abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101963728
Ik ben sinds 2 jaar in het bezit van een mazda 323 uit 1995. Een prima auto; betrouwbaar, weinig problemen mee gehad enzo. Echter zit er een minpuntje aan, een groot minpunt... hij slurpt benzine alsof het niks is. In het begin was dit niet zo'n probleem omdat ik niet zoveel reed, echter tegenwoordig zit ik zo tegen de 500 kilometer per week aan en begint het met de huidige (nog altijd stijgende) benzineprijzen echt te duur te worden... ik tank zo ongeveer 5 keer per maand en elke keer zit er al gauw voor 60-70 euro benzine in. Met een volle tank rij ik slechts 300 tot maximaal 450 kilometer (waar dit enorme verschil trouwens vandaan komt weet ik ook niet).

Nu zit ik er dus over na te denken om een auto aan te schaffen die een stuk zuiniger is dan deze, maar ik weet dus niet welke merken nou lekker zuinig zijn. Een nieuwe auto zou het leukste zijn maar dat kan ik natuurlijk niet betalen... ben maar een arme student :P
Het liefst heb ik een auto die 2 keer of zelfs 3 keer zo zuinig is met de benzine dan mijn huidige, maar ik weet niet of dat haalbaar is met mijn budget (ong. 2500 euro).
Any ideas? :)
  donderdag 15 september 2011 @ 00:28:34 #2
91182 Sealnova
Get your Smokey on!
pi_101963848
Het merk Saab is denk ik wel redelijk goedkoop, alleen krijg je er wel veel schulden bij.
pi_101963902
kssht

[ Bericht 85% gewijzigd door blup op 15-09-2011 00:33:40 (ga weg als je niets nuttigs weet te melden.) ]
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_101963911
Welke merken zuinig zijn :? Ik zou een zuinige auto zoeken, ipv een zuinig merk, grote kans dat die op de verkeerde dingen hebben bezuinigd.
pi_101963949
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 00:30 schreef Dennis101 het volgende:
Welke merken zuinig zijn :? Ik zou een zuinige auto zoeken, ipv een zuinig merk, grote kans dat die op de verkeerde dingen hebben bezuinigd.
Toyota's
pi_101963973
Jaja leuk allemaal, ook nog serieuze reacties? :P
pi_101963988
quote:
14s.gif Op donderdag 15 september 2011 00:32 schreef GlenSpey het volgende:
Jaja leuk allemaal, ook nog serieuze reacties? :P
Ja, je moet je focussen op een bepaalde auto in plaats van een bepaald merk. Via autoweek.nl kan je wel redelijk snel uitzoeken wat een zuinige auto is.
pi_101964019
:O je rechtervoet.
quote:
14s.gif Op donderdag 15 september 2011 00:32 schreef GlenSpey het volgende:
Jaja leuk allemaal, ook nog serieuze reacties? :P
Nee, omdat er geen auto bestaat die 2x zo zuinig rijd :+
Auto's zijn duur kosten veel benzine reken is uit wat je verbruik is van plaats wat los gegooi met getallen
  donderdag 15 september 2011 @ 00:35:05 #9
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_101964071
Auto's die dubbel zo zuinig zijn bestaan, maar dat ga je nooit redden met dat budget.
Lupo 3L bijvoorbeeld doet 1 op 37 bubo, maar daardoor is hij ook absurd duur als occasion.
pi_101964180
Japanners.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_101964193
http://www.autotrader.nl/(...)?zoekopdracht=toyota|prijs-tot-3000|sorteer-op-prijsvolgorde-en-prijs-aflopend

Zoiets?
pi_101964194
Om de drie weken even je bandenspanning controleren, wanneer je proppen in 1 van je banden hebt om de week, dat kan wel wat schelen op het benzine verbruik.
Verder helpt wel om 50 in 4 te rijden, en geen 60 in de stad.

Dat scheelt rustig 75 tot 100 km op een tank
En toch! Blijf je maar klikken!
pi_101964235
Wat ben ik blij dat ik geen auto meer heb.
Ik fiets dagelijks langs een tankstation en ik zie de benzineprijzen dan kan mijn dag niet meer stuk.
pi_101964297
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 00:39 schreef pjay het volgende:
Om de drie weken even je bandenspanning controleren, wanneer je proppen in 1 van je banden hebt om de week, dat kan wel wat schelen op het benzine verbruik.
Verder helpt wel om 50 in 4 te rijden, en geen 60 in de stad.

Dat scheelt rustig 75 tot 100 km op een tank
Dat lijkt me erg overdreven als je alleen op deze 2 punten let (zeker als je veel snelweg kilometers maakt). In mijn geval zou dat een besparing van ongeveer 15% betekenen.
pi_101964302
Kia
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_101964303
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 00:39 schreef pjay het volgende:
Om de drie weken even je bandenspanning controleren, wanneer je proppen in 1 van je banden hebt om de week, dat kan wel wat schelen op het benzine verbruik.
Verder helpt wel om 50 in 4 te rijden, en geen 60 in de stad.

Dat scheelt rustig 75 tot 100 km op een tank
Ik rij 50 in zn 5 :@ mijn auto haalt dat makkelijk. Helaas is dat volgens mij ook een beetje het probleem, want als ik dan wat harder rij zit ie ook vrij snel hoog in de toeren... die ook nooit omlaag gaan als ik het gas even loslaat.. weet alleen niet of dat laatste normaal is of niet.
pi_101964322
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 00:44 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ik rij 50 in zn 5 :@ mijn auto haalt dat makkelijk. Helaas is dat volgens mij ook een beetje het probleem, want als ik dan wat harder rij zit ie ook vrij snel hoog in de toeren... die ook nooit omlaag gaan als ik het gas even loslaat.. weet alleen niet of dat laatste normaal is of niet.
Volgens mij is dat ook niet goed, aangezien je dan de motor te 'lui' maakt.

Kan totale onzin zijn, maar is van horen zeggen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 15 september 2011 @ 01:02:35 #18
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_101964779
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 00:33 schreef practics het volgende:
:O je rechtervoet.

[..]

Nee, omdat er geen auto bestaat die 2x zo zuinig rijd :+
Auto's zijn duur kosten veel benzine reken is uit wat je verbruik is van plaats wat los gegooi met getallen
EENS! Het is EENS!
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 00:39 schreef pjay het volgende:
Om de drie weken even je bandenspanning controleren, wanneer je proppen in 1 van je banden hebt om de week, dat kan wel wat schelen op het benzine verbruik.
Verder helpt wel om 50 in 4 te rijden, en geen 60 in de stad.

Dat scheelt rustig 75 tot 100 km op een tank
50 in zn 4? Komop, dat rijd toch niet fijn?
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 00:44 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ik rij 50 in zn 5 :@ mijn auto haalt dat makkelijk. Helaas is dat volgens mij ook een beetje het probleem, want als ik dan wat harder rij zit ie ook vrij snel hoog in de toeren... die ook nooit omlaag gaan als ik het gas even loslaat.. weet alleen niet of dat laatste normaal is of niet.
In z'n 5? Voel eens aan je voorhoofd?

Goed, genoeg geklaag.

Probeer eens om je airco uit te zetten (als je die hebt). Verder, wat voor rijstijl heb je? Rij je altijd vol in toeren? Veel gas geven en remmen? Korte ritjes? Verder, ik zou met deze cijfers eens langs een garage gaan. Klinkt niet goed.

Zoek je iets nieuws en zuinigs? Mijn zusje rijd een Aygo, met gemak 1 op 18 á 20. Mijn moeder een Fox, doet hetzelfde.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_101965006
Bij 50 in zijn 4 draai ik rond de 2000 toeren, dan heeft mijn auto meer dan genoeg kracht om soepel op te trekken. 50 in zijn 5 doe ik alleen als ik constant kan rijden, want als je moet remmen naar de 40 en dan weer op moet trekken vind die dat niet fijn nee.
  donderdag 15 september 2011 @ 01:15:02 #20
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_101965029
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 01:13 schreef Dennis101 het volgende:
Bij 50 in zijn 4 draai ik rond de 2000 toeren, dan heeft mijn auto meer dan genoeg kracht om soepel op te trekken. 50 in zijn 5 doe ik alleen als ik constant kan rijden, want als je moet remmen naar de 40 en dan weer op moet trekken vind die dat niet fijn nee.
Welke auto en welke brandstof?
UI Made bij VanilleKwark.
pi_101965054
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 01:15 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Welke auto en welke brandstof?
Clio 1.6 (110pk, nm weet ik niet) op benzine uit 2003.
pi_101965075
Benzine uit 2003? Tering, dan rij je inderdaad zuinig.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_101965083
Mercedes c klasse nieuw, rijd wel lekker en zuinig.
Zeg gewoon tegen die dealer dat je student bent dan krijg je wel studenten korting hoor ;)
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_101965101
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 01:17 schreef Caland het volgende:
Benzine uit 2003? Tering, dan rij je inderdaad zuinig.
Als ik 50 in zijn 5 rijd wel ja, mijn gemiddelde verbruik ligt echter 1:14.
  donderdag 15 september 2011 @ 01:18:19 #25
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_101965109
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 01:16 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Clio 1.6 (110pk, nm weet ik niet) op benzine uit 2003.
Kijk ik rij een 3 jaar jongere Corsa met een 1.2. Misschien verklaart dat waarom ik niet 50 in z'n 5 kan en wil rijden.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_101965128
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 01:18 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Kijk ik rij een 3 jaar jongere Corsa met een 1.2. Misschien verklaart dat waarom ik niet 50 in z'n 5 kan en wil rijden.
Dat verklaard inderdaad heel veel.
  donderdag 15 september 2011 @ 01:21:06 #27
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_101965166
Komt bij dat ik gewoon graag een beetje toeren hou om gas te kunnen geven als het nodig is. En of ik nou 1:13 rij of 1:15 dat maakt me niet heel veel uit. Als het verschil nou 1:10 tegenover 1:18 was dan wel. Rij ik ook niet genoeg kilometers voor. Misschien als ik 700 km per week zou rijden. Rij nu echter iets van 200 km per week.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_101965349
ik rijd 8,5 op 100km of 9.1 op 100km ;)
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_101965408
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 01:17 schreef Caland het volgende:
Benzine uit 2003? Tering, dan rij je inderdaad zuinig.
Whehe
everybody's got something to hide, except me and my monkey
pi_101965933
quote:
6s.gif Op donderdag 15 september 2011 01:02 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

EENS! Het is EENS!

[..]

50 in zn 4? Komop, dat rijd toch niet fijn?

[..]

In z'n 5? Voel eens aan je voorhoofd?

Goed, genoeg geklaag.

Probeer eens om je airco uit te zetten (als je die hebt). Verder, wat voor rijstijl heb je? Rij je altijd vol in toeren? Veel gas geven en remmen? Korte ritjes? Verder, ik zou met deze cijfers eens langs een garage gaan. Klinkt niet goed.

Zoek je iets nieuws en zuinigs? Mijn zusje rijd een Aygo, met gemak 1 op 18 á 20. Mijn moeder een Fox, doet hetzelfde.
Schreeuwen doe maar tegen je moeder brull aap. :o
pi_101965974
Heb je ook al berekend hoeveel km je verder bent eer je de kosten van een andere auto eruit hebt??
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 15 september 2011 @ 04:08:01 #32
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_101966026
Een Honda Civic met 1.5 VTEC-E motor. Dat is praktisch de enige (benzine) auto binnen je budget die verdraaid zuinig is zonder een sloom boodschappenkarretje te zijn.

http://www.autowereld.nl/(...)1963377/details.html

Ding haalt met rustig rijden makkelijk 1 op 17 en is net zo betrouwbaar als je Mazda.

Overigens moet je je wel bedenken dat het geld dat je nu in een andere auto steekt, ook in benzine had kunnen worden geïnvesteerd. Die 323 gaat je nog hooguit 600 euro opleveren, dus moet je zo'n 2000 euro terugverdienen puur vanuit de winst in zuinigheid voordat het je ook maar iets oplevert. Dat kan nog best een tijdje duren.

Nou ja, gratis 'winst' is gelukkig sowieso dat dit model iets moderner is én in dit geval voorzien is van airco en airbags. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Kriegel op 15-09-2011 16:13:00 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  donderdag 15 september 2011 @ 08:15:39 #33
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_101966722
Ik rij een Toyota yaris uit 2009. Rijdt heerlijk. Ongeveer 1:15-1:16. Heeft 6 versnellingen. Ik rij ook gerust 60 in zijn 5/6. Tanken kost je rond de 55 euro en daar doe ik dan 2 weken van, maar ik rij niet zo heel veel.

Is een Dacia niets voor je? Die auto's zijn volgens mij best goedkoop..
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  donderdag 15 september 2011 @ 11:12:17 #34
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_101970262
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 04:08 schreef Kriegel het volgende:
Een Honda Civic met 1.5 VTEC-E motor. Dat is praktisch de enige auto binnen je budget die verdraaid zuinig is zonder een boodschappenkarretje te zijn.

http://www.autowereld.nl/(...)1963377/details.html

Ding haalt met rustig rijden makkelijk 1 op 17 en is net zo betrouwbaar als je Mazda.

Overigens moet je je wel bedenken dat het geld dat je nu in een andere auto steekt, ook in benzine had kunnen worden geïnvesteerd. Die 323 gaat je nog hooguit 600 euro opleveren, dus moet je zo'n 2000 euro terugverdienen puur vanuit de winst in zuinigheid voordat het je ook maar iets oplevert. Dat kan nog best een tijdje duren.

Nou ja, gratis 'winst' is gelukkig sowieso dat dit model iets moderner is én in dit geval voorzien is van airco en airbags. :)
Kan ik alleen maar mee eens zijn. Heb er 2 gehad, en dat waren ook nog de zwaardere Aerodecks en het waren mijn beste auto`s tot nu toe.
Heb nu een HR-V maar die is niet zo zuinig als de Civic, maar rij nu ook een stuk minder.
Enige nadeel van de Civic, voor mij dan, was de lage instap. Daarom wilde ik 1 met een hoge instap.
  donderdag 15 september 2011 @ 11:25:26 #35
85962 ioko
I Appear Missing
pi_101970614
Fiat Punto (Evo). 1.3 liter diesel is een zuinige auto met een nette prijs. Doet ongeveer 5 liter per 100 km (1 op 20). En dan rijd ik veel snelweg (120-130), dus het kan nog zuiniger.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_101970713
Rij je veel korte stukjes? Want dan zuipt ie meestal ook veel meer dan lange stukken snelweg. Dat zal bij elke auto zo zijn en bij zulk gebruik hoef je dus geen andere auto te kopen.
  donderdag 15 september 2011 @ 11:38:54 #37
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_101971004
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 01:17 schreef Caland het volgende:
Benzine uit 2003? Tering, dan rij je inderdaad zuinig.
  donderdag 15 september 2011 @ 12:20:38 #38
72894 InFrA-WiZ
Confidence in motion
pi_101972196
Ik zou eerst de zuinigrijden tips, en dingen als filters en bandenspanning enzo eens doen.
Snap de mensen niet zo goed die eerst een paar K aan geld uit willen geven voor ze zuiniger uit zijn met rijden, daar koop je ook een hoop benzine voor :)
pi_101972464
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 01:18 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Kijk ik rij een 3 jaar jongere Corsa met een 1.2. Misschien verklaart dat waarom ik niet 50 in z'n 5 kan en wil rijden.
Daarmee red je ook 1 op 17. Dan hoef je nog niet eens zo te rijden.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 15 september 2011 @ 13:11:11 #40
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_101973674
Ik rij ongeveer 1:17 met een Ibiza 1.4 uit 2005
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_101974275
TS moet op zoek naar een kleine diesel.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_101974487
- Lees even de kleine lettertjes in post nummertje 3 -

[ Bericht 90% gewijzigd door Sounddragon op 15-09-2011 14:38:23 ]
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  donderdag 15 september 2011 @ 14:53:20 #43
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_101976962
quote:
3s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:31 schreef Sounddragon het volgende:
TS moet op zoek naar een kleine diesel.
Waar. Mijn Fiesta 1.8TD uit 2000 reedt 1: op 20
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_101982041
Suzuki swift
  donderdag 15 september 2011 @ 17:42:03 #45
78498 classpc
I don't like change
pi_101982858
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 01:13 schreef Dennis101 het volgende:
Bij 50 in zijn 4 draai ik rond de 2000 toeren, dan heeft mijn auto meer dan genoeg kracht om soepel op te trekken. 50 in zijn 5 doe ik alleen als ik constant kan rijden, want als je moet remmen naar de 40 en dan weer op moet trekken vind die dat niet fijn nee.
Met m'n Astra F 1.6 uit 1997 rijd ik ook makkelijk 50 in z'n 5. Gewoon even terugschakelen als je sneller wilt rijden. Doet je automaat ook als je kickdown hebt :P
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_101983944
50 in z'n 5 :') arme auto
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 15 september 2011 @ 18:20:05 #47
78498 classpc
I don't like change
pi_101984011
quote:
13s.gif Op donderdag 15 september 2011 18:17 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
50 in z'n 5 :') arme auto
Helemaal niet arme auto. Die motor heeft er absoluut geen problemen mee.

Het is maar net hoe jij je gedraagt. Zoals ik al zei moet je gewoon terugschakelen wanneer je gaat accelereren en 'm pas in de 5 zetten zodra je 50 rijdt.

Om je snelheid vast te houden heb je heel weinig kracht nodig en dat gaat prima in de 5.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
  donderdag 15 september 2011 @ 18:32:35 #48
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_101984380
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 18:20 schreef classpc het volgende:

[..]

Helemaal niet arme auto. Die motor heeft er absoluut geen problemen mee.

Het is maar net hoe jij je gedraagt. Zoals ik al zei moet je gewoon terugschakelen wanneer je gaat accelereren en 'm pas in de 5 zetten zodra je 50 rijdt.

Om je snelheid vast te houden heb je heel weinig kracht nodig en dat gaat prima in de 5.
Mijn auto kan ook makkelijk 50 in zijn 5 rijden. Draait ie nog bijna 2000 toeren. Idd, als je wil accelereren ff terugschakelen maar bij constant 50 is het geen probleem.

Sommige auto`s vallen bijna uit als je 50 in zijn 5 rijdt maar dat ligt gewoon aan het soort motor.
  donderdag 15 september 2011 @ 18:37:18 #49
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_101984508
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 11:25 schreef ioko het volgende:
Fiat Punto (Evo). 1.3 liter diesel is een zuinige auto met een nette prijs. Doet ongeveer 5 liter per 100 km (1 op 20). En dan rijd ik veel snelweg (120-130), dus het kan nog zuiniger.
Die had ik laatst als leenauto van de garage.
Reed niet eens onaardig.
Maar nog steeds boven budget van TS.
Toch?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 15 september 2011 @ 19:23:16 #50
187267 Morphisor
The man with the plan
pi_101986427
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 18:32 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Mijn auto kan ook makkelijk 50 in zijn 5 rijden. Draait ie nog bijna 2000 toeren. Idd, als je wil accelereren ff terugschakelen maar bij constant 50 is het geen probleem.

Sommige auto`s vallen bijna uit als je 50 in zijn 5 rijdt maar dat ligt gewoon aan het soort motor.
Inderdaad, het gaat vooral om de hoeveelheid koppel die een motor bij dergelijke lage toeren ontwikkelt. Als dat vrijwel niks is dan rijdt het niet nee.

Mijn auto kan nog prima rijden bij 1500 toeren bijvoorbeeld.
  donderdag 15 september 2011 @ 20:27:55 #51
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_101989832
Daihatsu?
pi_101992155
Daihatsu Cuore of Nissan Micra zijn zuinig en betrouwbaar, of een auto die probleemloos op gas loopt.
.
pi_101994236
Kijk naar een diesel. 2.5k is wel een krap budget, maar niet onmogelijk..

500km per week = 26k per jaar.
Zeg gemiddeld 400km op een tank, gezien de prijs van 60-70 eur voor een tankbeurt is dat dus een 40liter tankje. Kom je uit op gemiddeld 1:10.
Kost je dus 2600 liter benzine per jaar. 1,60liter, zit je op 4100 eur aan brandstof.
Wegenbelasting ongeveer 400 eur/jaar. Huidige auto kost je dan dus 4500 eur/jaar, afschrijving enz niet meegerekend.

Simpele diesel: 1:18 gemiddeld bij een beetje zuinig model, kom je op 1450 liter aan brandstof. 1,30/liter = 1890 eur.
Wegenbelasting: 980 eur/jaar. Totaal kost t je dan dus per jaar 2870 eur.

Diesel scheelt je dus ruim 1600 eur per jaar... Daarnaast hoef je veel minder te tanken (ik heb een 50l tank en haal bijna 1000km op een tank, met rustig rijden is 1:20 goed haalbaar), en heb je (imho) een wat betrouwbaardere kilometervreter. Een diesel met 225k op de teller is niets mis mee en betaalbaar, een benzineauto op 225k is toch een stuk minder waard.

Als je die besparing meeneemt in je aanschaf kun je misschien beter een wat duurdere (zuinigere) auto kopen, dat heb je dan snel terugverdient.

Als je budget echt beperkt is: een SDI diesel is erg goedkoop in aanschaf. Je moet er niet de formule1 mee willen winnen, die dingen zijn nogal traag met versnellen, maar de prijs is er ook naar... De VAG 1.9 motoren zijn naar mijn mening goede zuinige blokken, zowel de SDI als de TDI. En liggen in vrij veel auto's van VW, Skoda, Seat enz.

Voor 2.5 tot 3K kun je met wat zoeken wel een geschikte vinden, met 3-4K al een nette TDI uit 2000-2002.

Ik heb om bovenstaande reden dus ook mijn benzine (Opel Astra G '99, gemiddeld 1:11) dan ook ingeruild voor een Skoda Octavia (2005, 1:19 gemiddeld). Kost in aanschaf wel een stuk meer (6k vs 2,5k) maar met het prijsverschil heb ik dat met een paar jaar terugverdiend, en comfort, ruimte, cruisecontrol, airco, jonger enz zijn ook grote pluspunten)

[ Bericht 4% gewijzigd door DJSmiley op 15-09-2011 21:46:10 ]
pi_101995156
Diesel, totdat de turbo plof zegt.

En Commonrail is ook niet erg goedkoop/betrouwbaar in onderhoud
.
pi_101997104
Jezus, zijn jullie analfabeet ofzo? :') TS vraagt om een auto van 2500 euro, die zuiniger is dan hij nu rijdt. Dan kan je dus geen commonrail diesel, of een punto evo gaan kopen. Xantia hoewel fijne auto, is nou ook niet echt zuinig te noemen.
pi_101997369
Daihatsu cuore. Zuinig, degelijk. Niet goedkoop in aanschaf.
  donderdag 15 september 2011 @ 22:26:05 #58
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_101997579
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 22:19 schreef Mercer het volgende:
Jezus, zijn jullie analfabeet ofzo? :') TS vraagt om een auto van 2500 euro, die zuiniger is dan hij nu rijdt. Dan kan je dus geen commonrail diesel, of een punto evo gaan kopen. Xantia hoewel fijne auto, is nou ook niet echt zuinig te noemen.
Civic, krijgt ie geen spijt van. Laat hem de reviews op Autoweek maar eens lezen.
pi_101997816
quote:
Da's echt de meest onzuinige rampenbak met duur onderhoud die je maar kan verzinnen :') Spammert w/
  donderdag 15 september 2011 @ 22:33:59 #60
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_101998128
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2011 22:26 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Civic, krijgt ie geen spijt van. Laat hem de reviews op Autoweek maar eens lezen.
Daarom. Behalve een goedkope SDI of heel misschien een TDI is die Civic die ik en jij aanraden echt veruit de beste optie.

Een moderne auto kan niet voor het geld, en je kunt wel een Cuore/Micra gaan kopen omdat die zuinig zijn, maar waarom? Niet zuiniger dan de Civic, niet betrouwbaarder en je levert een boel comfort, vermogen en ruimte in. Wie wil er nou zoveel snelwegkilometers maken in zo'n rijdende krentenbol?

Leuke stadsauto's, minderwaardig voor het doel dat TS voor ogen heeft. Zuinigheid was een geldig argument geweest, ware het niet dat er een goedkope auto bestaat met een nogal vooruitstrevende motortechniek.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_101998657
Een civic is toch niet zuinig? Daarbij roesten die dingen. En zijn ze erg in trek bij jonge lui die er roekeloos mee omgaan, sterker nog er zijn bijna geen normale civics te vinden volgens mij. Dus kan me niet voorstellen dat dat een goede keuze zal zijn.
pi_101998892
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 22:42 schreef Mercer het volgende:
Een civic is toch niet zuinig? Daarbij roesten die dingen. En zijn ze erg in trek bij jonge lui die er roekeloos mee omgaan, sterker nog er zijn bijna geen normale civics te vinden volgens mij. Dus kan me niet voorstellen dat dat een goede keuze zal zijn.
De civics 5 deurs waren bij jongeren niet zo in trek en zijn inderdaad leuke auto's voor mensen met een kleiner budget. Zoals eerder gezegd, de reviews op autoweek zijn behoorlijk positief.
  donderdag 15 september 2011 @ 22:46:21 #63
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_101998897
Je moet even zoeken naar een goed exemplaar, omdat ze inderdaad in trek zijn bij paupersjonnies (hoewel de hatchback, sedan en station lang niet zo zwaar getroffen zijn als de coupé). Roesten doen ze vanaf pakweg '96 veel minder dan voorheen, en de 1.5 VTEC-E is héél zuinig voor een jaren '90 motor met 115 pk.

Dat exemplaar dat ik eerder postte ziet er nog heel behoorlijk uit.

[ Bericht 6% gewijzigd door Kriegel op 15-09-2011 22:59:59 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_101999093
Hmm oke interessant. Die ziet er leuk uit ja. Wel klein allemaal hoor, maarja, Nederland.
  donderdag 15 september 2011 @ 22:52:37 #65
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_101999218
quote:
7s.gif Op donderdag 15 september 2011 22:50 schreef Mercer het volgende:
Hmm oke interessant. Die ziet er leuk uit ja. Wel klein allemaal hoor, maarja, Nederland.
Er is ook een sedan en een stationwagen (Aerodeck), maar deze had als enige airco van degenen die te koop stonden, plus een lage kilometerstand.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  donderdag 15 september 2011 @ 23:08:30 #66
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_102000050
http://auto.marktplaats.n(...)ec-e-1998-zwart.html

Kijk, een sedan die ook gewoon netjes is. Hier is dat tuningvolk niet in geïnteresseerd, dus weinig afgeragde bakken.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  vrijdag 16 september 2011 @ 03:35:30 #67
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 16 september 2011 @ 09:13:52 #68
85962 ioko
I Appear Missing
pi_102007924
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 18:37 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Die had ik laatst als leenauto van de garage.
Reed niet eens onaardig.
Maar nog steeds boven budget van TS.
Toch?
In mijn enthausiasme even over het budget van TS heengekeken. Excuses.

Denk dat een wat oudere Fiat Punto alsnog kan voldoen: http://auto.marktplaats.n(...)w-model-bj-2004.html
Coincidence
Makes sense
Only with you
  vrijdag 16 september 2011 @ 11:14:21 #69
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_102010782
quote:
13s.gif Op donderdag 15 september 2011 18:17 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
50 in z'n 5 :') arme auto
Helemaal niet, mijn auto heeft er geen problemen mee. 50 in de 5 is ook wel te doen bij mij, 1600 toeren draait ie dan. Maar meestal zet ik hem altijd wel in de 4, lekker bij 2000 toeren. Da rijdt wat lekkerder.

Kan zelfs de auto 30 laten rijden in de 5 :D. 1000 toeren :s) Maar dan moet je het gas niet aanraken :P. Dan vind ie het niet meer zo leuk...
pi_102012055
Een carisma op LPG kost ook geen drol.
Situatie:
40.000 km/jaar
Verbruik LPG 1:11
Belasting ¤600/jaar
Aanschaf +/- ¤1500
Onderhoud +/- ¤500/jaar (banden, kleppen stellen, remblokken, 2x oliewissel, filters en overige vloeistoffen).

Sinds aanschaf heb ik er zo'n 50.000 mee gereden, het enige onverwachte onderhoud is een rotte einddemper á ¤65,-.

LPG kost 60ct/liter, benzine 1.65 geloof ik.
pi_102013352
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:51 schreef opa_sigaar het volgende:
Een carisma op LPG kost ook geen drol.
Situatie:
40.000 km/jaar
Verbruik LPG 1:11
Belasting ¤600/jaar
Aanschaf +/- ¤1500
Onderhoud +/- ¤500/jaar (banden, kleppen stellen, remblokken, 2x oliewissel, filters en overige vloeistoffen).

Sinds aanschaf heb ik er zo'n 50.000 mee gereden, het enige onverwachte onderhoud is een rotte einddemper á ¤65,-.

LPG kost 60ct/liter, benzine 1.65 geloof ik.
500 euro aan onderhoud op 40.000 km is echt niks. Als je 4 redelijke banden (michelin ofzo) op je auto gooit ben je al minimaal ¤400 verder. En 40.000 met een setje doen is wel aardig veel, al is het afhankelijk van je rijstijl.
Op 20.000 km olie verversen a ¤50 (dus zelf verversen en goedkope olie) en je zit al aan ¤500,- per jaar.
Ik denk dat je minimaal een keer zoveel kwijt bent per jaar met zoveel km per jaar. Een auto op LPG moet je goed onderhouden, LPG is veel schraler dan benzine dus je motoronderdelen hebben meer te lijden.
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:50:53 #72
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_102013818
Ik zit me trouwens nu af te vragen: over welk type 323 heeft TS het? Ik zat eerst te denken aan het model van '90-95, maar aangezien zijn wagen uit '95 komt en dat een overgangsjaar is kan het ook een nieuwer model zijn.

Dan zou ie al wat meer opbrengen in de verkoop, betekent dat je ook minder lang hoeft te rijden voordat je de kosten eruit sleept.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  vrijdag 16 september 2011 @ 13:23:05 #73
208826 D-Mon
Duivels goed!
pi_102014795
de eerder genomde civic is inderdaad een aanrader.

Als je op zoek bent naar een iets grotere auto is het misschien leuk om op zoek te gaan naar een Carisma 1.8 GDI

is een behoorlijk zuinige 1.8 benzine.

Volgens mij heeft Toyota rond die tijd (95 - 98) ook zuinige motoren gehad met zgn lean burn.
pi_102015629
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:35 schreef the85mc het volgende:

[..]

500 euro aan onderhoud op 40.000 km is echt niks. Als je 4 redelijke banden (michelin ofzo) op je auto gooit ben je al minimaal ¤400 verder. En 40.000 met een setje doen is wel aardig veel, al is het afhankelijk van je rijstijl.
Op 20.000 km olie verversen a ¤50 (dus zelf verversen en goedkope olie) en je zit al aan ¤500,- per jaar.
Ik denk dat je minimaal een keer zoveel kwijt bent per jaar met zoveel km per jaar. Een auto op LPG moet je goed onderhouden, LPG is veel schraler dan benzine dus je motoronderdelen hebben meer te lijden.
Dit is nu eenmaal mijn kostenplaatje.
En de olie is inderdaad goedkoop, in Duitsland kost 5l Total/Shell gewoon ¤25~30.
Banden zijn ook gewoon bridgestone/pirelli , maar voor ¤250 ben je toch echt wel klaar voor 15".
Het scheelt natuurlijk wel dat het gros van de km's snelweg is.
Dan heb ik dus met banden+olie ruim 300 uitgegeven.. blijft er nog een krappe 200 over voor filters, overige vloeistoffen, remblokken, bougies en APK.
En de kapotte einddemper van vorige week is de eerste keer dat ik incidentele kosten heb.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:23 schreef D-Mon het volgende:
de eerder genomde civic is inderdaad een aanrader.

Als je op zoek bent naar een iets grotere auto is het misschien leuk om op zoek te gaan naar een Carisma 1.8 GDI

is een behoorlijk zuinige 1.8 benzine.

Volgens mij heeft Toyota rond die tijd (95 - 98) ook zuinige motoren gehad met zgn lean burn.
Niet vergeten dat er euro98 in de GDI moet.
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:15:19 #75
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_102021056
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:23 schreef D-Mon het volgende:
de eerder genomde civic is inderdaad een aanrader.

Als je op zoek bent naar een iets grotere auto is het misschien leuk om op zoek te gaan naar een Carisma 1.8 GDI

is een behoorlijk zuinige 1.8 benzine.

Volgens mij heeft Toyota rond die tijd (95 - 98) ook zuinige motoren gehad met zgn lean burn.
Mwah, die heb ik gehad (en verkocht via FOK!) en liep ongeveer 1:13 en dan moet er ook nog Euro98 in. Voor mijn kilometrage werd deze auto echt te duur.
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:19:10 #76
208826 D-Mon
Duivels goed!
pi_102021206
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:15 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Mwah, die heb ik gehad (en verkocht via FOK!) en liep ongeveer 1:13 en dan moet er ook nog Euro98 in. Voor mijn kilometrage werd deze auto echt te duur.
1:13 is inderdaad niet zo zuinig als mij eerder verteld is.

en zal i.c.m. de euro 98 zeker niet voldoen aan de eis van TS.
pi_102021359
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:50 schreef Kriegel het volgende:
Ik zit me trouwens nu af te vragen: over welk type 323 heeft TS het? Ik zat eerst te denken aan het model van '90-95, maar aangezien zijn wagen uit '95 komt en dat een overgangsjaar is kan het ook een nieuwer model zijn.

Dan zou ie al wat meer opbrengen in de verkoop, betekent dat je ook minder lang hoeft te rijden voordat je de kosten eruit sleept.


Zo eentje, alleen heeft die van mijn lichtmetalen velgen + spoiler achterop.
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:41:21 #78
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_102022080
Ah, de oude dus. Tof en betrouwbaar wagentje dat ik zelf regelmatig aanraad aan beginners die op zoek zijn naar een goedkoop autootje. Brengen tweedehands dus alleen geen stuiver meer op, met 500-600 euro mag je je handen dichtknijpen.

Als die van jou zo zuipt zal ie wel ergens een probleem hebben, ze staan er niet om bekend.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:53:27 #79
208826 D-Mon
Duivels goed!
pi_102022499
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:41 schreef Kriegel het volgende:
Ah, de oude dus. Tof en betrouwbaar wagentje dat ik zelf regelmatig aanraad aan beginners die op zoek zijn naar een goedkoop autootje. Brengen tweedehands dus alleen geen stuiver meer op, met 500-600 euro mag je je handen dichtknijpen.

Als die van jou zo zuipt zal ie wel ergens een probleem hebben, ze staan er niet om bekend.
Mijn vriendin had de 1.6 sedan. en die deed 1:12 ongeveer (veel snelweg trouwens)

voor een euro of 60 heb je 40 liter benzine.. dan is ongeveer 450km best normaal vrees ik.
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:58:12 #80
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_102022661
Maar dan heeft hij alsnog last van grote fluctuaties (de ene keer 450 km en dan 300), dus er is waarschijnlijk toch wel iets mis. Veel van die hatchbackjes hebben trouwens een 1.3 die wat zuiniger is.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_102022683
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:41 schreef Kriegel het volgende:
Ah, de oude dus. Tof en betrouwbaar wagentje dat ik zelf regelmatig aanraad aan beginners die op zoek zijn naar een goedkoop autootje. Brengen tweedehands dus alleen geen stuiver meer op, met 500-600 euro mag je je handen dichtknijpen.

Als die van jou zo zuipt zal ie wel ergens een probleem hebben, ze staan er niet om bekend.
Waar zou dat aan kunnen liggen? Zuinig rijden doe ik er al mee, en dat zijn niet alleen maar korte stukjes door de stad :P
  vrijdag 16 september 2011 @ 17:01:25 #82
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_102022792
Geen flauw idee. Onregelmatige inspuiting, misschien je brandstofpomp. Een monteur zal het eerder weten.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_102025595
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:58 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Waar zou dat aan kunnen liggen? Zuinig rijden doe ik er al mee, en dat zijn niet alleen maar korte stukjes door de stad :P
Je onderhoudt hem wel?

Als je flink stoer rijdt, weinig constante snelheid en veel boven 120 kan ik me jouw verbruik ook prima voorstellen btw.
pi_102027599
Ik weet niet wat je budget is, koop een hybrid dan heb je twee vliegen in 1 klap de auto's zijn zuinig en je hoeft geen wegenbelasting te betalen. Ik was zelf ook heel sceptisch over een hybrid maar ze zijn echt niet zo sloom als je denkt en ze rijden echt zuinig, ik haal 1:16/17 op de snelweg en dan rijd ik ongeveer 134km/u constant.
  vrijdag 16 september 2011 @ 19:15:41 #85
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_102027767
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 19:12 schreef Infinti het volgende:
Ik weet niet wat je budget is, koop een hybrid dan heb je twee vliegen in 1 klap de auto's zijn zuinig en je hoeft geen wegenbelasting te betalen. Ik was zelf ook heel sceptisch over een hybrid maar ze zijn echt niet zo sloom als je denkt en ze rijden echt zuinig, ik haal 1:16/17 op de snelweg en dan rijd ik ongeveer 134km/u constant.
Die ecohokken zouden ze allemaal moeten begrenzen op 110, eens kijken of ze dan nóg zo populair zijn ~O>
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 16 september 2011 @ 19:22:51 #86
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_102028103
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 19:12 schreef Infinti het volgende:
Ik weet niet wat je budget is
Dan moet je lezen.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_102030106
de nieuwste 14% eco diesel zijn zo afgesteld dat het bij lage toeren en weinig gas ze ook heel weinig vermogen leveren en dus zuinig lopen voor de verbruiks-cycle-test.

Als je diep gas geeft en hoge toeren draait leveren ze wel vol vermogen, iedereen trapt ze dus vol in en ze verbruiken minstens zoveel als oudere diesels die je gewoon lekker laag in de toeren kon rijden.
.
pi_102030687
Eco modellen, hybrid, common-rail diesels enz... allemaal ongetwijfeld leuk, maar TS heeft al een budget genoemd van 2.5k. Dus dat zal zo goed als onmogelijk worden binnen dat budget.

Onderhoud heb je aan elke auto, en eigenlijk elke auto heeft wel 'iets'. Ik gok dat TS het beste af is met een simpele diesel uit de periode 2000-2003. En dat is prima haalbaar in zijn budget, zeker als een SDI afdoende is. Een TDI is leuker, en ja, een turbo kan stuk, maar dat ligt ook deels aan je rijstijl. En dan nog.. als TS >1500 eur per jaar bespaart, dan zijn de kosten van een turbo al bijna 'onbelangrijk', hij blijft voordeliger uit zijn.

Enige wat ik de TS zou aanraden is om te kijken of ie zn budget met 500-1000 eur kan verhogen. Dat is binnen een jaar terugverdient aan de besparing van brandstof, en bied m veel meer mogelijkheden kwa aanschaf. Een dieseltje voor 2.5k is het net wel, net niet. Met 3-3.5k kun je net ff een iets jonger modelletje halen.
pi_102421009
Ik heb hetzelfde type 323 (maar met wieldoppen en zonder 'spoiler') uit 92, de 1.6 versie, automaat.
Sinds mn aanschaf ongeveer 8-9 maanden gereden heb ik hem van 60k naar 90k gereden met een verbruik van ongeveer 1/12 - 1/13 l/km.
Dit is ongeveer 85% snelweg (incl +- 20 minuten file/langzaam rijden per dag, verder gemiddeld 120 - 130km/u) en 15% op 50-wegen (gemiddeld 60 - 70km/u).


Ik heb ook zitten twijfelen om een diesel-auto te nemen (voornamelijk omdat de Mazda niet comfortabel/veilig genoeg is om zoveel kilometers in af te leggen, en als 2e punt minder uitgeven aan brandstof) maar kwam zelf ook tot de conclusie dat het erg lang zal duren voordat ik winst zal draaien op het brandstofverbruik bij het aanschaf van een diesel welke ook ongeveer in jouw prijsklasse zou vallen.

Ik zou, als de auto je verder goed bevalt, deze toch eens langs de garage brengen en je probleem voorleggen. Wie weet is het maar een klein mankement en ben je goedkoop geholpen.
  dinsdag 27 september 2011 @ 09:13:36 #90
327807 Mariposas
יה&#14
pi_102427802
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 01:18 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Kijk ik rij een 3 jaar jongere Corsa met een 1.2. Misschien verklaart dat waarom ik niet 50 in z'n 5 kan en wil rijden.
Ik rijd met mijn Corsa 1.2 uit eind 2000 regelmatig 50 in z'n 5, als ik een wat langer stukje achter elkaar kan rijden, dus zonder al te veel stoplichten tussendoor. Dat gaat echt prima. :)
(Ik rijd er trouwens 1 op 16,5 mee, voornamelijk stadsverkeer)
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_102432269
Voor kleine benzine motoren is het niet goed om te laag in toeren te rijden. Onder de 1500 rpm is slecht voor je motor. Bekijk het als met je fiets tegen de wind in fietsen met in de zwaarste versnelling. Het lukt wel, maar echt lekker voelt het niet in je knieen..
De onderdelen in de motor hebben het zwaarder te verduren, waardoor je brandstofbesparing te niet wordt gedaan door op termijn hogere onderhoudskosten aan je auto. Het nieuwe rijden is een beetje aan het doorslaan bij veel mensen. Die gaan ook het nieuwe rijden toepassen als ze een caravan achter de auto hebben hangen terwijl ze bergop rijden.
En in zn 4 of 5 rijden bij 50-60 km/u scheelt bijna niets in het verbruik. Als je echt zuinig wilt rijden moet je niet boven de 100 km/u gaan rijden, en zo min mogelijk proberen te remmen. Remmen is energie (dus brandstof) weggooien. Hoe verder je vooruit kijkt, hoe meer je kunt anticiperen, hoe minder je hoeft te remmen, hoe lager je verbruik.
  dinsdag 27 september 2011 @ 12:10:39 #92
327807 Mariposas
יה&#14
pi_102432462
Als ik 50 km in z'n 5, rijd ik ongeveer 1700 rpm. En idd weinig proberen te remmen, veel laten uitrollen. Dat wordt alleen in de stad niet altijd gewaardeerd door iedereen.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_102432610
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 12:10 schreef Mariposas het volgende:
Als ik 50 km in z'n 5, rijd ik ongeveer 1700 rpm. En idd weinig proberen te remmen, veel laten uitrollen. Dat wordt alleen in de stad niet altijd gewaardeerd door iedereen.
wow, dat is echt een korte versnellingsbak. dan rij je dus 3400 rpm bij 100 km/u en ruim 4000 rpm bij 120! Mijn benzinebak die ik had reed 2700 rpm bij 120. Mijn diesel nu zelfs nog minder. Bij 3000 rpm rij ik 140 en dat is nog een 5bak ook.. Ik rijd 50 in zn 3, 60 in 4. 50 in zn 4 wil wel maar dan gaat de motor sputteren/stotteren. Dan ga je vanzelf terugschakelen.
Waarschijnlijk heb je dan een licht motortje in je auto liggen. Een 1.0 of 1.2 ofzo? Die dingen maken altijd ontzettend veel toeren om er een beetje snelheid in te houden.
  dinsdag 27 september 2011 @ 12:26:40 #94
327807 Mariposas
יה&#14
pi_102432959
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 12:15 schreef the85mc het volgende:

[..]

wow, dat is echt een korte versnellingsbak. dan rij je dus 3400 rpm bij 100 km/u en ruim 4000 rpm bij 120! Mijn benzinebak die ik had reed 2700 rpm bij 120. Mijn diesel nu zelfs nog minder. Bij 3000 rpm rij ik 140 en dat is nog een 5bak ook.. Ik rijd 50 in zn 3, 60 in 4. 50 in zn 4 wil wel maar dan gaat de motor sputteren/stotteren. Dan ga je vanzelf terugschakelen.
Waarschijnlijk heb je dan een licht motortje in je auto liggen. Een 1.0 of 1.2 ofzo? Die dingen maken altijd ontzettend veel toeren om er een beetje snelheid in te houden.
Klopt, het is een 1.2tje. Op de snelweg maak ik veel toeren. Wat jij zegt klopt wel zo'n beetje wat betreft mijn rpm. Wel iets minder is het denk ik, uit mijn hoofd rijd ik tegen de 4000 rpm bij 120. 60km/h moet ik zeker in z'n 5 rijden, dan rijd ik net 1900 rpm.
Lange stukken snelweg vind zijn niet ideaal. Ook omdat het een heel licht auto'tje is (850kg). Maargoed, het is een ideaal stadsauto'tje en daar gebruik ik 'm dan ook voornamelijk voor. Ik rijd doorgaans slechts ~13 km snelweg per rit. :P

Dus TS, zoek je een zuinig stadsauto'tje, dan is een Opel Corsa 1.2 misschien wat voor je. Ik kocht 'm vorige maand voor 2200 euro. ;)
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_102433008
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 00:25 schreef GlenSpey het volgende:
[knip= ik zoek een zuinige auto]

Any ideas? :)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_102441152
Ja same here, als ik 120 rij dan maakt mijn auto al 4k toeren.
De 4e en 5e versnelling schelen ook echt zo goed als niks op de toerenteller, op en nabij gaat het om een verschil van 300 toeren. Schakelen is nauwelijks de moeite waard zou je bijna zeggen :')

Mijn auto stottert overigens totaal niet hoor als ik 50 in de 5 rij. En als ie er echt moeite mee heeft zoals op een helling dan schakel ik natuurlijk gewoon even terug, zodat ie weer prima klinkt (en trekt ;) )
pi_102442454
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 september 2011 12:28 schreef rubje het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
wat meekan met het huidige snelweg verkeer en binnen 15 seconden op de 100 zit.
  dinsdag 27 september 2011 @ 16:47:52 #98
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_102442686
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

wat meekan met het huidige snelweg verkeer en binnen 15 seconden op de 100 zit.
Oh, een eend kán wel hard hoor....

http://www.autojunk.nl/20(...)ri-f355-v8-motorblok
  donderdag 29 september 2011 @ 00:03:09 #100
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_102499253
daihatsu Cuore! enorm laag verbruik (iets van 1:21), aanschafprijs van 7000 euro dacht ik en de kwaliteit, is zeker in deze prijsklasse, prima! :Y
pi_102500473
quote:
10s.gif Op donderdag 29 september 2011 00:03 schreef Shispeed het volgende:
daihatsu Cuore! enorm laag verbruik (iets van 1:21), aanschafprijs van 7000 euro dacht ik en de kwaliteit, is zeker in deze prijsklasse, prima! :Y
ik geloof de laatste japanner die hier te koop is die nog echt in japan wordt gemaakt. nou ja daihatsu dus.
  FOK!fotograaf donderdag 29 september 2011 @ 01:15:57 #102
145146 Andyy
pi_102501101
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 00:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ik geloof de laatste japanner die hier te koop is die nog echt in japan wordt gemaakt. nou ja daihatsu dus.
Hoe bedoel je met gemaakt? Daar geassembleerd of volledig in Japan ontwikkeld met Japanse onderdelen etc.
pi_102501391
quote:
6s.gif Op donderdag 29 september 2011 01:15 schreef Andyy het volgende:

[..]

Hoe bedoel je met gemaakt? Daar geassembleerd of volledig in Japan ontwikkeld met Japanse onderdelen etc.
daar volledig gemaakt.
  donderdag 29 september 2011 @ 09:11:31 #104
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_102503474
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 01:41 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

daar volledig gemaakt.
Ook niet lang meer, want Daihatsu verdwijnt uit NL begin 2013.
En volgens mij worden sommige Honda`s en Mitsubishi`s gewoon nog in Japan gemaakt hoor.
De nieuwe Toyota Verso S komt ook nog uit japan, want een collega heeft er lang op moeten wachten ivm de tsunami.
  FOK!fotograaf donderdag 29 september 2011 @ 12:32:44 #105
145146 Andyy
pi_102509446
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 01:41 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

daar volledig gemaakt.
Zijn wel meerdere automerken die dat doen, Honda, Mazda en de sportmodellen van Nissan etc :Y
pi_102562729
Citroen c1 , toyota aygo , peugeot 107 , suzuki alto . Toffe autotjes , trekt goed . en zuinig.
pi_102917330
BMW M3

Dat lijkt mij wel duidelijk, en de heren van het programma top gear zijn de experts!
En toch! Blijf je maar klikken!
pi_149987225
Misschien een beetje laat, maar je kan hier kijken.

http://www.de-goedkoopste-auto.nl/

of hier

http://www.anwb.nl/auto/b(...)-autos/klein-benzine

Staan veel tips over goedkopen en zuinige auto's op.
pi_149987296
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 21:12 schreef k3v1n123 het volgende:
Citroen c1 , toyota aygo , peugeot 107 , suzuki alto . Toffe autotjes , trekt goed . en zuinig.
In vergelijking met een fiets trekken ze inderdaad best goed.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_149988089
Die auto zal inmiddels gekocht zijn en al afgeschreven.
.
pi_149988777
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 13:08 schreef JeffreyK1995 het volgende:
Misschien een beetje laat, maar je kan hier kijken.

http://www.de-goedkoopste-auto.nl/

of hier

http://www.anwb.nl/auto/b(...)-autos/klein-benzine

Staan veel tips over goedkopen en zuinige auto's op.
Heerlijk 4 jaar oude topics kicken :')
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_149988785
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 13:10 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

In vergelijking met een fiets trekken ze inderdaad best goed.
mooi man :') datum...
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')