abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 oktober 2011 @ 20:21:55 #61
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103802135
Over strafwerk gesproken; putten jullie ook uit de pedagogische strafregels van Astrid Boon?
pi_103803026
quote:
5s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Over strafwerk gesproken; putten jullie ook uit de pedagogische strafregels van Astrid Boon?
:Y Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 31 oktober 2011 @ 20:44:49 #63
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103803737
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:

[..]

:Y Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij :)
Ik vind ze ook heerlijk, en zo lekker makkelijk ;) .
Overigens is het principe van Boon dat de leerling de regels tijdens de les moet schrijven, maar dat doe ik meestal niet. Tijdens de les geef ik aan dat een leerling strafwerk mee gaat krijgen, en dat het verdere verloop van de les de hoeveelheid bepaalt. Dit is meestal genoeg om ze toch weer bij te les te krijgen, wat ik liever heb dan dat ze die regels schrijven.
pi_103807956
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:

[..]

:Y Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij :)
Wat idioot :{ bij ons sturen dan de afdelingsleiders een e-mail dat het strafwerk tóch gemaakt moet worden, dat er van ouders verwacht wordt dat ze opgelegd werk van uit school niet ondermijnen en samen opvoeden en gedeelde verantwoordelijkheid enzovoort enzovoort.. En dat vind ik zelf wel fijn, want waar sta je als docent als ouders het zomaar aan de kant schuiven :?
pi_103808218
inderdaad raar van die ouders.
Of zou het een verzonnen briefje van een leerling kunnen zijn?
Zijn die ouders wel eens gebeld daaran?

Verder houd ik ook niet van strafwerk in de les maken. Want dan missen ze weer die les.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103808447
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 21:42 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Wat idioot :{ bij ons sturen dan de afdelingsleiders een e-mail dat het strafwerk tóch gemaakt moet worden, dat er van ouders verwacht wordt dat ze opgelegd werk van uit school niet ondermijnen en samen opvoeden en gedeelde verantwoordelijkheid enzovoort enzovoort.. En dat vind ik zelf wel fijn, want waar sta je als docent als ouders het zomaar aan de kant schuiven :?
bij ons zit de teamleider er ook erg bovenop bij dat soort dingen. heerlijk vind ik dat. uitsturen steunen ze je ook ontzettend goed in. ik zou die leerling van mane er serieus enkele lessen geleden al uitgegooid hebben een keer. en dan volgt daaruit een gesprek, en soms ook gesprek met ouders, voor de boel echt uit de hand loopt...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
verder baal ik want m'n klassen op de andere lokatie doen het extreem slecht. ik dacht dat de toets goed gemaakt was, en nu blijken ze daar een strengere normering te hebben, waardoor ze echt zwaar onvoldoende uitkomen. ik ga toch echt denken dat ik iets verkeerd doe met uitleggen ofzo...
Kwak
pi_103808952
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 21:46 schreef merry77 het volgende:
inderdaad raar van die ouders.
Of zou het een verzonnen briefje van een leerling kunnen zijn?
Zijn die ouders wel eens gebeld daaran?

Verder houd ik ook niet van strafwerk in de les maken. Want dan missen ze weer die les.
Nee, zeker geen verzonnen briefjes. Het waren uitgebreide brieven, van twee kantjes. Met Geachte mevrouw erboven en vriendelijke groeten, dat doen ze in H4 echt niet zelf. De een (ja, ik kreeg er twee (en een half)!) was overigens wel van een leerling waarbij allerlei ellende aan de hand was (scheiding, verhuizing, drama), wist ik niet, goede reden, prima verder. De ander van een leerling waarbij de moeder altijd de hand boven zijn hoofd houdt (en z'n leesautobiografie schrijft, want in H4 schrijf je niet dat je het 'heerlijk vond om voorgelezen te worden _O-).

Ik heb er overigens niks mee gedaan. Als het zo moet, laat dan maar, dacht ik. Vervelende was dat ik ook niet meer keihard achter leerlingen aan kon gaan die het gewoon niet gemaakt hadden en des te lulliger voor degenen die het wel gedaan hadden. Het uiteindelijk maar een beetje gelaten, in de hoop dat het wel een signaal afgegeven heeft. En de volgende keer doe ik het anders, dan kunnen ze dus nakomen en daar strafwerk gaan schrijven.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_103810485
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 21:49 schreef kwakz0r het volgende:

bij ons zit de teamleider er ook erg bovenop bij dat soort dingen. heerlijk vind ik dat. uitsturen steunen ze je ook ontzettend goed in. ik zou die leerling van mane er serieus enkele lessen geleden al uitgegooid hebben een keer. en dan volgt daaruit een gesprek, en soms ook gesprek met ouders, voor de boel echt uit de hand loopt...
Het is niet mijn leerling hoor.

Hier hebben een paar, vooral wat nieuwe, leraren de strafregels van Boon sinds een jaar ingevoerd en daar kwamen vanuit een aantal ouders wel pittige reacties op. De ouders vonden het niet bij de cultuur van de school passen, een belediging voor de intelligentie van de leerlingen etc. Daar zijn dus wel eens wat discussies over gevoerd. Ik heb het boek van Boon gelezen en ik snap dat het goed kan werken, maar zelf doe ik het niet. Ik heb inmiddels mijn eigen stijl volgens mij wel ontwikkeld in het orde houden en leerlingen aanspreken.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 31 oktober 2011 @ 23:04:54 #69
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103813162
De laatste keer dat ik straf gegeven heb is 5 jaar geleden of zo. Ik hou er echt helemaal niet van. Ben wel benieuwd naar die "strafregels van Boon". Wat is er zo bijzonder aan?
.
pi_103839223
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:04 schreef merry77 het volgende:

Maar Jentin, hoe zoek je een leerling op als je zelf ook les hebt. Dat is wat lastig.
Het is niet ideaal, maar dan laat ik mijn eigen klas gewoon efkes alleen. Ik heb wel de mazzel dat dat ook kan met mijn klassen. Maar die geef ik dan kort wat instructies en dan zet ik ze aan het werk. Ik heb niet de illusie dat ze ook allemaal braaf hard aan het werk gaan, maar ze gedragen zich keurig en zitten in ieder geval allemaal klaar als ik weer terugkom (en dat is vaak na vijf minuutjes hoor, dat opzoeken van een leerling stelt niks voor.)

Ik werk niet met strafregels. Ik snap ook best dat mensen het wel doen, maar ik vind het niks. Veel administratie en weinig resultaat. Als ze echt over de schreef zouden gaan, vind ik strafregels te niksig en als het niet heel erg is, vind ik wel een andere manier om met ongewenst gedrag om te gaan. (Laatst was een leerling z'n spullen voor een presentatie vergeten. Ik had van tevoren gewaarschuwd dat iemand die z'n spullen al dan niet expres vergat, dan maar een ander trucje moest doen voor de klas om het gemis te compenseren. Hij heeft keurig wat koprollen gemaakt onder het bord (zijn idee, overigens). Hilariteit alom, maar hij vond het toch niet zo grappig, want schaamde zich dood, en nu heeft ie alles steeds perfect in orde. Een andere keer heb ik iemand die z'n presentatiespul vergat gewoon een presentatie laten improviseren over het allersmerigste wat diegene ooit gegeten/gezien had. Dat moest die leerling dan zo goor en uitgebreid mogelijk beschrijven. Is helemaal niet afschuwelijk streng, die leerling kon er ook gewoon om lachen en deed haar uiterste best, maar toch vergeet die leerling haar spullen nooit meer.)
  dinsdag 1 november 2011 @ 19:59:29 #71
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103844903
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 23:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De laatste keer dat ik straf gegeven heb is 5 jaar geleden of zo. Ik hou er echt helemaal niet van. Ben wel benieuwd naar die "strafregels van Boon". Wat is er zo bijzonder aan?
Ik houd ook niet van strafwerk uitdelen, maar vaak is een dergelijke maatregel voldoende en duidelijk genoeg om een leerling weer 'in het gareel' en bij de les te krijgen, zonder over te hoeven gaan naar inhaaluren, verwijdering, e.d.

De strafregels van Boon (love 'em or hate 'em) zijn gericht op de 'daad', zoals roepen door de klas, uitschelden van medeleerlingen, niet in orde hebben van boeken, enz. Ze geven het gevolg van de actie aan, maar bieden meestal ook een alternatief. Voorbeeld:

quote:
Ik mag de les niet verstoren, want zodoende kunnen mijn medeklasgenoten niet goed opletten, en halen zij door mijn gedrag misschien zelfs een slecht cijfer bij het volgende proefwerk. Bovendien is het ook niet goed voor mijzelf, als ik niet oplet. Voortaan neem ik mij de waarschuwingen van de docent ter harte.
Uiteraard moet je niet iedere les met die regels staan wapperen, maar als ik ze uitdeel dan weet de leerling ook echt dat de grens bereikt is. Werkt perfect voor mij (en uiteindelijk ook voor de leerling natuurlijk).
  woensdag 2 november 2011 @ 00:20:09 #72
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103860219
Ah okee, het is me duidelijk. Dank je :)
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 19:59 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik houd ook niet van strafwerk uitdelen, maar vaak is een dergelijke maatregel voldoende en duidelijk genoeg om een leerling weer 'in het gareel' en bij de les te krijgen, zonder over te hoeven gaan naar inhaaluren, verwijdering, e.d.
Da's ook wel weer waar. Ik blijf nog steeds bij een goed gesprek. Ieder het zijne natuurlijk.
.
pi_103868331
Ik ben nieuw hier in dit topic, maar heeft een van jullie ervaring met een deeltijd opleiding voor leraar?
  woensdag 2 november 2011 @ 21:28:28 #74
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103893714
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 00:20 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ah okee, het is me duidelijk. Dank je :)

[..]

Da's ook wel weer waar. Ik blijf nog steeds bij een goed gesprek. Ieder het zijne natuurlijk.
Ik ook hoor, maar als een leerling even onstuurbaar is (en dat gebeurt bij onze leerlingen regelmatig), dan kan een gesprek op zo'n moment ook averechts werken. Strafwerk is dan een manier om een duidelijke streep te trekken zonder dat er allemaal vervelende consequenties aan hoeven te kleven. Het goede gesprek kan kan bij het inleveren van het werk gevoerd worden, de rust is dan weer wedergekeerd.
  woensdag 2 november 2011 @ 21:29:46 #75
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103893781
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 11:25 schreef FlameScorpion het volgende:
Ik ben nieuw hier in dit topic, maar heeft een van jullie ervaring met een deeltijd opleiding voor leraar?
Welkom! Ja, wat wil je weten?
pi_103905059
quote:
7s.gif Op woensdag 2 november 2011 21:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Welkom! Ja, wat wil je weten?
Nou eigenlijk voornamelijk ervaringen. Ben zelf van plan om in september te gaan beginnen aan de HvA, en dan voor Leraar Engels 2e graads. Ik ben al een tijd aan het rond zoeken, maar toen kwam ik dit topic tegen op het forum.

Edit: heb nog maar even wat concrete vragen toegevoegd:

- Hoe was de werkdruk?
- Is het goed te combineren met een part-time baan?
- Heeft u nog tips?

[ Bericht 11% gewijzigd door FlameScorpion op 03-11-2011 14:07:16 ]
  donderdag 3 november 2011 @ 18:21:15 #77
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103922311
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 04:56 schreef FlameScorpion het volgende:

[..]

Nou eigenlijk voornamelijk ervaringen. Ben zelf van plan om in september te gaan beginnen aan de HvA, en dan voor Leraar Engels 2e graads. Ik ben al een tijd aan het rond zoeken, maar toen kwam ik dit topic tegen op het forum.

Edit: heb nog maar even wat concrete vragen toegevoegd:

- Hoe was de werkdruk?
- Is het goed te combineren met een part-time baan?
- Heeft u nog tips?
Ik heb ook de lerarenopleiding Engels gedaan, maar dan in Utrecht.

De werkdruk? Tja, die is er wel natuurlijk. Je moet balans zien te vinden in studie, werk en privéleven. Dat vergt dus wel enige discipline en je moet ook zeker over een redelijk organisatievermogen beschikken om het een beetje leuk voor jezelf te houden. Zoals bij iedere studie heb je piek- en dalmomenten, maar ik vond het altijd prima te doen.

-Ik heb de eerste twee studiejaren gecombineerd met een fulltime baan in het bedrijfsleven en de laatste twee studiejaren met een parttime baan (0,6 tot 0,7 fte) voor de klas. Het was flink doorpoten, maar het is niet onmogelijk.

-Als je niet veel discipline hebt en/of als je iedere avond wilt doorzakken in de kroeg, dan zou ik er niet aan beginnen. Reken bij een deeltijdopleiding ook niet op een sprankelend studentenleven, dat is er namelijk niet bij. Als blijkt dat je de opleiding en het vak erg leuk vindt en je ook nog eens je mannetje kunt staan voor de klas, is het een optie om al in het derde of vierde studiejaar voor de klas te gaan staan. Zo kun je werk en studie nog beter combineren en doe je meteen een hoop praktijkervaring op.
pi_103934232
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:

[..]

:Y Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij :)
Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  donderdag 3 november 2011 @ 21:58:34 #79
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103935106
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:45 schreef ErikT het volgende:

[..]

Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
Maar dan reken je de leerling af op het gedrag van de ouder en breng je hem/haar in een onmogelijke positie (horizontale en verticale loyaliteit enzo).
pi_103946350
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 18:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik heb ook de lerarenopleiding Engels gedaan, maar dan in Utrecht.

De werkdruk? Tja, die is er wel natuurlijk. Je moet balans zien te vinden in studie, werk en privéleven. Dat vergt dus wel enige discipline en je moet ook zeker over een redelijk organisatievermogen beschikken om het een beetje leuk voor jezelf te houden. Zoals bij iedere studie heb je piek- en dalmomenten, maar ik vond het altijd prima te doen.

-Ik heb de eerste twee studiejaren gecombineerd met een fulltime baan in het bedrijfsleven en de laatste twee studiejaren met een parttime baan (0,6 tot 0,7 fte) voor de klas. Het was flink doorpoten, maar het is niet onmogelijk.

-Als je niet veel discipline hebt en/of als je iedere avond wilt doorzakken in de kroeg, dan zou ik er niet aan beginnen. Reken bij een deeltijdopleiding ook niet op een sprankelend studentenleven, dat is er namelijk niet bij. Als blijkt dat je de opleiding en het vak erg leuk vindt en je ook nog eens je mannetje kunt staan voor de klas, is het een optie om al in het derde of vierde studiejaar voor de klas te gaan staan. Zo kun je werk en studie nog beter combineren en doe je meteen een hoop praktijkervaring op.
Eindelijk eens iemand die het deeltijd heeft gedaan!
En ik kreeg van mijn huidige collega's ook de vraag hoe het kan dat je normaal 4/5 dagen in de week naar school moet en nu het in 1 dag afkan.

En hoe is de ondersteuning thuis als je vragen hebt e.d.?
  vrijdag 4 november 2011 @ 08:48:14 #81
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_103947422
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:58 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Maar dan reken je de leerling af op het gedrag van de ouder en breng je hem/haar in een onmogelijke positie (horizontale en verticale loyaliteit enzo).
Om te beginnen moet de leerling al niet gaan huilen bij zijn/haar ouders. Dat die ouders er vervolgens voor kiezen om naar dat gejank te luisteren, is hun verantwoordelijkheid. Bij mij geldt de regel: strafwerk niet gemaakt? Volgende les dubbel. Weer niet? Les niet in totdat het gemaakt is. Waarom zou ik die regels aanpassen omdat ouders van mening zijn dat hun kindje een prins/prinsesje is? Als je aan dit soort dingen gaat toegeven kan je wel inpakken.

En dit werkt echt wel. Dit jaar heb ik in de weken 3-6 flink wat strafwerk uitgedeeld, en één keer een meisje eruit gestuurd en laten vegen. De laatste 2 weken voor de herfstvakantie, en de afgelopen 2 weken na de herfstvakantie heb ik niet één keer iets hoeven doen. Die eerste paar weken zijn zo belangrijk, daarna kiezen ze eieren voor hun geld. En de gezelligheid gaat er echt niet van weg, het gaat prima samen. Je hoeft niet te schreeuwen als je strafwerk geeft of iemand eruit stuurt. Matter-of-factly laten merken dat de grens is overschreden, en 10 seconden later weer een grapje maken met een andere leerling.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_103967133
:{ Ik zie een tsunami aan nakijkwerk dit weekend op me afkomen: 5VW), 5VWO verslagen, onderbouw verslagen (oeps...die liggen nog op school), onderbouw practicum werk, 4M afronden...op de een of andere manier blijven toetsweken piekweken qua werkbelasting. En maandag komt 4H erover heen...
pi_103977439
ik krijg volgende week mijn eerste hausse aan proefwerken na te kijken.
2x 3atheneum (2x32) en 4x tweede klassen (3x32+1x33). Totaal dus meer dan 180 proefwerken na te kijken in 1 week. Maar ja, ik plan ze zelf op dezelfde dag. Moet ik niet zeuren.

Laatst een les met de deelschoolleider als observeerder in de les met de klas met dat brutale meisje.
Het was duidelijk rustiger. Invloed van de deelschoolleider.
Aan het eind van de les bij het weggaan zei de praatpartner van dat brutale meisje spontaan: ging goed he deze les?
Dus nog even met de twee dames en de deelschoolleider gepraat over het voorval. En de dames moesten toegeven dat ze er deze les wat van opgestoken hadden.

Blijkt uit gesprek van de mentor met de ouders dat er bij het brutale meisje thuis wel meer aan de hand is. Een familielid die zelf basisschooldocente is geweest gaf het al aan. In gesprek gaan en vragen of er meer aan de hand is. Plattegrond wordt aangepast en het meisje mag als het teveel wordt de klas uit om bij te komen. Op zich dus goed dat dit nu naar voren komt, want in d'r eentje gaat ze het niet redden.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103979757
Ik heb een weekendje weg gepland tijdens de toetsweek. Eens zien of ik daar nog spijt van ga krijgen. :+ .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  vrijdag 4 november 2011 @ 23:39:33 #85
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103982283
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 08:48 schreef ErikT het volgende:

Om te beginnen moet de leerling al niet gaan huilen bij zijn/haar ouders. Dat die ouders er vervolgens voor kiezen om naar dat gejank te luisteren, is hun verantwoordelijkheid. Bij mij geldt de regel: strafwerk niet gemaakt? Volgende les dubbel. Weer niet? Les niet in totdat het gemaakt is. Waarom zou ik die regels aanpassen omdat ouders van mening zijn dat hun kindje een prins/prinsesje is? Als je aan dit soort dingen gaat toegeven kan je wel inpakken.

En dit werkt echt wel. Dit jaar heb ik in de weken 3-6 flink wat strafwerk uitgedeeld, en één keer een meisje eruit gestuurd en laten vegen. De laatste 2 weken voor de herfstvakantie, en de afgelopen 2 weken na de herfstvakantie heb ik niet één keer iets hoeven doen. Die eerste paar weken zijn zo belangrijk, daarna kiezen ze eieren voor hun geld. En de gezelligheid gaat er echt niet van weg, het gaat prima samen. Je hoeft niet te schreeuwen als je strafwerk geeft of iemand eruit stuurt. Matter-of-factly laten merken dat de grens is overschreden, en 10 seconden later weer een grapje maken met een andere leerling.
Hoe die structuren werken snap ik ook wel, maar als een leerling van mening is dat hij/zij van zijn/haar ouders geen strafwerk hoeft te maken dan ga ik daar niet tegen in door te verdubbelen, maar dan neem ik contact op met de ouders om uit te leggen waarom hun kind straf(werk) heeft gekregen. Ik heb het al twee keer meegemaakt dat de ouders toen een compleet andere versie te horen hebben gekregen dan de versie van hun kind, met als gevolg dat de ouders zich achter de school schaarden in plaats van achter hun oogappel. Het lijkt misschien de omgekeerde wereld, maar als het samenwerking oplevert i.p.v. tegenwerking kan ik daar wel mee leven.

Sowieso maken wij het iets te vaak mee dat ouders met boksbeugels e.d. verhaal komen halen. Dat soort lui houden er een compleet andere moraal op na dan wij, dat doe je niet teniet door de verantwoordelijk bij hun neer te leggen en daarmee basta. Zo zou het wel horen natuurlijk, maar zo werkt het eenvoudigweg niet.
  vrijdag 4 november 2011 @ 23:43:19 #86
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103982475
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 05:00 schreef FlameScorpion het volgende:

[..]

Eindelijk eens iemand die het deeltijd heeft gedaan!
En ik kreeg van mijn huidige collega's ook de vraag hoe het kan dat je normaal 4/5 dagen in de week naar school moet en nu het in 1 dag afkan.

En hoe is de ondersteuning thuis als je vragen hebt e.d.?
Een voltijd HBO-opleiding is meestal ook geen volle vier of vijf dagen, eerder twee of drie. Het is vrij eenvoudig, je moet gewoon veel meer zelfstandig doen. Hoe de ondersteuning van de HvA is weet ik niet, maar je kunt natuurlijk altijd contact opnemen met een medestudent als je ergens tegenaan loopt.
pi_103990264
Het vervelende aan de voltijd lero (2e graads) is dat de studiedruk over de studiejaren heen ontzettend onevenredig verdeeld is.
In de eerste twee jaar voer je geen klap uit, is stage een lachertje en heb je nog een vrije dag in de week. In het derde jaar slaat dit compleet om, loop je drie dagen per week stage (verwacht geen begeleiding vanuit je hogeschool, daar is geen tijd voor en dit wordt vervolgens afgedaan als 'eigen verantwoordelijkheid') en heb je twee volle dagen colleges. Vierde jaar is ongeveer hetzelfde als het derde jaar, iets minder vakken maar meer verantwoordelijkheden op je stage (omdat je inmiddels LIO bent).
Het meest vervelende is dat het constant lijkt alsof je tussen twee kampen zit die veel van je verwachten en geen rekening houden met je andere werkzaamheden (op stage hebben veel collega's nog steeds het idee dat ik drie dagen per week werk en de rest van de week uit m'n neus zit te baggeren, omdat ze gewoon vergeten dat ik er een voltijd studie bij doe).

Tip voor het derde en vierde jaar: geef héél duidelijk je grenzen aan op je stageschool, laat je niet misbruiken voor dingen die je niet hoéft te doen en probeer een goede scheidslijn te creëren (en deze te communiceren naar je collega's) tussen werk voor je stageschool en je hogeschool.
pi_103998916
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 november 2011 11:11 schreef WHATSHESAID het volgende:
Het vervelende aan de voltijd lero (2e graads) is dat de studiedruk over de studiejaren heen ontzettend onevenredig verdeeld is.
In de eerste twee jaar voer je geen klap uit, is stage een lachertje en heb je nog een vrije dag in de week. In het derde jaar slaat dit compleet om, loop je drie dagen per week stage (verwacht geen begeleiding vanuit je hogeschool, daar is geen tijd voor en dit wordt vervolgens afgedaan als 'eigen verantwoordelijkheid') en heb je twee volle dagen colleges. Vierde jaar is ongeveer hetzelfde als het derde jaar, iets minder vakken maar meer verantwoordelijkheden op je stage (omdat je inmiddels LIO bent).
Het meest vervelende is dat het constant lijkt alsof je tussen twee kampen zit die veel van je verwachten en geen rekening houden met je andere werkzaamheden (op stage hebben veel collega's nog steeds het idee dat ik drie dagen per week werk en de rest van de week uit m'n neus zit te baggeren, omdat ze gewoon vergeten dat ik er een voltijd studie bij doe).

Tip voor het derde en vierde jaar: geef héél duidelijk je grenzen aan op je stageschool, laat je niet misbruiken voor dingen die je niet hoéft te doen en probeer een goede scheidslijn te creëren (en deze te communiceren naar je collega's) tussen werk voor je stageschool en je hogeschool.
Okee bedankt voor de tip!

M'n vriendin is net begonnen met PABO, en die loopt nu al te zuchten over al het leer- en maakwerk. Ik ga er volgend jaar maar met goede hoop en enthousiasme in, en dan ga ik het wel meemaken.

Het zal voor mij een flinke ommekeer zijn, omdat ik nu wel fulltime werk, dus ik moet mijn hersenen een beetje afstoffen, maar dat komt wel goed!
  zaterdag 5 november 2011 @ 16:12:55 #89
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103999101
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 22:13 schreef merry77 het volgende:
Blijkt uit gesprek van de mentor met de ouders dat er bij het brutale meisje thuis wel meer aan de hand is. Het meisje mag als het teveel wordt de klas uit om bij te komen. Op zich dus goed dat dit nu naar voren komt, want in d'r eentje gaat ze het niet redden.
Zo'n gevoel had ik dus al.... dat bedoelde ik met dit:

quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 13:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Het is waarschijnlijk een façade waar je doorheen moet prikken.
.
  maandag 7 november 2011 @ 10:50:23 #90
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_104067420
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:45 schreef ErikT het volgende:

[..]

Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
En als dat niet werkt de leerling even vragen van 'wat voor klusjes moet jij van je ouders thuis doen?' En dan vervolgens een briefje aan de leerling meegeven waarop staat:'Leerling X hoeft van mij deze klusjes thuis niet te doen want... (bla bla bla).... ~O>

Irritante ouders moet je soms ff met de neus op de feiten drukken; want met zo'n briefje ondermijnen ze je gezag wel degelijk.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')