goede opmerking en een terechte oplossing.

Echter, ik denk dat de Chinezen dat niet gaan doen. De Chinezen hebben ons bij de ballen en de Chinese leiders kunnen het ook niet permitteren dat de werkgelegenheid te sterk daalt voor de inlands Chinezen.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 15:46:25 #88
323876 michaelmoore
pi_103672304
x

[ Bericht 100% gewijzigd door michaelmoore op 28-10-2011 15:46:59 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 15:46:46 #89
323876 michaelmoore
pi_103672316
De Chinese overheid is druk op zoek naar mijnen en landbouwgrond in Afrika en Oost-Europa en zal daar dan wel veel minder voor betalen, maar kennelijk vinden ze groeipercentages van 10% erg belangrijk
pi_103676765
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 11:48 schreef SeLang het volgende:
... en met dank aan de precendent schepping van die "vrijwillige" 50% haircut zijn bonds nu dus eigenlijk niet meer te verzekeren. Dat kan weleens als onbedoeld zij effect hebben dat straks minder beleggers PIIGS bonds durven te kopen.

Immers, door beleggers met een pistool tegen het hoofd te dwingen tot een "vrijwillige" haircut wordt hun CDS verzekering waardeloos, dus die verzekerings optie valt weg. Garanties door het EFSF zijn echter ook niet betrouwbaar omdat die alleen uitkeren bij een default en wederom: een gedwongen "vrijwillige" haircut kwalificeert niet als een default....

Je conclusie is je reinste ironie; nu blijkt dat sommige staatsobligaties minder betrouwbaar zijn? NU ?
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 18:03:51 #91
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103677115
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 17:51 schreef HiZ het volgende:

[..]

Je conclusie is je reinste ironie; nu blijkt dat sommige staatsobligaties minder betrouwbaar zijn? NU ?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Ik zeg niet dat PIIGS obligaties zelf minder betrouwbaar zijn geworden maar dat je ze niet meer op een redelijk betrouwbare manier kunt verzekeren tegen default. En als de rente omlaag wordt gemanipuleerd door ECB aankopen of door een SIV via het EFSF (staat nog niet vast of en hoe dat geimplementeerd wordt maar daar ga ik dan even vanuit) dan mis je ook de extra rentevergoeding die het default risico kunnen compenseren. In dat geval zijn PIIGS bonds voor beleggers niet interessant.
Mijn reisverslagen
pi_103678051
Standard & Poor's gives EFSF an 'AAA' rating

CHICAGO (MarketWatch) -- Standard & Poor's Ratings Services on Friday affirmed the long-term issuer credit rating on the European Financial Stability Facility (EFSF) at "AAA" while also assigning it a short-term rating of "A-1+." The outlook is stable, S&P said. Guarantees from euro-zone member states "continue to be a main factor underpinning the ratings on the EFSF," and S&P said there it is almost certain that its "AAA" rated member governments would provide timely and sufficient extraordinary support to EFSF should it be required. "We consider the EFSF to be the cornerstone of the EU's strategy to restore stability to the euro zone sovereign debt market and to preserve confidence in the European financial system."

Das wel weer tof van S&P. w/
pi_103678375
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 18:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Ik zeg niet dat PIIGS obligaties zelf minder betrouwbaar zijn geworden maar dat je ze niet meer op een redelijk betrouwbare manier kunt verzekeren tegen default. En als de rente omlaag wordt gemanipuleerd door ECB aankopen of door een SIV via het EFSF (staat nog niet vast of en hoe dat geimplementeerd wordt maar daar ga ik dan even vanuit) dan mis je ook de extra rentevergoeding die het default risico kunnen compenseren. In dat geval zijn PIIGS bonds voor beleggers niet interessant.
Als er initiëel een realistische beoordeling van die leningen was geweest, dan waren ze nooit verzekerbaar geweest, tegen welke prijs dan ook. Een basket case als Griekenland is niet in staat om schulden te bedienen die ruim boven de 100% van het BNP uitkomen. Als je dan toch geld gaat uitlenen dan kun je wel doen alsof je geld veilig belegd is, en je verzekeraar kan wel een te lage premie vragen, maar dat maakt nog niet dat er sprake is van een veilige belegging, of een vermogen van de verzekeraar om uit te betalen.

Lijkt mij eerder een geval van de voetjes weer even stevig op de grond krijgen.
pi_103679617
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 18:45 schreef HiZ het volgende:

[..]

Als er initiëel een realistische beoordeling van die leningen was geweest, dan waren ze nooit verzekerbaar geweest, tegen welke prijs dan ook. Een basket case als Griekenland is niet in staat om schulden te bedienen die ruim boven de 100% van het BNP uitkomen. Als je dan toch geld gaat uitlenen dan kun je wel doen alsof je geld veilig belegd is, en je verzekeraar kan wel een te lage premie vragen, maar dat maakt nog niet dat er sprake is van een veilige belegging, of een vermogen van de verzekeraar om uit te betalen.

Lijkt mij eerder een geval van de voetjes weer even stevig op de grond krijgen.
Alles is verzekerbaar, tegen de juiste premie.

Tenzij gesleuteld wordt aan de definitie van het event wat leidt tot uitkering.
Dan is het nog steeds verzekerbaar, maar dan heeft het weinig nut voor de verzekerde
pi_103680065
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 19:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Alles is verzekerbaar, tegen de juiste premie.

Tenzij gesleuteld wordt aan de definitie van het event wat leidt tot uitkering.
Dan is het nog steeds verzekerbaar, maar dan heeft het weinig nut voor de verzekerde
Wat ik bedoel is dat als je een Griekse obligatie verzekert zowel als verzekerde als verzekeraar moet kunnen bevatten dat de premie ergens rond de 80% van het verzekerde bedrag moet liggen. Dat is niet pas nu in 2011 het geval, dat is al jarenlang zo. Onverzekerbaar dus eigenlijk, misschien niet in principe, maar feitelijk wel.

Voorzover ik het zie worden de banken nog altijd ongelooflijk gematst met een afschrijving van maar 50%.
pi_103688413
quote:
Zou het EFSF niet een stuk veiliger zijn zonder rating? Dan kon het niet afgewaardeerd worden, en nu wel.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 00:07:30 #97
323876 michaelmoore
pi_103693805
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 22:06 schreef poemojn het volgende:

[..]

Zou het EFSF niet een stuk veiliger zijn zonder rating? Dan kon het niet afgewaardeerd worden, en nu wel.
ja en geen enkele waardering meer
alleen van de staat
pi_103696576
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:25 schreef DRidder het volgende:

[..]

Dan komt er weer een andere gek voor terug. Het is altijd ruzie in die Italiaanse regeringen.
pi_103697298
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 01:32 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Dan komt er weer een andere gek voor terug. Het is altijd ruzie in die Italiaanse regeringen.
Nou ja, Berlusconi heeft het apengedrag wel tot een kunst verheven.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 09:28:43 #100
323876 michaelmoore
pi_103699491
Griekse groeitijger _O- -O-

quote:
za 29 okt 2011, 08:35
Griekse groeitijger moet op zoek naar ander model
door GIEL TEN BOSCH EN HERMAN STAM
AMSTERDAM - Terwijl topman Klaus Regling van het Europees noodfonds EFSF in Peking de blaren op zijn tong praat om Chinese miljarden binnen te slepen, moeten de Grieken op zoek naar een nieuw economisch model.

De cijfers tonen een schrikbarend beeld van een zwaar verouderde industrie, zo blijkt uit het rapport ’Greece ten years ahead’ van de Griekse werkgeversorganisatie SEV. Bijna 98% van de groei tussen 2000 en 2008 kwam voort uit binnenlandse consumptie. „De Grieken maken – mede door hoge arbeidskosten - te dure producten die niemand in het buitenland wil hebben”,
pi_103703952
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 09:28 schreef michaelmoore het volgende:
Griekse groeitijger _O- -O-

[..]

Ze moeten het makkelijker maken om mensen in te huren en te ontslaan, een realistischer minimumloon, zo weinig regels als absoluut noodzakelijk voor het starten van een bedrijf hebben. Dan kunnen ze bouwend op het toerisme best nog wel ergens komen.

Kortom; Griekenland moet ophouden een soviet-republiek te zijn.
pi_103704195
Komt helemaal goed hoor :)
Nog een paar rekenfoutjes, en de visch kan ook weer in deze crisis verpakt worden.

quote:
De Duitse staatsschuld is 55,5 miljard euro lager dan werd gedacht. Dat blijkt na correctie voor een rekenfout die is ontdekt in de balans van een onderdeel van de genationaliseerde bank Hypo Real Estate (HRE), zo heeft het Duitse ministerie van Financiën zaterdag meegedeeld.

Boekhouders blijken zich zowel dit jaar als vorig jaar te hebben vergist bij het opmaken van de balans bij de zogenoemde 'bad bank' waarin de slechte investeringen van HRE zijn ondergebracht. Die draagt nu, in plaats van 216,5 miljard euro, nog 'slechts' 161 miljard euro bij aan de Duitse staatsschuld
bron: http://www.nu.nl/economie(...)sland-rekenfout.html
pi_103705322
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 13:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Nog een paar rekenfoutjes, en de visch kan ook weer in deze crisis verpakt worden.

[..]

Accountants kunnen niet rekenen. Da's oud nieuws man!
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:20:26 #104
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_103706080
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 13:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Maar het vertrouwen groeit hier natuurlijk niet door. Straks zit er ergens anders nog een rekenfout de andere kant op.
pi_103707894
Er wordt momenteel met miljarden gestrooid alsof het pepernoten zijn. En volgens mij ziet bijna niemand meer over hoeveel geld het werkelijk gaat. Die lui die het berekenen al helemaal niet, want voor hen is dit slechts een getalletje in een Excel-sheet.

Er worden door het kabinet Rutte miljoentjes bij elkaar geschraapt op zaken die van levensbelang zijn voor het volk (zorg, sociale zekerheid en onderwijs), maar aan de andere kant vliegen er miljarden uit richting banken en buitenland.

Zo'n bedrag als ¤55,5 miljard zegt de meeste mensen natuurlijk ook bijna helemaal niets meer. Maar het is van dezelfde orde als het bedrag dat de Nederlandse overheid jaarlijks neertelt voor de zorg (¤74,5 miljard) of voor de sociale zekerheid (¤69,9 miljard), en bijna 2x het bedrag dat we jaarlijks spenderen aan onderwijs, cultuur en wetenschap (¤31 miljard).
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:57:25 #106
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103712749
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 15:22 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Er wordt momenteel met miljarden gestrooid alsof het pepernoten zijn. En volgens mij ziet bijna niemand meer over hoeveel geld het werkelijk gaat.
¤1T (daar praten ze nu over kwa EFSF) ziet er zo uit in pallets met briefjes van ¤100.
(helemaal links zie je een persoon staan)

Mijn reisverslagen
pi_103713377
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 17:57 schreef SeLang het volgende:

[..]

¤1T (daar praten ze nu over kwa EFSF) ziet er zo uit in pallets met briefjes van ¤100.
(helemaal links zie je een persoon staan)

[ afbeelding ]
Ja, ik weet het. En het is geen wonder dat vrijwel iedereen langzamerhand zoiets heeft van "nou het zal allemaal wel". Het gaat simpelweg ons bevattingsvermogen te boven.

Dit kan natuurlijk maar op twee manieren eindigen: in een totale deflatoire systeemcrash of in hyperinflatie. De derde manier, die waarop de zuidelijke landen absolute begrotingsdiscipline hanteren en de EU-economie binnen nu en enkele jaren weer flink op stoom komt, acht ik nog onwaarschijnlijker dan een Derde Wereldoorlog.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 19:08:30 #108
323876 michaelmoore
pi_103714649
Italië kan ook niet meer lenen en moet blijvend aan de EFSF borst

quote:
za 29 okt 2011, 09:17
Italiaans staatspapier: blijvend afblijven
AMSTERDAM - Mogelijk dat Italiaans staatspapier voor even uit de wind gehouden wordt door de sterke mannen uit het wielerpeloton, maar op de middellange termijn ondergaat ook Italiaans staatspapier een serieuze afschrijving. Dat is onafwendbaar. Voorlopig blijven rijke landen als de onze met de regelmaat van een Zwitsers uurwerk Italiaans staatspapier opkopen, in de weet dat dit op termijn voor de Nederlandse belastingbetaler klauwen met geld gaat kosten. Dat is nu eenmaal het makken van het meedoen met de euro. Het mag wat kosten, moet good old Wim Kok ooit gedacht hebben!
pi_103727984
pi_103728163
quote:
:o die stiltes elke keer... _O-
pi_103728574
Ja dit is toch ook niet uit te leggen?
pi_103728900
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 01:30 schreef fedsingularity het volgende:
Ja dit is toch ook niet uit te leggen?
"What if there are no aliens?"
"Then we are screwed!"

Gaat helemaal nergens meer over. Net als die bailout van 1000 miljard. ;)
  zondag 30 oktober 2011 @ 10:46:04 #113
348220 Plus_Ultra
Far from ya Hollywood
pi_103735048
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 19:08 schreef michaelmoore het volgende:
Italië kan ook niet meer lenen en moet blijvend aan de EFSF borst

[..]

die quote is een grapje mag ik hopen. Dat pensioenfondsen en verzekeraars dat doen vanwege diversificatie kan ik nog wel begrijpen maar onze eigen overheid ?
  zondag 30 oktober 2011 @ 10:56:23 #114
323876 michaelmoore
pi_103735309
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 10:46 schreef Plus_Ultra het volgende:

[..]

die quote is een grapje mag ik hopen. Dat pensioenfondsen en verzekeraars dat doen vanwege diversificatie kan ik nog wel begrijpen maar onze eigen overheid ?
Het schijnt dat China en Brazilië graag geld willen uitlenen aan de Eurolanden, de ECB is goed in het printen van die tegoedbonnen
pi_103735435
Het is me niet helemaal welke banken Griekse schuld "laten vallen" en hoe zeker dat al is.

In dit artikel lees ik zinnen als:
quote:
De besprekingen tussen de leiders van de eurolanden werden in het begin van de nacht opgeschorst voor een rechtstreeks overleg tussen Merkel, Sarkozy en IMF-directeur Christine Lagarde en hoge vertegenwoordigers van de grote Europese banken. Daarna zouden de banken aan een eigen voorstel hebben gewerkt.
Welke vertegenwoordigers, en welke banken? En hebben zij een mandaat om zo'n schuld te laten vallen? En wat met kleinere banken: glippen zij gewoon door de mazen van het net? Ik vraag me gewoon af hoe je kan onderhandelen met "het bankwezen" op zich?
  zondag 30 oktober 2011 @ 11:07:13 #116
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103735572

Het betreffende document staat hier

[ Bericht 16% gewijzigd door SeLang op 30-10-2011 11:31:11 ]
Mijn reisverslagen
  zondag 30 oktober 2011 @ 11:08:56 #117
323876 michaelmoore
pi_103735622
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 11:02 schreef zuiderbuur het volgende:
Het is me niet helemaal welke banken Griekse schuld "laten vallen" en hoe zeker dat al is.

[..]

Welke vertegenwoordigers, en welke banken? En hebben zij een mandaat om zo'n schuld te laten vallen? En wat met kleinere banken: glippen zij gewoon door de mazen van het net? Ik vraag me gewoon af hoe je kan onderhandelen met "het bankwezen" op zich?
het is toch vrijwillig, ik denk dat in de praktijk een paar banken zullen meedoen met een zeer beperkt deel
pi_103736121
Even een vraagje die jullie wel weten. Hoe zit het eigenlijk met de pensioenen van de Griekse ambtenaren?

Heeft de Griekse regering deze toekomstige verplichtingen überhaupt gereserveerd?
  zondag 30 oktober 2011 @ 11:27:49 #119
323876 michaelmoore
pi_103736150
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 11:26 schreef johnnylove het volgende:
Even een vraagje die jullie wel weten. Hoe zit het eigenlijk met de pensioenen van de Griekse ambtenaren?

Heeft de Griekse regering deze toekomstige verplichtingen überhaupt gereserveerd?
Nee, geen enkel zuidelijk land, daarom is de euro ook verloren
  zondag 30 oktober 2011 @ 11:29:13 #120
348220 Plus_Ultra
Far from ya Hollywood
pi_103736185
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 11:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Hoe gaan ze dat dan oplossen?
pi_103736236
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 11:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Zet de persen maar aan dan. lang leven FIAT geld!
  zondag 30 oktober 2011 @ 12:49:17 #122
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_103738863
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 11:07 schreef SeLang het volgende:

Naar aanleiding hiervan heb ik de Verdragstekst bekeken en ik word er eerlijk gezegd nogal bang van. Zo bang zelfs dat ik voor de eerste keer mails naar de betrokken Kamerleden heb gestuurd en naar de minister-president en minister van financiën om hierover enerzijds meer duidelijkheid te krijgen en anderzijds om het onder de aandacht van de betrokken politici te krijgen. Ik raad iedereen aan hetzelfde te doen.

quote:
Geachte mijnheer/mevrouw,

Onlangs vernam ik van deze website (http://ec.europa.eu/econo(...)1-esm-treaty_en.htm#) dat het verdrag inzake het ESM de volgende werkwijze kent:

1. Nederland is legt initieel zo’n 40 miljard euro in (5,7% van 700 miljard).
2. Het bestuur van het ESM kan vragen om meer (met dezelfde verdeelsleutel)
3. Als landen niet kunnen betalen wordt de verdeelsleutel aangepast
4. Het bestuur van het ESM is op geen enkele wijze aansprakelijk
5. Het ESM (en informatie daarin) is niet openbaar
6. Bezwaar van Lidstaten tegen extra inleg is niet mogelijk
7. Uitgaven van het ESM zijn niet aan te vechten en zijn niet openbaar

Het lijkt erop dat we onze financiële autonomie in handen leggen van een organisatie die in het geheim opereert, die niet kan worden aangesproken en die zonder enige controle om een oneindige hoeveelheid geld kan vragen.

De vraag die ik heb zijn:
- Bent u bereid om zover te gaan dat we onze financiële onafhankelijkheid overdragen aan een niet-controleerbare organisatie?
- Welke bescherming eist u tegen onredelijke claims van het ESM?
- Wanneer wordt dit (concept)-Verdrag aan u voorgelegd ter behandeling en goedkeuring?

Ik verneem graag uw visie en uw antwoord hierop.

Met vriendelijke groet,

Goverman
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  zondag 30 oktober 2011 @ 12:53:21 #123
323876 michaelmoore
pi_103738998
Volgens Buitenhof
volgens Flip de Kam
quote:
PvdA economen en Europa
Dinsdag beslist de PvdA fractie of ze het kabinet wel of niet opnieuw steun zullen steunen bij de aanpak van de eurocrisis. Afgelopen woensdag haalden de regeringsleiders na urenlang vergaderen een akkoord. PvdA-adviseur en hoogleraar financiële markten Arnoud Boot zei dat de Tweede Kamer niet moet instemmen met het kabinet. Maar hoe eensgezind zijn de PvdA economen: een gesprek met Flip de Kam, Paul Tang en Arnoud Boot
.

Italië moet volgend jaar 300 miljard euro gaan herfinancieren / lenen, het EFSF zal dit moeten gaan fourneren, want de markt doet het niet tenzij tegen 7 a 8 %
Gaat dat echt gebeuren??

Want Spanje komt ook met nieuwe leningen
pi_103739010
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 11:07 schreef SeLang het volgende:

Lekkere bangmakerij weer. Het woordje 'intergovernmental' wordt genoemd, maar dat dat betekent dat de 'ze', de zogenaamd niet democratisch gekozen hoge heren in Brussel, gewoon de ministers van Financiën zijn, en dat bij belangrijke beslissingen elk van hen (dus elke lidstaat) vetorecht heeft, dat wordt voor het gemak maar even genegeerd. :')

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2011 12:54:37 ]
  zondag 30 oktober 2011 @ 12:56:33 #125
323876 michaelmoore
pi_103739102
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 12:53 schreef Igen het volgende:

[..]

Lekkere bangmakerij weer. Het woordje 'intergovernmental' wordt genoemd, maar dat dat betekent dat de 'ze', de zogenaamd niet democratisch gekozen hoge heren in Brussel, gewoon de ministers van Financiën zijn, en dat bij belangrijke beslissingen elk van hen (dus elke lidstaat) vetorecht heeft, dat wordt voor het gemak maar even genegeerd. :')
Als je buitenhof vandaag hebt gezien, dan wordt je nog veel banger
  zondag 30 oktober 2011 @ 12:57:55 #126
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_103739169
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 12:53 schreef Igen het volgende:

[..]

Als je de Verdragstekst lees, zul je zien dat het ESM d.m.v. een 'simple majority' (gewone meerderheid, dus niet unaniem) beslissingen kan nemen. Op die manier kunnen de zuidelijke landen + Frankrijk eisen dat er extra geld wordt ingelegd. Omdat diezelfde zuidelijke landen in gebreke zullen blijven (men kan het niet betalen) wordt door (alweer) een simple majority de verdeelsleutel aangepast... Dat betekent dat Duitsland, Nederland, Finland en Oostenrijk constant de knip moeten trekken (indien dit Verdrag wordt vastgesteld en geratificeerd).
pi_103739245
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 12:57 schreef Goverman het volgende:

[..]

Als je de Verdragstekst lees, zul je zien dat het ESM d.m.v. een 'simple majority' (gewone meerderheid, dus niet unaniem) beslissingen kan nemen. Op die manier kunnen de zuidelijke landen + Frankrijk eisen dat er extra geld wordt ingelegd. Omdat diezelfde zuidelijke landen in gebreke zullen blijven (men kan het niet betalen) wordt door (alweer) een simple majority de verdeelsleutel aangepast... Dat betekent dat Duitsland, Nederland, Finland en Oostenrijk constant de knip moeten trekken (indien dit Verdrag wordt vastgesteld en geratificeerd).
Nee, o.a. zulke beslissingen moeten juist unaniem worden genomen. Zie artikel 5, lid 6 sub c.
  zondag 30 oktober 2011 @ 13:02:44 #128
323876 michaelmoore
pi_103739322
Geweldig he, die Paul Tang zegt dat we Italiaanse obligaties moeten opkopen en Flip de Kam vraagt, dus jij gaat zelf ook Italiaanse obligaties kopen, zegt die PVDA er Paul Tang, nee Ikke niet _O- _O- _O-

de Kam, Nou dat is er aan de hand , er is geen vertrouwen in de markt
  zondag 30 oktober 2011 @ 13:06:04 #129
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_103739426
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 13:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, o.a. zulke beslissingen moeten juist unaniem worden genomen. Zie artikel 5, lid 6 sub c.
Ja, ik zie het nu ook... Ik had bij lid 7 gekeken... Overigens kan de 'board of directors' (dat zijn niet de Euroministers van financiën) wel om extra middelen vragen indien er sprake is van verliezen in het fonds... ('unauthorized capital calls').

En Buitenhof was idd. hilarisch: Paul Tang die zegt dat hij 'uiteraard niet belegt'. De heren economen (Boot en de Kam) waren duidelijk: de redding van de euro is nog lang geen uitgemaakte zaak :|
  zondag 30 oktober 2011 @ 13:26:54 #130
323876 michaelmoore
pi_103740228
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 13:06 schreef Goverman het volgende:

En Buitenhof was idd. hilarisch: Paul Tang die zegt dat hij 'uiteraard niet belegt'. De heren economen (Boot en de Kam) waren duidelijk: de redding van de euro is nog lang geen uitgemaakte zaak :|
Ze zouden de tweede kamer moeten vragen, wilt u dat uw pensioenverzekeraar uw pensioen in Italiaanse en Grieks obligaties zal beleggen, zoals de overheid wil??

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 30-10-2011 15:13:50 ]
  zondag 30 oktober 2011 @ 13:59:55 #131
323876 michaelmoore
pi_103741534
quote:
zo 30 okt 2011, 13:51

PvdA-econoom: stem tegen Europees akkoord
AMSTERDAM - Econoom en voormalig PvdA-Tweede Kamerlid Flip de Kam adviseert zijn partij geen steun te verlenen aan het in Europa bereikte pakket maatregelen om de schuldencrisis te bestrijden en het noodlijdende Griekenland te helpen.

De Kam zei dat zondag in het tv-programma Buitenhof. Paul Tang, eveneens econoom en oud-PvdA-Kamerlid, is evenmin tevreden tevreden over het Europese akkoord maar zou een tegenstem van zijn partij „heel gevaarlijk“ vinden.
pi_103742610
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 13:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Is het volgens jou meer waar als je het maar vaak genoeg gaat citeren?
  zondag 30 oktober 2011 @ 14:34:51 #133
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103742799
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 13:06 schreef Goverman het volgende:
De heren economen (Boot en de Kam) waren duidelijk: de redding van de euro is nog lang geen uitgemaakte zaak :|
Ik heb het vanaf de eerste dag gezegd: als je de euro wilt redden dan doe je dat niet door de rotte plekken meer tijd en geld te geven om zich uit te breiden maar door de rotte plekken weg te snijden.
Mijn reisverslagen
  zondag 30 oktober 2011 @ 15:12:12 #134
323876 michaelmoore
pi_103744279
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 14:29 schreef HiZ het volgende:

[..]

Is het volgens jou meer waar als je het maar vaak genoeg gaat citeren?
Heb je Buitenhof gezien, vandaag??

Erg verhelderend moet ik zeggen met al die topeconomen
  zondag 30 oktober 2011 @ 15:24:01 #135
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_103744736
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 15:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Het enige wat ik verhelderend vond was dat ze niet verhelderend waren.
  zondag 30 oktober 2011 @ 15:25:01 #136
323876 michaelmoore
pi_103744786
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 15:24 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Het enige wat ik verhelderend vond was dat ze niet verhelderend waren.
nou ik vond ze heel erg duidelijk
pi_103747564
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 15:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja ik heb het gezien en meer dan gemeenplaatsen heb ik niet gehoord. De oplossing voor het Griekse probleem is niet vaststellen dat er een Grieks probleem is en dan weglopen.
  zondag 30 oktober 2011 @ 16:33:47 #138
323876 michaelmoore
pi_103747661
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 16:31 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja ik heb het gezien en meer dan gemeenplaatsen heb ik niet gehoord. De oplossing voor het Griekse probleem is niet vaststellen dat er een Grieks probleem is en dan weglopen.
Het ging niet over Griekenland, heb je dat niet meegekregen??

Dat land is niet te redden, het ging over wel of niet ok geven aan het ESM en of de Euro zal voortbestaan
Maar het waren topeconomen en die mening sla ik hoger aan dan de eerste de beste EU parlementariër, die in zijn eigen straatje zit te praten
pi_103750161
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 16:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Het ging niet over Griekenland, heb je dat niet meegekregen??

Dat land is niet te redden, het ging over wel of niet ok geven aan het ESM en of de Euro zal voortbestaan
Maar het waren topeconomen en die mening sla ik hoger aan dan de eerste de beste EU parlementariër, die in zijn eigen straatje zit te praten
je bedoelt neem ik aan Farange met de laatste quote ;) In dat ene punt ben ik het dan bij uitzondering met je oportunistische standpunt eens :)
  zondag 30 oktober 2011 @ 18:04:36 #140
323876 michaelmoore
pi_103750780
quote:
10s.gif Op zondag 30 oktober 2011 17:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

je bedoelt neem ik aan Farange met de laatste quote ;) In dat ene punt ben ik het dan bij uitzondering met je oportunistische standpunt eens :)
nee ,, ik bedoel alle parlementariers
Maar mensen als Flip de Kam heb ik hoog staan, ik was een broekje toen hij zijn boek, Belasting betalen is voor de dommen uitgaf
Ik heb hem hoger staan dan alle EU politici die economie benaderen op een manier die doet denken aan de USSR en allemaal in koor hetzelfde roepen , gewoon omdat het moet

Flip de Kam had in dit gezelschap wel gepast
http://www.youtube.com/user/europarl#p/a/u/1/4HlzozqfIdU
pi_103751110
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 18:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee ,, ik bedoel alle parlementariers
Maar mensen als Flip de Kam heb ik hoog staan, ik was een broekje toen hij zijn boek, Belasting betalen is voor de dommen uitgaf
Ik heb hem hoger staan dan alle EU politici die economie benaderen op een manier die doet denken aan de USSR en allemaal in koor hetzelfde roepen , gewoon omdat het moet

Flip de Kam had in dit gezelschap wel gepast
http://www.youtube.com/user/europarl#p/a/u/1/4HlzozqfIdU
Je schaart Flip 'flat tax before I die' de Kam dus in het rijtje van de eerste de beste europarlementatier die in zijn eigen straatje loopt te toeteren, naar jouw eigen woorden. Want die bevolken jouw youtube linkje.

Okay. :)
  zondag 30 oktober 2011 @ 18:18:10 #142
323876 michaelmoore
pi_103751243
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 18:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Je schaart Flip 'flat tax before I die' de Kam dus in het rijtje van de eerste de beste europarlementatier die in zijn eigen straatje loopt te toeteren, naar jouw eigen woorden. Want die bevolken jouw youtube linkje.

Okay. :)
valt me nog mee dat jij op een van mijn linkjes wilt klikken ;)
pi_103751280
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 18:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

valt me nog mee dat jij op een van mijn linkjes wilt klikken ;)
ik hoef niet te klikken om te weten waar je op klaarkomt, hoor :+
pi_103752985
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 11:02 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Hier blijf ik toch mee zitten. Weet iemand hier meer van?
pi_103754695
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 19:08 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Hier blijf ik toch mee zitten. Weet iemand hier meer van?
Geloof je dat verhaaltje dan?

Volgens mij is het allemaal gelul, bedoeld om tijd te rekken.
  maandag 31 oktober 2011 @ 09:13:41 #146
324665 meth77
to do or not to do
pi_103775784
Waaarom blijft men hier geld in stoppen vraag ik me af

quote:
za 29 okt 2011, 09:17
Italiaans staatspapier: blijvend afblijven

MSTERDAM - Mogelijk dat Italiaans staatspapier voor even uit de wind gehouden wordt door de sterke mannen uit het wielerpeloton, maar op de middellange termijn ondergaat ook Italiaans staatspapier een serieuze afschrijving.
Dat is onafwendbaar. Voorlopig blijven rijke landen als de onze met de regelmaat van een Zwitsers uurwerk Italiaans staatspapier opkopen, in de weet dat dit op termijn voor de Nederlandse belastingbetaler klauwen met geld gaat kosten.
Dat is nu eenmaal het makken van het meedoen met de euro.
  maandag 31 oktober 2011 @ 10:18:20 #148
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_103777168
'G20 pakt banken aan'
Alle ogen zijn deze week gericht op de G20 top van twintig belangrijkste industrielanden, op donderdag en vrijdag. De leden van dit gezelschap sturen aan op rigoureuze hervormingen voor de financiële sector, zo meldt Der Spiegel, die naar eigen zeggen beschikt over het ontwerp van de slotverklaring voor de bijeenkomst. Hierin staat volgens het Duitse blad dat de banken aanzienlijk meer eigen kapitaal moeten aanhouden dan nu. Ook zou er een eind moeten komen aan zeer hoge bonussen en moet geen enkele bank too big to fail zijn. (Tel., p. 15)

EU smeekt G20 om hulp
EU-leiders hebben de G20 gesmeekt om hulp met het oplossen van de eurocrisis. De landen van de eurozone kunnen niet alleen alle zorgen wegnemen, zo schrijven de president van de Europese Raad (Van Rompuy) en voorzitter van de Europese Commissie (Barosso) in een brief aan de G20. Er is volgens hen gezamenlijke actie nodig van alle partners in de G20. (VK, p. 7)
  maandag 31 oktober 2011 @ 10:39:44 #149
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103777707
Als men echt de banken wil aanpakken dan beginnen ze met een rondje bankster op te pakken en te berechten voor de economische delicten die ze begaan hebben. Helaas gaat dat natuurlijk niet gebeuren, de macht van de banksters is zo groot dat geen enkele politici het maar in zijn hoofd zal halen om een haar van een bankster te krenken.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  maandag 31 oktober 2011 @ 10:43:32 #150
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_103777818
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 10:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
Als men echt de banken wil aanpakken dan beginnen ze met een rondje bankster op te pakken en te berechten voor de economische delicten die ze begaan hebben. Helaas gaat dat natuurlijk niet gebeuren, de macht van de banksters is zo groot dat geen enkele politici het maar in zijn hoofd zal halen om een haar van een bankster te krenken.
Meer nog, de omzet die een grote bank maakt en bezit is soms groter dan die van een middelklein land. Zoveel macht en lobby power verstoort toch de vrije markt en democratie van een land? :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')