Nee, voor het muurtje. De muur is niet over de volledige diepte van de voortuin zoals ik het lees.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:31 schreef duivelin1 het volgende:
staat er nou een muurtje op de erfgrens? Daarachter de boom? Dan staat de boom toch op het terrein van de buurman
Er is meerdere keren geopperd dat de buurman wellicht geen recht heeft om die boom te kappen zonder jouw goedkeuring vanwege de ligging van de boom t.o.v. de erfgrens, lees je daar nou echt overheen? En als je dan weigert om foto's te plaatsen om privacy-redenen, neem dan eerst die tips ter harte en onderneem zelf eens actie door het na te vragen bij je gemeente.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:28 schreef Gwywen het volgende:
[..]
O, ik mag er niks bij voelen?
Ik moet het op deze pijler puur zakelijk houden?
Enfin, ik vind dat er een slotje op dit topic mag. Ik ben nauwelijks verder geholpen qua hoe ik in mijn recht sta, of het moet er allemaal nog minder rooskleurig uitzien dan ik vreesde.
Jammer vind ik wel, dat ik de nuance van mijn gevoel beledigd te zijn door mijn buurman, doordat hij mij in de waan laat dat hij een belofte maakt en die vervolgens zonder wroeging verbreekt, niet aan jullie kan communiceren.
dat kan ie wel als hij daar hinder van ondervindt.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:34 schreef Gwywen het volgende:
Ik stel me wel eens stiekem voor dat als hij onze gezamenlijke boom echt gaat kappen, om net buiten zijn bereik en 2m van de erfgrens een enorm schaduwrijke boom te gaan planten waar enorm veel spul en takken vanaf valt en blaadjes en kleverige zooi en zaadjes en pluisjes en ondergrondse wortels enz. waar hij geen bezwaar tegen kan maken omdat hij op mijn grond staat.
Dat kan hij wel degelijk. Het is jouw eigendom dat dan over zijn grond hangt. Hij kan je dan 'dwingen' voor schoonmaak te zorgen of er voor te zorgen dat het niet meer over zijn erf hangt. Of hij kan zelfstandig gaan snoeien. Er is ooit een uitspraak geweest over een appelboom waarvan de appelen op het erf van de buurman van de buurman waren ipv de eigenaar van de boom.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:34 schreef Gwywen het volgende:
Ik stel me wel eens stiekem voor dat als hij onze gezamenlijke boom echt gaat kappen, om net buiten zijn bereik en 2m van de erfgrens een enorm schaduwrijke boom te gaan planten waar enorm veel spul en takken vanaf valt en blaadjes en kleverige zooi en zaadjes en pluisjes en ondergrondse wortels enz. waar hij geen bezwaar tegen kan maken omdat hij op mijn grond staat.
Dat is nog geen afspraak/toezegging/belofte. Alleen een opmerking op basis van dan bekende feiten. Hij heeft verdere mogelijkheden bekeken en gaat daarmee aan de slag.quote:En als ik hier een - weliswaar teleurgestelde - buurman voor de deur heb staan die zegt: Nou ja, jammer, maar dan moet hij maar blijven staan, dan is het toch niet gek dat ik denk dat hij bedoelt dat die boom blijft staan? En dan is het toch een belofte, een afspraak, een compromis?
Zeker toen hij die takken eraf ging zagen aan zijn kant, ik was echt in de veronderstelling dat hij op die manier met het compromis aan de gang ging. Ik bedoel, waarom zou je er takken af gaan zagen als je toch van plan bent hem een week later te rooien?
Als ik de reacties van TS zo lees dan is ze niet echt geïnteresseerd in hoe het wettelijk zit, ze wil alleen maar morele goedkeuring van ons voor haar weigering.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:38 schreef Sjeen het volgende:
je kunt natuurlijk altijd navraag doen bij Juridisch Loket of je rechtsbijstandverzekering over je recht in dit geschil. En anders bel je de Rijdende Rechter, heeft die ook eens de andere kant van het verhaal
Kennelijk heb ik ergens een berichtje gemist want hier heb ik echt overheen gelezen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:36 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Er is meerdere keren geopperd dat de buurman wellicht geen recht heeft om die boom te kappen zonder jouw goedkeuring vanwege de ligging van de boom t.o.v. de erfgrens, lees je daar nou echt overheen? En als je dan weigert om foto's te plaatsen om privacy-redenen, neem dan eerst die tips ter harte en onderneem zelf eens actie door het na te vragen bij je gemeente.
ik heb meerdere malen antwoord gegeven maar je gaat alleen in op die mensen die jouw actie niet goedkeuren. doe dan ook niet alsof je daarin geïnteresseerd bentquote:Op maandag 3 oktober 2011 12:42 schreef Gwywen het volgende:
Mijn vraag was dan ook: kun je (en zo ja, hoe) bezwaar maken tegen het kappen van een boom waarvoor geen kapvergunning benodigd is.
Zoals al enkele malen gezegd is; je bent samen met buurman eigenaar. Dus hij heeft jouw toestemming nodig.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:42 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Kennelijk heb ik ergens een berichtje gemist want hier heb ik echt overheen gelezen.
Bij de gemeente heb ik al geïnformeerd en hij mag die boom in principe zonder melding of vergunning weghalen omdat hij niet aan de eisen voldoet voor een kapvergunning (te jong, te dun).
Mijn vraag was dan ook: kun je (en zo ja, hoe) bezwaar maken tegen het kappen van een boom waarvoor geen kapvergunning benodigd is.
Ik denk namelijk niet dat de gemeente hier tussen wil zitten en dat het puur iets is tussen buren onderling.
En mijn buurman heeft dus al te verstaan gegeven dat die boom sowieso weggaat, ongeacht wat ik ervan vind. Moet ik hem dan in een aangetekende brief melden dat ik die boom wil behouden?
Ik heb geen rechtbijstandverzekering dus ik vraag me af in hoeverre het lonend is om hem een proces aan te doen.
^ Dit, niet overheen lezen nu he.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:45 schreef sanger het volgende:
[..]
Zoals al enkele malen gezegd is; je bent samen met buurman eigenaar. Dus hij heeft jouw toestemming nodig.
Dus als je echt problemen met je buurman wilt vanwege zo een boom kun je twee dingen doen:
• Stuur hem een brief dat het hier om een gezamelijk eigendom gaat en hij hierin niet zelfstandig beslissingen kan nemen. Doet hij dit wel dan zul je schadevergoeding eisen in een geding, waarbij alle kosten voor zijn rekening komen.
• Doet een voostel tot een compromis. Hij kapt de book, en plant een nieuwe in jullie tuin. Of verplaatst de oude boom in jullie tuin etc.
Nog een keer extra quoten.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:45 schreef sanger het volgende:
[..]
Zoals al enkele malen gezegd is; je bent samen met buurman eigenaar. Dus hij heeft jouw toestemming nodig.
Dus als je echt problemen met je buurman wilt vanwege zo een boom kun je twee dingen doen:
• Stuur hem een brief dat het hier om een gezamelijk eigendom gaat en hij hierin niet zelfstandig beslissingen kan nemen. Doet hij dit wel dan zul je schadevergoeding eisen in een geding, waarbij alle kosten voor zijn rekening komen.
• Doet een voostel tot een compromis. Hij kapt de book, en plant een nieuwe in jullie tuin. Of verplaatst de oude boom in jullie tuin etc.
Én nog een keer extra quoten.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:45 schreef sanger het volgende:
[..]
Dit meen je toch niet serieus?quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:45 schreef sanger het volgende:
[..]
De spelfout bedoel jequote:
Die had ik nog niet eens gezien.quote:
quote:Op maandag 3 oktober 2011 13:17 schreef Hydrogeny het volgende:
Verder heb je nee als antwoord op zijn vraag gegeven. In sommige gevallen is toch doorgaan na nee als antwoord te hebben gekregen het zelfde als verkrachting.
quote:Op maandag 3 oktober 2011 13:17 schreef Hydrogeny het volgende:
Maar hij is na jou hier komen wonen? Pas een paar maanden? Dan had hij zich dit eerder kunnen bedenken. Je kunt zelf ook nog altijd aankomen dat je dit huis juist ooit gekocht hebt vanwege de mooie boom.
Dan was het vast goedkoper geweest alleen de boom te kopenquote:Op maandag 3 oktober 2011 13:17 schreef Hydrogeny het volgende:
Je kunt zelf ook nog altijd aankomen dat je dit huis juist ooit gekocht hebt vanwege de mooie boom.
Moet de andere eigenaar hem ook willen verkopen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 13:22 schreef sanger het volgende:
[..]
Dan was het vast goedkoper geweest alleen de boom te kopen
in artikel 5:20 lid F van het burgelijk wetboek staat dat je eigenaar bent. als je naar zoeken.rechtspraak.nl gaat en dan zoekt op 'boom erfscheiding' dan krijg je meteen een uitspraak die dit issue behandelt.quote:Op maandag 3 oktober 2011 13:20 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb even wat linkjes van jullie gevolgd, maar eerlijk gezegd kan ik op de site met artikelen uit het wetboek niet helemaal opmaken dat ik half eigenaar ben van de boom.
Juridische taal is enigszins abracadabra voor mij en ik zie bijv nergens letterlijk staan dat als de boom voor 10% of 10 cm op mijn stuk staat, ik mede-eigenaar ben. Ik heb net even opgemeten, hij staat voor zo'n 20 cm in mijn tuin (basis van stam).
Ik zou best willen dat er een of ander wetsartikel is waarnaar ik kan verwijzen en hem dan een aangetekende brief versturen of zo, maar of zoiets rechtsgeldig is weet ik niet, volgens mij weet hij dan alleen officieel dat ik het er niet mee eens ben, maar verder hangen er geen consequenties aan.
@Hydrogeny: ik woon er tien jaar, hij vijf maanden. Die boom draagt - voor mij althans - in grote mate bij aan het aanzicht van mijn huis en voortuin. Ik vind het echt een schitterende boom, het is een soort ceder.
http://www.soest.nl/pdf/Digitaal%20loket/Bomenburen.pdfquote:Op maandag 3 oktober 2011 13:20 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb even wat linkjes van jullie gevolgd, maar eerlijk gezegd kan ik op de site met artikelen uit het wetboek niet helemaal opmaken dat ik half eigenaar ben van de boom.
Juridische taal is enigszins abracadabra voor mij en ik zie bijv nergens letterlijk staan dat als de boom voor 10% of 10 cm op mijn stuk staat, ik mede-eigenaar ben. Ik heb net even opgemeten, hij staat voor zo'n 20 cm in mijn tuin (basis van stam).
Ik zou best willen dat er een of ander wetsartikel is waarnaar ik kan verwijzen en hem dan een aangetekende brief versturen of zo, maar of zoiets rechtsgeldig is weet ik niet, volgens mij weet hij dan alleen officieel dat ik het er niet mee eens ben, maar verder hangen er geen consequenties aan.
Ons woongenot is sinds zij er eerder dit jaar zijn komen wonen al dermate verminderd dat een verslechterde relatie met hen niet veel zal veranderen aan hoe het nu is.quote:Op maandag 3 oktober 2011 13:25 schreef fruityloop het volgende:
Je moet er samen over beslissen zegt de jurisprudentie/rijdende rechter, en als dat niet lukt handhaaft men de status-quo, en heb jij als tegenstemmer als nog je zin. Je kan je alleen wel afvragen wat dat gaat doen met je verhouding met de buren, en afgeleid daarvan jouw woongenot.
Dat kan je dusquote:Op maandag 3 oktober 2011 14:49 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb inmiddels via via ook nog wat juridisch advies ingewonnen en hoewel de kern van de boom nog net op zijn stuk staat, is de stam intussen zo dik dat hij deels op mijn grond staat en dat maakt mij mede-eigenaar.
In zoverre mag hij dus niet in zijn eentje beslissen dat die boom weggaat.
Of hij zich daar wat van zal aantrekken, is natuurlijk een tweede. Ik zal tenminste zo fatsoenlijk zijn hem dat te melden.
Anderzijds ben ik bang dat als ik hier mijn poot stijf houd, hij de andere pesterijtjes en overlastgevende handelingen uit zal buiten om mij dwars te zitten.
Zoals ik eerder al vermeldde speelt er nog meer met deze buren, we hebben erg veel overlast van hen sinds ze hier wonen.
Daarom kwam zijn "last" van die boom bij mij ook een beetje over als niet in verhouding staand met de last die wij van hen hebben.
Maar goed, dat laatste is van geen enkele invloed geweest op mijn beslissing die boom te willen behouden, dat staat daar totaal los van.
[..]
Ons woongenot is sinds zij er eerder dit jaar zijn komen wonen al dermate verminderd dat een verslechterde relatie met hen niet veel zal veranderen aan hoe het nu is.
Ik vraag me wel eens af of hij dit huis destijds heeft gekocht met de gedachte van "als ik hier eenmaal woon haal ik om te beginnen die boom weg". Niet wetende dat die boom ook van de buren is.
Eerlijk gezegd heb ik helemaal geen zin in juridische procedures en zo, dat gaat me veel te ver allemaal, ik wil gewoon uitzoeken of ik het recht aan mijn kant heb en of ik via die weg de kap kan voorkomen.
Stel je hebt het recht aan je kant, hoe wil je het dan voorkomen als je geen zin hebt in juridische procedures? Die zul je dan toch moeten doorlopen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 14:49 schreef Gwywen het volgende:
Eerlijk gezegd heb ik helemaal geen zin in juridische procedures en zo, dat gaat me veel te ver allemaal, ik wil gewoon uitzoeken of ik het recht aan mijn kant heb en of ik via die weg de kap kan voorkomen.
Dat mag vergunningstechnisch niet zonder meer.quote:Op maandag 3 oktober 2011 15:16 schreef Nightwulf het volgende:
vraag de buurman of hij het goed vindt dat je een schutting van 2 meter plaatst.
Als hij nee zegt gelijk doen, zegt hij ja dan denk je er nog even over.
oog om oog, boom om schutting
A. Ald je toch je huis te koop wilt zetten, waarom je dan nog druk maken over die boom die je zo mooi vindt?quote:Op woensdag 28 september 2011 21:20 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, wij hadden hier laatst ook zo'n dwaas op bezoek. Alles wat mijn huis onderscheidde van de (identieke) huizen in de straat die hier ook te koop staan, moest uit beeld, vond hij.
Ik vroeg me in stilte af hoe ik mijn huis op die manier interessanter dan de andere huizen kan maken voor potentiële kopers, en besloot dat ik maar beter een andere makelaar kan proberen.
Tussen niet mogen en zo zijn zit dus een verschilquote:Op maandag 3 oktober 2011 15:22 schreef Bosbeetle het volgende:
Als de boom beeldbepalend is en de buurman dus een kapvergunning nodig heeft dan kun je bezwaar maken. Is dat niet nodig dan moet je er een rechter en het kadaster bij halen want er mag helemaal geen boom op de scheiding staan (moet volgensmij een halve meter of meer uit de erfscheiding staan) en dan is het dus niet duidelijk van wie de boom is, en heb je wel een zaak.
Sorry, maar als TS nu gewoon es een foto plaatst van de boom, ipv de privacy van de boom te beschermen, dan kan iedereen beter oordelen. Daarnaast heb ik ook haar post in het andere topic gelezen, dus als ze wil verhuizen, waar maakt ze zich nog druk omquote:
Het andere topic?quote:Op maandag 3 oktober 2011 16:30 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
Sorry, maar als TS nu gewoon es een foto plaatst van de boom, ipv de privacy van de boom te beschermen, dan kan iedereen beter oordelen. Daarnaast heb ik ook haar post in het andere topic gelezen, dus als ze wil verhuizen, waar maakt ze zich nog druk om
quote:
uit het funda topic in K&W, volgens mij nodig je alleen een makelaar uit als je je huis wilt verkopen, of als je het opnieuw wilt laten taxeren als je buren hufterige tokkies zijn zonder planten oid...quote:Op woensdag 28 september 2011 21:20 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, wij hadden hier laatst ook zo'n dwaas op bezoek. Alles wat mijn huis onderscheidde van de (identieke) huizen in de straat die hier ook te koop staan, moest uit beeld, vond hij.
Ik vroeg me in stilte af hoe ik mijn huis op die manier interessanter dan de andere huizen kan maken voor potentiële kopers, en besloot dat ik maar beter een andere makelaar kan proberen.
Klik de link maar eens aan die ik quootte. het opmerkelijke foto's van funda topic.quote:
Waar blijft je bron?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:31 schreef Maanvis het volgende:
[..]
omdat dat zo in de wet staat lijkt me
Artikel 5:20 lid F van het burgelijk wetboek, dacht dat ik dat al gezegd hadquote:
Kopietje:quote:Op maandag 3 oktober 2011 16:56 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Artikel 5:20 lid F van het burgelijk wetboek, dacht dat ik dat al gezegd had.
Daar staat hooguit dat je als mede-eigenaar aangemerkt kan worden, niet dat je meer of minder rechten zou hebben.quote:Boek 5. Zakelijke rechten
Titel 3. Eigendom van onroerende zaken
Artikel 20
1.
De eigendom van de grond omvat, voor zover de wet niet anders bepaalt:
a. de bovengrond;
b. de daaronder zich bevindende aardlagen;
c. het grondwater dat door een bron, put of pomp aan de oppervlakte is gekomen;
d. het water dat zich op de grond bevindt en niet in open gemeenschap met water op eens anders erf staat;
e. gebouwen en werken die duurzaam met de grond zijn verenigd, hetzij rechtstreeks, hetzij door vereniging met andere gebouwen en werken, voor zover ze geen bestanddeel zijn van eens anders onroerende zaak;
f. met de grond verenigde beplantingen.
Dus beide hebben net zoveel te zeggen, en als dan 1 iemand nee zegt, zal er een compromis moeten komen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 19:36 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Kopietje:
[..]
Daar staat hooguit dat je als mede-eigenaar aangemerkt kan worden, niet dat je meer of minder rechten zou hebben.
Dat wetsartikel stelt het eigendom vast, dus lijkt me logisch dat de boom niet gekapt mag worden zonder TS' toestemming, maar daar zal wel weer een andere wet voor zijn, die het schade toebrengen aan eigendommen illegaal maaktquote:Op maandag 3 oktober 2011 19:36 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Kopietje:
[..]
Daar staat hooguit dat je als mede-eigenaar aangemerkt kan worden, niet dat je meer of minder rechten zou hebben.
Klopt, maar dat geeft niet meer of minder rechten zoals jij stelde.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 09:18 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat wetsartikel stelt het eigendom vast, dus lijkt me logisch dat de boom niet gekapt mag worden zonder TS' toestemming, maar daar zal wel weer een andere wet voor zijn, die het schade toebrengen aan eigendommen illegaal maakt.
Volgens wat ik inmiddels weet (ben al de hele dag aan het bellen en uitzoeken) mag de buurman zonder mijn toestemming niks aan de huidige situatie veranderen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 09:14 schreef pnxsinned het volgende:
[..]
Dus beide hebben net zoveel te zeggen, en als dan 1 iemand nee zegt, zal er een compromis moeten komen.
@TS Mooi dat je je recht hebt hoor, maar verwacht dan van je buurman in de toekomst ook geen medewerking he, over wat dan ookquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:47 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Volgens wat ik inmiddels weet (ben al de hele dag aan het bellen en uitzoeken) mag de buurman zonder mijn toestemming niks aan de huidige situatie veranderen.
Volgens mij betekent dat dat er ook geen compromis hoeft te komen.
Dat idee van een aangetekende brief met die tekst zoals in de post hierboven houd ik in gedachten, ik weet niet in hoeverre dat noodzakelijk is als verder onomstotelijk vaststaat dat ik mede-eigenaar ben van deze boom.
Goed, als jij niet wilt mee werken aan een compromis, lijkt mij geen probleem. Als ik buurman van je was, had ik het dan ook wel geweten. Had je toch een fkin probleem gehad. M.a.w het is jouw 'buren' relatie met deze man, en je moet het zelf weten hoe je je opstelt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:47 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Volgens wat ik inmiddels weet (ben al de hele dag aan het bellen en uitzoeken) mag de buurman zonder mijn toestemming niks aan de huidige situatie veranderen.
Dat idee van een aangetekende brief met die tekst zoals in de post hierboven houd ik in gedachten, ik weet niet in hoeverre dat noodzakelijk is als verder onomstotelijk vaststaat dat ik mede-eigenaar ben van deze boom.
Ts noemde de buurman eerder een "hufter" en heeft overduidelijk al geen goede relatie, dus dat biertje zou hooguit lauw zijnquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:50 schreef klusfoobje het volgende:
@ rantheman,
TS kan altijd even aanbellen met de mededeling; "zo , nu eerst een Bavaria! alsjeblieft buurman"
Ook jij moet dat zelf weten. Zijn jou buren, niet de mijne. Zo ook bij haar.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 17:06 schreef klusfoobje het volgende:
TS moet gewoon een besluit nemen welke actie hij gaat ondernemen en daarmee klaar. Heetf met burenrelatie verder niks te maken.
Je moet je gevechten met zorg kiezen, maar het kan niet zo zijn dat je "om de relatie" maar de boel de boel laat.
quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 17:16 schreef klusfoobje het volgende:
@pnxsinned
ik begrijp je niet helemaal. het gaat om de boom en de relatie met ts en zijn/haar buren.
TS wil weten wat de rechten zijn en wat er gedaan kan worden. Daar is ruimschoots antwoord op gekomen. Wat TS er verder mee gaat doen is niet ons probleem.
Die auto zit je nog steeds dwars hequote:
Je bent retarded?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 17:18 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Die auto zit je nog steeds dwars he
Ik denk aan het welzijn van mijn medemens. Aardig toch? Doe ik niet vaak.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 17:27 schreef klusfoobje het volgende:
Nee, sorry.
maar wat de rest van je opmerking betreft, ik probeer je duidelijk te maken dat het om de relatie van TS en zijn/haar buren gaat. niet die van jou of van mij.
Overigens voor iemand die zegt dat hij/zij zijn buren niet hoeft te kennen... wat maak jij je dan druk om die buren relatie van TS...
alleen zal de buurman dan zeggen dat hij wel een aangetekende brief heeft ontvangen maar dat die over iets heel anders ging.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:47 schreef Gwywen het volgende:
Als het huis erop past, dan de boom toch zeker.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 23:29 schreef Leandra het volgende:
Mwah, het is denk ik niet zozeer een aversie tegen bomen, maar vooral een tegen de kleine NL tuinen.
Als je doorzonwoning op zo'n 150 m2 grond staat dan heb je simpelweg geen ruimte voor een boom in je tuin.
Hou het nou niet 'in gedachten' maar stuur die brief morgenochtend de deur uit !!!! Mijn hemel wat een getwijfel, je bent zeker een weegschaal, alsof medeposters al niet genoeg informatie voor je hebben opgezocht ! Als dat figuur het in z'n hoofd haalt om de boom onverwacht snel om te zagen dan sta jij voor een voldongen feit en is het te laat. Ik zou hem nu onmiddelijk laten weten hoe de zaken er voor staan want ik haat dat soort arrogante hufterigheid jegens bomen en natuur in het algemeen. Dat soort gasten horen op een flatje of in een geestdodende vinex wijk maar niet in de buurt van natuur.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:47 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Plus dat advocaten je graag eerst helemaal leegzuigen, voordat ze de mogelijkheid van de rechter ter sprake brengen. Eerst moet de teller even lopen hè...quote:Op woensdag 5 oktober 2011 00:45 schreef klusfoobje het volgende:
Onzeker omdat het een wellus nietus spel word. Heeft TS buurman echter schriftelijk duidelijk gemaakt dat hij A van mening is mede eigenaar te zijn en B geen toestemming voor kap geeft, dan zal he voor een advocaat van TS eenvoudiger worden.
omgekeerd werkt dat ook. TS is mede-eigenaar van de boom, dus als (extreme situatie) dankzij wortelgroei van die boom er een scheur in het huis van de buurman komt dan moet TS voor 50% opdraaien voor die kosten.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 01:18 schreef OeJ het volgende:
Wellicht kan ze beter op papier zetten dat ze tegen het kappen van de boom is, maar mocht de buurman eenzijdig beslissen toch te kappen, dat hij opdraait voor de kosten, mocht er op welke manier dan ook schade toegebracht zijn aan haar eigendommen. Als die boom tegen haar huis aanflikkert, of de muur er mee uittrekt etc... Met zijn handtekening eronder, uiteraard.
(Als de buurman weigert te tekenen, staat ze sowieso later sterker).
Daar hebben ze verzekeringen voor uitgevonden, maar verder is dat wel waar.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 02:12 schreef Maanvis het volgende:
[..]
omgekeerd werkt dat ook. TS is mede-eigenaar van de boom, dus als (extreme situatie) dankzij wortelgroei van die boom er een scheur in het huis van de buurman komt dan moet TS voor 50% opdraaien voor die kosten.
Klopt, er zijn misschien nog situaties waarbij zo'n verzekering niet uitkeert maar het voert te ver om dat hier uit te gaan splitsen denk ikquote:Op woensdag 5 oktober 2011 02:18 schreef OeJ het volgende:
[..]
Daar hebben ze verzekeringen voor uitgevonden, maar verder is dat wel waar.
Dat denk ik ook.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 02:30 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Klopt, er zijn misschien nog situaties waarbij zo'n verzekering niet uitkeert maar het voert te ver om dat hier uit te gaan splitsen denk ik.
Wat is een boom waard? Als ie in de jaren 70 voor 20 gulden bij een tuincentrum is gekocht door de vorige-vorige-vorige eigenaar en pontificaal op die erfgrens geplant, waarom zou ie dan nu ineens duizenden euro's aan schadevergoeding waard zijn?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 00:45 schreef klusfoobje het volgende:
Als leek kan ik me nauwelijks voorstellen dat een rechter uiteindelijk buurman zal verplichten een zelfde formaat boom terug te plaatsen op kosten van buurman, hooguit een kleine " schade vergoeding" ....
Er zijn van die folders(gemeentehuis) waarin staat wat wel en niet mag met dit soort dingen , daaruit kun je halen dat "vergunningvrij" kappen,plaatsen,verbouwen enz je niet ontheft van de plicht in overleg te treden met je buren, maar niet meer dan dat.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:47 schreef Gwywen het volgende:
Als iemand overlegt, maar het niet eens is met de uitkomst van dat overleg, dan ga je toch niet tóch je zin doordrijven?
Waarom vindt iedereen het nou raar dat ik dat gek vind?
Dan moet het wel een hele hele hele hele hele flinke boom zijn.... (Daar verkijk je je op.)quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:03 schreef Gripper het volgende:
p.s. Als er 3 of 4 kuub bruikbaar brandhout vanaf komt : max 200 ¤
En die tuinschuur die jij wilde plaatsen is van jou en je buren samen? Zoniet, is het een beetje compleet niet ter zake doende.quote:
Als TS echt gaat verhuizen, kan ze beter moeilijk blijven doen tegen de buurman en hem -vooruit, als het dan écht moet!- de kap van de boom laten betalen, als geste. Is ze kosteloos af van een enorme waardevermindering en belemmering bij verkoop.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 18:48 schreef Leandra het volgende:
Maar hoe zit het nou? Gaat TS verhuizen of kwam er voor de leuk een makelaar langs (en vervolgens een andere)?
Als ik in de schoenen van TS stond en de boel zou willen verkopen zou ik ook willen dat de boom bleef staan.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 09:45 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Als TS echt gaat verhuizen, kan ze beter moeilijk blijven doen tegen de buurman en hem -vooruit, als het dan écht moet!- de kap van de boom laten betalen, als geste. Is ze kosteloos af van een enorme waardevermindering en belemmering bij verkoop.
Ja, maar een potentiële koper weet niet dat buurman dat ook wil. Dat zou je dan met koeienletters op je foto's bij Funda moeten zetten, want het is een kopersmarkt, er zullen best kopers zijn die de foto's zien en denken: hmmmz, gezamenlijke boom, gedoe, volgende. Andersom zullen er echt geen kopers zijn die afhaken omdat er geen gezamenlijke boom is, zo van: 'ja, geweldig huis, maar er staat geen gezamenlijke boom in de voortuin, nuhoefikemniequote:Op donderdag 6 oktober 2011 10:41 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Als ik in de schoenen van TS stond en de boel zou willen verkopen zou ik ook willen dat de boom bleef staan.
TS ziet de boom als een dikke plus.
misschien een eventuele koper ook wel.
NU staat die boom er, als een koper het huis zonder boom wil kan het, want dat wil buurman
Als een koper WEL die boom wil, kan het ook, want die staat er.
Boom laten staan is beste optie voor TS. Hakken kan altijd nog....
quote:Op woensdag 5 oktober 2011 00:20 schreef oink_oink het volgende: Ik zou hem nu onmiddelijk laten weten hoe de zaken er voor staan want ik haat dat soort arrogante hufterigheid jegens bomen en natuur in het algemeen. Dat soort gasten horen op een flatje of in een geestdodende vinex wijk maar niet in de buurt van natuur.
Ik heb intussen een jurist ingeschakeld (toch) en verwacht vandaag een telefoontje met uitsluitsel, als hij ook vindt dat een aangetekende brief nodig is en voldoende indekt, gaat die vandaag nog op de post.quote:Wie is de eigenaar van een boom of heg als die op de erfgrens staat? En wie is verantwoordelijk?
Beide buren zijn in principe mede-eigenaar van een boom of heg wanneer deze op de erfgrens staat.
'Mede-eigendom' betekent, dat de ene eigenaar niet bevoegd is zonder toestemming van de andere eigenaar iets aan de beplantingen te doen. Zonder deze toestemming zal men de bestaande situatie niet kunnen wijzigen.
Het is niet van belang of de erfgrens precies door het midden van de stam loopt, als hij maar door de stamvoet gaat.
Alles dient dus altijd in onderling overleg te worden geregeld en de kosten moeten worden gedeeld.
Als de een iets doet zonder overleg met de ander, kan die ander een schadevergoeding eisen.
De plicht tot overleg geldt voor snoeien, maar ook voor het aanvragen van een kapvergunning.
Ik probeerde daarmee subtiel aan te geven hoe ik echt denk over de houding en vooroordelen van..quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:10 schreef noutie het volgende:
En je kunt je afvragen of het van belang is of je al dan niet iemands ideale buurvrouw bent.
Och zo'n boom, als ze maar gratis mijn auto repareert (en dat kan ze!)quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:08 schreef RanTheMan het volgende:
Toch blijft het jammer dat je geen foto wilt plaatsen, ondanks dat ik het graag anders zou willen zien, blijf je in mijn ogen zoals je het nu beschreven hebt, niet MIJN ideale buurvrouw
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |