http://www.volkskrant.nl/(...)ij-een-pestkop.dhtmlquote:PVV-leider Wilders zette de afgelopen dagen de relatie met CDA en VVD op scherp. Is het hem ernst en wil hij binnen afzienbare termijn breken met het minderheidskabinet dat hij gedoogt? Of is hij gewoon belletje aan het trekken om de aandacht van media en kiezers vast te houden?
Het antwoord op de vraag kent vrijwel niemand. Wilders laat zich niet in zijn hoofd kijken en geeft veel minder van zijn beweegredenen prijs dan zijn collega-politici. Hij gaat schuil in zwaar beveiligde gangen in het Kamergebouw en heeft niet zoals andere partijen vijf, zes woordvoerders en spindoctors in dienst. Natuurlijk communiceert hij wel, geeft hij soms tekst en uitleg, maar met een hoge mate van onvoorspelbaarheid. Ook de regeringspartijen CDA en VVD weten meestal niet wat Wilders beweegt. Wél doen in coalitiekringen inmiddels twee scenario's de ronde.
Uitgang
In het eerste is Wilders sinds enige tijd op zoek naar een uitgang uit de gedoogconstructie. De aanwijzingen daarvoor zijn sinds de Algemene Politieke Beschouwingen na Prinsjesdag talrijk. Afgelopen weekend nog joeg Wilders de minister van Buitenlandse Zaken, Rosenthal, op de kast met zijn mening dat de viering volgend jaar van 400 jaar Turks-Nederlandse betrekkingen moet worden afgelast. De bewindsman zag zich gedwongen met een schriftelijke verklaring te komen in reactie op het opinie-artikel van Wilders zaterdag in de Volkskrant. Niet plezierig voor de man die in het kabinet dient te waken over goede betrekkingen met belangrijke buitenlandse (handels) partners.
Daags tevoren had Wilders het kabinet hard geconfronteerd met de enige voorwaarde waaronder hij bereid is tot eventuele extra bezuinigingen: nog eens 4 miljard weghalen bij Ontwikkelingssamenwerking. Een voor het CDA onmogelijke eis. Als er in het voorjaar inderdaad voor in totaal 5 miljard extra bezuinigd moet worden, zal Wilders deze eis moeten laten vallen - of breken.
Weigerambtenaar
Ook met de weigerambtenaar zette Wilders het kabinet voor het blok. Zijn gehele PVV-fractie stemde vorige week dinsdag mee met de oppositie, om korte metten te maken met het fenomeen van de ambtenaar die weigert homohuwelijken te sluiten. Het kabinet moet nu op dit punt kiezen tussen twee gedoogpartijen waaraan het loyaal wil zijn: PVV en SGP.
Wilders heeft op dit moment een ideale uitgangspositie: hoog in de peilingen en zijn standpunt in het Europadossier vindt steeds bredere weerklank. De ontknoping daarvan volgt nog. Intussen liggen de electorale concurrenten CDA en PvdA in de polls op apegapen.
Hiertegenover staat het andere scenario: Wilders is een pestkop die houdt van het politieke spel en leeft volgens het adagium 'een dag zonder reuring is een dag niet geademd'. Positiever gezegd: nu hij moet meewerken aan 18 miljard aan bezuinigingen die vooral 'zijn' Henk en Ingrid treffen, brengt hij graag met luid tromgeroffel zijn andere standpunten onder de aandacht. Zoals een regeringsleider die met een buitenlandse oorlog de aandacht afleidt van de problemen in het binnenland.
Het is vooral minister-president Rutte die steeds beklemtoont dat het juist heel goed gaat in de coalitie en dat Wilders 100 procent betrouwbaar is in de samenwerking. Hij ziet diens gedrag als studentikoos: rauwe omgangsvormen van mannen die het onderling uitstekend met elkaar kunnen vinden. Voor de buitenwereld heeft Rutte nog steeds dezelfde boodschap als een jaar geleden: wen er maar aan.
Kunduz
Wat ook de bedoeling van Wilders zal blijken te zijn, vaststaat dat het overnemen van de gedoogsteun door andere partijen bij eventuele extra bezuinigingen geen optie is. In theorie zou in de vroege lente weer het Kunduz-scenario uit de kast kunnen komen, waarin niet de PVV, maar D66, GroenLinks en ChristenUnie - om wat zij als het landsbelang zien - steun geven aan een nieuwe bezuinigingsronde. Maar die partijen zullen daar altijd de voorwaarde van hervorming aan verbinden: ingrepen in de hypotheekrenteaftrek en op de arbeidsmarkt.
Dat nu zijn precies de punten waarop dit kabinet met de PVV heeft afgesproken niet te bewegen. Dan ontstaat voor het kabinet een onwerkbare situatie.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)-Nederland-uit.dhtmlquote:Greenpeace gaat zo vaak over de schreef, dat onderzocht moet worden of de organisatie niet het land uitgezet kan worden, zegt PVV-Kamerlid Richard de Mos vandaag in De Telegraaf. Ook de VVD is kritisch op de milieuorganisatie.
De grootste regeringspartij wil daarom onderzoeken of subsidies van milieuorganisaties die de wet overtreden niet kunnen worden stopgezet. Ook zouden organisaties als Greenpeace geen geld meer mogen krijgen van bijvoorbeeld de Postcodeloterij, oppert Kamerlid René Leegte van de VVD in de krant. De PVV wil dat het internationale hoofdkantoor in Amsterdam wordt gesloten.
Volgens Leegte en De Mos zoekt Greenpeace steeds vakder de randen van de wet op, en wordt die wet ook steeds vaker overschreden.
Directeur Sylvia Borren van Greenpeace reageert tegenover persbureau Novum: 'Het zou logischer zijn als de heer De Mos samen met de eigen kiezers en miljoenen Greenpeacesupporters opkomt tegen vervuilende praktijken.' Borren benadrukt dat Greenpeace altijd geweldloos te werk gaat.
VVD en PVV pleitten overigens al eerder voor het stopzetten voor fiscale voordelen voor milieuorganisaties als Greenpeace.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-is-makkelijk.dhtmlquote:Vicepremier Maxime Verhagen (CDA) wijst PVV-leider Geert Wilders er vandaag op dat de tijd van makkelijke beslissingen nemen voorbij is. Op NU.nl reageert Verhagen op uitspraken van Wilders die afgelopen week herhaaldelijk aangaf dat er bij nieuwe bezuinigingen 4 miljard euro moet worden bezuinigd op ontwikkelingssamenwerking.
'Wilders heeft gezegd dat hij verwachtte dat het moeilijk zou worden en daarvan zeg ik: ja, de tijd van makkelijke besluiten nemen die is echt voorbij. Het is heel makkelijk om uit je verkiezingsprogramma letterlijk te gaan voorlezen en te zeggen, bezuinig maar op ontwikkelingssamenwerking', aldus Verhagen.
Misschien moet De Mos eens op leer- / werkbezoek in Auschwitz. Deporteren is nog nooit een goede idee geweest.quote:Op maandag 21 november 2011 08:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)-Nederland-uit.dhtml
<Zucht> Lekker alles verbieden waar je het niet mee eens bent. Echt een goede definitie van het woord 'Vrijheid' in je naam....
Verhagen heeft zelf voor deze situatie gekozen door de PVV als gedoogpartner aan te merken en niet in het kabinet te betrekken. Dan moet hij achteraf niet gaan zeuren over de luxepositie die hij Wilders zelf heeft toebedeeld.quote:Op maandag 21 november 2011 08:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-is-makkelijk.dhtml
Ja, Maxime, maar dat wist je van te voren, troelebolletje.
Hier verbaas ik me ook over, zeker omdat ik ook steeds meer mensenquote:Op maandag 21 november 2011 13:57 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vraag me eigenlijk vooral af hoe het komt dat de PVV nog steeds op 27 zetels in de peilingen staat. Wanneer gaan kiezers eindelijk de PVV doorzien? Zou het allemaal alleen maar door het Europa-standpunt komen, dat ze zich zo handhaven?
Want bijna alle andere punten zijn inmiddels ingeleverd of afgezwakt.
Ik denk dat als er echt verkiezingen zijn de mensen wel beter nadenken en de PVV blij mag zijn als ze nog 15 zetels halen.quote:Op maandag 21 november 2011 13:59 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hier verbaas ik me ook over, zeker omdat ik ook steeds meer mensenzie doen over de PVV, ook de mensen die hier op gestemd hebben. Je hoort steeds meer mensen laatdunkend en cynisch over de PVV spreken en dat zijn echt niet allemaal de lefties.
Cyprus is, ondanks zijn geografische ligging, meer op Europa georiënteerd. Het is hoofdzakelijk Grieks, los van een gedeelte dat door Turkije is bezet en dat door niemand als land wordt erkend, behalve door Turkije.quote:Op zaterdag 19 november 2011 13:00 schreef zarGon het volgende:
Ik erger me er echt aan wanneer dit gezegd wordt. Dat Turkije niet in Europa ligt. Je leest namelijk een stuk verder over Cyprus. Gok eens? Cyprus ligt in Azië en dus niet in Europa. Turkije ligt deels in Europa, hoe klein dat deel ook is.
Dat zo'n zelfde stuk over Israël is te schrijven, wil niet zeggen dat het stuk over Turkije daarmee onwaar is. Sowieso is het redelijk absurd dat men nadenkt over Turkse toetreding tot de EU, terwijl Turkije een deel van een EU-lidstaat bezet houdt en dat land weigert te erkennen. Alleen daarom al hoort Turkije niet in de EU thuis. En dan hebben we nog niet eens gepraat over geografische ligging, culturele oriëntatie en mensenrechtensituatie.quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Zo'n zelfde stuk is natuurlijk te schrijven over Israël, meneer Wilders...
http://www.telegraaf.nl/b(...)eiding___.html?p=6,2quote:PVV wil onderzoek naar rijopleiding in Polen DEN HAAG - Tweede Kamerlid Leon de Jong (PVV) wil dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) onderzoek laat doen naar de kwaliteit van rijopleidingen voor automobilisten in andere landen van de Europese Unie, bijvoorbeeld Polen.
De Jong: „Als uit dat onderzoek blijkt dat het opleidingsniveau vergeleken met Nederland onvoldoende is, erken het dan niet of zorg ervoor dat mensen uit die landen verplicht een rijvaardigheidstest afleggen.” De PVV'er doet Schultz de suggestie dinsdag wanneer de Kamer spreekt over de begroting Infrastructuur en Milieu.
In het belang van de verkeersveiligheid vindt De Jong dat er wat moet gebeuren met groepen die volgens de statistieken vaker zijn betrokken bij ongelukken. Poolse, Roemeense en Bulgaarse weggebruikers zijn zulke groepen, stelt hij. „Bij 16 procent van alle ongelukken met Poolse automobilisten is er alcohol in het spel, terwijl dat bij het algemene beeld 2,4 procent is.” De Jong wil dan ook dat het alcoholslot ook kan worden gebruikt voor mensen die hier tijdelijk wonen en werken.
„Je hoeft de krant maar open te slaan en je ziet de berichten. In het zuiden des lands controleert de politie gericht en worden ook folders in het Pools met de verkeersregels uitgedeeld. Dan weet je dat er iets aan de hand is. Wij willen gevaarlijke situaties op de weg terugdringen. In het belang van de verkeersveiligheid, moet je dit niet willen.”
De Jong bepleit verder strikter toezicht door de Inspectie Verkeer en Waterstaat op het internationaal vrachtvervoer op de Nederlandse wegen. Hij vindt dat de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs worden benadeeld, omdat zij wel veelvuldig worden gecontroleerd en dus veel meer stilstaan. „Buitenlandse collega's werken ook onder totaal andere cao's, wij hebben daar grote zorgen om. We horen zelfs dat chauffeurs hierdoor hun baan kwijtraken.”
Hoe komen ze erbij dat dat alcoholgebruik samenhangt met soepelere regels in het land van herkomst? Misschien moet er wel een onderzoek komen naar waarom die mensen hier zo ongelukkig zijn dat ze naar de fles grijpen.quote:Op maandag 21 november 2011 17:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)eiding___.html?p=6,2
Want er zijn echt geen grotere problemen momenteelNog afgezien van het feit dat onderlinge uitwisselbaarheid geregeld is in verdragen en zo en dat Nederland geen bal te maken heeft met hoe in andere landen rijles gegeven wordt.
Mij lijkt een onderzoek naar de rijvaardigheid van vrouwen veel belangrijker.quote:Op maandag 21 november 2011 17:20 schreef remlof het volgende:
Buitenlandertje pesten is nou eenmaal enorm belangrijk voor de PVV
Hier hebben ze wel een punt te pakken hoor, volgens mij.quote:Op maandag 21 november 2011 17:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)eiding___.html?p=6,2
Want er zijn echt geen grotere problemen momenteelNog afgezien van het feit dat onderlinge uitwisselbaarheid geregeld is in verdragen en zo en dat Nederland geen bal te maken heeft met hoe in andere landen rijles gegeven wordt.
Vast, dat gebeurt hier ook. Maar wat heeft dat met de rijopleiding in Polen te maken? Daar leren ze heus niet, dat regel 1 is: Altijd met drank op achter het stuur kruipen.quote:Op maandag 21 november 2011 18:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hier hebben ze wel een punt te pakken hoor, volgens mij.
Mijn vrouw werkte bij een groot plastics bedrijf, regelde o.m. transporten e.d., maar zij weet dat de Poolse vrachtwagenchauffeurs met een kegel aan de balie stonden...
Nou ja, het wrs ook een punt dat Polen vaak betrokken zijn bij ernstige auto-ongelukken.quote:Op maandag 21 november 2011 18:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Vast, dat gebeurt hier ook. Maar wat heeft dat met de rijopleiding in Polen te maken? Daar leren ze heus niet, dat regel 1 is: Altijd met drank op achter het stuur kruipen.
De regels omtrent alcohol in het verkeer zijn in Polen ook strenger dan in Nederland. Als je meer dan 0.2 promille alcohol in je bloed hebt mag je zelfs niet voorin een auto zitten.quote:Op maandag 21 november 2011 18:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Vast, dat gebeurt hier ook. Maar wat heeft dat met de rijopleiding in Polen te maken? Daar leren ze heus niet, dat regel 1 is: Altijd met drank op achter het stuur kruipen.
Dat lappen ze aan hun laars als ze in Nederland zijn? Ik denk het niet eigenlijk.quote:Op maandag 21 november 2011 18:15 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
De regels omtrent alcohol in het verkeer zijn in Polen ook strenger dan in Nederland. Als je meer dan 0.2 promille alcohol in je bloed hebt mag je zelfs niet voorin een auto zitten.
Misschien handhaven ze in Nederland in de ogen van de Polen niet afdoende. Hier in Nederland kun je met een slok op met gedoofde lichten voor de politie vluchten en toch nog parlementariër wordenquote:Op maandag 21 november 2011 18:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat lappen ze aan hun laars als ze in Nederland zijn? Ik denk het niet eigenlijk.
Ja, en? Ze koppelen het aan drankgebruik en daaraan weer de rijopleiding. Dus ze denken dat het door de rijopleiding komt dat Polen met drank op achter het stuur zitten?quote:Op maandag 21 november 2011 18:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, het wrs ook een punt dat Polen vaak betrokken zijn bij ernstige auto-ongelukken.
Kan geen kwaad om te vragen hoor wmb. Rij-opleidingen mogen wat mij betreft in de gehele EU op hetzelfde niveau gebracht worden, ook bij de Zuiderburen...quote:Op maandag 21 november 2011 18:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, en? Ze koppelen het aan drankgebruik en daaraan weer de rijopleiding. Dus ze denken dat het door de rijopleiding komt dat Polen met drank op achter het stuur zitten?
En in Duitsland mogen ze wat mij betreft gewoon snelheidslimieten instellen (voor alle wegen). Als je een tijdje in Duitsland rijdt en je komt terug in Nederland dan valt mij juist op hoe gedisciplineerd en veilig de Nederlander rijdt in vergelijking met de Duitsers. Juist de Duitsers zijn de onveilige automobilisten.quote:En dan nog: Het gaat Nederland geen donder aan hoe andere landen hun rij-opleiding ingericht hebben. Anders kunnen de Duitsers ook wel eens langskomen om dat hier na te vragen, met al dat gekluns van Nederlanders aldaar. En dan kunnen we in belgie en Frankrijk ook wel even de rijopleidingen gaan laten checken.
Dit is wel heel wanhopig je eigen gelijk proberen te halen, niet?quote:Op maandag 21 november 2011 18:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Kan geen kwaad om te vragen hoor wmb. Rij-opleidingen mogen wat mij betreft in de gehele EU op hetzelfde niveau gebracht worden, ook bij de Zuiderburen...
[..]
En in Duitsland mogen ze wat mij betreft gewoon snelheidslimieten instellen (voor alle wegen). Als je een tijdje in Duitsland rijdt en je komt terug in Nederland dan valt mij juist op hoe gedisciplineerd en veilig de Nederlander rijdt in vergelijking met de Duitsers. Juist de Duitsers zijn de onveilige automobilisten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |