abonnement Unibet Coolblue
pi_102805604
Hoi fokkers!

Al een paar weken kom ik regelmatig in dit forumgedeelte, om vervolgens na het bekijken van enkele heerlijke gerechten mijn computer weer uit te zetten..

Maar wat ik mis is eigenlijk een topic over makkelijk/ normale tot gemiddelde maaltijden die in ca 15 tot 30 minuten te bereiden zijn...

Zelf ben ik student, en 9 vd 10 keer loop ik in de AH met het idee nu eens lekker en gezond en gevarieerd te koken, om er vervolgens achter te komen dat ik geen idee heb wat ik eigenlijk moet pakken en waar te beginnen.

Geen ervaring en geen inspiratie hebbend, gecombineerd met totale onwetendheid over welke producten wel- en niet bij elkaar passen eindig ik 9 van de 10 keer weer met een stoommaaltijd of maaltijdsalade, die ik ondertussen ook wel kan dromen.

Daarnaast vind ik koken op zich best leuk, alleen zullen jullie begrijpen dat een truffelcompote niet echt mijn doelstelling is...

Wat zoek ik dus in dit topic? Ideeen / recepten van lekkere gerechten. Tips & Trucs. Het hoeft echt geen broodje kroket te zijn oid, maar bepaalde wok/rijst indische gerechten, hollandse maaltijden ( hoe maak ik snel een lekkere stamppot ? ) , andere ideeen. De supermarkten liggen vol met de meest lekkere ( en gezonde ) producten, maar ik heb geen idee waarvoor ze te gebruiken, of in welke combinatie !

Ik hoop op jullie hulp..
pi_102805759
Rijst, paprika, peper, tomaat, 1 ui, een pond kipfiletblokjes, woksaus(smaak zelf kiezen), haricovertjes erbij.

Begin met de kip te bakken in zonnebloemolie, als de kip gaar wordt sojasaus(of een andere soort) toevoegen, daarna de gesneden groente erbij voegen, meer sojasaus, nog 10-15 minuten bakken tot het lekker gaar is en de smaken gemengd zijn.
Daarnaast je rijst koken.

Zit je goed te eten.
Ik ben niet gek, ik ben een rolluik!
pi_102805831
Toen ik pas het huis uit ging ben ik begonnen met de pakjes van de Knorr en Honig.
Simpel beginnen met macaroni. Wat groentes er bij (staat op de verpakking wat je nodig hebt) en later wissel je af met andere groenten.

Gewoon lezen wat er op de verpakking staat, kan niet mis gaan.
Of je moet niet weten hoe je water aan de kook brengt. In dat geval heb je een probleem...
"Time to go clubbing. Watch out baby-seals!"
pi_102805954
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 13:28 schreef Zandman030 het volgende:
Rijst, paprika, peper, tomaat, 1 ui, een pond kipfiletblokjes, woksaus(smaak zelf kiezen), haricovertjes erbij.

Begin met de kip te bakken in zonnebloemolie, als de kip gaar wordt sojasaus(of een andere soort) toevoegen, daarna de gesneden groente erbij voegen, meer sojasaus, nog 10-15 minuten bakken tot het lekker gaar is en de smaken gemengd zijn.
Daarnaast je rijst koken.

Zit je goed te eten.
^O^ Dit soort dingen dus... Deze staat voor maandag.

Moet kip nog gekruid worden eigenlijk? Had laatst het geweldige idee om iets met gehaktballetjes te maken voor mijn huisgenoten, maar dat gehakt was dus niet te vreten omdat ik niet wist dat er nog specerijen door het vlees moesten worden gedaan }:|

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 13:30 schreef freshy98 het volgende:
Toen ik pas het huis uit ging ben ik begonnen met de pakjes van de Knorr en Honig.
Simpel beginnen met macaroni. Wat groentes er bij (staat op de verpakking wat je nodig hebt) en later wissel je af met andere groenten.

Gewoon lezen wat er op de verpakking staat, kan niet mis gaan.
Of je moet niet weten hoe je water aan de kook brengt. In dat geval heb je een probleem...
Dat moet nog net lukken denk ik...

Staat er op die pakjes knor wat ik verder nodig heb aan ingredienten? Het probleem is een beetje dat die hoeveelheden vaak voor 2 of meer personen zijn, en dat mijn huisgenoten echt lapswanzen zijn die om 4 uur een broodje doner halen, om 8 uur nog een keer een baal patat bij de snackbar en vlak voor het slapen nog een pizza naar binnen werken...
pi_102806011
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 13:34 schreef Mister_Bojangles het volgende:

[..]

^O^ Dit soort dingen dus... Deze staat voor maandag.

Moet kip nog gekruid worden eigenlijk? Had laatst het geweldige idee om iets met gehaktballetjes te maken voor mijn huisgenoten, maar dat gehakt was dus niet te vreten omdat ik niet wist dat er nog specerijen door het vlees moesten worden gedaan }:|
Nou, die sojasaus zorgt wel voor de smaak hoor. Je hebt daarnaast ook van die kruidenmixen voor kip enzo. Dat is op zich ook wel makkelijk om je vlees te kruiden. Anders kun je nog altijd voor de standaard zout en peper gaan.
Who motivates the motivator?
pi_102806092
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 13:36 schreef Spouwerranger het volgende:

[..]

Nou, die sojasaus zorgt wel voor de smaak hoor. Je hebt daarnaast ook van die kruidenmixen voor kip enzo. Dat is op zich ook wel makkelijk om je vlees te kruiden. Anders kun je nog altijd voor de standaard zout en peper gaan.
Niet te veel peper, had er de vorige keer een rode en een gele paprika in zitten, met daarnaast 2 groene pepers. Ik had ook de kip extra gekruid en dit leverde een pittige smaaksensatie op waarbij de tranen over mijn wangen rolden. Was net te pittig, wel lekker fris en de haricovertjes worden ook lekker knapperig in de pan! ^O^ :Y)
Ik ben niet gek, ik ben een rolluik!
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 13:39:44 #7
154952 spoor4
Spoort niet
pi_102806100
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 13:34 schreef Mister_Bojangles het volgende:

Het probleem is een beetje dat die hoeveelheden vaak voor 2 of meer personen zijn, en dat mijn huisgenoten echt lapswanzen zijn die om 4 uur een broodje doner halen, om 8 uur nog een keer een baal patat bij de snackbar en vlak voor het slapen nog een pizza naar binnen werken...
Het is goedkoper om een grotere hoeveelheid te maken (bijv. voor 4 personen) en dan drie porties in te vriezen. Vervolgens wissel je dan gewoon af.
pi_102806131
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 13:39 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Het is goedkoper om een grotere hoeveelheid te maken (bijv. voor 4 personen) en dan drie porties in te vriezen. Vervolgens wissel je dan gewoon af.
Bedacht ik me ook pas net :P Straks even van die goedhoud bakjes halen bij blokkert.
pi_102806438
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 13:34 schreef Mister_Bojangles het volgende:

Had laatst het geweldige idee om iets met gehaktballetjes te maken voor mijn huisgenoten, maar dat gehakt was dus niet te vreten omdat ik niet wist dat er nog specerijen door het vlees moesten worden gedaan }:|

niet weten hoe...maar goed..alles is te leren
zo doe ik het..maar iedereen doet het op z'n eigen manier..

flikker wat gehakt in een kom
snipper een klein uitjes en doe die erbij
klop een eitje en giet ongeveer een kwart tot de helft bij het gehakt
beetje kneden...paneermeel bij pleuren tot dat het weer een beetje een vaste massa wordt
sambal en ketjap naar smaak toevoegen (niet te ruig beginnen dus)
kleine balletjes draaien, nee geen soep balletjes
ipv 1 grote bal pp maak je nu 3 stuks ofzo
is lekkerder en makkelijker te braden
....dat zijn de heerlijke ballen van MrNiles :9
pi_102806517
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 13:50 schreef MrNiles het volgende:

[..]

....dat zijn de heerlijke ballen van MrNiles :9
:{
Ik ben niet gek, ik ben een rolluik!
pi_102806552
Pasta natuurlijk:
Gehakt (wel kruiden!) , ui, prei en/of courgette, paprika, evt tomaat in de koekepan wok.
Dan pot saus erbij, Jumbo mild (naam verder kwijt) is wel te doen.
Pasta koken en als alles klaar is de pasta door de sausmix en nog ff goed roeren.

Kip met rijst en pindasaus:
Duurt ff langer want moet 30-40 minuten marineren maar is echt fucking lekker.
Kip marineren met:
Kipkruiden, (marinade) ketjap, lading knoflook (wel persen he) en Patak's Mild Curry KruidenPASTA (Albert Heijn te koop) 1 vlalepel per kipfilet.

(niet de kruidensaus maar de PASTA)

Bakken met ui, prei, tomaat op niet te hoog vuur in koekepan of wok.
Rijst erbij, pindasaus erbij.

Lekkah lekkah.
pi_102806694
Kip moet je dus 30-40 minuten in de marinaden laten weken ofzo ?

Verder bedankt mensen ik krijg precies wat ik hoopte :D
pi_102806736
Men neme drie ons gerookte spekstukjes.... hoeft niet duur te zijn die kan je al kopen vanaf 70ct en een oven-afbak knoflookstobrood..... Alvorens de spek in de pan te gooien eerst het vuur ontlichten en de pan tot een matig tot hete temperatuur brengen... Boter is niet nodig omdat het spek reeds vanzichzeld vet bevat...( het spreekwoordelijke "in zijn eigen vet gaarkoken is hier dus ook echt van op toepassing )

.. Als de pan dan eenmaal op temperatuur is gekomen gooit men de spekstukjes in de pan en mede gooit met het afbakstokbrood in de oven, die men op een temperatuur van 200 graden ongeveer 17 minuten aan laat staan.....Eventueel als het budget toereikend is de stokbrood met kaas bedekken ( mjammie mjammie )

Dan als de spek goed is doorbakken gooit men de laatste tien minuten er nog wat grofgesneden paprika stukken bij ...

Dit alles serveren met een pilsje....van een goed kwaliteit, men neme bijv een Schultenbrau gebrouwen volgens het Duitse Reinheitsgebot, dekt teven de tafel romantisch met een kaars en of als je alleen bent eventueel samen met de poes of een flitsend magazine....
pi_102806750
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 13:52 schreef Zandman030 het volgende:

[..]

:{
_O-
pi_102806760
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 14:01 schreef MrNiles het volgende:

[..]

_O-
:9
Ik ben niet gek, ik ben een rolluik!
pi_102806801
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 13:59 schreef Mister_Bojangles het volgende:
Kip moet je dus 30-40 minuten in de marinaden laten weken ofzo ?

Verder bedankt mensen ik krijg precies wat ik hoopte :D
Juist
Kip marineren met:
Kipkruiden, (marinade) ketjap, lading knoflook (wel persen he) en Patak's Mild Curry KruidenPASTA (Albert Heijn te koop) 1 vlalepel per kipfilet.

Die hele brut 30-40 minuten laten staan.

Bakken doe ik trouwens met olijfolie.

Behalve hamlappen, steaks ed natuurlijk
pi_102806974
Ik neem aan dat je een vriezertje hebt? Thuis?

Dan is deze wel lekker ( is even een uurtje werk maar dan heb je voor drie dagen eten in de vriezer ) : zelfgemaakte kippensoep ...


ha is echt niet te vergelijken met soep uit blik..... als je verkouden begint te worden? dan knap je echt op van een puur natuur en vers zelfgemaakt kippensoepje ....

men neme een pannetje met water ( maakt niet zoveel uit hoeveel ) en men gooie daar drumstickjes in,,,,,, liefst lekker veel,,,,, en daarna uiersnipjes...en wat knoflook...wat peper zout en eventueel wat peterselie en/of verse koriander...... eventueel wat erg lekker is is verse stukjes kool erbij.......nadeel is wel dat een kool nogal groot is en die moet dan binnen een week opgemaakt worden...... en last but not least?? onmisbaar in elke kwaliteits keuken : een snufje vetsjin

laat dit ongeveer 45min tot 60min op een zacht vuurtje staan met deksel en daarnaa moet je de drumstickjes eruit halen...even wat af laten koelen .....wat volgt is eenbeetje vies werkje...je moet alle kip handmatig van de botjes halen.... en dan terug gooien in de pan...

nou ja dan eventueel nog een lekker knoflook stokbroodje met kaas erop ( geen milde kaas das niet lekker maar lekker zoute jong belegen goudse kaas ) in de oven doen... en eventueel nog wat verse tomaatstukjes of paprika bij de soep gooien..... en natuurlijk een lekker pislje erbij serveren ( bijv een duitse kwaliteits schultenbrau ( gebraut nach reinsheits gebot )

en dan is het smullen geblazen en mjammie mjammie
pi_102807055
30-40min? ik gooi t meestal de avond te voren al in de marinade :D

Schnelle (studenten)maaltijden
http://www.mijnstudentenleven.nl/maaltijden/
http://www.budgetkoken.be/

even googlen doet ook wonderen ;)

er zijn overigens ook genoeg kookboeken te vinden voor snelle (eenpersoons) maaltijden, goedkopere recepten, voor op kamers, etc.

Veel supermarkten hebben ook wel (budget)recepten (AH, Dekamarkt, en er staat ook altijd een budget-menu in de boodschappen)
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 14:13:59 #19
208890 June.
Seriously?
pi_102807152
Ik maak vaak pasta's als ik weinig tijd heb:

Met pesto: doe wat magere spekreepjes en een gesneden uitje in in een pan en bak het aan. Ondertussen ook de pasta koken. Als dit gaar is roer dan het ui-spekreepjes mengsel door de pan met de pasta. En hierbij voeg je dan wat groene (of rode) pesto uit een potje erbij. Ook lekker als je op het laatste moment nog wat gesneden mozzarella toevoegt.

Met spinazie: uitje, hamblokjes/spekreepjes/gehakt en champignons in een pan opbakken. Vervolgens spinazie a la crème (uit de diepvries) erbij toevoegen, wachten totdat het ontdooid is en dan wat creme fraiche erbij toevoegen. Ondertussen de pasta koken et voila.

Met gewone normale rode saus: bak een uitje en wat hamblokjes/spekreepjes/gehakt in een pan. Vervolgens een pot tomatenblokjes eraan toevoegen en een blikje tomatenpuree (even proeven hoeveel je wil toevoegen), dan wat oregano of italiaanse kruiden erbij toevoegen en wat knoflook. En ondertussen weer de pasta koken.

En dat alles doe ik vaak met een salade erbij :9
Shine bright like a diamond.
pi_102807198
Je kunt ook veel dingen maken die je dan invriest ofzo. Pastasaus een grote pan maken en portiezakjes in de vriezer. Hoef je alleen maar pasta te koken en de saus ff in de magnetron.

Zelfde geldt voor stamppotten, maak een grote pan en vries de rest in. :)
[b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
YES! The rhythm, the rebel.
pi_102807268
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 14:15 schreef Kluts het volgende:
Je kunt ook veel dingen maken die je dan invriest ofzo. Pastasaus een grote pan maken en portiezakjes in de vriezer. Hoef je alleen maar pasta te koken en de saus ff in de magnetron.

Zelfde geldt voor stamppotten, maak een grote pan en vries de rest in. :)
En soms smaken kliekjes extra lekker ook nog eens....
pi_102807321
rauw andijvie stampot: zak gesneden andijvie, aardappels schillen, in gelijke stukken snijden, en koken. daarna stampen met klontje boter en/of scheutje melk. uitje snipperen en erdoor mikken, de andijvie erdoor:klaar.

rijst koken,bekertje creme fraishe in een pan gooien met bouilon blokje(kip), op laag vuur verwarmen tot het blokje gesmolten is. sausje erdoor mikken als de rijst klaar is.
zelf vind ik sperzieboontjes er altijd lekker bij. stukje vlees naar keuze eventueel (ben niet zon vleeseter xD)
pi_102807339
Top mensen!

@ Tickle = > ah recepten heb ik inderdaad al geprobeerd, maar vind ik toch wat omslachtig vaak. Verder leek het me gewoon leuk om het hier eens te vragen en heb al aardig wat goede tips gehad :)

Heb verder gewoon een prima keuken met koelkast / oven / magnetron etc tot mijn beschikking alleen de pannenset laat een beetje te wensen over ( waar de anti aanbaklaag al 5 jaar geleden uit gegleden is ) ...
En nieuw is een goede pan wel verschrikkelijk duur :(
pi_102807436
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 14:20 schreef Mister_Bojangles het volgende:
Top mensen!

@ Tickle = > ah recepten heb ik inderdaad al geprobeerd, maar vind ik toch wat omslachtig vaak.

ik vind ze altijd wel simpel. ligt er natuurlijk ook aan wat je precies uitkiest ;)

quote:
( waar de anti aanbaklaag al 5 jaar geleden uit gegleden is ) ...
En nieuw is een goede pan wel verschrikkelijk duur :(
ga naar de ikea en koop daar een pan voor een habbekrats?
of anders naar de action, daar kosten ze echt geen flikker.

beschadigde antiaanbaklaag is echt heel slecht voor je. kan jebeter een cheapass pan ergens vandaan plukken.
en dan natuurlijk niet je stukje vlees snijden in de koekepan, of er met een metalen spatel of vork in gaanzitten krassen..
pi_102807610
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 14:20 schreef Mister_Bojangles het volgende:
Top mensen!

@ Tickle = > ah recepten heb ik inderdaad al geprobeerd, maar vind ik toch wat omslachtig vaak. Verder leek het me gewoon leuk om het hier eens te vragen en heb al aardig wat goede tips gehad :)

Heb verder gewoon een prima keuken met koelkast / oven / magnetron etc tot mijn beschikking alleen de pannenset laat een beetje te wensen over ( waar de anti aanbaklaag al 5 jaar geleden uit gegleden is ) ...
En nieuw is een goede pan wel verschrikkelijk duur :(
Bij de HEMA verkopen ze heel veel keukenspullen voor relatief weinig geld. Ze hebben daar een goedkope lijn met pannen en andere keukenspullen. Ben je hooguit een tientje, 15 euro kwijt voor een hapjespan bijvoorbeeld, en daar kan je gewoon goed mee koken hoor. :)
[b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
YES! The rhythm, the rebel.
pi_102807818
of rommelmarkt... is altijd wel stelletje te vinden die samen gaat wonen en dus spullenoverschot heeft en voor een grijpstuiver een leuke en goede pan wegdoet.....
pi_102807974
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 14:35 schreef kaasschaafje het volgende:
of rommelmarkt... is altijd wel stelletje te vinden die samen gaat wonen en dus spullenoverschot heeft en voor een grijpstuiver een leuke en goede pan wegdoet.....
tegenwoordig kijkt men dan op marktplaats :p
pi_102808452
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 14:40 schreef ticklemepink het volgende:

[..]

tegenwoordig kijkt men dan op marktplaats :p
Ik koop heel mn leven ( bijjna ) alles tweedehands... bijv mijn wasmachine die heb ik nu al een jaar of 10 en voor 50e gekocht ( winkelwaarde 400e )...sommige mensen vinden het pauperachtig...maar ik bespaar dan bijv 350 euro op een wasmachine en heb zo geld voor een weekendje antwerpen....

Enigste wat ik nooit tweedehands koop zijn computers ( das altijd gezeur )
pi_102808864
helemaal niks mis met tweedehands iets kopen hoor :)
pi_102808962
Ha mensen vinden tweedehands jakkie met bacterien en ook status verlagend...

Maar neem als voorbeeld Mr. Moog ( das een milionair in de muziek wereld ) en die is ook begonnen in zijn cariere met tweedehands spulletjes te gebruiken voor zijn bedrijf.....
pi_102818923
Sommige dingen nieuw kopen is een dief zijn van je eigen portemonnee...

Kleding en computers, stoffen stoelen en matrassen zou ik zelf nooit tweedehands kopen, verder doet het er inderdaad weinig toe...

Ik wist niet dat er goede pannen al van rond de 15 euro te krijgen zijn, ga snel kijken :)
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 21:23:29 #32
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_102823462
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 13:24 schreef Mister_Bojangles het volgende:( hoe maak ik snel een lekkere stamppot ? )
Welke stamppot?
pi_102823851
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 13:24 schreef Mister_Bojangles het volgende:
Hoi fokkers!

Al een paar weken kom ik regelmatig in dit forumgedeelte, om vervolgens na het bekijken van enkele heerlijke gerechten mijn computer weer uit te zetten..

Maar wat ik mis is eigenlijk een topic over makkelijk/ normale tot gemiddelde maaltijden die in ca 15 tot 30 minuten te bereiden zijn...

Zelf ben ik student, en 9 vd 10 keer loop ik in de AH met het idee nu eens lekker en gezond en gevarieerd te koken, om er vervolgens achter te komen dat ik geen idee heb wat ik eigenlijk moet pakken en waar te beginnen.

Geen ervaring en geen inspiratie hebbend, gecombineerd met totale onwetendheid over welke producten wel- en niet bij elkaar passen eindig ik 9 van de 10 keer weer met een stoommaaltijd of maaltijdsalade, die ik ondertussen ook wel kan dromen.

Daarnaast vind ik koken op zich best leuk, alleen zullen jullie begrijpen dat een truffelcompote niet echt mijn doelstelling is...

Wat zoek ik dus in dit topic? Ideeen / recepten van lekkere gerechten. Tips & Trucs. Het hoeft echt geen broodje kroket te zijn oid, maar bepaalde wok/rijst indische gerechten, hollandse maaltijden ( hoe maak ik snel een lekkere stamppot ? ) , andere ideeen. De supermarkten liggen vol met de meest lekkere ( en gezonde ) producten, maar ik heb geen idee waarvoor ze te gebruiken, of in welke combinatie !

Ik hoop op jullie hulp..
Simpele salades, broodjes etc. Bijvoorbeeld deze:

Zakje sla met tuinkruiden, snij ontbijspek in stukjes en bak krokant, snij een avocado in reepjes en doe op de sla. Stukje ontbijspek die nog warm zijn erop, beetje olie, vers citroensap en wat peper en zout erop en voila, heerlijke sla binnen 10 minuten.

pasta: kook pasta, fruit in een koekenpan een teentje geperste knoflook (niet bruin alten worden) en dan spinazie op hoog vuur garen zodat het vocht eruit verdampt. gooi er een kuipje roomkaas met kruiden doorheen en wat kruiden, voila.

Stamppot: kook aardappelen, kook eenzelfde hoeveelheid peen en uien. Na 20 minuten koken stampen met wat zout, peper en een klont boter. Voila peen en uien. balletje gehakt erbij en een perfect maaltijd..

Zo zijn er nog duizenden mogelijkheden. Salades zijn altijd snel, want vaak koud. En nog enigzins gezond ook.
Whatever...
pi_102826639
Neem gewoon eens zo'n pak van Knorr, zat keuze!
pi_102829109
Ha, hier krijgt elke student mee te maken. Merk het ook bij mijn mannelijke studentenvrienden ;) Hieronder wat tips die ik zelf maakte toen ik net op mezelf ging.

Pasta
- Pasta pesto (rood, of groen)
Nodig: pasta, kipfilet, cherrytomaatjes, paprika, pesto (kan je gewoon ES pakken), creme fraiche, pijnboompitten en rucola
Hoe doen we dit?Kipfilet, paprika en cherry tomaatjes in stukjes snijden. Pan met water opzetten voor de pasta, erin gooien als het kookt. Vervolgens hapjespan oid (die van de hema is een tientje en hier favoriet in huis) opzetten met wat olie erin, kipfilet bakken, dan paprika erbij. Ondertussen in een pannetje zonder olie de pijnboompitjes roosteren: let op, als je ze gaat ruiken verbranden ze, dus goed omhusselen. Bij het kip/paprikamengsel pesto gooien (rood en groen is allebei lekker, probeer ze eens om te kijken wat je smaak is), even bakken. Tomaatjes erbij, heel even opwarmen, en dan de creme fraiche erin. Even goed warm laten worden, pasta ondertussen afgieten. Pasta op bordje doen, saus erbij, pijnboompitjes erover en wat rucola ernaast!

Kan ook met broccoli of courgette en gehakt :)

-Spinaziepasta
Nodig: pasta, diepvriesspinazie, kipfilet of zalm, spekjes, champignons/paprika, roomkaas
Hoe doen we dit?: kipfilet en champignons snijden. Pan met water opzetten, pasta erin gooien als het kookt. In een pan kipfilet bakken, en dan champignons en/of erbij. Spekjes in een ander pannetje bakken, zonder olie. Dan alles bij elkaar gooien, diepvriesspinazie erbij gooien en dat laten opwarmen. Roomkaas er doorheen doen als het warm is. Pasta afgieten en erbij doen.

- Pasta room
Nodig: pasta, sojaroom (soja cuisine heet het, ik vind het lekkerder dan kookroom), broccoli, paprika, spekjes
Hoe doen we dit?: Pan met water opzetten voor de pasta en een voor de broccoli en als t kookt pasta erin gooien, en even later in de andere pan de broccoli Spekjes zonder olie bakken, peper en andere kruiden die je lekker vindt erbij, vet afgieten. Paprika erbij gooien. Broccoli afgieten als hij beetgaar is. Broccoli in de pan, soja cuisine erbij, pasta afgieten en door de saus heen roeren. Serveren met wat gemalen peper.

Rijst
- Simpele curry met veel groente
Nodig: rijst, kipfilet, kerriepoeder, kokosmelk, sperziebonen, courgette, prei
Hoe doen we dit?: kipfilet, courgette en prei snijden, sperziebonen doppen. In een pan met wat olie de courgette en prei even aanbakken. Dan een goede hoeveelheid kerriepoeder erbij, samen met de sperziebonen en de kokosmelk laten pruttelen tot de sperziebonen klaar zijn, wel af en toe doorroeren. Ondertussen de rijst opzetten. Als de sperziebonen bijna gaar zijn de kip bakken en er doorheen roeren. Rijst afgieten.

- Rijst met gehakt, sperziebonen, paprika en sate
Pan met water opzetten voor de rijst en een voor de sperziebonen. Paprika en sperziebonen snijden. Sperziebonen en rijst opzetten. Daarna rustig gehakt bakken in een pan, paprika erbij gooien. Daarna sate erbij,. en de sperziebonen afgegoten er ook bij doen. Rijst afgieten.

Verder, AGV zijn altijd handig. Kijk eens in de diepvries voor groente, heb je vaak deelverpakkingen en altijd wat in huis. Of wok eens spinazie met wat knoflook, en dan door de pasta heen met wat mozarella en lekker vlees/kip/vis oid. Kun je met aardappeltjes uit de oven doen (aardappels schillen (of zoals veel mannen al geschild kopen, oef), wat olijfolie, rozemarijn en knoflook erbij, en dan een minuutje of 20 in de oven tot ze lekker zijn) en vlees wat in de aanbieding is. Of stamppot, aardappels schillen, groente erbij, laten koken. Daarna spekjes gaan bakken. Afgieten en stampen, als je wilt kun je er wat boter en melk bij doen voor de smeuiigheid. Ik gooi gewoon spekjes met wat vet en nog een beetje vocht uit de pan erbij en dan door elkaar doen, jummie.
pi_102834707
Op de pakjes staat inderdaad op hoeveel je van iets nodig hebt.
En ja, het is vaak voor vier personen (lees 2, want honig denkt dat iedereen innieminie porties eet...)
Wat je kan doen is bewaarbakken aanschaffen. Kosten niet zo veel. Kun je het verdelen en in de koelkast leggen voor de dag er na.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 13:34 schreef Mister_Bojangles het volgende:

[..]

^O^ Dit soort dingen dus... Deze staat voor maandag.

Moet kip nog gekruid worden eigenlijk? Had laatst het geweldige idee om iets met gehaktballetjes te maken voor mijn huisgenoten, maar dat gehakt was dus niet te vreten omdat ik niet wist dat er nog specerijen door het vlees moesten worden gedaan }:|

[..]

Dat moet nog net lukken denk ik...

Staat er op die pakjes knor wat ik verder nodig heb aan ingredienten? Het probleem is een beetje dat die hoeveelheden vaak voor 2 of meer personen zijn, en dat mijn huisgenoten echt lapswanzen zijn die om 4 uur een broodje doner halen, om 8 uur nog een keer een baal patat bij de snackbar en vlak voor het slapen nog een pizza naar binnen werken...
"Time to go clubbing. Watch out baby-seals!"
pi_102835461
Ik mag mezelf toch wel een doorgewinterde huiskok noemen en ik ben tevens student dus ik weet wel ongeveer wat je zoekt. Snel, gezond en het liefst nog te betalen en als het even kan ook nog in porties voor 1 persoon te maken.

Wat ik zelf vaak doe als ik weinig tijd heb is het volgende:

Kipkrokantwrap
Je bakt een kipkrokantschnitzel (die met die 'cornflakes' aan de buitenkant). In de andere pan laat je de paprika even stoven (geeft zoveel meer smaak aan je paprika) of bakken en optioneel een uitje. Warm daarnaast even een potje kidneybonen op.
Vervolgens pak je een wrap, besmeer je naar smaak met sambal en leg er wat krulsla op. Daarbovenop gaat de in reepjes gesneden kipschnitzel, dan de paprika met ui en de boontjes. Daaroverheen een mooie streep tomatenketchup en afgarneren met een klein handje koude maïs. Optioneel een plakje kaas eroverheen leggen.
Wrap dichtdraaien en smullen maar! ;)

Mexicaanse salade
Het voordeel is dat bovenstaande ingredienten makkelijk in een ander gerecht passen. Zo kun je bijvoorbeeld de volgende van de restjes rauwe groente een mooie salade maken met paprika, maïs, komkommer, cherrytomaatjes en geraspte kaas. Cajun kruiden en een beetje peper erover en je hebt een lekkere side-dish.

Gebakken rijst met groenten
Ik eet zelf graag pittig en als ik wederom weer eens weinig tijd heb laat ik wat rijst koken (niet de papperige variant) Vervolgens wok-olie in de wok, heet laten worden en dan een beetje knoflook even laten bakken en daar achteraan paprika, ui en eventueel een andere groente. Dit niet te lang laten doorbakken (groente moet nog wel textuur hebben vind ik altijd) en de rijst erbij gooien. Deze laat je echt bakken voor die specifieke smaak. Tijdens het 'stirren' in de pan gooi je er kerrie (niet te zuinig), sambal en sojasaus bij. Van dit laatste niet te veel, want het maakt je gerecht heel snel erg zout. Tussentijds proeven is het devies! Ik durf er soms ook nog wel eens een gekneusd pinda'tje of cashewnootje door te gooien.
Als de rijst is gebakken gooi je het op een diep bord en moet je zelf maar bedenken wat je er qua vlees/vis nog bij wilt eten.

Nog 2 tips
- Een marinade kan een blokje kip zoveel lekkerder maken. Snij de kip van te voren en maak een marinade van olie, sojasaus, knoflook, kerrie en een beetje sambal. Meng dit met de kip en je zult merken dat het vlees niet alleen veel malser blijft tijdens het bakken, maar dat je ook je eigen draai kunt geven aan een relatief smakeloos stukje supermarktkip. Een dergelijke marinade kun je ook voor Mexicaanse gerechtjes maken met olie, knoflook, paprikapoeder en chillipoeder. Heel simpel, maar het maakt je eten substantieel lekkerder.

-Laat die pakjes gaan, man. Je kunt dat prima zelf veel lekkerder maken. Oefening baart kunst, je zult zien hoe snel je het onder de knie krijgt. Die Knorr-wereldgerechten en pakjes zijn voor inspiratieloze mensen en dat ben jij niet TS. Jij bent een winnaar! Een keukentijger in spé! ^O^

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2011 03:04:53 ]
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 03:05:05 #38
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_102835588
Kook pasta (vlinders, schroeven whatever). Bak halfom gehakt (goedkoper). Gooi als het gaar is knorr spaghettimix doorheen met het water. Gooi er een kwart potje olijven met piment door de saus. Serveer op de pasta met wat geraspte kaas.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_102835629
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 03:05 schreef Schenkstroop het volgende:
Kook pasta (vlinders, schroeven whatever). Bak halfom gehakt (goedkoper). Gooi als het gaar is knorr spaghettimix doorheen met het water. Gooi er een kwart potje olijven met piment door de saus. Serveer op de pasta met wat geraspte kaas.
Waarom elke keer die zakjes/pakjes? Er zit een overload aan zout in en het is zo inspiratieloos. Je kunt toch gewoon beter zelf zo'n pakje gezeefde tomaten kopen (gewoon basis saus) en naar eigen smaak met knoflook en italiaanse kruiden (verse basilicum is heerlijk) kruiden. Nog een gesneden tomaatje door de saus en je hebt met 5 minuten meer werk een veel smaakvollere saus.

Of ben ik nu te fanatiek aan het denken? :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2011 03:08:47 ]
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 03:58:41 #40
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_102835903
Take a chill pill duude. Een blikje gezeefde tomaten is ook ok je moet het wel even wat meer smaak geven. Maar je moet weten hoe. That's all.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_102839974
Ik heb in mijn studententijd leren koken en wat studenten doorgaans fout doen is dat ze simpele dingen ingewikkeld maken, en ingewikkelde dingen versimpelen. Dat is volgens mij niet veranderd, want in de super staan er nog steeds voortdurend student uitgebreid te vergaderen wat er allemaal nog bij in moet, ipv er dingen uit te laten.

Zeker bij spaghetti of zo ben je er met 3 of vier hoofdsmaken. Spinazie, spek, knoflook, room, klaar. Tomaten, ui, knoflook, gehakt basilicum, klaar. Dat is het simpele. Daar kun je best wat op varieren en iets aan toevoegen, maar niet zomaar en nodig is het ook niet.

Dan het ingewikkelde: Temperatuur en tijd, verhoudingen, en kwaliteit van de ingredienten. Als je zomaar wat in een pan gooit om het warm te maken doe je er te simpel over. Koken is wat anders dan ingredienten van de juiste naam opwarmen. Er vinden allerlei ingewikkelde chemische processen plaats in zo'n pan en die hoef je echt niet te begrijpen, maar je moet ze wel beheersen. Wil je de spekjes knapperig of zcht, wil je de knoflook bitter, scherp of mild en diep, wil je de ui gecarameliseerd en zoet of fris en scherp of hard gebakken? Het is allemaal een kwestie van temperatuur en tijd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_102842667
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 03:58 schreef Schenkstroop het volgende:
Take a chill pill duude. Een blikje gezeefde tomaten is ook ok je moet het wel even wat meer smaak geven. Maar je moet weten hoe. That's all.
Wat heeft een chill pill hier nu weer mee te maken? Als je gezond wilt eten wil je volgens mij ook graag weten wat je in je mond stopt. Dat is er met die kant en klaar pakken en zakken niet bij. Vandaar dat ik zeg dat je het met een miniscuul beetje meer werk zelf veel lekkerder en gezonder kunt maken.
(Ja ik eet soms ook wel eens zo'n kant-en-klaar-maaltijd. Als je écht geen tijd hebt.)

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 12:31 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb in mijn studententijd leren koken en wat studenten doorgaans fout doen is dat ze simpele dingen ingewikkeld maken, en ingewikkelde dingen versimpelen. Dat is volgens mij niet veranderd, want in de super staan er nog steeds voortdurend student uitgebreid te vergaderen wat er allemaal nog bij in moet, ipv er dingen uit te laten.

Zeker bij spaghetti of zo ben je er met 3 of vier hoofdsmaken. Spinazie, spek, knoflook, room, klaar. Tomaten, ui, knoflook, gehakt basilicum, klaar. Dat is het simpele. Daar kun je best wat op varieren en iets aan toevoegen, maar niet zomaar en nodig is het ook niet.

Dan het ingewikkelde: Temperatuur en tijd, verhoudingen, en kwaliteit van de ingredienten. Als je zomaar wat in een pan gooit om het warm te maken doe je er te simpel over. Koken is wat anders dan ingredienten van de juiste naam opwarmen. Er vinden allerlei ingewikkelde chemische processen plaats in zo'n pan en die hoef je echt niet te begrijpen, maar je moet ze wel beheersen. Wil je de spekjes knapperig of zcht, wil je de knoflook bitter, scherp of mild en diep, wil je de ui gecarameliseerd en zoet of fris en scherp of hard gebakken? Het is allemaal een kwestie van temperatuur en tijd.
Juist. Zomaar een simpel voorbeeld: Veel mensen bakken kipblokjes eerst helemaal gaar om er daarna pas bijv. groenten bij te gooien en tenslotte ook nog eens een sausje eroverheen en het dan laten doorkoken. Dan is je kip aan het einde van de rit natuurlijk helemaal droog en overgaar, dat kun je zelf ook wel bedenken leek me altijd, maargoed. Het is ook een beetje logisch nadenken en aanvoelen hoe zo'n garingsproces van verschillende producten werkt.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2011 14:10:09 ]
pi_102843369
Geniaal mensen dank u zeer :)

@ Erasmo : andijvie en peen heb ik inmiddels al langs zien komen, mochten er nog meer ideeen zijn hoor ik deze uiteraard graag :)

Heb gisteravond Mr nile' s ballen gegeten en gemaakt -O- *O* was goed te eten inderdaad en was niet de enige die dat vond :)
pi_102843816
Hete bliksem (2 pers)
500 gram kruimige aardappels
1 zoete appel (Jonagold)
1 zure appel (Granny Smith)
2 karbonades
1 ui

Aardappels opzetten in water met wat zout. De zoete appel schillen en in 4en snijden. De laatste 5 minuten (dus na ongeveer een kwartier) voeg je de zoete appel toe aan de aardappels. Rasp ondertussen de zure appel grof (met schil, leuk voor de kleur en goed voor de vitamientjes!). Bak de twee karbonades in wat zonnebloemolie in ongeveer 6 minuten en leg ze op een bord. Dek af met aluminumfolie. Snijd de ui in halve ringen en bak deze in het braadvocht van de karbonades, voeg als ze bruin zijn wat water toe. Giet de appel/aardappel af, voeg wat peper en zout en een snufje kaneel toe en stamp het een paar keer met een stamper. Serveer met de uienjus en de karbonades.

Tip 1: Je kunt evt ook nog wat spekjes uitbakken en deze door de stamppot doen.
Tip 2: Besmeer de karbonades voor het bakken met een theelepel grove mosterd
Tip 3: Snijd het vetrandje van de karbonades op een paar plekken in met een mes voordat je ze gaat bakken, dan trekken ze niet krom

Smakelijk!

PS: verder is dit nog een echte aanrader
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002082385/index.html

[ Bericht 13% gewijzigd door Trusten op 08-10-2011 14:55:36 ]
  Moderator zaterdag 8 oktober 2011 @ 14:52:09 #45
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102843864
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 14:13 schreef June. het volgende:

Met spinazie: uitje, hamblokjes/spekreepjes/gehakt en champignons in een pan opbakken. Vervolgens spinazie a la crème (uit de diepvries) erbij toevoegen, wachten totdat het ontdooid is en dan wat creme fraiche erbij toevoegen. Ondertussen de pasta koken et voila.

Deze zonder de chapignons en zonder spinazie a la creme maar gewone spinazi uit het friesvak en dan creme fraiche idd..

Heerlijk met spagetti, en echt supermakkelijk en erg smakelijk :Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_102843891
Koop een kookboek.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_102843982
Daarnaast, gewoon zelf durven. Ik ben zelf ook student die ooit uit huis ging met 0 kookervaring (ik kon nog geen ei bakken), maar door gewoon te proberen en kookboeken te bekijken kan ik nu toch best goed koken en bakken. Soms ging het fout, vaker ging het verassend goed en zijn recepten die ingewikkeld lijken vaak toch best makkelijk. Ik verzin vaak ook zelf recepten met wat ik nog in huis heb of gewoon iets waar ik trek in heb.

Enkele van mijn zelf verzonnen recepten die ik ooit eens heb uitgetypt. De meeste onthou ik gewoon (of zijn eenmalig)

Zeer goedkoop en snel. Hoe langer je tomatensaus op staat hoe lekkerder het in principe wordt, maar dit kan je ook gewoon in een kwartier maken. Rode wijn over, kan je er ook doorheen mikken.
quote:
Pasta tomatensaus

Ingrediënten
- blik tomaatblokjes
- verse basilicum
- chilipeper
- ui
- Twee tenen knoflook
- Olijfolie
- Parmezaanse kaas

Bereiding
- Bak de ui glazig in boter + olie
- Voeg de knoflook en evt. wat chilipeper toe
- Na een minuut volgen de tomaatblokjes en een scheutje olijfolie
- Zout + zwarte peper + verse basilicum naar smaak
- Strooi parmezaanse kaas erover

Kan ook met allerlei groenten gemengd worden in het recept.
Te lekker, comfortfood:
quote:
Risotto peer/walnoot/gorgonzola

Hoe je standaard risotto maakt:
- Ui en knoflook in olie aanfruiten
- Breedkorrelige rijst even meebakken zodat het doorzichtig wordt
- Afblussen met witte wijn
- Warme boullion erbij en droogkoken
- Telkens weer boullion erbij en regelmatig goed roeren (hoeft heus niet continu)

Nu de variatie:
- In een steelpannetje wat suiker karamelliseren
- Stukjes peer erin even bakken (niet bruin laten worden)
Dan alles door elkaar mikken:
- Na ong. een kwartiertje koken de peer in de risotto kwakken (niet de overbodige suiker)
- Als de rijst gaar is, wat gorgonzola of een andere blauwe kaas erin (en wat roomboter doe ik zelf), kan ook nog wat parmezaanse kaas bij als je wilt
- Laat het smelten
- Beetje peper erdoorheen malen.
- Misschien wat zout, maar de kaas en boullion waren al zout, dus waarschijnlijk niet nodig.
- Op een bord scheppen en wat fijngehakte walnoot erop. Dan nog een klein scheutje olijfolie
erover sprenkelen.
Extra gezonde jetser, supersimpel:
quote:
Wraps met groenten

- Lekker veel ui/courgette/paprika/champignons/whatever bakken.
- Yoghurt mixen met daarin zout/peper/olijfolie, gehakte knoflook (Zelfgemaakte knoflooksaus is 10 keer lekkerder dan uit een potje)
- Wraps met sambal besmeren, groentes erin, dicht, saus erover.
Linzen en spinazie zijn gezond, dus vandaar;
quote:
Pita met linzen en spinazie en geitenkaas

Linzen koken (eerst een halve dag in laten weken)
Dit in een koekenpan met spinazie licht bakken
Beetje komijn erdoor, peper en zout en piment

Op een pitabroodje met geitenkaas, nog even in de oven zodat de kaas een beetje smelt.
Vis ook gezond ,als je echt wil smullen dan rook je het. Kost wel wat meer moeite, maar ach. Deze vis is zo zacht dat is geniaal, kan ook gewoon met goedkope invries zalm, studentikoos verantwoord.
quote:
Gerookte zal met artisjokken-pasta

Zalm roken= Alufolie in een pan, mix van rijst en zwarte thee erop, nog een laag folie, olie daarom de vis (met zout/dille en peper)
Pan op het vuur, heel laag. Deksel goed erop!! Evt nog wat folie. Anders staat heel je keuken in de rook.

Pasta =
Pasta koken, knoflook en chilipeper in een pan aanfruiten, iets later kappertjes, olijven en artisjokken erbij. Pasta erdoor mikken, husselen en done.

Pasta's moet je simpel houden.


[ Bericht 22% gewijzigd door rijsttafel op 08-10-2011 15:30:32 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_102844154
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 14:06 schreef kapiteintje het volgende:

Juist. Zomaar een simpel voorbeeld: Veel mensen bakken kipblokjes eerst helemaal gaar om er daarna pas bijv. groenten bij te gooien en tenslotte ook nog eens een sausje eroverheen en het dan laten doorkoken. Dan is je kip aan het einde van de rit natuurlijk helemaal droog en overgaar, dat kun je zelf ook wel bedenken leek me altijd, maargoed. Het is ook een beetje logisch nadenken en aanvoelen hoe zo'n garingsproces van verschillende producten werkt.
Ja, maar veel mensen denken dan ook dat de vlamhoogte hetzelfde is als de temperatuur. Nou hebben die heel veel met elkaar te maken, maar de olie of boter heeft ook nog tijd nodig om heet te worden, en af te koelen, en als je er heel veel in een keer ingooit, daalt de hitte van de pan. Een oven koelt ook flink af als je de hele tijd de deur opendoet om te kijken of het al opschiet.

Room (ik gebruik altijd slagroom) verliest zijn friszure smaak als het te lang meepruttelt. Verse spinazie moet ook maar heel kort, meeste water eruit en klaar. Hierboven stond dat spaghetti met spinazie ook al genoemd, en de een doet het met champignos erbij, de ander met ui, met roomkaas, paprika of weet ik veel wat. Prima allemaal (hoewel ik het zelf niet zo lekker vind), maar doe het niet zomaar maar bepaal wat je er mee wilt bereiken, en ik welke volgorde het dan in de pan moet en waarom. Tomatensaus met gehaktballetjes of gehakt vind ik bijvoorbeeld lekker wanneer die minsten een uur opstaat, de uien alleen al hebben een kwartiertje nodig om een gecarameliseerd papje te woren. Verder hoeft er dan bijna niks in, want je haalt de smaken die er wel in zitten goed naar voren. Dan ben je veel minder geld kwijt aan ingredienten en eet je lekkerder.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_102844238
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 15:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja, maar veel mensen denken dan ook dat de vlamhoogte hetzelfde is als de temperatuur. Nou hebben die heel veel met elkaar te maken, maar de olie of boter heeft ook nog tijd nodig om heet te worden, en af te koelen, en als je er heel veel in een keer ingooit, daalt de hitte van de pan. Een oven koelt ook flink af als je de hele tijd de deur opendoet om te kijken of het al opschiet.

Room (ik gebruik altijd slagroom) verliest zijn friszure smaak als het te lang meepruttelt. Verse spinazie moet ook maar heel kort, meeste water eruit en klaar. Hierboven stond dat spaghetti met spinazie ook al genoemd, en de een doet het met champignos erbij, de ander met ui, met roomkaas, paprika of weet ik veel wat. Prima allemaal (hoewel ik het zelf niet zo lekker vind), maar doe het niet zomaar maar bepaal wat je er mee wilt bereiken, en ik welke volgorde het dan in de pan moet en waarom. Tomatensaus met gehaktballetjes of gehakt vind ik bijvoorbeeld lekker wanneer die minsten een uur opstaat, de uien alleen al hebben een kwartiertje nodig om een gecarameliseerd papje te woren. Verder hoeft er dan bijna niks in, want je haalt de smaken die er wel in zitten goed naar voren. Dan ben je veel minder geld kwijt aan ingredienten en eet je lekkerder.
Haha...je noemt echt precies op waar ik me altijd zo over verbaas bij m'n huisgenoten. Die oven heel de tijd open om op het gemakje terug te lopen om de ovenschaal erin te zetten. :') Wokken met olijfolie etc. etc. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2011 15:08:44 ]
pi_102844417
Ow nog één ding, vast al gezegd.. Blijf weg van die pakjes-zooi. Ik heb dat ook een tijdje gedaan, maar ik ga nooit meer terug. Ranzige overzoute fabriekstroep.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')