doen we t gasfornhuis aan.. komt ook best warmte af hoorquote:Op dinsdag 6 december 2011 20:04 schreef ikweethetookniet het volgende:
Is het misschien een idee om toch een pijpje te leggen van je ouders meterkast naar die van jou
Lijkt me verrekte handig kan je lekker klussen aan de elektra als jouw hoofdschakelaar uit staat
En ja dit is serieus bedoeld, ik heb ook wel eens een verlengsnoer naar de buren gelegd toen mijn hoofdzekering was geploft en daarop de cv ketel aangesloten ivm koud weer![]()
Was wel donker in huis maar wel warm
Dat bedoelde ikquote:Op dinsdag 6 december 2011 18:33 schreef gateway het volgende:
[..]
wrom 2 inbouwdozen? ik zou eerder 2 datalijnen (cat6) naar 1 doos doenOf bedoelde je dat ook?
Als je geen 100 jaar oude verf hebt die nauwelijks reageert op de afbijt (zoals bij mij, het leek meer op stopverf...) dan hoef je niet hard te schuren met de staalwol. De verf bladdert er waarschijnlijk zo vanaf. Je staalwol loopt wel snel vol, maar dat wreef ik er uit in een emmer water.quote:Met staalwol denk ik dat ik het hout heel erg beschadig; maar we kunnen het op ze minst eens proberen.
Volgens mij weetjeooknogniet dat we nu in het draadlozetijdperk leven en dat ook alles zonder pijpjes kanquote:Op woensdag 7 december 2011 00:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ok ok,
Extra pijpje naar je ouders ivm kleine vonkeboertje dan![]()
Moeten julie dan ook nog ff samen klussen dan he
Intcom,camera etc
We zullen het van de week eens proberen met staalwol; ook hebben we één of ander afbijtachtig middeltje van alblastine gekocht in de bouwmarkt wat we uit willen proberen.quote:Op dinsdag 6 december 2011 23:32 schreef popvette het volgende:
[..]
Als je geen 100 jaar oude verf hebt die nauwelijks reageert op de afbijt (zoals bij mij, het leek meer op stopverf...) dan hoef je niet hard te schuren met de staalwol. De verf bladdert er waarschijnlijk zo vanaf. Je staalwol loopt wel snel vol, maar dat wreef ik er uit in een emmer water.
Beschadigingen valt wel mee, je gaat daarna toch gronden, schuren, etc. Bij mij was het helemaal geen probleem omdat de deuren toch al wat deukjes enzo hadden (wat ik wel vond passen bij de ruim 100 jaar oude deuren).
Haal wel je beslag eraf, want ik weet niet of dat er goed tegen kan.
Een schroevedraaier (of plamuurmes) geeft wel snel beschadigingen omdat je daarmee "duwt" (ipv "trekt" zoals bij een krabber), waardoor je dus snel in het hout steekt. Maar voor de hoekjes werkt dat wel (voorzichtig)...
Die tip van die schakeldraad is mij als vonkenboer idd bekend; gaat ook zeker gebeuren in de woonkamer; hier in de slaapkamer heeft dat niet zo heel veel nut.quote:Op dinsdag 6 december 2011 23:39 schreef popvette het volgende:
O, en ik heb ooit de tip gekregen om extra een schakeldraad naar de wcd's te trekken zodat ik met 1 knop alle hierop aangesloten lampen kan schakelen. Maar die kende je als "vonkenboer" zijnde vast alVolgens mij ga je nl geen volledige domotica aanleggen
En cat6 is nauwelijks duurder dan cat5e, dus zou gewoon cat6 nemen
Die kan ik altijd nog ergens opnemen in het draadloze netwerk wat er nu ook al is in huize vonk oid. niet alles hoeft perse bedraad.quote:Op woensdag 7 december 2011 00:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ok ok,
Extra pijpje naar je ouders ivm kleine vonkeboertje dan![]()
Moeten julie dan ook nog ff samen klussen dan he
Intcom,camera etc
Ik hoop niet dat je die vierkante zwarte pot met zilveren deksel hebt... vind ik zelf niet lekker werken, lang wachten en is ook een dikke pasta en daardoor krijg je ook niet alles lekker uit de pot... De blikken waar je eerst met een spijker een gat in moet slaan werkten voor mij het fijnste...quote:Op woensdag 7 december 2011 22:25 schreef Vonkenboer het volgende:
We zullen het van de week eens proberen met staalwol; ook hebben we één of ander afbijtachtig middeltje van alblastine gekocht in de bouwmarkt wat we uit willen proberen.
Kabel vervang je niet zo snel weer en je contactdozen evenmin. Je netwerk apparatuur kun je wel eenvoudig upgraden, en dat 100Mbit spul wat je nu hebt werkt ook gewoon nog als je kabels cat6 zijn...quote:100m cat 5e kost ongeveer +/- ¤ 38,-
100m cat6 kost ongeveer +/- ¤ 54,-
Voor huis tuin en keuken gebruik is cat 5e in mijn ogen meer dan voldoende; mijn router e.d. netwerk toebehoren kunnen ook maar met 100 mbps overweg; en ik zie niet aankomen dat ik 1ghz nodig ga hebben.
Ook zijn de connectors voor cat 5 gewoon goedkoper en handzamer.
Pannensponsquote:We zullen het van de week eens proberen met staalwol; ook hebben we één of ander afbijtachtig middeltje van alblastine gekocht in de bouwmarkt wat we uit willen proberen.
Cat 5e kan ook 1gbps hoor. Dus wat dat betreft maakt het geen reet uit.quote:Op woensdag 7 december 2011 23:24 schreef popvette het volgende:
Kabel vervang je niet zo snel weer en je contactdozen evenmin. Je netwerk apparatuur kun je wel eenvoudig upgraden, en dat 100Mbit spul wat je nu hebt werkt ook gewoon nog als je kabels cat6 zijn...
De gemiddelde harde schijf haalt echt wel meer dan 10 MByte/sec hoor (=100Mbit/s)... tegenwoordig zitten ze al boven de 100 MByte/sec wat dus meer is dan een GBit netwerk aan kan... en dan heb ik het nog niet over de SSD's die steeds populairder wordenquote:en dan heeft dat vaak nog geen zin aangezien je dan ook harde schijven moet hebben die dat zonder probleem wegplempen....
100Mb is meer dan genoeg.
Maar dat is dan ook meteen het maximum, dus zodra je sneller zou willen, moet je je kabels etc upgraden. Cat6 kan tot 10GBit, alleen een beetje jammer dat de 10GBit switches en netwerkkaarten voor de gemiddelde consument onbetaalbaar zijnquote:Cat 5e kan ook 1gbps hoor. Dus wat dat betreft maakt het geen reet uit.
Je router/modem die voor de internet verbinding zorgt is meestal 100 Mbit.quote:Op donderdag 8 december 2011 17:24 schreef kovenant het volgende:
meeste routers in huis en netwerk kaarten in computer >2 jaar zijn 100mbit.
duurt nog wel paar jaar voor alles in huis gbit word.
cat 5e gata tot 1 gb is toch zat voor normaal huis tuin en keuken gebruik?
moauw.. met een 120mbit internet pijp heb je wel gigabit nodig tussen je modem en routerquote:Op donderdag 8 december 2011 18:00 schreef popvette het volgende:
[..]
Je router/modem die voor de internet verbinding zorgt is meestal 100 Mbit.
30 data aansluitpunten ga ik in dit huis inderdaad nooit realiseren; ik en mijnquote:Op donderdag 8 december 2011 18:00 schreef popvette het volgende:
[..]
Je router/modem die voor de internet verbinding zorgt is meestal 100 Mbit.
Als je nu een switch koopt, koop dan een Gigabit switch, zo veel duurder zijn ze nu ook weer niet.
Die switch sluit je aan op je modem en dan heb je in huis gewoon overal Gigabit, en je internetverbinding is dan zo snel als je provider levert.
Gigabit is nu nog snel genoeg voor de meeste mensen voor normaal gebruik (al zou ik zelf best sneller willen). Sneller dan Gigabit is nog niet betaalbaar.
Mijn vorige pc (6 jaar oud) had al Gigabit, maar een oud laptopje hier heeft nog wel 100 MBit. Alles wat nu verkocht wordt en baat heeft bij Gigabit, heeft een Gigabit poort. En steeds meer apparaten krijgen netwerk aansluitingen. Denk aan tv('s), mediaspeler(s), settopboxen, spelcomputers, harde schijven (NAS), printers, de babyfoon, je weerstation, zonnepanelen, je kunt het zo gek niet bedenken of het kan straks aan het internet/netwerk.
Daarnaast je telefoon, tablet, laptop, etc via draadloos/wifi omdat een kabeltje niet altijd handig is... maar wifi is "langzaam" en die snelheid moet je wel delen...
Zelf heb ik gekozen voor cat6 omdat ik geen zin heb al mijn bekabeling te vervangen als ik sneller wil. Ik schat dat ik hier ca 30 aansluitpunten heb in het hele huis, da's dus 30 kabels a 8 aders aan twee uiteinden (wcd en patchpanel), dus 30x8x2 = 480 aders punchen... en dan nog alle wcd van de muur, kabels eruit, nieuwe kabels erin en labelen en alles weer monteren. Denk dat ik toch snel 2 dagen daarmee bezig benDus ik heb gewoon een paar tientjes extra uitgegeven voor cat6 bekabeling
Je moet er toch rekening mee houden dat je 6-10 jaar in een huis blijft wonen...
Overigens denk ik dat vonkenboer iets minder kabels heeft, waarschijnlijk een stuk of 10...
Dat zou misschien ook wel kunnen werkenquote:
ter zijne tijd koop ik zelf wel even een doosje van 100m ofzo; maar bedankt voor het aanbod !quote:Op donderdag 8 december 2011 16:50 schreef kovenant het volgende:
behoefte aan groot stuk cat5e kabel ?
ik heb nog liggen als je wilt.
Kijk eens aan dat doet me deugd. Soms krijg ik namelijk het idee dat je er hier niet echt bij hoort als je de voorkeur hebt voor tijdloos en degelijk schakelmateriaalquote:Op vrijdag 9 december 2011 22:14 schreef Vonkenboer het volgende:
Iemand vroeg naar wat voor fabrikant schakelmateriaal ik ga gebruiken; dat wordt waarschijnlijk Bush en Jaeger SI creme schakelmateriaal; heerlijk solide materiaal wat gewoon kwaliteit uitstraalt. Gewone duitse degelijkheid
[ afbeelding ]
Kwalitatief zoveel beter dan het standaard peha of jung materiaal wat je in de nieuwbouw heel veel aantreft.
Het voelt ook gewoon zoveel meer solide aan; de randjes van de druk knoppen vallen ook mooier en beter in het schakelmateriaal en is toch nog eenvoudig met behulp van een schroevendraaier te verwijderen; niet zoals peha dat bij het minste of geringste beweging of scheurt of barst.quote:Op vrijdag 9 december 2011 22:30 schreef quo_ het volgende:
[..]
Kijk eens aan dat doet me deugd. Soms krijg ik namelijk het idee dat je er hier niet echt bij hoort als je de voorkeur hebt voor tijdloos en degelijk schakelmateriaal
En laat de SI serie van B-J nou net het schakelmateriaal zijn dat ook mijn voorkeur heeft.
beroepsdeformatie.quote:Op vrijdag 9 december 2011 22:56 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Het voelt ook gewoon zoveel meer solide aan; de randjes van de druk knoppen vallen ook mooier en beter in het schakelmateriaal en is toch nog eenvoudig met behulp van een schroevendraaier te verwijderen; niet zoals peha dat bij het minste of geringste beweging of scheurt of barst.
Waarschijnlijk kiezen we dan ook voor wandcontactdozen met een ingebouwde kinderbeveiliging, (zeker in de slaapkamers en in de woonkamer/keuken) dat scheelt ongeveer een ¤ 1,- per wandcontactdoos; maar dan hoeven we "ooit" niet te gaan kloten met van die kunstof plaatjes die je er in moet plakken en is het toch veilig.
Bush en Jaeger is wel schakelmateriaal wat in vergelijking met ander materiaal wat grover en groter is; maar dat vind ik juist charme hebben.
Hoor mij nou; Ik weet nog niet eens wat ik op de wanden en of vloer zou willen qua kleuren of materialen maar het type en kleur schakelmateriaal is al stiekem door mij vastgesteld![]()
ik hou van tijdloos. tijdloos moet degelijk zijn. ik sluit me bij vonkie aan.quote:Op vrijdag 9 december 2011 23:05 schreef Ml-etje het volgende:
Vind ze niet zo mooi maar dat komt door de wat ouderwetse (ronde) uitstraling en de kleur.
Meer een Jung fan
Jung is evenals Gira idd. wat meer design; http://nl.jung.de/nl/prod(...)ammas/t/85_6191.htmlquote:Op vrijdag 9 december 2011 23:05 schreef Ml-etje het volgende:
Vind ze niet zo mooi maar dat komt door de wat ouderwetse (ronde) uitstraling en de kleur.
Meer een Jung fan
Iedere gek zijn gebrekquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |