Het blijft inderdaad opmerkelijk dat de onderdrukte partij eisen stelt en zich in een positie waant om eisen te stellen. Je zou bijna denken dat hun situatie helemaal niet zo uitzichtloos is.quote:Op dinsdag 27 september 2011 22:27 schreef Karrs het volgende:
[..]
Dan gaat de onderdrukking en de oorlog door. Klaar.
Snap je het niet? Ze HEBBEN NIETS TE KIEZEN.
Maar daarmee ga je helemaal voorbij aan de verantwoordelijkheid van Israël om zich fatsoenlijk en menselijk te gedragen. Het is alsof je zegt 'zolang jij een korte rok draagt, mogen kerels zich aan je vergrijpen'.quote:Op dinsdag 27 september 2011 22:27 schreef Karrs het volgende:
Het gaat er niet om wat een ander land ervan vindt, maar wat de Arabieren in en rondom Israël ervan vinden. Waar blijven hun rechten als de Palestijnen daadwerkelijk akkoord zouden gaan met een joodse staat. Israël maakt zich immers nu al zorgen over het percentage Arabieren in eigen land.quote:Op dinsdag 27 september 2011 22:28 schreef PhysicsRules het volgende:
Waar zegt Israël dat ze niet willen onderhandelen zolang de Palestijnen Israël niet als Joodse staat erkennen? Israël wil die erkenning van de Palestijnen, maar niet als voorwaarde voor onderhandelen. Heeft Netanyahu die eis er vorige week nog aan gekoppeld?
Los daarvan vind ik het een onzinnige eis. Wat voor soort staat Israël is, is een zaak van haar inwoners en het is van geen enkel belang wat een ander land daarvan vindt.
http://www.depers.nl/buit(...)-Oost-Jeruzalem.htmlquote:Israël heeft het groene licht gegeven voor de bouw van 1100 nieuwe woningen voor de nederzetting Gilo in Oost-Jeruzalem. Dat meldde het Israëlische ministerie van Binnenlandse Zaken.
•Abbas: geen vredesoverleg zonder bouwstop
•Palestina vraagt VN-lidmaatschap aan
De planningscommissie van het ministerie heeft de uitbreiding van de nederzetting Gilo in eerste lezing goedgekeurd. Er kunnen nog wel bezwaren worden ingediend.
Israël heeft Oost-Jeruzalem geannexeerd, een stap die internationaal nooit is erkend. De Palestijnen willen Oost-Jeruzalem als toekomstige hoofdstad van hun staat. De toekomst van de stad is een van de grote hordes in het vredesproces, dat nu al meer dan een jaar stil ligt.
De Palestijnen willen het vredesproces pas weer hervatten als Israël instemt met een stop op de uitbreiding van de nederzettingen in bezet gebied. Israël weigert dat en wordt daarin gesteund door bondgenoot de Verenigde Staten.
Naast de bouw van woningen voor kolonisten vormt ook het vernielen van bezittingen van Palestijnen een groot obstakel voor vredesonderhandelingen. Een team van drie VN-experts gaf dinsdag een verklaring uit, waarin staat dat in de eerste zes maanden van 2011 al zeker 387 gebouwen van Palestijnen zijn vernield in Oost-Jeruzalem en op de Westelijke Jordaanoever. Daardoor werden zeker 1500 mensen gedupeerd.
Meer dan 700 personen werden gedwongen tot een verhuizing. Dat zijn er meer dan in heel 2010. ,,De impact en de discriminerende aard van deze vernielingen en onteigeningen is totaal onacceptabel'', aldus de VN-rapporteurs. Zij wijzen er verder op dat tientallen waterreservoirs en -putten zijn vernield in gebieden waar veel Palestijnen wonen. Tienduizenden mensen zijn hierdoor gedupeerd.
Ongeveer 312.000 kolonisten wonen op de bezette Westelijke Jordaanoever. Nog eens circa een kwart miljoen kolonisten woont in Arabisch Oost-Jeruzalem
Opmerkelijk? Wat is daar opmerkelijk aan? Elke onderdrukte partij stelt eisen. Of het nu de Taiwanezen zijn, de Tibetanen, de Kosovaren of de Sahrawi's.quote:Op dinsdag 27 september 2011 22:30 schreef PhysicsRules het volgende:
Het blijft inderdaad opmerkelijk dat de onderdrukte partij eisen stelt en zich in een positie waant om eisen te stellen. Je zou bijna denken dat hun situatie helemaal niet zo uitzichtloos is.
Dat ze eisen stellen vind ik niet opmerkelijk. Tuurlijk stellen ze eisen. Wat ik opmerkelijk vind is dat ze niet eens willen praten. De Palestijnen hebben meer belang bij het doorbreken van de status quo dan Israël dus zou je denken dat ze ook meer belang hebben bij het gaande houden van de besprekingen.quote:Op woensdag 28 september 2011 08:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Opmerkelijk? Wat is daar opmerkelijk aan? Elke onderdrukte partij stelt eisen. Of het nu de Taiwanezen zijn, de Tibetanen, de Kosovaren of de Sahrawi's.
Niet echt. Het handhaven van de status quo heeft vooralsnog meer reputatieschade aan Israel toegebracht (en nu wederom, door het bouwen van nog meer nederzettingen). Ze zien duidelijk dat de Israelische overheid aan de lopende band beslissingen neemt die tegenwoordig ook niet meer in het Westen goed vallen (daar waar eerst het één en ander zonder enige vorm van kritiek werd toegestaan.quote:Op woensdag 28 september 2011 08:51 schreef PhysicsRules het volgende:
Dat ze eisen stellen vind ik niet opmerkelijk. Tuurlijk stellen ze eisen. Wat ik opmerkelijk vind is dat ze niet eens willen praten. De Palestijnen hebben meer belang bij het doorbreken van de status quo dan Israël dus zou je denken dat ze ook meer belang hebben bij het gaande houden van de besprekingen.
De Sahrawi's bevinden zich in exact dezelfde positie, het knelt niet en is ook zeker niet uniek. Punt is dat IK persoonlijk die opmerkelijkheid er niet in zie. Sterker nog, ik zie het als een vanzelfsprekendheid dat ze eisen stellen.quote:Taiwan heeft belang bij het handhaven van de status-quo, dus stelt eisen (ongetwijfeld iets exorbitants als het volledig inlijven van China.
Tibet stelt eisen, maar heeft zich de facto bij de situatie neergelegd.
Kosovaren en Sahrawi's stellen eisen en zijn bereid deze met geweld te ondersteunen.
Hamas idem dito.
De PA wil wél onderhandelen, heeft géén belang bij de status-quo, wil géén geweld meer gebruiken en stelt toch eisen aan de onderhandelingen te beginnen. Dit knelt.
*Probeert verband te zoeken met eerdere reactie*quote:Op dinsdag 27 september 2011 22:33 schreef Disana het volgende:
[..]
Maar daarmee ga je helemaal voorbij aan de verantwoordelijkheid van Israël om zich fatsoenlijk en menselijk te gedragen. Het is alsof je zegt 'zolang jij een korte rok draagt, mogen kerels zich aan je vergrijpen'.
Volgens mij zijn we het met elkaar eens, zie ook de tweede zin in het citaat dat je aanhaalde, maar niet meenam in je quote.quote:Op woensdag 28 september 2011 09:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Niet echt. Het handhaven van de status quo heeft vooralsnog meer reputatieschade aan Israel toegebracht (en nu wederom, door het bouwen van nog meer nederzettingen). Ze zien duidelijk dat de Israelische overheid aan de lopende band beslissingen neemt die tegenwoordig ook niet meer in het Westen goed vallen (daar waar eerst het één en ander zonder enige vorm van kritiek werd toegestaan.
[..]
De Sahrawi's bevinden zich in exact dezelfde positie, het knelt niet en is ook zeker niet uniek. Punt is dat IK persoonlijk die opmerkelijkheid er niet in zie. Sterker nog, ik zie het als een vanzelfsprekendheid dat ze eisen stellen.
quote:Op dinsdag 27 september 2011 22:30 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
En dat laatste is het geval, ik ben er van overtuigd dat Abbas denkt dat voor de Palestijnen de tijd nu in hun voordeel tikt, en ben geneigd hem daar gelijk in te geven.
quote:Op woensdag 28 september 2011 11:34 schreef Arsames het volgende:
Schoenmaker? Kunt u, u redenatie verhelderen? Ik snap niet hoe u er op gekomen bent, dat ik een schoenmaker ben.
Neuh, je vergeet een belangrijk 'argument' hier. Onze Perzische krijger doet Taqqiya en is eigenlijk een praktiserende moslim.quote:Op woensdag 28 september 2011 11:51 schreef Voorschrift het volgende:
Bij deze is het "allochtonen en Islam staan schouder aan schouder als een machtsblok" met subconclusie de "ondergang van de westerse samenleving" argument van Wilders ook omver geworpen.
Jij redeneert dat de Palestijnen niets te kiezen hebben en dat de oorlog gewoon doorgaat als ze de joodse staat Israël niet erkennen. Dus moeten ze volgens jou die joodse staat maar erkennen al is dat in hun nadeel. Want als ze dat niet doen, hebben ze het wangedrag van Israël volgens jou aan zichzelf te danken.quote:Op woensdag 28 september 2011 09:11 schreef Karrs het volgende:
*Probeert verband te zoeken met eerdere reactie*
*Vindt er geen*
... eh, nee.
Shana tova; een goed, zoet en vooral vreedzaam Joods jaar 5772 gewenst!quote:Op woensdag 28 september 2011 16:24 schreef C_N het volgende:
maar waarom zijn mijn posten weggehaald ??
Shana tovah aan iedereen,en een zoet vreedzaam en liefde vol jaarquote:Op woensdag 28 september 2011 17:59 schreef johnnylove het volgende:
[..]
Shana tova; een goed, zoet en vooral vreedzaam Joods jaar 5772 gewenst!
Jordan is not Palestinequote:Op woensdag 28 september 2011 18:08 schreef matthij5 het volgende:
Geen Palestijnse staat, want die bestaat al en heet Jordanie.
Er is geen onderling vertrouwen.quote:Op woensdag 28 september 2011 23:25 schreef Kees22 het volgende:
Vreedzaam?
Dat belooft weinig goeds voor de omgeving.
Gezien de ervaringen met de Israelische kromspraak zal er binnenkort wel weer een verdedigende aanval komen.
Dat ook. Maar dat bedoelde ik niet.quote:
Of wordt de veto ingezet?quote:De Palestijnen zijn één stem verwijderd van een meerderheid in de Veiligheidsraad die vóór volwaardig lidmaatschap van de VN zal stemmen. Dat beweert de Palestijnse minister van Buitenlandse Zaken Riyad al-Malki.
Rusland, China, India, Zuid-Afrika, Brazilië, Libanon, Nigeria en Gabon zijn nu voor volwaardig Palestijns lidmaatschap van de VN, aldus Al-Malki. De Palestijnse minister zegt dat zijn lobbyisten zich nu gaan concentreren op Bosnië-Herzegovina en Colombia. Deze twee leden van de Veiligheidsraad hebben nog geen besluit besluit genomen over het Palestijnse VN-lidmaatschap.
Een meerderheid betekent niet meteen dat de Veiligheidsraad met de erkenning instemt. De VS zou de aanvraag namelijk kunnen blokkeren met een veto.
http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/2011/09/vraad_1.html
quote:D66 en PvdA eisen uitleg over Nederlandse blokkade EU-standpunt Israël
D66 en PvdA eisen uitleg van minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal over het blokkeren van een gezamenlijk EU-standpunt over de mensenrechten in Israël en de Palestijnse gebieden. Ook Luxemburg heeft scherpe kritiek op Nederland, meldt NRC Handelsblad.
Bronnen in Brussel bevestigen tegenover NRC Handelsblad dat Rosenthal deze week een gezamenlijk EU-standpunt heeft geblokkeerd omdat de tekst te kritisch over Israël zou zijn. EU-landen waren het eens over een verklaring voor de VN-Mensenrechtenraad waarin mensenrechtenschendingen aan beide kanten werden veroordeeld – totdat Nederland plots bezwaar maakte.
Rosenthal (VVD) gaf volgens het Duitse weekblad Der Spiegel maandag persoonlijk instructies aan de Nederlandse ambassadeur bij de VN in Genève, vlak voordat het VN-debat over de kwestie zou beginnen. Der Spiegel verwijst nadrukkelijk naar de joodse achtergrond van Rosenthal en het feit dat hij met een Israëlische is getrouwd.
Rosenthal wilde dat verwijzingen naar een twee-statenoplossing, naar de arrestatie van mensenrechtenactivisten door Israël en naar de verwoesting van Palestijnse huizen uit de tekst geschrapt werden.
In de EU-verklaring zou onder meer de Israëlische blokkade van de Gazastrook worden veroordeeld, net als recente Palestijnse terreuracties.
Rosenthal reageert tegenover NRC:
“De concepttekst van de EU-verklaring was niet evenwichtig en sloot niet aan op de inhoudelijke ontwikkelingen van het EU-overleg bij de VN. De tekst stond verder op gespannen voet met het doel om tot hervatting van de onderhandelingen tussen Israël en de Palestijnen te komen. Nederland wil dat directe onderhandelingen tot een twee-statenoplossing leiden.”
De minister zegt verder dat de Nederlandse bezwaren gesteund werden door “onder andere Duitsland, Italië en Tsjechië”, maar diplomaten zeggen dat de tekst pas van tafel ging na het Nederlandse bezwaar.
Dat Rosenthal zich verzet tegen verwijzingen naar een twee-statenoplossing is opmerkelijk. In het regeerakkoord staat dat een twee-statenoplossing het “uitgangspunt” van een vredesakkoord moet zijn. Het Nederlandse verzet komt hard aan in Brussel – en gaat verder dan EU-bronnen van Nederland hadden verwacht. Het is allang EU-beleid om zo’n oplossing van twee staten te steunen. Ook Israël aanvaardt dit.
Luxemburgse minister reageert fel op blokkade
De Luxemburgse minister Asselborn, die aanzien geniet in de EU door zijn lange staat van dienst, reageert vanochtend ongekend fel op de Nederlandse blokkade. In een interview met de Luxemburgse krant Tageblatt zei Asselborn dat er van het Europees buitenlands beleid niets overblijft als landen zich zo gedragen.
“Ik hoop dat de Nederlandse collega’s nog eens goed gaan nadenken. Ik hoop dat dit een faux pas is, die snel rechtgezet wordt.”
Asselborn gaat ervan uit dat de Nederlandse houding sterk beïnvloed wordt door de PVV.
“Dat Geert Wilders in de binnenlandse politiek een rol speelt, gaat mij als Luxemburgse minister niets aan. Daar wil ik niets over zeggen. Maar als zijn ‘filosofie’ een Europese dimensie krijgt, wordt het problematisch. We hebben een probleem als Geert Wilders de Europese buitenlandse politiek bepaalt.”
D66 en PvdA hebben opheldering gevraagd over de zaak. Kamerlid Alexander Pechtold:
“Dit kabinet zegt een constructieve rol te willen spelen. Maar Rosenthal lijkt zich steevast pal achter Jeruzalem te scharen, mogelijk zelfs ten koste van één EU-stem. Dat is geen constructieve houding.”
Sinds Rosenthal minister is, betrekt Nederland actiever een pro-Israëlstandpunt. In het regeerakkoord staat dat Nederland verder wil investeren in de band met Israël. Onlangs bleek dat bij het verzoek van de Palestijnse staat om erkenning als lid van de VN, Nederland, samen met onder meer Tsjechië, bij de felste tegenstanders hoorde.
Een EU-functionaris zei gisteren dat Catherine Ashton, de Hoge Vertegenwoordiger voor het Europees buitenlands beleid, er niet meer van uit gaat dat de 27 EU-landen het nog eens worden over het Midden Oosten. “Het zal al heel mooi zijn als de overgrote meerderheid achter één Europese aanpak staat. Als we maar niet in twee helften uiteen vallen.”
Ik hoorde Asselborn (Luxemburg) op de radio, hij was behoorlijk verontwaardigd en verbaasd.quote:Op donderdag 29 september 2011 18:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)eu-standpunt-israel/
Mij lijkt dat hij het in de goede richting zoekt.quote:“Dat Geert Wilders in de binnenlandse politiek een rol speelt, gaat mij als Luxemburgse minister niets aan. Daar wil ik niets over zeggen. Maar als zijn ‘filosofie’ een Europese dimensie krijgt, wordt het problematisch. We hebben een probleem als Geert Wilders de Europese buitenlandse politiek bepaalt.”
Israel is een staat van de VS, en de VS is imperealist. Do the math.quote:Op donderdag 29 september 2011 16:00 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Binnenkort hebben we het niet meer over de palestijnen, maar over Palestina?
[..]
Of wordt de veto ingezet?
Hoeft van mij niet.quote:Op donderdag 29 september 2011 18:33 schreef NorthernStar het volgende:
Der Spiegel verwijst nadrukkelijk naar de joodse achtergrond van Rosenthal en het feit dat hij met een Israëlische is getrouwd.
Waar blijft wilders nou met zijn mond vol over "dubbele loyaliteit"?
De VS is geallieerd aan Israel en staat achter de grondbeginselen van de natie en haar beschaving, maar zoek er gerust meer achter als je wilt.quote:Op donderdag 29 september 2011 19:44 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Israel is een staat van de VS, en de VS is imperealist. Do the math.
Als hij daarover zou beginnen dan is het in het nadeel van zijn pro Israël standpunt zijn. Wilders wil het liefst dat we nog dieper in de hol van Israël kruipen.quote:Op donderdag 29 september 2011 18:33 schreef NorthernStar het volgende:
Der Spiegel verwijst nadrukkelijk naar de joodse achtergrond van Rosenthal en het feit dat hij met een Israëlische is getrouwd.
Waar blijft wilders nou met zijn mond vol over "dubbele loyaliteit"?
True maar er hangt toch een lucht van belangenverstrengeling aan. Hij hoort daar te zitten om het Nederlands standpunt te vertegenwoordigen, niet voor Israel. En dat laatste lijkt er sterk op hier.quote:Op donderdag 29 september 2011 19:46 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Hoeft van mij niet.
Feit is dat NL altijd een pro Israël beleid voert, of het nou een Verhagen is of een Rosenthal maakt weinig uit.
ik vind dit trouwens nog best een rake opmerking, het is wat aan de simpele kant maar imo is er niet echt heel veel mis meequote:Op dinsdag 27 september 2011 22:27 schreef Karrs het volgende:
[..]
Dan is er ook niks mis met het volgende:quote:Op donderdag 29 september 2011 21:11 schreef sp3c het volgende:
ik vind dit trouwens nog best een rake opmerking, het is wat aan de simpele kant maar imo is er niet echt heel veel mis mee
Dus dat is wel goed maar het is fout als Israël de hele boel wil overnemen?quote:Op vrijdag 30 september 2011 00:39 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Dan is er ook niks mis met het volgende:
Israël is niet bereid om een einde te maken aan de bezetting, ze zullen een pariastaat blijven en geen dag vrede kennen totdat ze van de map geveegd worden door hun buren (wat een kwestie van tijd is).
Waarom zouden ze uberhaupt iets WILLEN uithalen? Gezien de Arabische lente, zie ik daar voorlopig niets gebeuren in ieder geval.quote:Op vrijdag 30 september 2011 01:17 schreef waht het volgende:
[..]
Dus dat is wel goed maar het is fout als Israël de hele boel wil overnemen?
Er moet heel veel gebeuren voordat hun Arabische buren iets kunnen uithalen.
En dat gebeurd dus niet. Ik zie ze er voor aan om door te vechten tot de laatste man.. en met de geschiedenis in het achterhoofd denk ik zelfs dat ze in staat zijn dat, mocht het zo ver komen dat ze onder de voet worden gelopen en dat de complete staat verloren gaat, dat ze zich liever dood vechten dan overgeven. En hey... als ze dan toch dood moeten, dan nuken ze toch de hele omgeving? Ze hebben dan toch niets meer te verliezen...quote:Op vrijdag 30 september 2011 00:39 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Israël is niet bereid om een einde te maken aan de bezetting, ze zullen een pariastaat blijven en geen dag vrede kennen totdat ze van de map geveegd worden door hun buren (wat een kwestie van tijd is).
Je hebt nog meer fantasie dan diegene die jij quote.quote:Op vrijdag 30 september 2011 09:21 schreef Frutsel het volgende:
[..]
En dat gebeurd dus niet. Ik zie ze er voor aan om door te vechten tot de laatste man.. en met de geschiedenis in het achterhoofd denk ik zelfs dat ze in staat zijn dat, mocht het zo ver komen dat ze onder de voet worden gelopen en dat de complete staat verloren gaat, dat ze zich liever dood vechten dan overgeven. En hey... als ze dan toch dood moeten, dan nuken ze toch de hele omgeving? Ze hebben dan toch niets meer te verliezen...
Precies, ik zie ook niet hoe de buurlanden dit willen.quote:Op vrijdag 30 september 2011 09:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Waarom zouden ze uberhaupt iets WILLEN uithalen? Gezien de Arabische lente, zie ik daar voorlopig niets gebeuren in ieder geval.
De wens is de vader van de gedachte, merk ik aan de ondertoon.quote:Op vrijdag 30 september 2011 00:39 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Kan zijn...quote:Op vrijdag 30 september 2011 09:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je hebt nog meer fantasie dan diegene die jij quote.
Ja, vanwege schoothondjes positie, niet eigen mening durven uitdragen. Het is een groot politiek spel, wie dat nu nog niet door heeft.quote:Op donderdag 29 september 2011 19:46 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Hoeft van mij niet.
Feit is dat NL altijd een pro Israël beleid voert, of het nou een Verhagen is of een Rosenthal maakt weinig uit.
Militair gezien zou het geen probleem moeten zijn. Strategisch, financieel en gezien het moreel van de troepen echter.... Ten tweede hoef je helemaal niet de denkwijze van "de moslim" te veranderen en heeft al helemaal geen reet met de Islam te maken. Typische PVV-retoriek, waarbij "Israel" zogenaamd de frontlinie van het Westen "tegen de Islam" is. Vooral blijven hangen in dergelijke dogma's.quote:Op vrijdag 30 september 2011 09:34 schreef Karrs het volgende:
[..]
De wens is de vader van de gedachte, merk ik aan de ondertoon.
Het enige dat een kwestie van tijd is, is de omslag in het denken binnen de islam. Egypte, Jordanië en Turkije hebben al aangegeven hoe de nieuwe realiteit werkt. Vrede sluiten met Israël en go about your business. Nu nog de denkwijze van de moslim veranderen en je bent er.
Of het mogelijk is? Kijk naar de moslims hier in Nederland die geen problemen hebben met Israël noch z'n bestaansrecht. Kijk naar de moslims in Israël zelf. Nu de rest nog.
Dat is het enige dat een kwestie van tijd is. Er zal misschien ooit nog een oorlog komen, maar tussen nu en vijftig jaar zie ik de Arabische wereld niet bij machte zijn om het militair te winnen van Israël.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |