Vandaag weer een kleine update:
-Onze nieuwe schoorsteen is voor het eerst geveegd. Nooit eerder een schoorsteenveger langs laten komen dus ik wilde wel eens weten hoe dat zou gaan.
Her en der info in gewonnen: Een collega van me beveelde Jacosta (Enschede) aan, die hadden bij hem goed en netjes werk geleverd. Deze daarom ook maar bij mij laten komen

Kosten voor het vegen waren 40 euro en ze waren heel snel en netjes klaar

Eerder had hij een andere gehad (met verwaarloosbaar prijsverschil) en die had er een ontzettende tering bende van gemaakt. Voor 40 euro ga ik liever op safe dus toen deze firma laten komen

Zie hier de truc om de woonkamer schoon te houden:
![16051z7.jpg]()
Verder nog een andere thermostaat geregeld (tweedehandsje voor 20,-). Ik zit op mijn werk naast een oud Nefit Ingenieur die mee ontwikkeld heeft aan mijn ketel (Ecomline HRC30). Na rijp beraad met deze man gegaan voor een Nefit Moduline 30. Deze is rond dezelfde tijd als mijn ketel ontwikkeld en heeft ontzettend veel mogelijkheden. Voor mij als nerd en voor mijn ketel is dit de beste keus qua thermostaten

![2ziy9ds.jpg]()
Enige nadeel van de thermostaat is dat het bedienen van de geavanceerdere functies wat complex is.
Als je hem heel eenvoudig wilt gebruiken heb je gewoon de temperatuurknop die je op een temperatuur zet en dan stookt hij daar wel heen. Net als bij elke andere klassieke thermostaat.
Hij heeft de mogelijkheid om 70 schakelpunten voor temperaturen in de week in te programmeren en ook mogelijkheden om het verwarmen van de warm tapwater boiler uit te zetten bij het inschakelen van de "ECO" stand (=minimum temperatuur voor de woonkamer + evt tapwater verwarming uit). Daarmee meteen de eerste blunder gemaakt:
-Ik ging er vanuit dat de boiler zou afkoelen totdat je gaat tappen en dat de ketel bij tappen meteen zou gaan stoken.
Dat is niet het geval. De ketel heeft geen tap detectie, er wordt alleen gemeten aan de temperatuur in het vat. De ketel weet dus feitelijk niet of je warm tapwater uit je kraan wil of dat de boiler gewoon is afgekoeld.
Lang verhaal kort: Vanmorgen sta ik onder de douche, eerst lekker warm, toen kouder kouder kouder....en toen maar heel snel onder de douche uit

Ik heb dus eerst nog even op het laatste restje warm water kunnen douchen en toen was de buffer op
Misschien maar eens kijken of ik hier slim gebruik van kan maken bij weekendjes weg oid.
Oh ja en maandag komen ze de spouw isoleren