Hé, geen voorspelling meer dat de euro er volgende week niet meer is ?quote:Op zaterdag 24 september 2011 21:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dit is inderdaad het probleem in een nutshell
Dat los je niet op door slechte landen samen te voegen met hardwerkende landen , het is als het verschil tussen Mexicanen en en Canadezen, die kun je ook niet samenvoegen
Een Canadees zal nooit garant staan voor Mexicaanse schulden
Ik mis trouwens Polen en Nederland in dit overzicht
Er is in zowel Griekenland als Italië een hoop te winnen door het liberaliseren van de markt.quote:Op zaterdag 24 september 2011 21:15 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Hier zit het probleem. En vroeger corrigeerde dat zich automatisch via de wisselkoers, nu niet meer. Hoe gaan we dit oplossen binnen de euro?
Waar vindt je deze statistieken? Ben wel nieuwsgierig naar andere landenquote:Op zaterdag 24 september 2011 21:15 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Hier zit het probleem. En vroeger corrigeerde dat zich automatisch via de wisselkoers, nu niet meer. Hoe gaan we dit oplossen binnen de euro?
Er zal zeker veel te winnen zijn in efficiëntie. Maar dat is een heel lang en pijnlijk proces en je weet niet in welke mate dat gaat lukken. Maar hoe dan ook, uiteindelijk zul je altijd verschillen tussen landen blijven houden dus de schoen gaat altijd wel ergens wringen. Je moet dus een manier hebben om daar mee om te gaan binnen een muntunie.quote:Op zaterdag 24 september 2011 21:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
Er is in zowel Griekenland als Italië een hoop te winnen door het liberaliseren van de markt.
Is dat voor een flink deel niet gewoon convergentie?quote:Op zaterdag 24 september 2011 21:15 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Maar die "convergentie" die de pro-euro economen verwachtten heeft dus niet plaatsgevonden in de afgelopen 13 jaar.quote:Op zaterdag 24 september 2011 21:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Is dat voor een flink deel niet gewoon convergentie?
Ik snap de bewering dat het 'een lang en pijnlijk proces' moet worden niet. Het is een lang en pijnlijk proces om het staatsapparaat te saneren, maar waarom zou hetzelfde moeten gelden voor het vrijmaken van sectoren van de economie?quote:Op zaterdag 24 september 2011 21:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Er zal zeker veel te winnen zijn in efficiëntie. Maar dat is een heel lang en pijnlijk proces en je weet niet in welke mate dat gaat lukken. Maar hoe dan ook, uiteindelijk zul je altijd verschillen tussen landen blijven houden dus de schoen gaat altijd wel ergens wringen. Je moet dus een manier hebben om daar mee om te gaan binnen een muntunie.
Je moet een enorme hoeveelheid ambtenaren gaan ontslaan. Dat is op zichzelf al pijnlijk. Wat betreft taxis en vrachtwagens, er gaan dan waarschijnlijk een aantal kartels en monopolies kapot. Veel mensen zullen dat niet erg vinden maar andere mensen zullen significant inkomen gaan verliezen. Dat soort grote veranderingen zijn gewoon niet makkelijk en gaan niet van de ene op de andere dag zonder een complete volksopstand. Dat bedoel ik met lang en pijnlijk.quote:Op zaterdag 24 september 2011 21:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik snap de bewering dat het 'een lang en pijnlijk proces' moet worden niet. Het is een lang en pijnlijk proces om het staatsapparaat te saneren, maar waarom zou hetzelfde moeten gelden voor het vrijmaken van sectoren van de economie?
Er is geen enkele reden te bedenken waarom de staat niet abrupt zijn beschermende hand aftrekt van pakweg vrachtwagen- of taxichauffeurs. Om maar een paar willekeurige beroepen te noemen.
Hier een studie met wat info over ook andere EU landen - waaronder NL - naar de Unit Labor Costs, waarin overigens beweerd wordt dat het omlaag brengen daarvan geen panacea ((Grieks: Panakeia) is.quote:Op zaterdag 24 september 2011 21:36 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Waar vindt je deze statistieken? Ben wel nieuwsgierig naar andere landen
In Bangkok is een gereguleerd deel met verplichtte taximeters en een vrij deel, het vrije deel zijn allemaal oplichters en boeven, rijden met slechte auto's en dergquote:Op zaterdag 24 september 2011 21:54 schreef tjoptjop het volgende:
Taxi markt in Amsterdam is na ruim 10 jaar liberalisatie nog steeds een rommeltje.
Ik ben er groot voorstander van, maar van de ene op de andere dag gaat het niet worden.
Komt dat ook niet deels door de verworvenheid met criminaliteit?quote:Op zaterdag 24 september 2011 21:54 schreef tjoptjop het volgende:
Taxi markt in Amsterdam is na ruim 10 jaar liberalisatie nog steeds een rommeltje.
Ik ben er groot voorstander van, maar van de ene op de andere dag gaat het niet worden.
Ik heb even zitten rekenen. Zeg het me maar als ik het fout doe. Ik heb de arbeidsproductiviteit per gewerkt uur gedeeld door de arbeidskosten per uur. Wat nog niet zo lastig was omdat eurostat het een alleen in ppp geeft en het ander juist niet, maar met een correctie daarvoor kom ik op dit uit:quote:Op zaterdag 24 september 2011 21:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar die "convergentie" die de pro-euro economen verwachtten heeft dus niet plaatsgevonden in de afgelopen 13 jaar.
De euro zal wel blijven, maar meer als een zwakke munt voor zuidelijke landen , de euro zal naar minstens pariteit dollar teruggaan, waar ze hoortquote:Op zaterdag 24 september 2011 21:30 schreef HiZ het volgende:
[..]
Hé, geen voorspelling meer dat de euro er volgende week niet meer is ?
quote:Op zaterdag 24 september 2011 22:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De euro zal wel blijven, maar meer als een zwakke munt voor zuidelijke landen , de euro zal naar minstens pariteit dollar teruggaan, waar ze hoort
Een splitsing in een Noord euro een Zuid euro is onvermijdelijk
Ach ja. Eerder deze maand schreef hij dit:quote:Op zaterdag 24 september 2011 23:22 schreef HiZ het volgende:
[..]dat je die onzin nog durft te schrijven.
Dat is nog precies een week. Ik ben benieuwd...quote:Op vrijdag 9 september 2011 16:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Zijn allemaal stille voorboden van wat gaat komen, namelijk Duitsland stapt uit De Euro, nog deze maand
It s all been arranged.
Vervolgens knalt de Euro naar pariteit Dollar en zijn de zwakke landen gered
Ik denk dat er wel een herverdeling komt (kan 3-8 jr duren).quote:Op zaterdag 24 september 2011 23:22 schreef HiZ het volgende:
[..]dat je die onzin nog durft te schrijven.
Ik gaf het 20 dagen... i.v.m met de vreemde valutamarkt.quote:Op zaterdag 24 september 2011 23:27 schreef Igen het volgende:
Dat is nog precies een week. Ik ben benieuwd...
Geen idee, ik heb het plaatje niet zelf gemaakt. Is jouw plaatje inclusief het inactieve deel van de economie (gepensioneerden, werklozen etc)? Volgens mij moet je kijken naar GDP per gewerkt uur en dan delen door loonkosten, maar zeker weet ik dat niet.quote:Op zaterdag 24 september 2011 22:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb even zitten rekenen. Zeg het me maar als ik het fout doe.
Dat is precies wat ik doe. Ik heb wel gemerkt dat er in het plaatje dat ik daarnet postte een fout zat. Doordat ik een deling maakte waarbij de ene kant elk jaar op EU=100 werd geïndexeerd en de andere kant niet werd een verkeerde indruk gewekt. Ik heb dat nog zo goed mogelijk geprobeerd te corrigeren en kom dan op dit uit:quote:Op zaterdag 24 september 2011 23:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Geen idee, ik heb het plaatje niet zelf gemaakt. Is jouw plaatje inclusief het inactieve deel van de economie (gepensioneerden, werklozen etc)? Volgens mij moet je kijken naar GDP per gewerkt uur en dan delen door loonkosten, maar zeker weet ik dat niet.
Die plaatjes die jij steeds post zijn geïndexeerd waarbij bij een bepaald basisjaar alle landen op =100 worden gezet. Maar dat slaat nergens op. Als de lonen in pak 'm beet Bulgarije belachelijk laag zijn ivg. de productiviteit, en vervolgens relatief snel stijgen, dan lijkt dat in jouw type grafiek op divergentie terwijl het juist convergentie is.quote:De conclusie over geen convergentie wat dit betreft is voor zover ik weet niet omstreden, dat is tenminste wat ik overal lees. Maar misschien heb jij andere bronnen.
Edit: ik vind hier een vergelijkbaar plaatje.
[ afbeelding ]
Note: ULCs are computed as the ratio between compensation per employee and real GDP per employed person
Die 8 miljard is echt nog niet eens wisselgeld als het een ongecontroleerde crisis voorkomt.quote:Op zaterdag 24 september 2011 23:30 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik gaf het 20 dagen... i.v.m met de vreemde valutamarkt.
Banken are running to a stand still.
Of we gooien nog eens 8 miljard in de open haard om Griekland drijvende te houden. Maar dan moet in November er iets beslist worden...
Mark my words.... ze komen er weer niet uit.
8 mrd per maand ook dan?quote:Op zondag 25 september 2011 00:21 schreef HiZ het volgende:
[..]
Die 8 miljard is echt nog niet eens wisselgeld als het een ongecontroleerde crisis voorkomt.
Ik vermoed dat men in de USA een lesje economie gaat geven aan EU parlementariërs, en dat de euro gecontroleerd wordt afgebouwdquote:Op zondag 25 september 2011 00:21 schreef HiZ het volgende:
[..]
Die 8 miljard is echt nog niet eens wisselgeld als het een ongecontroleerde crisis voorkomt.
Jouw voorraad nonsens is echt oneindig he?quote:Op zondag 25 september 2011 00:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik vermoed dat men in de USA een lesje economie gaat geven aan EU parlementariërs, en dat de euro gecontroleerd wordt afgebouwd
Die reden is wel te bedenken hoor. Naar wat ik er van begrepen heb hebben Griekse vrachtwagenchauffeurs/taxichauffeurs kapitalen betaald voor een vergunning om hun beroep uit te mogen oefenen. Als je die sector dan ineens open gooit heeft dat op macro-niveau misschien een positieve uitwerking maar op micro-niveau worden deze mensen erg hard geraakt (het gaat om de welvaartsverdeling, wanneer leren macro-economen dat nou eens). En dan zal zeker de politieke vraag naar voren komen of die mensen die hard geraakt worden niet toch enigszins uit de wind gehouden moeten worden. Dat zie je in Nederland al als de koopkrachtplaatjes een paar procent van elkaar afwijken dus dat zal in dat geval zeker aan de orde zijn. En mijns inziens niet onterecht want is moreel gezien niet juist deze mensen volledig op te laten draaien voor het waardeloos worden van hun vergunning.quote:Op zaterdag 24 september 2011 21:44 schreef HiZ het volgende:
Er is geen enkele reden te bedenken waarom de staat niet abrupt zijn beschermende hand aftrekt van pakweg vrachtwagen- of taxichauffeurs. Om maar een paar willekeurige beroepen te noemen.
Ja wellicht ook, de meeste zijn (zeker tegenwoordig) niet echt van zuiver allooiquote:Op zaterdag 24 september 2011 22:45 schreef waht het volgende:
[..]
Komt dat ook niet deels door de verworvenheid met criminaliteit?
Bij de PIIGS is de productiviteit ten tijde van de euro minder snel gestegen dan de lonen, althans dat is wat ik overal lees. Jij beweert dus eigenlijk dat de PIIGS concurrerender zijn dan Duitsland en dat hun verslechtering juist convergentie is? Hoe verklaar je de slechtere handelsbalans en überhaupt de huidige crisis?quote:Op zondag 25 september 2011 00:19 schreef Igen het volgende:
Die plaatjes die jij steeds post zijn geïndexeerd waarbij bij een bepaald basisjaar alle landen op =100 worden gezet. Maar dat slaat nergens op. Als de lonen in pak 'm beet Bulgarije belachelijk laag zijn ivg. de productiviteit, en vervolgens relatief snel stijgen, dan lijkt dat in jouw type grafiek op divergentie terwijl het juist convergentie is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |