abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 oktober 2011 @ 12:45:13 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103620341

Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10 jaars rente:

Griekenland (l) en Ierland (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Yield spread Italiaanse 10-yr staatsobligatie boven de Duitse 10-yr:

In de media:

Vorige delen:
Topicreeks: AEX: Griekenland, Portugal en Ierland uit de Euro
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 oktober 2011 @ 12:48:44 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103620447
Je bent nu stapelgek als je nog impopulaire austerity maatregelen gaat nemen. Die Duitsers en Nederlanders lappen toch wel bij :Y)

Groetjes,
The Dukes of Moral hazard

Mijn reisverslagen
pi_103620458
Brief van elfjarige: zo zouden we onze schulden gratis kunnen terugbetalen
“Mijn naam is Theodore Vasilopoulos. Ik ben elf en ik woon in Athene.” In de rest van de brief van dit jongetje legt hij uit hoe Griekenland de torenhoge schulden kan afbetalen: met zonne-energie. En warempel: er wordt daadwerkelijk over gesproken.

Theodore stuurde zijn brief naar de Kathimerini, de in Athene gebaseerde krant waarvan de Engelse editie in Griekenland en Cyprus met de International Herald Tribune wordt meegeleverd. En hij klom in de pen omdat hij een plan heeft voor de Griekse schuldenproblematiek: de overheid kan een fabriek bouwen die energie uit zon, wind en water onttrekt en die dan omzet in elektriciteit. Vervolgens kan het land met die energie schulden afbetalen.

Hij somt vijf voordelen op:
1. We kunnen onze schuld gratis afbetalen.
2. We hoeven geen kolen en benzine van andere landen te kopen om energie te kunnen maken.
3. We krijgen zelf gratis energie.
4. Als de schuld afbetaald is, blijven we deze alternatieve energie leveren en maken we zelfs winst.
5. Als de landen ons werk waarderen, mogen we misschien in de euro blijven.

Dat de brief van Theodore er nu de aanzet voor is geweest, lijkt sterk, maar The Guardian schreef gisteren toevallig dat er daadwerkelijk gesprekken aan de gang zijn over het mogelijke terugbetalen van schulden in de vorm van zonne-energie.

Verschillende Duitse bedrijven zouden er wel oren naar hebben, maar echt aantrekkelijk wordt het idee pas als EU-landen zelf betrokken worden, zo luidde de eerste voorzichtige conclusie. Duitsland bijvoorbeeld, dat na de ramp in Fukushima kernenergie afzwoer.

Griekenland geniet 50 procent meer zonnestraling dan Duitsland, maar produceert slechts een fractie van wat onze oosterburen binnenhalen aan zonne-energie, zegt het Griekse minister van Energie. Naast Duitsland lopen ook Spanje en Italië voorop in Europa als het om energie uit warmte en licht gaat.

In september werd Project Helios gepresenteerd, een plan van de Grieken om in 2020 ongeveer tien keer zoveel zonne-energie te produceren als nu het geval is. In 2050 moet die hoeveelheid op zijn beurt weer vervijfvoudigd zijn. Naast zonne-energie moet het project ook banen opleveren: tussen de 30.000 en de 60.000.

Griekenland kampt sinds vorig jaar met een financiële crisis die alleen maar erger wordt. Het had al meerdere keren de helpende hand van Europese kredietverleners nodig om een faillissement af te wenden.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 12:50:50 #4
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_103620513
Zonne-energie is nog helemaal niet rendabel, dus hoe je daar in hemelsnaam je schulden mee wil aflossen is me een raadsel. Behalve als anderen de investeringen voor je doen dan.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 12:56:00 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103620654
Die zonne energie heeft juist mede bijgedragen aan de slechte fiscale situatie in Spanje. Tijdens de renewables bubble heeft de Spaanse overheid voor dit decennium veel te hoge afname prijzen gegarandeerd aan particulieren die zonnepanelen op hun dak zetten.
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 oktober 2011 @ 12:56:02 #6
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_103620656
Kijk er al helemaal naar uit om daar in de zon ICT support te leveren aan dit project.

Nog steeds niet rendabel nee? Dacht gelezen te hebben dat de printable panelen ondanks de mindere opbrengst ineens veel goedkoper aan het worden waren, en dat er met de duurdere panelen steeds hogere conversies gerealiseerd worden....als ze dat allemaal combineren in een goed plan, misschien een paar van die torens met spiegels eromheen nog, gekke Chinees vinden om erin te investeren...waarom niet?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:01:11 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103620796
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 12:56 schreef Tyr80 het volgende:
Kijk er al helemaal naar uit om daar in de zon ICT support te leveren aan dit project.

Nog steeds niet rendabel nee? Dacht gelezen te hebben dat de printable panelen ondanks de mindere opbrengst ineens veel goedkoper aan het worden waren, en dat er met de duurdere panelen steeds hogere conversies gerealiseerd worden....als ze dat allemaal combineren in een goed plan, misschien een paar van die torens met spiegels eromheen nog, gekke Chinees vinden om erin te investeren...waarom niet?
Het gaat inderdaad wel hard met die panelen. Ik heb het een paar jaar geleden tijdens die renewables bubble al gezegd, maar het is net zoiets als grote LCD schermen. Hoge investeringen, moordende concurrentie en flinterdunne marges. Geen hond die er uiteindelijk wat aan verdient. De eindverbruiker is lachende derde.
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:09:11 #8
324665 meth77
to do or not to do
pi_103621058
x

[ Bericht 100% gewijzigd door meth77 op 27-10-2011 13:09:56 ]
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:09:12 #9
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_103621059
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:01 schreef SeLang het volgende:
Het gaat inderdaad wel hard met die panelen. Ik heb het een paar jaar geleden tijdens die renewables bubble al gezegd, maar het is net zoiets als grote LCD schermen. Hoge investeringen, moordende concurrentie en flinterdunne marges. Geen hond die er uiteindelijk wat aan verdient. De eindverbruiker is lachende derde.
Dan is het misschien toch niet zo onredelijk om een bijdrage van de overheid te verwachten in de ontwikkeling van nieuwe zonnecel technologie en het implementeren van oplossingen daarmee toch?

quote:
Bloomberg New Energy Finance, in March 2011, put the 2010 cost of solar panels at $1.80 per watt, but estimated that the price would decline to $1.50 per watt by the end of 2011.[45] Nevertheless, there are exceptions-- Nellis Air Force Base is receiving photoelectric power for about 2.2 ˘/kWh and grid power for 9 ˘/kWh.[46][47] Also, since PV systems use no fuel and modules typically last 25 to 40 years, the International Conference on Solar Photovoltaic Investments, organized by EPIA, has estimated that PV systems will pay back their investors in 8 to 12 years.[48] As a result, since 2006 it has been economical for investors to install photovoltaics for free in return for a long term power purchase agreement. Fifty percent of commercial systems were installed in this manner in 2007 and it is expected that 90% will by 2009.[49] By 2020, PV power is expected to become competitive with fossil fuel in many of the European countries, with costs declining to about half of those in 2010.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power#Economics
TLDR: kosten per watt en terugverdien tijd zijn dik in orde. Kan iemand mij uitleggen waarom het niet gebeurt?
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:12:37 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103621192
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:09 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Dan is het misschien toch niet zo onredelijk om een bijdrage van de overheid te verwachten in de ontwikkeling van nieuwe zonnecel technologie en het implementeren van oplossingen daarmee toch?
Zo is er inderdaad ook geredeneerd. Maar nu komt dus de rekening. Al verwacht ik dat Spanje gaat defaulten op haar prijsafspraak die ze met burgers heeft gemaakt die de panelen in het verleden hebben gekocht.
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:14:08 #11
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_103621246
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:12 schreef SeLang het volgende:
Zo is er inderdaad ook geredeneerd. Maar nu komt dus de rekening. Al verwacht ik dat Spanje gaat defaulten op haar prijsafspraak die ze met burgers heeft gemaakt die de panelen in het verleden hebben gekocht.
Wat voor rekening bedoel je dan? Dat Spanje meer geinvesteerd heeft dan ze nu kunnen dragen, omdat de terugverdien tijd te lang is? Ook dat wordt dan toch iedere dag beter?

Het is mijn terrein ook niet he, maar het lijkt me dat er een heel mooi grafiekje te maken is van de verwachte prijsontwikkeling van energie. Ander grafiekje erbij met de kosten van jaarlijkse uitbreidingen van het zonnepark in Griekenland. Energieopbrengst van die investeringen vermenigvuldigen met de verwachte verkoopprijs voor dat wattje en kijken of het haalbaar is. Mijn gevoel zegt ja.
pi_103621325
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:16:34 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103621332
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:14 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Wat voor rekening bedoel je dan? Dat Spanje meer geinvesteerd heeft dan ze nu kunnen dragen, omdat de terugverdien tijd te lang is? Ook dat wordt dan toch iedere dag beter?
De overheid heeft voor de komende 10 jaar ofzo een bepaalde prijs per kWh gegarandeerd aan burgers die aan het net leveren. En die prijs is een veelvoud van de marktprijs.
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:23:46 #14
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_103621590
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

De overheid heeft voor de komende 10 jaar ofzo een bepaalde prijs per kWh gegarandeerd aan burgers die aan het net leveren. En die prijs is een veelvoud van de marktprijs.
Ahaaa, nou snap ik 'm. Maar daar moet ruimte tussen zitten. De terugverdientijd mag zich verdubbelen eer de panelen opnieuw vervangen moeten worden. Winst maken met je dak vol panelen is natuurlijk leuk, maar gratis energie lijkt me ook al een mooi streven.

Een nieuwe partij kan hier uiteraard van leren en daar intelligentere afspraken over maken.

Of een constructie voor dak-verhuur. De huurder betaalt de panelen en maakt de winst. De verhuurder krijgt x kilowatt per jaar gratis.

Excuses voor de afdwaling, maar het lijkt er zo dik bovenop te liggen dat hier gewoon prima mogelijkheden zijn.
pi_103621632
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:23 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Ahaaa, nou snap ik 'm. Maar daar moet ruimte tussen zitten. De terugverdientijd mag zich verdubbelen eer de panelen opnieuw vervangen moeten worden. Winst maken met je dak vol panelen is natuurlijk leuk, maar gratis energie lijkt me ook al een mooi streven.

Een nieuwe partij kan hier uiteraard van leren en daar intelligentere afspraken over maken.

Of een constructie voor dak-verhuur. De huurder betaalt de panelen en maakt de winst. De verhuurder krijgt x kilowatt per jaar gratis.

Excuses voor de afdwaling, maar het lijkt er zo dik bovenop te liggen dat hier gewoon prima mogelijkheden zijn.
Als daar prima mogelijkheden lagen, dan hoefde de overheid zich daar niet tegenaan te bemoeien. Denk ik dan :)
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:30:58 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103621841
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als daar prima mogelijkheden lagen, dan hoefde de overheid zich daar niet tegenaan te bemoeien. Denk ik dan :)
QFT
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:36:54 #18
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_103622059
Na de (zwaar gesubsidieerde) investering heb je enkel beperkte operationele kosten, de grondstoffen krijg je gratis, en voor je product krijg je een goed bedrag.

Denk dat het probleem hem zit in het transporteren van de energie van arme warme landen naar rijke koude landen.

En of de overheid zich er tegenaan moet bemoeien, hangt dat niet af van hoe ver je bereid bent vooruit te kijken? Hefboomwerking enzo? Zolang er geld te verdienen valt aan fossiele energie hoeven we van het bedrijfsleven niet veel nieuws te verwachten.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:39:38 #19
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_103622154
Wat een akkoord weer... De banken laten zich ook erg makkelijk naaien trouwens. In juli was het nog 21% wat afgedwongen "vrijwillig" werd afgeschreven en nu 50%. Als collectief van banken zou ik nu zeggen dat als zoiets nog één keer gebeurd alle staatsschuld van alle EU-landen op de markt gedumpt wordt, er geen cent meer in nieuwe issues gestoken, een bancaire run op de ECB gaat plaats vinden, et cetera.
The more debt, the better
pi_103622337
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:39 schreef flyguy het volgende:
Wat een akkoord weer... De banken laten zich ook erg makkelijk naaien trouwens. In juli was het nog 21% wat afgedwongen "vrijwillig" werd afgeschreven en nu 50%. Als collectief van banken zou ik nu zeggen dat als zoiets nog één keer gebeurd alle staatsschuld van alle EU-landen op de markt gedumpt wordt, er geen cent meer in nieuwe issues gestoken, een bancaire run op de ECB gaat plaats vinden, et cetera.

Past hier wel :)

Een bankrun kun je trouwens beter plegen op een bank met minder diepe zakken ;)
En eentje waar je daadwerkelijk geld van kunt trekken.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:47:40 #21
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_103622402
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:39 schreef flyguy het volgende:
Volgens mij zijn dan alle Europese banken de volgende dag genationaliseerd..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:49:05 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103622442
En er worden geen CDS getriggerd want de haircut van 50% is "vrijwillig". Dit schept een interessant precedent, aangezien het EFSF alleen uitkeert bij een default. Als zelfs een 50% haircut het label "vrijwillig" krijgt en dus niet wordt aangemerkt als default, dan mag je toch wel de nodige twijfels hebben bij de "garantie" die het EFSF straks levert aan beleggers in PIIGS bonds.
Mijn reisverslagen
pi_103622485
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dan moet er wel een eerlijk speelveld zijn en als kolencentrales ook niet kunnen bestaan zonder subsidies wat het geval is, is er niets op tegen om duurzame energie ook te ondersteunen.

http://www.wijstoppensteenkool.nl/?p=724 (ok misschien niet geheel objectief, maar wel een duidelijk verhaal)

Verder vraag ik me dan echt af hoe het in duitsland gaat aflopen die hebben nog meer geinstalleerde zonnecellen staan met een feedin tarief systeem. Hoe verhoudt het duitse subsidie model zich dan met het spaanse subsidie model op zonnecellen?
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:50:35 #24
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_103622491
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Past hier wel :)

Een bankrun kun je trouwens beter plegen op een bank met minder diepe zakken ;)
En eentje waar je daadwerkelijk geld van kunt trekken.
Het is natuurlijk gewoon om een statement te maken :P Iets kleins als collectief gewoon geen orders verwerken voor elke betalings/stortingsopdracht van/naar/tussen overheden voor een paar dagen is ook wel genoeg.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:52:02 #25
38496 Perrin
pi_103622544
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:50 schreef flyguy het volgende:

[..]

Het is natuurlijk gewoon om een statement te maken :P Iets kleins als collectief gewoon geen orders verwerken voor elke betalings/stortingsopdracht van/naar/tussen overheden voor een paar dagen is ook wel genoeg.
Overheden hebben nog altijd wetgevende macht en een geweldsmonopolie om die macht te laten gelden. Lijkt me niet verstandig om ze uit te dagen dat ook daadwerkelijk te gebruiken..
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:56:37 #26
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_103622679
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:52 schreef Perrin het volgende:

[..]

Overheden hebben nog altijd wetgevende macht en een geweldsmonopolie om die macht te laten gelden. Lijkt me niet verstandig om ze uit te dagen dat ook daadwerkelijk te gebruiken..
Het is een vorm van protest en dus rechtsgeldig.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:57:25 #27
38496 Perrin
pi_103622704
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:56 schreef flyguy het volgende:

[..]

Het is een vorm van protest en dus rechtsgeldig.
Noodwetje om banken te nationaliseren is ook rechtsgeldig.
pi_103623585
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:50 schreef flyguy het volgende:

[..]

Bankrekening van de belastingdienst leegboeken, en claimen dat het niet jou schuld als bank is dat Jan Kees zijn pincode is verloren :P
Want er is toch echt met een geldige code ingelogd hoor. Misschien iets met DigiD of zo ? :P
  donderdag 27 oktober 2011 @ 15:00:30 #29
38496 Perrin
pi_103625018

Psst Mark, mag ik jouw pas even gebruiken?
pi_103626971
Zalm schuift Grieks drama door naar de hardwerkende belastingbetalers

Volgens Zalm (VVD-er en voorheen werzaam als parttimer bij de DSB-bank) moeten banken moeten niet worden gedwongen de kosten voor verdere afschrijvingen op Griekse staatsobligaties te dragen. Dit zei ABN Amro-topman en voormalig minister van Financiën Gerrit Zalm dinsdag op BNR Nieuwsradio. Zalm was in het verleden in opspraak omdat zijn variabele beloning 100 procent mocht bedragen van het vaste salaris

De Telegraaf meldt dit en Zalm vindt het een beter idee dat de regering de afschrijvingen van niet inbare vorderingen middels belastingen op de burger te verhalen.

http://zeernuttig.com/gel(...)de-belastingbetalers

En bedankt Gerrit :r
  donderdag 27 oktober 2011 @ 16:12:16 #31
324665 meth77
to do or not to do
pi_103627808

Psst Mark, je kunt nu ook wel uit de kast komen hoor
pi_103628366
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 15:52 schreef ikweethetookniet het volgende:

Volgens Zalm (VVD-er en voorheen werzaam als parttimer bij de DSB-bank) moeten banken moeten niet worden gedwongen de kosten voor verdere afschrijvingen op Griekse staatsobligaties te dragen. Dit zei ABN Amro-topman en voormalig minister van Financiën Gerrit Zalm dinsdag op BNR Nieuwsradio. Zalm was in het verleden in opspraak omdat zijn variabele beloning 100 procent mocht bedragen van het vaste salaris

De Telegraaf meldt dit en Zalm vindt het een beter idee dat de regering de afschrijvingen van niet inbare vorderingen middels belastingen op de burger te verhalen.

En bedankt Gerrit :r
Mooi staaltje retoriek, maar als het door de overheden gedragen wordt gebeurt precies datzelfde.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 16:47:21 #33
37248 BertV
Klei indiaan
pi_103629379

Psst Mark, desnoods maak je een spiekbriefje met die getallen
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_103629930

Pssst Mark, wat vind je ervan als ik Die Angela nou gewoon vertel dat je single bent? En maagd?Dan laat ik me wel doen door Sarko
pi_103630239
Pssst Jan Kees, hoeveel is dat nou 1000 miljard?

quote:
Hoeveel is 1000 miljard eigenlijk en hoe ziet dat eruit? Wissel je 1000 miljard om in munten van 2 euro dan kun je drie torens bouwen tot aan de maan. Zou je het astronomische bedrag in briefjes van 50 willen vervoeren dan heb je circa 600 vrachtwagens nodig.

Wissel je 1000 miljard om in munten van 2 euro dan kun je drie torens bouwen tot aan de maan. Zou je het astronomische bedrag in briefjes van 50 willen vervoeren dan heb je circa 600 vrachtwagens nodig. De Nederlandsche Bank rekent voor dat je met 1000 miljard euro in briefjes van 50, op pallets van 1,5 meter hoog, tussen de drie en vier voetbalvelden vol kan krijgen. ,,Stapel je de briefjes op, dan heb je 226 keer de Mount Everest.''
bron: http://www.belegger.nl/ni(...)-drie-keer-maan.html
  donderdag 27 oktober 2011 @ 18:30:37 #36
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_103633781
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 17:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Pssst Jan Kees, hoeveel is dat nou 1000 miljard?

[..]

bron: http://www.belegger.nl/ni(...)-drie-keer-maan.html
Sufkoppen, ze kunnen toch gewoon briefjes van 500 nemen...
  donderdag 27 oktober 2011 @ 18:33:20 #37
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_103633917
De euro gaat ondertussen wel weer naar 1,42. Of eigenlijk: de dollar gaat door het putje.
pi_103637012

Het ziet er weer een stukje rooskleuriger uit voor Griekenland!
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_103639376
Complete tekst van het akkoord :P

http://www.consilium.euro(...)ata/nl/ec/125656.pdf

ff lezen dus :7
pi_103639707
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:30 schreef ikweethetookniet het volgende:
Complete tekst van het akkoord :P

http://www.consilium.euro(...)ata/nl/ec/125656.pdf

ff lezen dus :7
gelezen, staat niks bindends in :)

dode lette (d.i. veel dode letters...)
pi_103640346
Arnoud Boot was bij BNR haast furieus over het ontbreken van formele dwangmiddelen om bezuinigingen af te dwingen. Er is dus wel een mechanisme om landen te redden, maar er is geen mechanisme om bezuinigingen af te dwingen, het IMF had die rol als scheidsrechter op zich moeten nemen maar de Fransen hebben dat geblokkeerd. Het is dus een constructie die de kans op opportunistisch gedrag vergroot in plaats van verkleind.
pi_103640779
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 15:52 schreef ikweethetookniet het volgende:

[...]

Veel obscuurder moet de bron toch niet worden...
pi_103640930
quote:
2s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
Arnoud Boot was bij BNR haast furieus over het ontbreken van formele dwangmiddelen om bezuinigingen af te dwingen. Er is dus wel een mechanisme om landen te redden, maar er is geen mechanisme om bezuinigingen af te dwingen, het IMF had die rol als scheidsrechter op zich moeten nemen maar de Fransen hebben dat geblokkeerd. Het is dus een constructie die de kans op opportunistisch gedrag vergroot in plaats van verkleind.
Als je de tekst leest, dan is het inderdaad allemaal mega vrijblijvend en algemeen.

In juridische termen zou ik dit nog geens een 'intentieverklaring' kunnen noemen. Dat de beurzen daarop een multi-biljard (niet te verwarren met een biljart) rally doen, is welhaast onbegrijpelijk. Financieel journalisten missen een paar chronosomen tegenwoordig.
pi_103640970
quote:
13s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:55 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Veel obscuurder moet de bron toch niet worden...
one notch above huizenzeepbel.nl , zou S&P zeggen.
pi_103641187
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
gelezen, staat niks bindends in :)

dode lette (d.i. veel dode letters...)
:Y precies op naar de volgende crisis *O*
pi_103641270
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als je de tekst leest, dan is het inderdaad allemaal mega vrijblijvend en algemeen.

In juridische termen zou ik dit nog geens een 'intentieverklaring' kunnen noemen. Dat de beurzen daarop een multi-biljard (niet te verwarren met een biljart) rally doen, is welhaast onbegrijpelijk. Financieel journalisten missen een paar chronosomen tegenwoordig.
Hoeveel 'waarde' zou er vandaag gecreëerd zijn?
Alle beurzen een procentje of 4 erbij, commodities de lucht in etc..
Ik heb wel eens ergens gelezen dat 1 Es puntje al 10 miljard is.. 8)7
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  donderdag 27 oktober 2011 @ 21:07:24 #47
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_103641654
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 18:30 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Sufkoppen, ze kunnen toch gewoon briefjes van 500 nemen...
Helaas...
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_103641746
De Grauwe: Noodfonds is nog altijd veel te klein :D

De verhoging van het noodfonds en de gedwongen kapitaalinjecties voor banken zijn onvoldoende om de voortwoekerende schuldencrisis te beëindigen. Dat concludeert hoogleraar Paul de Grauwe .

,,Met deze oplossing gaan we al snel een nieuwe crisis tegemoet'', stelde hoogleraar internationale economie Paul de Grauwe. ,,1.000 miljard euro is onvoldoende om de rust op de markten terug te brengen. De staatsschuld van Italië alleen is al 1.900 miljard euro. Als daar iets gebeurt, dan ziet iedereen dat het fonds niet volstaat.'' :%

De regeringsleiders gaven afgelopen nacht aan dat de omvang van het noodfonds (EFSF) wordt vergroot van 440 miljard euro tot 1.000 miljard euro, zonder dat de landen er zelf meer geld in stoppen. De verhoging vindt plaats door het fonds te laten optreden als een verzekeraar bij de uitgifte van obligaties door eurolanden. Daarnaast zal het IMF een speciaal investeringsvehikel oprichten, waarmee kapitaal van niet-eurolanden kan worden doorgesluisd naar eurolanden met financiële problemen.

,,Het enige dat aan het noodfonds is veranderd, zijn de dekkingsvoorwaarden'', stelde Benink. ,,Nieuwe obligaties worden nu voor 20 procent gegarandeerd, maar wat gebeurt er met de oude schulden'', vroeg de hoogleraar financiële markten zich af. ,,Nu hou je de spanning in de markt.'' Een fonds met een omvang van 2.000 miljard lijkt er volgens Benink, verbonden aan de Universiteit van Tilburg, meer op.

De Grauwe opperde hetzelfde bezwaar tegen de nieuwe werking van het noodfonds. ,,Als alleen nieuwe obligaties worden verzekerd, dan gaan investeerders hun oude obligaties verkopen, dat drukt de prijs en vergroot het probleem.''

Volgens de Belgische eurodeskundige moet de Europese Centrale bank (ECB) worden ingezet, zodat het noodfonds in principe over ongelimiteerde middelen kan beschikken. ,,Anders rijst altijd weer de vraag of er wel voldoende middelen zijn. Als er vertrouwen is in de markten dan is 100 miljard euro al genoeg, maar dat vertrouwen is er niet.''

De grotere afschrijving op Griekse schulden kan wel op bijval rekenen van de economen. Benink wees erop dat Griekse obligaties op de markt allang voor minder dan de helft van de oorspronkelijke waarde worden verhandeld. De Grauwe noemde de kwijtschelding een stap in de goede richting. ,,Maar de schuldenlast van Griekenland blijft problematisch.''

De gedwongen kapitaalinjectie van 100 miljard euro voor banken met te kleine buffers is volgens Benink daarentegen onvoldoende. ,,Dat moet 200 miljard euro zijn, zoals het IMF ook al heeft aangegeven.''

http://www.rtl.nl/compone(...)jd-veel-te-klein.xml

ff geduld dus :P
pi_103642413
quote:
11s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 21:08 schreef ikweethetookniet het volgende:
[b]
Volgens de Belgische eurodeskundige moet de Europese Centrale bank (ECB) worden ingezet, zodat het noodfonds in principe over ongelimiteerde middelen kan beschikken.
Welja, zet de ECB in als bron van ongelimiteerde middelen.
Geen olijfbomen meer maar ECB boompjes in Griekenland.

donderdag 27 oktober 2011 @ 21:34:54 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103643626
quote:
"Als er vertrouwen is in de markten dan is 100 miljard euro al genoeg, maar dat vertrouwen is er niet.''
Er moet een verbod komen op het woord "vertrouwen" in deze discussie. Deze crisis heeft helemaal niets met vertrouwen te maken maar met solvabiliteit.

Daarom denken ze ook elke keer als er eventjes een rally is op de aandelenmarkten dat de crisis is opgelost, terwijl de schade met de dag groter wordt.
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')