abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103275476

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Deze topicreeks loopt al meer dan 150 delen. Ruim 45000 posts vol met voorspellingen, interessante (al dan niet onderbouwde) meningen en vurige betogen.
Hier is een overzicht van de hele reeks, voor zover bekend.

De eerste 150 topics (min of meer):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De "laatste paar" topics:
Huizenmarkttopic #151: Een nieuwe start.
Huizenmarkttopic #152: In de ban van de huizenmarkt
Huizenmarkttopic #153: Waar verhuisboetes verlagen toch helpt
Huizenmarkttopic #154: Waar makelaars geen vakantie meer kennen.
Huizenmarkttopic #155: Waar de fundateller met vakantie gaat.
Huizenmarkttopic #159: What goes down, must come up #2
Huizenmarkttopic #161: Met huurders en kopers!
Huizenmarkttopic #162: met een kwart miljoen wannabe verkopers
Huizenmarkttopic #163: waar we liever BBQ-en dan appeltaart eten
Huizenmarkttopic #164:Waar de NVM er meer van had verwacht
Huizenmarkttopic #165: Waar Donner kebab maakt van de koopmarkt
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_103275593
"uitelkaar" of "uit elkaar" :P
  woensdag 19 oktober 2011 @ 12:57:59 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103275636
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:56 schreef antfukker het volgende:
"uitelkaar" of "uit elkaar" :P
www.spatiegebruik.nl :)
censuur :O
  woensdag 19 oktober 2011 @ 12:59:30 #4
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_103275689
De staat van de huizenmarkt, helder samengevat in een enkel beeld:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_103275855
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:59 schreef Hanoying het volgende:
De staat van de huizenmarkt, helder samengevat in een enkel beeld:

SPOILER
Dat is geen enkel beeld, dat zijn enkele beeldjes die een filmpje vormen. ;)
pi_103276332
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:40 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Veel mensen (en dan met name mensen die belang hebben bij de huidige situatie) "vergeten" dat die schaarste kunstmatig is. Kijk naar die enorme leegte in het drukstbevolkte deel van Nederland:
[ afbeelding ]
Ja laten we vooral Nederland helemaal vol bouwen met woningen :')
Vanuit mijn huis kijk ik uit over prachtige natuur, die zie ik niet graag plaats maken voor nieuwbouw.
pi_103276365
ik vind het wel fijn dat ik nu minder ''vergroeid'' ben met de verkopers, nu we wat meer uit elkaar gegroeid zijn is het toch wat makkelijker onderhandelen

quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:16 schreef LXIV het volgende:
Ik las trouwens in een oogwenk in de TT:
Huizenmarkttopic #167: waar kopers en verkopers elkaar uitroeien.
:Y

Open huizendag goed voorbereiden doe je tegenwoordig met M.E. schild en knuppel, ipv appeltaart met koffie want dat komt niet goed (zie de relevante koefnoen)

quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

hoezo was je eerder dan meer 'vergroeid' met de verkopers, of doel je puur op de TT ? :P
ja inderdaad, en omdat ik afdingen zo zielig vind voor de meeste mensen (zij zitten ook maar in een niet vrijwillige situatie) bied ik dan maar niet wat ik ervoor over heb (erg laag bedrag) en hoop dan maar voor ze dat iemand anders het er wel voor over heeft, met wie ik dan ook weer medelijden heb, en misschien hebben die mensen nog wel kinderen ook, waar ik dan ook erg veel medelijden mee heb. STOP

[ Bericht 47% gewijzigd door Artimunor op 19-10-2011 13:23:01 ]
  woensdag 19 oktober 2011 @ 13:16:40 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_103276400
Ik las trouwens in een oogwenk in de TT:
Huizenmarkttopic #167: waar kopers en verkopers elkaar uitroeien.
The End Times are wild
  Moderator woensdag 19 oktober 2011 @ 13:17:04 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_103276414
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:15 schreef Artimunor het volgende:
ik vind het wel fijn dat ik nu minder ''vergroeid'' ben met de verkopers, nu we wat meer uit elkaar gegroeid zijn is het toch wat makkelijker onderhandelen
hoezo was je eerder dan meer 'vergroeid' met de verkopers, of doel je puur op de TT ? :P
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 19 oktober 2011 @ 13:37:41 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103277217
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:15 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Vanuit mijn huis kijk ik uit over prachtige natuur, die zie ik niet graag plaats maken voor nieuwbouw.
Leuk he, NIMBY?!
Verder wel dramatisch hoor, "volbouwen"... Bebouw 1% van de landbouwgebieden en de tekorten zijn opgelost. Daarbij hebben we geen "natuur" in Nederland (om een prof. plantjes te citeren: "Dat zijn geen bossen, dat zijn akkers!"), hooguit parken en aangelegde natuurgebieden. Laat ik een hint geven: bij echte natuur staat geen bord!
Daarbij is er helemaal geen sprake van niet meer bouwen, alleen van niet genoeg bouwen. De komende 10 jaar komen er gewoon een half miljoen huizen bij. Dat betekent dat op plaatsen waar nu niet gebouwd mag worden, over 10 jaar wel gebouwd mag worden. Dat heeft niets te maken met "niet volbouwen", dat heeft te maken met uitstel, rekken, en tekorten in stand houden.
Verder is het natuurlijk erg krom om wel mensen binnen te laten (van asielzoekers tot expats en versgeboren babies) en dat (deels) te subsidieren, en voor die mensen vervolgens steeds minder mogelijkheden te hebben. Je kan niet alles hebben! Maar goed, dat is niet besteed aan mensen die al een huis hebben en weten dat schaarste zorgt dat hun kleine dure huisje ooit duur verkocht wordt.
censuur :O
  Moderator woensdag 19 oktober 2011 @ 13:41:10 #11
16180 crew  CoolGuy
pi_103277370
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:37 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Leuk he, NIMBY?!
Verder wel dramatisch hoor, "volbouwen"... Bebouw 1% van de landbouwgebieden en de tekorten zijn opgelost. Daarbij hebben we geen "natuur" in Nederland (om een prof. plantjes te citeren: "Dat zijn geen bossen, dat zijn akkers!"), hooguit parken en aangelegde natuurgebieden. Laat ik een hint geven: bij echte natuur staat geen bord!
Daarbij is er helemaal geen sprake van niet meer bouwen, alleen van niet genoeg bouwen. De komende 10 jaar komen er gewoon een half miljoen huizen bij. Dat betekent dat op plaatsen waar nu niet gebouwd mag worden, over 10 jaar wel gebouwd mag worden. Dat heeft niets te maken met "niet volbouwen", dat heeft te maken met uitstel, rekken, en tekorten in stand houden.
Verder is het natuurlijk erg krom om wel mensen binnen te laten (van asielzoekers tot expats en versgeboren babies) en dat (deels) te subsidieren, en voor die mensen vervolgens steeds minder mogelijkheden te hebben. Je kan niet alles hebben! Maar goed, dat is niet besteed aan mensen die al een huis hebben en weten dat schaarste zorgt dat hun kleine dure huisje ooit duur verkocht wordt.
Ja, verschil moet er zijn.
pi_103277386
Maar remco dat doet de poltiek niet en zullen ze voorlopig ook niet gaan doen, daar kun je je wel druk over maken, maar schiet je zelf niets mee op. :D
pi_103277767
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:15 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

:') mensen die gecultiveerde gebieden verwarren met "natuur"
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_103278105
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Maar goed, dat is niet besteed aan mensen die al een huis hebben en weten dat schaarste zorgt dat hun kleine dure huisje ooit duur verkocht wordt.
inderdaad, dat is een probleem, door partijdigheid is het niet meer mogelijk voor velen om objectief na te denken, of sommige die het nog wel kunnen weigeren het gewoon.
zelfs als ze keihard met de realiteit geconfronteerd worden steken ze alsnog hun kop in het zand.
dit is een teken dat zich en-masse voor gaat doen in een maatschappij in een vergevorderd stadium van de demoralisatie fase.
toch is juist voor het oplossen van grote problemen een objectieve blik nodig.
pi_103278607
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:59 schreef Artimunor het volgende:

toch is juist voor het oplossen van grote problemen een objectieve blik nodig.
Over welke grote problemen hebben jullie het nu?

De huizenprijzen die in jullie ogen te hoog is en verschillende oorzaken heeft.

En dan maar objectief door jullie een groot gedeelte van de met tophypotgheken gefinancierde mensen faillliet laten gaan alleen zodat jullie wel voor een appel en een ei een huis denken te kunnen gaan kopen. Daar straalt mijns inziens ook nogal wat subjectieviteit vanaf. 8-)
  Moderator woensdag 19 oktober 2011 @ 14:12:50 #16
16180 crew  CoolGuy
pi_103278736
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Over welke grote problemen hebben jullie het nu?

De huizenprijzen die in jullie ogen te hoog is en verschillende oorzaken heeft.

En dan maar objectief door jullie een groot gedeelte van de met tophypotgheken gefinancierde mensen faillliet laten gaan alleen zodat jullie wel voor een appel en een ei een huis denken te kunnen gaan kopen. Daar straalt mijns inziens ook nogal wat subjectieviteit vanaf. 8-)
Ja, maar dat is natuurlijk makkelijker dan erkennen dat ze zich niet in een positie hebben weten te werken waarin het salaris toereikend is om een dergelijk huis te kunnen kopen. De hand in eigen boezem steken is niet zo leuk want dan moet je erkennen dat het gewoon niet goed genoeg voor elkaar hebt.

Nee in plaats daarvan is het veel makkelijker om gewoon te hopen op andere dingen, zodat je zelf geen enkele moeite hoeft te doen en gewoon op je kont kunt blijven zitten wachten.
pi_103280542
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:12 schreef CoolGuy het volgende:

Ja, maar dat is natuurlijk makkelijker dan erkennen dat ze zich niet in een positie hebben weten te werken...
Haha.... dat leest alsof jij een heel achterbaks mannetje bent dat met ellebogenwerk zich in een bepaalde positie heeft gewerkt :+
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_103281075
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:53 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Haha.... dat leest alsof jij een heel achterbaks mannetje bent dat met ellebogenwerk zich in een bepaalde positie heeft gewerkt :+
Dat je dat er uit haalt zegt meer over jouw gedachtegang dan die van hem.
  Moderator woensdag 19 oktober 2011 @ 15:09:42 #19
16180 crew  CoolGuy
pi_103281308
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:04 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Dit, maar Xeno weet stiekem precies wat ik bedoel, hij doet alleen alsof hij het niet snapt. :+
  Moderator woensdag 19 oktober 2011 @ 15:12:46 #20
16180 crew  CoolGuy
pi_103281434
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:53 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Dat snap ik wel dat je dat graag zo wil lezen :+ Maar nee, een huis koop je door een hypotheek rond te krijgen. Die hypotheek is afhankelijk van een aantal factoren, waarbij je salaris de belangrijkste factor is. Als dat salaris niet hoog genoeg is, kun je geen hypotheek krijgen voor dat huis dat je graag wil.

Of je salaris hoog genoeg is hangt af van je baan, en je baan hangt in de meeste gevallen toch echt af van je opleiding, en die is weer afhankelijk van je vooropleiding. Als je er in je vooropleiding al met de pet naar hebt gegooid, dan zijn daar de problemen (in veel gevallen, niet in alle gevallen) al begonnen. Alleen toen waren die problemen nog niet echt zichtbaar, want toen was dat stoer.

Echter nu, na al die jaren, blijkt dat dat toch grotere gevolgen heeft gehad dan je toen kon overzien, en een van die gevolgen is dat het probleem is om een huis te kunnen kopen dat je graag wil.
pi_103281660
quote:

[..]

Tja, dat begrijpen wij heel goed. Dat jij dat niet wilt :-)

Misschien moeten mensen als jij dan de optie krijgen om die natuur aan te kopen. Voor dezelfde vierkante meter grondprijs waar die nieuwbouw voor zou gaan... Is dat geen fijn plan?
pi_103282315
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat snap ik wel dat je dat graag zo wil lezen :+ Maar nee, een huis koop je door een hypotheek rond te krijgen. Die hypotheek is afhankelijk van een aantal factoren, waarbij je salaris de belangrijkste factor is. Als dat salaris niet hoog genoeg is, kun je geen hypotheek krijgen voor dat huis dat je graag wil.

Of je salaris hoog genoeg is hangt af van je baan, en je baan hangt in de meeste gevallen toch echt af van je opleiding, en die is weer afhankelijk van je vooropleiding. Als je er in je vooropleiding al met de pet naar hebt gegooid, dan zijn daar de problemen (in veel gevallen, niet in alle gevallen) al begonnen. Alleen toen waren die problemen nog niet echt zichtbaar, want toen was dat stoer.

Echter nu, na al die jaren, blijkt dat dat toch grotere gevolgen heeft gehad dan je toen kon overzien, en een van die gevolgen is dat het probleem is om een huis te kunnen kopen dat je graag wil.
Aah... we komen weer op dezelfde stokpaardjes uit... geeft niet... Wat wel geeft is dat je met hetzelfde salaris tegenwoordig minder kan lenen... dus lagere huizenprijzen... zelfs voor degene die zijn ellebogen goed heeft weten te gebruiken ;)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_103282346
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:19 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Tja, dat begrijpen wij heel goed. Dat jij dat niet wilt :-)

Misschien moeten mensen als jij dan de optie krijgen om die natuur aan te kopen. Voor dezelfde vierkante meter grondprijs waar die nieuwbouw voor zou gaan... Is dat geen fijn plan?
Weet je wat voor de mensen die 'natuur' niet belangrijk vinden bouwen we gewoon een paar honderd giga flats in lelystad en dan mag iedereen daar een appartement (met uitzicht op een andere gigaflat) voor 50K kopen.
pi_103282349
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:04 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Ik constateer een gebrek aan humor :|W
pi_103282427
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:35 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Weet je wat voor de mensen die 'natuur' niet belangrijk vinden bouwen we gewoon een paar honderd giga flats in lelystad en dan mag iedereen daar een appartement (met uitzicht op een andere gigaflat) voor 50K kopen.
Ooh noes... kijken ze vanuit hun gigagrote megaflat uit over het natuurpark Lelystad of de Oostvaardersplassen :|W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')