In Swahili kost dat nog veel minder hoor...quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 23:52 schreef michaelmoore het volgende:
is dit wat voor je
3 km van zee
4000 m2 voor vraagprijs 60.000 euro
geen 2.000.000 nee slechts 50.000 koopprijs
http://properties24.co.uk(...)4[immobiliareostuni]
Zoals in dit topic al eerder is langsgekomen: in Nederland zijn wel veel goedkopere stukken land te vinden, maar dan mag je hooguit wat dood hout benutten, verder mag je er niets mee... En die hele regelzucht is nu aan het backfiren op gemeenten.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 23:52 schreef michaelmoore het volgende:
is dit wat voor je
3 km van zee
4000 m2 voor vraagprijs 60.000 euro
geen 2.000.000 nee slechts 50.000 koopprijs
http://properties24.co.uk(...)4[immobiliareostuni]
Wat is het toch met huizenbezitters die blijven roepen dat iedereen die problemen aankaart maar het land moet verlaten?!quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 23:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat is dat toch met iedere keer die buitenlandse voorbeelden? Ga daar naartoe dan als het daar zo aantrekkelijk is. Toch? Maar nee, men wil wel de NL locatie, maar de buitenlandse prijs...![]()
Het mooie is dat met al dat slechte beleid van onze beroepsdebieltjes ze de economie systematisch aan het slopen zijn. Dat ze als gevolg van hun hebzucht en kleptomanie hier volkomen blind voor zijn geeft wel aan hoe laag het IQ van onze bestuurders en politici is.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 06:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zoals in dit topic al eerder is langsgekomen: in Nederland zijn wel veel goedkopere stukken land te vinden, maar dan mag je hooguit wat dood hout benutten, verder mag je er niets mee... En die hele regelzucht is nu aan het backfiren op gemeenten.
Er is geen enkele reden dat kavels in Nederland zo duur moeten zijn, anders dan die enorme regelzucht. Zo denkt de gemiddelde Nederlander "dat het zo overvol is", en willen ze "omdat iedereen het zegt" dat naar mest stinkende groene hart zo graag bewaren. Ze staan er dagelijks zo fijn in de file
Zo doe je dat toch? Je doet of roept iets doms en als andere mensen dan kritisch reageren dan vertel je deze 'doemdenkers' dat ze maar beren moeten gaan zoeken in Alaskaquote:Wat is het toch met huizenbezitters die blijven roepen dat iedereen die problemen aankaart maar het land moet verlaten?!
Mij ook niet. Anderzijds zou het me ook niet verbazen als dit aantal zich zou stabiliseren omdatquote:Op donderdag 6 oktober 2011 10:14 schreef leolinedance het volgende:
Het zou mij niet verbazen als er voor mei 2012 300.000 huizen te koop staan.
Niet helemaal waar in die grondkosten zitten vaak ook de kosten voor aanleg en onderhoud van de infrstructuur die voor zo'n woonwijk aangelegd moetw orden.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 06:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zoals in dit topic al eerder is langsgekomen: in Nederland zijn wel veel goedkopere stukken land te vinden, maar dan mag je hooguit wat dood hout benutten, verder mag je er niets mee... En die hele regelzucht is nu aan het backfiren op gemeenten.
Er is geen enkele reden dat kavels in Nederland zo duur moeten zijn, anders dan die enorme regelzucht. Zo denkt de gemiddelde Nederlander "dat het zo overvol is", en willen ze "omdat iedereen het zegt" dat naar mest stinkende groene hart zo graag bewaren. Ze staan er dagelijks zo fijn in de file
[..]
Wat is het toch met huizenbezitters die blijven roepen dat iedereen die problemen aankaart maar het land moet verlaten?!
Dat is sowieso al dubieus: elke andere woonwijk die opnieuw wordt ingericht (of het wegdek vervangen) wordt ook uit "de grote pot" van de gemeente betaald. Maar zelfs als dat zo is, wat heb je per huis nou aan infrastructuur? 50 vierkante meter incl. een veel te kleine parkeerplaats? Wat kan dat nou kosten aan lomp machinaal steentjes leggen en aantrillen?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 13:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niet helemaal waar in die grondkosten zitten vaak ook de kosten voor aanleg en onderhoud van de infrstructuur die voor zo'n woonwijk aangelegd moetw orden.
Dat is sowieso al dubieus: elke andere woonwijk die opnieuw wordt ingericht (of het wegdek vervangen) wordt ook uit "de grote pot" van de gemeente betaald. Maar zelfs als dat zo is, wat heb je per huis nou aan infrastructuur? 50 vierkante meter incl. een veel te kleine parkeerplaats? Wat kan dat nou kosten aan lomp machinaal steentjes leggen en aantrillen?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 13:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niet helemaal waar in die grondkosten zitten vaak ook de kosten voor aanleg en onderhoud van de infrstructuur die voor zo'n woonwijk aangelegd moetw orden.
Er zijn natuurlijk veel meer mensen die al veel eerder in de problemen zijn gekomen, zoals de honderdduizenden jongeren die vanwege de noodzaak om een dak boven hun hoofd te hebben naar Belgie/Duitsland zijn gevlucht.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:54 schreef ikweethetookniet het volgende:
Nieuwsuur spreekt met twee stellen die door de huidige huizenmarkt in de problemen zijn gekomen.
Ja.... dat was lachen...quote:Op donderdag 6 oktober 2011 22:38 schreef ikweethetookniet het volgende:
Dolf van den Brink in Nieuwsuur zojuist
Er gaat nog 25 tot 30% van de prijs af en de daling duurt nog tot 2015, daarna duurt het weer 15 jaar totdat we weer op nivo van 2008 zitten
Ik ruik een itempje voor de Frontpage morgen.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 22:38 schreef ikweethetookniet het volgende:
Dolf van den Brink in Nieuwsuur zojuist
Er gaat nog 25 tot 30% van de prijs af en de daling duurt nog tot 2015, daarna duurt het weer 15 jaar totdat we weer op nivo van 2008 zitten
De bodem in prijs komt later dan de top in aanbod. Je kunt dus prima uitmikken wat je kooppunt is. Als de teller nu zou dalen, is ongeveer 200K het ideale getal.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:45 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Mij ook niet. Anderzijds zou het me ook niet verbazen als dit aantal zich zou stabiliseren omdat
1) huisverkopers hun woning van de markt afhalen. Verkopen tegen marktprijs is voor mensen met een grote restschuld geen optie.
2) huizen uiteindelijk toch tegen sterk gedaalde marktprijs raken verkocht.
Als het stabiliseert, betekent dat uiteraard niet dat de crisis voorbij is! Er blijven mensen doodgaan, en die woningen zullen op de markt blijven komen. Daarnaast zitten gemeenten met enorme portefeuilles aan bouwkavels en gemeenten hebben geldnood en zullen vroeg of laat eieren voor hun geld moeten kiezen.
Overigens... Het is onwaarschijnlijk, maar STEL dat er over een paar jaar een herstel in de woningmarkt optreedt, dan kan dat woningaanbod van al die mensen die hun woning van de markt halen omdat ze hun restschuld eerst moeten afbetalen, weer eens plots om de markt komen en dat kan het herstel nog jaaaaaaaaaren dempen....
Enfin, de fundateller was lange tijd een aardige indicator. Ik vraag me af of dat zo blijft. Welliicht dat straks de enige zinvolle manier om die te interpreteren wordt: het vergelijken met het niveau van 2007.
Waar is Xeno? En heeft hij de champagne al ontkurkt?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 22:43 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik ruik een itempje voor de Frontpage morgen.
Leuk voor al die mensen die roepen "op lange termijn wordt het toch meer waard"... Na een lange tijd van stijging ver boven de inflatie, volgt logischerwijs een lange tijd van daling. Als 2008-prijzen tot 2030 gaan duren, betekent dat dat iemand die de bank in 2008 een tophypotheek op z'n huis gaf, pas in 2030 weer boven water komt! Maar gelukkig geeft kopen je alle vrijheid en flexibiliteit die je maar kan bedenkenquote:Op donderdag 6 oktober 2011 22:38 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ik denk dat hij zojuist aan zijn tweede traytje Schultenbrau begonnen isquote:Op donderdag 6 oktober 2011 22:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waar is Xeno? En heeft hij de champagne al ontkurkt?
Ik voorzie slechte tijden voor de scheidingsmakelaarquote:Op donderdag 6 oktober 2011 22:52 schreef RemcoDelft het volgende:
Leuk voor al die mensen die roepen "op lange termijn wordt het toch meer waard"... Na een lange tijd van stijging ver boven de inflatie, volgt logischerwijs een lange tijd van daling. Als 2008-prijzen tot 2030 gaan duren, betekent dat dat iemand die de bank in 2008 een tophypotheek op z'n huis gaf, pas in 2030 weer boven water komt! Maar gelukkig geeft kopen je alle vrijheid en flexibiliteit die je maar kan bedenken
Je vergeet bouwrijp maken (vaak is er de verkeerde soort zand aanwezig), riolering, electra en andere draden die daar vaak ook van betaald worden.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat is sowieso al dubieus: elke andere woonwijk die opnieuw wordt ingericht (of het wegdek vervangen) wordt ook uit "de grote pot" van de gemeente betaald. Maar zelfs als dat zo is, wat heb je per huis nou aan infrastructuur? 50 vierkante meter incl. een veel te kleine parkeerplaats? Wat kan dat nou kosten aan lomp machinaal steentjes leggen en aantrillen?
[ afbeelding ]
Oftewel het wordt uitsluitend als excuus gebruikt, meer niet, en heel veel mensen trappen er in. Ik verbaas me er met name over dat gemeenten er niet/nauwelijks op concurreren: waarom is er niet een gemeente in Nederland die simpelweg voor de helft van de prijs (zeg 50.000 euro minder per nieuw huis!) 10 keer zoveel grond een bouwvergunning geeft?
Feit blijft dat dat principieel niet duurder hoeft te zijn dan in de omringende landen. En als het in Duitsland voor 70 euro per vierkante meter kan, kan dat hier dus ook. Alles erboven is "voor de grote pot".quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je vergeet bouwrijp maken (vaak is er de verkeerde soort zand aanwezig), riolering, electra en andere draden die daar vaak ook van betaald worden.
En dan nog groenvoorzieningen en dergelijke, het plaatsen van een boom kost bakken met geld.
Plus idd er wordt een deel meegenomen voor de toekomst (de grote hoop zoals jij het noemt).
Ik bestrijd niet dat ze niet te veel vragen ik zeg echter dat er toch ook behoorlijke kosten aan vast zitten.
(Volgens de kengetallen kost een eenvoudige parkeerplaats incl lantaarnpaal en afwatering zo'n ¤100 per m˛)
We hebben natuurlijk hier wel de unieke situatie dat er veel infrastructuur nodig is om uberhaupt droge voeten te houden. Plus verschillen in grondkwaliteit.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 11:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Feit blijft dat dat principieel niet duurder hoeft te zijn dan in de omringende landen. En als het in Duitsland voor 70 euro per vierkante meter kan, kan dat hier dus ook. Alles erboven is "voor de grote pot".
Het probleem met "belasting betalen via grond" is dat een zeer klein deel van de mensen voor een zeer groot deel van de belastingen moet opdraaien.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 11:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
We hebben natuurlijk hier wel de unieke situatie dat er veel infrastructuur nodig is om uberhaupt droge voeten te houden. Plus verschillen in grondkwaliteit.
En linksom of rechtsom er moet toch betaald worden of dat nu via grondprijzen of via belastingen is. Overigens wordt de grondprijs vaak residueel bepaald.
Je bedoelt dat er veel bureaucratie is, waardoor er enorm veel rapporten gemaakt moeten worden met de bijbehorende overhead geneuzelquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 11:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
We hebben natuurlijk hier wel de unieke situatie dat er veel infrastructuur nodig is om uberhaupt droge voeten te houden. Plus verschillen in grondkwaliteit.
En linksom of rechtsom er moet toch betaald worden of dat nu via grondprijzen of via belastingen is. Overigens wordt de grondprijs vaak residueel bepaald.
Je weet toch niet hoeveel later? Dit kan nog jaaaaaren voortudren, omdat mensen die nu hun woning van de markt afhalen, wel doorgaan met het afbetalen van die enorme hypotheekschuld. Straks kunnen zij dus lager zakken met minder restschuld, en dan wordt het mogelijk dat zij hun woning opnieuw ter verkoop aanbieden.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 22:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
De bodem in prijs komt later dan de top in aanbod. Je kunt dus prima uitmikken wat je kooppunt is. Als de teller nu zou dalen, is ongeveer 200K het ideale getal.
Ik vraag me af of dit relevant is. De situatie WAS dat gemeenten winst maakten op kavels. De situatie IS dat gemeenten verlies maakten op kavels.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 11:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het probleem met "belasting betalen via grond" is dat een zeer klein deel van de mensen voor een zeer groot deel van de belastingen moet opdraaien.
Om droge voeten te houden maakt het niet uit of er 100.000 huizen meer of minder in een polder staan.
Dat valt nog wel mee ondanks gemauw is de NLse ambtenarij in vergelijking met andere (Europese) landen best wel efficiënt. En nee ik ben geen ambtenaar.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 13:28 schreef antfukker het volgende:
[..]
Je bedoelt dat er veel bureaucratie is, waardoor er enorm veel rapporten gemaakt moeten worden met de bijbehorende overhead geneuzel.
Ze maken wellicht minder winst, ik geloof niet dat ze verlies maken. Wel dat ze verkoopwinst alvast in de begroting hadden zitten...quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 13:44 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dit relevant is. De situatie WAS dat gemeenten winst maakten op kavels. De situatie IS dat gemeenten verlies maakten op kavels.
Kosten qua wat? Bouwkosten? Er zijn genoeg (met name Duitse) websites waar je ze zo uit de catalogus kan uitzoeken. En daar maken ze gewoon winst op.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:07 schreef sorcees het volgende:
Wat zou zo een 100m2 twee onder een kap nieuwbouwhuis nu ECHT kosten?
Gevalletje voor de rekenkamer?
Plus kosten van de grond enzo..quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Kosten qua wat? Bouwkosten? Er zijn genoeg (met name Duitse) websites waar je ze zo uit de catalogus kan uitzoeken. En daar maken ze gewoon winst op.
http://statline.cbs.nl/St(...)nl&PA=70769ned&LA=nl geeft gemiddelde bouwkosten, wellicht kan je daar verderzoeken naar meer specifieke woningen.
Buiten de grondprijs weet ik dat er op dit moment verschillende aannemers zijn die minder dan werkelijke kosten rekenen om hun toko maar overeind te houden. De marge zit 'm in utiliteitsbouw, woningbouw levert bijna niks meer op en wordt voornamelijk gedaan om mensen aan het werk te houden.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:07 schreef sorcees het volgende:
Wat zou zo een 100m2 twee onder een kap nieuwbouwhuis nu ECHT kosten?
Gevalletje voor de rekenkamer?
Dus een woning van 2 ton, bestaat voor 160K uit de aanschaf van de grond en die overige 40K is voldoende voor het aanleggen van de fundering, het neerzetten van de woning, bestrating, aanleggen nutsvoorzieningen enz. enz.?quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 12:55 schreef michaelmoore het volgende:
momenteel is de grond 80% van de totale kosten, een subsidiekoe heeft meer grond dan een heel gezin en nog gratis ook
Dat bedoel ik, waar zijn de werkelijke getallen te vinden, en de marrges die erop gezet worden?quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 17:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dus een woning van 2 ton, bestaat voor 160K uit de aanschaf van de grond en die overige 40K is voldoende voor het aanleggen van de fundering, het neerzetten van de woning, bestrating, aanleggen nutsvoorzieningen enz. enz.?
Neh...
Nergens denk ik. En als je al een indicatie kunt vinden is dat altijd casco, dus je keuken, badkamer enz komt er nog bij, de bestrating, de tuin, en het laten aanleggen/aansluiten van gas, water, elektra, coax en tel.kabel enz. enz.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 17:25 schreef sorcees het volgende:
Dat bedoel ik, waar zijn de werkelijke getallen te vinden, en de marrges die erop gezet worden?
Veel huizen zijn te koop en (of!) te huur, dat telt dubbel.quote:Op zondag 9 oktober 2011 13:48 schreef Terrorizer het volgende:
253.545 huizen te koop
57.522 huizen te huur
Dat laatste stijgt dus ook.
Klopt, daar ga ik (weer) gebruik van maken. Huur nu ook van iemand die probeert zijn huis te verkopen. Al bijna 2 jaar nu. Is goedkoper dan particuliere huur (want jaarcontract of andere regeling)quote:Op zondag 9 oktober 2011 15:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Veel huizen zijn te koop en (of!) te huur, dat telt dubbel.
Extreem nuttige link. Bedankt! Dus per m3 zo'n 260 euro... Hoogte zo'n 2.5 meter, dus pak 'm beet 650 euro/m2 bouwkosten. Huisje met 100 vierkante meter zou dus voor 65k gebouwd kunnen worden. Da's niet veel.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Kosten qua wat? Bouwkosten? Er zijn genoeg (met name Duitse) websites waar je ze zo uit de catalogus kan uitzoeken. En daar maken ze gewoon winst op.
http://statline.cbs.nl/St(...)nl&PA=70769ned&LA=nl geeft gemiddelde bouwkosten, wellicht kan je daar verderzoeken naar meer specifieke woningen.
Klopt, de bouwtechnieken/materialen zijn allemaal vrij goedkoop, en worden ook langzaam steeds goedkoper.quote:Op maandag 10 oktober 2011 10:07 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Extreem nuttige link. Bedankt! Dus per m3 zo'n 260 euro... Hoogte zo'n 2.5 meter, dus pak 'm beet 650 euro/m2 bouwkosten. Huisje met 100 vierkante meter zou dus voor 65k gebouwd kunnen worden. Da's niet veel.
De meeste kosten zitten ook in de grond, dus er valt voor gemeenten nog zat te verdienenquote:Op maandag 10 oktober 2011 10:07 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Extreem nuttige link. Bedankt! Dus per m3 zo'n 260 euro... Hoogte zo'n 2.5 meter, dus pak 'm beet 650 euro/m2 bouwkosten. Huisje met 100 vierkante meter zou dus voor 65k gebouwd kunnen worden. Da's niet veel.
heb ik mijn dochter ook aangeraden, is wel tijdelijk omdat je eruit moet als het verkocht wordt, maar goedkoop, maar je moet ook de tuin doen en het is een soort bewaking.quote:Op maandag 10 oktober 2011 09:31 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Klopt, daar ga ik (weer) gebruik van maken. Huur nu ook van iemand die probeert zijn huis te verkopen. Al bijna 2 jaar nu. Is goedkoper dan particuliere huur (want jaarcontract of andere regeling)
Volledig afhankelijk van hoe je wilt bouwen. Natuurlijk kan het goedkoopquote:Op maandag 10 oktober 2011 10:07 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |