abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103320872
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gisteren Horizon gezien?
nee, maar ik heb weleens andere docu's gezien over dit soort complexe materie. Ze proberen het op jipenjanneke taal uit te leggen en slaan af en toe compleet de plank mis.
Ik geloof eerder boeken dan docu's op tv.
Wellicht heeft horizon het goed uitgelegd hoor, ik weet het niet.

Wellicht sla ik wel de plank mis want ik ben niet gepromoveerd in elementraire deeltjes fyscia, maar ik heb het wel gehad tijdens mijn studie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 12:49:45 #52
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_103321145
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

nee, maar ik heb weleens andere docu's gezien over dit soort complexe materie. Ze proberen het op jipenjanneke taal uit te leggen en slaan af en toe compleet de plank mis.
Ik geloof eerder boeken dan docu's op tv.
Wellicht heeft horizon het goed uitgelegd hoor, ik weet het niet.

Wellicht sla ik wel de plank mis want ik ben niet gepromoveerd in elementraire deeltjes fyscia, maar ik heb het wel gehad tijdens mijn studie.
Het is niet mijn punt dat van die meting maar van Jon Butterworth, die lid is van High Energy Physics group over het Atlas experiment bij Cern's Large Hadron Collider. Hij gaf aan dat het hem bevreemde.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 21:18:35 #53
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_103344927
Blijf het toch komisch vinden hoor, de beste stuurlui staan op fok, meestal.
Bij CERN hebben ze ook niet de eerste de beste HAVO leerlingen aangenomen hoor. Daarnaast denken ze echt wel vier keer na voordat ze zo'n controversieel resultaat bekend maken; als het broddelwerk blijkt te zijn verliezen die wetenschappers gelijk een hoop geloofwaardigheid en een nog groter deel aan investeringen (die voor wetenschappers van groot belang zijn).

Wacht gewoon het tegenonderzoek uit Japan af. Tot die tijd blijft de discussie nog meer speculatief dan het resultaat van CERN zelf.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_103345970
quote:
Admittedly the first version of the paper was written in a rush. My latest version, which due to the workings of the archive is only available here, is more careful in pointing at the potential pitfalls of the GPS and puts more stress on the fact that my proposal is just a hypothesis. Furthermore I removed the remark on the potential use of these corrections for improved GPS positioning as I am becoming aware that that is untenable.

The main point of the paper is about the OPERA experiment and not about GPS. If the hypothesis is wrong it should be easy for the OPERA team to prove it wrong. However, the whole concept of synchronization of clocks makes it hard to determine in which reference frame the OPERA experiment was set. I propose the experiment was set in the satellite reference frame and has been treated (at least partially) as if it were set in the CERN-Gran Sasso reference frame.

To stress that this is the potential pitfall I end my paper now with these sentences:
`It is important to realize that the correction is specific to the experiment, as it varies with the orientation of the baseline with respect to the satellite's path. Hence, there is no a priori reason to expect synchronization between clocks to account for such differences.'

I hope these changes address the concerns of the GPS community.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 21:41:28 #55
45206 Pietverdriet
pi_103346412
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 21:18 schreef twiFight het volgende:
Blijf het toch komisch vinden hoor, de beste stuurlui staan op fok, meestal.
Bij CERN hebben ze ook niet de eerste de beste HAVO leerlingen aangenomen hoor. Daarnaast denken ze echt wel vier keer na voordat ze zo'n controversieel resultaat bekend maken; als het broddelwerk blijkt te zijn verliezen die wetenschappers gelijk een hoop geloofwaardigheid en een nog groter deel aan investeringen (die voor wetenschappers van groot belang zijn).

Wacht gewoon het tegenonderzoek uit Japan af. Tot die tijd blijft de discussie nog meer speculatief dan het resultaat van CERN zelf.
Jon Butterworth werkt bij CERN, en kwam met kritiek die ik samenvatte.
pi_103348483
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:23 schreef Silverdigger2 het volgende:

[..]

totdat hij gefalsifiseerd wordt natuurlijk, dan klopt de afspraak nog met 100% omdat het afgesproken was, maar is ie niet meer valide
hoewel je feitelijk gezien gelijk hebt, zijn er ondertussen duizenden, zoniet tienduizenden experimenten uitgevoerd die allemaal kloppen dankzij de lichtsnelheid. je GPS werkt dankzij dat we de lichtsnelheid weten, duizenden studenten natuurkunde doen experimenten met behulp van de lichtsnelheid, etc.

het is natuurlijk altijd een theoretische mogelijkheid, maar pas nadat we alle andere verklaringen al hebben bekeken, en er vanuit verschillende experimenten dezelfde resultaten komen, kunnen we gaan kijken of misschien C te klein is gekozen.

(en natuurlijk, als we nu in verschillende situaties metingen doen waarbij telkens de lichtsnelheid groter blijkt dan gedacht, dan moeten we gaan kijken of C misschien ineens anders is, maar verklaringen als "deeltjes door de 4e dimensie" en "neutrino's worden via kwantumsprongen tachyonen en daarna weer neutrino's" zijn voor dit experiment nog altijd waarschijnlijker dan dat C niet klopt ;) )
  donderdag 20 oktober 2011 @ 22:16:09 #57
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_103348530
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 21:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kritiek ja, maar lees ook even mijn tweede alinea. Deze hele discussie zal nergens op kunnen uitmonden behalve een hoop gespeculeer. Het gaat hier om verificatie cq. bewijs en dat laat nog even op zich wachten. Een hypothese is leuk, maar hypothetiseren kan CERN zelf ook wel. Daar heb je alleen zo weinig aan.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_103352839
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 22:16 schreef twiFight het volgende:

[..]

Kritiek ja, maar lees ook even mijn tweede alinea. Deze hele discussie zal nergens op kunnen uitmonden behalve een hoop gespeculeer. Het gaat hier om verificatie cq. bewijs en dat laat nog even op zich wachten. Een hypothese is leuk, maar hypothetiseren kan CERN zelf ook wel. Daar heb je alleen zo weinig aan.
tenzij het Cern team nu dat stukje leest, en denkt "oh god, dát zijn we vergeten mee te rekenen". dan is het gelijk opgelost, maar dan moet het cern wel een reactie geven.

want als dit de fout is, en ze blijven die correctie vergeten, ook in japan. tja, dan schiet het ook niet op ;)

ik denk ook dat het cern hier al lang aan gedacht heeft, maar wie weet... :P
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 02:59:12 #59
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_103359374
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 02:51 schreef TeringHenkie het volgende:
Heeft hier iemand een poging gedaan om de PDF waar ik naar link te lezen? Het gaat hier niet om een Telegraafartikeltje ofzo, dit is gewoon serieus onderzocht.
Had je dit topic niet beter in Wetenschap & Technologie kunnen openen dan?

In NWS wordt gelukkig wel serieus en inhoudelijk gereageerd (deze reactie is dan weer wat minder inhoudelijk helaas), maar de echte wetenschap-pro's zitten toch meer in W&T. Dus wil je er echt tot in de kleine details (en elk detail is hier klein haha) hierover discussieren heb je daar nog meer kans van slagen.
Krekker is de bom!
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:15:09 #60
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_103361668
Die onderzoekers 'zoeken altijd eerst naar geld',
Het kan dus ook een modern 'listig' opzetje zijn, zoals we ook vaker plagiaat en zelf verzonnen data in onderzoeken zien tegenwoordig/recent, ofwel de 'normalisering'(= waarden en normen verval) in de wetenschap.

Dan komt straks naar voren dat licht gewoon nog steeds het snelst is in onze ogen, opdat de onderklasse van de wetenschap, leraren van lo to vo en hun studenten gewoon in de veronderstelling blijven dat hun wereld niet is veranderd.

Want al zijn die neutrino's sneller dan licht, voor bijv. de dagelijkse toepassing van wiskunde op gebouwen en zelfs ruimtevaartuigen maakt dat voorlopig(!) niet uit, die 'fractie' sneller dan licht'.
Vooralsnog zijn de 'gevolgen' dan alleen academisch en theoretisch.
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
pi_103362971
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 09:15 schreef fokthesystem het volgende:
Die onderzoekers 'zoeken altijd eerst naar geld',
Het kan dus ook een modern 'listig' opzetje zijn, zoals we ook vaker plagiaat en zelf verzonnen data in onderzoeken zien tegenwoordig/recent, ofwel de 'normalisering'(= waarden en normen verval) in de wetenschap.
wat een onzin.
pi_103371222
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 10:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat een teleurstelling hier zeg, jeez, live with it..
RUG komt met een zeer goede verklaring voor de waarneming. Heb nog geen betere gezien
RUG handelt in deze hoogst onbeschoft eigenlijk. elk paper dat dingen claimt zonder samenwerking met CERN kan direct de prullenbak in.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 21:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

al de meer reden om het soort onderzoekjes zoals uit de op vooral kritisch te lezen.

er is nergens gezegd door CERN dat ze iets bewezen hebben. ze hebben enkel resultaten naar buiten gebracht opdat deze resultaten nader onderzocht kunnen en moeten worden. tamelijk onbeschoft en aanmatigend dan om als RUG op deze wijze te liften op andermans onderzoek
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:59:56 #63
45206 Pietverdriet
pi_103371489
Wind je eens af, Simmu, de onderzoekers gaven hun resultaten en vertelden dat ze het niet konden verklaren waarom ze deze meetgegevens hadden. Ze vroegen om een peer review. De mensen van de RUG hebben wat rekenwerk gedaan en kanttekeningen geplaatst. Niets om je over op te winden
pi_103371760
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 13:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Wind je eens af, Simmu, de onderzoekers gaven hun resultaten en vertelden dat ze het niet konden verklaren waarom ze deze meetgegevens hadden. Ze vroegen om een peer review. De mensen van de RUG hebben wat rekenwerk gedaan en kanttekeningen geplaatst. Niets om je over op te winden
laten we het er op houden dat ik bekend ben met de werkwijze van de RUG. zoals zij dit presenteren heeft niets van doen met peer review. gewoon niets. dit is gewoon een lullige "laat ons de krant halen en zo subsidie binnen slepen"
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:20:54 #65
45206 Pietverdriet
pi_103372415
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 14:05 schreef simmu het volgende:

[..]

laten we het er op houden dat ik bekend ben met de werkwijze van de RUG. zoals zij dit presenteren heeft niets van doen met peer review. gewoon niets. dit is gewoon een lullige "laat ons de krant halen en zo subsidie binnen slepen"
Nota Bene, Onder professoren, dat speelt toch ook in Groningen?
pi_103372742
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nota Bene, Onder professoren, dat speelt toch ook in Groningen?
:Y
http://www.dataweb.nl/~cool/Literature/ZP/ZonderProfessoren.pdf

ik ben er zelf slecht in aanraking mee gekomen trouwens vanwege de samenwerking met het UMCG. is een andere afdeling, maar de manier van doen is soortgelijk.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:34:09 #67
45206 Pietverdriet
pi_103372960
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 14:29 schreef simmu het volgende:

[..]

:Y
http://www.dataweb.nl/~cool/Literature/ZP/ZonderProfessoren.pdf

ik ben er zelf slecht in aanraking mee gekomen trouwens vanwege de samenwerking met het UMCG. is een andere afdeling, maar de manier van doen is soortgelijk.
Dank voor de PDF, die staat nu op mij iPad
:)
Ik heb in Nijmegen soortgelijke zaken meegemaakt. Reden voor mij om trouwens geen wetenschappelijke carričre na te streven. Ben af en toe nog gastdocent aan andere Uni's, dat vind ik leuk maar zou er niet willen werken.
pi_103374164
juh, de academische wereld kan naar zijn. manlief houdt ook een snifje een tikje afstand, alhoewel hij wel publiceert. het doet me soms een tikje denken aan die verenigingen van (al dan niet christelijke) plattelandsvrouwen :') ook al zulke slangekuilen!
pi_104505277
http://www.nu.nl/buitenla(...)eller-dan-licht.html

reproduceerbaarheid :6
volgende stap: structurele fouten in hardware of software uitsluiten
pi_104506004
bedoelen jullie die paper van de RUG waarin het GPS systeem de schuld wordt gegeven omdat het niet rekening houdt met relativiteit? Die paper die 3 dagen na het CERN persbericht naar buiten kwam?

Dat was een gigantische blunder van de RUG, eentje die de faculteit daar nog wel zal voelen. GPS kan namelijk niet werken zonder te corrigeren voor relativiteit. Dat had elke GIS expert ze kunnen vertellen. En daar heeft Nederland er veel van! Daarnaast ben ik niet te spreken over de RUG. Wat een hoop onzin komt daar uit zeg. Het is geen wonder dat ze via de pers of op beta blaadjes publiceren.

Daarnaast bedelt CERN niet om geld. Ik denk dat CERN geen geld te kort heeft. Zij worden direct gesubsidieerd door de europese lidstaten, tot in bepaalde mate ongeacht van hun resultaten. CERN is een onderneming van het hoogste goed. Puur in de belangstelling van de wetenschap is het opgericht, en ik denk dat deze manier van denken daar nog steeds heerst.
wazza!
pi_104506107
quote:
Faster-Than-Light Neutrinos: OPERA Confirms and Submits Results, But Unease Remains
by Edwin Cartlidge on 17 November 2011, 5:18 PM

New high-precision tests carried out by the OPERA collaboration in Italy broadly confirm its claim, made in September, to have detected neutrinos travelling at faster than the speed of light. The collaboration today submitted its results to a journal, but some members continue to insist that further checks are needed before the result can be considered sound.

OPERA (Oscillation Project with Emulsion-Tracking Apparatus) measures the properties of neutrinos that are sent through the Earth from the CERN particle physics laboratory in Geneva, Switzerland, and arrive in its detector located under the Gran Sasso mountain in central Italy. On 22 September, the collaboration reported in a paper on the arXiv preprint server that it had measured neutrinos arriving some 60 nanoseconds earlier than they would have if travelling at light speed. The researchers obtained that result by statistically comparing the temporal distribution of protons within the 10.5 microsecond pulses that produce the neutrinos at CERN with that of the neutrinos observed in its detector.

The new tests, completed 6 November, did away with the statistical analysis by splitting each pulse into bunches just 1- to 2-nanoseconds long, allowing each neutrino detected at Gran Sasso to be tied to a particular bunch produced at CERN. These tests were carried out over 10 days and provided 20 events. The researchers confirmed that the neutrinos arrived 60 nanoseconds early, with an uncertainty of about 10 nanoseconds, comparable to that of the initial result.

The collaboration has also checked its original statistical analysis, but today's decision to submit the results to a journal was not unanimous. "About four people" among the group of around 15 who did not sign the preprint have signed the journal submission, according to a source within the collaboration, while "four new people" have decided not to sign. That leaves the number of dissenters at about 15, compared with about 180 who did sign the journal submission.

A major concern among the dissenters is the fact that the "time window" within which neutrinos were detected by OPERA in the most recent run had a width of 50 nanoseconds, something that the leader of the superluminal analysis, Dario Autiero, only revealed once the tests had been carried out. It was initially assumed that this window was just 10 nanoseconds wide. This difference does not affect the final result itself, the source notes, but dissenters say it highlights poor experimental procedure. Some researchers are also unhappy that only a small fraction of the analysis, which was carried out by Autiero, has been independently checked by others within the collaboration. This leaves open the possibility, they say, that not all possible errors have been accounted for.

The question of whether or not OPERA really has seen faster-than-light neutrinos will probably be settled only once the results of other experiments are in. Meanwhile, within OPERA, "People are exhausted," says the source. "Everyone should be convinced that the result is real, and they are not."
Bron

T lijkt mooi, alleen die een-na-laatste alinea baart me een beetje zorgen.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_105530619
Vanmiddag presentatie
quote:
CERN PUBLIC SEMINAR
Tuesday, December 13, 2011 from 14:00 to 16:00 (Europe/Zurich) at CERN ( Main Auditorium )
Please note that this event will be available live via the Webcast Service.

Tuesday, December 13, 2011
o 14:00 - 14:40 Update on the Standard Model Higgs searches in ATLAS 40'
Speaker: Fabiola Gianotti (CERN)
o 14:40 - 15:20 Update on the Standard Model Higgs searches in CMS 40'
Speaker: Guido Tonelli (Universita di Pisa and INFN Sezione di Pisa - CERN)
o 15:20 - 16:00 Joint question session 40'

[ Bericht 6% gewijzigd door Aether op 13-12-2011 12:39:04 ]
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_105530806
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 12:28 schreef Aether het volgende:
Vanmiddag presentatie

[..]

Daar wordt geen woord gerept over OPERA, die had toch die neutrino's gemeten? Of is OPERA een onderdeel van ATLAS of CMS? (Dacht het niet als ik het rapliedje goed heb onthouden :') )
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_105530915
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 12:34 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Daar wordt geen woord gerept over OPERA, die had toch die neutrino's gemeten? Of is OPERA een onderdeel van ATLAS of CMS? (Dacht het niet als ik het rapliedje goed heb onthouden :') )
Sorry, verkeerde topic - dit gaat over het Higgsdeeltje.
pi_108284041
quote:
Neutrinodeeltjes mogelijk toch niet sneller dan het licht

GENČVE - Wetenschappers bij het Europese onderzoeksinstituut CERN hebben een fout gevonden in de apparatuur die vorig jaar werd gebruikt om de snelheid van neutrinodeeltjes te meten.
Foto: AFP

De fout kan verklaren waarom vorig jaar in september snelheden van boven die van het licht werden gemeten.

Volgens de speciale relativiteitstheorie van Albert Einstein kan niets zich sneller voortbewegen dan het licht: zijn beroemde Emc2 vergelijking. Die staat voor energie is gelijk aan de massa maal de lichtsnelheid in het kwadraat. De resultaten van het experiment bij CERN deden dan ook veel stof opwaaien.

Een woordvoerder van CERN zei woensdag dat wetenschappers een fout hebben gevonden in het GPS-systeem dat werd gebruikt om de aankomst van de neutrinodeeltjes in een laboratorium in Italië te meten.

Later dit jaar worden de experimenten met de neutrinodeeltjes opnieuw uitgevoerd. Pas dan wordt duidelijk of de fout in het GPS-systeem verantwoordelijk was voor de verbluffende resultaten.
Nu
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 22 februari 2012 @ 22:40:47 #76
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_108284139
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 22:38 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Nu
Pfoeh! Gelukkig .
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_109707695
quote:
Projectleider CERN stapt op
De Italiaanse natuurkundige Antonio Ereditato heeft ontslag genomen bij CERN. Ereditato was de leider van het project dat vorig jaar bekendmaakte dat deeltjes tijdens een meting sneller zijn gegaan dan het licht. Deze maand bleek dat er een meetfout is gemaakt.

De Italiaan diende zijn ontslag in na kritiek van onderzoekers, aan wie hij leiding gaf. Ze wilden hem in een stemming dwingen om te vertrekken, maar Ereditato heeft de stemming niet afgewacht.

CERN is het Europees centrum voor kernonderzoek in Genčve. In 2008 werd daar de Large Hadron Collider in gebruikgenomen, de grootste deeltjesversneller ter wereld. Met de LHC wordt onderzoek gedaan naar elementaire deeltjes.

Einstein
Het resultaat van het experiment was vorig jaar wereldnieuws. Het zou het bewijs zijn dat de relativiteitstheorie van Einstein uit 1905 niet klopt. Einstein zei dat het onmogelijk is dat iets sneller gaat dan het licht.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 21:15:39 #78
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_109709529
En terecht. Ze zijn daar veel te snel op zaken vooruitgelopen.

Ipv zich puur op onderzoek te richten wilden ze gewoon het nieuwtje van de dag meepikken.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_109720745
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')