abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 3 oktober 2011 @ 20:26:56 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102662444
Deel 25 alweer van ons gezellige docententopic. Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.

Het vorige deel is hier te vinden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_102663563
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2011 20:26 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

:o dan heb je de pik op kinderen waarvan je de naam niet kent :o Ik moet bij haar ook altijd iets doen ... pffff
Ja, niet constant natuurlijk :') maar als ik een kind aankijken en ik denk "Nee, jouw naam weet ik nog niet" dan zorg ik dat ik die naam vaak uitspreek, dus bij het geven van een beurt, bij het door de klas lopen, bij het beantwoorden van vragen. Alles om het maar zo snel mogelijk te kennen. En dat lukt meestal vrij snel, ergens vorige week (dat was week 4 van het schooljaar) zaten ze er wel in.

Alleen de blonde, stille meisjes inderdaad. Die duren wat langer ;) .

[ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2011 20:47:19 ]
pi_102670424
Smoelenlijsten zijn ook handig om namen te leren kennen. In m'n eerste stage merkte ik te veel dat ik leerlingen op 'plek' kende, niet op naam met een gezicht erbij. Ik blijf het alsnog lastig vinden, namen.
I reject reality and substitute my own
pi_102670991
Het is een kwestie van in die eerste weken goed opletten, in je hoofd de namen steeds herhalen, oefenen met jezelf als de leerlingen aan het werk zijn. Met weinig inspanning heb ik zo 3/4e van de namen al snel in mijn hoofd, maar er blijft altijd een kwart waar ik meer moeite mee heb. En dan zijn er nog die heel sporadische die gewoon met geen mogelijkheid in mijn hoofd willen en waar ik, tot mijn grote schaamte, na een jaar nog moeite mee heb.

[ Bericht 12% gewijzigd door mane op 03-10-2011 23:04:28 ]
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_102671510
en weg... geen zin om door lln. ontdekt te worden op fok :P

[ Bericht 54% gewijzigd door kwakz0r op 03-10-2011 23:40:52 ]
Kwak
  maandag 3 oktober 2011 @ 23:27:00 #6
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102672686
Ik weet niet hoe het kan, maar na één les zitten alle namen er meestal steevast in. Dit jaar heb ik één klas met alleen maar meisjes, en die hebben ook nog eens allemaal van die pornonamen (namen als Samantha, Shirley, enz.). Daar had ik wel een les of drie voor nodig. :P.
pi_102673367
Tip: Namen ook oefenen wanneer ze het lokaal binnenlopen, zodat je niet de naam koppelt aan de plek waar de leerling zit en hem dan vervolgens niet aan z'n gezicht herkent.
pi_102741981
vandaag de tweede keer de tweede klassen. Duidelijk drukker.
Een paar hadden besloten wat te gaan rellen.
Een paar keer als ik me naar het bord omdraaide dan gingen ze neurien.

Ik vind het dan moeilijk om te zien wie het doet.
Hoe reageren jullie daarop?

Een docent bij me op de school die zou bijv de hele klas om half 5 terug laten komen, tenzij degene die het deed zich zou melden.
Maar ik heb ook wel gehoord dat je niet de hele klas moet straffen om iets wat een paar lln gedaan hebben. Omdat je geen probleem met die lln die niets doen hebt.
En ik deel eigenlijk die mening.
Dus wat te doen?

Heb ze aangesproken op het feit dat ze erg kinderachtig waren.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:31:52 #9
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102742602
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:12 schreef merry77 het volgende:
vandaag de tweede keer de tweede klassen. Duidelijk drukker.
Een paar hadden besloten wat te gaan rellen.
Een paar keer als ik me naar het bord omdraaide dan gingen ze neurien.

Ik vind het dan moeilijk om te zien wie het doet.
Hoe reageren jullie daarop?

Een docent bij me op de school die zou bijv de hele klas om half 5 terug laten komen, tenzij degene die het deed zich zou melden.
Maar ik heb ook wel gehoord dat je niet de hele klas moet straffen om iets wat een paar lln gedaan hebben. Omdat je geen probleem met die lln die niets doen hebt.
En ik deel eigenlijk die mening.
Dus wat te doen?

Heb ze aangesproken op het feit dat ze erg kinderachtig waren.
Hangt ervan af waarom ze neuriën. Is het het laatste uur, zijn ze in een vrolijke bui en is de pap een beetje op, dan kun je meeneuriën om aan te geven dat je het echt wel doorhebt maar er niet van onder de indruk bent. Zitten ze je duidelijk uit te proberen en gaat het op een vervelende manier, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Persoonlijk ben ik geen voorstander van een hele klas terug laten komen, dit doe ik alleen in een uiterste geval (bijv. diefstal van een telefoon waarbij de dader vrijwel zeker in de klas zit).

Sowieso een belangrijke tip: draai je niet om naar het bord tijdens het schrijven, maar leer bordschrijven terwijl je met je lijf naar de klas gedraaid staat. Scheelt enorm veel gezuig en gedoe. ;)
pi_102742739
Bordschrijven met je lijf naar de klas gedraaid, wow! Klinkt als een enorm handige, maar lastige vaardigheid :) Ga het eens proberen.

Ik probeer zo min mogelijk tijdens de les op het bord te schrijven. Zorg dat het er of van tevoren al op staat, of ik heb het al eerder op powerpoint gezet. Maar goed, dat werkt natuurlijk ook niet altijd voor alles en iedereen.

Ik ben trouwens al bijna door je stapel leesvoer heen, TSE! Bijna, heb er nog een paar :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:44:16 #11
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102742933
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:37 schreef Naamah het volgende:
Bordschrijven met je lijf naar de klas gedraaid, wow! Klinkt als een enorm handige, maar lastige vaardigheid :) Ga het eens proberen.

Ik probeer zo min mogelijk tijdens de les op het bord te schrijven. Zorg dat het er of van tevoren al op staat, of ik heb het al eerder op powerpoint gezet. Maar goed, dat werkt natuurlijk ook niet altijd voor alles en iedereen.

Ik ben trouwens al bijna door je stapel leesvoer heen, TSE! Bijna, heb er nog een paar :)
Lastig, maar voor sommige klassen noodzakelijk. Ik heb tegenwoordig een digibord, da's natuurlijk onwijs handig m.b.t. het klaarzetten van lessen op het bord.

En ja, ik heb alle nummers speciaal voor je bewaard! :D
pi_102743130
Lastig in te schatten.
Het was zeker wel uitproberen. Maar ook wel spur of the moment.

Aan het eind van de les had ik de lln gezegd dat ze ook zelf even met een aangeslagen stemvork in een bakje met water mochten doen. En dat vonden ze erg leuk. Kwamen ook van een paar toen hele intelligente vragen over het onderwerp.

nadeel van powerpoint is dat het meestal in 1x er op staat. Geef een exact vak, dus schrijf juist wel veel op het bord (ook aangemoedigd door mijn stagebegeleider vorig jaar).
Bij exacte vakken moet je gewoon laten zien hoe dingen eruit zien of hoe je tot een bepaald antwoord komt. En een powerpoint gaat dan echt te snel, ook al zou ik die regel voor regel te voorschijn laten komen.

En zonder te kijken naar het bord schrijven?
Ik weet niet of ik dat kan.
Kreeg nu juist een compliment dat ik de eerste docent was die leesbaar schreef.
(dat probleem heb je met een pp natuurlijk niet). Ik heb wel een beamer, dus een pp zou wel een optie zijn.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:54:12 #13
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102743232
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:50 schreef merry77 het volgende:
Lastig in te schatten.
Het was zeker wel uitproberen. Maar ook wel spur of the moment.

Aan het eind van de les had ik de lln gezegd dat ze ook zelf even met een aangeslagen stemvork in een bakje met water mochten doen. En dat vonden ze erg leuk. Kwamen ook van een paar toen hele intelligente vragen over het onderwerp.

nadeel van powerpoint is dat het meestal in 1x er op staat. Geef een exact vak, dus schrijf juist wel veel op het bord (ook aangemoedigd door mijn stagebegeleider vorig jaar).
Bij exacte vakken moet je gewoon laten zien hoe dingen eruit zien of hoe je tot een bepaald antwoord komt. En een powerpoint gaat dan echt te snel, ook al zou ik die regel voor regel te voorschijn laten komen.

En zonder te kijken naar het bord schrijven?
Ik weet niet of ik dat kan.
Kreeg nu juist een compliment dat ik de eerste docent was die leesbaar schreef.
(dat probleem heb je met een pp natuurlijk niet). Ik heb wel een beamer, dus een pp zou wel een optie zijn.
Ben je bekend met Prezi.com? Dat is wat minder statisch dan PowerPoint, zeker om dingen aan elkaar te linken.
pi_102744148
Dat PPT te snel is merk ik ook. Ik ga er dan ook te snel doorheen, en merk dat als ik zelf dingen op het bord schrijf, de leerlingen het tempo veel beter kunnen bijbenen.

Mijn bordgebruik is in die drie jaar dat ik nu voor de klas sta wel beter geworden trouwens, ik kom eigenlijk nooit meer ruimte tekort en de leerlingen kunnen nu ook eindelijk lezen wat ik schrijf :') ik houd er wel van, dat whiteboard.

Waar ik wel de beamer veel voor gebruik (ik heb geen digi/active-bord) is voor het zelfstandig oefeningen nakijken. Dan projecteer ik de antwoorden en kan ik rustig de klas doorlopen om te zien of en hoe het huiswerk is gemaakt.
pi_102744392
Ik gebruik veel powerpoint maar ook weer steeds minder, de bijzaken en ter ondersteuning. Ik laat de leerlingen nu veel meer verwerken en zelf ontdekken. Meer activerend en waarom moet ik ALLES uitleggen...ik probeer daar nu, na 3 jaar, wat veranderingen in aan te brengen. Wel met vallen en opstaan zoals ik met 5V vandaag merkte. Dat gaat soms goed en soms botst het. Ik ben wel een van de weinige docenten die voor veel lessen nog het programma op het bord schrijf, daar begin ook mee zodat de leerlingen ongeveer weten wat er komen gaat.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 19:48:04 #16
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_102745329
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:12 schreef merry77 het volgende:
vandaag de tweede keer de tweede klassen. Duidelijk drukker.
Een paar hadden besloten wat te gaan rellen.
Een paar keer als ik me naar het bord omdraaide dan gingen ze neurien.

Ik vind het dan moeilijk om te zien wie het doet.
Hoe reageren jullie daarop?

Een docent bij me op de school die zou bijv de hele klas om half 5 terug laten komen, tenzij degene die het deed zich zou melden.
Maar ik heb ook wel gehoord dat je niet de hele klas moet straffen om iets wat een paar lln gedaan hebben. Omdat je geen probleem met die lln die niets doen hebt.
En ik deel eigenlijk die mening.
Dus wat te doen?

Heb ze aangesproken op het feit dat ze erg kinderachtig waren.
Probeer dit niet te serieus op te vatten. Lach een keer met ze mee, en vraag na 3 keer om ermee te stoppen omdat het niet leuk meer is.
Ik heb wel eens meegemaakt dat ze met z'n allen gingen staan als ik me omdraaide, en weer gingen zitten als ik weer naar ze keek. Dat speelde ik graag met ze mee, ik kan me natuurlijk sneller omdraaien dan dat zij kunnen gaan staan en weer zitten.
(In het geval van neuriën kan je dat natuurlijk ook doen. Dat je bv zegt "te laat" als ze nog neuriën als je je snel omdraait.)
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_102747655
Het ligt nogal aan de situatie, maar als je als docent direct overal 'bovenop' zit, geeft dat naar mijn idee juist ook een tikkeltje onzekerheid aan. De leerlingen hebben feilloos door of ze je van je stuk kunnen krijgen of niet. Soms zo'n geluid lekker negeren, kan ook werken. Wat je vooral niet moet doen, is overreageren. Kost je nog een hoop energie ook. Stoicijns reageren en ondertussen humor gebruiken, is mijn strategie in zulke situaties. Dat voelt ook heel prettig en dan heb je meestal het dreigen met straf of het daadwerkelijk geven van straf niet nodig. Precies zoals ErikT ook beschrijft.

Ik vind het nogal absurd eigenlijk dat je je in ingewikkelde houdingen gaat wringen om maar niet met je rug naar de klas te komen te staan. Ik heb me nog nooit zo wantrouwend ten aanzien van de leerlingen gevoeld dat ik dacht dat ik dat niet kon doen. En ja, er gebeurt soms wel eens wat dan, maar niets wat je uiteindelijk niet aan zult kunnen. En dan zie je maar even niet alles, moet ook kunnen. Je kan sowieso niet alles de hele tijd zien.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 21:15:15 #18
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102749719
quote:
2s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 20:37 schreef mane het volgende:
Het ligt nogal aan de situatie, maar als je als docent direct overal 'bovenop' zit, geeft dat naar mijn idee juist ook een tikkeltje onzekerheid aan. De leerlingen hebben feilloos door of ze je van je stuk kunnen krijgen of niet. Soms zo'n geluid lekker negeren, kan ook werken. Wat je vooral niet moet doen, is overreageren. Kost je nog een hoop energie ook. Stoicijns reageren en ondertussen humor gebruiken, is mijn strategie in zulke situaties. Dat voelt ook heel prettig en dan heb je meestal het dreigen met straf of het daadwerkelijk geven van straf niet nodig. Precies zoals ErikT ook beschrijft.

Ik vind het nogal absurd eigenlijk dat je je in ingewikkelde houdingen gaat wringen om maar niet met je rug naar de klas te komen te staan. Ik heb me nog nooit zo wantrouwend ten aanzien van de leerlingen gevoeld dat ik dacht dat ik dat niet kon doen. En ja, er gebeurt soms wel eens wat dan, maar niets wat je uiteindelijk niet aan zult kunnen. En dan zie je maar even niet alles, moet ook kunnen. Je kan sowieso niet alles de hele tijd zien.
Vaak is laten uitdoven de beste aanpak, vooral als er geen andere leerlingen onder het gedrag lijden.

Schrijven zodat je oogcontact met de klas houdt is niet zo heel ingewikkeld, zeker niet als je er eenmaal aan gewend bent. Het heeft niet eens zoveel met wantrouwen te maken, maar bij bepaalde klassen is het pure noodzaak.

Ik heb op één van de zwartste en zwakste scholen van Nederland gewerkt, waar er met de regelmaat van de klok dingen door de klas gegooid werden. En dan heb ik het niet over propjes en elastiekjes, maar over dingen als strijkers en asbakken. Geen grapje.
Heb het gelukkig zelf nooit meegemaakt. Misschien spaarden ze me omdat ik vrouw, jong en naief was, maar ik heb menig collega gewond zien aftaaien.
Geloof me, dan bedenk je je wel twee keer voordat je je ogen van de groep afhaalt. ;)
pi_102751150
Strijkers in de klas? :o . Op mijn vorige school hadden leerlingen bij een andere nieuwe docent een steen richting het bord gegooid toen hij daar stond. Dat was gewoon een soort aanslag. :o . Dus ja, ik kan me wel voorstellen dat het op sommige scholen bittere noodzaak is. Maar zoals jij beschrijft: dat is geen doen. Zo kan niemand lesgeven. Dan kun je beter een politieagent voor de klas zetten.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 21:47:49 #20
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102751601
quote:
2s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 21:39 schreef mane het volgende:
Strijkers in de klas? :o . Op mijn vorige school hadden leerlingen bij een andere nieuwe docent een steen richting het bord gegooid toen hij daar stond. Dat was gewoon een soort aanslag. :o . Dus ja, ik kan me wel voorstellen dat het op sommige scholen bittere noodzaak is. Maar zoals jij beschrijft: dat is geen doen. Zo kan niemand lesgeven. Dan kun je beter een politieagent voor de klas zetten.
Op die school gebeurde wel ergere dingen, op een gegeven moment raak je er gek genoeg min of meer aan gewend. Vechtpartijen en wapens bij de vleet, doodsbedreigingen, ouders met boksbeugels die regelmatig verhaal kwamen halen, halve klassen omdat de andere helft in de bak zat, tot twee keer toe binnen een half jaar een compleet computerlokaal leeggeroofd, brandstichting, vernielingen tot en met, enzovoort.

Overigens was de gewenning voor mij de reden om naar een andere school over te stappen, aan dit soort praktijken wilde ik niet gewend raken. Maar één ding heb ik er wel geleerd; orde houden. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door TheSilentEnigma op 05-10-2011 21:57:09 ]
pi_102752130
Sinds een paar weken werk ik nu ook op een middelbare school (8 lesuren per week). Het is een vrij brede MHV-school waar ik aan alle richting lesgeef. Tot nu toe bevalt alles me prima, alleen ben ik over sommige dingen wel verbaasd, in het bijzonder het reken- en taalniveau van de kids. Daar heb ik me wel in vergist. Andere dingen vallen me weer positief op, zoals smartboards en het nieuwe examenprogramma. Het is wel goed om te zien dat alles met de tijd meegaat.
pi_102753435
Dan heb ik het niet heel slecht gedaan.
Na 2x ofzo keek ik soort van indringend leerling(en) aan waarvan ik dacht dat het geluid kwam.
Na de derde x heb ik dus een opmerking gemaakt over dat het kinderachtig was, zo van nu weten we het wel. Niet super geirriteerd klinkend.
En dus ook geen overreactie en niet gedreigd met strafwerk.
Daarna, viel het mee, maar was ook redelijk het eind van de les.

En ja, ik was al langer aan het woord, dus dat de concentratie niet meer 100% was kan ik me ook indenken.

quote:
7s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 19:48 schreef ErikT het volgende:

[..]

Probeer dit niet te serieus op te vatten. Lach een keer met ze mee, en vraag na 3 keer om ermee te stoppen omdat het niet leuk meer is.
Ik heb wel eens meegemaakt dat ze met z'n allen gingen staan als ik me omdraaide, en weer gingen zitten als ik weer naar ze keek. Dat speelde ik graag met ze mee, ik kan me natuurlijk sneller omdraaien dan dat zij kunnen gaan staan en weer zitten.
(In het geval van neuriën kan je dat natuurlijk ook doen. Dat je bv zegt "te laat" als ze nog neuriën als je je snel omdraait.)
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102755096
ik heb laatst toen er gegiecheld werd steeds als ik me omdraaide gewoon gevraagd : zeg jongens, staat er soms een grote witte krijthand opm'n kont ofzo? want anders kan ik me niet voorstellen dat t nodig is om steeds te giechelen als ik me omdraai :7 na een kleine klasbrede "haha" (meelachen, niet uitlachen) was t toen over.
Kwak
pi_102755625
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_102801838
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 23:05 schreef merry77 het volgende:
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
Dat had ik vandaag met twee jongens, tijdens het zelfstandig werken. Ik ben qua orde ook nog erg lerende. Sowieso een vrij drukke klas en ik ga verder niet op details in, maar er zijn ook wat issues in die klas. Ik had de mentor al eens kort gesproken, maar ik denk dat ik haar nog wel eens wil spreken, of er nog dingen zijn waar ik op moet letten/rekening mee moet houden. En wat ik van m'n vakcoach mee pik is het concreter benoemen van dingen en welk gedrag je verwacht.
I reject reality and substitute my own
pi_102818937
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 23:05 schreef merry77 het volgende:
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
ik geef dan een laattse waarschuwing en als t niet stopt zet ik ze tijdelijk uit elkaar, of eentje op de gang (met zn werk) om daar af te koelen. benoemen is vaak al voldoende.

tegen m'n mentorleerlingen kom ik ook met grapjes een heel eind. de grote rugbyer waarschuwen dat ie als ie zo blijft giechelen hij volgende keer toepasselijke kleine meisjeskleren aanmoet bijvoorbeeld. en dat dat vast niet past. maar goed, dat kan alleen als je kinderen wel goed kent en weet hoe ze erop zullen reageren. als je de verkeerde treft kan ie zo de lachers naar zíjn hand zetten.
Kwak
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 20:38:59 #27
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_102821350
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 23:05 schreef merry77 het volgende:
o ja, dat had ik ook. Aantal van die meiden die af en toe behoorlijk aan het giebelen waren en soms nauwelijks bij kwamen. Schoten steeds in de lach.
Maar werd wel storend voor de rest van de klas.
Daar nog tips voor?
(want die had ik vorig jaar ook niet echt).
'Ik ben blij dat jullie deze les zó leuk vinden, dat jullie niet kunnen stoppen met lachen. Dat doet mij zo'n deugd, dat ik speciaal voor jullie na schooltijd nog zo'n leuke les zal geven'.

Werkt perfect!
pi_103039973
In het kader van een functioneringsgesprek moet ik bij twee collega's een paar vragen achterlaten.
1) Wat waardeer je in mijn werkzaamheden (o.i.d.)?
2) Welke tips heb je mbt het uitvoeren van mijn werkzaamheden.

Ik wilde wat meer reacties en heb het bij 5 collega's gevraagd waarvan ik vermoed dat ze geen sociaal wenselijke antwoorden geven maar juist erg kritisch kijken.
Na het lezen van de antwoorden kan ik met een heerlijk gevoel het weekend in! Heerlijk om te lezen wat men over je schrijft!
"Heel nauwkeurig, denkt goed mee met nieuwe ontwikkelingen, neemt zelf initiatieven, luistert goed, heeft respect voor collega's en leerlingen." en meer van die dingen.
Enige tip die ik kreeg: Ga wat meer dagen werken, want het is erg fijn werken met je :)
(Werk maar 3 dagen ivm kinderen)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 19:01:05 #29
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103045989
Nou dan, dat is toch erg mooi! ^O^
.
pi_103274486
Ik lees dat je tegenwoordig een tegemoetkoming krijgt als je een lerarenopleiding (eerste- of tweedegraads volgt) en geen recht hebt op studiefinanciering. Gold deze regeling tot voor kort niet ook voor mensen die wel stufi kregen? Of herinner ik me dat verkeerd?

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2011 12:25:32 ]
pi_103287763
Sloggi, die krijgen een extra jaar stufi bij eerstegraagds, omdat de master twee jaar duurt itt een 'gewone' master. Bedoel je dat?

Misschien een hele stomme vraag, maar hebben jullie handige tips om mijn papierwinkel geordend te krijgen? Ik ben van mezelf echt heel gestructureerd, maar ik krijg dit gewoon niet voor elkaar. Ik heb nu per klas zo'n los gekleurd insteekmapje met alles, maar dat werkt natuurlijk voor geen meter, ben continue alles kwijt. Het gaat dan om klassenlijsten, uitgedeelde kopieën, opdrachten, studiewijzers, toetsen, lesplannen, enzovoort.

Gestructureerder zou zijn om per klas een multomap te nemen en alles in van die multomapinsteekhoesjes te doen, maar dan sjouw ik me weer een ongeluk (reis met de trein en moet aan beide kanten een stuk lopen), dus daar zie ik ook weer tegenop.

Het voelt ergens heel suf om erom te moeten vragen, maar hebben jullie briljante tips op dit gebied? Hoe is jullie papierwinkel georganiseerd?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_103288304
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:36 schreef Naamah het volgende:
Sloggi, die krijgen een extra jaar stufi bij eerstegraagds, omdat de master twee jaar duurt itt een 'gewone' master. Bedoel je dat?

Misschien een hele stomme vraag, maar hebben jullie handige tips om mijn papierwinkel geordend te krijgen? Ik ben van mezelf echt heel gestructureerd, maar ik krijg dit gewoon niet voor elkaar. Ik heb nu per klas zo'n los gekleurd insteekmapje met alles, maar dat werkt natuurlijk voor geen meter, ben continue alles kwijt. Het gaat dan om klassenlijsten, uitgedeelde kopieën, opdrachten, studiewijzers, toetsen, lesplannen, enzovoort.

Gestructureerder zou zijn om per klas een multomap te nemen en alles in van die multomapinsteekhoesjes te doen, maar dan sjouw ik me weer een ongeluk (reis met de trein en moet aan beide kanten een stuk lopen), dus daar zie ik ook weer tegenop.

Het voelt ergens heel suf om erom te moeten vragen, maar hebben jullie briljante tips op dit gebied? Hoe is jullie papierwinkel georganiseerd?
De meeste van de dingen die jij hier noemt, heb ik gewoon op de computer staan. Alle opdrachten die ik uitdeel, bewaar ik elektronisch evenals toetsen, studiewijzers, cijferlijsten etc. Daar ga ik allemaal niet mee lopen sjouwen, nog eens onhandig ook.

Alleen de klassenlijsten (smoelenboekjes) neem ik mee de klas in plus de opdrachten/toetsen die die dag behandeld worden. Nakijkwerk probeer ik ook zo veel mogelijk op school te doen en te laten.
pi_103288468
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:25 schreef Sloggi het volgende:
Ik lees dat je tegenwoordig een tegemoetkoming krijgt als je een lerarenopleiding (eerste- of tweedegraads volgt) en geen recht hebt op studiefinanciering. Gold deze regeling tot voor kort niet ook voor mensen die wel stufi kregen? Of herinner ik me dat verkeerd?
Je krijgt een extra jaar studiefinanciering ja als je na je hbo of wo nog een (eenjarige) lerarenopleiding volgt.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 09:50:33 #34
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103315053
Ik heb zowel mijn bachelor als mijn master deeltijd gedaan. Tijdens mijn bacheloropleiding heb ik gebruik kunnen maken van de tegemoetkoming voor leraren (ca. 50% van de volledige opleiding in mijn geval) en tijdens mijn masteropleiding heb ik gebruik kunnen maken van de lerarenbeurs (100% vergoed dus).

Overigens heb ik vóór de lerarenopleiding ondernemersmanagement (what was I thinking...) gedaan, daar kreeg ik gewoon stufi voor. Ik heb dus op voordelige wijze een shitload aan diploma's behaald.
pi_103315528
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:55 schreef CG het volgende:

[..]

Je krijgt een extra jaar studiefinanciering ja als je na je hbo of wo nog een (eenjarige) lerarenopleiding volgt.
Dit kan overigens niet als je 30 jaar of ouder bent. Ik was 29 toen ik alsnog besloot de lerarenopleiding te doen. :+ .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_103316935
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:36 schreef Naamah het volgende:
Sloggi, die krijgen een extra jaar stufi bij eerstegraagds, omdat de master twee jaar duurt itt een 'gewone' master. Bedoel je dat?
De master duurt voor mij één jaar, maar dat bedoel ik niet. Ik zal het me wel verkeerd herinneren.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 11:10:07 #37
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103317342
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:57 schreef Sloggi het volgende:

[..]

De master duurt voor mij één jaar, maar dat bedoel ik niet. Ik zal het me wel verkeerd herinneren.
Bedoel jij niet gewoon de tegemoetkoming voor leraren?

http://www.ib-groep.nl/pa(...)etkoming_leraren.asp

Die is voor deeltijders en zij-instromers, niet voor voltijders.
pi_103317891
Zou kunnen, ik weet het niet meer.
pi_103322080
Zou je bij het volgen van een master na bijv. je hbo-lerarenopleiding dan niet in de knoop komen met die vervelende langstudeerboete? Ik vind 't hartstikke zonde dat ik hier pas in mijn vierde jaar achter kom en er al voor gekozen heb een andere propedeuse in te zetten als tweede verbredende minor, anders had ik graag de premaster gedaan en daarna de master om gelijk m'n eerstejaars te halen.

Iets anders: je lokaal zit propvol, werkelijk elke stoel en tafel is bezet. Hoe zou je leerlingen dan toch uit elkaar zetten als je dat nodig vindt? Alleen de tafels die aan elkaar staan uit elkaar zetten? Slepen met tafels en stoelen? Ik heb er nog niet echt een oplossing voor gevonden namelijk.
I reject reality and substitute my own
pi_103322207
Leerlingen laten ruilen?
pi_103324559
CindieY, ik ken de situatie. Zit met 32 of een enkele keer zelfs 33 leerlingen in een lokaal. Voor 33 moet ik zelfs een stoel uit een ander lokaal halen.
En je kan dan inderdaad niemand meer vooraan halen.

Laten ruilen vind ik persoonlijk niets. Want dat betekent dat iemand die niets gedaan heeft toch getroffen wordt. En die persoon is niet voor niets vooraan gaan zitten. Liever zitten ze achteraan.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103331907
Als het echt moet (bijvoorbeeld bij een erg drukke klas of een klas met een groot aantal leerlingen die veel aandacht nodig hebben), maak ik een nieuwe plattegrond. En dan probeer ik een zo slimme mogelijk verdeling te maken en de juiste leerlingen bij elkaar te zetten.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_103676328
Is er hier iemand die ervaring heeft met het lesgeven op een school of aan een aparte klas met autistische leerlingen op havo/vwo niveau (bovenbouw)? Heb een leuke vacature gezien en aan de ene kant lijkt het me ge-wel-dig, aan de andere kant ben ik me ervan bewust dat ik nog niet een volledig beeld heb van wat erbij komt kijken, vandaar :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_103727219
okay ik heb er weer eentje.
Wat doe je met een leerling die geen strafwerk wil maken (nadat je haar drie keer hebt moeten waarschuwen. 3e keer hoort ze niet eens dat je het tegen haar hebt omdat ze met haar buurvrouw zit te praten. Dus verhef ik mijn stem een beetje).
Je zet haar naam op het bord en zegt dat ze het einde van de les moet komen voor wat extra werk.
Aan het einde van de les vlucht ze via de nooduitgangdeur achterin het lokaal de gang op. Ik snel door de voordeur de gang in en roep haar terwijl ze langs komt. Reageert niet.
Vervolgens bij de volgende les voor de les op de gang apart gesproken (met haar praatmaatje). Reageert heel brutaal. Ik: kan je normaal mee doen? zij: daar moet ik een nachtje over slapen.
Ze valt me in de rede, ze kan niet blijven staan en loopt af en toe kort weg om tegen de muur aan te hangen. Tutoyeert me met jij ongevraagd.

Ik heb haar voor het practicum spijtig genoeg toch toegelaten. Achteraf heb ik daar spijt van. Ze kwam giechelend de klas binnen.
Heb haar gedrag direct die dag bij de mentor gemeld. In Magister lees ik dat het bij een andere docent ook al is gebeurd dat ze weigert strafwerk te maken en dan brutaal tegen de docent is.
Ik zeg: kan je normaal doen? reactie: u moet normaal doen.

Andere zin van d'r: u bent zo streng. als u om stilte vraagt gaan we juist praten.

Wat moet ik hier mee aan?
Ik heb niet het idee dat ik tot haar doordring.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103734423
Simpel, afdelingsleider/teamleider inschakelen en het (via de ouders) afkaarten. Als een leerling bij verwijdering bijvoorbeeld niet terugkomt mag die leerling de volgende les niet naar binnen, eerst moet je de situatie goed afhandelen. Geen idee in welke setting je haar gesproken hebt, maar face to face in een leeg lokaal zonder vriendinnen kan het bij veel leerling opeens wel goed gaan. Een goed gesprek kan dan opeens wél. Maar ik ken dit meisje natuurlijk niet. Ik zou in ieder geval even contact hebben met mentor maar zeker ook met teamleider en de ouders.
pi_103734437
Ik vind het lastig om in te schatten achter een computer, maar wat me opvalt is dat je steeds maar vriendelijk blijft vragen of ze 'normaal' kan doen. Ik denk dat je dan ook wel erg veel ruimte laat voor vervelende reacties. Ik denk dat zo'n aanpak alleen werkt bij een leerling waar je normaal gesproken een prettige band mee hebt. Daar is hier zo te lezen nog geen enkele sprake van, ze neemt je in ieder geval totaal niet serieus. Ik zou zelf zo'n leerling echt stevig aanspreken, want dit kan echt niet. Desnoods doe je dit samen met de mentor of teamleider ofzo (al bestaat dan weer het gevaar dat ze vindt dat je het zelf niet aankan).

Wat heeft de mentor trouwens gedaan met jouw bericht? Want van zo'n melding voelt ze verder natuurlijk niks. Maakt haar mentor wel indruk op haar?
pi_103734474
En wat Hippos zegt, is ook een goede: als je echt met een leerling wil spreken, zou ik er ook voor zorgen dat ik dat niet temidden van allerlei rumoer doe of wanneer er een vriendin bij is. (Maar ja, als ze je lokaal uitvlucht, is dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan ;).)
pi_103734549
Ik denk dat hier in elk geval nodig is dat ze op z'n minst een bereidheid tot gedragsverandering uitspreekt voordat ze weer jouw lessen in kan, anders gaat dit eeuwig door. Ik zou dit aan mentor en afdelingsleider aangeven en de leerling vriendelijk uitnodigen voor een gesprek. Als ze niet komt of ook in een 1 op 1-gesprek de pias blijft uithangen is het 'out of your hands', dan mag mentor en/of afdelingsleider ermee aan de slag.
  zondag 30 oktober 2011 @ 13:01:41 #49
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103739289
Ik zou een gesprek met de leerling aan gaan - zonder klasgenoten er bij. Gewoon recht op de vrouw afvragen waarom ze zo tegen je doet. Doe dat dan niet op een autoritaire manier, maar heel rustig. Ze heeft je al een hint gegeven toen ze dit zei:

quote:
"u bent zo streng. als u om stilte vraagt gaan we juist praten".
Ben je streng? Hoe komt dat op de klas over? Sommige leerlingen willen juist erg strenge leraren gaan treiteren, om te zien hoe lang ze die strengheid volhouden. Vraag haar dat maar eens.

In plaats van iemand compleet om de oren te timmeren met strafwerk, lesverwijderingen en dergelijke zou ik proberen een positieve ingang te krijgen bij die meid.
.
pi_103741294
Ik kan me niet voorstellen dat van 'te streng' sprake is wanneer je zo vriendelijk bent er geen punt van te maken wanneer een leerling doodleuk zegt: "daar moet ik nog even een nachtje over slapen".

Ik ben helemaal voor de positieve ingang hoor, als leraar en leerling beide de hakken in het zand zetten kom je nergens, maar het mag ook wel duidelijk gemaakt worden dat dat gedrag niet kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')