Ja, dat als ze ontstaan al een snelheid hebben die hoger is dan de lichtsnelheid, toch?quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 00:47 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Omdat de stringtheorie verklaart waarom onder speciale omstandigheden deeltjes soms sneller dan het licht lijken te bewegen, maar waarbij de relativiteitstheorie van Einstein dan toch overeind blijft.
Nee, niets heeft een snelheid hoger dan de lichtsnelheid. Ook niet volgens de stringtheorie.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 01:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, dat als ze ontstaan al een snelheid hebben die hoger is dan de lichtsnelheid, toch?
Tachyonen worden in snaartheorie heel anders geïnterpreteerd; in supersnaartheorie kun je al deze tachyonen kwijtraken (via een proces wat GSO-projectie wordt genoemd).quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 00:47 schreef SemperSenseo het volgende:
Omdat de stringtheorie verklaart waarom onder speciale omstandigheden deeltjes soms sneller dan het licht lijken te bewegen, maar waarbij de relativiteitstheorie van Einstein dan toch overeind blijft.
Interessant gedacht, maar ik doelde niet op het idee van tachyonen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 11:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tachyonen worden in snaartheorie heel anders geïnterpreteerd; in supersnaartheorie kun je al deze tachyonen kwijtraken (via een proces wat GSO-projectie wordt genoemd).
Dus nee, in snaartheorie komen in het algemeen geen tachyonen voor
Dat kan heel goed omdat het neutrino de ruimte op hetzelfde tijdstip verlaat als het er binnentreedt.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 23:03 schreef -Datdus- het volgende:
[..]
Als de tijd stil staat hoe gaat hij ooit aankomen dan?
Dit klopt niet, het duurt voor de reiziger korter. De schrijver van het artikel denkt dat ruimtetijd euclidische ruimte is, dat is het niet.quote:Bedenk maar eens wat voor bizarre consequenties dit heeft. Een voorbeeld: Een astronaut die met 90 procent van de lichtsnelheid naar bijvoorbeeld Proxima Centauri zou reizen, doet daar in zijn eigen ervaring bijna 4,7 jaar over (de afstand tot die ster is 4,2 lichtjaar).
Dit verhaal gaat alleen over het reizen met speciale relativiteit. Zodra we aan de aarde ontsnappen met ruimteschepen die de ruimtetijd kunnen verbuigen volgens de algemene relativiteit, zal het effect anders kunnen worden. De beperking van speciale relativiteit gaat uit van onverbogen ruimtetijd. Een zwart gat verbuigt de ruimtetijd zodat de ruimte daarbinnen voor een reiziger groter lijkt, het omgekeerde van een zwart gat verbuigt de ruimtetijd zodat de ruimte voor de reiziger kleiner lijkt. Maar een observant ziet, kijkend naar de reiziger in dat geval het ruimteschip niet groter worden maar het ruimteschip ook kleiner worden. Ik zie dat het te beschrijven ruimtetijdpad tussen beginpunt en eindbestemming dan een lange dunne uitgestrekte tunnel vormt waarin het verkleinde ruimteschip doorheen reist. Feitelijk is dit dan een wormhole, toch? Ook al bestaat het wormhole niet van begin tot eind, maar vormt het zich on-the-fly rond het ruimteschip, daar waar het ruimteschip gaat. De beperking van speciale relativiteit geldt dan alleen binnen deze dunne ruimte, deze is voor een observant extreem klein en daardoor geldt de beperking van speciale relativiteit bijna niet. Hiermee zal de tweelingparadox teniet gedaan kunnen worden en zal je werkelijk door het universum kunnen reizen en kunnen terugkeren naar je familie.quote:Einsteins algemene relativiteitstheorie zegt dat wanneer je sneller reist, de tijd relatief steeds langzamer zal lopen.
• Een ander punt betreft de supernova. Gesteld wordt dat als de neutrino's geproduceerd bij die explosie met dezelfde snelheid zouden reizen als de neutrino's in het OPERA-experiment zijn 4 jaar eerder aan zouden zijn gekomen dan het licht. Echter, naar wat ik begreep van de uitzending begon men pas met meten toen men de supernova zag. In dat opzicht zijn de metingen dus onvolledig geweest, de metingen hadden moeten beginnen 4 jaar voordat men de supernova zag.quote:Einsteins theory respects the relation between cause and effect. Because with an absolute speed limit, the speed of light, time can only flow in one direction.
Hey, die ken ik. Leuke schrijver.quote:Op maandag 24 oktober 2011 09:21 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Vannacht komt de docu weer.
BBC 2 (00:20 – 01:20): Faster than the Speed of Light?
Onlangs maakte een groot internationaal team wetenschappers bekend dat ze elementaire deeltjes sneller dan het licht hebben zien bewegen. Een bewering die de relativiteitstheorie van Albert Einstein op z'n grondvesten deed daveren. Professor Marcus du Sautoy onderzoekt deze aankondiging en legt uit waarom deze zo belangrijk is voor de wetenschap
Ik hoop het eigenlijk niet. Zo'n wetenschappelijk doorbraak wil ik meemaken.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 03:30 schreef Q.E.D. het volgende:
Wbt dit topic: Het is toch gewoon een meetfout? Lijkt me het meest waarschijnlijke.
En ik wil wel eens een vrouwelijke Vulcan daten, maar ja.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 03:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik hoop het eigenlijk niet. Zo'n wetenschappelijk doorbraak wil ik meemaken.
Wat ik mij wel afvroeg is wanneer neutrino's door de bulk zouden reizen, waarom komen ze dan terug in ons membraan en gaan ze niet verloren in de bulk? Aangezien ze ineens een andere hoek aannemen te opzichte van onze dimensies?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 03:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik heb net de BBC uitzending bekeken, een drietal punten valt mij op:
• In meer fundamenteel (of onwetend) opzicht vraag ik mij af waarom lichtsnelheid, tijd en causaliteit aan elkaar gekoppeld zijn (zie citaat in cursief hier onder). In de uitzending wordt gesteld dat sneller reizen dan het licht causaliteit kan beïnvloeden. Met andere worden, causaliteit en zowel de snelheid van het licht als licht zelf houden verband met elkaar. Waarom neemt men deze stelling in en wat gebeurt er dan bij gebeurtenissen waarbij geen licht geproduceerd wordt?
[..]
• Een ander punt betreft de supernova. Gesteld wordt dat als de neutrino's geproduceerd bij die explosie met dezelfde snelheid zouden reizen als de neutrino's in het OPERA-experiment zijn 4 jaar eerder aan zouden zijn gekomen dan het licht. Echter, naar wat ik begreep van de uitzending begon men pas met meten toen men de supernova zag. In dat opzicht zijn de metingen dus onvolledig geweest, de metingen hadden moeten beginnen 4 jaar voordat men de supernova zag.
• Ten slotte nog het punt dat tegen het eind van de uitzending wordt aangedragen, namelijk dat neutrino's niet alleen door onze eigen dimensie zouden reizen maar ook door wat de bulk genoemd wordt. Daardoor zou het in onze eigen dimensie lijken (mijns inziens hebben ze dat dan zelfs werkelijk gedaan) alsof zij sneller dan het licht hebben gereisd doordat zij in de bulk niet aan de lichtsnelheid gebonden zijn die in onze dimensie geldt. Gesteld wordt dat dit onder sommige, doch onbekende, omstandigheden kan gebeuren. Als die omstandigheden nog niet bekend zijn, hoe kan men dan een valide experiment opzetten om het resultaat van OPERA te testen? Immers dan valt niet te beantwoorden in hoeverre de omstandigheden in de verschillende experimenten gelijk aan elkaar zijn, en dus kunnen er geen conclusies uit het experiment getrokken worden.
Het zou mij niks verbazen als er de afgelopen 50 jaar sprake is geweest van een klassiek geval van tunnelvisie bij veel natuurkundigen. Professor Duff stelt in minuut 49 van de uitzending dat de theorie van Einstein en de theorie van de kwantummechanica op dit moment onverenigbaar met elkaar zijn terwijl beide theorieën uitvoerig empirisch onderbouwd kunnen worden. Het is een groot obstakel bij het vormen van een 'grote geünificeerde theorie'. Dat wijst op een missing link. Zelfs nu dit resultaat bij CERN geconstateerd is blijft een aantal wetenschappers in de uitzending nog vasthouden aan de lichtsnelheid als absolute maximumsnelheid. Een stellingname die op dit moment niet meer te verdedigen valt mijns inziens. Pas als aangetoond wordt dat de metingen foutief zijn, en dat de metingen een snelheid van de neutrino's vast hadden moeten stellen die kleiner is dan de lichtsnelheid (twee voorwaarden dus) kan er weer op deze theorie teruggegrepen worden.
Vanwege één experiment, dat nog niet eens herhaald is? Natuurlijk moeten ze voor alle mogelijkheden openstaan, maar jij lijkt te zeggen dat ze er maar van uit moeten gaan dat die meting klopt. Als deze meting niet blijkt te kloppen, is Einstein's theorie nog perfect verdedigbaar.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 03:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het zou mij niks verbazen als er de afgelopen 50 jaar sprake is geweest van een klassiek geval van tunnelvisie bij veel natuurkundigen. Professor Duff stelt in minuut 49 van de uitzending dat de theorie van Einstein en de theorie van de kwantummechanica op dit moment onverenigbaar met elkaar zijn terwijl beide theorieën uitvoerig empirisch onderbouwd kunnen worden. Het is een groot obstakel bij het vormen van een 'grote geünificeerde theorie'. Dat wijst op een missing link. Zelfs nu dit resultaat bij CERN geconstateerd is blijft een aantal wetenschappers in de uitzending nog vasthouden aan de lichtsnelheid als absolute maximumsnelheid. Een stellingname die op dit moment niet meer te verdedigen valt mijns inziens. Pas als aangetoond wordt dat de metingen foutief zijn, en dat de metingen een snelheid van de neutrino's vast hadden moeten stellen die kleiner is dan de lichtsnelheid (twee voorwaarden dus) kan er weer op deze theorie teruggegrepen worden.
De Amerikanen hebben al eerder afwijkingen geconstateerd. Deze lagen echter door een grotere foutmarge binnen wat als normaal gezien werd.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 11:53 schreef M.rak het volgende:
[..]
Vanwege één experiment, dat nog niet eens herhaald is? Natuurlijk moeten ze voor alle mogelijkheden openstaan, maar jij lijkt te zeggen dat ze er maar van uit moeten gaan dat die meting klopt. Als deze meting niet blijkt te kloppen, is Einstein's theorie nog perfect verdedigbaar.
Er is meer, in de reportage werd gesteld dat dit een elegant puzzelstukje zou vormen tussen de theorie van Einstein en die van de quantummechanica. Daarnaast is er nog een ander experiment geweest in de VS, maar daar vielen de resultaten niet buiten de foutmarge die als eis gesteld werden voordat conclusie getrokken mochten worden. Juist deze combinatie van missing link in de theorie en deze empirische resultaten die vooralsnog niet onderuit gehaald zijn maakt dat ik vind dat je de stelling dat de lichtsnelheid de absolute maximumsnelheid is niet meer moet verdedigen. Wetenschap is geen democratie waarbij de meeste stemmen gelden, in de wetenschap kan één enkel resultaat voldoende zijn. Inhoudelijk kan ik er verder niet over oordelen want ik heb er verder niet genoeg verstand van.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 11:53 schreef M.rak het volgende:
Vanwege één experiment, dat nog niet eens herhaald is? Natuurlijk moeten ze voor alle mogelijkheden openstaan, maar jij lijkt te zeggen dat ze er maar van uit moeten gaan dat die meting klopt. Als deze meting niet blijkt te kloppen, is Einstein's theorie nog perfect verdedigbaar.
Het feit dat het een elegant puzzelstukje vormt, en dus goed uitkomt, wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook waar is. Over die Amerikaanse resultaten, als de foutmarge zo groot is dat er geen conclusies aan mogen worden verbonden, lijkt me dat verstandig ook niet te doen. Ik ben het met je eens dat één resultaat voldoende kan zijn, maar dan moet dat resultaat wel eerst bevestigd worden.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er is meer, in de reportage werd gesteld dat dit een elegant puzzelstukje zou vormen tussen de theorie van Einstein en die van de quantummechanica. Daarnaast is er nog een ander experiment geweest in de VS, maar daar vielen de resultaten niet buiten de foutmarge die als eis gesteld werden voordat conclusie getrokken mochten worden. Juist deze combinatie van missing link in de theorie en deze empirische resultaten die vooralsnog niet onderuit gehaald zijn maakt dat ik vind dat je de stelling dat de lichtsnelheid de absolute maximumsnelheid is niet meer moet verdedigen. Wetenschap is geen democratie waarbij de meeste stemmen gelden, in de wetenschap kan één enkel resultaat voldoende zijn. Inhoudelijk kan ik er verder niet over oordelen want ik heb er verder niet genoeg verstand van.
Natuurlijk wel. Er zijn legio aspecten van het experiment waar het mis kan zijn gegaan. Je smijt niet zomaar een eeuw aan natuurkunde overboord.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 03:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
Een stellingname die op dit moment niet meer te verdedigen valt mijns inziens.
?quote:Op maandag 24 oktober 2011 18:30 schreef Onverlaatje het volgende:
Dit klopt niet, het duurt voor de reiziger korter. De schrijver van het artikel denkt dat ruimtetijd euclidische ruimte is, dat is het niet.
Er is een SR constante, een deel van de lichtsnelheid van de achterblijver waarbij de reiziger 'reizen met de lichtsnelheid' ervaart zonder dat deze daadwerkelijk met de lichtsnelheid reist. In dat geval duurt de reistijd voor de reiziger dezelfde tijd als de afstand in lichtjaar. De achterblijver meet een langere reistijd. Wat is deze constante?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 12:28 schreef Haushofer het volgende:
Ruimtetijd is in SR niet Euclidisch, maar Lorentziaans.
Dat lijkt me niet, de lichtsnelheid is universeel in speciale relativiteit. In AR is dit niet per definitie het geval. Als je iets anders bedoelt begrijp ik het ook niet, misschien kun je proberen je vraag anders te stellen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:45 schreef Onverlaatje het volgende:
[..]
Er is een SR constante, een deel van de lichtsnelheid van de achterblijver waarbij de reiziger 'reizen met de lichtsnelheid' ervaart zonder dat deze daadwerkelijk met de lichtsnelheid reist. In dat geval duurt de reistijd voor de reiziger dezelfde tijd als de afstand in lichtjaar. De achterblijver meet een langere reistijd. Wat is deze constante?
Hoe dan?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er is meer, in de reportage werd gesteld dat dit een elegant puzzelstukje zou vormen tussen de theorie van Einstein en die van de quantummechanica.
Daar wordt niet echt op ingegaan. Ze zeggen eigenlijk dat op dit moment relativiteitstheorie en quantummechanica niet te verenigen zijn, maar als één van die twee (relativiteitstheorie in dit geval) nu niet helemaal blijkt te kloppen, dat het dan misschien wel mogelijk is.quote:
De speciale RT is prima te verenigen met de QM, (dat geeft je kwantumveldentheorie). De algemene RT is echter niet te verenigen met de QM (het resultaat van deze poging is niet renormalizeerbaar).quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:24 schreef M.rak het volgende:
[..]
Daar wordt niet echt op ingegaan. Ze zeggen eigenlijk dat op dit moment relativiteitstheorie en quantummechanica niet te verenigen zijn, maar als één van die twee (relativiteitstheorie in dit geval) nu niet helemaal blijkt te kloppen, dat het dan misschien wel mogelijk is.
Maar dat SRT werkt met QM, dat is al een hele prestatie, dit betekent dat je een werkend rekenmodel hebt. Is het dan niet een kwestie van datgene uit QM filteren wat niet expliciet voor SRT nodig is en vervolgens diep nadenken hoe dan datgene wat je tijdelijk terzijde geschoven hebt er terug in kan plaatsen zonder weer in de knoop te raken?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De speciale RT is prima te verenigen met de QM, (dat geeft je kwantumveldentheorie). De algemene RT is echter niet te verenigen met de QM (het resultaat van deze poging is niet renormalizeerbaar).
Ja, als er iets niet klopt aan de SRT "zou het kunnen" dat dat deze enorme puzzel oplost. Maar zonder verdere toelichting lijkt me dat nogal een open deur.
De lichtsnelheid is constant in SRT, maar het tijdverloop niet. De achterblijver ziet tijdens de acceleratie van de reiziger de klok van de reiziger steeds trager lopen. De reiziger kijkt naar zijn klok en ziet hem nog steeds even snel lopen. De achterblijver meet een langere reistijd van de reiziger dan de eigen reistijd die de reiziger meet. Als de reiziger zou kunnen accelereren naar net niet de lichtsnelheid, meet de reiziger dat hij maar een paar uur over de reis naar de ster proxima centauri heeft gedaan. De achterblijver meet 4,3 jaar.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:14 schreef AVerstraten het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet, de lichtsnelheid is universeel in speciale relativiteit. In AR is dit niet per definitie het geval. Als je iets anders bedoelt begrijp ik het ook niet, misschien kun je proberen je vraag anders te stellen.
Doel je misschien op simultaniteit en het gegeven dat elke waarnemer daar een andere ervaring van heeft?quote:Er is een SR constante, een deel van de lichtsnelheid van de achterblijver (...) De achterblijver meet een langere reistijd. Wat is deze constante?
Doe maar een pogingquote:Op vrijdag 28 oktober 2011 00:04 schreef Onverlaatje het volgende:
[..]
Maar dat SRT werkt met QM, dat is al een hele prestatie, dit betekent dat je een werkend rekenmodel hebt. Is het dan niet een kwestie van datgene uit QM filteren wat niet expliciet voor SRT nodig is en vervolgens diep nadenken hoe dan datgene wat je tijdelijk terzijde geschoven hebt er terug in kan plaatsen zonder weer in de knoop te raken?
Misschien moeten we accepteren dat een analoge wereld zich moeilijk laat quantiseren. Sommige dingen lijken digitaal, terwijl ze het niet zijn. Daarom zou ik graag willen zien hoe dan precies dat deel van QM kan werken met SRT, of er dan echt nog steeds nieuwe dingen in QM staan die voor SRT nog niet bekend waren.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 09:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Doe maar een pogingTalloze mensen hebben zich hierover gebogen, maar tot nu toe geen kant-en-klaar antwoord gevonden.
Als het je duidelijk is, dan zie je dat in mijn geschatte voorbeeld van reizen nabij de lichtsnelheid het voor de reiziger mogelijk zou kunnen zijn binnen een paar uur bij de dichtstbijzijnde ster te zijn, terwijl de achterblijver 4,3 jaar meet. Dus dan reist de reiziger sneller dan dat de achterblijver meet. Het is ook mogelijk dat, als de reiziger besluit iets minder snel te reizen om brandstof uit te sparen, de reiziger toevallig een reistijd meet van 4.2421 jaar. Toevallig ook de afstand in lichtjaar die de waarnemer meet tot de dichtsbijzijnde ster. Er bestaat dus een preciese fractie van de lichtsnelheid, waarbij de reiziger precies dezelfde reistijd meet als dat de achterblijver in afstand meet. Dit blijft bij alle reizen naar verschillende objecten gelijk, ongeacht de verschillende afstanden. Dit is een constante.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 08:16 schreef AVerstraten het volgende:
Dat is me wel duidelijk, maar ik begrijp niet welke "constante" je bedoelt:
[..]
Doel je misschien op simultaniteit en het gegeven dat elke waarnemer daar een andere ervaring van heeft?
Nee dat doe je zeker niet.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Er zijn legio aspecten van het experiment waar het mis kan zijn gegaan. Je smijt niet zomaar een eeuw aan natuurkunde overboord.
je bent op zoek naar de v/c die gelijk is aan de lorentzfactor y.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 23:18 schreef Onverlaatje het volgende:
[..]
Als het je duidelijk is, dan zie je dat in mijn geschatte voorbeeld van reizen nabij de lichtsnelheid het voor de reiziger mogelijk zou kunnen zijn binnen een paar uur bij de dichtstbijzijnde ster te zijn, terwijl de achterblijver 4,3 jaar meet. Dus dan reist de reiziger sneller dan dat de achterblijver meet. Het is ook mogelijk dat, als de reiziger besluit iets minder snel te reizen om brandstof uit te sparen, de reiziger toevallig een reistijd meet van 4.2421 jaar. Toevallig ook de afstand in lichtjaar die de waarnemer meet tot de dichtsbijzijnde ster. Er bestaat dus een preciese fractie van de lichtsnelheid, waarbij de reiziger precies dezelfde reistijd meet als dat de achterblijver in afstand meet. Dit blijft bij alle reizen naar verschillende objecten gelijk, ongeacht de verschillende afstanden. Dit is een constante.
Het is een algebraisch pivot point, net als pi dat is. Het zal net als pi ook zijn eigen algebraische regels hebben. Ik zie dat er serieus nog een stuk wiskunde mist, af te leiden uit SRT, die men nodig heeft om het model verder uit te kunnen breiden.
En andersom, dat "spectaculaire vondsten" later meetfouten bleken te zijn.quote:Op zondag 30 oktober 2011 23:48 schreef Bananenbuiger het volgende:
[..]
Nee dat doe je zeker niet.
Desalniettemin vind ik het toch een redelijk zwak argument daar op een gegeven moment zoiets "gewoon" ontdekt wordt. Zo'n waarneming ontplooit zich niet geleidelijk in een zelfde tijdspanne van bijvoorbeeld 100 jaar.
Er zijn talloze voorbeelden van toevalligheden/serendepity die uiteindelijk nieuwe inzichten bleken te zijn. Die kwamen vaak ook "out of the blue" en kunnen/konden de boel op de kop zetten.
Dan zou je bijvoorbeeld es de introductie van een boek als "Quantum Field Theory in a Nutshell" van Zee kunnen proberen te lezenquote:Op vrijdag 28 oktober 2011 22:09 schreef Onverlaatje het volgende:
[..]
Misschien moeten we accepteren dat een analoge wereld zich moeilijk laat quantiseren. Sommige dingen lijken digitaal, terwijl ze het niet zijn. Daarom zou ik graag willen zien hoe dan precies dat deel van QM kan werken met SRT.
gevonden, leuk rekensommetje voor mijn niveau (wiskundig niet heel hoog):quote:Als het je duidelijk is, dan zie je dat in mijn geschatte voorbeeld van reizen nabij de lichtsnelheid het voor de reiziger mogelijk zou kunnen zijn binnen een paar uur bij de dichtstbijzijnde ster te zijn, terwijl de achterblijver 4,3 jaar meet. Dus dan reist de reiziger sneller dan dat de achterblijver meet. Het is ook mogelijk dat, als de reiziger besluit iets minder snel te reizen om brandstof uit te sparen, de reiziger toevallig een reistijd meet van 4.2421 jaar. Toevallig ook de afstand in lichtjaar die de waarnemer meet tot de dichtsbijzijnde ster. Er bestaat dus een preciese fractie van de lichtsnelheid, waarbij de reiziger precies dezelfde reistijd meet als dat de achterblijver in afstand meet. Dit blijft bij alle reizen naar verschillende objecten gelijk, ongeacht de verschillende afstanden. Dit is een constante.
Het is een algebraisch pivot point, net als pi dat is. Het zal net als pi ook zijn eigen algebraische regels hebben. Ik zie dat er serieus nog een stuk wiskunde mist, af te leiden uit SRT, die men nodig heeft om het model verder uit te kunnen breiden.
quote:Op dinsdag 1 november 2011 12:15 schreef mike-amersfoort het volgende:
[..]
gevonden, leuk rekensommetje voor mijn niveau (wiskundig niet heel hoog):
y = 1 / wortel(1 - v^2 / c^2)
B = v^2 / c^2
y = 1 / wortel(1 - B)
(stukje papierwerk)
B = 0,5
v/c = 0,707
v = 0,707c
y = 1,414
v = 212k km/s