abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:46:33 #241
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102022237
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:37 schreef dvr het volgende:

[..]

De Jager doet het prima. Ook laatst met dat lekken van het feit, dat MinFin met default-scenario's van Griekenland bezig was. Er zat toen meteen weer een wereldvreemde hoogleraar in het journaal te vertellen hoe dom en schandalig dat was, maar die begreep niet dat De Jager (en zijn maatjes van de Bundesbank) met dat soort uitlatingen, die meteen de wereldpers halen, Griekenland juist onder druk zet om hun bezuinigingen door te zetten.
Je zou je juist zorgen moeten maken als hij het zou ontkennen. Want dat zou betekenen dat hij ofwel keihard zit te liegen ofwel de realiteit kwijt is.

Ik vind het echt raar dat veel mensen het kennelijk een goed idee vinden om te liegen en vaag te doen over dingen die iedereen met zijn eigen ogen kan zien.

Ook is er helemaal niets tegenstrijdig aan het feit dat je probeert een oplossing te vinden en je tegelijkertijd voorbereidt op het slechtste. Dat is net zoiets als geen dijken bouwen en geen rampenplan hebben omdat je hoopt dat er geen overstroming komt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_102022772
Jep. Alhoewel in dat kader De Jager's uitspraak dat we het geld dat we aan Griekenland geleend hebben zeker terug krijgen, een tikje dubieus is :P
  vrijdag 16 september 2011 @ 17:17:13 #243
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102023318
Ik zou best wel eens willen weten wat er binnenskamers wordt besproken op het ministerie van Financiën, met name hoe ver het moet komen voordat NL uit de euro stapt. Als de crisis zich veel verder uitbreidt dan Griekenland alleen dan wordt het al heel snel goedkoper voor Nederland/ Duitsland/ Oostenrijk/ Finland om uit te stappen. Wanneer wordt die pijngrens bereikt? Natuurlijk geeft dat even een klap voor de export enzo maar daar valt wel overheen te komen. Landen als Zwitserland en Zweden doen het tenslotte ook niet echt slecht.
Mijn reisverslagen
pi_102024037
Maar welke kosten van een zich verder uitbreidende crisis kun je dan van je afschuiven door uit de euro te stappen?
pi_102024251
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 17:37 schreef Igen het volgende:
Maar welke kosten van een zich verder uitbreidende crisis kun je dan van je afschuiven door uit de euro te stappen?
Door niet mee te gaan in de kansloze reddingspakketten, het beleiden van je eigen monetaire beleid etc. etc..
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
pi_102024461
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 17:42 schreef Devion het volgende:

[..]

Door niet mee te gaan in de kansloze reddingspakketten,
Waarom zouden we daarvoor uit de euro moeten?
quote:
het beleiden van je eigen monetaire beleid etc. etc..
Wat levert dat ons aan extra meerwaarde op concreet in de situatie van een zich verder uitbreidende crisis in Zuid-Europa? Met andere woorden: waarom is dat voordeel in die situatie (veel) groter dan nu?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2011 17:49:30 ]
pi_102025671
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 17:17 schreef SeLang het volgende:
Ik zou best wel eens willen weten wat er binnenskamers wordt besproken op het ministerie van Financiën, met name hoe ver het moet komen voordat NL uit de euro stapt.
We gaan sowieso als Duitsland uitstapt, en die zullen die stap eerder nemen dan Nederland. Dus ik denk dat de Duitse pijngrens relevanter is. Merkel doet erg haar best om een goede Europeaan te zijn, maar het gemor in haar eigen regering, in de media en bij deskundigen begint stevige vormen aan te nemen en ze hebben daar natuurlijk een heel sterke anti-inflatoire traditie.

Mijn gok is dat de pijngrens concreet daar ligt, waar Italië, Frankrijk, Spanje of België door de hoeven gaat. Portugal kunnen we er nog wel bij hebben, maar méér niet. Als dat gebeurt zullen die landen waarschijnlijk gedwongen worden om de euro te verlaten, maar als dat niet lukt zullen we zelf moeten uitstappen. De angst dat we dan een soort Zwitserland worden is inmiddels redelijk beteugeld, want Zwitserland heeft al redelijk overtuigend laten zien dat ze hun frank wel degelijk konden devalueren.

Anderzijds, als er zo'n eurobonds-achtig programma komt zoals ik eerder noemde, dan zal Europa het zeker een jaartje of twee, drie langer uitzingen en is er kans dat we eerst nog een enorme depreciatie van de dollar en enkele andere munten meemaken, en een wereldwijde kapitaalvlucht naar de euro die de problemen hier voor nog langere tijd oplost, zelfs als we dan hard op onze Amerikaanse bezittingen moeten afschrijven. Wat mij betreft is dat nog het beste scenario voor Europa.
pi_102025863
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 17:48 schreef Igen het volgende:

Wat levert dat ons aan extra meerwaarde op concreet in de situatie van een zich verder uitbreidende crisis in Zuid-Europa? Met andere woorden: waarom is dat voordeel in die situatie (veel) groter dan nu?
Als de euro door de oplopende onhoudbare schulden in andere eurolanden sterk in koopkracht daalt, en als je ook nog reddingsacties moet financieren om te voorkomen dat je eigen banken, verzekeraars en pensioenfondsen kapotgaan, dan wil je daar niet inzitten.

Anderzijds, als onze huizenmarkt instort willen we misschien maar liever wél in de euro blijven zitten.. :P
pi_102026079
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 18:27 schreef dvr het volgende:

[..]

Als de euro door de oplopende onhoudbare schulden in andere eurolanden sterk in koopkracht daalt, (..), dan wil je daar niet inzitten.
Ja okee.
quote:
en als je ook nog reddingsacties moet financieren om te voorkomen dat je eigen banken, verzekeraars en pensioenfondsen kapotgaan
Maar als we uit de euro stappen dan moeten we dat toch nog steeds, omdat het niks aan de exposure van onze financiële instellingen verandert?
pi_102026839
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 18:33 schreef Igen het volgende:

Maar als we uit de euro stappen dan moeten we dat toch nog steeds, omdat het niks aan de exposure van onze financiële instellingen verandert?
Ja, maar als we (alleen, en rechtstreeks) onze eigen instellingen hoeven te redden is dat goedkoper dan wanneer we moeten bijlappen voor de staatstekorten van andere landen (plus, daarin inbegrepen, de oplopende tekorten van hun financiële instellingen). Bovendien zouden onze financiële instellingen vanuit alle hoeken en gaten van de wereld geld toegestuurd krijgen omdat men onze gulden zo aantrekkelijk vindt, zodat er dan minder gered hoeft te worden.
pi_102027055
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 18:54 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja, maar als we (alleen, en rechtstreeks) onze eigen instellingen hoeven te redden is dat goedkoper dan wanneer we moeten bijlappen voor de staatstekorten van andere landen (plus, daarin inbegrepen, de oplopende tekorten van hun financiële instellingen).
Dat kan toch ook binnen de eurozone?
quote:
Bovendien zouden onze financiële instellingen vanuit alle hoeken en gaten van de wereld geld toegestuurd krijgen omdat men onze gulden zo aantrekkelijk vindt, zodat er dan minder gered hoeft te worden.
Daar zit wat in.

Ja, sorry dat ik zo pietluttig doe, maar in het hele publieke debat wordt volgens mij veel te veel vanalles op één hoop gegooid wat eigenlijk helemaal niet per se bij elkaar hoort. En zo te zien is het nog een hele kunst om dat te ontrafelen.
  vrijdag 16 september 2011 @ 19:31:55 #252
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_102028608
Onbegrijpelijk, Griekenland heeft juist laten zien dat de eerste tien jaar zij enorm gaan kopen in de Eurozone
Het zou Nederland een enorme boost geven

quote:
vr 16 sep 2011, 17:26

Leers laat zich niet verwurwen over Schengenzone
BRUSSEL/DEN HAAG - Minister Gerd Leers (Immigratie en Asiel) is niet van plan terug te komen van zijn dreiging de toetreding van Bulgarije en Roemenië tot de paspoortvrije Schengenzone te blokkeren. Hij weet de ministerraad aan zijn zijde. Het kabinet vindt dat het te vroeg is om deze EU-landen toe te laten tot Schengen, zo bleek vrijdag.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_102029130
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 19:00 schreef Igen het volgende:

Dat kan toch ook binnen de eurozone?
Nee, niet echt.. want wij en Duitsland kunnen misschien nog wel onze instellingen overeind houden, maar Frankrijk, Italië e.d. kunnen dat (als het er echt op aankomt met grote bankfaillissementen), zeker niet. Dan zouden die net als Griekenland failliet dreigen te gaan, met alle gevolgen van dien voor de koers van de euro (kapitaalvlucht e.d.), voor de interbancaire liquiditeit, voor de rente die wij op onze staatsschuld betalen, etc.

quote:
Ja, sorry dat ik zo pietluttig doe, maar in het hele publieke debat wordt volgens mij veel te veel vanalles op één hoop gegooid wat eigenlijk helemaal niet per se bij elkaar hoort. En zo te zien is het nog een hele kunst om dat te ontrafelen.
Dat is een heel terecht opmerking, juist al die verwevenheden maken het lastig om de consequenties van riskante gebeurtenissen (bankfaillissementen, landsfaillissementen, koersval euro, koersval dollar, etc) goed te overzien. Ook deskundigen als Zalm en Buiter maken af en toe opmerkingen waar ik het totaal niet mee eens ben, bijvoorbeeld dat het rampzalig zou zijn voor onze banken als Griekenland uit de euro stapt, of dat de hele eurozone uiteenvalt als Griekenland eruit stapt. Beide stellingen zijn volgens mij aantoonbaar onjuist - zolang de autoriteiten maar goed op de gevolgen anticiperen om zaken als kapitaalvlucht te voorkomen. Vooral nu De Jager heeft gezegd dat ze alle scenario's goed aan het doorwerken zijn,ook in internationaal verband, heb ik er wel vertrouwen in dat landsfaillissementen en euro-exits dadelijk op een ordelijke manier kunnen verlopen. Dat zal ook wel moeten, want als er daarbij ook maar één cruciaal foutje wordt gemaakt, zit je meteen in een absoluut rampscenario.
  vrijdag 16 september 2011 @ 20:18:55 #254
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102030676
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 18:33 schreef Igen het volgende:

Geen enkele oplossing is gratis. Het is een afweging wat over het geheel genomen het minst duur is.

Overigens, als het "D-mark blok" uit de euro stapt en onze staatsschuld in euros blijft dan zijn we in één klap van een groot deel van de staatsschuld af (door de dalende euro). Dat heeft de overheid dus aardig wat ruimte om de financiele sector te herkapitaliseren als dat nodig is!

Het grootste probleem dat ik zie is dat het spanningen in Europa kan geven tussen landen. Afhankelijk van hoe je zo'n splitsing doorvoert kan het tot veel haat en verwijten leiden en dus ook handelsbetrekkingen compleet verpesten. Je kunt weer protectionisme krijgen etc etc. Dus je hebt niet meer de EU terug zoals die was voordat de euro werd ingevoerd.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 16 september 2011 @ 21:07:23 #255
323876 michaelmoore
pi_102032882
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:18 schreef SeLang het volgende:

. Dus je hebt niet meer de EU terug zoals die was voordat de euro werd ingevoerd.
Je hebt zelfs de EEG niet meer terug
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_102033084
Gevalletje de euro maakt meer kapot dan ons lief is
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 16 september 2011 @ 21:19:27 #257
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102033427
Ja. Maar ik heb de euro nog niet opgegeven hoor!

Griekenland gaat defaulten en Portugal misschien ook, maar dat kan wat mij betreft prima binnen de euro. En mochten die landen zelf willen uittreden dan moeten ze dat zelf weten. No hard feelings en de schade valt te overzien.
Mijn reisverslagen
pi_102033450
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:19 schreef SeLang het volgende:
No hard feelings en de schade valt te overzien.
Voor ons, maar ook voor die landen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2011 21:20:13 ]
  vrijdag 16 september 2011 @ 21:22:46 #259
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102033567
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:20 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Voor ons, maar ook voor die landen?
Ze hebben het in eigen hand en een eventueel uittreden is dan hun eigen keuze dus valt er niets te verwijten.
Mijn reisverslagen
pi_102034306
Ik doelde op de schade.
  vrijdag 16 september 2011 @ 21:38:02 #261
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102034448
quote:
12s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:35 schreef Sloggi het volgende:
Ik doelde op de schade.
Ook wat betreft de schade moeten ze dat zelf maar afwegen.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 17 september 2011 @ 09:26:32 #262
348220 Plus_Ultra
Far from ya Hollywood
pi_102046854
ik kan er werkelijk waar bij mijn volle verstand niet bij dat banken zo ontiegelijk veel aan die grieken hebben geleend. Heeft Griekenland ooit een triple-A rating gehad? Nee toch?
  zaterdag 17 september 2011 @ 11:30:24 #263
323876 michaelmoore
pi_102048662
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 09:26 schreef Plus_Ultra het volgende:
ik kan er werkelijk waar bij mijn volle verstand niet bij dat banken zo ontiegelijk veel aan die grieken hebben geleend. Heeft Griekenland ooit een triple-A rating gehad? Nee toch?
De EU deed in het verleden of de Euro door alle EU leden gedekt zou worden en niemand sprak dat tegen en de rente was iets hoger dan die van Duitsland en Nederland.
Daarnaast had Griekenland al een enorme staatsschuld voor ze bij de EU kwamen, ze moesten toen voldoen aan de minder dan 60 norm en 3% norm en dus werden die miljarden geleend geld keurig met creatief boekhouden weggemoffeld op aanwijzing van Goldman Sachs, met medeweten en op voorspraak van het halve EU parlement

Griekenland was al failliet voor ze bij de EU kwamen
En Zalm die sprak van een wonder :)

Maar iedereen dacht ach dat komt wel goed een paar honderd miljarden Euros extra lenen en dan gaat die economie wel harmoniëren
pi_102052843
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 09:26 schreef Plus_Ultra het volgende:
Het is gewoon een kwestie van zulke bankiers en politici tegen de muur zetten als ze zullen foutjes maken, daarna is de rest echt wel voorzichtiger met ons geld.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zaterdag 17 september 2011 @ 13:58:33 #265
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_102053591
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 13:38 schreef vipergts het volgende:

[..]

Het is gewoon een kwestie van zulke bankiers en politici tegen de muur zetten als ze zullen foutjes maken, daarna is de rest echt wel voorzichtiger met ons geld.
Ondenkbaar nu, maar kijk maar naar de Franse revolutie.. De bankiers met hun assignats.

[ Bericht 3% gewijzigd door SemperSenseo op 17-09-2011 14:04:33 ]
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_102056495
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 13:38 schreef vipergts het volgende:

[..]

Het collectief maken van de verliezen, als kapitalisten ergens een hekel aan hebben is het dat wel, daarom ben je bij kapitalisme ook aan het beste adres om dat te voorkomen.
pi_102057379
quote:
12s.gif Op zaterdag 17 september 2011 15:33 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het collectief maken van de verliezen, als kapitalisten ergens een hekel aan hebben is het dat wel, daarom ben je bij kapitalisme ook aan het beste adres om dat te voorkomen.
Misschien is dat tegen de muur zetten toch niet zo'n goed idee en kunnen we beter hun baan en vermogen afpakken. In zulke gevallen als bijvoorbeeld de Jager zegt "Griekenland betaalt ons alles terug" en heel Nederland weet dat zoiets onmogelijk is,dan is er zonder gevolgen mee wegkomen toch niet genoeg
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zaterdag 17 september 2011 @ 17:21:19 #268
145663 Duiker_21
Daar word ik niet vrolijk van
pi_102059849
Zit er iets aan te komen?

BREAKING: Greek crisis: PM George Papandreou cancels US visit (BBC news)

quote:
Greek Prime Minister George Papandreou has cancelled a visit to the US because of the seriousness of the country's debt crisis, Greek media reported, quoting government sources.

State TV said he decided to return home after consultations with Finance Minister Evangelos Venizelos.

Mr Papandreou planned to attend the UN General Assembly and IMF meetings.

The decision comes a day after eurozone ministers delayed a decision over debt-ridden Greece's next bailout loan.
Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?
  zaterdag 17 september 2011 @ 17:34:50 #269
323876 michaelmoore
pi_102060299
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 17:21 schreef Duiker_21 het volgende:
Zit er iets aan te komen?

BREAKING: Greek crisis: PM George Papandreou cancels US visit (BBC news)

[..]

ze hebben geen geld om het leger, de ambtenaren, de uitkeringen en andere profiteurs te betalen
  zaterdag 17 september 2011 @ 17:37:08 #270
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  zaterdag 17 september 2011 @ 17:38:50 #271
89730 Drugshond
pi_102060414
quote:
The decision comes a day after eurozone ministers delayed a decision over debt-ridden Greece's next bailout loan.
Dit is wel een benchmark ...in de lopende gebeurtenissen. Ze zouden nog geld hebben tot Oktober..
Maar de situatie aldaar is verslechterend... dus dat kan wel eens eerder zijn.
  zaterdag 17 september 2011 @ 17:39:20 #272
323876 michaelmoore
pi_102060430
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 17:37 schreef Drugshond het volgende:
Hmmzzz... strange..het is zeker weekend (check).
Minister Evangelos Venizelos.was wel in staat om de ministersalarissen en hun jaarbonus vast over te maken
Hij is ongezond dik van het vele dineren

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 17-09-2011 18:19:50 ]
  zaterdag 17 september 2011 @ 17:40:38 #273
89730 Drugshond
  zaterdag 17 september 2011 @ 17:42:06 #274
89730 Drugshond
  zaterdag 17 september 2011 @ 17:43:22 #275
89730 Drugshond
pi_102060566
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 september 2011 17:40 schreef Drugshond het volgende:
Michael... je bent er al bij vanaf het eerste uur/eerste topic hierover. Wellicht met een reden.
Als ik me z'n posts goed herinner kan hij nu een vakantie naar Griekenland niet meer betalen, en verwacht hij dat wel weer te kunnen als de euro klapt.
  zaterdag 17 september 2011 @ 17:44:14 #277
323876 michaelmoore
pi_102060574
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 september 2011 17:40 schreef Drugshond het volgende:
Michael... je bent er al bij vanaf het eerste uur/eerste topic hierover. Wellicht met een reden.
Ja ik geloof niet in de euro

De euro heeft geen enkel bestaansrecht, een muntunie met 17 landen is godsonmogelijk, het diverse EMU falen uit het verleden heeft nog geen enkel resultaat gehad, men wil niet lering trekken uit het verleden

Het zal niet bij Griekenland blijven, hierna komen alle zuidelijke landen
De Euro is te duur voor hen, veel te duur, het worden allemaal EU bijstandslanden

DE snelste redding is de Euro splitsen in een Noord- en Zuideuro

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 18-09-2011 09:45:17 ]
  zaterdag 17 september 2011 @ 17:55:08 #278
89730 Drugshond
pi_102060965
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 17:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja ik geloof niet in de euro

De euro heeft geen enkel bestaansrecht, een muntunie met 17 landen is godsonmogelijk, het diverse EMU falen uit het verleden heeft nog geen enkel resultaat gehad men wil niet leren uit het verleden

Het zal niet bij Griekenland blijven, hierna komen alle zuidelijke landen
De Euro is te duur voor hen, veel te duur, het worden allemaal EU bijstandslanden

DE snelste redding is de Euro splitsen in een Noord- en Zuideuro
Praktisch denk ik dat je gelijk gaat krijgen omdat de markt ook deze kant op beweegt. Of het EU-wenselijk is , is een ander probleem dossier.
Het valt (ooit) weer terug naar een soort van EEG en het gekloot in het zuiden. Zijn wel een boel scherven die we bij elkaar moeten harken maar e.e.a. is wel een hak in het zand dat we ons niet gek moeten maken (wat wel gebeurd is).
  zaterdag 17 september 2011 @ 17:56:33 #279
89730 Drugshond
pi_102061033
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 17:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Als ik me z'n posts goed herinner kan hij nu een vakantie naar Griekenland niet meer betalen, en verwacht hij dat wel weer te kunnen als de euro klapt.
Dat boeit me niet.... we zijn 5000+ postings verder en de machine loopt nog steeds.
Leuk naslagwerkje voor kijk Papa.
  zaterdag 17 september 2011 @ 18:02:30 #280
323876 michaelmoore
pi_102061238
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 17:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Het zou het toerisme wel weer op poten zetten

Ik kan overal heen, ik verdien 1,6 x modaal en ben uit de kinderen en kerngezond en arbeidsverleden van 43 jaar, dus loopt wel los met mij
Maar ik ga wel graag basic op vakantie, met de backpack, per trein, dagen genoeg per jaar

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 17-09-2011 20:03:52 ]
  zaterdag 17 september 2011 @ 18:05:13 #281
323876 michaelmoore
pi_102061326
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 17:55 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Praktisch denk ik dat je gelijk gaat krijgen omdat de markt ook deze kant op beweegt. Of het EU-wenselijk is , is een ander probleem dossier.
Het valt (ooit) weer terug naar een soort van EEG en het gekloot in het zuiden. Zijn wel een boel scherven die we bij elkaar moeten harken maar e.e.a. is wel een hak in het zand dat we ons niet gek moeten maken (wat wel gebeurd is).
Wat mij verbaasd is dat men niet wil leren uit het verleden of dat men het zo snel vergeten is

Je ziet het gebeuren, de krimp in het zuiden wordt groter vanwege de te dure euro en het noorden profiteert van een veel te goedkope euro

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 17-09-2011 18:17:50 ]
pi_102061880
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 18:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Het zou het toerisme wel weer op poten zetten
Ik kan overal heen, ik verdien 1,7 x modaal en ben uit de kinderen en kerngezond, dus loopt wel los met mij
Maar ik ga wel graag basic op vakantie, met de backpack, per trein, dagen genoeg per jaar
Ja sorry hoor, maar je hebt meerdere keren gezegd dat je niet meer naar Griekenland op vakantie gaat omdat dat te duur is geworden. Dan is het toch niet zo gek om te denken dat je het niet meer kan betalen? De andere optie is immers dat je gewoon voor de goedkoopste deal gaat en Griekenland je helemaal geen reet interesseert, maar dat was niet de optie die ik de eerste keus wilde geven. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2011 18:22:21 ]
  zaterdag 17 september 2011 @ 19:03:35 #283
323876 michaelmoore
pi_102063338
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 18:21 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja sorry hoor, maar je hebt meerdere keren gezegd dat je niet meer naar Griekenland op vakantie gaat omdat dat te duur is geworden. Dan is het toch niet zo gek om te denken dat je het niet meer kan betalen? De andere optie is immers dat je gewoon voor de goedkoopste deal gaat en Griekenland je helemaal geen reet interesseert, maar dat was niet de optie die ik de eerste keus wilde geven. :)
Nee ik ga graag naar Griekenland, maar heb het wel gezien daar nu, liever Egypte, mooi duiken daar
Ik vind Griekenland te duur, vroeger was Griekenland extreem goedkoop en stond men bij de ferry om je te vragen daar te komen logeren, (wat je nu nog in Marokko ziet), nu zit men dank zij het gratis EU geld op het terras

Maar ik heb wel een hele lage dunk van politici gekregen in de loop der jaren, de meesten zoals Yolanda Sap zijn in staat om hun eigen moeder te verlinken, als ze in een volgend kabinet minister kunnen worden

Als de heren voorzitter van de EU worden zijn ze gelijk in staat om hun eigen land te verraden, en de democratie is volledig weg en vergeten

Maar ik ben oud genoeg en had in 1972 voldoende kennis en interesse van economie om het falen van de EMU slang zeer bewust mee te maken en was dan ook stomverbaasd toen men over de Euro (toen ECU) begon in 1990.

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 18-09-2011 19:12:00 ]
  zondag 18 september 2011 @ 19:06:32 #284
323876 michaelmoore
pi_102107033
pi_102108205
Stel de splitsing binnen euro plaatsvinden in N-euro en Z-euro,waar nu Duitsland en Nederland zeker zin samen verder gaan, maar hoe zit met de Oostbloklanden?.
Gaan ze ook samen met N-euro of juist naar Z-euro?.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zondag 18 september 2011 @ 19:43:41 #286
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_102108554
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:36 schreef Captain_Ghost het volgende:
Stel de splitsing binnen euro plaatsvinden in N-euro en Z-euro,waar nu Duitsland en Nederland zeker zin samen verder gaan, maar hoe zit met de Oostbloklanden?.
Gaan ze ook samen met N-euro of juist naar Z-euro?.
O-Euro.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_102109385
wie weet het!.
want ik hoor namelijk hier niets over.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zondag 18 september 2011 @ 20:43:00 #288
344631 Conspicuous
Mensenrechtenactivist.
pi_102112461
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 20:00 schreef Captain_Ghost het volgende:
wie weet het!.
want ik hoor namelijk hier niets over.
Dat klopt, het is namelijk onzin.

Maar in het hypothetische geval van een Eurozone breakup kan dat alleen doordat Noordelijke landen eruit stappen. Mensen moeten vetrouwen hebben in de nieuwe munt, anders levert het overgangsproces extreem nare consequenties op (bank runs, deflatie, of gewoon het mislukken (mensen blijven de euro gebruiken ipv de nieuwe munt)) die het overstappen sowieso niet waard maken.

Van de Oost-Europese Eurolanden is de vraag of mensen die daar wonen een nieuwe munt genoeg zullen vertrouwen. Ter vergelijking, als Duitsland overstapt op de Mark wil iedereen graag zijn Euro's inleveren voor sterke Marken. Daarom kan Duitsland gemakkelijk overstappen. Als Griekenland dit zou doen, wil niemand zijn Euro's inleveren voor zwakke Drachme's. Daarom is het extreem moeilijk voor Griekenland om over te stappen.

Bij de Oostbloklanden is dit moeilijk te voorspellen. Het is een combinatie van (verwacht) centralebankdiscipline, (verwachte) inflatie, (verwachte) wisselkoersveranderingen in de paar jaar na de adoptie, etc. Die dingen correleren allemaal wel een beetje met de handelsbalanspositie van een land: als je dat bekijkt zou Estland (overschot op handelsbalans) uit kunnen stappen, en Slovenië en Slowakije (tekort) niet.
  zondag 18 september 2011 @ 20:59:33 #289
323876 michaelmoore
pi_102113723
In min beleving is een splitsing van de muntunie onvermijdelijk , de 17 landen zullen, kunnen en willen niet samen een land / fiscale eenheid vormen.

Maar hoe??
Only god knows
pi_102129421
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  maandag 19 september 2011 @ 07:17:38 #291
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_102129488
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 20:59 schreef michaelmoore het volgende:
In min beleving is een splitsing van de muntunie onvermijdelijk , de 17 landen zullen, kunnen en willen niet samen een land / fiscale eenheid vormen.

Maar hoe??
Only god knows
Vraag me af hoe vaak je dat nou al gezegd hebt.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 19 september 2011 @ 09:09:40 #292
324665 meth77
to do or not to do
pi_102130570
Dit is echt een bijstandsland, briefke inleveren en dan krijgen ze weer 8 miljard, ze verbranden 3 miljard per maand, of 750 miljoen per week
Wat zal Portugal gaan kosten per maand ?/
quote:
ma 19 sep 2011, 08:05
Druk op Griekenland
WROCLAW - De Griekse regering staat het water aan de lippen.
Zonder nieuwe bezuinigingen en verkoop van staatsbezit staat de volgende tranche van 8 miljard aan nieuw krediet op losse schroeven, zoveel werd duidelijk na de vergadering van de Europese ministers van Financiën in het Poolse Wroclaw.

De Grieken kunnen drie maanden verder worden geholpen, maar dan moeten ze wel hun deel van het verhaal leveren

[ Bericht 0% gewijzigd door meth77 op 19-09-2011 11:37:01 ]
  maandag 19 september 2011 @ 11:56:03 #294
104871 remlof
Europees federalist
pi_102134289
Het eisen dat ze staatseigendommen verkopen is belachelijk, hoe moeten ze straks dan geld verdienen?
Volgens mij wordt er tegenwoordig alleen nog maar op de hele korte termijn gedacht.
  maandag 19 september 2011 @ 12:03:47 #295
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_102134475
quote:
15s.gif Op maandag 19 september 2011 11:56 schreef remlof het volgende:
Het eisen dat ze staatseigendommen verkopen is belachelijk, hoe moeten ze straks dan geld verdienen?
Volgens mij wordt er tegenwoordig alleen nog maar op de hele korte termijn gedacht.
Was het maar waar, de politici kijken alleen maar naar de lange termijn en hebben geen oplossing voor de huidige crisis, en het volk kan alleen maar denken aan de Grieken zoveel mogelijk naaien :')
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 19 september 2011 @ 12:03:51 #296
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_102134477
quote:
Door belasting te heffen? Ik weet niet hoe het nu is, maar een paar maanden terug hadden die Grieken allemaal staatsbedrijven die geen staatsbedrijven horen te zijn.
Bedankt Hans.
  maandag 19 september 2011 @ 12:46:46 #297
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_102135568
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 12:03 schreef eleusis het volgende:

[..]

Was het maar waar, de politici kijken alleen maar naar de lange termijn en hebben geen oplossing voor de huidige crisis, en het volk kan alleen maar denken aan de Grieken zoveel mogelijk naaien :')
Er is wel een oplossing maar die gaat pijn doen: gecontroleerde default, schulden voor een groot deel kwijtschelden en helpen bij de herstructurering. En naar mijn idee binnen de Euro houden; SeLang maakt deze slimme opmerking al eerder.

Het is echter niet populair bij de bevolking die alleen op korte termijn kijkt. De politici zijn zwak en laten hun oren teveel hangen naar de bevolking of zijn teveel populistisch bezig. Ze durven dus niet echt knopen door te hakken en de situatie werkelijk grondig aan te pakken. Ze blijven dus doormodderen en durven niet de waarheid te vertellen, zoals Jan Kees de Jager. Onderwel wordt het probleem erger, erger en erger.

Hadden ze in het begin meteen daadkrachtig opgetreden dan was het goedkoper geweest en was de kans op besmetting ook niet zo groot geweest. Blijven ze deze kruideniersmentaliteit vervolgen van "too little too late", dan voorzie ik zelfs dat Nederland besmet raakt en in de financiële problemen komt, aangezien Nederland ook extensieve schulden heeft. Dat beseffen de meesten niet, omdat het met de mantel der liefde wordt bedekt (waar we in Nederland goed in zijn).
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_102135638
quote:
'Grieks failliet kost Nederland zeker 80 miljard'
Laatste update: 19 september 2011 11:53 info .AMSTERDAM - Een ongecontroleerd faillissement van Griekenland heeft grote financiële gevolgen, waarbij Nederland zeker tachtig miljard euro beschikbaar zal moeten stellen, om te voorkomen dat andere landen door een Grieks bankroet in de problemen raken.

Foto: ANP Dat meldt RTLZ maandag op basis van vertrouwelijke notities van het ministerie van Financiën.

Bij een ongecontroleerd faillissement zou de crisis overslaan naar andere zwakke eurolanden als Ierland, Portugal en mogelijk ook Spanje.

.Om deze landen overeind te houden, moeten de andere lidstaten van de eurozone het bestaande noodfonds van 750 miljard euro vergroten van vijftienhonderd miljard tot tweeduizend miljard euro.

Nederland zou hierbij garant staan voor tachtig tot honderdtwintig miljard.

Er is nog meer geld nodig als ook Italië gaat wankelen. Met dit risico hielden de ambtenaren eind mei echter nog geen rekening.
Zo de bevolking moet angstig gemaakt worden hoeveel het wel niet zou kosten een ongecontroleerde default van griekenland.
  maandag 19 september 2011 @ 13:04:42 #299
324665 meth77
to do or not to do
pi_102136012
quote:
die spoorwegen en ferries zijn onverkoopbaar, dat stadium zijn we voorbij
pi_102136025
Wacht even:
quote:
Een ongecontroleerd faillissement van Griekenland heeft grote financiële gevolgen, waarbij Nederland zeker tachtig miljard euro beschikbaar zal moeten stellen, om te voorkomen dat andere landen door een Grieks bankroet in de problemen raken.

...bladiebladiebla...

Nederland zou hierbij garant staan voor tachtig tot honderdtwintig miljard.
Redden is duurder? :?
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  maandag 19 september 2011 @ 13:05:41 #301
324665 meth77
to do or not to do
pi_102136040
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 12:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zo de bevolking moet angstig gemaakt worden hoeveel het wel niet zou kosten een ongecontroleerde default van griekenland.
ja zo van \\
HE LICHT GAAT UIT
ERKOMT OORLOG DAN
UW HUIS IS ONVERKOOPBAAR, DE PENSIOENFONDSEN GAAN FAILLIET
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')