Ja, niet constant natuurlijkquote:Op maandag 3 oktober 2011 20:26 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]dan heb je de pik op kinderen waarvan je de naam niet kent
Ik moet bij haar ook altijd iets doen ... pffff
Hangt ervan af waarom ze neuriën. Is het het laatste uur, zijn ze in een vrolijke bui en is de pap een beetje op, dan kun je meeneuriën om aan te geven dat je het echt wel doorhebt maar er niet van onder de indruk bent. Zitten ze je duidelijk uit te proberen en gaat het op een vervelende manier, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Persoonlijk ben ik geen voorstander van een hele klas terug laten komen, dit doe ik alleen in een uiterste geval (bijv. diefstal van een telefoon waarbij de dader vrijwel zeker in de klas zit).quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:12 schreef merry77 het volgende:
vandaag de tweede keer de tweede klassen. Duidelijk drukker.
Een paar hadden besloten wat te gaan rellen.
Een paar keer als ik me naar het bord omdraaide dan gingen ze neurien.
Ik vind het dan moeilijk om te zien wie het doet.
Hoe reageren jullie daarop?
Een docent bij me op de school die zou bijv de hele klas om half 5 terug laten komen, tenzij degene die het deed zich zou melden.
Maar ik heb ook wel gehoord dat je niet de hele klas moet straffen om iets wat een paar lln gedaan hebben. Omdat je geen probleem met die lln die niets doen hebt.
En ik deel eigenlijk die mening.
Dus wat te doen?
Heb ze aangesproken op het feit dat ze erg kinderachtig waren.
Lastig, maar voor sommige klassen noodzakelijk. Ik heb tegenwoordig een digibord, da's natuurlijk onwijs handig m.b.t. het klaarzetten van lessen op het bord.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:37 schreef Naamah het volgende:
Bordschrijven met je lijf naar de klas gedraaid, wow! Klinkt als een enorm handige, maar lastige vaardigheidGa het eens proberen.
Ik probeer zo min mogelijk tijdens de les op het bord te schrijven. Zorg dat het er of van tevoren al op staat, of ik heb het al eerder op powerpoint gezet. Maar goed, dat werkt natuurlijk ook niet altijd voor alles en iedereen.
Ik ben trouwens al bijna door je stapel leesvoer heen, TSE! Bijna, heb er nog een paar
Ben je bekend met Prezi.com? Dat is wat minder statisch dan PowerPoint, zeker om dingen aan elkaar te linken.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:50 schreef merry77 het volgende:
Lastig in te schatten.
Het was zeker wel uitproberen. Maar ook wel spur of the moment.
Aan het eind van de les had ik de lln gezegd dat ze ook zelf even met een aangeslagen stemvork in een bakje met water mochten doen. En dat vonden ze erg leuk. Kwamen ook van een paar toen hele intelligente vragen over het onderwerp.
nadeel van powerpoint is dat het meestal in 1x er op staat. Geef een exact vak, dus schrijf juist wel veel op het bord (ook aangemoedigd door mijn stagebegeleider vorig jaar).
Bij exacte vakken moet je gewoon laten zien hoe dingen eruit zien of hoe je tot een bepaald antwoord komt. En een powerpoint gaat dan echt te snel, ook al zou ik die regel voor regel te voorschijn laten komen.
En zonder te kijken naar het bord schrijven?
Ik weet niet of ik dat kan.
Kreeg nu juist een compliment dat ik de eerste docent was die leesbaar schreef.
(dat probleem heb je met een pp natuurlijk niet). Ik heb wel een beamer, dus een pp zou wel een optie zijn.
Probeer dit niet te serieus op te vatten. Lach een keer met ze mee, en vraag na 3 keer om ermee te stoppen omdat het niet leuk meer is.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 18:12 schreef merry77 het volgende:
vandaag de tweede keer de tweede klassen. Duidelijk drukker.
Een paar hadden besloten wat te gaan rellen.
Een paar keer als ik me naar het bord omdraaide dan gingen ze neurien.
Ik vind het dan moeilijk om te zien wie het doet.
Hoe reageren jullie daarop?
Een docent bij me op de school die zou bijv de hele klas om half 5 terug laten komen, tenzij degene die het deed zich zou melden.
Maar ik heb ook wel gehoord dat je niet de hele klas moet straffen om iets wat een paar lln gedaan hebben. Omdat je geen probleem met die lln die niets doen hebt.
En ik deel eigenlijk die mening.
Dus wat te doen?
Heb ze aangesproken op het feit dat ze erg kinderachtig waren.
Vaak is laten uitdoven de beste aanpak, vooral als er geen andere leerlingen onder het gedrag lijden.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 20:37 schreef mane het volgende:
Het ligt nogal aan de situatie, maar als je als docent direct overal 'bovenop' zit, geeft dat naar mijn idee juist ook een tikkeltje onzekerheid aan. De leerlingen hebben feilloos door of ze je van je stuk kunnen krijgen of niet. Soms zo'n geluid lekker negeren, kan ook werken. Wat je vooral niet moet doen, is overreageren. Kost je nog een hoop energie ook. Stoicijns reageren en ondertussen humor gebruiken, is mijn strategie in zulke situaties. Dat voelt ook heel prettig en dan heb je meestal het dreigen met straf of het daadwerkelijk geven van straf niet nodig. Precies zoals ErikT ook beschrijft.
Ik vind het nogal absurd eigenlijk dat je je in ingewikkelde houdingen gaat wringen om maar niet met je rug naar de klas te komen te staan. Ik heb me nog nooit zo wantrouwend ten aanzien van de leerlingen gevoeld dat ik dacht dat ik dat niet kon doen. En ja, er gebeurt soms wel eens wat dan, maar niets wat je uiteindelijk niet aan zult kunnen. En dan zie je maar even niet alles, moet ook kunnen. Je kan sowieso niet alles de hele tijd zien.
Op die school gebeurde wel ergere dingen, op een gegeven moment raak je er gek genoeg min of meer aan gewend. Vechtpartijen en wapens bij de vleet, doodsbedreigingen, ouders met boksbeugels die regelmatig verhaal kwamen halen, halve klassen omdat de andere helft in de bak zat, tot twee keer toe binnen een half jaar een compleet computerlokaal leeggeroofd, brandstichting, vernielingen tot en met, enzovoort.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 21:39 schreef mane het volgende:
Strijkers in de klas?. Op mijn vorige school hadden leerlingen bij een andere nieuwe docent een steen richting het bord gegooid toen hij daar stond. Dat was gewoon een soort aanslag.
. Dus ja, ik kan me wel voorstellen dat het op sommige scholen bittere noodzaak is. Maar zoals jij beschrijft: dat is geen doen. Zo kan niemand lesgeven. Dan kun je beter een politieagent voor de klas zetten.
quote:Op woensdag 5 oktober 2011 19:48 schreef ErikT het volgende:
[..]
Probeer dit niet te serieus op te vatten. Lach een keer met ze mee, en vraag na 3 keer om ermee te stoppen omdat het niet leuk meer is.
Ik heb wel eens meegemaakt dat ze met z'n allen gingen staan als ik me omdraaide, en weer gingen zitten als ik weer naar ze keek. Dat speelde ik graag met ze mee, ik kan me natuurlijk sneller omdraaien dan dat zij kunnen gaan staan en weer zitten.
(In het geval van neuriën kan je dat natuurlijk ook doen. Dat je bv zegt "te laat" als ze nog neuriën als je je snel omdraait.)
Dat had ik vandaag met twee jongens, tijdens het zelfstandig werken. Ik ben qua orde ook nog erg lerende. Sowieso een vrij drukke klas en ik ga verder niet op details in, maar er zijn ook wat issues in die klas. Ik had de mentor al eens kort gesproken, maar ik denk dat ik haar nog wel eens wil spreken, of er nog dingen zijn waar ik op moet letten/rekening mee moet houden. En wat ik van m'n vakcoach mee pik is het concreter benoemen van dingen en welk gedrag je verwacht.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 23:05 schreef merry77 het volgende:
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
ik geef dan een laattse waarschuwing en als t niet stopt zet ik ze tijdelijk uit elkaar, of eentje op de gang (met zn werk) om daar af te koelen. benoemen is vaak al voldoende.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 23:05 schreef merry77 het volgende:
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
'Ik ben blij dat jullie deze les zó leuk vinden, dat jullie niet kunnen stoppen met lachen. Dat doet mij zo'n deugd, dat ik speciaal voor jullie na schooltijd nog zo'n leuke les zal geven'.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 23:05 schreef merry77 het volgende:
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
De meeste van de dingen die jij hier noemt, heb ik gewoon op de computer staan. Alle opdrachten die ik uitdeel, bewaar ik elektronisch evenals toetsen, studiewijzers, cijferlijsten etc. Daar ga ik allemaal niet mee lopen sjouwen, nog eens onhandig ook.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 17:36 schreef Naamah het volgende:
Sloggi, die krijgen een extra jaar stufi bij eerstegraagds, omdat de master twee jaar duurt itt een 'gewone' master. Bedoel je dat?
Misschien een hele stomme vraag, maar hebben jullie handige tips om mijn papierwinkel geordend te krijgen? Ik ben van mezelf echt heel gestructureerd, maar ik krijg dit gewoon niet voor elkaar. Ik heb nu per klas zo'n los gekleurd insteekmapje met alles, maar dat werkt natuurlijk voor geen meter, ben continue alles kwijt. Het gaat dan om klassenlijsten, uitgedeelde kopieën, opdrachten, studiewijzers, toetsen, lesplannen, enzovoort.
Gestructureerder zou zijn om per klas een multomap te nemen en alles in van die multomapinsteekhoesjes te doen, maar dan sjouw ik me weer een ongeluk (reis met de trein en moet aan beide kanten een stuk lopen), dus daar zie ik ook weer tegenop.
Het voelt ergens heel suf om erom te moeten vragen, maar hebben jullie briljante tips op dit gebied? Hoe is jullie papierwinkel georganiseerd?
Je krijgt een extra jaar studiefinanciering ja als je na je hbo of wo nog een (eenjarige) lerarenopleiding volgt.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:25 schreef Sloggi het volgende:
Ik lees dat je tegenwoordig een tegemoetkoming krijgt als je een lerarenopleiding (eerste- of tweedegraads volgt) en geen recht hebt op studiefinanciering. Gold deze regeling tot voor kort niet ook voor mensen die wel stufi kregen? Of herinner ik me dat verkeerd?
Dit kan overigens niet als je 30 jaar of ouder bent. Ik was 29 toen ik alsnog besloot de lerarenopleiding te doen.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 17:55 schreef CG het volgende:
[..]
Je krijgt een extra jaar studiefinanciering ja als je na je hbo of wo nog een (eenjarige) lerarenopleiding volgt.
De master duurt voor mij één jaar, maar dat bedoel ik niet. Ik zal het me wel verkeerd herinneren.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 17:36 schreef Naamah het volgende:
Sloggi, die krijgen een extra jaar stufi bij eerstegraagds, omdat de master twee jaar duurt itt een 'gewone' master. Bedoel je dat?
Bedoel jij niet gewoon de tegemoetkoming voor leraren?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 10:57 schreef Sloggi het volgende:
[..]
De master duurt voor mij één jaar, maar dat bedoel ik niet. Ik zal het me wel verkeerd herinneren.
Ben je streng? Hoe komt dat op de klas over? Sommige leerlingen willen juist erg strenge leraren gaan treiteren, om te zien hoe lang ze die strengheid volhouden. Vraag haar dat maar eens.quote:"u bent zo streng. als u om stilte vraagt gaan we juist praten".
Even op de gang kijken of ze er nog zijn.quote:Op maandag 31 oktober 2011 15:20 schreef merry77 het volgende:
Wat doen jullie met leerlingen die vluchten terwijl ze zich aan het eind van de les bij je moeten melden?
Dat ligt eraan wat de mentor verder heeft afgesproken.. Het lijkt mij namelijk logisch dat de mentor bijvoorbeeld het meisje heeft gezegd dat ze haar excuses moet aanbieden aan jou. In dat geval ligt de bal dus bij haar. Dan zou ik zeker niet zelf iets gaan zeggen. Daarnaast zou ik al helemaal niet laten blijken dat je weet wat zij tegen haar mentor gezegd heeft. Zulke gesprekken vinden plaats in een sfeer van vertrouwelijkheid. Ik doe altijd net alsof ik niets weet van wat er tijdens dat gesprek gezegd is (al weet ik dat wel via die collega).quote:Op maandag 31 oktober 2011 15:20 schreef merry77 het volgende:
Morgen zie ik die klas weer. Dus ben benieuwd. Vraag me alleen af of ik haar nu proactief moet benaderen over het voorval. Vragen om excuses vind ik dan weer zo overbeladen.
Maar wel iets van: "heb gehoord dat je met de mentor gesproken hebt en ben blij te horen dat je ook inziet dat het gedrag niet kon. "
Zo'n leerling zoek ik of zelf zo snel mogelijk op (desnoods haal ik hem/haar even uit de les bij een collega) of ik geef het door aan de coordinator (dat doe ik in ieder geval als ik al vaker zulke dingen heb meegemaakt met de betreffende leerling). Mocht dit allebei op de een of andere manier niet gelukt zijn, dan trek ik de leerling de eerstvolgende les direct aan z'n jasje. Dan mag hij/zij ter plekke uitleggen waarom hij niet is nagebleven zoals de bedoeling was. Dubbel straf in zo'n geval. Want zo gaan we niet met elkaar om natuurlijk.quote:Vandaag ook weer een vluchter voor gesprek na de les. Was binnen 1 sec het lokaal uit. Staat dus ook weer op de agenda.
Wat doen jullie met leerlingen die vluchten terwijl ze zich aan het eind van de les bij je moeten melden?
Ik zou voor optie 2 gaan. Volgens mij is dat helemaal niet raar, eerder logisch.quote:Op maandag 31 oktober 2011 19:02 schreef Naamah het volgende:
Wat zouden jullie doen? Ik heb een leuke vacature gezien in het VSO. Het is moeilijk om meer te weten te komen over werken in de specifieke richting waarvoor de vacature is. Opties:
1) Solliciteren en dan verder zien, ik kom dan vanzelf meer te weten over school/onderwijs daar.
2) Eerst school benaderen, aangeven dat ik meer wil weten en dán pas bepalen of ik wel of niet wil solliciteer, ondertussen misschien ook al een beetje een beeld hebbende of school wel of niet in mij geïnteresseerd zou zijn.
Tja, daar ontkom je soms niet aan. Het is toch ook niet dat je ieder uur op de stoep staat? Normaal gesproken doe je zoiets incidenteel, een paar keer per jaar ofzo? En het hoeft ook geen uren te durenquote:Op maandag 31 oktober 2011 19:15 schreef merry77 het volgende:
ik heb die leerling morgen niet, maar kan wel even in het rooster kijken waar die zit. Maar ja ik vind het eigenlijk ook vervelend als ik de les van een collega moet verstoren.
quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Over strafwerk gesproken; putten jullie ook uit de pedagogische strafregels van Astrid Boon?
Ik vind ze ook heerlijk, en zo lekker makkelijkquote:Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:
[..]Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij
Wat idiootquote:Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:
[..]Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij
bij ons zit de teamleider er ook erg bovenop bij dat soort dingen. heerlijk vind ik dat. uitsturen steunen ze je ook ontzettend goed in. ik zou die leerling van mane er serieus enkele lessen geleden al uitgegooid hebben een keer. en dan volgt daaruit een gesprek, en soms ook gesprek met ouders, voor de boel echt uit de hand loopt...quote:Op maandag 31 oktober 2011 21:42 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Wat idiootbij ons sturen dan de afdelingsleiders een e-mail dat het strafwerk tóch gemaakt moet worden, dat er van ouders verwacht wordt dat ze opgelegd werk van uit school niet ondermijnen en samen opvoeden en gedeelde verantwoordelijkheid enzovoort enzovoort.. En dat vind ik zelf wel fijn, want waar sta je als docent als ouders het zomaar aan de kant schuiven
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.verder baal ik want m'n klassen op de andere lokatie doen het extreem slecht. ik dacht dat de toets goed gemaakt was, en nu blijken ze daar een strengere normering te hebben, waardoor ze echt zwaar onvoldoende uitkomen. ik ga toch echt denken dat ik iets verkeerd doe met uitleggen ofzo...Kwak
Nee, zeker geen verzonnen briefjes. Het waren uitgebreide brieven, van twee kantjes. Met Geachte mevrouw erboven en vriendelijke groeten, dat doen ze in H4 echt niet zelf. De een (ja, ik kreeg er twee (en een half)!) was overigens wel van een leerling waarbij allerlei ellende aan de hand was (scheiding, verhuizing, drama), wist ik niet, goede reden, prima verder. De ander van een leerling waarbij de moeder altijd de hand boven zijn hoofd houdt (en z'n leesautobiografie schrijft, want in H4 schrijf je niet dat je het 'heerlijk vond om voorgelezen te wordenquote:Op maandag 31 oktober 2011 21:46 schreef merry77 het volgende:
inderdaad raar van die ouders.
Of zou het een verzonnen briefje van een leerling kunnen zijn?
Zijn die ouders wel eens gebeld daaran?
Verder houd ik ook niet van strafwerk in de les maken. Want dan missen ze weer die les.
Het is niet mijn leerling hoor.quote:Op maandag 31 oktober 2011 21:49 schreef kwakz0r het volgende:
bij ons zit de teamleider er ook erg bovenop bij dat soort dingen. heerlijk vind ik dat. uitsturen steunen ze je ook ontzettend goed in. ik zou die leerling van mane er serieus enkele lessen geleden al uitgegooid hebben een keer. en dan volgt daaruit een gesprek, en soms ook gesprek met ouders, voor de boel echt uit de hand loopt...
Het is niet ideaal, maar dan laat ik mijn eigen klas gewoon efkes alleen. Ik heb wel de mazzel dat dat ook kan met mijn klassen. Maar die geef ik dan kort wat instructies en dan zet ik ze aan het werk. Ik heb niet de illusie dat ze ook allemaal braaf hard aan het werk gaan, maar ze gedragen zich keurig en zitten in ieder geval allemaal klaar als ik weer terugkom (en dat is vaak na vijf minuutjes hoor, dat opzoeken van een leerling stelt niks voor.)quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:04 schreef merry77 het volgende:
Maar Jentin, hoe zoek je een leerling op als je zelf ook les hebt. Dat is wat lastig.
Ik houd ook niet van strafwerk uitdelen, maar vaak is een dergelijke maatregel voldoende en duidelijk genoeg om een leerling weer 'in het gareel' en bij de les te krijgen, zonder over te hoeven gaan naar inhaaluren, verwijdering, e.d.quote:Op maandag 31 oktober 2011 23:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De laatste keer dat ik straf gegeven heb is 5 jaar geleden of zo. Ik hou er echt helemaal niet van. Ben wel benieuwd naar die "strafregels van Boon". Wat is er zo bijzonder aan?
Uiteraard moet je niet iedere les met die regels staan wapperen, maar als ik ze uitdeel dan weet de leerling ook echt dat de grens bereikt is. Werkt perfect voor mij (en uiteindelijk ook voor de leerling natuurlijk).quote:Ik mag de les niet verstoren, want zodoende kunnen mijn medeklasgenoten niet goed opletten, en halen zij door mijn gedrag misschien zelfs een slecht cijfer bij het volgende proefwerk. Bovendien is het ook niet goed voor mijzelf, als ik niet oplet. Voortaan neem ik mij de waarschuwingen van de docent ter harte.
Da's ook wel weer waar. Ik blijf nog steeds bij een goed gesprek. Ieder het zijne natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 november 2011 19:59 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik houd ook niet van strafwerk uitdelen, maar vaak is een dergelijke maatregel voldoende en duidelijk genoeg om een leerling weer 'in het gareel' en bij de les te krijgen, zonder over te hoeven gaan naar inhaaluren, verwijdering, e.d.
Ik ook hoor, maar als een leerling even onstuurbaar is (en dat gebeurt bij onze leerlingen regelmatig), dan kan een gesprek op zo'n moment ook averechts werken. Strafwerk is dan een manier om een duidelijke streep te trekken zonder dat er allemaal vervelende consequenties aan hoeven te kleven. Het goede gesprek kan kan bij het inleveren van het werk gevoerd worden, de rust is dan weer wedergekeerd.quote:Op woensdag 2 november 2011 00:20 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ah okee, het is me duidelijk. Dank je
[..]
Da's ook wel weer waar. Ik blijf nog steeds bij een goed gesprek. Ieder het zijne natuurlijk.
Welkom! Ja, wat wil je weten?quote:Op woensdag 2 november 2011 11:25 schreef FlameScorpion het volgende:
Ik ben nieuw hier in dit topic, maar heeft een van jullie ervaring met een deeltijd opleiding voor leraar?
Nou eigenlijk voornamelijk ervaringen. Ben zelf van plan om in september te gaan beginnen aan de HvA, en dan voor Leraar Engels 2e graads. Ik ben al een tijd aan het rond zoeken, maar toen kwam ik dit topic tegen op het forum.quote:Op woensdag 2 november 2011 21:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Welkom! Ja, wat wil je weten?
Ik heb ook de lerarenopleiding Engels gedaan, maar dan in Utrecht.quote:Op donderdag 3 november 2011 04:56 schreef FlameScorpion het volgende:
[..]
Nou eigenlijk voornamelijk ervaringen. Ben zelf van plan om in september te gaan beginnen aan de HvA, en dan voor Leraar Engels 2e graads. Ik ben al een tijd aan het rond zoeken, maar toen kwam ik dit topic tegen op het forum.
Edit: heb nog maar even wat concrete vragen toegevoegd:
- Hoe was de werkdruk?
- Is het goed te combineren met een part-time baan?
- Heeft u nog tips?
Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:
[..]Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij
Maar dan reken je de leerling af op het gedrag van de ouder en breng je hem/haar in een onmogelijke positie (horizontale en verticale loyaliteit enzo).quote:Op donderdag 3 november 2011 21:45 schreef ErikT het volgende:
[..]
Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
Eindelijk eens iemand die het deeltijd heeft gedaan!quote:Op donderdag 3 november 2011 18:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik heb ook de lerarenopleiding Engels gedaan, maar dan in Utrecht.
De werkdruk? Tja, die is er wel natuurlijk. Je moet balans zien te vinden in studie, werk en privéleven. Dat vergt dus wel enige discipline en je moet ook zeker over een redelijk organisatievermogen beschikken om het een beetje leuk voor jezelf te houden. Zoals bij iedere studie heb je piek- en dalmomenten, maar ik vond het altijd prima te doen.
-Ik heb de eerste twee studiejaren gecombineerd met een fulltime baan in het bedrijfsleven en de laatste twee studiejaren met een parttime baan (0,6 tot 0,7 fte) voor de klas. Het was flink doorpoten, maar het is niet onmogelijk.
-Als je niet veel discipline hebt en/of als je iedere avond wilt doorzakken in de kroeg, dan zou ik er niet aan beginnen. Reken bij een deeltijdopleiding ook niet op een sprankelend studentenleven, dat is er namelijk niet bij. Als blijkt dat je de opleiding en het vak erg leuk vindt en je ook nog eens je mannetje kunt staan voor de klas, is het een optie om al in het derde of vierde studiejaar voor de klas te gaan staan. Zo kun je werk en studie nog beter combineren en doe je meteen een hoop praktijkervaring op.
Om te beginnen moet de leerling al niet gaan huilen bij zijn/haar ouders. Dat die ouders er vervolgens voor kiezen om naar dat gejank te luisteren, is hun verantwoordelijkheid. Bij mij geldt de regel: strafwerk niet gemaakt? Volgende les dubbel. Weer niet? Les niet in totdat het gemaakt is. Waarom zou ik die regels aanpassen omdat ouders van mening zijn dat hun kindje een prins/prinsesje is? Als je aan dit soort dingen gaat toegeven kan je wel inpakken.quote:Op donderdag 3 november 2011 21:58 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Maar dan reken je de leerling af op het gedrag van de ouder en breng je hem/haar in een onmogelijke positie (horizontale en verticale loyaliteit enzo).
Hoe die structuren werken snap ik ook wel, maar als een leerling van mening is dat hij/zij van zijn/haar ouders geen strafwerk hoeft te maken dan ga ik daar niet tegen in door te verdubbelen, maar dan neem ik contact op met de ouders om uit te leggen waarom hun kind straf(werk) heeft gekregen. Ik heb het al twee keer meegemaakt dat de ouders toen een compleet andere versie te horen hebben gekregen dan de versie van hun kind, met als gevolg dat de ouders zich achter de school schaarden in plaats van achter hun oogappel. Het lijkt misschien de omgekeerde wereld, maar als het samenwerking oplevert i.p.v. tegenwerking kan ik daar wel mee leven.quote:Op vrijdag 4 november 2011 08:48 schreef ErikT het volgende:
Om te beginnen moet de leerling al niet gaan huilen bij zijn/haar ouders. Dat die ouders er vervolgens voor kiezen om naar dat gejank te luisteren, is hun verantwoordelijkheid. Bij mij geldt de regel: strafwerk niet gemaakt? Volgende les dubbel. Weer niet? Les niet in totdat het gemaakt is. Waarom zou ik die regels aanpassen omdat ouders van mening zijn dat hun kindje een prins/prinsesje is? Als je aan dit soort dingen gaat toegeven kan je wel inpakken.
En dit werkt echt wel. Dit jaar heb ik in de weken 3-6 flink wat strafwerk uitgedeeld, en één keer een meisje eruit gestuurd en laten vegen. De laatste 2 weken voor de herfstvakantie, en de afgelopen 2 weken na de herfstvakantie heb ik niet één keer iets hoeven doen. Die eerste paar weken zijn zo belangrijk, daarna kiezen ze eieren voor hun geld. En de gezelligheid gaat er echt niet van weg, het gaat prima samen. Je hoeft niet te schreeuwen als je strafwerk geeft of iemand eruit stuurt. Matter-of-factly laten merken dat de grens is overschreden, en 10 seconden later weer een grapje maken met een andere leerling.
Een voltijd HBO-opleiding is meestal ook geen volle vier of vijf dagen, eerder twee of drie. Het is vrij eenvoudig, je moet gewoon veel meer zelfstandig doen. Hoe de ondersteuning van de HvA is weet ik niet, maar je kunt natuurlijk altijd contact opnemen met een medestudent als je ergens tegenaan loopt.quote:Op vrijdag 4 november 2011 05:00 schreef FlameScorpion het volgende:
[..]
Eindelijk eens iemand die het deeltijd heeft gedaan!
En ik kreeg van mijn huidige collega's ook de vraag hoe het kan dat je normaal 4/5 dagen in de week naar school moet en nu het in 1 dag afkan.
En hoe is de ondersteuning thuis als je vragen hebt e.d.?
Okee bedankt voor de tip!quote:Op zaterdag 5 november 2011 11:11 schreef WHATSHESAID het volgende:
Het vervelende aan de voltijd lero (2e graads) is dat de studiedruk over de studiejaren heen ontzettend onevenredig verdeeld is.
In de eerste twee jaar voer je geen klap uit, is stage een lachertje en heb je nog een vrije dag in de week. In het derde jaar slaat dit compleet om, loop je drie dagen per week stage (verwacht geen begeleiding vanuit je hogeschool, daar is geen tijd voor en dit wordt vervolgens afgedaan als 'eigen verantwoordelijkheid') en heb je twee volle dagen colleges. Vierde jaar is ongeveer hetzelfde als het derde jaar, iets minder vakken maar meer verantwoordelijkheden op je stage (omdat je inmiddels LIO bent).
Het meest vervelende is dat het constant lijkt alsof je tussen twee kampen zit die veel van je verwachten en geen rekening houden met je andere werkzaamheden (op stage hebben veel collega's nog steeds het idee dat ik drie dagen per week werk en de rest van de week uit m'n neus zit te baggeren, omdat ze gewoon vergeten dat ik er een voltijd studie bij doe).
Tip voor het derde en vierde jaar: geef héél duidelijk je grenzen aan op je stageschool, laat je niet misbruiken voor dingen die je niet hoéft te doen en probeer een goede scheidslijn te creëren (en deze te communiceren naar je collega's) tussen werk voor je stageschool en je hogeschool.
Zo'n gevoel had ik dus al.... dat bedoelde ik met dit:quote:Op vrijdag 4 november 2011 22:13 schreef merry77 het volgende:
Blijkt uit gesprek van de mentor met de ouders dat er bij het brutale meisje thuis wel meer aan de hand is. Het meisje mag als het teveel wordt de klas uit om bij te komen. Op zich dus goed dat dit nu naar voren komt, want in d'r eentje gaat ze het niet redden.
quote:Op zondag 30 oktober 2011 13:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Het is waarschijnlijk een façade waar je doorheen moet prikken.
En als dat niet werkt de leerling even vragen van 'wat voor klusjes moet jij van je ouders thuis doen?' En dan vervolgens een briefje aan de leerling meegeven waarop staat:'Leerling X hoeft van mij deze klusjes thuis niet te doen want... (bla bla bla)....quote:Op donderdag 3 november 2011 21:45 schreef ErikT het volgende:
[..]
Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
Maar dat doe je natuurlijk niet echt..quote:Op maandag 7 november 2011 10:50 schreef Descendent het volgende:
[..]
En als dat niet werkt de leerling even vragen van 'wat voor klusjes moet jij van je ouders thuis doen?' En dan vervolgens een briefje aan de leerling meegeven waarop staat:'Leerling X hoeft van mij deze klusjes thuis niet te doen want... (bla bla bla)....![]()
Irritante ouders moet je soms ff met de neus op de feiten drukken; want met zo'n briefje ondermijnen ze je gezag wel degelijk.
Oh jawel hoor. 2 keer gedaan al. Eén keer boze ouders aan de lijn gehad die e.e.a. pas half begrepen nadat ik ze had duidelijk gemaakt dat ze bij mij t zelfde deden én dat ik niet 1 of 2, maar 26 kinderen had rustig te houden. Van die andere ouders niks gehoord achteraf; maar ook NOOIT meer zo een briefje van gehad.quote:Op woensdag 9 november 2011 13:11 schreef mane het volgende:
[..]
Maar dat doe je natuurlijk niet echt..
Ik heb heel veel nakijkwerk. Echt heel veel. En natuurlijk heel veel geen zin. Het ellendige is dat ik het dus ga uitstellen. Ik voel me soms net zelf een leerling.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |