Even op de gang kijken of ze er nog zijn.quote:Op maandag 31 oktober 2011 15:20 schreef merry77 het volgende:
Wat doen jullie met leerlingen die vluchten terwijl ze zich aan het eind van de les bij je moeten melden?
Dat ligt eraan wat de mentor verder heeft afgesproken.. Het lijkt mij namelijk logisch dat de mentor bijvoorbeeld het meisje heeft gezegd dat ze haar excuses moet aanbieden aan jou. In dat geval ligt de bal dus bij haar. Dan zou ik zeker niet zelf iets gaan zeggen. Daarnaast zou ik al helemaal niet laten blijken dat je weet wat zij tegen haar mentor gezegd heeft. Zulke gesprekken vinden plaats in een sfeer van vertrouwelijkheid. Ik doe altijd net alsof ik niets weet van wat er tijdens dat gesprek gezegd is (al weet ik dat wel via die collega).quote:Op maandag 31 oktober 2011 15:20 schreef merry77 het volgende:
Morgen zie ik die klas weer. Dus ben benieuwd. Vraag me alleen af of ik haar nu proactief moet benaderen over het voorval. Vragen om excuses vind ik dan weer zo overbeladen.
Maar wel iets van: "heb gehoord dat je met de mentor gesproken hebt en ben blij te horen dat je ook inziet dat het gedrag niet kon. "
Zo'n leerling zoek ik of zelf zo snel mogelijk op (desnoods haal ik hem/haar even uit de les bij een collega) of ik geef het door aan de coordinator (dat doe ik in ieder geval als ik al vaker zulke dingen heb meegemaakt met de betreffende leerling). Mocht dit allebei op de een of andere manier niet gelukt zijn, dan trek ik de leerling de eerstvolgende les direct aan z'n jasje. Dan mag hij/zij ter plekke uitleggen waarom hij niet is nagebleven zoals de bedoeling was. Dubbel straf in zo'n geval. Want zo gaan we niet met elkaar om natuurlijk.quote:Vandaag ook weer een vluchter voor gesprek na de les. Was binnen 1 sec het lokaal uit. Staat dus ook weer op de agenda.
Wat doen jullie met leerlingen die vluchten terwijl ze zich aan het eind van de les bij je moeten melden?
Ik zou voor optie 2 gaan. Volgens mij is dat helemaal niet raar, eerder logisch.quote:Op maandag 31 oktober 2011 19:02 schreef Naamah het volgende:
Wat zouden jullie doen? Ik heb een leuke vacature gezien in het VSO. Het is moeilijk om meer te weten te komen over werken in de specifieke richting waarvoor de vacature is. Opties:
1) Solliciteren en dan verder zien, ik kom dan vanzelf meer te weten over school/onderwijs daar.
2) Eerst school benaderen, aangeven dat ik meer wil weten en dán pas bepalen of ik wel of niet wil solliciteer, ondertussen misschien ook al een beetje een beeld hebbende of school wel of niet in mij geďnteresseerd zou zijn.
Tja, daar ontkom je soms niet aan. Het is toch ook niet dat je ieder uur op de stoep staat? Normaal gesproken doe je zoiets incidenteel, een paar keer per jaar ofzo? En het hoeft ook geen uren te durenquote:Op maandag 31 oktober 2011 19:15 schreef merry77 het volgende:
ik heb die leerling morgen niet, maar kan wel even in het rooster kijken waar die zit. Maar ja ik vind het eigenlijk ook vervelend als ik de les van een collega moet verstoren.
quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Over strafwerk gesproken; putten jullie ook uit de pedagogische strafregels van Astrid Boon?
Ik vind ze ook heerlijk, en zo lekker makkelijkquote:Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:
[..]Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij
Wat idiootquote:Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:
[..]Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij
bij ons zit de teamleider er ook erg bovenop bij dat soort dingen. heerlijk vind ik dat. uitsturen steunen ze je ook ontzettend goed in. ik zou die leerling van mane er serieus enkele lessen geleden al uitgegooid hebben een keer. en dan volgt daaruit een gesprek, en soms ook gesprek met ouders, voor de boel echt uit de hand loopt...quote:Op maandag 31 oktober 2011 21:42 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Wat idiootbij ons sturen dan de afdelingsleiders een e-mail dat het strafwerk tóch gemaakt moet worden, dat er van ouders verwacht wordt dat ze opgelegd werk van uit school niet ondermijnen en samen opvoeden en gedeelde verantwoordelijkheid enzovoort enzovoort.. En dat vind ik zelf wel fijn, want waar sta je als docent als ouders het zomaar aan de kant schuiven
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.verder baal ik want m'n klassen op de andere lokatie doen het extreem slecht. ik dacht dat de toets goed gemaakt was, en nu blijken ze daar een strengere normering te hebben, waardoor ze echt zwaar onvoldoende uitkomen. ik ga toch echt denken dat ik iets verkeerd doe met uitleggen ofzo...Kwak
Nee, zeker geen verzonnen briefjes. Het waren uitgebreide brieven, van twee kantjes. Met Geachte mevrouw erboven en vriendelijke groeten, dat doen ze in H4 echt niet zelf. De een (ja, ik kreeg er twee (en een half)!) was overigens wel van een leerling waarbij allerlei ellende aan de hand was (scheiding, verhuizing, drama), wist ik niet, goede reden, prima verder. De ander van een leerling waarbij de moeder altijd de hand boven zijn hoofd houdt (en z'n leesautobiografie schrijft, want in H4 schrijf je niet dat je het 'heerlijk vond om voorgelezen te wordenquote:Op maandag 31 oktober 2011 21:46 schreef merry77 het volgende:
inderdaad raar van die ouders.
Of zou het een verzonnen briefje van een leerling kunnen zijn?
Zijn die ouders wel eens gebeld daaran?
Verder houd ik ook niet van strafwerk in de les maken. Want dan missen ze weer die les.
Het is niet mijn leerling hoor.quote:Op maandag 31 oktober 2011 21:49 schreef kwakz0r het volgende:
bij ons zit de teamleider er ook erg bovenop bij dat soort dingen. heerlijk vind ik dat. uitsturen steunen ze je ook ontzettend goed in. ik zou die leerling van mane er serieus enkele lessen geleden al uitgegooid hebben een keer. en dan volgt daaruit een gesprek, en soms ook gesprek met ouders, voor de boel echt uit de hand loopt...
Het is niet ideaal, maar dan laat ik mijn eigen klas gewoon efkes alleen. Ik heb wel de mazzel dat dat ook kan met mijn klassen. Maar die geef ik dan kort wat instructies en dan zet ik ze aan het werk. Ik heb niet de illusie dat ze ook allemaal braaf hard aan het werk gaan, maar ze gedragen zich keurig en zitten in ieder geval allemaal klaar als ik weer terugkom (en dat is vaak na vijf minuutjes hoor, dat opzoeken van een leerling stelt niks voor.)quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:04 schreef merry77 het volgende:
Maar Jentin, hoe zoek je een leerling op als je zelf ook les hebt. Dat is wat lastig.
Ik houd ook niet van strafwerk uitdelen, maar vaak is een dergelijke maatregel voldoende en duidelijk genoeg om een leerling weer 'in het gareel' en bij de les te krijgen, zonder over te hoeven gaan naar inhaaluren, verwijdering, e.d.quote:Op maandag 31 oktober 2011 23:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De laatste keer dat ik straf gegeven heb is 5 jaar geleden of zo. Ik hou er echt helemaal niet van. Ben wel benieuwd naar die "strafregels van Boon". Wat is er zo bijzonder aan?
Uiteraard moet je niet iedere les met die regels staan wapperen, maar als ik ze uitdeel dan weet de leerling ook echt dat de grens bereikt is. Werkt perfect voor mij (en uiteindelijk ook voor de leerling natuurlijk).quote:Ik mag de les niet verstoren, want zodoende kunnen mijn medeklasgenoten niet goed opletten, en halen zij door mijn gedrag misschien zelfs een slecht cijfer bij het volgende proefwerk. Bovendien is het ook niet goed voor mijzelf, als ik niet oplet. Voortaan neem ik mij de waarschuwingen van de docent ter harte.
Da's ook wel weer waar. Ik blijf nog steeds bij een goed gesprek. Ieder het zijne natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 november 2011 19:59 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik houd ook niet van strafwerk uitdelen, maar vaak is een dergelijke maatregel voldoende en duidelijk genoeg om een leerling weer 'in het gareel' en bij de les te krijgen, zonder over te hoeven gaan naar inhaaluren, verwijdering, e.d.
Ik ook hoor, maar als een leerling even onstuurbaar is (en dat gebeurt bij onze leerlingen regelmatig), dan kan een gesprek op zo'n moment ook averechts werken. Strafwerk is dan een manier om een duidelijke streep te trekken zonder dat er allemaal vervelende consequenties aan hoeven te kleven. Het goede gesprek kan kan bij het inleveren van het werk gevoerd worden, de rust is dan weer wedergekeerd.quote:Op woensdag 2 november 2011 00:20 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ah okee, het is me duidelijk. Dank je
[..]
Da's ook wel weer waar. Ik blijf nog steeds bij een goed gesprek. Ieder het zijne natuurlijk.
Welkom! Ja, wat wil je weten?quote:Op woensdag 2 november 2011 11:25 schreef FlameScorpion het volgende:
Ik ben nieuw hier in dit topic, maar heeft een van jullie ervaring met een deeltijd opleiding voor leraar?
Nou eigenlijk voornamelijk ervaringen. Ben zelf van plan om in september te gaan beginnen aan de HvA, en dan voor Leraar Engels 2e graads. Ik ben al een tijd aan het rond zoeken, maar toen kwam ik dit topic tegen op het forum.quote:Op woensdag 2 november 2011 21:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Welkom! Ja, wat wil je weten?
Ik heb ook de lerarenopleiding Engels gedaan, maar dan in Utrecht.quote:Op donderdag 3 november 2011 04:56 schreef FlameScorpion het volgende:
[..]
Nou eigenlijk voornamelijk ervaringen. Ben zelf van plan om in september te gaan beginnen aan de HvA, en dan voor Leraar Engels 2e graads. Ik ben al een tijd aan het rond zoeken, maar toen kwam ik dit topic tegen op het forum.
Edit: heb nog maar even wat concrete vragen toegevoegd:
- Hoe was de werkdruk?
- Is het goed te combineren met een part-time baan?
- Heeft u nog tips?
Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:
[..]Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij
Maar dan reken je de leerling af op het gedrag van de ouder en breng je hem/haar in een onmogelijke positie (horizontale en verticale loyaliteit enzo).quote:Op donderdag 3 november 2011 21:45 schreef ErikT het volgende:
[..]
Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
Eindelijk eens iemand die het deeltijd heeft gedaan!quote:Op donderdag 3 november 2011 18:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik heb ook de lerarenopleiding Engels gedaan, maar dan in Utrecht.
De werkdruk? Tja, die is er wel natuurlijk. Je moet balans zien te vinden in studie, werk en privéleven. Dat vergt dus wel enige discipline en je moet ook zeker over een redelijk organisatievermogen beschikken om het een beetje leuk voor jezelf te houden. Zoals bij iedere studie heb je piek- en dalmomenten, maar ik vond het altijd prima te doen.
-Ik heb de eerste twee studiejaren gecombineerd met een fulltime baan in het bedrijfsleven en de laatste twee studiejaren met een parttime baan (0,6 tot 0,7 fte) voor de klas. Het was flink doorpoten, maar het is niet onmogelijk.
-Als je niet veel discipline hebt en/of als je iedere avond wilt doorzakken in de kroeg, dan zou ik er niet aan beginnen. Reken bij een deeltijdopleiding ook niet op een sprankelend studentenleven, dat is er namelijk niet bij. Als blijkt dat je de opleiding en het vak erg leuk vindt en je ook nog eens je mannetje kunt staan voor de klas, is het een optie om al in het derde of vierde studiejaar voor de klas te gaan staan. Zo kun je werk en studie nog beter combineren en doe je meteen een hoop praktijkervaring op.
Om te beginnen moet de leerling al niet gaan huilen bij zijn/haar ouders. Dat die ouders er vervolgens voor kiezen om naar dat gejank te luisteren, is hun verantwoordelijkheid. Bij mij geldt de regel: strafwerk niet gemaakt? Volgende les dubbel. Weer niet? Les niet in totdat het gemaakt is. Waarom zou ik die regels aanpassen omdat ouders van mening zijn dat hun kindje een prins/prinsesje is? Als je aan dit soort dingen gaat toegeven kan je wel inpakken.quote:Op donderdag 3 november 2011 21:58 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Maar dan reken je de leerling af op het gedrag van de ouder en breng je hem/haar in een onmogelijke positie (horizontale en verticale loyaliteit enzo).
Hoe die structuren werken snap ik ook wel, maar als een leerling van mening is dat hij/zij van zijn/haar ouders geen strafwerk hoeft te maken dan ga ik daar niet tegen in door te verdubbelen, maar dan neem ik contact op met de ouders om uit te leggen waarom hun kind straf(werk) heeft gekregen. Ik heb het al twee keer meegemaakt dat de ouders toen een compleet andere versie te horen hebben gekregen dan de versie van hun kind, met als gevolg dat de ouders zich achter de school schaarden in plaats van achter hun oogappel. Het lijkt misschien de omgekeerde wereld, maar als het samenwerking oplevert i.p.v. tegenwerking kan ik daar wel mee leven.quote:Op vrijdag 4 november 2011 08:48 schreef ErikT het volgende:
Om te beginnen moet de leerling al niet gaan huilen bij zijn/haar ouders. Dat die ouders er vervolgens voor kiezen om naar dat gejank te luisteren, is hun verantwoordelijkheid. Bij mij geldt de regel: strafwerk niet gemaakt? Volgende les dubbel. Weer niet? Les niet in totdat het gemaakt is. Waarom zou ik die regels aanpassen omdat ouders van mening zijn dat hun kindje een prins/prinsesje is? Als je aan dit soort dingen gaat toegeven kan je wel inpakken.
En dit werkt echt wel. Dit jaar heb ik in de weken 3-6 flink wat strafwerk uitgedeeld, en één keer een meisje eruit gestuurd en laten vegen. De laatste 2 weken voor de herfstvakantie, en de afgelopen 2 weken na de herfstvakantie heb ik niet één keer iets hoeven doen. Die eerste paar weken zijn zo belangrijk, daarna kiezen ze eieren voor hun geld. En de gezelligheid gaat er echt niet van weg, het gaat prima samen. Je hoeft niet te schreeuwen als je strafwerk geeft of iemand eruit stuurt. Matter-of-factly laten merken dat de grens is overschreden, en 10 seconden later weer een grapje maken met een andere leerling.
Een voltijd HBO-opleiding is meestal ook geen volle vier of vijf dagen, eerder twee of drie. Het is vrij eenvoudig, je moet gewoon veel meer zelfstandig doen. Hoe de ondersteuning van de HvA is weet ik niet, maar je kunt natuurlijk altijd contact opnemen met een medestudent als je ergens tegenaan loopt.quote:Op vrijdag 4 november 2011 05:00 schreef FlameScorpion het volgende:
[..]
Eindelijk eens iemand die het deeltijd heeft gedaan!
En ik kreeg van mijn huidige collega's ook de vraag hoe het kan dat je normaal 4/5 dagen in de week naar school moet en nu het in 1 dag afkan.
En hoe is de ondersteuning thuis als je vragen hebt e.d.?
Okee bedankt voor de tip!quote:Op zaterdag 5 november 2011 11:11 schreef WHATSHESAID het volgende:
Het vervelende aan de voltijd lero (2e graads) is dat de studiedruk over de studiejaren heen ontzettend onevenredig verdeeld is.
In de eerste twee jaar voer je geen klap uit, is stage een lachertje en heb je nog een vrije dag in de week. In het derde jaar slaat dit compleet om, loop je drie dagen per week stage (verwacht geen begeleiding vanuit je hogeschool, daar is geen tijd voor en dit wordt vervolgens afgedaan als 'eigen verantwoordelijkheid') en heb je twee volle dagen colleges. Vierde jaar is ongeveer hetzelfde als het derde jaar, iets minder vakken maar meer verantwoordelijkheden op je stage (omdat je inmiddels LIO bent).
Het meest vervelende is dat het constant lijkt alsof je tussen twee kampen zit die veel van je verwachten en geen rekening houden met je andere werkzaamheden (op stage hebben veel collega's nog steeds het idee dat ik drie dagen per week werk en de rest van de week uit m'n neus zit te baggeren, omdat ze gewoon vergeten dat ik er een voltijd studie bij doe).
Tip voor het derde en vierde jaar: geef héél duidelijk je grenzen aan op je stageschool, laat je niet misbruiken voor dingen die je niet hoéft te doen en probeer een goede scheidslijn te creëren (en deze te communiceren naar je collega's) tussen werk voor je stageschool en je hogeschool.
Zo'n gevoel had ik dus al.... dat bedoelde ik met dit:quote:Op vrijdag 4 november 2011 22:13 schreef merry77 het volgende:
Blijkt uit gesprek van de mentor met de ouders dat er bij het brutale meisje thuis wel meer aan de hand is. Het meisje mag als het teveel wordt de klas uit om bij te komen. Op zich dus goed dat dit nu naar voren komt, want in d'r eentje gaat ze het niet redden.
quote:Op zondag 30 oktober 2011 13:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Het is waarschijnlijk een façade waar je doorheen moet prikken.
En als dat niet werkt de leerling even vragen van 'wat voor klusjes moet jij van je ouders thuis doen?' En dan vervolgens een briefje aan de leerling meegeven waarop staat:'Leerling X hoeft van mij deze klusjes thuis niet te doen want... (bla bla bla)....quote:Op donderdag 3 november 2011 21:45 schreef ErikT het volgende:
[..]
Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
Maar dat doe je natuurlijk niet echt..quote:Op maandag 7 november 2011 10:50 schreef Descendent het volgende:
[..]
En als dat niet werkt de leerling even vragen van 'wat voor klusjes moet jij van je ouders thuis doen?' En dan vervolgens een briefje aan de leerling meegeven waarop staat:'Leerling X hoeft van mij deze klusjes thuis niet te doen want... (bla bla bla)....![]()
Irritante ouders moet je soms ff met de neus op de feiten drukken; want met zo'n briefje ondermijnen ze je gezag wel degelijk.
Oh jawel hoor. 2 keer gedaan al. Eén keer boze ouders aan de lijn gehad die e.e.a. pas half begrepen nadat ik ze had duidelijk gemaakt dat ze bij mij t zelfde deden én dat ik niet 1 of 2, maar 26 kinderen had rustig te houden. Van die andere ouders niks gehoord achteraf; maar ook NOOIT meer zo een briefje van gehad.quote:Op woensdag 9 november 2011 13:11 schreef mane het volgende:
[..]
Maar dat doe je natuurlijk niet echt..
Ik heb heel veel nakijkwerk. Echt heel veel. En natuurlijk heel veel geen zin. Het ellendige is dat ik het dus ga uitstellen. Ik voel me soms net zelf een leerling.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |