abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:29:49 #51
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_103558610
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:27 schreef Ritmo het volgende:

[..]

Nee hoor. Ik ben het met je eens dat iedereen wel in meer of mindere mate bepaalde kenmerken heeft van een van de vele stoornissen en het soms allemaal wat 'vaag' is. Maar als iemand echt ADHD heeft (heb zelf milde variant van ADD overigens, en geloof me: het is geen verzonnen labeltje) dan zijn 10 van de 10 psychologen het daar heel snel over eens na onderzoek hoor.
Daarvoor moet je iemand echter wél eerst goed testen naar de normen.
True trouwens, zolang het niet door een huisarts tijdens het spreekuur is gegokt maar gewoon door de psychische hulpverlening dan mog je er wel vanuit gaan dat het een goede diagnose is geweest. Heb zelf ook nog ergens en dossier van 15 pagina's liggen met de diagnose nadat ik meerdere keren langs ben geweest voor gesprekken en uiteindelijk een dagtest met van alles en nog wat.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_103558648
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:12 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Het is allemaal enorm natte vinger werk. Zet drie van die kwakzalvers op een 'patient' en ze komen alledrie met een eigen labeltje. Geen verifieerbare en repliceerbare resultaten. Dat soort vage alfa-'wetenschap' is absoluut niet aan mij besteed.
Überhaupt ooit wetenschappelijke artikelen over 'vage alfa- wetenschap' :') gelezen?
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:30:58 #53
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_103558664
Onze minster van volksgezondheid gelooft er ook niet in :') :D :'( :D
pi_103558746
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:27 schreef Ritmo het volgende:

[..]

Nee hoor. Ik ben het met je eens dat iedereen wel in meer of mindere mate bepaalde kenmerken heeft van een van de vele stoornissen en het soms allemaal wat 'vaag' is. Maar als iemand echt ADHD heeft (heb zelf milde variant van ADD overigens, en geloof me: het is geen verzonnen labeltje) dan zijn 10 van de 10 psychologen het daar heel snel over eens na onderzoek hoor.
Daarvoor moet je iemand echter wél eerst goed testen naar de normen van DSM-IV.

Misschien zijn er bepaalde mensen die in een grijs gebied zitten, maar dat is toch met fysieke ziektes ook zo? Als iemand een tumor heeft die (nog) niet uitgezaaid is, kan dat nog wel steeds kanker zijn.
"Mild" daar zit het probleem van de moderne psychologie in. Mild bestaat niet, mild is normaal.
Serieus, ik heb mild ADHD als ik die shit moet geloven. Zit ik thuis als een pussy van een uitkering te genieten? Heb ik problemen gehad met mijn ontwikkeling? Nee, ik werk gewoon voor mijn eigen ontwikkeling en ik zie mijn persoonlijke attributen als wat ik meedraag met mijzelf en ik kijk vooruit.
Mild is echt zoiets van, je hebt het eigenlijk niet, maar het lijkt er wel een beetje op en je zegt dat je klachtne hebt dus ik geef je de label toch maar.
pi_103558791
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:30 schreef Heroinjunk het volgende:

[..]

Überhaupt ooit wetenschappelijke artikelen over 'vage alfa- wetenschap' :') gelezen?
Ja, ze testen met samples van 17 mannen en 7 vrouwen en achten een theorie als bewezen als SPSS een uitkomst van 0.0499 geeft.
:')
pi_103559024
Ik denk dat er veel mensen rondlopen (zeker van een oudere generatie) die wellicht een bepaalde problematiek/ stoornis hebben. Er is alleen nog nooit een diagnose vastgesteld.
Ik vind dat een goede vuistregel in deze discussie moet zijn in welke mate iets je beperkt. Voel je je zodanig ''down'' dat je niet goed meer functioneert? Houdt iets lang aan? Dan vind ik het een goed idee om de boel te laten checken. Helaas doet men dit soms niet, ook wel met nog veel ernstigere gevolgen.
Als je ADHD als diagnose hebt, maar er geen last van hebt in je dagdagelijks functioneren, is er ook geen probleem. Het probleem ontstaat naar mijn mening pas als je niet (meer) (volledig of gedeeltelijk) kan functioneren in je dagdagelijkse leven.
Buy what you like because you love it and you are going to wear the shit out of it, then leave the rest for someone else to buy and love the shit out of. In other words, don't be an asshole.
pi_103559096
Daarbij vind ik het vergelijk van ADHD met een burnout appels met peren vergelijken. Beide aandoeningen, met volledig verschillende gronden.
Buy what you like because you love it and you are going to wear the shit out of it, then leave the rest for someone else to buy and love the shit out of. In other words, don't be an asshole.
pi_103559190
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:29 schreef Gamesua het volgende:

[..]

Depressie wel, is iets van alle tijden. Alleen ben ik het oneens met de diverse methodes van genezing (en zeker het slikken van antidepressiva) tegenwoordig.

Burnout kan je anders noemen.. Of het bestaat, ik zou zeggen, vast wel. Maar 90% van de mensen die een "burnout" hebben kun je niet serieus nemen. De mens is niet zo gemaakt dat hij helemaal van slag raakt als hij een groot deel van zijn tijd aan werk besteed. Deze mensen hebben zeker wel een probleem maar dat is niet dat hun hersenen op zijn maar dat ze geen juiste aanpak voor werk hebben (en dat ze toekomst ook zo zien) en tegenwoordig makkelijk kunnen geloven dat dit normaal is.
Ah, ja dan ben ik het met je eens. Maar heb jij betere methodes om depressies op te lossen? En een burnout ligt niet per definitie aan te veel werken. Er zijn ook andere krachten die dit kunnen veroorzaken. Ik denk ook inderdaad dat een burnout eenvoudig op te lossen is en dat is ander werk zoeken.
pi_103559224
Maar ik ga u allen bedanken voor deze veelzijdige discussie. Ik ga slapen :') Ik moet helaas morgen weer in alle vroegte aan de arbeid.
pi_103559296
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:29 schreef Gamesua het volgende:

[..]

Depressie wel, is iets van alle tijden. Alleen ben ik het oneens met de diverse methodes van genezing (en zeker het slikken van antidepressiva) tegenwoordig.
quote:
Burnout kan je anders noemen.. Of het bestaat, ik zou zeggen, vast wel. Maar 90% van de mensen die een "burnout" hebben kun je niet serieus nemen.
Wat een onzin. :{ Maak daar 10 % van. En sowieso, je mag van de dokter en bedrijfsarts heus niet zomaar een half jaar thuisblijven + allerlei soorten therapie omdat je je aanstelt.
quote:
De mens is niet zo gemaakt dat hij helemaal van slag raakt als hij een groot deel van zijn tijd aan werk besteed. Deze mensen hebben zeker wel een probleem maar dat is niet dat hun hersenen op zijn maar dat ze geen juiste aanpak voor werk hebben (en dat ze toekomst ook zo zien) en tegenwoordig makkelijk kunnen geloven dat dit normaal is.
Vaak is het niet zo dat die mensen gewoon een beetje overwerkt zijn, maar van hun werkgever langere tijd te veel werk opgelegd krijgen. Iets wat je eigenlijk niet kan verwachten... Ook daar kan een gemiddeld mens nog wel tegen, maar het is vaak de combinatie met privé-problemen (scheidingen, problemen thuis) die er dan voor zorgt dat je 'op brandt'.

Ik ben het wel met je eens idd dat vaak wel (achteraf) veel stress vermeden kan worden door een andere aanpak. Maar daarvoor is een leidinggevende ook, die moet zelf constateren dat er iets verkeerd gaat en bijsturen of het werk aanpassen (b.v. een van iemands taken uitbesteden of een extra werknemer erbij).
-
pi_103559472
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:29 schreef jogy het volgende:

[..]

True trouwens, zolang het niet door een huisarts tijdens het spreekuur is gegokt maar gewoon door de psychische hulpverlening dan mog je er wel vanuit gaan dat het een goede diagnose is geweest. Heb zelf ook nog ergens en dossier van 15 pagina's liggen met de diagnose nadat ik meerdere keren langs ben geweest voor gesprekken en uiteindelijk een dagtest met van alles en nog wat.
Het zijn vaak de ouders die zomaar de diagnose stellen, door wat lijstjes door te surfen op internet (kun je best doen, maar laat je kind dan daarna ook nog echt testen en geef je vermoedens + het lijstje aan) en verhalen van andere ouders.
-
pi_103559804
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:18 schreef Democritus. het volgende:

En hooggevoelige mensen.

Aanstellerij. Als het waar zou zijn dan heeft iedereen een 'speciale' afwijking. En heeft iedereen een special behandeling nodig. :')
Jij hebt duidelijk geen last van hooggevoeligheid; ergo: je weet niet waar je het over hebt. Zelfde verhaal met depressies, burnouts, psychoses, etc.

Ik ga ook niet doen alsof ik weet wat het is om een psychose te hebben; ik kan mij er slechts een beperkte voorstelling van maken, dat is het maximale wat je kunt bereiken als buitenstaander. Daardoor heb je dus ook niet het recht om er dusdanig boude uitspraken over te doen.
pi_103559838
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:42 schreef Ritmo het volgende:
[..]

Vaak is het niet zo dat die mensen gewoon een beetje overwerkt zijn, maar van hun werkgever langere tijd te veel werk opgelegd krijgen. Iets wat je eigenlijk niet kan verwachten... Ook daar kan een gemiddeld mens nog wel tegen, maar het is vaak de combinatie met privé-problemen (scheidingen, problemen thuis) die er dan voor zorgt dat je 'op brandt'.

Ik ben het wel met je eens idd dat vaak wel (achteraf) veel stress vermeden kan worden door een andere aanpak. Maar daarvoor is een leidinggevende ook, die moet zelf constateren dat er iets verkeerd gaat en bijsturen of het werk aanpassen (b.v. een van iemands taken uitbesteden of een extra werknemer erbij).
Het hoeft niet te liggen aan de hoeveelheid werk die je krijgt. Het kan eveneens psychologisch zijn, zoals werkgevers of werknemers die elkaar terroriseren. Dit is iets wat veel mensen vergeten. Op het eerste gezicht ondervind je hier geen hinder van, maar die kan zich zeker uiten in lichamelijk klachten, bijv. maagklachten.
pi_103559904
Ritmo, met je bloedkop, onterechte klacht!
pi_103560222
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:32 schreef Gamesua het volgende:

[..]

"Mild" daar zit het probleem van de moderne psychologie in. Mild bestaat niet, mild is normaal.
Mild is misschien het verkeerde woord. Maar je hebt wel verschillende 'gradaties'. Maar dan moet je wel de laagste gradatie enigszins hoog leggen, en niet 'lichte ADHD-achtige kenmerken' meenemen als de laagste vorm. Want bijna iedereen heeft wel ergens 1 of 2 van zulke kenmerken. Pas als je driekwart ofzo van zo'n kenmerken-lijst duidelijk hebt (en het echt voor problemen zorgt), heb je daadwerkelijk die stoornis.
quote:
Serieus, ik heb mild ADHD als ik die shit moet geloven. Zit ik thuis als een pussy van een uitkering te genieten? Heb ik problemen gehad met mijn ontwikkeling? Nee, ik werk gewoon voor mijn eigen ontwikkeling en ik zie mijn persoonlijke attributen als wat ik meedraag met mijzelf en ik kijk vooruit.
Mild is echt zoiets van, je hebt het eigenlijk niet, maar het lijkt er wel een beetje op en je zegt dat je klachtne hebt dus ik geef je de label toch maar.
Zie m'n reactie hierboven. ;)
Met ADHD hoef je ook helemaal niet thuis te gaan zitten. Zo iemand kan volledig functioneren.
Tenzij hij (en z'n omgeving) natuurlijk niet goed met z'n stoornis omgaat, veel problemen krijgt op z'n school en werk en depressief wordt. ;)

Wil niet zeggen dat wat hulp voor diegene (met name als hij/zij jong is) heel belangrijk is.
Leren om structuur aan te brengen, te ordenen en aan te geven als hij vastloopt.

Met een burn-out daarentegen kun je dus weer NIET functioneren.
-
pi_103560294
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:49 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Jij hebt duidelijk geen last van hooggevoeligheid; ergo: je weet niet waar je het over hebt. Zelfde verhaal met depressies, burnouts, psychoses, etc.

Ik ga ook niet doen alsof ik weet wat het is om een psychose te hebben; ik kan mij er slechts een beperkte voorstelling van maken, dat is het maximale wat je kunt bereiken als buitenstaander. Daardoor heb je dus ook niet het recht om er dusdanig boude uitspraken over te doen.
Hooggevoeligheid is toch geen officieel erkende stoornis of ziekte? In tegenstelling tot de andere dingen die voorbij komen. Ik vind het eerlijk gezegd ook niet helemaal in dat rijtje thuishoren, het is wat meer van de alternatieve 'wetenschap' en niet goed te bewijzen of meten.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ritmo op 25-10-2011 22:12:30 ]
-
pi_103560476
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:50 schreef Capslockie het volgende:

[..]

Het hoeft niet te liggen aan de hoeveelheid werk die je krijgt. Het kan eveneens psychologisch zijn, zoals werkgevers of werknemers die elkaar terroriseren. Dit is iets wat veel mensen vergeten. Op het eerste gezicht ondervind je hier geen hinder van, maar die kan zich zeker uiten in lichamelijk klachten, bijv. maagklachten.
Klopt. Een tiener kan ook een depressie of burn-out krijgen als hij langdurig heel hard gepest wordt en daarbij thuis ook nog stress heeft van b.v. ruziende ouders.
Alleen kinderen worden eerder in bescherming genomen door b.v. school, ouders als ze problemen hebben. Als volwassen persoon krijg je niet altijd die bescherming.
-
pi_103560511
Depressie en Burn-out zijn beide erg echt en verschrikkelijk om mee te maken. Wat ik wel denk is dat het desondanks wel ziektes van deze tijdsgeest zijn. Misschien dat het te maken heeft dat je vandaag niet (zoals vroeger) getrouwd moest zijn, kinderen hebben en werken. Maar ook verwacht wordt dat je echt gelukkig bent. En dat je dus wanneer deze verwachtingen niet uitkomen je teleurgesteld bent in je leven waar je er vroeger niet bij stil zou staan. Ik heb ook wel gelezen dat zelfmoord relatief veel meer voor komt in gebieden waarin je omringt wordt door 'wel' geslaagde mensen. (In de Quest dus geen idee of dat betrouwbaar is)

Wat me ook altijd wel interessant lijkt in deze context is om te weten hoeveel depressies voorkomen in bijvoorbeeld Afrika of ten tijde van WO II.
pi_103560943
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 22:00 schreef Otto_Kretschmer het volgende:
Depressie en Burn-out zijn beide erg echt en verschrikkelijk om mee te maken. Wat ik wel denk is dat het desondanks wel ziektes van deze tijdsgeest zijn. Misschien dat het te maken heeft dat je vandaag niet (zoals vroeger) getrouwd moest zijn, kinderen hebben en werken. Maar ook verwacht wordt dat je echt gelukkig bent. En dat je dus wanneer deze verwachtingen niet uitkomen je teleurgesteld bent in je leven waar je er vroeger niet bij stil zou staan. Ik heb ook wel gelezen dat zelfmoord relatief veel meer voor komt in gebieden waarin je omringt wordt door 'wel' geslaagde mensen. (In de Quest dus geen idee of dat betrouwbaar is)

Wat me ook altijd wel interessant lijkt in deze context is om te weten hoeveel depressies voorkomen in bijvoorbeeld Afrika of ten tijde van WO II.
Ik denk dat in b.v. geval van oorlog je lichaam en geest in een soort automatische overlevingspiloot gaan staan waardoor het zichzelf beschermt. Is zelfs aangetoond dat de hersenen van millitairen in oorlog er anders uitzien dan van millitairen die niet in oorlog zijn. Angstcentrum en andere gebieden waar emoties geregeld worden, worden b.v. minder actief. Prio: overleven.

Bij geen oorlog of levensbedreigende situatie, prio: een beetje gelukkig zijn, wat erkenning krijgen, sociale contacten..

Dat er ná de WO2 enorm veel depressies kwamen, lijkt me wel. Net als dat oorlogstrama's van millitairen pas op gaan spelen zodra ze uit het oorlogsgebied zijn (soms zelfs veel later) en in hun 'veilige' omgeving terug zijn en weer ontspannen. Op het moment dat ze het trauma meemaken moeten de hersenen zich tegen zichzelf beschermen, dus dan moet je niet in gaan storten of heel bang gaan worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ritmo op 25-10-2011 22:14:56 ]
-
  Forum Admin dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:14:53 #70
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_103561338
Ik maar denken dat Ritmo autisme eens serieus zou gaan nemen. PS ik zag vandaag een Ritmo vrachtwagen rijden, helaas geen pics.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_103561491
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 22:14 schreef Pharkus het volgende:
Ik maar denken dat Ritmo autisme eens serieus zou gaan nemen. PS ik zag vandaag een Ritmo vrachtwagen rijden, helaas geen pics.
Ik zal nooit ontkennen dat autisme bestaat en het een echte en serieuze stoornis is.
Als ik echter iemand hier zo noem, dan weet ik ook wel dat hij waarschijnlijk niet echt die stoornis heeft. Hoewel sommige gevallen hier wel heel dichtbij zouden komen denk ik. :')
-
pi_103563100
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:56 schreef Ritmo het volgende:

[..]

Hooggevoeligheid is toch geen officieel erkende stoornis of ziekte? In tegenstelling tot de andere dingen die voorbij komen. Ik vind het eerlijk gezegd ook niet helemaal in dat rijtje thuishoren, het is wat meer van de alternatieve 'wetenschap' en niet goed te bewijzen of meten.
Of het wel of niet in dat geweldige DSM-IV, waarin iedereen zo'n beetje gestoord wordt verklaard, staat zal mij worst wezen; ik maak het in mijn omgeving duidelijk mee. Ik zet sowieso nogal wat kanttekeningen en vraagtekens bij de "wetenschap" psychologie; neurologie: dat is wetenschap. Maar psychologie en psychiatrie zijn slechts gebaseerd op benaderingen en best-practices; oftewel: gedeeltelijk gokwerk en daardoor geen keiharde wetenschap.

Stress is ook niet goed te meten en verschilt ook per persoon hoe snel diegene er last van krijgt, maar bestaat dat dan ook niet? En waarom is de één een geweldig kunstenaar, de ander een zeer meelevend persoon, de ander een ijskonijn en weer een ander een genocidepleger?

Uiteraard heb je gevoelige en ongevoelige mensen, maar er zijn ook mensen die praktisch niets voelen, dus waarom zouden er geen mensen zijn die bovengemiddeld voelen? Het gaat mij ook niet om het hokjesproppen, het gaat mij om het omarmen en handig inzetten ervan. :)

[ Bericht 6% gewijzigd door TimMer1981 op 25-10-2011 23:03:22 ]
pi_103563448
Zowaar 'n terechte klacht van metalhater Ritmo. ;) M'n moeder heeft zelf enige tijd met burn-out thuis gezeten en die vond dat in eerste instantie ook "zo'n nieuwe modeziekte" en "dat overkomt mij nooit", mooi wel dus, en het gaat nu weer de verkeerde kant op met d'r, ze legt de lat veeeeel te hoog. :N
Hallon!
pi_103564202
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:55 schreef Ritmo het volgende:

[..]

Mild is misschien het verkeerde woord. Maar je hebt wel verschillende 'gradaties'. Maar dan moet je wel de laagste gradatie enigszins hoog leggen, en niet 'lichte ADHD-achtige kenmerken' meenemen als de laagste vorm. Want bijna iedereen heeft wel ergens 1 of 2 van zulke kenmerken. Pas als je driekwart ofzo van zo'n kenmerken-lijst duidelijk hebt (en het echt voor problemen zorgt), heb je daadwerkelijk die stoornis.

[..]

Zie m'n reactie hierboven. ;)
Met ADHD hoef je ook helemaal niet thuis te gaan zitten. Zo iemand kan volledig functioneren.
Tenzij hij (en z'n omgeving) natuurlijk niet goed met z'n stoornis omgaat, veel problemen krijgt op z'n school en werk en depressief wordt. ;)

Wil niet zeggen dat wat hulp voor diegene (met name als hij/zij jong is) heel belangrijk is.
Leren om structuur aan te brengen, te ordenen en aan te geven als hij vastloopt.

Met een burn-out daarentegen kun je dus weer NIET functioneren.
Waarom dan niet? Dat is mijn belangrijkste punt van crusade tegenover de "moderne modeziektes". Kijk, ik geloof best dat je problemen ondervindt en mentaal het echt moeilijk mee hebt om te gaan werken als je ene burnout hebt. Maar waarom kan je niet werken? Met de juiste aanpak en een verschillende baan en misschien wat levensstijl-veranderingen kan je gemakkelijk 36 uur per week werken. Dat is echt niets op een hele week (a 168 uur).

Daarintegen worden mensen geadviseerd om eerst lekker zes maanden thuis te zitten en daarna twee maanden lang een dag per week te werken etcetera etcetera :')
Als je ze die richting in duwt geloven ze er natuurlijk in en gaat het natuurlijk drie jaar durenv oordat ze genezen zijn.

Die pussy aanpak in NL is mijn grootste doorn.
pi_103564415
Jij begrijpt duidelijk niet wat een burnout is.

Laat ik het zo zeggen: als je een flinke burnout hebt dan ben je in staat om je werkplek op te blazen met zware explosieven.
pi_103564623
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 22:17 schreef Ritmo het volgende:

[..]

Ik zal nooit ontkennen dat autisme bestaat en het een echte en serieuze stoornis is.
Als ik echter iemand hier zo noem, dan weet ik ook wel dat hij waarschijnlijk niet echt die stoornis heeft. Hoewel sommige gevallen hier wel heel dichtbij zouden komen denk ik. :')
En autisme spectrum stoornis dan? Dat vind ik ook nog eens zo'n lariekoek. Je bent een beetje stil, verlegen en bang om met mensen in contact te komen en meteen wordt je als autist bestempeld.
Was ik vroeger ook, ik werd ook veel gepest. Gevolg? Nieuwe plan van aanpak voor middelbare school (zelf gemaakt). Werkte helaas niet, was nog steeds een buitenbeetje. Ik een beetje zitten sturen en mijzelf aanpassen en in de bovenbouw kwam ik alweer heel wat beter mee, maar nog steeds niet heel goed.
Nieuwe plan van aanpak in uni, sporten, mijzelf verteld meer sociaal te zijn en meer met mensen interactief te zijn. Binnen een jaar een hechte groep vrienden gemaakt en gewoon normaal net zoals iedereen kunnen leven. Na nog een jaar eindelijk eerste vriendin en nu na nog een paar chicks een heel serieuze waarmee ik de rest van mijn leven wel zie zitten. Inmiddels zit ik wel in Londen aan een topuniversiteit en met de beste werkgevers in gesprek (en dan kan je geen autist zijn, geloof me).

Maar als ik de verhalen over ASS moet geloven? :')
Zeker omdat ze ook hoogbegaafde mensen er snel in stoppen. Kan je heel goed rekenen? Onthoud je dingen heel snel? Ja, ik heb dat allebei. Ben ik meteen autist? Fuck off. Het is een deel van je "nurture" en dus ook meteen zo op te lossen door jezelf erin te trainen. En dit soort modeziektes zijn tegenwoordig wel zo populair dat ze mensen die wel echte autisten zijn ook in diezelfde categorie stoppen, wat helemaal hinderlijk is.
pi_103565192
Als je er ook in gaat verdiepen weet je dat ADHD meer is dan een beetje druk zijn en autisme gaat ook verder dan verlegen en bang. Ik heb van een paar andere gehoord dat soms de diagnose wel vrij snel gaat. Het is eigenlijk gewoon een klein foutje in de hersens. Ik weet niet hoe het bij ADHD zit, maar bij autisme komt alles informatie/prikkels in één keer binnen, waardoor ze moeilijk een gesprek kunnen volgen.

Overigens kun je wel met ADHD en autisme werken. Als je weet wat je zwakke kanten zijn kun je gewoon trucjes bedenken om het leven wat makkelijker te maken i.p.v. thuis een beetje zielig lopen te doen. Sowieso is dagbesteding en regelmaat erg belangrijk.
signatuurloos
pi_103565458
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:10 schreef Gamesua het volgende:
Maar als ik de verhalen over ASS moet geloven? :')
Zeker omdat ze ook hoogbegaafde mensen er snel in stoppen. Kan je heel goed rekenen? Onthoud je dingen heel snel? Ja, ik heb dat allebei. Ben ik meteen autist? Fuck off. Het is een deel van je "nurture" en dus ook meteen zo op te lossen door jezelf erin te trainen. En dit soort modeziektes zijn tegenwoordig wel zo populair dat ze mensen die wel echte autisten zijn ook in diezelfde categorie stoppen, wat helemaal hinderlijk is.
Dat is wel een heel stomme fout. Ook omdat hoogbegaafdheid niet zo heel veel bij ASS voorkomt.
signatuurloos
pi_103565680
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:49 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Ik vind het aanstellerij. Vroeger was ik een vervelend kutkind ( :') ) en een docent(zweverig type :')) dacht dat ik indigokind/nieuwetijdskind was ofzo. Je kunt iedereen een 'speciaal' labeltje geven. Je hoeft maar iets drukker te zijn en je hebt ADHD, iets gevoeliger HSP, iets rustiger en je hebt autisme en iedereen zijn gedrag moet maar in een hokje passen. Het is gewoon mode om iets te hebben.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 00:39:49 #80
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_103567870
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:02 schreef Kroc het volgende:
al die stoornissen is gewoon een goed gesprek hebben met jezelf in de spiegel

autisme > ff gesprekje dat het een hersenspinsel heb en de volgende dag kan je er weer tegen aan, maar die mensen durven zo'n gesprekje niet aan omdat ze liever hun hele leven verzorgd willen worden en iets hebben waar ze hun falen op kunnen afschuiven

depressie > morgen komt alles weer goed mentaliteit, opgelost
Ben je een beetje dom of ben je gewoon oerdom?
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  woensdag 26 oktober 2011 @ 00:48:19 #81
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_103568013
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:34 schreef Democritus. het volgende:

[..]

Ik vind het aanstellerij. Vroeger was ik een vervelend kutkind ( :') ) en een docent(zweverig type :')) dacht dat ik indigokind/nieuwetijdskind was ofzo. Je kunt iedereen een 'speciaal' labeltje geven. Je hoeft maar iets drukker te zijn en je hebt ADHD, iets gevoeliger HSP, iets rustiger en je hebt autisme en iedereen zijn gedrag moet maar in een hokje passen. Het is gewoon mode om iets te hebben.
Donder toch op.
Als je net als ik al je hele leven beperkingen hebt en ondertussen al 2 jaar helemaal niks meer kunt, piep je wel anders.
Eén dag in mijn leven en je zult psychische problemen nooit meer aanstellerij noemen.

En nee, niet iedereen met een labeltje moet maar meteen een uitkering krijgen. Er zijn er genoeg die zelfs fulltime kunnen werken.
Maar de mensen die door psychische redenen echt niet kunnen werken, zijn echt geen uitkeringstrekkers. Als je dat zegt, ben je egoïstisch en heb je totaal geen empathie.
pi_103568059
Het is heel moeilijk om begrip te tonen voor negativiteit.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 00:52:45 #83
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_103568109
quote:
99s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 00:50 schreef volgjezelf het volgende:
Het is heel moeilijk om begrip te tonen voor negativiteit.
Want psychische problemen komen altijd door negativiteit?
Wat verschrikkelijk naïef.
pi_103568125
quote:
13s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 00:48 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Donder toch op.
Als je net als ik al je hele leven beperkingen hebt en ondertussen al 2 jaar helemaal niks meer kunt, piep je wel anders.
Eén dag in mijn leven en je zult psychische problemen nooit meer aanstellerij noemen.

En nee, niet iedereen met een labeltje moet maar meteen een uitkering krijgen. Er zijn er genoeg die zelfs fulltime kunnen werken.
Maar de mensen die door psychische redenen echt niet kunnen werken, zijn echt geen uitkeringstrekkers. Als je dat zegt, ben je egoïstisch en heb je totaal geen empathie.
Dan zou juist jij boos moeten zijn dat al die aanstellers die labeltjes ook krijgen, doordat zij hip doen met die ziektes, denken mensen dat jij ook zo'n aansteller bent.
Steun je politieke partij, verander je UserIcon!
[UserIcons] Steunt uw partij!
BF4: SeanFerdi
  woensdag 26 oktober 2011 @ 00:57:31 #85
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_103568197
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 00:53 schreef SeanFerdi het volgende:

[..]

Dan zou juist jij boos moeten zijn dat al die aanstellers die labeltjes ook krijgen, doordat zij hip doen met die ziektes, denken mensen dat jij ook zo'n aansteller bent.
Met een correcte diagnose is niets mis.
Ik vind gewoon dat uitkeringen veel te snel gegeven worden.
Ik ken bijvoorbeeld mensen die gewoon kunnen werken, maar een uitkering krijgen alleen maar omdat ze bijv. PDD-NOS hebben.
Die hebben geen recht op een uitkering ómdat ze kunnen werken.
De eisen moeten gewoon veel strenger worden.
pi_103568245
Het probleem is dat iedereen wel een of andere stoornis heeft als hij maar goed zoekt en dat meestal aan de grote klok hangt om er interessant mee te doen.

Ik ben hoogsensitief ;( Ik heb dyslexie ;( Ik heb ADHD ;(
Ga weg
  woensdag 26 oktober 2011 @ 01:03:19 #87
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_103568318
quote:
13s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 00:59 schreef Nikmans het volgende:
Het probleem is dat iedereen wel een of andere stoornis heeft als hij maar goed zoekt en dat meestal aan de grote klok hangt om er interessant mee te doen.

Ik ben hoogsensitief ;( Ik heb dyslexie ;( Ik heb ADHD ;(
Er zijn mensen die graag interessant doen, maar er zijn ook genoeg mensen die het zeggen omdat ze hun hart willen luchten.
Praten kan namelijk helpen om er mee om te kunnen gaan.
pi_103568370
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:34 schreef Democritus. het volgende:

[..]

Een kutkind maakt je inderdaad nog niet automatisch een indigokind. Maar omdat jij het niet bent bestaat het niet? Welkom in het individualistische Nederland. :')

Ik ben zelf absoluut geen zwever, maar ik sta wel open voor mogelijkheden. En één van die mogelijkheden, die ik ondertussen in de praktijk bewezen heb gezien, is hooggevoeligheid.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 01:07:57 #89
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_103568397
En er zijn duidelijke verschillen.
Iemand die alleen een lichte vorm van bijv. ADHD of autisme heeft, maar gewoon kan werken/studeren, vrienden heeft en best gelukkig is, moet zich niet aanstellen.

Iemand die zwaardere vormen van iets heeft of zelfs meerdere dingen heeft en niet of nauwelijks meer kan werken of studeren en doodongelukkig is, stelt zich níet aan. En toch doen veel mensen alsof die groep zich ook aanstelt, en dat is dus absoluut niet zo.

Jammer dat veel mensen het verschil niet begrijpen.
pi_103568545
quote:
2s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 01:07 schreef Madame_Paon het volgende:

Jammer dat veel mensen het verschil niet begrijpen.
Die zijn er genoeg, alleen niet op dit forum.
Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.
pi_103568546
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 22:42 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Of het wel of niet in dat geweldige DSM-IV, waarin iedereen zo'n beetje gestoord wordt verklaard, staat zal mij worst wezen; ik maak het in mijn omgeving duidelijk mee. Ik zet sowieso nogal wat kanttekeningen en vraagtekens bij de "wetenschap" psychologie; neurologie: dat is wetenschap. Maar psychologie en psychiatrie zijn slechts gebaseerd op benaderingen en best-practices; oftewel: gedeeltelijk gokwerk en daardoor geen keiharde wetenschap.
Ben het opzich hierin zeker met je eens, ik hou ook niet van vaag gezweef. Maar je maakt dat fout dat je vergeet dat de DSM-IV ook net zo goed gebasseerd is op neurologische feiten en onderzoeken. Depressie, burn-out, psychose: ze zijn allemaal ook op neurologisch gebied aan te tonen want je hersenen zien er in dat geval letterlijk aantoonbaar anders uit. Waarom denk je dat we medicijnen als anti-psychotica hebben? Daarvoor moet eerst neurologisch onderzocht worden

Ook bij ADHD b.v. kunnen neurologen (bij mij persoonlijk is m'n ADD zelfs vast gesteld door een psycholoog én een neuroloog, ik moest ook van die dingetjes op m'n kop :P) zien dat het beloningssysteem van iemand met ADHD heel anders reageert dan gemiddeld. En dat bij mensen met autisme het centrum in de hersenen waar b.v. gezichtsaflezing geregeld wordt niet goed actief is/kleiner is.

En ook bij een depressie valt te 'lezen' dat de verschillende hersendelen minder goed communiceren met elkaar.

Kortom: die stoornissen zijn gewoon neurologisch erkend, anders kun je ook geen medicatie ervoor ontwikkelen. ;)
quote:
Stress is ook niet goed te meten en verschilt ook per persoon hoe snel diegene er last van krijgt, maar bestaat dat dan ook niet? En waarom is de één een geweldig kunstenaar, de ander een zeer meelevend persoon, de ander een ijskonijn en weer een ander een genocidepleger?

Uiteraard heb je gevoelige en ongevoelige mensen, maar er zijn ook mensen die praktisch niets voelen, dus waarom zouden er geen mensen zijn die bovengemiddeld voelen? Het gaat mij ook niet om het hokjesproppen, het gaat mij om het omarmen en handig inzetten ervan. :)
Eens. Maar daarom is zo'n 'hokje' ook belangrijk. Niet om iemand zielig te maken, maar om te weten wat hij of zij precies heeft en daarop in te kunnen spelen, zodat hij/zij een beetje ondersteund wordt en de kanten die wél goed zijn in 'alle rust' te ontwikkelen. En voor diegene zelf, én voor de buitenwereld. Op school moeten de docenten ook weten waarom Pietje snel gefrustreerd raakt en een heel laag zelfbeeld heeft (ADHD) of waarom je Keesje soms even persoonlijk die beeldspraak die je in de les gebruikt hebt nog een keer uit moet leggen na de les.(autisme)
-
pi_103568609
quote:
13s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 00:52 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Want psychische problemen komen altijd door negativiteit?
Wat verschrikkelijk naïef.
dat zeg ik niet, het is de angst voor het onbekende waarom mensen het moeilijk vinden om een psychisch probleem te accepteren.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 01:24:03 #93
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_103568628
Wederom een zwaar terechte klacht van Ritmo! ^O^ Mensen die depressief zijn afstempelen als mietjes. :r
pi_103568686
Ik had verwacht dat dit topic door een vrouw zou zijn gemaakt
pi_103568699
quote:
99s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 01:24 schreef Gary_Oak het volgende:
Wederom een zwaar terechte klacht van Ritmo! ^O^ Mensen die depressief zijn afstempelen als mietjes. :r
Niks inhoudelijks posten maar een holmaat van Ritmo willen zijn.
Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.
pi_103568775
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:23 schreef Captain_Maximum het volgende:
Als je er ook in gaat verdiepen weet je dat ADHD meer is dan een beetje druk zijn en autisme gaat ook verder dan verlegen en bang. Ik heb van een paar andere gehoord dat soms de diagnose wel vrij snel gaat. Het is eigenlijk gewoon een klein foutje in de hersens. Ik weet niet hoe het bij ADHD zit, maar bij autisme komt alles informatie/prikkels in één keer binnen, waardoor ze moeilijk een gesprek kunnen volgen.

Overigens kun je wel met ADHD en autisme werken. Als je weet wat je zwakke kanten zijn kun je gewoon trucjes bedenken om het leven wat makkelijker te maken i.p.v. thuis een beetje zielig lopen te doen. Sowieso is dagbesteding en regelmaat erg belangrijk.
Idd. Jij snapt het.

Mensen die niet snappen dat ADHD niet slechts 'een beetje druk' is, en autisme niet alleen 'sociaal onderontwikkeld' is. Iemand zonder ADHD kan ook gewoon een druk kind zijn ja, maar het is ook niet zo dat elk onrustig kind zomaar een officiele diagnose ADHD krijgt van een erkend psycholoog. Het zijn vaak de ouders die 'het gewoon zeker weten, want het staat op internet of de buurvrouw heeft haar ADHD-neefje beschreven.. en nou, dat is precies op onze Klaasje hoor'.

Wanneer de leraar en psycholoog van Klaasje vervolgens niet even vanmiddag een diagnose uit willen schrijven op hun verzoek en b.v. eerst nog wat verder willen onderzoeken en andere zaken uitsluiten dan zijn het de leraar en psycholoog die er niets van snappen, want moeders kent Klaasje toch veel beter en hij heeft echt ADHD, geen twijfel over mogelijk. Diagnose? Laat dan maar met die onwetende doktoren en leraren, wij bepalen gewoon dat Klaasje ADHD heeft (en zeggen dat ook tegen opa, oma, tante, de ouders van Klaas z'n vriendje Piet, de buren) en helpen hem zelf wel. Op internet en in de bibliotheek staan wel tips. Mocht de school dan nog tegen blijven werken, dan gaat Klaasje wel naar die andere school iets verderop waar hij direct als (zogenaamd) gediagnoseerde ADHD'er naar binnen komt.

En dat is het probleem in Nederland, met ouders. Daardoor zit je met zo'n beetje 3 keer meer ADHD'ers, autisten en borderliners dan dat er werkelijk zijn. En dat is vooral heel kut voor degenen die het wél daadwerkelijk zijn.
-
  woensdag 26 oktober 2011 @ 01:36:48 #97
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_103568820
Psychologen zijn gewoon veel te kwistig met labeltjes uitdelen aan iedereen die aan de deur komt. En aangezien je tegenwoordig standaard doorgestuurd wordt door de huisarts naar een psycholoog, heeft iedereen ineens een psychische aandoening.

Dat kunnen juistgediagnostisceerde mensen zijn, maar ook mensen met een lichamelijke oorzaak die verder niet onderzocht wordt en dus niet of veel later gevonden, of mensen die zich maar wat graag een 'excuuslabeltje' laten aanmeten.

Het gaat ten koste van de mensen die werkelijk een depressie of burn-out hebben, dat iedereen tegenwoordig 'iets psychisch' mankeert.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_103568824
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 01:28 schreef Zolder het volgende:
Ik had verwacht dat dit topic door een vrouw zou zijn gemaakt
Want? Er zijn veel meer mannelijke ADHD'ers en autisten dan vrouwen.
-
  woensdag 26 oktober 2011 @ 01:37:20 #99
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_103568834
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 01:28 schreef boekenplank het volgende:

[..]

Niks inhoudelijks posten maar een holmaat van Ritmo willen zijn.
Haha, iedereen haat jou. :')
pi_103568844
quote:
15s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 01:36 schreef Ritmo het volgende:

[..]

Want? Er zijn veel meer mannelijke ADHD'ers en autisten dan vrouwen.
Ik had dan in de op een klagende vrouw verwacht over haar probleempjes :p

Maar opzich wel terechte klacht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')