Eh yeah, whatever, daar gaan we weer. Wij mogen gaan betalen voor het feit dat zij hun slechte gewoontes niet willen opgeven.quote:Op zondag 25 september 2011 00:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Die reden is wel te bedenken hoor. Naar wat ik er van begrepen heb hebben Griekse vrachtwagenchauffeurs/taxichauffeurs kapitalen betaald voor een vergunning om hun beroep uit te mogen oefenen. Als je die sector dan ineens open gooit heeft dat op macro-niveau misschien een positieve uitwerking maar op micro-niveau worden deze mensen erg hard geraakt (het gaat om de welvaartsverdeling, wanneer leren macro-economen dat nou eens). En dan zal zeker de politieke vraag naar voren komen of die mensen die hard geraakt worden niet toch enigszins uit de wind gehouden moeten worden. Dat zie je in Nederland al als de koopkrachtplaatjes een paar procent van elkaar afwijken dus dat zal in dat geval zeker aan de orde zijn. En mijns inziens niet onterecht want is moreel gezien niet juist deze mensen volledig op te laten draaien voor het waardeloos worden van hun vergunning.
Je vind het redelijk om dat onevenredig hard af te wentelen op een aantal individuen binnen de Griekse samenleving terwijl de totale samenleving er wel baat bij heeft? En dat Nederland steun biedt is nog altijd een Nederlandse keus en geen Griekse keus.quote:Op zondag 25 september 2011 01:05 schreef HiZ het volgende:
Eh yeah, whatever, daar gaan we weer. Wij mogen gaan betalen voor het feit dat zij hun slechte gewoontes niet willen opgeven.
Tot op zekere hoogte wel ja. Portugal was in dit opzicht inderdaad concurrerender dan Duitsland en Spanje al helemaal. Van Ierland en Griekenland heeft eurostat geen / geen recente gegevens.quote:Op zondag 25 september 2011 01:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bij de PIIGS is de productiviteit ten tijde van de euro minder snel gestegen dan de lonen, althans dat is wat ik overal lees. Jij beweert dus eigenlijk dat de PIIGS concurrerender zijn dan Duitsland en dat hun verslechtering juist convergentie is?
Misschien dat er meer is dan alleen deze factor? Als ik het goed begrijp kan een deel van het gdp ook met leningen gefinancierd zijn, dus dan zegt de factor (gdp per werkuur / loonkosten per werkuur) minder veel.quote:Hoe verklaar je de slechtere handelsbalans en überhaupt de huidige crisis?
Misschien dat huizenbubbles in die landen het GDP plaatje verstoren. Zo'n building boom als in Spanje komt ook in het GDP terecht. Ik weet het verder ook niet.quote:Op zondag 25 september 2011 01:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte wel ja. Portugal was in dit opzicht inderdaad concurrerender dan Duitsland en Spanje al helemaal. Van Ierland en Griekenland heeft eurostat geen / geen recente gegevens.
[..]
Misschien dat er meer is dan alleen deze factor? Als ik het goed begrijp kan een deel van het gdp ook met leningen gefinancierd zijn, dus dan zegt de factor (gdp per werkuur / loonkosten per werkuur) minder veel.
En voor de handelsbalans op zich zijn nog wel meer verklaringen te bedenken. Dat kunnen bijvoorbeeld ook buitenlandse investeringen zijn. Zoals in Bulgarije: idioot lage lonen en toch een handelstekort.
nee het is de enige manier waarop middels een veel en veel lagere euro deze landen de concurrentie aan kunnen, Griekenland zou dan niet failliet hoeven gaan en AIG blijft levenquote:Op zondag 25 september 2011 00:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
Jouw voorraad nonsens is echt oneindig he?
Het is wel de realiteit. Of gaat Griekenland ineens zo hard bezuinigen dat ze geen miljarden meer nodig hebben?quote:Op zondag 25 september 2011 00:24 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik geef geen antwoord op dit soort vragen.
Werklozen (en ook ambtenaren in hoge mate) zijn een kostenpost voor de economie en die halen de efficiëntie natuurlijk naar beneden omdat het productieve gedeelte die kosten allemaal moet opbrengen. Dit moet dus op een of andere manier in de statistieken tot uiting komen. Die productiviteitsgrafiek is dan wellicht niet het hele verhaal, maar om één of andere reden moeten we kennelijk geld sturen naar de PIIGS en niet andersom.quote:Op zondag 25 september 2011 01:50 schreef Igen het volgende:
Het is een interessante kwestie, alleen ben ik beter in excel dan in economie, dus waar het 'm nou precies in zit weet ik niet.
In ieder geval is Portugal intussen wel 'onder' Duitsland gezakt. En wat Spanje betreft - zou daar niet ook de werkloosheid een rol kunnen spelen? Dan kan de productiviteit wel hoog zijn maar als een groot deel van de bevolking werkloos thuis zit dan heb je toch wel een probleem. Plus inderdaad de vastgoedproblemen...
En hoe zit het eigenlijk met de inkomens van ambtenaren en zzp'ers? Zijn die wel in de 'hourly labour costs' statistiek meegenomen?
Griekenland krijgt net zolang geld tot wij het niet meer nodig hebben om die hulp te geven.quote:Op zondag 25 september 2011 02:33 schreef bascross het volgende:
[..]
Het is wel de realiteit. Of gaat Griekenland ineens zo hard bezuinigen dat ze geen miljarden meer nodig hebben?
Griekenland zal eeuwig bijstandsland blijven als ze in de Euro blijvenquote:Op zondag 25 september 2011 10:45 schreef HiZ het volgende:
[..]
Griekenland krijgt net zolang geld tot wij het niet meer nodig hebben om die hulp te geven.
en Grieken zullen eeuwig de belastingen blijven ontduikenquote:Op zondag 25 september 2011 10:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Griekenland zal eeuwig bijstandsland blijven als ze in de Euro blijven
en eeuwig "werken" tot 14:00uur middags en slechts 50% van die dagen aanwezig zijnquote:Op zondag 25 september 2011 10:57 schreef Plus_Ultra het volgende:
[..]
en Grieken zullen eeuwig de belastingen blijven ontduiken
Combinatie van natuurlijk. De loonkosten zijn al aan het dalen en de productiviteit zal moeten worden verhoogd door hervormingen.quote:Op zaterdag 24 september 2011 21:15 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Hier zit het probleem. En vroeger corrigeerde dat zich automatisch via de wisselkoers, nu niet meer. Hoe gaan we dit oplossen binnen de euro?
Dat uurlonen dalen is een resultaat van de verarming door loonsverlagingen, ,men kan minder interne producten kopen, terwijl de externe producten niet in prijs stiijgen, wat wel zo zou zijn met een devaluatiequote:Op zondag 25 september 2011 11:03 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Combinatie van natuurlijk. De loonkosten zijn al aan het dalen en de productiviteit zal moeten worden verhoogd door hervormingen.
Zonder al die bailouts ging dat proces (wat in feite een zelfcorrigerend mechanisme is) immens sneller en had de bevolking tenminste uitzicht op een stabilisatie en een gezonde uitgangspositie om weer te groeien. Nu moddert men door zonder perspectief in zicht en juist dat leid tot verontwaardiging en woede onder dat volk.
Hoe zie jij de toegevoegde waarde van de diensten sector in de economie? Als ik het zo bekijk vind ik de meeste diensten ook niet meer dan veredelde ambtenaren.quote:Op zondag 25 september 2011 09:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Werklozen (en ook ambtenaren in hoge mate) zijn een kostenpost voor de economie en die halen de efficiëntie natuurlijk naar beneden omdat het productieve gedeelte die kosten allemaal moet opbrengen.
je hebt ongelijk per definitie van economie en overheidquote:Op zondag 25 september 2011 11:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe zie jij de toegevoegde waarde van de diensten sector in de economie? Als ik het zo bekijk vind ik de meeste diensten ook niet meer dan veredelde ambtenaren.
En in die grafiek wordt geen rekening gehouden met de kosten vane en uur arbeid.quote:Op zondag 25 september 2011 09:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Btw, onderstaand plaatje lijkt jouw eerdere conclusie tegen te spreken. Daar staan trouwens ook succes landen als Japan en Korea in met lage productiviteit per gewerkt uur, maar wellicht trekken die de balans weer recht door heel veel uren te werken (ik weet uit eigen ervaring dat ze in die landen inderdaad niet erg snel werken, maar wel belachelijk lange werkdagen hebben, in elk geval in de tech sector). En er zal nog wel meer spelen.
[ afbeelding ]
Die borrelpraat weer.quote:Op zondag 25 september 2011 11:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en eeuwig "werken" tot 14:00uur middags en slechts 50% van die dagen aanwezig zijn
ja op het terras, aanmelden en weggaan, klets niet johquote:Op zondag 25 september 2011 11:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Die borrelpraat weer.
Grieken hebben in de praktijk juist de langste werkweek van alle Europeanen.
Het blijft een interessant vraagstuk. Hier ligt de kern van het hele euro probleem dus het is essentieel om dit goed te begrijpen.quote:Op zondag 25 september 2011 11:25 schreef Igen het volgende:
[..]
En in die grafiek wordt geen rekening gehouden met de kosten vane en uur arbeid.
Ik heb nog eens wat verder zitten spelen. Je kan de grafiek wel 'kloppend' krijgen wat betreft de PIGS en West-Europa, als je de productiviteit in reële termen meet en de arbeidskosten in PPP.
Aan de andere kant scoort dan zowat heel Oost-Europa nog slechter dan de PIGS en ik weet niet of ik dat wel wil geloven.
Ja.quote:Op zondag 25 september 2011 11:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het blijft een interessant vraagstuk. Hier ligt de kern van het hele euro probleem dus het is essentieel om dit goed te begrijpen.
Ja dat noemen ze devaluatiequote:Op zondag 25 september 2011 11:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Als echter de verhouding productiviteit/lonen wel convergeert dan betekent dat dus relatief extra veel luxe voor de inwoners van landen met een laag prijsniveau.
In Griekenland was de CPI inflatie structureel hoger dan in bijv Nederland. En nu natuurlijk helemaal door de belastingverhogingen. Cumulatief gaan die procentjes best een verschil maken na 10 jaar.quote:Op zondag 25 september 2011 11:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja.
Ik bedacht me ook nog het volgende: Bij de euro speelt de inflatie een heel grote rol, die moet namelijk overal klein zijn. Dat blokkeert dus in feite convergentie van de prijsniveaus in de EU-landen. Als echter de verhouding productiviteit/lonen wel convergeert dan betekent dat dus relatief extra veel luxe voor de inwoners van landen met een laag prijsniveau.
Je stelt een devaluatie voor maar die doet precies hetzelfe, zij het in reele termen. Daarbijkomend worden bij devaluatie de problemen niet structureel aangepakt waardoor devaluatie een continuerend proces is in 99 van de 100 gevallen en de economie zwak en lui maakt en zodoende écht tot armoede leid. Voor de welwillende Griek is de euro een grote zegen door het ontbreken van dit alternatief, het is alleen jammer dat het zelfcorrigerend proces dusdanig gerekt word middels bailouts dat er geen perspectief is voor de bevolking en die uit daarover zijn woede/verontwaardiging. Allemaal om de wereldwijde bubble in stand proberen te houden.quote:Op zondag 25 september 2011 11:09 schreef michaelmoore het volgende:
Dat uurlonen dalen is een resultaat van de verarming door loonsverlagingen, ,men kan minder interne producten kopen, terwijl de externe producten niet in prijs stiijgen, wat wel zo zou zijn met een devaluatie
IK zie dalen van reële uurlonen niet als een verbetering, eerder als een verarming, het echte devaluatie-effect ontbreekt
Een continue krimp van 5% zal het gevolg zijn
Dat weet ik. Net zolang totdat de ECB alle rommel heeft opgekocht, zodat de belastingbetaler de lul is.quote:Op zondag 25 september 2011 10:45 schreef HiZ het volgende:
[..]
Griekenland krijgt net zolang geld tot wij het niet meer nodig hebben om die hulp te geven.
Duitsland had altijd een verleden van continue revaluatie to Europese valuta,/ Dollar is dat ook fout??quote:Op zondag 25 september 2011 12:42 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Je stelt een devaluatie voor maar die doet precies hetzelfe, zij het in reele termen. Daarbijkomend worden bij devaluatie de problemen niet structureel aangepakt waardoor devaluatie een continuerend proces is
Als sterke landen uit de euro gaan, dan gaat de euro terug naar een acceptabel niveau, en kunnen zuidelijke landen de concurrentie weer aan / maakt externe producten te duur om te kopenquote:Het zou het einde zijn van elke vorm van steun, een massale kapitaalsvlucht, failliet bankwezen/private sector en overheid en een isolement in alle opzichten.
quote:zo 25 sep 2011, 13:01
Gewone Griek is de pineut
AMSTERDAM - Bij de berichtgeving over Griekenland overheersen berichten over de luiheid van de Grieken en over de demonstraties van zogenaamde boze bewoners tegen bezuinigen. Maar de waarheid over de Griekse tragedie is veel schokkender.
Dat schrijft de Briste journalist Paul Mason in The Telegraph. Mason is op bezoek gegaan bij de "gewone" man in "gewone" straat.
Hij bezocht onder anderen een echtpaar met 2 kinderen.
Man en vrouw hebben beiden een goede baan (hij makelaar, zij onderwijzeres) maar er komt nauwelijks nog geld binnen.
Het spaargeld is op, alle abonnementen zijn opgezegd (inclusief de tv), geld voor onderwijs van de 2 dochters is er niet en al het geld gaat naar de basisbehoeften: een beetje melk en brood. Ze komen het huis niet meer uit, want dat kost ook geld. Geen geld, geen hoop.
En een pensioen kunnen ze later wel helemaal vergeten.
Mason schetst het beeld van de Griekse middenklasse. De middenklasse die straks niet meer bestaat. De middenklasse die buiten haar schuld alles verliest. Daarom zijn ze ook boos. Heel boos. Wanhoop, wantrouwen en nachtmerries. Boos op de politici en boos op de banken. De middenklasse haakt af, aldus Masson.
En als dat gebeurt is dat een groter gevaar voor Griekenland dan een faillissement.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |