Dat dusquote:Op vrijdag 16 september 2011 11:10 schreef Casos het volgende:
Dat ding is sinds 7-09-1898 in gebruik en nu vallen we (naja, iemand) daarover?
Zo was het ook met die discussie over de naam negerzoenenquote:Op vrijdag 16 september 2011 11:13 schreef Appelknaller het volgende:
Wel grappig dat het geen eens negers zijn die hier over zeuren.
Waxinelichthouderafweergeschut.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:14 schreef Beardy het volgende:
Neem gewoon een nieuwe gouden koets, met de volgende extra's;
- ABS
- GPS
- electronisch blinderende ramen (zoals het zonnedak van mijn Maybach heeft)
- waxinelichthouderafweerinstallatie
- rolstoellift (hee Bea wordt een daggie ouder)
- veiligheidsriemen voor de koetsier en de inzittenden
- kogelvrij glas en constructie
Oke top. Dus als we dit doen mogen die negers niet meer klagen!quote:maar zo zou Nederland wel in het reine komen met het verleden.
De Sovjet-tijden herleven.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:18 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Oproepen tot geschiedsvervalsing. Chique.
quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:10 schreef Casos het volgende:
Dat ding is sinds 7-09-1898 in gebruik en nu vallen we (naja, iemand) daarover?
Het zijn echt ontzettend vaak rijke, blanke mensen die hier over miepen. Iets met schuldgevoel enzoquote:Op vrijdag 16 september 2011 11:13 schreef Appelknaller het volgende:
Wel grappig dat het geen eens negers zijn die hier over zeuren.
Mariko gewoon overschilderen - een pot groene verf lijkt me wel wat.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:25 schreef Wokkel het volgende:
Mariko Peters herinnert mij aan een gruwelijk verhaal in de binnenlanden van Afghanistan. Het doet me denken aan de tijd waarin ambtenaren dachten dat integriteitsregels niet voor hun golden.
En de partij voor de dieren natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:29 schreef waht het volgende:
Trouwens, nu we het hier toch over hebben. Kijk eens goed naar het wapen van Nederland:
http://upload.wikimedia.o(...)Netherlands_-_02.svg
Ik vind het echt niet kunnen dat leeuwen op een dergelijk perverse wijze worden afgebeeld. Willen we ooit in het reine geraken met onze dierenbroeders moeten we dit veranderen. Zet er een aantal roomblanke Nederlanders voor in de plaats, dan krijgen we ook de goedkeuring van de SP en GL.
Och uiteraard, hoe heb ik die kunnen vergeten.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:30 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
En de partij voor de dieren natuurlijk.
Ze hebben het piemeltje al gecensureerd in de nieuwe huisstijl.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:29 schreef waht het volgende:
Trouwens, nu we het hier toch over hebben. Kijk eens goed naar het wapen van Nederland:
Ik vind het echt niet kunnen dat leeuwen op een dergelijk perverse wijze worden afgebeeld. Willen we ooit in het reine geraken met onze dierenbroeders moeten we dit veranderen. Zet er een aantal roomblanke Nederlanders voor in de plaats, dan krijgen we ook de goedkeuring van de SP en GL.
Mariko Peter op haar manke, blinde, half verbrande morele pony.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:15 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Mariko Peters (GL). Het corupte kamerlid van Groen Links met het ethisch besef van een borrelnoot wil gaan bepalen wat ethisch verantwoord is? Dacht het niet.
White guilt.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:23 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Het zijn echt ontzettend vaak rijke, blanke mensen die hier over miepen. Iets met schuldgevoel enzo
En de PvdA was in de jaren 70 goede vrienden met de SED in de DDR.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Heeft de SP al excuus aangeboden voor het steunen van Mao?
quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:33 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Mariko Peter op haar manke, blinde, half verbrande morele pony.
Van wie? Ik heb er nooit iemand over horen klagen. Misschien moeten de heer Van Bommel en mevrouw Peters eens stoppen met voor andere mensen denken.quote:De tekening met halfnaakte zwarte mannen en vrouwen die hun rijkdommen aanbieden aan het koningshuis roept “grote weerstand op
Nee dat was een marketingstunt. Ik dacht dat iedereen dat ondertussen wel wist.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:16 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Zo was het ook met die discussie over de naam negerzoenen
Dus het verwijderen van het woord neger uit de merknaam was puur voor commerciele doeleinden?quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:46 schreef Piye het volgende:
[..]
Nee dat was een marketingstunt. Ik dacht dat iedereen dat ondertussen wel wist.
Zo op het eerste oog komen die pakketten niet boven de 20 kilo uit. Dat moet ook wel anders had de ARBO eerder al aan de bel getrokken.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:36 schreef Specularium het volgende:
[ afbeelding ]
Als we nu gewoon zeggen dat ze bij Convoi werken?
Ja, maar het was niet erg effectief.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:53 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dus het verwijderen van het woord neger uit de merknaam was puur voor commerciele doeleinden?
Dit. Next.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:15 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Mariko Peters (GL). Het corupte kamerlid van Groen Links met het ethisch besef van een borrelnoot wil gaan bepalen wat ethisch verantwoord is? Dacht het niet.
Beter nog: Laten we genocide toepassen op nazaten van plantagehouders. Eigenlijk gewoon alle blanken uitroeien, nog beter!quote:Op vrijdag 16 september 2011 12:28 schreef TweeGrolsch het volgende:
Laten we anders de helft van het rijksmuseum ook overschilderen.
Dat zijn indo's volgens mij.quote:Op vrijdag 16 september 2011 12:48 schreef RM-rf het volgende:
[ afbeelding ]
waarom hebben al die buitenlanders eigenlijk hoofdoekjes op ?
Precies, niet alleen blanken hadden slaven.quote:Op vrijdag 16 september 2011 12:53 schreef _The_General_ het volgende:
Zie hier de locale heerser. Misschien wel de baas van deze "slaven"...
[ afbeelding ]
en dan nog zo'n blanke vrouw die ook een doek over dr hoofd heeft en die een of andere haatbaard-Imam aan de arm terughoud ....quote:
Dit.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:18 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Oproepen tot geschiedsvervalsing. Chique.
Heb je de Nederlandse leeuw gezien? Die 7 pijlen staan voor de Zeven Provinciën, de Republiek dus, en als de Prinsenvlag al niet mag dan is deze verwijzing in ons wapen natuurlijk ook niet goed te pratenquote:Op vrijdag 16 september 2011 11:29 schreef waht het volgende:
Volgens mij is de Prinsenvlag om een andere reden omstreden ...quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:56 schreef Clan het volgende:
[..]
Heb je de Nederlandse leeuw gezien? Die 7 pijlen staan voor de Zeven Provinciën, de Republiek dus, en als de Prinsenvlag al niet mag dan is deze verwijzing in ons wapen natuurlijk ook niet goed te praten
Ik ben het met je eens, dit is nutteloze symboolpolitiek. Er moeten eens spijkers met koppen worden geslagen. Schaf het geld af, verbied godsdienst, voer een planeconomie in.quote:Op vrijdag 16 september 2011 12:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
Mensen hou toch eens op met die onzin. Van de week moest ook al het beeld van Coen in Hoorn weg, nu deze nonsens weer. Nutteloze symboolpolitiek.
Jazeker. We trekken het boetekleed aan voor de komende honderd jaar. Dan zal alles goed zijn.quote:Op vrijdag 16 september 2011 15:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Kunnen we ons gewoon niet afschaffen? Als blanke bevolking?
Dat zijn geen negerts!!! Dat zijn Indiers!!quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:36 schreef Specularium het volgende:
[ afbeelding ]
Als we nu gewoon zeggen dat ze bij Convoi werken?
neej joh, dan zouden we ons als blanken zwart moeten verven en dan ben je een "Blackface" en dat is weer beledigend voor negers, en dat mag je dus weer niet doen....quote:Op vrijdag 16 september 2011 15:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Kunnen we ons gewoon niet afschaffen? Als blanke bevolking?
Oneens.quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:29 schreef Mwanatabu het volgende:
Die panelen horen thuis in een museum. Het beeldt een stuk geschiedenis uit. Het van de koets afhalen is geen geschiedvervalsing of censuur maar een aanpassing naar wat nu gangbaar is. Het geeft anno nu geen pas om een vorstin rond te paraderen in een rijtuig met afbeeldingen van uitgebuite, halfnaakte zwartjes.
Ik ben dus het best eens met het punt van Groen Links. En ja, er zijn belangrijkere dingen die veeeel urgenter en erger zijn, maar dat vlakt niet uit dat het beelden zijn die door de lens van nu bekeken vrij walgelijk zijn en waar je niet mee geassocieerd moet willen worden als staatshoofd.
Maar goed, ik denk dan ook dat het idee van adel op zich en een koningshuis in het bijzonder achterhaald en walgelijk is. Da's nog een stapje verder.
Waarom zou je het moeten aanpassen naar 'wat nu gangbaar is'? Waarom zou je het in een museum verstoppen en de mensen deze mooie kunstuiting onthouden? Dat ding is net 100 jaar oud, in die tijd waren slaven ook al geschiedenis op een paar uitwassen na.quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:29 schreef Mwanatabu het volgende:
Die panelen horen thuis in een museum. Het beeldt een stuk geschiedenis uit. Het van de koets afhalen is geen geschiedvervalsing of censuur maar een aanpassing naar wat nu gangbaar is. Het geeft anno nu geen pas om een vorstin rond te paraderen in een rijtuig met afbeeldingen van uitgebuite, halfnaakte zwartjes.
Ik ben dus het best eens met het punt van Groen Links. En ja, er zijn belangrijkere dingen die veeeel urgenter en erger zijn, maar dat vlakt niet uit dat het beelden zijn die door de lens van nu bekeken vrij walgelijk zijn en waar je niet mee geassocieerd moet willen worden als staatshoofd.
Maar goed, ik denk dan ook dat het idee van adel op zich en een koningshuis in het bijzonder achterhaald en walgelijk is. Da's nog een stapje verder.
En terecht. Ik vind blote pikken trouwens geen enkel probleem, heb geen probleem met naakt. Een naakt beeld heeft niks te maken met een wereldbeeld waarin bepaalde mensen minder zijn dan anderen en dus geen zelfbeschikking mogen hebben.quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Onzin, mwanatabu, onzin. In een museum stoppen betekend niets meer en niets minder dat het wegstoppen zodat niemand het meer kan zien omdat je er voor schaamt. Die panelen horen aan die koets als de pikken aan romeinse en griekse beelden.
Sinds wanneer is Indonesië ook alweer onafhankelijk? Minder lang dan dat die panelen erop zitten dus. En slavernij of een volk geen zelfbeschikking gunnen en de grondstoffen ervan voor het eigen gewin gebruiken gebeurde uit hetzelfde principe dus ja, ze zijn gedateerd.quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:39 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Waarom zou je het moeten aanpassen naar 'wat nu gangbaar is'? Waarom zou je het in een museum verstoppen en de mensen deze mooie kunstuiting onthouden? Dat ding is net 100 jaar oud, in die tijd waren slaven ook al geschiedenis op een paar uitwassen na.
Laat het lekker zitten, geschiedenis moet je laten zien aan mensen en zeker niet verstoppen.
Vandaar dat ik uitwassen zei. Maar goed, geschiedenis is soms iets om trots op te zijn en soms iets waar je niet trots op hoeft te zijn. Het is niet aan ons om de minder leuke zaken te gaan verstoppen opdat ze vergeten worden.quote:Op vrijdag 16 september 2011 17:02 schreef Mwanatabu het volgende:
Sinds wanneer is Indonesië ook alweer onafhankelijk? Minder lang dan dat die panelen erop zitten dus. En slavernij of een volk geen zelfbeschikking gunnen en de grondstoffen ervan voor het eigen gewin gebruiken gebeurde uit hetzelfde principe dus ja, ze zijn gedateerd.
Je snapt het punt niet wat ik maak, of je wilt het niet snappen. Het verwijderen van die panelen is hetzelfde als piemel afhakken van romeinse en griekse beelden en het verwijderen van masturberende farao's van egyptische tempels. Of het opblazen van buddahbeelden. Het is niet willen accepteren dat dit in het verleden zo was.quote:Op vrijdag 16 september 2011 17:02 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
En terecht. Ik vind blote pikken trouwens geen enkel probleem, heb geen probleem met naakt. Een naakt beeld heeft niks te maken met een wereldbeeld waarin bepaalde mensen minder zijn dan anderen en dus geen zelfbeschikking mogen hebben.
[..]
Indonesië is niet onafhankelijk, het is een dictatuur van Java, dus die vlieger gaat niet opquote:Op vrijdag 16 september 2011 17:02 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
En terecht. Ik vind blote pikken trouwens geen enkel probleem, heb geen probleem met naakt. Een naakt beeld heeft niks te maken met een wereldbeeld waarin bepaalde mensen minder zijn dan anderen en dus geen zelfbeschikking mogen hebben.
[..]
Sinds wanneer is Indonesië ook alweer onafhankelijk? Minder lang dan dat die panelen erop zitten dus. En slavernij of een volk geen zelfbeschikking gunnen en de grondstoffen ervan voor het eigen gewin gebruiken gebeurde uit hetzelfde principe dus ja, ze zijn gedateerd.
Whehe, gewoon inkleuren inderdaad. Het zijn gewoon een stel Polen die prima werk leveren.quote:Op vrijdag 16 september 2011 17:12 schreef Prosac het volgende:
Hadden we deze heisa ook gehad als er een paneel op had gestaan van blanken die de zwaar onderbetaalde havenarbeiders moesten voorstellen uit die tijd? Daar lijken ze ook wel wat op namelijk.
Maak de indo's blank, opgelost.
Het waren voornamelijk Indonesiërs en Chinezen etc Indo's vielen al gelang de erkenning onder Europeanen en/of de Inheemsenquote:Op vrijdag 16 september 2011 17:12 schreef Prosac het volgende:
Hadden we deze heisa ook gehad als er een paneel op had gestaan van blanken die de zwaar onderbetaalde havenarbeiders moesten voorstellen uit die tijd? Daar lijken ze ook wel wat op namelijk.
Maak de indo's blank, opgelost.
Daar ben ik het helemaal mee eens, hypocriet zo zijn om dat te ontkennen.quote:Op vrijdag 16 september 2011 17:17 schreef Pietverdriet het volgende:
En, laten we eerlijk zijn, het idee dat we tegenwoordig heel anders omgaan met de derde wereld is onzin, dus eigenlijk is het nog steeds een eerlijke afbeelding. Dat is een veel belangrijker issue dan die schildering.
http://www.powned.tv/nieu(...)lijven_op_koets.htmlquote:Het pleidooi om een paneel van de Gouden Koets te verwijderen dat verwijst naar het slavernijverleden is 'bizar'. Premier Mark Rutte kan zich absoluut niet vinden in de plannen van Kamerleden Mariko Peters van GroenLinks en Harry van Bommel van SP.
Rutte is niet voor 'het herschrijven van de geschiedenis door de Gouden Koets te vernielen'. Van Bommel en Peters hadden ervoor gepleit het paneel 'Hulde der Koloniën' van de koets te slopen. Daarop is te zien hoe een groep halfnaakte zwarte mannen en vrouwen rijkdommen aanbiedt aan het koningshuis. Wat Rutte betreft verandert er niets. "Ik vind het een prachtige Gouden Koets."
"In de koloniale tijd en de nadagen van de slavernij leek een dergelijke afbeelding heel gewoon. Nu herinnert het ons aan een gruwelijke periode in de Nederlandse geschiedenis", schreven de Kamerleden vanmorgen in een opiniestuk in nrc.next.
Van beide was trouwens op het moment dat de afbeeldingen tot stand kwamen officieel geen sprake meer: dit was de tijd van de "ethische politiek", waarin Indië op termijn voor zelfbestuur moest worden klaargestoomd. Vandaar ook:quote:Op vrijdag 16 september 2011 17:02 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
quote:Ter rechterzijde een Indisch vorst met gevolg eerbiedig hulde brengende en Zonen des lands die geschenken aanbieden. De Bescherming en Vrijmaking van den Inlander, het Indisch Leger en de Marine.
http://kranten.kb.nl/view(...)peg21%3Ap006%3Aa0127
Het geeft idd mooi het corrupte pyramidespel weer dat het kolonialisme was. De koningin (capo di tutti capi) met haar inheemse zetbazen (de capi), die voor haar de inheemsen onderdrukken. Moet ineens ook denken aan de koffertjes met geld die afgeleverd werden bij Chirac en Sarkozy door de dictators van voormalige Franse koloniën.quote:Op vrijdag 16 september 2011 12:53 schreef _The_General_ het volgende:
Zie hier de locale heerser. Misschien wel de baas van deze "slaven"...
[ afbeelding ]
Ze hoopt natuurlijk gewoon dat we dan niet meer aan haar denken.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:15 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Op de koets hoort het, het goud van indie...quote:Op vrijdag 16 september 2011 17:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het geeft idd mooi het corrupte pyramidespel weer dat het kolonialisme was. De koningin (capo di tutti capi) met haar inheemse zetbazen (de capi), die voor haar de inheemsen onderdrukken. Moet ineens ook denken aan de koffertjes met geld die afgeleverd werden bij Chirac en Sarkozy door de dictators van voormalige Franse koloniën.
Zo'n afbeelding staat mooi in een geschiedenisboek of op een paneel in het Rijksmuseum. En dan met uitleg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |