Totale inspanning was 3 uur + een uurtje spullen kopen en een uurtje rekenen.
Kosten voor de isolatie waren 45,- oid omdat de isolatie diameter erg groot was. De winkel heeft de mantels voor mijn CV pijpen speciaal aan laten rukken.
En nu komt natuurlijk de vraag hoeveel warmte ik nou eigenlijk binnen hou hier mee. Welnu, kijk luister en huiver nu we beginnen aan de wetenschap

De uitgangspunten:
-Ik stook meestal met een CV temperatuur (heen) van max 50C.
-De bodem temperatuur neem ik aan op gemiddeld 5C in de tijd dat ik stook.
-De CV retour temperatuur neem ik aan op 20C kouder dan de heen temperatuur, ofwel 30C.
-De warmtegeleiding van de bodem (enigszins nat compact zand) neem ik aan op 2W/mK
Aanname 1 is vrij goed. Aanname 2 en 3 ben ik wat onzekerder van, ik denk dat de bodem een paar graadjes warmer is gemiddeld. Aanname 4 is wat aan de lage kant, natte bodems geleiden eigenlijk vaak meer richting 2.5W/mK.
Maar voor het eerste schot voor de boeg is dit een leuk eind in de richting.
Het thermische model heeft is als volgt opgebouwd
-Diameter CV pijp: 28mm
-Diameter schutbuis: 51mm, warmte overdracht 15W/m2K (natuurlijke convectie in een lucht gevulde schutbuis)
-Isolatie dikte 10mm
-Diameter zand heb ik gevarieerd. Je moet op gegeven moment aannemen dat op een bepaalde afstand van de leiding het zand de temperatuur heeft van de omgeving, de locatie waar je die grens legt heeft invloed op je warmte verlies.
-Leiding lengte: 4m10 per pijp. Samen dus 8m20.
Het resultaat:
![ngri50.jpg]()
Ofwel het verlies is ongeveer bijna een kilowatt bij de ongeisoleerde leiding
Tijdens stoken kan dit betekenen dat 10-20% van het gasverbruik tbv stoken op deze manier de grond in gedrukt wordt.
Ons verbruik tbv stoken was in het eerste jaar een m3 of 2500, in het tweede jaar circa 2000. Daarvan is dus de afgelopen jaren ongeveer zeg 15% ofwel 675m3 gestopt in het verwarmen van de tuin

De kosten voor een m3 gas in ons huidige contract zijn circa 47 cent (ex vastrecht) dus dit heeft ons circa 320,- gekost in de afgelopen 2 stook seizoenen.
De investering was 45,- dus het verdient zich in 2 koude maanden ongeveer terug
Zie hier het rekenmodel