abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102341733
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 21:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dit is inderdaad het probleem in een nutshell
Dat los je niet op door slechte landen samen te voegen met hardwerkende landen , het is als het verschil tussen Mexicanen en en Canadezen, die kun je ook niet samenvoegen
Een Canadees zal nooit garant staan voor Mexicaanse schulden

Ik mis trouwens Polen en Nederland in dit overzicht
Hé, geen voorspelling meer dat de euro er volgende week niet meer is ?
pi_102341758
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 21:15 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Hier zit het probleem. En vroeger corrigeerde dat zich automatisch via de wisselkoers, nu niet meer. Hoe gaan we dit oplossen binnen de euro?
Er is in zowel Griekenland als Italië een hoop te winnen door het liberaliseren van de markt.
pi_102341899
quote:
[ afbeelding ]

Hier zit het probleem. En vroeger corrigeerde dat zich automatisch via de wisselkoers, nu niet meer. Hoe gaan we dit oplossen binnen de euro?
Waar vindt je deze statistieken? Ben wel nieuwsgierig naar andere landen
  zaterdag 24 september 2011 @ 21:37:30 #64
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102341938
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 21:31 schreef HiZ het volgende:

[..]

Er is in zowel Griekenland als Italië een hoop te winnen door het liberaliseren van de markt.
Er zal zeker veel te winnen zijn in efficiëntie. Maar dat is een heel lang en pijnlijk proces en je weet niet in welke mate dat gaat lukken. Maar hoe dan ook, uiteindelijk zul je altijd verschillen tussen landen blijven houden dus de schoen gaat altijd wel ergens wringen. Je moet dus een manier hebben om daar mee om te gaan binnen een muntunie.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_102342000
quote:
[ afbeelding ]

Is dat voor een flink deel niet gewoon convergentie?
  zaterdag 24 september 2011 @ 21:41:14 #66
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102342062
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 21:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Is dat voor een flink deel niet gewoon convergentie?
Maar die "convergentie" die de pro-euro economen verwachtten heeft dus niet plaatsgevonden in de afgelopen 13 jaar.
Mijn reisverslagen
pi_102342153
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 21:37 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er zal zeker veel te winnen zijn in efficiëntie. Maar dat is een heel lang en pijnlijk proces en je weet niet in welke mate dat gaat lukken. Maar hoe dan ook, uiteindelijk zul je altijd verschillen tussen landen blijven houden dus de schoen gaat altijd wel ergens wringen. Je moet dus een manier hebben om daar mee om te gaan binnen een muntunie.
Ik snap de bewering dat het 'een lang en pijnlijk proces' moet worden niet. Het is een lang en pijnlijk proces om het staatsapparaat te saneren, maar waarom zou hetzelfde moeten gelden voor het vrijmaken van sectoren van de economie?

Er is geen enkele reden te bedenken waarom de staat niet abrupt zijn beschermende hand aftrekt van pakweg vrachtwagen- of taxichauffeurs. Om maar een paar willekeurige beroepen te noemen.
  zaterdag 24 september 2011 @ 21:52:15 #68
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102342361
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 21:44 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik snap de bewering dat het 'een lang en pijnlijk proces' moet worden niet. Het is een lang en pijnlijk proces om het staatsapparaat te saneren, maar waarom zou hetzelfde moeten gelden voor het vrijmaken van sectoren van de economie?

Er is geen enkele reden te bedenken waarom de staat niet abrupt zijn beschermende hand aftrekt van pakweg vrachtwagen- of taxichauffeurs. Om maar een paar willekeurige beroepen te noemen.
Je moet een enorme hoeveelheid ambtenaren gaan ontslaan. Dat is op zichzelf al pijnlijk. Wat betreft taxis en vrachtwagens, er gaan dan waarschijnlijk een aantal kartels en monopolies kapot. Veel mensen zullen dat niet erg vinden maar andere mensen zullen significant inkomen gaan verliezen. Dat soort grote veranderingen zijn gewoon niet makkelijk en gaan niet van de ene op de andere dag zonder een complete volksopstand. Dat bedoel ik met lang en pijnlijk.
Mijn reisverslagen
pi_102342413
Taxi markt in Amsterdam is na ruim 10 jaar liberalisatie nog steeds een rommeltje.

Ik ben er groot voorstander van, maar van de ene op de andere dag gaat het niet worden.
pi_102342486
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 21:36 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Waar vindt je deze statistieken? Ben wel nieuwsgierig naar andere landen
Hier een studie met wat info over ook andere EU landen - waaronder NL - naar de Unit Labor Costs, waarin overigens beweerd wordt dat het omlaag brengen daarvan geen panacea ((Grieks: Panakeia) is.

http://www.levyinstitute.org/pubs/wp_651.pdf

V.w.b. economie heb ik trouwens nooit zo'n vertrouwen in 'Dr. John' verhalen, maar meer in Fat Tony.
Goud kan je niet bijdrukken
  zaterdag 24 september 2011 @ 22:44:20 #71
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_102344608
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 21:54 schreef tjoptjop het volgende:
Taxi markt in Amsterdam is na ruim 10 jaar liberalisatie nog steeds een rommeltje.

Ik ben er groot voorstander van, maar van de ene op de andere dag gaat het niet worden.
In Bangkok is een gereguleerd deel met verplichtte taximeters en een vrij deel, het vrije deel zijn allemaal oplichters en boeven, rijden met slechte auto's en derg

Vrachtvervoer is altijd al vrij
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_102344649
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 21:54 schreef tjoptjop het volgende:

Komt dat ook niet deels door de verworvenheid met criminaliteit?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_102344685
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 21:41 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar die "convergentie" die de pro-euro economen verwachtten heeft dus niet plaatsgevonden in de afgelopen 13 jaar.
Ik heb even zitten rekenen. Zeg het me maar als ik het fout doe. Ik heb de arbeidsproductiviteit per gewerkt uur gedeeld door de arbeidskosten per uur. Wat nog niet zo lastig was omdat eurostat het een alleen in ppp geeft en het ander juist niet, maar met een correctie daarvoor kom ik op dit uit:

<fout plaatje>

De schaal en de algemene dalende tendens zeggen niks omdat een van de factoren uit de deling voor ieder jaar geïndexeerd is op EU=100, maar grof gezegd betekent een hoge score een hoge productiviteit en lage lonen.

Op dit punt ziet het er voor mij toch wel aardig uit als convergentie. En de zwakke eurolanden bungelen ook niet onderaan, voor Spanje geldt zelfs eerder het omgekeerde. Juist in de voormalige Oostbloklanden Polen, Litouwen en Estland lijken de lonen voor de crisis te hard gestegen te zijn.

Jammer alleen dat de gegevens maar tot 2007 gaan en voor Griekenland zelfs dat nog niet eens.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2011 00:21:24 ]
  zaterdag 24 september 2011 @ 22:48:02 #74
323876 michaelmoore
pi_102344811
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 21:30 schreef HiZ het volgende:

[..]

Hé, geen voorspelling meer dat de euro er volgende week niet meer is ?
De euro zal wel blijven, maar meer als een zwakke munt voor zuidelijke landen , de euro zal naar minstens pariteit dollar teruggaan, waar ze hoort

Een splitsing in een Noord euro een Zuid euro is onvermijdelijk
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_102346433
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 22:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De euro zal wel blijven, maar meer als een zwakke munt voor zuidelijke landen , de euro zal naar minstens pariteit dollar teruggaan, waar ze hoort

Een splitsing in een Noord euro een Zuid euro is onvermijdelijk
:D dat je die onzin nog durft te schrijven.
pi_102346659
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 23:22 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ach ja. Eerder deze maand schreef hij dit:
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 16:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Zijn allemaal stille voorboden van wat gaat komen, namelijk Duitsland stapt uit De Euro, nog deze maand

It s all been arranged.
Vervolgens knalt de Euro naar pariteit Dollar en zijn de zwakke landen gered
Dat is nog precies een week. Ik ben benieuwd... :+
  zaterdag 24 september 2011 @ 23:28:31 #77
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_102346714
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 23:22 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik denk dat er wel een herverdeling komt (kan 3-8 jr duren).
ff serieus... waarom FR bij de EU zonder innovatiekracht.... ze zijn zelfs achteruit gegaan toen ze bij de EU gingen.
Zonder landbouwsubsidies zijn ze nergens.... als Turkije erbij komt dan is FR toast.
Historisch gezien een flinke speler.... maar hun hegemonie slinkt gestaag omdat ze ook in het veedommenhoekje zitten.
  zaterdag 24 september 2011 @ 23:30:45 #78
89730 Drugshond
pi_102346803
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 23:27 schreef Igen het volgende:
Dat is nog precies een week. Ik ben benieuwd... :+
Ik gaf het 20 dagen... i.v.m met de vreemde valutamarkt.
Banken are running to a stand still.

Of we gooien nog eens 8 miljard in de open haard om Griekland drijvende te houden. Maar dan moet in November er iets beslist worden...
Mark my words.... ze komen er weer niet uit.
  zaterdag 24 september 2011 @ 23:34:18 #79
89730 Drugshond
  zaterdag 24 september 2011 @ 23:40:51 #80
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102347172
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 22:45 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik heb even zitten rekenen. Zeg het me maar als ik het fout doe.
Geen idee, ik heb het plaatje niet zelf gemaakt. Is jouw plaatje inclusief het inactieve deel van de economie (gepensioneerden, werklozen etc)? Volgens mij moet je kijken naar GDP per gewerkt uur en dan delen door loonkosten, maar zeker weet ik dat niet.

De conclusie over geen convergentie wat dit betreft is voor zover ik weet niet omstreden, dat is tenminste wat ik overal lees. Maar misschien heb jij andere bronnen.

Edit: ik vind hier een vergelijkbaar plaatje.

Note: ULCs are computed as the ratio between compensation per employee and real GDP per employed person

[ Bericht 20% gewijzigd door SeLang op 24-09-2011 23:53:50 ]
Mijn reisverslagen
pi_102348633
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 23:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Geen idee, ik heb het plaatje niet zelf gemaakt. Is jouw plaatje inclusief het inactieve deel van de economie (gepensioneerden, werklozen etc)? Volgens mij moet je kijken naar GDP per gewerkt uur en dan delen door loonkosten, maar zeker weet ik dat niet.
Dat is precies wat ik doe. Ik heb wel gemerkt dat er in het plaatje dat ik daarnet postte een fout zat. Doordat ik een deling maakte waarbij de ene kant elk jaar op EU=100 werd geïndexeerd en de andere kant niet werd een verkeerde indruk gewekt. Ik heb dat nog zo goed mogelijk geprobeerd te corrigeren en kom dan op dit uit:

Niet erg convergent, maar zeker ook niet divergent.

quote:
De conclusie over geen convergentie wat dit betreft is voor zover ik weet niet omstreden, dat is tenminste wat ik overal lees. Maar misschien heb jij andere bronnen.

Edit: ik vind hier een vergelijkbaar plaatje.

[ afbeelding ]

Note: ULCs are computed as the ratio between compensation per employee and real GDP per employed person

Die plaatjes die jij steeds post zijn geïndexeerd waarbij bij een bepaald basisjaar alle landen op =100 worden gezet. Maar dat slaat nergens op. Als de lonen in pak 'm beet Bulgarije belachelijk laag zijn ivg. de productiviteit, en vervolgens relatief snel stijgen, dan lijkt dat in jouw type grafiek op divergentie terwijl het juist convergentie is.
pi_102348691
quote:
12s.gif Op zaterdag 24 september 2011 23:30 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Ik gaf het 20 dagen... i.v.m met de vreemde valutamarkt.
Banken are running to a stand still.

Of we gooien nog eens 8 miljard in de open haard om Griekland drijvende te houden. Maar dan moet in November er iets beslist worden...
Mark my words.... ze komen er weer niet uit.
Die 8 miljard is echt nog niet eens wisselgeld als het een ongecontroleerde crisis voorkomt.
pi_102348712
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 00:21 schreef HiZ het volgende:

[..]

Die 8 miljard is echt nog niet eens wisselgeld als het een ongecontroleerde crisis voorkomt.
8 mrd per maand ook dan?
pi_102348802
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 00:22 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

8 mrd per maand ook dan?
Ik geef geen antwoord op dit soort vragen.
  zondag 25 september 2011 @ 00:30:25 #85
323876 michaelmoore
pi_102348982
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 00:21 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik vermoed dat men in de USA een lesje economie gaat geven aan EU parlementariërs, en dat de euro gecontroleerd wordt afgebouwd
pi_102349016
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 00:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik vermoed dat men in de USA een lesje economie gaat geven aan EU parlementariërs, en dat de euro gecontroleerd wordt afgebouwd
Jouw voorraad nonsens is echt oneindig he?
pi_102349440
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 21:44 schreef HiZ het volgende:
Die reden is wel te bedenken hoor. Naar wat ik er van begrepen heb hebben Griekse vrachtwagenchauffeurs/taxichauffeurs kapitalen betaald voor een vergunning om hun beroep uit te mogen oefenen. Als je die sector dan ineens open gooit heeft dat op macro-niveau misschien een positieve uitwerking maar op micro-niveau worden deze mensen erg hard geraakt (het gaat om de welvaartsverdeling, wanneer leren macro-economen dat nou eens). En dan zal zeker de politieke vraag naar voren komen of die mensen die hard geraakt worden niet toch enigszins uit de wind gehouden moeten worden. Dat zie je in Nederland al als de koopkrachtplaatjes een paar procent van elkaar afwijken dus dat zal in dat geval zeker aan de orde zijn. En mijns inziens niet onterecht want is moreel gezien niet juist deze mensen volledig op te laten draaien voor het waardeloos worden van hun vergunning.
pi_102349665
Klopt, volgens mij ging het om bedragen van soms wel 200.000 euro en uiteindelijk moet de verkoop daarvan (een behoorlijk deel van) hun pensioen opleveren. Het heeft dus inderdaad nogal behoorlijk verstrekkende gevolgen voor hen als je dat hele stelsel in een keer afschaft.
pi_102349699
Haha, net zoals de taxi vergunningen in Amsterdam, die waren voor de liberalisering ook ongeveer fl100k-200k. Daarna een formaliteit van een paar honderd Euro.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 22:45 schreef waht het volgende:

[..]

Komt dat ook niet deels door de verworvenheid met criminaliteit?
Ja wellicht ook, de meeste zijn (zeker tegenwoordig) niet echt van zuiver allooi ;)
Voor de rest veel zwart geld natuurlijk.
  zondag 25 september 2011 @ 01:00:58 #90
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102349917
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 00:19 schreef Igen het volgende:

Die plaatjes die jij steeds post zijn geïndexeerd waarbij bij een bepaald basisjaar alle landen op =100 worden gezet. Maar dat slaat nergens op. Als de lonen in pak 'm beet Bulgarije belachelijk laag zijn ivg. de productiviteit, en vervolgens relatief snel stijgen, dan lijkt dat in jouw type grafiek op divergentie terwijl het juist convergentie is.
Bij de PIIGS is de productiviteit ten tijde van de euro minder snel gestegen dan de lonen, althans dat is wat ik overal lees. Jij beweert dus eigenlijk dat de PIIGS concurrerender zijn dan Duitsland en dat hun verslechtering juist convergentie is? Hoe verklaar je de slechtere handelsbalans en überhaupt de huidige crisis?
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')