abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 oktober 2011 @ 13:59:32 #51
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103741519
Tuurlijk, ben ik met je eens. Maar dat "te strenge" heeft dan ook te maken met de klassensituatie, niet met het 1-op-1 gesprek. Het is waarschijnlijk een façade waar je doorheen moet prikken.
.
pi_103787381
Ik vond het eigenlijk wel prettig te horen dat ik als streng gevonden wordt. Want volgens mij ben ik nog echt te soft. Naar mijn mening wordt er nog te veel gepraat tijdens de uitleg.
Voor mijzelf heb ik juist de opdracht de professionele grenzen steviger te bewaken. Ik geef te veel vriendelijke waarschuwingen.

Mentor heeft het meisje gesproken en dat meisje is nu toch ook (volgens de mentor) tot inkeer gekomen dat ze te ver is gegaan.

Morgen zie ik die klas weer. Dus ben benieuwd. Vraag me alleen af of ik haar nu proactief moet benaderen over het voorval. Vragen om excuses vind ik dan weer zo overbeladen.
Maar wel iets van: "heb gehoord dat je met de mentor gesproken hebt en ben blij te horen dat je ook inziet dat het gedrag niet kon. "

Heb in ieder geval zelf geleerd, tijdens zo'n gesprek zelf de emoties goed in de hand houden. Niet ingaan op discussie. Daar liet ik me toch te veel piepelen (of peoplen hoe je het ook schrijft).

Vandaag ook weer een vluchter voor gesprek na de les. Was binnen 1 sec het lokaal uit. Staat dus ook weer op de agenda.

Wat doen jullie met leerlingen die vluchten terwijl ze zich aan het eind van de les bij je moeten melden?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103787762
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 15:20 schreef merry77 het volgende:
Wat doen jullie met leerlingen die vluchten terwijl ze zich aan het eind van de les bij je moeten melden?
Even op de gang kijken of ze er nog zijn.
En anders bij de eerst volgende les van jou er iets mee doen.

Gaat het om storend gedrag en heb je het gevoel echt te moeten ingrijpen --> De toegang tot de les ontzeggen en na de les terug laten komen om het op te lossen (of in een pauze). Hij kan dan pas in de les zitten als het probleem afgehandeld is.

Bij minder heftige dingen --> Begin van de les erop aanspreken dat hij er niet was. En aangeven dat je aan het eind van de les/pauze nog over datgene wil praten waar hij de vorige keer voor moest komen.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_103791000
ging om storend gedrag. Maar niet echt superingreep. Dus zal hem de volgende keer eens aanspreken. Zit wel te denken om de sanctie (strafregels) te verdubbelen. Anders is het wel erg goedkoop om niet op te komen dagen.

Die gozer was echt als een speer weg.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103792481
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 15:20 schreef merry77 het volgende:
Morgen zie ik die klas weer. Dus ben benieuwd. Vraag me alleen af of ik haar nu proactief moet benaderen over het voorval. Vragen om excuses vind ik dan weer zo overbeladen.
Maar wel iets van: "heb gehoord dat je met de mentor gesproken hebt en ben blij te horen dat je ook inziet dat het gedrag niet kon. "

Dat ligt eraan wat de mentor verder heeft afgesproken.. Het lijkt mij namelijk logisch dat de mentor bijvoorbeeld het meisje heeft gezegd dat ze haar excuses moet aanbieden aan jou. In dat geval ligt de bal dus bij haar. Dan zou ik zeker niet zelf iets gaan zeggen. Daarnaast zou ik al helemaal niet laten blijken dat je weet wat zij tegen haar mentor gezegd heeft. Zulke gesprekken vinden plaats in een sfeer van vertrouwelijkheid. Ik doe altijd net alsof ik niets weet van wat er tijdens dat gesprek gezegd is (al weet ik dat wel via die collega).

Als ze uit zichzelf niet naar je toe komt, dan zou ik haar vragen na te blijven. Er verder tijdens de les geen woorden aan vuil maken. En dan 1 op 1 een gesprek aangaan. Even luisteren naar haar 'nieuwe inzichten'. ;) . En misschien nog even uitleggen hoe jij het ziet (bijvoorbeeld waarom het belangrijk is dat iedereen zich aan de regels houdt) en het gesprek positief afronden.

quote:
Vandaag ook weer een vluchter voor gesprek na de les. Was binnen 1 sec het lokaal uit. Staat dus ook weer op de agenda.

Wat doen jullie met leerlingen die vluchten terwijl ze zich aan het eind van de les bij je moeten melden?
Zo'n leerling zoek ik of zelf zo snel mogelijk op (desnoods haal ik hem/haar even uit de les bij een collega) of ik geef het door aan de coordinator (dat doe ik in ieder geval als ik al vaker zulke dingen heb meegemaakt met de betreffende leerling). Mocht dit allebei op de een of andere manier niet gelukt zijn, dan trek ik de leerling de eerstvolgende les direct aan z'n jasje. Dan mag hij/zij ter plekke uitleggen waarom hij niet is nagebleven zoals de bedoeling was. Dubbel straf in zo'n geval. Want zo gaan we niet met elkaar om natuurlijk. ;) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_103796920
Wat zouden jullie doen? Ik heb een leuke vacature gezien in het VSO. Het is moeilijk om meer te weten te komen over werken in de specifieke richting waarvoor de vacature is. Opties:
1) Solliciteren en dan verder zien, ik kom dan vanzelf meer te weten over school/onderwijs daar.
2) Eerst school benaderen, aangeven dat ik meer wil weten en dán pas bepalen of ik wel of niet wil solliciteer, ondertussen misschien ook al een beetje een beeld hebbende of school wel of niet in mij geďnteresseerd zou zijn.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_103797600
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:02 schreef Naamah het volgende:
Wat zouden jullie doen? Ik heb een leuke vacature gezien in het VSO. Het is moeilijk om meer te weten te komen over werken in de specifieke richting waarvoor de vacature is. Opties:
1) Solliciteren en dan verder zien, ik kom dan vanzelf meer te weten over school/onderwijs daar.
2) Eerst school benaderen, aangeven dat ik meer wil weten en dán pas bepalen of ik wel of niet wil solliciteer, ondertussen misschien ook al een beetje een beeld hebbende of school wel of niet in mij geďnteresseerd zou zijn.
Ik zou voor optie 2 gaan. Volgens mij is dat helemaal niet raar, eerder logisch.

Voor wat betreft de vluchtende leerlingen: ik zou precies hetzelfde doen als Mane. Ik zoek de leerling vaak meteen op in zijn/haar volgende les en vraag dan de collega of ik die leerling even kan spreken. Is nog nooit een probleem geweest bij een collega. Het voordeel ervan vind ik dat de leerling niet de illusie kan hebben dat hij ermee weg is gekomen: hij weet direct dat je het niet laat zitten (en dat weglopen dus ook niet zo gek veel zin heeft).
pi_103797763
ik heb die leerling morgen niet, maar kan wel even in het rooster kijken waar die zit. Maar ja ik vind het eigenlijk ook vervelend als ik de les van een collega moet verstoren.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103799723
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:15 schreef merry77 het volgende:
ik heb die leerling morgen niet, maar kan wel even in het rooster kijken waar die zit. Maar ja ik vind het eigenlijk ook vervelend als ik de les van een collega moet verstoren.
Tja, daar ontkom je soms niet aan. Het is toch ook niet dat je ieder uur op de stoep staat? Normaal gesproken doe je zoiets incidenteel, een paar keer per jaar ofzo? En het hoeft ook geen uren te duren :).

Over streng gevonden worden: dat zeiden ze in mijn eerste jaar ook tegen/over mij. Daarmee bedoelden leerlingen (hoorde ik achteraf van hen) dat ze vonden dat ik alles probeerde heel strak en star in de hand te houden. Dat klopte ook wel, ik wilde alles perfect hebben en reageerde overal op. Maar ze vonden dat ze bij mij ook makkelijk weg konden komen met dingen, omdat ik slap ingreep en niet goed/niet altijd corrigeerde. Ik ging altijd tot in den treure een vriendelijk gesprek/de discussie aan, en dat vonden ze hartstikke lief en aandoenlijk, maar ze namen me totaal niet serieus. Ik zei nooit eens gewoon: 'Ben jij gek geworden? Dát gaan we niet doen!', maar vroeg altijd om uitleg en redelijkheid.
Ik vond het ook moeilijk om streng te zijn, maar inmiddels weet ik dat een paar keer goed je grenzen aangeven ervoor zorgt dat je dat de rest van het jaar nog maar sporadisch hoeft te doen. Ik ben nog steeds niet goed in straffen en streng zijn, en m'n leerlingen vinden me ook een softie, maar als ze dat nu zeggen bedoelen ze dat goedmoedig en vriendelijk. Ze weten namelijk wel dondersgoed wat er bij mij kan en wat niet en, schaarse uitzonderingen daargelaten uiteraard, ze houden zich daaraan. Ik hoef dus ook niet streng te zijn, goddank, want het past totaal niet bij me.


Mja, niet bedoeld als egopost dit, maar misschien kun je iets herkennen in mijn verhaal en wie weet heb je iets aan mijn (enigszins vaag verwoorde) verhaal over streng zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jentin op 31-10-2011 19:50:31 ]
pi_103800953
@Jentin, heel nuttige opmerking.
Inderdaad herkenbaar. Ik sta wel steeds te zeggen niet praten etc. Maar ik waarschuw te vaak en laat te weinig het achterste van mijn tanden zien.
Ik ben pas deze week begonnen met strafwerk uitdelen om te laten zien dat het wel menens is.
Van een paar dames die gezondigd hadden heb ik het vandaag ontvangen. Ging bij die al beter in de les vandaag.

Maar Jentin, hoe zoek je een leerling op als je zelf ook les hebt. Dat is wat lastig.

@Mane, ook goede tips.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 31 oktober 2011 @ 20:21:55 #61
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103802135
Over strafwerk gesproken; putten jullie ook uit de pedagogische strafregels van Astrid Boon?
pi_103803026
quote:
5s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Over strafwerk gesproken; putten jullie ook uit de pedagogische strafregels van Astrid Boon?
:Y Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 31 oktober 2011 @ 20:44:49 #63
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103803737
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:

[..]

:Y Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij :)
Ik vind ze ook heerlijk, en zo lekker makkelijk ;) .
Overigens is het principe van Boon dat de leerling de regels tijdens de les moet schrijven, maar dat doe ik meestal niet. Tijdens de les geef ik aan dat een leerling strafwerk mee gaat krijgen, en dat het verdere verloop van de les de hoeveelheid bepaalt. Dit is meestal genoeg om ze toch weer bij te les te krijgen, wat ik liever heb dan dat ze die regels schrijven.
pi_103807956
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:

[..]

:Y Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij :)
Wat idioot :{ bij ons sturen dan de afdelingsleiders een e-mail dat het strafwerk tóch gemaakt moet worden, dat er van ouders verwacht wordt dat ze opgelegd werk van uit school niet ondermijnen en samen opvoeden en gedeelde verantwoordelijkheid enzovoort enzovoort.. En dat vind ik zelf wel fijn, want waar sta je als docent als ouders het zomaar aan de kant schuiven :?
pi_103808218
inderdaad raar van die ouders.
Of zou het een verzonnen briefje van een leerling kunnen zijn?
Zijn die ouders wel eens gebeld daaran?

Verder houd ik ook niet van strafwerk in de les maken. Want dan missen ze weer die les.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103808447
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 21:42 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Wat idioot :{ bij ons sturen dan de afdelingsleiders een e-mail dat het strafwerk tóch gemaakt moet worden, dat er van ouders verwacht wordt dat ze opgelegd werk van uit school niet ondermijnen en samen opvoeden en gedeelde verantwoordelijkheid enzovoort enzovoort.. En dat vind ik zelf wel fijn, want waar sta je als docent als ouders het zomaar aan de kant schuiven :?
bij ons zit de teamleider er ook erg bovenop bij dat soort dingen. heerlijk vind ik dat. uitsturen steunen ze je ook ontzettend goed in. ik zou die leerling van mane er serieus enkele lessen geleden al uitgegooid hebben een keer. en dan volgt daaruit een gesprek, en soms ook gesprek met ouders, voor de boel echt uit de hand loopt...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
verder baal ik want m'n klassen op de andere lokatie doen het extreem slecht. ik dacht dat de toets goed gemaakt was, en nu blijken ze daar een strengere normering te hebben, waardoor ze echt zwaar onvoldoende uitkomen. ik ga toch echt denken dat ik iets verkeerd doe met uitleggen ofzo...
Kwak
pi_103808952
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 21:46 schreef merry77 het volgende:
inderdaad raar van die ouders.
Of zou het een verzonnen briefje van een leerling kunnen zijn?
Zijn die ouders wel eens gebeld daaran?

Verder houd ik ook niet van strafwerk in de les maken. Want dan missen ze weer die les.
Nee, zeker geen verzonnen briefjes. Het waren uitgebreide brieven, van twee kantjes. Met Geachte mevrouw erboven en vriendelijke groeten, dat doen ze in H4 echt niet zelf. De een (ja, ik kreeg er twee (en een half)!) was overigens wel van een leerling waarbij allerlei ellende aan de hand was (scheiding, verhuizing, drama), wist ik niet, goede reden, prima verder. De ander van een leerling waarbij de moeder altijd de hand boven zijn hoofd houdt (en z'n leesautobiografie schrijft, want in H4 schrijf je niet dat je het 'heerlijk vond om voorgelezen te worden _O-).

Ik heb er overigens niks mee gedaan. Als het zo moet, laat dan maar, dacht ik. Vervelende was dat ik ook niet meer keihard achter leerlingen aan kon gaan die het gewoon niet gemaakt hadden en des te lulliger voor degenen die het wel gedaan hadden. Het uiteindelijk maar een beetje gelaten, in de hoop dat het wel een signaal afgegeven heeft. En de volgende keer doe ik het anders, dan kunnen ze dus nakomen en daar strafwerk gaan schrijven.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_103810485
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 21:49 schreef kwakz0r het volgende:

bij ons zit de teamleider er ook erg bovenop bij dat soort dingen. heerlijk vind ik dat. uitsturen steunen ze je ook ontzettend goed in. ik zou die leerling van mane er serieus enkele lessen geleden al uitgegooid hebben een keer. en dan volgt daaruit een gesprek, en soms ook gesprek met ouders, voor de boel echt uit de hand loopt...
Het is niet mijn leerling hoor.

Hier hebben een paar, vooral wat nieuwe, leraren de strafregels van Boon sinds een jaar ingevoerd en daar kwamen vanuit een aantal ouders wel pittige reacties op. De ouders vonden het niet bij de cultuur van de school passen, een belediging voor de intelligentie van de leerlingen etc. Daar zijn dus wel eens wat discussies over gevoerd. Ik heb het boek van Boon gelezen en ik snap dat het goed kan werken, maar zelf doe ik het niet. Ik heb inmiddels mijn eigen stijl volgens mij wel ontwikkeld in het orde houden en leerlingen aanspreken.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 31 oktober 2011 @ 23:04:54 #69
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103813162
De laatste keer dat ik straf gegeven heb is 5 jaar geleden of zo. Ik hou er echt helemaal niet van. Ben wel benieuwd naar die "strafregels van Boon". Wat is er zo bijzonder aan?
.
pi_103839223
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:04 schreef merry77 het volgende:

Maar Jentin, hoe zoek je een leerling op als je zelf ook les hebt. Dat is wat lastig.
Het is niet ideaal, maar dan laat ik mijn eigen klas gewoon efkes alleen. Ik heb wel de mazzel dat dat ook kan met mijn klassen. Maar die geef ik dan kort wat instructies en dan zet ik ze aan het werk. Ik heb niet de illusie dat ze ook allemaal braaf hard aan het werk gaan, maar ze gedragen zich keurig en zitten in ieder geval allemaal klaar als ik weer terugkom (en dat is vaak na vijf minuutjes hoor, dat opzoeken van een leerling stelt niks voor.)

Ik werk niet met strafregels. Ik snap ook best dat mensen het wel doen, maar ik vind het niks. Veel administratie en weinig resultaat. Als ze echt over de schreef zouden gaan, vind ik strafregels te niksig en als het niet heel erg is, vind ik wel een andere manier om met ongewenst gedrag om te gaan. (Laatst was een leerling z'n spullen voor een presentatie vergeten. Ik had van tevoren gewaarschuwd dat iemand die z'n spullen al dan niet expres vergat, dan maar een ander trucje moest doen voor de klas om het gemis te compenseren. Hij heeft keurig wat koprollen gemaakt onder het bord (zijn idee, overigens). Hilariteit alom, maar hij vond het toch niet zo grappig, want schaamde zich dood, en nu heeft ie alles steeds perfect in orde. Een andere keer heb ik iemand die z'n presentatiespul vergat gewoon een presentatie laten improviseren over het allersmerigste wat diegene ooit gegeten/gezien had. Dat moest die leerling dan zo goor en uitgebreid mogelijk beschrijven. Is helemaal niet afschuwelijk streng, die leerling kon er ook gewoon om lachen en deed haar uiterste best, maar toch vergeet die leerling haar spullen nooit meer.)
  dinsdag 1 november 2011 @ 19:59:29 #71
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103844903
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 23:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De laatste keer dat ik straf gegeven heb is 5 jaar geleden of zo. Ik hou er echt helemaal niet van. Ben wel benieuwd naar die "strafregels van Boon". Wat is er zo bijzonder aan?
Ik houd ook niet van strafwerk uitdelen, maar vaak is een dergelijke maatregel voldoende en duidelijk genoeg om een leerling weer 'in het gareel' en bij de les te krijgen, zonder over te hoeven gaan naar inhaaluren, verwijdering, e.d.

De strafregels van Boon (love 'em or hate 'em) zijn gericht op de 'daad', zoals roepen door de klas, uitschelden van medeleerlingen, niet in orde hebben van boeken, enz. Ze geven het gevolg van de actie aan, maar bieden meestal ook een alternatief. Voorbeeld:

quote:
Ik mag de les niet verstoren, want zodoende kunnen mijn medeklasgenoten niet goed opletten, en halen zij door mijn gedrag misschien zelfs een slecht cijfer bij het volgende proefwerk. Bovendien is het ook niet goed voor mijzelf, als ik niet oplet. Voortaan neem ik mij de waarschuwingen van de docent ter harte.
Uiteraard moet je niet iedere les met die regels staan wapperen, maar als ik ze uitdeel dan weet de leerling ook echt dat de grens bereikt is. Werkt perfect voor mij (en uiteindelijk ook voor de leerling natuurlijk).
  woensdag 2 november 2011 @ 00:20:09 #72
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103860219
Ah okee, het is me duidelijk. Dank je :)
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 19:59 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik houd ook niet van strafwerk uitdelen, maar vaak is een dergelijke maatregel voldoende en duidelijk genoeg om een leerling weer 'in het gareel' en bij de les te krijgen, zonder over te hoeven gaan naar inhaaluren, verwijdering, e.d.
Da's ook wel weer waar. Ik blijf nog steeds bij een goed gesprek. Ieder het zijne natuurlijk.
.
pi_103868331
Ik ben nieuw hier in dit topic, maar heeft een van jullie ervaring met een deeltijd opleiding voor leraar?
  woensdag 2 november 2011 @ 21:28:28 #74
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103893714
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 00:20 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ah okee, het is me duidelijk. Dank je :)

[..]

Da's ook wel weer waar. Ik blijf nog steeds bij een goed gesprek. Ieder het zijne natuurlijk.
Ik ook hoor, maar als een leerling even onstuurbaar is (en dat gebeurt bij onze leerlingen regelmatig), dan kan een gesprek op zo'n moment ook averechts werken. Strafwerk is dan een manier om een duidelijke streep te trekken zonder dat er allemaal vervelende consequenties aan hoeven te kleven. Het goede gesprek kan kan bij het inleveren van het werk gevoerd worden, de rust is dan weer wedergekeerd.
  woensdag 2 november 2011 @ 21:29:46 #75
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103893781
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 11:25 schreef FlameScorpion het volgende:
Ik ben nieuw hier in dit topic, maar heeft een van jullie ervaring met een deeltijd opleiding voor leraar?
Welkom! Ja, wat wil je weten?
pi_103905059
quote:
7s.gif Op woensdag 2 november 2011 21:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Welkom! Ja, wat wil je weten?
Nou eigenlijk voornamelijk ervaringen. Ben zelf van plan om in september te gaan beginnen aan de HvA, en dan voor Leraar Engels 2e graads. Ik ben al een tijd aan het rond zoeken, maar toen kwam ik dit topic tegen op het forum.

Edit: heb nog maar even wat concrete vragen toegevoegd:

- Hoe was de werkdruk?
- Is het goed te combineren met een part-time baan?
- Heeft u nog tips?

[ Bericht 11% gewijzigd door FlameScorpion op 03-11-2011 14:07:16 ]
  donderdag 3 november 2011 @ 18:21:15 #77
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103922311
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 04:56 schreef FlameScorpion het volgende:

[..]

Nou eigenlijk voornamelijk ervaringen. Ben zelf van plan om in september te gaan beginnen aan de HvA, en dan voor Leraar Engels 2e graads. Ik ben al een tijd aan het rond zoeken, maar toen kwam ik dit topic tegen op het forum.

Edit: heb nog maar even wat concrete vragen toegevoegd:

- Hoe was de werkdruk?
- Is het goed te combineren met een part-time baan?
- Heeft u nog tips?
Ik heb ook de lerarenopleiding Engels gedaan, maar dan in Utrecht.

De werkdruk? Tja, die is er wel natuurlijk. Je moet balans zien te vinden in studie, werk en privéleven. Dat vergt dus wel enige discipline en je moet ook zeker over een redelijk organisatievermogen beschikken om het een beetje leuk voor jezelf te houden. Zoals bij iedere studie heb je piek- en dalmomenten, maar ik vond het altijd prima te doen.

-Ik heb de eerste twee studiejaren gecombineerd met een fulltime baan in het bedrijfsleven en de laatste twee studiejaren met een parttime baan (0,6 tot 0,7 fte) voor de klas. Het was flink doorpoten, maar het is niet onmogelijk.

-Als je niet veel discipline hebt en/of als je iedere avond wilt doorzakken in de kroeg, dan zou ik er niet aan beginnen. Reken bij een deeltijdopleiding ook niet op een sprankelend studentenleven, dat is er namelijk niet bij. Als blijkt dat je de opleiding en het vak erg leuk vindt en je ook nog eens je mannetje kunt staan voor de klas, is het een optie om al in het derde of vierde studiejaar voor de klas te gaan staan. Zo kun je werk en studie nog beter combineren en doe je meteen een hoop praktijkervaring op.
pi_103934232
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:35 schreef Naamah het volgende:

[..]

:Y Ik vind ze briljant. Wel balen dat ik laatst strafwerk had uitgedeeld en briefjes van ouders kreeg: "Ja, blabla, ik wil uw gezag niet ondermijnen, máár Xje hoeft geen strafwerk te maken, want blabla." Hm. Doe ik dus ook niet meer. Strafwerk laat ik voortaan dus maken op school, was een goede les voor mij :)
Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  donderdag 3 november 2011 @ 21:58:34 #79
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103935106
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:45 schreef ErikT het volgende:

[..]

Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
Maar dan reken je de leerling af op het gedrag van de ouder en breng je hem/haar in een onmogelijke positie (horizontale en verticale loyaliteit enzo).
pi_103946350
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 18:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik heb ook de lerarenopleiding Engels gedaan, maar dan in Utrecht.

De werkdruk? Tja, die is er wel natuurlijk. Je moet balans zien te vinden in studie, werk en privéleven. Dat vergt dus wel enige discipline en je moet ook zeker over een redelijk organisatievermogen beschikken om het een beetje leuk voor jezelf te houden. Zoals bij iedere studie heb je piek- en dalmomenten, maar ik vond het altijd prima te doen.

-Ik heb de eerste twee studiejaren gecombineerd met een fulltime baan in het bedrijfsleven en de laatste twee studiejaren met een parttime baan (0,6 tot 0,7 fte) voor de klas. Het was flink doorpoten, maar het is niet onmogelijk.

-Als je niet veel discipline hebt en/of als je iedere avond wilt doorzakken in de kroeg, dan zou ik er niet aan beginnen. Reken bij een deeltijdopleiding ook niet op een sprankelend studentenleven, dat is er namelijk niet bij. Als blijkt dat je de opleiding en het vak erg leuk vindt en je ook nog eens je mannetje kunt staan voor de klas, is het een optie om al in het derde of vierde studiejaar voor de klas te gaan staan. Zo kun je werk en studie nog beter combineren en doe je meteen een hoop praktijkervaring op.
Eindelijk eens iemand die het deeltijd heeft gedaan!
En ik kreeg van mijn huidige collega's ook de vraag hoe het kan dat je normaal 4/5 dagen in de week naar school moet en nu het in 1 dag afkan.

En hoe is de ondersteuning thuis als je vragen hebt e.d.?
  vrijdag 4 november 2011 @ 08:48:14 #81
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_103947422
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:58 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Maar dan reken je de leerling af op het gedrag van de ouder en breng je hem/haar in een onmogelijke positie (horizontale en verticale loyaliteit enzo).
Om te beginnen moet de leerling al niet gaan huilen bij zijn/haar ouders. Dat die ouders er vervolgens voor kiezen om naar dat gejank te luisteren, is hun verantwoordelijkheid. Bij mij geldt de regel: strafwerk niet gemaakt? Volgende les dubbel. Weer niet? Les niet in totdat het gemaakt is. Waarom zou ik die regels aanpassen omdat ouders van mening zijn dat hun kindje een prins/prinsesje is? Als je aan dit soort dingen gaat toegeven kan je wel inpakken.

En dit werkt echt wel. Dit jaar heb ik in de weken 3-6 flink wat strafwerk uitgedeeld, en één keer een meisje eruit gestuurd en laten vegen. De laatste 2 weken voor de herfstvakantie, en de afgelopen 2 weken na de herfstvakantie heb ik niet één keer iets hoeven doen. Die eerste paar weken zijn zo belangrijk, daarna kiezen ze eieren voor hun geld. En de gezelligheid gaat er echt niet van weg, het gaat prima samen. Je hoeft niet te schreeuwen als je strafwerk geeft of iemand eruit stuurt. Matter-of-factly laten merken dat de grens is overschreden, en 10 seconden later weer een grapje maken met een andere leerling.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_103967133
:{ Ik zie een tsunami aan nakijkwerk dit weekend op me afkomen: 5VW), 5VWO verslagen, onderbouw verslagen (oeps...die liggen nog op school), onderbouw practicum werk, 4M afronden...op de een of andere manier blijven toetsweken piekweken qua werkbelasting. En maandag komt 4H erover heen...
pi_103977439
ik krijg volgende week mijn eerste hausse aan proefwerken na te kijken.
2x 3atheneum (2x32) en 4x tweede klassen (3x32+1x33). Totaal dus meer dan 180 proefwerken na te kijken in 1 week. Maar ja, ik plan ze zelf op dezelfde dag. Moet ik niet zeuren.

Laatst een les met de deelschoolleider als observeerder in de les met de klas met dat brutale meisje.
Het was duidelijk rustiger. Invloed van de deelschoolleider.
Aan het eind van de les bij het weggaan zei de praatpartner van dat brutale meisje spontaan: ging goed he deze les?
Dus nog even met de twee dames en de deelschoolleider gepraat over het voorval. En de dames moesten toegeven dat ze er deze les wat van opgestoken hadden.

Blijkt uit gesprek van de mentor met de ouders dat er bij het brutale meisje thuis wel meer aan de hand is. Een familielid die zelf basisschooldocente is geweest gaf het al aan. In gesprek gaan en vragen of er meer aan de hand is. Plattegrond wordt aangepast en het meisje mag als het teveel wordt de klas uit om bij te komen. Op zich dus goed dat dit nu naar voren komt, want in d'r eentje gaat ze het niet redden.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_103979757
Ik heb een weekendje weg gepland tijdens de toetsweek. Eens zien of ik daar nog spijt van ga krijgen. :+ .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  vrijdag 4 november 2011 @ 23:39:33 #85
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103982283
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 08:48 schreef ErikT het volgende:

Om te beginnen moet de leerling al niet gaan huilen bij zijn/haar ouders. Dat die ouders er vervolgens voor kiezen om naar dat gejank te luisteren, is hun verantwoordelijkheid. Bij mij geldt de regel: strafwerk niet gemaakt? Volgende les dubbel. Weer niet? Les niet in totdat het gemaakt is. Waarom zou ik die regels aanpassen omdat ouders van mening zijn dat hun kindje een prins/prinsesje is? Als je aan dit soort dingen gaat toegeven kan je wel inpakken.

En dit werkt echt wel. Dit jaar heb ik in de weken 3-6 flink wat strafwerk uitgedeeld, en één keer een meisje eruit gestuurd en laten vegen. De laatste 2 weken voor de herfstvakantie, en de afgelopen 2 weken na de herfstvakantie heb ik niet één keer iets hoeven doen. Die eerste paar weken zijn zo belangrijk, daarna kiezen ze eieren voor hun geld. En de gezelligheid gaat er echt niet van weg, het gaat prima samen. Je hoeft niet te schreeuwen als je strafwerk geeft of iemand eruit stuurt. Matter-of-factly laten merken dat de grens is overschreden, en 10 seconden later weer een grapje maken met een andere leerling.
Hoe die structuren werken snap ik ook wel, maar als een leerling van mening is dat hij/zij van zijn/haar ouders geen strafwerk hoeft te maken dan ga ik daar niet tegen in door te verdubbelen, maar dan neem ik contact op met de ouders om uit te leggen waarom hun kind straf(werk) heeft gekregen. Ik heb het al twee keer meegemaakt dat de ouders toen een compleet andere versie te horen hebben gekregen dan de versie van hun kind, met als gevolg dat de ouders zich achter de school schaarden in plaats van achter hun oogappel. Het lijkt misschien de omgekeerde wereld, maar als het samenwerking oplevert i.p.v. tegenwerking kan ik daar wel mee leven.

Sowieso maken wij het iets te vaak mee dat ouders met boksbeugels e.d. verhaal komen halen. Dat soort lui houden er een compleet andere moraal op na dan wij, dat doe je niet teniet door de verantwoordelijk bij hun neer te leggen en daarmee basta. Zo zou het wel horen natuurlijk, maar zo werkt het eenvoudigweg niet.
  vrijdag 4 november 2011 @ 23:43:19 #86
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_103982475
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 05:00 schreef FlameScorpion het volgende:

[..]

Eindelijk eens iemand die het deeltijd heeft gedaan!
En ik kreeg van mijn huidige collega's ook de vraag hoe het kan dat je normaal 4/5 dagen in de week naar school moet en nu het in 1 dag afkan.

En hoe is de ondersteuning thuis als je vragen hebt e.d.?
Een voltijd HBO-opleiding is meestal ook geen volle vier of vijf dagen, eerder twee of drie. Het is vrij eenvoudig, je moet gewoon veel meer zelfstandig doen. Hoe de ondersteuning van de HvA is weet ik niet, maar je kunt natuurlijk altijd contact opnemen met een medestudent als je ergens tegenaan loopt.
pi_103990264
Het vervelende aan de voltijd lero (2e graads) is dat de studiedruk over de studiejaren heen ontzettend onevenredig verdeeld is.
In de eerste twee jaar voer je geen klap uit, is stage een lachertje en heb je nog een vrije dag in de week. In het derde jaar slaat dit compleet om, loop je drie dagen per week stage (verwacht geen begeleiding vanuit je hogeschool, daar is geen tijd voor en dit wordt vervolgens afgedaan als 'eigen verantwoordelijkheid') en heb je twee volle dagen colleges. Vierde jaar is ongeveer hetzelfde als het derde jaar, iets minder vakken maar meer verantwoordelijkheden op je stage (omdat je inmiddels LIO bent).
Het meest vervelende is dat het constant lijkt alsof je tussen twee kampen zit die veel van je verwachten en geen rekening houden met je andere werkzaamheden (op stage hebben veel collega's nog steeds het idee dat ik drie dagen per week werk en de rest van de week uit m'n neus zit te baggeren, omdat ze gewoon vergeten dat ik er een voltijd studie bij doe).

Tip voor het derde en vierde jaar: geef héél duidelijk je grenzen aan op je stageschool, laat je niet misbruiken voor dingen die je niet hoéft te doen en probeer een goede scheidslijn te creëren (en deze te communiceren naar je collega's) tussen werk voor je stageschool en je hogeschool.
pi_103998916
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 november 2011 11:11 schreef WHATSHESAID het volgende:
Het vervelende aan de voltijd lero (2e graads) is dat de studiedruk over de studiejaren heen ontzettend onevenredig verdeeld is.
In de eerste twee jaar voer je geen klap uit, is stage een lachertje en heb je nog een vrije dag in de week. In het derde jaar slaat dit compleet om, loop je drie dagen per week stage (verwacht geen begeleiding vanuit je hogeschool, daar is geen tijd voor en dit wordt vervolgens afgedaan als 'eigen verantwoordelijkheid') en heb je twee volle dagen colleges. Vierde jaar is ongeveer hetzelfde als het derde jaar, iets minder vakken maar meer verantwoordelijkheden op je stage (omdat je inmiddels LIO bent).
Het meest vervelende is dat het constant lijkt alsof je tussen twee kampen zit die veel van je verwachten en geen rekening houden met je andere werkzaamheden (op stage hebben veel collega's nog steeds het idee dat ik drie dagen per week werk en de rest van de week uit m'n neus zit te baggeren, omdat ze gewoon vergeten dat ik er een voltijd studie bij doe).

Tip voor het derde en vierde jaar: geef héél duidelijk je grenzen aan op je stageschool, laat je niet misbruiken voor dingen die je niet hoéft te doen en probeer een goede scheidslijn te creëren (en deze te communiceren naar je collega's) tussen werk voor je stageschool en je hogeschool.
Okee bedankt voor de tip!

M'n vriendin is net begonnen met PABO, en die loopt nu al te zuchten over al het leer- en maakwerk. Ik ga er volgend jaar maar met goede hoop en enthousiasme in, en dan ga ik het wel meemaken.

Het zal voor mij een flinke ommekeer zijn, omdat ik nu wel fulltime werk, dus ik moet mijn hersenen een beetje afstoffen, maar dat komt wel goed!
  zaterdag 5 november 2011 @ 16:12:55 #89
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_103999101
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 22:13 schreef merry77 het volgende:
Blijkt uit gesprek van de mentor met de ouders dat er bij het brutale meisje thuis wel meer aan de hand is. Het meisje mag als het teveel wordt de klas uit om bij te komen. Op zich dus goed dat dit nu naar voren komt, want in d'r eentje gaat ze het niet redden.
Zo'n gevoel had ik dus al.... dat bedoelde ik met dit:

quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 13:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Het is waarschijnlijk een façade waar je doorheen moet prikken.
.
  maandag 7 november 2011 @ 10:50:23 #90
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_104067420
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:45 schreef ErikT het volgende:

[..]

Verdubbelen en daarna niet toelaten in de les als leerlingen met zoiets aan komen zetten. Sommige ouders denken dat ze overal de baas zijn.
En als dat niet werkt de leerling even vragen van 'wat voor klusjes moet jij van je ouders thuis doen?' En dan vervolgens een briefje aan de leerling meegeven waarop staat:'Leerling X hoeft van mij deze klusjes thuis niet te doen want... (bla bla bla).... ~O>

Irritante ouders moet je soms ff met de neus op de feiten drukken; want met zo'n briefje ondermijnen ze je gezag wel degelijk.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_104119214
Ik ben nu druk bezig om een keertje mee te mogen op mijn oude school, gewoon een dagje meelopen met een docent :)
pi_104158528
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 10:50 schreef Descendent het volgende:

[..]

En als dat niet werkt de leerling even vragen van 'wat voor klusjes moet jij van je ouders thuis doen?' En dan vervolgens een briefje aan de leerling meegeven waarop staat:'Leerling X hoeft van mij deze klusjes thuis niet te doen want... (bla bla bla).... ~O>

Irritante ouders moet je soms ff met de neus op de feiten drukken; want met zo'n briefje ondermijnen ze je gezag wel degelijk.
Maar dat doe je natuurlijk niet echt..

Ik heb heel veel nakijkwerk. Echt heel veel. En natuurlijk heel veel geen zin. Het ellendige is dat ik het dus ga uitstellen. Ik voel me soms net zelf een leerling.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 9 november 2011 @ 17:53:10 #93
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_104168824
quote:
11s.gif Op woensdag 9 november 2011 13:11 schreef mane het volgende:

[..]

Maar dat doe je natuurlijk niet echt..

Ik heb heel veel nakijkwerk. Echt heel veel. En natuurlijk heel veel geen zin. Het ellendige is dat ik het dus ga uitstellen. Ik voel me soms net zelf een leerling.
Oh jawel hoor. 2 keer gedaan al. Eén keer boze ouders aan de lijn gehad die e.e.a. pas half begrepen nadat ik ze had duidelijk gemaakt dat ze bij mij t zelfde deden én dat ik niet 1 of 2, maar 26 kinderen had rustig te houden. Van die andere ouders niks gehoord achteraf; maar ook NOOIT meer zo een briefje van gehad. :7
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
  woensdag 9 november 2011 @ 18:10:17 #94
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_104169443
Zit ik vandaag in de klas, zegt een heel serieuze leerling 'mevrouw, er zit iets op uw neus'. Dus ik zonder nadenken aan mijn neus zitten, roept de hele klas in koor 'toet toet!'

:D Heerlijk, dit soort momenten.
pi_104208438
Mijn havo 4 was echt drámá vandaag. Eigenlijk het hele uur niks met ze kunnen doen. Spullen niet voor elkaar, niet aan het werk te krijgen, ook niet stil te krijgen, alleen maar gezeur en ge-ja-maar. Ben dus het hele uur alleen maar boos geweest en dat dan zonder iets te bereiken, bah, echt vervelend, kon wel huilen achteraf.

En morgen heb ik ze weer :'( Hoe pak je de boel weer op na zo'n dramales?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_104210554
Kan op verschillende manieren, had het vandaag met 4Mavo. Kwam ook door toets bespreken (dat vinden ze saai) en kon weinig ermee. Kan zijn dat ze mogen opeens anders zijn door het moment. Soms is er iets gebeurd (voor de les) waardoor ze 'van slag' zijn. Of gewoon het tijdstip en zijn ze morgen weer heel anders. Je kunt ook je les beginnen daar terug te kijken en erover te praten, even de grenzen opnieuw aangeven en een nieuwe start maken.
pi_104211957
Hm, ja. Laat ik daar maar hopen. Maar het escaleerde ook wel een beetje tijdens de les, dus vrees dat ze het morgen niet ineens vergeten zullen zijn. Heb aan het eind ook al even teruggeblikt op de les en de regels nog een keer herhaald.

Mijn plan is nu om ze te begroeten bij de deur en dáár al te zeggen dat ze meteen hun spullen erbij moeten pakken. Dan één keer zeggen dat ik wil beginnen en dan gewoon net zo lang wachten tot het stil is. Desnoods een kwartier. Of de hele les. En vervolgens een strak programma voor de les. Kon ik morgen maar overslaan :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_104215552
Ik denk zelf dat het belangrijk is dat je ze in ieder geval morgen gewoon weer een nieuwe kans geeft. Ga er niet teveel in met het idee dat ze zich vast wel weer gaan misdragen ofzo. Voor jou is het een belangrijk moment op de dag geweest, voor hen is het waarschijnlijk veel minder interessant geweest. Zeker als je normaal gesproken wel goed met ze kan werken, kan het heel goed een incident geweest zijn.
Als ik zelf zo'n uur had/heb, eindig ik vaak met een opmerking als 'Nou, dit was niks, volgende les moet het anders, jongens' of iets dergelijks onbenulligs. Aan het begin van de volgende les noem ik het dan soms nog even, maar alleen als ik het idee heb dat de sfeer niet goed is. Dan zeg ik iets als 'Vorige les was niet best, dit uur moet dat anders.' Zoiets.

In ieder geval: volgens mij komt het meestal wel goed :)!
pi_104216177
Thanks! Ik had er misschien gewoon wat luchtiger mee om moeten gaan. Nu ben ik het hele uur bozig (en ook echt een beetje onaardig) geweest en heb ze aan het eind ook nog eens een preek gegeven. Damn, had het inderdaad beter een beetje kunnen laten.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  donderdag 10 november 2011 @ 20:42:55 #100
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_104218118
Soms moet je je ook realiseren hoe jouw uitspraken op de leerlingen over komen. Als je bij de deur staat en de eerste opmerking die je tegen de leerlingen maakt is: "Pak je boek voor je!", dan is dat niet echt uitnodigend.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')