abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 3 oktober 2011 @ 20:26:56 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102662444
Deel 25 alweer van ons gezellige docententopic. Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.

Het vorige deel is hier te vinden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_102663563
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2011 20:26 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

:o dan heb je de pik op kinderen waarvan je de naam niet kent :o Ik moet bij haar ook altijd iets doen ... pffff
Ja, niet constant natuurlijk :') maar als ik een kind aankijken en ik denk "Nee, jouw naam weet ik nog niet" dan zorg ik dat ik die naam vaak uitspreek, dus bij het geven van een beurt, bij het door de klas lopen, bij het beantwoorden van vragen. Alles om het maar zo snel mogelijk te kennen. En dat lukt meestal vrij snel, ergens vorige week (dat was week 4 van het schooljaar) zaten ze er wel in.

Alleen de blonde, stille meisjes inderdaad. Die duren wat langer ;) .

[ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2011 20:47:19 ]
pi_102670424
Smoelenlijsten zijn ook handig om namen te leren kennen. In m'n eerste stage merkte ik te veel dat ik leerlingen op 'plek' kende, niet op naam met een gezicht erbij. Ik blijf het alsnog lastig vinden, namen.
I reject reality and substitute my own
pi_102670991
Het is een kwestie van in die eerste weken goed opletten, in je hoofd de namen steeds herhalen, oefenen met jezelf als de leerlingen aan het werk zijn. Met weinig inspanning heb ik zo 3/4e van de namen al snel in mijn hoofd, maar er blijft altijd een kwart waar ik meer moeite mee heb. En dan zijn er nog die heel sporadische die gewoon met geen mogelijkheid in mijn hoofd willen en waar ik, tot mijn grote schaamte, na een jaar nog moeite mee heb.

[ Bericht 12% gewijzigd door mane op 03-10-2011 23:04:28 ]
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_102671510
en weg... geen zin om door lln. ontdekt te worden op fok :P

[ Bericht 54% gewijzigd door kwakz0r op 03-10-2011 23:40:52 ]
Kwak
  maandag 3 oktober 2011 @ 23:27:00 #6
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102672686
Ik weet niet hoe het kan, maar na één les zitten alle namen er meestal steevast in. Dit jaar heb ik één klas met alleen maar meisjes, en die hebben ook nog eens allemaal van die pornonamen (namen als Samantha, Shirley, enz.). Daar had ik wel een les of drie voor nodig. :P.
pi_102673367
Tip: Namen ook oefenen wanneer ze het lokaal binnenlopen, zodat je niet de naam koppelt aan de plek waar de leerling zit en hem dan vervolgens niet aan z'n gezicht herkent.
pi_102741981
vandaag de tweede keer de tweede klassen. Duidelijk drukker.
Een paar hadden besloten wat te gaan rellen.
Een paar keer als ik me naar het bord omdraaide dan gingen ze neurien.

Ik vind het dan moeilijk om te zien wie het doet.
Hoe reageren jullie daarop?

Een docent bij me op de school die zou bijv de hele klas om half 5 terug laten komen, tenzij degene die het deed zich zou melden.
Maar ik heb ook wel gehoord dat je niet de hele klas moet straffen om iets wat een paar lln gedaan hebben. Omdat je geen probleem met die lln die niets doen hebt.
En ik deel eigenlijk die mening.
Dus wat te doen?

Heb ze aangesproken op het feit dat ze erg kinderachtig waren.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:31:52 #9
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102742602
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:12 schreef merry77 het volgende:
vandaag de tweede keer de tweede klassen. Duidelijk drukker.
Een paar hadden besloten wat te gaan rellen.
Een paar keer als ik me naar het bord omdraaide dan gingen ze neurien.

Ik vind het dan moeilijk om te zien wie het doet.
Hoe reageren jullie daarop?

Een docent bij me op de school die zou bijv de hele klas om half 5 terug laten komen, tenzij degene die het deed zich zou melden.
Maar ik heb ook wel gehoord dat je niet de hele klas moet straffen om iets wat een paar lln gedaan hebben. Omdat je geen probleem met die lln die niets doen hebt.
En ik deel eigenlijk die mening.
Dus wat te doen?

Heb ze aangesproken op het feit dat ze erg kinderachtig waren.
Hangt ervan af waarom ze neuriën. Is het het laatste uur, zijn ze in een vrolijke bui en is de pap een beetje op, dan kun je meeneuriën om aan te geven dat je het echt wel doorhebt maar er niet van onder de indruk bent. Zitten ze je duidelijk uit te proberen en gaat het op een vervelende manier, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Persoonlijk ben ik geen voorstander van een hele klas terug laten komen, dit doe ik alleen in een uiterste geval (bijv. diefstal van een telefoon waarbij de dader vrijwel zeker in de klas zit).

Sowieso een belangrijke tip: draai je niet om naar het bord tijdens het schrijven, maar leer bordschrijven terwijl je met je lijf naar de klas gedraaid staat. Scheelt enorm veel gezuig en gedoe. ;)
pi_102742739
Bordschrijven met je lijf naar de klas gedraaid, wow! Klinkt als een enorm handige, maar lastige vaardigheid :) Ga het eens proberen.

Ik probeer zo min mogelijk tijdens de les op het bord te schrijven. Zorg dat het er of van tevoren al op staat, of ik heb het al eerder op powerpoint gezet. Maar goed, dat werkt natuurlijk ook niet altijd voor alles en iedereen.

Ik ben trouwens al bijna door je stapel leesvoer heen, TSE! Bijna, heb er nog een paar :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:44:16 #11
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102742933
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:37 schreef Naamah het volgende:
Bordschrijven met je lijf naar de klas gedraaid, wow! Klinkt als een enorm handige, maar lastige vaardigheid :) Ga het eens proberen.

Ik probeer zo min mogelijk tijdens de les op het bord te schrijven. Zorg dat het er of van tevoren al op staat, of ik heb het al eerder op powerpoint gezet. Maar goed, dat werkt natuurlijk ook niet altijd voor alles en iedereen.

Ik ben trouwens al bijna door je stapel leesvoer heen, TSE! Bijna, heb er nog een paar :)
Lastig, maar voor sommige klassen noodzakelijk. Ik heb tegenwoordig een digibord, da's natuurlijk onwijs handig m.b.t. het klaarzetten van lessen op het bord.

En ja, ik heb alle nummers speciaal voor je bewaard! :D
pi_102743130
Lastig in te schatten.
Het was zeker wel uitproberen. Maar ook wel spur of the moment.

Aan het eind van de les had ik de lln gezegd dat ze ook zelf even met een aangeslagen stemvork in een bakje met water mochten doen. En dat vonden ze erg leuk. Kwamen ook van een paar toen hele intelligente vragen over het onderwerp.

nadeel van powerpoint is dat het meestal in 1x er op staat. Geef een exact vak, dus schrijf juist wel veel op het bord (ook aangemoedigd door mijn stagebegeleider vorig jaar).
Bij exacte vakken moet je gewoon laten zien hoe dingen eruit zien of hoe je tot een bepaald antwoord komt. En een powerpoint gaat dan echt te snel, ook al zou ik die regel voor regel te voorschijn laten komen.

En zonder te kijken naar het bord schrijven?
Ik weet niet of ik dat kan.
Kreeg nu juist een compliment dat ik de eerste docent was die leesbaar schreef.
(dat probleem heb je met een pp natuurlijk niet). Ik heb wel een beamer, dus een pp zou wel een optie zijn.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:54:12 #13
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102743232
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:50 schreef merry77 het volgende:
Lastig in te schatten.
Het was zeker wel uitproberen. Maar ook wel spur of the moment.

Aan het eind van de les had ik de lln gezegd dat ze ook zelf even met een aangeslagen stemvork in een bakje met water mochten doen. En dat vonden ze erg leuk. Kwamen ook van een paar toen hele intelligente vragen over het onderwerp.

nadeel van powerpoint is dat het meestal in 1x er op staat. Geef een exact vak, dus schrijf juist wel veel op het bord (ook aangemoedigd door mijn stagebegeleider vorig jaar).
Bij exacte vakken moet je gewoon laten zien hoe dingen eruit zien of hoe je tot een bepaald antwoord komt. En een powerpoint gaat dan echt te snel, ook al zou ik die regel voor regel te voorschijn laten komen.

En zonder te kijken naar het bord schrijven?
Ik weet niet of ik dat kan.
Kreeg nu juist een compliment dat ik de eerste docent was die leesbaar schreef.
(dat probleem heb je met een pp natuurlijk niet). Ik heb wel een beamer, dus een pp zou wel een optie zijn.
Ben je bekend met Prezi.com? Dat is wat minder statisch dan PowerPoint, zeker om dingen aan elkaar te linken.
pi_102744148
Dat PPT te snel is merk ik ook. Ik ga er dan ook te snel doorheen, en merk dat als ik zelf dingen op het bord schrijf, de leerlingen het tempo veel beter kunnen bijbenen.

Mijn bordgebruik is in die drie jaar dat ik nu voor de klas sta wel beter geworden trouwens, ik kom eigenlijk nooit meer ruimte tekort en de leerlingen kunnen nu ook eindelijk lezen wat ik schrijf :') ik houd er wel van, dat whiteboard.

Waar ik wel de beamer veel voor gebruik (ik heb geen digi/active-bord) is voor het zelfstandig oefeningen nakijken. Dan projecteer ik de antwoorden en kan ik rustig de klas doorlopen om te zien of en hoe het huiswerk is gemaakt.
pi_102744392
Ik gebruik veel powerpoint maar ook weer steeds minder, de bijzaken en ter ondersteuning. Ik laat de leerlingen nu veel meer verwerken en zelf ontdekken. Meer activerend en waarom moet ik ALLES uitleggen...ik probeer daar nu, na 3 jaar, wat veranderingen in aan te brengen. Wel met vallen en opstaan zoals ik met 5V vandaag merkte. Dat gaat soms goed en soms botst het. Ik ben wel een van de weinige docenten die voor veel lessen nog het programma op het bord schrijf, daar begin ook mee zodat de leerlingen ongeveer weten wat er komen gaat.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 19:48:04 #16
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_102745329
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:12 schreef merry77 het volgende:
vandaag de tweede keer de tweede klassen. Duidelijk drukker.
Een paar hadden besloten wat te gaan rellen.
Een paar keer als ik me naar het bord omdraaide dan gingen ze neurien.

Ik vind het dan moeilijk om te zien wie het doet.
Hoe reageren jullie daarop?

Een docent bij me op de school die zou bijv de hele klas om half 5 terug laten komen, tenzij degene die het deed zich zou melden.
Maar ik heb ook wel gehoord dat je niet de hele klas moet straffen om iets wat een paar lln gedaan hebben. Omdat je geen probleem met die lln die niets doen hebt.
En ik deel eigenlijk die mening.
Dus wat te doen?

Heb ze aangesproken op het feit dat ze erg kinderachtig waren.
Probeer dit niet te serieus op te vatten. Lach een keer met ze mee, en vraag na 3 keer om ermee te stoppen omdat het niet leuk meer is.
Ik heb wel eens meegemaakt dat ze met z'n allen gingen staan als ik me omdraaide, en weer gingen zitten als ik weer naar ze keek. Dat speelde ik graag met ze mee, ik kan me natuurlijk sneller omdraaien dan dat zij kunnen gaan staan en weer zitten.
(In het geval van neuriën kan je dat natuurlijk ook doen. Dat je bv zegt "te laat" als ze nog neuriën als je je snel omdraait.)
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_102747655
Het ligt nogal aan de situatie, maar als je als docent direct overal 'bovenop' zit, geeft dat naar mijn idee juist ook een tikkeltje onzekerheid aan. De leerlingen hebben feilloos door of ze je van je stuk kunnen krijgen of niet. Soms zo'n geluid lekker negeren, kan ook werken. Wat je vooral niet moet doen, is overreageren. Kost je nog een hoop energie ook. Stoicijns reageren en ondertussen humor gebruiken, is mijn strategie in zulke situaties. Dat voelt ook heel prettig en dan heb je meestal het dreigen met straf of het daadwerkelijk geven van straf niet nodig. Precies zoals ErikT ook beschrijft.

Ik vind het nogal absurd eigenlijk dat je je in ingewikkelde houdingen gaat wringen om maar niet met je rug naar de klas te komen te staan. Ik heb me nog nooit zo wantrouwend ten aanzien van de leerlingen gevoeld dat ik dacht dat ik dat niet kon doen. En ja, er gebeurt soms wel eens wat dan, maar niets wat je uiteindelijk niet aan zult kunnen. En dan zie je maar even niet alles, moet ook kunnen. Je kan sowieso niet alles de hele tijd zien.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 21:15:15 #18
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102749719
quote:
2s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 20:37 schreef mane het volgende:
Het ligt nogal aan de situatie, maar als je als docent direct overal 'bovenop' zit, geeft dat naar mijn idee juist ook een tikkeltje onzekerheid aan. De leerlingen hebben feilloos door of ze je van je stuk kunnen krijgen of niet. Soms zo'n geluid lekker negeren, kan ook werken. Wat je vooral niet moet doen, is overreageren. Kost je nog een hoop energie ook. Stoicijns reageren en ondertussen humor gebruiken, is mijn strategie in zulke situaties. Dat voelt ook heel prettig en dan heb je meestal het dreigen met straf of het daadwerkelijk geven van straf niet nodig. Precies zoals ErikT ook beschrijft.

Ik vind het nogal absurd eigenlijk dat je je in ingewikkelde houdingen gaat wringen om maar niet met je rug naar de klas te komen te staan. Ik heb me nog nooit zo wantrouwend ten aanzien van de leerlingen gevoeld dat ik dacht dat ik dat niet kon doen. En ja, er gebeurt soms wel eens wat dan, maar niets wat je uiteindelijk niet aan zult kunnen. En dan zie je maar even niet alles, moet ook kunnen. Je kan sowieso niet alles de hele tijd zien.
Vaak is laten uitdoven de beste aanpak, vooral als er geen andere leerlingen onder het gedrag lijden.

Schrijven zodat je oogcontact met de klas houdt is niet zo heel ingewikkeld, zeker niet als je er eenmaal aan gewend bent. Het heeft niet eens zoveel met wantrouwen te maken, maar bij bepaalde klassen is het pure noodzaak.

Ik heb op één van de zwartste en zwakste scholen van Nederland gewerkt, waar er met de regelmaat van de klok dingen door de klas gegooid werden. En dan heb ik het niet over propjes en elastiekjes, maar over dingen als strijkers en asbakken. Geen grapje.
Heb het gelukkig zelf nooit meegemaakt. Misschien spaarden ze me omdat ik vrouw, jong en naief was, maar ik heb menig collega gewond zien aftaaien.
Geloof me, dan bedenk je je wel twee keer voordat je je ogen van de groep afhaalt. ;)
pi_102751150
Strijkers in de klas? :o . Op mijn vorige school hadden leerlingen bij een andere nieuwe docent een steen richting het bord gegooid toen hij daar stond. Dat was gewoon een soort aanslag. :o . Dus ja, ik kan me wel voorstellen dat het op sommige scholen bittere noodzaak is. Maar zoals jij beschrijft: dat is geen doen. Zo kan niemand lesgeven. Dan kun je beter een politieagent voor de klas zetten.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 21:47:49 #20
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102751601
quote:
2s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 21:39 schreef mane het volgende:
Strijkers in de klas? :o . Op mijn vorige school hadden leerlingen bij een andere nieuwe docent een steen richting het bord gegooid toen hij daar stond. Dat was gewoon een soort aanslag. :o . Dus ja, ik kan me wel voorstellen dat het op sommige scholen bittere noodzaak is. Maar zoals jij beschrijft: dat is geen doen. Zo kan niemand lesgeven. Dan kun je beter een politieagent voor de klas zetten.
Op die school gebeurde wel ergere dingen, op een gegeven moment raak je er gek genoeg min of meer aan gewend. Vechtpartijen en wapens bij de vleet, doodsbedreigingen, ouders met boksbeugels die regelmatig verhaal kwamen halen, halve klassen omdat de andere helft in de bak zat, tot twee keer toe binnen een half jaar een compleet computerlokaal leeggeroofd, brandstichting, vernielingen tot en met, enzovoort.

Overigens was de gewenning voor mij de reden om naar een andere school over te stappen, aan dit soort praktijken wilde ik niet gewend raken. Maar één ding heb ik er wel geleerd; orde houden. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door TheSilentEnigma op 05-10-2011 21:57:09 ]
pi_102752130
Sinds een paar weken werk ik nu ook op een middelbare school (8 lesuren per week). Het is een vrij brede MHV-school waar ik aan alle richting lesgeef. Tot nu toe bevalt alles me prima, alleen ben ik over sommige dingen wel verbaasd, in het bijzonder het reken- en taalniveau van de kids. Daar heb ik me wel in vergist. Andere dingen vallen me weer positief op, zoals smartboards en het nieuwe examenprogramma. Het is wel goed om te zien dat alles met de tijd meegaat.
pi_102753435
Dan heb ik het niet heel slecht gedaan.
Na 2x ofzo keek ik soort van indringend leerling(en) aan waarvan ik dacht dat het geluid kwam.
Na de derde x heb ik dus een opmerking gemaakt over dat het kinderachtig was, zo van nu weten we het wel. Niet super geirriteerd klinkend.
En dus ook geen overreactie en niet gedreigd met strafwerk.
Daarna, viel het mee, maar was ook redelijk het eind van de les.

En ja, ik was al langer aan het woord, dus dat de concentratie niet meer 100% was kan ik me ook indenken.

quote:
7s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 19:48 schreef ErikT het volgende:

[..]

Probeer dit niet te serieus op te vatten. Lach een keer met ze mee, en vraag na 3 keer om ermee te stoppen omdat het niet leuk meer is.
Ik heb wel eens meegemaakt dat ze met z'n allen gingen staan als ik me omdraaide, en weer gingen zitten als ik weer naar ze keek. Dat speelde ik graag met ze mee, ik kan me natuurlijk sneller omdraaien dan dat zij kunnen gaan staan en weer zitten.
(In het geval van neuriën kan je dat natuurlijk ook doen. Dat je bv zegt "te laat" als ze nog neuriën als je je snel omdraait.)
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102755096
ik heb laatst toen er gegiecheld werd steeds als ik me omdraaide gewoon gevraagd : zeg jongens, staat er soms een grote witte krijthand opm'n kont ofzo? want anders kan ik me niet voorstellen dat t nodig is om steeds te giechelen als ik me omdraai :7 na een kleine klasbrede "haha" (meelachen, niet uitlachen) was t toen over.
Kwak
pi_102755625
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102801838
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 23:05 schreef merry77 het volgende:
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
Dat had ik vandaag met twee jongens, tijdens het zelfstandig werken. Ik ben qua orde ook nog erg lerende. Sowieso een vrij drukke klas en ik ga verder niet op details in, maar er zijn ook wat issues in die klas. Ik had de mentor al eens kort gesproken, maar ik denk dat ik haar nog wel eens wil spreken, of er nog dingen zijn waar ik op moet letten/rekening mee moet houden. En wat ik van m'n vakcoach mee pik is het concreter benoemen van dingen en welk gedrag je verwacht.
I reject reality and substitute my own
pi_102818937
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 23:05 schreef merry77 het volgende:
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
ik geef dan een laattse waarschuwing en als t niet stopt zet ik ze tijdelijk uit elkaar, of eentje op de gang (met zn werk) om daar af te koelen. benoemen is vaak al voldoende.

tegen m'n mentorleerlingen kom ik ook met grapjes een heel eind. de grote rugbyer waarschuwen dat ie als ie zo blijft giechelen hij volgende keer toepasselijke kleine meisjeskleren aanmoet bijvoorbeeld. en dat dat vast niet past. maar goed, dat kan alleen als je kinderen wel goed kent en weet hoe ze erop zullen reageren. als je de verkeerde treft kan ie zo de lachers naar zíjn hand zetten.
Kwak
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 20:38:59 #27
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102821350
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 23:05 schreef merry77 het volgende:
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
'Ik ben blij dat jullie deze les zó leuk vinden, dat jullie niet kunnen stoppen met lachen. Dat doet mij zo'n deugd, dat ik speciaal voor jullie na schooltijd nog zo'n leuke les zal geven'.

Werkt perfect!
pi_103039973
In het kader van een functioneringsgesprek moet ik bij twee collega's een paar vragen achterlaten.
1) Wat waardeer je in mijn werkzaamheden (o.i.d.)?
2) Welke tips heb je mbt het uitvoeren van mijn werkzaamheden.

Ik wilde wat meer reacties en heb het bij 5 collega's gevraagd waarvan ik vermoed dat ze geen sociaal wenselijke antwoorden geven maar juist erg kritisch kijken.
Na het lezen van de antwoorden kan ik met een heerlijk gevoel het weekend in! Heerlijk om te lezen wat men over je schrijft!
"Heel nauwkeurig, denkt goed mee met nieuwe ontwikkelingen, neemt zelf initiatieven, luistert goed, heeft respect voor collega's en leerlingen." en meer van die dingen.
Enige tip die ik kreeg: Ga wat meer dagen werken, want het is erg fijn werken met je :)
(Werk maar 3 dagen ivm kinderen)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 19:01:05 #29
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103045989
Nou dan, dat is toch erg mooi! ^O^
.
pi_103274486
Ik lees dat je tegenwoordig een tegemoetkoming krijgt als je een lerarenopleiding (eerste- of tweedegraads volgt) en geen recht hebt op studiefinanciering. Gold deze regeling tot voor kort niet ook voor mensen die wel stufi kregen? Of herinner ik me dat verkeerd?

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2011 12:25:32 ]
pi_103287763
Sloggi, die krijgen een extra jaar stufi bij eerstegraagds, omdat de master twee jaar duurt itt een 'gewone' master. Bedoel je dat?

Misschien een hele stomme vraag, maar hebben jullie handige tips om mijn papierwinkel geordend te krijgen? Ik ben van mezelf echt heel gestructureerd, maar ik krijg dit gewoon niet voor elkaar. Ik heb nu per klas zo'n los gekleurd insteekmapje met alles, maar dat werkt natuurlijk voor geen meter, ben continue alles kwijt. Het gaat dan om klassenlijsten, uitgedeelde kopieën, opdrachten, studiewijzers, toetsen, lesplannen, enzovoort.

Gestructureerder zou zijn om per klas een multomap te nemen en alles in van die multomapinsteekhoesjes te doen, maar dan sjouw ik me weer een ongeluk (reis met de trein en moet aan beide kanten een stuk lopen), dus daar zie ik ook weer tegenop.

Het voelt ergens heel suf om erom te moeten vragen, maar hebben jullie briljante tips op dit gebied? Hoe is jullie papierwinkel georganiseerd?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_103288304
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:36 schreef Naamah het volgende:
Sloggi, die krijgen een extra jaar stufi bij eerstegraagds, omdat de master twee jaar duurt itt een 'gewone' master. Bedoel je dat?

Misschien een hele stomme vraag, maar hebben jullie handige tips om mijn papierwinkel geordend te krijgen? Ik ben van mezelf echt heel gestructureerd, maar ik krijg dit gewoon niet voor elkaar. Ik heb nu per klas zo'n los gekleurd insteekmapje met alles, maar dat werkt natuurlijk voor geen meter, ben continue alles kwijt. Het gaat dan om klassenlijsten, uitgedeelde kopieën, opdrachten, studiewijzers, toetsen, lesplannen, enzovoort.

Gestructureerder zou zijn om per klas een multomap te nemen en alles in van die multomapinsteekhoesjes te doen, maar dan sjouw ik me weer een ongeluk (reis met de trein en moet aan beide kanten een stuk lopen), dus daar zie ik ook weer tegenop.

Het voelt ergens heel suf om erom te moeten vragen, maar hebben jullie briljante tips op dit gebied? Hoe is jullie papierwinkel georganiseerd?
De meeste van de dingen die jij hier noemt, heb ik gewoon op de computer staan. Alle opdrachten die ik uitdeel, bewaar ik elektronisch evenals toetsen, studiewijzers, cijferlijsten etc. Daar ga ik allemaal niet mee lopen sjouwen, nog eens onhandig ook.

Alleen de klassenlijsten (smoelenboekjes) neem ik mee de klas in plus de opdrachten/toetsen die die dag behandeld worden. Nakijkwerk probeer ik ook zo veel mogelijk op school te doen en te laten.
pi_103288468
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:25 schreef Sloggi het volgende:
Ik lees dat je tegenwoordig een tegemoetkoming krijgt als je een lerarenopleiding (eerste- of tweedegraads volgt) en geen recht hebt op studiefinanciering. Gold deze regeling tot voor kort niet ook voor mensen die wel stufi kregen? Of herinner ik me dat verkeerd?
Je krijgt een extra jaar studiefinanciering ja als je na je hbo of wo nog een (eenjarige) lerarenopleiding volgt.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 09:50:33 #34
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103315053
Ik heb zowel mijn bachelor als mijn master deeltijd gedaan. Tijdens mijn bacheloropleiding heb ik gebruik kunnen maken van de tegemoetkoming voor leraren (ca. 50% van de volledige opleiding in mijn geval) en tijdens mijn masteropleiding heb ik gebruik kunnen maken van de lerarenbeurs (100% vergoed dus).

Overigens heb ik vóór de lerarenopleiding ondernemersmanagement (what was I thinking...) gedaan, daar kreeg ik gewoon stufi voor. Ik heb dus op voordelige wijze een shitload aan diploma's behaald.
pi_103315528
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:55 schreef CG het volgende:

[..]

Je krijgt een extra jaar studiefinanciering ja als je na je hbo of wo nog een (eenjarige) lerarenopleiding volgt.
Dit kan overigens niet als je 30 jaar of ouder bent. Ik was 29 toen ik alsnog besloot de lerarenopleiding te doen. :+ .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_103316935
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:36 schreef Naamah het volgende:
Sloggi, die krijgen een extra jaar stufi bij eerstegraagds, omdat de master twee jaar duurt itt een 'gewone' master. Bedoel je dat?
De master duurt voor mij één jaar, maar dat bedoel ik niet. Ik zal het me wel verkeerd herinneren.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 11:10:07 #37
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103317342
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:57 schreef Sloggi het volgende:

[..]

De master duurt voor mij één jaar, maar dat bedoel ik niet. Ik zal het me wel verkeerd herinneren.
Bedoel jij niet gewoon de tegemoetkoming voor leraren?

http://www.ib-groep.nl/pa(...)etkoming_leraren.asp

Die is voor deeltijders en zij-instromers, niet voor voltijders.
pi_103317891
Zou kunnen, ik weet het niet meer.
pi_103322080
Zou je bij het volgen van een master na bijv. je hbo-lerarenopleiding dan niet in de knoop komen met die vervelende langstudeerboete? Ik vind 't hartstikke zonde dat ik hier pas in mijn vierde jaar achter kom en er al voor gekozen heb een andere propedeuse in te zetten als tweede verbredende minor, anders had ik graag de premaster gedaan en daarna de master om gelijk m'n eerstejaars te halen.

Iets anders: je lokaal zit propvol, werkelijk elke stoel en tafel is bezet. Hoe zou je leerlingen dan toch uit elkaar zetten als je dat nodig vindt? Alleen de tafels die aan elkaar staan uit elkaar zetten? Slepen met tafels en stoelen? Ik heb er nog niet echt een oplossing voor gevonden namelijk.
I reject reality and substitute my own
pi_103322207
Leerlingen laten ruilen?
pi_103324559
CindieY, ik ken de situatie. Zit met 32 of een enkele keer zelfs 33 leerlingen in een lokaal. Voor 33 moet ik zelfs een stoel uit een ander lokaal halen.
En je kan dan inderdaad niemand meer vooraan halen.

Laten ruilen vind ik persoonlijk niets. Want dat betekent dat iemand die niets gedaan heeft toch getroffen wordt. En die persoon is niet voor niets vooraan gaan zitten. Liever zitten ze achteraan.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103331907
Als het echt moet (bijvoorbeeld bij een erg drukke klas of een klas met een groot aantal leerlingen die veel aandacht nodig hebben), maak ik een nieuwe plattegrond. En dan probeer ik een zo slimme mogelijk verdeling te maken en de juiste leerlingen bij elkaar te zetten.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_103676328
Is er hier iemand die ervaring heeft met het lesgeven op een school of aan een aparte klas met autistische leerlingen op havo/vwo niveau (bovenbouw)? Heb een leuke vacature gezien en aan de ene kant lijkt het me ge-wel-dig, aan de andere kant ben ik me ervan bewust dat ik nog niet een volledig beeld heb van wat erbij komt kijken, vandaar :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_103727219
okay ik heb er weer eentje.
Wat doe je met een leerling die geen strafwerk wil maken (nadat je haar drie keer hebt moeten waarschuwen. 3e keer hoort ze niet eens dat je het tegen haar hebt omdat ze met haar buurvrouw zit te praten. Dus verhef ik mijn stem een beetje).
Je zet haar naam op het bord en zegt dat ze het einde van de les moet komen voor wat extra werk.
Aan het einde van de les vlucht ze via de nooduitgangdeur achterin het lokaal de gang op. Ik snel door de voordeur de gang in en roep haar terwijl ze langs komt. Reageert niet.
Vervolgens bij de volgende les voor de les op de gang apart gesproken (met haar praatmaatje). Reageert heel brutaal. Ik: kan je normaal mee doen? zij: daar moet ik een nachtje over slapen.
Ze valt me in de rede, ze kan niet blijven staan en loopt af en toe kort weg om tegen de muur aan te hangen. Tutoyeert me met jij ongevraagd.

Ik heb haar voor het practicum spijtig genoeg toch toegelaten. Achteraf heb ik daar spijt van. Ze kwam giechelend de klas binnen.
Heb haar gedrag direct die dag bij de mentor gemeld. In Magister lees ik dat het bij een andere docent ook al is gebeurd dat ze weigert strafwerk te maken en dan brutaal tegen de docent is.
Ik zeg: kan je normaal doen? reactie: u moet normaal doen.

Andere zin van d'r: u bent zo streng. als u om stilte vraagt gaan we juist praten.

Wat moet ik hier mee aan?
Ik heb niet het idee dat ik tot haar doordring.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103734423
Simpel, afdelingsleider/teamleider inschakelen en het (via de ouders) afkaarten. Als een leerling bij verwijdering bijvoorbeeld niet terugkomt mag die leerling de volgende les niet naar binnen, eerst moet je de situatie goed afhandelen. Geen idee in welke setting je haar gesproken hebt, maar face to face in een leeg lokaal zonder vriendinnen kan het bij veel leerling opeens wel goed gaan. Een goed gesprek kan dan opeens wél. Maar ik ken dit meisje natuurlijk niet. Ik zou in ieder geval even contact hebben met mentor maar zeker ook met teamleider en de ouders.
pi_103734437
Ik vind het lastig om in te schatten achter een computer, maar wat me opvalt is dat je steeds maar vriendelijk blijft vragen of ze 'normaal' kan doen. Ik denk dat je dan ook wel erg veel ruimte laat voor vervelende reacties. Ik denk dat zo'n aanpak alleen werkt bij een leerling waar je normaal gesproken een prettige band mee hebt. Daar is hier zo te lezen nog geen enkele sprake van, ze neemt je in ieder geval totaal niet serieus. Ik zou zelf zo'n leerling echt stevig aanspreken, want dit kan echt niet. Desnoods doe je dit samen met de mentor of teamleider ofzo (al bestaat dan weer het gevaar dat ze vindt dat je het zelf niet aankan).

Wat heeft de mentor trouwens gedaan met jouw bericht? Want van zo'n melding voelt ze verder natuurlijk niks. Maakt haar mentor wel indruk op haar?
pi_103734474
En wat Hippos zegt, is ook een goede: als je echt met een leerling wil spreken, zou ik er ook voor zorgen dat ik dat niet temidden van allerlei rumoer doe of wanneer er een vriendin bij is. (Maar ja, als ze je lokaal uitvlucht, is dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan ;).)
pi_103734549
Ik denk dat hier in elk geval nodig is dat ze op z'n minst een bereidheid tot gedragsverandering uitspreekt voordat ze weer jouw lessen in kan, anders gaat dit eeuwig door. Ik zou dit aan mentor en afdelingsleider aangeven en de leerling vriendelijk uitnodigen voor een gesprek. Als ze niet komt of ook in een 1 op 1-gesprek de pias blijft uithangen is het 'out of your hands', dan mag mentor en/of afdelingsleider ermee aan de slag.
  zondag 30 oktober 2011 @ 13:01:41 #49
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103739289
Ik zou een gesprek met de leerling aan gaan - zonder klasgenoten er bij. Gewoon recht op de vrouw afvragen waarom ze zo tegen je doet. Doe dat dan niet op een autoritaire manier, maar heel rustig. Ze heeft je al een hint gegeven toen ze dit zei:

quote:
"u bent zo streng. als u om stilte vraagt gaan we juist praten".
Ben je streng? Hoe komt dat op de klas over? Sommige leerlingen willen juist erg strenge leraren gaan treiteren, om te zien hoe lang ze die strengheid volhouden. Vraag haar dat maar eens.

In plaats van iemand compleet om de oren te timmeren met strafwerk, lesverwijderingen en dergelijke zou ik proberen een positieve ingang te krijgen bij die meid.
.
pi_103741294
Ik kan me niet voorstellen dat van 'te streng' sprake is wanneer je zo vriendelijk bent er geen punt van te maken wanneer een leerling doodleuk zegt: "daar moet ik nog even een nachtje over slapen".

Ik ben helemaal voor de positieve ingang hoor, als leraar en leerling beide de hakken in het zand zetten kom je nergens, maar het mag ook wel duidelijk gemaakt worden dat dat gedrag niet kan.
  zondag 30 oktober 2011 @ 13:59:32 #51
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103741519
Tuurlijk, ben ik met je eens. Maar dat "te strenge" heeft dan ook te maken met de klassensituatie, niet met het 1-op-1 gesprek. Het is waarschijnlijk een façade waar je doorheen moet prikken.
.
pi_103787381
Ik vond het eigenlijk wel prettig te horen dat ik als streng gevonden wordt. Want volgens mij ben ik nog echt te soft. Naar mijn mening wordt er nog te veel gepraat tijdens de uitleg.
Voor mijzelf heb ik juist de opdracht de professionele grenzen steviger te bewaken. Ik geef te veel vriendelijke waarschuwingen.

Mentor heeft het meisje gesproken en dat meisje is nu toch ook (volgens de mentor) tot inkeer gekomen dat ze te ver is gegaan.

Morgen zie ik die klas weer. Dus ben benieuwd. Vraag me alleen af of ik haar nu proactief moet benaderen over het voorval. Vragen om excuses vind ik dan weer zo overbeladen.
Maar wel iets van: "heb gehoord dat je met de mentor gesproken hebt en ben blij te horen dat je ook inziet dat het gedrag niet kon. "

Heb in ieder geval zelf geleerd, tijdens zo'n gesprek zelf de emoties goed in de hand houden. Niet ingaan op discussie. Daar liet ik me toch te veel piepelen (of peoplen hoe je het ook schrijft).

Vandaag ook weer een vluchter voor gesprek na de les. Was binnen 1 sec het lokaal uit. Staat dus ook weer op de agenda.

Wat doen jullie met leerlingen die vluchten terwijl ze zich aan het eind van de les bij je moeten melden?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103787762
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 15:20 schreef merry77 het volgende:
Wat doen jullie met leerlingen die vluchten terwijl ze zich aan het eind van de les bij je moeten melden?
Even op de gang kijken of ze er nog zijn.
En anders bij de eerst volgende les van jou er iets mee doen.

Gaat het om storend gedrag en heb je het gevoel echt te moeten ingrijpen --> De toegang tot de les ontzeggen en na de les terug laten komen om het op te lossen (of in een pauze). Hij kan dan pas in de les zitten als het probleem afgehandeld is.

Bij minder heftige dingen --> Begin van de les erop aanspreken dat hij er niet was. En aangeven dat je aan het eind van de les/pauze nog over datgene wil praten waar hij de vorige keer voor moest komen.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_103791000
ging om storend gedrag. Maar niet echt superingreep. Dus zal hem de volgende keer eens aanspreken. Zit wel te denken om de sanctie (strafregels) te verdubbelen. Anders is het wel erg goedkoop om niet op te komen dagen.

Die gozer was echt als een speer weg.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103792481
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 15:20 schreef merry77 het volgende:
Morgen zie ik die klas weer. Dus ben benieuwd. Vraag me alleen af of ik haar nu proactief moet benaderen over het voorval. Vragen om excuses vind ik dan weer zo overbeladen.
Maar wel iets van: "heb gehoord dat je met de mentor gesproken hebt en ben blij te horen dat je ook inziet dat het gedrag niet kon. "

Dat ligt eraan wat de mentor verder heeft afgesproken.. Het lijkt mij namelijk logisch dat de mentor bijvoorbeeld het meisje heeft gezegd dat ze haar excuses moet aanbieden aan jou. In dat geval ligt de bal dus bij haar. Dan zou ik zeker niet zelf iets gaan zeggen. Daarnaast zou ik al helemaal niet laten blijken dat je weet wat zij tegen haar mentor gezegd heeft. Zulke gesprekken vinden plaats in een sfeer van vertrouwelijkheid. Ik doe altijd net alsof ik niets weet van wat er tijdens dat gesprek gezegd is (al weet ik dat wel via die collega).

Als ze uit zichzelf niet naar je toe komt, dan zou ik haar vragen na te blijven. Er verder tijdens de les geen woorden aan vuil maken. En dan 1 op 1 een gesprek aangaan. Even luisteren naar haar 'nieuwe inzichten'. ;) . En misschien nog even uitleggen hoe jij het ziet (bijvoorbeeld waarom het belangrijk is dat iedereen zich aan de regels houdt) en het gesprek positief afronden.

quote:
Vandaag ook weer een vluchter voor gesprek na de les. Was binnen 1 sec het lokaal uit. Staat dus ook weer op de agenda.

Wat doen jullie met leerlingen die vluchten terwijl ze zich aan het eind van de les bij je moeten melden?
Zo'n leerling zoek ik of zelf zo snel mogelijk op (desnoods haal ik hem/haar even uit de les bij een collega) of ik geef het door aan de coordinator (dat doe ik in ieder geval als ik al vaker zulke dingen heb meegemaakt met de betreffende leerling). Mocht dit allebei op de een of andere manier niet gelukt zijn, dan trek ik de leerling de eerstvolgende les direct aan z'n jasje. Dan mag hij/zij ter plekke uitleggen waarom hij niet is nagebleven zoals de bedoeling was. Dubbel straf in zo'n geval. Want zo gaan we niet met elkaar om natuurlijk. ;) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_103796920
Wat zouden jullie doen? Ik heb een leuke vacature gezien in het VSO. Het is moeilijk om meer te weten te komen over werken in de specifieke richting waarvoor de vacature is. Opties:
1) Solliciteren en dan verder zien, ik kom dan vanzelf meer te weten over school/onderwijs daar.
2) Eerst school benaderen, aangeven dat ik meer wil weten en dán pas bepalen of ik wel of niet wil solliciteer, ondertussen misschien ook al een beetje een beeld hebbende of school wel of niet in mij geïnteresseerd zou zijn.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_103797600
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:02 schreef Naamah het volgende:
Wat zouden jullie doen? Ik heb een leuke vacature gezien in het VSO. Het is moeilijk om meer te weten te komen over werken in de specifieke richting waarvoor de vacature is. Opties:
1) Solliciteren en dan verder zien, ik kom dan vanzelf meer te weten over school/onderwijs daar.
2) Eerst school benaderen, aangeven dat ik meer wil weten en dán pas bepalen of ik wel of niet wil solliciteer, ondertussen misschien ook al een beetje een beeld hebbende of school wel of niet in mij geïnteresseerd zou zijn.
Ik zou voor optie 2 gaan. Volgens mij is dat helemaal niet raar, eerder logisch.

Voor wat betreft de vluchtende leerlingen: ik zou precies hetzelfde doen als Mane. Ik zoek de leerling vaak meteen op in zijn/haar volgende les en vraag dan de collega of ik die leerling even kan spreken. Is nog nooit een probleem geweest bij een collega. Het voordeel ervan vind ik dat de leerling niet de illusie kan hebben dat hij ermee weg is gekomen: hij weet direct dat je het niet laat zitten (en dat weglopen dus ook niet zo gek veel zin heeft).
pi_103797763
ik heb die leerling morgen niet, maar kan wel even in het rooster kijken waar die zit. Maar ja ik vind het eigenlijk ook vervelend als ik de les van een collega moet verstoren.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103799723
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:15 schreef merry77 het volgende:
ik heb die leerling morgen niet, maar kan wel even in het rooster kijken waar die zit. Maar ja ik vind het eigenlijk ook vervelend als ik de les van een collega moet verstoren.
Tja, daar ontkom je soms niet aan. Het is toch ook niet dat je ieder uur op de stoep staat? Normaal gesproken doe je zoiets incidenteel, een paar keer per jaar ofzo? En het hoeft ook geen uren te duren :).

Over streng gevonden worden: dat zeiden ze in mijn eerste jaar ook tegen/over mij. Daarmee bedoelden leerlingen (hoorde ik achteraf van hen) dat ze vonden dat ik alles probeerde heel strak en star in de hand te houden. Dat klopte ook wel, ik wilde alles perfect hebben en reageerde overal op. Maar ze vonden dat ze bij mij ook makkelijk weg konden komen met dingen, omdat ik slap ingreep en niet goed/niet altijd corrigeerde. Ik ging altijd tot in den treure een vriendelijk gesprek/de discussie aan, en dat vonden ze hartstikke lief en aandoenlijk, maar ze namen me totaal niet serieus. Ik zei nooit eens gewoon: 'Ben jij gek geworden? Dát gaan we niet doen!', maar vroeg altijd om uitleg en redelijkheid.
Ik vond het ook moeilijk om streng te zijn, maar inmiddels weet ik dat een paar keer goed je grenzen aangeven ervoor zorgt dat je dat de rest van het jaar nog maar sporadisch hoeft te doen. Ik ben nog steeds niet goed in straffen en streng zijn, en m'n leerlingen vinden me ook een softie, maar als ze dat nu zeggen bedoelen ze dat goedmoedig en vriendelijk. Ze weten namelijk wel dondersgoed wat er bij mij kan en wat niet en, schaarse uitzonderingen daargelaten uiteraard, ze houden zich daaraan. Ik hoef dus ook niet streng te zijn, goddank, want het past totaal niet bij me.


Mja, niet bedoeld als egopost dit, maar misschien kun je iets herkennen in mijn verhaal en wie weet heb je iets aan mijn (enigszins vaag verwoorde) verhaal over streng zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jentin op 31-10-2011 19:50:31 ]
pi_103800953
@Jentin, heel nuttige opmerking.
Inderdaad herkenbaar. Ik sta wel steeds te zeggen niet praten etc. Maar ik waarschuw te vaak en laat te weinig het achterste van mijn tanden zien.
Ik ben pas deze week begonnen met strafwerk uitdelen om te laten zien dat het wel menens is.
Van een paar dames die gezondigd hadden heb ik het vandaag ontvangen. Ging bij die al beter in de les vandaag.

Maar Jentin, hoe zoek je een leerling op als je zelf ook les hebt. Dat is wat lastig.

@Mane, ook goede tips.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 31 oktober 2011 @ 20:21:55 #61
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103802135
Over strafwerk gesproken; putten jullie ook uit de pedagogische strafregels van Astrid Boon?
pi_103803026
quote:
5s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Over strafwerk gesproken; putten jullie ook uit de pedagogische strafregels van Astrid Boon?
:Y Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 31 oktober 2011 @ 20:44:49 #63
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103803737
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:

[..]

:Y Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij :)
Ik vind ze ook heerlijk, en zo lekker makkelijk ;) .
Overigens is het principe van Boon dat de leerling de regels tijdens de les moet schrijven, maar dat doe ik meestal niet. Tijdens de les geef ik aan dat een leerling strafwerk mee gaat krijgen, en dat het verdere verloop van de les de hoeveelheid bepaalt. Dit is meestal genoeg om ze toch weer bij te les te krijgen, wat ik liever heb dan dat ze die regels schrijven.
pi_103807956
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:

[..]

:Y Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij :)
Wat idioot :{ bij ons sturen dan de afdelingsleiders een e-mail dat het strafwerk tóch gemaakt moet worden, dat er van ouders verwacht wordt dat ze opgelegd werk van uit school niet ondermijnen en samen opvoeden en gedeelde verantwoordelijkheid enzovoort enzovoort.. En dat vind ik zelf wel fijn, want waar sta je als docent als ouders het zomaar aan de kant schuiven :?
pi_103808218
inderdaad raar van die ouders.
Of zou het een verzonnen briefje van een leerling kunnen zijn?
Zijn die ouders wel eens gebeld daaran?

Verder houd ik ook niet van strafwerk in de les maken. Want dan missen ze weer die les.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103808447
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 21:42 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Wat idioot :{ bij ons sturen dan de afdelingsleiders een e-mail dat het strafwerk tóch gemaakt moet worden, dat er van ouders verwacht wordt dat ze opgelegd werk van uit school niet ondermijnen en samen opvoeden en gedeelde verantwoordelijkheid enzovoort enzovoort.. En dat vind ik zelf wel fijn, want waar sta je als docent als ouders het zomaar aan de kant schuiven :?
bij ons zit de teamleider er ook erg bovenop bij dat soort dingen. heerlijk vind ik dat. uitsturen steunen ze je ook ontzettend goed in. ik zou die leerling van mane er serieus enkele lessen geleden al uitgegooid hebben een keer. en dan volgt daaruit een gesprek, en soms ook gesprek met ouders, voor de boel echt uit de hand loopt...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
verder baal ik want m'n klassen op de andere lokatie doen het extreem slecht. ik dacht dat de toets goed gemaakt was, en nu blijken ze daar een strengere normering te hebben, waardoor ze echt zwaar onvoldoende uitkomen. ik ga toch echt denken dat ik iets verkeerd doe met uitleggen ofzo...
Kwak
pi_103808952
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 21:46 schreef merry77 het volgende:
inderdaad raar van die ouders.
Of zou het een verzonnen briefje van een leerling kunnen zijn?
Zijn die ouders wel eens gebeld daaran?

Verder houd ik ook niet van strafwerk in de les maken. Want dan missen ze weer die les.
Nee, zeker geen verzonnen briefjes. Het waren uitgebreide brieven, van twee kantjes. Met Geachte mevrouw erboven en vriendelijke groeten, dat doen ze in H4 echt niet zelf. De een (ja, ik kreeg er twee (en een half)!) was overigens wel van een leerling waarbij allerlei ellende aan de hand was (scheiding, verhuizing, drama), wist ik niet, goede reden, prima verder. De ander van een leerling waarbij de moeder altijd de hand boven zijn hoofd houdt (en z'n leesautobiografie schrijft, want in H4 schrijf je niet dat je het 'heerlijk vond om voorgelezen te worden _O-).

Ik heb er overigens niks mee gedaan. Als het zo moet, laat dan maar, dacht ik. Vervelende was dat ik ook niet meer keihard achter leerlingen aan kon gaan die het gewoon niet gemaakt hadden en des te lulliger voor degenen die het wel gedaan hadden. Het uiteindelijk maar een beetje gelaten, in de hoop dat het wel een signaal afgegeven heeft. En de volgende keer doe ik het anders, dan kunnen ze dus nakomen en daar strafwerk gaan schrijven.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_103810485
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 21:49 schreef kwakz0r het volgende:

bij ons zit de teamleider er ook erg bovenop bij dat soort dingen. heerlijk vind ik dat. uitsturen steunen ze je ook ontzettend goed in. ik zou die leerling van mane er serieus enkele lessen geleden al uitgegooid hebben een keer. en dan volgt daaruit een gesprek, en soms ook gesprek met ouders, voor de boel echt uit de hand loopt...
Het is niet mijn leerling hoor.

Hier hebben een paar, vooral wat nieuwe, leraren de strafregels van Boon sinds een jaar ingevoerd en daar kwamen vanuit een aantal ouders wel pittige reacties op. De ouders vonden het niet bij de cultuur van de school passen, een belediging voor de intelligentie van de leerlingen etc. Daar zijn dus wel eens wat discussies over gevoerd. Ik heb het boek van Boon gelezen en ik snap dat het goed kan werken, maar zelf doe ik het niet. Ik heb inmiddels mijn eigen stijl volgens mij wel ontwikkeld in het orde houden en leerlingen aanspreken.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 31 oktober 2011 @ 23:04:54 #69
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103813162
De laatste keer dat ik straf gegeven heb is 5 jaar geleden of zo. Ik hou er echt helemaal niet van. Ben wel benieuwd naar die "strafregels van Boon". Wat is er zo bijzonder aan?
.
pi_103839223
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:04 schreef merry77 het volgende:

Maar Jentin, hoe zoek je een leerling op als je zelf ook les hebt. Dat is wat lastig.
Het is niet ideaal, maar dan laat ik mijn eigen klas gewoon efkes alleen. Ik heb wel de mazzel dat dat ook kan met mijn klassen. Maar die geef ik dan kort wat instructies en dan zet ik ze aan het werk. Ik heb niet de illusie dat ze ook allemaal braaf hard aan het werk gaan, maar ze gedragen zich keurig en zitten in ieder geval allemaal klaar als ik weer terugkom (en dat is vaak na vijf minuutjes hoor, dat opzoeken van een leerling stelt niks voor.)

Ik werk niet met strafregels. Ik snap ook best dat mensen het wel doen, maar ik vind het niks. Veel administratie en weinig resultaat. Als ze echt over de schreef zouden gaan, vind ik strafregels te niksig en als het niet heel erg is, vind ik wel een andere manier om met ongewenst gedrag om te gaan. (Laatst was een leerling z'n spullen voor een presentatie vergeten. Ik had van tevoren gewaarschuwd dat iemand die z'n spullen al dan niet expres vergat, dan maar een ander trucje moest doen voor de klas om het gemis te compenseren. Hij heeft keurig wat koprollen gemaakt onder het bord (zijn idee, overigens). Hilariteit alom, maar hij vond het toch niet zo grappig, want schaamde zich dood, en nu heeft ie alles steeds perfect in orde. Een andere keer heb ik iemand die z'n presentatiespul vergat gewoon een presentatie laten improviseren over het allersmerigste wat diegene ooit gegeten/gezien had. Dat moest die leerling dan zo goor en uitgebreid mogelijk beschrijven. Is helemaal niet afschuwelijk streng, die leerling kon er ook gewoon om lachen en deed haar uiterste best, maar toch vergeet die leerling haar spullen nooit meer.)
  dinsdag 1 november 2011 @ 19:59:29 #71
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103844903
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 23:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De laatste keer dat ik straf gegeven heb is 5 jaar geleden of zo. Ik hou er echt helemaal niet van. Ben wel benieuwd naar die "strafregels van Boon". Wat is er zo bijzonder aan?
Ik houd ook niet van strafwerk uitdelen, maar vaak is een dergelijke maatregel voldoende en duidelijk genoeg om een leerling weer 'in het gareel' en bij de les te krijgen, zonder over te hoeven gaan naar inhaaluren, verwijdering, e.d.

De strafregels van Boon (love 'em or hate 'em) zijn gericht op de 'daad', zoals roepen door de klas, uitschelden van medeleerlingen, niet in orde hebben van boeken, enz. Ze geven het gevolg van de actie aan, maar bieden meestal ook een alternatief. Voorbeeld:

quote:
Ik mag de les niet verstoren, want zodoende kunnen mijn medeklasgenoten niet goed opletten, en halen zij door mijn gedrag misschien zelfs een slecht cijfer bij het volgende proefwerk. Bovendien is het ook niet goed voor mijzelf, als ik niet oplet. Voortaan neem ik mij de waarschuwingen van de docent ter harte.
Uiteraard moet je niet iedere les met die regels staan wapperen, maar als ik ze uitdeel dan weet de leerling ook echt dat de grens bereikt is. Werkt perfect voor mij (en uiteindelijk ook voor de leerling natuurlijk).
  woensdag 2 november 2011 @ 00:20:09 #72
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103860219
Ah okee, het is me duidelijk. Dank je :)
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 19:59 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik houd ook niet van strafwerk uitdelen, maar vaak is een dergelijke maatregel voldoende en duidelijk genoeg om een leerling weer 'in het gareel' en bij de les te krijgen, zonder over te hoeven gaan naar inhaaluren, verwijdering, e.d.
Da's ook wel weer waar. Ik blijf nog steeds bij een goed gesprek. Ieder het zijne natuurlijk.
.
pi_103868331
Ik ben nieuw hier in dit topic, maar heeft een van jullie ervaring met een deeltijd opleiding voor leraar?
  woensdag 2 november 2011 @ 21:28:28 #74
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103893714
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 00:20 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ah okee, het is me duidelijk. Dank je :)

[..]

Da's ook wel weer waar. Ik blijf nog steeds bij een goed gesprek. Ieder het zijne natuurlijk.
Ik ook hoor, maar als een leerling even onstuurbaar is (en dat gebeurt bij onze leerlingen regelmatig), dan kan een gesprek op zo'n moment ook averechts werken. Strafwerk is dan een manier om een duidelijke streep te trekken zonder dat er allemaal vervelende consequenties aan hoeven te kleven. Het goede gesprek kan kan bij het inleveren van het werk gevoerd worden, de rust is dan weer wedergekeerd.
  woensdag 2 november 2011 @ 21:29:46 #75
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103893781
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 11:25 schreef FlameScorpion het volgende:
Ik ben nieuw hier in dit topic, maar heeft een van jullie ervaring met een deeltijd opleiding voor leraar?
Welkom! Ja, wat wil je weten?
pi_103905059
quote:
7s.gif Op woensdag 2 november 2011 21:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Welkom! Ja, wat wil je weten?
Nou eigenlijk voornamelijk ervaringen. Ben zelf van plan om in september te gaan beginnen aan de HvA, en dan voor Leraar Engels 2e graads. Ik ben al een tijd aan het rond zoeken, maar toen kwam ik dit topic tegen op het forum.

Edit: heb nog maar even wat concrete vragen toegevoegd:

- Hoe was de werkdruk?
- Is het goed te combineren met een part-time baan?
- Heeft u nog tips?

[ Bericht 11% gewijzigd door FlameScorpion op 03-11-2011 14:07:16 ]
  donderdag 3 november 2011 @ 18:21:15 #77
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103922311
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 04:56 schreef FlameScorpion het volgende:

[..]

Nou eigenlijk voornamelijk ervaringen. Ben zelf van plan om in september te gaan beginnen aan de HvA, en dan voor Leraar Engels 2e graads. Ik ben al een tijd aan het rond zoeken, maar toen kwam ik dit topic tegen op het forum.

Edit: heb nog maar even wat concrete vragen toegevoegd:

- Hoe was de werkdruk?
- Is het goed te combineren met een part-time baan?
- Heeft u nog tips?
Ik heb ook de lerarenopleiding Engels gedaan, maar dan in Utrecht.

De werkdruk? Tja, die is er wel natuurlijk. Je moet balans zien te vinden in studie, werk en privéleven. Dat vergt dus wel enige discipline en je moet ook zeker over een redelijk organisatievermogen beschikken om het een beetje leuk voor jezelf te houden. Zoals bij iedere studie heb je piek- en dalmomenten, maar ik vond het altijd prima te doen.

-Ik heb de eerste twee studiejaren gecombineerd met een fulltime baan in het bedrijfsleven en de laatste twee studiejaren met een parttime baan (0,6 tot 0,7 fte) voor de klas. Het was flink doorpoten, maar het is niet onmogelijk.

-Als je niet veel discipline hebt en/of als je iedere avond wilt doorzakken in de kroeg, dan zou ik er niet aan beginnen. Reken bij een deeltijdopleiding ook niet op een sprankelend studentenleven, dat is er namelijk niet bij. Als blijkt dat je de opleiding en het vak erg leuk vindt en je ook nog eens je mannetje kunt staan voor de klas, is het een optie om al in het derde of vierde studiejaar voor de klas te gaan staan. Zo kun je werk en studie nog beter combineren en doe je meteen een hoop praktijkervaring op.
pi_103934232
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:

[..]

:Y Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij :)
Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  donderdag 3 november 2011 @ 21:58:34 #79
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103935106
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:45 schreef ErikT het volgende:

[..]

Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
Maar dan reken je de leerling af op het gedrag van de ouder en breng je hem/haar in een onmogelijke positie (horizontale en verticale loyaliteit enzo).
pi_103946350
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 18:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik heb ook de lerarenopleiding Engels gedaan, maar dan in Utrecht.

De werkdruk? Tja, die is er wel natuurlijk. Je moet balans zien te vinden in studie, werk en privéleven. Dat vergt dus wel enige discipline en je moet ook zeker over een redelijk organisatievermogen beschikken om het een beetje leuk voor jezelf te houden. Zoals bij iedere studie heb je piek- en dalmomenten, maar ik vond het altijd prima te doen.

-Ik heb de eerste twee studiejaren gecombineerd met een fulltime baan in het bedrijfsleven en de laatste twee studiejaren met een parttime baan (0,6 tot 0,7 fte) voor de klas. Het was flink doorpoten, maar het is niet onmogelijk.

-Als je niet veel discipline hebt en/of als je iedere avond wilt doorzakken in de kroeg, dan zou ik er niet aan beginnen. Reken bij een deeltijdopleiding ook niet op een sprankelend studentenleven, dat is er namelijk niet bij. Als blijkt dat je de opleiding en het vak erg leuk vindt en je ook nog eens je mannetje kunt staan voor de klas, is het een optie om al in het derde of vierde studiejaar voor de klas te gaan staan. Zo kun je werk en studie nog beter combineren en doe je meteen een hoop praktijkervaring op.
Eindelijk eens iemand die het deeltijd heeft gedaan!
En ik kreeg van mijn huidige collega's ook de vraag hoe het kan dat je normaal 4/5 dagen in de week naar school moet en nu het in 1 dag afkan.

En hoe is de ondersteuning thuis als je vragen hebt e.d.?
  vrijdag 4 november 2011 @ 08:48:14 #81
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_103947422
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:58 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Maar dan reken je de leerling af op het gedrag van de ouder en breng je hem/haar in een onmogelijke positie (horizontale en verticale loyaliteit enzo).
Om te beginnen moet de leerling al niet gaan huilen bij zijn/haar ouders. Dat die ouders er vervolgens voor kiezen om naar dat gejank te luisteren, is hun verantwoordelijkheid. Bij mij geldt de regel: strafwerk niet gemaakt? Volgende les dubbel. Weer niet? Les niet in totdat het gemaakt is. Waarom zou ik die regels aanpassen omdat ouders van mening zijn dat hun kindje een prins/prinsesje is? Als je aan dit soort dingen gaat toegeven kan je wel inpakken.

En dit werkt echt wel. Dit jaar heb ik in de weken 3-6 flink wat strafwerk uitgedeeld, en één keer een meisje eruit gestuurd en laten vegen. De laatste 2 weken voor de herfstvakantie, en de afgelopen 2 weken na de herfstvakantie heb ik niet één keer iets hoeven doen. Die eerste paar weken zijn zo belangrijk, daarna kiezen ze eieren voor hun geld. En de gezelligheid gaat er echt niet van weg, het gaat prima samen. Je hoeft niet te schreeuwen als je strafwerk geeft of iemand eruit stuurt. Matter-of-factly laten merken dat de grens is overschreden, en 10 seconden later weer een grapje maken met een andere leerling.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_103967133
:{ Ik zie een tsunami aan nakijkwerk dit weekend op me afkomen: 5VW), 5VWO verslagen, onderbouw verslagen (oeps...die liggen nog op school), onderbouw practicum werk, 4M afronden...op de een of andere manier blijven toetsweken piekweken qua werkbelasting. En maandag komt 4H erover heen...
pi_103977439
ik krijg volgende week mijn eerste hausse aan proefwerken na te kijken.
2x 3atheneum (2x32) en 4x tweede klassen (3x32+1x33). Totaal dus meer dan 180 proefwerken na te kijken in 1 week. Maar ja, ik plan ze zelf op dezelfde dag. Moet ik niet zeuren.

Laatst een les met de deelschoolleider als observeerder in de les met de klas met dat brutale meisje.
Het was duidelijk rustiger. Invloed van de deelschoolleider.
Aan het eind van de les bij het weggaan zei de praatpartner van dat brutale meisje spontaan: ging goed he deze les?
Dus nog even met de twee dames en de deelschoolleider gepraat over het voorval. En de dames moesten toegeven dat ze er deze les wat van opgestoken hadden.

Blijkt uit gesprek van de mentor met de ouders dat er bij het brutale meisje thuis wel meer aan de hand is. Een familielid die zelf basisschooldocente is geweest gaf het al aan. In gesprek gaan en vragen of er meer aan de hand is. Plattegrond wordt aangepast en het meisje mag als het teveel wordt de klas uit om bij te komen. Op zich dus goed dat dit nu naar voren komt, want in d'r eentje gaat ze het niet redden.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103979757
Ik heb een weekendje weg gepland tijdens de toetsweek. Eens zien of ik daar nog spijt van ga krijgen. :+ .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  vrijdag 4 november 2011 @ 23:39:33 #85
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103982283
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 08:48 schreef ErikT het volgende:

Om te beginnen moet de leerling al niet gaan huilen bij zijn/haar ouders. Dat die ouders er vervolgens voor kiezen om naar dat gejank te luisteren, is hun verantwoordelijkheid. Bij mij geldt de regel: strafwerk niet gemaakt? Volgende les dubbel. Weer niet? Les niet in totdat het gemaakt is. Waarom zou ik die regels aanpassen omdat ouders van mening zijn dat hun kindje een prins/prinsesje is? Als je aan dit soort dingen gaat toegeven kan je wel inpakken.

En dit werkt echt wel. Dit jaar heb ik in de weken 3-6 flink wat strafwerk uitgedeeld, en één keer een meisje eruit gestuurd en laten vegen. De laatste 2 weken voor de herfstvakantie, en de afgelopen 2 weken na de herfstvakantie heb ik niet één keer iets hoeven doen. Die eerste paar weken zijn zo belangrijk, daarna kiezen ze eieren voor hun geld. En de gezelligheid gaat er echt niet van weg, het gaat prima samen. Je hoeft niet te schreeuwen als je strafwerk geeft of iemand eruit stuurt. Matter-of-factly laten merken dat de grens is overschreden, en 10 seconden later weer een grapje maken met een andere leerling.
Hoe die structuren werken snap ik ook wel, maar als een leerling van mening is dat hij/zij van zijn/haar ouders geen strafwerk hoeft te maken dan ga ik daar niet tegen in door te verdubbelen, maar dan neem ik contact op met de ouders om uit te leggen waarom hun kind straf(werk) heeft gekregen. Ik heb het al twee keer meegemaakt dat de ouders toen een compleet andere versie te horen hebben gekregen dan de versie van hun kind, met als gevolg dat de ouders zich achter de school schaarden in plaats van achter hun oogappel. Het lijkt misschien de omgekeerde wereld, maar als het samenwerking oplevert i.p.v. tegenwerking kan ik daar wel mee leven.

Sowieso maken wij het iets te vaak mee dat ouders met boksbeugels e.d. verhaal komen halen. Dat soort lui houden er een compleet andere moraal op na dan wij, dat doe je niet teniet door de verantwoordelijk bij hun neer te leggen en daarmee basta. Zo zou het wel horen natuurlijk, maar zo werkt het eenvoudigweg niet.
  vrijdag 4 november 2011 @ 23:43:19 #86
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103982475
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 05:00 schreef FlameScorpion het volgende:

[..]

Eindelijk eens iemand die het deeltijd heeft gedaan!
En ik kreeg van mijn huidige collega's ook de vraag hoe het kan dat je normaal 4/5 dagen in de week naar school moet en nu het in 1 dag afkan.

En hoe is de ondersteuning thuis als je vragen hebt e.d.?
Een voltijd HBO-opleiding is meestal ook geen volle vier of vijf dagen, eerder twee of drie. Het is vrij eenvoudig, je moet gewoon veel meer zelfstandig doen. Hoe de ondersteuning van de HvA is weet ik niet, maar je kunt natuurlijk altijd contact opnemen met een medestudent als je ergens tegenaan loopt.
pi_103990264
Het vervelende aan de voltijd lero (2e graads) is dat de studiedruk over de studiejaren heen ontzettend onevenredig verdeeld is.
In de eerste twee jaar voer je geen klap uit, is stage een lachertje en heb je nog een vrije dag in de week. In het derde jaar slaat dit compleet om, loop je drie dagen per week stage (verwacht geen begeleiding vanuit je hogeschool, daar is geen tijd voor en dit wordt vervolgens afgedaan als 'eigen verantwoordelijkheid') en heb je twee volle dagen colleges. Vierde jaar is ongeveer hetzelfde als het derde jaar, iets minder vakken maar meer verantwoordelijkheden op je stage (omdat je inmiddels LIO bent).
Het meest vervelende is dat het constant lijkt alsof je tussen twee kampen zit die veel van je verwachten en geen rekening houden met je andere werkzaamheden (op stage hebben veel collega's nog steeds het idee dat ik drie dagen per week werk en de rest van de week uit m'n neus zit te baggeren, omdat ze gewoon vergeten dat ik er een voltijd studie bij doe).

Tip voor het derde en vierde jaar: geef héél duidelijk je grenzen aan op je stageschool, laat je niet misbruiken voor dingen die je niet hoéft te doen en probeer een goede scheidslijn te creëren (en deze te communiceren naar je collega's) tussen werk voor je stageschool en je hogeschool.
pi_103998916
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 november 2011 11:11 schreef WHATSHESAID het volgende:
Het vervelende aan de voltijd lero (2e graads) is dat de studiedruk over de studiejaren heen ontzettend onevenredig verdeeld is.
In de eerste twee jaar voer je geen klap uit, is stage een lachertje en heb je nog een vrije dag in de week. In het derde jaar slaat dit compleet om, loop je drie dagen per week stage (verwacht geen begeleiding vanuit je hogeschool, daar is geen tijd voor en dit wordt vervolgens afgedaan als 'eigen verantwoordelijkheid') en heb je twee volle dagen colleges. Vierde jaar is ongeveer hetzelfde als het derde jaar, iets minder vakken maar meer verantwoordelijkheden op je stage (omdat je inmiddels LIO bent).
Het meest vervelende is dat het constant lijkt alsof je tussen twee kampen zit die veel van je verwachten en geen rekening houden met je andere werkzaamheden (op stage hebben veel collega's nog steeds het idee dat ik drie dagen per week werk en de rest van de week uit m'n neus zit te baggeren, omdat ze gewoon vergeten dat ik er een voltijd studie bij doe).

Tip voor het derde en vierde jaar: geef héél duidelijk je grenzen aan op je stageschool, laat je niet misbruiken voor dingen die je niet hoéft te doen en probeer een goede scheidslijn te creëren (en deze te communiceren naar je collega's) tussen werk voor je stageschool en je hogeschool.
Okee bedankt voor de tip!

M'n vriendin is net begonnen met PABO, en die loopt nu al te zuchten over al het leer- en maakwerk. Ik ga er volgend jaar maar met goede hoop en enthousiasme in, en dan ga ik het wel meemaken.

Het zal voor mij een flinke ommekeer zijn, omdat ik nu wel fulltime werk, dus ik moet mijn hersenen een beetje afstoffen, maar dat komt wel goed!
  zaterdag 5 november 2011 @ 16:12:55 #89
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103999101
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 22:13 schreef merry77 het volgende:
Blijkt uit gesprek van de mentor met de ouders dat er bij het brutale meisje thuis wel meer aan de hand is. Het meisje mag als het teveel wordt de klas uit om bij te komen. Op zich dus goed dat dit nu naar voren komt, want in d'r eentje gaat ze het niet redden.
Zo'n gevoel had ik dus al.... dat bedoelde ik met dit:

quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 13:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Het is waarschijnlijk een façade waar je doorheen moet prikken.
.
  maandag 7 november 2011 @ 10:50:23 #90
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_104067420
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:45 schreef ErikT het volgende:

[..]

Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
En als dat niet werkt de leerling even vragen van 'wat voor klusjes moet jij van je ouders thuis doen?' En dan vervolgens een briefje aan de leerling meegeven waarop staat:'Leerling X hoeft van mij deze klusjes thuis niet te doen want... (bla bla bla).... ~O>

Irritante ouders moet je soms ff met de neus op de feiten drukken; want met zo'n briefje ondermijnen ze je gezag wel degelijk.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_104119214
Ik ben nu druk bezig om een keertje mee te mogen op mijn oude school, gewoon een dagje meelopen met een docent :)
pi_104158528
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 10:50 schreef Descendent het volgende:

[..]

En als dat niet werkt de leerling even vragen van 'wat voor klusjes moet jij van je ouders thuis doen?' En dan vervolgens een briefje aan de leerling meegeven waarop staat:'Leerling X hoeft van mij deze klusjes thuis niet te doen want... (bla bla bla).... ~O>

Irritante ouders moet je soms ff met de neus op de feiten drukken; want met zo'n briefje ondermijnen ze je gezag wel degelijk.
Maar dat doe je natuurlijk niet echt..

Ik heb heel veel nakijkwerk. Echt heel veel. En natuurlijk heel veel geen zin. Het ellendige is dat ik het dus ga uitstellen. Ik voel me soms net zelf een leerling.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 9 november 2011 @ 17:53:10 #93
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_104168824
quote:
11s.gif Op woensdag 9 november 2011 13:11 schreef mane het volgende:

[..]

Maar dat doe je natuurlijk niet echt..

Ik heb heel veel nakijkwerk. Echt heel veel. En natuurlijk heel veel geen zin. Het ellendige is dat ik het dus ga uitstellen. Ik voel me soms net zelf een leerling.
Oh jawel hoor. 2 keer gedaan al. Eén keer boze ouders aan de lijn gehad die e.e.a. pas half begrepen nadat ik ze had duidelijk gemaakt dat ze bij mij t zelfde deden én dat ik niet 1 of 2, maar 26 kinderen had rustig te houden. Van die andere ouders niks gehoord achteraf; maar ook NOOIT meer zo een briefje van gehad. :7
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
  woensdag 9 november 2011 @ 18:10:17 #94
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_104169443
Zit ik vandaag in de klas, zegt een heel serieuze leerling 'mevrouw, er zit iets op uw neus'. Dus ik zonder nadenken aan mijn neus zitten, roept de hele klas in koor 'toet toet!'

:D Heerlijk, dit soort momenten.
pi_104208438
Mijn havo 4 was echt drámá vandaag. Eigenlijk het hele uur niks met ze kunnen doen. Spullen niet voor elkaar, niet aan het werk te krijgen, ook niet stil te krijgen, alleen maar gezeur en ge-ja-maar. Ben dus het hele uur alleen maar boos geweest en dat dan zonder iets te bereiken, bah, echt vervelend, kon wel huilen achteraf.

En morgen heb ik ze weer :'( Hoe pak je de boel weer op na zo'n dramales?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_104210554
Kan op verschillende manieren, had het vandaag met 4Mavo. Kwam ook door toets bespreken (dat vinden ze saai) en kon weinig ermee. Kan zijn dat ze mogen opeens anders zijn door het moment. Soms is er iets gebeurd (voor de les) waardoor ze 'van slag' zijn. Of gewoon het tijdstip en zijn ze morgen weer heel anders. Je kunt ook je les beginnen daar terug te kijken en erover te praten, even de grenzen opnieuw aangeven en een nieuwe start maken.
pi_104211957
Hm, ja. Laat ik daar maar hopen. Maar het escaleerde ook wel een beetje tijdens de les, dus vrees dat ze het morgen niet ineens vergeten zullen zijn. Heb aan het eind ook al even teruggeblikt op de les en de regels nog een keer herhaald.

Mijn plan is nu om ze te begroeten bij de deur en dáár al te zeggen dat ze meteen hun spullen erbij moeten pakken. Dan één keer zeggen dat ik wil beginnen en dan gewoon net zo lang wachten tot het stil is. Desnoods een kwartier. Of de hele les. En vervolgens een strak programma voor de les. Kon ik morgen maar overslaan :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_104215552
Ik denk zelf dat het belangrijk is dat je ze in ieder geval morgen gewoon weer een nieuwe kans geeft. Ga er niet teveel in met het idee dat ze zich vast wel weer gaan misdragen ofzo. Voor jou is het een belangrijk moment op de dag geweest, voor hen is het waarschijnlijk veel minder interessant geweest. Zeker als je normaal gesproken wel goed met ze kan werken, kan het heel goed een incident geweest zijn.
Als ik zelf zo'n uur had/heb, eindig ik vaak met een opmerking als 'Nou, dit was niks, volgende les moet het anders, jongens' of iets dergelijks onbenulligs. Aan het begin van de volgende les noem ik het dan soms nog even, maar alleen als ik het idee heb dat de sfeer niet goed is. Dan zeg ik iets als 'Vorige les was niet best, dit uur moet dat anders.' Zoiets.

In ieder geval: volgens mij komt het meestal wel goed :)!
pi_104216177
Thanks! Ik had er misschien gewoon wat luchtiger mee om moeten gaan. Nu ben ik het hele uur bozig (en ook echt een beetje onaardig) geweest en heb ze aan het eind ook nog eens een preek gegeven. Damn, had het inderdaad beter een beetje kunnen laten.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  donderdag 10 november 2011 @ 20:42:55 #100
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_104218118
Soms moet je je ook realiseren hoe jouw uitspraken op de leerlingen over komen. Als je bij de deur staat en de eerste opmerking die je tegen de leerlingen maakt is: "Pak je boek voor je!", dan is dat niet echt uitnodigend.
.
pi_104218211
Maak je niet te druk om de dingen die je misschien anders had 'moeten' doen. Dit hoort erbij. Ik zou ook proberen het luchtig te houden. Plan vooral een leuke les. Zorg dat jij enthousiast bent over wat je wilt gaan doen met ze (niet te overdreven natuurlijk ;) ) en probeer het enthousiasme bij hen ook aan te wakkeren. Knoop even wat kletspraatjes aan, aan het begin en het einde van de les, of tussen lesmomenten. Maak weer even gewoon leuk contact met ze.

Wat wel goed is om over na te denken is de spullenkwestie: komt het vaker voor dat veel leerlingen de spullen niet op orde hebben? Misschien kun je in dat geval eens bedenken hoe je daar dan mee om wilt gaan in de toekomst. Het is heel vervelend lesgeven als leerlingen structureel spullen niet op orde hebben en er gaat ook een laksheid/onverschilligheid vanuit die niet goed is voor de sfeer in de les. Mocht het nodig zijn daarop ander beleid of een nieuwe regel op te stellen dan kun je ze dat de les daarna gewoon vrolijk ( ;) ) vertellen.

Het is echt de kunst om het je niet teveel te laten raken en met goede moed en een goed humeur verder te gaan. Morgen ben je vast opgelucht. Want zo'n les waar je tegenop ziet, valt dan meestal heel erg mee.
The real is always way ahead of what we can imagine.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')