abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103078338
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Heb ik gedaan en ik heb ongeveer hetzelfde loon als jou. Maar wel geaccepeteerd dat ik geen woning ging kopen. Maar gewoon een appartement hebt aangeschaft, en dat over een jaar of 9 afbetaald zal hebben. De hypotheek adviseurs vonden het toendertijd maar vreemd dat ik niet een hogere hypotheek wou afsluiten en er zoveel eigen geld in wou stoppen. Maar ja die krijgen natuurlijk een loon over het afgesloten bedrag. _O-
Was bij mij hetzelfde.. En ik wilde geen extra verzekeringen afsluiten, behalve de broodnodige die vereist waren. Nooit meer wat van hem gehoord :'). Ik was zeker niet interessant genoeg.
pi_103078587
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:03 schreef antfukker het volgende:

Was bij mij hetzelfde.. En ik wilde geen extra verzekeringen afsluiten, behalve de broodnodige die vereist waren. Nooit meer wat van hem gehoord :'). Ik was zeker niet interessant genoeg.
3 van de 4 konden niets anders als een aanbod geven voor hypotheken af te laten sluiten waar perse een overlijdens risico verzekering bij zat.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:13:50 #103
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_103078731
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 15:54 schreef antfukker het volgende:

[..]

Tsja, nu moeten alleen nog de huizenprijzen gaan dalen naar rato van wat er geleend kan worden. Denk niet dat dat zo snel gaat gebeuren :)
Nou ja, het schiet natuurlijk aardig op :)

Eind dit jaar is er door de bank genomen wel zo'n 10 % van de top af, dan is er ook nog eens 4 % overdrachtsbelasting af en mag je over een periode van 4 jaar (sinds de top) zo'n 8 % inflatie meerekenen.

Laat je de inflatie buiten beschouwing dan ben je dus al snel 14 % goedkoper uit (scheelt toch mooi 35 k op een huis van 2,5 ton) en als je voor inflatie corrigeert dan liggen de prijzen zelfs al 22 % onder de top.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  Moderator vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:21:43 #104
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_103079065
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 14:12 schreef antfukker het volgende:

[..]

Het gaat mij niet om het spaargeld inbrengen (dat heb ik wel degelijk). Het gaat mij meer dat je in je eentje niet iets leuks kan kopen. Het is toch te gek voor woorden dat je pas met je partner, die ook bovenmodaal moet verdienen, pas voor iets leuks in aanmerking komt? Ik wilde meer aantonen dat de hele huizenmarkt momenteel scheef is :)

En er zijn er maar weinig die 50.000 euro aan spaargeld mee nemen denk ik zo.
Die 50k had ik wel ja, maar dat is nou net het hele voordeel van sparen, dan heb je iets meer in de melk te brokkelen. Dat is dus precies datgene wat de meeste mensen niet doen. :)
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:27:53 #105
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103079317
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 14:33 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Er daalt helemaal niets gigantisch in prijs. Op de korte termijn gaat er misschien even 20 of 30 % af en inflatiegecorrigeerd ziie je de huidige prijsniveau's misschien wel nooit meer terug maar met dank aan inflatie gaat in euri de prijs wel weer omhoog hoor. 200 k vandaag =/= 200 k in 2030.
Afgelopen jaar zijn de woningprijzen in Drenthe met 4,3 % gedaald. Het landelijk gemiddelde was 2,8% per jaar.

Ga er maar vanuit dat de woningmarkt in Drenthe helemaal in stort. De rijkskantoren gaan daar weg. Het leger sluit kazernes en krimpt. Er zijn geen grote werkgevers in Drenthe.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_103079395
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:27 schreef droom_econoom8 het volgende:

De rijkskantoren gaan daar weg. Het leger sluit kazernes en krimpt. Er zijn geen grote werkgevers in Drenthe.
Heerlijk, nog meer reden om naar Drenthe te gaan verhuizen. >:O
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:31:46 #107
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103079448
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:30 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Heerlijk, nog meer reden om naar Drenthe te gaan verhuizen. >:O
En dan alleen nog maar via internet met mensen communiceren, want iedereen is daar vertrokken 8-)
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  Moderator vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:32:55 #108
236264 crew  capricia
pi_103079482
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Die 50k had ik wel ja, maar dat is nou net het hele voordeel van sparen, dan heb je iets meer in de melk te brokkelen. Dat is dus precies datgene wat de meeste mensen niet doen. :)
Hier ook.
Waarom perse een tophypotheek willen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:42:42 #109
194833 Hanoying
pi_103079827
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:32 schreef capricia het volgende:

[..]

Hier ook.
Waarom perse een tophypotheek willen?
"papa.. Mo zegt dat hij met zijn tjappies een jonko gaat smoken voor hij de meisje gaat geven. Wat betekent dat papa?"

"Dat betekent dat papa beter een wat hogere hypotheek had kunnen nemen zoon"

^O^
  Moderator vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:46:08 #110
16180 crew  CoolGuy
pi_103079950
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:42 schreef Hanoying het volgende:

[..]

"papa.. Mo zegt dat hij met zijn tjappies een jonko gaat smoken voor hij de meisje gaat geven. Wat betekent dat papa?"

^O^
Daarmee doelend op de buurt waar ze wonen, maw, dat als ze een hogere hypotheek hadden gehad, ze wel in een normale buurt hadden gewoond?

Hoe is dat een reactie op 'per se geen tophypotheek willen'?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:57:28 #111
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_103080303
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 10:11 schreef CoolGuy het volgende:
hey! Bleiblei in da house! (zijn eigen huis wel te verstaan :P )
Jo! Alles goed? :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 10:26 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De bank is ook bleiblei met zijn nieuwe slaaf :P
Ach, dat ben ik al een jaar of 6 nu, dus nieuw is relatief.
Al heb ik wel al 3% van ons huis bij elkaar gespaard, ondanks de waardeverlaging!

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 12:17 schreef Artimunor het volgende:

[..]

[..]

ook niet een soortgelijke woning of eentje met nog meer woongenot voor minder geld?
als ik zo op funda kijk komen er alleen maar meer woningen te staan.

het is natuurlijk wel begrijpelijk dat je het liefst je keuze als de juiste probeert te argumenteren, maar wees eerlijk, het had ook beter uit kunnen pakken (en ook slechter, stel je had dat huis niet gekocht, en je beslissings boom had aangepast geweest, en toevallig net op het pad van die niet remmende vrachtwagen geplaatst, dan had je het woongenot van 6 plankjes gehad)
al met al mag iedereen die in gezondheid verkeerd en goed eten op tafel heeft, hurend of in eigen huis, zichzelf gelukkig prijzen.
Pfff, dat is wel erg negatief he :') .
Ge wit oit noit nie is mijn devies. En het eigen geld wat hier in het huis zit had anders in aandelen gezeten. Ben dus best wel tevreden met het resultaat. Er is meer dan de helft verdampt in fictief geld en ons huis is 10% verdampt. Dus ach... :P Goeie investering geweest dus ;) .
Kwestie van het verhaal zo draaien dat het in je voordeel past.

Wat ik niet weet is of we niet een mooier, leuker huis hadden kopen. Al kom ik nu op Funda geen huizen tegen in de toenmalige prijsklasse van ons huis waar ik het huis nu op in zou willen ruilen.
En daar twijfel ook geen seconde aan. We zitten zelfs nu zo goed dat we zouden blijven wonen waar we wonen, ook al winnen we de staatsloterij. Veels te leuke buurt, veels te leuke buren (naja, op dit moment op 1 onderwerp na ;) ), veels te tof huis helemaal naar onze smaak, veels te relaxde locatie en we zouden in theorie dood kunnen gaan want er is ruimte zat voor gezinsvergroting en niet te groot voor latere gezinsverkleining. Kortom. Helemaal 100% perfect!
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:58:19 #112
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103080332
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Daarmee doelend op de buurt waar ze wonen, maw, dat als ze een hogere hypotheek hadden gehad, ze wel in een normale buurt hadden gewoond?
Ja leuk, gegeven dat het aantal huizen in die "normale" buurt vast is, betekent het tegen elkaar opbieden alleen dat iemand anders er niet kan wonen. En dat is nou precies wat sommige Nederlanders jarenlang hebben gedaan.
censuur :O
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:01:19 #113
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103080444
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:42 schreef Hanoying het volgende:

^O^
Haha.... je had beter ergens anders kunnen gaan wonen, in Drenthe bijvoorbeeld ;)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  Moderator vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:02:16 #114
16180 crew  CoolGuy
pi_103080478
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:57 schreef bleiblei het volgende:

[..]

jah, prima aan deze kant. En daar? :) Overigens, hou je vast voor de discussie hier hoor, ik weet niet hoe lang je eventueel al meegelezen hebt, maar euh...nou ja.. :')
  Moderator vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:04:17 #115
16180 crew  CoolGuy
pi_103080550
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:58 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ja leuk, gegeven dat het aantal huizen in die "normale" buurt vast is, betekent het tegen elkaar opbieden alleen dat iemand anders er niet kan wonen. En dat is nou precies wat sommige Nederlanders jarenlang hebben gedaan.
Ik snap niet wat je punt is. Dat klopt ja, iemand anders kan er niet gaan wonen. En dus? Dat is een direct gevolg van het kopen van een huis. Zodra 1 iemand het huis koopt kunnen alle andere bieders daar niet meer gaan wonen, want het huis is van de markt.

Dat er op een gegeven moment steeds meer mensen gaan afvallen in de race omdat het bedrag dat geboden wordt niet meer door iedereen op te brengen is, dat is dan logisch, maar wat is daar je punt dan? Dat dat niet mag omdat dat voor mensen met een kleinere portemonnee niet eerlijk is?
pi_103080588
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:57 schreef bleiblei het volgende:

[..]

[..]

Ach, dat ben ik al een jaar of 6 nu, dus nieuw is relatief.
Al heb ik wel al 3% van ons huis bij elkaar gespaard, ondanks de waardeverlaging!

3% in 6 jaar. Dat word nog flink veel sparen de komende 30 jaar.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:17:12 #117
36431 bleiblei
pi_103081067
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 17:05 schreef antfukker het volgende:

[..]

3% in 6 jaar. Dat word nog flink veel sparen de komende 30 jaar.
Je trekt snelle conclusies op incomplete info.
50% in 30 jaar is het.
En we gaan de gehele looptijd niet meer betalen per maand. Kortom, is gewoon een goeie deal *) . We gaan het overigens wel verhogen naar 100% in 30 jaar als we een nieuwe hypotheekronde hebben (of 7 jaar moeten we weer bij de gaan bank zitten geloof ik).

En dan zitten we dermate veilig qua maandlasten dat we het op 1 inkomen kunnen draaien (al wordt het wel krapjes) of de HRA kunnen missen.
  Moderator vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:18:14 #118
16180 crew  CoolGuy
pi_103081113
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 17:17 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Je trekt snelle conclusies op incomplete info.

Learn you fast, young padawan ;)
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:24:34 #119
36431 bleiblei
pi_103081371
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 17:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

jah, prima aan deze kant. En daar? :) Overigens, hou je vast voor de discussie hier hoor, ik weet niet hoe lang je eventueel al meegelezen hebt, maar euh...nou ja.. :')
Ik heb deel 1 gelezen, t/m deel 15 ofzo meegepost en toen Huizenmarktzeepbel.nl te lang bleef plakken op zijn bullshit argumenten kwam ben ik afgehaakt :P . Dus ik ken het ;) .

Overigens is de gedachtegang van huren niet zo heel dom momenteel. Zou ik ook doen als ik geen koophuis zou hebben (gehad). Kwestie van zo efficient mogelijk met geld om gaan en momenteel is dit het moment om te profiteren van de markt. Je moet weer wel uitkijken dat je te lang wacht op het absolute dieptepunt, want het gaat vanzelf een keer net zo hard omhoog als dat het omlaag gegaan is. Zo is het altijd gegaan en zal het altijd blijven gaan. Met een groeiende wereldbevolking en steeds minder m2's droge grond per inwoner blijft er schaarste. Tis een kwestie van juiste timing.

Blijft wel overeind dat mijn vriendin en ik 3 jaar terug een bewuste keuze hebben gemaakt wat m.i. een goede keuze is geweest waar ik absoluut geen spijt van heb en die ik met de kennis van nu alsnog gemaakt zou hebben. Ondanks de ingestorte huizenmarkt en de wetenschap dat we nu voor hetzelfde geld 10m2 meer woonoppervlak zouden kunnen kopen op een andere vergelijkbare plek.
pi_103081409
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 17:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Learn you fast, young padawan ;)
+1 :D
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:35:45 #121
194833 Hanoying
pi_103081789
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Hoe is dat een reactie op 'per se geen tophypotheek willen'?
De meeste mensen lenen wat ze maximaal kunnen krijgen zodat ze een beetje fatsoenlijk huis kunnen kopen. We zijn niet allemaal Basp's die na een erfenis alsnog een koopgarantappartement kopen met rustiek uitzicht op de plaatselijke minaret omdat we zonodig lage maandlasten willen hebben.

Jezelf afvragen ' waarom de meeste mensen eigenlijk geen 50 k in willen brengen' is helemaal waanzin natuurlijk. Als je van vers je uni of HBO komt heb je over het algemeen 0,0 euro op de bank en ben je al blij als je zonder schulden door je studie bent gekomen. Vervolgens ga je in het begin zo'n 1800 euro netto verdienen.Maar even acht jaar brood met soep eten zodat je 50 k op kunt sparen om het vervolgens allemaal als aanbetaling te gebruiken voor een huis dat ondertussen meer dan 50 k duurder is geworden terwijl je van de bank ook gewoon op dag 1 van je vaste contract het huis gefinancieerd had kunnen krijgen? Een huis dat ook nog eens een stuk lagere maandlasten had gehad dan het equivalent huren?

Tja.. Dan is de keuze voor veel mensen snel gemaakt hoor.

Je kunt dus wel arrogant stellen dat ' jij tenminste slim was door 50 k in te brengen' maar dan sluit je je ogen voor het feit dat de meeste starters die optie helemaal niet hebben. Dat nog los van het feit dat ik denk dat je beter en al je eigen geld had ingebracht en maximaal had geleend.

Dan had je nu tenminste echt een huis voor de komende 20 jaar gehad..
  Moderator vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:39:26 #122
16180 crew  CoolGuy
pi_103081890
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 17:35 schreef Hanoying het volgende:

[..]

De meeste mensen lenen wat ze maximaal kunnen krijgen zodat ze een beetje fatsoenlijk huis kunnen kopen. We zijn niet allemaal Basp's die na een erfenis alsnog een koopgarantappartement kopen met rustiek uitzicht op de plaatselijke minaret omdat we zonodig lage maandlasten willen hebben.

Jezelf afvragen ' waarom de meeste mensen eigenlijk geen 50 k in willen brengen' is helemaal waanzin natuurlijk. Als je van vers je uni of HBO komt heb je over het algemeen 0,0 euro op de bank en ben je al blij als je zonder schulden door je studie bent gekomen. Vervolgens ga je in het begin zo'n 1800 euro netto verdienen.Maar even acht jaar brood met soep eten zodat je 50 k op kunt sparen om het vervolgens allemaal als aanbetaling te gebruiken voor een huis dat ondertussen meer dan 50 k duurder is geworden terwijl je van de bank ook gewoon op dag 1 van je vaste contract het huis gefinancieerd had kunnen krijgen? Een huis dat ook nog eens een stuk lagere maandlasten had gehad dan het equivalent huren?

Je kunt dus wel arrogant stellen dat ' jij tenminste slim was door 50 k in te brengen' maar dan sluit je je ogen voor het feit dat de meeste starters die optie helemaal niet hebben. Dat nog los van het feit dat ik denk dat je beter en al je eigen geld had ingebracht en maximaal had geleend.

nee nee, ik stel niet dat ik slim was door 50k in te brengen. Nee, ik stel dat het slim is om te sparen. Je kunt wel zeggen dat iemand blij kan zijn als ie zonder schuld door de studie komt, en dat is voor een bepaalde groep mensen ook zo, maar dat betekent niet dat je dan maar een jaar later een huis moet gaan kopen als je daar eigenlijk nog geen rooie cent voor opzij hebt gezet.

Nou, kijk, ik heb een huis voor de komende 20 jaar. Of dat in jouw ogen ook zo is is helemaal niet interessant, want het gaat er om of ík dat vind, immers, ik woon er, niet jij.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:56:50 #123
36431 bleiblei
pi_103082504
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 17:35 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Je hebt imho helemaal gelijk op 1 punt.
Waarom zouden mensen direct na hun HBO/WO een huis moeten kunnen kopen?
Wat is dat voor een flauwekul dat dat als standaard wordt gezien?

Het is nooit, en dan bedoel ik ook echt nooit de leefstandaard geweest dat je na een hogere opleiding direct een flink huis kon kopen. Zeker niet op 1 inkomen. Ik snap ook niet dat de net afgestudeerden van tegenwoordig zo naief/dom/arrogant zijn om dat te denken? Net als de figuren die van mening zijn dat het achterlijk is dat je een flinke baan moet hebben om een flinke 2kapper te kunnen betalen. Mensen als onze eigen Vonkenboer hebben verrekte geluk hoor. Dat ze dat kunnen betalen! Dit is echt nooit normaal geweest. Wat ben je dan voor wereldvreemd figuur als je het nu raar vindt dat het nog steeds zo is. Er is ook helemaal niets mis met huren. Gelukkig hebben we in NL de mogelijkheid om te huren. En de mensen die last hebben van wachtlijsten zijn doorgaans de mensen die hun toekomst niet hebben kunnen voorspellen, te veel eisen hebben of geen geduld hebben. Tja, is ook niets mis mee, maar dan wordt het inderdaad net wat moeilijker dan sociale woningbouw.

En klagen dat huizen zo duur zijn? Joh, we verdienen gewoon verrekte veel. Alles is na rato. In Londen, Parijs of Berlijn betaal je 3ton voor een zolderkamertje. Daar kan je hier nog in Amsterdam een leuk appartement van kopen, in een grote stad een leuk rijtjeshuis met tuin of zelfs in de buitengebieden met geluk een aardige 2kapper.

Waar ik zelf wel issues mee heb (terwijl het natuurlijk gewoon iedereen' eigen keuze is) is scheef wonen in sociale woningbouw. Mensen die prima kunnen kopen of privaat huren maar sociale huurwoningen bezet houden onder het mom "ja, maar ik ben toch gek om een huis te kopen voor 250K terwijl ik hier zit voor 300 euro per maand"? Groot gelijk, is lekker goedkoop! Maar je blokkeert wel lekker asociaal een systeem dat geld kost en bedoeld is voor mensen die het echt nodig hebben. Andere mensen dan jij.
pi_103084329
Hannoying beetje gefrusteerd dat je nu nog niets naar je zin kan kopen dat je mij in deze discussie zo denigrerend neer moet zetten met een appartement waar ik wel blij mee ben. En die minaretten moet je toch flink voor zoeken, westpoint is toch een stuk prominenter aanwezig in mijn super uitzicht.
pi_103084526
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 18:49 schreef Basp1 het volgende:
Hannoying beetje gefrusteerd dat je nu nog niets naar je zin kan kopen dat je mij in deze discussie zo denigrerend neer moet zetten met een appartement waar ik wel blij mee ben. En die minaretten moet je toch flink voor zoeken, westpoint is toch een stuk prominenter aanwezig in mijn super uitzicht.
Gast, jij woont gewoon in Tilburg? :o
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')