abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116624358
Maar waar komt dat wiel dan?
met een koekje
  dinsdag 11 september 2012 @ 12:11:34 #177
149959 SQ
snelle trees
pi_116638642
dat ik dit topic nog niet eerder heb gezien :o
Tof huis zeg, en veel overeenkomsten met onze klusperikelen destijds! :D
disclaimer
  zondag 16 september 2012 @ 13:43:15 #178
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_116845807
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 22:26 schreef koffielepel het volgende:
Maar waar komt dat wiel dan?
Dat wordt het stuur :) Vandaag hopelijk nog een update, net terug van weggeweest...
  maandag 17 september 2012 @ 09:09:09 #179
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_116880287
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 september 2012 12:11 schreef Stormqueen het volgende:
dat ik dit topic nog niet eerder heb gezien :o
Tof huis zeg, en veel overeenkomsten met onze klusperikelen destijds! :D
En de mijne van nu. Ik zit nu in de fase dat de elektra een stuk brakker blijkt te zijn dan ik gedacht had :') :P.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  woensdag 19 september 2012 @ 19:45:51 #180
14320 TR08
pi_116994918
En weer een update...inmiddels enige dagen geleden heb ik de eerste plankjes in elkaar geschroefd...

We zijn tuinmeubilair aan het klussen :)

Dat heet...eerst gaat dit een tijdje in de woonkamer staan en als we gespaard hebben voor een mooie bank in de woonkamer en de tuin verbouwd is gaat dit de tuin in :)

Ik heb een bank, een tafeltje en 2 zitjes ontworpen. 1 zitje is al af. De zitjes en het tafeltje zijn zo gemaakt dat ze meteen als chaise longue kunnen fungeren bij de bank.

We hebben voor het ontwerpen eerst standaard kussens gekocht en toen het meubilair passend gemaakt op de kussens. Sommigen maken eerst een bankje en moeten dan de hoofdprijs betalen voor kussens op een speciale maat...een tip voor de geinspireerden :)
pi_117014211
Gaaf! Gaan jullie de meubels lakken of beitsen?
Klussen deel 1 en 2
  donderdag 20 september 2012 @ 09:31:29 #182
149959 SQ
snelle trees
pi_117014336
Tof!
Ik heb echter wel de overtuiging dat kussens zelf maken goedkoper kan zijn dan kant en klaar, maar ik ben wel benieuwd naar de constructie!
disclaimer
pi_117017294
Ah tof! Ik wil ook zoiets gaan maken, kan je een grove schatting van de kosten van het materiaal e.d. posten?
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_117018449
Gaaf, maar voor buiten zou ik de planken van de bank iets van elkaar gemaakt hebben, met het oog op een regenbui, dan kan het water sneller weg
pi_117020107
Blijven die kussens goed liggen of schuiven ze weg onder je kontje?
  donderdag 20 september 2012 @ 13:02:47 #186
14320 TR08
pi_117020422
De planken (gebeitst voor montage) liggen 5mm uit elkaar en de kussens blijven goed liggen :)

Ik heb het steigerhout niet knetterglad geschuurd en dat helpt goed tegen het verschuiven.

Steigerhout was voor dit inclusief wat andere projecten 200 euro (12,50 per plank). Puur in de bank zelf zit een plank of 8 dus zeg 100,- met dan wat resthout dat ik voor andere projecten ook in kan zetten.

Voor 200,- aan steigerhout heb ik:
-TV meubel (zie eerdere posts, hij wordt nog uitgebreid)
-Bank
-2 zitjes
-Tafeltje

De kussens weet ik even niet meer wat ze gekost hebben.

Iets anders nog: Ik heb zelfborende torx schroeven genomen, dat is ook heel fijn. Ik heb zelfs bij schroeven dichtbij de randen niet een keer gehad dat het hout gaat splijten.
  vrijdag 21 september 2012 @ 23:48:06 #187
14320 TR08
pi_117097948
Update: De kussens waren 40 euro per setje van zitting + rugleuning. Voor de bank dus 120,- :)
pi_117101689
Super leuke bank!

Denk wel (zoals ze hier ook eerder zeiden) dat je em weg zult moeten houden van directe regen. Ik heb menig knutselproject van m'n vader zien rotten omdat hij ze persé niet wilde lakken of beitsen en ze in de volle regen stonden.
  zaterdag 22 september 2012 @ 09:12:59 #189
14320 TR08
pi_117106945
Dat komt goed :)
pi_117418522
Mooie tuinmeubels! :D
Ben benieuwd hoe je ze gaat behandelen (beits?).
  zondag 30 september 2012 @ 18:29:44 #191
14320 TR08
pi_117431443
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
;)

Vandaag...beginnen wij met een formule :)
  zondag 30 september 2012 @ 18:30:01 #192
14320 TR08
pi_117431453
Oh TR08, wat doe je wetenschappelijk! Vertel ons meer! :9~
  zondag 30 september 2012 @ 18:33:39 #193
14320 TR08
pi_117431597
Nou lieve kijkbuiskinderen, deze formule beschrijft warmte geleiding van binnen naar buiten (of andersom) door een cilinder. Nu zul je je afvragen wat je daar mee moet...en dan komen we bij de klus van deze dag :)

Ik heb verwarmings leidingen geisoleerd die door de grond lopen.

Pics volgen in deze post terwijl ik ze bewerk :)

Zo begint het:

CV leidingen lopen van uit de bijkeuken (rechts) naar de woonkamer (voor).

Die graven we dus eerst even uit :)

Terwijl ik dit deed was de ketel ook aan het stoken (even opwarmen na weekendje weg geweest) en je kon goed voelen dat ze warm waren. Ook de schutbuis om de leidingen was echt warm. De CV water temperatuur was tijdens de klus nog maar een graad of 35 dus je kunt je voorstellen dat dat bij 60 graden nog een flink stuk erger is. De schutbuizen hadden ook rondom kalk aanslag, een teken dat de temperatuur lokaal inderdaad vrij hoog wordt als de CV aan is.

Dan de isolatie eromheen:

Vlakbij de tuindeuren het laatste kleine stukje naar de woonkamer:

De scherpe kijker ziet dat ik een wat blond momentje gehad heb: De leidingen waren onder de grond een flink stuk langer dan ik dacht. Blijkbaar heb ik me eerder boven de grond vermeten. Gelukkig had ik nog wat stukjes isolatie over voor wat kleinere pijpen en dan kun je van 2 schalen en wat duct tape mooi 1 schaal maken. Het zit niet heel tof maar uiteindelijk wel rondom de pijp en onderin wil je toch een kiertje hebben zodat eventueel vocht altijd naar onderen weg kan lopen.

En toen was alles weer dicht :)

[ Bericht 12% gewijzigd door TR08 op 30-09-2012 19:28:37 ]
pi_117433453
De ware klussert koopt ruim in. En op maandag morgen ruilt hij weer in.
Jeroentje.
  zondag 30 september 2012 @ 19:21:14 #195
14320 TR08
pi_117433555
Totale inspanning was 3 uur + een uurtje spullen kopen en een uurtje rekenen.

Kosten voor de isolatie waren 45,- oid omdat de isolatie diameter erg groot was. De winkel heeft de mantels voor mijn CV pijpen speciaal aan laten rukken.

En nu komt natuurlijk de vraag hoeveel warmte ik nou eigenlijk binnen hou hier mee. Welnu, kijk luister en huiver nu we beginnen aan de wetenschap :)

De uitgangspunten:
-Ik stook meestal met een CV temperatuur (heen) van max 50C.
-De bodem temperatuur neem ik aan op gemiddeld 5C in de tijd dat ik stook.
-De CV retour temperatuur neem ik aan op 20C kouder dan de heen temperatuur, ofwel 30C.
-De warmtegeleiding van de bodem (enigszins nat compact zand) neem ik aan op 2W/mK

Aanname 1 is vrij goed. Aanname 2 en 3 ben ik wat onzekerder van, ik denk dat de bodem een paar graadjes warmer is gemiddeld. Aanname 4 is wat aan de lage kant, natte bodems geleiden eigenlijk vaak meer richting 2.5W/mK.

Maar voor het eerste schot voor de boeg is dit een leuk eind in de richting.

Het thermische model heeft is als volgt opgebouwd
-Diameter CV pijp: 28mm
-Diameter schutbuis: 51mm, warmte overdracht 15W/m2K (natuurlijke convectie in een lucht gevulde schutbuis)
-Isolatie dikte 10mm
-Diameter zand heb ik gevarieerd. Je moet op gegeven moment aannemen dat op een bepaalde afstand van de leiding het zand de temperatuur heeft van de omgeving, de locatie waar je die grens legt heeft invloed op je warmte verlies.
-Leiding lengte: 4m10 per pijp. Samen dus 8m20.

Het resultaat:

Ofwel het verlies is ongeveer bijna een kilowatt bij de ongeisoleerde leiding :o

Tijdens stoken kan dit betekenen dat 10-20% van het gasverbruik tbv stoken op deze manier de grond in gedrukt wordt.

Ons verbruik tbv stoken was in het eerste jaar een m3 of 2500, in het tweede jaar circa 2000. Daarvan is dus de afgelopen jaren ongeveer zeg 15% ofwel 675m3 gestopt in het verwarmen van de tuin :') De kosten voor een m3 gas in ons huidige contract zijn circa 47 cent (ex vastrecht) dus dit heeft ons circa 320,- gekost in de afgelopen 2 stook seizoenen.

De investering was 45,- dus het verdient zich in 2 koude maanden ongeveer terug :)

Zie hier het rekenmodel
  zondag 30 september 2012 @ 19:21:59 #196
14320 TR08
pi_117433579
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 19:18 schreef jpajs het volgende:
De ware klussert koopt ruim in. En op maandag morgen ruilt hij weer in.
Uhm ja dat had ik ook gedaan....probleem is alleen dat ik me niet een klein beetje vermeten had :')
pi_117522053
Ik moet dit topique volgen want ik geniet er van.
Top bezig TR08!!!

En gefeliciteerd met de kleine!
  woensdag 3 oktober 2012 @ 00:24:40 #198
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_117532543
quote:
99s.gif Op zondag 30 september 2012 19:21 schreef TR08 het volgende:
En nu komt natuurlijk de vraag hoeveel warmte ik nou eigenlijk binnen hou hier mee. Welnu, kijk luister en huiver nu we beginnen aan de wetenschap :)
:D :9~ _O_ _O_ _O_
  Moderator woensdag 3 oktober 2012 @ 19:16:59 #199
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_117557133
quote:
99s.gif Op zondag 30 september 2012 19:21 schreef TR08 het volgende:
Totale inspanning was 3 uur + een uurtje spullen kopen en een uurtje rekenen.

Kosten voor de isolatie waren 45,- oid omdat de isolatie diameter erg groot was. De winkel heeft de mantels voor mijn CV pijpen speciaal aan laten rukken.

De uitgangspunten:
-Ik stook meestal met een CV temperatuur (heen) van max 50C.
-De bodem temperatuur neem ik aan op gemiddeld 5C in de tijd dat ik stook.
-De CV retour temperatuur neem ik aan op 20C kouder dan de heen temperatuur, ofwel 30C.
-De warmtegeleiding van de bodem (enigszins nat compact zand) neem ik aan op 2W/mK

Aanname 1 is vrij goed. Aanname 2 en 3 ben ik wat onzekerder van, ik denk dat de bodem een paar graadjes warmer is gemiddeld. Aanname 4 is wat aan de lage kant, natte bodems geleiden eigenlijk vaak meer richting 2.5W/mK.

Maar voor het eerste schot voor de boeg is dit een leuk eind in de richting.

Het thermische model heeft is als volgt opgebouwd
-Diameter CV pijp: 28mm
-Diameter schutbuis: 51mm, warmte overdracht 15W/m2K (natuurlijke convectie in een lucht gevulde schutbuis)
-Isolatie dikte 10mm
-Diameter zand heb ik gevarieerd. Je moet op gegeven moment aannemen dat op een bepaalde afstand van de leiding het zand de temperatuur heeft van de omgeving, de locatie waar je die grens legt heeft invloed op je warmte verlies.
-Leiding lengte: 4m10 per pijp. Samen dus 8m20.

Het resultaat:
[ afbeelding ]

Ofwel het verlies is ongeveer bijna een kilowatt bij de ongeisoleerde leiding :o

Tijdens stoken kan dit betekenen dat 10-20% van het gasverbruik tbv stoken op deze manier de grond in gedrukt wordt.

Ons verbruik tbv stoken was in het eerste jaar een m3 of 2500, in het tweede jaar circa 2000. Daarvan is dus de afgelopen jaren ongeveer zeg 15% ofwel 675m3 gestopt in het verwarmen van de tuin :') De kosten voor een m3 gas in ons huidige contract zijn circa 47 cent (ex vastrecht) dus dit heeft ons circa 320,- gekost in de afgelopen 2 stook seizoenen.

De investering was 45,- dus het verdient zich in 2 koude maanden ongeveer terug :)

Zie hier het rekenmodel
Kijk dit zijn nu eens van dat soort posts waar we binnen K&W echt wat aan hebben !
Dat het isoleren van een paar cv-leidingen nog zoveel teweeg kan brengen wat betreft het besparen van energie ^O^

Alleen viel mij op dat jou cv leidingen niet heel erg diep in de grond liggen.
Is daar een reden voor ? :P

Ik weet in ieder geval zeker dat ik straks mijn cv-leidingen die in de grond (van de woning naar de schuur) in ieder geval erg goed ga isoleren. Dat warmteverlies is anders wel heeeel erg groot

Goed gedocumenteerd trouwens ! ^O^
  donderdag 4 oktober 2012 @ 21:38:24 #200
14320 TR08
pi_117605324
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 19:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Kijk dit zijn nu eens van dat soort posts waar we binnen K&W echt wat aan hebben !
Dat het isoleren van een paar cv-leidingen nog zoveel teweeg kan brengen wat betreft het besparen van energie ^O^
Ik ben gaaf :7 ik weet het 8-)

Laat de complimenten vooral blijven komen :P
quote:
Alleen viel mij op dat jou cv leidingen niet heel erg diep in de grond liggen.
Is daar een reden voor ? :P
Jaaa nou....daar is een reden voor. Kun je een lang verhaal van maken maar bottom line is dat er bij de aanleg gewoon domweg niet dieper gegraven is. Ons huis is hier en daar wat matig verbouwd vroeger en dit is een van de dingen waar men minder trots op hoeft te zijn.

Mijn eerste gok voor deze diepte is dat ze zo netjes in lijn met 2 hele dikke CV headers in de kruipruimte uit komen. Dat lijkt allemaal recht in lijn op dezelfde hoogte te zitten.
quote:
Ik weet in ieder geval zeker dat ik straks mijn cv-leidingen die in de grond (van de woning naar de schuur) in ieder geval erg goed ga isoleren. Dat warmteverlies is anders wel heeeel erg groot

Goed gedocumenteerd trouwens ! ^O^
Goed plan :)

Ik kan je aanraden om ook even goed te zoeken naar extra dikke isolatie. Ik heb zelf vanwege tijdsdruk niet de dikste genomen die te krijgen was (geen spijt van het onder tijdsdruk genomen compromis overigens) maar als ik meer gelegenheid had gehad om de dikste isolatie te kopen was het huidige verlies nog een keer door 2 gegaan tegen geringe meerkosten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')