doen we t gasfornhuis aan.. komt ook best warmte af hoorquote:Op dinsdag 6 december 2011 20:04 schreef ikweethetookniet het volgende:
Is het misschien een idee om toch een pijpje te leggen van je ouders meterkast naar die van jou
Lijkt me verrekte handig kan je lekker klussen aan de elektra als jouw hoofdschakelaar uit staat
En ja dit is serieus bedoeld, ik heb ook wel eens een verlengsnoer naar de buren gelegd toen mijn hoofdzekering was geploft en daarop de cv ketel aangesloten ivm koud weer![]()
Was wel donker in huis maar wel warm
Dat bedoelde ikquote:Op dinsdag 6 december 2011 18:33 schreef gateway het volgende:
[..]
wrom 2 inbouwdozen? ik zou eerder 2 datalijnen (cat6) naar 1 doos doenOf bedoelde je dat ook?
Als je geen 100 jaar oude verf hebt die nauwelijks reageert op de afbijt (zoals bij mij, het leek meer op stopverf...) dan hoef je niet hard te schuren met de staalwol. De verf bladdert er waarschijnlijk zo vanaf. Je staalwol loopt wel snel vol, maar dat wreef ik er uit in een emmer water.quote:Met staalwol denk ik dat ik het hout heel erg beschadig; maar we kunnen het op ze minst eens proberen.
Volgens mij weetjeooknogniet dat we nu in het draadlozetijdperk leven en dat ook alles zonder pijpjes kanquote:Op woensdag 7 december 2011 00:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ok ok,
Extra pijpje naar je ouders ivm kleine vonkeboertje dan![]()
Moeten julie dan ook nog ff samen klussen dan he
Intcom,camera etc
We zullen het van de week eens proberen met staalwol; ook hebben we één of ander afbijtachtig middeltje van alblastine gekocht in de bouwmarkt wat we uit willen proberen.quote:Op dinsdag 6 december 2011 23:32 schreef popvette het volgende:
[..]
Als je geen 100 jaar oude verf hebt die nauwelijks reageert op de afbijt (zoals bij mij, het leek meer op stopverf...) dan hoef je niet hard te schuren met de staalwol. De verf bladdert er waarschijnlijk zo vanaf. Je staalwol loopt wel snel vol, maar dat wreef ik er uit in een emmer water.
Beschadigingen valt wel mee, je gaat daarna toch gronden, schuren, etc. Bij mij was het helemaal geen probleem omdat de deuren toch al wat deukjes enzo hadden (wat ik wel vond passen bij de ruim 100 jaar oude deuren).
Haal wel je beslag eraf, want ik weet niet of dat er goed tegen kan.
Een schroevedraaier (of plamuurmes) geeft wel snel beschadigingen omdat je daarmee "duwt" (ipv "trekt" zoals bij een krabber), waardoor je dus snel in het hout steekt. Maar voor de hoekjes werkt dat wel (voorzichtig)...
Die tip van die schakeldraad is mij als vonkenboer idd bekend; gaat ook zeker gebeuren in de woonkamer; hier in de slaapkamer heeft dat niet zo heel veel nut.quote:Op dinsdag 6 december 2011 23:39 schreef popvette het volgende:
O, en ik heb ooit de tip gekregen om extra een schakeldraad naar de wcd's te trekken zodat ik met 1 knop alle hierop aangesloten lampen kan schakelen. Maar die kende je als "vonkenboer" zijnde vast alVolgens mij ga je nl geen volledige domotica aanleggen
En cat6 is nauwelijks duurder dan cat5e, dus zou gewoon cat6 nemen
Die kan ik altijd nog ergens opnemen in het draadloze netwerk wat er nu ook al is in huize vonk oid. niet alles hoeft perse bedraad.quote:Op woensdag 7 december 2011 00:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ok ok,
Extra pijpje naar je ouders ivm kleine vonkeboertje dan![]()
Moeten julie dan ook nog ff samen klussen dan he
Intcom,camera etc
Ik hoop niet dat je die vierkante zwarte pot met zilveren deksel hebt... vind ik zelf niet lekker werken, lang wachten en is ook een dikke pasta en daardoor krijg je ook niet alles lekker uit de pot... De blikken waar je eerst met een spijker een gat in moet slaan werkten voor mij het fijnste...quote:Op woensdag 7 december 2011 22:25 schreef Vonkenboer het volgende:
We zullen het van de week eens proberen met staalwol; ook hebben we één of ander afbijtachtig middeltje van alblastine gekocht in de bouwmarkt wat we uit willen proberen.
Kabel vervang je niet zo snel weer en je contactdozen evenmin. Je netwerk apparatuur kun je wel eenvoudig upgraden, en dat 100Mbit spul wat je nu hebt werkt ook gewoon nog als je kabels cat6 zijn...quote:100m cat 5e kost ongeveer +/- ¤ 38,-
100m cat6 kost ongeveer +/- ¤ 54,-
Voor huis tuin en keuken gebruik is cat 5e in mijn ogen meer dan voldoende; mijn router e.d. netwerk toebehoren kunnen ook maar met 100 mbps overweg; en ik zie niet aankomen dat ik 1ghz nodig ga hebben.
Ook zijn de connectors voor cat 5 gewoon goedkoper en handzamer.
Pannensponsquote:We zullen het van de week eens proberen met staalwol; ook hebben we één of ander afbijtachtig middeltje van alblastine gekocht in de bouwmarkt wat we uit willen proberen.
Cat 5e kan ook 1gbps hoor. Dus wat dat betreft maakt het geen reet uit.quote:Op woensdag 7 december 2011 23:24 schreef popvette het volgende:
Kabel vervang je niet zo snel weer en je contactdozen evenmin. Je netwerk apparatuur kun je wel eenvoudig upgraden, en dat 100Mbit spul wat je nu hebt werkt ook gewoon nog als je kabels cat6 zijn...
De gemiddelde harde schijf haalt echt wel meer dan 10 MByte/sec hoor (=100Mbit/s)... tegenwoordig zitten ze al boven de 100 MByte/sec wat dus meer is dan een GBit netwerk aan kan... en dan heb ik het nog niet over de SSD's die steeds populairder wordenquote:en dan heeft dat vaak nog geen zin aangezien je dan ook harde schijven moet hebben die dat zonder probleem wegplempen....
100Mb is meer dan genoeg.
Maar dat is dan ook meteen het maximum, dus zodra je sneller zou willen, moet je je kabels etc upgraden. Cat6 kan tot 10GBit, alleen een beetje jammer dat de 10GBit switches en netwerkkaarten voor de gemiddelde consument onbetaalbaar zijnquote:Cat 5e kan ook 1gbps hoor. Dus wat dat betreft maakt het geen reet uit.
Je router/modem die voor de internet verbinding zorgt is meestal 100 Mbit.quote:Op donderdag 8 december 2011 17:24 schreef kovenant het volgende:
meeste routers in huis en netwerk kaarten in computer >2 jaar zijn 100mbit.
duurt nog wel paar jaar voor alles in huis gbit word.
cat 5e gata tot 1 gb is toch zat voor normaal huis tuin en keuken gebruik?
moauw.. met een 120mbit internet pijp heb je wel gigabit nodig tussen je modem en routerquote:Op donderdag 8 december 2011 18:00 schreef popvette het volgende:
[..]
Je router/modem die voor de internet verbinding zorgt is meestal 100 Mbit.
30 data aansluitpunten ga ik in dit huis inderdaad nooit realiseren; ik en mijnquote:Op donderdag 8 december 2011 18:00 schreef popvette het volgende:
[..]
Je router/modem die voor de internet verbinding zorgt is meestal 100 Mbit.
Als je nu een switch koopt, koop dan een Gigabit switch, zo veel duurder zijn ze nu ook weer niet.
Die switch sluit je aan op je modem en dan heb je in huis gewoon overal Gigabit, en je internetverbinding is dan zo snel als je provider levert.
Gigabit is nu nog snel genoeg voor de meeste mensen voor normaal gebruik (al zou ik zelf best sneller willen). Sneller dan Gigabit is nog niet betaalbaar.
Mijn vorige pc (6 jaar oud) had al Gigabit, maar een oud laptopje hier heeft nog wel 100 MBit. Alles wat nu verkocht wordt en baat heeft bij Gigabit, heeft een Gigabit poort. En steeds meer apparaten krijgen netwerk aansluitingen. Denk aan tv('s), mediaspeler(s), settopboxen, spelcomputers, harde schijven (NAS), printers, de babyfoon, je weerstation, zonnepanelen, je kunt het zo gek niet bedenken of het kan straks aan het internet/netwerk.
Daarnaast je telefoon, tablet, laptop, etc via draadloos/wifi omdat een kabeltje niet altijd handig is... maar wifi is "langzaam" en die snelheid moet je wel delen...
Zelf heb ik gekozen voor cat6 omdat ik geen zin heb al mijn bekabeling te vervangen als ik sneller wil. Ik schat dat ik hier ca 30 aansluitpunten heb in het hele huis, da's dus 30 kabels a 8 aders aan twee uiteinden (wcd en patchpanel), dus 30x8x2 = 480 aders punchen... en dan nog alle wcd van de muur, kabels eruit, nieuwe kabels erin en labelen en alles weer monteren. Denk dat ik toch snel 2 dagen daarmee bezig benDus ik heb gewoon een paar tientjes extra uitgegeven voor cat6 bekabeling
Je moet er toch rekening mee houden dat je 6-10 jaar in een huis blijft wonen...
Overigens denk ik dat vonkenboer iets minder kabels heeft, waarschijnlijk een stuk of 10...
Dat zou misschien ook wel kunnen werkenquote:
ter zijne tijd koop ik zelf wel even een doosje van 100m ofzo; maar bedankt voor het aanbod !quote:Op donderdag 8 december 2011 16:50 schreef kovenant het volgende:
behoefte aan groot stuk cat5e kabel ?
ik heb nog liggen als je wilt.
Kijk eens aan dat doet me deugd. Soms krijg ik namelijk het idee dat je er hier niet echt bij hoort als je de voorkeur hebt voor tijdloos en degelijk schakelmateriaalquote:Op vrijdag 9 december 2011 22:14 schreef Vonkenboer het volgende:
Iemand vroeg naar wat voor fabrikant schakelmateriaal ik ga gebruiken; dat wordt waarschijnlijk Bush en Jaeger SI creme schakelmateriaal; heerlijk solide materiaal wat gewoon kwaliteit uitstraalt. Gewone duitse degelijkheid
[ afbeelding ]
Kwalitatief zoveel beter dan het standaard peha of jung materiaal wat je in de nieuwbouw heel veel aantreft.
Het voelt ook gewoon zoveel meer solide aan; de randjes van de druk knoppen vallen ook mooier en beter in het schakelmateriaal en is toch nog eenvoudig met behulp van een schroevendraaier te verwijderen; niet zoals peha dat bij het minste of geringste beweging of scheurt of barst.quote:Op vrijdag 9 december 2011 22:30 schreef quo_ het volgende:
[..]
Kijk eens aan dat doet me deugd. Soms krijg ik namelijk het idee dat je er hier niet echt bij hoort als je de voorkeur hebt voor tijdloos en degelijk schakelmateriaal
En laat de SI serie van B-J nou net het schakelmateriaal zijn dat ook mijn voorkeur heeft.
beroepsdeformatie.quote:Op vrijdag 9 december 2011 22:56 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Het voelt ook gewoon zoveel meer solide aan; de randjes van de druk knoppen vallen ook mooier en beter in het schakelmateriaal en is toch nog eenvoudig met behulp van een schroevendraaier te verwijderen; niet zoals peha dat bij het minste of geringste beweging of scheurt of barst.
Waarschijnlijk kiezen we dan ook voor wandcontactdozen met een ingebouwde kinderbeveiliging, (zeker in de slaapkamers en in de woonkamer/keuken) dat scheelt ongeveer een ¤ 1,- per wandcontactdoos; maar dan hoeven we "ooit" niet te gaan kloten met van die kunstof plaatjes die je er in moet plakken en is het toch veilig.
Bush en Jaeger is wel schakelmateriaal wat in vergelijking met ander materiaal wat grover en groter is; maar dat vind ik juist charme hebben.
Hoor mij nou; Ik weet nog niet eens wat ik op de wanden en of vloer zou willen qua kleuren of materialen maar het type en kleur schakelmateriaal is al stiekem door mij vastgesteld![]()
ik hou van tijdloos. tijdloos moet degelijk zijn. ik sluit me bij vonkie aan.quote:Op vrijdag 9 december 2011 23:05 schreef Ml-etje het volgende:
Vind ze niet zo mooi maar dat komt door de wat ouderwetse (ronde) uitstraling en de kleur.
Meer een Jung fan
Jung is evenals Gira idd. wat meer design; http://nl.jung.de/nl/prod(...)ammas/t/85_6191.htmlquote:Op vrijdag 9 december 2011 23:05 schreef Ml-etje het volgende:
Vind ze niet zo mooi maar dat komt door de wat ouderwetse (ronde) uitstraling en de kleur.
Meer een Jung fan
Iedere gek zijn gebrekquote:
Ach het loopt snel op... het zijn 15 inbouwdozen, verdeeld over 5 ruimtes... woonkamer in 3 vd 4 hoeken en op de plaats van de tv/audio een dubbele (dus 4), dat zijn dus al 10 aansluitpunten.quote:Op vrijdag 9 december 2011 22:14 schreef Vonkenboer het volgende:
30 data aansluitpunten ga ik in dit huis inderdaad nooit realiseren; ik en mijnhebben ook geen werk waarbij we een kantoor aan huis zouden moeten hebben en dat zie ik zo één twee drie ook niet gebeuren.
Jij zult vast wel werk hebben waarbij je ene kantoor aan huis hebt en/of werkzaam zijn in de in de ict branche ?![]()
Yep, 2x 24 poorts patchpanel, eentje voor beneden, eentje voor boven.quote:Hoe heb jij al die aansluitpunten dan afgewerkt ? In een groot patchpanel in je meterkast ?
Niks mis mee... alleen even bedenken of je muren niet toevallig wit moeten worden, want dan is creme m.i. niet zo mooi. Wit past eigenlijk altijd (behalve misschien bij een creme muurquote:Iemand vroeg naar wat voor fabrikant schakelmateriaal ik ga gebruiken; dat wordt waarschijnlijk Bush en Jaeger SI creme schakelmateriaal; heerlijk solide materiaal wat gewoon kwaliteit uitstraalt. Gewone duitse degelijkheid
en stiekum kan je outlets ook "misbruiken" voor andere dingenquote:Op zaterdag 10 december 2011 00:32 schreef popvette het volgende:
[..]
Ach het loopt snel op... het zijn 15 inbouwdozen, verdeeld over 5 ruimtes... woonkamer in 3 vd 4 hoeken en op de plaats van de tv/audio een dubbele (dus 4), dat zijn dus al 10 aansluitpunten.
En omdat ik idd ict-er ben heb ik er op mijn "kantoor" ook een paar extra...
[..]
Yep, 2x 24 poorts patchpanel, eentje voor beneden, eentje voor boven.
En dan doorprikken naar de switch. Nu nog een 8-poorts, dus niet alle aansluitpunten zijn actief nu, maar dat hoeft ook niet. Komt nog wel een 24-poorts bij denk ik...
De switch zit weer aangesloten op het modem, welke bij mij niet in de meterkast staat omdat het signaal op een gekke plek het huis binnenkomt...
[..]
Niks mis mee... alleen even bedenken of je muren niet toevallig wit moeten worden, want dan is creme m.i. niet zo mooi. Wit past eigenlijk altijd (behalve misschien bij een creme muur)
Geweldig!quote:Op vrijdag 9 december 2011 22:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoor mij nou; Ik weet nog niet eens wat ik op de wanden en of vloer zou willen qua kleuren of materialen maar het type en kleur schakelmateriaal is al stiekem door mij vastgesteld![]()
Mij boeit dat ook niet echt heel erg. Al moet het wel een beetje passen vind ik. Ik kom voor mijn werk in een prachtig gerestaureerd 18e eeuws pand, en daar zit in de hal één modern zilver stopcontact. Echt geen gezicht.quote:Op zaterdag 10 december 2011 08:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Geweldig!![]()
Ik moet er weer niet aan denken om daar óók weer een keuze in te hebben. Maar voor mij is een schakelaar dan ook gewoon een schakelaar.
Is dat stug (installatiedraad) of soepel (patchkabel)?quote:Op zaterdag 10 december 2011 09:47 schreef kovenant het volgende:
ik heb 150 - 200 meter cat5e liggen , het is over atm.
komt inc. connectoren.
mocht je stiekem toch nog willen weet je de pm knop te vinden
Ik weet dat het wel eens voor telefoon misbruikt wordt, maar ben wel benieuwd wat voor (niet aan te raden?) toepassingen er nog meer zijn...quote:Op zaterdag 10 december 2011 02:04 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
en stiekum kan je outlets ook "misbruiken" voor andere dingen
weleens? in een RJ45 outlet past ook een rj11, dus als je op je patchpaneel of het uiteinde van de kabel maar zorgt dat je op de middelste 2 contacten (kleuren weer ik zo ff niet) de telefoonlijn aansluit/patch, werkt het ook gewoonquote:Op zaterdag 10 december 2011 10:28 schreef popvette het volgende:
[..]
Ik weet dat het wel eens voor telefoon misbruikt wordt, maar ben wel benieuwd wat voor (niet aan te raden?) toepassingen er nog meer zijn...
Moet je geloof ik wel erg oppassen dat je niet je pc in de telefoonaansluiting stopt...quote:Op zaterdag 10 december 2011 21:32 schreef gateway het volgende:
[..]
weleens? in een RJ45 outlet past ook een rj11, dus als je op je patchpaneel of het uiteinde van de kabel maar zorgt dat je op de middelste 2 contacten (kleuren weer ik zo ff niet) de telefoonlijn aansluit/patch, werkt het ook gewoonof je zet een RJ45 aan je telefoon
Daar sloop je wel je outlet mee, want de buitenste pootjes worden opzij gebogen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 21:32 schreef gateway het volgende:
[..]
weleens? in een RJ45 outlet past ook een rj11, dus als je op je patchpaneel of het uiteinde van de kabel maar zorgt dat je op de middelste 2 contacten (kleuren weer ik zo ff niet) de telefoonlijn aansluit/patch, werkt het ook gewoonof je zet een RJ45 aan je telefoon
Herkenbaar, hier precies hetzelfde (oude bewoners bleken niet voorgestreken te hebbenquote:Enige tegenvallers die we hebben is dat het stucwerk in de keuken en de woonkamer voor 80% los op de muur zit en allemaal van de muur gebikt moet worden ander anders hecht het nieuwe stucwerk niet goed.
Mag ik vragen welk spul hiervoor gebruikt is en of t mooi blijft? Wij moeten ook boeidelen etc vervangen vandaarquote:verder zijn er heel wat delen om, rond en onder de dakgoot onderhoudsarm afgewerkt.
k heb t al eens misbruikt voor audio distributie :-) ( Line Level Signalen dan wel..)quote:Op zaterdag 10 december 2011 10:28 schreef popvette het volgende:
[..]
Ik weet dat het wel eens voor telefoon misbruikt wordt, maar ben wel benieuwd wat voor (niet aan te raden?) toepassingen er nog meer zijn...
Daar zijn de meningen gelukkig over verdeeldquote:Op zaterdag 10 december 2011 08:47 schreef blomke het volgende:
RVS wandcontactdozen en schakelaars....prachtig.
We zijn verder gegaan met het afbranden van de grote oppervlakken van de deuren en er is een begin gemaakt met het verf afbranden op de kozijnen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 22:10 schreef popvette het volgende:
[..]
Moet je geloof ik wel erg oppassen dat je niet je pc in de telefoonaansluiting stopt...
En @Vonkenboer: hoe is het afbijten gegaan? Wilde het een beetje lukken met de staalwol?
Gelukkig is het grootste deel van het stucwerk op de bovenverdieping verwijderd; in de gang en de trapopgang blijft het huidige stucwerk zitten; hier zit namelijk geen pure kalk op de wanden dus dit kunnen we gewoon laten stucen.quote:Op zondag 11 december 2011 10:40 schreef pascal_s het volgende:
Mooi huis Vonkenboer!
[..]
Herkenbaar, hier precies hetzelfde (oude bewoners bleken niet voorgestreken te hebben). Afbikken en opnieuw stuccen.. Ik ken het gevoel
[..]
Mag ik vragen welk spul hiervoor gebruikt is en of t mooi blijft? Wij moeten ook boeidelen etc vervangen vandaar
quote:Deeplas®
Deeplas® is de verzamelnaam voor een uitgebreid gamma hardschuim bekledingsprofielen.
De profielen bestaan uit een kern van hard pvc-schuim met een toplaag in hoogslagvast hard pvc. Deze toplaag is met de kern verbonden door coëxtrusie. Deeplas omvat een volledig geïntegreerd systeem voor dakgoot- & dakrandbekleding.
Een bijkomend voordeel is dat de volle Deeplas hardschuimprofielen onderling combineerbaar zijn met de holle Murvinyl profielen. Deze onderlinge uitwisselbaarheid zorgt voor een verscheidenheid aan afmetingen en vormen. Zodoende wordt de keuzemogelijkheid voor een duurzame en optimale oplossing nog een stuk ruimer.
Ach, ik heb nou eenmaal een RVS-tic. RVS trapleuning, RVS-keuken, RVS HWA etc.quote:Op zondag 11 december 2011 12:04 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen gelukkig over verdeeld![]()
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook met het afbranden en schoonkrabbelelen van de de kozijnen is een begin gemaakt.
Bij ons in de buurt worden wat woningen afgebroken die ongeveer uit hetzelfde bouwtijd stammen als mijn huis. [bl]aat daar nu exact dezelfde stenen in de buitenmuur zitten als die ik heb[/b]; en aangezien we daar eigenlijk nog naar opzoek waren hebben we afgelopen zaterdag +/- 200 á 250 stenen bij huis gehaald; na het afbikken kunnen we die prima gebruiken om in de uitbouw ergens volgend jaar een muur te vervangen. De kosten van dit alles ? vier balletjes gehakt om de jongens op die bouwplaats tevreden te houden.
In één van die woningen zaten ook nog overal originele jaren 30 bakelieten deurklinken, die hebben we ook allemaal met toestemming van de uitvoerder gedemonteerd en meegenomen; hoewel ze niet allemaal even mooi meer zijn verwacht ik dat ongeveer 75% ervan nog wel gangbaar is.
Er zaten ook nog twee geheel originele wc deur sloten in; ook van bakeliet en ook die hebben er uit gehaald.
Ook hingen er nog twee ouderwetse hangende telefoontoestellen die hebben we ook maar meegenomen; maar echt plannen hebben we daar niet mee.
En er is van het weekend door mij nog even in de grote slaapkamer een mogelijke aansluitpunt gerealiseerd voor eventueel een toekomstig te plaatsen elektrisch bediend screen of rolluik.
En dat waren de werkzaamheden van deze afgelopen week en het weekend eigenlijk wel.
Ik was al bang dat je die had meegenomen... je moet m maar proberen, maar ik vind het niets... En staalwol gaat hiermee niet werken vermoed ik (werkt te langzaam)...quote:Daarvoor hebben we al wel een middeltje gevonden; maar als ik de verpakking alleen al lees is het eigenlijk te mooi om waar te zijn. Maar proberen kunnen we het altijd.
Ik heb verder eigenlijk geen info over die epdm folie die gebruikt is; eventueel kan ik je het adres wel geven van het bedrijf waar wij het hebben laten doen; maar dan moet je wel in het oosten van het land wonenquote:Op zondag 11 december 2011 14:16 schreef popvette het volgende:
[..]
Ik was al bang dat je die had meegenomen... je moet m maar proberen, maar ik vind het niets... En staalwol gaat hiermee niet werken vermoed ik (werkt te langzaam)...
Afbijten gaat trouwens veel sneller dan afbranden... behalve met die afbijt van jou dan
Ziet er goed uit verder. Die voorbereiding voor dat elektrische rolluik is ook slim bedacht... had ik hier ook gedaan, maar is nog niet in gebruik...
Heb je trouwens meer info over die epdm folie die je in de dakgoot hebt gebruikt? Ik moet hier ook nog een dakje doen...
Bedankt voor de tips; we gaan het in ieder geval deze week of dit weekend eens proberen.quote:Op zondag 11 december 2011 14:30 schreef naaa het volgende:
Die Alabastine afbijt heb ik juist wél weer goede ervaringen mee, maar je moet je wel aan de voorschriften op de verpakking houden.
Dus niet korter dan het aantal uur wat op de verpakking staat in laten werken maar zeker ook niet veel langer.
Maw: Niet insmeren en denken morgen afsteken; dan is het écht KNOERTHARD geworden.
Verder houdt rekening met de minimum temperatuur; als het te koud word stopt het spul met werken en is het effect dus weg (en wordt het ook geen harde laag; maar een smurrie).
Succes!
Woon in het westen... ga tegen die tijd dan wel even hier in de buurt een rondje doen...quote:Ik heb verder eigenlijk geen info over die epdm folie die gebruikt is; eventueel kan ik je het adres wel geven van het bedrijf waar wij het hebben laten doen; maar dan moet je wel in het oosten van het land wonen
Even het één en ander nagevraagd aan paps maar het is geen epdm; het is eprotop ep dakbedekking. Dit mag je schijnbaar ook als inlay in dakgoten plakken waarmee je inderdaad een nieuwe zinken goot uit bespaard.quote:Op zondag 11 december 2011 17:38 schreef blomke het volgende:
Als je googled op "EPDM'' vind je genoeg verwijzingen. Echter, die toepassing van inlay in de goot van Vonkenboer is nieuw voor mij, maar wel razend interessant als je daarmee een nieuw ezinken dakgoot kan besparen.
Misschien kan Vonkenboer wat meer info over de verwerking en het aanbrengen in de dakgoot, geven?
wel 304 anders roest het te weinigquote:Op zondag 11 december 2011 13:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Ach, ik heb nou eenmaal een RVS-tic. RVS trapleuning, RVS-keuken, RVS HWA etc.
Albastine? Gooi die rotzooi weg zou ik zeggen!quote:Op zondag 11 december 2011 16:38 schreef Vonkenboer het volgende:
Bedankt voor de tips; we gaan het in ieder geval deze week of dit weekend eens proberen.
Scheelt dat we de kachel in het huis nog gewoon aanhebben dus aan de minimum verwerkingstemperatuur zullen we wel voldoen.
De wand kan dan ook zoveel meer hebben; je beschadigd hem zoveel moeilijker in vergelijking met een afwerking met knauf wand.quote:Traditioneel Stucwerk Is het stucwerk zoals het van oudsher wordt toegepast m.n. over gemetselde wanden. Het bestaat uit eerst een vertinlaag van kalkspecie met cement, deze wordt overgezet met een raaplaag om de wand vlak en te lood te maken, hierna wordt de wand afgewerkt met een kalk/gips mengsel in één of twee lagen, afhankelijk of een wit- of blauwpleisterwerk moet worden gemaakt. Witpleisterwerk een geheel witte laag die is om af te werken met verf of sierpleister, blauwpleisterwerk heeft een dunnere laag kalk/gips en schijnt dus nog enigzins door, dit is dan behangklaar.
Ik heb een huis gekocht waarbij tussen de balken gewhitewashde kraaldelen zitten. Moet kunnen dus, volgens mij is het gewoon vurenquote:Op zondag 18 december 2011 12:49 schreef Vonkenboer het volgende:
Even een korte update; deze week woensdag komt onze metselende tegelzetter stucadoor (![]()
) om een begin te maken met het aansmeren van de muren op de slaapkamers.
Alle voorbereidende werkzaamheden zijn zo goed als klaar, er moeten nog even twee radiators verwijderd moeten worden en 1m² stucwerk van de wand (dat zit nu nog achter de radiators) gebikt worden.
We hadden natuurlijk ook gewoon kunnen kiezen om de wanden gewoon met standaard stucwerk (knauf of mp75 oid.) af te laten werken; maar de wanden zijn op wat plekken toch wel behoorlijk scheef (dat krijg je met oudere woningen) en op wat plekken opgebouwd uit verschillende soorten materialen/stenen (dus met knauf of mp75 meer kans op scheurvorming) dus laten we de wanden met traditioneel stucwerk afwerken.
[..]
De wand kan dan ook zoveel meer hebben; je beschadigd hem zoveel moeilijker in vergelijking met een afwerking met knauf wand.
We twijfelen alleen nog over de afwerking van de plafonds; we willen namelijk geen gips want dat past niet bij de woning (in ieder geval niet in de slaapkamers). We willen het plafond met met kraalschroten gaan afwerken; maarrrrr we willen de houtstructuur behouden dus dan kun je twee dingen doen of we lakken ze af met blanke lak waardoor het hout wel heel erg gelig wordt en met de tijd misschien ook wel wat donkerder (wat we ook minder mooi vinden) of we zetten ze in de white wash waardoor de nerven van het hout ook zichtblaar blijven maar het geheel dus niet zo donker wordt.
Nu lees ik overal dat het op meubels kan en zelfs op vloeren; maar nergens lees ik iets over mensen die hun plafond in de white wash hebben gezet !
Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben ? Of met white washen in het algemeen ?
Hoe kun je zoiets eigenlijk het beste aanpakken ?
Mooi om te horen dat het in ieder geval kanquote:Op zondag 18 december 2011 13:30 schreef aloe_vera het volgende:
[..]
Ik heb een huis gekocht waarbij tussen de balken gewhitewashde kraaldelen zitten. Moet kunnen dus, volgens mij is het gewoon vuren
Dan moet ik mij toch maar eens bij de plaatselijke schildersbedrijf maar eens laten informeren over welke behandelingen er mogelijk zijn waarmee ik de houtnerf toch zichtbaar hou.quote:Op zondag 18 december 2011 14:08 schreef bobenjanneke het volgende:
Je hebt blanke lak in eiken kleur, grenen kleur, etc, etc.
Dus die zal er wellicht ook in het blank wit zijn.
Ga je voor sikkens/ sigma zal het wel meevallen.
Wat is eigenlijk het verschil tussen beitsen en lakken ?quote:Op zondag 18 december 2011 13:37 schreef Xiphos het volgende:
Tegenwoordig heb je ook niet-vergelende lak en, wat ook mooi kan zijn, niet-dekkend-pigment, dan heb je lak die dus niet dekt maar wel kleur afgeeft. De grenzen tussen beits en lak worden steeds kleiner
Beits is een verfsoort die gedeeltelijk in het hout door dringt. Lak doet dat niet.quote:Op zondag 18 december 2011 17:13 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Mooi om te horen dat het in ieder geval kan, maar ik vraag mij nog af of white wash een verftechniek is. Of een product wat je zo kunt kopen; een rondje in de bouwmarkt gaf geen duidelijk antwoord.
[..]
Dan moet ik mij toch maar eens bij de plaatselijke schildersbedrijf maar eens laten informeren over welke behandelingen er mogelijk zijn waarmee ik de houtnerf toch zichtbaar hou.
Is "white-wash" nu eigenlijk een product wat je zo kunt kopen ? Of is het een decoratieve verftechniek ? Daar kom ik op de site van sikkens en sigma of histor of flexa eigenlijk niet achter...
[..]
Wat is eigenlijk het verschil tussen beitsen en lakken ?
Heb echt geen flauw idee namelijk
Whitewash:quote:Is "white-wash" nu eigenlijk een product wat je zo kunt kopen ? Of is het een decoratieve verftechniek ? Daar kom ik op de site van sikkens en sigma of histor of flexa eigenlijk niet achter...
Op mijn oude slaapkamer heb ik samen met m'n zus het hele plafond (incl. schuine delen) gewhite washt (alweer een jaar of 12 geleden), het is inderdaad een techniek. Met een kwast hebben we de (volgens mij) witte beits opgebracht en die terwijl hij nog nat was met een doek weer afgewreven waardoor er een dunne witte film achterbleef.quote:Op zondag 18 december 2011 17:13 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Mooi om te horen dat het in ieder geval kan, maar ik vraag mij nog af of white wash een verftechniek is. Of een product wat je zo kunt kopen; een rondje in de bouwmarkt gaf geen duidelijk antwoord.
[..]
Dan moet ik mij toch maar eens bij de plaatselijke schildersbedrijf maar eens laten informeren over welke behandelingen er mogelijk zijn waarmee ik de houtnerf toch zichtbaar hou.
Is "white-wash" nu eigenlijk een product wat je zo kunt kopen ? Of is het een decoratieve verftechniek ? Daar kom ik op de site van sikkens en sigma of histor of flexa eigenlijk niet achter...
[..]
Wat is eigenlijk het verschil tussen beitsen en lakken ?
Heb echt geen flauw idee namelijk
Zo'n effect zijn we inderdaad naar op zoek !quote:Op zondag 18 december 2011 19:54 schreef Ml-etje het volgende:
[ afbeelding ]
White wash..
Ze waren eerst zo:
[ afbeelding ]
Klinkt in mijn ogen zo heerlijk tegenstrijdig; blanke lak op witte kleur.quote:Op zondag 18 december 2011 20:59 schreef bobenjanneke het volgende:
Ff een foto van internet.
[ afbeelding ]
Ik persoonlijk zou eerder gaan voor blanke lak op witte kleur, als voor whitewash.
Whitewash op zo'n grote oppervlakte lijkt mij te druk.
Kalkwas van de decohome.quote:Op dinsdag 20 december 2011 22:26 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zo'n effect zijn we inderdaad naar op zoek !
Op welke manier heb je dit eigenlijk gedaan ? Met wat voor verf of beits ?
[..]
Klinkt in mijn ogen zo heerlijk tegenstrijdig; blanke lak op witte kleur.
Ik zou zeggen blanke lak is toch altijd sowieso kleurloos ? Hoe kan dat dan wit zijn ?
Of stel ik ene heel domme vraag![]()
Wat is het grootste verschil dan qua kleur tussen white wash en gewoon lakken ?
Moet er ff een ander topic bij pakken.quote:Op dinsdag 20 december 2011 22:26 schreef Vonkenboer het volgende:
Klinkt in mijn ogen zo heerlijk tegenstrijdig; blanke lak op witte kleur.
Ik zou zeggen blanke lak is toch altijd sowieso kleurloos ? Hoe kan dat dan wit zijn ?
Of stel ik ene heel domme vraag![]()
Wat is het grootste verschil dan qua kleur tussen white wash en gewoon lakken ?
Ah, op die manier !quote:Op dinsdag 20 december 2011 22:33 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Moet er ff een ander topic bij pakken.
Moment
Goedkoop hout duur laten lijken?
Daar hebben ze vuren hout geschilderd met blanke lak/beits in eiken kleur.
Dus in plaats van alleen blanke lak/beits voor de houtstructuur, kunnen ze er een kleur toevoegen.
Voor de rest is whitewash een techniek waarmee je met bepaalde beweging een effect geeft aan de laklag, terwijl gewoon lakken lakken is, vat je hem.
Kwast en roller in de pot soppen, en schilderen maar. Met gewoon lakken heb je een egale afwerking.
Je moet er alleen wel rekening mee houden, dat als je blanke lak ( op kleur ) gaat gebruiken, je wel de schroefgaten blijft zien.quote:Op dinsdag 20 december 2011 22:42 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ah, op die manier !![]()
Dan is misschien lakken wel een veel betere optie dat zal dan inderdaad veel minder druk zijn dan whitewash is. Toch maar eens informeren bij de plaatselijke schilder naar blanke witte lak.
En dan eerst maar eens een proefstukje maken voordat we het hele plafond gaan doen.
In ieder geval is het dan toch handiger om eerst alle planken te lakken of in de whitewash te zetten voordat we ze gaan monteren ?![]()
Niet dat we al zo ver zijn; morgen komt onze metselende stucadoor/tegelzetter
We hebben al wel een manier bedacht waardoor we de schroten vast kunnen zetten zonder dat het zichtbaar is; dat is het probleem dus ook (hopelijk) niet.quote:Op dinsdag 20 december 2011 22:45 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Je moet er alleen wel rekening mee houden, dat als je blanke lak ( op kleur ) gaat gebruiken, je wel de schroefgaten blijft zien.
Als je dekkende lak gebruikt, kun je de schroefgaten vullen en zie je er niets meer van.
Dus als je voor dekkende verf gaat, ongemonteerd eerst gronden.
Bij dekkende lak is alleen de laklaag zichtbaar.quote:Op dinsdag 20 december 2011 22:49 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
We hebben al wel een manier bedacht waardoor we de schroten vast kunnen zetten zonder dat het zichtbaar is; dat is het probleem dus ook (hopelijk) niet.
Even voor de duidelijkheid; valt niet op hoor dat ik een n00b ben in schilderwerk maar als we dekkende lak gebruiken dan zien we de houtnerf toch ook niet meer ?
Mag ik u bedanken voor dit duidelijke antwoord !quote:Op dinsdag 20 december 2011 22:52 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Bij dekkende lak is alleen de laklaag zichtbaar.
Bij blanke lak/ beits is de houtstructuur/ houtnerf zichtbaar
Bij whitewash is afhankelijk van de techniek/laagdikte van de verf de houtnerf wel/half/niet zichtbaar.
Ehhhhhhh kelder.......... vochtig mischien. Vergeten we de aarde draad nu niet. Groen geel samen met die bruine doortrekken vanaf de centraal doos onder de lamp. Even door de doos achter de schakelaar en niet onderbreken daar. Mooi zou zijn om een lusje in de doos achter de schakelaar te maken. Als je later daar de draad wil gebruiken hoef je geen nieuwe te trekken.quote:Op dinsdag 20 december 2011 23:13 schreef exlurker het volgende:
[..]
Vanaf de keukencentraaldoos een blauwe draad bij trekken naar het lichtpunt in de kelder, de bruine draad van de keukenschakelaar doorverbinden naar de schakelaar kelder en daar van af een zwarte draad naar het kelderlichtpunt
Het is een al wat oudere woning waar volgens de toen geldende normen nog geen aarde bij de lamp verplicht is, of het armatuur moet van metaal zijnquote:Op woensdag 21 december 2011 06:24 schreef jpajs het volgende:
[..]
Ehhhhhhh kelder.......... vochtig mischien. Vergeten we de aarde draad nu niet. Groen geel samen met die bruine doortrekken vanaf de centraal doos onder de lamp. Even door de doos achter de schakelaar en niet onderbreken daar. Mooi zou zijn om een lusje in de doos achter de schakelaar te maken. Als je later daar de draad wil gebruiken hoef je geen nieuwe te trekken.
verplicht of niet TOEN, NU zou ik hem gewoon meetrekkenquote:Op woensdag 21 december 2011 08:25 schreef exlurker het volgende:
[..]
Het is een al wat oudere woning waar volgens de toen geldende normen nog geen aarde bij de lamp verplicht is, of het armatuur moet van metaal zijn
Het is in ieder geval blanke lak met wit pigment geworden; een soort van parket lak.quote:Op maandag 26 december 2011 10:43 schreef bobenjanneke het volgende:
Hoe staat het in huize Vonk?
Al iets wijzer geworden wat je met het plafond gaat doen?
quote:Op dinsdag 27 december 2011 23:10 schreef Vonkenboer het volgende:
..... er een begin gemaakt met het uitvlakken van de plafonds. Hopelijk beginnen we morgen met isoleren van één van de plafonds
Beneden is er in feite nog niks gedaan; behalve het nodige sloopwerk en het dichtmaken van twee deuropeningenquote:
Ik heb nog niet heel vaak een kwast in de handen gehad; maar wat zijn de belangrijkste verschillen waarmee we dan rekening moeten houden ?quote:Op donderdag 29 december 2011 22:46 schreef bobenjanneke het volgende:
Ik weet niet hoe vaak je een kwast en roller in de hand hebt gehad, houdt er rekening mee dat watergedragen verf anders schildert als synthetische ( terpetine ) verf.
Verder ziet het "proefstuk" er netjes uit.
Maar het is .......... Help mijn man is klusserquote:Op donderdag 29 december 2011 22:34 schreef Vonkenboer het volgende:.......... , het lijkt bijna bouwval gezocht
quote:Op donderdag 29 december 2011 23:04 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Maar het is .......... Help mijn man is klusser![]()
Dat het veel sneller droogt zijn we al achter gekomen bij het maken van het proefstukje.quote:Op donderdag 29 december 2011 22:55 schreef bobenjanneke het volgende:
Watergedragen verf droogt veel vlugger dan synthetische verf, waardoor hij minder gemakkelijk te corrigeren is dan synthetische verf.
quote:Op donderdag 29 december 2011 23:04 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Maar het is .......... Help mijn man is klusser![]()
Moet ik dit zien als een complimentquote:
Langzaam begint het weer enigszins op een woning te lijken.quote:Op vrijdag 30 december 2011 09:09 schreef gateway het volgende:
het begint weer op een woning te lijken vonkie!
Dankje Benoit !quote:Op vrijdag 30 december 2011 11:07 schreef MMach het volgende:
Het gaat hier precies ook goed vooruit, Go Vonkie Go!
Zolang de tv ploeg nog niet voor de deur staat welquote:[b]Op vrijdag 30 december 2011 18:11 schreef Vonkenboer het volgende:
Moet ik dit zien als een compliment:P
ik moest wéér lachenquote:Op vrijdag 30 december 2011 22:17 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Zolang de tv ploeg nog niet voor de deur staat wel
Ik gebruik ze voor mijn werk als elektromonteur al jaren als standaard montagewijze om leidingwerk in plafonds vast te maken.quote:Op vrijdag 30 december 2011 22:12 schreef maart78 het volgende:
erg leuk topic om te volgen.
ik zag trouwens dat je spijkerclips gebruikt om pijp vast te zetten. mijn ervaring is dat die dingen verteren en dat de buis los komt te zitten
hoe is jouw ervaring met die clips vonk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |